Nyheter

X-Craft presenterar sin senaste modell X8.0 “Speed Lounge” RIB i ett nytt och mycket exklusivt utförande på båtmässan BOOT 2011 i Düsseldorf i januari. X-Craft lanserar också för första gången en X-Craft med fjädringen till sitsarna helt tillverkad i kolfibermaterial. Tillsammans gör dessa förbätttringar att dessa prestandabåtar blir både snyggare och mer bekväma att köra.

Karakteristiskt för samtliga X-Craft prestanda RIB (rigid inflatable boats) är att de är byggda för riktigt höga prestanda och farter. De har också en skarp och kännetecknande design.

Speed Lounge edition är extra kryddad inom alla områden för båtköpare som vill ha det allra fräckaste och snabbaste. Den här modellen är utrustad med de lättaste stötabsorberande sätena som finns, navigationsutrustning med touch-skärmar, metalliclack och tvåfärgade tuber. Motoriseringen består av en 300 hk stark utombordsmotor.

X-Craft byggs i Nederländerna. De nya sätena, som är helt utvecklade under namnet “X-Craft Full Carbon”, är byggda av delar i kolfiber och titanium. Totalvikten för en stol är endast 9,5 kg.

Info: www.xcraft.nl

Sealine International fick bästa utdelning i omröstningen om Best Flybridge Motor Boat under 55 fot vid IPC Motor Boat of the Year awards, som avgjordes på den nu pågående båtmässan i London 10 januari. Den vinnande modellen F42 lanserades i september 2010 och har fått stor uppmärksamhet för sin design och sina många bra lösningar.

Det är främst designen som har gett Sealine F42 sin ljus och sin rymd även i kabiner och andra utrymmen under däck. Detta är skickligt gjort av Sealine, som har lyckats ta ner ljus i båten trots att F42 är en flybridgebåt.

Denna flybridgebåt har dessutom gott om plats på själva flybridgen, något som märkligt nog inte alltid är en självklarhet. Båten är riktigt lättmanövrerad tack vare att den kan förses med dubbla Volvo IPS motorer med joystick.

Den åtråvärda utmärkelsen delas ut av två engelska båttidningar i samarbete: Motor Boat and Yachting och Motorboats Monthly. Den engelska motiveringen lyder så här:

“It was a unanimous decision, when a boat has so many class bests in a market already packed with exceptional craft, when it succeeds so completely in its goal to be the hardest working flybridge on the water then you have to bow to the inevitable – there is only one winner and it is the Sealine F42”

Tekniska specifikationer
Engine Options
2x Volvo Penta Diesel IPS500 370hp (740hp total) IPS pod drive knots * tbc
2x Volvo Penta Diesel IPS600 435hp (870hp total), IPS pod drive knots * tbc

Principal Dimensions
Overall length (Extended bathing platform) 13.60m
Overall length (Standard bathing platform) 12.90m
Beam 4.48m
Height above waterline (mast upright) 5.00m
Height above waterline (mast removed) 3.90m
Draft (LDM condition) 1.15m
Headroom 1.95m
Fuel capacity 1200ltr
Water capacity 450 ltr
Weight (Lightship, no options, dry) 12,900kg

Info: http://www.saltsjon-yachts.se/

X-Factor stjärnan Rebecca Ferguson uppträdde vid världspremiären för nya Sunseeker Predator 115 och Manhatten 73 vid Londons Internationella Båtmässa i helgen. Det är två riktigt imponerande yachter som det engelska företaget har tagit fram.

Sunseeker International har verkligen gett det nya året en kickstart med sina nyheter: Predator 115 och Manhattan 73, som båda presenterades av Sunseekers grundare Robert Braithwaite.

Ferguson förgyllde premiären med tre sånger. Den 24-åriga sångerskan från Liverpool gav ett riktigt elegant framträdande.

Robert Braithwaite sa att premiären av de två nya båtarna – som båda är i den yttersta lyxklassen – visar att 2011 blir ett stort år för Sunseeker. Företaget, som i år firar sitt 50-årsjubileum, har en väldigt stor exportandel.

På mässan visas totalt tio ytterligare båtar från Sunseeker, inklusive det nya flaggskeppet 40 Metre, 30 Metre (i Themsen), 88 Yacht, Predator 64, Predator 84 och Portofino 48.

Info: www.sunseeker.com

Volkswagen blir ny officiell partner till Båtmässan i Göteborg. – Båtägarna är en viktig målgrupp som vi vill nå ut till. Därför är Båtmässan en perfekt marknadsplats för oss, säger Patrik Kilenius, chef för Volkswagen Göteborg. Båtmässan, som arrangeras 5–13 februari på Svenska Mässan i Göteborg, ser fram emot ett samarbete med Volkswagen.

– Det finns många beröringspunkter mellan båt- och bilintresserade. Båtmässan är ett bra skyltfönster för produkter och tjänster. Vi är glada för att Volkswagen ser den marknadsmässiga framgång som en medverkan på mässan kan ge, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan i Göteborg.

Under Båtmässan kommer Volkswagen att synas på många olika sätt. I en egen monter i en av mässhallarna men också i huventrén där en VW-bil med påkopplat släp med båt kommer att möta mässbesökarna.

Bengt Wallin ser en trend mot att allt fler båtar på Båtmässan är anpassade för trailer.

– Det finns ett stort intresse för praktiskt båtägande. Inte minst beroende på bristen på båtplatser. Samtidigt har många, inklusive jag själv, insett att det är enkelt att ta med sig båten på trailer. Det ger en frihet att snabbt kunna transportera båten vart man vill.

Affärer är ledordet för årets Båtmässa och projektteamet arbetar intensivt med att skapa ännu bättre förutsättningar för utställarna att göra affärer på mässan.

– Det personliga mötet är oslagbart för att skapa kontakter och sälja produkter. Vi har räknat ut att under en båtmässa i vår storlek sker cirka 1 miljon personliga kontakter, många mellan säljare och köpare säger Bengt Wallin.

I avtalet ingår att Volkswagen ska synas i Båtmässans marknadsföring och på olika platser i mässhallarna.

Info: www.batmassan.se

Bilbilden:
Nya VW Passat.

Garmin tar sig in på en ny marknad – spårning av egendom och personer – genom att presentera den innovativa GTU 10 GPS-Tracker och webbprogrammet Garmin Tracker™ för datorer, smartphones och kompatibla Garmin nüLink enheter.

”I över 20 år har Garmin varit det ledande namnet för positionsbaserad teknik och med vår nya GTU 10 utökar vi möjligheterna att kunna hjälpa våra kunder i deras vardag, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International. ”Oavsett om du vill hålla ett öga på dina barn efter skolan, ditt husdjur eller din egendom, kan du slappna av eftersom du enkelt och till en låg kostnad kan spåra det som betyder mest för dig.”

Hur fungerar det?
Den är liten (7.6 x 3.3 x 2 cm), lätt (50 gram) vattentät och levereras med en karbinhake och förvaringfodral. GTU 10 är enkel att fästa på en ryggsäck, i ett halsband eller på något annat du vill spåra . När du registrerar din GTU 10 på my.Garmin.com aktiveras spårningtjänsten. Via Garmin Tracker kan du hantera din GTU 10 och se dess position på en karta. Vill du kunna följa din GTU 10 när du är på språng kan du ladda ner Garmin Tracker™ en applikation till din smartphone för att se var den är i förhållande till din egna aktuella position. Det finns ytterligare anslutningsmöjligheter, tex genom kompatibla Garmin nüLink enheter kan du automatiskt beräkna rutter till GTU 10’s position med turn-by-turn guidning.

Som ägare till en GTU 10 kan du skapa upp till 10 geofences (virtuella gränser) för enheten så att när den kommer in i eller lämnar ett geofence-område skickar Garmin ett email eller SMS till dig eller auktoriserade vänner och familjemedlemmar. Det är också lätt att se spårhistoriken där din GTU 10 har varit. Och eftersom det finns många sätt att använda GTU 10 på, är det enkelt att anpassa batteriinställningar för optimal prestanda. Det inbyggda uppladdningsbara Li-ion batteri räcker upp till fyra veckor mellan laddningarna, och varning för låg batterispänning/avstängd enhet gör att du får reda på när det är dags att ladda eller att enheten har stängts av.

Hitta ditt användningsområde
“När GTU 10 utvecklades, var många involverade eftersom olika människor såg olika möjligheter och användningsområden”, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International. “Vår roll är att tillhandahålla tekniken och göra den intuitiv och tillförlitlig, hur du sedan använder den är upp till dig.”[1]

Här är några förslag på potentiella användningsområden för GTU 10:

• Föräldrar: Se att ditt barn kommer hem säkert efter skolan, eller spåra din tonåring när han/hon lånar din bil.
• Husdjur: Känn dig trygg när du släpper din hund lös så att den säkert kommer tillbaka igen.
• Cyklister och löpare: Låt nära och kära följa dig på dina turer, eller låt vänner följa dina framsteg på tävlingsdagen.
• Ägare till värdefull egendom: Fäst GTU 10 till dina värdefulla ägodelar, såsom båtar, verktyg, jordbruksmaskiner, entreprenadmaskiner etc. – eller sätt den på din bil – och hålla ett öga på värdefulla varor som skall transporteras.

Listan kan göras lång, beroende på vad du vill spåra, och hur du väljer att spåra det.

Spårningsalternativ
GTU 10’s spårningsmöjligheter är ett resultat av att kombinera högkänslig GPS-mottagare med GSM trådlös anslutning. GTU 10 har ett rekommenderat cirkapris på 1 895 kr, vilket inkluderar ett års Standard Tracking med tillgång till 10 punkters daglig spårhistorik. Standard Tracking kan förnyas med en årsavgift på 49 Euro efter det första fria året. För dem som vill ha en mer detaljerad spårhistorik, kan Deluxe Tracking köpas till (5 Euro per månad) och ger då tillgång till 7 dagar spårhistorik. Alla abonnemang kan förnyas varje gång det går ut, och det finns inga uppsägningsavgifter, aktiveringsavgifter eller kontrakt.

Sedan starten 1989 har Garmin levererat 72 miljoner GPS-enheter – långt mer än någon annan navigationsleverantör. Garmins bredd i GPS-branschen är oslagbar, och har utvecklat innovativa produkter och etablerat en ledande position på varje enskild marknad inom fordon, flyg, marin, fitness, outdoor, spårning och trådlösa applikationer. För mer information om GTU 10 och Garmins övriga produkter och tjänster, besök www.garmin.se.

GTU 10 beräknas finnas tillgänglig i februari 2011.

Info: www.garmin.se

Årets första stora internationella båtmässa har just startat. En av de mest intressanta premiärerna står Fairline Boats för. De visar för första gången sin helt nya Fairline Targa 50 GRAN TURISMO på årets Tullett Prebon London International Boat Show. Det är en modern och lyxigt designad båt i Fairlines serie Targa express cruiser med tre kabiner, två badrum och en mycket öppen planlösning i salongen.

Båten släpper in extra mycket ljus ihela salongen tack vare ett öppningsbart tak. Väggarna ut till akterdäck på den 4,47 m breda båten är skjutbara och kan även fällas uppåt, vilket ger extra rymd. Båten har också extra mycket glas och en stor panoramaruta.

För ovanlighetens skull har Fairline placerat pentryt längst bak i salongen om babord, vilket är en praktisk lösning och ger mer utrymme för kabiner och boutrymmen under däck jämfört med att ha pentryt “en trappa ner”.

Många av designlösningar i den här båten känns igen från storasyster Targa 58 GRAN TURISMO, som hade sin premiär på förra årets Londonmässa.

Ytterligare en finess är ett tillval med vad Fairline kallar Tender Launch System, konstruerat för en mindre båt med mått och vikt ungefär som en Williams 325 Jet RIB. Systemet underlättar vi sjösättningen.

Motoralternativen är 2 x Volvo Penta D9-575 EVC Shaft dieselmotorer med en förväntad toppfart på 30 knop. Med 2 x Volvo Penta D11-670 EVC Shaft dieselmotorer blir toppfarten 32 knop.

På den engelska marknaden kostar Fairline Targa 50 GRAN TURISMO från £525 000 plus moms utrustad med 2 x Volvo Penta D9-575 EVC.

Info: www.fairline.com

Antalet passagerare som reste med Viking Line under 2010 var på samma nivå som året innan, dvs. 6 392 990 (6 399 924). Passagerarantalet skulle ha varit större, men påverkades negativt av problematiken kring det hårda isläget under vårvintern. Antalet resenärer ökade mest på rutten Helsingfors – Tallinn, men även mellan Helsingfors – Stockholm.

Antalet transporterade personbilar var 613 214 eller 0,2 procent mer än året innan. Fraktvolymerna ökade fortsättningsvis starkt eller med nästan sju procent på en marknad som återhämtar sig.

Trafiken på rutterna
Under 2010 fortsatte passagerarantalet växa på rutten Helsingfors – Tallin. 1 719 931 passagerare reste med Viking XPRS eller 132 998 (+ 8,4 procent) fler än året innan. Antalet bilar ökade med 8,1 procent.

Passagerarvolymen på rutten Åbo – Åland – Stockholm minskade med 5,1 procent till 1 841 474 passagerare. En bidragande orsak till minskningen var islägesproblematiken i början av mars 2010 som förorsakade trafikproblem för bägge fartygen på rutten. Bortfallet uppskattas till drygt 20 000 resenärer. M/S Amorella och M/S Isabella hade även extra servicedagar under hösten.

På rutten Helsingfors – Stockholm reste 1 154 750 passagerare (1 141 766), vilket innebar en ökning på 1,1 procent i jämförelse med året innan eller med 13 000 resenärer.

På kortrutten över Ålands hav, Mariehamn – Kapellskär, minskade passagerarvolymen på M/S Rosella med 6,6 procent till 684 470. Bland annat islägesincidenten samt en längre dockning påverkade M/S Rosellas passagerarsiffror negativt. Rosella skall under början av år 2011 genomgå en större dockning, där omfattande ombyggnadsarbeten görs i passagerarutrymmena.

Passagerarvolymen för kryssningarna från Stockholm med M/S Cinderella var 992 365 (996 861). M/S Cinderella gjorde fyra kryssningar till Riga under sommaren 2010.

– Trots en fortsatt hård konkurrens i vårt trafikområde bibehåller Viking Line sina passagerarvolymer. Utan islägesincidenten under sportlovsveckorna skulle siffrorna till och med ha varit bättre. Fartygsbeställningen från STX-varvet i Åbo i december har haft en positiv inverkan på intresset för vårt bolag, vilket är glädjande, säger Mikael Backman, vd för Viking Line.

Sjöfartsverket och Sjöräddningssällskapet samverkar för att stärka den statliga räddningsberedskapen på västkusten inför den kommande isvintern. En svävare flyttas från Luleå till Strömstad.

Isläget längs våra kuster varierar från vinter till vinter. Isvinter på västkusten är inte så vanligt, men den här gången kom vintervädret tidigt och det innebär att det sannolikt kommer att vara is på delar av västkusten.

För att snabbt kunna undsätta nödställda vid framförallt isolyckor, behövs en svävare – en räddningsfarkost som kan ta sig fram både över vatten och is. Eftersom det inte finns några fast baserade svävare på västkusten, har Sjöfartsverket tillfälligt flyttat en av sina svävare från Luleå till Strömstad. Den bemannas där av Sjöräddningssällskapets frivilliga sjöräddare.

Ett liknande arrangemang genomfördes även förra vintern. Då var det dessutom ytterligare två svävare från Sjöräddningssällskapet som ombaserades från ostkusten. Detta är den första svävaren som flyttas till västkusten denna säsong. Beroende på hur det kommande isläget ser ut kan fler svävare omstationeras till västkusten.

Med isen kommer också en risk för isolyckor. Personer som hamnar i iskallt vatten behöver omedelbar undsättning. Isen gör att det dessvärre är svårt för vanliga räddningsenheter (båtar) att ta sig fram.

Samtidigt kan det vara på sin plats att mana till försiktighet, speciellt med säsongens tidiga och många gånger svaga isar.

Info: www.sjofartsverket.se

I Skärgårdskvarteret på Båtmässan Vene 11 Båt i Helsingfors 11–20 februari blir det genuin skärgårdsstämning. Skärgårdssmaks kafé håller starkt på skärens kulinariska traditioner och erbjuder besökarna på Vene 11 Båt smakprover på många havsnära produkter, direkt från små producenter i skärgårdskommunerna.

Där serveras bl.a. ölsorter från det åländska bryggeriet Stallhagen, och vänner av salta bitar får njuta av laxsmörgåsar: det färska rågbrödet är från Rosala och laxen har fångats i havet utanför Raumo. Det här kaféet hittar du i Skärgårdskvarteret, hall 2.

Det är inte bara kulinariska skärgårdsupplevelser som gäller, utan stämningarna stärks av fascinerande landskapsbilder från Skärgårdshavet. Utställningen Världens vackraste skärgård, också den i Skärgårdskvarteret, visar ett urval magnifika bilder som naturfotografen Janne Gröning valt ur sitt enorma arkiv med över 50 000 fotografier från åren som gått.

På mässan kan du också skaffa dig verkligt fina handarbetsartiklar, att använda ombord eller att ha hemma. I Skärgårdskvarteret deltar en hel avdelning med hantverkare som alla är medlemmar av Åbolands hantverk r.f. På den här avdelningen kan du göra fynd som på ett unikt sätt kombinerar inhemsk produktion med hög kvalitet och estetiska värden.

Den elektroniska mässhandboken för Vene 11 Båt, Messuopas, finns nu på mässans egen webbplats www.venemessut.fi. Med Messuopas kan du redan i förväg ta del av det enorma mässutbudet, så att du bättre kan planera vad du måste se i verkligheten, sen när du besöker mässan. Messuopas är enkel att hantera: du kan söka fram uppgifterna t.ex. produktgruppsvis, enligt varumärke eller huvudmän.

Liros introducerar nu en liten men genialisk förbättring på sina redan beprövade och populära sk Soft schacklar. Den senaste versionen av schackeln har utrustats med ett litet vävt band som gör det ännu enklare att öppna schackeln, även med frusna eller våta fingrar.

Liros Soft schackel är en unik konstruktion, där den säkerhetscertifierade knopen är en del av hemligheten. Schackeln är tillverkad i Dyneema SK75 vilket gör den 10 gånger lättare än en stålschackel med samma brottslast. En soft schackel kan aldrig öppna sig under last, har mycket hög brott- och slitstyrka och skaver inte på rigg eller däck. Enkel att öppna även efter att den utsatts för höga laster.

Liros Soft schackel finns i sju olika storlekar, med brottslast från 1-10ton. Färgkodade—varje storlek har en egen färg enligt säkerhetsnormen, för att inte kunna förväxlas. Pris från 106 kr.

Info: www.lirosropes.se

Shakespeare är en av världens största tillverkare av marina antenner för såväl civilt som militärt bruk. Belamarin är ny distributör inom det civila segmentet på både norska och svenska marknaderna för de båda varumärkena Shakespeare och V-Tronix.

V-Tronix sortiment består av ett brett utbud av basmodeller. Shakespeare antennerna med kvaliteérna Classic och Galaxy är top of the line produkterna i sortimentet.

Shakespeare har ett rikt utbud av tillbehör, antennfästen, kablar, kontakter och antenntestare. Ett exempel är ART-3, en ny antenntestare som kollar kvalitén på VHF-antennen ombord. Tidigare har denna typ av antenntestare varit förbehållet installatörer då de varit dyra i inköp. Nya ART-3 är klart överkomlig och kostar endast ca 1 260:-

Info: www.belamarin.se

Kampen om var världens äldsta internationella sporttrofé ska avgöras är avgjord. Det blir San Francisco som står som värd för seglingarna om “The Old Mug” när regattan återvänder till amerikanska farvatten.

San Francisco har valts ut som arena för den 34:e America’s Cup. Det officiella firandet i staden för denna stora händelse sker 5 januari.

– Vi sökte efter en plats som kunde uppfylla våra önskningar när världens bästa seglare ska segla med världens snabbaste båtar, säger Richard Worth, ordförande för America’s Cup Event Authority.

– Genom att hålla America’s Cup i San Francisco så uppfyller vi de önskemålen.

San Francisco Bay blir själva arenan för 2013 America’s Cup Finals och Challenger Selection Series för Louis Vuitton Cup. Även America’s Cup World Series 2012 ska seglas där. Det blir därmed det första America’s Cup i USA sedan 1995.

– Som född San Franciscan växte jag upp och seglade här utanför stadens centrum. Att kappsegla om America’s Cup i San Francisco är något som jag har drömt om hela mitt liv, säger Paul Cayard, styrelseordförande för svenska Artemis Racing, en av utmanarna om America’s Cup.

34th America’s Cup
Nearly 160 years old, the America’s Cup is the oldest trophy in international sport. Initially a one-on-one competition between teams representing foreign yacht clubs, the America’s Cup has evolved into one of the world’s leading sporting competitions – featuring the best sailors on the world’s fastest boats. The 34th America’s Cup Finals will be held in the fall of 2013, with the new America’s Cup World Series beginning in 2011. For more information, visit www.americascup.com

Follow Artemis Racing
Info: www.artemisracing.com
F www.facebook.com/pages/Artemis-Racing/167319026086?ref=ts
T www.twitter.com/artemisracing.com
Y www.youtube.com/artemisteam

Joby, företaget bakom det innovativa kamerastativet Gorillapod, lanserar idag två nya produkter som förbättrar användningen av iPad. För affärsfolk som ständigt befinner sig på resande fot erbjuder GorillaMobile Ori ökad produktivitet och skydd med en ergonomisk slimmad design. GorillaMobile Yogi är framtagen för användare som älskar att krypa upp med sin iPad i soffan eller sängen.

“Målsättningen var att utveckla ett kombinerat fodral och ställ som underlättar den dagliga användningen av iPad. Joby kom dock fram till att iPad används på olika sätt i olika situationer, vilket nu har lett till att man lanserar två separata produkter”, säger Henrik Wernbo hos Jobys nordiska generalagent Focus Nordic AB.

GorillaMobile Ori
Till skillnad mot andra produkter på marknaden kan GorillaMobile Ori omvandlas från ett tunt och smidigt fodral till ett stativ för ergonomisk placering av iPad. GorillaMobile Ori är inspirerad av origami, den japanska konsten att vika papper till tredimensionella objekt, och är tillverkad av samma ultralätta aluminum/polypropylen-komposit som används i supersportbilar. iPad kan positioneras på fyra olika sätt, exempelvis för att se en film på flyget, bläddra igenom en PowerPoint-presentation eller skriva långa mail på caféet. Skärmens höjd och vinkel kan justeras som situationen kräver. Ori kombinerar därmed ett stabilt stativ med ett skyddande fodral som smidigt slinker ner i väskan.

GorillaMobile Yogi
För att möta behovet att kunna läsa tidningar och se filmer utan att få nackspärr, kan GorillaMobile placeras på alla tänkbara ytor med sina vikbara ben. Det innebär att GorillaMobile Yogi står stadigt även på ojämna ytor, samtidigt som den kan klängas fast på exempelvis en skåplucka i köket. Betraktningsvinkeln är fullt justerbar oavsett om man orienterar skärmen stående och liggande. Skärmen i extremt hållbar polykarbonat med stötdämpning i gummi skyddar iPad mot fall och stötar. Benen kan snabbt avlägsnas via en snabbkoppling, vilket innebär att de kan förvaras separat eller tillsammans med fodralet.

Oavsett om man använder sin iPad i jobbet eller för att läsa sina favorittidningar i hemmets lugna vrå så förstärker GorillaMobile Ori och Yogi den positiva upplevelsen av iPad.

Gorillamobile Ori och Yogi lanseras officiellt under CES-mässan. Besök Joby i lounge booth #4613 (North Hall). Denna lansering kompletterar den nyligen presenterade produkten GorillaMobile för iPhone 4.

Pris och tillgänglighet
GorillaMobile Ori för iPad och GorillaMobile Yogi för iPad blir tillgängliga i butik under Januari månad där de kommer att kosta ca 899:- respektive 579:- kronor inklusive moms.

Info: www.focusnordic.se

FinePix F550 EXR är en idealisk kamera för insiktsfulla amatörfotografer eller systemkameraanvändare som vill ha en liten och lätt kamera som komplement. FinePix F550 EXR ger dig kvalitetsbilder i både RAW och JPG-format. Med sin supersnabba uppstart, 24 mm vidvinkel, 15x zoom samt inbyggd GPS är FinePix F550 klar att ta världen med storm.

FinePix F550 EXR finns tillgänglig i butik i mars och finns i svart. Pris ca 3 695 kr.

Efter stora framgångar med Elan Power E35, lanserar nu Elan Motor Yachts en förkortad version kallad Elan Power E30. Den har samma sportiga kännetecken som sin föregångare, men är betydligt mer kompakt.

Elan Power E30 är en så kallad hard top family sports daycruiser. Den är designad av Tony Castro, vilket innebär riktigt sportiga linjer.

Båten är knappt 10 m lång men rejält bred, vilket ger en stor innervolym och ett bärigt skrov. E30 erbjuder också en stor sittbrunn och en kort badplattform i samma stil som hos motsvarande båtar från andra tillverkare. Den som vill kan dock köpa till en förlängd plattform.

Taket är öppningsbart i antingen tyg (canvas) eller glasfiber. Båten finns dessutom i en rad olika färger.

Elan motorbåtar har ingen svensk generalagent, men Jp Marine Yachts AS i Norge sköter även den svenska marknaden.

Info: www.jpmarine.no

Temperaturen på marknaden för aluminiumbåtar höjs nu ytterligare. Fiskars nya Drive-båtar med aluminiumskrov presenteras för första gången på vårens båtmässor i Göteborg, Stockholm, Oslo och Helsingfors. Drive Boats-kollektionen är inspirerad av sportbilar och omfattar tre modellserier båtsäsongen 2011: Drive 50, Drive 56 och Drive 66.

Pressrelease:

Den minsta Drive-modellen är 2011 års nyhet: den fem meter långa pulpetbåten Drive Open 50 med dubbelkonsol. Drive 56-modellerna, som offentliggjordes förra sommaren och som presenteras för första gången på mässan, är 5,6 meter långa öppna båtar: mittkonsolbåten Drive Sport Console 56 och den genomgångbara Drive Convertible 56 med vindruta.

Den större, och även den helt nya, modellserien Drive 66 består av de 6,6 meter långa utflyktsbåtarna Drive Daycruiser 66 och Drive Hardtop 66.

Den nya kollektionen har formgivits av de svenska båtdesignerna Ocke och Ted Mannerfelt, kända för sina tävlings- och sportbåtar, i samarbete med Fiskars båtverksamhet. Målet var att skapa en säker båt med utmärkta kör- och användningsegenskaper som förnyar det traditionella tankesättet.

Drive Open 50
Drive Open införlivar egenskaperna hos Fiskars premium-båtserie i marknadens populäraste båtklass. Fem meter långa Drive Open är en elegant och sportig öppen båt med dubbelpulpet.

Båtens aluminiumskrov har formgivits genom många modellprover för att trygga säkra och konsekventa köregenskaper. Det finns separata säten på förarens och kartläsarens platser. Dessutom finns det sittplatser på den bakre bänken och på bänkarna framför pulpeten, som har generöst med förvaringsutrymme.

Sittbrunnen i Drive Open öppnas upp i en T-form framtill, vilket gör det lätt att gå till fören när man ska förtöja båten och stiga i land. Båten har stabila räcken, och baktill på båda sidor om motorbrunnen finns det jämna ytor att stå på. Den ergonomiska pulpeten rymmer ett nedsänkbart plotter och kabinen skyddas på båda sidor av höga vindrutor med stabila räcken.

Den rekommenderade maskineffekten för Drive Open 50 är 50–60 hk. Båtarna utrustas med Mercury-motorer, och Brunswick Marine ansvarar för distributionen i Norden.

Drive Daycruiser 66
Drive Daycruiser 66 är en rymlig och sportig båt i premium-klassen för dagsutflykter och friluftsbruk. Sittbrunnens rymliga U-formade soffa och förarens och kartläsarens säten bildar ett trivsamt sällskapsutrymme.

Drive Daycruiser är en utflyktsbåt i full storlek med aluminiumskrov. Skrovet är lättskött, oerhört styvt och ovanligt tyst i alla hastigheter.

Daycruisers kabin är genomgångbar. Det finns höga räcken i fören och man kliver in i kabinen genom den öppningsbara mittrutan och den stabila trappan. Stegen glider in i den vänstra pulpeten och bildar en gång till förhytten, som har kojplatser för två personer. Förhytten får ljus genom två fönster, som skyddas från regnvatten och stänk under vindrutan även då de öppna.

Standardutrustningen i Drive är avsevärt mycket bättre än vanligt och innefattar t.ex. hydraulstyrning, stoppade säten och sufflett.

Drive Daycruiser 66 är 6,6 meter lång. Den rekommenderade maskineffekten är 135–175 hästkrafter.

Båtarna utrustas med Mercury-motorer, och Brunswick Marine ansvarar för distributionen i Norden.

Drive Hardtop 66
Drive Hardtop 66 är en nöjes- och resbåt med aluminiumskrov för hela familjen. Som modern efterföljare till de klassiska hardtop-båtarna erbjuder den mångsidiga utrymmen även vid längre resor och övernattning. Den ljusa och rymliga förkabinen är säker att vistas i även under körning.

Drive Hardtop körs från utsidan, men taket erbjuder föraren ett utmärkt vind- och stänkskydd. Hytten är genomgångbar, vindrutan öppnas i mitten och fördäcket har höga och stabila räcken av rostfritt stål.

Aluminiumskrovet är ovanligt för en båt i den här storleksklassen och är lättskött, oerhört styvt och hållbart. Man har lagt ner mycket arbete på att dämpa ljudet från skrovet och båten är tyst i alla hastigheter.

Standardutrustningen i Drive Hardtop är avsevärt mycket bättre än vanligt och innefattar t.ex. hydraulstyrning, stoppade säten och sufflett. Utflyktsutrustningen kan vid behov förbättras med fabriksinstallerad extrautrustning, som t.ex. en kokare, som installeras i den vänstra konsolen och ett pentry, som placeras bakom föraren.

Drive 66 Hardtop är 6,6 meter lång. Den rekommenderade maskineffekten är 135–175 hästkrafter. Båtarna utrustas med Mercury-motorer, och Brunswick Marine ansvarar för distributionen i Norden.

Info: www.driveboats.com

Här är en välkommen och riktigt smaskig motorbåtsnyhet från vårt västra grannland. Det är kvalitetsvarvet Windy Boats som har satsat på nostalgiska linjer när de har skapat sin senaste båt: Windy 31 Zonda. Båten får världspremiär under våren. Den är byggd med goda prestanda och för båtliv med mycket modern retrokänsla.

Det är inte utan att linjedragen känns bekanta hos 31 Zonda. Dragen är typiskt klassiska med känsla från 60- och 70-talets stora våg av fräcka daycruiserbåtar. Windy Boats gör en “back to the future” med sin nya 31-fotare, som är en riktigt snabb weekender med djupt v-format skrov.

– Jag tycker verkligen att det här är en av de vackraste båtar som Hans Jørgen Johnsen någonsin har skapat åt oss, säger Windys styrelseordförande, Knut Heiberg-Andersen.

– Zonda är ett koncept för en lågprofilig weekender utan radarbåge – bara ett fantastiskt skrov och massor av hästkrafter. Hon är slank, funktionell och sexig, säger Knut Heiberg-Andersen.

Övernattningsmöjligheterna är fokuserade på det allra nödvändigaste för ett par som är ute på sjön. Det finns en sovkabin med en stor dubbelbädd, en toa- och duschavdelning och ett litet pentry.

Skrovet är 24 grader och v-format. Båten klarar singel eller dubbla sterndrive installationer från Volvo Penta med en maxeffekt på 440 hk.

Liksom alla Windy är den nya båten döpt efter en vind. I det här fallet den varma, torra zonda som blåser ner från Anderna i Argentina.

Info: www.windy.no

Simborgarmärket står som en symbol för simkunnighet, vattenkunskap och tradition. Genom att årligen simma 200 meter och därmed testa din egen simkunnighet visar du också att du stöder barnens självklara rätt att lära sig simma, få lära sig rädda liv och ta ansvar för andra.

Sedan starten 1934 har fler än sju miljoner märken köpts men många fler har testat sin simkunnighet. Försäljningen av Simborgarmärket har under dessa år också tillfört behövliga resurser för utbildning av simlärare och start av nya simskolor.

Simborgarmärket vänder sig till alla åldrar. Genom att varje år simma 200 meter för Simborgarmärket bevisar jag inte bara för dig själv att du kan simma. Du är också en förebild och visar att du bryr dig om din egen och andras säkerhet.

Att kunna simma är och förblir det första och viktigaste steget för en ökad trygghet i och vid vatten.

2011 års Simborgarmärke är djupblått med silverkrans.

Huges Marina har genomfört en fulltecknad nyemission om 25 miljoner kr. Bakgrund till emissionen är en fortsatt expansion i Huges monteringsanläggning och centrallager i Tranås, som kommer att utgöra basen för den nya satsningen Huges Franchise. Emissionen stärker också Huges ytterligare i samband med Huges nyetablering av Sveriges modernaste showroom för båtar på Smista Allé vid Kungens kurva i Stockholm utmed E4, som öppnar i mars 2011.

Almi Invest och ett antal privata investerare har fulltecknat nyemissionen och blir ägare tillsammans med de tidigare ägarna, Gillesvik Invest och Länsförsäkringar. Efter emissionen är de största aktieägarna i Huges Marina: Gillesvik Invest, LF Fritid Holding, Almi Invest och Lars Kastengren.

Huges marina etablerar nytt franchisekoncept
Huges har tagit fram marknadens ledande helhetskoncept och bygger nu vidare genom att etablera ett nytt franchise-koncept där andra återförsäljare i Sverige kommer att köpa tjänster och produkter av Huges Marina, delvis montering, logistik och lagerhållning men också i ett första steg varumärkena Larson och Triumph, för vilka Huges har agenturen för i Skandinavien. Bas för Huges franschisekoncept kommer att vara Huges specialanpassade monterings- och centrallageranläggning i Tranås, Småland. Tanken är att över tiden utveckla konceptet ytterligare för att innefatta fler tjänster och produkter.

– Denna planerade nyemission möjliggör en snabbare expansion och konsolidering av marknaden. Med vårt nya Showroom i Stockholm, samt genom att komplettera vårt helhetskoncept med franchise, där vi erbjuder fristående återförsäljare våra tjänster och produkter, fortsätter vi att erbjuda slutkunderna allt bättre service och produkter över hela Sverige, säger Janne Lundmark VD för Huges Marina.

– Almi Invest investerar både i start up bolag och i mer etablerade bolag i expansionsfas, som Huges Marina. Huges Marina är ett mycket spännande företag med stor potential, med basen i Småländska Tranås, säger Tarja zu dem Berge VD/Fund manager för Almi Invest Småland och Öarna AB.

Kund i sikte är temat på Kustkonferensen 2011, som arrangeras den 9 februari på Båtmässan i Göteborg. Hela Båtsverige träffas på Kustkonferensen. Hit kommer också Boris Lennerhov från Gekås och infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. – Det är här vi tar avstamp in i framtiden. I år lyfter vi särskilt fram affärsmässigheten, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

Kustkonferensen börjar med att den nya Båtlivsundersökningen 2010 presenteras för första gången. Det är sex år sedan den senaste undersökningen gjordes och mycket har hänt. Båtlivsundersökningen ger ovärderlig fakta om svenska fritidsbåtar och hur de används.

Trendforskaren och författaren Göran Adlén gör en trendspaning om vilka behov framtidens båtkunder kommer att ha. De seglar runt i cyberspace och har totalkoll på alla produkter, tjänster och varumärken. Den nya kunden är otrogen, oförutsägbar och sugen på nya sensationer. Snacket går snabbare än blixten i de sociala medierna.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd talar om hur regeringen ser på båtlivets framtid i Sverige.

En av Kustkonferensens höjdpunkter blir Boris Lennerhov, VD för Gekås Ullared. Han har i tio år utvecklat Gekås till att bli Sveriges ledande upplevelsebaserade shoppingindustri. Mottot är att varje anställd ska sträva efter att bli en procent bättre på allt de gör och ständigt överträffa kundens förväntningar. Varför lyckas Boris och vad kan båtbranschen lära sig av hans filosofi? Boris Lennerhov stannar helst hemma i Halland. Han föreläser sällan och gör därför ett unikt framträdande på Kustkonferensen.

Kustkonferensen tar också upp hur båtbranschen ska förhålla sig till sociala medier. Västsvenska Turistrådet och Sjöräddningssällskapet ger värdefulla tips om lyckade kampanjer och hur man ska tänka från.

Kustkonferensen arrangeras den 9 februari på Svenska Mässan i Göteborg i samband med Båtmässan.

Bilden:
Boris Lennerhov från Gekås. Foto: Gekås.