Nyheter

Isbristen har tvingat tiotusentals valrossar upp på havsstränderna vid Point Lay längs Alaskas kust. Det är första gången det sker i stor skala i USA. Orsaken är högst sannolikt den snabba avsmältningen i Arktis och istäcket är nu på sin tredje lägsta nivå någonsin sedan 1979. Det är en skrämmande utveckling, konstaterar Världsnaturfonden WWF.

– Valrossarna lever normalt på havsisen men vid isbrist måste de simma väldigt långa sträckor för att hitta viloplatser. Det är stressande för dem. Resultatet blir att många ungdjur riskerar att klämmas ihjäl på land av de vuxna, säger Tom Arnbom, Arktisansvarig på svenska WWF.

Förra året upptäckte forskarna från amerikanska myndigheter 131 valrosskadaver nära Icy Cape, Alaska. En rapport från US Geological Survey slog sedan fast att främst ungar trampats ihjäl av vuxna valrossar.

Under normala somrar simmar valrosshannarna till Berings Hav medan honorna föder sina ungar vid Chukchihavet. De använder havsisen som plattformar för att vila på mellan deras dyk ner till havsbotten för att hitta musslor och annan föda.

När valrossarna på land skräms av något så utbryter det ofta panik. Ungarna kläms då ofta till döds. För att minska risken att valrossarna blir skrämda har de amerikanska myndigheterna förbjudit all flygtrafik, jakt och turister i området nära valrossarna.

Att valrossar kommer iland på grund av brist på havsis sommartid har sedan flera år observerats längs den ryska arktiska kusten, där tusentals valrossar klämts ihjäl under de senaste åren.

– Om det fortsätter är det risk att valrossarna i Stilla Havet är hotade, konstaterar Peter Westman, naturvårdschef på WWF.

Havsisen i Arktis har nu nått sin tredje lägsta nivå någonsin sedan mätningarna inleddes för några decennier sedan, enligt nya siffror från US National Snow and Ice Data Centre.

www.wwf.se

Ett par svenska båtägare fick själva agera uppfinnare när de behövde en dävert till sina båtar, en Bavaria 38 från 2004 och en Princess 414. Efter mycket letande beslöt de sig för att starta en egen tillverkning av dävertar för fritidsbåtar. I dag är bolaget igång och de tillverkar dävertar i tre storlekar av 40, 60 och 90 mm rostfria syrafasta rör som är böjda i en fin båge.

Dävertarna fungerar lika bra på segel- och motorbåtar. Det som avgör är som alltid båtens utformning.

– Nu kan jag alltid ta med min gummijolle och Göran sin stora tunga ribbåt ut på båten med aktersnurran monterad utan några problem, säger en av killarna bakom dävertarna, Roger Andemark.

Sjösättningen och upptagningen av båtar med hjälp av däverten är lätt för alla ombord på båten. Med en lina och dubbelblock sköter man allt och inom några sekunder är jollen ombord. Linan är fäst i segelbåtens dirk som ofta är ledig och på motorbåten sitter den fäst på flybridge.

Däverten monteras på båtens badbrygga eller på akterspegeln. Fästet för däverten är en led som kan monteras på nästa alla ytor och standard avståndet mellan fästerna är 540 mm.

Däverten sitter fast med två stycken 10 mm riggbultar som är låsta med låsringar. Däverten kan också vara en “Säkerhets-dävert” som kan användas vid sjönöd. Sjösätt jollen/livflotten på några sekunder, jollen är låst i vattnet av däverten och man kan wincha upp nödställd via jollen och vidare upp i båtens tryggghet.

Vid långseglingar eller vid segeltävlingar kan man nu också fästa sin livflotte i däverten för snabb sjösättning vid sjönöd.

Info www.amass.se

Det här hotellet ligger på Ulvön, i skärgården utanför Örnsköldsvik, 50 mil norr om Stockolm. Många kommer till hotellet enbart för maten och miljön. Det är fullt möjligt att göra en dagsutflykt till Ulvö Hotell. På sommaren tar man antingen en av de reguljära båtarna, en chartertur eller sin egen skuta. Under resten av året kan man bland annat ta en tur med M/F Ulvön, som går året om. Vintertid kan man också åka svävare till ön.

Hotellet välkomnar sina gäster till ett helt nyrenoverat hotell, där det vackra utomhus möter det vackra inomhus. Där barnens skratt i poolen möter måsarnas skrin och båtägarens glada visslande. Njut på den sköna uteserveringen. Kanske ackompanjerat av havets läckerheter.

Som en del i projektet “En skärgård i världsklass” har en fantastisk gästhamn byggts framför hotellet. Ett stort trädäck omsluter den nya hotell- och barnpoolen och knyter ihop gästbryggan med hotellet. Nya och fler båtplatser, bryggor och gångstråk gör det möjligt för ännu fler att ta del av Ulvön och Höga Kusten.

”För att gästerna ska må extra gott har vi lagt ner extra energi på sängarna, badrummen, färgerna och ljuset. De 26 hotellrummen är individuella och paketerade med omsorg i sparsmakad skandinavisk design”, säger driftchefen Magnus Malmborg.

WWF-forskare som studerat isbjörnar runt om i Arktis avslöjar beteendeförändringar hos isbjörnarna i takt med klimatförändringarna. En iakttagelse är att vissa ungar väljer att sitta på mammans rygg när hon simmar i det kalla vattnet för att leta föda.

I WWFs och Canons isbjörnsprojekt i Arktis, som startade 2002, sätter forskarna radiosändare på isbjörnarna så att de kan studera hur den smältande polarisen påverkar deras liv. Isbjörnsforskningen pågår i norska Svalbard, Hudson Bay i Kanada och Beauforthavet norr om Alaska. I år är det 13 isbjörnar som är utrustade med radiosändare.

När sommarisen blir tunnare simmar en del isbjörnar nu längre sträckor för att jaga och hitta mat. Det är riskfyllt för svagare isbjörnar vid dåligt väder. Det visar nya rön som sammanställts av forskare i WWF-Canonprojektet.

– Att ”lifta” på mammans rygg kan vara avgörande för ungens överlevnad i områden med spridd is, när den jagar säl. Isbjörnsungen har inte ett tillräckligt tjockt fettlager för att undvika nedkylning när den vistas länge tid i det kalla vattnet. ”Ryggåkar”-beteendet kan vara en form av anpassning till ett förändrat klimat, säger Tom Arnbom, Arktisansvarig på WWF.

– Det här är mycket intressanta upptäckter, säger Geoff York, isbjörnsexpert vid WWFs internationella Arktisprogram. I och med att den arktiska isen fortsätter att smälta är det troligt att isbjörnarna kommer att tvingas simma allt längre sträckor. Data från märkta björnar nära Alaska visar på långa simturer som motsvarande 56-64 mil under de senaste fyra åren.

Canons och WWF:s isbjörnsspårningsprojekt har som mål att öka kunskapen om isbjörnarna och utvecklingen på Arktis. Tack vare projektet har fler isbjörnar än någonsin tidigare märkts och spårats, en förutsättning för att forskare ska kunna samla in värdefull information.

Årets issmältning i Arktis är bland de fyra största sedan mätningarna började 1979. Enligt en forskningsrapport från US National Snow and Ice Data Center har istäcket nu minskat från sitt vintermaximum på 15 miljoner kvadratkilometer till nästan 6 miljoner kvadratkilometer. Det är 1,7 miljoner kvadratkilometer under medelvärdet mellan 1979–2000.

Forskningsrönen har gjorts under Canons tolfte år som WWFs samarbetspartner.

– Vi är stolta över vårt långvariga samarbete med WWF. Isbjörnsspårningsprojektet bidrar till att öka medvetenheten för några av de viktigaste utmaningarna inom klimatområdet och engagerar en bred publik, säger Helen Iwefors Häggblom, kommunikationschef på Canon i Sverige.

Foto: WWF.

Läs mer om isbjörnsspårningsprojektet på www.panda.org/arctic

På måndag den 20 september startar löjfisket som ger den exklusiva Kalixlöjrommen. Årets provfiske har hittills visat normal tillgång på siklöja. Provfiskeområdena visade dock en något bättre tillgång på siklöja längre norrut mot Kalix än i söder.

Innan höstens löjfiske startar sker ett provfiske som ger en antydan av hur tillgången på årets Kalixlöjrom kommer att bli.

Under tre dagar har de licensierade yrkesfiskarna Magnus och Christer Persson, på uppdrag av Fiskeriverket, provtrålat efter siklöja i Bottenvikens skärgård. Med i genomsnitt 100-200 kg siklöja per 10 minuters drag, bedömer Magnus Persson att tillgången på siklöja, och därmed delikatessen Kalixlöjrom, är normal.

– Men siklöjan är en knepig fisk. Provfisket är i bästa fall en fingervisning men ingen garanti för hur årets fiskesäsong blir. Ibland får man enorma mängder för att sedan inte få nästan någonting alls. Så egentligen kan det gå hur som helst, säger Magnus Persson.

De av Fiskeriverket utsedda provfiskeområdena visade dock en något bättre tillgång på siklöja längre norrut mot Kalix än i söder. Bifångsten av annan fisk, främst strömming, var också större söderut, något som brukar rätta till sig till fiskepremiären den 20 september.

– När vattnet blir kallare kommer strömmingen att minska. Normalt sett är bifångsten mycket liten vid fiske efter siklöja då vi trålar områden där det nästan bara förekommer siklöja, menar Magnus Persson.

Under fiskesäsongen som varar mellan 20 september och sista oktober, blir det definitivt klart om Kalixlöjrom får märkningen ”Skyddad ursprungsbeteckning” av EU (läs mer i tidigare pressmeddelande). Kalixlöjrom blir då Sveriges första livsmedel som tilldelas EU:s förnämsta märkesskydd. Magnus Persson tror att det blir en viktig språngbräda för lanseringen av Kalixlöjrom utomlands.

– I Sverige vet alla vad Kalixlöjrom är och det är en unik delikatess, medan få utomlands känner till den. Med EU:s märkning blir det förhoppningsvis lättare att hitta en utländsk marknad bland livsnjutare som vill ha det allra bästa.

Nu presenterar Sebago en serie långskjortor även för tjejer. Sara Dresshirt i bomull och färgen Navy/White Checked finns i storlekarna 34-44, kostar ca 895 kr. Lucy Jeansshirt i mjuk bomull med stickade detaljer i storlekarna 34-44 och färgen Jeans, kostar även den ca 895 kr.

Trendmark AB marknadsför och representerar noga utvalda och världsledande varumärken inom fotbeklädnad och konfektion för aktivt bruk. Trendmark har idag ca 30 anställda, huvudkontor och lager i Billdal söder om Göteborg, samt försäljningskontor i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.

www.trendmark.se

Spinlock lanserar tre nya färger på sina asymmetriska rorkultsförlängare. Nya möjligheter öppnar sig för de båtägare som vill matcha eller kontrastera med svart, orange eller grönt. Trendsättande bling-bling i kombination med sofistikerad funktion.

På de nya varianterna blir också justeringsknappen för den teleskopiska förlängningen grå. De tre nya färgerna finns tillgängliga i modellerna EA900 (60-90cm) och EA1200 (75-120cm).

Rek pris från 1 900 kr.

www.lirosropes.se

Nu finns det en båttvätt även i Nacka. I Saltsjöbaden kan du tvätta båten istället för att bottenmåla eller som komplement på sommaren om botten blir smutsig. Initiativet kom från allianspartierna i Nackas tekniska nämnd och båttvätten har möjliggjorts genom ett samarbete mellan Nacka kommun, Ted Murray, ägare till sjöbensinstationen i Saltsjöbaden och Boatwasher Sweden AB.

Båttvätten i Saltsjöbaden är en Boatwasher TBS 300 med bassäng för både segel- och motorbåtar.

www.boatwasher.se

Marino APB 27 valdes i augusti 2010 till en av världens 100 bästa designprodukter. Den nya och mycket uppmärksammade båten APB 27 ställdes ut på Habitare DesignPartners100 utställningen, som hade 68 000 besökare.

Publiken valde den till näst bästa designprodukten på utställningen.

För mera information se Helsinki Design Week hemsidan http://www.helsinkidesignweek.com/

Det blev en mycket väl uppmärksammad premiär för nya Sunseeker 40M vid båtmässan i Southampton 10 september. Båtliv var på plats när miljardären och “draken” Theo Paphitis (medlem i den engelska originalversionen av TV-programmet Draknästet) tog emot sin nya båt. Denna båt i 175 miljoner kronorsklassen invigdes till klassiska toner från operasångerskan och mezzosopranen Katherine Jenkins.

Allting är sensationellt stort och lyxigt med nya Sunseeker 40M. Miljardären Theo Paphitis var också mycket nöjd när han talade vid invigningen. Han hade nyligen varit ute på sista rundan med sin Sunseeker 30M (endast 30 m lång) när han nu fick byta upp sig till den större 40M.

Han mottog båten av Sunseekrs grundare och delägare Robert Braithwaite (längst t. v. på bilden här nedan, Katherine Jenkins i mitten och Theo t. h.).

Den 40 m långa och över 300 ton tunga yachten kostar motsvarande 160 Mkr plus moms. Den har två stycken MTU V10 dieselmotorer och drar cirka 500 liter per timme vid marschfarten 13 knop. Enligt ägaren är toppfarten cirka 24 knop. Han kör dock inte båten själv utan förlitar sig på den sju personer stora besättningen. Kaptenen berättade att enbart leveranskörningen av den här båten kostade motsvarande 650 000 kr. Driften per år uppges till cirka tolv procent av nypriset.

Förutom 40M presenterade Sunseeker även en annan ny lyxig yacht: Sunseeker Manhattan 63 vid PSP Southampton Boat Show.

www.sunseeker.com

I slutet av sextiotalet tog ett gäng ungdomar över ett segelfartyg, och skapade ett flytande hippiekollektiv. I den nya boken “Segelfartyget Sofias seglats och tragiska undergång” finns berättelsen om fartyget som överlevde inte på grund av, utan trots, sin besättning.

1969 reser ett gäng amerikanska collegeungdomar till Sverige för att leta efter ett lämpligt segelfartyg. De finner träskutan Sofia i Kalmar, där hon byggdes 1921, och köper henne för 35 000 kronor. Därefter seglas hon till Spanien där hon byggs om och börjar sin bana som flytande hippiekooperativ på de sju haven. Ombord finns också maskoten Varmit, en coatimundi (pälsdjur) från Centralamerika, som är ovän med halva besättningen.

Det finns ingen enskild ägare utan alla i besättningen, ett flertal svenskar, är ägare, och kaptenen väljs genom omröstning. Kontroverser och problem, både ekonomiska och relationsmässiga, löses på demokratisk väg på ofta hetsiga stormöten. I slutet av boken finns egna berättelser från tjugo av besättningsmedlemmarna om vad tiden på Sofia innebar för dem.

På sin andra jorden runt-segling, 1982, förliser Sofia under en storm i Stilla havet och en person omkommer. Resten av besättningen lyckas ta sig upp i livflottar och räddas efter fem dagars umbäranden av ett ryskt lastfartyg.

Huvudförfattaren Pamela Sisman-Bittermans seglade med drygt tre år, 1978-82, och boken täcker dessa år inklusive den tragiska förlisningen. Hennes bok Sailing to the Far Horizon – the Restless Journey and Tragic Sinking of a Tall Ship publicerades i USA på University of Wisconsin Press år 2004.

Lars Hässler seglade med ett år, 1979-80, i Söderhavet. Han har förkortat Pamela Sisman Bittermans text, lagt till foton, inledning och egna textrutor, samlat in epiloger från besättningen och bearbetat boken för svenska förhållanden.

www.norstedts.se

Ett nytt sortiment batterier för marin- och fritidssektorn är Exide Technologies nästa stora satsning. Sortimentet är till stor del framtaget efter kunskaper och erfarenheter från de nordiska marknaderna och är en av de nyheter som presenteras på Automechanika 14-19 september. Det nya sortimentet som heter Marine & Multifit är ännu inte ute på marknaden.

I januari nästa år finns batterierna i butikshyllorna. Som Exide Technologies övriga batterisortiment är Marine & Multifit indelat i olika segment för att passa allt från användarnas enkla basbehov till mycket höga kravställningar.

Att utformningen av det nya sortimentet har blivit som det är beror till stor del på insamlade erfarenheter från Norden.

– Vi i Norden har bland annat utvecklat batterier för marin- och fritidssektorn med speciella legeringar i blyplattorna som ger längre livslängd och bättre cyklingstålighet. Vi är mycket starka på området och våra kunskaper varit betydelsefulla under utvecklingen av det nya sortimentet, säger Tor Enlid, Marketing Manager Exide Technologies Transportation i Norden.

Delar av det nya sortimentet är certifierat av DNV, Det Norske Veritas. Exide Technologies, som i Sverige saluför batterimärket Tudor, visar också upp andra delar av sortimentet under mässan. Bland annat företagets batterier för mikrohybridfordon som Exide Technologies som en av de första batteritillverkarna lanserade förra året.

Mikrohybridfordon är fordon med start-stopp-system där batteriet tar över driften av elektriska system när fordonet står still. Tekniken som blir allt vanligare i nya bilmodeller innebär att fordonen förbrukar mindre bränsle än traditionella bilar.

Automechanika hålls vartannat år och besökare kan ta del av ett brett spektrum av produkter som bildelar, produkter för biltvätt, bensinstationsutrustning, ITprodukter och tjänster, samt andra tillbehör. Årets mässa äger rum den 14-19 september i Frankfurt, Tyskland. Mässan 2008 hade ungefär 4 600 utställare och 160 000 besökare.

www.tudor.se

www.exide.nu

Nu finns det en prisvärd lösning för alla båtägare som har ett havererat OMC Cobradrev. Med en ombyggnadssats från www.drev.se kan istället ett MerCruiser Alpha One drev monteras på OMC-skölden.

Satsen innehåller ett nytt bälghus, drivknutsbälg, växelvajer, hingpinbultar, vattenslang och monteringsdetaljer.

www.drev.se

Nya Bavaria 50 vidareutvecklar samarbetet med Farr Yacht Design och BMW Group DesignworksUSA. Bavaria 50 har mycket gemensamt med 45:an men erbjuder mer utrymme, fler hytter och snabbare segling. Utvändigt har båten en slankare profil med många ljusinsläpp, separat stuvutrymme på fördäck, en rymlig sittbrunn med dubbla rattar och två roder. Likt 45-fotaren ryms ett extra stuvutrymme under rorsmans fötter.

Invändigt kan båten konfigureras med tre, fyra eller fem hytter. Versionerna delar samma layout i aktern med dubbla akterhytter med egna toaletter samt en stor gemensam dusch. Ett traditionellt kartbord finns med panel för båtens funktioner. Salongen har en stor u-soffa med sittbänk samt ett längsgående pentry i u-form.

Förskeppet skiljer sig mellan versionerna där 5-hyttsmodellen har dubbla förpikar, likt 45:an, samt en våningsbädd. Nytt är en stor separat dusch med direkt ingång från salongen, det betyder att toaletterna är åtkomliga även när någon duschar. Versionen med fyra hytter har en stor förpik med en hytt med våningssäng. Versionen med tre hytter får en gigantisk ägarhytt förom huvudskottet.

Grundpriset är i introduktionsskedet ca 2 391 000 kr.

Längd ö a: 15,57 m
Längd skrov: 14,99 m
Längd vattenlinjen: 13,86 m
Bredd: 4,63 m
Djupgående: 2,25 m / 1,85 m
Vikt torr: 14.600 kg
Motor: Volvo Penta D2-75
Bränsletank: 348 l
Vattentank: 560 l
Kabiner: 4/5
Kojer: 8/10
Höjd i salong: 2,11 m
Storsegel och genua: 132 m²
Masthöjd över vattenlinjen: 22,20 m
Personer: 12
CE-kategori: A

www.bavariasverige.se

SWE Sailing Teams Max Salminen avlöser Johan Tillander som i två år har seglat med Fredrik Lööf (bilden) i Starbåt. Sedan OS i Kina 2008 har Fredrik Lööf och Johan Tillander, båda KSSS, seglat Starbåt tillsammans. I dagarna kom teamet överens om att avsluta sin satsning.

– Johan är en otroligt duktig seglare, säger Fredrik Lööf. Det har alltid varit roligt att segla med honom. Men tyvärr har det inte varit rätt hela vägen, utan vi har kommit överens om att avsluta vårt samarbete.

Johan och Fredrik kan se tillbaka på bra gemensamma resultat. I år har teamet bland annat vunnit världscuptävlingen på Mallorca och tog silver på världscuptävlingen i Weymouth i augusti.

– Jag har lärt mig mycket under de här åren och det var kul att göra bra resultat. Men vi har tyvärr båda två känt att det inte fungerade till hundra procent, säger Johan Tillander.

Max Salminen som ersätter Johan Tillander är en lovande seglare med enorm kapacitet, enligt Magnus Grävare, Svenska Seglarförbundets förbundskapten. Max har en bakgrund som E-jolle och Laser seglare. Han har det senast året gjort en seriös satsning i Finnjolle och har sedan 2009 tillhört SWE Sailing Team, Sveriges landslag i segling. Han beskrivs som stark, teknisk och presterande.

I helgen var det premiär för teamet på deras första gemensamma regatta i Tyskland som de vann mot internationell konkurrens.

– Efter tävlingen i Tyskland har vi verkligen hittat ett bra samspel tillsammans i båten, avslutar Fredrik Lööf.

Fakta Max Salminen
Född: 1988
Moderklubb: SS Pinhättan
Klubb: KSSS

www.svensksegling.se

Ren båtbotten utan gifter. Det är målet för projektet som Jegreliusinstitutet har fått 1 380 000 för ur havsmiljöanslaget. Målet med uppdraget är att Naturvårdsverket ska få ett underlag för hur en innovationsupphandling skulle kunna se ut. Innovationsupphandling innebär att ställa krav som driver fram nya produkter på marknaden. Metoden blir kraftfull genom att en beställargrupp ställer gemensamma krav. I det här fallet en produkt som är bättre för både miljö och hälsa.

Under maj 2011 kommer en rapport att färdigställas till Naturvårdsverket med förslag på hur en skarp teknikupphandling kan genomföras utifrån de kravspecifikationer som initiativets beställargrupperingar.

För andra gången kastar Heinz och Miriam Roegner loss för att segla runt jorden, den här gången via Röda havet och Medelhavet. Återigen delar de med sig av sina upplevelser: dramatiska stormar, spännande miljöer och möten med intressanta människor. Det krävs ett starkt psyke, en oerhörd kärlek till havet och längtan efter den totala ensamheten för att klara fyra år på världens oceaner.

”Hur är ni egentligen beskaffade som vill segla jorden runt en gång till efter allt vad ni har varit med om? Den frågan fick jag otaliga gånger och den är inte helt enkel att besvara. Ändå visste jag och min hustru Miriam, redan några dygn efter ankomsten till Azorerna på vår första världsomsegling 1989, att detta var ett liv som passade oss mycket bra. Vi skulle starta en ny världsomsegling.”

Efter en dramatisk avslutning på sin första jordenruntsegling börjar alltså Heinz och Miriam genast att planera nästa resa. Den här gången väljer de att ta vägen genom Röda havet och Medelhavet i stället för att runda Sydafrika. Efter att ha sparat ihop till en ny och bättre utrustad båt, en Hallberg-Rassy 352, och till alla kostnader under resan, kan de efter sex år återigen kasta loss från Lilla Bommen i Göteborg för en resa som ska vara i fyra år.

Vi följer Heinz och Miriam under sysslolösa dagar med stiltje till havs, dramatiska stormar som sätter både båt och besättning på hårda prov, pyssel med underhåll och utrustning i hamnar de besöker. De delar sina upplevelser av vacker natur, spännande miljöer och möten med intressanta människor längs vägen. Men vi får också ta del av tankar, oro och filosofiska funderingar, och inte minst saknaden efter familj och enkla vardagssaker.

Heinz Roegner, jordenruntseglare och konstnär, föddes i Tyskland 1935 men flyttade till Sverige vid tjugo års ålder. Tillsammans med sin hustru Miriam är han den första svensk som seglat två varv runt jorden och båda vägarna, första gången via Sydafrika och andra gången genom Röda Havet. Han är en populär föredragshållare och filmen om deras äventyr har visats i SVT. 1987 var han med och grundade Jordenruntseglarklubben.

VM-äventyret är över och med endast två seglingar kvar av 14 blev “guldet till sand”. Kevin Olsson från Lerums Seglargymnasiums har skickat en pressrelease om sitt deltagande.

“Låg 3:a i racet och därmed också 3:a i hela VM av totalt 140 båtar när det som inte fick hända ändå hände. Fästet till peken som håller genackern, ett av förseglen lossade och man var tvungna bryta. Till slut hamnade man på en 21 plats av 140 båtar.

Seglingsdag 1: 3 kvalificeringsrace. Ca 7 m/s fortsatt bra vind blå himmel och rejält varmt,70 båtar i en av de 2 startgrupperna. Gör lovartstarter runt startfartyget i varje race. Är i samtliga 3 race först upp till första kryssmärket. Otroligt bra seglat där man i varje start kommer runt startfartyget och med fart över startlinjen vinner starterna. .

Seglingsdag 2: 3 – 4 m/s och soligt väder, med våra 128 kg tunga seglare, 13 kg över båtens rekommenderade besättningsvikt. Blir resultaten sämre 25,30 och 17 men det når guld gruppen utan problem i de 3 dagars finalseglingar de nu ser fram emot.

Seglingsdag 3:Återigen 7 m/s och 3 race med placeringarna, 11, 30, 2.Där en ban ändring sker i sista racet, vilket Olsson/Axen inte observerar då de rundar som 1a. Vm’s bästa seglare Hawkins/Thomas ropar men varken Olsson/Axen hör men inser snart att banan är ändrad.

Seglingsdag 4:7 m/s västlig vind och rejält varmt i princip standardvädret,17 placering i första racet när sedan i dagens andra race den första “spiken” kommer i en VM tävling. Dagens 3:e race börjar lika bra och man ligger länge 3:a när katastrofen inträffar och peken släpper från sitt fäste, följer med genackern ut, hängande i luften.Får bryta sista seglingen och allt vad medaljhopp heter är borta.

Seglingsdag 5, den sista:Endast 2 seglingar genomförs av planerade 3 i lätta västliga vindar 3-4 m/s och resultaten blir därefter på nedre halvan i startfältet.

Olsson/Axen beskrivs på Feva VM 2010:s Internetsidor som hotet från “overseas” Kevin Olsson & David Axen höll inte denna gång ända fram. Men 445 mils seglingsäventyr var ändå en fantastiskt spännande upplevelse.

Nu drar seglingen på gymnasiet igång för fullt med E jolle med elitserier i Kullavik, Stockholm och Gottskär. Men nästa sommar blir det RS 500 i Weymouth där OS 2012 hålls. Stort tack till min sponsor International yachtpaint och min klubb SSWL.”

Jönköping blev 10-11 september en skådespelsplats med sjöfartsförtecken. Hamnen, Munksjön och kanalområdet däremellan blev denna helg centrum för sjöliv – så som det ter sig idag och så som det kunde vara för sådär 100 år sedan. Föreningen Wetterns SjöfartsHistoria lyckades locka och samla ett stort antal gästande båtar, från allmogebåtar och små ångslupar till större ång- respektive segelfartyg.

Denna lyckade satsning tillsammans med den traditionella och populära Allmogemarknaden, då man förflyttas tillbaka i tiden och båtklubbarnas ”Segelbåtens Dag för juniorer, gav en helg utöver det vanliga i Residensstaden.

I Munksjön lyste otaliga små vita segel, ömsom mot gråmulna skyar, ömsom i skön septembersol. Jollar i olika storlekar och klasser, riggade för race och ”prova-på-segling”. Vem som helst kunde bli sugen att styra ut på den lilla sjön mitt i stan. En lätt vind som alls inte förskräckte, men som förstås satte segelkunskaperna på prov, fläktade Jönköping och tusende flanörer, åskådare och, inte minst segelfolk – unga såväl som mognare.

Jönköpings segelsällskap och medarrangerande båtklubbar runt södra Vättern kommer med all säkerhet att göra tradition av ”Segelbåtens Dag”. JSS har en uttalad policy och inspirerad verksamhet för ungdomarna. Klubben lägger stor vikt vid att engagera barn och ungdom och seglarskolan fostrar i både sjövett och sjömanskap. Vad är sen roligare än att mäta färdigheterna i ett race vid ett sånt här evenemang?

Lördagen var en perfekt dag att uppleva feststämning i Jönköping. Vare sig man är båt- eller sjöintresserad eller inte, gick det nog inte att undvika att påverkas av allt som flöt på Jönköpings vatten. Segelbåtarna i mängd, de små ångsluparna med de gälla piporna, både i hamnen och ute i Munksjön, de större ångbåtarna och segelskutorna.

Hamnen i Jönköping hade längs östra piren och den långa yttre pirarmen en rad go’a gamla fartyg. Med omsorgsfullt ”avlastat” styckegods längs kajkanten, gavs en mycket illusorisk atmosfär av forna tiders sjöfartsmiljö.

Endast en möjligen ”felparkerad” modern plastbåt bröt den annars så perfekta linjen av antika stämningsskapande skönheter. Antika förresten – några skutor var faktiskt nya, men byggda på gammalt vis efter gamla ritningar.

Det var trångt, det var ett myller av människor på kajen. Antagligen som förr i tiden då fartyg anlöpte Jönköpings hamn. Tänk bort bilarna och motorvägarna – Vättern var en trafikled av största betydelse. Tänk också bort centraliseringen i det nutida Sverige så får du en bild av en bra mycket mer levande byggd runt vår stora sjö, längs kanalerna och de andra vattenvägarna.
Än i dag är det faktiskt så att den som kommer till stranden och har en båt – han kan fortsätta.

Eric Nordevall II kom inte. Omständigheter hindrade henne tyvärr att bli färdig i tid. Istället representerades Nordevall och Forsviks Varv av Joy och Lasse Sundström, som invid kanalen låtit ställa upp ångslupen Forsvik med vilken de båda brukar köra passagerarturer uppe i Forsvik. Lasse har också till uppgift att få igång Nordevalls ångmaskin så småningom.

I ett rymligt tält fanns ett antal utställare av sjömansslöjd, båtmodeller och även ritningar till allehanda gamla båttyper. En par läckra små ångmaskiner, veritabla konstverk, prydde Sveriges Ångbåtsförenings avdelning. Leif Gunnerud från Gävle samt Sven och Maggan Jönsson, från Åkersberga stod till tjänst med alla önskvärda upplysningar. Här fanns mycket intressant att inhämta för oss som gillar när det kokar, pyser och väser.

Hamnbassängen hade också livlig trafik. Ångslupar kom och avgick med passagerare, mindre roddbåtar med söndagsklätt folk gled värdigt fram längs borden på de större fartygen. De många deltagarna, alla i tidstypiska kläder, autentiskt skådespel på gatan, bleckblås med cylinderventiler, repslagning och marknad som på ”Den gamla goda tiden” – allt bidrog till att skapa en mycket historisk anda över denna septemberhelg. De seglande ungdomarna i Munksjön gav samtidigt en hoppfull vision av kontinuitet för Jönköpings och Vättern sjöfart.

Text & foto: Ronny Lingstam, JSS

I samband med höstens båtmässor passar Raymarine på att presentera nya T-serien termiska nattkameror. T-Serien bygger på världsledande FLIRS termiska bildteknologi integrerad i Raymarines multifunktionsdisplayer. Från en E-Widescreen kontrolleras kameran direkt på skärmen med hjälp av HybridTouch-gränssnittet för att panorera, luta och zooma kameran.

T-seriens kameror ser allt i totalt mörker. Värmekameran är överlägsen radar vid angöring av hamnar i mörker. Den presenterar tydlig video var pirar, sjömärken, bojar, och andra föremål finns i totalt mörker. Vid en man-över-bord situation i mörker identifierar den personen i vattnet omedelbart. Kamerateknologin behöver inget ljus (0 lux), den reagerar på temperaturskillnaderna i omgivningen.

Bilden presenteras klart och tydligt sömlöst på displayerna vid sidan av data från plotter, fishfinder och radar. Systemet fungerar dessutom utmärkt som övervakningssystem och ger 360° panorering och 90° tilt för fullständig täckning.

Alla komponenter är marinanpassade och skyddade av ett kompakt men slagtåligt hölje. T-Serien finns i fyra olika modeller.

T300 har 2x zoom med en upplösning på 320×240 QVGA.
T350 har både 2 och 4x zoom med en upplösning på 640×480.
T400 är även utrustad med en kraftfull lågljus videokamera, 2x zoom och 320x240OVGA upplösning.
T450 värstingen i serien är även den utrustad med kraftfull lågljus videokamera, med både 2 och 4x zoom i en upplösning på 640×480 VGA.

Samtliga modeller kan monteras plant eller upp och ner hängandes för optimal placering ombord och kan fjärrstyras med joystick eller via displayens knappsats.

Priserna för den svenska marknaden är ej bestämda, kommer presenteras vid lanseringen i höst.

www.belamarin.se