Nyheter

För tredje året i rad har Honda vunnit det prestigefyllda priset i Japan, i år för den nyskapande stilen på utombordsmotorerna BF45 (lanserades 1988) till BF60 (lanserades 2009). Priset delas ut av den japanska premiärministern Kan Naoto i november.

De 15 bästa produkterna presenteras för allmänheten i en stor prisceremoni.

2010 är det tredje året som Power Equipment-produkter vinner Good Long Life Design Award. Inverterelverken i serien EU9i, EU24i, Eu28i (EU10i, EU26i och EU30is i Europa) vann 2008 och serien med bärbara jordfräsar (F220 och FG201 i Europa) vann 2009.

Good Long Life Design Award är det enda heltäckande programmet för utvärdering och uppmuntran av design i Japan. Priset ges till produkter där den grundläggande designen har varit oförändrad i mer än tio år, vilket visar på tidlösa och unika egenskaper.

Martin Sanders, vd Honda Motor Europe, Power Equipment, säger:

“Vi är mycket glada över att få priset för våra utombordsmotorer eftersom vi har varit pionjärer inom fyrtaktstekniken sedan vi lanserade GB30 år 1964. Alla våra produkters design har vuxit fram genom våra kunders önskan att förbättra prestandan och effektiviteten och samtidigt överträffa miljökraven.”

Alla Hondas utombordsmotorer har en femårig garanti (för privat bruk) och industriledande kundfokuserad teknik som förbättrar båtens prestanda och maximerar bränsleeffektiviteten.

Info: www.honda.se

För andra året kan Håll Sverige Rent presentera unika siffror om nedskräpningen i våra städer. Tio svenska kommuner har under sommaren mätt skräpet på sina gator och fått fram detaljerad information om vilken typ av skräp som slängs, var det hamnar och hur mycket.

Enköping, Gävle, Göteborg, Jönköping, Linköping, Norrköping, Stockholm, Södertälje, Uppsala och Örebro har nu bättre förutsättningar att komma åt ett problem som varje år kostar skattebetalarna hundratals miljoner kronor.

– Det är glädjande att se att det i år har varit tio svenska kommuner som deltagit i mätningarna. De som vet något om problemet kommer att kunna göra något åt det, säger Joakim Brodahl, kampanjledare på Stiftelsen Håll Sverige Rent ”Skräprapporten 2010” innehåller resultaten från mätningar av skräp som genomförts i samarbete med tio kommuner, med hjälp av en metod framtagen av Statistiska Centralbyrån i samarbete med Stiftelsen Håll Sverige Rent.

Mätningarna visar hur mycket skräp som ligger i stadskärnorna och vad det är för skräp som slängs. Det absolut vanligaste skräpföremålet är fimpen. Hela 1 miljard fimpar slängs på marken varje år bara i Sverige. På skräptoppen hamnar också snus, papper och plast.

Fimpar 60 %
Papper 12 %
Snus 11 %
Plast 7 %

Mer än 40 procent av invånarna anser att nedskräpningen har ökat på senare år. Det visar den attitydundersökning som genomfördes av Sifo i samband med skräpmätningen.

Undersökningen visar också att 23 procent av invånarna någon gång slänger skräp på marken.

Läs rapporten på www.hsr.se/skraprapport

Kommentarer

henry danziger 15:55:51 2010-11-19

Stoppa fimpen i fickan!

Jag är rökare och röker alltid utomhus.
Tidigare kastat jag mina fimpar på marken.
Oavsett om jag är i stadsmiljö eller ute i naturen.
Är jag i båten försvinner fimpen ner i böljorna till fiskarna.
Ful vana. Jag har inte tänkt eller förstått hur giftiga och farliga fimpar är förrän nu.

Förra året fick jag en liten smart fickaskkopp med tändare, cigbuster, som jag alltid har på mig.
I den släcker och samlar jag mina fimpar. Och tömmer den sedan i sophinken.

Jag röker ett paket om dagen.
Det blir 7.500 fimpar varje år som jag nu lärt mig att inte kasta hur som helst.
I Sverige finns 1,3 miljoner rökare.

Tänk om bara 1000 rökare tar ansvar för sina fimpar, då hamnar
7.500.000 fimpar på rätt ställe – i sophinken.

Förstår att folk gnäller på oss rökare.
Tycker själv inte om att gå omkring på trottoarer
som ser ut som en askkopp.
Eller när man ligger i hamn och ser cigarettfimpar guppa upp och ner
i vattnet.

Henry Danziger
Styrmansgatan 16
114 54 Stockholm

mail: knut.a@comhem.se

Stoppa fimpen i fickan!

Jag är rökare och röker alltid utomhus.
Tidigare kastat jag mina fimpar på marken.
Oavsett om jag är i stadsmiljö eller ute i naturen.
Är jag i båten försvinner fimpen ner i böljorna till fiskarna.
Ful vana. Jag har inte tänkt eller förstått hur giftiga och farliga fimpar är förrän nu.

Förra året fick jag en liten smart fickaskkopp med tändare, cigbuster, som jag alltid har på mig.
I den släcker och samlar jag mina fimpar. Och tömmer den sedan i sophinken.

Jag röker ett paket om dagen.
Det blir 7.500 fimpar varje år som jag nu lärt mig att inte kasta hur som helst.
I Sverige finns 1,3 miljoner rökare.

Tänk om bara 1000 rökare tar ansvar för sina fimpar, då hamnar
7.500.000 fimpar på rätt ställe – i sophinken.

Förstår att folk gnäller på oss rökare.
Tycker själv inte om att gå omkring på trottoarer
som ser ut som en askkopp.
Eller när man ligger i hamn och ser cigarettfimpar guppa upp och ner
i vattnet.

Henry Danziger
Styrmansgatan 16
114 54 Stockholm

mail: knut.a@comhem.se

Lantbrukarparet Håkan och Teri Lee Eriksson från Wiggeby gård på Färingsö utanför Stockholm belönas idag med WWFs internationella Östersjöpris – ”Baltic Sea Farmer of the Year Award 2010”. De får 10 000 euro för sina insatser att minska jordbrukets bidrag till övergödningen av Östersjön. Wiggeby gård vann utmärkelsen i konkurrens med sex nationella vinnare från Finland, Polen, Ryssland, Estland, Lettland och Litauen.

– Håkan och Teri Lee Eriksson på Wiggeby gård visar att ett konventionellt storskaligt jordbruk kan bedrivas miljövänligt. Genom att kombinera modern och mer traditionell teknik har gården halverat läckaget av kväve till vattenmiljön – ett bra exempel på ett jordbruk som tagit egna initiativ för att minska övergödande utsläpp, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.

Wiggeby gård omfattar 600 hektar med inriktning på växtodling, spannmål, oljeväxter och storskalig kompostering av hästgödsel. Gården ingår i projektet Odling i Balans som konkret arbetar med att kombinera miljö och ekonomi.

En vändpunkt kom när Wiggeby gård investerade i en N-sensor som mäter hur mycket kväve som en gröda behöver och reglerar spridningen av gödsel. Stora arealer vall i växtföljden och en damm som sedimenterar fosfor bidrar också till att öka fosforutnyttjandet på gården. Alla åtgärder som gjorts sedan 1990-talet finns dokumenterade i en stor databas som är ett effektivt verktyg för analys och uppföljning. Både svenska och utländska besöksgrupper har inspirerats av de goda resultaten.

– Vi är väldigt glada och hedrade över den fina utmärkelsen. Priset är en härlig inspiration för alla som arbetar här. Vi är övertygade om att det moderna konventionella jordbruket kan bedrivas mer miljövänligt. Som vinnare av årets “Baltic Sea Farmers Award” hoppas vi inspirera fler till att tänka i ett större perspektiv för att få ännu mer engagemang kring miljöförbättringar inom jordbruket, säger pristagarna Håkan och Teri Lee Eriksson.

Sedan slutet av 1990-talet har WWFs internationella Östersjöprogram arbetat i länderna runt Östersjön för att minska övergödningen. Innanhavet är fortfarande ett av världens mest förorenade och hotade hav. Jordbruket som bidrar mest till övergödningen styrs till stor del av politiska beslut. Att minska läckaget av kväve och fosfor gynnar inte bara havet utan också jordbruket som kan spara in på dyra gödningsämnen som försvinner ut i vattendragen.

– Vår förhoppning är att priset inspirerar EU och medlemsstaterna om att ett långsiktigt hållbart jordbruk både är möjligt att genomföra och gynnsamt för bönderna. Det borde vara grunden för EUs gemensamma jordbrukspolitik, säger Lennart Gladh, övergödningsexpert på WWF.

– Östersjön är ett av våra mest prioriterade miljöprojekt och det är positivt att utnämningen av Årets Östersjöbonde blivit så allmänt uppskattat. Jag hoppas vi kan fortsätta att arbeta med tävlingen för att skapa en mer hållbar utveckling i Östersjöregionen, säger Claes Fagerström, som arbetar med samarbeten och sponsring på Swedbank.

Motivering: Juryn prisar jordbrukarparet Håkan och Teri Lee Eriksson för “deras hängivna engagemang för att visa hur en modern gård kan använda miljöåtgärder för att minska utförsel av kväve och fosfor. Det är juryns uppfattning att makarna Eriksson verkligen har gjort det lilla extra för att rädda Östersjön, med åtgärder som enkelt kan kopieras och användas av många andra gårdar i Östersjöregionen”.

Nomineringarna har gjorts av WWF tillsammans med jordbruks- och rådgivningsorganisationer i de olika Östersjöländerna, däribland LRF. Swedbank stöttar priset. I årets jury ingår Sindre Langaas, LRF, Fredrik Wulff, Stockholms universitet och Lennart Gladh, Världsnaturfonden WWF.

Tidigare pristagare:
2009 (Sverige): Bertil Aspernäs, Bergkvara i Torsås kommun i Kalmar län. Han belönades som pionjär inom reglerad dränering.

2009 (hela Östersjöregionen): Priset ”Baltic Sea Farmer of the Year Award” gick till Katariina Vapola och Jyrki Ankelo från Finland. De belönades för mångårigt engagemang och åtgärder för minskat näringsläckage som enkelt sätt kan kopieras och användas av andra jordbrukare i Östersjöregionen.

Läs mer om WWF Baltic Farmer Of The Year Award 2010 på www.wwf.se

Bilden:
Håkan och Teri Lee Eriksson. Foto: Camilla McCarthy.

Vid en ceremoni på Lindholmen Science Park i Göteborg utdelades i dag, för elfte gången, Göteborgspriset för hållbar utveckling. Prisutdelare var HKH Kronprinessan Victoria. Årets två pristagare, som delar på prissumman 1 Mkrkronor, har båda bidragit till lösningar för en hållbar relation till havet.

Pristagarna är:

• Ken Sherman, oceanograf och marinbiolog från USA vars idéer om havsförvaltning nu anammats av den amerikanska regeringen.

• Randall Arauz, ordförande för miljöorganisationen PRETOMA i Costa Rica som fört en mångårig kamp för att uppmärksamma och förhindra hajfensfiske.

I en kommentar säger Göteborgsprisets juryordförande John Holmberg, professor och vicerektor på Chalmers:

– Det oerhörda, oemotståndliga, oljedrabbade och ofantligt överfiskade havet har väl sällan varit mer i fokus. Årets pristagare har gjort heroiska insatser — enträget, systematiskt arbete för att skapa internationella helhetslösningar respektive framgångsrik opinionsbildning från gräsrotsnivå.

Det har länge varit stor efterfrågan i Sverige på välutbildade marintekniker. Men från i höst står tre gymnasieskolor redo att börja utbilda marintekniker. De tre skolorna har dessutom godkända riksintagningar och i stort sett alla elever som går utbildningen får arbete när de går ut skolan.

I höst införs en helt ny gymnasieskola. I den har 94 utbildningar, däribland Marinteknik, godkänts inom de nationella programmen eller rikstäckande utbildningar. Tre skolor i landet kommer att ha den marintekniska linjen, Vadsbogymnasiet i Mariestad, Västerviks Gymnasium och Marina Läroverket i Danderyd, Stockholm.

Utbildningen är en utveckling av den marintekniska utbildningen som finns idag men med skillnaden att man nu får egna examensmål och betydligt större möjligheter att påverka innehållet i kurserna. De befintliga utbildningarna har också närmat sig varandra enligt branschens önskemål.

Branschen står bakom
En annan nyhet är att i det nya gymnasiet och de yrkesinriktade linjerna ska en bransch alltid stå bakom varje utbildning. Den ska vara med i planeringen och kunna garantera att det finns arbetstillfällen när eleven är klar.

– I dag får 80 procent av mina elever arbete när de går ut skolan. Efterfrågan är så stor och den verkar inte minska framöver. Så vi, de tre skolorna kan ge både eleverna och båtbranschen gott hopp för framtiden, säger Conny Löfstrand, lärare på Vadsbogymnasiet i Mariestad.

De tre skolorna har tillsammans med Sweboat – Båtbranschens Riksförbund, lagt upp programmen. Alla tre skolarna har en likartad utbildning första året. De andra två läsåren sker specialisering inom vissa områden.

– Det här betyder väldigt mycket både för de elever som nu kan få en professionell utbildning i linje med sitt intresse samt för svensk båtindustri. Vi har nästan alltid lidit brist på välutbildade marintekniker i Sverige. Nu ska det bli slut på det, säger Mats Eriksson, VD, för Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

Bra samarbete
Att Marinteknik nu finns med på det nationella programmet är frukten av ett samarbete mellan Sweboat och skolorna på olika platser och med olika huvudmän. I Västervik och Mariestad är det kommunala skolor och i Stockholm är det en friskola.

Förutom de tre skolorna med marintekniska linjer finns hantverksgrammets utbildning i båtsnickeri på Orust och i Uddevalla.

Fakta om nya gymnasiekolans utbildningslinjer:
Av de 402 beslut som skolverket fattat fick 94 utbildningar ett godkännande. Av de 94 är 42 varianter av yrkesprogram, Waldorfutbildningar, estetiska spetsutbildningar m.m. 33 av dem har beviljats riksrekrytering. Ytterligare 52 yrkesutbildningar blir rikstäckande, 20 med egna examensmål inom flygteknik, sjöfart och marinteknik och 32 utbildningar som kan genomföras inom den nationella programmens ramar.

För mer information se skolornas och Sweboats hemsidor:
Vadsbogymnasiet Mariestad www.vadsbo.mariestad.se
Västervik gymnasieskola: www.gymnasiet.vastervik.se
Marina läroverket: www.marinalaroverket.se
Skolverket: www.skolverket.se
Sweboat: www.sweboat.se

På hemsidan Sittbrunnen.se ligger en intressant och detaljerad artikel som beskriver den långa debatten om båtbottenfärger. Båtliv har skrivit ingående om detta ämne i många år, men på Sittbrunnen.se ges en sammanfattning.

Sajten tar upp frågan ur olika synvinklar, inte minst de som är mindre seriösa med vad de köper och målar sin båts botten med.

I artikeln beskrivs även den märkliga debatten om koppar i antifoulingfärger, något som Båtliv skrivit om flera gånger.

Info: http://www.sittbrunnen.se/index.php/segling/60-miljoe/173-batbottenbluffen

Hallberg-Rassy 64 firar världspremiär på världens största båtmässa, boot Düsseldorf den 22-30 januari 2011. Detta är den största båt som någonsin byggts av Hallberg-Rassy. Båten har bland annat enorma akterdäcksstuvar på hela 8,6 kubikmeter med plats för en RIB och en stor hydrauliskt utfällbar badplattform.

Alla skylights och luckor är flushmonterade. De främsta 6,5 metrarna av däcket är helt flushat. Det finns ett soldäck integrerat i akterruffstaket. Ankarvinschen är dold under däck. Som uppgradering finns hydrauliskt kutterstag med rulle under däck och genuarulle under däck.

Sittbrunnen är ovanligt stor, 3,10 m lång, 55 cm längre än på Hallberg-Rassy 62. Det fasta sittbrunnsbordet i teak är rejält dimensionerat. Alla viktiga seglingsfunktioner hanteras redan som standard från sittbrunnen av en ensam seglare genom knappsegling från piedestalen. Knappsegling infördes av Hallberg-Rassy för sexton år sedan och är inregistrerat varumärke för Hallberg-Rassy. Som extrautrustning finns hydrauliskt kutterstag, hydraulisk gennaker med hydraulisk code zero. Alla rullas genom knapptryckning från styrpiedestalen.

Sittbrunnen är välskyddad av en vindruta eller hardtop. Totalt 31 ljusinsläpp i båten.

Interiören erbjuds i tolv alternativ i fem sektioner, vilket blir 72 olika inredningslayouter för alla smaker och behov.

Motorn är en 6-cylindrig Volvo Penta D6-
280 på 280 hk och 669 Nm vridmoment vid 2 500 rpm.

Vattenlinjen är 2,23 m längre än på Hallberg-Rassy 62. Frers fartdiagram för Hallberg-Rassy 64 förutser 9,2 knops fart vid 5 m/s sann vind och 75 graders vindinfallsvinkel, och 11,5 knops båtfart med bara stor och traditionellt försegel i 12 m/s och 110 graders vindvinkel. Hög båtfart gör det här till en riktig milätare.

Båten har ovanligt riklig utrustningsnivå redan som standard.

Info: www.hallberg-rassy.com

Sportfiskarna registrerar sedan 40 år alla stora fiskar och också svenska sportfiskerekord som fångas på spö i landet. Det finns rekord noterade för 31 fiskarter från sötvatten och hela 59 rekord från havet. Nyligen fångades den senaste rekordfisken och den arten blev en verkligt stor överraskning, en invandrande art från varmare hav.

Bland sportfiskare benämns den nya arten Bonito. Bonito är egentligen en hel familj av mindre tonfiskar och just denna art kallas även Ryggstrimmig pelamid (Sarda sarda). Inte sedan 50-talet har det registrerats några fångster på spö av tonfisk i Sverige. Men nu har kanske uppvärmningen av världshaven gått så långt att de hittar hit igen. Någon annan förklaring till ”invasionen” av bonitos vid Bua i Halland och ungefär samtidigt också i Danmark samt i södra Norge finns inte.

Boniton lever normalt i varmare hav som Medelhavet och Svarta havet men har tidigare gjort avstickare upp till de Brittiska öarna. De jagar intensivt efter småsill och liknande fiskar ända upp i ytan så skummet yr. Vanliga vikter är 1-3 kilo. När hemmafiskaren Simon Hermansson anmälde flera bonitos som han hade fångat på spö utanför Bua som ligger nära kärnkraftverkets varmvattenutsläpp vid Ringhals skyndade många sportfiskare till för att få en chans att fånga denna nya art.

– Storfiskregistreringen fick under några veckor motta över 100 anmälningar av bonitofångster av lyckliga sportfiskare, berättar Sportfiskarnas Storfiskregistrerare Håkan Brugård.

Naturligtvis höjdes också det nya svenska rekordet för arten i rask takt. Efter Simon Hermanssons fisk på 1,687 kg höjdes rekordet fyra gånger. Daniel Lindblom från Göteborg fick en Bonito på 1,740 kg, Olle Johansson från Olofstorp 1,765 kg och Mats Lagerstedt Göteborg 1,876 kg. Den senaste i raden av rekordfiskar (2,164 kg) fångade den meriterade havsfiskaren Benny Johansson från Tidaholm, femfaldig skandinavisk mästare i havsfiske.

Nu är dock bonitofisket över för den här gången. Havet blir vinterkallt och det stora stimmet har simmat in i det varma och för allt fiske fredade varmvattensutsläppet från Ringhalsverket.

Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten hittas på www.sportfiskarna.se under Storfiskregistret. Storfiskregistret fylls ständigt på med nya kontrollerade storfångster och innehåller mer än 24 000 olika fiskar av alla tänkbara arter från Sverige.

Bilden:
Benny Johansson drog den största under höstens ”bonitofeber”. Foto: Storfiskregistret

Scanias nya motorprogram för generatoraggregat uppgraderas nu med ännu bättre prestanda vid stegbelastning, ökad slagvolym och 25 procent längre serviceintervall, vilket ger kunden utmärkt driftsekonomi och prestanda.

Motorerna kan levereras till kund med kylarpaket för snabb och enkel installation i till exempel kanopéer. Paketen finns i tre storlekar på 1,1, 1,3 eller 1,5 kvadratmeter beroende på motorstorlek och kylbehov.

– Det nya motorprogrammet har utvecklats för de specifika behov som köpare av generatoraggregat har – hög kvalitet och effekt och goda egenskaper vid stegbelastning, låg bränsleförbrukning och samtidigt god slitstyrka, säger Mikael Lindner, Sales Director Power Generation Engines.

Motorprogrammet består av 9-, 13- och 16-litersmotorer med effekter på upp till 550/607 kVA vid 50/60 Hz och standby-effekter upp till 636/702 kVA. Det nya motorprogrammet för generatoraggregat uppfyller utsläppskraven enligt Stage IIIA med hjälp av Scanias EGR-teknik.

Nyckelegenskaper hos det nya motorprogrammet:

• Finns med skräddarsydda, lättinstallerade kylarpaket

• Ökad cylinderdiameter och slaglängd ger ökad slagvolym

• Traditionell Scaniakonstruktion med lättservade separata cylinderhuvuden

• Turboaggregat med wastegate

• Scania EGR, ingen efterbehandling med tillsatser krävs

• Scanias egen motorstyrning

– Scania står för hög kvalitet och effektivitet, med produkter och tjänster utformade för att ge kunden hög lönsamhet i verksamheten, säger Robert Sobocki, Senior Vice President Scania Engines. Scanias motorer är därför förstavalet för många kunder som prioriterar effekt, driftsäkerhet, driftekonomi och funktionalitet.

– Scanias starka position som ledande motortillverkare i alla sina marknadssegment bygger på en kombination av avancerad teknik, kundnära arbete och god tillgänglighet till reservdelar och service. Scania strävar efter att bygga långsiktiga relationer med OEM-tillverkare. De kan vara säkra på att få produkter med den senaste tekniken och ett omfattande marknadsstöd.

Scanias moduluppbyggda konstruktion innebär att det krävs färre komponenter för att tillhandahålla ett heltäckande utbud av motorer. Det underlättar service, reservdelsförsörjning och utbildning av mekaniker, liksom vid uppstart av nya serviceanläggningar. Noggrant utvalda material och processer säkerställer en hög produktkvalitet och att förbrukningen av energi och råmaterial vid tillverkningen blir lägre. På så sätt minskas miljöpåverkan under motorns hela livslängd.

Vid båtmässan Scandinavian Boat Show i Älvsjö delades priserna ut för årets Watski2starsegling i lördags. Arrangörsklubben Oxelösunds Segelsällskap hade laddat upp med priser till de tre främsta i varje klass och även de tre bästa totalt.

Nyttopriser lottades också ut. Detta var tredje upplagan av denna shorthanded segling och de som fullföljt alla tre fick även de priser.

Totalsegrade gjorde La Dolce Vita med Lindstedt och Hodgson seglande för KSSS i Stockholm. Tvåa kom Dagmar med Österberg och Söder från WSS i Västerås och trea blev Funny med Mathson och Svensson från SBS i Södertälje.

I början av veckan öppnade anmälan till 2011 års segling och den är nu nästan fulltecknad.

Nu är det klart att det svenska paddelsportföretaget Point 65 tar hem det internationellt ansedda priset ”Best of what’s new award” för sin nytänkande delbara kajak Tequila!. Bakom det amerikanska priset står världens ledande vetenskapstidning Popular Science Magazine.

– Det här känns helt fantastiskt! Utmärkelsen är ett kvitto på att vi på Point 65 har lyckats i vårt arbete att utveckla kajaker som både är praktiska och ligger i bräschen när det gäller de tekniska lösningarna, säger Richard Öhman, grundare av Point 65.

Kajaken Tequila! är en kajak för hela familjen med en revolutionerande design, där kajaken förvandlas från singel till dubbel eller till trippel eller ännu mer på bara några sekunder. I stället för att lastas på taket går delarna snabbt in i bakluckan på en bil och är lätta att bära och förvara. Modellen lanserades 2009 och bakom modellen står den svenska designern Magnus de Brito som bland annat arbetar för Porsche.

Kajaken Tequila! vinner priset Best of What’s new 2010 i kategorin rekreation. Varje år konkurrerar tusentals nya och innovativa produkter om att få priset. De vinnande produkterna ska på ett eller annat sätt ha potential att förändra våra liv eller förändra sättet vi tänker på framtiden. Utnämningarna i de elva kategorierna görs sedan av redaktörerna på det amerikanska magasinet Popular Science, och vinnarna publiceras i tidningen som kommer ut den 17 november.

Kajaker från Point 65 nu på många marknader
Point 65 Sweden, grundat 1996, är det ledande Nordeuropeiska kajakmärket och ett av de snabbast växande kajakföretagen i världen. Företaget ägs av familjen Öhman.

Nigel Foster, en av kajakvärldens absoluta frontfigurer, är ansvarig för design och utveckling. Point 65 erbjuder 14 kajakmodeller, från nybörjarkajaker i plast till avancerade havskajaker i komposit som säljs i 24 länder. Point 65:s kajaker säljs hos ledande handlare som amerikanska R.E.I och LL Bean, kanadensiska kedjan Atmosphere, europeiska jätten Decathlon och australienska Anaconda.

Samtidigt som den delbara kajaken Tequila! får pris lanserar företaget uppföljande Martini, en delbar havskajak med samma funktioner men med traditionell sittbrunn.

Info: www.point65.se

Svenska Seldéns nya vinsch blev en verklig vinnare på METS (Marine Exhibition Trade Show), båtbranschens egen fackmässa som pågår i Amsterdam den här veckan. Seldén vann Det prestigefyllda priset DAME Award, som 20-årsjubilerar i år, och fick därmed ett bevis för produktens internationella potential.

DAME (Design Award Mets Exhibition) är ett av marinbranschens finaste priser. Det passade extra bra att Seldén vann det i år eftersom Seldén firar sitt 50-årsjubileum samtidigit som DAME fyller 20 år.

Juryns motivering lästes upp av ordföranden Bill Dixon när METS öppnades. Den lyder:

“Overall Winner of the DAME Award 2010 is the Seldén Reversible Winch of Seldén Mast AB. The Jury felt that this winch would have the largest impact on the leisure marine industry and would appear on many sailing boats in the future. By backing the line off the winch instead of easing it by hand, there is greater safety for the operator. The backwind is operated from a push button in the handle of the winch, making it far more intuitive than a more conventional style winch that may use a switch located in the bottom non-turning part of the drum. Being hand operated ensures that the winch does not need additional below deck space and makes a winch retrofit extremely easy. When using the winch in either direction the line is captured by self-tailing device which sheds line easily when the winch is in the backwind mode.”

För Seldén innebär de nya vinscharna att företaget tar steget fullt ut i sin satsning på däcksutrustning och lanserar vinschar utvecklade med ett stort mått nytänkande. De går att reversera. Man kan alltså även backa vinschen!

Konstruktionen är patenterad och lyfter begreppet vinsch mot en helt ny dimension. Vinschen är manuell och av ”self-tailing” typ med två växlar framåt. Man börjar vinscha medsols med snabbväxeln och växlar ner genom att rotera vinschhandtaget motsols. Så långt är allting som vanligt.

Det geniala med Seldéns vinsch är att linan släpps ut genom att man låter vinschen rotera baklänges. På toppen av det specialkonstruerade vinschhandtaget finns en knapp som bekvämt trycks in med tummen och vinschen är klar för att backa. Vinschhandtaget roteras medsols och linan slackas.

Linan ligger kvar i self-tailingen hela tiden vilket gör att man enkelt kan trimma skot, fall och gaj utan att röra linan. Snabbt fintrim är en farthöjande fördel för kappseglaren!

För familjeseglaren innebär funktionen säkerhet – inga händer är i närheten av trumman när tampen matas ut. Eftersom vinschen manövreras med endast en hand är den idealisk för ensamseglare som kan styra och trimma samtidigt.

Bilden:
Peter Rönnbäck (t. v.) och Mats-Uno Fredriksson från Seldén på METS 2010.

Nu är det möjligt att kolla båten via flera olika moderna sätt. Smartphone, iPad och/eller PC. Det är det holländska företaget Capi2 Nederland BV som introducerar sin nya Capi2 Communicator på båttillbehörsmässan METS, som pågår i Amsterdam den här veckan.

METS (Marine Exhibition Trade Show) är en ren branschmässa, det vill säga den är inte öppen för allmänheten.

Det är här som alla nyheter visas för branschen. Nyheter som senare presenteras på de publika båtmässorna under vintern och våren.

Capi2 Nederland BV introducerar sin nya Capi2 Communicator – ett smart kommunikations- och övervakningssystem som kan övervaka mycket ombord. Det hjälper även båtägaren att bestämma hur alarmen ska hanteras.

Med Capi2 Communicator kan båtägaren enkelt hålla koll på TV/video, tankar och batterier, säkerhet, fartmätare, vindhastighet, temperatur, GPS, kompass liksom likström och växelström. Allt samman kan kopplas med olika alarmfunktioner.

Capi2 Communicator kan programmeras så att den sänder sms direkt till en smartphone, iPad eller PC.

Info: www.capi2.com

Bavaria Sport 43 som Hard Top och Open är det tyska varvets stora nyhet inför båtmässan “boot” 2011 i Düsseldorf, världens största och kanske viktigaste inomhusbåtmässa. Hardtop, med sina stora fönsterlösningar på sidorna, bär tydliga släktskap med lillasyster Sport HT 38. Det stora soltaket kan öppnas med en integrerad manuell Softtop, som ocksa kan utrustas med eldrift.

Tack vare de väl tilltagna rutorna både framåt och bakåt så har föraren i 38 och 43 väldigt fin sukt runt om hela båten. Det kan Båtliv intyga efter att ha provkört Sport 38.

Framrutan (inklusive cockpit) kan fås med uppvärmning, något som är absolut nödvändigt på våra kalla breddgrader där kallras kan bli ett problem, främst vår och höst. Vilken typ av uppvärmning det blir säger inte Bavaria i pressreselasen om den nya modellen, men helst skulle vi vilja se något i stil med de osynliga värmetrådar som VW har i sina bilar.

Sport är standardutrustad med 2 x Volvo Penta D6-370 EVC på 272 kW (370 hk) styck och erbjuds som följande prisalternativ:
· Base price SPORT 43 OPEN EUR 239.900 excl. VAT
· Base price SPORT HT 43 EUR 259.900 excl. VAT

Tekniska fakta
Modell SPORT 43 SPORT HT 43
CE-category B B
Length overall 13,83 m 13,83 m
Length hull 13,22 m 13,22 m
Beam overall 4,41 m 4,41 m
Height above water 3,35 m 3,33 m
Total height 4,08 m 4,06 m
Draught, drive raised 0,75 m 0,75 m
Draught, drive lowered 1,10 m 1,10 m
Unloaden weight 11.750 kg 11.950 kg
Fuel tank 1.500 l 1.500 l
Water tank 410 l 410 l
People 12 12
Cabins 2/3 2/3
Berths 4/6 4/6
Height in salon 2,10 m 2,10 m
Waterline 11,22 m 11,22 m

Info: www.bavariasverige.se

Sedan en tid tillbaka har Scania och MAN genomfört ett antal utredningar rörande projekt på det industriella området, huvudsakligen avseende tunga fordon, vilka skulle göra det möjligt för företagen att dra nytta av synergier inom forskning och utveckling, tillverkning och inköp. På den marina sidan skulle detta kunna innebär ett ännu bredare utbud av tunga dieselmotorer för större fritidsbåtar.

Utredningarna har visat att ett förverkligande fullt ut av de möjliga synergierna förutsätter ett närmare samarbete genom att de båda företagen går samman, samtidigt som respektive företags varumärke bevaras.

Inget beslut har fattats vid denna tidpunkt, då ett antal kommersiella och legala frågor återstår. Ett beslut kan endast komma då dessa frågor har lösts.

Scania avser att inte lämna någon vidare kommentar medan diskussionen pågår. Ytterligare information kommer när det kan anses lämpligt.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2009 uppgick faktureringen till 62 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 1,1 miljarder kronor.

Info: www.scania.com/se

Här är en annorlunda och intressant båt som har vunnit det prestigefyllda VNSI Timmers Award 2010. Intresset är stort för det arbete med en bränslecellsdriven båt som to Nico van der Hoeven från Alewijnse Marine Technology B.Vi Nijmegen i Nederländerna står bakom.

Båten kallas H2 Nemo och är byggd för kanalfart med upp till 90 passagerare. För framdriften står bränslecellsteknik, som producerar el som i sin tur driver båten som därmed blir helt fri från emissioner.

För att fungera optimalt har konstruktörerna använt ett sofistikerat övervakningssystem med automatiska funktioner för bränsle och kylning. Det gör att båtens kapten alltid har koll på läget.

För mer information och fakta om båten: www.alewijnse.nl

Knappt har Bavaria presenterat sin nya 43 fots motorbåt förrän det är dags för en ny, stor segelbåt från det tyska varvet. Den här gången är det planerna på den nya Bavaria Cruiser 50 som presenteras i god tid inför den stora båtmässan “boot” i Düsseldorf i januari 2011.

Med den nya 50-fotaren fyller Bavaria upp gapet mellan Cruiser 45 och Cruiser 55. Detta sker, enligt varvet, inte bara på begäran från kunderna utan också för att 50-fotaren är en lämplig båt i rätt storlek för mångas behov.

Däcket är till exempel extra rymligt och släpper in mycket ljus i båten via 17 flushmonterade däcksventiler. Liksom i övriga nya Bavariabåtar har Cruiser 50 en stor och rymlig badplattform, som fungerar både som soldäck och som bekväm landgång för den som lägger till med aktern mot bryggan.

Båten har samma typ av rodersystem med två mindre roder som vi tidigare har sett på bland annat Bavaria Cruiser 55. Detta ger ett bra grepp i vattnet och en extra säkerhet ifall något händer med det ena rodret.

Båten erbjuds med flera olika kabinlösningar; med fyra eller fem eller fyra kabiner men alltid med tre badrum med separata duschar. Under våren kommer ytterligare en version med fyra kabiner och ett extra badrum. Dessutom lär man kunna bada från båten…

prisnivån startar på 207 900 Euro plus moms.

Mått Bavaria Cruiser 50
Längd: 19,50 m
Bredd: 6,10 m

Info: www.bavariasverige.se

Regeringen har beslutat att ge den nya myndigheten för havs- och vattenmiljön namnet Havs- och vattenmyndigheten. Detta sker genom tilläggsdirektiv till den utredning som arbetar med inrättandet av myndigheten. Sedan tidigare är det klart att myndigheten ska lokaliseras till Göteborg och starta sin verksamhet den 1 juli 2011.

Najadvarvet förbättrar villkoren rejält för sina nya kunder som beställer nya båtar från och med 1 november i år. Varvet ger en förlängd skrovgaranti och betydligt bättre betalningsvillkor, något som ska stärka Najad på marknaden.

Najadvarvet är inne i en aktiv process för att uppnå nya mål. De har påbörjat ett intensivt arbete med att stärka det förtroende som finns för Najad.

– Det är fantastiskt att se vilket starkt varumärke Najad är och vilka lojala kunder vi har, säger VD Mikael Gustavsson säger.

Sedan Öppna Varv i augusti har Najadvarvet sålt 21 stycken båtar totalt, fördelade främst på Najad och Maxi. och vi är mycket glada över

De nya betalningsvillkoren innebär att kunderna betalar en handpenning på 15 % vid ordertillfället och resterande 85 % vid leveransdagen.

Samtidigt förlänger varvet skrovgarantin till sex år på nybåtar beställda efter 1 nov 2010.

Nystartade Svedea Båtförsäkring satsar offensivt när företaget kliver in på marknaden. Bolaget blir officiell partner till Båtmässan i Göteborg 5–13 februari 2011 och har tecknat ett treårigt samarbetsavtal. Att lyssna på kunderna är en viktig del i satsningen, säger Svedea i ett pressmeddelande.

Svedea Båtförsäkring är den största satsningen på båtförsäkring i Sverige någonsin. Bolaget har en högt ställd målsättning – att bli marknadsledare och båtbranschens förstahandsval.

– Vi är nya på marknaden och vill göra ett rejält avstamp inför båtsäsongen. Vi ska vara en aktiv del av båtbranschen och Båtmässan är ett utmärkt tillfälle att prata båt och försäkring, säger Jonas Roberts som är affärsområdeschef på Svedea Båtförsäkring.

Avtalet med Båtmässan är långsiktigt och helt i linje med Svedeas syn på samarbete.

– Vi är ambitiösa och långsiktiga i allt vi gör och söker partners med samma grundinställning. Båtmässan har visat både professionalism och vilja att anstränga sig för att uppfylla våra önskemål. Den kombinationen är en bra grundförutsättning för ett partnerskap, säger Jonas Roberts.

– Som partner till Båtmässan får man möjlighet till bred exponering mot en väldefinierad målgrupp. Att Svedea blir vår partner för de kommande tre åren tycker vi är ett kvitto på detta, säger mässansvarig Bengt Wallin.

Inte mycket har hänt inom båtförsäkring de senaste tio åren. Bolagens produkter har varit förvillande lika och det vill Svedea ändra på.

– Svedea Båtförsäkring består av mycket erfarna båt- och försäkringsmänniskor. Vi ser verkligen fram emot att få presentera vårt erbjudande och diskutera med kunderna. Att lyssna och prata direkt med båtägarna är det bästa sättet att förstå deras behov, säger Jonas Roberts.