Lagom till båtmässan Allt för Sjön i Stockholm kommer en ny bok som heter “Ortnamn i Stockholms skärgård”. Författare är Nils-Gustaf Stahre medan den skickliga båt- och skärgårdsfotografen Jeppe Wikström står för bilderna.
I Stockholms skärgård finns över 24 000 öar, kobbar och skär – och alla har ett namn. Många av dessa namn är beskrivande medan andra är mer säregna. En olycka eller en grundstötning kan ha resulterat i några, och urgamla felskrivningar har blivit vedertagna. Ett antal platser är namngivna efter djur, andra efter en person. Och det är inte enbart öar som har namn. Uddar, vikar, ängar, byar – alla har sin historia och sina namn.
Ortnamn i Stockholms skärgård är en encyklopedisk berättelse om skärgårdens namn och benämningar. Den utkom första gången för över 25 år sedan och sålde snabbt slut. Ny kommer denna klassiska skärgårdsskildring ut på nytt, med bilder av fotografen Jeppe Wikström.
Denna vackra och innehållsspäckade bok är ett måste för alla som intresserar sig för Stockholms skärgård och dess historia.
Kartor Krigsarkivet och Riksarkivet
Formgivning Patric Leo
Omfång 320 sidor
Antal bilder Ca 100
Format 17 x 24 cm
Utförande Inbunden
Utkommer 10 Mars
ISBN 978-91-7126-195-3
Pris 399 kr.
Info: www.maxstrom.se
Här är en smart bubbelmaskin från Norge, som inte bara bubblar och därmed håller isfritt runt båten utan även ger besked om båten läcker eller om det är inbrott på gång. Maskinen passar bra till alla som har båten i under vintern eller vill ha hamnen isfri av någon anledning.
Det är företaget Wee Marine AS som står bakom bubbelanläggningen “isFRI”. Den består av en luftpump med en 1,1 kW elmotor som pumpar luft genom ett rör fyra meter under vattenlinjen till båten. Pumpen är termostatstyrd, vilket gör att den sköter sig automatiskt.
Det smartaste med systemet är att det kan fjärrstyras. Med ett par knapptryck på mobilen kan anläggningen slås av eller på oavsett var du befinner dig. Du kan också få sms om tillståndet och temperaturen i båten plus en rad andra funktioner.
En komplett anläggning kostar från 12 900 norska kr exklusive slangar.
Info: www.wee-marine.no
Efter ett års uppehåll arrangeras återigen Lysekil Women’s Match i Lysekil, den 1 till 6 augusti 2011. Världscuptävlingen i matchracing för damer förväntas återigen att samla världseliten.
– Det är mycket tillfredställande att Preem är tillbaka som huvudsponsor, säger initiativtagare och projektledare Anna Holmdahl White på Sailnet Lysekil AB. Trycket från såväl seglare som publik har varit stort och vi kan lova ett arrangemang av världsklass när vi nu gör come back i Lysekil.
Michael Löw, koncernchef på Preem AB, som nu påbörjar ett 3-årigt samarbete tillsammans med Sailnet Lysekil, kommenterar:
– Både seglingens lokala förankring och samarbetet med Sailnet gör att vi ser fram emot att fortsatt vara huvudsponsor för evenemanget. Det här är en långsiktig satsning där vi ser den stora nyttan både lokalt och kommersiellt.
Lysekil Women’s Match 2011 förväntas samla tolv av världens främsta kvinnliga matchracinglag och för det sportsliga arrangemanget står som tidigare Lysekils Segelsällskap Gullmar, med Lysekil som värdstad.
– Arrangemanget spelar en viktig roll för såväl våra invånare som våra näringsidkare. Seglingarna har sedan starten vuxit till ett av de största publika evenemangen i Sverige och är därför mycket viktigt ur turistekonomisk synvinkel, säger kommunstyrelsen ordförande Roland Karlsson.
I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken. Klipporna kring Kyrkeviksbukten i Lysekil är den perfekta arenan för såväl hängivna seglingsfantaster som barnfamiljer. Förutom den publikvänliga arenan och kringarrangemangen, gör prispengarna tävlingen världsunik i sitt sammanhang.
Sommardrömmarna finns på Allt för Sjön! Frihet, vacker natur, uppleva skärgården tillsammans med sin partner eller med hela familjen. I dag lockar livet på vattnet många fler än den klassiska båtnörden och ruffhäxan. Båtmässan Allt för sjön, som öppnar 5 mars, är numera startskottet på sommaren för många familjer.
Båtar har alltid varit ett starkt fritidsintresse för svenska folket. Men nuförtiden är båtlivet inte bara en angelägenhet för dem som ägnar hela våren åt att putsa på båten och sedan tillbringar varje vaken stund vid rodret.
– Dagens familjer ser båten som ett sätt att komma ut i naturen och inte som ett mål i sig. Vi ser ett ökande intresse för lösningar som gör båtlivet enklare, till exempel dagseglare, kajaker eller varför inte hyrbåtar, säger Thomas Sandberg som är projektledare på Allt för sjön.
Det är människor i alla åldrar och ur alla samhällsgrupper som är ute på sjön. Undersökningen ”Fakta om båtlivet i Sverige” visar att närmare 2,5 miljoner vuxna svenskar vistades i fritidsbåt under 2010, en ökning med över 30 procent sedan 2004. Till det kommer alla de som tar sig ut i skärgården med färjor och Waxholmsbåtar. Och så förstås alla barn!
– Att ha barn med sig på sjön ger en extra dimension åt båtlivet. För dem är det ointressant hur långt man kommer under en dag, men att vara ute i naturen tillsammans med mamma och pappa och göra saker ihop – det gillar de. Om det sedan är i en lyxkryssare eller i en roddbåt, det spelar inte så stor roll, säger Thomas Sandberg.
På båtmässan Allt för sjön är basen förstås de vanliga utställningarna av motorbåtar, segelbåtar och tillbehör. Men till detta kommer en rad aktiviteter som gör mässbesöket till en upplevelse för hela familjen, i år under temat ”Sommardrömmar”. Bryggor knarrar, det luktar tjära, någon spelar dragspel… Det senaste inom marint mode visas upp, i picnic-hörnan kan man packa upp sin egen matsäck, barnen får segla radiostyrda båtar, och sjöpolisen kommer och hälsar på.
– Båtar har traditionellt setts som en manlig domän, men vi ser att kvinnornas intresse ökar starkt. En studie som gjordes för några år sedan visade att det fanns en stor grupp kvinnor mellan 25 och 45 år som inte var delaktiga i båtlivet då men som hade ett stort intresse för att komma ut i skärgården. Nu börjar de komma, och då ska de känna att Allt för sjön även är till för dem, säger Thomas Sandberg.
Båtmässan Allt för sjön går på Stockholmsmässan i Älvsjö den 5-13 mars. Pressinformation hålls fredag 4 mars kl 09.00.
Info: www.alltforsjon.se
Foto: Nordic Photos.
Sedan alla aktier i slovenska Elan Motor Yachts köptes av företaget BNC våren har utvecklingen av företagets motorbåtar verkligen tagit fart. På årets båtmässa i Düsseldorf visades flera nya modeller. För designen svarar Tony Castro.
Elan Motor Yachts har en egen stil med sportigt aggressiva linjer, som gör dem tydligt identifierbara. Företaget exporterar hela sin produktion till ett 20-tal länder. I Sverige finns ingen generalagent för tillfället utan försäljningen här sköts via Norge och företaget Jp Marine Yachts AS.
Den första båten i Elans “nya” serie kom redan 2003 i och med Elan Power E35. Från och med förra året har flera modeller gjorts om i grunden:
– omdesignad hardtop på E35
– omdesignad badplattform på E42
– omdesignad cockpit på E48
– helt ny design på Elan Power E30
– nytt flaggskepp Elan 53
På bilderna här intill visar vi den nya 48-fotaren.
Tekniska specifikationer
Längd: 14,63 m
Bredd: 4,30 m
Personer: 10
Diesel: 1 800 liter
Vatten: 400 liter
Hålltank: 150 liter
Kojer: 4 + 2
Motorer:
2xVolvo Penta D9 (2×575 hk)
Volvo Penta D6 3xIPS 600
Info: www.jpmarine.no
Från och med 1 april tar Eriksson Marine Scandinavia AB över försäljningen av begagnade båtar från RTC Båtkontakten AB på Bullandö Marina, Värmdö. Eriksson Marine finns sedan åtta år på Pampas Marina och är störst i Sverige på förmedling av begagnade motorbåtar. Under 2010 sålde de ca 200 båtar.
– Vi kunde inte växa mer på Pampas Marina och kände att vi ville expandera vår verksamhet och utöka med ytterligare en försäljningsanläggning och även komma in på segelbåtsmarknaden. Vi tittade på några olika alternativ för en nyetablering och våra blickar föll på Bullandö Marina, som har skärgårdens bästa läge, säger Johan Karlsson, vd Eriksson Marine.
– I december blev jag uppringd av Eriksson Marine som frågade om möjligheten att etablera sig på marinan. Det slutade med att Eriksson Marine tog över vårt dotterbolag RTC Båtkontakten ABs båtförsäljning. Johan Broms kommer under en övergångsperiod att medverka med båtförsäljningen hos Eriksson Marine.
Vi är mycket glada att Eriksson Marine nu blir en av våra hyresgäster. Eriksson Marines devis är densamma som vår – hög servicegrad och nöjda kunder, säger Fredrik Broms, vd Bullandö Marina AB.
Nu rullar anmälningarna till Håll Sverige Rents stora nationella manifestation mot nedskräpningen in. Det handlar om de årliga Skräpplockardagarna, som hålls i april. Och engagemanget runt om i landet är enormt – efter bara några veckor är närmare 100 000 skräpplockare anmälda. Även i politiken har engagemanget för nedskräpningen ökat.
Från 1 juli kommer nedskräparen förmodligen att leva betydligt farligare – då medför en planerad lagändring att polisen kan bötfälla nedskräparen på plats.
Förra året deltog fler än 400 000 människor i Håll Sverige Rents nationella manifestation mot nedskräpning. Människor i hela landet gav sig ut på gator och torg för att säga nej till skräpet. Och det behövs – Håll Sverige Rents skräpmätning förra året visade bland annat att det slängs fler än 1 miljard fimpar i svenska städer.
Nyligen öppnade möjligheten att anmäla sig till årets manifestation, och redan efter några veckor har nästan 100 000 skräpplockare anmälts. Håll Sverige Rents mål för i år är att klättra över en halv miljon skräpplockare.
– Vår rikstäckande attitydundersökning visar att många tycker att nedskräpningen ökat, säger kampanjledaren Joakim Brodahl. Vi vill tala om för både individer och politiker att nedskräpningen är ett problem i vårt samhälle som inte behöver finnas.
Och politikerna har vaknat till. Ett lagförslag som gör det enklare att bötfälla nedskräpare kommer troligtvis att träda i kraft den 1 juli. Då kommer polisen att kunna utfärda en bot direkt på plats, ungefär som en fortkörningsbot.
– Vi tycker att det är positivt att våra beslutsfattare tar problemet på allvar och signalerar till medborgarna att det är fel att skräpa ner, säger Joakim Brodahl.
Förutom ordningsboten har regeringen givit i uppdrag till Naturvårdsverket att se till att nedskräpningen minskar. Uppdraget omfattar både stöd till kommunerna i sitt arbete mot nedskräpning och mer information till allmänheten om hur man ska hantera sitt skräp.
Info: www.hsr.se
Greenline 33 Hybrid och Sun Odyssey 409 mässans Motor- respektive Segelbåt vid den pågående båtmässan i Helsingfors. Det är 13:e året i följd Mässans Motorbåt och Mässans Segelbåt utsetts. I år var det Greenline 33 Hybrid som blev Mässans Motorbåt, och Mässans Segelbåt blev Sun Odyssey 409.
I motorbåtsklassen var inalles sju båtar med i finalomgången och av dem var det en tydlig trio som kämpade hårt om titeln. Vinnaren Greenline 33 Hybrid tog naturligtvis en del poäng tack vare hybridtekniken, men domarrådet betonade också en hel rad andra fina egenskaper, som den mycket funktionella inredningen.
Särskilt den s.k. saxkojen i förkabinen berömdes som en ytterst praktisk lösning. Det är lätt att röra sig i den ljusa interiören och ombordstigningen är också bekväm. Som helhet anses Greenline vara ett utmärkt exempel på modern design, samtidigt som båtens pris väl står sig i konkurrensen i storleksklassen.
I kampen om titeln Mässans Segelbåt blev det mycket jämnt mellan fem finalister. Att just Sun Odyssey 409 tog segern berodde på att båtens koncept var så bra; Sun Odyssey är en modern familjebåt till ett förhållandevis moderat pris.
Storskotssystemet fungerar förträffligt. Det finns tillräckligt med mantåg och grepplister, så man rör sig bekvämt och tryggt ombord. Cockpiten med dubbla rattar, nedfällbar badplattform och praktiska stuvfack för skot och fall vid vinscharna fick mycket beröm av domarna. Interiören är luftig och ljus, och sovhytterna rymliga.
Syftet med valet av Mässans Motorbåt och Mässans Segelbåt är att främja båtbranschens utveckling och att ge aktörerna i branschen erkänsla för bra produktutveckling. Tävlingens vandringspris har donerats av Vator Oy och Nyländska Jaktklubben NJK.
Domarrådet bestod av specialforskaren vid VTT Markku Hentinen, chefredaktör Ari Inkinen från tidskiften Vene, chefredaktör Vesa Leppä från tidskriften Kippari, överinspektör Kimmo Patrakka som på Trafiksäkerhetsverket har hand om båtsäkerhet, chefredaktör Jan Sjölund från tidskriften Venemestari samt Kari Wilén som är chefredaktör för tidskriften Frisk Bris.
Info: www.finnexpi.fi
Det svenska klädföretaget Tenson fortsätter sin satsning på hav och marint liv. I år presenterade man den första marina kollektionen på över 30 år. Våren 2011 visar Tenson en mer sportig kollektion med välutvecklad design och färgstarka detaljer. Målet är att attrahera den aktiva konsumenten som rör sig såväl i marin miljö som i skog och mark.
– Tenson ska vara en självklar konkurrent inom både marint liv och outdoor. I den här kollektionen har vi lyckats med vår målsättning att kombinera hög kvalitet med design. Vi har gjort en omfattande satsning som verkligen visar resultat i den här kollektionen, säger Johan Lövqvist, vd för Tenson.
Redan från starten 1951 har Tenson eftersträvat hög kvalitet och funktion. Målsättningen är att ständigt höja ribban och presentera bättre och mer tekniska plagg. I vårkollektionen 2011 satsar Tenson på en färgstark och sportig kollektion med fokus på smidighet och design. Linjen är utvecklad med fler tekniska material, som till exempel stretch, för bästa möjliga passform och komfort.
– Vi har försökt att återskapa och samtidigt föryngra den typiska ”Tenson-själen”. I kollektionen har många klassiska Tenson-plagg uppgraderats med bättre passform och sportigare look för att attrahera både den trogna Tenson-kunden och en ny, yngre konsument, säger Catharina Carlander, chefsdesigner på Tenson.
I vårkollektionen 2011 visar Tenson en färgstark och sportig kollektion med fokus på smidighet och design.
Tenson var på 70-talet ett ledande märke inom bad och marint liv där seglarplagg var en stor del av sortimentet. I år presenterade Tenson sin första marina kollektion på över 30 år vilket var ett viktigt steg i satsningen att ta sig tillbaka till ursprunget. Kollektionen är en storsäljare som har sålt slut i flera butiker.
Sömlös kroppsdel i mixade fibrer av polyester/polypropylen och elastan för välsittande komfort. Nilit® Body fresh med silverjoner förhindrar odör och bakterier. Nätväv i sidopaneler, underärmar för ökad ventilation. Skyddande väv på krage, skuldror och överärmarna.
Honycomb thermalstickning vid njurar och nertill bak håller värmen. Finns i storlekarna XS-XXL. Pris 695 kr.
Active Base Layer Trousers
I samma material och uppbyggnad som toppen kompletterat med nätväv på lår och bak för ökad ventilation. Storlek XS-XXL, pris 495 kr.
Färgerna är Black eller Platinum på både topp och byxa.
Trendmark AB marknadsför och representerar noga utvalda och världsledande varumärken inom fotbeklädnad och konfektion för aktivt bruk. Trendmark har idag ca 30 anställda, huvudkontor och lager i Billdal söder om Göteborg, samt försäljningskontor i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.
Info: www.musto.se
Bloggaren Brit Liggett, 26 år gammal från New York, vann Electrolux och 5 Gyres tävling och blir därmed den senaste besättningsmedlemmen ombord på expeditionen genom Beaglekanalen i Chile. Inom projektet Vac from the Sea har Electrolux och organisationen 5 Gyres bjudit in en person för att ingå i 5 Gyres forskningsresa genom Beaglekanalen i Chile. Entusiaster och miljövänner från hela världen tävlade om att bli en del av besättningen genom att skicka in en kort film som förklarar varför just de förtjänade en plats ombord.
Expeditionen kommer att bedriva forskning med hjälp av trålning för att samla in ytprover. Precis som i många andra delar av världens hav är Beaglekanalen fortfarande outforskad när det gäller att kartlägga de många olika plasterna som ackumuleras i vattnet.
Expeditionen startar den 3 mars i Puerto Williams och varar i elva dagar fram till slutdestinationen den 14 mars i Valdivia, Chile.
Brit – en miljöjournalist och seglingsentusiast
Juryn som består av representanter från Electrolux och 5 Gyres valde ut Brit Liggett som vinnare bland hård konkurrens. Brit bloggar på miljöbloggen Inhabitat och skriver om miljö från ett grönt designperspektiv. Hon har historiskt behandlat frågan om marina skräp och vill visa allmänheten de direkta följderna av att inte ta bättre hand om plast.
Brit är också en seglingsentusiast och har tillbringat mycket tid på vattnet, på segelturer och som barn med att reparera segelbåtar. Idag bor hon i Brooklyn, New York, där hon fortfarande har navigeringskartor på väggarna.
Läs mer om Brits ansökan här.
Beskrivning av livet ombord
Besättningen har normalt 24-timmars pass i grupp. Brit kommer att vara jourhavande på däck och kommer att arbeta med seglen, rodret och andra funktioner i båten. Hon kommer även att hjälpa till med att navigera och kommunicera med andra fartyg.
När forskningsarbetet pågår och exempelvis näten är i vattnet, filmning sker osv. kommer Brit stötta besättningen med att kommunicera med andra fartyg och båtar. Hon kommer dessutom städa och laga mat åt besättningen.
Följ Brits resa via www.vacfromthesea.com med start den 1 mars.
Om Vac from the Sea
För att inspirera människor att lösa plastproblematiken och föra kunskapen vidare om plastens påverkan på miljösituationen har Electrolux, med hjälp av miljöorganisationer, samlat in plastavfall från Stilla Havet, Atlanten, Indiska Oceanen, Medelhavet, Östersjön och Nordsjön. Det globala initiativet syftar till att väcka konsumenternas uppmärksamhet om plastföroreningar och samtidigt bekämpa bristen på återvunnen plast som krävs för att ta fram miljövänliga och hållbara hushållsmaskiner.
The Tall Ships Races, världens största internationella havskappsegling för bl a de allra största gammaldags segelfartygen kommer åter till Sverige och är förstås ett av de största evenemangen i Sverige sommaren 2011. Fartygen kan vara över 100 meter långa och ha upp till ett tjugotal segel av alla sorter. Atlant- och Nordjösträckan lämpar sig bra för de stora skeppen. T ex kommer ryska Sedov, världens största segelfartyg och fullriggaren Christian Radich, för de minnesgoda fartyget i TV-serien Onedinlinjen.
Halmstad har äran att vara målhamn och den idylliska Hallands-stadens läge vid det öppna havet gör att vi t o m från land kommer att kunna se de jättelika segelfartygen segla över mållinjen. Det blir av olika skäl också sista gången på mycket länge som denna fantastiska uppvisning av forna tiders segelskepp äger rum i Sverige.
– Kommunfullmäktiges ordförande Ann-Charlotte Westlund och jag är oerhört stolta över att vi blev uttagna som målhamn i Tall Ships Races, säger kommunchef Fredrik Geijer. Halmstad är rankad som en av de populäraste städerna i Sverige och stranden i Tylösand som en av världens mest berömda stränder! Vi hoppas kunna göra vår underbara stad känd även utanför landets gränser.
Uppemot 100 fartyg kommer att delta, många av de A-klassade, världens största, men också klasserna C-D. (Se www.tallshipsraceshalmstad.se) Seglingen som denna omgång är en Atlant- och Nordsjösträcka börjar den 30 juni med start i Waterford på Irland för att följas upp av delmål i Greenock (Skottland), Lerwick (Shetlandsöarna) och i Stavanger (Norge), för att sedan avslutas med målgång i Halmstad 5- 8 augusti.
Halmstads hamn förvandlas då till en skog av surrade master, tackel och tåg. Det blir fest såväl där som i resten av staden med artistuppträden, god mat och dryck, fyrverkeri, Crew Parade, avslutande paradsegling och mycket annat. Vi för förstås välkomna ombord på fartygen.
The Tall Ships Races är en kombination av tävling och vänskaplig samsegling. Tävlingarna, som startade för 55 år sedan hålls bl a i Medelhavet, Atlanten, Östersjön och vart fjärde år i Nordsjön. Sverige har varit värdhamn 12 gånger, senast i Stockholm 2007. Fokus på evenemanget ligger på ungdomsarbetet och inte direkt på själva tävlandet. Omkring 4 000 ungdomar deltar i evenemanget. Minst 50 % av besättningen måste bestå av dessa ”trainees” mellan 15 och 25 år.
Detta är den 13:e gången Sverige deltar i Tall Ships race.
Båtmässan i Helsingfors pågår för fullt. En av flera världspremiär där gäller denna nya sporthyttbåt, Alukin SC 750. Båten för Sverigepremiär i Stockholm på båtmässan Allt för sjön 4 mars. Alukin är ett nytt båtmärke som byggs i Roslagen.
Alukin aluminiumbåtar helsvetsade aluminiumbåtar. Deras nya modell är en tuff och praktisk hyttbåt för körglädje i alla väder. Detta är den femte modellen som släpps i företagets flexibla modellprogram.
Det är en sportig hyttmodell som är praktisk och lättskött, en riktig tuffing som tål hårda tag. Modellen passar utmärkt för fritidsbruk, för familjen och skärgårdsboende och är ett alternativ till de mer arbetsanpassade hyttmodellerna som Alukin har i sitt modellprogram.
Hytten ger en ombonad känsla och skrovet är konstruerat med fokus på körglädje.
Tekniska specifikationer
Max längd: Ca 7,5 m (skrov 7,1m)
Max bredd: Ca 2,34 m (skrov 2,22m)
Höjd inre fribord: Ca 0,86 m
Vikt utan motor: Ca 1150 kg
Rigglängd: XL (25”)
Motor storlek: 150-300 hk
Max rek. hastighet: 45 knop
Länsning: Självlänsning
Märkning: CE/C
Personer: 6 st
Info: www.alukin.se
Den ryska regeringen slår på stort och köper en nyrenoverad, stor yacht. Deras val föll på en 53,7 m lång Proteksan Turquoise som tidigare seglat under namnet “‘Leo Fun”. Yachtens nya namn är “Sirius'” och hon ska bland annat användas under vinterolympiaden 2014 i Sochi.
Sent under 2010 renoverades “Leo Fun” hos Proteksan Turquoises anläggning i turkiska Pendik för en total översyn inför leveransen till sina nya ägare. Båten sjösattes första gången 2008 som nummer två i en serie yachter från båtdesignerna Paolo Caliari och interiörsdesignern Jean Guy Verges.
Denna yacht i trålartyp har väldigt stor innervolym för sina 54 m.
Både”Leo Fun” och hennes systerskepp “Vinydrea” konstruerades för chartermarknaden och en ny typ av båtar med stor innervolym som skulle användas där. De skulle också vara anpassade för större mottagningar på däck, vilket lär vara en fördel för ett statsfartyg.
Proteksan-Turquoise Yachts etablerades av två ledande turkiska båtvarv, Proteksan Yachts Inc. och Turquoise Yacht Construction, 1997. Deras första bygge var den 50 m långa M/Y Mosaique. Därefter har de färdigställt 13 ytterligare megayachter i storlekar på 40 till 58 m. Deras nuvarande kapacitet är tre superyachter om året.
Tekniska specifikationer
Längd: 53.70 m (177.2 ft)
Längd vattenlinjen: 49.22 m (162.36 ft)
Bredd: 9.40 m (33.7 ft)
Djup: 3.05 m (9.23 ft)
Konstruktion: Stålskrov, aluminumöverbyggnad
Deplacement: 680 ton
Motorer: 2xCAT 3512B 1911 hk
Fart: 17 knot max, 13.5 knop cruising
Bränsle: 100 000 liter
Räckvidd: 4 000 Nm
Generatorer: 4XCaterpillar 86 kW vardera
Företaget Esthec, som står bakom en form av kompositdäck, ska utrustat yachterna från ännu ett varv med sina däckbeläggningar. Det är italienska C. Boat som har skrivit avtal om att montera Esthec kompositdäck på sina yachter. Kommande modeller från C. Boat ska utrustas med Esthec.
Det finns flera avgörande skäl till många båttillverkare väljer däck i andra material än teak. Miljön är ett av kraven, men lika ofta handlar det om ekonomi, design och att kompositdäcken är mer lättskötta i längden.
Esthec garanterat en väldigt låg underhållskostnad för sina däck. Desutom är Esthecs produkter återvinningsbara och från och med 2011 innehåller de här däcken minst on 10% återvunnet material.
Info: www.esthec.com
Klädföretaget Sebago presenterar nu sina herrtröjor till vårens kollektion. De finns i tre olika färger, sailwhite, blå och röd.
Millibridge Highneck och Crabtree Cable Highneck är båda vårnyheter från Sebagos garderob. Båda är i 100% bomull och finns i storlekarna S-XXXL.
Millibridge finns i färgerna Navy, Red och Sailwhite och kostar ca 1295 kr.
Crabtree Cable finns i Navy och Sailwhite och priset för den ca 1395 kr.
Info: www.sebago.se
Garminhar skrivit ett exklusivt avtal med en av världens ledande båttillverkare, tyska Bavaria Yachts. Garmin har valts ut som exklusiv leverantör av marinelektronik till Bavarias breda modellprogram av segel- och motorbåtar.
– Detta samarbetsavtal med en av världens största båttillverkare visar att Garmin är på stark frammarsch på den marina OEM-marknaden, säger Engelhard Sundoro, försäljnings- och marknadsdirektör för marin OEM på Garmin.
– Vi är mycket glada att bli utvalda av Bavaria och säkra på att vår produktlinje av prisbelönta elektronik kommer möta och överträffa de högt ställda krav Bavarias kunder har.
– Vi är mycket glada att nu kunna erbjuda Garmins produkter till en större grupp båtentusiaster, sa Dr. Jens Ludmann, VD på Bavaria.
– Efter en lång och intensiv utvärdering av elektronikleverantörer rankade vi Garmin högst inom områden som funktionalitet och prisvärdhet. Jag är säker på att vårt samarbete kommer bli mycket framgångsrikt genom att leverera kvalitativa produkter till våra kunder.
Bavaria har valt att erbjuda ett komplett paket av Garmin marinelektronik till sina kunder, bland annat multifunktionsdisplayer ur GPSMAP® 4000 och 5000 serien, GPSMAP 720s med sin brillianta 7-tums pekskärm, Garmins GHP™ 10V autopilot designad specifikt för Volvo IPS drev, GMI™ 10 marininstrument som presenterar logg, lod, vind, GPS-data mm. Bavaria Yachts blir också den första marina OEM att erbjuda sina kunder Garmins autopilotsystem för segelbåtar GHP 12, som är framtaget för båtar mellan 20 och 70 fot med linjär styrning.
Bavaria Yachts är ett av många OEM kontrakt som Garmin nyligen vunnit. Under 2011 har Garmin också valts som leverantör av Ranger Tugs, Cutwater Boats och Broom Boats.
Sedan starten 1989 har Garmin levererat mer än 75 miljoner GPS relaterade enheter, långt fler än någon annan producent av navigationsutrustning. Garmins bredd på GPS marknaden är oöverträffad idag. Genom utveckling av innovativa produkter har Garmin tagit en ledande roll på alla marknader man är på idag, som fordon, flyg, marin, fitness, outdoor, tracking och trådlösa applikationer.
Info: www.garmin.se
Humminbirdger sina mer avancerade instrument i 1100, 900, 800 och 700HD serierna möjligheten att nätverkanslutas. Installationen är enkel och endast en ethernetkabel mellan enheterna ansluts. Det räcker med en givare för att få ekolod till båda instrumenten och desamma gäller med kartplotter funktionen via en GPS-antenn.
Instrumenten kommer att kunna kommunicera med varandra i blixtsnabb hastighet och dela GPS-position och waypoints.
Även de äldre modellerna med Ethernet-anslutning kan med hjälp av en programuppdatering bli kompatibla.
Rekommenderat pris för funktionen är 0 kr eftersom den ingår och uppdateringarna är kostnadsfria via webben.
Rekommenderat pris från 453 kr för nätverkskablarna som finns i längder som täcker alla behov.
Info: www.comstedt.se
Optimismen från första helgen höll i sig på Båtmässan i Göteborg, som avslutades på söndagen. Ännu fler affärer och nöjda utställare blev resultatet av årets Båtmässa. Svenska Mässan kunde räkna in 80 480 besökare, vilket är ungefär 1 000 fler än förra året.
– Vi gläder oss verkligen över att Båtmässan utställare i år känner att vinden har vänt och fler affärer gjorts i år än under de senaste åren. Huvudsyftet med mässan är ju affärer och det visar också att det personliga mötet står starkt, trots att vi lever i en digital värld. Mässan visar också att det våras för båtbranschen. Vi svenskar har fått tillbaks vår framtidstro och vi vill återigen investera i vår fritid, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.
– Givetvis är vi också nöjda över att fler besökare kom och att vi passerade det magiska strecket 80 000 besökare.
Under Båtmässan har det gjorts affärer som aldrig förr. Det gäller både stora och små båtar, kanoter, fiskeutrustning och tillbehör.
För Båtmässans utställare återstår dock mycket arbete efter mässan med att utveckla de kontakter som skapats under mässdagarna och som, med rätt uppföljningsarbete, kan leda till ytterligare affärer.
Lars och Henrik Peterson på Järnbröderna berättar att de på mässan sålt ett 35-tal gummi- och RIB-båtar och räknar med att sälja ungefär lika många till som resultat av de kontakter som gjorts på Båtmässan.
För Nordic Marine har det blivit tradition att sälja mässan största båt. På Båtmässan 2010 såldes en Targa 44 och i år har de lyckats med denna bedrift än en gång.
– Jättekul säger Ralph Olsson, ägare till Nordic Marine och lika roligt är att vi sålt ytterligare sju Targa av mindre modellen!
Info: www.batmassan.se
Finska Grandezza gjorde snabb succé med några riktigt framgångsrika modeller för några år sedan. Sedan kom den ekonomiska krisen och tempot stannade av. Men nu är den finska båtbyggaren tillbaka på allvar med Grandezza 27 Open Cabin.
Det här är en helt ny 27-fotare från finska Oy Finn-marin, som även bygger båtar under varumärket Finnmaster.
Den nya båten hade sin världspremiär på hemmaplan, det vill säga den internationella båtmässan Vene som öppnade i Helsingfors i fredags. Grandezza 27 OC (Open Cabin) är en av de stora nyheterna på mässan.
Bland nyheterna märks att cockpit har blivit större och att företaget har lagt större vikt vid ergonomi i båten, något som allt fler båtbyggare äntligen tar på fullt allvar. I standardutrustningen ingår bland annat keramisk spishäll, vask och kyl.
Tekniska specifikationer
Längd: 8,30 m
Bredd: 2,85 m
Vikt: 3000 kg
Personer: 8
CE kategori: C
Kojplatser: 4+2
Bränsletank volym: 265 liter
Vattentank volym: 74 liter
Septitank volym: 50 liter
Motorer: Volvo Penta 5,7 GXiE DP-S EVC-EC, 320 hk
Volvo Penta D4-260 DPH EVC-EC, 260 hk
Volvo Penta D4-300 DPH EVC-EC, 300 hk
Info: www.grandezza.fi
Varvets pressrelease om båten:
Målen för utvecklingen av båten var ambitiösa: att vara föregångare inom stil, funktionalitet och prestationsförmåga. Framförallt kundernas idéer och önskemål har beaktats i planeringen av nya Grandezza. Kundernas åsikter har varit vägledande för Grandezzas produktutvecklingsteams kompromisslösa arbete under utvecklingsprocessen.
Båten har skandäck, stor badbrygga, hög prestationsförmåga och är en representativ Cruisingbåt, med en funktionalitet som skapats med hjälp av noggrant utvalda planlösningar och detaljer. Båtens plandisposition följer en klar och konsekvent linje, där utrymmena i den främre kabinen är planerade för vila och avkoppling och sittbrunnen för utfärder, samvaro och trivsel i olika användningssituationer.
I främre kabinen finns två fasta dubbelsängar, vilket gör att övernattningar är enkla att ordna och inte kräver extra arrangemang, vilket ofta är fallet i båtar av denna storleksklass. I främre kabinen finns trivsamma småsoffor, toalett/dusch, garderober, behövliga hyllor och rejält med förvaring under dubbelsängen i fören.
Samma konsekventa stil fortsätter i båtens sittbrunn, med ett för storleksklassen större pentry och utrymme för åtta personer. En rymlig soffgrupp för fem personer är utformad av två motstående soffor med ett fast bord i mitten. Placeringen gör rumsanvändningen effektivare och funktionellare än den traditionella lösningen med U-soffa. Soffgruppen är lätt att förvandla om till en fullstor säng för solbad eller middagsvila (tilläggsutrustning).
Speciell fokus på resbekvämlighet har lagts med hjälp av utformning av sittplatser, organisering av reseutrymme och planering av sitthöjd. I sittbrunnen är sofforna och förarplatsen på samma nivå, vilket ger samtliga passagerare utmärkt sikt och underlättar samvaro.
Eftersom pentryt är placerat i sittbrunnen är det rymligt och funktionellt. Speciell uppmärksamhet har fästs vid utrustning och ergonomi. Pentryt är på optimal arbetshöjd och tack vare det praktiska arbetsbordet går den att göra nästan dubbelt så stor. I standardutrustning ingår keramisk spis, diskho, kylskåp med frysfack och plats för praktisk förvaring av kärl och bestick.
Mångsidighet och rymlighet uppnås med hjälp av lösningen Open Cabin, som gör att sittbrunnen kan utnyttjas maximalt. Det extra långa taket och den generösa tre rutiga takluckan skapar en lätt modifierbar planlösning för alla väderförhållanden såväl i hamn som på sjöss. Det långa taket gör att kapellet över sittbrunnen är mycket lättanvänt. Förtöjningsgods förvaras praktiskt i snygga förvaringsutrymmen med luckor som öppnas mot badbryggan.
Båten är planerad och tillverkad utan att ge avkall på detaljer. Inredningsdetaljerna i trä är i satinlackat nötträ och inredningstextilerna är tillverkade i högklassigt Silvertex TM-tyg. Också armaturer, beslag, handtag och övriga detaljer är noggrant utvalda och testade.
Den vackra formgivningen, de praktiska planlösningarna, motoralternativen med hög prestanda och den robusta och ekonomiska skrovkonstruktionen gör båten till en säker och representativ partner på havet.
Kommentarer
Förstår att många hälsar den nya lagen mot nedskräpning med
dryga böter välkommen.
Jag röker varje dag 20 cigaretter.
Förr hamnade alla fimparna på backen.
Eller ner till fiskarna då jag var på sjön.
Tänkte inte på att dom var så giftiga och farliga för miljön.
Kostar dessutom miljontals kr att städa bort.
I våras hittade jag på internet en bärbar askkopp med
tändare.
Liten smart pryl som jag alltid har med mig i fickan.
Har också en i båten.