Nyheter

Den 24 september utsåg 16 länder vid ett ministermöte i Bergen, Norge, flera havsområden i det fria havet i Atlanten till skyddat område vilket är första gången i historien. Det var under det regionala havskonventionsmötet om skyddet av den marina miljön i Nordostatlanten, OSPAR, som bland annat detta beslut togs.

– Det är glädjande att vi kunnat nå konkreta beslut på en rad områden som ett nätverk av marint skyddade områden, försiktighetsåtgärder vid oljeborrning till havs, skydd av hotade arter och habitat samt åtgärder mot marint skräp, säger miljöminister Andreas Carlgren i en kommentar.

– Samtidigt återstår mycket arbete och nya utmaningar – det är därför viktigt att vi också enats om en strategi om det framtida arbetet och målsättningar de kommande åren, säger Sveriges delegat havsmiljöambassadör Gabriella Lindholm.

Vid mötet behandlades bland annat:
En rekommendation antogs för förhindra oljeutsläpp med anledning av katastrofen i Mexikanska golfen. OSPAR skall se över det regelverk som tillåter borrningar under extrema förhållanden (t ex djup, grundförhållanden) och bedöma vilka ytterligare åtgärder som behöver vidtas.

OSPAR har sedan 2003 arbetat med att etablera ett nätverk av marina skyddade områden. Under åren fram till idag har flera av OSPAR:s kontraktsslutande parter utsett områden inom sin jurisdiktion. Vid detta möte dubblar OSPAR nu detta område genom att utse områden i det fria havet (länk karta).

Mötet tog ett stort antal beslut om skydd av skyddsvärda arter och habitat.

Stor uppmärksamhet ägnades åt problemen vid marint skräp som förutom stor miljöpåverkan får stora ekonomiska följder vid städning mm. Sverige som länge drivit frågan, nådde framgång i att utveckla konkreta reduktionsmål och förstärkta åtgärder.

Mötet beslutade också att ett närmare samarbete skulle inledas mellan OSPAR och den regionala havskonventionen för Östersjön (HELCOM)

Maxwell introducerar två helt nya kompakta horisontella ankarspel, HRC6 och HRC8. HRC6 och HRC8 är helt automatiska kätting/lin-ankarspel som är baserade på ny teknologi i kombination med väl beprövade konstruktioner. Denna nya serie ankarspel har den patenterade ”Rode management-teknologi” som utvecklats av Maxwell.

De eleganta enheterna har Maxwells automatiska ”fritt fall teknik”. Problemfri övergång från lina till kätting garanteras genom en innovativ, väl beprövad och patenterad tryckarm, ett system inbyggt i en säker och väl försluten konstruktion.

Vidare har Maxwell infört en ny revolutionerande design av kätting/linhjulet i HRC-serien och RC-serien för 2010. Besök Maxwells hemsida där du kan läsa allt om denna smarta “Wave Design” som är ett patenterat kätting/linhjul som inte bara har bättre grepp i ankarlinan, utan även mer skonsamt mot linan jämfört med traditionella system, vilket resulterar i ökad livslängd för ditt ankringssystem.

Pris från 9 000 kr.

www.vetus.se

Den här mäktiga 100-meterssegelbåten från Reichel Pugh Yacht Design får premiär som modell vid årets Monaco Yacht Show. Det är Design Unlimited team som visar de första detaljerna av denna fantastiska nya segelbåt, som har tagits fram i samarbete mellan Design Unlimited och Reichel Pugh Yacht Design. Med 100 m totallängd blir detta något helt nytt för lyxiga seglare.

Båten är väldigt lyxig men ändå förhållandevis graciös, av de bilder att döma som vi har tagit del av.

Ombord på denna jättebåt finns gott om utrymmen för alla slags aktiviteter inklusive solbad och privat samvaro. Under däck är utrymmena indelade på tre däck som får en stor del av sin belysning med naturliga ljusinsläpp.

Ägarkabinen och en VIP gästkabin kompletteras med ytterligare fyra dubbelkabiner och två mindre dubbelkabiner. Dessutom finns det plats för besättningen på tolv personer längre förut.

Bland lyxutrustningen finns en biograf och en spiraltraoppa som går mellan de olika däcken.

Design Unlimited är specialiserade på inredning för större yachter. Företaget grundades 2000 av Mark Tucker, som bland annat har samarbetet med Sunseeker och Hanse Group.

www.designunlimited.net

Sjötrafiken genom Göta älv (och därmed även Göta Kanal) stoppas den 26 augusti till 19 september 2011. Anledningen är att Trollhätte kanals slussar måste repareras och underhållas.

– Det här är ett jobb som måste genomföras för att vi ska kunna säkerställa anläggningarnas funktion. Tiden är vald för att vi ska störa både handelssjöfarten och fritidsbåtstrafiken så lite som möjligt, samtidigt som vi måste ha ljus och tillräckligt bra väder för att kunna genomföra arbetet, säger Ingvar Dyberg, sjötrafikområdeschef för Vänern.

I reparations- och underhållsarbetet ingår byte av fyra slussportar, renovering och delvis byte av slussbottnar, förstärkning av slussmurar, trösklar och luckschakt (med hjälp av sprutbetong och omfattande injekteringsarbeten) samt att tömma och rensa Bergkanalen i Trollhättan och Karls Grav i Vänersborg.

All sjötrafik stoppas från Gropbron i Vänersborg till Lilla Edets sluss från klockan 06.00 fredagen den 26 augusti 2011 till klockan 18.00 måndagen den 19 september.

Good ol’ Sailor Vodka – Sveriges första vodka på PET-flaska är en genomgående miljömedveten produkt. Vodkan är gjord på ekologiskt odlad svensk korn och kommer i en svensktillverkad PET-förpackning för minimal miljöpåverkan. Flaskans design är utformad i samarbete med Aniela, en av Sveriges främsta tatuerare.

Pressrelease:

Good ol’ Sailor Vodka är både Sveriges första vodka på PET-flaska samt en av de allra första vodkasorter som tillverkas på ekologiskt odlad korn. PET-förpackningar innebär en kraftigt reducerad miljöpåverkan jämfört med glasflaskor då upp till 58 procent mindre energi används i tillverkningen och upp till 77 procent mindre växthusgaser genereras i hanteringen.

Designen på PET-flaskan är gjord i samarbete med den framstående tatueraren Aniela från Flash Fighters, Sveriges första och mest anrika tatuerarstudio. Motiven består av klassiska sjömanstatueringar som täcker hela flaskan, till skillnad från traditionella fram- och baksidesetiketter.

– Vi har skapat en genomgående miljövänlig vodka med en spännande design som ligger i tiden. Att förpacka starksprit på PET-flaskor kommer att bli allt vanligare då miljövinsterna är så påtagliga. PET-flaskorna kommer inte bara att finnas i våra hem utan även på alla medvetna restauranger och barer som vill slippa hanteringen av tunga tomflaskor i glas, berättar Peter Edin, produktchef för Good ol’ Sailor Vodka.

Good ol’ Sailor Vodka är destillerad fyra gånger och uppvisar en ren doft med inslag av vetebröd, vitpeppar och citrus. Smaken är mjuk med toner av vete, citrus och kardemumma.

Priset för Good ol’ Sailor Vodka är 199 kr (700ml). PET-förpackningen ingår i retursystemet och ger 1 krona i pant. Försäljningsstarten sker den 1 oktober på samtliga av Systembolagets 413 butiker i Sverige.

www.galatea.se

Kommentarer

bryggare 18:42:19 2011-07-23

hoppas dom har valt en väldigt resistent plast så att inte alkoholen löser upp delar av den, det är ju inte speciellt nyttigt

N.Z.A. – New Zealand Auckland är ett av Europas snabbast växande varumärken inom dam- & herrkonfektion. I våras var det premiär för NZA i Sverige, och vår/sommarkollektionen flög ut ur butikerna. Nu är den efterlängtade höstkollektionen äntligen här.

NZA:s design förkroppsligar äventyret, livsstilen och den dynamiska miljö som Nya Zeeland erbjuder, från fantastiska stränder till hisnande vacker vildmark. Resultatet är plagg med utmärkande färgkombinationer och särskiljande detaljer

Ett axplock av höstens plagg är bomullsskjortor för ca 900:-, rugbytröjor för ca 1200:-, stickade tröjor ca 1400:- och jackor för ca 2800:-

www.trendmark.se

Nu har Rupert Marine i Stockholm provkört den första testbåten av sin nya modell Ruptech 32. Enligt företagets egen information gick tstrundan mycket bra och gav fina resultat. Körningarna utfördes på Saxarfjärden i Stockholms skärgård i ett väder som passade Ruperts nya, tuffa båt bra. Ännu återstår dock mycket arbete innan den är helt klar.

provkörningen genomfördes i solsken med +15C, vind 9m/s från SO och en våghöjd på 0,3-0,4 m.

Det här var en Ruptech testbåt utan överbyggnad. Den var i stället försedd med platt däck och hål för ballast i vattentunnor. Vattentunnorna är flyttbara mellan för och akter för att simulera fram- och baktung båt.

Motorn i testbåten är en Volvo Penta D6-370/DPR. Alla tester utförda i mot- och medsjö med angivna resultat (nedan) som ett genomsnitt. Testpiloter var Carl Wranding, Leo Crambert och Andreas Andersen.

Testresultat
Vikt 1: 3480 kg = normalutrustad båt, halv tank (200 L) och 4 personer
Toppfart: 50,8 knop, bränsleförbrukning 1,53 L/Nm
Marschfart: 45 knop, bränsleförbrukning 1,28 L/Nm
Marschfart: 40 knop, bränsleförbrukning 1,19 L/Nm
Ekonomifart: 35 knop, bränsleförbrukning 1,05 L/Nm

Vikt 2: 3700 kg = normalutrustad båt, halv tank (200 L) och 7 personer
Toppfart: 49,7 knop, bränsleförbrukning 1,56 L/Nm
Marschfart: 44 knop, bränsleförbrukning 1,31 L/Nm
Marschfart: 40 knop, bränsleförbrukning 1,22 L/Nm
Ekonomifart: 34 knop, bränsleförbrukning 1,08 L/Nm

Ruptech 32 beräknas ha en torrvikt på 2800 kg med sparsam utrustning och cirka 3000 kg med genomsnittlig normal utrustning.

Rupert Marines egen kommentarer:
“Ruptech 32 känns väldigt trygg att köra under alla förhållanden, den går tyst och bekvämt. Skarpa girar i hög fart är helt odramatiska. Bra acceleration utan märkbar planingströskel. Båtens trimvinkel under acceleration och gång är perfekt vare sig den är fram- eller baktungt lastad.

Vi tycker att Ocke Mannerfelt har designat sitt kanske bästa skrov någonsin. Testresultaten visar att skrovet är 12% effektivare än tidigare luftsmorda skrov. Hur vi än lastar båten skiljer det bara en knop i alla varvtalsregister. Bränsleförbrukningen är mycket bra, cirka en liter per distans i ekonomifarter runt 34-35 knop.”

www.rupertmarine.com

Svalbard Expeditions, med bas i Longyearbyen på Svalbard, är en liten arrangör av exklusiva natur- och fotoexpeditioner runt den fantastiska arktiska arkipelagen Svalbard/Spetsbergen. Här finns mängder av fåglar, därtill sälar, valrossar, valar och icke minst en ännu så länge stor koncentration av isbjörnar – “Kungen av Arktis”.

Med det isförstärkta expeditionsfartyget MS Origo, som verkat runt Svalbard sedan 1991, kan de erbjuda expeditioner för max 12 gäster på 9-12 nätter ombord.

Eftersom företaget har en låg kostnadsstruktur samt samarbetar direkt med fartygets ägare utan mellanhänder, kan det hålla priser som ligger ca 10-60% lägre än de flesta andra kända operatörer.

Professionella guider och professionella, namnkunniga fotografer tar gästerna med till platser där ytterst få varit och till upplevelser få får vara med om under tider på året då fotoförhållandena är som bäst.

www.svalbardexpeditions.se

Nu komemr det en ny praktbok om vackra segelbåtar i trä, som alltid har en ovanlig förmåga att locka och beröra. Aldrig förr har de fått framträda som i Rena skönheter, en berättelse i ord och bild om 20 av våra svenska klassiker.

Redan vid förra sekelskiftet stod nöjesseglingen i full blom. Många av de stora segelsällskapen bildades under de här tidiga åren. Lusten att segla var stark, till och med lidelsefull. Som 1908, då en uppslitande strid delade Seglarsverige men resulterade i något unikt – den spjutsmala Skärgårdskryssaren, lika ursvensk som dalahästen.

Det verkade aldrig ta slut. I årtionden ritade skickliga yachtkonstruktörer nya segelbåtar, byggda av yrkesmännen på de otaliga småbåtsvarv som växt upp i Sverige. Ända fram till sextiotalet varade denna energiska, kreativa tid som var träbåtarnas epok. Flera tusen byggdes, många är borta, andra har sålts – och säljs – till utlandet. Men åtskilliga finns kvar, kärleksfullt vårdade. Deras öden har varit skiftande som vinden och är inte sällan gripande. Det är om några av dem som Rena skönheter handlar.

Vi möter Beatrice Aurore, Itaka och Refanut, ståtliga berömdheter som mäktiga män tog till sina hjärtan. Men också anspråkslösa Lasse-Maja, slöjdlärarens hembyggda koster; Jo-Jo, den näst första Folkbåten; och lilla Dopping, en av tidernas vackraste segelbåtar – och lika många klassiker till ur det rika svenska båtarvet.

Bengt Jörnstedt är kappseglare, har arbetat som segelmakare och var i mer än två decennier chefredaktör för tidningen Segling. Tidigare har han skrivit Pelle P; Rena linjer, ren segling; och självbiografin En seglares äventyr.

Fotografen Malcolm Hanes är en av Sveriges främsta seglingsfotografer.

www.norstedts.se

SellPower Nordic AB är ett företag som utvecklar och säljer framtidens strömförsörjningssystem för marin och fordonsindustrin. SellPower lanserar nu ett brett sortiment av AGM batterier från UPLUS.

UPLUS AGM batterier tillverkas av en av Kinas största batterifabriker och finns i 2, 6 respektive 12 Volts utförande.

Sortimentet erbjuder batterier med hög kvalité och lång livslängd som fungerar perfekt som allround batterier för marint bruk. SellPower erbjuder kundanpassade batterisystem med batterier från 1,2Ah upp till 3000Ah, allt för bästa möjliga prestanda.

www.sellpower.se

Nu är en uppföljare på gång till den framgångsrika hybridbåten Greenline 33 (bilden), som hade svensk premiär på Allt för sjön i mars i år. Den nya modellen blir en betydligt större båt och har bland annat en salong med sittplatser för upp till åtta personer.

Greenline 33 är en riktig succé och tillverkaren har inte riktigt hunnit med att tillfredsställa marknadens behov. Till Sverige kom till exempel bara en handfull båtar som i stort sett såldes direkt efter introduktionen.

Totalt har tillverkaren, slovenska Seaway, sålt cirka 220 stycken Greenline 33 H sedan båten fick sin världspremiär för ett år sedan. Det är en “flygande start” för en båt som erbjuder en helt fungerande hybridteknik. Enbart i Sverige har generalagenten sålt flera tiotal av den här modellen.

Den nya modellen får bland annat två stora sovkabiner med dubbelkojer. Den öppna planlösningen med akterdäck och salong med samma durknivå återfinns även i den nya modellen.

Liksom Greenline 33 ska 40-fotaren säljas med olika hybridalternativ. Det innebär diesel eller elektrisk drift, även i kombination med solceller (på salongstaket).

Tekniska fakta
Längd: 11,99 m

Bredd: 4,20 m
Djupgående: 0,85 m

Kojer: 5

Vikt: 8 000 kg

Dieseltank: 700 l

Vattentank: 300 l

Standardmotor: 1 x 55 kW (75 hk)
Max / Cruise Speed Marschfart/toppfart: 9 knop/7 knop


Motoralternativ:
1 x 121 kW (165 hk) / 14 knop
1 x 165 kW (225 HK) / 16 knop
2 x 121 kW (165 hk) / 18 knop

Elektrisk motoreffekt 20 kW
Toppfart/marschfart med elektrisk motor: 7 / 6 knop

Design J & J Design

Builder Seaway

Förra sommaren erbjöd sig kryssningsrederiernas europeiska intresseorganisation att frivilligt tömma avfallsvatten – bland annat från toaletterna – via hamnarnas mottagningsstationer. Trots det tömmer fortfarande mindre än hälften av kryssningsfartygen sitt avfallsvatten i Stockholms hamn där kapacitet finns och flera av fartygen tömmer bara symboliska mängder. WWF yrkar nu på ett förbud mot avfallsdumpning i Östersjön för alla passagerarfartyg.

Pressrelease:

Det var en framgång när kryssningsrederiernas europeiska intresseorganisation (European Cruise Council) förra året lovade att frivilligt sluta dumpa avfallsvatten ute till havs. Kravet var att anläggningarna skulle hålla en tillräckligt hög standard med en snabb tömning som inte innebar några extra kostnader.

Än så länge är det relativt få kryssningshamnar som kan erbjuda fullgoda mottagningsstationer för svartvatten – men Stockholms hamn och i viss mån även Göteborgs hamn motsvarar rederiernas krav. Trots det är det bara ett av de anlöpande kryssningsrederierna i Göteborg som tömmer i land – och i Stockholm väljer fortfarande över hälften av kryssningsfartygen att inte tömma avloppsvattnet i hamn utan med största sannolikhet rakt ut i den redan allvarligt övergödda Östersjön. Dessutom tömmer flera av de fartyg som använder Stockholms mottagningsanläggningar bara symboliska mängder.

– Problemet är att det inte finns några lagar för det här. På land hade det självklart varit otänkbart med utsläpp av den här storleken. Med tanke på att många av de ansvarsfulla fartygen tömmer mellan 500-1 000 kubikmeter svartvatten i Stockholms hamns anläggningar kan man göra sig en vag men obehaglig uppfattning om vilka mängder som dumpas ute i havet av de andra fartygen, säger Mattias Rust, sjöfartsansvarig på WWF.

Däremot ser det med några få undantag bättre ut hos linjetrafiken framförallt mellan Stockholm och andra Östersjöhamnar. Även Gotlandstrafiken tömmer numera allt avfallsvatten i land. Kryssningstrafiken ligger långt efter vilket dels beror på att vissa rederier kommer från länder där miljömedvetenheten är låg och på att de normalt seglar i områden där utsläpp inte uppmärksammas och mottagningsmöjligheter saknas.

– I slutänden handlar det om ansvar. Det är viktigt att länder och hamnar ställer upp. Städerna som tjänar mycket pengar på kryssningsturisterna måste också vara med och betala notan för att turistnäringen ska bli så miljövänlig som möjligt. De som tjänar på en verksamhet måste också ta ansvar för de utsläpp och skador den genererar vilket annars tredje part får stå för – i värsta fall genom att se sin miljö långsamt förstöras, säger Mattias Rust.

WWF deltar vid Internationella Sjöfartsorganisationens (IMO) 61:a miljömöte i slutet av september och kommer återigen tala för ett förbud av avfallsdumpning från passagerarfartyg i Östersjön. Då lägger Östersjöländerna fram ett gemensamt förslag med stöd för ett förbud där respektive land förbinder sig att erbjuda kryssningsfartygen fullgoda mottagningsanläggningar i de hamnar de besöker.

Det engelska varvet Fairlie i Hamble River, Southampton, presenterar denna vackra segelyacht Fairlie 55, som heter “Spirit of Tradition”. Den 16,8 m långa båten har oerhört vackra linjer i klassisk stil men är byggd på ett modernt sätt.

Hela klassen med “Spirit of Tradition” båtar från Fairlie är en mix mellan gammalt och nytt. Under de senaste 20 åren har Fairlie Restorations byggt, underhållit och servat över 20 av världensmest klassiska och välkända yachter, till exempel Mariquita, Tuiga och The Lady Anne.

I nya Fairlie 55 “Spirit of Tradition” ska alla dessa erfarenheter finnas inbyggda. Skrov nummer ett är för närvarnande under byggnation och de två första båtarna ska enligt planen levereras till nästa säsong.

www.fairlierestorations.com

Fakta
Längd ö a:16.8m
Längd vattenlinjen: 11.64m
Bredd: 3.50m
Djupgående: 2.3m
Deplacenet: 10t
Ballast: 40%
Segelyta: 117m²
Design: Paul Spooner

Galeon ger sig in på marknaden för riktigt stora motorbåtar. Ett kommande projekt, som beräknas bli klart under 2011, är en ny 78-fotare framtagen tillsammans med designern Tony Castro. Det är den största yacht som varvet har byggt hittills.

Galeons nya flaggskepp, som heter Galeon 780 Crystal, får sin premiär någon gång under båtsäsongen 2011.

Som syns på bilderna här intill är det en modernt formgiven yacht. Kunderna kommer att kunna välja mellan olika färger på skrovet. Andra finesser är glastak över rorsman och en jacuzzi på flybridge. För att skydda passagerarna mot både sol och regn finns ett elektriskt tak som skjuts över detta utrymme.

Fakta Galeon 780 Crystal
Längd: 22,86 m
Bredd: 5,80 m
Djupgående: 1,70 m
Motorer: 2xMAN eller MTU 1120–1430 kW / 1920 hk
Vikt: 52 ton
Maxfart: 30 knop
Bränsletank: 2×3000 liter
Vattentank: 1500 liter
Hålltank: 1000 liter
Antal personer: 18
Design: Tony Castro

www.galeon.se

Italienska företag är bland de bästa i världen på att ta fram nya spännande tillbehör. Ett rykande färskt exempel är denna landgång från Besenzoni tillverkad i moderna lättviktsmaterial. Den heter Besenzoni Carbonium Gangway och är ett resultat av företagets studier i hur de kan använda kolfiber inom den marina sektorn.

Studien visar att användandet av den här typen av ickemetalliska material ger bästa motståndskraft mot mekaniskt slitage samtidigt som produkterna blir extremt lätta. Kolfiber gör det även möjligt att designa produkten på ett modernt sätt och få till en riktigt fin ytfinish.

I det här fallet har kolfiber kombinerats med en speciell ytstruktur för att få bästa prestanda och stytrka till denna 2,2 m långa landgång.

Ytstrukturen är tillverkad genom att hexagoniska celler blandats med bland annat epoxi. Detta gör att både ytstrukturen och själva materialet smälter samman till en enhet. Proceduren garanterar att landgången tål ett tryck på över 50 kg/cm².

Landgången kan förses med ett räcke och passar en lång rad båtar tack vare ett universalfäste. Bredden är 26 cm längs själva gången och 47 cm i ändarna.

www.besenzoni.it

Kommentarer

Anders Frisk 08:44:41 2011-03-14

Var kan jag hitta en leverantör som säljer denna kolfiberlandgång? Tacksam för tips på affär eller tillverkare.

Om ett par veckor är det dags för den stora båtmässan i Genua i Italien. En av de intressantaste nyheterna blir denna (bilden) båt med vad som beskrivs nästa generations serieproducerade hybridsystem för båtar. Det är österrikiska Frauscher Bootswerft som presenterar en serie om fem olika båtmodeller med varierande design vid Genua Boat Show 2010.

De båtar som kommer att visas av Frauscher blir 909 Benaco, Den bt som valdes till “European Powerboat of the year 2010”, 717 GT, 606 Riviera och ytterligare två modeller som är utrustade med Steyr Motors hybridsystem, 757 St. Tropez och 686 Lido.

För att verkligen ge publiken tillfälle att se hela systemet kommer även själva motorenheten att visas upp i en särskild monter.

Det långvariga samarbetet mellan de österrikiska företagen Steyr Motors och Frauscher Bootswerft har resulterat i den serie med hybridbåtar som fick världspremiär på “Boot Düsseldorf” i januari 2008. Drygt två år senare presenteras en ny nivå av detta Hybrid Propulsion System. Nu i samarbete med Frauschers italienska partner, Cantiere Nautico Feltrinelli, som har sålt och levererat ett par båtar med Steyr Motors hybridsystem, en 686 Lido som går som taxibåt i Gardasjön och en 757 St. Tropez som används i Venedig.

– Vi ser en stor potential för den här marknaden. Båtentusiaster blir mer och mer angelägna om miljön och vi kan erbjuda båtar som är både snygga, väldesignade och miljövänliga, säger Stefan Frauscher.

När de nya båtarna körs med inställningen “zero emission” och elektrisk drift kan de gå i 5 knop utan några som helst utstläpp.

www.steyr-motors.com

www.frauscherboats.com

Längs Finska viken och i området kring Kaliningrad finns ett 80-tal ryska fyrar som drivs med radioaktivt strontium. Sverige och Norge har skrivit under ett avtal som innebär att länderna tillsammans med Finland ska avlägsna fyrarna. Strålsäkerhetsmyndigheten satsar cirka 20 miljoner kronor på projektet under en treårsperiod.

Längs Finska viken och i området kring Kaliningrad finns ett 80-tal fyrar som drivs med hjälp av radioaktivt strontium. Det finns en risk för att radioaktivt material ska spridas från fyrarna. Sverige, Norge och Finland går nu samman i ett gemensamt projekt för att bistå Ryssland i arbetet med att avlägsna fyrarna.

I går träffades Strålsäkerhetsmyndighetens generaldirektör Ann-Louise Eksborg och Norges ambassadör, Anne Lund, för att skriva under ett samarbetsavtal. Avtalet innebär att Strålsäkerhetsmyndigheten bistår med 18 miljoner kronor till projektet plus kostnader för svensk experthjälp, sammanlagt cirka 20 miljoner.

– Fyrarna utgör ett verkligt hot mot människor och miljö kring Östersjön. Därför är det bra att vi samarbetar för att bistå Ryssland i arbetet med att avlägsna dem, säger Ann-Louise Eksborg.

– Vi har goda erfarenheter från tidigare samarbeten med Norge och Finland. Vi har olika kompetenser och kompletterar varandra bra, fortsätter Ann-Louise Eksborg.

Projektet sker inom ramen för G-8 staternas Globala partnerskap i vilket Norge, Finland, Sverige och Ryssland är deltagare. Globala partnerskapet etablerades 2002 med målet att minska risken för spridning av massförstörelse vapen.

Ytterligare information:
Lars van Dassen, chef för enheten Samarbeten och utveckling, 08-799 41 94 eller Gabriela Bejarano, projektledare, 08-799 41 37.

Fakta:
Längs den ryska kusten finns ett hundratal fyrar som drivs av generatorer som producerar el med hjälp av det radioaktiva ämnet strontium-90. Tekniken utvecklades under 1970- och 1980-talen av forna Sovjetunionen som hade behov av att driva fyrar längs den långa och ofta otillgängliga kusten.

Det finns risk för radioaktiva utsläpp från fyrarna eftersom väderförhållandena i kombination med den värme som generatorerna alstrar sliter hårt på fyrarna. Dessutom finns en risk att någon saboterar fyrarna eller stjäl det radioaktiva materialet.

Norge har tidigare bistått Ryssland i arbetet med att avlägsna fyrarna i de områden som finns i Norges närområden, det vill säga Kolahalvön och Arkangelsk Oblast. Norge har utvecklat en hög kompetens i arbetet med att demontera och transportera generatorerna och ansvarar nu även för projektet att avlägsna fyrarna längs Finska viken och området kring Kaliningrad.

I slutet av juli inträffade en allvarlig incident i GKSS-hamnen. En gästande norsk båt höll på att lägga till då frun i båten föll baklänges från bryggan. I fallet slog hon huvudet i fören i en närliggande båt och tappade medvetandet. Tack vare GKSS Hamnvakt Hannah Billings rådiga och resoluta ingripande kunde sannolikt en mycket allvarlig olycka undvikas.

En gästande norsk båt höll på att lägga till då frun i båten föll baklänges från bryggan. I fallet slog hon huvudet i fören på en närliggande båt och tappade medvetandet. GKSS hamnvärd Hannah Billing, som befann sig alldeles i närheten rusade till undsättning. Hannah ringde och larmade SOS 112 från sin mobiltelefon.

Hon lämnade telefonen till en norsk båtgranne och lät honom tala med SOS-operatören medan Hannah hoppade i vattnet och fick tag på kvinnan som lyckligtvis återfått medvetandet. Hannah ”bogserade” henne sedan till båtens akter, där hon fick hjälp av kvinnans make att få upp henne i sittbrunnen via badstegen. Väl uppe i sittbrunnen upptäckte maken, båtgrannen och Hannah ett ymnigt blödande sår i kvinnans bakhuvud. Under väntan på ambulans var Hannah hela tiden i kontakt med SOS-operatören för uppdatering om läget för kvinnan.

– Det kändes bra att kunna konstatera att det trots allt gick bra, säger Hannah. Den norska båtdamen fick en kraftig hjärnskakning och fick på sjukhuset sys med 19 stygn i bakhuvudet.

– Eftersom hon låg avsvimmad i vattnet en kort stund, var det verkligen tur att hon fortfarande hade sin flytväst på sig.

GKSS riktar ett stort tack till Hannah, som visat stor rådighet i denna situation!

Fakta: GKSS hamn har 550 fasta båtplatser, grönmarkerade plaster hyrs ut.
7 hamnvakter jobbade sommarsäsongen 2010
Ca 3000 båt/gästnätter registrerades säsongen 2010

www.gkss.se

Kommentarer

Hannah Billing 20:43:29 2010-09-25

Jag vill understryka att kvinnan hade en flytväst som blåses upp automatiskt. Utan den hade hon sannolikt fått vatten i lungorna och hjärt-lung-räddning hade varit nödvändigt.

Personligen har jag aldrig haft en sådan flytväst, men efter den dramatiska händelsen har jag insett att det är en billig livförsäkring.

I veckan är fyra skånska gymnasieelever på Östersjökryssning med det tyska segelfartyget Lovis. Tillsammans med sexton andra ungdomar deltar de i en internationell science camp med marin inriktning. Östersjökryssningen är ett led i EU-projektet ”South Baltic WebLab” där även Lunds universitet deltar.

Den 11 september gick 20 gymnasieungdomar från fem länder ombord på segelfartyget Lovis i Greifswald, norra Tyskland, för att under nio dagar prova på livet som marina forskare. Segelfartyget har rustats som inför en forskningsexpedition med sedimenthämtare, håvar och mikroskop. Ombord finns även ett automatiserat undervattensfordon från vilket videobilder från havsbotten kan sändas. Arbetsspråket under resan är engelska – precis som på andra internationella forskningskryssningar.

Ombord på Lovis kommer eleverna – i åldrarna 15-19 år – att lära känna Östersjön på ett helt nytt sätt. Varje dag kommer de att analysera vattenprover med målet att studera hur vattnets salthalt, temperatur och syrehalt påverkar livet i havet. Det gäller allt från svävande små plankton till stora fiskar och bottenlevande växter och djur.

Gymnasieelevernas forskningstur med segelfartyget Lovis är en del av EU-projektet ”South Baltic WebLab”. I projektet deltar Lovisa Zillén, maringeologisk forskare från Lunds universitet, tillsammans med kollegor från marina forskningsinstitutioner i Tyskland, Polen, Litauen och Danmark. Den huvudsakliga inriktningen på projektet är att – tillsammans med dataexperter från universiteten i Rostock och Klaipeda – utveckla datorbaserade laborationer för gymnasieelever. Projektets övergripande mål är att väcka intresse för marina vetenskaper bland ungdomar för att uppmuntra dem att i framtiden arbeta med Östersjöns miljö och geologiska historia. Men eftersom marin forskning inte kan upplevas endast genom datorsimuleringar genomförs även årliga ”science camps” ute på Östersjön.

Sammanlagt sökte 50 ungdomar till årets science camp. De 20 deltagare valdes utifrån egna meriter samt referenser från lärare. Från Sverige deltar gymnasieeleverna Kerstin Bergentz (Lund, gymnasieskolan Spyken), Malte Grantén (Lund, gymnasieskolan Spyken), Orio Johansson (Helsingborg, Tycho Braheskolan) och Emma Lidström (Malmö, Borgarskolan), tillsammans med läraren Andreas Bruhn (Lund, gymnasieskolan Spyken).

Segelturen avslutas den 20 september i Rostock-Warnemunde. Där kommer de unga forskarna att presentera sina resultat på en internationell workshop med temat “Science meets School”, vilken hålls på Leibniz Institute for Baltic Sea Research. Projektet är delfinansierat av EU inom Europeiska regionala utvecklingsfonden.

Kryssningen kan följas via deltagarnas blogg på www.balticweblab.eu

Det längsta djuret i världen är faktiskt en slemmask som förekommer längs den svenska västkusten. Läs om slemmaskar och stjärnmaskar i senaste utgåvan av Nationalnyckeln.

Slemmaskar (nemertiner) har ett illasmakande giftigt slem på kroppsytan och en extrem förmåga att sträcka ut och dra ihop sig. Världens längsta djur, långsnöre Lineus longissimus, kan helt utsträckt bli närmare 50 meter lång, för att i nästa stund rymmas i en handflata. Andra arter är så små att de lever mellan sandkornen.

Den som vågar sig på att öppna boken om slemmaskar upptäcker snart att dessa okända djur kan vara mycket vackra. De fantastiska akvarellerna i volymen har målats exklusivt för Nationalnyckeln av illustratören Helena Samuelsson med levande djur som förlaga. Mellan pärmarna finns också skildringar av häpnadsväckande bytesjakt, fantastiska förvandlingskonster och giftiga stiletter.

Denna elfte volym av Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna är den första om arter som lever i havet. Boken handlar även om stjärnmaskar. Det rör sig om nästan enbart marina arter som behöver en salthalt på 30 promille. Båda grupperna är hittills mycket litet undersökta.

– Vi känner till mycket lite om dessa arters ekologi. De lever ett undanskymt liv på havets botten. Men de kan bli ganska talrika och har antagligen stor effekt på ekosystemen lokalt sett, berättar Malin Strand, bokens huvudförfattare.

Marinbiolog Malin Strand och och hennes medförfattare professor Per Sundberg vid Göteborgs universitet, är internationellt erkända experter på slemmaskar. De har under forskning som delvis finansierats av Svenska artprojektet bland annat upptäckt två nya arter slemmaskar.

– Det är första gången slemmaskar och stjärnmaskar beskrivs på ett så omfattande sätt, och vi är stolta över att kunna publicera rykande färsk kunskap på ett lättillgängligt vis – allt inom ramen för Svenska artprojektet, säger projektledare Karin Herlitz.

Bokverket ges ut av ArtDatabanken SLU. Boken premiärvisas på Bok & Bibliotek i Göteborg 23-26 september i monter B05:70 där man även får träffa illustratörer och redaktörer och träffa levande slemmaskar.

Titel: Stjärnmaskar–slemmaskar. Sipuncula–Nemertea
Text: Malin Strand, Per Sundberg
Bild: Helena Samuelsson
Fackredaktör: Karin Herlitz
Utgivning: 20 september 2010
Antal sidor: 188
Volymen omfattar Sveriges 9 arter stjärnmaskar och 69 arter slemmaskar.
ISBN: 978-91-88506-72-6