Sweboat fortsätter granska förutsättningarna för båtliv i Sverige. Under den kommande vintern kartlägger Sweboat, båtbranschens riksorganisation, på nytt förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. I april utses Årets Båtkommun 2011.
I våras utsågs Nynäshamn till Årets Båtkommun 2010 närmast följd av Strömstad och Karlshamn. Det blev resultatet av den första kartläggningen och jämförelsen i sitt slag av båtlivet i Sveriges kommuner. Undersökningen tog bland annat fasta på tillgänglighet, kostnader och kommunalt engagemang. Resultatet visade på stora skillnader och att möjligheterna att bedriva båtliv varierar kraftigt från kommun till kommun.
– Närheten till vatten är långt ifrån det enda som behövs för den som vill ha ett aktivt båtliv. Båtplats, möjlighet till enkel sjösättning och vinterförvaring är kritiska faktorer och här är variationerna mycket stora över landet, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.
Förra årets undersökning konstaterade att kötiden för en båtplats kan variera från ingen alls upp till tio år. Bara varannan kommun hade valt att driva egna hamnar medan resten lagt ut driften på båtklubbar och privata aktörer.
– Vi vet genom tidigare undersökningar att många svenskar längtar ut på sjön och att fler skulle ha egen båt om det var lättare att få båtplats. Oavsett vilken modell kommunerna väljer för hanteringen av båtlivet har politiker och tjänstemän ett stort ansvar för att öka tillgängligheten, säger Mats Eriksson.
Förra året valde i princip samtliga svenska kustkommuner och kommuner runt de största sjöarna att svara på Sweboats enkät. I nästa vecka distribueras årets enkätundersökning åter till samtliga svenska kommuner samt till ett stort antal båtklubbar och aktörer inom det privata näringslivet.
– I förra årets undersökning framkom att många kommuner hade ambitiösa tankar på att bland annat utveckla hamnanläggningar och det ska bli spännande att se hur planerna framskrider. Genom att uppmuntra goda exempel hoppas vi kunna stimulera till många nya, goda initiativ, säger Mats Eriksson.
Årets Båtkommun genomförs i samarbete med undersökningsföretaget K2Analys.
Info: www.sweboat.se
Den internationella äventyraren, överlevaren och TV-personligheten Bear Grylls har utrustat sin nya expeditionsbåt med dubbla Suzuki utombordsmotorer. Den 10 m långa båten har byggts för att motsvara alla krav från stjärnan i TV-programmen “Born Survivor” och “‘Man Vs Wild”. Motorerna är två stycken Suzuki DF300 Lean Burn.
Suzukis största maskiner är väldigt vanliga på RIB-båtar och andra större båtar även i Sverige och Skandinavien.
I det här fallet passar dessa V6-motorer på fyra liter extra bra med sina fina prestanda. Den prisbelönta DF300 var den första fyrtakts utombordsmotorn på 300 hk och satte därmed standard för hur många andra motorer utvecklades.
Suzukis Lean Burn Control teknologi och det lika nya Oxygen (O2) Feedback Control System ger båtägare en marknat förbättring i bränsleförbrukning, enligt Suzuki. De första testerna visar att nya DF300 är 15 % mer ekonomisk än den tidigare versionen utan att för den skull tappa i effekt.
Info: www.suzukimarin.se
Sverige gör genom KSSS en satsning på den mest prestigefyllda tävlingen i seglingsvärlden. Artemis Racing bekräftade idag lagets anmälan som utmanare för den 34:e America’s Cup-tävlingen, som kommer att innefatta deltagande i America’s Cup World Series 2011-2012 och nå sin höjdpunkt i Challenger Selection-serien under 2013. Nyheten presenterades vid en presskonferens måndagen 8 november.
Torbjörn Törnqvist, ordförande i Artemis Racing, talade på dagens presskonferens där han delade med sig av sin vision för laget och sitt stöd för det nya formatet för America’s Cup, som han anser verkligen kommer att höja ribban inom kappsegling. Torbjörn Törnqvist talade också om den viktiga roll som Kungl Svenska Segel Sällskapet har i satsningen.
Kungl Svenska Segel Sällskapet, ett av världens äldsta segelsällskap, har en lång historia med America’s Cup, då den har genomfört tre utmaningar sedan America’s Cup startade 1851. KSSS ordförande Jacob Wallenberg förklarade: “KSSS är hedrad att delta tillsammans med Artemis Racing i nästa America’s Cup. Detta är en viktig milstolpe för klubben och för svensk kappsegling. Det är också viktigt för de yngre svenska seglarna som kommer att inspireras av ett projekt av denna omfattning och ha besättningen som förebilder. “
Under de kommande tre åren kommer Artemis Racing att fokusera på att designa och bygga två AC72-båtar, samtidigt utveckla en stark besättning för att kunna tävla i AC45 World Series och Challenger Selection-serien. Det tydliga målet är att utmana den regerande mästaren BMW ORACLE Racing för America’s Cup-pokalen 2013.
“Vi har i Artemis Racing fokuserat på America’s Cup i mer än ett år. Med mycket av formatet för den 34:e America’s Cup bestämt av försvararen, och med en tidig start för laget, har vi en jättechans att inleda en vinnande säsong”, säger Paul Cayard, VD för Artemis Racing.
Paul Cayard meddelade att världsmästaren Terry Hutchinson (USA) kommer att vara besättningens rorsman och att konstruktionsteamet kommer att ledas av Juan Kouyoumdjian, känd för sina framgångar med vinnande båtkonstruktioner i Volvo Ocean Race för ABN Amro och Ericsson.
Någon som också talade vid dagens presskonferens om det nya America’s Cup-formatet var Richard Worth som nyligen utsetts till ordförande i America’s Cup Event Authority. Worth sade: “Utmanarperiod har bara börjat så vi är glada att välkomna Artemis Racing till den 34:e America’s Cup-tävlingen. De blir det tredje laget att officiellt ansluta sig till tävligen (efter BMW ORACLE Racing och Challenger of Record – Mascalzone Latino) och vi hoppas, för dramatikens skull under de kommande tre åren, att de kommer att vara de första av flera. När vi planerar för nya, spännande format och båtar är det bra att ha en besättning bestående av seglare i världsklass under ledning av Torbjörn Törnqvist och Paul Cayard.”
Nästa händelse för Artemis Racing är Louis Vuitton Trophy – Dubai, som börjar den 14 november. Inför 2011, kommer Artemis Racing att fortsätta att tävla på RC44 VM-touren, och delta på Extreme 40 Circuit och America’s Cup World Series, som kommer att tävlas i AC45-klassen.
Info: www.artemisracing.com
LIROS är ny sponsor till matchracingseglingarna på Marstrand. Den väletablerade tågvirkestillverkaren finns närvarande redan i de stora evenemangen världen över, som America’s Cup, Volvo Ocean Race och de Olympiska Spelen. Stena Match Cup Sweden blir det första evenemanget på svenskt vatten som företaget engagerar sig i.
– Med tanke på vår verksamhet så är Stena Match Cup Sweden ett väldigt naturligt evenemang för oss att samarbeta med. Västkusten har vi ju gemensamt. Dessutom är det ett brett evenemang som tillåter en bra marknadsföringsstrategi. Vi ser Match Cup Sweden som en marknadsföringsplattform främst av två anledningar. Dels för att bygga vårt varumärke ännu starkare. Dels för att stärka kundrelationer genom relationsskapande möten och aktiviteter, säger Johnny Källman, VD på LIROS.
På Brandspot, organisationen bakom evenemanget, ser man fram emot det nya samarbetet.
– Hela evenemang bygger på seglingen. Där ska vi ha topputrustning. LIROS har väldigt bra kvalitet på sitt tågvirke och ett brett sortiment. Det känns fantastiskt att kunna rigga alla båtar med LIROS. Det betyder mycket för seglarna och därmed också för hela evenemanget, säger Martin Sohtell, projektansvarig på Brandspot.
– Våra produkter används av världsstjärnor och professionella seglare. Eftersom de tycker att Match Cup Sweden är det bästa seglingsevenemanget när det gäller match racing så känns det självklart att vi ska vara en aktiv del i det, säger Johnny Källman.
Utöver Match Cupen sponsrar LIROS olympiska seglare som hjälper företaget med den löpande produktutvecklingen.
Bilden:
Magnus Holmberg klar för semifinal i Match Cup Sweden 2010. Foto: Dan Ljungsvik.
Info: www.lirosropes.se
Nya Zeeländska Fusion är känt för sina innovativa lösningar inom marina ljudsystem. Från 1 oktober representerar Belamarin Fusion i Sverige. Med Fusions multizons teknologi finns det skräddarsydda lösningar för alla behov och typer av båtar. Zoner som kan skötas var för sig oberoende av varandra.
Nya Fusionprodukterna sätter en helt ny standard för ljud och bild ombord, de har fullt integrerat interface för iPod, iPhone, MP3, RDS och VHF. De har även USB- ingång. Med kompatibel monitor eller TV ges i princip obegränsade möjligheter till ombordunderhållning.
Fusionprodukterna är oerhört lätta att använda, de är genomgående byggda i marinanpassade material och är vattentäta enligt IP5 standard.
Produktserien omfattar receivers och förstärkare på 50-280W, subwoofers, högtalare för olika behov och placering, fjärrkontroll och dockningsstationer för iPod/ iPhone.
Info: www.belamarin.se
Som världens första fordonstillverkare ansluter sig Volvokoncernen till Världsnaturfondens (WWF) initiativ ”Climate Savers”. Samarbetet innebär att Volvokoncernens lastbilsbolag åtar sig att minska utsläppen från de fordon som tillverkas mellan år 2009 och 2014 med 13 miljoner ton under fordonens livstid. Oberoende tekniska experter kommer att kontrollera resultaten.
”Samarbetet med WWF innebär att vi höjer våra redan ambitiösa mål när det gäller minskning av koldioxidutsläppen från våra produkter, säger Volvos koncernchef Leif Johansson. Vi delar en gemensam vision om att framtida transporter ska vara koldioxidneutrala. Det kommer inte att bli lätt, men om någon kan göra det så är det Volvo”.
Världsnaturfonden WWF är en av världens största och mest respekterade miljöorganisationer, vars vision är att bevara jordens naturliga miljö och bygga en hållbar värld.
WWF:s program ”Climate Savers” engagerar multinationella företag i kampen för att sänka utsläppen av koldioxid. De företag som är med i ”Climate Savers” lovar att minska sina koldioxidutsläpp enligt en överenskommelse mellan WWF, företaget och oberoende tekniska experter. Det överenskomna målet måste vara mer ambitiöst än vad företaget tidigare planerat för, och ska också innebära att företaget är ledande i sin bransch när det gäller minskningen av växthusgaser.
Överenskommelsen mellan Volvo och WWF gäller för AB Volvo och Volvokoncernens lastbilsbolag Volvo Lastvagnar, Renault Trucks, Mack Trucks och UD Trucks, och innebär att:
•Den totala mängden CO2 som lastbilar tillverkade och sålda 2009 till 2014 släpper ut under sin livstid kommer att minska med 13 miljoner ton jämfört med om lastbilarna hade varit av 2008 års modeller. Detta genom att lansera den senaste tekniken inom bränsleeffektivitet. 13 miljoner ton är lika mycket som släpps ut totalt i Sverige under tre månader.
•Volvo kommer att ta fram en lastbilsprototyp med 20 procents lägre bränsleförbrukning än motsvarande lastbil av 2008 års modell.
•Innan 2014 kommer Volvo att kunna erbjuda den kommersiella marknaden lastbilar som körs på förnyelsebar gas.
•Volvokoncernen kommer också att minska CO2-utsläppen från sina produktionsanläggningar med 0,5 miljoner ton (12 procent) innan 2014, jämfört med 2008.
Oberoende tekniska experter kommer årligen att följa upp och kontrollera så att Volvokoncernen lever upp till sina åtaganden.
”Det är första gången vi släpper in en utomstående part – i det här fallet världens största miljöorganisation – för att kontrollera att vi levererar vad vi lovat. Det är vi ensamma om bland världens fordonstillverkare”, säger Leif Johansson.
Effektiva transporter kan liknas vid ett blodomlopp som spelar en avgörande roll för samhällets utveckling, och utan transporter kan inte ett modernt samhälle fungera. Volvokoncernen arbetar ständigt med att minska koldioxidutsläppen från produkter och produktionsenheter, ett arbete som innefattar teknologier för att öka bränsleeffektiviteten och hitta alternativa bränslen. Stora resurser läggs på att utveckla alternativa drivlinor, som hybridlösningar och motorer som är optimerade för förnyelsebara bränslen.
2007 presenterade Volvokoncernen världens första koldioxidneutrala fordonsfabrik i Gent i Belgien, där elen kommer från vindkraft. Den långsiktiga ambitionen är att göra alla anläggningar koldioxidneutrala.
Volvokoncernens miljöarbete drivs framåt av tre samverkande faktorer: lagstiftning på området; Volvokoncernens egna initiativ för att skapa så bra produkter som möjligt med avseende på kunder och miljö; samarbete med utomstående.
”Självklart är det en utmaning att vara den första fordonstillverkaren i Climate Savers, men genom att fokusera på att sänka koldioxidutsläppen är vi övertygade om att vi kan skapa ett mervärde för våra kunders affärer samtidigt som vi bidrar till en hållbar utveckling”, säger Volvos koncernchef Leif Johansson.
Kryssningar är det segment växer snabbast bland alla typer av resor. Utbudet växer samtidigt och med fler nya fartyg och ökad kapacitet så sjunker även priserna. Det kan vara svårt att som konsument att få en överblick på var de bästa erbjudanden finns. Kryssningsspecialisten Tour Pacific i Helsingborg erbjuder en praktisk sammanställning av ett flertal rederiers erbjudanden på sin kryssningsblogg.
Här är det främst sistaminuten-priser och erbjudande från rederier som t ex Princess Cruises, Holland America Line, Regent Seven Seas Cruises och SeaDream Yacht Charter.
Princess och Holland America erbjuder kryssningar med 4-4,5* standard. Regent och SeaDream är väldigt exklusiva produkter där allt ingår, även drycker som champagne och i Regents fall även alla utflykter.
– Även lyxkryssningarna behöver rabattera ibland, säger Lars Jönsson på Tour Pacific. Ibland är det rabatter upp till 50% och då kan även vanligt folk ha råd att unna sig en lite exklusivare upplevelse, säger Lars.
Just nu har Holland America Line en balkongkampanj med rabatter upp mot 50%. Just balkonger efterfrågas allt mer av kunderna och nya fartyg byggs så att majoriteten av gästerna ombord kan njuta av både havsutsikt säväl som salta vindar.
En 7-dagars kryssning ombord på Holland America Line kan man få för under 5000 kr per person och då har man egen balkong. All mat ingår i priset såväl som underhållning ombord.
– Holland America Line är lite lyxigare än de vanliga rederierna och vänder sig till en mer vuxen publik, avslutar Lars Jönsson
Nu har Net1 fullbordat moderniseringen av mobilnätet i Sverige – tidernas största investering i det vidspännande lågfrekvensnätet 450. Moderniseringen innebär att all teknik ersatts med den senaste utrustningen från Ericsson, en förändring som medför högre kapacitet och borgar för nya förbättringar i nätet. Näst på tur står högre hastigheter och ökad täckning till 95 procent av Sveriges yta.
Net1:s modernisering och skifte till Ericsson som nätleverantör inleddes i maj 2010 och slutfördes i dagarna då utrustningen i Voullerim, Norrbotten, ersattes. Nu drivs Net1:s nät i hela Sverige med den senaste tekniken och redan idag kan kunderna ta del av fördelarna i det nya nätet.
– Vi har ökat kapaciteten och stabiliteten i nätet vilket skapar utrymme för högre medelhastigheter och inte minst ännu högre driftsäkerhet, något som är mycket viktigt för de verksamhetskritiska organisationer som vi försörjer. Vi är mycket stolta över att ha drivit igenom ett historiskt investeringsprogram i 450-nätet och att vi nu kan erbjuda ännu bättre tjänster i ett eget, oberoende nät, säger Per Borgklint, vd för Net1.
Net 1 erbjuder idag mobilt bredband med marknadsledande täckning i ett eget skandinaviskt nät. I Sverige sträcker sig täckningen över 90 procent av landytan och flera mil ut från det svenska kustbandet.
Under 2010 har Net1 sett en kraftig kundtillströmning och förnyelsen i nätet skapar nya möjligheter att utveckla erbjudandet. Med den nya tekniken på plats planerar Net1 att successivt öka hastigheten i nätet från dagens 3.1Mbit/sek till 14.7Mbit/sek.
– Många efterfrågar den unika täckning som vi erbjuder och det är glädjande att vi nu har förutsättningar att vässa vårt erbjudande ytterligare med bättre prestanda och högre hastigheter. Våra satsningar förstärker vårt löfte om att erbjuda marknadens mest heltäckande tjänster inom mobil kommunikation, säger Per Borgklint.
Som ett led i moderniseringen av nätet har Net1 också beslutat att bygga ut nätet för att öka täckningen och kapaciteten ytterligare. Utbyggnaden inleddes i september och beräknas stå klar vid årsskiftet. Det innebär att Net1 ökar täckningen i Sverige från 90 till 95 procent. Ytterligare utbyggnad kommer ske fortlöpande under 2011. Förändringen förbättrar i huvudsak täckningen i Norrland och just nu pågår utbyggnad i Torneträsk, Mertajärvi, Sädvaluspen och Merkenes.
Här är en fransk båt som kan drivas med enbart solceller. Den heter Aequus 7.o och är en 7 m familjebåt för dagturer. Framdriften är elektrisk, vilket gör den både tyst och miljövänlig. Aequus 7.0 passar dessutom bra att traila bakom en bil med, enligt tillverkaren, ett vanligt körkort.
Med Aequus 7.o är det möjligt att tuffa runt i en maxfart på 7 knop (13 km/h). Motorn hämtar energi från solpanelerna och – om så behövs – från båtens batteribank som kan varieras efter behov.
När motorn inte är igång laddas givetvis batterierna via solpanelerna, vilket är den optimalt miljövänliga lösningen. Förutom miljövänlig framdrift har Aequus 7.o även fördelar i det specialdesignade skrovets form. För designen svarar FINOT-CONQ.
Räckvidden är upp till åtta timmar med batteridrift. Om det behövs kan batterierna även snabbladdas vid kaj.
Bénétéau Swift Trawler 34 är en av många nyheter som visas på den 14:e Scandinavian Boat Show, som öppnar 10 november. Mässan pågår till och med nästa helg och bjuder på totalt 37 båtnyheter. Den allra största är svenska Delta 54 IPS, som liksom fem andra båtar har världspremiär på mässan.
Bénétéaus serie med Trawlers är en båttyp som har fått stor uppskattning på många marknader. Båtliv har provkört den nya 34-fotare (en provkörning kommer under våren i papperstidningen) och konstaterar att detta för många är den ultimata bobåten med plats för både familj och gäster.
Bénétéau Swift Trawler 34 är en bred och rymlig båt med fartegenskaper som överraskar. Den är perfekt att cruisa med i låga hastigheter, men passar lika bra när man behöver köra lite snabbare i farter på över 20 knop.
Antalet utställda båtar på Scandinavian Boat Show är 20 procent fler än förra året. Förutom båtar visas de senaste tillbehören, riggar, segel och motorer.
– Det var länge sedan vi kunde presentera så många båtnyheter på Scandinavian Boat Show. Dessutom är det många nya typer av båtar bland nyheterna; alltifrån mässans rekordstora båt Delta 54 som har världspremiär, till många aluminiumbåtar i nya skepnader och till den lilla Minifolkan, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.
Stora båtnyheter
På mässan visas bland annat följande nyheter bland segelbåtarna: Finn Flyer 42 Club, Hanse 445, Dufour 375, Dufour 52, Bavaria Cruiser 36, Bavaria 40, Oceanis 34, Oceanis 40, Eland 350, Segelkanoten Tjejst och XC38.
Bland motorbåtarna finns bland annat: Delta 54 IPS, Swift Trawler 34, Bavaria Sport 34, Husbåten Combo 38, Anytech 860 SPDI, Persuit Dual Consol 265, Persuit OS 315, Doral Alegria 455, Doral Monticello 255, Nordstar 37 Patrol, Buster Pro, Serecraft W 9C och Cobalt 25 m.fl.
Fem trender
Fem olika trender på mässan.
1. Båtarna blir större. Över 50 procent av segelbåtarna är över 37 fot lång. Den största motorbåten är hela 54 fot lång och den största motorbåten någonsin på mässan.
2. Antalet aluminiumbåtar ökar och en modell som kommer starkt är den mer arbetsbetonade aluminiumbåten för transporter, brandkår etc. som nu anammats som bruksbåt.
3. Nu är tiden inne att ha en liten läcker dagseglare, gärna som en liten kopia av en större vacker segelbåt. Nya Minifolkbåt, en 6,80 meter lång folkbåt, och den lilla skärgårdskryssaren Scandinavian Cruiser samt Scangaard är bevisen på det.
4. Efterfrågan på mer elektroniska instrument och navigationshjälpmedel ökar. Till exempel visas flera märken av värmekameror på mässan.
5. Allt fler väljer att chartra båt på varmare breddgrader under vintern. Weekendcharter i Medelhavet är en av nyheterna.
Ett stort antal tillbehörsföretag inom elektronik, segelmakeri, rigg och mast finns också representerade. Bryggorna som båtarna ligger förtöjda vid gör det enkelt för besökarna att stiga ombord och titta på inredning och andra detaljer inför det stundande båtköpet.
Tre mässor – många besökare
Parallellt med båtmässan går mässorna Det goda köket, nordens största publika mässa för mat, dryck och köksutrustning och Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässa för alla som bryr sig om sin hälsa.
– Det blir en härlig helg med sjögång, landgång och kom-i-gång, säger Thomas Sandberg.
Volvokoncernen går som världens första fordonstillverkare in som samarbetspartner i Världsnaturfonden WWFs globala klimatprogram Climate Savers. Koldioxidutsläppen ska minskas med 13 miljoner ton från de lastbilar som tillverkas mellan 2009 och 2014. Det motsvarar 25 procent av Sveriges samlade utsläpp under ett år. Målet är att leda transportsektorn mot en CO2-neutral framtid.
– Utsläppen från transportsektorn har stor påverkan på klimatet och det behövs kraftfulla initiativ för att minska dem. Att Volvokoncernen arbetar för att vara en föregångare inom transportsektorn och visa att klimat- och affärsmöjligheter går hand i hand, är mycket positivt. Det är också unikt att Volvokoncernen inleder ett djupare samarbete med en stor miljö- och naturvårdsorganisation, säger Håkan Wirtén, nytillträdd generalsekreterare på WWF i Sverige.
– Samarbetet med WWF innebär att vi höjer våra redan ambitiösa mål när det gäller koldioxidutsläppen från våra produkter. Vi delar en gemensam vision om att framtida transporter ska vara koldioxidneutrala. Det kommer inte att bli lätt, men om någon kan göra det är det Volvo, säger Leif Johansson, koncernchef på Volvo.
WWFs program Climate Savers startades för 10 år sedan och har idag ett 20-tal medlemmar, bland annat Tetra Pak, Nokia, IBM, Johnson& Johnson och Nike. Målet är att få ledande multinationella företag att minska sina CO2-utsläpp i absoluta tal och ta ledarskap i frågan om klimatförändringar. För att bli ett Climate Saversföretag krävs att målet måste vara mer ambitiöst än vad företaget tidigare planerat för och en oberoende granskning göras av resultaten. WWF arbetar med branschledande företag för att sätta ökad press på mer ambitiösa koldioxidminskningsmål.
– Avtalet med Volvokoncernen är ett tillfälle att visa att låga koldioxidutsläpp går att nå även i svåra branscher, säger Bruce Haase, tf chef för WWFs klimat och företagsprogram på WWF International.
Avtalet mellan Volvokoncernen och WWF gäller för AB Volvo och Volvokoncernens lastbilsbolag Volvo Lastvagnar, Mack Trucks, Renault Trucks och UD Trucks. Det innebär bland annat att AB Volvo lovar att:
• Minska koldioxidutsläppen från lastbilar som säljs mellan 2009 och 2014 med 13 miljoner ton jämfört med 2008 års modeller. Den senaste tekniken inom bränsleeffektivitet ska användas.
• Producera en lastbilsprototyp med 20-procents lägre bränsleförbrukning jämfört med 2008 års modell.
• Tillverka lastbilar på marknaden som körs på förnybar gas före 2014.
• Minska CO2-utsläppen från sina produktionsanläggningar med 0,5 miljoner ton (12 procent) före 2014, jämfört med 2008.
Volvokoncernens miljöarbete styrs av lagstiftning, Volvokoncernens eget miljöarbete och externa partnerskap. 2007 presenterade Volvokoncernen världens första fordonsfabrik i Gent i Belgien, där elen kommer från vindkraft. Ambitionen på lång sikt är att göra alla anläggningar koldioxidneutrala.
Quick Fist är en serie amerikanska gummifästen som passar bra i bland annat båten. De gör det lätt att fästa verktyg, instrument och annan utrustning på fordon, båtar, maskiner och andra rörliga ting som kräver tåliga, hållbara och stötsäkra upphängningar.
Produkten, som tillverkas i Nashville, Tennessee i USA, har funnits på den amerikanska marknaden sedan 2003. Där används fästena bland annat av brandförsvaret, något som borgar för kvalitet och pålitlighet.
Fästena monteras enkelt för att hålla spadar, yxor, slangar, vapen, fiskeutrustning, ficklampor och andra verktyg & instrument säkert på plats.
Dom används på arbetsfordon av alla de slag, off road, mobila militära & polisiära enheter, inom brandförsvar, räddningsverk, samt på 4x4s, ATVs/fyrhjulingar, pick-ups, på båtar och på vanliga fasta väggar med mera.
Fästena finns i olika modeller och storlekar för att passa alla behov. Besök gärna www.overlander.se för att se hela utbudet.
Quick Fist säljs och marknadsförs i Sverige av Overlander, ett nystartat företag som specialiserar sig på utrustning för transport, expedition och last.
Info: www.overlander.se
Häromveckan kom de nya fiskekvoterna för Östersjön. För laxen vars bestånd sviktar i många älvar minskar kvoterna med 15 %. – Minskningen saknar praktisk betydelse eftersom man inte fiskar upp dagens kvot. Istället borde man lyssna på Europas samlade sportfiskare som kräver fiskestopp i havet, säger biologen Glenn Douglas från Sportfiskarna.
Organisationen European Anglers Alliance organiserar 3 miljoner sportfiskare i 11 länder. På sitt årsmöte i Helsingfors antog man en resolution som kräver stopp för laxfisket i havet.
– Laxen är en värdefull men hotad resurs som inte bör fiskas upp med långlinor i havet, säger Glenn Douglas.
Detta lyssnade alltså inte EU:s fiskeminstrar på utan nöjde sig med en reduktion av fisket på papperet som enligt Sportfiskarna inte hjälper de svaga laxbestånden i bland annat flera svenska älvar. Istället hänvisar man till att en förvaltningsplan för laxen ska utarbetas.
– Det har man sagt i flera år men hittills har lite hänt och under tiden har de minskande trender vi pekar på fortsatt i flera älvar. Sverige borde agera mer kraftfullt, menar Glenn Douglas.
De första körbilderna på helt nya Delta 54 IPS har nu publicerats. Denna enorma powerboat på 16,60×4,60 m från Delta Powerboats får sin världspremiär på Scandinavian Boat Show i nästa vecka. Det är en stor satsning från Delta, som är ett av Skandinaviens snabbast växande motorbåtsbåtmärken.
Delta 54 IPS är utrustad med tre av Volvo Pentas nya IPS dieselmotorer på 435 hk styck. När Delta själva provkörde det första skrovet i december 2009 fick de bekräftat att toppfarten blir över 40 knop.
Det går helt i linje med prestanda för övriga Deltabåtar. Båtliv har provkört ett par modeller, som visat sig gå kraftfullt men riktigt snält i sjön.
Delta 54 IPS har en ny skrovform som är specialritad för IPS-dreven. Det ska ge optimala sjöegenskaper och minimal vågbildning. Båten byggs i sandwichteknik med kolfiber och vakuuminjicerad vinylester. Detta ger en extremt stark och lätt konstruktion med mycket stabila laminat.
TEKNISKA DATA
Längd: 16.60 m
Bredd: 4.60 m
Vikt: ca 12.000 kg
Motor: 3 x Volvo Penta IPS/600
Topphastighet: 40+ knop
www.galarbryggan.se
Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna visar att fyra personer omkom genom drunkning under oktober i år jämfört med sju personer under oktober 2009. Totalt har 68 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 75 personer under samma period förra året.
2010 oktober 2009 -08 -07 -06 -05 -04 -03
…- ………..fritidsbåt……….4
…4 …………övriga…………3
…4…………totalt………….7…….9 6 6 8 3 4
Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under oktober 2010:
9/10, övriga
Göteborgs hamn, Göteborg, O-län
19-årig man försvann för 2 veckor sedan efter en fest hittades död i vattnet i Göteborgs hamn.
17/10 Övriga
Loftahammars hamn, Västervik, H-län
70-årig man hittades drunknad på söndagsmorgonen. Han sågs senast på lördagskvällen då han lämnade restaurangen i hamnområdet.
23/10 Övriga
Slite hamn, Gotland, I-län
Två män, 38 och 68 år har hittats drunknade i hamnen i Slite. Hur de hamnat i vattnet och omkommit är oklart enligt polisen.
Scania i Kina har tecknat ett strategiskt samarbetsavtal med den ledande kinesiska distributören av motorer för generatoraggregat, Shanghai Boden Engine Co., Ltd. Det exklusiva samarbetet kan ge en försäljning av flera hundra Scaniamotorer redan första året och har ännu större potential på sikt.
Den stabila ekonomiska utvecklingen i Kina under de senaste tre decennierna har gjort att marknaden för generatoraggregat vuxit med över 100 000 enheter per år och det har gjort Kina till världens största marknad för dessa produkter.
– Vi anser att tidpunkten är rätt för oss att ta oss an den kinesiska marknaden i större skala, säger Mikael Lindner, ansvarig för försäljning på Scania Power Generation. Våra förberedelser har lagt en stabil grund och nu har vi hittat en stark affärspartner i Shanghai Boden Engine Co., Ltd.
– En premiummotor från Scania kommer att vara förstavalet för krävande kinesiska kunder som vill ha det bästa vad gäller bränsleekonomi, slitstyrka och driftsäkerhet. Vi ser mycket ljust på den framtida marknadspotentialen för Scanias motorer, säger Zhang Zhiqian, Managing Director på Boden Engine.
– Strategiskt innebär avtalet att Scania Engines marknadsföring i Kina kommer att intensifieras. Med stöd av Scanias organisation tror vi att samarbetet med Boden kan öka kundnyttan. Scanias motorer för generatoraggregat har en ljus framtid i Kina, säger Mats Harborn, Executive Director, Scania China Strategy Office.
Shanghai Boden Engine Co., Ltd. är en ny kinesisk motordistributör, som backas upp av flera av landets ledande tillverkare av anläggningsmaskiner. Avtalet med Scania i Kina ger Boden exklusiv rätt till försäljning och service av Scanias motorer för generatoraggregat på den kinesiska marknaden.
Häromdagen avslutades det stora FN-mötet i Nagoya, Japan, där över 18 000 delegater och 130 miljöministrar slöt ett avtal för att skydda biologisk mångfald. – Att det blev ett avtal innebär verkligen ett stort steg framåt. Trots detta måste vi förbereda oss på en annan framtid eftersom ekosystemtjänsterna redan är så påverkade. Det säger professor Harold Mooney, Stanford University, en av världens främsta forskare inom ekosystemtjänster och biologisk mångfald. Han befinner sig nu i Sverige för att ta emot Volvos Miljöpris.
Många kommentatorer har uttryckt en lättnad över att förhandlingarna i Nagoya inte kollapsade, utan att det blev ett avtal, om än med många kompromisser. Avtalet innebär bland annat att världens länder enats om att skydda biologisk mångfald på 17 procent av landytan och 10 procent av marina områden.
Harold Mooney är en nestor inom ekosystemtjänster och biologisk mångfald, ett av de hetaste områdena inom den globala miljö- och hållbarhetsdebatten. Hans forskning har varit inriktad på växtekologi och under flera år var han en drivande kraft inom FN- programmet Millennium Ecosystem Assessment som kartlade hur mycket människan har påverkat den biologiska mångfalden.
Ekosystemtjänster är enkelt uttryckt sådana tjänster som naturen levererar som gynnar människan, till exempel grönsaker, fisk och timmer. Men också andra ekosystemtjänster är av avgörande betydelse, som luft- och vattenrening och förmåga att hålla den kemiska balansen i atmosfären på rätt nivå.
– Vi tar de här tjänsterna för givna, säger Harold Mooney. Men de är utsatta för allvarliga hot idag. I framtiden kommer saker och ting att bli mycket annorlunda. Det handlar inte längre bara om att försöka behålla det vi har och återställa det vi haft. Vi måste helt enkelt förbereda oss på en annan framtid.
Han är dock optimistisk inför framtiden eftersom intresset för ekosystemtjänster och biologisk mångfald har ökat kraftigt under senare år. Harold Mooney har varit mycket aktiv i bildandet av IPBES (Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services), en förkortning som kanske snart blir lika känd som den för FN:s klimatpanel, IPCC. Uppgiften är likartad, att skapa vetenskaplig konsensus och kommunicera resultaten till beslutsfattare inom politik och näringsliv.
Den 3 november finns det möjlighet för medierna att intervjua professor Harold Mooney, en av världens främsta forskare inom ekosystemtjänster och biologisk mångfald. Han befinner sig nu Sverige för att ta emot Volvos Miljöpris. Harold Mooney kommer bland annat att kunna ge aktuella kommenterar till utfallet av det stora det stora FN-mötet i Nagoya om biologisk mångfald.
Professor Harold Mooney tar emot priset vid en ceremoni den 4 november i Stockholm då han också deltar i en paneldiskussion vid ett seminarium om värdet av biologisk mångfald.
Volvos Miljöpris delas årligen ut till personer som gjort framstående vetenskapliga upptäckter eller uppfinningar inom miljö- och hållbarhetsområdet. Priset delas ut av en oberoende stiftelse. Priset består av ett diplom, en glasskulptur och en prissumma om 1,5 miljoner svenska kronor. Sedan priset delades ut första gången har det tilldelats 37 personer. Bland pristagarna finns många kända namn, varav tre också fått Nobelpriset.
Webbplats: www.environment-prize.com
Säsongen har startat ganska bra för den svenska racerbåtsföraren Oskar Samuelsson. Han är nu tillbaka på hemmaplan efter att ha tävlat i Kina. Nu väntar förberedelser inför den fortsatta säsongen. Intresset för båtracing verkar vara på topp i Kina. Vid en av tävlingarna kom hela 75 000 personer för att följa loppet. Oskar leder nu serien inför avslutningen i Mellanöstern.
Här publicerar vi Oskars egen berättelse:
Första halvan av årets serie blev sammafattningsvis lyckad. Det kunde dock ha blivit mer än vad det blev. Jag misströstar dock inte utan ser istället framåt och har en väldigt god grund att stå på innan vi går in i andra halvan av säsongen om tre veckor.
Jag är även väldigt nöjd med tillvaron i teamet, jag får fullt stöd och harmonin är klockren.
Första tävlingshelgen ägde rum i Linyi, en stad en timmes flyg ifrån Peking. Regionen har ett invånarantal tre gånger Sveriges och en flygplats mindre än Brommas. Folket var väl medvetna om vår närvaro och hade stort intresse, racet besöktes av närmare 75.000 besökare. Första dagen började bra för min del, jag var 3,8 sekunder före närmsta konkurrent under tidsträningen, en brutal utklassning med andra ord.
Jag kunde sedan ta ledningen direkt i starten i racet, tyvärr blev det rödflaggat och omstart väntade. Jag kom nu iväg dåligt och blev omkörd i starten, men redan efter ett halvt varv var jag ikapp och uppe jämsides med italienaren Del Pin, han försökte då desperat försvara ledningen och svängde in i mig varpå båda började flyga, han landa upp och ner och racet vart avblåst. Dag tvås race ställdes in p.g.a. blåst.
Andra helgen i Liuzhou började som första med vunnet tidskval. Efter en tuff start var det inga större problem med att köra hem seriens första seger. Dag två vann jag åter tidsträningen men fick en dålig start och kom ut som trea i racet, jag hamnade bakom Del Pin den här gången igen och jobbade hårt för att komma om. Det blev svårt då denne inte skyr några medel för att hålla konkurrenterna bakom sig, jag har aldrig tidigare blivit utsatt eller beskådat så ful körning som denne stod för.
Jag var ursinnig efteråt efter att ha förlorat totalsegern och tre viktiga poäng på dennes körning. Hade han inte kört som han gjorde hade jag tagit mig förbi, jag var flera gånger uppe jämsides då han tilltog sin ”köra på”-taktik för att hålla mig bakom. Jag som klarat mig med minsta möjliga marginal ifrån att slå runt förra gången backade av. Han tilldelades ett gult kort för farlig körning efteråt, jag hade velat se rött kort, svartflagg och diskning.
Om det skulle bli en tredje helg eller inte i Shenzhen var länge oklart på grund av tyfonvarning, tillslut blev det dock en dags tävlande. Jag dominarade dagen ifrån början till slut. Jag kunde redan i starten skaka av mig min italienska antagonist för att med glädje upptäcka att min svenske konkurrent tillika vän Bimba Sjöholm tagit sig upp på andra plats. Det blev alltså svenskt guld och silver!
Jag leder nu serien inför avslutningen i Mellanöstern. Jag hoppas kunna bibehålla min form och ta totalsegern. Farten finns helt klart, att jag startat i pole position varje race är ingen tillfällighet. Det som måste lösas är starterna, förhoppningsvis ska våra idéer stämma och då kan det här sluta väldigt bra.
Med vänlig hälsning
Oskar Samuelsson
Info: www.lundinf1racing.se
FN-mötet om biologisk mångfald blev en stor framgång. Ett avtal med stöd av 193 länder spikade både visioner och konkreta målsättningar för att skydda naturen och dess höga värden. – Det globala miljöarbetet, som fick sig en ordentlig törn på klimatmötet i Köpenhamn, är åter på banan. Det borgar gott för framtiden, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.
Förhandlingarna vid FN-mötet i Nagoya den 18-29 oktober resulterade i nya ansträngningar för att skydda den biologiska mångfalden. Inför mötet hade utvärderingar såväl globalt som i EU och Sverige visat att världen misslyckats med att hejda förlusterna av rikedomen i naturen. Mötet i Nagoya lade fast en vision för 2050, ett mål för 2020 och konkreta delmål till samma år. 17 procent av land- och vattenområdena samt 10 procent av kust- och marina områden i världen ska skyddas från exploatering. Överfisket ska stoppas, skadliga subventioner som förstör biologisk mångfald ska fasas ut och gröna räkenskaper ska utvecklas.
–Det är oerhört viktigt att världens politiker lagt fast nya mål för att skydda naturen. Vi hade gärna sett ännu högre ambitioner, men målsättningen att 17 procent av land- och vattenområden ska skyddas är ett gott steg på vägen. Det kräver ett ökat tempo i miljöarbetet i alla länder, också i Sverige. Det är bra att miljöminister Andreas Carlgren har tryckt på för detta, säger Mikael Karlsson.
Mötet enades också om ett nytt avtal om tillgång till och rättvis fördelning av de ekonomiska vinsterna från genetiska resurser. Redan mångfaldskonventionen från 1992 slog fast att länderna har rätt att förfoga över sina genetiska resurser och nu konkretiserades reglerna i ett juridiskt bindande protokoll. Bland annat stärktes rätten för urfolken att värna sina traditionella kunskaper. Däremot innebar inte mötet en överenskommelse om tillräckliga ekonomiska resurser för att säkerställa skyddet av ekosystemen i ett globalt perspektiv.
– Efter år av förhandlingar har äntligen ett protokoll lagts fast, som stryper möjligheterna att lägga beslag på Syds genetiska resurser utan rättvis fördelning av vinsterna. Nu gäller det att länderna ställer sig bakom och ser till att förhandlingsresultatet genomförs. Vi vill också se större pengapåsar från de rika länderna för att hjälpa utvecklingsländerna i arbetet, säger Göran Ek, internationell handläggare på Naturskyddsföreningen, som följde förhandlingarna på plats i Nagoya.
Nu fortsätter det internationella arbetet med biologisk mångfald med sikte på nästa partsmöte i Indien 2012. Sverige har haft höga ambitioner inför och under förhandlingarna och drivit en bra linje i Nagoya. Under tiden fram till nästa möte finns möjligheter för regeringen att dels frigöra resurser till det globala och nationella arbetet, dels höja de nationella målen för skydd av naturen i linje med överenskommelsen.
– Nu är det viktigt att Sverige följer upp överenskommelserna och verkligen tillför nya resurser för att restaurera ekosystem i Syd. Vi hoppas regeringen samtidigt tar ett snabbt initiativ till att utveckla räkenskaper som sätter ekonomiskt värde på naturen i Sverige, höjer de nationella målen och stärker resurserna för arbetet med biologisk mångfald på hemmaplan, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.
Måndagen 1 november fick 31 anställda i Kustbevakningen ta emot medaljer för förtjänstfulla insatser. Framför flygplanet KBV 503 i Kustbevakningsflygets hangar på Skavsta flygplats fick de inte bara medaljer utan också ett särskilt tack från försvarsminister Sten Tolgfors.
Försvarsministern delade ut medaljerna till medarbetarna i Kustbevakningen för deras förtjänstfulla insatser inom operation Atalanta under våren och sommaren 2010. Svenska Kustbevakningen deltog, med ett flygplan och ett antal besättningar, i operationen under fyra månader. Operation Atalanta är den första EU-gemensamma marina insatsen och genomförs utanför Afrikas östkust som också innebär en civil-militär samverkan för att upptäcka och stävja sjöröveri. Kustbevakningsflygets uppgift i operationen var för att övervaka, upptäcka och dokumentera misstänkt piratverksamhet i farvattnen utanför Somalia och i Indiska Oceanen.
Kustbevakningens insatser i operationen lovordades av försvarsministern i hans tal vid medaljutdelningen. Under senare år har en rad fartyg drabbats av piratattacker utanför Somalias kust och i Adenviken. Operation Atalanta, vars främsta mål är att skydda FN:s livsmedelstransporter till Somalia, ska också skydda övrig sjöfart i området. Kustbevakningsflyget bidrog till uppgiften genom att genomföra hela 89 olika uppdrag och upptäckta sammanlagt över 80 misstänkta fartyg och båtar under sina fyra månader. Dessutom kunde man rapportera och därmed bidra till att ett antal piratbåtar, som befann sig i nöd långt ute till havs och utan förnödenheter och drivmedel, kunde undsättas.
Också Kustbevakningens generaldirektör Judith Melin och chefen för Kustbevakningsflyget Kjell Larsson, tackade var och en av medarbetarna för deras goda insatser.
Bildtext:
Johan Bäckman, Kustbevakningsflyget, var en av de som fick ta emot medalj av försvarsministern. Foto: Kustbevakningen.