Nyheter

Varför är det så svårt att få energieffektiva lösningar att genomföras trots att de är bra både för miljön och för plånboken? Den frågan har Christer Gerdin och Louise Hammarberg gått till botten med. Deras examensarbete, som ger företag hjälp på vägen, får i år Swecos studentpris.

‒ Ett klockrent examensarbete som har en stor potential att påskynda hållbar samhällsutveckling, säger Andreas Gyllenhammar, klimat- och miljöstrateg på Sweco som har läst och analyserat bidragen till årets studentpris.

I examensarbetet har Christer Gerdin och Louise Hammarberg tittat på ett antal flaskhalsar och dessutom utvecklat ett verktyg som räknar, förklarar och hjälper till att överbrygga de kommunikationsproblem som lätt uppstår när större energieffektiva lösningar ska genomföras. Fem faktorer som är avgörande för att lyckas genomdriva fler investeringar i energieffektiva lösningar presenteras i arbetet.

‒ Det känns väldigt roligt att vårt arbete har blivit uppmärksammat. Egentligen kan det ju tyckas självklart att investeringar som är både lönsamma och hållbara också ska genomföras men frågan behöver all uppmärksamhet den kan få för att snabba på företags arbete i en mer hållbar riktning, berättar pristagarna.

Fakta:
• Swecos studentpris har instiftats för att uppmärksamma examensarbeten som visar på smarta lösningar för ett bättre klimat.

• Christer Gerdins och Louise Hammarbergs examensarbete går under titeln ”Varför genomförs inte lönsamma energiinvesteringar – en studie av beslutsfaktorerna vid investeringar inom fastighetsbranschen”. Arbetet genomfördes inom Mastersprogrammet ”Technology Management”, som är ett samarbete mellan Lunds Tekniska Högskola och Lunds Ekonomihögskola.

• Priset, ett resestipendium på 25 000 kronor, delades ut av Mattias Klum under Swecos inspirationsdag på Moderna Museet den 23 november.

• Den 23 november delades även Stora Energipriset ut till Alingsåshem med vd Ing-Marie Odegren.

• Christer Gerdin och Louise Hammarberg har avslutat sina studier. Christer Gerdin är idag trainee på NCC och Louise Hammarberg är trainee på Vattenfall.

• I juryn för Swecos studentpris sitter Carl-Erik Nyquist, juryns ordförande, Tomas Kåberger, generaldirektör på Energimyndigheten, Lars Nilsson, fd chefredaktör på Ny Teknik, Lennart Jagemar, docent vid Chalmers, Per Fahlén, professor vid Chalmers, Louise Trygg, forskare i Linköping samt Lars Olof Matsson och Karin Annerwall Parö, båda Sweco.

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har 5 300 anställda i elva länder och omsatte 2009 drygt 5,3 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 90 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.

Sjöfartsverket och färjerederierna har kommit överens om en gemensam handlingsplan, för att uppnå säkra och snabba transporter oavsett hur svåra de kommande vintrarna blir. Efter förra vinterns hårda påfrestningar på färjetrafiken i Ålands Hav, när flera passagerarfärjor blev stillastående i isen på grund av extrema väderförhållanden, har färjerederierna och Sjöfartsverket tagit fram en gemensam handlingsplan inför nästa säsong.

Det handlar framför allt om en gemensam kommunikationsplan för att underlätta kontakterna mellan rederierna och Sjöfartsverket. Målet är att uppnå säkra och snabba transporter oavsett hur svår vintern blir, genom att alla berörda ska ha aktuell och riktig information om isläget.

Från Sjöfartsverkets sida kommer man att informera om det rådande isläget så fort det blir aktuellt – i början av vintern en gång i veckan och när isläget blir besvärligt en gång om dagen. Kontaktlistor har upprättats så att Sjöfartsverkets isbrytarledning kan nå alla befälhavare på samtliga passagerarfärjor med information när läget kräver det.

Sjöfartsverket kommer också att förbättra den interna informationen, så att alla berörda inom myndigheten är väl uppdaterade om det aktuella läget och därmed ger en och samma bild till kunderna. Om isläget blir så extremt att det finns risk att farleder stängs kommer Sjöfartsverkets isbrytarledning kalla alla berörda färjerederier till möte.

Från färjerederiernas sida (Viking Line, Tallink/Silja Line, Finnlines och Birka/Eckerö) kommer man att skicka in israpporter till isbrytarledningen via ett fastställt formulär, som alla befälhavare kommer att ha tillgång till. På så sätt får isbrytarledningen en god uppfattning om hur isläget är och när det kan bli aktuellt att sätta in isbrytare så långt söderut som i Stockholmstrakten och Ålands Hav.

– Vi har haft en konstruktiv diskussion, som har lett till ett etablerat samarbete med färjerederierna. Målet är att vi ska ha en bra dialog även i fortsättningen, oavsett hur svårt isläget blir. Att lyssna på våra kunders önskemål är en viktig del i vårt arbete, säger Maria Ottosson, kommunikationschef för Sjöfartsverket.

– Från rederiernas sida är vi nöjda med att det initiativ som togs i våras för att uppnå bättre information och samordning mellan Sjöfartsverket och deras kunder, alltså rederierna, nu har lett fram till en bra och konkret handlingsplan som vi alla står bakom, säger Jan Kårström, VD Viking Line Skandinavien.

Info: www.sjofartsverket.se

På Scandinavian Boat Show 2010 i Stockholm var de stora båtarna tillbaka på allvar. Störst och mäktigast av alla var Delta 54 IPS. Text: Lars-Åke Redéen Foto: Roland Brinkberg

Efter förra årets ganska magra version av Skandinaviens enda storbåtmässa var det desto mer uppiggande att se välfyllda bryggor på årets mässa i Älvsjö.

Denna den 14:e upplagan av Scandinavian Boat Show bjöd på hela 37 nyheter. Och båtarna var stora; över hälften var på minst 37 fot.

Den allra största enskilda nyheten var Delta 54 IPS. Det är en riktigt maffig motorbåt med en egen historia som börjar i den första Deltabåten som kom för flera år sedan. Därefter har Delta snabbt vuxit till att bli ett respekterat båtmärke med en helt egen framtoning.

Skrovet till Delta 54 IPS, som är på 16,60×4,60 m, sjösattes i december 2009. Då användes en Delta 29 som barlast och inbyggd styrplats. Den båt som visades upp på mässan hade en väldigt generös planlösning med en riktigt stor salong, tre kabiner och två stora badrum med dusch. Båten är väldigt genomtänkt och bra på många sätt, men en del lösningar som till exempel avsaknaden av något att hålla sig i på det enorma fördäcket och en del vassa kanter som man kan slå sig på borde rättas till.

Delta 54, designad av Lars Modin, är byggd med vakuuminjicering i kolfiber och vinylester, vilket ger en superstark båt. Med tre stycken Volvo Penta IPS 600 är toppfarten över 40 knop. Vid 30 knop ligger bränsleförbrukningen på 4 lit/Nm.

Info: www.scandinavianboatshow.se

Delta 54 IPS är på totalt 18,10 m inklusive badbryggan. För designen svarar Lars Modin. Den 15 ton tunga båten gör över 40 knop. www.deltapowerboats.se

Anytec 860 SPDI är en ny båt från denna svenska aluminiumbåtstillverkare. Det är en rejält tilltagen båt för den som vill ha en stor och öppen båt med ett vasst skrov. 860 SPDI har många typiska Anytecegenskaper, som till exempel avbärarlist och ett gediget utförande. Den är på 8,60×2,62 m. På mässan visades den med inombordare, men den kommer även att säljas för enkel och singelmontage med utombordare. www.anytec.se

Combo 38 är en annorlunda bobåt med stora utrymmen. Den känns som en flytande sommarstuga och är på 11,6×3,98 m och utrustad med xx170 hk MerCruiser. Toppfart 23 knop. www.comboboats.com

Delab Marin är känt för sina fina elpaneler för båtar. På mässan visades den nya panelen ELC 65 i två båtar hos Scan Yacht. ELC är planerad i två versioner, den ena med en avancerad TBS Batt-Meter, den andra i en enklare version med en Wema digital voltmätare.

www.delabmarin.se

Scandinavian Cruiser hade inte svensk premiär, men stod för ett av mässans mysigaste inslag. Denna linjesköna båt är på 5,68×1,30 m och är byggd med linjer från de gamla skärgårdskryssarna. www.pcm-marin.se

Kanadensiska Stanley Boats hade svensk premiär på mässan. Den här modellen heter Landingcraft 40. Den byggs helt i aluminium av hög marinkvalité och finns i åtta olika storlekar på 22–40. Bottenplåten är 6,25 mm tjock och däcket på Bullsnose 40” är 37 m2. Båten lastar upp till 9 ton. Rekommenderade motorer är 2xVolvo Penta D6 280 hk. www.stanleyboats.se

Dufour 375 lanserades i somras och är på 11,19×3,85 m. Båten finns med dubbla rattar i versionen Grand Large. www.beckerbat.se

Uppskattningsvis 80 procent av avfallet på Bohuskusten kommer från andra länder. Skräpet förorenar näringskedjorna i havet och försämrar hälsan hos djur som lever i eller i närheten av den marina miljön. Det försvårar dessutom förutsättningarna för kustturismen. Den 29 november tar västsvenska aktörer gemensamt upp frågan på ett seminarium i Bryssel.

Attraktiva naturmiljöer skräpas ner av hårdplast, frigolit och annat avfall som förs in med havsströmmarna. Problemet är internationellt. I Bohusläns skärgårdar kommer uppskattningsvis 80 procent av avfallet från andra länder.

EU:s gemensamma politik för havsmiljön, havsmiljödirektivet, gör det möjligt att på allvar prioritera frågan om nedskräpningen av havet och kusterna. Havsmiljödirektivet kräver att EU-länderna ska ha uppnått god havsmiljö år 2020. I ett gemensamt havsområde, som till exempel Nordsjön, måste länderna hjälpas åt för att uppnå en god miljö i havet.

Den 29 november tar Västra Götalandsregionen, Länsstyrelsen i Västra Götalands län och kommunerna i norra Bohuslän upp frågan på ett gemensamt seminarium i Bryssel. På seminariet deltar representanter från bland andra EU-kommissionen och EU-parlamentet.

Förhoppningen är att få upp ögonen för att problemen med nedskräpningen av havet kräver samarbete över nationsgränserna och med flera sektorer för att lösas. Det kräver att havsmiljöpolitiken blir tydligare på att de som skräpar ner i havet också tvingas ta ansvar för sitt avfall.

Ditt sätt att leva är inte möjligt utan handel. Handel är inte möjlig utan sjöfart. Handelssjöfartens historia är en berättelse om dig och din värld. Kom och upplev den berättelsen i Sjöhistoriska museets stora utställning Shipping & Shopping! Den 3 december är det invigning. Museet bjuder på entrén, på schyssta bananer och på massor av aktiviteter: visningar, skaparverkstad, skattjakt med mera. Och så ska utställningens skeppskatt få ett namn.

Arbetet med Shipping & Shopping har pågått under två år och är en av Sjöhistoriskas största utställningssatsningar sedan museet öppnade 1938.
– Sverige har en lång och spännande sjöfartshistoria. Och idag är vi mer beroende av sjöfarten än någonsin. Shipping & Shopping känns helt rätt i tiden, säger Hans-Lennart Ohlsson museichef på Sjöhistoriska museet.

Genom utställningens olika teman kan besökarna följa sjöfartshistorien med handel som utgångspunkt; Varför bedriver vi handel? Varför är handeln beroende av sjöfart? Varför ser fartyg ut som de gör? Hur är det att vara sjöman? Hur har våra vanor påverkats av sjöfarten? Hur fungerade sjöfarten förr, hur ser den ut idag och hur ser den ut i framtiden?
– Sjöfarten finns bakom vår vardag. Ett av målen med utställningen är att visa dessa kopplingar och ge ett sammanhang – att visa hur vårt begär efter något sätter igång en handelskedja. Andra mål är att besökarna ska bli nyfikna på ämnet och ha kul tillsammans. Det finns gott om finurlig interaktivitet i utställningen, säger Tove Frambäck, projektledare på Sjöhistoriska museet och utställningens producent.

Utställningen är byggd med tillgänglighet och miljö i fokus. Den innehåller både nya konstruktionsmaterial och nya tankar kring pedagogik.
– Hela rummet andas sjöfart och på ett sätt som väcker fantasi. Det är en formgivning som ger ett mervärde åt innehållet. Det är en utställning man blir glad av säger Tove Frambäck.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

Foto: Anneli Karlsson.

Info: www.sjohistoriska.se

Nu godkänner även Länsförsäkringar det trådlösa dödmansgreppet CoastKey. Båtägare får därmed 10 procent rabatt på försäkringspremien samt självriskeliminering om båten blir stulen. CoastKey är ett trådlöst dödmansgrepp med inbyggd fjärrstart som också fungerar som startspärr.

Tidigare i höst har även försäkringsbolaget Atlantica beslutat att ge båtförare rabatt på premien om man investerar i CoastKey.

– Länsförsäkringar ger 10 procents rabatt på premien och självriskeliminering vid stöld av hela båten. Om man kombinerar CoastKey med ett godkänt spårsystem, som till exempel DEFA Tracking, kan man få upp till 20 procents rabatt på premien. Då kräver Länsförsäkringar även att spårsystemet är kopplat till larmcentral, säger Dan Eriksson, produktspecialist på CoastKey, som lovordar försäkringsbolagens agerande.

– Det är fortfarande en lång bit kvar innan man till sjöss värderar dödmansgrepp på samma sätt som man i trafiken värderar bilbältet. Att få rabatt på försäkringen kan göra att fler båtägare ser ett värde i att satsa på sin egen säkerhet ombord.

Info: www.kgk.se

Yamarin presenterar en ny day cruiser för säsongen 2011. Yamarin 65 Day Cruiser är en ny generation av den omtyckta testvinnaren 64 Day Cruiser. Företaget har premiär för den nya modellen för allmänheten på Vene 11 Båtmässan i Helsingfors i februari 2011. Båtliv har redan provkört båten och upplever den som mycket välbalanserad och bra i sjön.

Yamarin 64 Day Cruiser har redan flera år varit den mest sålda day cruisern i Norden. Modellen har speciellt fått beröm för sina fina köregenskaper och den har vunnit många nordiska jämförelsetest.

Skrovet på nya Yamarin 65 DC grundar sig på 64 DC skrov, vilket betyder att perfekta köregenskaper är garanterade. Båtens däck är nytt från för till akter med en ny smäckrare formgivning.

Båtens sittbrunn, kajuta och pulpeter är utvecklade efter kundernas önskemål. Sittbrunnen i Yamarin 65 DC är större än tidigare. Pulpeterna har helt ny design och grå färg som reflekterar mindre än en vit yta. Förarmiljön omfattar förutom en bekväm körställning även plats för 9 tums kartplotter, kompass, radio och brytarpanel för trimplan.

I pulpeten på babordssidan finns ett stort handsfack där man också kan montera ett tvättställ. Bredvid tvättstället kan man montera ett klaffbord och på det en gasspis och på detta sätt får man ett pentry där allt finns nära tillhands. Därtill kan man välja att utrusta båten endera med bärbar kylbox eller kylskåp av utdragbar modell. Givetvis finns det plats även för kemtoa.

Båtens kajuta är rymligare än förr. Man går in i kajutan mitt i båten via en skjutdörr. I kajutan finns två kojer på 190 cm och gott om plats för fötterna. Dessutom har kajutan mera stuvutrymme än tidigare. Det finns gott om stuvplats också i sittbrunnen under akterbänken: i ett och samma stuvfack som är indelat i sektorer får kylboxar, vattenskidor och andra också stora och långa föremål bra plats.

Den stiliga vindrutan har en stabil aluminiumram och högklassiga beslag. Båten har i stil med Yamarins större day cruisers ett djupt kapellgarage där det är lätt att sänka ner kapellet.

Yamarin 65 DC har en stor badplattform och också ankarboxarna är djupare än hos föregångaren. Passagen ut till badplattformen underlättas av att bordet är av klaffmodell och kan vikas åt sidan.

Teklniska fakta
Längd: 6,30 m
Bärkraft: 7 personer
Bredd: 2,5 m
Motor: 115–225 hk
Vikt: ca 1 170 kg

Info: www.yamarin.fi

Kommentarer

Mattias 15:38:46 2010-12-07

Oj vad jag vill ha en sån… Trots att jag redan har DC64:an.

Här är en riktigt smart konstruktion från vårt norska grannland. Det är en komplett brygga med båtplatser som lyser i mörkret. De lyser tack vare nya förtöjningsbommar med solcellsbelysning, vilket gör att man slipper allt jobb med att installera el för belysningen.

Det är företaget Wee Marine AS i Haugesund som introducerar den nya serien med flytbommar för sina flytbryggor. Avsikten är att skapa mer användarvänliga och robusta båtplatser.

Särskilt under den mörka delen av året är det riktigt elegant att ha den här typen av belysning som alltid fungerar. Tanken på att försöka lägga till mellan Y-bommar utan någon form av belysning känns fel. Men med den härtypen av hjälpmedel blir det en helt annan sak.

Lamporna skiner i 360 grader och är dessutom solcellsdrivna, helt utan att behöva någon landström.

Själva Y-bommarna levereras med en ytbeläggning i fiberkomposit, en lösning som är godkänd för användning offshore och ger en extra trygghet. Standardbredderna är 60 eller 100 cm, men vid behov kan man även få 150 cm brett till exempel för rullstolsbundna.

Bommarna är tillverkade i varmgalvaniserat stål och har kraftiga förstärkningar. De levereras i längder på 6, 8, 10 respektive 12 meter.

Info: www.wee-marine.no

Kommentarer

Olle 11:39:14 2010-11-23

Snyggt och bra!

Olof Malmlöf 15:56:10 2010-11-23

Hm. Får allt vara bra mycket bättre kvalitet än dem man köper i byggvaruhandeln då. Sedan alltid risk för bländning och "light-pollution"…

De svenska båtägarna och seglarna Kjell och Cecilia Olsson har råkat riktigt illa ut i Norge med sin båt. De tvingas betala 300 000 norska kr i straffavgift till det norska tullverket för att de har haft sin båt fem dagar för länge på norskt vatten.

Det är den norska båttidningen Seilas/Båtliv som skriver om denna skandal på sin hemsida. 250 000 kr av pengarna är avgift till tullverket, resten är faktiska omkostnader för båten.

Den norska Tollmyndigheten har hängt upp sig på att paret Olsson har haft sin båt på norskt vatten i mer än tolv månader. Kjell Olsson skulle ha meddelat myndigheten när han skulle segla vidare så hade hela ärendet troligen inte tagits upp.

Läs mer på: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=556226&cat=6028

Den norska båttillverkaren Viknes är ett av de norska båtföretag som fortfarande går bra. Särskilt deras kabinbåtar modell 1030 har varit framgångsrika under många år tack vare hög kvalitet i kombination med en mångsidig planlösning. Bland annat har Båtlivs kollegor på norska Båt-Magasinet en Viknes 1030 som reportagebåt sedan flera år.

För att markera att båtmodellen fyller tio år har Viknes tagit fram en ny Viknes 1030 Jubileum. Den blir på 36 fot (10,96 m) och förses med en rad utrustningsdetaljer utöver standard.

Fler stuvutrymmen, snygga pulpits och andra detaljer i syrafast, plats för fendertar i den integrerade plattformen är bara några av dessa detaljer.

Båten får också möjlighet till dörr till alla tre kabinerna ombord, något som tidigare inte har gått att få. Detta är för de kunder som väljer en särskild version, kallad K3.

Motorvalet är en rejäl Yanmardiesel på 369 eller 425 hk.

Tekniska data
CE / Designkategori: B
Längd: 10.42 m
Bredd: 3.42 m
Djupgående: 0.95 m
Höjd total med mast: 4.75 m
Höjd total utan mast: 3.75 m
Bränsletank: 2 x 350 liter
Vattentank: 160 liter
Hålltank: 140 liter

Info: www.viknes.no

Vid den härligaste strand kan det under ytan lura dödliga maneter. Men det finns ett enkelt skydd. -Vi fick frågan om våra solskyddskläder skyddar mot dödliga maneter från en av våra uppmärksamma kunder, säger Marika René, VD för Sunblock AB. Eftersom vi själva har barn och reser mycket ville vi ta reda på fakta.

Det finns ett antal farliga maneter. Alla är dock inte dödliga, vissa orsakar svåra smärtor och brännskador. Den farligaste maneten, kubmaneten, som finns i vattnen utanför Australien och i de tropiska delarna av Sydostasien kan om oturen är framme döda en människa på bara några sekunder.

Dan E Nilsson, biolog och professor vid Lunds Universitet förklarar att tunna tyger skyddar mycket bra mot maneter.:

– I norra Australien är det mycket vanligt att surfare har “stinger suits” som nog motsvarar ungefär de solskyddskläder som finns i Sverige. Jag har själv en sådan dräkt när jag fångar maneter i Australien, och har aldrig haft problem trots att jag 100-tals gånger stött emot maneterna.

– Det är inget 100%-igt skydd mot att bli bränd, eftersom vissa maneter i viss utsträckning kan “bränna” igenom det tunna tyget. Mängden nässelkapslar som når igenom tyget är dock mycket litet, och i värsta fall förvandlar det en dödlig kontakt till en lättare och ofarlig smärta. Självfallet kan man fortfarande bli allvarligt bränd på oskyddade hudpartier i ansiktet och på händerna. Ett sammanfattande svar är dock att solskyddsdräkter ger ett bra skydd mot maneter.

– Om man är orolig för maneter rekommenderar vi att man väljer en långärmad tröja med långa byxor som ger ett heltäckande skydd, säger Marika. Kläderna skyddar inte bara mot maneterna utan har också en mycket hög solskyddsfaktor som motsvarar minst 50.

Info: www.sunblock.se

Lisa Ericson och Astrid Gabrielsson, GKSS, vann söndagens final i OS-klassen 470 på För-VM i Fremantle Australien och därmed hela regattan. Det var tjejernas första seger på en internationell tävling någonsin. Resultatet är en viktig indikation inför OS-uttagningarna nästa år.

Teamet har seglat mycket bra under hela regattan med flera fjärdeplatser och en spik i sista kvalomgången:

– Vi gick in i medaljracet för att vinna, berättar Lisa.

– Det känns helt otroligt fantastiskt. Vi kunde inte greppa det när vi gick upp för prispallen.

Förhållanden på banan med vridiga och svaga vindar var svåra under medaljracet.

Astrid Gabrielsson menar att de båda var väldigt tydliga från början med vad de ville uppnå med den här regattan:

– Vi visste att det var tajt upp och tajt ner, men vi bestämde oss för att köra vårt eget race, säger hon.

– Det var helt fantastiskt seglat. Tjejerna har varit på gång länge, säger Magnus Grävare, Svenska Seglarförbundets förbundskapten.

– De seglar bra när det faktiskt gäller, och det är en egenskap som inte alla har.

Tävlingen, som pågick 16-21 november, var ett så kallat För-VM inför nästa års VM i december i Australien då 75 procent av alla OS-deltagarna kommer att tas ut.

Gösen är en av de mest intressanta fiskarterna i Sverige, både för sportfisket och yrkesfisket. Gösen är spridd över stora delar av landet och är även en utsökt matfisk och en uppskattad sportfisk. På onsdag står gösen i fokus på seminarium i Stockholm.

Sportfiskarna och Länsstyrelsen i Stockholm bjuder in till en heldag med senaste fakta om gösen som art, förvaltning och det senaste inom modernt sportfiske.

– Seminariet är det första i Sverige som riktar sig enbart mot gösen enligt vad vi känner till, kanske det första i Europa, säger Peter Belin från Sportfiskarna.

Intresset för seminariet är stort och de 90 platserna blev snabbt fullbokad. Deltagarna representerar länsstyrelser, kommuner, sportfiskeklubbar, universitet och andra intressenter.

– De som anmält sig kommer från hela Sverige, från Norrbotten till Skåne och vi har även en person som åker från Finland enbart för att delta på seminariet, berättar Peter Belin.

Efter seminariet finns möjlighet att gå på ”göspub” med mingel och tillfälle att titta på sportfiskeprylar.

Info: www.sportfiskarna.se

Garmin presenterar nu echo – en ny serie med fishfinders som sätter en helt ny standard för ekolod med mycket hög prestanda, men som ändå är enkla att använda. I serien finns det allt ifrån modeller med 8 toners gråskala till ”Top-of-the-line” enheter med superskarpa färgskärmar.

Alla nya echo-modeller har en ny snygg design och Garmins nya HD-ID™ målsökningsteknik, som ger separation och definition av ekon som en sportfiskare behöver och förväntar sig idag.

“Vi har ökat uteffekten och förbättrat prestandan så att varje enskilt eko från fiskar och bottenstruktur visas klart och tydligt” säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International. “Det handlar ju om att fånga mer fisk – och dessa kraftfulla nya ekolod hjälper dig till ett bättre resultat.”

Toppmodellen echo 550C har en superskarp 5-tums VGA-skärm med 640×480 pixel som ger videokvalitet, en kraftfull 500-watts givare, med en fenomenal visning av fiskbågar och bottenstruktur på ner till hela 580 meter. echo 550c har en Dual Beam givare (200/77 kHz) som ger optimal prestanda på både djupt och grunt vatten tack vare två givarvinklar på 60 respektive 120 grader. echo 500C har samma funktioner som echo 550c men med en QVGA-skärm med 256 färger och 320×234-pixels upplösning.

För den prismedvetna sportfiskaren finns echo 300c som är ett bra alternativ till de större loden men som också har Garmins exklusiva HD-ID målsökningsteknik som ger dig en kristallklar bild över fiskar och bottenstruktur på sin 3.5-tums TFT skärm. echo 300c är den första i sin klass som erbjuder dual-frequency kompabilitet som låter dig optimera prestandan för djupt eller grunt vatten. Med 300-watt (RMS) uteffekt kan lodet scanna så djupt som ner till 450m. Med den breda givarvinkeln på hela 120° så kan du även se fisk långt utanför din båt.

Garmins echo-serie har också tre modeller med gråskaleskärm. echo 200 är en mångsidig fishfinder med en 5-tums skärm som kombinerar enkelt handhavande med kraftfull 300-watts RMS uteffekt. Lodet har en högupplöst skärm i gråskala och Dual Beam givare. Med echo 200, du kan scanna av vattnet ända ner till ett djup av 450 meter. echo 150 är lite mindre med en superskarp 4-tums, 8-graders gråskaleskärm. Den har dual-beam med 200 watts RMS uteffekt, och kan skanna av djup ner till 400 meter. För att göra hela echo-familjen komplett så finns även echo 100 som ett single-beam (200 kHz) ekolod med snabb uppdaterig på en 4-tums gråskaleskärm. echo 100 sänder med 100 watts RMS uteffekt, vilket ger dig ett maxdjup på 180 meter.

Alla modellerna i echo-serien har Garmins nya HD-ID målsökningsteknik, vilket ger dig en fantastisk detaljrikedom på fiskekon, strukturer och bottenkonturer. För att få en jämn ostörd ekolodsbild har echo 200, 300c, 500c and 550c Garmin Smooth Scaling™ teknik, vilket innebär att du inte missar något på skärmen även när lodet byter djupskala. Och på 5-tums modellerna (echo 200, 500c och 550c) kan du spela tillbaka ekolodshistoriken för att minimera risken att du missar något.

Dessa nya Garmin-lod har snabbfäste, menyer som är enkla att förstå och en akterspegels/trolling givare som är enkel att montera – allt för att det ska bli möjligt att komma iväg ut på vattnet så snabbt som möjligt. Snabbfästet är svirvlande och går att tilta, och 5-tums enheterna har dessutom en snabbkontakt som sitter fast i fästet. Flushmonteringskit finns att köpa till varje modell.

Info: www.garmin.se

I Nederländerna, liksom i Skandinavien, används de flesta fritidsbåtar bara under sommarmånaderna. Ägarna av Mulder motorbåtar har dock en något längre säsong. Många av dem använder sina båtar året runt, även under julen. Nyligen levererades denna helt nybyggda Mulder 76 Wheelhouse, som hade försetts med allehanda pynt inför julen.

Mulder 76 Wheelhouse är en typisk motoryacht med ganska rundbottnat stålskrov och överbyggnad i aluminium, ett stort styrhus och delvis täckt akterdäck. Det ger en skyddad och ombonad känsla för båtens ägare.

I styrhuset finns en stor sittavdelning och även saloinger och kabiner är väl utrustade för ett avkopplande båtliv.

Bland utrustningen finsn en hydrauliskt manövrerad aktre dörr som leder till ett båtgarage med en 12 fots jolle. Denna sjösätts i sin tur med en hydraulisk kran.

Tekniska specifikationer:
Längd: 23.40 m
Bredd: 5.90 m
Bränsletank: 7,500 litres
Vattentank: 2,500 litres
Djup: 1.60 m
Kabiner: 4
Skrov: stål
Överbyggnad: aluminium
Deplacement: 70 ton
Motorer:2x Volvo D9 425 hk
Max fart: 12 knop

Efter ett inledande år som sponsor bestämmer sig nu Stena Sfären för att bli en långsiktig och aktiv partner till Stena Match Cup Sweden. – Vi har redan fått oväntat bra utväxling från evenemanget och känner att det här är helt rätt forum för oss, att samla alla bolag i ett gemensamt projekt, konstaterar Ulf Ryder, VD Stena Bulk.

Våren och sommaren blev en hektisk period för Stena. Som nybliven Titelsponsor till Stena Match Cup Sweden i slutet av april var tiden knapp att skapa synergier med evenemanget. Målet var att samla alla Stenabolag i ett gemensamt projekt, något som aldrig gjorts tidigare.

– Trots lite tid för planering är vi väldigt nöjda med vårt första år. Det var helt klart värt vår ansträngning. Evenemanget fick ett bra lyft 2010 och en otrolig skjuts i internationell spridning. Medievärdet tredubblades från ifjol tack vare det, vilket vi är väldigt glada för, fortsätter Ulf Ryder.

Kollegan Gunnar Blomdahl, VD Stena Line fortsätter:
– Vatten, vind och miljö ligger oss varmt om hjärtat och det är vad seglingsveckan verkligen handlar om, vilket gör att kopplingen till våra verksamheter känns naturlig. Dessutom finns det bra möjligheter att träffa både kunder och konsumenter inom evenemangets format, vilket är värdefullt.

Stena förespråkar långsiktighet i allt man gör och samarbetet med Stena Match Cup Sweden är inte annorlunda.

– Match Cup Sweden är ett utmärkt tillfälle att nå ut och visa allt vi kan inom återvinning och miljö, så det fortsätter vi med. Nu ser vi fram emot att få vara en aktiv partner till evenemanget och se det utvecklas som ett av de mest attraktiva seglingsevenemangen i världen, säger Anders Jansson, koncernchef Stena Metall.

Samarbetet mellan Stena och Match Cup Sweden skapar en spännande framtid:

– Tack vare Stena har vi nu möjlighet att förverkliga utvecklingsidéer som kommer att förstärka evenemanget. Match Cupen har två primära ben, det sportsliga och det kommersiella. Vi ser fram emot att utveckla båda dessa delar för att erbjuda den bästa upplevelsen dels för världsklassen i match racing, som ser Marstrand som fundamentet i World Match Racing Tour, dels för kunder och konsumenter, säger Jan Torstenson, VD på Brandspot, kommersiell rättighetsägare till Stena Match Cup Sweden.

Stena Match Cup Sweden i siffror för 2010
Totalt medievärde: 290 miljoner kronor (2009: 94,6 miljoner kronor)
Omsättning: 20 miljoner kronor

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av nio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand vecka 27 varje sommar och drar normalt över 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Ekologiska störningar är inte bara till skada för naturen. Med medvetna störningar kan man bevara, eller rentav öka, den ekologiska mångfalden i ett naturreservat. Effekten beror på en mängd olika faktorer, men det görs många fel bland dem som jobbar med ekologiska störningar och biodiversitet hävdar forskare från Göteborgs universitet.

– Ingen vet exakt vad biodiversitet är och därför testar olika forskare olika mått, och kan dra helt olika slutsatser beroende på vilket mått av biodiversitet de använt. Om man testar hypoteser om förändring i antal arter med ett mått på hur jämnt arterna är fördelade, istället för hur många de är, blir det fel. Det är lite som när Kurt Olsson frågade Patrik Sjöberg hur brett han har hoppat, att räkna antalet äpplen i päronträd eller makrillar i änglaklacken, säger Robin Svensson på Institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet.

Ekologiska störningar kan se väldigt olika ut och ha helt olika effekter på den biologiska mångfalden. Exempel på vanliga störningar i naturen är skogsbränder, stormar, översvämningar, vågor, trålning, föroreningar, uttorkning samt istäcken och drivved som skrapar bort arter på hårda bottnar. Även biologiska störningar kan räknas in i begreppet, det vill säga djur som äter andra djur och växter eller trampar ihjäl levande varelser i sin väg.

Enligt den mest konkreta och lätthanterliga definitionen ska en störning döda eller avlägsna organismer i ett samhälle (område med samexisterande arter), och därigenom underlätta för nya arter att etablera sig. Den till synes harmlösa bisatsen om etableringsmöjligheter får oanat stor betydelse när man testar ekologiska förklaringsmodeller om störning och biodiversitet.

Effekterna av störning hänger på vilken slags störning som sker, hur man väljer att mäta den, samt vilka arter som finns i samhället där störningen inträffar. Vill man testa hypoteser om biodiversitet och störning, så spelar det även roll hur stark konkurrensen mellan arter och nyetableringen av arter är samt vilket mått på biologisk mångfald som används i studien.

– Vet man inte hur störningar fungerar och på vilket sätt det kommer påverka samhället de introduceras till, kan de lätt få motsatt effekt. Hur man beräknar effekten får naturligtvis stor påverkan när man förvaltar naturreservat med hjälp av ekologiska störningar.

Det mest kända exemplet på den här typen av förvaltning återfinns i Yellowstone, som är världens äldsta nationalpark. I Sverige används metoden på Alvaret på Öland, där landskapet hålls öppet av betning (som är en form av biologisk störning), liksom på Kosteröarna i Kosterhavets nationalpark.

Avhandlingen Ecological Disturbances, The Good, The Bad, and the Ugly försvaras vid en disputation den 19 november, kl 15.00. Handledare: professor Henrik Pavia.

Länk till avhandling: hdl.handle.net/2077/23772

Magnus Wetterö, tidigare vice VD (kedjeledare) för Elgiganten, grundare av Playplanet och senast VD på Skara Sommarland, har utsetts till chef för Point 65’s verksamhet i Sverige. Positionen är ny och har skapats för att bättre tillvarata Point 65:s starka tillväxt.

Magnus kommer att ansvara för verksamheten under bolaget Paddlepoint AB innefattandes den egna kedjan Point 65 Kayak Centers samt försäljningen i övrigt. Paddlepoint AB ingår liksom Point 65 Sweden AB och Point 65 Retail AB i The Paddlepoint Group-koncernen.

– Vi är otroligt glada att hälsa Magnus välkommen som medlem i vårt ledningsteam och är övertygade att Magnus unika kompetens från såväl handel som upplevelseindustrin kommer innebära en frisk fläkt med en massa nytänkande i paddelsport-branschen. Genom denna rekrytering kan vi öka takten i utbyggnaden av Point 65 Kayak Centers och samtidigt erbjuda våra återförsäljare en unik kompetens och servicenivå, säger Richard Öhman, grundare av Point 65.

Magnus T Wetterö, Sverigechef Point 65:
– Jag ser verkligen fram emot att få vara en del i Point 65 teamet. Här finns obegränsade möjligheter och goda förutsättningar att utveckla och stimulera handeln inom outdoor i allmänhet och paddelsport i synnerhet. Att få vara med och utveckla ett svenskt varumärke med innovativa produkter och välmående butiker är en fantastisk chans som är svår att motstå. Jag hoppas att jag med min erfarenhet och bakgrund kan skjuta till ytterligare dimensioner.

Kommentarer

Ulf Larsson 14:32:53 2010-11-25

Grattis Magnus! Bättre VD kunde de inte ha hittat!

Företaget Amass, som tidigare i år presenterade ett par nya dävertar för segel- och motorbåtar, har nu tagit fram ytterligare två modeller. Den ena passar bra i båten, den andra fungerar även på till exempel en brygga.

En av funktionerna med dävert på bryggan där övriga båtar ligger förtöjda är att man kan lyfta upp sin roddbåt/jolle/vattenskoter med hjälp av Amass dävert med vinschfäste. En dävert och vinschfäste med en el- eller handvinsch som lyfter och låser din lilla båt eller vattenskoter till ett säkert läge.

Nu finns det en dävert med vinschfäste som är lösningen när man har en stor badbrygga och vill ta med sig sin RIB/jolle, uppblåst och klar med motorn på. Ett tryck på fjärrkontrollen och jollen sänks mjukt ner till vattnet släpp låshakarna – klart!

Info: www.amass.se

Nu tar engelska Princess klivet upp på marknaden för yachter över 100 fot. Världspremiären sker på London International Boat Show i januari 2011, då nya Princess 32M får sin premiär. Förväntningarna är stora på detta prestigefyllda projekt från en av världens ledande motorbåtstillverkare.

Princess Yachts 32M blir dessutom den största båt som någonsin har visats inomhus på Londons Excel mässa.

Med 32 meters längd och över 13 m höjd vid högsta punkten kommer 32M med nöd och näppe in genom portarna på Londonmässan.

Den nya 32M beskrivs av varvet som en enastående yacht för långfärdscruising i högklassig stil. Bland designlösningarna märks väldigt väl tilltagna salonger med stora fönsterytor för att öka utsikten och ljusinsläppet. Salongen har, förutom de stora fönsterpartierna, även skjutväggar som ger en extremt öppen planlösning.

Yachten erbjuds med fyra eller fem gästkabiner och har “owner’s suite” förlagd till huvuddäck. På nedre däck finns finns en komplett VIP suite och flera stora gäst- och besättningskabiner.

Med 32M startar en ny era för Princess Yachts, något som kommer att stärka varumärket ytterligare. För att klara ytterligare investeringar kommer företaget att investera 45 miljoner Pund i sin anläggning South Yard. Under 2012 presenteras Princess 40M, en 130 fots trippeldäckad yacht som blir det nya flaggskeppet.

32M Principal dimensions:
Overall length 105ft 0in (32.00m)
Beam 23ft 4in (7.11m)
Draft 6ft 6in (1.98m)
Displacement approx 104 tonnes
Fuel capacity 2853 gallons (12,900 litres)
Water capacity 396 gallons (1800 litres)
Engine options – diesel:
• Twin Caterpillar C32 ACERT (2 x 1925mhp)
• MTU 16V 2000 M93 (2 x 2400mhp)
• MTU 16V 2000 M94 (2 x 2600mhp)