Nyheter

Lagom till höstrusket lanseras tre nya tillbehör som gör de värmande baden från Skärgårdstunnan mer behagliga. Det går nu att utrusta baden med sidobord, trappa och ny smart regnhatt. Med start i september blir det även möjligt att välja färg på sitt bad.

Trappan gör det enklare att kliva i badet, medan sidobordet fungerar som en utmärkt avställningsyta för dryck eller lykta. Båda tillbehören följer badets runda form och är tillverkade av värmebehandlad furu precis som panelen på Skärgårdstunnans bad. Den nya regnhatten leder röken genom ett nät som förhindrar att sotflagor flyger iväg. Sot som annars lätt kan hamna i badvattnet.

– Att slippa oroa sig över var sotflagorna hamnar är befriande, säger Fredrik Hofgaard, produktansvarig.

Utöver tillbehören så blir det med start i september möjligt för Skärgårdstunnans kunder att välja bland hela sju färger vid köp av bad. Att välja färg har varit ett vanligt önskemål.

– Vi ser att många vill matcha badet med villan, trädgården eller till och med och båten. Därför känns det extra kul att vi nu kan låta kunderna välja mellan en rad olika färger.

Skärgårdstunnans utbud innefattar klassiska tillval som kapell och reningssystem, men också lyxiga tillbehör som bubbelsystem och undervattensbelysning.

Läs mer: www.skargardstunnan.se

Kommentarer

Seglarjohan 09:53:43 2010-10-04

Såg en sådan här badtunna i Marstrand under Matchcup i sommras. Blev förvånad över hur smakfull den var. Tycker badtunnor brukar se rätt risiga ut annars…

I samband med Öppna Varv lanserade Båtkusten den nya tjänsten Marinplus+. Tjänsten är framtagen i syfte att fylla ett stort behov hos båtägare, nämligen att minska antalet förlorade semesterdagar på sjön till ett minimum. Med Båtkusten Marinplus+ tecknar båtägaren ett avtal som utlovar auktoriserad Volvo Penta hjälp inom 48 timmar vid drivlinefel.

Enklare fel åtgärdas så fort som möjligt, och svårare haverier så fort det finns tillgång till rätt reservdel, motorlyft, bärgning etc. Till att börja med är tjänsten geografiskt begränsad till västkusten, på sträckan mellan Helsingborg till Strömstad.

Kostnaden för att teckna Båtkusten Marinplus+ är 2 500 kr per år. I den summan ingår även medlemskap i SSRS och Trossen.

Båtkusten är ett samarbete mellan 18 fristående Volvo Penta-auktoriserade verkstäder längs den svenska västkusten. Båtkusten är inte ett fristående företag utan samordning och ansvar för servicelöftet sker genom Mitab Marin Industriteknik, Västra Frölunda, medan varje utförd reparation och insats garanteras självständigt av utförande part.

Info: www.batkusten.se

Nu kommer en efterföljare till den spännande och framgångsrika Fjord 40, som vann titeln “European Powerboat of the Year 2008”. Enligt ägaren, det tyska storvarvet HanseGroup, blir den nya Fjord 36 en riktigt spännande och het båt. Med dubbla dieselmotorer får den prestanda på över 40 knop.

Den tydligaste skillnaden gentemot föregångaren är självklart storleken. Fjord 36 Open har dock många av de tillbehör och egenskaper som karakteriserar 40 Open, det vill säga en radikal och säregen design, dubbla dieselmotorer, DPA-drev och IPS joystick-styrning för lugn manövrering. Under däck finns en dubbelkabin, toalett med dusch och ett pentry.

Nya Fjord 36 Open får sin världspremiär på Genoa International Boat Show, som hålls 2–10 oktober. Priset för båten beräknas bli cirka 183 500 Euro plus moms (cirka 2 150 000 kr till konsument i Sverige).

Tekniska data:

Längd: 10,80 m

Bredd: 3,65 m

Vikt: 6,0 ton

Bränsletank: 600 liter

Vattentank: 160 liter

Fartområde: 30–36 knop

Motorer: 2×260 hk Volvo D4 PDA Drive + IPS Joystick eller som tillval 2×300 hk Volvo D4 PDA Drive + IPS Joystick

Med mindre än ett år kvar till Tall Ships Races 2011 är det nu dags för fartygen att anmäla sitt intresse för de att besöka nästa års olika hamnar och Halmstad är mycket populärt! Redan första anmälningsdagen för The Tall Ships Races 2011 har hela 18 fartyg från sju länder anmält sig till Halmstad. Och hela 14 av dem är av de största klasserna, därmed är Halmstad hittills den mest intressanta av nästa års hamnar.

”Detta är helt unikt att fartygen visar ett så stort och tidigt intresse för en hamn,”, säger

Lillian Westerberg, projektledare för Tall Ships Races i Halmstad. ”Att redan första dagen fått anmälningar från 18 fartyg är mycket gott betyg för Halmstad ”, tillägger hon. Lillian har lång erfarenhet av Tall Ships Races inte minst från de tre som genomförts i Stockholm som hon projektlett.

Halmstad är målhamn för Tall Ships Races 2011 och beräknas ha minst 300 000 besök under de fyra dagar långa evenemanget och upp till 100 fartyg beräknas besöka Halmstad, och de har ända till maj 2011 på sig att anmäla sig så fler stolta fartyg lär visa sitt intresse

Några av fartygen som anmält sig första dagen är:

Christian Radich, (Norge)

Europa, Stad Amsterdam, Wylde Swan, (Nederländerna)

Dar Mlodziezy, (Polen)

Lord Nelson,(UK) handikappanpassad

Utopia, (Danmark)

Rupel, (Belgien)

Esprit, (Tyskland)

Halmstads största evenemang någonsin
The Tall Ships Races, (TSR) är världens största internationella havskappsegling för seglande skolfartyg och marina skolfartyg, den 5-8 augusti 2011 kommer tävlingen till Halmstad. Över 100 fartyg kommer att förtöja från östra hamnbassängen till Tullkammarkajen. Här får besökarna möjlighet att kliva ombord på några av världens största segelfartyg, uppleva Crew Parade och beskåda den avslutande paradseglingen. Utöver detta blir det ett spännande program på land med, aktiviteter, artistuppträdanden, god mat och dryck och ett sprakande fyrverkeri. Fokus på ungdomsarbete
Målsättningen med TSR är att skapa ett evenemang, där ungdomar från flera olika länder med olika bakgrund kan mötas under annorlunda former och skapa nya kontakter för livet. I tävlingen deltar 3 000-4 000 ungdomar från ett 20-tal länder. Minst 50 procent av besättningen på fartygen måste vara mellan 15 och 25 år.

Hittills under året har 242 personer rapporterats misstänkta för sjöfylleri eller grovt sjöfylleri. Det visar Kustbevakningens sammanställning för sommarsäsongen 2010. Statistiken kan verka stämma med verkligheten, men bör kritiseras på flera punkter. KBV drar jämförelser med tidigare år, men 0,2 promille var inte straffbart tidigare och kunde alltså inte hamna i statistiken. Kbv har gjort sex gånger fler sållningsprov än Kbv Väst. Det skulle vara intressant att veta vad som ligger bakom denna sneda statistikfördelning.

Fram till och med den 31 augusti har Kustbevakningen genomfört cirka 2162 rutinmässiga alkoholutandningsprov i hela landet fördelade på respektive region enligt nedanstående diagram.

Utöver rutinmässiga sållningsprov har även 589 kontroller gjorts enligt de gamla reglerna exempelvis vid fartkontroller och lanternekontroller då förarens uppträdande fått Kustbevakningen att misstänka sjöfylleri.

Totalt har 294 båtförare varit tillräckligt onyktra för att gå vidare för bevisprovtagning.

I norra regionen har 50 personer rapporterats för misstänkt sjöfylleri, i östra 138, i södra 21 och i västra regionen har 33 personer rapporterats.

Nedanstående diagram visar hur många personer som rapporterats för sjöfylleribrott de senaste åren.

– Det vackra vädret har förstås lockat många ut på sjön i år och det är en del av förklaringen till de ökade siffrorna. Men i första hand beror det ökade antalet gripna på förändringen i lagstiftningen som gör det möjligt för Kustbevakningen att genomföra rutinmässiga alkoholutandningsprov, säger Ingrid Nordin, handläggare på Kustbevakningens övervaknings- och kontrollenhet.

Ändringarna i sjölagen och alkoholutandningslagen trädde i kraft den 1 juni och innebär att det nu finns en nedre promillegräns på 0,2 promille på sjön för de som framför båtar som är tio meter eller mer eller som kan framföras i 15 knop eller mer. För de båtar som inte faller under denna nya regel gäller som tidigare att föraren inte ska ha konsumerat mer alkohol än att han eller hon kan framföra båten på ett säkert sätt.

Kommentarer

Olof Malmlöf 00:12:46 2010-09-07

Håller med. Tokiga slutsatser om en lika tokig och onödig lag. Tyvärr urholkar den vårt rättsmedvetande eftersom så många nu faktiskt struntar i den för den totalt saknar trovärdighet och logik. De "sjöfarare" som statistiskt sett särklassigt är de som drunknar påverkade eller har andra alkoholrelaterade olyckor är undantagna! Ta bort denna gräns. Återställ till en promille eller 0,8 som är vanligt i många länder.

Olof Malmlöf 00:26:25 2010-09-07

Att jämföra med trafik saknar helt relevans. Dessutom intressant att sedan Sverige sänkte promillekravet från 0,5 för trafik till 0,2 har antalet alkoholrelaterade trafikolyckor ÖKAT! De som dricker struntar i gränserna och därför blr den nya lagen om sjöfylleri bara en onödig begränsning för oss som är "skötsamma" och lydiga…

B Johansson 18:15:32 2010-09-09

Det är nog ingen slump att politikerna går ut med att lagen endast gäller "Stora och snabba båtar". Dom vill att "Folket" ska tycka att det gäller bara dom där som har råd med "Stora och snabba båtar". Sanningen är den att mycket små båtar med rimlig snurra kan komma upp i 15 knop och är då lovligt villebråd för slumpmässiga provtagningar. Själv tänker jag rösta blankt i årets val och hänvisa till nya sjölagen.

Johansson 18:16:45 2010-09-09

Det är väl bara i Sverige som folk anses vara FULLA vid 0,2 promille. Regeringen har beslutat att en svensk är FULL redan efter en öl och då inte kan ta hand om sej själv och är en fara för allt och alla både på sjön och på land.

Peter Eriksson 21:27:27 2010-09-12

Man får inte 0.2 promille av en öl. Jag förstår fortfarande inte varför man måste sitta och dricka alkohol då man kör båt. Är upplevelsen av att vara på sjön så andefattig att man måste spä på den med alkohol för att den skall vara värd något?

Gunvor 14:38:57 2010-09-13

Peter. Tramsretorik om upplevelse. De flesta jag känner vill, kan och förmår dricka några öl eller glas vin och sedan kunna förflytta sig. Det har fungerat i alla år och skillnade är nu bara att det är kriminellt. Den nya lagen kommer inte att stoppa de som missbrukar alkohol i vilket fall. DUMHETER

Tomas 14:39:57 2010-09-13

Det är betydligt farligare att gå i en stad efter att druckit alkohol än att köra 5 knop med segelbåt 10,1 meter. Man kan ramla och skada små barn, vingla ut i trafiken och orsaka kaos. Förbjud över 0,2 alltid överallt. förresten förbjud allt så ingen behöver tönka och ta ansvar för sina handlingar

Björn L 23:18:28 2010-09-14

Nu finns det ett upprop mot detta missfoster till lag. Skriv på och visa att vi inte accepterar vilka dumheter som helst!
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4925

Peter Eriksson 19:15:00 2010-09-15

Alla lagar vi har, och hur stränga påföljder dessa lagar har så finns det alltid ett visst antal människor som väljer att bryta mot dem. Mord är det t.ex livstid på men det hindrar inte fok från att begå mord. Likt förbannat tror jag det vore dumt att avskaffa en lag med argumentet att alla inte kommer att följa den. Det är liksom därför man har en påföljd, ett straff, för den som inte gör det.
Problemet med att ha en högre gräns (som jag antar Gunvor vill ha) är att omöjligen kan veta själv när man har t.ex 0.5 i promille. Om man har en lägre gräns, som vi har nu, vet man att man bara kan dricka något glas vin eller några öl. Hur mycket skulle man kunna dricka för att ligga under 0.5? Jag har ingen aning.

Gunvor 14:46:26 2010-09-16

Peter. Det är viktigt att man skapar lagar som är trovärdiga för sitt syfte. Det är inte nya fyllelagen. Finns inget behov för 0.2. Finns ingen undeersökning/forskning som visar det. Med 0.5 eller 0.8 som i andra länder vet man att man kan dricka "vanligt/måttligt" och det finns marginal. Jag har dessutom skaffat en alkomätare. Kommer dock inte – som så många andra – att bry mig om 0.2 lagen på sjön då den helt saknar trovärdighet

Peter Eriksson 22:07:33 2010-09-17

Vad har du då alkomätaren till om du ändå struntar i lagen?

Gunvor 22:57:57 2010-09-17

Intressant att lära sig hur man fungerar/reagerar. Håller mig till 0.2 i trafiken. Kör inte FULL på sjön men kommer inte att bry mig om 0.2 där. Det presentarades nyligen statistik som återigen visar att de båtar som är undantagna från lagen är de som är värst drabbade av olyckor – och oftast med alkohol inblandat. Långt över 0.2

Ljungbergarn 11:51:53 2010-10-23

En Vansinneslag!
namninsamling:
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4925
samt
http://www.alltom02promillepasjon.se/

Irrespons 23:30:56 2011-05-18

Kul med massor av konstruerade argument för att kunna fortsätta dricka alkohol och ändå köra båt. För att undvika ett hemskt förbudssamhälle kanske vi ska ta bort promillegränserna på vägarna också. Det blir ju mera spännande då. Eller varför inte 0,8 som på Irland? Dvs 4-5 stora stark och köra sedan…

Ola Ljungberg 17:07:21 2011-05-20

till Irreespons. Förbud i all ära, men inte skapade ur populistiskt tyckande och utan sakskäl och orsaker. Detta är endast ett alkoholpolitiskt nykterhetsförlag, har ingenting med ökad sjösäkerhet att göra. titta in på www.alltom02promillepasjon.se och läs.

Magnus 20:52:36 2011-05-25

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13082059.ab

Idag, måndag, avgörs en av världens tuffaste och mest krävande endagstävling i Stockholms Skärgård. Cirka 160 deltagare ska ta sig från Sandhamn till Utö. Det innebär 54 kilometers löpning över 20 öar och 11 km simning, mellan öarna. Vilket betyder att de tävlande ska avverka cirka tre Vansbrosimningar och två Lidingölopp efter varandra.

Tävlingen startar i gryningen från seglarhotellet på Sandhamn. Att det är just en måndag är ingen slump. Då är väldigt få fritidsbåtar ute i skärgården och det är enklare att spärra av farleder och skydda de simmande lagen från båtar.

Det blir ändå tufft att bevaka samtliga par eftersom det är 19 simningar mellan öar som ska klaras av – i ett vatten som håller cirka 13-14 grader. Målgång sker vid Utö Värdshus på Utö där vinnande lag – som troligen kommer att avverka banan på knappt tio timmar – får ta emot en segercheck på 35 000 kr.

Tävlingen lockar deltagare från hela världen. Där finns långdistanstriatleter och multisportare i världsklass, blandat med elitsoldater och elitmotionärer. Bland lagen märks Team Norwegian Military Academy, German Armed Forces och flera lag från Swedish Armed Forces samt ett kvinnligt lag från San Diego Lifegaurds. Men där finns också renodlade kompisgäng – vars målsättning är att klara maxtiden på 14 timmar, vilket är en stor bedrift i sig.

Info: www.otillo.se

Trots att de sprang fullständigt fel i en kvart så vann det svensk-amerikanska paret Jonas Colting och Gordon Byrn på måndagen det tuffa Ö till Ö i Stockholm Skärgård. Efter 55 kilometers löpning och elva kilometers simning – vilket motsvarar cirka två Lidingölopp och 3,5 Vansbrosimningar – sprang de i mål på Utö efter nio timmar och tio minuter. På bilden syns Colting (t.v.) och Byrn när de spurtar mot segern.

Cirka 80 par startade i gryningen från Sandhamn i Stockholms mellersta skärgård. Fjolårsvinnaren Jonas Colting var favorit även i år. Men han och Gordon Byrn fick oväntat hårt motstånd från det svenska paret Johan Hasselmark och Daniel Hansson som var knappt fyra minuter efter i mål.

– Vi hade en bra ledning när vi sprang fel på Ornö. Det tog 15 minuter innan vi kom rätt. Då hade vi tappat allt och låg tvåa. Det kändes mentalt tung och mörkt och jag blev oerhört känslomässig. Men vi lyckades bita ihop och komma ikapp ledarna, berättar Jonas Colting efter segern.

Jonas Colting har varit proffs i triathlon i 15 år. På sin meritlista har han två VM- och två EM-medaljer i triathlon långdistans. Men Ö till Ö är något helt annat.

– Det blir inte lika intensivt som triathlon. Och det går inte så fort eftersom vi springer i terräng ganska mycket. Det är en riktigt udda tävling, men det är jäkligt kul att tävla i par. Och så är det ju alltid kul att vinna.

Lika glada var inte tvåorna Hasselmark och Hansson.

– Vi borde vara nöjda men just nu är vi oerhört besvikna, säger Daniel Hansson som berättar att det är mindre än ett år sedan han lärde sig simma ordentligt.

Trots det avverkade han alltså 11 kilometers simning på måndagen – i 14-gradigt öppet vatten.

– Jag kunde inte simma 100 meter utan att få mjölksyra. Men jag har tränat stenhårt sedan i höstas och på försommaren lossnade det rejält. Nu kan jag simma, säger Daniel Hansson och skrattar.

Info: www.otillo.se

Helgen 17-19 september kommer det att bli en ännu större båtfest i Limhamns Småbåtshamn. Det kommer att visas nya båtar och tillbehör i sjön och på land. Vi kommer att fortsätta med en speciell brygga för de som vill sälja sin begagande båt. På bilden syns initiativtagaren, Axel Billquist på Delphia Yachts.

Efter succén 2009 med att dra igång en båtmässa i Sveriges tredje största stad så har vi nu beslutat att låta mässan återkomma 2010.

– Vi hade närmare 3 000 besökare på de tre dagarna vi hade öppet berättar Axel Billiquist, intiativtagare till Öppen Brygga.

– Vi känner att intresset är för stort för att låta bli. Vi har fått flera förfrågningar från flera nya utställare. Att ha Småbåtshamnen i Limhamn som samarbetspartner är ett naturligt led i vår plan att växa.

2010 års mässa flyttas längre ut på vågbrytaren mot Öresund vilket kommer ge nya möjligheter till ett större och bättre mässområde. I år kommer det utställare från båda sidor av sundet!

– Listan med intresseanmälningar växer ständigt vilket vi ser som ett gott betyg för mässan. Liksom 2009 kommer inträdet att vara gratis. Det enda vi inte kan påverka är vädret men genom att lägga mässan en vecka tidigare hoppas vi att vädergudarna skall vara snällare i år! Vill man ställa ut är man välkommen att kontakta oss och sälja sin begagnade båt är det bara att höra av sig!

www.oppenbrygga.se

Trots att det återstår ett par månader har Victorinox redan tipsat om lämpliga presenter till Fars dag. Det här är Victorinox Rescue Tool, ett oumbärligt multiverktyg, utvecklad och framtagen under fem år tillsammans med räddningsmyndigheter i Schweiz. Den här kniven passar perfekt för nödsituationer och är behändigt att bära med sig till vardags, inte minst på sjön eller vid arbete med båten.

Förutom de klassiska verktygen har kniven utrustats med glaskrossare och bältesskärare. Kniven blev vald till Knife of The Year 2007 av International Knife Award. Med dess fluorescerande handtag är den lätt att hitta i mörker.

Kniven levereras med ett skinande rött/gult bältesfodral och nylonsnodd. Smarta kompakta lösningar är högsta prioritet för det aktiva och mobila livet, något som har drivit Victorionox sedan 1891 då företagets grundare skapade det första fickverktyget, den ursprungliga Schweiziska Armékniven. Pris 900 kr.

www.victorinox.com

Salona 41 är det senaste heta tillskottet i Salona Yachts modellprogram. Vackra linjer och dubbelrattsystem utmärker henne. Hennes slanka och rena linjer följer hennes nyligen lanserade storasyster Salona 44:s moderna stil med dubbla rattar.

Pressrelease:

Salona 41 har en rymlig sittbrunn med goda stuvmöjligheter. Båten har en härligt stor och rymlig sittbrunn som det är lätt att röra sig i tack vare de dubbla rattarnas placering på var sin sida i sittbrunnen som både ger fri passage till aktern och ökar seglingskänslan och kontrollen för rorsmannen vid aktiv segling. Den öppna aktern i sittbrunnen kan snabbt stängas igen med ett flexibelt sittbänkssystem som tillval.

Sittbrunnen har två generösa stuv, ett dränerat utrymme för gasol samt med ett speciellt fack för livflotte samt däcksutrustning från Harken. Alla fall och trimlinor är neddragna till sittbrunnen och gör båten lätt att segla även för en liten besättning.

När man kommer ner i båten finns en rymlig salong. Takhöjden är 195 cm. Salona 41 finns med flera olika inredningslayouter som tillval, både med 2 kabiner och 3 kabiner, 1 toalett eller 2 toaletter.

Som alla Salona Yachts är Salona 41 mycket vridstyv och starkt byggd. En kraftig rostfri stålram och balkkonstruktion tar upp laster från rigg och köl och fördelar dem jämnt utefter konstruktionen. Däck och skrov är byggd med E-glas och sandwich med slutna celler för att skapa en stark enhet som ger ett torrt och fint inomhusklimat. Som tillval finns även Salona 41 med vakuminjicerat skrov och däck i Vinylesterharts med riktade E-glas fibrer och sandwich.

Salona Yachts byggs under kontroll av Germanischer Lloyd med CE- klass A Ocean certifiering.

Basdata på Salona 41
Längd 12,50 m
Bredd 3,84 m
Djup 2,0 m
Depl 7200 kg
Stor 53,5 m2
Genua 57,6 m2
Motor Yanmar 29kW (40hk) med segelbåtsdrev
Pris standardbåt från 198 750 € inklusive moms fritt Salona varvet i Kroatien.

För Sveriges del kommer premiären att ske på Scandinavian Boatshow i Stockholm i november.

www.promarinegroup.se
www.salonayachts.com
www.sjomanyachting.se

Lagom till båtmässan i Southampton, som hålls helgen 10-12 september, presenterar Fairline en rad uppdateringar för sin framgångsrika serie med Squadron flybridge motorbåtar. Nyheterna finns inom kort tillgängliga på Fairline Squadron 42, vilken tidigare gick under modellnamnet Fairline Squadron 41. Det är en riktigt lyxig flybridgebåt för ett bekvämt båtliv.

Utmärkande för den nya stilen designen är att båtarna blir väldigt rymliga med kompakta yttermått. Detta är en egenskap som Fairline delar med många andra varv som också har lyckats bygga in mer rymd och utrymme i sina båtar, delvis tack vare moderna konstruktions- och byggmetoder.

Fairline Squadron 42 är den minsta båten i Squadron-serien, men fortfarande enligt varvet “every inch a Squadron”.

Utrymme på Squadron 42 fördelas på en rymlig salong med stora fönster och eleganta textilier i möblerna, och ett rymligt pentry. Över huvudtaget använder varvet mycket glas i sina nya interiörer.

Gästkabinen om styrbord blir nästan dubbelt så stor som tidigare och även övriga utrymmen inklusive flybridge är väl utnyttjade.

För motorbestyckningen finns två alternativ. Antingen 2xVolvo Penta D6-370 EVC med axel vilket ger en toppfart på 28 knop eller 2xD6-435 EVC med axel, vilket ger toppfart 31 knop.

www.fairline.com

Engelsk pressinformation:
EXTERIOR DETAILS
The Squadron 42’s aft cockpit is teak-laid throughout and features a versatile seat with an adjustable backrest, enabling guests to sit facing forward or aft. There is ample storage space beneath for shoreline cables, gas bottle and 4 fenders. Foredeck and warp lockers are also provided. Blue LED lighting is available as an option on this model.

Separate access hatches lead to the engine room and lazerette. With its ‘open’ layout, twin transom gates provide easy access on either side of the cockpit seating and lead to the teak-laid bathing platform. The optional Fairline Tender Launch mechanism allows for an increased waterline length so that the weight distribution can be optimised. The innovative, patent-pending, concealed mechanised Tender Launch option is available for Williams 285 Jet RIB.

The stern platform includes a swim ladder and hot and cold shower. An optional passerelle is also available if required. From the cockpit, a sliding patio door leads to the saloon.

The visibility from the helm position is optimised by having the helm seat inboard to give a more central position. There is companion seating outboard of the helm seat. At the top of the teak-laid steps with handrail is the flybridge, which offers a significantly more usable area than the outgoing Phantom 40. The large seating area with adjustable-height table is located aft of the helm position. The table converts to a sun-bed in the aft position. An optional flybridge bar accommodates a sink, griddle, icemaker and refrigerator.

The Squadron style ‘wrap-around’ foredeck adds to the ‘big boat’ feel and includes a recessed self-draining area for coachroof sun cushions.

INTERIOR DETAILS
The user-friendly yet classic design and luxurious detailing inside is synonymous with Squadron motor yachts. Co-ordinated carpets, upholstery and curtain fabrics can be chosen according to individual tastes. The joinery is finished in satin oak and espresso gloss as standard.

Saloon and galley
The light and spacious saloon features full-length upper windows and sumptuous furniture. A sofa and adjustable-height dining table are located starboard behind the main helm position. The sofa also has an optional two fold bed built inside. Opposite, a freestanding sideboard with cocktail cabinet can accommodate a 32″ television.

A handrail with glass partition connects the saloon with the galley. In recognition of the needs of on-board entertaining, the galley is one of the largest yet seen on a flybridge boat of this size as it utilises space under the saloon floor, and will accommodate an under counter refrigerator and optional freezer. The galley is thoughtfully equipped to cater to the needs of guests, with a 2-burner gas hob, oven and grill, as well as a host of storage options and extra larder space built into the bulkhead. Lights are located above the Foundations(®) work surfaces. Continuing the Fairline design trend towards light-filled spaces, a large panoramic window includes a porthole within for natural light over the sink and food preparation area.

Helm Station
The main helm station has been designed with comfort, safety and ease of operation in mind. The bolstered helm seat is within easy reach of the adjustable/tilt steering wheel and the boat’s controls. The full engine instrumentation includes tachometers, temperature gauges, battery condition indicators, audible alarms and engine hour meters. A Garmin GMI 10 digital multi-function instrument system with colour display and Garmin VHF 300i marine radio is included at the helm. There is also night lighting and a hinged opening side window.

Cabin Accommodation
The spatial layout of the two cabin accommodation has been maximised, with considered cabin and en-suite design to provide the luxury and space Fairline Squadron owners have become accustomed to.

Master stateroom
The large master stateroom with full-height headroom is positioned forward. Two steps lead up to a central ‘semi-floating’ double bed, which adds to the feeling of spaciousness. Comprehensive storage space includes a bedside table, drawers underbed, overhead lockers and wardrobe. An entertainment unit is fitted flush into the bulkhead. Feature skylights and opening hull windows allow light to fill the elegantly styled cabin. The master en-suite includes a full-height shower cubicle with seat and vanity style sink, locker and mirror.

Starboard Guest cabin
The introduction of a unique, open-plan guest cabin and en-suite arrangement creates a spacious guest accommodation. The double doors open up the starboard en-suite to the cabin, concealing the toilet and creating extra cabin space. Guests also benefit from a full-height shower cubicle with seat, basin, vanity unit locker and mirror.

The flexibility of the layout also enables the single, full-length beds to be converted to a double. The bedside stowage and wardrobe provide plentiful storage space. A long panoramic window with opening port is located in hull.

PRINCIPAL DIMENSIONS
Length of hull (bow to aft end of bathing platform, incl. gunwale): 41ft 5in (12.62m)
Length overall (inc. gunwale): 42ft 5in (12.94m)
Beam (inc. gunwale): 13ft 10in (4.22m)
Number of berths: 4-6
Draught: 3ft 6in (1.07m) unloaded
Height above waterline (inc. arch + nav. light mast): 15ft 11 in (4.84m)
Transport height: 15ft 6in (4.72m)
Dry weight (approx.): 12.79 tons (13,000kg)
Fuel capacity: 219 gals/263 US gals (996L)
Water capacity (inc. Calorifier): 104 gals/124 US gals (471L)
Engine recommendations (twin) from 740mhp to 920mhp

Portarna har öppnat för årets upplaga av Stockholms flytande båtmässa, som hålls 2–5 september. Arrangörerna hoppas att få med drygt 200 båtar i Wasahamnen, där mässan arrangeras. Samtliga båtar visas i vattnet och alla är över 7 m långa. Mässan har genomgått en del förändringar tidigare och även i år gäller en del nya idéer. Förutom de båtar som visas i sjön har mässan 20 utställare på land.

Förutom Bengt ingår Picko Troberg, Thorbjörn Nilsson och projektledaren Malin Troberg-Lindén i arrangörsgruppen. Årets mässa blir det åttonde i nuvarande regim.

– Vi har beställt in extra bryggor från Stockholms Hamn för att kunna tillgodose alla som vill vara med.

Närmare 200 båtar kommer att finnas på plats och de tenderar att bli större och större. I antal utställda båtar innebär det 40 båtar fler än förra året. Tongångarna från utställarna är optimistiska och många av de större utställarna har bokat in fler båtar nu under sommaren, säger mässarrangören Bengt Söderberg.

En av de mer udda utställarna på mässan blir Picko Trobergs gamla båtracingvän Folke ”Ockie” Särnmark, som utställare av bostäder på Mallorca. Ockie Särnmark var en gång en av de snabbaste off shoreförarna i Skandinavien med många segrar. Han var under 27 år innehavare av hastighetsrekordet Ystad–Haparanda.

Ockies familj ägde tidigare ett båtföretag, som bland annat tillverkade IF-båten.

– Vi kommer att visa toppbostäder i alla prislägen från Medelhavets Diamant Mallorca. Vi arbetar som one- stoppropertyfinder, vilket innebär att vi löser alla frågor runt ett köp, förutom att hitta bostaden. Vi säljer både nya och gamla bostäder, vilka vi själva väljer ut och marknadsför, säger Ockie.

Info: www.flytandebatmassan.se

Nu är det klart att Abu Dhabi Ocean Racing Team väljer Farr Yacht Design för sin satsning på Volvo Ocean Race 2011-12 . Vid en presskonferens i Alicante i Spanien 31 augusti avslöjades planerna, som innebär att USA-baserade Farr Yacht Design (FYD) designar en Volvo Open 70 för det arabiska teamet. Samtidigt tillkännagavs att engelsmannen Jason Carrington blir teamets tekniskt ansvarige.

Farrteamet har över 25 års erfarenhet med massor av framgångsrika segelbåtar. Deras båtar har vunnit alla slags kappseglingar, från anrika regattor till Volvo Ocean Race.

Nu blir det dock snabba tag för Farr & Co. Efter en noggrann undersöknings- och konstruktionsprocess ska bygget enligt beräkningarna starta sent i september.

– Vi valde Farr Yacht Design för deras förmåga att rita en båt helt enligt våra önskemål och med deras kunskap, säger Hans Höghet Mubarak Al Muhairi, VD (Director General) för Abu Dhabi Tourism Authority (ADTA) som står bakom teamet.

– Vi hoppas kunna presentera vem som ska bygga båten tidigt i september efter att vi har gjort vårt urval.

Ian Walker har utsetts till skeppare på den arabiska båten.

www.volvooceanrace.com

Katamaranhusbåtarna från Catmarina Multipurpose Boats har fått ett positivt mottagande i Sverige. Nu visas de upp med fler modeller och en ny hemmahamn. Bland Catmarinas båtar finns fyra olika storlekar med totalt nio modeller. Ytterligare finns två modeller av flytande bastur, två olika storlek på café och ett kontor.

Den flytande bastun tillför nya dimensioner till bastuupplevelsen. Bada bastu vid din egen strand eller ta en tur ut i den vackra skärgården och njut av bastun vid ditt eget smultronställe.

Catmarina (M/S Miss Ellie, längd 15,6 m & bredd 6 m) har i juli färdats tur och retur över Ålands hav, från Stockholm till Åbolands skärgård i södra Finland. I loggboken finns även noterat ett antal övriga resor i Stockholms skärgård. Totalt har M/S Miss Ellie färdat ca 530 Nm denna sommar.

Båten manövreras från styrpulpeten inomhus alternativt med fjärrstyrd autopilot från soldäcket på taket. Två stycken utombordare på 40 hästkrafter var ser till att marschfarten håller sig runt 5-6 knop.

Catmarina är en katamaranbåt, vilket bidrar till båtens stabilitet och säkerhet. Båtarna är CE-godkända och de framförs som en båt och behöver därmed inget bygglov. Till inredningen används genomgående material och möbler av hög kvalitet. Bekvämlighet och öppna ytor har varit utgångspunkten vid designen.

www.ccmarinutveckling.se

Idag 2 september öppnar vad som kallas Norra Europas sötrtsa flytande båtmässa. Det är Båter i Sjøen i Oslo som öppnar sina portar för allmänheten. Mässan hålls för 13:e gången vid Kadettangen i Sandvika utanför/söder om Oslo. På mässan visas över 70 nyheter, bland annat från flera norska tillverkare som till exempel Askeladden.

Den flytande Oslomässan är väldigt viktig för hela den norska båtindustrin. I år är mässan större än ifjol och en del utställare har inte fått plats utan står på väntelista.

Cirka 450 båtar, varav 70 nyheter och 25 procent segelbåtar, visas vid bryggorna. Dessutom medverkar ett antal tillbehörsföretag i 60 olika montrar. Utställningen har över 1 Nm bryggutrymme.

Bland de många publikaktiviteterna märks en känd kock som ska laga mat på stranden intill bryggorna. En piratkapten ska underhålla alla barn under helgen och dessutom finns det möjlighet att segla jolle eller köra mindre motorbåtar. Arrangörerna håller även i VHF-kurser under mässan för att öka säkerheten bland båtfolket.

Öppettider:
Torsdag och fredag 12.00-20.00.
Lördag och söndag 11.00-18.00.

www.norboat.no

På den stora båtmässan Hiswa i Amsterdam blir det bland annat premiär för AdmiralsTender Sport. Det är en snabb tenderbåt med en modern design, som kombinerar klassiska linjer från tidigare AdmiralsTender versioner med en del nytänkande.

Förutom en mer sportig look är den nya modellen mer lyxigt inredd och mer komfortabel än den existerande AdmiralsTender Classic.

Denna kompositbygga båt har ett elektriskt justerbart förarsäte och ett fiffigt pentry med kök eller Nespresso Cube espressobryggare som tillval.

Vidare har båten fått nya steglister och en ny konstruktion av skrov och däck med en delvis öppen bakre del av båten.

– Trots de ekonomiskt tuffa tiderna har vi valt att utveckla det här konceptet med AdmiralsTender Sport. Dethaar alltid varit vår målsättning att ta fram en sådan här båt även i en snabbare version, säger Foppe-Jan Smit, VD för of Superior Yachts.

Superior Yachts tillverkar båtarna i samarbete med Jachtbouw Vels & Partners i Nederländerna. Båten är designad av Peter Bosgraaf Yacht Design och är baserad på den framgångsrika AdmiralsTender Classic, som designades av Van de Stadt.

Båten får som standard en Volvo Penta D3 dieselmotor på 110 hk. Denna nya femcylindriga commonrail diesel finns också i ett par andra versioner på 170 respektive 220 hk.

Dessutom kommer den att erbjudas i en hybridversion med motorpaket från Steyr.

Fakta:
Längd: 8.90 m
Bredd: 2.50 m
Djupgående: 0.70 m
Vikt: 2 050 kg
Toppfart: 32 knop
Pris: med 110 hk motor från € 125.000 inklusive 25% moms.

www.pringmarine.se

True Heading lanserar två helt nya GPS-antenner från Hemisphere GPS (världsledande inom högprestanda positionering till rimliga priser). Hemisphere GPS släpper nu, A52, en av de allra första multifunktionsantennera för framtidens navigationslösningar.

Pressrelease:

A52 är en multi GNSS antenn som kan ta emot positionsdata från flera olika GNSS och korrigeringssystem:

* GPS (L1/L2/L5 innebär klar för kommande GPS system som nu driftsätts)
* GLONASS (L1/L2, det ryska GNSS GLONASS systemet är nu diftsatt med över 20 satelliter och därmed det bästa komplementet till GPS idagsläget)
* Compass/Beidou (Det Kinesiska motsvarigheten till GPS som nu är under driftsättning)
* SBAS
* OmniSTAR
* Galileo (E1/E5a & b innebär att A52 antennen också är fullt ut förberedd för det europeiska GNSS systemet)

Tack vare möjligheten att ta emot GNSS data från många olika system och SBAS system så är denna enhet HELT framtidssäker och pålitlig och kan därmed kopplas mot flera typer av GNSS mottagare. Skulle något system gå ner t.ex. GPS-systemet så finns alltså en “back-up” i de andra systemen t.ex. GLONASS. A52 antennen har också:

* Överlägsen tålighet mot s.k. multi pathing
* Extremt bra SNR även vid låga elevationsvinklar.
* Anslutningar för både rak och 90º TNC koppling ingår.
* Extremt tålig inkapsling = IP69K
* Metallbas

Den nya A21 antennen ersätter den nuvarande A20 antennen och kan bla ta emot:

* GPS, L1
* OmniSTAR, L-band
* SBAS

A21 modellen är utvecklad för att kunna bibehålla GPS och dGPS signaler vid extremt svåra – elektriska – störningsförhållanden samt dynamiska situationer t.ex. när antennen lutar kraftigt. A21 antenner är i övrigt ocks försedd med följande :

* Anslutning för rak TNC koppling ingår
* Extremt tålig inkapsling = IP69K
* Metallbas

www.trueheading.se

Norrbotten, Dalarna och Skåne blir pilotlän för grön utveckling. Det har regeringen beslutat. Norrbotten blir därmed det tredje pilotlänet. Skåne och Dalarna har tidigare utpekats. De tre länen ska stödja och inspirera andra län på energi- och miljöområdet.

– Det regionala arbetet är avgörande för att Sverige ska nå de klimat- och energipolitiska målen. Samtidigt är det drivkraften för grön tillväxt för nya jobb. Genom att utse tre pilotlän, som ligger långt framme i arbetet, kan deras erfarenheter tas tillvara på ett bättre sätt, säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.

– Pilotlänen ska vara en motor i ett nationellt arbete för grön utveckling och samtidigt visa på den nyckelroll länsstyrelserna har för att föra ut och implementera den nationella klimat- och energipolitiken i landet. Arbetet förutsätter bred delaktighet från t.ex. de regionala självstyrelseorganen, samverkansorgan, landsting och kommuner men även privata och offentliga företag, högskolor och ideella organisationer, säger Andreas Carlgren.

De utvalda länen
Norrbotten, Dalarna och Skåne hör till de län som ligger främst i arbetet med klimat och energi i landet. Dalarna startade tidigt på eget initiativ sitt arbete med klimat och energi i bred förankring i länet och antog redan 2006 en klimat- och energistrategi med höga ambitioner.

Även Skåne hör till de län som ligger i framkant genom ett ambitiöst och framgångsrikt klimat- och energiarbete. Ett särskilt prioriterat område är biogas och Länsstyrelsen stödjer här utvecklingen i samverkan med andra aktörer.

Norrbotten var tidigt ute och redan 2006 samlades länets aktörer inom offentlig sektor, energileverantörer och näringsliv till ett rådslag för att nå en samsyn om energifrågorna i länet. Norrbotten (liksom Skåne) hörde också till de fyra pilotlän som 2007 fick i uppdrag av regeringen att ta fram en energistrategi för omställningen av energisystemet. I oktober 2009 lades ett åtgärdsprogram för klimat- och energiarbetet i Norrbotten fast vid ett rådslag. Åtgärderna i programmet har tre strategiska inriktningar: Hållbar tillväxt, hållbar samhällsplanering och hållbara transporter.

Uppdraget
Uppdraget riktar sig till Länsstyrelserna i Norrbottens, Dalarnas och Skåne län. Tanken är att genom att utveckla arbetsmetoder och verktyg samt dela med sig av sina erfarenheter ska pilotlänen ge vägledning till andra län. Pilotlänen ska också bidra med analyser av konsekvenser av nationella styrmedel på regional nivå i syfte att identifiera hinder och möjligheter för minskad klimatpåverkan och energiomställning. Det är naturligtvis även viktigt att ta tillvara möjligheterna att samordna och nyttja synergier mellan klimat- och energipolitiken och det regionala tillväxtarbetet.

Parallellt med uppdraget till de tre pilotlänen får ett antal nationella myndigheter (Boverket, Tillväxtverket, Trafikverket, Naturvårdsverket, Jordbruksverket och Skogsstyrelsen) i uppdrag att stödja pilotlänen med expertkompetens och erfarenhetsåterföring.

För genomförande av uppdraget kommer respektive länsstyrelse i pilotlänen att tilldelas vardera 1 Mkr för 2010, 2 Mkr per år för 2011 och 2012 samt 1 Mkr för 2013.

Berntsson Sailing Team ser fram emot att återigen få mäta sig mot toppbesättningarna i World Match Racing Tour. Den här gången sker mötet i vackra St Moritz i Schweiz. I besättningen seglar Johnie Berntsson, Daniel Wallberg, Niklas Carlzon och Carl-Johan Uckelstam. St Moritzerzee är en liten sjö mitt uppe bland alptopparna, knappt större än sjön Aspen i Lerum. Tävlingen seglas i den kvicka fyrmansbåten Bluesail 26.

– Det är varierande vindar i både styrka och riktning och det kommer att vara utmanade för alla besättningar att göra rätt vägval och segla båtarna fort, säger Daniel Wallberg, taktiker och storsegeltrimmare ombord.

Temperaturen varierar ca 15 grader per dygn och det i kombination med om det blir soligt eller regnigt påverkar vilka vindar som kommer finnas under veckan. Normalt blåser en sydlig termisk vind, en typ av ?sjöbris? i bergen, de aktuella väderrapporterna talar nu om en kraftigare nordlig gradient vind vilket kan hindra den sydliga vinden, och komma att ge besättningarna.

Teamet tränade idag mot Eric Monin och det såg bra ut med bra starter och fina manövrar. Med det här motståndet blir ingenting enkelt men förutsättningarna finns att vinna flera poäng.

– Vi vill först och främst ta oss till kvartsfinal sedan får vi se hur det går därefter, säger en förhoppningsfull Niklas Carlzon.

Introduktionsvideo St Moritz MatchRace: http://www.youtube.com/watch?v=uCqmo-2i3gs&feature=player_embedded

Najads styrelse har utsett Mikael Gustavsson till VD för Najad. Mikael börjar på företaget i september 2010 och tar över rollen som VD under november 2010. Han efterträder Per Lindquist som genomfört ett omfattande förändringsprogram för att möta utmaningarna under finanskrisen. Per Lindquist kommer att kvarstå som rådgivare i styrelsen för bolaget samt under en övergångsperiod arbeta parallellt med Mikael Gustavsson.

Mikael Gustavsson (47) är civilingenjör i skeppsteknik från Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Mikael har många års erfarenhet från den marina industrin, både när det gäller fritidsbåtar och kommersiella fartyg. Han har bland annat varit projektledare för framtagningen av Volvo Ocean Race-båtarna EF Language och EF Education på Semcon, inköpsansvarig samt båtbyggare och kommer nu närmast från Nimbus Boats AB som ansvarig för produktutveckling, produktion och inköp.

Mikael har även ett gediget seglingskunnande och har arbetat som professionell seglare på högsta internationella nivå (världscupen i Matchracing, olika VM och Americas cup -92 mm).

Mikael bor på Hönö i Göteborgs norra skärgård tillsammans med sin fru och två döttrar. Han älskar båtlivet och tillbringar många timmar av sin fritid på havet.

Stuart Lawson, styrelseordförande i Najad, säger:

– Mikael Gustavsson har en framgångsrik karriär i ledningen för stora och medelstora bolag och är en person med omvittnade prestationsförmåga och gott ledarskap. Han har bevisat en mycket god förståelse för kundernas behov genom att utveckla nya produkter och finna innovativa lösningar i den snabba teknikutvecklings som sker. Med denna erfarenhet kommer Mikael Gustavsson leda Najad i en ny fas som är avgörande för att skapa värde för våra kunder, medarbetare, leverantörer och ägare. Mikael Gustavsson kommer även att bli en av aktieägarna i bolaget.

Najads nuvarande VD Per Lindquist kommer att fortsätta att arbeta i bolaget, nu som rådgivare och styrelsemedlem.

– Under Per Lindquist ledarskap har Najad genomgått en mycket stor förändring och anpassningen till marknadens nya förutsättningar. Bolaget har säkrat den långsiktiga finansieringen och relationerna till sina viktigaste affärspartners. Ett viktigt uppdrag från ägarna till Lindquist var att hitta sin efterträdare och det har han gjort, säger Stuart Lawson.

Najad firar 40 år den kommande säsongen och möter framtiden med en stark ledningsgrupp med en hög ambition om ökad tillväxt och bättre lönsamhet i en växande marknad.

www.najad.com