Nyheter

Sjöfartsverket kommer inte att höja farledsavgiften under 2011, trots att det tidigare aviserats. Däremot kommer lotsavgiften att höjas som planerat med 5 procent från den 1 januari 2011.

Den tidigare aviserade höjningen av farledsavgiften kommer inte att genomföras under 2011. Däremot kommer den tidigare planerade höjningen av lotsavgiften med 5 procent att genomföras som planerat från 1 januari 2011.

Sjöfartsverket återkommer i slutet av året med ett förslag till långsiktig strategi för sjöfartsavgifterna. Därefter kommer vi att bjuda in våra intressenter till en diskussion om den framtida avgiftsstrategin och hur vi kan möta våra kunders behov av ett hållbart och kostnadseffektivt system.

Redan tidigare aviserades om en höjning av farledsavgiften, men den har än så länge kunnat undvikas. Det beror på att Sjöfartsverket nu genomför omfattande effektiviseringar och naturligtvis även på ökade godsvolymer.

Den 28 oktober överlämnade regeringens särskilde utredare Jonas Bjelfvenstam betänkandet Svensk sjöfarts konkurrensförutsättningar (SOU 2010:73) till statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd.

Utredaren har bland annat haft i uppdrag att överväga åtgärder, utanför skatteområdet, för att stärka den svenska sjöfartens konkurrenskraft. I utredningen konstateras att det krävs att bemanningskostnaderna på svenskflaggade fartyg snarast kan sänktas för att svensk sjöfart i internationell trafik ska vara konkurrenskraftig.

Utredaren konstaterar att det i första hand måste vara arbetsmarknadens parter som tillsammans ska ta ett ansvar för ett genomgripande omställningsarbete genom överenskommelser som bland annat innebär att andelen arbetskraft från lågkostnadsländer kan öka på fartygen.

– Målet bör vara att arbetsmarknadens parter senast den 1 mars 2011 har förhandlat fram nya centrala överenskommelser som sänker bemanningskostnaderna. Regeringen bör överväga att sätta ut avstämningstidpunkter och bistå med förhandlingsledare, säger den särskilda utredaren Jonas Bjelfvenstam.

Vid sidan av parternas överenskommelser anser utredaren att staten bör fortsätta ta ett ansvar för svensk sjöfart genom att dagens sjöfartsstöd behålls. Motivet för detta är att upprätthålla sjöfartskompens i Sverige samt att Sveriges möjligheter att vara pådrivande i miljö- och sjösäkerhetsarbete inom det internationella arbetet underlättas.

Utredaren föreslår också att en innovationsfond inrättas samt att ett samlat program för forskning och innovationer inom sjöfarten tas fram. Syftet med detta är att långsiktigt förbättra konkurrensvillkoren för svensk sjöfart.

I uppdraget har även ingått att beakta möjligheten att införa ett svenskt internationellt fartygsregister som ett sätt att sänka bemanningskostnaderna. I utredningen har utformningen av ett sådant register belysts. Utredaren förordar dock inte ett sådant register eftersom det kräver ändringar i arbetsrätten som strider mot internationella konventioner.

Vidare kan förändringar i den svenska arbetsrätten leda till att fler branscher efterfrågar liknande regelförändringar. Möjligheten att nå en bred politisk uppslutning, samsyn mellan arbetsmarknadens parter och därmed en stabil och långsiktig sjöfartspolitik framstår också som begränsade.

En strid om en Hallberg-Rassy 37 fots segelbåt avgjordes på fredagen i Uddevalla tingsrätt. Det är ett par från Blekinge som hävdar att deras helt nya båt är behäftad med en lång rad fel. Igår visades ett inslag på TV4 om tvisten. På fredagen kom domen i Uddevalla Tingsrätt. Den innebar att båtköparen förlorade mot varvet och nu får betala även rättegångskostnaderna på drygt 800 000 kr.

Medan varvet Hallberg-Rassy med hjälp av sina experter hävdar att båten är felfri så menar paret som har köpt båten bland annat att skrovet är delaminerat. Dessutom har de en lång lista med mer eller mindre allvarliga punkter som de ville ha åtgärdade.

Paret har fått sina uppgifter styrkta av flera experter som bland annat har gjort mätningar i skrovet. Även varvet har anlitat experter för att stödja sin åsikt.

Tvisten avgörs i Uddevalla Tingsrätt.
Följ inslaget på TV4: http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/tv4nyheterna?title=battvist_avgors_i_ratten&videoid=1107528

Marknaden för riktigt lyxiga båtar är riktigt het, trots att vi vanliga människor fortfarande kämpar med sviterna av det ekonomiska stålbadet. Ännu en riktigt lyxiga båt har hittat en ny ägare. Den här gången är det Feadship Royal Van Lent som har sålt båt nummer fyra i sin serie kallad F45 Vantage custom. De nya ägarna hämtade yacten 27 oktober och döpte henne till Gladiator.

Det exklusive konceptet F45 sammanför all lyx och alla goda yachtegenskaper man kan tänka sig i en enda båt. Se bara utrustnings- och specifikationslistan här nedan. Den innehåller verkligen allt…

Ägarna till Gladiator ville ha en flytande och mycket lyxig sommarstuga i stälelt för ett “beach house on the water” för att passa deras livsstil.

Nästa F45 sjösätts våren 2011.

Technical specifications
Builder: Feadship – Royal Van Lent Shipyard
Type: Twin screw motor yacht, steel hull and aluminium superstructure
Length overall: 44.65m 146’6”
Beam max: 9.20m 30’2”
Draft (loaded): 2.70m 8’10”
Fuel capacity: 40,000 l 10,500 US Gallons
Fresh water capacity: 10,000 l 2,600 US Gallons
Design: De Voogt Naval Architects
Naval Architect: De Voogt Naval Architects
Exterior styling: De Voogt Naval Architects / Sinot Design Associates
Interior design: Sinot Design Associates
Main engines: 2x MTU 12V2000M70 – 788 kW / 1055 bhp
Propellers: 2x Wärtsilä Fixed pitch 5-bladed propellers
Propeller shaft: Rubber Design
Reduction gears: ZF W7540
Stabilizers: VTNaiad Marine zero-speed
Generators: 2x Caterpillar C9/Stamford 150 kW
Max. speed appr.: 14.5 knots
Range: Transatlantic
Classification: Lloyd’s 100 A1, SSC, Yacht, Mono, G6, LMC, UMS, MCA

Volvo Personvagnar tar nu nästa steg i jakten på framtidens elbilsteknik. Med forskningsstöd från Statens Energimyndighet påbörjas utvecklingen av en bränslecell som kan ge en elbil ökad räckvidd utan koldioxidutsläpp. Målet är att ha två prototyper baserade på Volvo C30 DRIVe Electric färdiga för tester ute i trafiken under 2012. Nu hoppas vi att något liknande kommer även från Volvo Penta…

– Detta är en spännande förlängning av vår stora satsning på elektrifiering. Batteriernas kostnad och storlek innebär fortfarande att rena elbilar har en förhållandevis begränsad räckvidd. Bränsleceller kan vara ett sätt att öka körsträckan mellan batteriladdningarna. Projektet ger oss dessutom ökad kunskap om bränsleceller och vätgas, säger Volvo Personvagnars VD Stefan Jacoby.

I det aktuella projektet samarbetar Volvo Personvagnar med företaget Powercell Sweden AB. I första steget genomförs en förstudie av en så kallad Range Extender, som består av en bränslecell med reformer.
Reformerns uppgift är att bryta ner ett flytande bränsle, i det här fallet bensin, och bilda vätgas. I bränslecellen omvandlas vätgasen till elektrisk energi som driver bilens elmotor.

Processen genererar elektrisk energi helt utan utsläpp av koloxid (CO), kväveoxider (NOx), svaveloxider (SOx) och partiklar. Tack vare den höga verkningsgraden är utsläppen av den kvarvarande komponenten, koldioxid (CO2) kraftigt minskad, jämfört med ett konventionellt fordon. Slutprodukten är bara el, vatten samt en mindre mängd koldioxid.

Tekniken kan anpassas så att även förnyelsebara bränslen kan användas.

Väsentligt ökad körsträcka
Tekniken beräknas öka elbilens räckvidd med upp till 25 mil – utöver den körsträcka som bilens batteripaket ger. Inom bränslecellsindustrin förväntas tekniken stegvis bli allt mer kostnadseffektiv genom tekniska förändringar samt storskalighetseffekter.

I nästa steg, förusatt fortsatt stöd från Energimyndigheten, kommer Volvo Personvagnar och Powercell att ta fram två testbilar som baseras på dagens Volvo C30 DRIVe Electric. Bilarna börjar testas under 2012.

– Vi har precis tagit de första stegen och det är naturligtvis för tidigt att tala om en marknadsintroduktion av elbilar med Range Extenders. Det industriella beslutet kommer när vi har lärt oss mer om bränsleceller och dess möjligheter, säger Stefan Jacoby.

Volvo Personbilar Sverige. Vi förbehåller oss rätten att när som helst och utan föregående varning ändra färger, specifikationer, tillbehör, material och modeller.

Klicka på länken nedan för att läsa mer on-line
https://www.media.volvocars.com/go/bc4c974e-5bfc-4f74-9868-f82c0fbe8410.aspx

Under 12-14 november anordnar Stenungsbaden Yacht Club en skattjakt med verk av konstnären Åsa Jungnelius i samarbete med Kosta Boda och Presenthörnan. Skattjakten är uppdelad på olika stationer varpå det bjuds gott tilltugg och mousserat vin. Vid den avslutande stationen väntar konstnären själv där hon delar med sig av sitt konstnärskap. Och samtliga besökare tar glaset med sig hem, givetvis skapat av Åsa Jungnelius.

En spavistelse är en het potatis. Det blir alltmer populärt att besöka spahotell för återhämtning och rekreation. ”Hemester”, att semestra på hemmaplan, blir allt vanligare och att spendera sin ledighet på en spaanläggning hör till de mest populära göromålen. För att utöka upplevelsen på Stenungsbaden Yacht Club har hotellet som ambition att komplettera vistelsen med aktiviteter runtikring avkopplande bad och spabehandlingar. En av dessa är att bjuda in konstnären Åsa Jungnelius att visa upp sitt arbete, som just kommenterar hur vi konstruerar vår egen identitet genom shopping och olika skönhetsbehandlingar. – Vem har sagt att skönheten är god? Under första skattjaktsdagen finns dessutom konstnären själv på plats i egen hög person.

– Syftet med att arrangera aktiviteter likt Skattjakten och att bjuda in Åsa till Stenungsbaden är att kunna erbjuda våra gäster en helhetsupplevelse. Att spendera en weekend hos oss innebär givetvis chans till avkoppling och att njuta av vår spaanläggning, men vi har dessutom aktiviteter runt omkring som berikar upplevelsen. Och med ett besök av en så fantastiskt duktig och framgångsrik konstnär som Åsa Jungnelius är vi förstås oerhört privilegierade, säger Karin Åkerman på Stenungsbaden.

Åsa Jungnelius är konsthantverkaren och formgivaren som genom sina rebelliska verk gjort sig vida omtalad. För Kosta Boda har hon skapat serien Make Up, de mycket uppmärksammade nästan halvmeterhöga nagellacksflaskorna i färgat glas, det är också denna serie som visas under Skattjakten på Stenungsbaden. Åsas arbete har en tydlig feministisk udd och hon berör ämnen som kön, genus, makt, materials värde, konsumtion, och kulturella och klasstyrda urvalsprinciper. Åsa är sedan 2007 knuten som konstnär till Kosta Boda.

– I mitt konstnärskap ställer jag frågor med estetik som språk, och genom serien Make up fokuserar jag på människans stereotypa attribut och hur vi konstruerar vår identitet genom konsumtion av smink som statussymbol. Vi formar vår identitet genom att forma ytan – men vad betyder ytan, är den innehållet? Syftet med mina verk är att genom estetik kommentera vår omvärld, ofta med stereotypt laddade föremål såsom läppstiftet som utgångspunkt för att punktera eller understryka dess vedertagna innebörd, säger Åsa Jungnelius.

Skattjakten är ett samarbete mellan Kosta Boda, Presenthörnan Stenungsund och Stenungsbaden Yacht Club. Presenthörnan är erkända för tidigare stora annorlunda utställningar, senast med Kjell Engman i Vattenfalls bergrum – den största glasutställning som genomförts i Sverige.

Skattjakten pågår under 12-14 november och föranmälan görs till Presenthörnan i Stenungsund. Biljetter säljs i receptionen på Stenungsbaden Yacht Club. I samband med Åsas besök erbjuds dessutom möjligheten att kombinera ett besök på utställningen med övernattning på hotellet genom ett Konstpaket från 1595 kr/pers.

Åsa Jungnelius medverkar på Skattjakten fredag-lördag, EJ under söndagen.

Nu kommer Jabra med handsfree till mobilen som är testad i 12 meter i sekunden. Wave, som den så passande heter, är en trådlös handsfree som specialdesignats för att fungera även när det blåser. Och när det blåser frisk kuling trär man på en liten socka på mikrofonen som tar bort blåst och buller.

Jabra lanserar nu flera nya Bluetooth-tillbehör och hörlurar som gör det ännu bekvämare att tala i telefon och lyssna till musik, samtidigt som de bidrar till säkrare bilkörning. De nya modellerna – Wave, Cruiser2, Easygo och Active – bär alla Jabras signum med god design och utsökt ljud.

Sverige är ett av få länder där telefonsamtal i bilen utan handsfree fortfarande är tillåtet. Trots det ökar efterfrågan på nya handsfreelösningar för säker bilkörning. Jabra lanserar en hel serie snygga, praktiska och trafiksäkerhetshöjande Bluetooth-lösningar. Dessutom kommer nya in ear-hörlurar speciellt för aktiva användare.

Jabra Wave är ett Bluetooth-headset som man enkelt fäster bakom örat. Nya Jabra Wave är liten, tunn och lätt att använda med sin vidareutvecklade vind- och brusreducering: Det handlar om ett nytt mikrofonkoncept i kombination med en digital signalprocessor. Headsetet har automatisk volymkontroll och skydd mot plötsliga höga ljud. Det kan kopplas mot två Bluetooth-enheter samtidigt.

Med Cruiser2 fortsätter Jabra sin kamp mot dåliga telefonvanor i trafiken. Det är en Bluetooth-baserad handsfree-enhet som enkelt fästs på solskyddet i bilen och gör det möjligt att både ta emot samtal och ringa upp utan att ta händerna från ratten (med telefoner som stödjer röststyrning). Enheten har utvecklats med användarvänligheten i fokus. Bland de nya funktionerna finns CallerID, som gör att enheten talar om vem som ringer, exakt som det har matats in i telefonen (t ex ”call from Mamma” eller ”call from Martin arbete”). Dubbla mikrofoner, en kraftfull högtalare och reducering av bakgrundsbrus garanterar bra ljud. Två telefoner kan vara uppkopplade samtidigt. Dessutom går det att spela upp musik i stereoformat från mobiltelefonen i bilens stereoanläggning via Cruiser2, tack vare den inbyggda FM-sändaren. Taltiden är upp till 14 timmar och standbytiden upp till 20 dagar.

Easygo är ett headset som vänder sig till förstagångsanvändaren. Det är en Bluetooth-lösning som är prisvärd och lätt att använda. Easygo har större ikoner, en lättanvänd av- och på-knapp, samt en röstguide som även informerar om batterinivå och mottagnings­status. Headsetet är också bekvämt att bära, med möjlighet att välja mellan en öronsnäcka i gelmaterial eller en bygel bakom örat.

Jabra lanserar även Active, ett trådat headset speciellt utvecklat för aktiva människor som älskar musik. Active har ett ”öronlås”, som gör att headsetet sitter fast ordentligt även under t ex ett hårt träningspass. Öronpropparna är både svett – och vätskeresistenta. På sladden finns en kontrollenhet med mikrofon och svarsknapp samt en separat volymkontroll. Active har en 3,5 mm guldpläterad kontakt för anslutning till musikspelare och Apple-, Blackberry- LG- och Motorola-telefoner. En adapter för Nokia-, Sony Ericsson- och Samsung-telefoner medföljer också.

– Vi diskuterar ofta hur vi använder våra mobiler. Med de nya produkterna slår vi ett slag för trafiksäkerheten, samtidigt som vi möter den ökade efterfrågan på förstklassiga, snygga och användarvänliga enheter, säger John Bäckström, chef för mobila produkter i Sverige och Finland.

Pris Jabra Active: Ca 500 kr, inkl moms
Jabra Wave: Ca 600 kr, inkl moms
Jabra Cru Ca 1 000 kr, inkl moms
Jabra Easygo: Ca 400kr, inkl moms

Björn Hansen är bäste svensk på det internationella seglarförbundets nya rankinglista. Björn ligger åtta på listan, som toppas av Adam Minoprio från Nya Zealand före Ben Ainslie från Storbritannien. Bland tjejerna ligger Nicky Souter (AUS) etta före Lucy MacGregor (GBR). Anna Kjellberg är bästa svenska på 18:e plats.

Gapet mellan Adam Minoprio och Ben Ainslie har minskat sedan förra rankingen eftersom Ainslie försvarade sin titel i Argo Group Gold Cup på Bermuda.

Mathieu Richard (FRA) behåller sin position som trea över allt före Australiens Torvar Mirsky.

Här är de officiella listorna:

Match racing – Open – Wednesday 27 October 2010
Pos Name Country Crew Events Previous Best Points
1 Minoprio Adam
NZL 8 1 1 12139
2 Ainslie Ben
GBR 8 2 2 12000
3 Richard Mathieu
FRA 8 3 1 11734
4 Mirsky Torvar
AUS 8 4 2 11221
5 Gilmour Peter
AUS 8 6 1 10449
6 Williams Ian
GBR 8 5 1 10269
7 Morvan Pierre-antoine
FRA 8 7 7 10257
8 Hansen Bjorn
SWE 8 9 4 9814
9 Bruni Francesco
ITA 8 8 8 9730
10 Wibroe Peter
DEN 8 12 8 9171
11 Neugodnikov Eugeniy
RUS 7 10 5 9115
12 Corbett Reuben
NZL 8 14 12 9046
13 Iehl Damien
FRA 8 13 3 9043
14 Marinho Álvaro
POR 8 18 14 9008
15 Ainslie Ian
RSA 8 20 10 8941
16 Berntsson Johnie
SWE 8 19 7 8924
17 Lindberg Staffan
FIN 8 15 5 8873
18 Robertson Philip
NZL 8 21 18 8777
19 Ebler Mads
DEN 8 11 10 8590
20 Monnin Eric
SUI 8 23 11 8539

Match racing – Women – Wednesday 27 October 2010
Pos Name Country Crew Events Previous Best Points
1 Souter Nicky
AUS Nina Curtis
Jessica Eastwell
Olivia Price
8 4 1 11184
2 Macgregor Lucy
GBR Nicola Muller
Ally Martin
Annie Lush
8 3 1 11176
3 Leroy Claire
FRA Marie Riou
Elodie Bertrand
8 2 1 11004
4 Tunnicliffe Anna
USA Alice Manard
Deborah Capozzi
Molly O’bryan Vandemoer
8 5 3 10864
5 Groeneveld Renee
NED Annemieke Bes
Brechtje Van Der Werf
8 1 1 10641
6 Skudina Ekaterina
RUS Irina Lotsmanova
Elena Oblova
Irina Lotsmanova
Elena Syuzeva
8 12 6 9931
7 Spithill Katie
AUS Nina Curtis
Nicole Douglass
8 7 2 9731
8 Le Berre Anne-claire
FRA Alice Ponsar
Myrtille Ponge
8 6 5 9702
9 Barkow Sally
USA Susanne Leech
Katherine Pettibone
8 13 3 9602
10 Bossard Julie
FRA Elodie Créac’h
Sophie D’ortoli
8 9 6 9322
11 Meldgaard Pedersen Lotte
DEN Trine Palludan
Tina Schmidt
8 10 1 9261
12 Tulloch Genevieve
USA Jennifer Morgan
Alice Manard
Jamie Haines
Jennifer Chamberlin
8 11 9 9212
13 Hahlbrock Silke
GER Maren Hahlbrock
Kerstin Schult
8 8 2 8799
14 Roca Mata Silvia
ESP 8 15 14 8029
15 Lehtinen Silja
FIN Maria Klemetz
Silja Kanerva
8 14 4 7963
16 Osborne Samantha
NZL Raynor Smeal
Jenna Hansen
8 16 14 7249
17 Monina Cristiana
ITA 8 18 17 7164
18 Kjellberg Anna
SWE 8 17 8 6957
19 Senfft Juliana
BRA 8 20 16 6749
20 Echegoyen Tamara
ESP Sofia Toro
Angela Pumariega
5 29 20 6408

True Heading AB och Skärgårdsradion 90,2 har påbörjat en tre veckors kampanj för en hjärtligare skärgård. För att uppmuntra en hjärtligare ton och hjälpsamhet i båtlivet så har True Heading AB och Skärgårdsradion 90,2 startat en tre veckors lång kampanj som kommer att sluta med en stor prisutdelning söndagen den 14/11 kl 14:00 på båtmässan Scandinavian Boat Show i Älvsjö.

Pressrelease:

Kampanjen kommer att ha en tävlingsliknande form där man får berätta om sin värsta respektive bästa historia från båtsommaren 2010. På detta sätt lyfter TrueHeading fram hur man inte skall agera till sjöss respektive hur man skall uppträda som båtgranne. I ett gott sjömanskap är det viktigt att hjälpa till och med fler människor som vill ut i skärgården så ökar vikten av detta. Med fler och större båtar i skärgården är det också viktigt att hjälpa varandra för att undvika skador både på personer och materiel.

– För True Heading som jobbar med säkerhetslösningen AIS var det självklart att vara med i detta projekt för en Hjärtligare skärgård. Alla former och medel som bidrar till ökad sjösäkerhet och gott sjömanskap är bra, säger Anders Bergström VD för True Heading AB.

Svenska Dometic Marine, som är världens ledande tillverkare av marin sanitetssystem, har fått sin nya holdingtank nominerad till den prestigefyllda utmärkelsen DAME Award på båttillbehörsmässan METS i Amsterdam. Tanken heter SailVac(TM) Vacuum Holding Tank System och är världens första holdingtank speciellt framtagen för mellanstora båtar.

– Vi kom nyligen tillbaka från den amerikanska branschmässan IBEX med en Innovation Award för vår nya Dometic In-Duct Breathe Easy(TM) Air Purifier, så utmärkeelsen på METS är ytterligare en uppmuntran för vårt designteam, säger Frank Marciano, VD för Dometic Marine.

Systemet kombinerar en vakuumpump, vakuum tank och hålltank i en enda enhet. Detta sparar mycket utrymme i båten.

Systemet kan till exempel kopplas till Dometics VacuFlush toilet, vilket ger en extremt låg vattenförbrukning i kombination med SailVac system. Förbrukningen av spolvatten blir därmed under 0,5 liter per spolning.

Video med SailVac Holding Tank: http://www.dometic.com/enie/International/Site/Marine/Holding-Tank-Systems/SailVac-Vacuum-Holding-Tank-Video/

Mirabaud LX var ett av de team som klarade sig riktigt bra uder den nyligen avslutade Weymouth Speed Week. Skepparen Thomas Jundt och hans Mirabaud LX vann tävlingen i denna extrema segelbåt med en toppfart på 25,8 knop.

– Jag har uppfyllt mina drömamr som jag har haft sedan jag var barn, säger Thomas Jundt.

Under Weymouth Speed Week, som seglades förra veckan, vann Jundt segelbåtsklassen. Han seglade den 500 m långa banan med en snittfart på 23,24 knop och en toppfart på 25,8 knop.

Foto: Ian Roman.

Info: www.ianroman.com

36 Bellagio är en riktigt lyxig och läcker motorbåt på 11,5×3,65 m. Lyx, elegans och högsta kvalitet tillsammans med ett handtverk i toppklass gör att den här båten verkligen passar de VIP-kunder den är avsedd för. Colombo 36 Bellagio har samma finess som sina syskon från italienska Colombo, men med en mer modern framtoning.

Båtens linjer är allt annat än konventionella.Linjerna speglar traditionella värden, men döljer också flera modernare lösningar. För designen står konstruktölrerna Nuvolari och Lenard.

Skrovet har designats av båtkonstruktionsfirman Victory Design, vars målsättning har varit att skapa en snygg båt med maximala prestanda och så låg bränsleförbrukning som möjligt.

Sittbrunnen är väldisponerad med gott om plats för besättning och passagerare. I aktern finns ett rymligt soldäck. Under däck finns en stor dinette som kan göras om till en dubbelkoj, alternativt soffa, ett pentry och ett badrum.

Båten manövreras enkelt med joystick. Motorbestyckningen är som standard två stycken VOlvo Penta IPS 400.

Tekniska fakta:
Längd ö a: 11.53 m
Bredd: 3.65 m
Torrvikt: 7,00 ton
Bränsletank: 990 liter
Vattentank: 350 liter
Motorer: 2 x Volvo Penta IPS 400 à 300 hk
Info: www.colomboboats.it

Jan Comstedt AB tar över distributionen av Jabsco och Rule i Sverige. Företaget tar från och med 1 januari 2011 över distributionen av Jabsco och Rule marinprodukter på svenska marinmarknaden. Det börjar lagerföra och sälja produkterna från och med oktober i år, men blir den officiella distributören vid årsskiftet.

Grundaren av Comstedt, Jan Comstedt, har tidigare arbetat med Jabsco produkter under 50,60 och 70 talet som delägare i AB Telfa.

– Det finns en lång historik och produktkunskap i företaget som gör att vi ser fram emot att utveckla Jabsco på den svenska marknaden, säger Magnus von Barth.

– I samband med att vi tar över Jabsco i Sverige kommer vi att upphöra med vårt samarbete med Johnson Pump, ett samarbete som pågått under många år.

– När vi fick förfrågan från Jabsco var det ett lätt val, Jabsco och Rule tillverkar produkter av hög kvalitet och är väl representerade hos de större båtbyggarna runt om i världen vilket vägde tungt, säger Mats Comstedt.

Jabsco är ett etablerat företag som ägs av ITT koncernen och har varit verksamma på världens marinmarknader sedan 30-talet då de uppfann impellerpumpen. Rule ingår i Jabscokoncernen sedan 1998. Jabsco och Rule produktsortiment består av toaletter, pumpar, strålkastare och motorrumsfläktar. ITT är världens största producent av pumpar och pumpsystem för att flytta vätskor, med en global omsättning på 11,7 miljarder dollar.

Jan Comstedt AB är en väl etablerad distributör på den svenska marinmarknaden och grundades 1983. Företaget omsätter idag ca. 50 miljoner med tretton anställda. Sedan 1999 drivs och ägs bolaget av syskonen Anna och Mats Comstedt samt Magnus von Barth. Jan Comstedt AB är generalagent för många välkända varumärken som Teleflex Marine, Kobelt, Marinco, BEP Marine, Calix, TBS electronics, CombiLock, Bomar, Humminbird, MinnKota, Cannon och Geonav.

Info: www.comstedt.se

De här snygga LED-lanternorna ger enligt tillverkaren ett mycket starkare ljus med extremt lång livslängd. Det är det amerikanska företaget Accon Marine som har tagit fram dessa som standard för båtar tillverkade i USA. De är godkända av US Coast Guard för upp till 2 Nm och finns i rött, vitt och grönt. När lanternorna inte används fälls de ner helt i däcket.

Lanternorna är tillverkade i 316 rostfritt i marin kvalitet och är anpassade för ett långt liv på båtar. För att undvika vattenintrång finns det en extra plastskål som monteras under lanternorna och därmed stoppar vattnet.

Lanternorna installeras med tre skruvar. Instruktioner med mera finns på:

www.youtube.com/watch?v=Rt9x0QTuwPI&feature=channel. The inventor of the original Pop-Up cleat, Accon Marine specializes in flush-mounted, stainless steel hardware to enhance a boater’s experience.

Info: www.acconmarine.com

Det trådlösa dödmansgreppet CoastKey har godkänts av försäkringsbolaget Atlantica vilket nu gör det möjligt för båtägare som investerar i CoastKey att sänka försäkringspremien på båtförsäkringen. CoastKey, utvecklad i samarbete med professionella båtförare från bland annat den norska polisen och ribbåtsbranschen, är ett trådlöst dödmansgrepp med inbyggd fjärrstart.

– Det är fortfarande alldeles för många båtförare som inte tänker på att använda dödmansgreppet som säkerhetsåtgärd. Att Atlantica godkänt CoastKey och ger rabatt på försäkringen borde bli ett bra incitament för fler att börja tänka på sin säkerhet ombord, säger Dan Eriksson, produktspecialist på CoastKey.

Atlantica premierar den som använder CoastKey, och som har eller tecknar försäkring hos dem, med 15 procents rabatt på premien samt med att man vid ev. stöldförsök/stöld av båten slipper betala självrisk.

– Kunden kan få ända upp till 25 procents rabatt om man kombinerar CoastKey med godkänt söksystem, som till exempel DEFA Tracking. Vi på KGK tycker att detta är ett bra initiativ av Atlantica.

Info: www.atlantica.se

Den 26 oktober möttes EU:s fiskeministrar för att bland annat besluta om 2011 års fiskekvoter för Östersjön. WWF välkomnar att EUs fiskekommissionär Damanaki uppmanar medlemsländerna att följa de vetenskapliga råden. Läget för torsken i östra Östersjön har ljusnat betydligt medan det västra beståndet ännu inte är fullt livskraftigt.

– Det är hög tid att EUs fiskeministrar beslutar att följa havsforskarnas och kommissionens rekommendationer för att få ett fiske som är miljömässigt och ekonomiskt hållbart. De kan nu vända trenden och ta första steget mot en ny fiskeripolitik som är i balans med vad havet tål, säger Jenny Fors, fiskepolicyansvarig på Världsnaturfonden WWF.

På rådsmötets agenda finns förslaget att följa förvaltningsplanen för Östersjötorsken och öka torskfiskekvoten för det östra beståndet med 15 procent och 6 procent för det västra beståndet. För bland annat sill, skarpsill och lax rekommenderas minskade kvoter. Även antalet fiskedagar ute till havs ska begränsas.

– Vi är glada över att torsken i det östra beståndet vuxit till sig i takt med att fisket följer en förvaltningsplan som går i rätt riktning. Men tyvärr är läget inte lika ljust för det västra beståndet, säger Jenny Fors.

Idag finns bara förvaltningsplaner för torsken i Östersjön. WWF vill att alla fiskbestånd ska förvaltas inom långsiktiga förvaltningsplaner för att skapa livskraftiga bestånd.

– Det är allvarligt att förvaltningsplaner för sill och skarpsill och laxen i Östersjön fortfarande saknas. Om de fanns på plats och fungerade skulle bestånden redan idag kunnat vara i bättre balans. Fungerande förvaltningsplaner är även avgörande för att fisken ska kunna certifieras, vilket allt fler konsumenter efterfrågar idag, säger Jenny Fors.

Överfisket är ett allvarligt hot mot fiskbestånden och i EU är 70 procent av bestånden överfiskade.

– I väntan på en ny och reformerad fiskerilagstiftning år 2012 har ministrarna nu möjlighet att inleda en ny trend och säkra fiskbestånden för framtiden. EU-kommissionären Damanaki har gjort ett bra jobb när kommissionen nu utmanar medlemsländerna att följa de vetenskapliga råden, något som inte alltid varit fallet säger WWF.

Sjöfartsverkets webbplats www.sjofartsverket.se har moderniserats. Än så länge handlar det bara om förstasidan, men där är det många nyheter. Utgångspunkten för förnyelsen är att webbens förstasida ska presentera Sjöfartsverket på ett mer lättillgängligt sätt.

Innehåll som efterfrågas av omvärlden får direkta ingångar från förstasidan som Sjö- och flygräddningen Online, navigationsvarningar, Ufs-notiser, isnytt och vind- och vatteninformation (Viva).

Webbplatsen kommer också att vara en mer aktiv nyhetsförmedlare än tidigare.

– Genom att berätta både om stora och mindre händelser hoppas vi kunna öka kunskapen om Sjöfartsverkets alla spännande uppdrag och verksamheter, säger kommunikationschef Maria Ottosson.

En annan nyhet på förstasidan är att evenemang och händelser som mässor, seminarier och sjöräddningsövningar får en väl synlig plats under den nya vinjetten På gång.

Info: www.sjofartsverket.se

Swarovski lanserar en ny familj med fältkikare, modell SLC 42 HD, vars främsta kännetecken är mångsidighet och robusthet. Bland de nya egenskaperna finns en nyutvecklad kristall¬klar HD-optik, ny fokusmekanism och lägre vikt. Den nya familjen omfattar två nya modeller, 8×42 och 10×42, båda med HD-linser som reducerar akromatiska färgfel och ger knivskarpa och kontrastrika bilder i naturtrogna färger. Detta innebär helt nya möjligheter att fånga små detaljer i växt- och djurriket.

Linserna och prismorna hos de nya kikarna är ytbehandlade med SWARODUR, SWAROTOP och SWAROBRIGHT, vilket bland annat ger bättre egenskaper vid skymning och andra svaga ljusförhållanden. Dessutom är okularen och frontlinserna behandlade med SWAROCLEAN vilket ger en smutsavvisande effekt som underlättar avlägsnandet av envist smuts som t.ex: vattenmärken och kåda.

En unik kombination av hårda och mjuka komponenter ger det nya fokuseringshjulet utmärkt grepp och stabilitet i alla väderförhållanden. Mekanismen kan till och med användas med full precision även när man bär handskar. En vridning på endast ett och ett halvt varv tar dig från oändligheten till närgränsen som är mindre än två meter. Den nya fokusmekanismen kan korrigera för nedsatt syn med upp till 6 dptr, samtidigt som okularens individuella dioptrijusteringar på +/- 4 enheter kan kompensera för syn¬skärpan hos respektive öga. Även glasögonbärare kan njuta av det exceptionella vidvinkelsynfältet och den kristallklara återgivningen hos dessa kikare. SLC 8×42 HD har till exempel en betraktningsvinkel på hela 136 meter, vilket är bäst i sin klass. De stabila avtagbara ögonmusslorna är individuellt justerbara i tre steg.

Ett nytt slitstark magnesiumhus gör SLC 42 HD lättare än sina föregångare. Detta är värdefullt under längre observationspass eller på krävande expeditioner. Trots den låga vikten på endast 800 gram är kikaren robust med fullgoda optiska egenskaper.

”En slimmad och kompakt design tillsammans med ett greppsäkert gummihölje med stadigt tumstöd gör kikaren bekväm att använda i alla situationer”, säger Håkan Lindström hos Swarovskis nordiska generalagent Focus Nordic”

Utöver den nya kikarfamiljen lanserar Swarovski en ny fältväska i ett robust vatten¬avvisande material och en modern design. En bred öppning gör kikaren lätt åtkomlig vid behov. Den avtagbara bärremmen gör att väskan kan hängas över axeln alternativt bäras runt midjan eller kring halsen.

Swarovski SLC 42 HD blir tillgänglig i fotohandeln under oktober månad, där de kommer att kosta ca 16 999 kr (8×42) respektive 179 99 kr (10×42) inklusive moms.

Info: www.focusnordic.se

Här är ett par intressanta båtar från spanska Barracuda. De beskrivs av tillverkaren som traditionella båtar från Balearerna, men i den här versionen har de nyare och mer energieffektiva skrov. Även båtarnas övriga design har fått sig en översyn. De två aktuella modellerna är Sasga 12 och Sasga 16.

Barracuda är kända för sina traditionella långfärdsmotorbåtar i bra kvalitet. Urpsrunget sägs vara den typ av roddbåtar som fiskarena på Menorca hade en gång i tiden.

De två nya modellerna är Sasga 12 och Sasga 16. Den mindre varianten har en totallängd på 13,50 m och bekränas bli helt färdig inför säsongen 2011. Den större Sasga 16 blir däremot inte färdig förrän under 2012. Konstruktion med mera utförs vid Sasga Yachts på Menorca.

Tack vare de runda skrovformerna och den väl utlagda skrovbredden har båtarna mycket god innervolym och en fin bärighet.

Båda versionerna har en flexibel interiör som kan anpassas helt enligt kundens önskemål. Bland annat finns en walk-around lösning för för- och akterdäck och till den stora badplattformen. Den största flybridgeversionen har boutrymmen för sex personer i tre större kabiner plus en steward/skeppare i ett utrymme i fören.

Alternativen för framdrift för Sasga 12 är antingen dubbla 260 hk eller 315 hk. Det ger en cruisingfart på 12 knop och maxfart på 18-20 knop. Räckvidden vid 12 knop är över 500 Nm. Båten har bland annat system för ljuddämpning och ett gyro stabilisation systems. Pris 360 000 Euros.

Info: www.sasgayachts.com

Skärgården och skärgårdsåret bjuder på oerhörda kontraster vilket kan vara svårt att tro om man inte har upplevt det. Fotografen och författaren Sören Colbing tar oss med till sådant som få har sett eller upplevt tidigare. Boken bjuder på en fantastisk resa.

Alla årets årstider har sina höjdpunkter:
· Våren med dagsmeja och allt längre dagar. Islossningen – ett mäktigt skådespel, sjöfåglarnas liv och kiv.
· Sommaren med finkornig ljus sand, varmt vatten, ljusa nätter kring midsommar som övergår i mörka nästan tropiska augustinätter.
· Hösten med ena dagen blank och stilla med silverljus på våta hällar och vattenytor, för att nästa vara en dag med stormvindar och upprört hav.
· Vintern med sitt magiska släpljus och isläggning.

Sören Colbing har i fyra decennier genomkorsat Stockholms skärgård – vinter som sommar. Här har han samlat sina främsta fotografiska pärlor från dessa resor.

Sören Colbing är skärgårdsskildrare, fotograf och författare till en rad böcker om skärgården. Senast var han aktuell med Kustens pärlor som kom 2008. Colbings bilder från skärgården har setts av flera hundra miljoner människor världen över i tv-bildspelet The Archipelago of Stockholm och han har tilldelats en rad priser och stipendier. Sören Colbing är uppvuxen på en ö i havsbandet i Stockholms södra skärgård och beskriver sin bästa årstid i skärgården som ”året runt”.