Nyheter

Quick Fist är en serie amerikanska gummifästen som passar bra i bland annat båten. De gör det lätt att fästa verktyg, instrument och annan utrustning på fordon, båtar, maskiner och andra rörliga ting som kräver tåliga, hållbara och stötsäkra upphängningar.

Produkten, som tillverkas i Nashville, Tennessee i USA, har funnits på den amerikanska marknaden sedan 2003. Där används fästena bland annat av brandförsvaret, något som borgar för kvalitet och pålitlighet.

Fästena monteras enkelt för att hålla spadar, yxor, slangar, vapen, fiskeutrustning, ficklampor och andra verktyg & instrument säkert på plats.

Dom används på arbetsfordon av alla de slag, off road, mobila militära & polisiära enheter, inom brandförsvar, räddningsverk, samt på 4x4s, ATVs/fyrhjulingar, pick-ups, på båtar och på vanliga fasta väggar med mera.

Fästena finns i olika modeller och storlekar för att passa alla behov. Besök gärna www.overlander.se för att se hela utbudet.

Quick Fist säljs och marknadsförs i Sverige av Overlander, ett nystartat företag som specialiserar sig på utrustning för transport, expedition och last.

Info: www.overlander.se

Häromveckan kom de nya fiskekvoterna för Östersjön. För laxen vars bestånd sviktar i många älvar minskar kvoterna med 15 %. – Minskningen saknar praktisk betydelse eftersom man inte fiskar upp dagens kvot. Istället borde man lyssna på Europas samlade sportfiskare som kräver fiskestopp i havet, säger biologen Glenn Douglas från Sportfiskarna.

Organisationen European Anglers Alliance organiserar 3 miljoner sportfiskare i 11 länder. På sitt årsmöte i Helsingfors antog man en resolution som kräver stopp för laxfisket i havet.

– Laxen är en värdefull men hotad resurs som inte bör fiskas upp med långlinor i havet, säger Glenn Douglas.

Detta lyssnade alltså inte EU:s fiskeminstrar på utan nöjde sig med en reduktion av fisket på papperet som enligt Sportfiskarna inte hjälper de svaga laxbestånden i bland annat flera svenska älvar. Istället hänvisar man till att en förvaltningsplan för laxen ska utarbetas.

– Det har man sagt i flera år men hittills har lite hänt och under tiden har de minskande trender vi pekar på fortsatt i flera älvar. Sverige borde agera mer kraftfullt, menar Glenn Douglas.

De första körbilderna på helt nya Delta 54 IPS har nu publicerats. Denna enorma powerboat på 16,60×4,60 m från Delta Powerboats får sin världspremiär på Scandinavian Boat Show i nästa vecka. Det är en stor satsning från Delta, som är ett av Skandinaviens snabbast växande motorbåtsbåtmärken.

Delta 54 IPS är utrustad med tre av Volvo Pentas nya IPS dieselmotorer på 435 hk styck. När Delta själva provkörde det första skrovet i december 2009 fick de bekräftat att toppfarten blir över 40 knop.

Det går helt i linje med prestanda för övriga Deltabåtar. Båtliv har provkört ett par modeller, som visat sig gå kraftfullt men riktigt snält i sjön.

Delta 54 IPS har en ny skrovform som är specialritad för IPS-dreven. Det ska ge optimala sjöegenskaper och minimal vågbildning. Båten byggs i sandwichteknik med kolfiber och vakuuminjicerad vinylester. Detta ger en extremt stark och lätt konstruktion med mycket stabila laminat.

TEKNISKA DATA

Längd: 16.60 m
Bredd: 4.60 m
Vikt: ca 12.000 kg
Motor: 3 x Volvo Penta IPS/600
Topphastighet: 40+ knop

www.galarbryggan.se

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna visar att fyra personer omkom genom drunkning under oktober i år jämfört med sju personer under oktober 2009. Totalt har 68 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 75 personer under samma period förra året.

2010 oktober 2009 -08 -07 -06 -05 -04 -03
…- ………..fritidsbåt……….4
…4 …………övriga…………3
…4…………totalt………….7…….9 6 6 8 3 4

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under oktober 2010:

9/10, övriga
Göteborgs hamn, Göteborg, O-län
19-årig man försvann för 2 veckor sedan efter en fest hittades död i vattnet i Göteborgs hamn.

17/10 Övriga
Loftahammars hamn, Västervik, H-län
70-årig man hittades drunknad på söndagsmorgonen. Han sågs senast på lördagskvällen då han lämnade restaurangen i hamnområdet.

23/10 Övriga
Slite hamn, Gotland, I-län
Två män, 38 och 68 år har hittats drunknade i hamnen i Slite. Hur de hamnat i vattnet och omkommit är oklart enligt polisen.

Scania i Kina har tecknat ett strategiskt samarbetsavtal med den ledande kinesiska distributören av motorer för generatoraggregat, Shanghai Boden Engine Co., Ltd. Det exklusiva samarbetet kan ge en försäljning av flera hundra Scaniamotorer redan första året och har ännu större potential på sikt.

Den stabila ekonomiska utvecklingen i Kina under de senaste tre decennierna har gjort att marknaden för generatoraggregat vuxit med över 100 000 enheter per år och det har gjort Kina till världens största marknad för dessa produkter.

– Vi anser att tidpunkten är rätt för oss att ta oss an den kinesiska marknaden i större skala, säger Mikael Lindner, ansvarig för försäljning på Scania Power Generation. Våra förberedelser har lagt en stabil grund och nu har vi hittat en stark affärspartner i Shanghai Boden Engine Co., Ltd.

– En premiummotor från Scania kommer att vara förstavalet för krävande kinesiska kunder som vill ha det bästa vad gäller bränsleekonomi, slitstyrka och driftsäkerhet. Vi ser mycket ljust på den framtida marknadspotentialen för Scanias motorer, säger Zhang Zhiqian, Managing Director på Boden Engine.

– Strategiskt innebär avtalet att Scania Engines marknadsföring i Kina kommer att intensifieras. Med stöd av Scanias organisation tror vi att samarbetet med Boden kan öka kundnyttan. Scanias motorer för generatoraggregat har en ljus framtid i Kina, säger Mats Harborn, Executive Director, Scania China Strategy Office.

Shanghai Boden Engine Co., Ltd. är en ny kinesisk motordistributör, som backas upp av flera av landets ledande tillverkare av anläggningsmaskiner. Avtalet med Scania i Kina ger Boden exklusiv rätt till försäljning och service av Scanias motorer för generatoraggregat på den kinesiska marknaden.

Häromdagen avslutades det stora FN-mötet i Nagoya, Japan, där över 18 000 delegater och 130 miljöministrar slöt ett avtal för att skydda biologisk mångfald. – Att det blev ett avtal innebär verkligen ett stort steg framåt. Trots detta måste vi förbereda oss på en annan framtid eftersom ekosystemtjänsterna redan är så påverkade. Det säger professor Harold Mooney, Stanford University, en av världens främsta forskare inom ekosystemtjänster och biologisk mångfald. Han befinner sig nu i Sverige för att ta emot Volvos Miljöpris.

Många kommentatorer har uttryckt en lättnad över att förhandlingarna i Nagoya inte kollapsade, utan att det blev ett avtal, om än med många kompromisser. Avtalet innebär bland annat att världens länder enats om att skydda biologisk mångfald på 17 procent av landytan och 10 procent av marina områden.

Harold Mooney är en nestor inom ekosystemtjänster och biologisk mångfald, ett av de hetaste områdena inom den globala miljö- och hållbarhetsdebatten. Hans forskning har varit inriktad på växtekologi och under flera år var han en drivande kraft inom FN- programmet Millennium Ecosystem Assessment som kartlade hur mycket människan har påverkat den biologiska mångfalden.

Ekosystemtjänster är enkelt uttryckt sådana tjänster som naturen levererar som gynnar människan, till exempel grönsaker, fisk och timmer. Men också andra ekosystemtjänster är av avgörande betydelse, som luft- och vattenrening och förmåga att hålla den kemiska balansen i atmosfären på rätt nivå.

– Vi tar de här tjänsterna för givna, säger Harold Mooney. Men de är utsatta för allvarliga hot idag. I framtiden kommer saker och ting att bli mycket annorlunda. Det handlar inte längre bara om att försöka behålla det vi har och återställa det vi haft. Vi måste helt enkelt förbereda oss på en annan framtid.

Han är dock optimistisk inför framtiden eftersom intresset för ekosystemtjänster och biologisk mångfald har ökat kraftigt under senare år. Harold Mooney har varit mycket aktiv i bildandet av IPBES (Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services), en förkortning som kanske snart blir lika känd som den för FN:s klimatpanel, IPCC. Uppgiften är likartad, att skapa vetenskaplig konsensus och kommunicera resultaten till beslutsfattare inom politik och näringsliv.

Den 3 november finns det möjlighet för medierna att intervjua professor Harold Mooney, en av världens främsta forskare inom ekosystemtjänster och biologisk mångfald. Han befinner sig nu Sverige för att ta emot Volvos Miljöpris. Harold Mooney kommer bland annat att kunna ge aktuella kommenterar till utfallet av det stora det stora FN-mötet i Nagoya om biologisk mångfald.

Professor Harold Mooney tar emot priset vid en ceremoni den 4 november i Stockholm då han också deltar i en paneldiskussion vid ett seminarium om värdet av biologisk mångfald.

Volvos Miljöpris delas årligen ut till personer som gjort framstående vetenskapliga upptäckter eller uppfinningar inom miljö- och hållbarhetsområdet. Priset delas ut av en oberoende stiftelse. Priset består av ett diplom, en glasskulptur och en prissumma om 1,5 miljoner svenska kronor. Sedan priset delades ut första gången har det tilldelats 37 personer. Bland pristagarna finns många kända namn, varav tre också fått Nobelpriset.

Webbplats: www.environment-prize.com

Säsongen har startat ganska bra för den svenska racerbåtsföraren Oskar Samuelsson. Han är nu tillbaka på hemmaplan efter att ha tävlat i Kina. Nu väntar förberedelser inför den fortsatta säsongen. Intresset för båtracing verkar vara på topp i Kina. Vid en av tävlingarna kom hela 75 000 personer för att följa loppet. Oskar leder nu serien inför avslutningen i Mellanöstern.

Här publicerar vi Oskars egen berättelse:

Första halvan av årets serie blev sammafattningsvis lyckad. Det kunde dock ha blivit mer än vad det blev. Jag misströstar dock inte utan ser istället framåt och har en väldigt god grund att stå på innan vi går in i andra halvan av säsongen om tre veckor.

Jag är även väldigt nöjd med tillvaron i teamet, jag får fullt stöd och harmonin är klockren.

Första tävlingshelgen ägde rum i Linyi, en stad en timmes flyg ifrån Peking. Regionen har ett invånarantal tre gånger Sveriges och en flygplats mindre än Brommas. Folket var väl medvetna om vår närvaro och hade stort intresse, racet besöktes av närmare 75.000 besökare. Första dagen började bra för min del, jag var 3,8 sekunder före närmsta konkurrent under tidsträningen, en brutal utklassning med andra ord.

Jag kunde sedan ta ledningen direkt i starten i racet, tyvärr blev det rödflaggat och omstart väntade. Jag kom nu iväg dåligt och blev omkörd i starten, men redan efter ett halvt varv var jag ikapp och uppe jämsides med italienaren Del Pin, han försökte då desperat försvara ledningen och svängde in i mig varpå båda började flyga, han landa upp och ner och racet vart avblåst. Dag tvås race ställdes in p.g.a. blåst.

Andra helgen i Liuzhou började som första med vunnet tidskval. Efter en tuff start var det inga större problem med att köra hem seriens första seger. Dag två vann jag åter tidsträningen men fick en dålig start och kom ut som trea i racet, jag hamnade bakom Del Pin den här gången igen och jobbade hårt för att komma om. Det blev svårt då denne inte skyr några medel för att hålla konkurrenterna bakom sig, jag har aldrig tidigare blivit utsatt eller beskådat så ful körning som denne stod för.

Jag var ursinnig efteråt efter att ha förlorat totalsegern och tre viktiga poäng på dennes körning. Hade han inte kört som han gjorde hade jag tagit mig förbi, jag var flera gånger uppe jämsides då han tilltog sin ”köra på”-taktik för att hålla mig bakom. Jag som klarat mig med minsta möjliga marginal ifrån att slå runt förra gången backade av. Han tilldelades ett gult kort för farlig körning efteråt, jag hade velat se rött kort, svartflagg och diskning.

Om det skulle bli en tredje helg eller inte i Shenzhen var länge oklart på grund av tyfonvarning, tillslut blev det dock en dags tävlande. Jag dominarade dagen ifrån början till slut. Jag kunde redan i starten skaka av mig min italienska antagonist för att med glädje upptäcka att min svenske konkurrent tillika vän Bimba Sjöholm tagit sig upp på andra plats. Det blev alltså svenskt guld och silver!

Jag leder nu serien inför avslutningen i Mellanöstern. Jag hoppas kunna bibehålla min form och ta totalsegern. Farten finns helt klart, att jag startat i pole position varje race är ingen tillfällighet. Det som måste lösas är starterna, förhoppningsvis ska våra idéer stämma och då kan det här sluta väldigt bra.

Med vänlig hälsning
Oskar Samuelsson

Info: www.lundinf1racing.se

FN-mötet om biologisk mångfald blev en stor framgång. Ett avtal med stöd av 193 länder spikade både visioner och konkreta målsättningar för att skydda naturen och dess höga värden. – Det globala miljöarbetet, som fick sig en ordentlig törn på klimatmötet i Köpenhamn, är åter på banan. Det borgar gott för framtiden, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Förhandlingarna vid FN-mötet i Nagoya den 18-29 oktober resulterade i nya ansträngningar för att skydda den biologiska mångfalden. Inför mötet hade utvärderingar såväl globalt som i EU och Sverige visat att världen misslyckats med att hejda förlusterna av rikedomen i naturen. Mötet i Nagoya lade fast en vision för 2050, ett mål för 2020 och konkreta delmål till samma år. 17 procent av land- och vattenområdena samt 10 procent av kust- och marina områden i världen ska skyddas från exploatering. Överfisket ska stoppas, skadliga subventioner som förstör biologisk mångfald ska fasas ut och gröna räkenskaper ska utvecklas.

–Det är oerhört viktigt att världens politiker lagt fast nya mål för att skydda naturen. Vi hade gärna sett ännu högre ambitioner, men målsättningen att 17 procent av land- och vattenområden ska skyddas är ett gott steg på vägen. Det kräver ett ökat tempo i miljöarbetet i alla länder, också i Sverige. Det är bra att miljöminister Andreas Carlgren har tryckt på för detta, säger Mikael Karlsson.

Mötet enades också om ett nytt avtal om tillgång till och rättvis fördelning av de ekonomiska vinsterna från genetiska resurser. Redan mångfaldskonventionen från 1992 slog fast att länderna har rätt att förfoga över sina genetiska resurser och nu konkretiserades reglerna i ett juridiskt bindande protokoll. Bland annat stärktes rätten för urfolken att värna sina traditionella kunskaper. Däremot innebar inte mötet en överenskommelse om tillräckliga ekonomiska resurser för att säkerställa skyddet av ekosystemen i ett globalt perspektiv.

– Efter år av förhandlingar har äntligen ett protokoll lagts fast, som stryper möjligheterna att lägga beslag på Syds genetiska resurser utan rättvis fördelning av vinsterna. Nu gäller det att länderna ställer sig bakom och ser till att förhandlingsresultatet genomförs. Vi vill också se större pengapåsar från de rika länderna för att hjälpa utvecklingsländerna i arbetet, säger Göran Ek, internationell handläggare på Naturskyddsföreningen, som följde förhandlingarna på plats i Nagoya.

Nu fortsätter det internationella arbetet med biologisk mångfald med sikte på nästa partsmöte i Indien 2012. Sverige har haft höga ambitioner inför och under förhandlingarna och drivit en bra linje i Nagoya. Under tiden fram till nästa möte finns möjligheter för regeringen att dels frigöra resurser till det globala och nationella arbetet, dels höja de nationella målen för skydd av naturen i linje med överenskommelsen.

– Nu är det viktigt att Sverige följer upp överenskommelserna och verkligen tillför nya resurser för att restaurera ekosystem i Syd. Vi hoppas regeringen samtidigt tar ett snabbt initiativ till att utveckla räkenskaper som sätter ekonomiskt värde på naturen i Sverige, höjer de nationella målen och stärker resurserna för arbetet med biologisk mångfald på hemmaplan, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Måndagen 1 november fick 31 anställda i Kustbevakningen ta emot medaljer för förtjänstfulla insatser. Framför flygplanet KBV 503 i Kustbevakningsflygets hangar på Skavsta flygplats fick de inte bara medaljer utan också ett särskilt tack från försvarsminister Sten Tolgfors.

Försvarsministern delade ut medaljerna till medarbetarna i Kustbevakningen för deras förtjänstfulla insatser inom operation Atalanta under våren och sommaren 2010. Svenska Kustbevakningen deltog, med ett flygplan och ett antal besättningar, i operationen under fyra månader. Operation Atalanta är den första EU-gemensamma marina insatsen och genomförs utanför Afrikas östkust som också innebär en civil-militär samverkan för att upptäcka och stävja sjöröveri. Kustbevakningsflygets uppgift i operationen var för att övervaka, upptäcka och dokumentera misstänkt piratverksamhet i farvattnen utanför Somalia och i Indiska Oceanen.

Kustbevakningens insatser i operationen lovordades av försvarsministern i hans tal vid medaljutdelningen. Under senare år har en rad fartyg drabbats av piratattacker utanför Somalias kust och i Adenviken. Operation Atalanta, vars främsta mål är att skydda FN:s livsmedelstransporter till Somalia, ska också skydda övrig sjöfart i området. Kustbevakningsflyget bidrog till uppgiften genom att genomföra hela 89 olika uppdrag och upptäckta sammanlagt över 80 misstänkta fartyg och båtar under sina fyra månader. Dessutom kunde man rapportera och därmed bidra till att ett antal piratbåtar, som befann sig i nöd långt ute till havs och utan förnödenheter och drivmedel, kunde undsättas.

Också Kustbevakningens generaldirektör Judith Melin och chefen för Kustbevakningsflyget Kjell Larsson, tackade var och en av medarbetarna för deras goda insatser.

Bildtext:
Johan Bäckman, Kustbevakningsflyget, var en av de som fick ta emot medalj av försvarsministern. Foto: Kustbevakningen.

Statens fastighetsverk återställer delar av Oscar Fredriksborgs krigiska fasad mot Oxdjupet genom att montera upp två 24-cm eldrör till kanoner i det nedre batteriet närmast vattnet. Eldrören, som väger ca 25 ton var, lyfts onsdag 3 november på plats med hjälp av en kran. Att få tillbaka kanonerna på sina ursprungliga platser är en del i Statens fastighetsverks arbete med att levandegöra fästningens historia.

Sedan tre år pågår en omfattande murverksrenovering på Oscar Fredriksborg på Rindö invid Vaxholm. Det är Statens fastighetsverks förhoppning att i framtiden låta allmänheten få tillträde till den renoverade fästningen. Hittills har fästningen gett ett lite tamt intryck eftersom inga kanoner funnits kvar i sina ursprungliga lägen. Nu blir det ändring på detta.

– Att eldrören återförs till sin rätta plats kommer att förstärka den autentiska känslan. Nu blir det lättare, för såväl besökare som förbipasserande, att förstå fästningens betydelse och hur man tänkte kring försvaret av Oxdjupet – vilken avskräckande roll fästningen haft i Stockholms försvar, säger Mathias von Schlieben, förvaltare på Statens fastighetsverk.

Oscar Fredriksborgs fästning uppfördes 1867-1874 för att förhindra en fientlig flotta att närma sig Stockholm via Oxdjupet. Fästningen uppfördes mitt emot Fredriksborgs fästning på Värmdösidan och var det absolut modernaste inom det sena 1800-talets vapenteknologi. I stället för att på långt håll se farlig och avskräckande ut skulle den på modernt sätt göras så osynlig som möjligt, och med sina torvtäckta tak smälta in i den bakomliggande sluttningen.

Ända in mot slutet av 1930-talet var fästningen rustad och aktiv, men redan då hade utvecklingen för länge sedan sprungit ifrån den.

– Att levandegöra historien kring vårt kulturarv är en lika viktig uppgift för Statens fastighetsverk som att bevara själva fastigheterna, säger Jörgen Hammarstedt, fastighetschef vid Statens fastighetsverk. Fastigheternas värde ligger till stor del i att vi kan förstå deras roll i historien och på vilket sätt de är en del av vårt gemensamma kulturarv. Det vi nu gör på Oscar Fredriksborg är ett bra exempel på detta.

De två 24 cm eldrören kommer att flyttas med hjälp av lyftkran onsdagen 3 november.

Foto: Foto: Lars-Erik Berglund, SFV.

Det går verkligen undan i världstoppen i Finnjolle. En ny video utgiven den här veckan av International Finn Association visar på ett tydligt sätt hur häftigt det kan vara att segla jolle och vilka möjligheter detta ger. Klicka på länken här nedan så kommer du direkt till filmen!

Videon är producerad av X-Trame Studio i Budapest i samarbete med Finnklassen. Bilderna är hämtade från 2010 Finn Gold Cup i San Francisco. Det finns också en del annat material som används i filmen.

Direktlänk: http://www.youtube.com/watch?v=xGscya_LorE

Biltema presenterade sin nya serie med bottenfärg tidigare i år. Nu är det klart att företaget även har fått ett godkännande för sin västkustfärg. Prisbilden blir densamma som för de övriga bottenfärgerna från Biltema eftersom det är marginella skillnader mellan att ta fram en kopparbaserad eller en zinkbaserad färg.

Godkännandet för Biltemas västkustfärg kom från KEMI förra veckan. Det har reg Nr: 4942, 4943.

– Vi har haft några enstaka reklamationer på vår bottenfärg för ostkusten, men då från båtar på västkusten där den zinkoxidbaserade färgen inte har räckt till, säger Jösse Gjörstrup, ansvarig för marint hos Biltema.

– Vi har nu i två somrar haft olika typer av båtar som använt vår kopparbaserade färg med stor framgång.

Info: www.biltema.se

Baltic Sea 2020 och Signhild Engkvists Stiftelse finansierar ett nytt projekt under ledning av Lennart Balk, Docent vid Stockholms Universitet i syfte att utreda och kartlägga de bakomliggande orsakerna till tiaminbrist hos ejder och blåmussla i Östersjön.

Tiamin är en B-vitamin som är viktig för normal funktion av hjärnan samt den livsviktiga ämnesomsättningen i andra vävnader och organ. Orsaken till tiaminbristen är okänd men resultatet är ödesdigert; förlamade och döda djur och fåglar.

Tidigare studier visar på att det troligtvis inte är klassiska miljögifter som är orsaken utan att det sannolikt skett en ökning av ett tiaminförstörande ämne i havet.

Projektet kommer att pågå i tre år, med start hösten 2010. Genom studier av ejder och dess föda, blåmusslan, ska projektgruppen försöka hitta det tiaminförstörande ämnet. Dessutom ska projektgruppen stödutfodra ejderhonor med tiaminfrigörande pellets före reproduktionen. Pelleten placeras under huden tillsammans med en radiosändare. De stödutfodrade honornas reproduktionsförmåga jämförs sedan med en kontrollgrupp som också försetts med radiosändare.

– Vi anser att det är av yttersta vikt att få svar på vad det är som orsakar tiaminbrist hos fåglar och fiskar i Östersjön för att se om och vilka eventuella åtgärder som skulle kunna vidtas för att häva utvecklingen, därför stödjer vi Lennart Balks forskning, säger Conrad Stralka, verksamhetschef Baltic Sea 2020.

Arbetet kommer att detaljerat dokumenteras med hjälp av fotografering och videofilmning för att kunna redovisas till samhället i samband med den vetenskapliga presentationen.

Info: http://www.balticsea2020.org/index.php?option=com_content&view=article&id=240%3Atiaminbrist-hos-blamussla-och-ejder-i-oestersjoen-atgaerder-och-undersoekningar-av-orsak&catid=53%3Apagaende-projekt&Itemid=88&lang=se

Medan höstmörkret lägger sig här hemma i Norden så är det full snurr på båtmässorna på flera platser i världen. Hanseboot i Hamburg öppnade i helgen och i Florida är mässan i Ft Lauderdale igång. En av de häftigare nyheterna från den sistnämnda mässan är denna båt som utnämndes till vinnare av ShowBoats Design Awards 2010.

Brandaris Q52 fick därmed en perfekt start på båtmässan i Fort Lauderdale. Båten är designad av holländska Vripack och den vann sitt pris i klassen Sports Tender ShowBoats Design Awards.

Denna eleganta båt är ritad för den holländska båtbyggaren ‘t Wije. Åtta olika “jollar” var nominerade i den här klassen, men Brandaris Q52 bedömdes vara bäst delvis tack vare sitt skrov och framdriften med Zeus POD.

– Det här är beviset för att vi bygger en båt som vi kan vara riktigt stolta för, säger Arthur Oskamp, VD för ‘t Wije.

Desgnerna har lagt stor vikt vid att ge klassiska men ändå moderna linjer som skiljer henne från alla konkurrenter.

Tekniska fakta
Längd ö a: 16m / 52.50ft
Längd v l: 14.50m / 47.50ft
Bredd: 4.50m / 14.80ft
Djupgående: 0.65m / 2.10ft, incl. pod 1.0m / 3.30ft
Bränsletank: 1500L
Vattentank: 500L
Hålltank: 300L
Material: Komposit
Skrov: Planande
Motorer: 2x Cummins ZEUS 3800 QSC600HP
Max fart: 40 knop
Designer: Vripack
Interiördesign: Vripack
Byggare: ‘t Wije Handelsonderneming Oskamp
CE-klass: CE-B

Info: www.vripack.com

EADS, ett av världens största företag inom rymd- och flygsektorn, har tecknat överenskommelse med svenska First North-listade CybAero AB. Överenskommelsen avser leda till utveckling av en ny större helikopter. Samarbetet inleds genom att EADS tecknat en order omfattande leverans av CybAeros nuvarande produkt APID 60. Samarbetet offentliggörs under den pågående Euronavalmässan i Paris.

EADS omsätter drygt 42 miljarder euro och har ca 120.000 anställda. EADS tillverkar världskända produkter under varumärken som Airbus och Eurocopter. Koncernen är dessutom djupt involverad i rymdprogrammet Ariane. EADS är dessutom Europas klart ledande aktör inom UAS (Unmanned Aerial Systems)-området.

EADS har som första steg i samarbetet tecknat en beställning för leverans av en komplett APID 60-helikopter med markstation. Systemet skall levereras i december 2010 och kommer omgående att användas som flygande demonstrations- och testplattform inför arbetet med att utveckla den nya helikoptern Alca som är en autonom, obemannad helikopter i 300 kg-klassen.

– Vi har tidigare meddelat att vi tecknat ett MoU med en europeisk partner, dock utan att kunna berätta att det rör sig om EADS. Det faktum att EADS kommer till oss när de ska utveckla plattformen för ett helt nytt segment av helikopter-UAVer, är nog det största erkännandet av vår förmåga och kompetens vi kan få i branschen, säger CybAeros VD Leif Erlandsson.

– Att det hela dessutom inte är en tillfällighet bevisas väl av att vi redan 2009 fick förtroendet från den spanska IT- och säkerhetsjätten Indra och den spanska marinen att utveckla helikoptersystemet Pelicano.

– Vår strategi är att bli världsledande på själva flygfarkosten och att liera oss med starka, globalt verksamma, partners som kan utveckla applikationer och leverera/integrera systemen runt farkosten till kompletta UAV-system som sedan säljs till kunder på en global marknad. Genom EADS och Indra tar vi ett rejält steg i rätt riktning och vi får en fantastisk räckvidd och försäljningsnät ut på en världsmarknad. Vi kan konstatera att vår förändrade strategi verkar ge avkastning direkt, avslutar Leif Erlandsson.

Info: www.cybaero.se

Det fleråriga arbetet med torsk har gett positiva resultat för fisket i Östersjön. För första gången sedan WWFs första konsumentguide för fisk och skaldjur kom ut har betydelsefulla förändringar skett i havet. Det är nu grönt ljus för torsk från östra Östersjön och i västra Östersjön går torsken från rött till gult ljus. En långsiktig förvaltningsplan och ökad kontroll av fisket har gett resultat.

– Det är nu fritt fram att äta torsk från östra Östersjön och ännu tydligare blir det för konsumenterna om torsken därifrån blir MSC-certifierad. För den nu gulmarkerade torsken väster om Bornholm uppmanas till försiktighet medan torsk från Kattegatt och Nordsjön fortfarande bör stanna i havet, säger Inger Näslund, marinbiolog och fiskeansvarig på Världsnaturfonden WWF.

Världens största torskfiske i Barents hav är nu MSC-certifierat. Det innebär att vi tryggt kan spåra fisken från tallriken tillbaka till havet och välja fisk med miljöhänsyn. Spårbarhet är viktigt för att vi ska kunna äta fisk från hållbara bestånd även i framtiden. Det illegala och orapporterade fisket i världen är en oacceptabel stöld av fiskresurser från både medborgare och ekosystem, menar WWF.

När det gäller odlade arter har laxen från Norge fortfarande gult ljus medan chilensk lax har rött ljus liksom odlad hajmal från Vietnam. Odlingar medför olika typer av miljöproblem som rymningar, sjukdomsspridning, näringsläckage och ohållbart foderfiske. WWF hoppas att konsumenterna under 2011 ska kunna välja mer hållbart odlade fiskprodukter genom den internationella certifieringen Aquaculture Stewardship Council (ASC) eller den svenska KRAV-märkningen.

Nyheter i den sjätte upplagan av fiskguiden är att sötvattenskräfta och kummel finns med. Odlad sötvattenskräfta eller vildfångad signalkräfta får gult ljus. Svensk flodkräfta får rött ljus då signalkräftans utbredning bidrar till att flodkräftan är en akut hotad art. Kummel och kapkummel återfinns på gult och rött ljus främst beroende på fiskemetod och på var den fiskats. MSC-märkt kapkummel har grönt ljus.

– Konsumenternas krav på ett etiskt och hållbart fiske ökar inte bara i Sverige utan i hela Europa. I Sverige och Östersjöregionen måste vi öka mängden miljöcertifierade fiskprodukter, säger Inger Näslund, som får stöd av landets kockelit i Föreningen Årets Kock och Restaurangakademien.

– Nu när det finns miljöcertifierad fisk är det viktigt att restaurangerna är tydliga i kontakterna med fiskleverantörerna. Vi hoppas få fler certifierade fiskarter på menyn så att även våra barn och barnbarn kan få njuta av vildfångad fisk, säger Hanna Halpern, vd på Restaurangakademien och general för Årets Kock.

För första gången lanserar flera europeiska WWF-kontor fiskguider samtidigt i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Litauen och Belgien. För att förtydliga och förenkla för konsumenterna att köpa hållbara fiskprodukter, uppmanar WWF dagligvaruhandeln och fiskbranschen i samtliga länder att tydligt visa de MSC-märkta produkterna i fisksortimentet.

Idag är mer än 80 procent av världens kommersiella fiskbestånd antingen fullt utnyttjade eller överfiskade. Därför är det oerhört viktigt att EUs gemensamma fiskepolitik efter 2012 ser till att alla kommersiella fiskbestånd förvaltas långsiktigt. Frågan om vilka fiskar vi kan äta med gott samvete har blivit en av vår tids stora samhällsfrågor, inte bara i Sverige.

Fakta: WWFs första fiskguide gavs ut 2002. Sedan dess har den spridits i mer än 2 miljoner exemplar till privatpersoner, dagligvaruhandeln, restauranger, företag, skolor och myndigheter.

Exempel på fiskar som har ändrat färg i 2010 års upplaga av WWFs konsumentguide:
Torsk från östra Östersjön har gått från gult ljus till grönt
Torsk från västra Östersjön har gått från rött ljus till gult
Strömming går från grönt till gult ljus.
Rödspätta från några fisken är MSC-certifierade och får då grönt ljus.
Hajmal/pangasius har gått från gult till rött ljus.
Kolja har både KRAV och MSC-märkning
MSC-märkt albacor och skipjack tonfisk har grönt ljus

WWFs nya fiskguide kan laddas ned på:
www.wwf.se/fiskguiden2010

Antal gästnätter i Göteborg på hotell och vandrarhem var 3 195 849 nätter under 2009. Många utav gästerna är turister som kommer för att uppleva Göteborg, något som är oerhört viktigt för stadens turismnäring. Skatteverkets momsregler gör emellertid att konkurrensen inom turismnäringen snedvrids, något som kommunalrådet Jonas Ransgård (M) och riksdagsledamoten Lars Hjälmered (M) vill att Riksdagen ändrar på.

– För turister som väljer kommersiella boendeformer som hotell eller camping är momsen 12 procent. För de båtturister som kommer och lägger till i gästhamn blir momsen emellertid 25 procent, säger Lars Hjälmered (M) som tidigare lagt en motion angående momssatsen i gästhamnar, som i mars 2010 avslogs av Riksdagen.

– Dessutom finns det tillfällen då den snedvridna momsen gynnar aktiviteter som i högre grad belastar miljön. Momsen på en guidad buss- eller båttur är 6 procent, medan det på en guidad cykel- eller kajaktur är 25 procent i moms, säger Jonas Ransgård (M).

Statistik från SCB och Tillväxtverket visar att turismnäringen år 2000 omsatte cirka 159,5 miljarder kronor i Sverige. År 2008 var omsättningen 244 miljarder kronor, vilket visar att turismnäringen haft en betydande tillväxt. Under samma period har turistnäringens exportvärde, det vill säga utländska besökares turistkonsumtion i Sverige, ökat med drygt 100 procent mätt i löpande priser. Andelen sysselsatta inom turistnäringen i Sverige var 158 936 personer år 2008.

– Turism blir en allt viktigare näring i Sverige som ger allt större skatteintäkter. Vi anser att momsen bakom skatteintäkterna bör sättas så att aktörerna inom turismbranschen får likvärdiga villkor. Därför tänker jag fortsätta driva frågan i Riksdagen, säger Lars Hjälmered (M).

– Logiken bakom snedvridningen är omöjlig att första. Rättvis konkurrens är något som alliansregeringen bör värna om och därför måste de snedvridna momsreglerna inom den växande turismnäringen ses över under den kommande mandatperioden, avslutar Jonas Ransgård (M).

I fredags överlämnade regeringens särskilde utredare Jonas Bjelfvenstam betänkandet Svensk sjöfarts konkurrensförutsättningar (SOU 2010:73) till statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd. Utredaren har bland annat haft i uppdrag att överväga åtgärder, utanför skatteområdet, för att stärka den svenska sjöfartens konkurrenskraft. I utredningen konstateras att det krävs att bemanningskostnaderna på svenskflaggade fartyg snarast kan sänktas för att svensk sjöfart i internationell trafik ska vara konkurrenskraftig.

Utredaren konstaterar att det i första hand måste vara arbetsmarknadens parter som tillsammans ska ta ett ansvar för ett genomgripande omställningsarbete genom överenskommelser som bland annat innebär att andelen arbetskraft från lågkostnadsländer kan öka på fartygen.

– Målet bör vara att arbetsmarknadens parter senast den 1 mars 2011 har förhandlat fram nya centrala överenskommelser som sänker bemanningskostnaderna. Regeringen bör överväga att sätta ut avstämningstidpunkter och bistå med förhandlingsledare, säger den särskilda utredaren Jonas Bjelfvenstam.

Vid sidan av parternas överenskommelser anser utredaren att staten bör fortsätta ta ett ansvar för svensk sjöfart genom att dagens sjöfartsstöd behålls. Motivet för detta är att upprätthålla sjöfartskompens i Sverige samt att Sveriges möjligheter att vara pådrivande i miljö- och sjösäkerhetsarbete inom det internationella arbetet underlättas.

Utredaren föreslår också att en innovationsfond inrättas samt att ett samlat program för forskning och innovationer inom sjöfarten tas fram. Syftet med detta är att långsiktigt förbättra konkurrensvillkoren för svensk sjöfart.

I uppdraget har även ingått att beakta möjligheten att införa ett svenskt internationellt fartygsregister som ett sätt att sänka bemanningskostnaderna. I utredningen har utformningen av ett sådant register belysts. Utredaren förordar dock inte ett sådant register eftersom det kräver ändringar i arbetsrätten som strider mot internationella konventioner.

Vidare kan förändringar i den svenska arbetsrätten leda till att fler branscher efterfrågar liknande regelförändringar. Möjligheten att nå en bred politisk uppslutning, samsyn mellan arbetsmarknadens parter och därmed en stabil och långsiktig sjöfartspolitik framstår också som begränsade.

Fritidsbåtar som är byggda före 1 juli 1998 bör undantas från kravet på att båtar med fast toalettinstallation ska ha en tank med möjlighet till sugtömning. Det föreslår Transportstyrelsen till regeringen. Transportstyrelsen har tidigare fått i uppdrag att genomföra ett förbud mot toalettavfall från fritidsbåtar.

Pressrelease:

Regeringen beslutade den 23 juni att ge Transportstyrelsen i uppdrag att genomföra förbudet mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar. Förbudet beräknas vara genomfört 2014 i särskilt känsliga områden som Östersjön, Skagerrak, Kattegatt, Öresund samt sjöar och inre vattendrag. 2016 ska förbudet vara genomfört även i resten av landet (Bottenviken och Bottenhavet).

Förbudet innebär i korthet:

• Ett generellt förbud om att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar inom Sveriges sjöterritorium.

• Ett utrustningskrav att fritidsbåtar med fast toalettinstallation ska ha en tank med möjlighet till sugtömning till mottagningsanordning. Äldre båtar får möjlighet till dispens från kravet.

• Ett krav på fritidsbåtshamnar att ha mottagningsanordningar som kan ta emot det toalettavfall som de fritidsbåtar som normalt anlöper hamnen har behov av att lämna dit. Det kan omfatta landtoaletter, utslagsvaskar och sugtömningsanläggningar. Det är behoven som styr vilka möjligheter som ska finnas i en viss hamn.

Transportstyrelsen föreslår till regeringen att undantag från utrustningskravet ska ges om båten är byggd före 1 juli 1998. Undantaget för äldre båtar är avsett att minska kostnaderna och besväret för de båtägare som har båtar med en ofullständig toalettinstallation. Datumet har valts eftersom EG:s fritidsbåtsdirektiv då trädde i kraft med krav på utrymme för toalettinstallation i nya båtar.

De båtar som är undantagna från utrustningskravet får inte släppa ut toalettavfall vart som helst. Båten måste bland annat befinna sig på tillräckligt avstånd från land. Mer precist måste båten befinna sig minst 2 nautiska mil utanför linjen för fartområde D och längre än 2 nm från närmaste kust/ö.

I så kallade inre vatten (insjöar, kanaler osv.) kommer det att vara helt förbjudet att släppa ut toaavfall.

Läs mer om förbud mot toalettavfall från fritidsbåtar och förslaget till undantag i sin helhet på www.transportstyrelsen.se/toalettuppdraget. Här finns även kartor med exempel.

En av Sjöräddningssällskapets mest kända profiler går i pension. Det är Anders Jönsson i Sölvesborg som varvar ner från det aktiva arbetet, men fortsätter på flera andra sätt. Se SVT:s Sydnytts inslag med Anders Jönsson. Foto och film från SVT Sydnytt.