SW Exergon introducerar nu en helt ny serie flexibla marinpaneler. De är baserade på tunnfilmstekniken som är mycket väl lämpade för mobilt bruk i främst marina sammanhang. Tunnfilmstekniken ger också fördelar tack vare tåligheten mot partiell skuggning och höga temperaturer jämfört med konventionella solpaneler.
Panelerna finns i två utföranden, Sunslick som är extremt flexibel och Sunboard för mindre böjda ytor. Storlekar 14 W respektive 17 W. Pris från 2 595 kr. De är tillverkade i Schweiz.
Info: www.swexergon.se
Hälften av besättningen på de stora segelfartygen i The Tall Ships Races ska vara 15-25 år, så kallade trainees. Kampen är hård om platserna. I Halmstad har vi just lottat ut 39 namn bland 81 förhoppningsfulla.
I dag drog Halmstads kommunfullmäktiges ordförande Ann-Charlotte Westlund högtidligt 30 namn ur en urna med 81 förhoppningsfulla anmälningar som alla visat sitt intresse att vara trainee på något av The Tall Ships Races stora segelfartyg.
Några av våra stipendiegivare tyckte att det mest rättvisa var att lotta ur samlingen av likvärdiga sökanden. I detta fall bidrog Abraham Rydbergs stiftelse, Prins Carl Gustafs stiftelse och Sparbanksstiftelsens lokala pott Halmstad 2011.
Med detta har vi 67 svenska trainees, de flesta från Halmstad men även ungdomar från Stockholm, Norrköping, Varberg och Falkenberg är representerade. Kansliet på The Tall Ships Races tar fortfarande mot anmälningar och den som inte vann denna gång har chans vid nästa dragning.
– Det underbaraste och originellaste med The Tall Ships Races är ändå inte de fantastiska fartygen utan att det internationella ungdomsarbetet är huvudsaken, säger kommunfullmäktiges ordförande, Ann-Charlotte Westlund.
Hälften av besättningen på fartygen som seglar The Tall Ships Races skall bestå av ungdomar mellan 15-25 år. Vid evenemanget i sommar kommer 3000-4000 ungdomar från hela världen att delta. De flesta svenska ungdomarna kommer att segla sista tävlingsetappen från Stavanger till Halmstad.
Info: www.halmstad.se
Den svenska långseglaren Milo Dahlmann är ute på en rejäl segeltur medan de flesta av oss väntar på att våren ska komma tillbaka och bryta kylan. Milo har nyligen kommit fram till ett av sina mål för seglingen, eftersom hon befinner sig på Antarktis. Båtjournalisten och bloggaren Anders Öhman skriver mer om detta på sin blogg och har även en del bra länkar till Milo.
Milo Dahlman lämnade Sverige vid midsommar 2009 med sin båt “ArtemisiaII”. På färden har hon bland annat passerat Panamakanalen och därefter seglat söderöver längs med Sydamerikas västkust.
Info: http://sjomanohman.blogspot.com/
Foto: Anders Öhman.
Den 27–29 maj kommer det att sjuda av liv i Kalmar Gästhamn. Då hålls Kalmars första båtmässa. På mässan blir det nya och begagnade båtar, tillbehör, prova-på-aktiviteter, mat och dryck med mera. Besökarna kan också se uppvisningar av olika slag, lyssna på föredrag eller följa med på en rundtur med sightseeingbåten Kalmarflundran.
– Det är främst en flytande båtmässa, men vi erbjuder även monterplatser på land, med eller utan tält. Programmet blir brett. Vi vänder oss inte enbart till båtägare, utan vill skapa en riktig folkfest i gästhamnen, berättar Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa.
– Intresset är stort. Regionen har tidigare varit en vit fläck när det gäller båtmässor, så vi märker att det finns ett sug. Regionens båtklubbar är väldigt engagerade och kommer att medverka under mässdagarna, berättar Maria.
Målet är att skapa en årligen återkommande mässa, som lockar båtfolk från hela ostkusten. Bakom satsningen står Destination Kalmar i samarbete med Marketing by Sampson, Kalmar Marina och Baltic Skeppsfournering.
Info: www.kalmar.com/batmassa
Svenska Sail Racing fortsätter som officiell leverantör till Red Bull Extreme Sailing Team, som leds av de dubbla olympiske seglingsmästarna Roman Hagara och Hans Peter Steinacher. De är två av de mest framgångsrika flerskrovsseglarna i världen. Teamet tävlar i Extreme Sailing Series 2011 – den mast actionfyllda och prestigeladdade seglingensserien i världen i sitt slag.
– Det är bra att få samarbeta med enett så starkt varumärke som Sail Racing. De har insett att seglingssporten utvecklas till allt mera extrema höjder på ett sätt som vi inte har sett tidigare, säger Roman Hagara.
– De är ett steg före konkurrenterna vad gälelr funktion, passform och kvalitet. Vårt team, The Red Bull Extreme Sailing Team, utvecklas på samma sätt och tillsammans med Sail Racing hoppas vi att kunna uppnå våra mål i framtiden.
Samarbetet startade 2009/2010 och den nya överenskommelsen gäller två år. För Sail Racing innebär detta möjligheter för att använda teamet i produktutveckling för nya teknologier, material och mönster. Samarbetet är också en stor fördel i Sail Racings internationella expansion.
The Extreme Sailing Series skapades utifrån flera förutsättningar. Den skulle bland annat fylla tomrummet på Grand Prix seglingsmarknaden för snabba katamaraner.
Kappseglingen besöker nio platser jorden runt, bland annat Muscat i Oman, Nice i Frankrike, Istanbul i Turkiet och Boston i USA.
Info: www.redbullextremesailing.com
Foto:: Red Bull Extreme Sailing Team.
Björn Risinger, särskild utredare för bildandet av Havs- och vattenmyndigheten (HaV), har förordnat avdelningschefer vid den nya myndigheten. Anna Jöborn har förordnats som chef för Kunskapsavdelningen. Anna arbetar idag som chef för enheten Naturresurser & Miljöeffekter på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Under lång tid har Anna jobbat med forsknings- och utvecklingsfrågor relaterade till förvaltning av vatten och hav. Anna har tidigare bl.a. varit programchef för forskningsprogrammet VASTRA.
Ingemar Berglund har förordnats som chef för Planeringsavdelningen. Ingemar har sedan 2002 arbetat som avdelningschef på Fiskeriverket, närmast som chef för FoU-avdelningen. Han har en bakgrund som forskare på SLU i Umeå och har även arbetat inom läkemedelsindustrin.
Björn Sjöberg har förordnats som chef för Åtgärdsavdelningen. Björn arbetar idag som vattenvårdsdirektör vid Länsstyrelsen i Västra Götalands län med ledningsansvar för både Vattenmyndigheten för Västerhavet och länsstyrelsens övriga vattenvårdsarbete. Han har tidigare varit chef för SMHI:s oceanografiska laboratorium.
Johan Löwenadler Davidsson har förordnats som chef för Tillsynsavdelningen. Johan arbetar idag som chef för Fiskeriverkets kontrollavdelning. Han är jurist och har tidigare arbetat på Jordbruksverket med bl.a. jordbruks- och marknadsfrågor.
– Förberedelserna för Havs- och vattenmyndigheten tar ett stort steg genom rekryteringen av de fyra avdelningscheferna. De har alla viktiga ledarerfarenheter från flera andra organisationer som kommer till nytta när vi bygger den nya myndigheten, säger Björn Risinger.
Havs- och vattenmyndigheten ska ha ett samlat ansvar för havs- och vattenmiljöfrågor. Myndigheten ska starta den 1 juli 2011 och huvudkontoret ska vara lokaliserat i Göteborg. Myndighetens uppgifter baseras på verksamhet som avser havs- och vattenmiljöfrågor vid Naturvårdsverket och Fiskeriverket.
Finska AMT bygger vidare och presenterar nya modeller i klassen runt 6 m totallängd. Den allra senaste modellen är AMT 200 Bowrider, som får sin svenska premiär på Allt för Sjön första veckan i mars. Bland båtens kännetecken finns hög kvalitet, genomtänkt inredning och riktigt fina sjöegenskaper.
Öppna båtar i sexmetersklassen har blivit mycket eftertraktade de senaste åren och speciellt Bowriders.
Det finska företaget AMT premiärvisar nu sin senaste och största modell av bowrider AMT 200 BR på Allt för sjön i Stockholm.
– Skrovet på AMT 200 BR har en bottenvinkel på hela 20 grader och är detsamma som på den beprövade modellen AMT 200 DC. Skrovformen har fått mycket beröm i nordiska båttidningar för sin mjuka gång i hård sjö, säger Lasse Johansson, produktchef på KGK Motor AB.
Invändigt är båten en av klassans rymligaste med U-soffa i aktern för tre-fyra personer samt separata platser för ytterligare fyra personer i föraren. Den öppningsbara vindrutan midskepps ger fri passage mellan akterdäck och utrymmet i fören. Båten har också sex stycken låsningsbara stuvutrymmen. Kvaliteten i plastarbetet är som vanligt ett av AMT-båtarnas adelsmärken, vilket kan ses även i de små detaljerna.
Rikligt utrustad
Båten är riktligt utrustad. I standardutrustningen finns bland annat; kapell, fendrar, tre förtöjningstampar, brandsläckare, dynor, manuell länspump, 6 st torra förvaringsutrymmen med lås, fast 140 liters bränsletank, 10 liters reservtank, Abloy brygglås, vindrutetorkare m.m.
Tekniska specifikationer
Längd: 6,08 m
Bredd: 2,35 m
Vikt: 900 kg
Motor: 115 – 150 hk
Personer: 7
Info: www.suzukimarin.se
Fartyget Godafoss, som stått på grund vid Hvaler i Norge, är loss från grundet. Nu bogseras hon till en förtöjningsplats i närheten för att man ska kunna undersöka skadorna närmare.
De svenska kustbevakningsenheterna KBV 050, KBV 051 och KBV 001 är fortfarande engagerade i oljeupptagningen och kustbevakningsflyget flyger kontinuerligt för att upptäcka och kartlägga havsområden med olja.
Hittills har runt 110 kubikmeter olja tagits upp av norska och svenska enheter tillsammans. Isbildningen i området under de senaste dagarna har dock försvårat upptagningsarbetet.
Bilden:
Godafoss är loss igen. Foto: Kustbevakningen.
Ett nytt trålningsnät skapar nya möjligheter för Europas fiskare. Trålningsnätet har utvecklats för att kunna rensa kustvattnet från skräp. Fiskare som idag har det svårt ekonomiskt och oroar sig för framtiden får därmed en ny inkomstmöjlighet.
Trålningsnätet utvecklades ursprungligen för oljeutsläpp, men har nu anpassats för att kunna rensa upp flytande marint skräp utan att skada djurlivet. Bakom uppfinningen står en före detta fransk fiskare, Thierry Thomazeau. Nätet fungerar för både små och stora fiskebåtar, som nu kan samla in mellan 2-8 ton skräp per tur.
– Fiskare är väl förtrogna med sina fiskeområden. Att involvera dem i insamlingen av flytande marint skräp är en utmärkt idé. Det kommer både att stimulera till mer miljövänligt beteende bland våra fiskare och skapa nya inkomstmöjligheter. Idag har många fiskare det svårt ekonomiskt och undrar om det finns någon framtid för detta underbara men hårda yrke, säger Thierry Thomazeau.
Den europeiska plastindustrin har nu tecknat ett samarbetsavtal med uppfinnaren Thierry Thomazeau. Branschen vill därigenom hjälpa till att främja användandet av det nya trålningsnätet som fått namnet Thomsea.
– Den marina nedskräpningen är vårt gemensamma samhällsproblem. Den europeiska plastindustrin vill vara en del av lösningen på problemet. Därför presenterar vi olika praktiska och konstruktiva förslag, säger Alexandre Dangis, VD på den europeiska branschorganisationen EuPC.
– Vi hoppas nu att få stöd från EU-kommissionen och Europaparlamentet för projekt, som vi tycker är mycket angeläget. Vi söker också efter några partners som vill bidra till projektets framgång, fortsätter Alexandre Dangis. Pilotprojektet kallas EWFO (European Waste Free Oceans) och kommer att lanseras under 2011 när tillräckliga medel samlats in.
– Tanken är att projektet skall pågå under 3 år. När det är avslutat kommer vi att ha genomfört cirka 100 tester och då kommer vi ha en bra uppfattning om volymer och möjligheten att återvinna materialet. Den 20 maj 2011, när EuPC har sin årsstämma, kommer vi att demonstrera trålningsnätet och visa hur det kan samla in flytande marint skräp, säger Alexandre Dangis.
– EuPC har undersökt marknaden för den här typen av utrustning i mer än 1 år och funnit att Thomsea är det optimala systemet. Det fångar inte fisk, är tillverkat helt i plast och är till 100 procent återvinningsbart. Det är vad vi behöver om vi vill agera på ett hållbart sätt för att återställa våra hav, säger Alexandre Dangis.
Sedan 2002 är det ett krav att alla SOLAS-klassade fartyg ska vara utrustnade med AIS och idag har även många fritidsbåtar AIS-mottagare ombord. Smartfind S10 är en liten personlig nödsändare som lätt bärs på fickan. Larmet från S10 når fartyg och båtar med AIS-mottagare i närheten, inom VHF räckvidd, och är en trygghet att ha om man behöver snabb hjälp från omkringliggande fartyg.
Naturligtvis kan den användas för alla typer av nödsituationer. Vid exempelvis man-över-bord når larmet alla AIS-mottagare, både andra fartygs- och landbaserade mottagare, inom radioräckvidden för VHF och inte bara den egna båten till skillnad från andra man-över-bord system.
Smartfind S10 AIS beacon har inbyggd 50-kanals GPS och sänder både larm och sin egen position samt identitet. Larmet och informationen som ingår uppdateras kontinuerligt under minst 24 timmar. Den aktiveras manuellt och blinkar när den aktiverad.
Smartfind S10 är vattentät (60m djup), flytande och kompakt och kan göra stor skillnad vid en nödsituation. Perfekt exempelvis för dykare, fartygsbesättning, lotsar och de flesta som vistas på sjön oavsett om det är på fritiden eller i sitt arbete. Batteriet har 5 års hållbarhet.
Leveranserna beräknas påbörjas under kvartal 2 i år. Pris 2 650 kr.
Svensk distributör Cordland Marine AB: www.cordland.se
Nya båtar, de senaste tillbehören, 2011 års marina mode och aktiviteter för alla åldrar. Allt för sjön är mässan som visar upp hela båtlivet. Det är en mässa där alla i familjen hittar sin spännande avdelning. Allt för sjön, som är Nordens största båtmässa, öppnar den 5 mars på Stockholmsmässan.
Över 500 utställare visar 1 000-tals båtar och i stort sett alla marknadens aktörer är på plats. Bland de rekordmånga båtnyheterna kan nämnas segelbåtar som Daytripper, Malö 47, First 30, Campus 7.4 och den lilla franska katamaranen Douruloff 6Cat. Några av de spännande nyheterna på motorbåtssidan är Drivebåtarna, Princess V52, Windy 40 Maestro, Paragon 31, Nimbus 31 Nova S, Ruptech 32 och AMT 200BR.
– Precis som båtlivet i Sverige expanderar enligt en färsk undersökning* gör också båtmässan det. Vi kan räkna in fler båtar i år än förra året och i Charlie-hallen törs jag nog säga att vi har Europas största tillbehörsavdelning. Det man inte hittar där behöver man inte ha ombord, säger Thomas Sandberg som är projektledare på Allt för sjön.
Fem procent av Allt för sjöns besökare har avdelningen Classic Boat Show som ett av sina främsta intressen på mässan. I år är ”MYS-40 år” temat på avdelningen. I föreningen MYS, Motor Yacht Society, hittar du de vackraste och mest mytomspunna, äldre och mycket vackra motorbåtarna i Sverige. Flera av klubbens medlemmar ställer ut sina lackade läckerheter.
– I år har vi också lyckats samla alla de stora sjöorganisationerna Polisen, Kustbevakningen, Sjöräddningen och Transportstyrelsen på en och samma plats och med en stor gemensam pool i mitten. Här visar organisationerna upp hur de samverkar i till exempel sjöräddnings¬situationer, säger Thomas Sandberg. I montern kan också båtägare och familjer få information om nya bestämmelser till sjöss som rör säkerhet, miljö samt nya lagar och förordningar.
I avdelningen Det enkla Båtlivet rustas en segel- respektive motorbåt upp av elever från Marina Läroverket i Danderyd. Båtarna har köpts in och efter elevernas omfattande renovering som pågår under mässan, auktioneras de ut till högstbjudande. Syftet är att visa upp hur billigt och enkelt det kan vara att äga och sköta en båt som på kort tid kan förverkliga sommardrömmen. Samarbetspartners i Det enkla båtlivet är Sweboat och Hamnen.se
”Ren botten utan gift” är en stor miljösatsning som görs av bland annat Naturvårds¬verket, Svenska Båtunionen, Kemikalieinspektionen och Vinnova. Syftet är att stimulera utvecklingen av olika giftfria lösningar för att hålla båtskrov rena från påväxt. I montern kommer tio av de mest lovande svenska och internationella giftfria lösningarna att visas upp. En jury, som representerar betydelsefulla svenska kundgrupperingar, kommer att bedöma koncepten.
För andra året i rad delas priset Årets Nyhet ut.
– Syftet med tävlingen är att främja innovativa marina innovationer för allmänheten samt inspirera till en stark utveckling av innovativa, designade och miljöanpassade produkter för marint bruk, säger Thomas Sandberg.
Båtlivet ökar. Sedan 2004 har antalet fritidsbåtar i Sverige ökat med 23 procent till 881 000. Antalet vuxna människor som utövar båtliv har ökat med 38 procent till 2,5 miljoner och antalet övernattningar(bäddnätter) ökade med 30 procent till 5,7 miljoner. *
Fiskmåsen Måzart, mässans symbol, bjuder in de minsta barnen till fiskdamm, lek och filmvisning m.m. ”Hela havet stormar” är en annan av barnens roliga lekplatser där man inte får trilla i havet (nudda golvet). I Barnens Sjövettsskola får barnen lära sig sjövettsregler och varför det är så viktigt att använda flytväst. Skolan tar cirka 15 minuter och efter det får barnen ett diplom som visar att de är sjövettsutbildade. Barn- och ungdomstävlingen Milko Box Cup 2011 är en utmaning där barnen får bygga en farkost av ett mjölkpaket och tävla mot varandra. Instruktör är ingenjör Lundström.
Båtmässan Allt för sjön går på Stockholmsmässan i Älvsjö den 5-13 mars. Pressinformation hålls fredag 4 mars kl 09.00.
Info: www.alltforsjon.se
Nu uppmanar Världsnaturfonden WWF sushi- och fiskrestauranger över hela Sverige att fasa ut rödlistade fiskar enligt WWFs konsumentguide ”Fisk till middag?” och samtidigt öka andelen miljömärkt fisk med 10 procent. I början av 2012 utses vinnaren – den restaurang som bidragit mest till skyddet av hotade fiskarter.
– Restauranger och grossister har en stor möjlighet att påverka, förändra och bidra till en ökad konsumtion av ”gröna” fiskar. Tänk nytt – fasa ut rödlistade arter och skaldjur från sushimenyerna och satsa mer på miljömärkta alternativ och hållbart producerade lokala och säsongsanpassade råvaror, säger Inger Näslund, expert på fiskefrågor på WWF.
Sushi har etablerats som ett populärt och nyttigt snabbmatsalternativ. Men ofta kommer fisken och skaldjuren från ett icke hållbart fiske eller miljöförstörande odlingar. Tigerräkan bidrar ofta till ekologiska och sociala problem där den odlas. Tonfiskarter är hårt pressade och även bestånden av svärdfisk är starkt överfiskade liksom ål och en del bläckfiskar.
För att de som idag handlar med vildfångad fisk ska kunna bedriva verksamhet även i framtiden – och för att våra barn och barnbarn också ska kunna äta fisk och skaldjur fångade i haven – måste andelen miljöcertifierad fisk öka på marknaden. Odlad fisk som påverkar miljön negativt kan aldrig ersätta den vildfångade fisken.
För att vi med gott samvete ska kunna äta mer hållbar fisk måste den kunna spåras från tallriken tillbaka till havet eller odlingen – vilket sker genom den globala miljöcertifieringen MSC, Marine Stewardship Council, och den svenska KRAV-märkningen. Under 2011 kommer även de första odlade produkterna från den internationella miljöcertifieringen ASC, Aquaculture Stewardship Council.
• WWF uppmanar sushirestauranger och andra fiskrestauranger att öka andelen MSC, ASC- och KRAV-märkta fisk- och skaldjursprodukter med totalt minst 10 viktprocent under 2011.
• aktivt arbeta för att fasa ut de arter av fisk och skaldjur som är rödmarkerade enligt WWFs konsumentguide ”Fisk till middag?” lanserad 2010.
• aktivt arbeta för att vara nyskapande och utveckla nya, ”hållbara” fiskrätter genom att efterfråga hållbart producerade produkter.
Fakta: Idag är över 80 procent av världens kommersiella fiskbestånd fullt utnyttjade eller överfiskade. Därför arbetar Världsnaturfonden WWF för att förbättra havsmiljön och stoppa utfiskningen av haven – bland annat genom att uppmana restauranger, dagligvaruhandel och fiskleverantörer att öka andelen ”grön” fisk i sortimentet.
Läs debattartikel på svt.se:
Sushin hotar den biologiska mångfalden
http://svtdebatt.se/2011/02/sushin-hotar-den-biologiska-mangfalden-i-vara-hav/
Foto: Bruno Arnold, WWF.
Båtagenturen Gulves Stockholm, med butik och showroom i Stockholmsförorten Älvsjö, byter namn till Vått. Namnbytet är en del i företagets förnyelse och omprofilering mot en mer nischad och fartfylld inriktning. Vått visar 15 båtar på båtmässan Allt för sjön i Stockholm, den 5-13 mars. Det blir båtar från Chris-Craft, Pursuit och Boston Whaler. Bland annat visas Chris-Craft Corsair 28 Heritage Edition, Pursuit OS 345 Offshore och Boston Whaler 170 Super Sport (bilden).
– Nu höjer vi farten samtidigt som vi ökar fokuseringen på våra starkaste varumärken Chris-Craft, Pursuit, Tiara och Boston Whaler, som vi också är generalagenter för. Det innebär att vi minskar antalet båtmärken i showroomet för att istället kunna erbjuda fler lagerhållna modeller och bättre service inom Chris-Craft, Pursuit, Tiara och Boston Whaler. Förändringen kräver ett namnbyte anser vi. Nu kör vi så det stänker. Vad passar då bättre än Vått?, säger Mats Andersson, delägare och säljare på Vått.
När verksamheten startade 2004 sålde och marknadsförde Gulves Stockholm nio olika varumärken. Under de senaste två åren har företaget valt att minska antalet båtmärken för att istället fokusera på några av branschens mest populära och välrenommerade som Chris-Craft, Pursuit, Tiara och Boston Whaler.
Ansträngningarna har också resulterat i att företaget har blivit generalagent för nämnda båtmärken och under 2010 blev Vått (Gulves Stockholm) Chris-Crafts och Pursuits största handlare utanför USA.
Info: www.vatt.se
I Göteborg finns Skandinaviens största hamn och här är sjöfarten som störst i Sverige. Därför förstärker nu Sjöfartsverket satsningen på Göteborg som knutpunkt för verksamheten.
– Vi vill använda vår unika sjöfartskompetens för att satsa i Göteborg tillsammans med Sveriges viktigaste hamn, Chalmers, näringen och övriga intressenter. Vi måste ha en stark position och en tydlig knutpunkt i Göteborg, som är ett av Sveriges viktigaste transportlogistiska centra, säger Ann-Catrine Zetterdahl, generaldirektör för Sjöfartsverket.
Satsningen innebär bland annat att VTS-stolen i Göteborg, alltså sjötrafikinformationen, behålls och inte flyttar till Södertälje som tidigare aviserats. Ett framtida projekt blir att fortsätta utveckla tjänster tillsammans med Göteborgs Hamn, som exempelvis trafikstyrning (Vessel Traffic Management).
– Det är mycket glädjande att Sjöfartsverket väljer att satsa på och samverka med Göteborgs Hamn. Sverige behöver ett starkt godsnav och samarbetet kommer att leda till effektivare transporter för landets export- och importindustri, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.
För Sjöfartsverket är det av stor vikt att samlokalisera hela den egna verksamheten i Göteborg, som idag finns utspridd på ett antal platser. Här ingår bland annat sjö- och flygräddningscentralen, lotsnings- och båttransportverksamheten och ett antal andra servicetjänster till sjöfartsnäringen som bedrivs dygnet runt.
– Det är viktigt av flera skäl, både för att effektivisera och sänka kostnaderna, men också för att vi vill förstärka vår närvaro i Göteborg och förbättra våra kundrelationer, säger Ann-Catrine Zetterdahl.
Sjöfartsverket satsar också på ett nära samarbete med den maritima forskningen, som bedrivs av bland annat Chalmers och Lighthouse i Göteborg. Forsknings- och utvecklingsverksamhet ska, precis som all annan verksamhet, bedrivas tillsammans med näringslivet för att skapa bästa möjliga nytta för Sverige och sjöfartens konkurrenskraft.
Info: www.sjofartsverket.se
Bilden: Ann-Catrine Zetterdahl.
En helt ny serie båtsläp för segelbåtar lanseras i vår. Det är företaget Bålstasläpet som har konstruerat sex nya modeller för att passa alla typer av segelbåtar med en vikt från 500 kilo till 2,7 ton. Alla är ”EG – helfordonsgodkända” vilket innebär att de är godkända för att köras och säljas i hela Europa. Vagnarna har vattentäta hjullager och tillbehör av mycket hög kvalitet.
Dagsegling är en trend inom båtlivet som kommer starkt och det möter Bålstasläpet med att lansera sex nya båtvagnar specialgjorda för segelbåtar. Samtliga modeller har ställbara sidostöttor som är träbelagda samt en skyddsplatta för skrovet, vilket medför att båten står stadigt.
Vinterförvaring på trailern
Ett alltmer kännbart problem, speciellt på västkusten, är att få tag i en sommarplats i sjön. Det behövs inte när båten förvaras på en trailer och dessutom där den dessutom kan förvaras året runt. Det minskar utgifterna med många tusenlappar vilket gör att trailerkostnaden snabbt är hemräknad.
Många finesser
De nya trailrarna finns i sex modeller med vardera två till fyra storlekar inom varje modell. Både bromsade och obromsade släp ingår i serien och med en eller två hjulaxlar.
Chassit i vagnarna är helsvetsat och varmgalvaniserat. Alla vagnarna har också belysning som sitter på en avtagbar ramp. Vaggan med stöttorna är avtagbar vilket gör att trailern även kan användas för annan last. På vagnen finns också svetsade öglor att fästa surrningsband.
Första servicen som ska göras inom sex månader ingår i priset.
Världshaven – från Stockholms skärgård till Stilla havets väldiga vatten – är fulla av plastskräp. Samtidigt råder brist på återvunnen plast på land. Sjöhistoriska Museet inviger nu en utställning som uppmärksammar denna ”plastparadox”. Utställningen är ett samarbete mellan Sjöhistoriska och Electrolux till följd av det internationellt uppmärksammade projektet Vac from the Sea, där unika dammsugare tillverkats av plastskräp som har samlats in från världens hav.
Syftet är att uppmärksamma problemet med plastföroreningar i marina miljöer och inspirera konsumenter och industrin att bli bättre på att återvinna plast.
Förutom plastföremål från världens hav, solblekt och sönderfrätt av saltvatten, rymmer utställningen dokumentation från insamlingar av plast vid bland annat Hawaiis kust, Phi Phi-öarnas korallrev och klipporna i Bohusläns skärgård.
Utställningen äger rum under den magnifika kupolen i Sjöhistoriskas tornrum.
Info: www.maritima.se
Nya Dehler 41 är utvecklad och designad under ledning av ingen mindre än Rolf Vrolijk, en av världens absolut främsta inom design och konstruktion.Designern Judel & Vrolijk fick ett bestämt tydligt definierat uppdrag; att utveckla en Cruiser/Racer som sätter nya gränser avseende fartpotential och dynamik i sin storlek och katergori, och som samtidigt ska möta de höga kraven av komfort och trivsel hos den moderna seglarfamiljen.
Pressrelease:
Designteamet har jobbat intensivt med att optimera båten för ORC och IRC samt att samtidigt skapa en vacker båt med eleganta och moderna linjer. Mycket av linjeföringen känner man igen från TP52 design klassen för havskappseglingsproffs i vilken J&V designat flertalet av de mest framgångsrika båtarna.
För semesterseglaren och kappseglaren
Dehler 41 kan konfigureras för att möta seglarens olika behov. Som en ren Cruisingbåt eller kanske en båt som du kan Cruising segla med och kappsegla med, eller för kappseglaren som vill ha det absolut bästa och snabbaste finns en ren racing version, Dehler 41db.
Exteriört kommer man att kunna välja mellan standardköl eller racingköl. Båda är s.k. torpedkölar för maximal fart, balans och höjdtagning. För svenska cruising seglare har man även tagit fram en L-köl med blybulb på 2 m. Standard är dubbel rattstyrning där styrsystemet kommer att ha ett minimum av friktion för att ge rorsman en extraordinär roderkänsla och precision.
Interiört kan man välja emellan 3-kabinslösning eller 2-kabin där man får ett stort WC med separat dusch, utöver det finns det även ett utförande med 3-kabiner och 2-toaletter. Det går även att välja emellan två träslag i inredningen. Mahogny (standard) eller teak. Inredningen kommar att vara stilsäker och präglas av hög klass och bidra till trivsel och social samvaro.
Nya Dehler 41 finns med ett stort antal individuella konfigurationer gällande inrednings-material, kabiner, köllösningar, däckskonfigurationer och mycket annat för att möta dina behov av komfort, prestanda och seglingsinrikting. Som några exempel kan nämnas utfällbar bad-plattform som är integrerad i akterspegeln, inredning i lättviktskomposit, mast i kolfiber med vant i rod.
De första båtarna kommer att levereras under juni 2011.
Info: www.dehler.se
Nordens största och mest klassiska havskappsegling, Gotland Runt, flyttar starten från Sandhamn till Stockholm, får teknikkonsulten ÅF som ny partner och byter namn till ÅF Offshore Race. Tiotusentals stockholmare kommer att kunna följa starten den 6 juli 2011 och sedan årligen framöver. ÅF Offshore Race kommer att bestå av två deletapper.
Den första startar i centrala Stockholm och har Sandhamn som mål. Den andra etappen går från Sandhamn runt Gotland och tillbaka.
– KSSS vision är att vara ledande inom seglingssporten. Detta innebär för oss att vi hela tiden ska utveckla våra evenemang så att de är sportsligt och kommersiellt intressanta. Genom att flytta starten till centrala Stockholm uppnår vi precis detta. Starten kommer att kunna följas av tusentals åskådare på Stockholms klippor och kajer. Vi är övertygade om att detta kommer att bli en folkfest och bidra till att ytterligare höja intresset för svensk segelsport, säger Jacob Wallenberg, ordförande för KSSS, som arrangerar tävlingen.
– Det känns fantastiskt att få vara med och ta Sveriges finaste regatta in i nästa era. Kappsegling är en klimatsmart sport, vilket passar ÅF. Vårt samarbete med KSSS innebär dessutom att vi kommer att hjälpa dem att utveckla sitt miljöarbete, både för ÅF Offshore Race men också för andra aktiviteter inom klubben, säger ÅFs VD Jonas Wiström.
I årets upplaga av ÅF Offshore Race kommer elitklassen och de klassiska båtarna att segla den nya sträckningen. Övriga klasser startar i Sandhamn som tidigare. Från och med 2012 års upplaga av tävlingen planeras hela startfälten utgå från centrala Stockholm.
– Jag vill hälsa Sveriges främsta kappsegling välkommen till huvudstaden. Stockholm är världsberömt för sin närhet till vatten och ett evenemang som detta befäster den bilden, säger företagarborgarrådet Ulla Hamilton (M).
Namnbytet till ÅF Offshore Race hänger samman med att ÅF blir ny titelsponsor av tävlingen. ÅFs åtagande löper initialt till och med 2016.
Info: www.afconsult.com
Foto: Oscar Kihlborg.
Kommentarer
Märkligt att skrota ett så välkänt namn/varumärke. ÅF Offshore Race säger inget till en utomstående eller utlänning. Borde gått att behålla "Gotland" och kombineta med ÅF. Tror varendra reklamare som seglat begriper att man inte skall göra så här. (sedan heter det namnändra – inte döpa om. Dop det har med religion att göra) 🙂
Tillsammans har de svenska och norska enheter, som arbetar med att ta upp oljan som kommit ut från haveristen Godafoss, fått upp 90 kubikmeter olja. Kustbevakningens kombinationsfartyg KBV 001 Poseidon har tagit upp 19 av de 90 kubikmetrarna.
Svenska kustbevakningsenheter som nu arbetar med att ta upp olja i området är KBV 001 Poseidon, KBV 050 och KBV 051. Övervakningsfartyget KBV 307 finns på plats vid haveristen. Kustbevakningsflyget flyger regelbundet i området och ger miljöskyddsfartygen närmare positionsangivelser för var oljestråken finns.
Norska enheter i området, enligt Kystverket, är KV Nornen , KV Harstad, Oljevern 03, Ingeborg Platau, TB Gyltingen, BB Connector och BB Balder samt flera mindre enheter.
I området är det fortfarande kallt med isbildning som följd. Kustbevakningsflyget har flugit över området i morse och är nu i luften igen. Oljan driver för närvarande västerut, bort från haveristen och från den svenska kusten.
Alla containrar ombord på haversiten kommer att flyttas före en bärgning av fartyget görs.
Alla bilder är tagna av KBV 307. Foto: Kustbevakningen.
Som ett av marknadens mest intressanta giftfria teknik- och affärskoncept när det gäller att hålla båtskrov fria från påväxt har Ekomarines miljövänliga båtbottenfärg Neptune Formula blivit nominerade som en av tio produkter till båtmässan Allt om sjön av initiativet Ren botten utan gift.
“Färgen Neptune Formula från Ekomarine skapar ett syrefattigt skick närmast skrovet som marina organismer av naturliga skäl undviker – ett elegant sätt att använda kunskap om modern bioteknik i praktiken, utan användning av giftiga tungmetaller eller kemikalier”, skriver Ren botten utan gift i sin nominering.
De tio koncepten kommer att visas upp och bedömas av en jury med representanter från bland andra Svenska Båtunionen, Kryssarklubben och Kungliga Svenska Segelsällskapet.
Fakta – Ren botten utan gift
Initiativet Ren botten utan gift verkar för att öka utbudet och mångfalden av giftfria lösningar för att hålla båtars skrov fria från påväxt. Syftet med deltagandet på båtmässan är att lägga grunden för en kommande teknikupphandling som samlar många mindre kunder i en större beställargrupp, vars köpkraft är så stor att den kan attrahera leverantörer att ta tekniksprång.
Ren botten utan gift finansieras av Naturvårdsverket. Medverkar gör även Svenska Båtunionen, Sveriges Redareförening, Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Transportstyrelsen, Kemikalieinspektionen och Vinnova.
Kommentarer
Grym – vill ha