Nyheter

En sju meter hög köttätande växt, en Draculafisk med stora hörntänder och en groda som låter som en syrsa. Det är några av de 145 nya arter i Mekongområdet i Sydostasien som upptäckts under det senaste året, visar en ny WWF-rapport.

Rapporten ”New Blood: Greater Mekong New Species Discoveries” visar att tre nya arter upptäcks av forskarna varje vecka. Bland fynden märks också en flintskallig sångfågel – en bulbyl Pycnonotus hualon – och en fisk som använder sin sugkropp till att bita sig fast på stenarna i strömmande vatten för att förflytta sig uppströms.

Under den senaste tioårsperioden har ett stort antal forskare arbetat i de sex länderna runt Mekongfloden i Sydostasien; Kambodja, Laos, Myanmar, Thailand, Vietnam och provinsen Yunnan i södra Kina. De har hittat drygt 1200 nya djur- och växtarter. Häromåret beskrevs världens största jaktspindel med ett benspann på 30 centimeter och en giftig, chockrosa tusenfoting.

– Det är häpnadsväckande upptäckter i modern tid och fantastiskt att det går att upptäcka så många nya arter i ett område med ett sådant högt befolkningstryck, säger Allan Carlson, tropikexpert på Världsnaturfonden WWF.

Trots glädjande mångfald växer hoten. Stora arealer regnskog avverkas och 70 procent av de endemiska däggdjuren är globalt hotade. Nyligen utrotades troligen den sista javanoshörningen i Vietnam. Varje dag riskerar djur- och växtarter som ännu inte upptäckts att utrotas. Det är bråttom att skydda denna rikedom och det är inte minst viktigt att dessa frågor uppmärksammas inför den stora FN-konferensen om biologisk mångfald i Japan 18-29 oktober, säger Allan Carlson.

Bland övriga upptäckter finns fem nya däggdjursarter, två fladdermöss och tre näbbmöss, en giftig huggorm och ett helt nytt ormsläkte utan gifttänder.

– Många tror att alla nya arter hittas i skogen, men en del är redan insamlade men inte vetenskapligt beskrivna. Därför gör man också fynd i musernas byrålådor, säger Darrin Lunde från American Museum of Natural History i New York, efter att ha upptäckt en ny näbbmus i en museilåda på British Natural History Museum i London.

Rapporten tar också upp möjligheterna till finansiellt stöd för spridningsvägar och biologiska korridorer för de här värdefulla ekosysemen via den globala miljöfonden (GEF).

Till helgen kan alla knopälskare få sina lustar tillfredställda på Marinmuseum i Karlskrona. Då visar nämligen ett gäng internationella knopexperter upp sina färdigheter för allmänheten. Föreningen heter International Guild of Knot Tyres (IGKT) och medlemmarna jobbbar med att föra sjömanstraditioner och knopslagarhantverket vidare.

IGKT har medlemmar i hela världen och under lördagen och söndagen kommer ett 40-tal knopexperter att finnas i Marinmuseums hörsal för att demonstrera sitt hantverk.

Info: www.marinmuseum.se

Viking Line testar nu framtidens kommunikationssystem till havs. Det nya systemet kan avvärja iskriser som den på Ålands hav förra vintern. Testerna sker inom ramen för stiftelsen Baltic Sea Action Group som arbetar för ett renare och säkrare Östersjön. Det nya så kallade AIS+-systemet gör det möjligt för alla fartyg och landstationer att utbyta information om lokala väderförhållanden till exempel vid storm, om isförhållanden, ändringar i farledssträckningar eller andra hinder som de gasrörläggningsfartyg som just nu arbetar i Finska viken.

Det är ett decentraliserat nätverkssystem där alla fartyg kan märka ut farozoner eller posta
meddelanden.

Sedan början av 2010 har besättningarna på Viking Lines M/S Mariella och M/S Gabriella testat den programvara som när den lanseras nästa år förväntas bli en ny världsstandard för kommunikation till sjöss. Programmet är utvecklat efter open-source-principer och kommer att vara gratis och fritt tillgängligt för alla.

Ett exempel på en situation där systemet kunde ha gjort stor nytta är isbeläggningen i Ålands hav förra vintern som tog både myndigheter och rederier på sängen. Med AIS+ hade fartygen kunnat varna varandra och ge exakt information till Sjöfartsverkets kontrollstationer om isgränsens läge för att undvika att fartyg fastnade.

– Det nya systemet kommer att betyda mycket framför allt för mindre fartyg som inte har avancerad navigationsutrustning. Vi bedriver testerna tillsammans med Baltic Sea Action Group och IBM och våra erfarenheter är hittills mycket goda, säger Tony Öhman, teknisk direktör på Viking Line.

Idag måste alla passagerarfartyg och större fraktfartyg ha en så kallad AIS-transponder (Automatic Identification System), som sänder ut information bland annat om fartygens position. Det nya systemet är en mjukvaruapplikation som gör att mycket mer information kan utvinnas och skickas via den befintliga transponderutrustningen.

AIS+-applikationen, som utvecklats i Finland av IBM i samarbete med Statens tekniska forskningscentral VTT, kräver endast en kabel och en PC för att fungera.

– AIS+-projektet är ett av många som Baltic Sea Action Group bedriver i samarbete med myndigheter och näringslivet kring Östersjön. För oss är det viktigt att arbeta med open source för det innebär att vi för en liten kostnad skapar ett öppet system som bidrar till en säkrare sjötrafik i Östersjön och i resten av världen, säger Mathias Bergman, ombudsman och programdirektör på Baltic Sea Action Group, som koordinerar testerna.

Arbetet med AIS+-systemet är en del av det så kallade ”commitment” som Viking Line gjort för stiftelsen Baltic Sea Action Group (BSAG). BSAG har i uppdrag att främja samarbete mellan statliga och privata intressen för ett skapa ett renare och säkrare Östersjön. I BSAG:s rådgivande organ sitter bland andra Finlands president Tarja Halonen, Finlands statsminister Matti Vanhanen, Sveriges utrikesminister Carl Bildt och Axel Wallenberg (Knut & Alice Wallenbergs stiftelse). I projektet medverkar också Meteorologiska Institutet i Helsingfors och de finska sjöfartsmyndigheterna.

Här är en ny första hjälpen-väska som verkligen innehåller alt som behövs om olyckan är framme. Det är Kannad Marine som presstrar denna ilsket gula “Grab Bag”, som fungerar till exempel om besättningen plötsligt tvingas att överge sitt fartyg.

Denna Grab Bag är tillverkad i ett tåligt material, vilket också krävs av en säkerhetsprodukt som ska tåla lång tids exponering för väder och vind. Materialet i ytterväggarna är dubbelt så tjock som i många liknande väskor och dessutom helt vattentätt. Grab Bag har även ett långt, justerbart axelband.

Innehållet omfattar bland annat en EPIRB och PLB, första hjälpen utrustning, färskvatten, värmefilt och en del annan överlevnadsutrustning.

Priset för Kannad Marine Grab Bag är endast £14.09 plus moms i England.

Info: www.kannadmarine.com

Här är lite snabb hjälp till alla er som är sent ute med upptagningen och – framför allt – rengörningen av båten i höst. Företaget bakom det nya och miljövänliga rengöringsmedlet ONE100 vill ha hjälp av en grupp båtägare för att testa medlet i praktiken. De erbjuder därför 100 båtägare att testa medlet gratis. Först till kvarn gäller.

ONE100 är en ny serie med högeffektiva rengöringsprodukter utvecklade och producerade i Sverige. Produkterna är utvecklade för att klara av industrins krav på effektivitet men ändå vara miljövänliga och i det närmaste CO2 neutrala. ONE100 är till exempel båttilverkaren Ryds officiella val för rengöring av sina båtar.

ONE100 söker nu 100 stycken produkttestare som ännu inte hunnit höstställa sin båt för att gratis testa produkterna innan uppställning. Kravet är att du ställer upp på att svara på ett frågeformulär som kommer att sändas till dig i slutet på november.

Om du är intresserad så lägg ett mail till info@virens.se med följande uppgifter:

Namn

Adress

Mobilnummer

Båt/ar

Kort motivation varför du vill testa.

Du måste ha tillgång till en skrivare,

För mer information om produkterna så titta in på hemsidan och se produktfilmerna och läs om produkterna.

Info: www.one100.se

På Watskis hemsida finns även en film som visar havstulpans borttagning med ONE100 Gelcoat cleaner.

Vänligen
Per Skoglund
ONE100
070 21 21 677

Info: http://www.watski.se/Watski-world/Webb-tv/ONE100/

Nu satsar även finska Yamarin på en helt ny modellserie med aluminium. Båtarna får aluminiumskrov och glasfiberdäck där däcken hämtas från Yamarins populära båtar. De två första modellerna presenteras för allmänheten på vårens båtmässor, men Båtliv har redan provkört de två första båtarna med namnet Yamarin Cross försedda med Yamaha utombordsmotorer på 150 hk.

Tidigare i år presenterade finska Buster en ny modellserie under namnet Buster Drive, vilket innebär båtar med aluminiumskrov och glasfiberdäck. Nu komemr alltså Yamarin med samma lösning fast i helt egen regi och med egna konstruktioner.

De två Yamarin Cross båtar som vi har provkört under några timmar – 63 Bow Rider och 61 Center Console – lovar mycket gott inför framtiden. Yamarins glasfiberbåtar tillhör båtbranschens absolut bästa konstruktioner och de här båtarna är, enligt vårt tycke, ännu vassare.

Särskilt Yamarin Cross 63 Bow Rider gav ett mycket gott intryck med ett vasst skrov som uppförde sig föredömligt. Båten har också en mycket fin viktfördelning och väl skyddade platser för föraren och passagerare, vilket gör den till en njutning att köra.

En av de främsta anledningarna för Yamarin att skapa en ny produktserie är att bygga båtar med lättskötta skrov av aluminium men som ändå är “snygga och rymliga med utmärkta köregenskaper”. De första modellerna i serien är 63 Bow Rider och 61 Center Console.

Yamarin Cross-båtarna har en helt ny typ av skrovkonstruktion, som ger köregenskaper möjliga som tidigare bara kunde förväntas av glasfiberbåtar. Dessutom är båtarna betydligt större inuti än andra aluminiumbåtar i samma storleksklass. Tack vare den nya konstruktionen har Yamarin även lyckats minimera skrovljudet. Hållbart och lättskött aluminiumskrov tillsammans med grått glasfiberdäck och blågråa madrasser ger de nya båtarna ett snyggt och harmoniskt utseende.

– Båtar med aluminiumskrov är mycket omtyckta på den nordeuropeiska marknaden. Med Yamarin Cross vill vi erbjuda konsumenterna båtar med aluminiumskrov som dessutom har glasfiberbåtarnas bästa egenskaper, säger VD Aatos Kivelä på Konekesko Ab.

Yamarins mål är att under 2011‒2013 skapa en serie som består av tio båtar med aluminiumskrov. Nästa nya Yamarin Cross-modell presenterar de sommaren 2011.
Yamarin Cross 63 Bow Rider och 61 Center Console är konstruerade av Tarmo Vuojärvi, Kai Ilmanen och Team Yamarin. Yamarin Cross-båtarna tillverkas liksom de traditionella Yamarinbåtarna av kontraktstillverkare i Finland. Under det första året tillverkar Yamarin cirka 200 stycken, av vilka omkring hälften går på export.

Huvudmarknaden för modellserien Yamarin Cross är Finland, Sverige, Norge och Ryssland.

Info: www.yamarin.com

Handheld Group, global leverantör av stryktåliga mobila datorer och baserad i Lidköping, lanserar Nautiz X3, Handhelds hittills minsta och lättaste stryktåliga handdator. Med sin oöverträffade kombination av litet format, mobilitet och prestanda utgör Nautiz X3 det senaste i utvecklingen av stryktåliga handdatorer som ett effektivt arbetsinstrument för alla miljöer.

Nautiz X3 är utformad för att vara så stryktålig och ha så hög prestanda som möjligt i ett mobilt och ergonomiskt format. Den mäter endast 150 x 67 x 25 mm och väger 260 gram, är IP65-klassad (dammtät och vattentålig) och klarar fullständiga MIL-STD-810G-tester.

Nautiz X3 är utrustad med en kraftfull 806 MHz X-Scale-processor, körs med Windows Mobile 6.5 Professional och har en rad integrerade standardfunktioner, bland annat 3G/Turbo 3G för tal och data, en 3-megapixelkamera med autofokus och LED lampa, WLAN och Bluetooth. Den har även som standard en1D Laserskanner för streckkod och som tillval 2D imager (bildsensor).

Nautiz X3 är utrustad med 256 MB RAM för avancerade tillämpningar och 512 MB Flash datalagring. Det kraftfulla 3 300 mAh Li-Ion-batteriet fungerar en hel arbetsdag på en enda uppladdning. Den 2,8-tums (320 x 240) QVGA-pekskärmen är optimerad för utomhusbruk och är läsbar även i solljus.

Nautiz X3 tål fall från 1,8 meters höjd och fungerar i extrema temperaturer, från –20°C till 60°C. Enheten har skräddarsytts för användning på fältet och har inbyggd GPS, höjdmätare, G-sensor och kompass.

”Nautiz X3 är ett verkligt genombrott – det är en unik produkt på dagens marknad. Vi erbjuder en handdator som är mindre och lättare än de flesta liknande handdatorer. Ändå uppfyller den IP65 klassning och MIL-STD810G-standarder”, säger Jerker Hellström, vd och styrelseordförande i Handheld Group.

”Nautiz X3 har snabb röst- och dataprestanda – plus alla funktioner man kan förvänta sig av en stryktålig handdator, vilka gör att den till någonting utöver en smartphone. Vi vågar påstå att kombinationen av storlek, prestanda, stryktålighet och valuta för pengarna är helt unik.”

Nautiz X3 är den senaste stryktåliga handdatorn i produktserien Nautiz, som består av Nautiz X5, Nautiz eTicket, Nautiz eTicket Pro och Nautiz X7. Nautiz X3 kan beställas direkt och den börjar levereras i december. Nautiz X3 visas upp på mässor över hela världen med start denna vecka.

Info: www.handheld.se

Scania har beviljats 30 Mkr av det fordonsstrategiska forsknings- och innovationsprogrammet (FFI) för att utveckla en biobränslemotor avsedd för tunga kommersiella fordon. Forskningen ska visa hur Diesel- och Otto-principens bästa egenskaper kan kombineras i en motor som kan köras på både alkohol- och gasformiga, metanbaserade bränslen.

Scanias satsar på att utveckla en motor för uthålliga biobränslen som förenar dieselteknikens höga energieffektivitet med ottomotorteknikens effektivare system för efterbehandling av avgaserna.

– En sådan motor är optimal när det gäller utmaningen att klara låga utsläpp av växthusgaser i kombination med minskade utsläpp av skadliga kväveoxider, kolväten och partiklar, säger Jonas Hofstedt, Senior Vice President och chef för Scanias drivlineutveckling.

Fordon och arbetsmaskiner som körs på förnybara bränslen ger mycket bra resultat ur ett livscykelperspektiv (well-to-wheel). I länder som till exempel Brasilien finns en stor potential för effektivt utnyttjande av förnybar, energi eftersom de själva är stora producenter av biobränsle.

Scania har tilldelats FFI-medel för den fas av forskningsprojektet som omfattar innovativ teknikutveckling för både alkohol- och metangasbaserade bränslen. Forskningen omfattar bland annat system för förinblandning och tändning av bränslet, gasväxling, optimerad ventilstyrning, avgasåterföring samt användning av avancerad katalysatorteknik för en effektiv efterbehandling av avgaserna.

– Offentlig delfinansiering av våra klimat- och miljösatsningar ger ett bra bidrag till forskningen som ska leda till kommersiellt gångbara motorer med avsevärt högre verkningsgrad och lägre miljöpåverkan än vad som är möjligt med dagens teknik, säger Jonas Hofstedt,.

I projektet samverkar Scania med spetskompetens inom förbrännings- och avgasteknik vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), Lunds Universitet och Chalmers.

– Det är min förhoppning att vårt fördjupade samarbete med tre av landets ledande lärosäten för ingenjörsutbildning ska leda till ett ökat intresse för utbildning inom förbrännings- och avgasreningsteknik. Att bibehålla och utveckla hög kompetens inom dessa områden är avgörande för svensk fordonsindustris framtida konkurrenskraft, avslutar Jonas Hofstedt.

Projektet ingår som en del i det bilaterala samarbete mellan Sverige och Brasilien där Scania sedan tidigare deltar i ett miljösamarbete med Vale Soluções em Energia S.A. (VSE) om vidareutveckling av etanol- och gasdrivna industrimotorer.

FFI, Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, är ett samarbete mellan staten (VINNOVA, Trafikverket och Energimyndigheten) och fordonsindustrin (Scania,

AB Volvo, Volvo Personvagnar, Saab och Fordonskomponentgruppen) om att gemensamt finansiera forsknings-, innovations- och utvecklingsaktiviteter med fokus på områdena Klimat & Miljö samt Säkerhet. Satsningen, som initialt sträcker sig från 2009-2012, innebär FoU-verksamhet för ca 1 miljard kr per år, varav de offentliga medlen utgör hälften.

Info: www.vinnova.se/ffi

Genom att hitta nya sätt att möta mänskliga behov kan företagen kraftigt minska koldioxidutsläppen och underlätta övergången till ett lågfossilsamhälle. Energieffektiv belysning, smarta möten, digitala trycksaker och fartygstransporter i stället för flyg kan ge rejäla koldioxidminskningar. Det visar en ny WWF-rapport som i dagarna presenteras i Mexiko. Nya bränslen och tilklverkningsmetoder är sådant som båtbranschen kan bidra med. Till exempel i hybridbåtar som Greenline (bilden).

– Det finns en mängd exempel och möjligheter som företagen kan börja använda redan idag och som i stor skala kan förändra marknaden. Företag som vågar satsa på att lösa våra behov med minimala utsläpp och genom användarvänliga och enkla tjänster blir framtidens kommersiella vinnare, säger Stefan Henningsson, klimatchef på WWF i Sverige.

Förslagen på tolv klimatlösningar för smarta servicetjänster inom näringslivet och önskelista till politiker presenteras på en internationell konferens arrangerad av Business for Environment i Mexiko 4-5 oktober. Där träffas en rad företagsledare från FNs Global Compact och miljöorganisationer som WWF för att diskutera och ge rekommendationer inför FN-mötet i Mexiko i november/december.

– I en framtid med nio miljarder människor på planeten krävs drastiskt minskade utsläpp och nära 100 procent förnybar energi. Globalt kan vi spara 1-2 gigaton koldioxid per år, vilket motsvarar 25 procent av EUs utsläpp. Många av lösningarna finns redan här, säger Stefan Henningsson.

IT-lösningar med videokonferenser och telekommunikation är ett sätt att dramatiskt minska behovet av att transportera oss. Vårt behov av belysning kan med LED-belysning spara 630 miljoner ton koldioxidutsläpp per år (LED ger tio gånger mindre koldioxidutsläpp än en vanlig glödlampa). Läsplattor och digitala trycksaker kan minska utsläppen mellan två och sex gånger. Genom att transportera grönsaker, mat och blommor på fartyg kan företagen minska koldioxidutsläppen 70 gånger jämfört med flyg.

I rapporten föreslås bl a: Öka de offentliga satsningarna på forskning, utveckling och framför allt demonstration av klimatsmarta lösningar. Sjösätt internationella handlingsplaner för beprövade lösningar som kan minska utsläppen snabbt, t ex passivhus, lågenergibelysning och solenergi. Fasa ut fossila subventioner på runt 500 miljarder dollar per år och satsa dem på fossilfria lösningar. Ställ krav på både service och produkter vid upphandling.

Fakta: ”Low Carbon Leaders” har utvecklats inom ramen för FNs Global Compacts initiativ “Caring for Climate” i samarbete med WWF.

Läs mer på:
www.transformative-solutions.net
http://www.b4esummit.com/

MSC Cruises introducerar Förenade Arabemiraten som ny destination för vintersäsongen 2011/2012. Från oktober 2011 till mars 2012 utgår MSC Lirica från sin nya hemmahamn Abu Dhabi. Det nya programmet omfattar nitton 7-nätterskryssningar med exotiska upplevelser i ett för många outforskat område.

MSC Lirica kommer under sina 7-nätterskryssningar att lägga till i hamnarna Muscat i Oman, Al Fujairah i Förenade Arabemiraten samt i öriket Bahrain. Kryssningen inkluderar även två nätter i Abu Dhabi och Dubai i Förenade Arabemiraten.

Den 14 oktober 2011 avgår MSC Lirica från italienska Genua på en 16-nätters jungfrufärd till Abu Dhabi som blir hennes hemmahamn under vintersäsongen 2011/2012 och utgångspunkt för MSC Cruises första kryssningssäsong i Förenade Arabemiraten. MSC Liricas sydgående kurs tar henne från Medelhavet till Förenade Arabemiraten med stopp i italienska Neapel och egyptiska Port Said, genom Suezkanalen till Aqaba i Jordanien, Salalah och Muscat i Oman och slutligen till Dubai och Abu Dhabi.

– Vi är glada att kunna bredda vårt redan omfattande kryssningsutbud med en så spännande ny destination. Vi räknar med att denna nya kryssningsrutt kommer bli mycket populär: det är en resa full med exotiska upplevelser i ett fortfarande ganska outforskat område för de flesta skandinaver, i kombination med ett bekvämt och exklusivt boende ombord, säger Claes Tamm, nordisk chef på MSC Cruises.

Kryssningar med MSC Lirica till Förenade Arabemiraten är bokningsbara från våren 2011. Mer information och prisuppgifter kommer inom kort.

MSC Cruises anlöpshamnar i det nya kryssningsprogrammet:
Abu Dhabi är en storstadsmetropol rik på arkitektur – från den storslagna Sheikh Zayed-moskén, som med sina 800 kupoler och 1 000 kolonner är en av de största i världen, till Heritage Village, Emirates Palace och den arkeologiska fyndplatsen Al Ain med sitt palatsmuseum. Besökare kan bege sig ut i öknen för en tur genom sanddynerna eller stanna i staden med världens lyxigaste shopping.
Dubai är en ultramodern stad genomsyrad av traditioner och denna kontrasternas stad ligger vid kusten i en naturlig vik vid kanten av den arabiska öknen.

I Ajman kan besökaren se museum och basarer, ta en båttur genom staden i en traditionell dhow, köra över öknens gyllene sanddynor i en fyrhjulsdriven bil eller bada i Hattas naturliga bassänger.

Bahrain betyder ”de två haven” på arabiska och syftar på sötvattenkällorna i den unika skärgården med 32 öar. Emiratet är berömt för sina pärlor från tiden för det persiska riket, och besökare kan se de förhistoriska kungagravarna och keramiken i A’ali. Emiratet erbjuder även moderna attraktioner som racingbanan Bahrain International Circuit och den 2,5 mil långa gång- och bilbron King Fahd Causeway till Saudiarabien.

Al Fujairah är en pärla för den som älskar både historia och natur. Staden är omgiven av sluttningar och wadis (uttorkade flodbäddar) som varit bebodda sedan järnåldern. Besökare kan njuta av den gamla stadens charm, 1600-talsfortet Al Bithna Oasis med sina förhistoriska gravar och den sagolika byn Masafi i Hajarbergen. På avskilda natursköna stränder finner soldyrkare sitt paradis.

Muscat är känt som en av världens mest storslagna hamnar sedan det antika Rom, och även idag finns det många historiska byggnader såsom de imponerande forten Al Jalali och Al Mirani och den storslagna Sultan Qaboos moské. Sevärda är även de livfulla basarerna, i och på Beit Al Zubairmuseet och det exklusiva parfymeriet Amouage.

Drevlyft SD-2 är en ny drevlyft med förbättrade funktioner från Seaquip. Den underlättar all slags hantering av drev till motorbåtar. Lyften är justerbar i alla nödvändiga ledder för olika arbetssituationer. Även tidsbesparingen är stor för denna lyft som även är ett förvaringsställ.

Denna modell monteras på truckens gafflar. Pris 12 500 kr.

Info: www.seaquip.se

Tillverkaren av programvaran iNavX, som under det gångna året varit en av de mest använda navigationsprogrammen för iPhone, har nu en version klar för Apples nya ”Jätte iPhone” iPad. IPad är en förstorad iPhone men har försetts med snabbare processor och bättre GPS mottagare. Den tydliga 10” skärmen och alltigenom pekfunktion ger denna enhet en helt ny dimension för navigation. Med Soltekniks rastersjökort och data från svenska och finska Sjöfartsverket som laddas ner i iPad:en från servern X-Traverse, får du en kraftfull navigationsenhet. IPad:en är snabb tydlig och mycket lätt att hantera och priset för en komplett enhet med sjökort över hela Sverige hamnar väl under 8 000 kr.

Det nya iNavX-programmet till iPad har utvecklas ytterligare och du kan nu använda kurs upp och ladda ner hela sjökortsfloran på en gång och spara på hårddisken i datorn. Vidare finns markeringar på skärmen var nästa kort eller special finns och du kan öppna det kortet med några enkla tryck på skärmen. Du kan också ändra storlek och färg på båtsymbolen samt placera en ett ”styrstreck” framför symbolen som visar färdlinjen.

Väderdataprognoser som så kallade GRIB-filer finns lätt åtkomliga via några enkla tryck på skärmen. Du kan också använda Google Earth satellit och flygfoto vid navigationen på ett mycket enkelt och lätt sätt.

GRIB filer om väder och vindprognoser laddar du hem gratis och presentationen sker direkt på sjökortet. Du kan också med några enkla knapptryckningar visa dina kompisar var du är och varit genom att skicka färdspår med bilder till Facebook eller som GPX fil till andra GPS mottagare och navigationsprogram. Navigationsdata, brytpunkter, färdspår och rutter kan du spara på webben på din sida där dina kompisar kan tanka ner dom.

IPad har en lång batteritid upp till tio timmar uppger tillverkaren och skärmen kan användas i utemiljö utan några problem, även vid solljus.

Hela Sverige och Finland finns nedladdningsbara som Soltekniks uppskattade BSB sjökort till iPad. Sjökorten laddas ner och sparas på hårddisken, från nedladdningsidan X-Traverse www.x-traverse.com, som årsprenumeration för 99 US dollar.

Info: www.soltek.se

Den snabbaste fritidsbåten på den 50:e Genoa International Boat Show, som pågår för tillfället, är en riktig fartprojektil kapabel för farter upp till 85 knop. Båten är 15 m och 2,80 m bred. Det är en helt italiensk konstruktion som är byggd som en replika av den offshore racerbåt som leder World Championship GPS 2010 för havsgående racerbåtar.

Det här är en båt fullproppad med teknologi från Italien. Skrovet, motorerna, transmissionen och all teknisk utrustning är framtagen med avancerad teknologi.

Det är också en båt för verkligt höga prestanda och extremt hög standard. Båten är byggd i Kevlarfiber med lamiat som har laminerats under vakuum, något som ger laminatet extra styrka.

Båten kommer att erbjudas med två olika motorer: de nya L1306c2 Isotta Fraschini med en effekt på 850 hk och common rail bränslesystem alternativt Seatek 850-950 dieselmotorer.

Båten har vidare bland annat eystem med dubbla roer med hydraulisk drift kopplade till ett elektriskt system som optimerar styrningen, speciellt vid tvära girar.

Propellrarna är framtagna i CNC-maskiner av Metamarine.

Specialbyggda stolar gör att båtfärden ska bli bekväm även i farter uppåt 85 knop (begränsad hastighet).

Tekniska fakta
Material: Kevlar och vinylester
Längd ö a: 14.7 m
Bredd: 2,80 m
Deplacement torr: 7 800 kg
Motorer: 2 x 850 hk Isotta Fraschini eller Seatek 850-950 hk
Propellrar: Variante (propellar och ytskärande dre)
Max fart: 85 knop (begränsad)
Bränsletank: 1 150 liter
Räckvidd: 7 timmar med 48 knop
Kojer: 2 + 2
Passagerarplatser: 5
Antal passagerare: 8
CE-kategori: B

Info: www.metamarine.it

Cabot och Raleigh sko respektive halvkänga från Sebago har flexibel läst i vattentät grängat premiumläder. De har ovanläder av bomull som andas, är kvartsläderfodrade, har dämpad läderfotbädd och Vibrams halkfria gummisula.

Både skon och kängan finns i färgerna Black och Dark Brown, finns i storlekarna 7-13. Ca pris Cabot 1395:-, Raleigh 1495:-

Flotilla är en vattentät halvkänga i grängat läder. Den har TPU dämpande elastik i tå samt häl. Sulan är Littleway stickad Sebago Docksides halkfria variant som inte lämnar släpmärken. Färgerna är Black respektive Dark Brown, storlekarna 7-11,5. Ca pris 1595:-

Info: www.trendmark.se

Faurby Yacht introducerar en ny yacht baserad på deras populära modell Faurby 330 i kombination med erfarenheterna från Jesper Bank Edition, som lanserades tidigare i år. Efter vårens lansering av F396 Jesper Bank Edition är Faurby Yacht nu redo att lansera ännu en ny båt, nämligen F325.

Båten har tagit utgångspunkt i F330, 33 fots-modellen som under sitt 20-åriga liv varit otroligt populär.

– F330 har blivit lite av en kultbåt på flera ställen, särskilt i området omkring Bodensee i Tyskland. Sedan 1990 har den sålt i mer än 80 exemplar, och just nu finns det faktiskt inte en enda begagnad F330 till salu i Europa. Det är framför allt de goda segelegenskaperna som båten är känd för, och självklart den berömde kvaliteten om Faurby står för. Så det har vi tagit utgångspunkt i och moderniserat, berättar försäljningschefen Thomas Dan Hougaard på Faurby Yacht.

F330 är dock inte det enda exemplet som man har byggt vidare på. Faurby har även använt sig av de erfarenheter som varvet nyligen fick igenom ett nära samarbete med den danska seglarikonen Jesper Bank.

– 325 får en T-köl och roder som vi utvecklade till vår Jesper Bank Edition. Det innebär att vattenmotståndet för köl och roder har minskats med 42 procent jämfört med tidigare. Dessutom har viktfördelningen i båten optimerats, vilket ger en ännu bättre seglingsupplevelse, säger Thomas Dan Hougaard.

Nu möjlighet för elmotor
Under däck skiljer sig dock F325 från Faurbys tidigare modeller, då båda levereras med möjlighet för elmotor. Med elmotor och batteripaket kan båten segla cirka sex timmar i 5-6 knop. Motorn laddas som vanligt i hamnen.

F325 är väldigt rymlig och det finns gott om plats att både röra sig och ta det lugnt. Den dubbla förpiken har massor av plats och en säng som är 2,10 meter lång. Den dubbla akterkabinen är hela 2 meter lång och är 1,40 meter bred. Dessutom finns toalett med dusch.

– Det enda vi inte har ändrat på är kvalitetsmaterialen som båten är byggd av, och de slanka linjerna. Hög kvalitet, vackra linjer och goda seglingsegenskaper är vår viktigaste prioritet – som alltid, säger Thomas Dan Hougaard.

F325 kostar från 1 395 000 inkl. moms (sjösatt och seglingsklar båt).

Faurby Yacht A/S grundades 1976 av båtbyggare Niels Peter Faurby som ville omsätta sin kärlek till exklusiva, handbyggda och smäckra båtar i praktiken Allt sedan dess har erfarna seglare världen över förälskat sig i tanken på ett varv som gärna specialdesignar båtar efter kundens krav och önskemål men som aldrig kompromissar med det personliga och gedigna hantverket eller de förstklassiga material som väljs ut omsorgsfullt för att få ett perfekt resultat.

Info: www.faurby.dk

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har fått en beställning gällande flygande övervakningssystem. Kontraktet uppgår till drygt 4,5 miljarder kronor. Beställningen omfattar leverans av systemet Saab 2000 AEW&C (Airborne Early Warning & Control), som består av flygplanstypen Saab 2000 utrustat med det avancerade radarsystemet ERIEYE. Kontraktet omfattar även markutrustning, logistik och supporttjänster.

Övervakningssystemet möjliggör i kombination med markutrustningen en detaljerad lägesbild som kan användas i samband med till exempel gränsövervakning, räddningsoperationer samt bekämpning av terrorism och organiserad brottslighet.

– Det här kontraktet kan ses som ännu en bekräftelse på vår starka ställning i världen, inte bara vad gäller luftburen övervakning, utan också inom systemintegrering och datafusion, säger Saabs vd Håkan Buskhe.

– Det här övervakningssystemet kommer att ge kunden förbättrade lösningar för försvar och civil säkerhet.

Saabs radarsystem ERIEYE har blivit väl mottaget på marknaden. Det första systemet levererades på flygplanstypen Saab 340 till svenska flygvapnet. Saab 340-systemet har också köpts av Thailand och Förenade Arabemiraten. Radarsystemet har även installerats på Embraer 145 och levererats till Brasilien, Mexico och Grekland. Den senaste plattformen är Saab 2000, på vilket systemet levereras även till Pakistan.

På kundens begäran kommer ingen ytterligare information om kunden att tillkännages. Branschens karaktär är av sådan art att den här typen av information inte alltid kan offentliggöras.

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.

Viamare Invest har förvärvat Sjösportskolan i Långedrag. Nu slår koncernen ihop Sjösportskolan med Svenska Båtskolan och bildar Sveriges största båtutbildningsbolag. – Sjösportskolan passar bra i vårt kvalitetstänkande och vi kan nu erbjuda utbildning både på väst- och ostkusten. I vår utbildningssatsning ska vi expandera geografiskt samtidigt som vi utvecklar nya lättillgängliga utbildningsvägar, säger Hans Mellström, Viamares grundare.

Sjösportskolan har funnits i Långedrag i Göteborg i över 40 år och erbjuder både yrkesutbildning och fritidskurser. Över 2 000 personer passerar på olika sätt genom Sjösportskolan varje år.

– Vi är väldigt glada över denna möjlighet att bedriva modern båtlivsutbildning i hela landet. Nu kan vi fortsätta påverka utvecklingen, säger Karl Nordström, vd för Sjösportskolan.

Tillsammans ska bolagen arbeta för modern utbildning med kvalitetstänkande.

– Jättekul att få jobba ihop med Sjösportskolan. Tillsammans kan vi bli ännu bättre, säger Thomas Rapp, vd för Svenska Båtskolan.

– Jag ser många möjliga synergieffekter med sammanslagningen och det känns väldigt spännande att bli en del av Viamaregruppen, som har tagit ett allt större grepp om båtlivets olika delar. Vi räknar med att se lite av en ”boom” framöver med fler genomförda kurser än på många år, säger Nina Nordström, marknadsansvarig och delägare i Sjösportskolan.

Redo för båtkörkort
Bolagen förbereder nu sin utbildning inför införandet av ett eventuellt båtkörkort.

– Ingen vet ännu vad som ska ingå i utbildningen för ett båtkörkort. Jag tror att båtförarbeviset kommer att vara uppdelat i tre delar beroende på båtens storlek och hastighet. Utbildningarna kommer förmodligen ha större krav på praktik än de har idag, vilket höjer deras kvalitet. I vår nya konstellation har vi ännu större möjlighet att möta efterfrågan, säger Karl Nordström.

Om Sjösportskolan
Sjösportskolan sysslar med utbildning och båtcharter. Företaget har funnits i Långedrag i över 40 år. Förutom praktiska och teoretiska utbildningar erbjuder Sjösportskolan även äventyrsseglingar och skeppad charter. Företaget grundades av Dick Berghede, men ägs och drivs sedan mer än tio år av Karl och Nina Nordström.

Sebagos Roll Bagar finns i flera nya, glada färger. Materialet heter Tarpuline och bagarna är vattenavvisande med urtagbar invändig ficka. Färgerna är Black, Green och Red.

Washbag SWP rymmer 7 liter, ca pris 250:-

Roll Bag SWP M rymmer 50 liter, ca pris 495:-

Roll Bag SWP L rymmer 60 liter, ca pris 595:-

Roll Wheeely SWP XL har draghantag och hjul, rymmer 96 liter, ca pris 1695:-

Info: www.trendmark.se

Svenska Seldén, som är världsledande på master, presenterar en ny, egen vinsch som enligt företaget ”kommer att ta världen med storm”. De börjar med att introducera storlekarna 30, 40, 46 och 52. Det unika med Seldéns vinschar är att linan kan släppas genom att rotera vinschtrumman baklänges. Seglaren trimmar alltså utan att ta loss linan från self-tailingen.

Vinschen har testats under de två senaste säsongerna, bland annat på Anders Hansens Kracer 40R som i år vann stora klassen i Öresund SRS Cup

– Vinscharna ger högre båtfart genom att det är så mycket enklare att trimma snabbt, säger Anders.

Det här är fortsättningen i Seldéns utveckling av däcksutrustning. Vinscharna är anmälda till DAME Award, den mest aktade designtävlingen i båttillbehörsbranschen, och resultatet presenteras 16 november under METS (Marine Exhibition Trade Show) i Amsterdam www.metstrade.com

Serieleveranser kommer att påbörjas under våren 2011.

Info: www.seldenmast.se

Syd Ost Marin i Saltsjö Duvnäs (vid Morningside Marina) är nu representant för SwedeStar och Tarac i Stockholmsområdet och på ostkusten. På västkusten har Tarac fått ett nytt försäljningsställe i form av Comfortbåtar i Kullavik. Lidköpings Båtsnickeri fortsätter att sälja SwedeStar på västkusten.

Dessa företag säljer även begagnat och förmedlar uppfräschning och renovering av äldre båtar i samarbete med Lidköpings Båtsnickeri.

Samtidigt öppnas en ny gemensam hemsida för SwedeStar och Tarac.

Info: www.yachtsofsweden.se