Nyheter

Flexideck Sweden AB och Nord West har påbörjat ett samarbete. Nord West kommer från och med 2011 att kunna erbjuda Flexiteek till de kunder som önskar ett alternativ till teak på de ytor som i dag har traditionell teak.

Flexiteek är idag ett av de bästa och mest praktiska alternativen till teakdäck på marknaden. Omfattande tester under såväl tropiska som skandinaviska förhållanden visar att FLEXITEEK är mycket lätt att underhålla och behåller sin ”ny teak look”.

– Vi är självklart glada för det nu påbörjade samarbetet, säger Rolf Skånberg VD på Flexideck Sweden AB i Stenungsund. Samarbetet visar att Nord West vill kunna erbjuda sina kunder det bästa marknaden har att erbjuda. Vi är övertygade om att även andra båttillverkare nu kommer att uppmärksamma Flexiteek:s många fördelar.

Först ut är en nytillverkad Nord West 370 Flybridge med monterat Flexiteek på alla yttre gångytor. Detta innebär att båtägaren inte kommer att behöva göra något direkt underhåll på däcket, som ändå kommer behålla den gyllene färgen.

– Vi tycker det är viktigt att kunna erbjuda våra kunder olika alternativ, säger Benny Martinsson VD på Nord West. Flexiteek har visat sig ha den höga kvalité som vi eftersträvar på alla de båtar som vi tillverkar.

Kunskap, erfarenhet och en rejäl plånbok kan göra susen även i båtracingsammanhang. Det bevisas inte minst av Team Fazza, som tog sin åttonde seger för säsongen vid årets Emirates/Dubai Duty Free Dubai Grand Prix. Förarna Arif Al Zafeen och Nadir Bin Hendi visade därmed vilka extremt skickliga tävlingsmänniskor de är och vilken bra båt de har.

Fazza gjorde en mycket lyckad körning när de säkrade totalsegern vid 2010 Class 1 World för två veckor sedan i Abu Dhabi. I Dubai befäste de sin seger genom en dominerande körning över 12 varv, 50,42 Nm tävling på 34 min 39.78 sek och med en genomsnittsfart på 160.53 km/h.

Det var den 20:e vinsten i karriären för Al Zafeen och Bin Hendi, som redan är Victory Teams mest framgångsrika förarpar. Det gör dem även till det tredje mest framgångsrika paret i den här sporten efter storheter som Steve Curtis och Björn Gjelsten.

EMIRATES/DUBAI DUTY FREE DUBAI GRAND PRIX, RACE 1 – results

1. Fazza – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) 00.34.39,78
2. Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / J Tomlinson (USA) + 00.14,25
3. GSG Ceramic Design – G Cappellini (ITA) / G Montavoci (ITA) + 00.22,79*
4. Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) + 00.46,90
5. Negotiator – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) + 02.27,59
6. Relekta – P Gaiser (BRA) / C Zaborowski (NOR) + 1 lap
7. Skydive 2010 – G Manuzzi (SMR) / A Al Marri (UAE) + 1 lap
8. GiorgiOffshore – T Polli (ITA) / N Giorgi (ITA) dnf

Efter nära 14 år som vd för AB Volvo och chef för Volvokoncernen har Volvos koncernchef Leif Johansson meddelat styrelsen för AB Volvo att han avser att lämna sitt uppdrag som chef för Volvokoncernen i samband med att han fyller 60 sommaren 2011.

”Mina 14 år på Volvo har varit en fantastisk period i mitt liv och det är inte ett beslut jag tagit med lätt hjärta, men någon gång måste man sluta”, konstaterar Leif Johansson.
”Jag tycker att tidpunkten är lämplig både med tanke på mitt eget liv men också på det mer stabila läget för koncernen.

”Leif Johansson har gjort ett imponerande jobb under sina år på Volvo och jag beklagar att han väljer att sluta, men får samtidigt ha respekt för att han efter många år av hårt arbete nu väljer att lämna”, säger AB Volvos styrelseordförande Louis Schweitzer. ”I styrelsen kommer vi nu att fokusera på att ta fram en lämplig efterträdare.”

I samband med att Leif Johansson slutar som vd kommer han också att lämna AB Volvos styrelse.

”Jag tillkännagav mitt beslut idag eftersom jag ville ge styrelsen gott om tid att ordna en väl fungerande succession”, säger Leif Johansson.

När han nu väljer att lämna sitt jobb som koncernchef för Volvo är han tydlig med att han inte gör det för att ta ett vd-jobb i ett annat bolag.

”Jag har varit vd för börsnoterade bolag i snart 20 års tid och lämnar inte för att ta ett nytt vd-jobb, men däremot kan jag tänka mig att ta fler styrelseuppdrag”, säger Leif Johansson.

Leif Johansson fyller 60 i augusti nästa år och har varit vd för AB Volvo och chef för Volvokoncernen sedan 1997. Vid sidan om sitt arbete som chef för AB Volvo och ledamot av Volvos styrelse, sitter han också i styrelsen för det amerikanska läkemedelsföretaget Bristol Myers Squibb och SCA. Han innehar också ett stort antal andra förtroendeuppdrag, bland annat som ordförande för European Round Table of Industrialist.

”Med tanke på det fantastiska jobb som Leif Johansson gjort med att utveckla Volvokoncernen till en sant global och ledande aktör inom kommersiella fordon, hade jag gärna sett att han stannat ett tag till men jag har naturligtvis respekt för hans beslut”, säger Louis Schweitzer.

Havsplaneringsutredningen lämnade på onsdagen förslag om fysisk planering av havet. Planering behövs eftersom miljötillståndet i haven inte är långsiktigt hållbart, samtidigt som anspråken på att använda haven ökar. Behovet av att skydda den marina miljön ökar också. Planeringen ger grunden för hur nyttigheterna och utrymmet i havet ska fördelas.

Användningen ska bli effektiv, så att belastningen på resurserna och behovet av utrymme i havet minimeras. Havsplanerna ska förebygga konflikter mellan olika intressen och hjälpa till att lösa dem som uppstår.

Intresset växer internationellt för havsplanering. Utredningens förslag till planeringssystem ger Sverige förutsättningar att ligga i framkant inom EU och få ett modernt system för planering av haven. Den nya lagstiftningen föreslås träda i kraft den 1 januari 2012.

– För Sverige, som har EU:s längsta kuststräcka, är det ett särskilt ansvar att planera och förvalta havsresurserna. Utgångspunkten är att vi måste se till att ekosystemen fungerar väl. Havsplanerna kommer att vara ett viktigt verktyg för att uppnå våra nationella miljömål och EU:s mål om god miljöstatus i haven år 2020, säger utredaren Axel Wenblad.

Havsplaner ska enligt förslaget tas fram för tre områden; Bottniska viken, Östersjön och Västerhavet. Den nya Havs- och vattenmyndigheten ska ansvara för planeringen och utarbeta planerna tillsammans med länsstyrelserna längs kusten. Andra myndigheter ska bidra med underlag och medverka i arbetet. Kustkommunerna har en central roll och förväntas delta i hela processen. Det är också viktigt att såväl miljö- och intresseorganisationer som allmänheten deltar när planerna tas fram.

En havsplan ska bestå av plankartor och ställningstaganden om hur havet ska nyttjas, skyddas och förvaltas, liksom om vilka samhällsintressen som ska beaktas. Planerna, som i första hand riktar sig till kommuner och myndigheter, får betydelse för beslut om tillstånd för olika verksamheter och beslut om åtgärder för att skydda havet och havsmiljön.

Läs hela betänkandet SOU 2010:91 Planering på djupet – fysisk planering av havet på regeringens webbplats: www.regeringen.se

Det är inte bara storheter som BMW (Bavaria) och Mercedes AMG (Cigarette) bland biltillverkarna som även försöker sig på att skapa snygga båtar. Nuhar italienska Lamborghini presenterat en snabbgående motorbåt med hela 1 900 hk. Den 15 m långa båten motsvarar säkert mångas bild av Audiägda Lamborghini på sjön.

Egentligen är det en designer vid namn Mauro Lecchi som står bakom de skisser ni ser här intill. Han har gjort utvecklingsarbetet i samarbete med Lamborghini.

De datorframställda bilderna visar en snabb och rå motorbåt med mycket moderna och aggressiva linjer. Det är knappast något för en vanlig svensk båtsemester, men fartälskare får sitt lystmäte.

Lecchi tänker sig, enligt förslaget, både alternativ med dieseldrift och bensindrift. På bensinsidan kan det handla om Lamborghinis legendariska bilmotor, en V12 på 550 hk som monteras i trippelinstallation. På dieselsidan föreslås tre stycken Volvo Penta IPS 900 à 700 hk, vilket är ett minsta lika potent alternativt – dock utan Lambos speciella V12-ljud. De som vill ha det allra mäktigaste motoralternativet väljer italienska dieslar från Seatek, 2×950 hk.

Smartswitch från Nya Zeeland har tagit fram ett smart och lätthanterligt system som gör det möjligt att kontrollera en rad funktioner i båten via sms-meddelanden. Förutsättningarna är en mobiltelefon och företagets nya kontrollenhet, kallad SMS-8.

Med SMS-8 blir det möjligt att kontrollera och även styra det mesta ombord. Till exempel kyl och frys, länspumpar, elektrisk utrustning, värmare så att båten är varm när man kommer till bryggan och mycket mera.

Enheten kan även förses med larm om till exempel batterinivån går under nivån 11,5V. Den är försedd med ett stort antal in- och utgångar för att klara även lite större båtar. Samma system kan användas och administreras av upp till 17 personer.

Alla förändringar och inställningar görs från mobiltelefonen. Mått 117x78x30 mm.

Info: www.smartswitch.co.nz

Walker Bay Boats lanserar en serie med nydesignade RIB-båtar i sin prisbelönta serie kallad Genesis inför 2011. Båtarna får renare linjer, en stabil konstruktion och flera finesse som ska ge en lyxigare känsla. Detta är första gången som serien får ny design efter lanseringen 2006.

För att hitta inspiration till så många finesser och idéer som möjligt för Genesis vände sig Walker Bays designteam bland annat till bilindustrin. Båtarna har nu till exempel akterspegel i pressad och anodiserad aluminium för maximal livslängd. Akterspegeln är även anpassad så att den fälls ihop på ett smidigt sätt när båten stuvas undan.

För första gången kan båtarna även beställas i olika färger. Tuberna tillverkas i Heytex PVC och kommer som standard I grått. Båtar med tuber i UV-resistent Hypalon kan däremot även beställas i vitt.

Info: www.walkerbay.com

Volvo Powertrain, som utvecklar och tillverkar Volvos stora motorer för bland annat lastbilar, båtar och bussar, har slutit avtal med verkstadsföretaget Press & Plåtindustri AB i Oskarhamn om tillverkning av förstärkningsplåtar till motorblocket, så kallad ladderframe.

Stålet till plåtarna levereras av finska stålkoncernen Ruukki.

– Det handlar om specialdesignade coils i två bredder och två tjocklekar, som Ruukki ska leverera och vi förädlar, säger Peter Ekman, marknads- och inköpschef på Press & Plåtindustri AB.

PPI har tagit hem ordern, som omfattar 200 000 ladderframes om året i fyra år, i tuffast möjliga internationella konkurrens.

– Konkurrensen innebär att även våra leverantörer måste leva upp till mycket stränga krav på kvalitet och leveransprecision. Vi har haft Ruukki som leverantör under många år och upplever dem bäst när det gäller leveransprecision. Dessutom är de mycket serviceinriktade och har engagerat sig starkt i vår verksamhet, säger Peter Ekman.

– Ett företag som PPI och en produkt som denna, är ett bra exempel på hur vi på Ruukki kan och vill arbeta tillsammans med kunden för att optimera deras produkter. Vi satsar mycket på teknisk support, säger Jan-Olof Melander, säljare på Ruukki.

Ladderframe placeras på gjutgodset inne i oljebadet. Merparten av dem kommer att levereras till Volvo Powertrain i Skövde, men en del kommer att gå till monteringsanläggningar i Brasilien och Japan.

Ordern innebär för Ruukkis del leveranser av 2 500 ton handelsstål om året de kommande fyra åren.

Irländska Dubarry presenterar en teknisk seglarsko i herrmodell. Skon finns i tre färger: Navy/grey, White / navy och Grey / white, i storlekarna EU 40-48. Sulan är klassisk non-marking/ non-slip, som ger ett suveränt grepp på blöta och hala däck.

Delar av skon är försedd med ” Mesh”- material för högre andningsförmåga. Pris 1 195 kr.

Info: www.navitex.se

Svenska Malö Yachts kommer under Düsseldorf-mässan i januari 2011 att lansera toppmodellen Malö 47. Den aktuella båtmodellen utvecklar sitt arv med en hel del nya designuttryck. Därmed har företaget utvecklat ännu en bekväm långfärdseglare. Fredrik Forsgren är konstruktör.

Fredrik Forsgren som är konstruktör och designer förklarar Malö Yachts designfilosofi.

– Malös historia sträcker sig ända tillbaka till 1939 och när vi utvecklar våra modeller så är det i samklang med vår historia och framtid. När vi förändrar designen på Malö så beror det på att vi utvecklat funktionen på något sätt.

– Drivkraften är samtidigt att räta ut linjer och tydliggöra linjer som har ett organiskt flöde – och foga samman till ett tydligare helhetsintryck. Det tycker jag vi lyckats med på nya Malö 47, det känns som vi tar Malö in i framtiden utan att kompromissa med vår historia.

– Malö 47 känns mer som en yacht. och det beror på de komponent och materialval vi gjort. Allt är stadigare och mer robust – gjort för att klara av de påfrestningar som avancerad långfärdssegling erbjuder. Däcket och sittbrunnen är planerade annorlunda, allt för att passa långfärdsseglaren. Vi har ett högt mantång, kraftigare pulpetrör och betydligt längre grabbräcke – allt för att öka säkerheten.

– Interiört har vår ambition varit att skapa ett flöde genom båten av linjer, funktion och ljus. Interirören har optimerats för olika ljusförhållanden; dag, skymning, mörker. Enligt vår tradition låter vi hantverkarskickligheten lysa igenom i inredningen. Allt är gjort för hand och byggt på plats.

– Malö 47 är en långfärdsseglare. Hon är oerhört stabil o trygg i sitt rörelsemönster – det har hon gemensamt med våra andra modeller. Vi är ju rätt speciella i den här klassen med att bygga ihop skrov och däck från början, vilket ger en oöverträffad styrka och ett skrov som inte knarrar och knäpper vid sjögång. Targabågens lutning 7° akterut ger en volym när sprayhood är uppe, som gör att hon går att stängas in och seglas innesluten. Med defroster innebär det behaglig segling även så här års vid våra breddgrader.

– En säker, bekväm och exklusiv långfärdseglare, så sammanfattar vi nya Malö 47, där ljusinsläpp, en avancerad targabåge, och förbättrade seglingsegenskaper är några av ingredienserna till ett lycket recept.

Info: www.maloyachts.se

Den stora internationella båtmässan i Paris pågår för fullt. Under mässans inledning presenterade tyska Bavaria Yachts att företaget köper ISB group, ägare av Dufour och Cantiere del Pardo (Grand Soleil). Det är varumärkena för de båda kända segelbåtsmärkena som nu övergår i Bavarias ägo och därmed kompletterar det tyska företagets modellutbud. Huvuddelen av ägarna i Bavaria, främst riskkapitalbolagen Oak Tree Capital och Anchorage Advisors, står bakom beslutet.

Förhandlingar har pågått under de tre senaste månaderna mellan varven, som finns i Tyskland, Italien och Frankrike, för att finna en lösning för samgående.

Priset för den här uppmärksammade affären är inte offentligt, men tros ligga på cirka 60 miljoner Euro, motsvarande knappt 600 Mkr. Den sammanslagna företagsgruppen planerar att bygga 2 000 segel- och motorbåtar från 30 till 67 fot under 2010 med ett totalt marknadsvärde på närmare 3 miljarder kr.

Den nya gruppen får cirka 1 200 – 1 400 anställda på tre platser och blir världens näst största segelbåtsproducent efter franska Group Beneteau.

VD för Bavaria är Jens Ludmann, som kom till företaget från biltillverkaren Ford i juli 2010.

Info: www.bavaria-yachtbau.com

En ny undersökning visar att det råder stor förvirring kring bestämmelserna för snöröjning. Varannan svensk villa- eller radhusägare vet inte vad som gäller i deras kommun och de riskerar att bötfällas eller att få betala skadestånd om de inte sköter snöröjning och sandning utanför den egna bostaden. Samtidigt ökar risken för halkolyckor.

Försäkringsbolaget If har för andra året genomfört en undersökning där man kartlägger villa- och radhusägares kunskaper gällande reglerna för sandning och snöröjning. Trots förra årets snörika vinter finns det stora kunskapsluckor. Okunskapen kan delvis förklaras med att bestämmelserna skiljer sig mellan olika kommuner. I Göteborg ansvarar till exempel villaägaren för att marken är snö- och halkfri även tio meter utanför tomten, medan stockholmarnas ansvar slutar vid tomtgränsen.

Totalt medverkade 1 897 personer boende i radhus eller villa i undersökningen som genomförts av YouGov. Fyra av fem säger att de tror sig veta vilka regler som gäller i deras kommun. Men bara varannan svarade rätt på frågan om gällande bestämmelser i hemkommun. Okunskapen kan bli kostsam då fastighetsägaren kan bli skyldiga att betala böter om han eller hon inte sköter snöröjning och sandning. Om en olycka uppstår kan fastighetsägaren dessutom bli skyldig att betala skadestånd.

– Det är ett stort problem att så många radhus- och villaägare inte vet vad som gäller. Olycksrisken ökar ju markant, speciellt om vi får en kall och snörik vinter, säger Jonas Frid, ansvarig för person- och villaförsäkringar på If.

Okunskapen kring rådande bestämmelser är störst i Stockholm, Värmland och Västernorrland. Bäst koll har villaägarna i Skåne och Östergötland.

Undersökningen gjordes av YouGov på uppdrag av If i september-oktober 2010.

Nu har kylan bitit sig fast i hela Sverige och på många sjöar och vattendrag har isarna börjat lägga sig. En is som kan vara mycket farlig att ge sig ut på.

Det är inte bara kylan som kommit utan också snö och vind. En snö som på många platser lagt sig som ett isolerande lager ovanpå den tunna isen. Vinden har också gjort att isarna på många platser har mycket olika tjocklek. Det krävs kunskap, rätt utrustning och stor försiktighet innan man ger sig ut på dessa isar.

Kärnisen skall vara minst 10 cm för att kunna betecknas som säker att gå eller åka på. Is som bildas i samband med snöfall bör vara minst 15 cm för att vara säker att vistas på.

Var och en som ger sig ut på isen måste själv försäkra sig om att den håller. Lättast gör man det med hjälp av en ispik. Snö på isen försvårar denna kontroll. Snö isolerar också vilket innebär att strömmande vatten kan försvaga isen på vissa platser vilket kan vara svårt att upptäcka. Kontrollera därför tjockleken ofta med hjälp av en ispik. Rapporter om isarnas tjocklek ska alltid betraktas som färskvara.

Under de senaste tio åren har 171 personer omkommit vid isolyckor. Olyckor med snöskoter och andra fordon på is har blivit allt vanligare under senare år.

Med fart kommer man långt ut på tunn is. Om isen brister har man stora problem att ta sig tillbaka säker is och räddning. Hjälpinsatser blir också mer riskfyllda.

Barn kommer också lätt långt ut på svag is. Skulle den då brista blir räddningen mycket svår. Barn ska aldrig lämnas utan tillsyn nära isar!

Prova alltid och ofta isens tjocklek med en ispik. Ha isdubbarna rätt fastsatta runt halsen och vistas aldrig på isen utan sällskap.

Info: www.svenskalivraddningssallskapet.se

Söndagen 5 december invigdes Sjöhistoriska museets nya basutställning Shipping & Shopping. Skolklasserna stod på kö för att få uppleva och lära om sjöfarten och om hur den påverkar våra liv. Många insåg snabbt att utan sjöfart så skulle det inte bli så värst spännande paket under granen.

Arbetet med Shipping & Shopping har pågått under två år och är en av Sjöhistoriskas största utställningssatsningar sedan museet öppnade 1938.

– Sverige har en lång och spännande sjöfartshistoria. Och idag är vi mer beroende av sjöfarten än någonsin. Ämnet handelssjöfart är dessutom en av Sjöhistoriskas grundpelare och att nu få öppna Shipping & Shopping känns helt rätt i tiden, säger Hans-Lennart Ohlsson museichef på Sjöhistoriska museet.

Genom utställningens olika teman kan besökarna följa sjöfartshistorien med handel som utgångspunkt; Varför bedriver vi handel? Varför är handeln beroende av sjöfart? Varför ser fartyg ut som de gör? Hur är det att vara sjöman? Hur har våra vanor påverkats av sjöfarten? Hur fungerade sjöfarten förr, hur ser den ut idag och hur ser den ut i framtiden?

– Sjöfarten finns bakom vår vardag. Ett av målen med utställningen är att visa dessa kopplingar och ge ett sammanhang – att visa hur vårt begär efter något sätter igång en handelskedja. Andra mål är att besökarna ska bli nyfikna på ämnet och ha kul tillsammans. Det finns gott om finurlig interaktivitet i utställningen, säger Tove Frambäck, projektledare på Sjöhistoriska museet och utställningens producent.

För att hålla Shipping & Shopping uppdaterad finns en flexibel del i utställningen där aktörer inom sjöfarten ges möjlighet att berätta om dagens och morgondagens sjöfart.

– Det här är en del som byts ut en eller ett par gånger per år och ger perspektiv åt den kulturhistoriska delen. Det gör att hela utställningen alltid kan vara aktuell, säger Tove Frambäck.

Först ut använda denna del i utställningen är Stockholms Hamnar, som under 2011 berättar om Stockholms sjöfart och dess betydelse idag och i framtiden. Och genom olika interaktiva stationer lockar till aktivitet och ger kunskap om Stockholm som sjöfartsstad.

Utställningen är byggd med tillgänglighet och miljö i fokus. Den innehåller både nya konstruktionsmaterial och nya tankar kring pedagogik.

– Hela rummet andas sjöfart och på ett sätt som väcker fantasi. Det är en formgivning som ger ett mervärde åt innehållet, den använder sig dessutom av dagsljus vilket är ovanligt. Det är en utställning man blir glad av säger Tove Frambäck.

Innehållsmässigt visar Shipping & Shopping hur omfattande museets samlingar är när det gäller såväl dokument och fotografier som föremål.

– Vi har gått på djupet i samlingarna och även i utställningen ligger informationen i flera lager. Det gör Shipping & Shopping till något att återvända till – och perfekt som basutställning, säger Tove Frambäck.

Info: http://www.sjohistoriska.se/

AB Volvo Penta och Yamaha Motor Co., Ltd har slutit avtal om teknologisamarbete för utvecklandet av elektroniska styrsystem för båtar. Volvo har redan haft ett visst samarbete med Yamaha, som tillverkar den V8 bensinmotor i aluminium som används både i Yamahas V8 utombordare och i personbilen Volvo XC90.

Genom det helägda elektronikföretaget CPAC utvecklar Volvo Penta idag världsledande marina elektroniklösningar, exempelvis den elektroniska plattformen EVC (Electronic Vessel Control).

Detta CAN-baserade nätverk, som knyter samman motor, transmission, instrument och tillbehör i ett och samma system, utgör idag den elektroniska basen för Volvo Pentas produktprogram för motorbåtar.

Introduktionen av elektronikprodukter inom marinindustrin kommer att intensifieras under de kommande åren och i syfte att skapa tekniksynergier har Volvo Penta och Yamaha Motor nu skrivit avtal om teknologisamarbete.

Samarbetet inleds kring Volvo Pentas befintliga teknologi, men parterna har för avsikt att utvärdera möjligheterna till samarbete även inom marknadsföring.

– Med hjälp av elektronik och toppmodern teknologi kan båtägare idag få tillgång till fantastiska hjälpmedel som exempelvis joystickmanövrering. Samarbetet mellan Yamaha Motor och Volvo Penta skapar förutsättningar för båda företagen att ytterligare stärka sina kunderbjudanden inom elektronikområdet, säger Volvo Pentas VD Göran Gummeson.

Samarbetsavtalet träder ikraft vid årsskiftet och ett urval av Volvo Pentas existerande elektroniklösningar anpassade för Yamaha Motor beräknas kunna introduceras inom några år.

Fortsatt övergödning av Östersjön tillsammans med allt tunnare ozonskikt gynnar den giftiga cyanobakterien Nodularia spumigena – som missvisande brukar beskrivas som ”mördaralger”. Det konstaterar forskare vid Göteborgs universitet.

– Det finns flera olika arter av ytblommande cyanobakterier i Östersjön. Vilken art som kommer att dominera under blomningen styrs bland annat av deras olika sätt att hantera ökad mängd UV-ljus och brist på näringsämnen. Nodularia spumigena producerar mest gift när det är lite kväve i vattnet men tillräckligt mycket fosfor, säger Malin Mohlin på Institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet.

Det innebär till exempel att om avloppsvatten i huvudsak renas från kväve, kan det leda till mer gift i blomningarna. Därför bör avloppsvatten renas från både fosfor och kväve.

Malin Mohlins forskning visar också att man kan förvänta sig att Nodularia spumigena innehåller mest gift i början av blomningen, i juli. Då är det oftast mer fosfor än kväve i vattnet och de har fortfarande inte hunnit flyta upp till ytan, utan återfinns djupare i vattnet där de inte utsätts för UV-ljus.

Massförekomsten av cyanobakterier, som är en sorts ytblommande växtplankton, har ökat i såväl frekvens som omfattning i Östersjön de senaste decennierna, och forskarna är i dag oeniga om anledningen. En del anser att det beror på övergödningen som vi människor orsakat genom utsläpp av kväve och fosfor de senaste 150 åren. Andra har undersökt Östersjöns bottensediment och hävdar att det är ett naturligt fenomen som har pågått i över 7 000 år och att det snarare beror på klimatförändringar.

Olika arter av kvävefixerande cyanobakterier blommar vid olika tidpunkter. I maj-juni brukar arten AphanizomenonNodularia spumigena. Den fortsätter att dominera så länge ytvattnet är varmt och stilla.
blomma, men i juli-augusti dominerar i allmänhet den giftiga arten

Giftet den producerar heter nodularin och är ett hepatotoxin, det vill säga ett gift som angriper levern. Boskapsdjur och hundar kring Östersjön har dött efter att ha fått i sig stora mängder av det giftiga vattnet under blomningarna.

Avhandlingen On the ecophysiology of Baltic cyanobacteria, focusing on bottom-up factors försvarades vid en disputation den 26 november. Handledare: professor Angela Wulff, Institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet.

Länk till avhandlingen: hdl.handle.net/2077/23413

Sebago lanserar ett nytt skidställ som funkar lika bra på sjön som på snön. Vermont Crossover Jacket/Trousers passar som namnet antyder lika bra som både skid- och seglarställ. Principen är densamma oavsett om du är på havet eller i skidbacken.

Plaggen skall vara komfortabla, hålla dig torr och varm. Vermont Crossover Jacket/trousers är vattentäta och har extremt goda andasegenskaper.

Plaggen har polyesterskal och nätfoder med W3 membran. Tejpade sömmar, Recco Avalanche Rescue System samt avtagbara snölås. Färgen är Black, storlekarna XS-XXXL, ca pris jackan 2995:- och byxan 2195:-

Info: www.trendmark.se

Både Jeanneau och Bénéteau, som har samma ägare, har medvind nu. Företagsgruppen satsar väldigt kraftfullt på att utveckla nya och sspännande modeller, ett recept som har visat sig vara lyckosamt. Redan i början av 2010 presenterade jeanneau flera nya modeller, av vilka nykomlingen NC11 har blivit nominerad till ”European powerboat of the Year 2011”. Detta i den tuffa kategorin för båtar upp till 40 fot. Men ännu fler nyheter är på väg från den franska båttillverkaren.

Bland nykomlingarna på motorbåtssidan finns flera modeller i serien med namnet Prestige.

Prestige 500S är en helt ny och stor båt på över 15 m totallängd. Det är en volumiös och rikt utrustad kabinbåt för den som behöver mycket utrymme.

Tekniska fakta Prestige 500S
Längd: 15,20 m
Bredd: 4,50 m
Motorer: 2 x Volvo IPS 600 alternativt 2 x VP D9 575

Här är ytterligare ett par nyheter i Prestigeserien.

Prestige 350 Flybridge line:
Längd: 10,80 m. / Bredd: 3,75 m.
Motor: 2 x Volvo D3 220 DPS

Prestige 400 Flybridge line
Längd: 12,15 m. / Bredd: 3,90 m.
Motor: 2 x Cummins QSB 5,9

Info: www.navark.se

Info: www.jeanneau.com

I september 2011 är det dags för nypremiär av Allt på Sjön i Sweboats regi. Mässan hålls i Gustavsberg. Det är många år sedan Sweboat arrangerade en egen flytande båtmässa i Stockholm. Men nu är det dags igen. Flera företag med över 100 båtar som de vill visa upp är redan klara för Allt på sjön 2011, enligt branschorganisatioenn Sweboat.

Den 2–4 september nästa år hålls nya Allt på Sjön i Gustavsbergs hamn. För besökarna blir det gratis inträde och gratis parkering på eller intill mässområdet.

– Det här är ett önskemål från Sweboats medlemmar. De vill att vi arrangerar en riktigt bra flytande båtmässa i Stockholmsområdet, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat.

Allt på Sjön ska vara öppen för publik kl. 10–18 varje dag. Mässan arrangeras med den flytande mässan i Oslo som en förebild. En mässa som har utvecklats till att bli en av de större flytande båtutställningarna i Europa. Vid den senaste Oslomässan visades 450 båtar och publiken ställde upp – över 15 000 personer besökte Båtar i Sjön.

Även Öppna Varv på Orust, som Sweboat arrangerar, är en förebild. Det finns mycket erfarenhet att hämta från den mässan och det är ett sådant upplägg som branschen efterfrågar.

Dagarna närmast efter Allt på Sjön i Gustavsberg efter blir det provkörningar med kunder.

Basen för Allt på Sjön blir Gustavsbergs hamn och Arcona Yachts AB. Företaget har tillgång till stora ytor både i vattnet och på land.

– Det har pratats om olika alternativ för en ny mässa, men vi har sagt ja till Gustavsberg. Det är många bitar som ska falla på plats, men vi tror att vi ska ro det här i hamn, säger Torgny Jansson på Arcona Yachts.

Även bland motorbåtsutställarna finns det flera företag som vill vara med.

– Jag vet inte om vi ställer ut direkt eller om vi går genom våra återförsäljare, men att vi kommer att närvara på mässan det tror jag absolut, säger Pontus Liljequist, marinansvarig på Yamaha Scandinavia AB.
Lars-Åke Redéen

Bildtext:
I september 2011 blir det nypremiär för Allt på Sjön, som ska hållas i Gustavsberg. En förebild är Öppna Varv på Orust.

Konsortiet bestående av Saab, Cassidian och Eltel Networks levererar och driver det nationella radiokommunikationssystemet Rakel på uppdrag av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Projektet med att bygga det rikstäckande nätet har pågått i drygt fem år, vilket är enligt original tidplanen. De första delarna av nätet har varit i drift sedan april 2006.

Rakel är nu i operativ drift i hela landet och de två sista etapperna som omfattar Jämtland, Västerbotten och Norrbotten tas i drift idag, 1:a december 2010. Detta ger användarorganisationerna möjligheten att operationellt samverka fullt ut nationellt i sina verksamheter men också mellan olika organisationer såsom polis, brandkår och ambulanssjukvården på en olyckplats med hjälp av Rakel. Mer operativt innebär det för användarorganisationernas verksamhet att de inte längre är begränsade av sina radionät. De kan i sitt dagliga arbete istället samverka mer effektivt mellan organisationerna och det gör det även lättare om ett uppdrag skulle ta dem utanför deras ordinarie verksamhetsområde.

Projektet har levererat ett robust radiokommunikationssystem bestående av ca 1 700 siter med basstationer och ett antal radioväxlar för att koppla samman trafiken. Dessa återfinns från sydligaste Sverige till de allra nordligaste delarna.

– Med gemensamma ansträngningar och gott samarbete har den ursprungliga tidplanen och målbilden kunnat uppnås. Det är också därför vi med stor glädje nu lämnar över systemet Rakel i sin helhet till MSB för vidare operativ förädling, säger Anders Åkeson, konsortieledare.

– MSB kan med glädje konstatera att hela Rakel är i drift i enlighet med originaltidplanen. Konsortiet har genomfört utbyggnaden på ett bra sätt. Rakel har mycket god täckning och tillgänglighet. MSB kan nu erbjuda sina kunder Rakel i hela Sverige. MSB ser framemot att arbeta vidare med driften av Rakel med konsortiet och vidareutveckling av denna, säger Stefan Kvarnerås Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Saab, Cassidian och Eltel Networks utgör ett konsortium med gedigen erfarenhet och kompetens inom skydd och säkerhet. Tillsammans har vi vad som krävs för att kunna tillhandahålla en kraftfull, användarvänlig och kostnadseffektiv lösning som sätter en ny standard för radiokommunikation. Det inbegriper såväl infrastruktur som system och arbete med utbyggnad, drift och underhåll för samtliga skydds- och säkerhetsmyndigheter i Sverige.

Info: www.saabgroup.com