Nyheter

Under sommaren har ett av Sveriges största marina städprojekt genomförts. 82 idrotts-föreningar har under sommaren städat 174 svenska stränder. Totalt har uppemot 42 ton skräp samlats in. Bakom strandräddningsaktionen står miljöorganisationen Städa Sverige i samarbete med Coca-Cola Drycker Sverige.

Kampanjen startade i början av maj i år och avslutades i slutet av september i Haparanda. Totalt har 41 621 kg skräp samlats in. Den enskilt största skräphögen som lämnats kvar på svenska stränder är pappersförpackningar, som står för nästan hälften av allt insamlat skräp. Hela 520 säckar, eller 24 ton, pappersförpackningar har samlats in under sommaren. Miljövinsterna som insamlingen för med sig är stora.

– Att bevara Sveriges vackra stränder och hålla dem skräpfria är en viktig miljöinsats för människan, naturen och djuren. Sverige består ju till stor del av kust och jag är själv lite förvånad över vad folk lämnar efter sig. Detta projekt visar på ett samarbete där miljöarbetet tas på stort allvar. Jag tycker det är föredömligt att ett svenskt företag som Coca-Cola manifesterar sitt miljöansvar på det här sättet. Vi har fått jättepositiv respons och hoppas kunna utveckla projektet till nästa sommar med målet att samla in städarnas vikt i skräp, säger Mats Wesslén, VD för Städa Sverige.

Vid städningen utanför Trelleborg på Äspö Strand hittade föreningen ett kassaskåp, i Kungsbacka på Lerkil hittades en halv meter lång rosig järnbalk och tryckimpregnerat virke vid stranden. Under städning av Umeå:s stränder hittades en barnvagn, lastpallar och järnrör. Vid Ljungviken i Umeå hade någon glömt kvar midsommarstången och en studsmatta som var 4 meter i omkrets. På Lill-Olas Strand i Landskrona hittade man både kalsonger och en död kanin.

– Städa Sverige och de idrottsföreningar som har genomfört kampanjen är hjältar. Att städa stränderna är en oerhört viktig del i att förbättra vattenmiljön och jobba aktivt mot nedskräpning. Vi har ett av världens bästa återvinningssystem för dryckesförpackningar men tyvärr hamnar ändå en del i naturen. Allt miljöarbete är otroligt viktigt och något hela Sverige tjänar på, det gäller att alla hjälps åt. Från vår sida är vi jättenöjda med resultatet och tittar nu på hur vi kan utveckla samarbetet och projektet, säger Göran Holm VD för Coca- Cola Sverige.

Preems time chartrade (tidsbefraktade) fartyg Olympus blir första tankfartyget i världen som reducerar kväveoxid emissioner (Nox) med minst 90%. Systemet minskar även bränsleförbrukningen, och därmed koldioxidutsläppen, samt reducerar buller vid ankarplatser och i hamn.

Olympus, som opereras av Sirius Shipping AB och är time chartrat av Preem, blir första tankfartyget i världen att minska utsläppen av kväveoxid med minst 90%.

Avgasreningen inbegriper både huvudmaskin och hjälpmotorer, vilket ger en kraftig reducering av emissioner. Reduceringen av kväveoxid uppnås genom att avgaserna från både huvud- och hjälpmotorerna leds genom katalysatorer vilket också ger en ljuddämpande effekt. Hjälpmotorernas gemensamma katalysator är även kombinerad med en avgaspanna för återvinning av avgasernas värmeenergi. På detta vis reduceras de stora pannornas gångtid under hamnuppehåll, och därmed minskar även koldioxidutsläppen.

– Efter många års intensivt miljö- och säkerhetsarbete får vi nu tillgång till en teknik som kommer att väsentligt minska emissionerna från våra sjötransporter. Sedan många år har vi också krav på dubbla skrov för att våra fartygstransporter skall vara maximalt säkra, säger Preems VD och koncernchef Michael G:son Löw.

Installationen på Olympus kommer att påbörjas under kommande vinter och vara klar under senvåren 2011.

– Det nya systemet för både avgasrening och energiåtervinning är unikt av det skälet att det med fördel kan appliceras på moderna fartyg som ursprungligen saknar en helhetslösning för avgasrening. Systemet är framtaget av det Göteborgsbaserade företaget GESAB (Göteborg Energi System AB), säger Jonas Backman, VD Sirius Rederi AB.

Även andra enheter på Olympus har energieffektiviserats vilket bidrar till minskad bränsleförbrukning och reduktion av koldioxidutsläppen. För att ytterligare reducera utsläppen till luft och minska bränsleförbrukningen började Preem under 2010 också tillämpa s.k. ”slow steaming” för sina sex time charter fartyg. Detta innebär en lägre anpassad fart för att anlöpa hamn vid mer exakt tidpunkt istället för att ankra och invänta ledig kaj. På så sätt minskades koldioxidutsläppen med 1500 ton under en halvårsperiod.

Event Ribs i Kungsbacka är ett nytt namn bland de företag som tillverkar och sälöjer RIB-båtar. Med moderna byggmetoder tillverkar företaget en båt med 30 procent lägre vikt i standardmaterial (glasfiber och vinylester) med bibehållen styrka och möjlighet att motorisera båten med några av de starkaste motorer som finns på marknaden idag.

Skrovet har förfinats i flera steg för att uppnå bästa sjöegenskaper, hållfasthet och vikt. Resultatet är “ett unikt skrov med maximal uthållighet och minimal vikt”.

– Vi erbjuder världens troligtvis lättaste 9-meters ribbåt. Vi har skalat av den allt överflöd och skapat den mest sjövärdiga, trailervänliga, bränslesnåla båten i sin klass, säger VD och konstruktör Håkan Valeberg, som i ett årtionde satt den nya båtmodellen på hårda prov i sin charterverksamhet på svenska västkusten.

Med en 350 hk utombordare och vikt 1200 kg får båten en vikt/motorstyrka på ca 3,5 kg per hästkraft, vilket motsvarar dagens standard för de snabbaste motorbåtarna i tävlingssammanhang. Båten kan även förses med mindre motorer, 150 hk, och når då maxfarter runt 40 knop.

Den låga vikten gör båten bekvämt trailervänlig och inbjuder till att tanka på vanlig bensinstation, samtidigt som man tankar bilen. Att den är lätt att traila ger också minskad bensinförbrukning – både ekonomiskt och miljöriktigt.

Event ribs 9 m cabin levererar ett nytt båtåkande. Den är helt väderskyddad i marchfart 40 knop och familjen kan bekvämt övernatta i den. V-skrovet är kraftigare vilket gör att man åker bekvämare än i någon annan båt i jämförande storlek och farter. Helt enkelt en bekväm familjebåt med ovanligt goda sjöegenskaper!

Fakta Event Ribs
Längd: 9 m
Bredd: 2,6 m
Vikt: 1 200kg körklar med motor.
Anpassad för att köras på väg med en vanlig Volvo. Övernattning kan man arrangera för 2 vuxna + 2 barn utan problem. Inbyggd rostfri bränsletank 250 liter kan du utan vidare åka på långresa över dagen.

Info: www.eventribs.se

Engelska Sealine har världspremiär för en helt ny modell på Tullett Prebon London Boat Show i januari. Det är en variant med “walkthrough” byggd på deras senaste nya sports cruiser, SC42, som sjösätts nästa sommar. Båtmodellen har klara kännetecken från sina systermodeller SC35 och F42.

Som alltid är Sealine tidigt ute med moderna och egna linjer på SC42. Båten erbjuder, enligt varvet, mer utrymme och sociala utrymmen än vad jämförbara båtar i den här klassen ger.

Båten förvandlas från helt öppen till en mer skyddad båt på några minuter. Den har ett långt skrov, soft top med öppningsbart soltak och stora öppningsbara sidorutor.

En av de mer speciella lösningarna är att cockpit verkligen tar tillvara båtens hela bredd för sittgrupper. Den har fyra breda säten i båtens färdriktning, en helt instrumentbräda och en wet bar samt uppfällbar TV bakom sätena.

Akterut finns en matplats med sittplatser för tio personer i en stor grupp eller i två mindre enheter. Denna yta kan enkelt förvandlas till soldäck.

På motorsidan erbjujder Sealine dubbla Volvo Penta stern drives med joystick eller IPS.

Info: www.sealine.com

Garmin nu två nya xHD radarvingar, som ger HD-kvalitet i en robust och snygg design. GMR™ 404 xHD och GMR 406 xHD kompletterar den kraftfulla xHD-familjen med öppna radarvingar, som numera har samma höga prestanda oavsett om du väljer 4, 6 eller 12kW.

– GMR 404/406 xHD är idealiska för dig som kräver högre prestanda än vad en radarradom kan ge, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International. ”Dessa nya antenner ger bästa tänkbara HD-kvalitet till dagens kräsna marina marknad, men ändå till ett överkomligt pris.

Med en effekt på 4 kW och dubbla rotationshastigheter kombineras en lång räckvidd på 72 nm med avancerad videoteknik och åtta gånger snabbare samplingshastighet än tidigare modeller. Med denna nya prestanda får man bättre upplösning och målseparation samt bättre presentation av små eller avlägsna ekon som kan förbli oupptäckta på traditionella analoga radarsystem. Den kraftfulla 6-fot stora GMR 406 xHD har en 1,1-graders horisontell och 25-graders vertikal lobvinkel och den 4-fot stora GMR 404 xHD har en 1,8-graders horisontell och 25-graders vertikal lobvinkel.

För enklare och tydligare avläsning vid alla typer av situationer har dessa nya modeller en Dual Range funktion som gör att man kan dela skärmen på en nätverkskompatibel Garminplotter (MFD) och visa samt uppdatera två skalor samtidigt, så att användaren kan se både nära och fjärran mål samtidigt på en och samma display . Dessa Garmin radarenheter stödjer även MARPA (Mini Automatic Radar Plotting Aid) en funktion där man kan följa kurs, hastighet och CPA (Closest Point of Approach) till andra farkoster för att undvika kollision. (Kräver extern kursgivare).

Dessa nya xHD antenner överföra data via Garmin Marine Network ™, ett 100-megabit plug-and-play nätverk som tillåter användaren att bygga ut båtens system efter behov. Efter installation med Garmins GPSMAP 6000 eller 7000-serie, visas radarinformationen från GMR 404/406 XHD i färg på ett otroligt tydligt och nyansrikt sätt, och du kan även lägga radarbilden på sjökortsbilden och köra Radar Overlay så att det blir ännu enklare att läsa av bilden.

GMR 404 xHD har ett rekommenderat cirkapris på 41 290 kr, och GMR 406 xHD på 50 490 kr. Alla Garmin radarantenner har tre års garanti. xHD-antennerna beräknas finnas tillgängliga på marknaden under våren 2011.

Info: www.garmin.se

Elan har inte längre någon svensk generalagent. Men de nyheter som varvet presenterar via sin norska generalgent ser riktigt spännande ut. Bland annat denna tuffa 30 fots motorbåt, som kommer att introduceras på marknaden nästa år.

Elan Power 30 har inte bara fräcka linjer. Den ser också ut att få en riktigt lyxig inredning, att döma av den information som publicerats på bland annat norska Båtavisas hemsida.

Båten byggs som standard med två stycken kabiner. Den finns med singel- eller dubbelmontage av dieselmotorer, vilket är ett bra val beroende på kundens ekonomi och användningsområde.

Enligt vad vi erfar blir premiären i början av sommaren 2011.

Tekniska fakta
Längd: 9,90 m
Bredd: 3,50
Bränsle: 500 liter
Vatten: 220 liter
Passagerare: 8
Motorer: 2xVolvo Penta D3-170 hk eller 2xVolvo Penta D4-225 hk

Info: www.elan-marine.com

Nu blir två produkter blir en när Aronowitsch & Lyth introducerar nu mantågsplast i en ny UV-stabil kvalitet med större godstjocklek och som dessutom krymper mer. Invändig diameter före krymp är 12 mm. Efter full krympning är den invändiga diametern endast 2,5 mm och godstjockleken hela 2 mm (12 – 2,5 – 2), att jämföra med de tidigare produkterna (12 – 3 – 1,25) och (12 – 4 – 1,5).

Mantågsplast är ett prisvärt krympbart skyddsöverdrag, som passar till mantågswire med diameter från 3 mm. En mantågswire täckt med mantågsplast är skönare att greppa och syns bättre i mörker, vilket medför att wiren inte blir en försåtlig snubbeltråd. Den är tillverkad av en vit UV-beständig och kemikalie resistent plast, som krymps på mantågswiren i ugn eller med varmluftspistol.

Pris 28 kr/m.

Info: www.arolyth.se

LIROS är ny sponsor till matchracingseglingarna på Marstrand. Den väletablerade tågvirkestillverkaren finns närvarande redan i de stora evenemangen världen över, som America’s Cup, Volvo Ocean Race och de Olympiska Spelen. Stena Match Cup Sweden blir det första evenemanget på svenskt vatten som företaget engagerar sig i.

– Med tanke på vår verksamhet så är Stena Match Cup Sweden ett väldigt naturligt evenemang för oss att samarbeta med. Västkusten har vi ju gemensamt. Dessutom är det ett brett evenemang som tillåter en bra marknadsföringsstrategi. Vi ser Match Cup Sweden som en marknadsföringsplattform främst av två anledningar. Dels för att bygga vårt varumärke ännu starkare. Dels för att stärka kundrelationer genom relationsskapande möten och aktiviteter, säger Johnny Källman, VD på LIROS.

På Brandspot, organisationen bakom evenemanget, ser man fram emot det nya samarbetet.

– Hela evenemang bygger på seglingen. Där ska vi ha topputrustning. LIROS har väldigt bra kvalitet på sitt tågvirke och ett brett sortiment. Det känns fantastiskt att kunna rigga alla båtar med LIROS. Det betyder mycket för seglarna och därmed också för hela evenemanget, säger Martin Sohtell, projektansvarig på Brandspot.

– Våra produkter används av världsstjärnor och professionella seglare. Eftersom de tycker att Match Cup Sweden är det bästa seglingsevenemanget när det gäller match racing så känns det självklart att vi ska vara en aktiv del i det, säger Johnny Källman.

Utöver Match Cupen sponsrar LIROS olympiska seglare som hjälper företaget med den löpande produktutvecklingen.

Info: www.lirosropes.se

Foto: Dan Ljungsvik.

Nordic LNG utförde den första bunkringen av LNG till fartyget Viking Lady i Risavika den 25e november. Bunkringen utfördes via två LNG tankbilar i Risavika hamn, 400 meter från Skangass LNG fabrik. Viking Lady är världens första kommersiella fartyg med bränslecell anpassad för marint bruk. Bränslecellen ger flera fördelar så som reducerade avgasutsläpp, minskad bränsleförbrukning och tystare gång.

Bränslecellen och förbränningsmotorn på Viking Lady drivs av LNG (flytande naturgas). Detta reducerar drastiskt skadliga avgasutsläpp jämfört med traditionellt bränsle som används av fartyg i normala fall. Jämfört med ett traditionellt fartyg av samma storlek så reduceras utsläppen med hjälp av den avancerade tekniken på Viking Lady motsvarande ett utsläpp av kväveoxid från 22000 personbilar årligen.

– Vi är mycket nöjda med att ha fått möjligheten att leverera LNG till Viking Lady under den tid hon opererar utanför Stavanger, säger Peter Blomberg, VD på Nordic LNG, och vi ser det som ett första steg i att positionera Risavika som den mest framstående bunkerhamnen för LNG i Skandinavien i framtiden.

Viking Lady deltag under klimatmötet COP15 i Köpenhamn i december 2009 för att visa på möjligheter i ny teknik för att reducera klimatpåverkan som fartygstrafik bidrar med. Viking Lady ritades av Vik Sandvik (nuvarande Wärtsilä Ship Design) och byggdes av West Contractors, och levererades 29 april 2009 till ägaren Eidesvik Offshore. Viking Lady opereras av Total E & P Norge men är förnärvarande utlånad till Lundin Norway AS.

Regerande världsmästarna Arif Al Zafeen och Nadir Bin Hendi blev klara världsmästare för Dubais Victory Team, när de segrade i ett dramatiskt race 2 i Abu Dhabi Grand Prix. Tävlingen var spännande in i det sista med bland annat ett par kollisioner där Victory 2010, Skydive Dubai och italienska Negotiator var inblandade. Det racet gick direkt till omstart.

Andra plats gick till det norska Welmax teamets båda förare, Kolbjorn Selmer och Jorn Tandberg, efter en mäktig kamp om pallplatsen med deras norska rivaler i team Relekta med förarna Paul Gaiser och Christian Zaborowski som därmed tog sin första pallplats för i år.

Hela racingsäsongen har utspelat sig till ett drama mellan de överlägsna ledarna Team Fazza och de båda norska teamen. Tävlinarna, som besökte Uddevalal i augusti, har följts av dramatik både på och utanför banorna. Tävlingen i Uddevalla gick i konkurs medan tävlingen i norska Arendal fortfarande brottas med stora ekonomiska problem.

Den väldsamma smällen mellan Abdullah Al Meharibi och Talib Al Sayed i Skydive Dubai och Italiens Luca Fendi och Giovanii Carpitella i Negotiator inträffade nästan omdedelbart. De kom sida vid sida i hög fart till ett av de första rundningsmärkena och sedan var kollissionen oundviklig.

Med sin tredje VM-titel redan säkrad ska nu Arif Al Zafeen och Nadir Bin Hendi sätta fokus på att få Team Abu Dhabi i bästa skick inför Middle East Championship i den slutliga Grand Prix-finalen för säsongen, som hålls i Dubai, 9-11 december.

ABU DHABI GRAND PRIX, RACE 2 – results

1. Fazza – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) 00.30.26,42
2. Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) + 00.24,62
3. Relekta – P Gaiser (BRA) / C Zaborowski (NOR) + 00.43,72
4. Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / J Tomlinson (USA) + 00.54,48
5. GiorgiOffshore – S Sardelli (ITA) / N Giorgi (ITA) + 01.47,45
6. GSG Ceramic Design – G Cappellini (ITA) / G Montavoci (ITA) dnf
Skydive Dubai – A Al Mehairbi (UAE) / T Al Sayed (UAE) dns
Victory 2010 – G Manuzzi (SMR) / A Al Marri (UAE) dns
Negotiator – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) dns

UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 10 of 12

1. Fazza – 172pts 2. Skydive Dubai – 114pts 3. Negotiator – 98pts 4. GSG Ceramic Design – 72pts 5. Welmax – 56pts 6. Relekta – 43pts 7. Team Abu Dhabi – 42pts 8. GiorgiOffshore – 38pts 9. Victory 2010 – 15pts 10. Foresti & Suardi – SCAM – 11pts 11. Welmax Alianza – 10pts

MIDDLE EAST CHAMPIONSHIP – after race 2 of 4

1. Team Abu Dhabi – 29pts 2. Fazza – 25pts 3. Relekta – 21pts 4= Victory 2010 – 15pts 4= Welmax – 15pts 6. GiorgiOffshore – 14pts 7. Negotiator – 12pts 8. Skydive Dubai – 4pts 9. GSG Ceramic Design – 0pts

Info: www.class-1.com

Helgen 12-14 november anordnade Stenungsbaden Yacht Club en skattjakt i samarbete med Presenthörnan i Stenungsund. Det annorlunda evenemanget utgjordes av en ”jakt” på föremål skapade av konstnären Åsa Jungnelius för Kosta Boda och var uppdelad på olika stationer varpå det bjöds tilltugg och mousserat vin. Vid den avslutande stationen stod konstnären själv och berikade gästerna genom att dela med sig av sitt konstnärskap.

Under en helg i november förvandlades Stenungsbaden till en visningsplats då konstnären Åsa Jungnelius bjöds in för att visa upp sitt arbete, ett konstnärskap som kommenterar hur vi konstruerar vår egen identitet genom shopping och olika skönhetsbehandlingar. Runt om på hotellet hade föremål placerats ut, bl.a. ur den berömda Make Up-serien från Kosta Boda med överdimensionerade nagellacksflaskor och läppstift i glas. Under skattjakten bjöds gästerna på dryck och tilltugg, avslutningsvis välkomnades samtliga in till Villa JC Stevens dit även konstnärinnan själv anslöt för att berätta om bakgrunden till hennes konstnärskap. Varje deltagare fick sedan champagneglaset XLARGE från Kosta Boda-serien Sugar Dandy med sig hem.

Skattjakten var ett samarbete mellan Presenthörnan i Stenungsund och Stenungsbaden. Presenthörnan är erkända för tidigare stora annorlunda utställningar, senast med Kjell Engman i Vattenfalls bergrum – den största glasutställning som genomförts i Sverige. När Presenthörnan skulle exekvera en visning med Jungnelius verk letade man efter en mer passande lokal för nya vinklingar och valet föll på Stenungsbaden Yacht Club som erbjöd både yta och en stimulerande atmosfär.

-Vi har arbetat ihop tidigare och valet kändes naturligt med tanke på kombinationen avkoppling, god mat och konst. Stenungsbaden nappade på idén och vi sydde ihop ett lyckat koncept med hotellets faciliteter tillsammans med Jungnelius arbeten och en upptäcktsfärd, eller skattjakt, som förenade de båda. Evenemanget blev otroligt lyckat. Nöjda gäster på ett fullbokat hotell vandrade omkring mellan de olika stationerna, tog del av tankeväckande konstlektyr på varje anhalt och fick slutligen en föreläsning av Åsa Jungnelius själv. Det här gav definitivt mersmak för både Stenungsbaden och oss på Presenthörnan, säger Per-Eric Pettersson på Presenthörnan i Stenungsund.

-Syftet med att arrangera aktiviteter likt Skattjakten och att bjuda in Åsa till Stenungsbaden är att kunna erbjuda våra gäster en helhetsupplevelse. Att spendera en weekend hos oss innebär givetvis chans till avkoppling och att njuta av vår spaanläggning, men vi har dessutom aktiviteter runt omkring som berikar upplevelsen. Och med ett sådant här lyckat arrangemang i ryggen är vi förstås oerhört taggade att genomföra liknande projekt framgent, säger Karin Åkerman på Stenungsbaden.

Åsa Jungnelius är konsthantverkaren och formgivaren som genom sina rebelliska verk gjort sig vida omtalad. För Kosta Boda har hon skapat serien Make Up, de mycket uppmärksammade nästan halvmeterhöga nagellacksflaskorna i färgat glas, det är också denna serie som visas under Skattjakten på Stenungsbaden. Åsas arbete har en tydlig feministisk udd och hon berör ämnen som kön, genus, makt, materials värde, konsumtion, och kulturella och klasstyrda urvalsprinciper. Åsa är sedan 2007 knuten som konstnär till Kosta Boda.

-I mitt konstnärskap ställer jag frågor med estetik som språk, och genom serien Make up fokuserar jag på människans stereotypa attribut och hur vi konstruerar vår identitet genom konsumtion av smink som statussymbol. Vi formar vår identitet genom att forma ytan – men vad betyder ytan, är den innehållet? Syftet med mina verk är att genom estetik kommentera vår omvärld, ofta med stereotypt laddade föremål såsom läppstiftet som utgångspunkt för att punktera eller understryka dess vedertagna innebörd, säger Åsa Jungnelius.

Bilden:
Rum av Åsa Jungnelius.

Rester från ett fartyg med sydd bordläggning har återfunnits utanför Grand Hotell i Stockholm. Fyndet är unikt och prover ska skickas till Köpenhamn för datering. Fyndplatsen ligger inte långt från där regalskeppet Vasa en gång byggdes.

I samband med utbyggnaden av Strömkajen nedanför Grand Hotell insåg grävmaskinisten att han fått vrakdelar i skopan. Snabbt tillkallades marinarkeologer från Sjöhistoriska museet som upphetsat kunde konstatera att det rörde sig om något så ovanligt som delar från ett fartyg med hopsydd bordläggning.

– Vrakfyndet är oerhört intressant med tanke på själva fyndplatsen. Här på Blasieholmen, fram till en bit in på 1600-talet, låg länge flottans skeppsvarv och det var faktiskt här som Vasa byggdes, berättar Hans-Lennart Ohlsson, chef för Sjöhistoriska museet.

Hans-Lennart Ohlsson är idag tacksam för att de ansvariga vid schaktningen kontaktade Sjöhistoriska museet direkt. Museets marinarkeologer åkte till Blasieholmen utan några särskilda förväntningar och började rutinartat gå igenom materialet som stuvats i sk big pack-säckar bakom Nationalmuseum.

– Men vi fattade rätt snart att det här var något alldeles speciellt. Man inser ju att Stockholm under ytan kan bjuda på något spännande när man minst anar det, säger Jim Hansson, förste marinarkeolog på plats.

En datering ska göras på Nationalmuseum i Köpenhamn med en metod som kallas dendrokronologi där man genom att jämföra årsringar med referenser kan se vilket år virket fällts. Vid årsskiftet hoppas man få svar. Men arkeologerna är rätt säkra på att vraket är äldre än från år 1700 med tanke på strandlinjen. Tekniken att binda ihop bordläggningen med vidjor skvallrar också om ett ursprung från öster, kanske Baltikum. I Sverige användes tekniken att sy ihop båtar under förhistorisk tid. I Ryssland och Baltikum fanns en tradition att bygga större hopsydda fartyg från 1500-talet och framåt. Jens Lindström, marinarkeolog, ser redan nu ett möjligt scenario kring varför fartyget återfunnits vid Blasieholmen:

– Under stora delar av 1600-talet dominerade Sverige Östersjön och fartyg av östlig typ ingick naturligt i flottan som hade sin bas just här.

Forskarna vet ytterst lite om den här skeppsbyggnadstekniken och det finns ytterst få återfunna vrak av den här typen och absolut inga i den storlek som vrakdelarnas dimensioner visar på. I Stockholm återfanns på 1800-talet några bordläggningsplankor från ett liknande men antagligen mindre vrak som daterats till sent 1600-tal. Dessa är i sämre skick än de som nu återfunnits där man till och med kan se märken av yxhugg.

Om några veckor får marinarkeologerna möjlighet att vara med när byggjobbarna gräver vidare på fyndplatsen och hoppas då på fortsatta fynd.

Bildtext:
Rester från ett fartyg med sydd bordläggning har återfunnits utanför Grand Hotell i Stockholm. Fyndet är unikt och prover ska skickas till Köpenhamn för datering. Fyndplatsen ligger inte långt från där regalskeppet Vasa en gång byggdes. Skeppsedelarna som valts ut för dokumentation. Fotograf/Källa:Jens Lindström, SMM.

Irländska Dubarry har fått en ny svensk generalagent. Företaget lanserar en ny lättviktsstövel, “Newport-Unisex”. Tillverkad i Gore-Tex som håller vattnet borta samt fötterna torra och varma.

Innersulan är uttagbar. Tillverkad i svart läder-carbonfärgad cordura med Gore-tex membram. Tå-hätta i gummi och non-marking / non-slip sula.

Storlekar: EU 37-47

Pris: 2 695 kr.

Info: www.navitex.se

Den amerikanska Hallberg-Rassy 43:an “Smidge” vann nyligen både klassen och totalseger i det berömda rallyt Caribbean 1500. Rallyt går från Hampton, VA, USA, 1 500 Nm segling till British Virgin Islands i Karibien.

Maury Benbow rapporterar:

“Detta var vår första längre oceansegling med Smidge, vår Hallberg-Rassy 43:a och vi är väldigt nöjda med båtens prestanda. Vi kände oss alltid trygga på vår segling över golfströmmen i 10-13 m/s nordvästlig vind. Vår besättning bestående av Mike Beckmann, Rob Sharp, Nate Benbow, min man Bonnie och mig skapade ett fantastiskt lag. När förhållandena var som tuffast, drog vi vitsar och åt varmlagad mat. Vi seglade uppmärksamt dag och natt och hämtade ut bra båtfart hela tiden, vilket gjorde att vi placerade oss som vinnare totalt efter korrigerad tid.”

“Vi uppskattar arrangören Steve Black och hans lags fina insats att förverkliga den här underbara seglingen. Detta har gett oss minnen för livet. Jag hoppas vi får möjlighet att delta även i framtida Caribbean 1500.”

För mer information om Caribbean 1500, besök: www.carib1500.com

Från Sebago kommer denna varma vinterjacka. Den heter Mount Lemon Down Parca och har yttertyg av PU-laminerad ripstopnylon och fyllning av gåsdun. Skulderpanelerna är av PU-laminerad mini oxfordnylon.

Dubbelfodret i nylon håller dunet på plats och jackan har mjuka fodrade fickor. Finns i färgerna Italian blue, Red och Navy, storlekar XS-XXXL, ca pris 3995:-

Info: www.trendmark.se

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har fått en tilläggsbeställning från Lockheed Martin Canada på 108 Mkr gällande ytterligare förbättring av radarsystemet Sea Giraffe 150 HC 2D för att modernisera den kanadensiska flottans fregatter av Halifax-klassen. Leveranserna är planerade till 2011-2016.

Saab har tillhandahållit radarutrustning till den kanadensiska flottan sedan tidigt nittiotal. Tilläggsbeställningen innebär ytterligare förbättringar och modifieringar av den nuvarande Sea Giraffe 150 HC, vilket säkerställer en hög funktionstillgänglighet samt ger nya och förbättrade radarfunktioner i åtskilliga år.

– Vi är väldigt nöjda med att Lockheed Martin Canada och den kanadensiska flottan har valt Saabs radar för det här moderniseringsprogrammet, säger Micael Johansson, Senior Vice President och affärsområdeschef för Electronic Defence Systems.

Modifieringen av Sea Giraffe 150 ökar dess prestanda i svår klottermiljö, t.ex. kuststräckor, samt anpassar radarn till den senaste generationens Sea Giraffe AMB-system. Detta kommer att förse den kanadensiska flottan med en radarutrustning av teknisk toppklass som kompletterar andra radaravkännare ombord med dess förbättrade förmåga att upptäcka och spåra mål med liten radarmålyta vid, eller strax ovanför, havsytan. Fler förmågor kan enkelt läggas till radarsystemet för att möta nya hot eller för att tillmötesgå nya krav.

Radarförbättringen är en del i ett större kontrakt för integrering av stridsledningssystem som tilldelades Lockheed Martin Kanada under 2008 som slutligen ska tillhandahålla ett nytt ledningssystem, inklusive radar, taktiska datalänkar, signalspaning och andra stridsförmågor åt den kanadensiska flottans fregatter av Halifax-klassen.

Som en del i beställningen kommer det helägda Saab-bolaget Saab Microwave Canada Ltd i Halifax, Nova Scotia, att tillhandahålla ytterligare stödtjänster åt den kanadensiska flottan.

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.

Info: www.saabgroup.com

Foto: Saab.

Nyheterna står som spön i backen från tyska Bavaria. Den allra senaste nyheten är en 34 fots hardtop-version som komplettering till den Sport 34 som presenterades båtmässan “interboot” i Friedrichshafen i september 2010. Den nya versionen av båten kommer att lanseras i mars 2011.

Det Bavaria gör påminner till stor del om bilindustrin. Företaget tar fram en plattform på i det här fallet 34 fot och förser den med olika lösning som till exempel hard-top eller sportmodell. På samma sätt arbetar skandinaviska företag som Nimbus och Nord West Yachts för att kunderna ska kunna köpa just den båttyp som de vill ha i rätt storleksklass.

Designen och konstruktionen hos Bavaria HT 34 har tagits fram i samarbete med BMW Group DesignworksUSA, en underleverantör till BMW Group.

De tekniska lösningarna påminner till stora delar om liknande förändringar till hard-top på systermodellerna. Till exempel kan soltaket manövreras med en manuell softtop.

Enligt Bavaria ska priserna för nya Bavaria HT 34 starta på €129.900 plus moms. Detta blir dentredje HT-modellen från företaget. De övriga är HT 38 och HT 43.

Info: www.bavariasverige.se

Italienska Sessa Marin är ett av de mest spännande båtföretagen i Europa för tillfället. De presenterar nyheter i en stadig takt och är i framkant både vag gäller stil och design. Den senaste nyheten är denna 32-fots båt i ett nytt koncept, som Sessa kallar Yacht-cruiser. Sessa är även på väg att få en svensk generalagent, enligt vad Båtliv erfar.

Denna “Yacht-cruiser” är en uppföljare till Sessa C35 och
C38. Trots de kompakta yttermåtten är det, enligt varvet, en rymlig båt med hög kvalitetskänsla.

Bland de tydligaste designgreppen finns ett soltak som flyter fint in i båtens övriga linjer, vilket inte är helt vanligt på den här typen av båt. När taket är helt öppet är salongen helt öppen uppåt. Tack vare stora ljusinsläpp på sidorna blir känslan i båen då extra rymlig, nästan som i en helt öppen båtmodell.

I kabinen används lite trendigare material som till exempel chokladfärgat läder, kanelfärgad valnöt och även i övrigt varma och moderna material.

Master cabin ligger mitt i båten, vilket ger maximal komfort. Badrummet fungerar även som ett slags mellanrum till dubbelkojerna.

Båten har bland annat en “lounge” som kan förvandlas till en andra kabin, ett separat duschrum och en stor badplattform med plats för en jolle eller vattenskoter.

Sessa C32 finns med två olika motoralternativ:
Diesel VOLVO PENTA D3 200 hk (med joystick)
Bensin VOLVO PENTA V8 GXi 5.0

Världspremiären hålls på Paris Boat Show i december.

En ny svensk generalagent för Sessa Marin kan presenteras den närmaste tiden, enligt vad Båtliv erfar.

Tekniska fakta
Längd: 9,75 m
Bredd: 3,00 m
Motor: max 540 hk / 402 kW
Passagerare: 8
Vikt: 8 ton
Bränsle: 515 l
Vatten: 110 l
Hålltank: 46 l

Info: www.sessamarine.com

Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har fått en beställning från den indiska sjöfartsmyndigheten DGLL för leverans av ett system för kustövervakning för hela den indiska kusten. Beställningen är värd cirka 116 Mkr. Tidigare i veckan fick en Saab beställning på Gripenplan (bilden).

Systemet som DGLL (Directorate General of Lighthouses and Lightships) beställt omfattar sensorer längs kusten och tillhörande utrustning för regionala och nationella ledningscentraler. Användare av systemet förutom sjöfartsmyndigheten är indiska flottan, Kustbevakningen samt DG Shipping, som övervakar sjötrafiken.

Saab kommer att genomföra projektet som innefattar installation, utbildning och support tillsammans med den indiska partnern Elcome Marine Services.

Leveranserna inleds omedelbart och projektet ska vara klart inom 18 månader.

Bedömningen är att Saab med denna strategiska order, som redan innehåller framtida optioner, kan utveckla ytterligare affärer i Indien inom det marina området.

– Våra system för övervakning av sjötrafik har installerats längs flera av världens kuster och även i inlandsvattenvägar i Europa och i Kina. Med denna order flyttar vi fram våra positioner ytterligare, säger Gunilla Fransson, chef för Saabs affärsområde Security and Defence Solutions.

– Det är också glädjande att vi nu både fördjupar och breddar vår relation med Indien. Jämte de samarbeten vi redan har ser vi landet som en viktig framtidsmarknad för Saab.

Efter åtta månaders arbete står det klart att Helsingborgs stad ska stå som värd för Svenska Mästerskapet för juniorer i segling sommaren 2012. – Det är oerhört roligt för segelsporten i Helsingborg och i Skåne. De fina seglingsvattnen utanför Råå hamn och Helsingborgsklubbarnas erfarenhet från stora kappseglings-arrangemang, gör att vi kan sätta ribban högt. Det här blir ett av de bästa JSM någonsin, säger Niklas Nordén, ordförande i Råå Jolleklubb.

Bakom arrangemanget och ansökan står de fyra klubbarna Helsingborg Yacht Club, Råå Jolle-klubb, Råå Helsingborg segelsällskap, Domstens Båtklubb tillsammans med Helsingborgs stad och Event in Skåne. Råå Hamn är tävlingshamnen och arrangörerna räknar med 650 båtar, 750 seglare och 250 följebåtar.

– Vi arbetar aktivt tillsammans med förenings- och näringslivet för att värva evenemang till Helsingborg. Att vi lyckats vinna denna tävling till Helsingborg visar att vår strategi fungerar säger Johan Lundell, evenemangsansvarig i Helsingborgs stad.

Även Lena Engström, ordförande Svenska seglarförbundet, är nöjd över att Helsingborg står som värd för JSM 2012.

– Vi är otroligt imponerade över Helsingborgs ansökan och känner en trygghet i att staden tillsammans med klubbarna ansökt om detta stora evenemang. Just nu växer tävlingen kraftigt och förbundet ser ett behov av att klubbarna i framtiden ansöker tillsammans med kommunen.

Fakta:
750 seglare beräknas delta och dubbelt så många medresenärer

fyra seglarklubbar arrangerar tävlingen med stöd ifrån Helsingborg stad

JSM består av nio klasser vilka fördelas på 4 tävlingsbanor
JSM är den största segeltävlingen i Sverige sett till antalet deltagare.