Nyheter

Årets Scandinavian Boat Show samlar de riktigt stora och exklusiva båtarna. I år slås också ett nytt rekord med nya Delta 54, som blir den största motorbåten som visats på mässan. Även antalet nyheter blir mycket stort. Var femte båt har aldrig visats på mässan tidigare och flera båtar har världspremiär. Efter några svåra år hyser branschen gott hopp igen. Det syns klart på Scandinavian Boat Show där de stora och exklusiva båtarna är tillbaka. Även antalet båtar ökar från föregående år.

– Intresset för stora båtar har visserligen varit stabilt hela tiden. Det nya nu är att båtarna är tillbaka på marknaden. Det ser vi på antalet riktigt stora båtar som bokats på mässan. Även antalet båtar totalt på mässan ökar. Redan i dag, en dryg månad innan mässan öppnar är fler båtar anmälda än som visades förra året, och fler droppar in hela tiden, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

Största båten
Delta 54 heter rekordbåten. Den är över 18 meter lång och har världspremiär på mässan. Även bland segelbåtarna sprängs 50-fotsgränsen. Det är med Dufour 52 som har Sverigeprimär på mässan. Totalt visas ett 30-tal nyheter.

Charter ökar
Allt fler väljer att ta en veckas seglingssemester utomlands. Det märks även på mässan där antalet charterutställare som visar upp sina resmål och båtflotta blivit fler. Besökaren kan välja segling på i stort sett i alla hav – från Östersjön till Söderhavet.

Tillbehör
Som vanligt finns det ett stort antal tillbehörsföretag inom elektronik, segelmakeri, rigg och mast representerade. Närheten till båtbryggorna gör det enkelt för besökarna att titta på inredning och andra detaljer inför det stundande båtköpet.

Yacht Club Lounge
Yacht Club är båtmässans exklusiva lounge och mötesplats, mitt i mässhallen, där man träffar likasinnade. Nytt för i år att besökarna kan sjunka ner i sofforna på den nästan 100 kvm stora bryggan och därifrån njuta fullt ut av båtlivet runtomkring.

Tre mässor – många besökare
Parallellt med båtmässan går mässorna Det goda köket, nordens största publika mässa för mat, dryck och köksutrustning och Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässa för alla som bryr sig om sin hälsa.

– Det blir en härlig helg med sjögång, landgång och kom-i-gång, säger Thomas Sandberg.

Foto: Gustav Kaiser.

Info: www.scandinavianboatshow.se

Cargobike har fått ensamrätten att representera Zigo Leader Carrier Bicycles i Sverige. Zigo Leader 5in1 är marknadens första cykel- och barnvagnshybrid som är skapad för den aktiva familjen. Den frontmonterade barnvagnen görs snabbt om till en vanlig barnvagn, joggingvagn eller cykelkärra på mindre än en minut.

Pressrelease:

Den banbrytande designen hos Zigos frontmonterade ChildPod (vagn) gör att föräldrar alltid har uppsikt över barnen och ändå kan hålla blicken riktad framåt i trafiken. Dessutom ger de tre hjulen en stabilare och säkrare transport. Zigo går lika bra att använda som vanlig cykel som för att transportera barn.

Designen har resulterat i ett transportmedel för hela familjen. Med den patenterade Leader Link teknologin kopplar man enkelt från cykeln på mindre än en minut och får då en multifunktionell barnvagn. Cykeln är 7-växlad och perfekt för att ta sig till eller från arbetet med eller bara ha för nöjescykling.

Både cykeln och vagnens ram är gjord i robust och lätt aluminium. Vagnen går att vika ihop så att den får plats i en vanlig bil. Tyget i vagnen är gjort i 1000 D nylon med mesh paneler och tillsammans med regnskyddet (extra tillbehör) säkerställer det att barn får en säker, bekväm och rolig upplevelse när man är ute och går, joggar eller cyklar.

www.cargobike.se

På tisdag 5 oktober inleds höstens föredragsserie på Sjöhistoriska museet. Under tre tisdagar bjuder museet på föredrag och kvällsöppna arkiv och bibliotek. Temat för det fösta föredraget är Verklighetens pirater. Eva Hult och Gunvor Vretblad som båda forskat på pirater berättar och ger olika perspektiv på verkliga pirater – nutida och historiska.

Temakvällarnas föredrag hålls kl 18.30. Museet har fri entré från kl 17. Arkiv, fotoarkiv och bibliotek har öppet till kl. 19. Besök www.sjohistoriska.se för mer information om temakvällarna.

Intressanta föredrag blir det också till lunch under tre onsdagar i höst med start den 13 oktober. Lunchföredragen vänder sig till entusiaster och hålls av olika experter på museets ämnesområden. Kl 11.30 vankas det föredrag och diskussion i museets café.

www.sjohistoriska.se

Att som amatörfotograf bidra med sina bilder till en marknadsförings-kampanj som går ut i 17 länder och beskådas av över 17 miljoner läsare är stort. Det är just det som förra årets finalister i Metro Photo Challenge får vara med om. Canon stödjer tävlingen som nu går av stapeln för sjunde året i rad.

Metro Photo Challenge är en årlig tävling som startades i Sverige 2004. Sedan 2007 har tävlingen genomförts globalt. Förra årets tävling slog alla rekord vad gäller deltagare, antal foton och bildkvalitet. Totalt skickades 131 000 foton in, varav 26 500 var från svenska deltagare. Samtliga bedömdes av en jury där tre personer till slut stod som globala vinnare i varsin kategori.

– Kvaliteten på de bilder som anmäldes 2009 var så hög att vi 2010 har valt att använda globala finalister från 2009 i årets reklamkoncept, säger Kia Agerhem, projektledare för Photo Challenge i Sverige. Tänk dig som amatörfotograf att få synas med din bild i en global marknadsföringskampanj som når över 40 miljoner människor – det är rätt stort.”

Canon sponsrar, tillsammans med Expert och Adobe, Metro Photo Challenge 2010.

– Bilden är hjärtat i vårt varumärke och därför känns det helt rätt för Canon att stödja Metro Photo Challenge, säger Helen Iwefors Häggblom, kommunikationschef på Canon Svenska. Det finns så många duktiga och kreativa amatörfotografer och tävlingen erbjuder en fantastisk möjlighet för dem att visa sina fotografier för en riktigt stor publik. Det ska bli otroligt spännande att följa tävlingen både här i Sverige och globalt.

Liksom tidigare år genomförs en utställning med alla finalbilderna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Utställningen inleds i Göteborg, Nordstan 10-14 november, följt av Stockholms Centralstation 17-21 november, Malmö, Triangeln 24-28 november och avslutningsvis Stockholm, Kista Galleria 1-5 december.

– Vi har fokuserat på att skapa en dynamisk och engagerande utställning där både utställare och våra partners Canon, Expert och Adobe kan lyfta fram sina kompetensområden på ett bra och sammanhållet sätt, berättar Kia Agerhem.

Anmälan sker via tävlingssajten Metro Photo Challenge från och med den 4 oktober till den 24 oktober. Den svenska juryn väljer ut 30 finalister i tre olika kategorier. Från och med den 8 november kan Metros läsare rösta på sina favoriter. De svenska finalisterna går vidare och tävlar mot de bästa i varje kategori från de övriga länderna. Vinnare koras sedan inom varje kategori av den globala juryn. I år består den globala vinsten av en resa till valfri Metro-stad samt ett globalt fotouppdrag som publiceras i samtliga Metroeditioner och beskådas av över 17 miljoner läsare. Juryn presenteras inom kort på tävlingssajten.

Kategorier för tävlingen 2010 är Emotions, Favourite Spot och Everyday travel.

www.metrophotochallenge.com

Scania och Doosan Infracore, en av världens största tillverkare av anläggningsmaskiner, har tecknat ett samförståndsavtal som innebär att Scania ska leverera motorer till Doosans produkter för den globala marknaden. – Vi behöver tillförlitliga motorer med överlägsen prestanda och ett globalt servicenätverk där våra kunder kan få förstklassig service. Med Scanias erbjudande får vi det, säger Seung Woo (Steve) Yang, vd för Doosan Moxy.

– En av Scanias styrkor är att kunna leverera mycket bränsleeffektiva och tillförlitliga motorer som uppfyller utsläppskraven enligt Stage IIIB och Tier 4 Interim. Resultatet är en låg total ägandekostnad för operatören, säger Robert Sobocki,

Avtalet med Doosan Infracore ger Scania tillgång till den växande asiatiska marknaden för anläggningsmaskiner.

De Scania-motorer som levereras är utrustade med avgasreningstekniken SCR (Selective Catalytic Reduction). Motorerna uppfyller de utsläppskrav som träder i kraft 2011 och är förberedda för de krav som träder i kraft 2014, Stage IV och Tier 4 Final. Leveranserna till Doosan Infracore beräknas uppgå till ett tusental motorer under de närmaste åren.

I januari tecknade Scania också ett avtal om leveranser av motorer till nordamerikabaserade Terex Corporation, en ledande tillverkare av anläggnings- och entreprenadmaskiner. Därmed har Scania en omfattande global närvaro på marknaden för anläggningsmaskiner.

Scania har de senaste 30 åren levererat motorer till Moxy, den norska tillverkaren av dumprar. När Doosan Infracore köpte Moxy år 2008 öppnade det möjligheter för Scania att också leverera motorer till Doosans tillverkning i Korea.

Doosan Infracore är det ledande maskinföretaget i Korea och tillverkar anläggnings- och entreprenadmaskiner, verkstadsutrustning och motorer. Doosan Infracore är en del av Doosan Corporation, som är verksamt i hela världen.

På lördag 2 oktober kl 13.30 visar TV4 Sport ett halvtimmesprogram om en av världens tuffaste och mest krävande endagstävling – ”Ö till Ö”. Den sjätte september 2010 startade cirka 160 deltagare från Sandhamn i Stockholms Skärgård. Målet var Utö några mil söderut.

Framför dem låg 54 kilometers löpning över 20 öar och 11 km simning, mellan öarna. Vilket betyder att de tävlande avverkade cirka tre Vansbrosimningar och två Lidingölopp efter varandra.

www.otillo.se

Under två veckor har Sjöhistoriska museet tillsammans med Södertörns högskola genomfört en uppmärksammad undersökning av sjöbottnen utanför Svarta jorden på Björkö i Mälaren. Resultaten ger ett nytt perspektiv på Birka och på vikingatiden. Nu presenteras marinarkeologernas arbete, resultat och fynd från utgrävningen på Sjöhistoriska museet i Showroom:Birka, som öppnar 1 oktober.


Undersökningen är den mest omfattande som gjorts under vatten vid Birka. Samtidigt är det bara en bråkdel, inte ens en procent, av hamnområdet som har undersökts.

– Fynden är unika i sitt slag och kan berätta om vikingatiden och Birka på ett nytt sätt. Framför allt speglas vardagslivet i föremål som snidade träskedar och olika typer av textil och rep, men vi har också hittat bärnstensföremål. Den här typen av fynd från Vikingatiden påträffas väldigt sällan på land, och vi har bara grävt några enstaka provschakt, säger Andréas Olsson, chef för Sjöhistoriska museets arkeologienhet.

Föremålen har legat nedbäddade i bottensediment med låg syrehalt. I väntan på konservering måste de förvaras i en liknande miljö. Konservering kan ta flera månader men med hjälp av stora akvarier med nedkylt vatten kan Sjöhistoriska visa fynden direkt.

– Undersökningen är också en del av vårt arbete att göra kulturarvet under vatten tillgängligt för alla som inte själva dyker. Vi vill vara bäst på att snabbt föra ut marinarkeologins arbete till allmänheten. Många har följt arbetet på plats och via Sjöhistoriskas webb. Nu gör vi det tillgängligt också på museet, säger Andréas Olsson.

Arbetet är ett första steg i att beskriva Birka från ett maritimt perspektiv. Undersökningen visar också att hamnen utanför Svarta jorden är en betydligt mer komplex anläggning än vad man tidigare trott med ett system av pirar och bryggor.

– Ett intressant fynd är ett ekspant som daterats till 800-talet. Vi har få fynd av vikingatida fartyg i Sverige och ännu inga med anknytning till Birka. Spantet indikerar förstås att det finns ett fartygsvrak i närheten. Kanske är detta spännande fynd något vi kan gå vidare med under nästa fältsäsong, säger Andréas Olsson.

Showroom: Birka öppnar den 1 oktober kl 16 och visas fram till i januari 2011.

Foto: Anneli Karlsson.

Privatpersoner som köper en ny båt eller bil i Tyskland hamnar i kläm EU:s momslagstiftning. En privatperson som köper ett nytt fordon i Tyskland för att ta med till Sverige löper nämligen stor risk att råka ut för dubbelbeskattning. – Vi blir allt oftare kontaktade av upprörda privatpersoner som blivit momsbeskattade i Sverige samtidigt som de betalat tysk moms vid köpet av bilen eller båten i Tyskland, säger Åsa Spetz, chef för skatteavdelningen på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Åsa Spetz råder alla privatpersoner som går i tankar att importera en ny båt från Tyskland att informerar sig om vilka regler som gäller innan man köper ett nytt transportmedel.

Tysk-Svenska Handelskammaren erbjuder nu privatpersoner stöd för att undvika momsbeskattning i Tyskland. En båthandlare i Tyskland som inte har några garantier på att fordonet kommer att lämna Tyskland, ska enligt den tyska momslagen debitera moms vid försäljning av fordon. Båthandlaren kan annars tvingas efterdebitera tysk moms och betala straffavgifter till den tyska skattemyndigheten om det uppdagas att båten är kvar i landet.

– Det finns olika sätt att få tillbaka momsen på men helst vill man ju slippa ens betala in den och då måste man i förväg kunna visa upp garantier på att bilen eller båten ska lämna landet, säger Åsa Spetz. När fordonet redan är importerat till Sverige är processen mer omständlig.

Bra att veta vid import av bilar eller båtar från Tyskland till Sverige:

• Förvärvaren av nya fordon som importeras till Sverige kan tvingas betala både svensk och tysk moms. Dubbelbeskattningen kan undvikas om man i Tyskland visar upp en garanti på att bilen eller båten ska lämna landet. Förvärvsbeskattningen sker då endast i det landet fordonet levereras till.
• Begagnade fordon som köps i Tyskland skall debiteras med 19 % tysk moms. Ingen svensk moms skall betalas.
• Vad som anses vara ett nytt fordon regleras i § 1b UStG, tyska momslagen. Exempelvis anses en bil vara ny när fordonet är mindre än 6 månader gammalt eller om fordonet har körts mindre än 6 000 km. En båt anses vara ny när den är mindre än 3 månader gammal eller har kört mindre än 100 timmar i vattnet.

Tysk-Svenska Handelskammaren erbjuder stöd både före och efter inköpet av ett nytt fordon från Tyskland för att undvika dubbelbeskattning av fordonet, kontakta vat@handelskammer.se.

För mer information kring momsregistrering och återbetalning av utländsk moms kontakta Åsa Spetz, chef för momsavdelningen på Tysk-Svenska Handelskammaren i Stockholm, telefon 08-665 18 33, asa.spetz@handelskammer.se.

www.handelskammer.se

Här är helt rätt båt för den som vill ha något alldeles utöver det vanliga. Den här yachten är byggd i massiv mahogny och försedd med tre stycken MAN dieselmotorer à 800 hk och Rolls Royce Kamewa vattenjet. Den visades på årets internationella båtmässa i Cannes och drog till sig stor uppmärksamhet. Båtarna ska även presenteras på båtmässorna i Genua och Monaco.

Det var det nya varvet Art of Kinetik som visade upp denna märkliga yacht. Företaget säger att de vill revolutionera båtindustrin och med det här smakprovet på deras yrkesskicklighet kan vi förvänta oss mycket mer.

De yachter som företaget bygger för närvarande är samtliga tillverkade i afrikansk mahogny i kombination med konstgjorda och moderna material. Tillsammans ger detta en extrem look som säkert tilltalar de som vill lägga stora pengar på annorlunda yachter.

Två modeller har lanserats i sommar. Mazokist är en 30 fots öppen day-cruiser med drag från 20-talets båtar. Hedonist är en betydligt större yacht på 63 fot. Den har ett annorlunda utseende mot mycket av det som vi har sett tidigare. Tack vare tre stycken MAN-motor på 800 hk styck och Rolls Royce Kamewa vattenjet kommer den 32,5 ton tunga båten upp i hela 40 knop.

Tekniska specifikationer
Längd: 19 m
Bredd: 5,28 m
Djupgående: 0,95 m
Vikt: 32,5 ton
Max personer: 12
Motorer: 3 X 800 hk (MAN R6-800)
Framdrift: 3 X Rolls Royce Kamewa vattenjet
Max fart: 40 knop
Marschfart: 33 knop
Förbrukning toppfart l/t: 430
Förbrukning marschfart l/t: 330

Info: www.artofkinetik.com

Kommentarer

Joche 16:17:22 2010-09-30

f*n va snyggt!

Från slutet av augusti 2011 till mitten av september 2011 stängs Trollhätte kanal och därmed också sjötrafiken genom Göta älv. Göta Kanal är däremot öppen, så man kan fortfarande ta sig via Göta Kanal till Vänern och tvärtom under den här perioden.

Sjöfartsverket vill förtydliga det tidigare pressmeddelandet, och poängtera att Göta Kanal fortfarande är öppen, trots stängningen av Trollhätte kanal och därmed sjötrafiken genom Göta Älv. Däremot är det inte möjligt att fortsätta sjövägen från Vänern till Göteborg (eller tvärtom) från den 26 augusti 2011 till den 19 september 2011.

Anledningen till stoppet på Trollhätte kanal är underhåll och reparationer, som är nödvändiga för att säkerställa anläggningarnas funktion.

I reparations- och underhållsarbetet ingår byte av fyra slussportar, renovering och delvis byte av slussbottnar, förstärkning av slussmurar, trösklar och luckschakt (med hjälp av sprutbetong och omfattande injekteringsarbeten) samt att tömma och rensa Bergkanalen i Trollhättan och Karls Grav i Vänersborg.

All sjötrafik stoppas från Gropbron i Vänersborg till Lilla Edets sluss från klockan 06.00 fredagen den 26 augusti 2011 till klockan 18.00 måndagen den 19 september.

Finska Wärtsilä, som är en av världens största tillverkare av större marina dieselmotorer, ska leverera vad som blir världens största gasmotor. Den byggs när Wärtsilä bygger ut kraftverket i Samsun i Turkiet. De motorer som installeras är Wärtsilä 18V50SG, vars motor har en effekt på 18 321 kW.

Drivmedlet till denna väldiga anläggning är alltså gas. Detta är en betydligt mer miljövänlig teknik än de sju oljegeneratorer typ Wärtsilä 18V46 som tidigare har funnits vid kraftverket.

Pressrelease från Wärtsilä:

The ceremony will be conducted by Wärtsilä CFO, Executive Vice President Raimo Lind, accompanied by Finland’s Ambassador to Turkey, Kirsti Eskelinen. Also presiding will be Mr N. Atil Akkan, who is Chairman of Cakmaktepe Energy, owners of the plant, and also Chairman of the Aliaga Industrial Park (ALOSBI) where the plant is situated. At the same time, a 25,000 m2 ‘Wärtsilä forest’ will be officially opened marking the planting of 2000 pine trees in the ALOSBI Park.

The Aliaga combined cycle power plant has been built in three phases. The first phase was contracted in 2006, with two extensions added later in 2008. Wärtsilä equipment was specified for all three stages of the plant’s development, and altogether the power plant has today 28 Wärtsilä 20V34SG gas-fired generating sets, with the capability to produce more than 270 MW of electricity in combined cycle mode.

“This journey was started with one bright idea, to which was added the world’s best power plant technology – made possible by Wärtsilä. Hard work and great courage is why we are here today,” says Sukru Akkan, CEO of Aliağa Cakmaktepe Energy.

“This is a proud day for Wärtsilä,” commented Vesa Riihimäki, Group Vice President, Wärtsilä Power Plants. “The Aliaga Cakmaktepe power plant is the world’s biggest gas-fired power plant based on combustion engines, and stands as testimony to the efficiency and reliability of Wärtsilä’s power plant technology. We are committed to fully supporting Turkey’s rapid economic growth with efficient electricity generating solutions, and this commitment is evidenced by the fact that we already have two offices employing 110 people established in the country.”

At the time of the inauguration, 6 of the Wärtsilä engines will be running, with the remainder to come on stream as soon as the transmission line investment serving the plant has been completed. The electricity produced by the Aliaga plant will then be sold to the Turkish spot market through the balancing mechanism, and will serve around 350,000 households.

Wärtsilä has a workshop located on the site to provide full service support to the plant’s operations, and also maintains the first phase (4 engines producing 35 MW of energy) of the Aliaga Cakmaktepe power plant under a maintenance agreement.

Nu lanserar Eniro nya eniro.se och tar därmed ett stort steg närmare visionen att bli ”bäst på lokalt sök”. Förutom en bättre funktionalitet och ny design, är den största förändringen att användarna nu enklare kan hitta de företag som säljer en viss produkt eller tjänst. För Eniros kunder innebär förändringen bättre och mer specifik sökbarhet, vilket i sin tur leder till fler kontakter och affärer.

– Detta är en av de största förändringarna i Eniros historia. Nu har vi tagit steget mot att också bli Sveriges bästa köpmotor. Ingen annan online-tjänst ger användarna möjlighet att hitta inköpsställen lika enkelt för ett lika brett utbud av produkter och tjänster. Vi är övertygade om att förändringen mot produktsök leder till bättre affärer för såväl våra användare som för våra kunder, säger Mathias Hedlund, Onlinedirektör på Eniro.

Eniros databas har nu kompletterats med produktinformation från alla företags hemsidor och eniro.se innehåller avsevärt fler svenska företag och inköpsställen än tidigare. Det innebär att antalet relevanta träffar på de sökningar som görs mångdubblas. Därmed blir eniro.se betydligt bättre för både användare och kunder. Samtidigt kommer kvaliteten, omfattningen, och djupet i databasen kontinuerligt att förstärkas bland annat genom att användarna löpande kan rapportera in förslag på förbättringar.

– Nya eniro.se är förstås fortsatt bra för den som söker efter ett namn eller telefonnummer till ett företag i en speciell bransch, en privatperson eller för att använda Eniros karttjänster. Men, nu kan man också enkelt hitta exakt var man kan köpa den specifika produkt eller tjänst man är intresserad av. Man kan också som tidigare boka hotell eller bord på restauranger direkt, liksom beställa offerter om man vill få ett särskilt arbete utfört, säger Mathias Hedlund.

I samband med lanseringen av den nya tjänsten byter även Eniro grafisk profil för att signalera transformationen mot online och den dynamik som Eniro skapar när köpare möter säljare.

– Dagens lansering är en viktig milstolpe i den pågående transformationen av Eniro. Den nya sajten eniro.se öppnar nya möjligheter för Eniros kunder att synas på ett mer effektivt sätt, eftersom ranking och presentation kommer att bli allt viktigare för att nå fram till användarna. För att möta detta kommer vi stegvis att lansera nya annonsformat utvecklade för att generera merförsäljning för våra kunder, med säljstart i januari 2011, säger Johan Lindgren, nytillträdd VD på Eniro.

I helgen gick startskottet för ungdoms-SM i match racing. Det var en tuff strid, inte minst för Team Törneman/Knaack/Olsson. Det var en kamp mellan de två finalisterna Team Sylvan och Team Höglander, men efter två jämna matcher vann Team Sylvan.

Besättningen Beata Törneman Sebastian Knaack & Kevin Olsson var en av 15 besättningar i helgens match race. Under regattan har de lärt sig att arbeta i team. Hur man rör sig i båten, kommunikation och samarbete har vart det de varit sämst på men utvecklat mest under veckan.

Teamet är inga erfarna match racing seglare utan jolleseglare från Lerums Seglar gymnasium, men de hade stora förväntningar inför helgen. Träningen har pågått hela veckan i skolans CB 66or i sjön Aspen. Det gick till en början mycket trögt, men besättningen har gjort stora framsteg från början till slut. Tyvärr höll det inte ända fram utan teamet åkte ut söndag morgon efter tre vunna och två förlorade race.

Bästa racet var i Prestarten, då de pressade in motståndare så långt in i en liten vik att det gick på grund och när det började skrapa i Team Törnemans köl skrek Olsson slå, medan motståndarna satt fast i botten.
– Vi har ingen erfarenhet av match racing, men vi har absolut fått blodad tand av denna typen av segling, säger Kevin Olsson.

Gymnasiets CB 66 har varit perfekta tränings båtar inför USM med Per frykholm som tränare. Skolan arbetar för fullt för att få sökande till sin nystartade profil (Match racing för tjejer).

Nästa tävlingstillfälle är Olympiska regattan i Stockholm där Team Olsson/Axen provar 420.

Bilder och filmer finns på:

http://www.youtube.com/watch?v=TG4JkpbFHa0
http://www.svensksegling.se/SSFTavlingar/UngdomsSMMatchRace/Media/

Nästa års Båtmässa kommer att storsatsa på segling. En hel hall ägnas åt olika seglingsaktiviteter. – Vi vill ge seglarna en egen mötesplats på Båtmässan. Segling är stort på västkusten och vi vet att det finns ett jätteintresse för allt som har med segling att göra, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan, som arrangeras 5–13 februari.

I seglingshallen kommer det att vara fullt av olika aktiviteter. Här ska besökarna kunna lära sig mer om segling och få inspiration inför den kommande seglingssäsongen. De kan till exempel få svar på vilken segelbåt som passar familjen bäst, praktiska tips om segling, de bästa hamnarna, intressanta långseglingar och allt annat som har med segling att göra.

– Med seglingshallen vill vi skapa möten mellan seglingsintresserade och olika aktörer inom seglingen. Vi märker att seglingen ligger i tiden. Allt fler visar nu intresse för detta miljövänliga och avkopplande sätt att ta sig fram på vattnet, säger Bengt Wallin.

Seglingshallen kommer att vara bemannad med seglingskunniga medlemmar från olika segelsällskap, bland andra GKSS och Stenungsunds Segelsällskap.

– Jättekul att Båtmässan satsar på segling. Det ligger helt rätt i tiden. Vi ser fram emot att vara med och fylla hallen med seglingsaktiviteter säger Peter Klock och Lars Berglund från GKSS respektive Stenungsunds Segelsällskap.

På den speciellt uppbyggda seglingsscenen kommer föredrag och andra aktiviteter att avlösa varandra.

– Vi lägger mycket kraft på att skapa ett varierat program med många olika föreläsningar som ska passa alla seglingsintresserade, säger Bengt Wallin.

En 200 kvadratmeter stor seglingsbassäng kommer att byggas i hallen. Här ska besökarna kunna testa segling inomhus med segelbåtar som får sin vind från speciella fläktar. Svenska Mässan, olika utställare och organisationer kommer också att arrangera ett antal ”officiella” seglingstävlingar.

I seglingshallen kommer det att finnas en restaurang som serverar mat med maritima förtecken.

– Segling är något som engagerar många i Sverige och vi måste presentera vår idrott på ett attraktivt sätt. Segling innehåller många olika dimensioner, allt från elitsegling till fritidssegling. Vi hoppas att Båtmässans seglingshall kommer att visa på denna bredd, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör och sportchef för Svenska Seglingsförbundet.

Foto: Jorma Valkonen.

www.batmassan.se

Att överskrida 0,2 promille när man kör båt eller seglar kan få helt olika konsekvenser beroende på vilken domstol som dömer. I Göteborg friades en sjöfyllerist som hade 0,28 promille i sig när han togs, men i Karlskrona fick en sjöfyllerist med betydligt högre promillenivå en fängelsedom.

Göteborgsposten skriver på sin hemsida idag 29 september om en sjöfyllerist som blev frikänd av Uddevalla tingsrätt. Det var en 55-årig båtförare som körde båt berusad i hamnen i Grebbestad.

Tingsrätten i Uddevalla ogillade åtalet eftersom båtföraren flyttade en båt med defekt motor, från ena sida bryggan till den andra. Enligt GP hävdade mannen att “han flyttade sin båt efter att ha hört på radio att ett väderomslag var nära förestående.” Mannen hade 0,28 promille men frikändes alltså.

Den båtägare som körde upp en motorbåt på Getskär i Karlskrona innerskärgård fick däremot ett fängelsestraff. Han dömdes till en månads fängelse för grovt sjöfylleri, enligt Blekinge Läns Tidnings hemsida.

Föraren hade hela 1,91 promille vid provtagningen oh även passageraren, som stod för navigeringen var berusad och hade 0,96 promille.

Paret körde sin snabbgående båt 5 m upp på Getskär efter att ha spelat golf och avslutat dagen med en rejäl middag. Kvinnan dömdes till 80 dagsböter à 50 kronor för sjöfylleri som medskyldig. Mannen får en månads fängelse för grovt sjöfylleri.

www.gp.se

www.blt.se

Foto: Kustbevakningen.

Kommentarer

Olof Malmlöf 15:55:22 2010-09-29

Verkar väl rimligt!

Medmänsklig 11:05:10 2010-09-30

En man flyttar sin gummibåt inne I en hamn för att han vill säkra båten mot hård vind.
Han hävdar nödliknande situation. Det går inte rätten med på. Rätten hävdar att han skulle be någon annan flytta båten! Det betyder att undantaget " nödliknande situation" försvinner till stor del, om någon annan båt finns i närheten. Kunde Polisen hjälpt mannen? Nej, dom väntade tills han var klar och tog in honom utan anledning för alcoprov!

Sven Seglare 09:32:42 2010-10-01

Det är rätt stor skillnad på 0,28 och 1,91 promille.
Kan det vara därför? ? ?

Olof Malmlöf 15:24:05 2010-10-01

Enorm skillnad! Hela idén med 0,2 gränsen är befängd. Drar ner trovärdigheten för lagar och regler.

Digital Yacht ska introducera två nya AIS-mottagare. Den första heter AIS100 och är en dubbelkanalig mottagare konstruerad för den billigare prisnivån. Den kan kopplas in till elektronisk utrustning som till exempel kartplotter eller radar. De flesta kartplottrar som har tillverkats under senare år är “AIS-redo” och kan därmed ta in AIS-signaler på sin plotterdisplay.

AIS100 sänder data genom NMEA 0183 dataformat, vilket underlättar kontakten med båtens plotter. Den kopplas in till en VHF-antenn och kostar cirka 180 Euro.

För mer komplexa system som är uppbyggda kring NMEA 2000 (N2K) datastandard introducerar Digital Yacht en annan apparat, kallad AIS200N2K. Den klarar såväl traditionell NMEA 0183, USB (för PC) som N2K datakoppling. Data som till exempel djup, fart och vind kan konverteras från NMEA 0183 till N2K i denna enhet. AIS200N2K kostar cirka 400 Euro.

www.digitalyacht.co.uk

Franska Alubat är hittills mest kända för sina robusta långfärdsbåtar i aluminium. Nu presenterar varvet även en 16 m lång segelbåtsmodell kallad Cigale 16. Den är bredare, djupare och lättare än sin föregångare. Marc Lombard står för konstruktionen, uppger vår norska kollega www.batavisa.no.

Den nya Alubatmodellen får som sig bör premiär på den stora, internationella båtmässan i Paris i början av december.

Konstruktören har samlat många års erfarenheter i Cigale 16. Skillnaden mellan Cigale och Ovni, som också byggs av Alubat i Les Sables d’Olonne är bland annat att Cigale är mer snabbseglande båtar medan Ovni är inriktade på långseglare där uthållighet och mer praktiska lösningar är viktigare.

– Det moderna skrovet med hägt akterliggande knäckspant, maximal vattenlinje och lågt deplacement ger Cigale 16 alla möjligheter till att bli en exceptionellt snabb “cruising yacht” för både långa kryssningar och fartfyllda surfningar i medvind, säger Marc Lombard till Båtavisa.

Båten har en stor U-salong byggd akterut under sittbrunnen.

Nordisk återförsäljare är norska Lange Maritime.

Tekniska fakta
Designer: Marc Lombard
Löa: 15,99 m
Vattenlinje; 15,9 m
Bredd: 4,79 m
Djupgång: 2,46 m
Vikt: 10,75 ton
Ballast: 3,5 ton
Vattentank: 600 liter
Dieseltank: 400 liter
Storsegel: 69,5 kvm
Genua: 72,6 kvm
Gennaker: 135 kvm
CE-klass: A

www.langemaritime.com

www.batavisa.no

Silva Siju är det sportiga och innovativa nya tillskottet till Silvas pannlampsserie. Den här minstingen ger bra synlighet i trafiken, gör att du ser barnen när de leker ute på kvällen och tar ingen plats i fickan eller ryggsäcken för att alltid finnas till hands. I huvudbandet finns den integrerade packpåsen Silva Cocoon där lampan skyddas mot trassel och ligger smidigt förpackad. Trots sin lilla storlek är det här en riktig liten tuffing till pannlampa, med ett tåligt och vattenresistent hölje.

Integrerat i det smala och lätta huvudbandet på Silva Siju finns Silva Cocoon, en packpåse som pannlampan lätt stuvas in i när den inte används. Tack vare den här nya lösningen slipper man trassel i fickan och kan snabbt få på sig pannlampan när den behövs. Med hjälp av den stora knappen på framsidan av lampan är det lätt att sätta på den även med handskar på och själva pannlampan går att riktas så att ljuset faller där det ska.

Två starka LED-lampor med tre olika ljuslägen ger ett mångsidigt ljus; starkt, svagare eller blinkande för ökad visibilitet. Det starkaste ljusläget räcker 15 meter och har en styrka på 16 lumen. Beroende på ljusläge så räcker batterierna i upp till 48 timmar. Silva Siju väger endast 35 gram inklusive de två CR2032-batterierna.

Pannlampan finns i fem olika färger, för att alla ska hitta sin favorit. Pris 200 kr.

Motorbåtsvarvet Cranchi är ett av många kvalitetsföretag i Italien. Nu presenterar de två helt nya modeller, Fifty 6 respektive Sixty 6. De nya båtarna får premiär på båtmässan i Genua i oktober, uppger norska Båtmagasinet på sin hemsida. Cranchi har själva ansvarat för design och hela framtagningsprocessen för de nya båtarna.

Att det är rejäla båtar med goda prestanda framgår inte minst av motorbestyckningen. Fifyt 6 förses med två stycken Volvo Penta D11-dieselmotorer med IPS 800 eller 900 drev medan den större modellen får dubbla MAN V12-dieselmotorer på 1 400 hk. Det innebär, enligt Båtmagasinet, att båtarna kan nå över 33 knop.

Redan förra året presenterades en mindre modell i serien på Genuamässan, en modell kallad Cranchi Sixty 4. De nya modellerna i serien finns i två versioner vardera med softtop (tygtak) och flybridge.

– Cranchi står själva för all utveckling, design och produktion. Ingen av de viktigare delarna i produktionen utom motorerna läggs ut på underleverantörer, säger den norska importören, Georg Wessel hos Geomarin AS, till www.batmagasinet.no.

Tekniska fakta Cranchi Fifty 6
Löa: 18,52 m
Bredd: 4,85 m
Djupgående: 1,35 m
Passagerare: 12
Vikt tom båt: 12 ton
CE-klass: B
Bränsletank: 2 000 liter
Vattentank: 540 liter
Kabiner: 3
Badrum: 2
Kojer: 7 + 1

Info: http://www.cranchi.it/home.aspx#

Prylbanken har sedan 2004 försett marknaden för köp & säljmarknader med ett kraftfullt och innovativt verktyg för radannonser på internet. Sajten är välbesökt och har kunder runt om i Sverige. Nu har ledningen för Prylbanken bestämt att tiden är mogen för att lansera flera uppdateringar som gör Prylbanken ännu mer effektivare.

– Nu lägger vi till flera funktioner så att våra annonsörer får det lite lättare – både att annonsera och att sköta sina annonser – via internet – allt för enkelhetens och effektivitetens skull.

– Till detta har vi gjort en mängd förenklingar och förbättringar för att annonseringen skall vara enkel att genomföra. Vår testpanel har arbetat effektivt och kommit fram till en mängd sådana förbättringar och vi är mycket nöjda med deras arbete i detta.

– Inom några veckor kommer nya funktioner som ska lyfta Prylbanken till en helt ny dimension.

– Annonseringen är nu ännu enklare att genomföra – och som vanligt är all annonsering – helt gratis. Målsättningen är att bli nummer ett på marknaden och vi är på god väg mot detta mål, säger Staffan Bruzelius, vd och grundare till Prylbanken.

Prylbanken är en gratis köp & säljmarknadsplats och startades år 2004. I Prylbanken ingår även specialbankerna Mcbanken.se, Bilbanken.se, Båtbanken.se och Bobanken.se.

www.prylbanken.se