Nyheter

Handheld Group, den Lidköpingsbaserade leverantören av stryktåliga mobila datorer, lanserar den nya Algiz XRW. Algiz XRW är en fullt ut stryktålig notebook med en 10,1-tums widescreen display som har MaxView™-teknik för bästa läsbarhet utomhus. Algiz XRW har en kraftfull 2 GHz Intel Atom processor, en 64 GB SSD och 2 GB RAM. Algiz XRW inkluderar Microsoft Windows 7 Ultimate, vilket ger all den funktionalitet som Windows 7 har att erbjuda.

Den kompakta och lätta Algiz XRW erbjuder en rad mobila möjligheter. Algiz XRW har i standardutförandet Bluetooth, WLAN och GPS samt inbyggd 2 megapixel kamera med autofokus som möjliggör videokonferenser på fältet.

Med ett 3G-modem som tillval så finns möjligheten till höghastighetsöverföring av data över GSM/UMTS/HSDPA. Algiz XRW är Gobi™ 2000-kompatibel, vilket innebär att du kan arbeta på valfri trådlös frekvens var som helst i världen. Med ett 57,6 Wh batteri som fungerar i åtta timmar på en enda uppladdning kan du arbeta hela dagen.

“Algiz XRW utgör en milstolpe för oss, där vi har breddat vårt produktsortiment och lanserat en innovativ och revolutionerande produkt på marknaden för stryktåliga mobila lösningar”, säger Jerker Hellström, VD för Handheld Group. ”Vår nya notebook överträffar marknadens förväntningar. Den är lätt och mobil med en snygg design och har en skärm som är den bästa på marknaden. Som alla våra produkter är den designad och byggd för att klara ett hårt liv på fältet”

Den stryktåliga Algiz XRW är en kraftfull arbetshäst som endast väger 1,5 kilo. Dess tangentbord och touchpad, som är belyst med två LED-ljus, är fullständigt täta. Datorn är IP65-klassad mot sand, damm och vatten. Den klarar MIL-STD-810F-test, inklusive falltest från 1,2 meters höjd och kan även hantera extrema temperaturer från – 21 °C till 70 °C.

”Vi har som målsättning att alltid erbjuda de bästa stryktåliga produkterna till lägsta möjliga kostnad. Med den moderna design och den funktionalitet som Algiz XRW har tror vi att den kommer att bidra till att effektivisera arbetet för våra kunder över hela världen“, säger Jerker Hellström.

www.handheldgroup.com

Under mässan SMM i Hamburg 7-10 september 2010 presenterade Thrane & Thrane en helt ny GMDSS serie för fartyg i alla fartområden: SAILOR 6000. Den utgörs av flexibla lösningar som fungerar enskilt eller som en komplett GMDSS lösning och består sammanlagt av totalt tio nya produkter.

De nya produkterna delas upp i följande grupper:

•SAILOR 6000 konsoller

•SAILOR 6110 mini-C med SAILOR 6006 Message Terminal, den första wheelmärkta med touch kontroll på marknaden

•SAILOR 6222 VHF, DSC class A

•SAILOR 6300 MF/HF

Förutom detta presenterar Thrane & Thrane en helt ny plattform för kommunikationsutrustning: ThraneLINK. ThraneLINK är en nätverkslösning som med standard Internet protokoll kopplar ihop utrustningarna i GMDSS och ger helt nya möjligheter för rederier och fartyg att diagnostisera utrustningarna, installera ny mjukvara mm t.o.m från land. Vid nyinstallation av någon del i GMDSS utrustningarna identifierar ThraneLINK automatiskt denna och förenklar installationen.

“We are delighted to be launching a brand new suite of GMDSS and communications products that fit and work seamlessly together or perform faultlessly on their own. When combined through the sophisticated ThraneLINK system, the SAILOR 6000 GMDSS Series meets all GMDSS requirements whilst also becoming a vital part of bridge operation and communication,” kommenterar Walther Thygesen, CEO, Thrane & Thrane.

“The intensive platform and product development that we have undertaken to create the SAILOR 6000 GMDSS Series products and ThraneLINK has resulted in a truly next generation offering with a wealth of new functionality and benefits, all underpinned by the highly regarded SAILOR build quality and reliability,” tillägger Casper Jensen, VP Maritime Business Unit, Thrane & Thrane.

www.cordland.se

I lördags var det säsongsavslutning för Carl-Hampus Lundberg i F1000 klassens Swedish Cup på Grisslinge Havsbad, Värmdö. Säsongen har i övrigt gett ganska varierande resultat med en tredjeplats som bäst. Förhoppningarna inför säsongen har varit ganska låga då det är första säsongen i F1000 klassen för Carl-Hampus. Meningen har varit att lära sig köra katamaranbåtar bra och vänja sig vid farten och G-krafterna, ca 3-3,5 G i kurvorna.

Förhållandena var optimala för båtrace i helgen. Svag vind, inte för varmt och lagom med sol. Carl-Hampus startade i heat 1 från tredje startspår. Han kom iväg bra i starten och kunde efter ett ganska odramatiskt heat komma på samma plats som han startade ifrån.

Tack vare vissa regler kring heatstarterna skulle Carl-Hampus starta från andra startspår i heat 2. Han gjorde en kanon start och var först ut ur första svängen. Inte långt bakom jagade den regerande mästaren i klassen, Bimba Sjöholm. Bimba som hittills vunnit alla heat i F100 Swedish Cup 2010. Bimba jagade stundtals ganska nära ca 2-3 båtlängder bakom Carl-Hampus. Dock kom hon aldrig tillräckligt nära inpå för att kunna göra något vettigt omkörningsförsök.

Carl-Hampus gick i mål som segrare och var väldigt nöjd att kunna köra in en heatseger under sin rookiesäsong i klassen. Nu började förhoppningarna om en andraplats före Mikael Aspholm i tävlingen byggas upp inför sistaheatet. För att vinna tävlingen Skulle Carl-Hampus behöva vinna även tredje heatet.

Till heat 3 startade Carl-Hampus från sista startspår. Målsättningen var att ta sig i mål på en tredjeplats och säkra andraplatsen i tävlingen.

– Starten gick och jag koncentrerade mig helt och hållet framåt och på att hålla mitt spår för att inte bli diskad i heatet. Väl uppe vi bojarna blev jag extremt förvånad när jag såg i backspeglarna att jag låg kanske 6-7 båtlängder före tvåan. Då var det bara en sak i mitt huvud, gör inga misstag. Säger Carl-Hampus.

För att inte köra bort sig tog Carl-Hampus det ganska lugnt i början och Bimba kom ikapp efter 2 varv och låg endast ca 2 båtlängder bakom och jagade. Nu på eftermiddagen stod solen ganska lågt vilket gjorde det svårt att se både framåt och i backspeglarna på den långa rakan.

Stundtals låg Bimba jämsides med Carl-Hampus i slutet på rakorna och det var taktiskt körning på hög nivå från båda förarna. Båda försökte lura varandra till att bli stressade och göra misstag. Carl-Hampus kunde trots att han var jagad av seriens snabbaste båt och den bästa föraren behålla lugnet och köra tillräckligt smart för att vinna heat 3, och därmed hela tävlingen!

– Att gå från debutant till vinnare i en klass på bara en säsong är otroligt roligt. Det var faktiskt första gången i båtracingsammanhang som jag fick kliva högst upp på pallen. Jag är mycket nöjd med min prestation under helgen och framförallt med min utveckling genom hela säsongen, säger Carl-Hampus.

Foto: Pickla.se

Bavaria fortsätter att presentera nya modeller i högt tempo. Den allra senaste är Bavaria Sport 43, som får sen världspremiär på båtmässan ”boot” i Düsseldorf i januari 2011. För första gången sedan Bavaria introducerade sin nya motorbåtsserie visas en Hardtopversion innan den öppna versionen på samma skrov. Bavaria 43 Hardtop är helt integrerad och har en stor, elektriskt manövrerad softtop.

Liksom på till exempel 38 HT och även på de mindre motorbåtarna det tyska varvet är utrymmena på akterdäck mycket väl tilltagna. Enligt Bavaria själva ger akterdäcket intryck av att sitta på en betydligt större båt än en 43-fotare. Soldäcket är uppbyggt som en lucka (hydrauliskt manövrerad) över ett väldigt förvaringsutrymme.

Utrymmena kring föraren gör det möjligt för två passagerare att sitta bredvid föraren. Ytterligare en passagerare får plats bakom vindrutan.

Under däck finns två alternativt tre kabiner, beroende på kundens val. Höjkden i salongen är lika väl tilltagen som i 38 HT, det vill säga 2,10 m. Ägarens kabin kan fås med separat duschutrymme och alla kabiner kan dessutom förses med air conditioning.

Motoralternativen är antingen Z-drive eller IPS. Som standard för Z-drive erbjuds två Volvo Penta D6-370 EVC på 272 kW (370 hk). I alternativet med Volvo Penta IPS gäller dubbla IPS-600 D6-435 på 307 kW (435 hk).

Båtmodell SPORT 43 SPORT HT 43
CE-kategori: B B
Längd ö a: 13,55 m 13,55 m
Längd skrov: 13,25 m 13,25 m
Bredd: 4,40 m 4,40 m
Höjd över vattenlinjen: 3,40 m 3,50 m
Djupgående: 1,10 m 1,10 m
Vikt torr: 11 200 kg 11 700 kg
Bränsletank: 1 500 l 1 500 l
Vattentank: 410 l 410 l
Personer: 12 12
Kabiner: 2/3 2/3
Kojer: 4/6 4/6

www.bavariasverige.se

Ariel IV har idag den 14 september 2010, som första svenska segelbåt i världshistorien, gått igenom den beryktade Nordvästpassagen i arktiska Kanada, från Lancaster Sound i öster till Point Barrow, Alaska i väster. Expeditionen började i Helsingborg den 28 maj. Efter att ha angjort Shetland, Färöarna, Island och Grönland gick båten gick in i själva Nordvästpassagen den 10 augusti.

Seglingen har tidvis varit riskfylld då gammal is från Nordpolsområdet rört sig ner mot passagen och då årets is vid vindvridningar samlats i de smala sunden norr om byn Gjöa. Senast år 2005 var det helt omöjligt att ta sig igenom Nordvästpassagen.

Inuitsamhället Gjöa, med idag omkring 1 000 invånare, har fått sitt namn efter den norske upptäckaren Roald Amundsens skepp. Han var den förste som lyckades segla igenom Nordvästpassagen. Resan tog honom tre år med början 1903. Efter Amundsen har ett trettiotal segelbåtar av olika nationaliteter gått igenom men hittills ingen svensk.

På sin väg genom Nordvästpassagen har expeditionen mött rester av historiska försök att genomkorsa Arktis (bl.a. den brittiska Franklinexpeditionen) samt ett rikt djurliv med val, isbjörn, myskoxe och arktisk vildren. Genom observationer och direkta berättelser från lokalbefolkningen kan bekräftas att Arktis glaciärer kontinuerligt minskar och permafrostnivån sjunker.

Skeppare ombord på Ariel IV är Eric Boye, med besättning Birgitta Boye-Freudenthal, Kåre Freudenthal, Jörgen Larsson, Niklas Roselius och Charlotte Hagblom. Besättningen firar idag bedriften, men fortsätter sedan direkt till Berings sund och beräknas angöra Anchorage, Alaska omkring den 15 oktober.
Eric Boye och Birgitta Boye Freudenthal

www.arielfyra.se

Kommentarer

peter eriksson 22:22:45 2010-10-10

En helt otrolig bedrift! Jag är inte förvånad över detta otroliga seglarpar! Grattis!

Vad är fördelen med LED-ljus i båten eller fjärrljus på bilen och ska man ha runda eller fyrkantiga strålkastare? Dessa och många fler funderingar kan man framföra och få svar på via www.hella.se, den första egna webbsidan som varumärket lanserar i Sverige.

– Vi representerar ett kvalitetsmärke som i många fall ligger ljusår före konkurrenterna och det vill vi visa på den nya webbsidan, säger Helena Torstenson, på Hella-avdelningen inom KG Knutsson AB.

Hella, som bland annat var först ut med xenonljus och dynamiskt kurvljus, har i många fall satt standards för hela branschen. Forskningscentret i Lippstadt och de tuffa laboratorietesterna där är viktiga byggstenar för att skapa trovärdighet kring varumärket.

– Ett långvarigt och gott partnerskap med bilindustrin hjälper också till, säger Helena Torstenson.

För första gången får nu varumärket Hella en helt egen webbplats i Sverige.

– Det känns väldigt bra att kunna samla all information om Hella till ett och samma forum. Vi har mycket att berätta och såväl återförsäljare som konsumenter kan hitta mycket bra information på webbsidan. Som till exempel att fjärrljus ger en större bredd och längre räckvidd på ljusbilden och att en rund strålkastare alltid ger mer ljus än en rektangulär strålkastare med samma bredd, eftersom den rektangulära egentligen är en rund där man kapat bort över- och underdel.

Webbsidan, som uppdateras löpande, kommer framöver även att innehålla mer information om de arbetsstrålkastare och varningsfyrar som också ingår i Hellas sortiment.

För den som vill prova hur den egna bilen ter sig med ett par extraljus från Hella så kan ett klick på ”Provhytten” vara till hjälp.
– Där är det lätt att se hur Hellas extraljus ser ut på olika bilmodeller, säger Helena Torstenson.

Effektivare bränslecellsbaserat energisystem för hemmabruk Toyota fortsätter nu, för femte året i rad, utvecklingen av bränslecellssystem för produktion av el och varmvatten i japanska hushåll. De tekniska utmaningar som tidigare funnits har nu till stora delar övervunnits, vilket ytterligare har ökat energi-effektiviteten och minskat CO2-utsläppen. De positiva testresultaten gör att en kommersiell lansering rycker allt närmre.

Grunden i bränslecellssystemet för hemmabruk utgörs av en liten stationär bränslecell som dels genererar elektricitet, dels utnyttjar överskottsvärmen för hushållsuppvärmning och varmvatten.

Jämfört med tidigare testsystem som varit i bruk i ett par år, har de nya systemen förbättrats på en rad punkter. Bland annat har verkningsgraden förbättrats, varmvattenkapaciteten har ökats och underhållet har förenklats. Även återvinningen av överskottsvärmen har effektiviserats. Årets modeller bidrar därmed till ännu större energibesparingar och minskade koldioxidutsläpp.

Bränslecellen utvecklas av Toyota i samarbete med bland andra Osaka Gas, Kyocera och Aisin. 60 bränsleceller av den nya typen tas nu fram för fortsatt utvärdering i japanska hushåll.

Systemet ingår det bränslecellsprojekt som initierades 2005 av det japanska finans- och industridepartementet. Ett flertal bränslecellssystem har installerats i hushåll belägna i Aichi-, Gifu- och Mie-distrikten. Utvärderingarna hittills har varit mycket positiva och Toyota hoppas nu att de betydande energibesparingarna och att den ökade användarvänligheten bidrar till att systemet också ska vara kommersiellt gångbart.

Av de närmare 200 000 husvagnar och husbilar som finns i Sverige befann sig cirka 2 500 vid Elmia Husvagn Husbil den 9-12 september. Där fanns även Bilprovningen som erbjöd gasolkontroll till halva priset. Även för båtägare är det nu hög tid att kontrollera gasolsystemet.

Under mässdagarna kostade gasolkontrollen endast 75 kronor jämfört med det ordinarie priset på 150 kronor.

Stor skillnad mellan olika orter
Bilprovningens statistik gällande gasolkontroller från april-augusti 2010 visar att närmare varannan husvagns- eller husbilsägare väljer att låta Bilprovningen göra gasolkontroll i samband med den obligatoriska husvagnsbesiktningen.

Det finns dock stora skillnader mellan orterna, i Rättvik, Vansbro, Åmål och Järpen väljer cirka 70-75 procent av husvagnsägarna tilläggstjänsten gasolkontroll i samband med den obligatoriska husvagnsbesiktningen. I stockholmområdet ligger andelen gasolkontroller på mellan cirka 25-50 procent.

Gasolkontroll som en separat tjänst
Enligt nya EU-regler ingår sedan den 29 april 2009 inte längre gasolkontrollen i den obligatoriska kontrollbesiktningen av husvagn och husbil. Till de husvagns- och husbilsägare som vill vara säkra på att systemet inte läcker erbjuder Bilprovningen numera gasolkontroll som en separat tjänst.

När kontrollen var obligatorisk underkändes cirka 5 procent av husvagnarna på grund av gasolläckage.

För båtar gäller det att ha ett uppdaterat system med fräscha ventiler, slangar och kopplingar samt helst även ett läckagelarm. Alde är ett av de företag som har ett komplett utbud för alla båtägare med gasolsystem i båten.

www.alde.se

Ljudet strömmar ut från alla fyra sidorna på Bosch nya hantverkarradio. Fyra kvalitetshögtalare och en kraftig subwoofer ger ett fylligt ljud. Den klarar både hård rock och hård behandling – tål fall på upp till två meter. Inbyggd radio och ingång för iPod, SD-kort eller USB-sticka och inbyggd laddningsfunktion för mobiltelefoner.

Nu är det slut med dåligt ljud på marinan. För oavsett om man står framför, bakom eller lyssnar från sidan, så låter Boschs nya hantverkarradio Power Box GML 20 Professional långt bättre än många andra musikanläggningar på marknaden.

Välljudet skapas av en effektiv subwoofer och fyra kvalitetshögtalare som riktar ut ljudet åt fyra håll så att man alltid vart man än vänder sig kan höra nyheter och musik i hög kvalitet i en ljudnivå upp till 20 watt.

Panelen med den stora LCD-displayen används för att både ställa in brusfri radio och för att välja mellan egen MP3/WMA-musik från antingen iPod, SD-kort eller USB-sticka. FM-radion har god mottagning var i landet man än arbetar. Man kan dessutom spara upp till 20 radiostationer.

Klarar ett fall på två meter
Musiken tystnar inte ens om man råkar tappa Power Box. Den sitter monterad i en stödsäker fjäderupphängd aluminiumram som garanterar att ljudet fortsätter att strömma till och med efter ett fall på två meter. Enda sättet att få tyst på Bosch Power Box, är att stänga av den.

Den tål även slipdamm, borrkex, färgstänk och kaffespill. Den står pall för vind och väder och är den första hantverkarradio som uppfyller kraven i den tuffa amerikanska militärstandarden IP54 avseende damm- och vattentäthet.

Därför finns det all anledning att använda den även utanför arbetsplatsen. Power Box drivs med litiumjonbatterier från Bosch och kan med fördel användas för att spela upp till fest, vid grillaftnar, strandhugg, rampskating, streetbasket osv. Med sin kraftiga konstruktion passar den också in som musikanläggning i tonårsrummet.

Ladda mobilen med radion som uttag
Man kan även ladda sin mobil eller annan elektronisk utrustning via USB-ingången. Radion kan också användas som uttag till andra verktyg, eftersom det finns ett inbyggt strömuttag på 230 volt. Power Box får ström antingen från 230 volt eller från ett 14,4 eller 18 volts litiumjonbatteri från Bosch.

Power Box GML 20 Professional väger 10,2 kg och fås hos ledande återförsäljare av professionella verktyg över hela landet till ett rekommenderat försäljningspris på 2395 kr. exklusive moms och 2994 kr. inklusive moms.

Bildtextförslag:
Power Box GML 20 Professional från Bosch låter bra från alla sidor och är en så robust rockare att den tål ett fritt fall på hela två meter.

Det är maximalt intresse för det nordiska havsforskarmötet Nordic Marine Sciences Conference i Strömstad 13-16 september, där Göteborgs universitet tillsammans med Svenska Havsforskarföreningen är huvudarrangörer. Denna tvärvetenskapliga konferensen samlar 260 havsforskare, marina miljöövervakare samt företrädare för myndigheter och industri från hela Norden. Dessutom är en handfull internationellt ledande forskare speciellt inbjudna talare.

Havsforskarmötet har tre huvudteman: globala förändringar till havs, förvaltning av hav och kust samt sjömätning modellering och kartering.

Utöver föreläsningar från sju specialinbjudna, internationellt erkända forskare erbjuds ett gigantiskt kunskapsutbyte genom sammanlagt 88 föredrag i tre parallella sessioner och ett 50-tal posterpresentationer. En exkursion till Kosterhavets/Ytre Hvalers Nationalpark ingår också i mötet.

Bland de inbjudna föreläsarna märks bland andra…

► professor Hans-Otto Pörtner (Division of Integrative Ecophysiology, Alfred Wegener Institute) som pratar om försurning,

► Doug Wilson (Aalborg University Research Centre) som pratar om fiskeriförvaltning och dess problem,

► professor Lisa Levin (Scripps Institution of Oceanography) som pratar om djupshavsbiologi och hoten mot dessa känsliga miljöer samt

► professor Georgia Destouni (Institutionen för naturgeografi och kvartärgeologi, Stockholms universitet) som kommer att prata om interaktioner mellan land och hav.

Alla inbjudna föreläsare hittar du på: nmsc2010.org/invited-speakers/

Till havsforskarmötet kommer deltagare hela Norden, inklusive Island och Färöarna, samt även Tyskland, Polen och Frankrike.

Bakom havsforskarmötet står Göteborgs universitet och Svenska havsforskningsföreningen (SHF) i samarbete med Norske havforskeres forening, Dansk nationalråd for oceanologi och Suomen Merentutkijat – Havsforskarna i Finland.

Läs mer om Nordic Marine Sciences Conference: nmsc2010.org

Holländska Vripack bygger inte bara stora yachter utan har även en avdelning som sysslar med kommersiella båtar. Det senaste exemplet är denna 60 fots “Multi Purpose Tender” som har tagits fram i samarbete med det holländska charterföretaget Sima Charters. Båten heter SC Puma och är specialbyggd för att användas inom offshore. Den är 19 m lång och gör 24 knop med Rolls Royce FF 450 vattenjet.

SC Puma är en kombinerad lots- och servicebåt för riktigt tuffa förhållanden. Den kan bland annat användas till bogsering och till att transportera besättningar och förnödenheter till fartyg, plattformar och vindkraftsparker. Den kan också tjänstgöra som lotsbåt, som polisbåt, för övervakning och sjöräddning.

SC Puma har klassats med Lloyd’s Register för arbetsbåtar. Båttypen är extremt sjövärdig och klarar betydligt tuffare väder än vad de flesta andra båtar är konstruerade för. Detta bevisades vid en tur från Southampton till Rotterdam i mycket högt sjö.

Bland utrustningen ombord finns en fullt uppvärmd kabin och ett väl täckt passagerarutrymme, uppvärmt däck och reling för att hålla båten och de 70 cm breda skarndäcken helt isfria samt en Hadrian safety rail för att fästa livlinor. Ombord finns även två kabiner med sovutrymmen. Båten tar upp till tolv passagerare.

I navigationsutrustningen ingår två radar, SAR-finder, PC-baserade plottrar, AIS, NAVTEX och mycket mer.

SC Puma har konstruerats av Vripack och är byggd av Sima Charters. Hon ska användas för projekt i Tyskland. Sima Charters är redan på gång med ett systerfartyg, som ska färdigställas under 2010.

Technical Specifications
LOA : 19m
BOA : 5,62m
Draft : 1,1 m
Engines : Volvo D12 650pk
Propulsion : Waterjets Rolls Royce FF 450
Speed max : 24 kn
Speed cruise : 20 kn
Designer/engineer : Vripack
Builder : Sima Charters / Ship Install
Naval architect : Vripack
Classification : Lloyd’s: 100A1, SSC, Pilot, HSC, G3
Flag : UK

www.vripack.com

Kostnader för korrosion uppgår varje år till cirka 90 miljarder kronor i Sverige, enligt Korrosionsinstitutet. Nu väntas den siffran sjunka. Ett forskarlag vid KTH har nämligen uppmärksammat en viktig egenskap hos blåmusslor som skyddar exempelvis stål från korrosion.

Det är KTH-forskarna Jinshan Pan, Per Claesson, Andra Dédinaité, Fan Zhang och Olga Krivosheeva som hittat ett miljövänligt alternativ till den miljöfarliga kromatprocessen för att förhindra korrosion på metaller. Om metoden slår igenom kan den ge en ny typ av effektivt rostskydd på en marknad med många dyra och miljöskadliga rostskyddsprodukter.

Den alternativa rostskyddsmetoden kommer från den vanliga blåmusslan. Den har nämligen förmågan att i vatten fästa sig vid i princip alla material, även teflon och vax, genom att tillverka så kallade byssustrådar, en form av lim.

Forskarlaget har upptäckts en annan viktig egenskap hos proteinerna i musslans lim – att de kan bilda filmer som skyddar material mot korrosion. Proteinerna i limmet har därtill förmågan att tränga undan vatten för att kunna fästa bättre.

Lösningen har patenterats, och ska kommersialiseras av företaget Biopolymer Products.

En flytoverall är ett praktiskt fiskeplagg som höjer säkerheten både i båten och på isarna. Genom ett samarbete med Sportfiskarna stöttar Normarks nya modell Sundridge Crossflow dessutom fiskevårdsinsamlingen ”Ge fan i våra vatten”. För varje såld overall går 200 kr till fiskevård!

Insamlingen ”Ge fan i våra vatten” startades av ett gäng fiskande rockmusiker tillsammans med Sportfiskarna för att samla in pengar till fiskevård. Kampanjen har rullat i tre år och har totalt samlat in över 700 000 kronor.

– Vi på Normark vill genom denna specialdesignade overall, med kampanjens tuffa emblem broderad på bröstet, stötta ett viktigt initiativ för starkare fiskbestånd och friskare vattenmiljöer, säger Pär Lindberg, divisionschef fiske på Normark.

Pengarna som samlats in har hittills satsats på projekt som gynnar gäddor, havsöringar, laxar och harr. Fler fiskevårdsprojekt är också på gång.
– Vi räknar med att kunna presentera fler fiskevårdsprojekt som får pengar från insamlingen redan under hösten. Ju fler som köper den nya overallen, desto större möjligheter får vi att satsa på fiskevård, säger Joel Norlin från Sportfiskarna.

Sundridge Crossflow är en helventilerad flytoverall med hög fleecefodrad krage och rymlig huva. Stora smarta fickor för förvaring, mobilficka och värmefickor samt med ett broderat Ge fan våra vatten-emblem på bröstet. Snyggt färgsatt i djup marinblå och limegrön färg med vita inslag. Bästa overallen för både båtfiske och isfiske!
Sundridge Crossflow finns att köpa i sportfiskebutiker över hela landet med start i oktober 2010.

Floddelfinerna utsätts för en allt hårdare press och är ett allvarligt tecken på dåligt hälsotillstånd hos världens floder. Gifter från jordbruk och industri, dammbyggen och ohållbart fiske, är några av bovarna bakom. Det visar en ny rapport från Världsnaturfonden WWF som idag presenteras under den internationella Vattenveckan som pågår i Stockholm.

– Floddelfinerna är några av jordens mest hotade däggdjur och viktiga flaggskeppsarter för hur floderna mår. Minskande populationer är en allvarlig larmsignal om att kvalitén och kvantiteten på både sötvatten och dricksvatten för människor är i fara, säger Anna Forslund, sötvattensexpert på WWF i Sverige.

Floddelfiner och tumlare lever i några av världens största floder – bland annat Yangtze, Ganges, Mekong, Indus och Amazonfloderna. Yangtzedelfinen räknas som utrotad och i Asien är alla floddelfiner klassade som starkt hotade enligt Internationella naturvårdsunionen, IUCNs rödlista. I Yangtzefloden lever också den fenlösa tumlaren, en sötvattensform av den asiatiska tumlaren som minskat kraftigt och i dag uppskattas antalet till cirka 1800. I Indien lever färre än 2 000 Gangesdelfiner utmed en 600 mil lång sträcka vid Ganges och Brahmaputra. De har blivit alltmer isolerade och har fått svårare att hitta mat och partner för att fortplanta sig. I Indusfloden i Pakistan finns inte mer än 1 600-1 700 djur kvar i fem olika populationer. Endast ett fåtal anses livskraftiga. I Sydamerika är situationen fortfarande ljusare med ett 40 000 djur kvar, men dammbyggen, gruvindustri och ohållbart fiske är växande hot även mot dessa delfiner.

Många floddelfiner har höga gifthalter i sina kroppar vilket är en skrämmande varning om de hot som finns mot såväl människor som djur. Att säkra naturliga flöden och jordbruksmetoder, ett hållbart fiske samt sundare principer för dammbyggen krävs för att sköta ekosystemen på ett mer effektivt och ekologiskt hållbart sätt, visar bland annat rapporten ”River Dolphins & People, Shared rivers, Shared future”. Att bevara biologisk mångfald och minska fattigdomen hänger intimt samman.

– Hälften av världens sötvattensekosystem har försvunnit på hundra år. Miltals med diken, kanaler och dammar runt om i världen har grävts för att leda bort vatten för att bevattna åkrar och reglera vatten för kraftverksproduktion. Våtmarker och slingrande floder som naturligt hållit kvar vattnet har dikats ut och naturens reningsverk har försvunnit i en rasande takt, säger Anna Forslund.

De förödande översvämningarna som drabbat 17 miljoner människor i Pakistan är en allvarlig prövning för den hotade Indusdelfinen. En effekt kan bli att de flyttar ut från sina vanliga områden och stannar kvar där när vattennivåerna återgår till det normala.

Utfiskning och föroreningar är hot mot till exempel den akut hotade Irrawaddydelfinen som lever i Mekongfloden i Sydostasien. Idag finns bara cirka 80-100 individer kvar.

Fakta: Det går att urskilja sju arter av delfiner eller tumlare som hela sitt liv befinner sig i sötvatten. De egentliga floddelfinerna är Gangesdelfinen, Yangtzedelfinen, Indusdelfinen och Amazonas-delfinen som har fått sina namn av floderna de lever i. Förutom dessa finns det även några marina arter där tydliga sötvattenspopulationer har formats. Dessa är Irrawaddydelfinen, den fenlösa tumlaren som lever i Yangtzefloden och Guyanadelfinen som lever i Amazonas- och Orinocofloden i Sydamerika.

Det går bra för flera svenska racerbåtsförarna nu igen. Oskar Samuelsson har skrivit kontrakt med det italienska tillika flerfaldiga F1-världsmästarteamet Rainbow. – Jag kommer att bli en del av den nysatsningen som F1-serien för båtar gör på talangfulla ungdomar. Varje stall kommer att ha en talang som tävlar för dem i klassen Formula 4s, en klass med så kallade ”gröna” miljöklassade motorer. Under varje tävlingshelg för F1 H2O under kommande höst kommer det att köras två tävlingar, säger Oskar Samuelsson.

Uppläget är snarlikt det som finns i bilracingen i form av F1 och GP2 men med skillnaden att F1 H2O-teamen är inblandade i högre grad.

Bland konkurrenterna återfinns många duktiga unga förare med fina meritlistor. Det finns idag runt om i världen några klasser med lika båtalternativ men med olik motorregler. I F1-junior serien har de bästa unga förarna ifrån de olika klasserna samlats. Jag känner mig dock rätt väl förberedd då jag är väldigt familjär vid den motorn som kommer att använda i och med att jag har tävlat i sedan 2007.

I bagaget finns två VM-silver, silver i tyska ADAC Mästerskapen och två brons ifrån Skandinaviska Mästerskapen.

Säsongen kommer få sin början den andra oktober i kinesiska Linyi för att där efter fortsätta med ytterligare två tävlingar i Kina, Liuzhou och Shenzhen. Därefter blir det en månads uppehåll innan det blir tävlingar i Doha i Qatar och Abu Dhabi samt Sharjaha i Förenade Arabemiraten.

– Min målsättning är att vinna serien, det kommer däremot att bli en väldigt tuff uppgift då många duktiga förare kommer med samma målsättning. På förhand känns det dock som att fjolårsvärldsmästaren Stefan Hagin kan komma att bli den värsta antagonisten. Dock är allt ännu så länge väldigt öppet då det har tillkommit nya båttillverkare och för mig nya konkurrenter.

– Jag hoppas att det arbete vi under året har lagt ner ska ge utdelning, jag har trots allt hittat en del fart i mina grejer sedan ifjol. Dock vet vi än så länge inte så mycket om hur banorna kommer att se ut, jag hoppas att de är lite längre då det borde passa mitt material samt mig som förare bättre, säger Oskar.

Kommentarer

P.Palmqvist 22:28:08 2010-09-09

Kom igen nu Samuelsson !! Det är bara att köra, det grejar du.

Regeringen tillstyrker ansökningar om att Blekinge Arkipelag och Älvlandskapet Nedre Dalälven ska utses till biosfärområden inom Unecos program Man and the Biosphere, MAB. Unesco har nu att fatta beslut. I Sverige finns sedan tidigare två biosfärområden utpekade av Unesco, Kristianstads Vattenrike och Kinnekulle med Vänerskärgården. Om de två ansökningarna som nu går vidare godkänns blir det område nr tre och fyra.

– Det är två ambitiösa ansökningar som tagit flera år att ta fram. Många människor har som enskilda eller i organisationer medverkat. Det lokala och regionala ansvaret för biosfärområdena och människors aktiva deltagande är grundläggande för framgångsrika biosfärområden. Både Blekinge Arkipelag och Älvlandskapet Nedre Dalälven uppfyller väl de kriterier som Unesco har lagt fast för biosfärområden, säger miljöminister Andreas Carlgren.

– Ansökningarna är också exempel på vad jag vill se mer av när det gäller erfarenhetsutbyte och innovativt samarbete i frågor som rör naturresursförvaltning, markanvändning, bevarande och hållbart nyttjande. Biosfärområdena är utmärkta lokala exempel på hållbar utveckling, säger Andreas Carlgren.

Syftet med ett biosfärområde är flerfalt: biologisk mångfald ska bevaras samtidigt som social och ekonomisk utveckling gynnas. Ett biosfärområde ska dessutom vara arena för forskning och undervisning. Flera syften ska samverka och förstärka varandra.

Tre olika slags funktioner ska uppfyllas:
– bevarandefunktionen: att bidra till bevarande av landskap, ekosystem, arter och genetisk variation,
– utvecklingsfunktionen: att främja ekonomisk utveckling och samhällsutveckling som är hållbar,
– logistiska funktionen: att fungera som stöd för demonstrationsprojekt, miljöutbildning och praktik, forskning och miljöövervakning.

Älvlandskapet Nedre Dalälven
Ansökan om utpekande av det aktuella området som biosfärområde har utarbetats av Nedre Dalälvens Intresseförening. Intresseföreningens medlemmarna utgörs av större företag, kommuner, regionala organ och organisationer. Bakom ansökan står även de fyra berörda länsstyrelserna (Dalarnas län, Västmanlands län, Uppsala län och Gävleborgs län) och de nio kommunerna Heby, Säter, Hedemora, Avesta, Sala, Sandviken, Gävle, Tierp och Älvkarleby. Ansökan har förankrats grundligt lokalt och regionalt. Naturvårdsverket kommer att medverka i förvaltningen.
Det planerade biosfärområdet omfattar cirka 308 800 hektar och har goda möjligheter att uppfylla biosfärområdets tre funktioner bevarande, utveckling och logistiskt stöd. Bevarande av biologisk mångfald och kulturmiljö sätts i relation till både nyttjandeintressen, forskning och utbildning för en hållbar utveckling.

Nedre Dalälvsområdet är unikt genom de mycket höga natur- och kulturvärden som skapats av älven och genom att området utgör en gränszon mellan nordligt och sydligt i nordeuropeisk natur. Här finns den största artrikedomen i Skandinavien av ryggradsdjur (däggdjur, fåglar och fiskar) och den största artrikedomen av ryggradslösa djur på den här breddgraden. I området finns 487 nationellt rödlistade arter. Färnebofjärdens nationalpark är en central del i kärnområdet. De älvnära markerna är i mycket stor utsträckning avsatta som naturreservat eller Natura 2000-områden. Vissa områden ingår i den internationella Ramsar-konventionen (Conventions on Wetlands). Inom området finns dessutom ett 30-tal naturreservat. Stora områden kring Nedre Dalälven är av riksintresse med hänsyn till de samlade natur- och kulturmiljövärdena. Det är ett av 24 områden i landet där särskilda bestämmelser gäller och där det rörliga friluftslivets och turismens intressen särskilt ska beaktas enligt Miljöbalken.

När det gäller frågan om myggbekämpning i nedre Dalälven-området innebär bildandet av ett biosfärområde inte några nya restriktioner. Arbete pågår nu för en långsiktig lösning på myggproblemet. I avvaktan på den har regeringen tillåtit flygbekämpning av myggen.

Utvecklingen i biosfärområdet sker på lokala villkor och med lokal förankring. Biosfärområdenas modell för samverkan, dvs. det goda lokala och regionala samarbete som har etablerats i Nedre Dalälvens Intresseförening i frågor som rör områdets förvaltning och markanvändning, är centralt även i framtida diskussioner kring myggbekämpning.

Blekinge Arkipelag
Länsstyrelsen i Blekinge län har tillsammans med Karlskrona, Ronneby samt Karlshamns kommuner utarbetat en ansökan om utpekande av Blekinge Arkipelag som biosfärområde. Ansökan har förankrats lokalt och regionalt.

Området, som omfattar större delen av Blekinges kust och skärgård, är cirka 213 000 hektar stort och utgörs av såväl tätbefolkade kuststräckor (inklusive tre städer) som mer glesbefolkade skärgårdsområden och öppna havsområden. Blekinge Arkipelag är mycket attraktivt för boende, turistverksamhet och för det rörliga friluftslivet. Konceptet en hållbar och levande skärgård framhålls i ansökan. Bland annat betonas betydelsen av traditionella kunskaper kring nyttjandet av naturresurser såväl inom småskaligt, kustnära fiske som inom jordbruk och betesdrift.

Områdets geomorfologi och geologi i kombination med det milda, kustpräglade klimatet samt variationen mellan sött och bräckt vatten har skapat unika förutsättningar för en rik biologisk mångfald. Inom det föreslagna biosfärområdet finns sammanlagt 1 kulturreservat, 37 naturreservat och 72 Natura 2000-områden. Två våtmarksområden av internationell betydelse (Ramsar-områden) har pekats ut. Inom området finns arter och naturtyper som omfattas av art- och habitatdirektivet och fågeldirektivet men också av internationella och nationella rödlistor, bl.a. 449 nationellt rödlistade arter.

Med en kombination av funktionalitet och stil rider Tissot Sailing-Touch Gent ut de allra värsta av stormar. Meteorologiska prognoser, tidvattenkalkylator och kappseglingsnedräkning är några av de funktioner som enkelt aktiveras via den unika touchfunktionen. Denna stilrena klocka klarar alla typer av påfrestningar, både till havs och på land.

Den känsliga kristallen på urtavlan gör att användaren snabbt och effektivt kan navigera mellan klockans olika funktioner. En tidvattenkalkylator samt en regattanedräknare speciellt framtagen för kappsegling är två unika funktioner detta armbandsur erbjuder. Tissot Sailing-Touch Gent erbjuder även en hastighetsmätare, kompass, 2 tidszoner, kalender och bakgrundsbelysning.

Tissot Sailing-Touch Gent är inspirerad av friheten till sjöss och har en design som både är praktiskt och tilldragande. Den grå urtavlan med röda, vita och blå detaljer för tankarna till marina flaggor och hav. Det innovativa armbandet är utrustat med ett extra säkerhetslås och kan enkelt förlängas för att appliceras utanpå seglarjackan.

Pris 8 650 kr.

Italienska Sessa Marine fortsätter sin satsning på nya modeller. Det hårt satsande företaget har redan moderniserat stora delar av sitt modellprogram och nu kommer alltså flera nyheter. Allt från en mindre 19-fotare till betydligt större motorbåtar.

En av de äldre modeller som ska ersättas är Key Largo18, en av varvets storsäljare under flera år. Den nya modellen heter Key Largo One. Det är en modernt formgiven öppen båt i stil som en modern runabout.

Tekniska fakta
Längd: 5,75 m
Bredd: 2,34 m
Motor max: 115 hk / 85 kW
Passagerare: 6
Bränsle: 100 l

En större nyhet rent bokstavligt menat är den helt nya C 35 sport-coupé. Föregångaren, C 35, har sålts i över 500 exemplar under 15 år. Den nya C 35 sport-coupé har hämtat sina linjer bland annat från Sessas stora C 68, som är en mycket modernt formgiven båt.

Tekniska fakta
Längd: 11,75 m
Bredd: 3,45 m
Motorer: 2 X D3 – 200 hk (162 kW)
Passagerare: 12
Vikt: 7,600 kg
Bränsletank: 560 l
Hålltank: 95 l
Vattentank: 286 l
Toppfart: 35 kn
Marschfart: 28 kn

www.sessamarine.com

Det italienska varumärket MyNav tar GPS-användandet ett steg längre och står för innovationen av en sömlös navigeringslösning från A till D via B och C genom både bil/mc-, cykel och topografisk navigation – allt i en och samma rutt.

GEAR expanderar och plockar upp ytterligare ett GPS-varumärke i sitt sortiment – MyNav. MyNav står för en sömlös navigeringslösning där du kan vägledas från punkt A till B via C och D på bilvägen, på MC:n, på cykeln och i skogen – allt i en och samma rutt. Du slipper byta minneskort och guidas på vägarna med hjälp av kartvisning och röstkommandon, för att sedan direkt övergå till visuell navigering när du når terrängen.

MyNav introduceras i Sverige med tre modeller: MyNav 500, MyNav 600 och det senaste tillskottet anpassad för cykling och träning, MyNav 700. Alla modellerna har en stor och tryckkänslig transflektiv färgskärm på 3,5” och är konstruerade i ett vattentätt och stöttåligt utförande. MyNav 600 är dessutom utrustad med en knappsats som kan vara bättre lämpat vid till exempel av användandet av handskar.

GPS-modellerna levereras med en bilkarta över Sverige från NAVTEQ och en valfri region av topografikartan Topo Sweden Plus från kartföretaget MapFactory. Till samtliga modeller går det att köpa till en bil- och topokarta över Europa. Till MyNav 600 går det också att köpa till sjökort över hela Sveriges kuster på ett och samma minneskort.

MyNavs produkter har ett lättanvänt gränssnitt med tydliga menyer som gör det enkelt orientera sig i mjukvaran. Du kan också välja att visa eller dölja de olika skiktlagren i kartorna – allt för att anpassa och optimera kartvisningen för eget ändamål.

I det medföljande PC-programvaran MyNav Map Manager kan du arbeta med dina kartor: sök användbar kartinformation, beräkna rutter och visa uppgifter och höjdprofiler, visualisera spår och waypoints. Du kan också överföra och visa kartor i rasterformat som till exempel scannade papperskartor, satellitbilder och flygfoton.

Tillverkaren bakom MyNav, italienska GIOVE, har varit verksamt sedan 1994 och anpassar och distribuerar vägdatabaser för fordonsnavigeringssystem i samarbete med världsledaren NAVTEQ. Tack vare sin kunskap och unika databasers fullständighet har GIOVE specialiserat sig på skräddarsydda digitala kartor för särskilda ändamål.

Gemensamma egenskaper/funktioner:
– Bilkarta över Sverige
– Valfri region av Topo Sweden Plus (1-9)
– Elektronisk kompass och barometrisk höjdmätare
– Utbyggbart minne på upp till 16 GB (MicroSD HC)
– Transflektiv 3,5” pekskärm i färg
– SiRF Star III
– Vattentät/stötsäker IPX7

Läs mer: www.mynav.se

Nästa vecka blir det PR-turné i RIB-båtar längs stora delar av den svenska kusten. Det är KGK Motor AB, som bland annat importerar Suzuki utombordsmotorer och Capelli RIB-båtar till Sverige, som kommer att visa upp två nya tuffa RIB från italienska Capelli: Capelli 750 eXtreme och Capelli 625 eXtreme.

Touren avverkar på några dagar vad som för många båtägare är en hel semestertur. De kör från Göteborg till Stockholm via flera hamnar i högt tempo.

Capelli Extreme Tour startar på måndag 13 september i Göteborg och avslutas 17 september i Stockholm. Capelli 750 eXtreme och Capelli 625 eXtreme kommer att köras sjövägen runt södra Sveriges kust med stopp i Göteborg, Helsingborg, Karlskrona och Stockholm.

Tider och platser:

13/9 Göteborg: Långedrag kl. 09.00 – 10.00

14/9 Helsingborg: Sydmarin i Råå kl. 09.00 – 10.00

15/9 Karlskrona: 1852 Marin & Fritid kl. 09.00 – 10.00

17/9 Stockholm: Bockholmen Hav & Restaurang kl. 09.00 – 10.00

Capelli 750 eXtreme körs med en Suzuki DF300 och Capelli 625 eXtreme körs med en Suzuki DF150.

Tekniska specifikationer:

Capelli 750 eXtreme Capelli 625 eXtreme

Längd: 7,48 m Längd: 6,25 m

Bredd: 2,92 m Bredd: 2,60 m

Vikt: 850 kg Vikt: 550 kg

Antal personer: 10 Antal personer: 10

Rek. motor: 200-300 hk Rek. motor: 140-175 hk

Läs mer: www.suzuki.se