Nyheter

Nu finns en sofistikerad programvara för instrumenthantering i din dator, något som förr bara de extrema båtarna i Amerikas Cup kunde använda. Avia Sail programvara ger dig alla funktionaliteter direkt på din datorskärm. Du ansluter helt enkelt dina NMEA givare till datorn och du väljer själv vilka instrument du vill se och hur de skall visas. (For motorbåtar kommer en version i slutet av december 2010.)

En uppsättning av marininstrument med motsvarande kapacitet (bara själva instrumenten) kostar ju mellan 15000 – 30 000. Programmet Avia Sail fungerar till en liten Laptop dator som kanske kostar enbart 2 500-3000 kr eller en stationär dator med Windows XP eller senare operativsystem. Vi rekommenderar Windows 7.

Avia Sail finns tillgängligt i en Lite version och en Pro version.
Lite versionen skapar en enkel instrumentbräda som du snabbt kan lägga upp i din PC.
Pro versionen innehåller mera avancerade instrument (såsom vindpolardiagram), användarens egen instrumentlayout, nätverksanslutning till flera enheter, och skikthantering för att kunna överlagra instrumenten på t.ex. Fugawi Marine ENC eller andra tredjeparts navigationsprogram. Avia Sail Pro instrumenten kan anpassas “flytande” på din navigationsskärm och du kan skapa det instrumentutseende som just du vill ha. Pro versionen kan också hantera upp till två Com portar för utgående NMEA 0183 data, eller via WiFi anslutning med programvaran iNavX applikation för iPhone eller iPad.

Info: www.soltek.se

Nu är det dags för många båtägare att ta upp båten för vintern. Och det finns anledning att vara noggrann i sina förberedelser. 23 procent av båtskadorna som anmäldes till försäkringsbolaget If under 2009 inträffade mellan oktober och april. – Många båtentusiaster glömmer att de är båtägare även under vintern, säger Dan Falconer, ansvarig för båtförsäkring på If.

If har inget krav på datum när du måste lägga upp båten, men du bör ändå tänka på båtens säkerhet eftersom det är vanligare med hård blåst, stormar och nederbörd under hösten.

Under vintern handlar de flesta ärendena om att båtarna skadas när de ligger upplagda på land, sjunker eller blir stulna. Stöld av båtmotorer är också vanligt, trots att utombordare och annan utrustning måste vara inlåst då båten står på vinterförvarning för att försäkringen ska gälla.

Det finns goda skäl till att båtägaren bör se till båten under vintern. Båtförsäkringen täcker inte skador som orsakats av snö, is eller frost.

– När båten är uppställd på land ska den vara tömd, säkert uppallad och stöttad samt få regelbunden tillsyn, uppmanar Dan Falconer.

Totalt betalde If ut 45 Mkr i ersättning för skador på fritidsbåtar under 2009.

Ifs tio tips om hur du rustar båten för vintern:

1. Om du har en inombordsmotor ska du tappa av eller köra genom kylsystemet med frostskyddsvätska när du lägger upp båten. En frostskadad inombordsmotor kostar från ca 50 000 att återställa. Även utombordare skall köras igenom med färskvatten och förvaras så att vatten inte blir stående i motorn.

2. Passa på att byta motorolja samt oljefilter och se till att bränslet är fritt från vatten under vintern för att undvika motorstörningar/skador till nästa säsong.

3. Se till att det finns ventilation när du täcker båten för att minska risken för mögelskador.

4. Det är viktigt att det finns en taknock med fall på presenningen så inte all snö lägger sig platt. Detta för att undvika snö som smälter och i värsta fall kommer in i båten som smältvatten.

5. Fäst inte presenningens surrning i stöttorna – en vindfylld press kan rycka undan en stötta och resultera i att båten trillar.

6. Töm båten på allt värdefullt. Har du stege vid båten, lås fast den.

7. En ren båt under vintern klarar sig bättre från ev. mögelangrepp under vintern.

8. Vill du minska risken för stulen utombordsmotor be att en verkstad förvara den – då kan de även serva motorn för kommande säsong.

9. Försäkra dig om att du och ditt försäkringsbolag har tillräckligt detaljerade identifikationsuppgifter om din båt och utombordsmotor. Både båtens och motorns tillverkningsnummer och speciella kännetecken som skrapor och skavanker ska tas med.

10. Det är mycket viktigt att båten får regelbunden tillsyn under hela vintern.

Dragonfly Sverige ställer ut på Stockholmsmässan den10-14 November med årets version av succ’e trimaranen Dragonfly 28, kombinationen av acceleration, fart och frihet samtidigt som Dragonfly 28 är lätt att hantera och rymmer en hel familj är unik.

Dragonfly Sverige är baserat i Stockholm och erbjuder försäljning av trimaraner inklusive rådgivning kring t.ex. segelval och finansiering. Målet är att med lokal närvaro ge bättre service på den svenska marknaden och låta fler svenskar ta del av den unika kombination av seglingsupplevelse, prestanda och komfort som blivit möjlig genom Dragonfly 28 och 35.

Båttillverkaren Quorning Boats Aps, som ligger bakom varumärket Dragonfly, grundades i Danmark 1967 av Børge Quorning. Varvet bygger endast båtar efter order för att garantera att varje båt motsvarar ägarens specifika önskemål. Genom åren har varvet mottagit en rad internationella utmärkelser, såsom ”Boat of the Year” i USA tre gånger och ”Danish Industriel Designaward”.

Info: www.dragonflysverige.se

En stor brand i ett båthus i Vårby utanför Örnsköldsvik förstörde 21 båtar i helgen. Branden bröt ut vid lunchtid på lördagen och fick ett mycket snabbt förlopp.

Den stora branden i ett båthus i Vårby tog båtar för miljonbelopp. På nyhetssajten webben7.se finns bilder från branden, som ödelade båtlivet för en rad båtälskare. Samtliga båtar verkar ha blivit förstörda.

– Värden för en massa pengar har gått upp i rök, säger brandingenjören Jonas Hägglund, till tidningen Expressens hemsida.

Enligt webben7.se kunder fler båthus med båtar räddas tack vare en snabb insats av räddningstjänsten.

Info: http://www.webben7.se/4189-21_batar_brann_upp.aspx

En chef vid Kustbevakningen som har uttalat sig i media om sjöfylleri har själv åkt dit för rattfylleri. Det var när chefen skulle köra hem från jobbet som han, efter att ta druckit ett par öl, satte sig i bilen och togs för rattfylleri. Det är tidningen Aftonbladet som publicerar nyheten idag. KBV-chefen är omplacerad för tillfället.

När Kustbevakningschefen togs för rattfylleri hade han 0,32 promille i blodet, enligt egen uppgift.

– Jag hade tagit två öl och var på väg hem när det hände. Det är ganska jobbigt det här, säger han till Aftonbladets hemsida.

Info: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8013147.ab

Den 25-30 oktober kommer Sjöhistoriska museet till Luleå för att lyfta fram stadens maritima historia. Under hela veckan undersöker marinarkeologer vraket i Norra hamn ihop med dykklubben Polar. Syftet är att dokumentera och datera vraket. Undersökningen är särskilt intressant eftersom väldigt få arkeologiska undersökningar av vrak utförts i trakten tidigare.

– Vraket i norra hamnen är en viktig pusselbit om Luleås sjöfart. Det ska bli spännande att se hur gammalt vraket är, säger marinarkeolog Jens Lindström från Sjöhistoriska museet.

I samband med undersökningarna har pedagoger från Sjöhistoriska tillsammans med kollegor från Norrbottens museum erbjudit skolor att komma på besök vid dykplatsen. Intresset har varit stort och alla tider har fulltecknats. Bergviksskolan som startat ett projekt kring Luleås maritima historia dominerar bland de besökande klasserna. Eleverna kommer under besöket att träffa marinarkeologerna och lära sig om Luleås historia bland annat med hjälp av Norrahamnsvraket.

Tisdag till och med fredag får alla chansen att träffa marinarkeologerna då man berättar om dagens upptäckter i sessionssalen i Stadshuset kl 17-18.

Besöket i staden är en spännande början på ett större projekt där Sjöhistoriska ska besöka fler städer och platser för att träffa de krafter som jobbar för att bevara det maritima kulturarvet. I Luleå samarbetar man inte bara med dykklubben Polar och Norrbottens museum utan också Hembygdsföreningen, kommunen och länsstyrelsen och flera andra.

– Sjöhistoriska museet är ett museum för alla i hela Sverige och därför är vi nu i Luleå, säger Nina Eklöf, projektledare för ”Sjöhistoriska dyker upp”.

På lördagen kl 14.00 inbjuds allmänheten till Södra hamn för att uppmärksamma Luleås senaste byggnadsminne – hamnkranen

– Den ensamma, blåmålade hamnkranen i Luleås Södra hamn har blivit något av en symbol för Luleå som sjöfarts- och industristad och är numera ett av de få fysiska uttrycken i stadsbilden som minner om stadens livliga sjöfartshistoria, menar antikvarie Jeanette Aro, vid länsstyrelsens kulturmiljöenhet.

Kranen som är byggd 1950, visar på Luleås industriella utveckling kring 1900-talets mitt, en tid då järnverket etablerades och staden tillhörde de som växte snabbast i landet. Kranen, en sk. vipparmsportalkran, har ett högt kulturhistoriskt värde även i ett nationellt perspektiv då den representerar den krantyp som före containerhanteringens genombrott var den allra vanligaste i svenska hamnar.

– Denna kran är också ”unik”, helt enkelt genom att nästan alla andra rivits, säger Fredrik Blomkvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Annat som händer på lördagen är ett föredrag hos hembygdsföreningen på Rödlundsgården kl 12.30 om Sjöfarten och städernas placering. Senare blir det aktiviteter på Kulturens hus kl 16-18 i form av panelsamtal om Luleås sjönära historia apropå planerna för Södra hamnsområdet och en visning av hur man med hjälp av Fornsök, en digital databas på nätet, kan surfa omkring bland Sveriges alla fornlämningar.

Spången med ljuspunkter går längs med klipporna till vår vedeldade bastu som ligger längt ut på en klippa över havet. Energisnål “Led”-belyning lyser upp hela berget Valen som speglar sig i havet. Fullmåne på köpet. UTE-spadelen är väl inramad av marinans naturliga lagun.

På den 4-stjärniga gästanläggningen längst ut på Tjörns NV udde har marinan 60 bäddar i cirkaa 30 db-rum. Anläggningens restaurang är med i White Guide 2010 och Svanenmärkt och deras nya “högkvalitebassäng” passar väl in i konceptet.

– Badbaljan är tillverkad i aluminium vilket gör den väldigt lätt att hålla ren och fräsch. Till baljan är en vedkamin kopplad liksom reningsverk. Den blir ett väldigt bra komplement till vårt befintliga UTE spa där den vedeldade bastun är populärast, säger VD/Ägare Jörgen Rudbäck.

Björholmens Marina ligger längst ut på Tjörns Nordvästra udde.

Under 2010 har Spinlock genomfört ett projekt som betydligt ökat Deckvest-flytvästens livslängd. Detta genom att förändra konstruktionen av en potentiellt svag komponent. Tack vare denna uppdatering erbjuder generalagenten nu alla nya ägare en förlängd garanti från 2 till 5 år. Samma garantitid som gäller deras tillbehörssortiment sedan tio år tillbaka.

Pressrelease:

Spinlock arbetar för närvarande med att uppdatera alla tidiga Deckvest av ISO-modell (dvs med inspektionsfönster för utlösningsmekanismen) till den nya 5-års garantin. Målet är att detta ska vara genomfört innan säsongen 2011 börjar. Alla uppdateringar inkluderar också en rutinmässig vinterkontroll.

Vad du ska göra:
Om du äger en ISO-godkänd Deckvest (med inspektionsfönster) kan du kontrollera om den ska uppdateras genom att ange serienumret på din Deckvest på www.spinlock.co.uk/update

Om din Deckvest behöver en uppdatering gör vi detta helt utan kostnad. Flytvästen kommer att uppdateras till den senaste 2010-standarden, ges en rutinmässig vinterkontroll och är sedan kvalificerad för den förlängda 5-årsgarantin.

Alla ägare till en Deckvest flytväst ombeds att registrera sig för denna uppdatering senast den 1 april 2011

Se vidare på www.spinlock.co.uk/update för ytterligare information.

Info: www.lirosropes.se

True Heading har tecknat avtal om sponsorskap med Oxelösunds Segelsällskap som arrangerar kappseglingen Watski2star Baltic. Bakgrunden är segelsällskapets beslut att införa krav på AIS transponder för alla tävlingsdeltagare i Watski2star Baltic.

Watski2stars beslut att införa krav på AIS-sändare för 2011 års arrangemang är unikt i seglingsvärlden. Säkerheten för deltagarna ökas väsentligt och genom positionssidan kommer seglare, publik och arrangörer få en helt ny överblick över hur tävlingen fortskrider i realtid.

– Watski2star har under ett antal år haft tracking från AIS- och GSM-system. GSM-systemen har ingen täckning på stora delar av Gotska Sjön. Den ökade säkerheten och värdet för publiken med kontinuerliga positionsrapporter på vår speciella positionssida har gjort att vi beslutat införa krav på AIS-sändare för 2011 års Watski2star Baltic, säger Ove Söder, projektledare för Watski2star.

För att underlätta för det nya kravet har Watski2star Baltic tecknat en långsiktig överenskommelse med True Heading (AIS-paketleverantör), Solidtango (Utveckling av positionssidan, livestreaming och liverapportering direkt från havet) samt Watski (fullsortimentsgrossist i Skandinavien). Genom samarbetena ges de 125 deltagarna möjlighet att köpa AIS-paket till kraftigt reducerade priser, alternativt hyra motsvarande utrustning.

– Vi välkomnar Watski2stars beslut att införa krav på AIS. Tekniken har många fördelar, ökad säkerhet men den medför även en helt ny dimension för publik och anhöriga. Det här är ett trendbrott och andra tävlingar världen över lär följa efter för att göra seglingssporten mer attraktiv och tillgänglig för en bredare publik, säger Anders Bergström VD för True Heading AB och själv deltagare i Watski2star Baltic 2 gånger.

Watski2star Baltic har beslutat införa krav på AIS-sändare för 2011 års arrangemang. Bakgrunden är att öka säkerheten för deltagare samt att ge publiken bättre möjligheter att följa tävlingarna och båtarnas positioner.

– Watski2star har under ett antal år haft tracking från AIS-system och GSM-system. GSM-systemen har ingen täckning på stora delar av Gotska Sjön. Den ökade säkerheten och den publika följning som kontinuerliga positionsrapporter på vår speciella positionssida har gjort att vi beslutat införa krav på AIS-sändare för 2011 års Watski2star Baltic. Vi har även konstaterat den nytta ett AIS-system även har under hela seglingssäsongen för den här typen av båtar, redan nu har ju en stor del av de deltagande båtarna AIS-system, säger Ove Söder, projektledare för Watski2star.

Kommer då inte detta krav att medföra färre deltagare?
Tvärtom, nu kan familj, arbetskamrater mfl. direkt följa seglarnas förehavanden och inte behöva vänta till kaffepausen någon vecka senare. Möjligen kan detta påverka 2011-års arrangemang, säger Ove Söder, men för att göra detta krav så smidigt som möjligt har vi inom Watski2star Baltic gjort en långsiktig överenskommelse med True Heading (AIS-paketleverantör), Solidtango (Utveckling av positionssidan, livestreaming och liverapportering direkt från havet) samt Watski (ledande fullsortimentsgrossist i Skandinavien). Genom detta samarbete kommer deltagarna ges möjlighet att köpa AIS-paket till kraftigt reducerade priser, alternativt hyra motsvarande utrustning. Allmänhet och publik kommer att genom positionsangivelser kunna följa samtliga deltagare i hela banområdet.

– Watski2star Baltic kommer härmed kunna följa samtliga deltagare under hela seglingen, dessutom kommer direktsändning att kunna ske från ett antal deltagare.
Ingen annan segling i Skandinaviska vatten har tidigare haft denna möjlighet. Vi tror att detta är banbrytande för all kappsegling för båtar med 12-voltssystem. Genom en kontinuerlig utveckling av positionssidan (som togs i drift 2010 genom Solidtango) kommer seglare, publik och arrangörer få en helt ny överblick av hur seglingen framskrider. Till detta skall tilläggas den ökade säkerhet systemet medför (dimma, fartyg, position om något inträffar, mm), avslutar Ove Söder.

Info: www.watski2star.se

Joby, företaget bakom världsberömda produkter som Gorillatorch Original och det innovativa kamerastativet Gorillapod, skriver återigen historia med lanseringen av Gorillatorch Switchback, en praktisk batteridriven campinglampa som i ett handgrepp kan förvandlas till en pannlampa.

Gorillatorch Switchback kombinerar innovativ design med exceptionell ljuskvalitet baserad på den senaste LED-tekniken. Med fem kraftfulla. LED-lampor, inklusive en 130-lumen CREE XLamp XP-G LED-spotlight, kan man välja mellan sex olika ljusstyrkor och en justerbar dimmer. En ultraeffektiv holografisk lins ger ett fast sken som dessutom är skonsamt mot ögonen, en stor förbättring jämfört med andra LED-lampor på marknaden.

“Joby ville skapa en produkt som uppmuntrar till socialt umgänge på samma sätt som en lägereld”, säger Per Skog hos Jobys nordiska generalagent Focus Nordic.

“En analys av behoven hos skidåkare, surfare, klättrare och andra friluftsintresserade inspirerade Joby till att ta fram en helt ny produkt som kombinerar en lätt pannlampa med en effektiv campinglampa.”

Som en campinglampa kan Gorillatorch Switchback belysa ett åttamannatält eller en mindre stuga, vilket gör den idealisk för alla typer av sociala sammankomster, från en måltid utanför tältet till kortspel på uteplatsen. Gorillatorch Switchback kan hängas upp inne i tältet, ställas på ett bord eller klamras fast kring en trädgren med hjälp av sitt böjbara ställ.

Den smarta konstruktionen möjliggör snabb konvertering till en pannlampa med ett ergono¬miskt pannband för flera timmars bekväm användning. Gorillatorch Switchback kan belysa en stig upp till 18,3 meter framåt, med två extra vita LED-lampor för strålkastarljus och två röda för att bevara mörkerseendet.

Gorillatorch Switchback använder två vanliga AA-batterier med en livslängd på upp till 72 timmar, vilket innebär att den klarar en hel weekend med friluftsäventyr. Det flexibla stället kan även användas som ett kamerastativ med hjälp av en medföljande kameraadapter.
Pris och tillgänglighet

Gorillatorch Switchback blir tillgänglig i handeln under December månad där den kommer att kosta ca 795 kr.

Vattenfall fortsätter att investera i förnyelsebar energi. Nu har Vattenfall gått in i projektet DanTysk för att bygga en havsbaserad vindkraftpark i Nordsjön. Vindkraftparken kommer att producera förnyelsebar energi motsvarande elanvändningen hos drygt 500 000 hem.

Projektet är ett av de största när det gäller havsbaserad vindkraft och genomförs gemensamt av Vattenfall och Stadtwerke München (SWM).

Den totala investeringen uppgår till mer än tio miljarder kronor. I det gemensamt ägda företaget, DanTysk Offshore Wind GmbH, äger Vattenfall 51 procent och Stadtwerke München 49 procent av aktierna. Vattenfall ansvarar för byggandet, som beräknas starta 2012, och driften av vindkraftparken.

Vindkraftparken blir belägen i Nordsjön cirka 70 kilometer väster om den tyska ön Sylt. Med en kapacitet på 288 megawatt (MW) och en elproduktion på omkring 1 320 GWh kommer vindkraftparken att producera förnyelsebar energi motsvarande över 500 000 hushålls elanvändning baserat på en genomsnittlig elkonsumtion på 2 500 kWh per hushåll.

DanTysk kommer att bestå av 80 vindturbiner på ett cirka 70 kvadratkilometer stort område med vattendjup på upp till 30 meter. Projektet är godkänt av berörda myndigheter och förberedelserna är i full gång. De första kontrakten med leverantörer har undertecknats och nu pågår förhandlingar kring fundament till vindturbinerna och kabeldragning för att överföra elen till nätet. Siemens levererar turbinerna som planeras vara i bruk 2013 och vindkraftparken planeras stå helt klar årsskiftet 2013 – 2014.

– Vattenfall fortsätter att investera i förnyelsebar energi för att på sikt minska koldioxidutsläppen. För knappt en månad sedan invigde Vattenfall världens största havsbaserade vindkraftpark Thanet utanför Englands kust. Nu fortsätter vi vårt engagemang i vindkraft utanför Tysklands kust där vi sedan tidigare byggt och är delägare i Alpha Ventus – Tysklands första havsbaserade vindkraftspark. I Stadtwerke München har vi en stark partner i DanTysk-projektet vilket vi är glada över, säger Vattenfalls koncernchef Øystein Løseth.

Dr. Kurt Mühlhäuser, vd för SWM säger:

– DanTysk är viktigt för SWM av två anledningar: Den ena är att det är ett mycket lovande projekt som vi genomför tillsammans med Vattenfall. Det andra är att denna vindkraftpark utgör en milstolpe i vår utveckling av förnybar energi. Dan Tysk kommer tillsammans med de vindkraftparker vi tidigare byggt att förse omkring 800 000 hushåll samt Münchens tunnelbana och spårvägar med förnybar el.

När den 14:e Scandinavian Boat Show öppnar den 10 november är hela 37 båtar nyheter. Störst är Delta 54, en svensk världsnyhet som liksom fem andra båtar har världspremiär på mässan. Antalet utställda båtar är 20 procent fler än förra året. Förutom båtar visas de senaste tillbehören, riggar, segel och motorer.

– Det var länge sedan vi kunde presentera så många båtnyheter på Scandinavian Boat Show. Dessutom är det många nya typer av båtar bland nyheterna; alltifrån mässans rekordstora båt Delta 54 som har världspremiär, till många aluminiumbåtar i nya skepnader och till den lilla Minifolkan, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

Stora båtnyheter
På mässan visas bland annat följande nyheter bland segelbåtarna: Finn Flyer 42 Club, Hanse 445, Dufour 375, Dufour 52, Bavaria Cruiser 36, Bavaria 40, Oceanis 34, Oceanis 40, Eland 350, Segelkanoten Tjejst och XC38.
Bland motorbåtarna finns bland annat: Delta 54, Swift Trawler 34, Bavaria Sport 34, Husbåten Combo 38, Anytech 860 SPDI, Persuit Dual Consol 265, Persuit OS 315, Doral Alegria 455, Doral Monticello 255, Nordstar 37 Patrol, Buster Pro , Serecraft W 9C och Cobalt 25 m.fl.

Fem trender
Fem olika trender på mässan.
1. Båtarna blir större. Över 50 procent av segelbåtarna är över 37 fot lång. Den största motorbåten är hela 54 fot lång och den största motorbåten någonsin på mässan.
2. Antalet aluminiumbåtar ökar och en modell som kommer starkt är den mer arbetsbetonade aluminiumbåten för transporter, brandkår etc. som nu anammats som bruksbåt.
3. Nu är tiden inne att ha en liten läcker dagseglare, gärna som en liten kopia av en större vacker segelbåt. Nya Minifolkbåt, en 6,80 meter lång folkbåt, och den lilla skärgårdskryssaren Scandinavian Cruiser samt Scangaard är bevisen på det.
4. Efterfrågan på mer elektroniska instrument och navigationshjälpmedel ökar. Till exempel visas flera märken av värmekameror på mässan.
5. Allt fler väljer att chartra båt på varmare breddgrader under vintern. Weekendcharter i Medelhavet är en av nyheterna.
Ett stort antal tillbehörsföretag inom elektronik, segelmakeri, rigg och mast finns också representerade. Bryggorna som båtarna ligger förtöjda vid gör det enkelt för besökarna att stiga ombord och titta på inredning och andra detaljer inför det stundande båtköpet.

Tre mässor – många besökare
Parallellt med båtmässan går mässorna Det goda köket, nordens största publika mässa för mat, dryck och köksutrustning och Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässa för alla som bryr sig om sin hälsa.

– Det blir en härlig helg med sjögång, landgång och kom-i-gång, säger Thomas Sandberg.

Info: www.scandinavianboatshow.se

Båtliv börjar med specialgjorda reklamvideos från tidningens annonsörer. Först ut är Fische Marin, som bland annat är generalagent för Evinrude utombordsmotorer och Zodiac gummibåtar. Våra videos produceras av företaget FAVISION Motion Media i samarbete med Båtlivs marknadsavdelning.

Den första videon finns nu klar för visning.

Här ska visas en Flash-animation. Kan du inte se den behöver du uppdatera din Flash-player. Du kan ladda hem en nyare på Macromedias hemsida

Niklas Zennström gästar månadens avsnitt av CNN:s program MainSail som sänder direkt från Maxi Yacht Rolex Cup i Sardinien. Sveriges Niklas Zennström, en av grundarna av Skype, är med och tävlar för andra andra gången, medan vinnaren av America’s Cup 1992, amerikanen Bill Koch har kommit tillbaka till tävlingen med gamla vänner.

Igor Simcic från Slovenien är också med och tävlar och alla tre männen leder sina lag och bjuder in MainSail och dess tittare till en spektakulär resa.

Info: www.cnn.com/mainsail

True Heading lanserar en helt ny tvåfrekevens GNSS (GPS och GLONASS) mottagare från Hemisphere GPS. På den tyska mässan INTERGEO 2010 i Köln lanserades en ny mottagare från Hemisphere GPS, den nya GNSS mottagaren R320 som är baserad på deras nya Eclipse II lösning.

* R320 använder den senaste GNSS tekniken patenterad av Hemisphere med extremt snabb uppstart och infångningstid. Den kan följa GPS på både L1 och L2 kanalerna samt även GLONASS på L1 och L2 kanalerna.

* R320 har SBAS och OmniSTAR HP/XP/VBS (DGNSS) korrektionsmöjligheter.

* R320 kan logga rå data till ett löstagbart USB minne. Mottagaren använder Hemispheres patenterade COAST teknik med DGPS noggrannhet även om den förloras under kortare tid.

* R320 är uppgraderingsbar att kunna hantera RTK korrektioner.

* R320 är en kostnadseffektiv multi GNSS lösning som är kompatibel med andra GNSS produkter. R320 passar in i många olika användningsområden med höga krav på positionsnoggrannhet såsom t.ex. lantmäteri, sjömätning, konstruktion och entreprenad, maskinstyrning och kontroll.

– R320 är den första i raden av ett antal produkter baserade på Eclipse II lösningen från Hemisphere. Vi är övertygade att våra kunder kommer att uppskatta allt det värde som finns integrerat i denna kompakta och lilla enhet, säger Phil Gabriel, Vice President och General Manager, Hemisphere GPS Precision Products.
Förbättrad RTK prestanda baserat på patent-pending SureTrack teknik gör att R320 kan nå centimeter noggrannhet med L1/L2 GPS samt förbättra prestanda och tillförlitlighet ytterligare med L1/L2 GLONASS signaler. SureTrack möjliggör att RTK funktionalitet kan använda varje satellit, även sådana som inte följs av basstationen. Ytterligare fördelar är att den har färre RTK frånfall i störda miljöer, snabbare återtagning och en mer robust följning samt möjlighet att hantera GNSS data från flera olika tillverkare. Även om en basstation bara stödjer GPS så kommer SureTrack att göra att även GLONASS signaler kan hanteras vid den mobila enheten för att ge komplett prestanda. R320 kombinerad med den nya A52 antennen från Hemisphere kommer att ge den bästa kombinationen av högprestanda till marknaden.

Info: www.trueheading.se

Sportfiskarna agerar direkt mot EU med anledning av mycket svaga stigningar av vildlax 2010. Fisket i havet bör stoppas, menar Sportfiskarna. Sportfiskarna tillsammans med Finlands Fritidsfiskares Centralorganisation och Kommunförbundet i Norrbotten har skickat en skarpt formulerad skrivelse till Europeiska Unionen.

– Vi vill lyfta fram och visa att 2010 har varit ett katastrofalt laxår och att det nu krävs åtgärder, säger biologen Glenn Douglas som jobbar med laxfrågor på Sportfiskarna i Luleå.

I skrivelsen påpekas att antalet vildlaxar som vandrade upp för lek till Norrlandsälvarna 2010 var bara runt hälften av 2009 års nivå.
– Vissa älvar har haft en trend av minskande laxåterkomster under tio år, säger Glenn Douglas.

I skrivelsen pekar organisationerna ut den låga överlevnaden av utvandrande smolt och ökat fisketryck från det kommersiella laxfisket som huvudskäl till det låga antalet lekvandrande laxar. I skrivelsen uppmanas EU:s Generaldirektorat för havsfrågor och fiske (DG Mare) att följa rådet från sin egen vetenskapliga, tekniska och ekonomiska kommitté för fiskerinäringen (STECF). Det rådet går ut på att inte tillåta havsfiske förrän målet om att 80 % av maximal smoltproduktion har uppnåtts.

– Som situationen är idag borde fisket i havet stoppas, konstaterar Glenn Douglas.

Foto: Joel Norlin

Det rör på sig inom svensk båtförsäkring. Marknaden har under många år varit relativt statisk med ett fåtal stora aktörer. Svedea Båtförsäkring gör nu entre med en stark ägare i ryggen och med en högt ställd ambition: Att bli båtbranschens förstahandsval och marknadsledare. Ansvarig för den svenska verksamheten är Jonas Roberts (bilden).

Pressrelease:

– Det har varit lite för mycket stiltje på den svenska båtförsäkringsmarknaden. Inte mycket har hänt de senaste tio åren och det missgynnar slutkunderna. Svedea Båtförsäkring är vårt svar på den situationen, vi är övertygade om att det finns plats för den som är beredd att anstränga sig lite mer, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef.

Svedea Båtförsäkring är ett helt nytt namn på den svenska båtförsäkringsmarknaden. Bakom bolaget står välrenommerade och finansiellt starka försäkringsjätten Inter Hannover med huvudkontor i London. Svedea Båtförsäkring har redan knutit ett flertal kända båtförsäkringsprofiler till sig och sticker inte under stol med sin ambition:

Att bli båtbranschens förstahandsval och marknadsledare.

– Vi är ett gäng mycket erfarna båt- och försäkringsmänniskor som bygger bolaget utifrån gemensamma grundvärderingar. Vi kommer att vara snabbfotade, flexibla och mycket lyhörda inför vad marknaden vill. Och vi har ägarnas tydliga mandat att bygga ett bolag där vi själva skulle vilja vara kunder, det känns enormt inspirerande säger Jonas Roberts, affärsområdeschef.

Svedea Båtförsäkring finns redan på plats i Stockholm och öppnar inom kort kontor även i Göteborg. Att finnas nära kunderna och att ha hög tillgänglighet är en tydlig del i strategin.

– Båtägaren har ett passionerat förhållande till sin båt och väljer försäkring med stor omsorg. Att arbeta nära båtbranschen och att föra en aktiv dialog med båtfolket är nödvändigt för att bygga trovärdighet. Vi måste visa att vi kan båtar och har ett starkt engagemang i det svenska båtlivet, menar Jonas Roberts.

– På agendan står också att skapa marknadens bästa kundservice och att erbjuda webblösningar som underlättar i alla skeden – från det att man tecknar sin försäkring till hanteringen av en eventuell skada, säger Roberts.

Från januari 2011 kommer det att vara möjligt att försäkra sin båt hos Svedea Båtförsäkring.

Svedea Båtförsäkring är ett affärsområde inom Svedea Specialförsäkring, ett nischat bolag med en tydlig ambition: Att bli nummer ett i de marknadssegment där bolaget är verksamt. Högt engagemang, starkt kundfokus och en passion för försäkring karakteriserar Svedea. Bakom bolaget står Inter Hannover, helägt dotterbolag till ett av världens största återförsäkringsbolag – Hannover Re.

Info: www.svedea.se

Kommentarer

Tom P 11:10:50 2010-10-22

Lycka till med nysatsningen!

Jeanneau introducerar nästa år en helt ny generation av sin Cap Camarat 7.5. Det blir en mycket mångsidig båt som ska passa lika bra för fiske, cruising och mer prestandabetonad båtkörning. I och med Cap Camarat 7.5 CC introducerar Jeanneau ett nytt koncept för att kombinera flera olika sorters båtliv.

Båten har en aggressiv design med S-format däck och en riktigt stor centerkonsol. Den är också ergonomiskt anpassad för att passa många olika förares behov. Båten kan förses med en eller två motorer.

Tekniska fakta
Längd ö a: 7,35 m / 24’ 1”
Längd skrov: 6,95 m / 22’ 9”
Bredd: 2,54 m / 8’ 4”
Vikt utan motor: 1300 kg / 2866 Lbs
Djupgående: 0,50 m / 1’ 7”
Bränsletank: 280 l / 74 Us gal
Max motor: 300 hk / 221 kW
Kategori: C-8
Designer: Sarrazin design, Jeanneau Design
Maxfart: 30-46 knop beroende på motorval

Den 17 oktober avgjordes Mästarnas Mästare i segling i Båstad. Vann gjorde C55 med Björn Österberg, Victor Österberg och David Nihlmark, KSSS. Varje år koras 49 svenska mästare i segling. Men vem som är den verkliga mästaren avgjordes under Mästarnas Mästare i Båstad, den 16 och 17 oktober 2010. I år kämpade 38 svenska mästare om titeln.

– Genom att låta de bästa seglarna mötas på korta banor nära land vill vi göra det enkelt att hänga med och mer intressant för en bredare publik, säger Stefan Rahm, förbundsdirektör på Svenska Seglarförbundet.

Mästarnas Mästare har en stor spännvidd av seglare, allt från OS-elit till seglare från mer traditionella klasser som IF, H-båt och E-jolle. För att inte någon seglare ska få fördelen av att segla sin egen klass seglas Mästarnas Mästare i CB-66:or med spinnaker, en båttyp som ännu inte har SM-status.

Varje lag består av max fyra personer och besättningsvikten får inte överstiga 263 kilo. Det är upp till varje svensk mästare att sätta samman sin besättning.

För första gången avgjordes tävlingen i Båstad. Tidigare har tävlingen genomförts fyra gånger utanför Seglarhotellet i Sandhamn.

– Båstad är inte bara tennis. Jag vill att fler ska upptäcka vilken bra plats Båstad också är för segling, säger Henrik Jönne, hotellchef Hotel Skansen.

Tävlingen har kunnat följas i realtid på www.svensksegling.se/mastarnasmastare, då båtarna är utrustade med GPS-sändare som visar deras positioner.

Finalresultat:
C55
Int One Metre
Formula 18
CB66 Racer
Laser Master
29er
470 Herr
470 Dam

Info: www.svensksegling.se

Bilden:
Björn Österberg, Viktor Österberg och David Nihlmark vann den avgörande finalen i Mästarnas Mästare.
Foto: Elke Cronenberg.