Sportfiskarna registrerar sedan 40 år alla stora fiskar och också svenska sportfiskerekord som fångas på spö i landet. Det finns rekord noterade för 31 fiskarter från sötvatten och hela 59 rekord från havet. Nyligen fångades den senaste rekordfisken och den arten blev en verkligt stor överraskning, en invandrande art från varmare hav.
Bland sportfiskare benämns den nya arten Bonito. Bonito är egentligen en hel familj av mindre tonfiskar och just denna art kallas även Ryggstrimmig pelamid (Sarda sarda). Inte sedan 50-talet har det registrerats några fångster på spö av tonfisk i Sverige. Men nu har kanske uppvärmningen av världshaven gått så långt att de hittar hit igen. Någon annan förklaring till ”invasionen” av bonitos vid Bua i Halland och ungefär samtidigt också i Danmark samt i södra Norge finns inte.
Boniton lever normalt i varmare hav som Medelhavet och Svarta havet men har tidigare gjort avstickare upp till de Brittiska öarna. De jagar intensivt efter småsill och liknande fiskar ända upp i ytan så skummet yr. Vanliga vikter är 1-3 kilo. När hemmafiskaren Simon Hermansson anmälde flera bonitos som han hade fångat på spö utanför Bua som ligger nära kärnkraftverkets varmvattenutsläpp vid Ringhals skyndade många sportfiskare till för att få en chans att fånga denna nya art.
– Storfiskregistreringen fick under några veckor motta över 100 anmälningar av bonitofångster av lyckliga sportfiskare, berättar Sportfiskarnas Storfiskregistrerare Håkan Brugård.
Naturligtvis höjdes också det nya svenska rekordet för arten i rask takt. Efter Simon Hermanssons fisk på 1,687 kg höjdes rekordet fyra gånger. Daniel Lindblom från Göteborg fick en Bonito på 1,740 kg, Olle Johansson från Olofstorp 1,765 kg och Mats Lagerstedt Göteborg 1,876 kg. Den senaste i raden av rekordfiskar (2,164 kg) fångade den meriterade havsfiskaren Benny Johansson från Tidaholm, femfaldig skandinavisk mästare i havsfiske.
Nu är dock bonitofisket över för den här gången. Havet blir vinterkallt och det stora stimmet har simmat in i det varma och för allt fiske fredade varmvattensutsläppet från Ringhalsverket.
Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten hittas på www.sportfiskarna.se under Storfiskregistret. Storfiskregistret fylls ständigt på med nya kontrollerade storfångster och innehåller mer än 24 000 olika fiskar av alla tänkbara arter från Sverige.
Bilden:
Benny Johansson drog den största under höstens ”bonitofeber”. Foto: Storfiskregistret
Scanias nya motorprogram för generatoraggregat uppgraderas nu med ännu bättre prestanda vid stegbelastning, ökad slagvolym och 25 procent längre serviceintervall, vilket ger kunden utmärkt driftsekonomi och prestanda.
Motorerna kan levereras till kund med kylarpaket för snabb och enkel installation i till exempel kanopéer. Paketen finns i tre storlekar på 1,1, 1,3 eller 1,5 kvadratmeter beroende på motorstorlek och kylbehov.
– Det nya motorprogrammet har utvecklats för de specifika behov som köpare av generatoraggregat har – hög kvalitet och effekt och goda egenskaper vid stegbelastning, låg bränsleförbrukning och samtidigt god slitstyrka, säger Mikael Lindner, Sales Director Power Generation Engines.
Motorprogrammet består av 9-, 13- och 16-litersmotorer med effekter på upp till 550/607 kVA vid 50/60 Hz och standby-effekter upp till 636/702 kVA. Det nya motorprogrammet för generatoraggregat uppfyller utsläppskraven enligt Stage IIIA med hjälp av Scanias EGR-teknik.
Nyckelegenskaper hos det nya motorprogrammet:
• Finns med skräddarsydda, lättinstallerade kylarpaket
• Ökad cylinderdiameter och slaglängd ger ökad slagvolym
• Traditionell Scaniakonstruktion med lättservade separata cylinderhuvuden
• Turboaggregat med wastegate
• Scania EGR, ingen efterbehandling med tillsatser krävs
• Scanias egen motorstyrning
– Scania står för hög kvalitet och effektivitet, med produkter och tjänster utformade för att ge kunden hög lönsamhet i verksamheten, säger Robert Sobocki, Senior Vice President Scania Engines. Scanias motorer är därför förstavalet för många kunder som prioriterar effekt, driftsäkerhet, driftekonomi och funktionalitet.
– Scanias starka position som ledande motortillverkare i alla sina marknadssegment bygger på en kombination av avancerad teknik, kundnära arbete och god tillgänglighet till reservdelar och service. Scania strävar efter att bygga långsiktiga relationer med OEM-tillverkare. De kan vara säkra på att få produkter med den senaste tekniken och ett omfattande marknadsstöd.
Scanias moduluppbyggda konstruktion innebär att det krävs färre komponenter för att tillhandahålla ett heltäckande utbud av motorer. Det underlättar service, reservdelsförsörjning och utbildning av mekaniker, liksom vid uppstart av nya serviceanläggningar. Noggrant utvalda material och processer säkerställer en hög produktkvalitet och att förbrukningen av energi och råmaterial vid tillverkningen blir lägre. På så sätt minskas miljöpåverkan under motorns hela livslängd.
Vid båtmässan Scandinavian Boat Show i Älvsjö delades priserna ut för årets Watski2starsegling i lördags. Arrangörsklubben Oxelösunds Segelsällskap hade laddat upp med priser till de tre främsta i varje klass och även de tre bästa totalt.
Nyttopriser lottades också ut. Detta var tredje upplagan av denna shorthanded segling och de som fullföljt alla tre fick även de priser.
Totalsegrade gjorde La Dolce Vita med Lindstedt och Hodgson seglande för KSSS i Stockholm. Tvåa kom Dagmar med Österberg och Söder från WSS i Västerås och trea blev Funny med Mathson och Svensson från SBS i Södertälje.
I början av veckan öppnade anmälan till 2011 års segling och den är nu nästan fulltecknad.
Nu är det klart att det svenska paddelsportföretaget Point 65 tar hem det internationellt ansedda priset ”Best of what’s new award” för sin nytänkande delbara kajak Tequila!. Bakom det amerikanska priset står världens ledande vetenskapstidning Popular Science Magazine.
– Det här känns helt fantastiskt! Utmärkelsen är ett kvitto på att vi på Point 65 har lyckats i vårt arbete att utveckla kajaker som både är praktiska och ligger i bräschen när det gäller de tekniska lösningarna, säger Richard Öhman, grundare av Point 65.
Kajaken Tequila! är en kajak för hela familjen med en revolutionerande design, där kajaken förvandlas från singel till dubbel eller till trippel eller ännu mer på bara några sekunder. I stället för att lastas på taket går delarna snabbt in i bakluckan på en bil och är lätta att bära och förvara. Modellen lanserades 2009 och bakom modellen står den svenska designern Magnus de Brito som bland annat arbetar för Porsche.
Kajaken Tequila! vinner priset Best of What’s new 2010 i kategorin rekreation. Varje år konkurrerar tusentals nya och innovativa produkter om att få priset. De vinnande produkterna ska på ett eller annat sätt ha potential att förändra våra liv eller förändra sättet vi tänker på framtiden. Utnämningarna i de elva kategorierna görs sedan av redaktörerna på det amerikanska magasinet Popular Science, och vinnarna publiceras i tidningen som kommer ut den 17 november.
Kajaker från Point 65 nu på många marknader
Point 65 Sweden, grundat 1996, är det ledande Nordeuropeiska kajakmärket och ett av de snabbast växande kajakföretagen i världen. Företaget ägs av familjen Öhman.
Nigel Foster, en av kajakvärldens absoluta frontfigurer, är ansvarig för design och utveckling. Point 65 erbjuder 14 kajakmodeller, från nybörjarkajaker i plast till avancerade havskajaker i komposit som säljs i 24 länder. Point 65:s kajaker säljs hos ledande handlare som amerikanska R.E.I och LL Bean, kanadensiska kedjan Atmosphere, europeiska jätten Decathlon och australienska Anaconda.
Samtidigt som den delbara kajaken Tequila! får pris lanserar företaget uppföljande Martini, en delbar havskajak med samma funktioner men med traditionell sittbrunn.
Info: www.point65.se
Svenska Seldéns nya vinsch blev en verklig vinnare på METS (Marine Exhibition Trade Show), båtbranschens egen fackmässa som pågår i Amsterdam den här veckan. Seldén vann Det prestigefyllda priset DAME Award, som 20-årsjubilerar i år, och fick därmed ett bevis för produktens internationella potential.
DAME (Design Award Mets Exhibition) är ett av marinbranschens finaste priser. Det passade extra bra att Seldén vann det i år eftersom Seldén firar sitt 50-årsjubileum samtidigit som DAME fyller 20 år.
Juryns motivering lästes upp av ordföranden Bill Dixon när METS öppnades. Den lyder:
“Overall Winner of the DAME Award 2010 is the Seldén Reversible Winch of Seldén Mast AB. The Jury felt that this winch would have the largest impact on the leisure marine industry and would appear on many sailing boats in the future. By backing the line off the winch instead of easing it by hand, there is greater safety for the operator. The backwind is operated from a push button in the handle of the winch, making it far more intuitive than a more conventional style winch that may use a switch located in the bottom non-turning part of the drum. Being hand operated ensures that the winch does not need additional below deck space and makes a winch retrofit extremely easy. When using the winch in either direction the line is captured by self-tailing device which sheds line easily when the winch is in the backwind mode.”
För Seldén innebär de nya vinscharna att företaget tar steget fullt ut i sin satsning på däcksutrustning och lanserar vinschar utvecklade med ett stort mått nytänkande. De går att reversera. Man kan alltså även backa vinschen!
Konstruktionen är patenterad och lyfter begreppet vinsch mot en helt ny dimension. Vinschen är manuell och av ”self-tailing” typ med två växlar framåt. Man börjar vinscha medsols med snabbväxeln och växlar ner genom att rotera vinschhandtaget motsols. Så långt är allting som vanligt.
Det geniala med Seldéns vinsch är att linan släpps ut genom att man låter vinschen rotera baklänges. På toppen av det specialkonstruerade vinschhandtaget finns en knapp som bekvämt trycks in med tummen och vinschen är klar för att backa. Vinschhandtaget roteras medsols och linan slackas.
Linan ligger kvar i self-tailingen hela tiden vilket gör att man enkelt kan trimma skot, fall och gaj utan att röra linan. Snabbt fintrim är en farthöjande fördel för kappseglaren!
För familjeseglaren innebär funktionen säkerhet – inga händer är i närheten av trumman när tampen matas ut. Eftersom vinschen manövreras med endast en hand är den idealisk för ensamseglare som kan styra och trimma samtidigt.
Bilden:
Peter Rönnbäck (t. v.) och Mats-Uno Fredriksson från Seldén på METS 2010.
Nu är det möjligt att kolla båten via flera olika moderna sätt. Smartphone, iPad och/eller PC. Det är det holländska företaget Capi2 Nederland BV som introducerar sin nya Capi2 Communicator på båttillbehörsmässan METS, som pågår i Amsterdam den här veckan.
METS (Marine Exhibition Trade Show) är en ren branschmässa, det vill säga den är inte öppen för allmänheten.
Det är här som alla nyheter visas för branschen. Nyheter som senare presenteras på de publika båtmässorna under vintern och våren.
Capi2 Nederland BV introducerar sin nya Capi2 Communicator – ett smart kommunikations- och övervakningssystem som kan övervaka mycket ombord. Det hjälper även båtägaren att bestämma hur alarmen ska hanteras.
Med Capi2 Communicator kan båtägaren enkelt hålla koll på TV/video, tankar och batterier, säkerhet, fartmätare, vindhastighet, temperatur, GPS, kompass liksom likström och växelström. Allt samman kan kopplas med olika alarmfunktioner.
Capi2 Communicator kan programmeras så att den sänder sms direkt till en smartphone, iPad eller PC.
Info: www.capi2.com
Bavaria Sport 43 som Hard Top och Open är det tyska varvets stora nyhet inför båtmässan “boot” 2011 i Düsseldorf, världens största och kanske viktigaste inomhusbåtmässa. Hardtop, med sina stora fönsterlösningar på sidorna, bär tydliga släktskap med lillasyster Sport HT 38. Det stora soltaket kan öppnas med en integrerad manuell Softtop, som ocksa kan utrustas med eldrift.
Tack vare de väl tilltagna rutorna både framåt och bakåt så har föraren i 38 och 43 väldigt fin sukt runt om hela båten. Det kan Båtliv intyga efter att ha provkört Sport 38.
Framrutan (inklusive cockpit) kan fås med uppvärmning, något som är absolut nödvändigt på våra kalla breddgrader där kallras kan bli ett problem, främst vår och höst. Vilken typ av uppvärmning det blir säger inte Bavaria i pressreselasen om den nya modellen, men helst skulle vi vilja se något i stil med de osynliga värmetrådar som VW har i sina bilar.
Sport är standardutrustad med 2 x Volvo Penta D6-370 EVC på 272 kW (370 hk) styck och erbjuds som följande prisalternativ:
· Base price SPORT 43 OPEN EUR 239.900 excl. VAT
· Base price SPORT HT 43 EUR 259.900 excl. VAT
Tekniska fakta
Modell SPORT 43 SPORT HT 43
CE-category B B
Length overall 13,83 m 13,83 m
Length hull 13,22 m 13,22 m
Beam overall 4,41 m 4,41 m
Height above water 3,35 m 3,33 m
Total height 4,08 m 4,06 m
Draught, drive raised 0,75 m 0,75 m
Draught, drive lowered 1,10 m 1,10 m
Unloaden weight 11.750 kg 11.950 kg
Fuel tank 1.500 l 1.500 l
Water tank 410 l 410 l
People 12 12
Cabins 2/3 2/3
Berths 4/6 4/6
Height in salon 2,10 m 2,10 m
Waterline 11,22 m 11,22 m
Info: www.bavariasverige.se
Sedan en tid tillbaka har Scania och MAN genomfört ett antal utredningar rörande projekt på det industriella området, huvudsakligen avseende tunga fordon, vilka skulle göra det möjligt för företagen att dra nytta av synergier inom forskning och utveckling, tillverkning och inköp. På den marina sidan skulle detta kunna innebär ett ännu bredare utbud av tunga dieselmotorer för större fritidsbåtar.
Utredningarna har visat att ett förverkligande fullt ut av de möjliga synergierna förutsätter ett närmare samarbete genom att de båda företagen går samman, samtidigt som respektive företags varumärke bevaras.
Inget beslut har fattats vid denna tidpunkt, då ett antal kommersiella och legala frågor återstår. Ett beslut kan endast komma då dessa frågor har lösts.
Scania avser att inte lämna någon vidare kommentar medan diskussionen pågår. Ytterligare information kommer när det kan anses lämpligt.
Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2009 uppgick faktureringen till 62 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 1,1 miljarder kronor.
Info: www.scania.com/se
Här är en annorlunda och intressant båt som har vunnit det prestigefyllda VNSI Timmers Award 2010. Intresset är stort för det arbete med en bränslecellsdriven båt som to Nico van der Hoeven från Alewijnse Marine Technology B.Vi Nijmegen i Nederländerna står bakom.
Båten kallas H2 Nemo och är byggd för kanalfart med upp till 90 passagerare. För framdriften står bränslecellsteknik, som producerar el som i sin tur driver båten som därmed blir helt fri från emissioner.
För att fungera optimalt har konstruktörerna använt ett sofistikerat övervakningssystem med automatiska funktioner för bränsle och kylning. Det gör att båtens kapten alltid har koll på läget.
För mer information och fakta om båten: www.alewijnse.nl
Knappt har Bavaria presenterat sin nya 43 fots motorbåt förrän det är dags för en ny, stor segelbåt från det tyska varvet. Den här gången är det planerna på den nya Bavaria Cruiser 50 som presenteras i god tid inför den stora båtmässan “boot” i Düsseldorf i januari 2011.
Med den nya 50-fotaren fyller Bavaria upp gapet mellan Cruiser 45 och Cruiser 55. Detta sker, enligt varvet, inte bara på begäran från kunderna utan också för att 50-fotaren är en lämplig båt i rätt storlek för mångas behov.
Däcket är till exempel extra rymligt och släpper in mycket ljus i båten via 17 flushmonterade däcksventiler. Liksom i övriga nya Bavariabåtar har Cruiser 50 en stor och rymlig badplattform, som fungerar både som soldäck och som bekväm landgång för den som lägger till med aktern mot bryggan.
Båten har samma typ av rodersystem med två mindre roder som vi tidigare har sett på bland annat Bavaria Cruiser 55. Detta ger ett bra grepp i vattnet och en extra säkerhet ifall något händer med det ena rodret.
Båten erbjuds med flera olika kabinlösningar; med fyra eller fem eller fyra kabiner men alltid med tre badrum med separata duschar. Under våren kommer ytterligare en version med fyra kabiner och ett extra badrum. Dessutom lär man kunna bada från båten…
prisnivån startar på 207 900 Euro plus moms.
Mått Bavaria Cruiser 50
Längd: 19,50 m
Bredd: 6,10 m
Info: www.bavariasverige.se
Regeringen har beslutat att ge den nya myndigheten för havs- och vattenmiljön namnet Havs- och vattenmyndigheten. Detta sker genom tilläggsdirektiv till den utredning som arbetar med inrättandet av myndigheten. Sedan tidigare är det klart att myndigheten ska lokaliseras till Göteborg och starta sin verksamhet den 1 juli 2011.
Najadvarvet förbättrar villkoren rejält för sina nya kunder som beställer nya båtar från och med 1 november i år. Varvet ger en förlängd skrovgaranti och betydligt bättre betalningsvillkor, något som ska stärka Najad på marknaden.
Najadvarvet är inne i en aktiv process för att uppnå nya mål. De har påbörjat ett intensivt arbete med att stärka det förtroende som finns för Najad.
– Det är fantastiskt att se vilket starkt varumärke Najad är och vilka lojala kunder vi har, säger VD Mikael Gustavsson säger.
Sedan Öppna Varv i augusti har Najadvarvet sålt 21 stycken båtar totalt, fördelade främst på Najad och Maxi. och vi är mycket glada över
De nya betalningsvillkoren innebär att kunderna betalar en handpenning på 15 % vid ordertillfället och resterande 85 % vid leveransdagen.
Samtidigt förlänger varvet skrovgarantin till sex år på nybåtar beställda efter 1 nov 2010.
Nystartade Svedea Båtförsäkring satsar offensivt när företaget kliver in på marknaden. Bolaget blir officiell partner till Båtmässan i Göteborg 5–13 februari 2011 och har tecknat ett treårigt samarbetsavtal. Att lyssna på kunderna är en viktig del i satsningen, säger Svedea i ett pressmeddelande.
Svedea Båtförsäkring är den största satsningen på båtförsäkring i Sverige någonsin. Bolaget har en högt ställd målsättning – att bli marknadsledare och båtbranschens förstahandsval.
– Vi är nya på marknaden och vill göra ett rejält avstamp inför båtsäsongen. Vi ska vara en aktiv del av båtbranschen och Båtmässan är ett utmärkt tillfälle att prata båt och försäkring, säger Jonas Roberts som är affärsområdeschef på Svedea Båtförsäkring.
Avtalet med Båtmässan är långsiktigt och helt i linje med Svedeas syn på samarbete.
– Vi är ambitiösa och långsiktiga i allt vi gör och söker partners med samma grundinställning. Båtmässan har visat både professionalism och vilja att anstränga sig för att uppfylla våra önskemål. Den kombinationen är en bra grundförutsättning för ett partnerskap, säger Jonas Roberts.
– Som partner till Båtmässan får man möjlighet till bred exponering mot en väldefinierad målgrupp. Att Svedea blir vår partner för de kommande tre åren tycker vi är ett kvitto på detta, säger mässansvarig Bengt Wallin.
Inte mycket har hänt inom båtförsäkring de senaste tio åren. Bolagens produkter har varit förvillande lika och det vill Svedea ändra på.
– Svedea Båtförsäkring består av mycket erfarna båt- och försäkringsmänniskor. Vi ser verkligen fram emot att få presentera vårt erbjudande och diskutera med kunderna. Att lyssna och prata direkt med båtägarna är det bästa sättet att förstå deras behov, säger Jonas Roberts.
Onsdagen 10 november presenterade Världsnaturfonden WWF sin årliga lista med klimatlösningar som kan bidra till att ställa om Sverige till en lågutsläppsekonomi. De så kallade Climate Solver företagen är utvalda för sina möjligheter att förändra världens energiförsörjning. Bland nyheterna finns soldrivna kylsystem för hus i varma länder, energieffektiv vattenrening med alger och system för att minska halten av koldioxid i atmosfären.
– Om de här lösningarna sprids globalt har de potential att år 2020 minska koldioxidutsläppen med 300 miljoner ton per år. Det är fem gånger mer än Sveriges årliga utsläpp. Men för att lyckas krävs kraftfulla beslut från både politiker och näringsliv, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.
WWFs Climate Solver företag 2010 erbjuder en mix av fossilfria klimatlösningar – allt från solkyla för hus i varma länder, ”grön kemi” som minskar energi- och resursförbrukning vid tillverkningen av kartong och wellpapp till system för att lagra koldioxid.
Men för att lösningarna ska få verklig effekt efterlyser WWF politiskt mod och entreprenörskap, snabbare tillgång till stödpengar liksom ökad stimulans från privata investeringar under det tidiga kommersialiseringsskedet.
– De senaste åren har flera internationella expertstudier kommit fram till att stödet till utveckling av klimatlösningar måste tredubblas – minst – och öka ännu mer för kommersialiseringsfasen. Förutsättningarna för att få global spridning av svenska klimatinnovationer behöver bli mycket bättre. Åtgärdsprogram och finansiella instrument måste bli mer verklighetsanpassade och ta hänsyn till forskarnas klimatscenarier och till entreprenörernas behov, säger Magnus Emfel, t f klimatchef på WWF i Sverige.
Sedan starten för Climate Solver 2008 har WWF presenterat 24 klimatinnovationer. Inför årets presentation har WWF följt upp de företag som presenterades 2008-2009. I likhet med alla innovationsföretag varierar utvecklingen för respektive bolag. Vissa har flerdubblat både omsättning och antal anställda medan andra inte kommit mycket längre än för två år sedan.
Fakta: Under juni-oktober 2010 gjorde WWF intervjuer med de företag som presenterades 2008-2009. Klimatentreprenörerna anser att den offentliga finansieringen är för inriktad på forskning och kräver orimligt stor arbetsinsats för relativt begränsat stöd. Svenska riskkapitalinvesterare undviker tidiga faser och har sämre kännedom om miljöteknik, cleantech, än sina utländska motsvarigheter.
Entreprenörerna uppger också att det är svårt att etablera verksamhet och försäljning utomlands och att det statliga stödet är bristfälligt. Klimatmötet i Köpenhamn förra året skapade en tillfällig medvind som nu tycks ha lagt sig.
Läs mer om vad entreprenörerna tycker på: www.climatesolver.org.
Nomineringar görs i samarbete med Stockholm Innovation & Growth, Cleantech Inn Sweden, Innovatum, tävlingen Miljöinnovation samt Sustainable Business Hub.
De utvalda teknologierna ska spegla en bredd av olika lösningar som ska kunna användas under omställningen till en lågfossil ekonomi. Beräkningarna av klimatinnovationernas potential för att minska CO2-utsläpp baseras på verifierad prestanda, vedertagna nyckeltal för olika energislags klimatpåverkan och offentlig statistik och fakta om utvecklingen för världens marknader.
Här är de fem nya klimatinnovationerna som WWF lyfter fram i år:
Solkyla för hus i varma länder
ClimateWell AB har utvecklat ett soldrivet system främst för kylning av hus i varma länder, men även till uppvärmning och varmvatten. Företaget är redan etablerat i Spanien, Italien och Turkiet. Vid 25 procents marknadstäckning har företaget en potential att minska 101 miljoner ton/år 2020 globalt. Företaget finns i Hägersten, Stockholm.
Värmepump för villor och fastigheter
OctopusAB har utvecklat värmepumpen Ice-Stick som använder främst luft men också mark för att generera värme. Ice-Stick kan spara mer än 60 procent av energin för uppvärmning och är ett exempel på en mogen teknologi med global potential. Om var femte fastighet på den globala marknaden (villor, mindre fastigheter) installerar värmepumpar så kan utsläppen av CO2 reduceras med 29 miljoner ton år 2020. Majoriteten av försäljning sker i Danmark, Polen och Rumänien. Företaget finns i Höör.
Vattenrening med alger
Clear Water Energy Nordic AB har utvecklat ett system där alger används för att rena vatten i t ex kommunala vattenreningsverk, vilket leder till stora energibesparingar. Algerna kan dessutom bli biomassa för biogasproduktion. Teknologin kan år 2020 spara 24 miljoner ton CO2 per år (vid 20 procents marknadstäckning). Företaget är baserat i Stockholm och har gjort sina första installationer där samt i södra Sverige.
Grön kemi som minskar energi och resursförbrukning
OrganoClick AB jobbar med “grön kemi” som gör kartong och wellpapp starkare och lättare, vilket bl a minskar materialförbrukningen och utsläpp från transporter. Om 30 procent av all kartong produceras med denna teknologi år 2020 kan detta reducera CO2-utsläppen med 22 miljoner ton/år. Tekniken kan även appliceras inom andra områden (t ex textilier, träimpregnering m m). OrganoClick är baserat i Stockholm.
Lagring av koldioxid från bioenergi
Biorecro AB erbjuder system för fånga in och lagra koldioxid från bioenergiproduktion och biobränsledrivna pappersbruk. Bio-Energy Carbon Capture and Storage (BECCS) minskar CO2-halten i atmosfären i absoluta tal. Om 30 procent av de identifierade biobränsleanläggningarna installerar BECCS till 2020 kommer halten av CO2 i atmosfären att minska med 100 miljoner ton per år. Biorecro är baserat Stockholm.
Läs mer på: www.climatesolver.org
Av samma segelduk som användes till Ocean Race-båtarnas segel har Wind in Mind gjort exklusiva plånböcker kantade med guldig tamp. De finns till försäljning i begränsat antal på båtmässan Scandinavian Boat Show samt i webbutiken.
Wind in Minds produkter är omsorgsfullt sydda. Segeldukens olika grad av genomskinlighet och varierande tjocklek, färg och ytstruktur utnyttjas på ett spännande sätt för att ge varje produkt dess unika karaktär. Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för produktens utformning. Att använda kardborreband, öljetter och tunna tampar samt att sy med karaktäristiska segelsömmar bidrar till att skapa en känsla av segling och hav.
– Vi utnyttjar segeldukens stora variationsmöjligheter i vår formgivning. Hantverket lånar vi från segelmakare, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind AB.
Produkter av segel som tampats med vind och hav.
Nu syr Wind in Mind också av redan seglade segel. Seglet har färdats jorden runt, vunnit flera tävlingar och slagit ett antal fartrekord. Åter i hamn har det funnit sin plats i lampor och väskor från Wind in Mind.
Skagerrak sun är en taklampa med skärm i kevlarsegel. Den är sydd av det mycket beresta trimaransegel som vi “ärvde”. Segelduken är av laminerad tätt vävd kevlar som skapar ett varmt sken. Utseendet på lampan kan variera något beroende på var i seglet vi skurit ut just din lampskärm. Skärmen är sydd med segelsömmar och hålls ihop med en tunn svart tamp trädd genom öljetter.
Hurricane trimaran är en rymlig väska i den starka trimaransegelduken av kevlar. Den har ett stort fack på insidan och ett litet med dragkedja på utsidan. Fodret är av vit spinnakerduk. En lätt och hållbar väska som du bär i handen eller över axeln.
Återanvänd gamla segel med hjälp av Wind in Mind
Passa på att göra något kul av ditt gamla segel. Låt Wind in Mind förvandla det till en lampa eller en väska enligt våra färdiga modeller. Unikt, snyggt och återanvänt.
Wind in Mind AB formger och säljer lampor, väskor, necessärer, plånböcker mm i segelduk. Alla produkter har högsta kvalité och är omsorgsfullt handsydda i slitstarka material.
Wind in Mind AB grundades 2008 av tre vänner med en gemensam förälskelse i hav och segling sedan barnsben.
Info: www.windinmind.se
Klädföretaget Sebago har en rad intressanta nyheter även för dem som vill ha mer streetbetonade kläder med marin känsla. Bland annat en ny teddy och olika ribjackor.
W3 Waterproof Rib Zip Thru och Teddy Zip Thru i W3 Soft Shell i 100% polyester med W3 membran är helt vattentäta och andas riktigt bra. De finns i storlekarna S-XXXL, Ribmodellen finns i färgerna Beige och Dark Grey, Teddyn i färgen Grey Melange. Ca pris 1795:-
Teddymodellen finns även som hood i Grey Melange och kostar även den ca 1795:-
Info: www.trendmark.se
Det norska sjöräddningssällskapet köper säkerhetsföretaget Securmark, som även finns i Sverige genom ett separat dotterbolag. De gör det genom sitt helägda bolag Norsk Kystvern AS, som köper Securmark Scandinavia AS i Arendal. Därmed ger sig sjöräddningssällskapet in på ett delvis nytt ansvarsområde.
Målet är, enligt Redningsselskapet, att förbättra sjösäkerheten genom att göra det enklare för polisen och räddningstjänsten att hitta ägare till båtar som till exempel blivit stulna. Tack vare Securmarks fina märkningsmetod och stora databas kan de finna rätt ägare mycket snabbt.
Redningsselskapet driver idag det norska Småbåtregisteret med 180 000 registrerade båtar fördelade på drygt 140 000 båtägare. Fram tills nu har Småbåtregisteret i huvudsak koncentrerat sig på att märka registrerae båtar med en nummerskylt som ger en säker identifikation av båten. Securmark är Nordens största leverantör av säkerhetsmärkning av båtar och båtmotorer och har ett nät av återförsäljare även i Sverige.
Ove Mørland Karlsen, som etablerade Securmark Scandinavia AS för 22 år sedan, är nöjd med att ha fått en professionell ägare som Redningsselskapet.
Securmark har samarbetsavtal med en majoritet av de större båttillverkarna i Skandinavien, vilket gör att de flesta nya båtar märks redan innan leverenas till kund.
Info: www.securmark.se
Bilden:
Fr. v. Ingrid Svendsen, Ove Mørland Karlsen, Elisabeth Svalesen Karlsen och Øyvind Stene. Foto: Liz Palm, Redningsselskapet.
Hanterbara Båtar premiärvisar nu hyttversionen av Fred 25 – båten som kan användas av alla oavsett rörelseförmåga. Den varma hytten med den fantastiska sikten erbjuder nu också möjlighet att övernatta. Fred 25 Cabin visas på Scandinavian Boat Show den 10-14 november 2010 på Älvsjö-mässan i Stockholm.
Båtlivet brukar innebära en massa klättrande, något som Fred 25 löser med en fjärrstyrd ramp i fören, stora plana ytor och rejäla passager utan trösklar. Båten fungerar både om man har någon med nedsatt rörlighet i familjen eller bara vill ha en praktisk båt med enkel ombordstigning och hanterbarhet i hamn.
– Vi började med att lansera själva båtarna, nu kommer vi kontinuerligt lansera olika smarta lösningar för alla möjliga användningsområden. Tanken är att man med moduler kan skräddarsy sin båt från avskalad arbetsbåt till familjebåt, säger Sven Bergqvist, VD på Hanterbara Båtar.
För att möjliggöra övernattning går båten att utrusta med akterkapell och en bäddsoffa som kan fällas ut och bli en dubbelsäng.
– Med kapellet har vi fått mycket stora innerutrymmen, och takhöjden är mellan 2-2,2 m, säger Fred Bergqvist, produktansvarig på Hanterbara Båtar.En annan nyhet är den redesignade pulpeten, med förbättrad ergonomi och förfinad design. Alla elkablar och vajrar är helt infällda i det centrumplacerade röret. Pulpeten går att justera i höjdled och bildar tillsammans med den justerbara hydrauliska ratten en bekväm förarställning för alla.
– Vi lägger mycket kraft på att göra snygga lösningar som ska hålla i många år, säger Fred Bergqvist, produktansvarig på Hanterbara Båtar.
Info: www.hanterbarabatar.se
Till 2011 års säsong kommer två nya motormodeller från Hidea. En nyhet är att 9.9 hk motorn nu finns med lång rigg, en lämplig maskin för segelbåtar. 15 hk motorn finns nu i en version med elstart, levereras i ett komplett paket med fjärreglage, ratt och styrning.
Alla Hideamotorer som säljs i Sverige har tre års garanti vid årlig service hos aukoriserad verkstad. De nya modellerna finns för leverans från och med januari 2011.
Generalagent för Sverige är www.drev.se/Lidingö Marinagenturer AB.
För mer information se: www.drev.se
Den 14:e Scandinavian Boat Show har öppnat. Enligt mässan visas hela 37 nyheter i år, varav den allra största är splitter nya Delta 54 IPS. En extremt väl genomtänkt motorbåt i toppklassen, försedd med tre stycken Volvo Penta IPS 600 dieselmotorer. Båten gör över 40 knop som maxfart. Mässan pågår till och med på söndag.
Delta 54 IPS var utan tvivel den båt som drog mest intresse redan när mässan öppnade. Med sina 54 fot (över 15,5 m) är det en rejäl pjäs på cirka 14 ton. Alla mått är enorma på denna moderna publikdragare.
Båten är byggd i moderna material som kolfiber och vinylester. Hon är byggd med vakuuminjicering och där ett förhållandevis lätt och starkt bygge. Trots sin storlek drar Delta 54 måttliga 4 liter diesel per Nm i 30 knop.
– Det var länge sedan vi kunde presentera så många båtnyheter på Scandinavian Boat Show. Dessutom är det många nya typer av båtar bland nyheterna; alltifrån mässans rekordstora båt Delta 54 som har världspremiär, till många aluminiumbåtar i nya skepnader och till den lilla Minifolkan, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.
På mässan visas bland annat följande nyheter bland segelbåtarna: Finn Flyer 42 Club, Hanse 445, Dufour 375, Dufour 52, Bavaria Cruiser 36, Bavaria 40, Oceanis 34, Oceanis 40, Eland 350, Segelkanoten Tjejst och XC38.
Bland motorbåtarna finns bland annat: Delta 54, Swift Trawler 34, Bavaria Sport 34, Husbåten Combo 38, Anytech 860 SPDI, Persuit Dual Consol 265, Persuit OS 315, Doral Alegria 455, Doral Monticello 255, Nordstar 37 Patrol, Buster Pro , Serecraft W 9C och Cobalt 25 m.fl.
Fem trender
Fem olika trender på mässan.
1. Båtarna blir större. Över 50 procent av segelbåtarna är över 37 fot lång. Den största motorbåten är hela 54 fot lång och den största motorbåten någonsin på mässan.
2. Antalet aluminiumbåtar ökar och en modell som kommer starkt är den mer arbetsbetonade aluminiumbåten för transporter, brandkår etc. som nu anammats som bruksbåt.
3. Nu är tiden inne att ha en liten läcker dagseglare, gärna som en liten kopia av en större vacker segelbåt. Nya Minifolkbåt, en 6,80 meter lång folkbåt, och den lilla skärgårdskryssaren Scandinavian Cruiser samt Scangaard är bevisen på det.
4. Efterfrågan på mer elektroniska instrument och navigationshjälpmedel ökar. Till exempel visas flera märken av värmekameror på mässan.
5. Allt fler väljer att chartra båt på varmare breddgrader under vintern. Weekendcharter i Medelhavet är en av nyheterna.
Ett stort antal tillbehörsföretag inom elektronik, segelmakeri, rigg och mast finns också representerade. Bryggorna som båtarna ligger förtöjda vid gör det enkelt för besökarna att stiga ombord och titta på inredning och andra detaljer inför det stundande båtköpet.
Tre mässor – många besökare
Parallellt med båtmässan går mässorna Det goda köket, nordens största publika mässa för mat, dryck och köksutrustning och Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässa för alla som bryr sig om sin hälsa.
– Det blir en härlig helg med sjögång, landgång och kom-i-gång, säger Thomas Sandberg.
Info: www.scandinavianboatshow.se
Bilderna:
Salongen Delta 54 IPS.
Lennart Alpstål, en av skaparna av Delta Powerboats.