Nyheter

Den avslutande halvan av säsongen i mellanöstern blev riktigt lyckad för Oskar Samuelsson. Så pass lyckad att han vann hela serien. Första tävlingshelgen var i Doha, som är Qatars i princip enda stad. I inbukten nedanför stadens skyskrapor låg depå och banan. Det är relativt öppet vatten, vilket ledde till stökigt och mycket dyningar och ett svårkört race var något som ingen tvekade inför.

För Oskars del brukar det gå bra i tuffare förhållanden. Han kände rätt snabbt på träningen att båten var bra balanserad för uppgiften och att sedan köra hem bästa kvaltid var inga problem. Oskar kunde sedan vinna racet utan större dramatik. Dag två började på liknande vis, det blev dock lite rörigt i starten då nästan hela fältet tjuvstartade, dock inte två av Oskars snabbast konkurrenter.

– Vår trio låg efter resten av fältet som var långsammare än oss, jag lyckades efter några varv ta mig ur gröten och kunde sedan säkra segern, säger Oskar.

– Inför Abu Dhabi-helgen hade jag kopplat ett räjelt grepp om totalsegern men det var ännu vidöppet. Jag var riktigt laddad inför första racet men hade hela tiden i huvudet att jag inte behövde vinna, jag kunde komma trea-fyra och ändå ta hem det hela.

– Jag fick dock till kvalet bra och var snabbast. I starten blev jag sedan påkörd och kom ut som fyra, jag avancerade snabbt till tredje plats och låg sedan och jaga finske Roms ett par varv innan jag tog mig om.

Nu var siktet instället på tyske Hagin, efter några varv var Oskar ikapp och kunde attackera. Efter en tuff fight så kunde han lura finnen och ta sig förbi.

– Dag två hade jag inte samma glöd, en tredjeplats skulle oavsett segrare säkra segern, det var också så jag tog mig i mål, seriesegern var nu klar, säger Oskar.

Det var nu en helg kvar med tävlingar i Sharjah. Det blev ett smått upp och ned vänt race.

– Första dagen tog jag polen i kvalet, men i racet fick jag först ett rep i propellern, jag åkte in i depån och teamet tog bort det, ut igen och ett halvt varv senare satt det ett nytt rep, väldigt mycket skräp i vattnet som inte syndes. Sista racet för säsongen slutade med seger lite oväntat.

– Jag blev trängd av Abu Dhabi-båten i starten och kom ut som femma, när sedan Qatar-teamet fick stopp och paceboaten kom ut på banan kunde jag få kontakt med resten av fältet igen. När paceboaten släckte lamporna körde jag om hela högen och sedan var det bara en nedräkning till målgång och säsongsslut.

– Det här blev min kanske bästa säsong hittills, det blev även min första titel. Det var väldigt kul att få vara med F1 och köra och även visa upp sig. Nu laddar vi på för att vinna nya titlar kommande säsong, säger Oskar Samuelsson.

Viking Lines M/S Rosella tas ur trafik 7 januari för omfattande ombyggnation. När fartyget återgår i trafik i mitten av februari är det med en ”cafébar” i två våningar, en ny och betydligt större taxfreeavdelning, ett helt däck ombyggt till restaurangplan inklusive en ny hiss. Rosella trafikerar kortrutten Kapellskär – Mariehamn.

– Målsättningen är att skapa en mer inbjudande miljö för passagerare på dagstur. Vi river ut nästan ett helt däck för att göra plats för en ny cafeteria. Vi slår ut taket på Fun Club och lägger till en våning, och så bygger vi en helt ny och större taxfreebutik, säger Johan Nordberg, arkitekt på Viking Line.

Den nya våningen i Fun Club ger baren en helt ny känsla av rymd. En svängd trappa leder upp till den nya övervåningen varifrån många fler nu kan ta del av uppträdanden. I anslutning till övervåningen på plan 6 ligger den nya cafeterian. För att öka bekvämligheten och underlätta för rörelsehindrade gäster – att bland annat nå Viking Buffet – finns en ny hiss installerad.

– Rosellas ankomst till Kapellskär – Mariehamnsrutten för två år sedan innebar en väsentlig kapacitetshöjning. Förutom pendlare så ökade andelen kryssningsresenärer i alla åldersgrupper markant. Nu anpassar vi fartyget ännu bättre för dagsresor – vi nästan fördubblar utrymmena för taxfree och nattklubben och hela däck 6 förvandlas till ett restaurangdäck med 500 sittplatser, säger Mikael Backman, VD för Viking Line.

Den nya cafeterian på däck 6 inreds i ljusa färger och får 220 sittplatser. I anslutning byggs även ett nytt familjecafé med plats för 100 personer. Den befintliga baren i aktern har fått ett utökat antal sittplatser på den övre våningen, dessutom har ett kabinett tillkommit. Kabinettet är en flexibel yta som används dels som à la carte, dels som ett tillskott till Viking Buffet efter behov. På däck 5 blir den nya taxfreeavdelningen mer än dubbelt så stor som den gamla och får både ett större och förbättrat utbud.

Sammanfattningsvis kan Rosella efter ombyggnaden nu erbjuda närmare 1 250 sittplatser i caféer, barer och restauranger.

Finska Wärtsilä har presenterat en ny version av sin 32-motor, som är en av världens mest använda i sin klass. Den här versionen är mer kraftfull än föregångaren. 32-motorn används i fartyg och kraftverk över hela världen och introducerades på 80-talet.

Den nya motorn har en uteffekt effekt på 580 kW per cylinder vid 750 RPM (50 Hz versionen). Detta innebär en ökning med 15 procent, trots att den nya versionen har samma dimensioner som föregångaren.

Nyheten innebär att Wärtsilä 32 nu täcker ett effektområde på 3 MW till 9,3 MW. Motorn kan förses med katalysator, till exempel Wärtsilä NOR (nitrogen oxide reducer), vilken reducerar koldioxidutsläppen med upp till 95 procent.

Info: www.wartsila.com

Finska Wallas lanserar i vår sin nya dieselvärmarserie. Till det yttre känns värmarna igen från sina föregångare, men mycket har ändrats vad gäller prestanda och komfort under skalet i de tre nya enheter som presenteras.

22 Dt är en helt ny 2,2kW dieselvärmare. Strömförbrukningen på maxläge är endast 0.9 A. Detta har Wallas gjort utan att kompromissa med varmluftsvolymen. Modellen kan installeras i ett motorutrymme.

30 Dt är ännu tystare än den tidigare modellen 30 D. Den nya modellen kan installeras i ett motorutrymme. De borstlösa förbrännings- och ventilationsfläktmotorerna garanterar lång levnadstid.

40Dt har fått minst förändringar mot sin tidigare modell (40D), men har fortfarande mycket hög luftkapacitet. Tack vare laminar förbränning så finns inget förbränningsljud och ventilationsljudet kan dämpas med ljuddämpare som tillval.

Wallas har även tagit fram en ny kontrollpanel med termostyrsystem.

Wallas ger tre års garanti.

Info: www.sleipnerab.se

Svenska Greatline är på gång med en helt ny och betydligt större båt än tidigare. Det blir en ny modell som heter Greatline 39 Fly. Företaget har redan sålt två båtar som ska sjösättas inför säsongen 2013. Båten kommer även som kupémodell, men i första hand är den tänkt som flybridgemodell med tanke på att Greatline har fler intressenter för detta. www.greatlineboats.se

Polska Sunreef gör en sportfiskeversion av sin stora motorbåtskatamaran på 70 fot. Det är den populära modellen 70 Sunreef Power som konverteras. 70 Sunreef Power finns redan i ett par varianter med beteckningarna Expedition och Exclusive. Avsikten med den nya modellen är att skapa en båt med mycket utrymme ombord, grunt djupgående och hög stabilitet. Räckvidden är bättre jämfört med de tidigare modellerna tack vare lägre bränsleförbrukning och modellen har även fått mer stuvutrymme.

70 Sunreef Power Sport Fish är den största lyxiga katamaranyachten som byggs särskilt för fiske i hela världen, enligt varvet. Den har bland annat en riktigt lång fiskeplattform för att fiskarena ska komma åt fisken utan att stå för nära sin kollegor.

Toppfarten för 70 Sunreef Power är 30 knop med dubbla 1000 hk dieselmotorer. Räckvidden är i bästa fall närmare 8 000 Nm, vilket dock uppnås med mindre motorer.

Den speciella fiskeutrustningen omfattar bland annat stora förvaringsboxar och tankar för betesfisk och fångst, isboxar, spöförvaring och två speciella och extremt bekväma sportfiskefåtöljer.

Båtens flybridge är väl tilltagen med hela 40 kvadratmeters yta. Här finns plats för en liten pool eller en jacuzzi för dem som inte fiskar.
Info: www.sunreef-yachts.com

Världsnaturfondens WWFs nya projekt ”Innovativ Naturvård i Sverige” delar nu för första gången ut 2 Mkr till spännande och nyskapande projekt. Det är nio projekt i Kalix, Transtrand, Uppsala, Stockholms skärgård, Stockholm, Oskarshamn, på Öland samt i Tyresta nationalpark som är de första att få ta del av stödet för satsningar på innovativ naturvård i Sverige.

– Runt om i världen arbetar WWF för att lokalbefolkningar skall kunna bli delaktiga i en långsiktigt hållbar förvaltning av naturresurserna där de bor och verkar. På så sätt värnas det landskap som djur, växter och människor är beroende av. Flera av de utvalda projekten här i Sverige passar väl in i WWFs globala arbete. säger Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden.

Projekten främjar bevarandet av biologisk mångfald eller ska minska de ekologiska fotavtrycken. Det handlar om lokal hållbar förvaltning av kustfiske, fjällområden och jordbrukslandskap, utveckling av en snorkelled, forskning på tiaminbrist, bättre fågelskogar samt ny teknik för naturinformation via en iphone-applikation. Två ansökningar om skogsforskning har fått medel från Skogsfonden WWF – STORA.

– Snorkelleden i Stockholms skärgård är ett av projekten som innebär en möjlighet att kunna få se det som alla talar om. WWF har under många år arbetat med Östersjöns miljö och det här projektet kommer att visa vad som verkligen händer under ytan. Det gäller både att göra den fantastiska undervattensvärlden tillgänglig för många men också visa på de problem som finns, säger Mats Forslund, ansvarig för innovativ naturvård på Världsnaturfonden.

Syftet med satsningen på innovativ naturvård är att bidra till värdefullt nytänkande inom naturvården. Det kan handla om utveckling av tekniska lösningar, förvaltningsformer, forskning och kunskapsuppbyggnad, fältprojekt, etc. Genom WWFs stöd ska lovande projekt och idéer få möjlighet att testas och vidareutvecklas för att sedan kunna spridas i större skala.

Projekt inom Innovativ Naturvård i Sverige 2010:

Lokal hållbar förvaltning av kustfiske
Kustringen i Kalix har tilldelats 125 000 kronor för att utveckla ett lokalt uthålligt fiske. Kontaktperson: Karl-Erik Spets: 073-028 14 90

Lokal hållbar förvaltning av fjällområden
Lokal förvaltning i Transtrand har fått ett stöd på 220 000 kronor för att samordna förvaltningen av naturresurser i det södra fjällområdet. Kontaktperson: Kristian Olofsson, 070-696 29 24.

Lokal hållbar förvaltning av jordbrukslandskap
Bråbygden Ekonomisk Förening utanför Oskarshamn har tilldelats 250 000 kronor för att vidareutveckla metoder för att behålla jordbrukslandskapets biologiska värden och för ett hållbart utnyttjande genom överföring av gamla brukningssätt till modern teknik. Kontaktperson: Daniel Harrysson, 070-964 46 76

Snorkelled i Stockholms skärgård
Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län har tilldelats 200 000 för att skapa en snorkelled för att åskådliggöra vad som händer under ytan i Östersjön. Många talar om tillståndet i våra hav men få har sett det i verkligheten. Kontaktperson: Karin Strandfager, 070-767 19 06

Utformning av fågelskogar
Sveriges Ornitologiska Förening har fått ett bidrag på 250 000 kronor för att utforma bra fågelskogar i samarbete med skogsägare. Föreningen kommer att erbjuda skogsägare hjälp med rådgivning för en fågelrik skog. Modellen bygger på en vidareutveckling av det framgångsrika projektet med jordbrukslandskapets fåglar. Det är första gången det sker på ett omfattande sätt i skogen. Kontaktperson: Sönke Eggers:0768 – 28 38 48

Studier av tiaminbrist
Institutionen för tillämpad miljövetenskap (ITM) vid Stockholms universitet har fått 300 000 kronor för nya studier av tiaminbrist (vitamin B1). Fågeldöden i våra skärgårdar, laxynglens död i sjukdomen M-74 är orsakad av tiaminbrist. Det är ytterst angeläget att orsakerna till tiaminbristen klarläggs.
Kontaktperson: Lennart Balk, 073-692 34 68

Tillämpning av ny informationsteknik
Stiftelsen Tyrestaskogen får 230 000 kronor för att informera om Tyresta nationalpark. Genom att ta fram och tillämpa en högkvalitativ iphone-applikation (”app”) får Tyresta nationalpark möjlighet att få fler besökare från nya målgrupper. Hittills har den möjligheten inte använts inom naturvården och det kan bli en viktig ny kanal för att öka intresset för nationalparken och informera nya grupper om naturen och om de ekosystemtjänster den erbjuder.
Kontaktperson: Per Wallsten, 070-249 81 92

Animering av skogslandskap och biologisk mångfald samt främjande av biologisk mångfald i normalskog
Två projekt som drivs av Institutionen för Ekologi vid Sveriges Lantbruksuniversitet får 189 000 respektive 213 000 kronor för att utveckla arbetet med främjandet av biologisk mångfald i skogen.

Det första projektet för att utveckla animeringar kommer att visa hur landskap och biologisk mångfald förändras över tid. Modellen kan användas för att planera för olika arters förekomst i ett större skogsområde.
Kontaktperson: Thomas Ranius, 018 – 67 23 34

Det andra projektet ska undersöka möjligheterna att främja biologisk mångfald i normalt brukade skogar. Målet är att undersöka om det finns möjlighet att genom alternativt brukande öka den biologiska mångfalden i de skogarna. Skillnaden i hänsynen till biologisk mångfald mellan dagens generella hänsyn och i reservat eller andra skyddsformer är idag stor. Det är därför angeläget att identifiera alternativa brukningsformer som bryggar över mellan de olika formerna av skydd.
Kontaktperson: Sofie Wikberg, 070-278 04 88

Medlen som tilldelas de två skogsprojekten kommer från Skogsfonden WWF – STORA och är av forskningskaraktär.

Det är dags för Higabgruppen att ta fartyget tvärs över älven till Götaverken för en exteriör renovering. Det innebär att skrovet ska underhållas och hela fartygets utsida målas. Dessutom plockas master och rigg ner och renoveras. Av de 60-tal underhållsprojekt Higabgruppen planerat för 2011 tillhör detta ett av de mer ovanliga.

Renoveringsarbetena beräknas ta cirka tre månader. I början av april ska Viking åter lägga till vid Lilla Bommen och Hotell Liseberg Barken Viking ta fartyget i bruk igen.

– Det är inte varje dag man bogserar en av sina fastigheter över älven, säger Göran Sylvesten, VD på Higabgruppen som tänker följa färden från kajkanten.

Historik

Barken Viking är en fyrmastad bark, byggd som skolfartyg på Burmeister & Wains skeppsvarv i Köpenhamn. Fartyget sjösattes den 1 december 1906 och är det största segelfartyg som byggts i Norden. Göteborgs Stad köpte Barken Viking 1951 för att bli sjömans- och kockskola. Sedan 1998 har Viking funnits i Higabgruppens bestånd. Skeppet är en av tio kvarvarande fyrmastade barkar i världen.

Fakta

•Längd 97 meter, inklusive klyvarbom 108 meter
•Längd på däck 97 meter
•Bredd 13,9 meter
•Djupgående 8,1 meter
•Barlast 1390 ton
•Lastförmåga 4100 ton
•Lastrum rymd 6300 m³
•Segelyta 3690 m²
•Antal segel 34 stycken

VanDerHeijden Steelyachts har premiär för en helt ny båt på den stora båtmässan ”BOOT”, som hålls i Düsseldorf i januari 2011. Varvets nya Vår nya yacht är av modellen SUPERIOR 2400 vilket innebär att hon är 24 meter lång, byggd i stål och har en eöegant överbyggnad i aluminium.

Den nya yacten är utrustad med Iveco dieselmotorer med 2 x 825 hk. Framdriften sker med axlar och propellrar. Farten är beräknad till en marschhastighet om cirka 18 knop.

Båten visas i Hall 6 /A 27-28. Vi visar varvet även en DYNAMIC Deluxe 1500 Windscreen (open).

Mer information, inklusive specifikationer och standardutrustning, finns på varvets svenska hemsida, där även bilder från tillverkningsprocessen finns tillgängliga.

Tekniska fakta
Längd: 24,10 m
Bredd: 5,95 m
Djupgående: 1,45 m
Vikt: 48 ton

Info: www.vanderheijdensteelyachts.com

Motorbåtssäljaren och generalagenten Gulves Stockholm har under 2010 blivit Pursuits och Chris-Crafts största handlare utanför USA. – Vi har sålt flest Chris-Craft- och Pursuitbåtar av alla generalagenter i hela världen. Det är enormt tillfredsställande och ett kvitto på att vår satsning på de här varumärkena fungerar och att den svenska marknaden uppskattar båtarna. Både Pursuit och Chris-Craft är mycket starka varumärken och har bra rykte inom motorbåtsbranschen. Det är roligt att arbeta med så skickliga båttillverkare som sätter kvaliteten främst och som gjort stort avtryck i motorbåtsbranschen, säger Mats Andersson, säljare och delägare på Gulves Stockholm.

Gulves Stockholm, som har butik och showroom i Älvsjö, i Stockholm, är sedan 2008 svensk generalagent för Chris-Craft, Pursuit och Pursuits systerbåt Tiara.

Världens snyggaste 136-åring
Chris-Craft är ett av de äldsta, starkaste och mest respekterade båtmärkena i den amerikanska båtbyggarbranschen. Historien om Chris-Craft börjar redan 1874 då Christopher Columbus Smith, bara 13 år gammal, snickrar sin första träbåt. Chris var en mycket skicklig båtkonstruktör och utvecklade en ny typ av skrov som rörde sig både snabbare och stabilare genom vattnet. Innovationerna har belönats med många prestigefyllda tävlingsframgångar genom åren. Sex år i rad vann Chris båtar American Power Boat Association Gold Cup, med fartrekord efter fartrekord. Arrangörerna var till slut tvungna att ändra tävlingsreglerna så att andra deltagare skulle få en chans.

Optimal prestanda och kvalitet
Pursuits modellserier är utvecklade för tuffa aktiviteter där det ställs höga krav på båtens utrustning, robusthet, flexibilitet och smidighet. Pursuits tillverkningsmetoder utmärker sig också. Till skillnad från många tillverkare utvecklar Pursuit helt unika skrov till sina olika modeller för att optimera sjö- och drivegenskaper liksom bränslekonomi. Detta för givetvis med sig stora kostnader eftersom Pursuit går miste om synergieffekterna av att låta flera modeller dela samma skrovkonstruktion. Men det ger snabbare, smidigare och bekvämare båtar.

På bilden syns en Chris-Craft Corsair 28.

Medan vi hemma i Sverige tar det lugnt efter julhelgen är det full fart på kappseglandet utanför Australiens kust. Rolex Sydney Hobart Yacht Race pågår för fullt. Som alltid är det en tuff tävling som är mycket krävande för deltagarna. 71 båtar startade i tävlingen, men många har fått bryta. Först i mål på tisdagseftermiddagen blev 100-fots super maxin Wild Oats XI som fick en totaltid på två dagar, sju timmar, 37 minuter och 20 sekunder.

Det råder stundtals stormvindar i tävlingen, som seglas för 66:e gången i vattnen utanför New South Wales södra kust. Den sträcka som ska avverkas är på hela 628 Nm, så det gäller att ha besättning och båt i rätt trim – och tur med vindarna.

Två av de båtar som har tvingats dra sig ur racet bara under det senaste dygnet är Richard Bustons R/P 52 Scarlet Runner och TP52 Calm.

I racet finns många kända personer. Bland andra den svenske IT-milardären och seglar Niklas Zenström (stora bilden) med sin båt Artemis och seglarlegenden Sir Robin Knox-Johnston ombord på Swan 68 Titania of Cowes.

För en aktuella resultatlista, följ racet på någon av länkarna nedan.

Race Tracker: Race enthusiasts can go to http://rolexsydneyhobart.com/yacht_tracker.asp for a real time tracker of yachts and their position.

Official race website: www.rolexsydneyhobart.com

Här är den senaste pressreleasen på engelska:

WILD OATS XI FIRST BOAT HOME

What has been touted as one of the toughest Rolex Sydney Hobart Races in recent years, saw the first finisher arrive in Hobart early this evening. The 100-foot super maxi Wild Oats XI blazed up the Derwent River and crossed the finish line off Constitution Wharf at 2037 AEDT with an elapsed time of two days, seven hours, 37 minutes, 20 seconds — since leaving Sydney Harbour at 1300 on 26 December, Boxing Day.

This year’s 66th edition was one of Wild Oats Xl physically most difficult but also one of her more hard fought finishes, with sustained periods of headwinds along the way and crushing gale-force conditions through the notorious Bass Strait. In an interview as he stepped off the winning vessel, skipper Mark Richards said,” “It was a tough race, no doubt about that. The boat Wild Oats, the boys, and the team did a fantastic job.”

The Reichel-Pugh design was the provisional line honours winner pending the decision of the International Jury over a protest by the Race Committee regarding the use of her HF radio. The jury will convene Tuesday afternoon at the Royal Yacht Club of Tasmania to arrive at a decision.

After sailing a near perfect tactical race in extremely difficult conditions, with extremes ranging from a hair-removing 25-40 knot southerly and a mountainous seaway during the first night, race favourite Wild Oats XI didn’t disappoint followers. This was Wild Oats XI fifth win after participating in six Rolex Sydney Hobart Races.

Wild Oats XI skipper Mark Richards was happy with the race and said, “We couldn’t have asked for a better result. To arrive here, first, in Hobart, is the most amazing feeling.” Referring to Oats’ second place finish of last year, Richards said, “First is hell of a lot better than second. We’re back and we’re just very happy to be here.”

Dockside after the race finish, Adrienne Cahalan co-navigator aboard Wild Oats XI and a veteran of now her 19th Rolex Sydney Hobart Race, commented on the extreme sea and wind, “I do think it’s one of the toughest races I’ve ever done. We did our best to make sure we didn’t break anything.”

A seasoned offshore sailor, Cahalan told of encountering 20 – 30 knot headwinds across the Bass Strait. As to how the boat managed, she said, “The boat held together really well…it was a technically sound race for us.” She continued, “To get there in one piece and in first place — it’s one of the greatest victories we’ve had.”

The remaining 70 boats in the Rolex Sydney Hobart fleet are spread across from the southeast corner of the NSW coast, across the Bass Strait down towards the finish in Hobart — pushed along by a 20-knot north-northeasterly. The fleet includes six international entries from the USA, UK, Italy, France, as well as two partly crewed Russian boats, and entries from seven of the eight Australian states and territories.

Next boat expected across the finish line is Sean Langman’s 100-foot Investec Loyal at approximately 2230 tonight. However, breeze looks to be shutting down in the Derwent River, so their exact arrival is now anyone’s guess.

In a phone interview earlier today, Investec Loyal’s Sean Langman explained about his boats’ troubles during the last two days, “The damage we sustained was to the reef lines earlier and some tack lines on the headsail which, running without a headsail, put us an hour back. Also, a fuel tank broke lose. These tanks carry so much fuel that you’ve got a quarter of a ton to manhandle which is difficult.”

On the final race day, Langman and crew discovered flooding in a forward hold, “We didn’t realize that we had a substantial leak in the bow and carried on with a ton and a half of water, which we only detected this morning. We have a watertight bulkhead up there and when we opened it, water came pouring out.” Langman believed that the leak was not a puncture in the hull but due to loose deck fittings.

The 2010 Rolex Sydney Hobart race may well go down as one of the roughest in recent years and has certainly lived up to its reputation as one of the world’s toughest ocean going races.

To date, 16 yachts have been forced to retire due to issues including a broken mast, damaged booms, rigging and engine problems. Almost all racers have their share of minor injuries due to the high seas and associated gale force winds.

Race Tracker: Race enthusiasts can go to http://rolexsydneyhobart.com/yacht_tracker.asp for a real time tracker of yachts and their position.

Official race website: www.rolexsydneyhobart.com

Follow regattanews.com on TWITTER: www.twitter.com/regattanews

Holländska Heesen Yachts har i dagarna levererat bygge nummer sex i sin serie med yachter på 47 m. Yachterna är ett resultat av företagets samarbete med designern Frank Laupman från Omega Architects, som har gett de här båtarna ett särpräglat utseende med sin speciellt utformade akter, Den 47 m långa båten har kapacitet för en toppfart på 15,5 knop och en räckvidd på 4 000 Nm vid 12 knop. Den senaste båten i serien (på bilden) döptes till M/Y Air.

YN 15147, M/Y Air är systerfartyg till YN 12247, M/Y Yalla (2004), YN 13147, M/Y Let it Be (2006), YN 13547 M/Y Mon Plaisir (2007), YN 14047 M/Y Elandess (2008), och YN 14347, M/Y Blind Date (2009). Tre ytterligare 47 m yachter är under byggnad hos varvet: YN 15347, YN 15747 och YN 16347 för leverans under 2011-2012.

Även M/Y Airs moderna interiör har deisgnats av Frank Laupman. Bland materialen finns både borstat rostfritt stål och läder. Träarbetet är till stora delar utfört i japansk alm.

M/Y Air har boutrymmen för tio gäster i fem kabiner, varav fyra på lägre däck. Dessutom finns det en “owner’s suite” och två VIP-kabiner plus en mängd badrum och andra utrymmen. Besättningen inkvarteras i fyra kabiner med separata duschrum.

Det kanske mest extrema ombord är en ytterst välutrustad biosalong. Där finns bland annat en Panasonic 103″ (262 cm) HD Plasma Screen (en av de största som finns på marknaden) och ett bra ljudsystem, 7.1 Steinway Lyngdorf Audio System. Dessutom finns en uppsättning specialdesignade högtalare som är 2,1 m höga samt Steinway & Sons piano med 24 k guld. Systemet förbrukar upp till 6 400 W ström.

Tekniska fakta
Hull type: Twin screw motor yacht, with round bilge displacement hull
Naval Architect: Heesen Yachts
Exterior Designer: Heesen Yachts / Omega Architects
Interior Designer: Omega Architects
Classification: Lloyds 100A1, SSC Yacht, Mono [ ] G6 LMC; Large Commercial Yacht Code LY2 / MCA

Hull material: Steel
Superstructure material: Aluminium
Gross tonnage: less then 500GT
Length over all: 46,7 metres
Beam: 8,83 metres
Draft: 2,92 metres
Displacement (50% load): 389 tons
Speed maximum: 15,5 knots
Range at 12 knots: 4.000 Nm
Main engines: 2x MTU 20V4000M93L, each developing 4.170 kW at 2100 rpm

Info: www.heesenyachts.nl

Avtal har tecknats om leverans av en transformatorstation för vindkraftparken DanTysk, som Vattenfall och Stadtwerke München (SWM) börjar bygga i Nordsjön år 2012. Stationen ska levereras av ett konsortium bestående av Strukton Systems BV och Hollandia BV.

Det nyckelfärdiga projektet omfattar leverans och installation av en havsbaserad 155/33 kV transformatorstation som ska ansluta DanTysk Offshore Wind Farm till HVDC-klusternätanslutningen Sylwin.

Strukton och Hollandia samarbetar med Seaway Heavy Lifting för att installera konstruktionen.

– Avtalet är ett uttryck för den stora ambition som Vattenfall och Stadtwerke München har inom havsbaserad vindkraft. Nu har vi säkrat turbiner och transformatorstationen och går vidare med förhandlingar om kablar mellan turbinerna och om turbinfundamenten, säger Claus Wattendrup, kommersiell projektdirektör för DanTysk.

DanTysk Offshore Wind GmbH är ett gemensamt företag ägt av Vattenfall Europe Windkraft GmbH (51%) och Stadtwerke München GmbH (49%). Vattenfall kommer att ansvara för konstruktion och drift av vindkraftparken DanTysk cirka 70 kilometer väster om den tyska ön Sylt i Nordsjön. Den kommer att bestå av 80 vindkraftverk. Med en total kapacitet på 288 megawatt (MW) kommer den att producera förnybar energi, vilket motsvarar elförbrukningen för 500 000 hushåll, baserat på en tysk genomsnitt elförbrukning på 2 500 kWh per hushåll.

De första turbinerna ska tas i drift 2013 och hela parken kommer att vara klar vintern 2013/2014.

Den totala investeringen beräknas uppgå till mer än en miljard euro.

Hallberg-Rassy har varit framgångsrika i ARC många gånger tidigare med totalseger och flera klassegrar. I år vann en tysk Hallberg-Rassy 54, “Bluewater Mooney”, klass D i Division 1, Cruising Division.

Dessutom vann franska Hallberg-Rassy 42F “Cosimo” inte bara sin klass H i division 1, Cruising division, de vann hela Cruising Division totalt bland 171 båtar.

Sträckan från Kanarieöarna till St Lucia i Karibien är 2 680 Nm.

För en fullständig resultatlista se:
www.worldcruising.com/content/S633967536979819099/Cruising%20Division%20

Arrangören av ARC, World Cruising: www.worldcruising.com

Kustbevakningens nya övervakningsfartyg i serien 312 ska ersätta äldre fartyg i den svenska kustbevakningsflottan. Det första fartyget av fem levereras hösten 2011 och har nu börjat byggas på varvet Baltic Work Boats i Nasva, som ligger på ön Ösel i Estland. Båtarna utrustas med tre stycken Volvo Penta IPS-motorer.

Varvet ligger i Kurresaare på Ösel i Estland och bygger bland annat polis-, lots- och fiskerikontrollfartyg i aluminium och stål, för flera myndigheter i olika länder.

312-serien kommer bland annat att användas för övervakning, gränskontroll, fiskerikontroll, sjöräddning och i sjösäkerhetsarbete. Längd över allt (LÖA) på fartygen blir 24,6 meter och största bredd 5,68 och de får en topphastighet på cirka 32 knop. Den totala budgeten för de fem fartygen är 200 miljoner kronor.

Fartygen kommer att förses med bränslesnåla motorer från Volvo Penta med framåtvända propellrar av typ IPS. Skrovet har anpassats till IPS och optimerats för minsta vattenmotstånd vid marschfart, 25 knop.

Första fartyget har börjat byggas, ritningarna är godkända av Lloyds klassningssällskap. Jiggen är på plats och varvet är i full gång med att svetsa de första fartygsplåtarna.

Kylan som inledde och, vad det tycks, kommer att avsluta 2010 ställer nya krav på sjöräddningsarbetet. Av 15 olyckor som inträffade i början av året utförde Sjöräddningssällskapet (SSRS) 11. SSRS kan utföra över 73 % av årets olyckor på is tack vare utbildning och mycket övning för kyla och is. SSRS elva svävare, som visat sig vara ovärderliga i räddningsarbetet under rådande förhållanden, omlokaliserades till de platser som var värst drabbade av isläggning och då bäst behövde en räddningsenhet.

Kylan erbjuder en komplex arbetsmiljö med högre risk för skador och olycksfall än normalt. Förutom risken för kylskador innebär nedkylning obehag, försämrat omdöme, reducerad arbetsförmåga och sämre uthållighet. Kylan påverkar koncentration, uppmärksamhet och beslutsfattande. Kyla innebär också ofta problem med snö, is och vind och arbete i kyla sammanfaller till stor del med korta (och delvis mörka) dagar.

Bra utrustning, utbildning, information och god planering är viktiga element i det preventiva arbetet på Sjöräddningssällskapet. Detta har bl.a. lett fram till att utbildningarna till stor del körs under vintermånaderna för att förbereda den frivilliga besättningen på bästa möjliga sätt för kyla och mörker. Tiden är avgörande för att rädda liv. Vattnet kyler ned kroppen många gånger snabbare än luften så att snabbt komma upp ur vattnet är avgörande för utgången av en olycka. Överlevnadsdräkter är därför obligatoriska i räddningsbåtarna. Och SSRS planerar och hoppas kunna förse ytterligare stationer med svävare framöver för att ha en än bättre beredskap när isen lägger sig.

Sveriges frivilliga sjöräddare inom Sjöräddningssällskapet, har ryckt ut på 875 sjöräddningsfall 2010. Det utgör ungefär 70 % av det totala antalet sjöräddningsuppdrag under året. Sjöräddningssällskapets styrka är vårt nätverk med våra 64 räddningsstationer runt hela vår kust och i de stora sjöarna. Målet är att räddningsstationerna ska vara placerade så att en nödställd ska kunna räddas inom en timma. De många frivilliga gör det dessutom möjligt att rycka ut på 15 minuter, dygnet runt året om.

Sjöräddningssällskapet är den största aktören inom svensk sjöräddning. Sjöräddningshelikoptern är många gånger den optimala resursen men användningen av helikopter begränsas av vädret. Dåliga siktförhållanden och nedisning av rotorbladen är faktorer som kan omöjliggöra flygning. Då är det främst sjöräddningsenheter eller vintertid svävare som får rycka ut. Vid olyckor långt ute till havs är ett handelsfartyg eller färja den snabbaste räddaren i nöden.

6 511 gånger har Sjöräddningssällskapets båtar varit ute på uppdrag under 2010. Förutom de 875 sjöräddningsfallen, då larmet kommer via ”112” och sjöräddningscentralen, var sjöräddarna ute på uppdrag som gällde sjöambulans 535 gånger. Antalet förebyggande utryckningar var 1 830.

Med förebyggande utryckning menas de utryckningar Sjöräddningssällskapet gör får att bistå båtägare i besvärliga situationer som inte utgör men kan utvecklas till sjönöd. Det gör att Sveriges omkring 1700 frivilliga sjöräddare var ute på skarpa uppdrag sammanlagt 3 240 gånger under året. Till denna siffra kommer ytterligare 3 271 tillfällen då sjöräddarna varit ute och övat eller av någon annan anledning.

Info: www.ssrs.se

I mellandagarna går det att se Havets Hus senaste tillskott, havskattugar. De kläcktes den 7:e december efter att pappa Havskatt vaktat äggen i över två månader. Knappt tre veckor gamla ser de mest ut som stora simmande ögon med genomskinlig kropp. Men tittar man noga kan man se att de redan nu har mörka ränder på kroppen såsom föräldrarna och storasyskonen har. Från Havets Hus sida är vi stolta och glada över att vårt gamla havskattspar, som hållit ihop under många år, återigen fått en lyckad ruvningsperiod.

Tidigt på hösten såg de anställda de första tecknen på att något var i görningen, mamma Havskatt var ovanligt tjock och slö.

– Vi visste vad som var på gång och den 14 september var det dags, efter många ömhetsbevis mellan vårt gamla havskattspar så lade honan en stor klump med ägg. Någon dag senare jagade hanen, som sig bör, bort honan från äggsamlingen och tog själv ta över ruvningen. Honan försökte flera gånger ta tillbaka föräldrarollen men blev bryskt bortjagad av hanen, detta är hans gebit! Så honan fick flytta ut från den håla de annars brukar dela medan hanen låg och ruvade i hela 84 dygn innan äggen började kläckas. Tidigare år har hanen flyttat till ”grannhålan” med äggen medan honan legat kvar men i år var det hon som fick flytta på sig. Jämställdhet under ytan? Hanen har inte ätit något under hela ruvningsperioden utan helt inriktat sig på att ta hand om äggen.

Så måndag den 7 december kläcktes äntligen äggen. I akvariesammanhang är det väldigt ovanligt att havskatter får ungar på naturlig väg, vad Havets Hus erfar är vi ensamma i världen med detta.

De nykläckta ungarna var en knapp centimeter långa och har i nuläget lyfts över till egna specialgjorda kar. Precis som i havet är det endast en del av ynglen som uppnår vuxen ålder, men vi kommer att göra vårt bästa för att klara så många som möjligt. De får mat nästan dygnet runt med hjälp av fodermaskiner och våra akvarietekniker tar extra väl hand om dem nu så här i början. Vid havskattsodling i Norge, där man klämmer fisken på könsprodukterna, har man en överlevnadsgrad på cirka 40 % av de kläckta ynglen.

Från Havets Hus sida är vi glada över att vårt gamla havskattspar, som hållit ihop under många år, återigen fullföljt en lyckad ruvningsperiod. De har lagt ägg nästan varje år och från kullen som föddes 2005 har vi lyckats få upp åtta till vuxen ålder. Sex stycken är fortfarande kvar på Havets Hus och två av syskonen har fått flytta till Sjöfartsmuseet i Göteborg.

HAVSKATTSFAKTA
Havskatten, Anarhichas lupus, är en speciell fisk med beteenden som påminner lite om däggdjurens. Ett sådant beteende är att de ofta ligger på sidan när de vilar eller sover. De är också väldigt godmodiga och lugna fiskar. Man skall dock veta och akta sig för deras kraftiga käkar och tänder som utan vidare, klarar av att krossa musslor, sjöborrar, och olika kräftdjur. Denna kost gör att de ofta tappar sina tänder men efter en tid ersätts de med nya tänder. En stor havskatt biter hårdare än en schäferhund, så det gäller att hålla fingrarna borta!

Havskatten blir könsmogen vid cirka sex års ålder. De har en lång och tillsynes ömsint parningsakt som kan pågå i nära två dygn. De har inre befruktning och hanen sprutar in sin mjölke precis innan honan lägger äggen. Därefter packar honan (oftast) ihop äggen till en klump med hjälp av stjärten och flyttar in dem i bohålan om inte parningen skett där. Sedan tar hanen över vakthållningen och ligger slingrad runt äggklumpen, som kan innehålla upp till 30 000 ägg. Han sköter om äggen genom att röra på kroppen så de får nytt syrerikt vatten samtidigt som han vaktar dem mot andra djur.

Det går även att kläcka havskattägg på konstgjord väg, genom att klämma ut ägg och spermier och sedan befrukta dem, vilket man använder sig av vid odlingar i Norge där man länge odlat steinbit, som fisken heter där. Detta är dock är det en annan art av havskatt som heter fläckig havskatt.

BESÖK HAVETS HUS
Besökare som kommer till Havets Hus under mellandagarna kan se några av de nykläckta ungarna i ett litet akvarium bredvid föräldrarnas akvarium. Sedan hoppas vi att de vuxit upp så pass mycket att de kan ingå i den ordinarie utställningen någon gång under 2011.

Öppettider 27-30 december 10-16 (entrén stänger 15.30). Säsongspremiär 2011 sker den 12 februari kl 10.00.

Info: www.havetshus.se

Havskatt: foto:Roger Jansson / Havets Hus


Säkerhets- och försvarsföretaget Saab har fått en beställning på spaningsradarsystemet Giraffe AMB och tillhörande tjänster från det australiensiska Defence Materiel Organisation (DMO). Orderbeloppet är på 550 miljoner kronor.

– Vi är mycket stolta over att Giraffe AMB har valts för att stärka den australiska försvarsmaktens skyddsförmåga. Detta understryker också Saabs styrka som radarleverantör och vårt Giraffe-systems förmåga, säger Micael Johansson, chef för Saabs affärsområde Electronic Defence Systems.

Utveckling och tillverkning sker på Saab i Göteborg. Leveranserna avseende denna beställning kommer att ske under 2012.

Giraffe AMB är ett flexibelt och modulärt spanings- och ledningssystem som kan användas för flera olika uppgifter. Fullt utrustat kan systemet samtidigt utföra uppgifter inom luftvärn, luft- och havsövervakning, luftrumssamordning och varning för inkommande granater.

Systemet har en unik förmåga mot vissa typer av hot, beprövad tillförlitlighet och är en del av Saabs radarprogram som kontinuerligt vidareutvecklas. Giraffe har valts av flera länder, bland andra Sverige, Frankrike, Estland och Storbritannien.

Informationen är sådan som Saab AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 december kl. 10.00.

Regeringen har idag utsett nedanstående personer att vara ledamöter i Kemikalieinspektionens insynsråd från och med 1 januari 2011 till och med den 31 december 2013. Magnus Huss, direktör, Plast- och Kemiföretagen Jan Eksvärd, miljöchef, Lantbrukarnas Riksförbund Olof Holmer, direktör, Kemisk-Tekniska Leverantörsförbundet Mikael Karlsson. ordförande, Svenska Naturskyddsföreningen Ann-Sofie Eriksson, sektionschef, Sveriges Kommuner och Landsting Christina Rudén, docent, KTH Ann Enander, filosofie doktor, Försvarshögskolan

En nationell handlingsplan ska minska förekomsten av gifter i vardagsmiljön. I dag gav regeringen Kemikalieinspektionen uppdraget att ta fram och genomföra en nationell handlingsplan för giftfri vardag. Farliga gifter och kemikalier ska identifieras, begränsas och fasas ut. Ytterligare 100 miljoner kronor tillförs arbetet med handlingsplanen.


– Giftlarmen är många, kunskapen om effekter otillräcklig och upplysningen till konsumenter för dålig. Föräldrar måste kunna känna sig trygga att deras barn inte kommer i kontakt med hormonstörande ämnen eller andra ämnen som kan ge allvarliga skador senare i livet, säger miljöminister Andreas Carlgren.

– Den nationella handlingsplanen blir ett verktyg för att åstadkomma en giftfri vardagsmiljö. Den förutsätter också att näringsliv, forskning, myndigheter, samt konsument- och miljöorganisationer deltar i arbetet. Inte minst vill jag uppmana branschorganisationer att öka tempot i arbetet mot farliga kemikalier, säger Andreas Carlgren.

Kemikalier påverkar oss i många led, vid produktion, innehåll i varor, användning och som avfall. Ämnen som finns i vardagsprodukter kan hota miljön eller påverka människan. Några exempel är flamskyddsmedel som finns i bl.a. skyddskläder och isoleringsmaterial, perfluorerade ämnen som används bland annat för att avvisa vatten, fett och smuts samt vissa ftalater, som kan finnas i golvbeläggningar av plast, men också i lim, färg, tapeter mm.

– Vi satsar nu mer resurser och höjer tempot för att fasa ut och oskadliggöra dessa farliga kemikalier. Kemikaliearbetet är en av alliansregeringens prioriteringar under mandatperioden, säger Andreas Carlgren.

Kemikalieinspektionen med den nationella handlingsplanen ska vidta särskilda insatser inom sex områden:
– Agera för förbättrad kunskap, bland annat om kombinationseffekter där var för sig ofarliga ämnen kan bli skadliga och de blandas
– Effektivisera EU-arbetet inom Reach för att snabba på identifiering, begränsning och utfasning av farliga kemikalier
– Intensifiera arbetet med att ta bort hälsoskadliga kemikalier i livsmedel, som rester från bekämpningsmedel och kadmium
– Bättre information om kemikalier i varor till konsumenterna
– Ökad varutillsyn och bättre kontroll av farliga ämnen i varor
– Initiera och stödja frivilliga initiativ för att begränsa, fasa ut och ersätta farliga kemiska ämnen. Dialog med branschen prioriteras, bland annat för att öka kunskapen och för att branschen ska sätta upp uppföljningsbara utfasningsmål.

– Arbetet för giftfri vardag måste bedrivas både på hemmaplan och inom EU. Genom att påverka EU påverkar vi också världens största konsumentmarknad. Sverige ska gå före och driva på både i både EU-förhandlingar och i det globala samarbetet, säger Andreas Carlgren.

Sverige går redan före på flera områden:
– Sverige har genomfört förbud mot kvicksilver och arbetar för samma beslut inom EU, som ett steg på vägen mot en internationell utfasning av kvicksilver.
– Sverige har också drivit på för att EU ska förbjuda det hormonstörande ämnet Bisfenol A, vilket nu görs i ett första steg i nappflaskor. Sverige har tidigare beslutat att utreda ett bredare förbud mot ämnet.