Efter den omfattande konkursen i Johs Lunde Marine Group i Norge, som bland annat var importör av engelska Princess motorbåtar via dotterbolaget Norsk Båtcenter, verkar läget nu ha stabiliserat sig. Ett nytt bolag har tagit över försäljningen och varvet i England garanterar köpare att de får sina beställda båtar.
Princess Yachts gick igår ut med en pressrelease där de hänvisar till Nya Norsk Båtcenter, lett av en trio med gott anseende och långt förflutet av att sälja Princess.
De tre affärsmännen tar via det nya bolaget över distributionen av Princess Yachts i Norge, Danmark och västra Sverige. Stockholmsområdet och övriga Sverige sköts som tidigare av INA Marin AB i Täby (Viggbyholm).
Ett frågetecken har gällt de båtar som kunder beställde av konkursade Norsk Båtcenter men ännu inte har fått levererade. Situationen är inte helt klar eftersom en del av dessa båtar kan tillhöra konkursboet i koncernen, som totalt hade 140 bolag. Princess säger dock att de tar ansvar för att alla kunder som tecknar nya order eller har betalat handpenning ska få sina båtar levererade.
– Det har varit en svår tid för alla inblandade under de senaste veckorna, särskilt för våra kunder. Vårt fokus har varit att skydda nuvarande och framtida Princessägare, särskilt de som har lagt handpenning på nya Princessbåtar, säger Chris Gates, VD för Princess Yachts International.
– Vi är väldigt nöjda med utgången av förhandlingarna och det bevisar vårt engagemang för att vara lojala mot våra kunder i den här regionen.
Den norska marknaden är väldigt viktig för Princess. Försäljningen i Norge stod för närmare tio procent av Princess hela försäljning innan konkursen.
Även det svenska dotterbolaget till Johs Lunde Marine Group, Svenskt Båtcenter, har gått i konkurs.
Mr Mooring finns nu att köpa på bl.a Hjertmans, Benns, Skeppsfounering i Norrköping m.fl. Mr Mooring är en tamphållare som monteras på Y-bommen. Skruvas eller spänns fast med slangklämmor eller buntband. Ett flertal har även sålts till båtplatser där man angör vid pålar.
Då skruvar man, eller spänner, fast röret i pålen och låter Mr Mooring stick upp ovanför då fyller den samma funktion som på Y-bommen det vill säga håller ordning på tamparna så de inte hamnar i vattnet. Bekvämt och säkert när man ska lägga till.
Mr Mooring är tillverkad i slagtålig HD Polytelen i foten och själva hållare, röret är gjort i polycarbonat. De är UV-beständiga och 100% återvinningsbara. Materialen är väl beprövade då det är de samma som används för att tillverka innebandyklubbor som sälj till skolor och förskolor.
Tillverkningen sker i Habo, montage och packning görs i Gränna.
Mr Mooring har testats under vintern och vi känner att vi nu har en produkt som är redo för de högt ställda kraven båtägarna har på tillbehör.
Premiärvisningen var på Båtmässan i Göteborg och nu hoppas vi på samma succé på Allt för sjön i Stockholm.
Butikspriset är 389 kr.
Info: www.mrmooring.se
Marina Produkter utökar sin verksamhet till ostkusten och stockholmsområdet. Man har fram till nu enbart koncentrerat sig på västkusten men etablerar nu säljkontor i Saltsjö-Boo. Marina Produkter är återförsäljare av produkter främst från Svenska Flytblock AB men har även samarbete med Yacht Equipment kring bryggtillbehör från Kasco och Rolec.
Marina Produkter AB och Yacht Equipment AB har redan idag ett samarbete på västkusten kring Kasco och Rolec. Man kommer i Stockholm att dela kontor och lokaler med Yacht Equipment i Saltsjö-Boo.
Marina Produkters stockholmskontor startar officiellt upp med båtmässan Allt för Sjön i Älvsjö där man kommer att finnas tillsammans med Svenska Flytblock i monter A 14:26.
– Det skall bli mycket spännande och utmanade att få börja arbeta med Marina Produkter och Svenska Flytblock. Det är en fantastik möjlighet att förstärka med ett produktsortiment från en stark leverantör inom den marina världen, säger Hans Ståler.
– Vi ser att vårt produktsortiment är väldigt uppskattat på västkusten och ser fram emot att kunna ge en bra och snabb service till våra kunder på ostsidan, poängterar Fredrik Pauli.
Marina Produkter representerar bland annat varumärket Svenska Flytblock på bryggsidan. Svenska Flytblocks produkter borgar för kvalitet och gott hantverk. Många av de produkter vi saluför har funnits på marknaden i mer en ett halvt sekel. Svenska Flytblock har anor från 1958. Marina Produkter har genom sitt förvärv av Najba Bryggservice nästan 20 års erfarenhet av branschen.
Marina Produkters produktsortiment består av alla sorters flytbryggor, bad- och båtbryggor samt kringutrustning, båtbommar, bojar, badstegar, strömvirvlare och el- och servicepiedestaler.
Info: www.marinaprodukter.se
I Nautics nya webbshop finns en unik sökfunktion för att hitta rätt sjökort. Med några enkla musklick på en karta hittar man snabbt och enkelt sjökortet man behöver. Att försöka hitta rätt sjökort kan ibland kännas som att leta efter en nål i en höstack. Det gäller att försöka hitta rätt väg i svårmanövrerade menyer och dessutom veta exakt vad området man letar efter heter. Inte alltid det lättaste.
Nautic AB har lyssnat till sina kunders önskemål och lanserar – samtidigt med en ny webbshop – en unik sökfunktion för att enkelt hitta rätt sjökort. Med hjälp av Google Earth zoomar man in det område man behöver sjökort för.
Med ett musklick får man information om sjökortet man valt, och med ytterligare ett klick läggs sjökortet i varukorgen. Man sparar tid och kan känna sig säker på att man verkligen beställer rätt sjökort. På så sätt blir det mer tid över till annat, varför inte till exempel planeringen av sommarens seglingsrutt.
– Vår förhoppning är att den nya webbshoppen och sökfunktionen för sjökort ska göra det enklare för våra kunder att handla snabbt, säkert och effektivt, säger Lars-Olof Traung som är VD på Nautic AB.
I Nautics webbshop finns – förutom all världens sjökort – även elektronik, fisketillbehör, instrument, litteratur, kikare, sjökläder och mycket annat. Webbshoppen har legat uppe och testats sedan en tid tillbaka men är nu igång i skarpt läge.
Du hittar sjökortsguiden på: shop.nautic.se/hitta-ditt-sjokort-i-49.aspx
Det blir en stark uppställning i årets båtracingcirkus. Den nyheten kommer från Moncao, där det internationella motorbåtsförbundet presenterade 2011 års planer för UIM Class 1 World Powerboat Championship. Startfältet blir ett av de starkaste hittills med elva båtar som kommer att delta, enligt promotorn Nicolò di San Germano. Premiären går i Dubai 14-16 april.
Bland de övriga tio deltävlingarna finns arenor som bland annat Norge, Italien och Brasilien. De flesta av dem är oljerika länder där den här typen av racing fortfarande är riktigt stor.
De regerande världs-, Europa och Mellanösternmästarna är Arif Al Zafeen och Nadir bin Hendi. De har dominerat – Class 1 de senaste fyra åren och de kommer att fortsätta styra för Victory Team, som ställer upp med en enda båt.
De trefaldiga världsmästarna vann nio av tolv tävlingar förra säsongenb. I år får de räkna med riktigt tufft motstånd, inte bara från sina “grannar” i Team Abu Dhabi och Mellanösternrivalerna Spirit of Qatar, utan från de sju europeiska team som alla vill bryta dominansen från Victory Team sedan 2007.
Här är de tävlande teamen 2011 och årets tävlingskalender:
TEAMS 2011 – summary
Team: VICTORY TEAM (Dubai, United Arab Emirates)
Boat: #3 Victory
Pilots: Arif Saif Al Zafeen (D) UAE
Nadir Bin Hendi (T) UAE
Team: TEAM ABU DHABI (Abu Dhabi, United Arab Emirates)
Boat: #5 Abu Dhabi
Pilots: Rashed Al Tayer (D) UAE
tbc (T)
Team: FENDI RACING (Italy)
Boat: #10 Fendi Racing
Pilots: Luca Formilli Fendi (D) ITA
Giovanni Carpitella (T) ITA
Team: GIORGIOFFSHORE (Italy)
Boat: #18 GiorgiOffshore
Pilots: Tomaso Polli (D) ITA
Nicola Giorgi (T) ITA
Team: CHRIS PARSONAGE RACING (England)
Boat: #50
Pilots: tbc (D)
tbc (T)
Team: TBC (Italy)
Boat: #74
Pilots: Guido Cappellini (D) ITA
Giampaolo Montavoci (T) ITA
Team: WELMAX OFFSHORE RACING (Norway)
Boat: #90 Welmax
Pilots: Kolbjorn Selmer (D) NOR
Jorn Tandberg (T) NOR
Team: ZABO RACING (Norway)
Boat: #91 Relekta
Pilots: Paul Gaiser (D) BRA
Christian Zaborowski (T) NOR
Team: SPIRIT OF QATAR (Qatar)
Boat: #95 Qatar
Pilots Ali Al Neama (D) QAT
Matteo Nicolini (T) ITA
Boat: #96 Qatar
Pilots: Sheikh Hassan bin Jabor Al-Thani (D) QAT
Steve Curtis (T) ENG
Team: D’ALESSIO-SCAM (Italy)
Boat: #
Pilots: tbc (D)
tbc (T)
2011 CALENDAR
15/16 April – Dubai, UAE
?/? June – TBA
16/17 July – Arendal, Norway
24/25 September – Stresa, Italy
22/23 October – Rio de Janeiro, Brazil (tbc)
1/2 December – Abu Dhabi, UAE
Här är resten av den engelska pressreleasen:
After an impressive debut season for Team Abu Dhabi and Class 1 rookie Rashed Al Tayer, taking three wins and one podium finish, Al Tayer is retained in the driver’s seat, with the team still to announce who will take the throttles alongside him.
Spirit of Qatar’s recently announced return to racing renews their great rivalry with the Victory Team. Sheikh Hassan bin Jabor Al-Thani and English throttleman Steve Curtis lead the team’s two-boat assault on the championship in Qatar 96, with Class 1 debutant Ali Al Neama teaming-up with the experienced Italian, Matteo Nicolini in Qatar 95.
Leading the line for European team success will be 2010 Edox Pole Position Champions Kolbjorn Selmer and Jorn Tanberg, the all-Norwegian pairing maintaining their partnership in Welmax for a third season, whilst fellow Norwegian outfit Zabo Racing look likely to maintain their 2010 pairing, with Paul Gaiser alongside throttleman Christian Zaborowski in Relekta.
Italy rolls out four teams and three all-Italian pairings in 2011: Fendi Racing will make its championship debut with owner-driver Luca Formilli Fendi and Giovanni Carpitella continuing a promising Class 1 partnership that began in Abu Dhabi last season with a podium, running an Outerlimits boat and engine package.
GiorgiOffshore has confirmed that throttleman Nicola Giorgi, who lines up for his 75th Grand Prix in Dubai, will partner Tomaso Polli who he first raced with in 2002, with Guido Cappellini resuming his partnership with Giampaolo Montaovoci, the pair teaming-up last year for fives races and grabbing two podium finishes.
Both Team D’Alessio-SCAM and Chris Parsonage Racing, the sole English entry, have confirmed their participation but are still to reveal their driver line-ups.
Den 10 mars öppnar Svenska Flugfiskemässan, flugfiskebranschens populära mötesplats. På mässan som går parallellt med Vildmarksmässan, arrangeras många aktiviteter, både för aktiva flugfiskare och nybörjare. Årets nyheter kommer också att presenteras, bland annat en helt ny flugbindningsmetod.
Nyutvecklad svensk flugbindningsmetod
På mässan presenteras många produktnyheter. Det är Europapremiär för J:sons svenskutvecklade metod för flugbindning. Flugorna är extremt naturtrogna. Med hjälp av J:son System är det möjligt att kopiera alla slags insekter – i varje stadium av en insekts liv: Puppor, nymfer, kläckare, vattenräkor med flera. Det är roligt och inte särskilt svårt och flugorna är effektiva för att fånga fisk.
Grunderna i flugfiske på 15 minuter
Naturbruksgymnasiet i Älvdalen står till tjänst med tips på utrustning, till exempel lämpliga spön, rullar, linor och övriga tillbehör för olika ändamål. Eleverna lär ut grunderna i flugfiske på 15 minuter och det finns möjlighet att provkasta flugspö på mässans kastbana.
Rätt diagnos av legitimerad spödoktor
Spöakuten, med den legitimerade spödoktorn Erik Orre i spetsen, lagar trasiga spön på plats, samt utför byten av öglor, rullfästen, kork och annat. Vid svårare sjukdomstillstånd kan inläggning på avdelning bli nödvändig.
Världseliten samlas på Flugbindargatan
En verklig publikmagnet är Flugbindargatan där besökare ges möjlighet att träffa 20 välmeriterade flugbindare från världens alla hörn. Några exempel på namnkunniga flugbindare som kommer till årets mässa är: A.K. Best från USA, Ole Kristian Skaar från Norge, Henrik Juhl Petersen från Danmark, Igor Stancev från Makedonien, Mick Hall från Australien och Peter Scheffler från Sverige.
Fiske i avlägsna vatten
En annan populär profil som gästar mässan är Kenneth Boström, som vet hur man maximerar flugfisket och gärna delar med sig av sin expertis. Kenneth var tidig med att leta efter fiskevatten utanför Sveriges gränser – även i några av de mest otillgängliga delarna av världen. På Svenska Flugfiskemässan kommer Kenneth att föreläsa och visa bilder från sina 40 år som upptäcktsresande flugfiskare. Hans resor har bland att tagit honom till det forna Tjeckoslovakien och Jugoslavien, Spanien, Nordafrika, Australien, Nya Zeeland, USA, Island och Ryssland. Kenneths föreläsning på Svenska Flugfiskemässan kommer framförallt att handla om hans resor.
Skärgården möter Vildmarken
Svenska Flugfiskemässan arrangeras i direkt anslutning till Vildmarksmässan, vilket ger ett stort mervärde för besökarna.
– Detta innebär att personer som aldrig har provat på flugfiske kan få upp ögonen för en ny aktivitet. Flugfiskarna kan passa på att köpa kläder och annan utrustning för fisketuren, eller inspireras att åka på någon av de många fiskeresor som resmålsutställarna tipsar om, säger Ulf Berglund, Mountain Media, som är medarrangör av Svenska Flugfiskemässan .
Mässorna kommer dessutom att gå parallellt med de fyra sista dagarna av båtmässan Allt för sjön. Samma entréavgift ger tillgång till alla tre mässorna.
– Mässorna blir en perfekt plattform för hela friluftsbranschen och en självklar mötesplats för alla som vistas i naturen. Synergieffekterna blir stora för både utställare och besökare, säger projektledare för Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan, tillägger Erik Rådström.
Öppettider: Torsdag och fredag 12-20, lördag och söndag 10-18
Info: www.flyfishingfair.com
Företaget Cargill har skrivit avtal med tyska SkySails GmbH & Co. KG (SkySails) om att använda vindkraft för att driva riktigt stora fartyg. Projektet, vars främsta fokus är att reducera miljöovänliga utsläpp med upp till 35 procent för handelsfartyg, ska nu skapa drakar för att hjälpa till med framdriften av fartyg upp till 30 000 ton.
I december ska Cargill installer en 320 kvm stor drake på ett fartyg som är på över 25 000 ton dödvikt. Det blir därmed världens största fartyg som delvis drivs med vindkraft på det här sättet.
Cargill och SkySails hoppas att få systemet att fungera riktigt bra under första kvartalet 2012. För en oinvigd ter det sig dock inte helt okomplicerat med tanke på väjningsregler, vad som händer om många fartyg börjar använda liknande teknik etc.
SkySails drake ska kopplas till fartyget med linor. Draken styrs helt automatiskt med ett datorbaserat system för att alltid kunna vnända vindkraften på ett maximalt sätt. Draken ska jobba på en höjd av 100-420 meter och flyga i en figur som en åtta för att vara så effektiv som möjligt.
Enligt en undersökning från FN (International Maritime Organisation) skulle upp till 100 miljoner ton utsläpp av koldioxid (CO2) försvinna varje år med SkySails metod använd på hela världens handelsflotta. Det motsvarar elva procent av koldioxidutsläppen i Tyskland varje år.
Info: http://www.cargill.com
Info: www.skysails.com
Kineserna ska erövra havet och den svenska dagsegelbåten Daytripper ska göra kineserna till ett seglande folk. Den och 1000-talet andra båtar kan ses på Allt för sjön på Stockholmsmässan. Den öppnar lördagen den 5 mars för allmänheten och för press redan 4 mars.
Kinesiska staten är med i projektet Daytripper och de satsar stort. En hel fabrik har byggts för att tillgodose kinesernas behov. 300 båtar om året ska byggas till att börja med. Och allt detta för att en svensk fick en idé.
Ocke eller Ted Mannerfelt (far och son), berättar på båtmässan hur det kunde bli på det här viset…
Båtmässan Allt för sjön går på Stockholmsmässan i Älvsjö den 5-13 mars.
Info: www.alltforsjon.se
Det är inte utan orsak modellen på fotografiet har kallats den perfekta sommarstugan. Båten levereras fullständigt inredd med ett komplett kök som även den kräsne kocken godkänner, vardagsrum, bastu, inklusive duschrum och WC samt mysigt sovrum.
Förutom terrassen på bottenplan där besättningen är skyddad för regn och solsken, finns det en generöst tilltagen terrass på taket för sköna solbad, mysiga fikastunder eller en njutbar middag vid solnedgången.
Genom sin katamarankonstruktion är CatMarina stabil och säker även om det blåser upp. Konstruktionen gör att CatMarina är osänkbar. Tack vare hennes ringa djupgående är det lätt att smyga in i grunda vikar för att ankra. Närhet till naturen och havsutsikt ingår som extra bonus.
CatMarina behöver inte lyftas upp under vintern. Lämna henne liggande i en skyddad vik och njut av vistelsen ombord då isen och snön täcker skärgården.
Info: www.catmarina.se
Systemtext har utvecklat en helt ny produkt för båtmarknaden – den självlysande och reflekterande Mastreflexen. Reflexen fästs i mastens topp och ökar säkerheten för både egen och andras besättningar. Mastreflexen kan kombineras med en bomreflex för ökad säkerhet när båten ligger för ankar.
En av Systemtexts säljare har utvecklat företagets senaste nyhet. Sven Totté, marknadschef på Systemtext:
– Idén fick han när båtens mast återigen skulle målas om med självlysande orange färg. Mastreflexen består av både självlysande och reflekterande folie. Kommer båten i sjönöd syns den både från luften från sidan. En enkel och genial lösning!
Mastreflexen ökar sjösäkerheten dygnet runt i nödlägen och sjögång upp till 60 grader.
– Idag finns det inget liknande på marknaden och bland båtfolket finns det ett behov av denna typ av produkter som ökar säkerheten på ett enkelt och effektivt sätt. Detta behov kommer att öka, säger Tommy Fehrm på Båtaccenten som kommer att sälja Mastreflexen.
Mastreflexen kommer att lanseras på Båtmässan Allt för Sjön i Stockholm 5-13 mars och kommer endast att säljas genom återförsäljare.
Pris 649 kr. Reflexens format är 500×200 mm. Förpackningen innehåller monteringsanvisning, skalpell, rengöringsservetter och montageskrapa. Mastreflexen är utvecklad av Systemtext, men är också ett resultat av det fördjupade samarbetet mellan Systemtext och 3M, vars folie används.
Mastreflexen kan kombineras med en bomreflex för ökad säkerhet när man ligger för en boj eller i hamn. Bomreflexen är placerad i ögonhöjd och syns tydligt.
Info: www.systemtext.se
2011 blir ett rekordår för turkiska Proteksan Turquoise, som ska sjösätta tre riktigt stora yachter under årets tre första kvartal. Först i sjön blev denna 164-fotare, som sjösattes 31 januari. Denna eleganta yacht på 50 m (164 fot) är designad av Dubois Naval Architects med inredning av Donald Starkey. 14 år efter sin första jungfrutur seglar hon igen under namnet “La Naturalle Dee”.
“La Naturalle Dee” har fortfarande kvar sin första ägare. Det var han som beställde den helrenovering som yachten nu har genomgått.
För en normal båtägare med normal plånbok är det näst intill obegipligt hur eleganta och påkostade dessa stora yachter är. Inredning, textilier och kvalitet är i en klass som de flesta av oss aldrig kommer i kontakt med.
När den här yachten projekterades 1993 var det under överinseende av designern Ed Dubois. Han skulel skapa ett skrov som var lättdrivet och stabilt med en överbyggnad som hade “stor potential”. Vid den tiden hade Donald Starkey gjort stort avtryck med sina inredningar i liknande yachter och valdes därför till att rita inredningen.
Varvet Proteksan-Turquoise Yachts etablerades av två ledande turkiska varv 1997 för att påbörja bygget av den 50 m långa “Mosaique”. Därefter har 13 andra megayachter på 40-58 meter levererats.
Tekniska specifikationer:
Längd: 55.4 meter (181.8 fot)
Bredd: 9.3 meter (30.5 fot)
Djup: 3.1 meter (10.2 fot)
Deplacement: 3.05 m (9.23 ft)
Konstruktion: Stålskrov, aluminumöverbyggnad
Deplacement: 650 ton
Fart (max): 17 knop
Marschfart: 12-14 knop
Räckvidd: 5 000+ Nm (vid 12 knop, med 10% reserv)
Klassning: Lloyds Register 100A1 Motor SSC Mono G6 LMC UMS MCA LY2 Compliant
Motorer: 2 x Caterpillar 3512B (1120 kW/1500 hk vardera)
Generatorer: 2 x Caterpillar C-9 (150 kW, vardera)
Bogpropeller: ZF Marine HRP (100 kW)
Stabiliserare: Quantum Zero Speed (2 x 4 kvm)
Bränsle: 83 500 liter
Vatten: 29 000 litrer
Vattenproduktion: 20 000 liter per dag
Kojer: Plats för 12 gäster i lyxiga kabiner och 13 besättningsmedlem i separata utrymmen.
Mindre båtar ombord: 1 Dariel 7,5 m, 1 Novurania 7,5 m , 1 Narwhal 4,8-meter SOLAS tender
Sebago har två nya skomodeller med nyutvecklad yttersula. Båda modellerna finns i storlekar 7-13. Triton Shore har Nubukläder i ovandel. Skon är kvartsläderfodrad och tygfodrad i ovanläder.
Skorna har vadderad plös, lättvikts EVA mellansula och Sebago Triton halkfria gummi Cup yttersula. Finns i färgerna Dark Grey/Blue och White/Light Grey. Pris 1 195 kr.
Triton Three Eye har precis som namnet antyder tre-raders snörning i övrigt uppbyggd på samma sätt som Shore modellen. Finns i färgerna Blue Night/Blue och British Tan/Brown. Pris 1 395 kr.
Info: www.sebago.se
Columbia Sportswears senaste innovativa teknologi, Omni-Dry, är branschens hittills lättaste och mest andningsbara vattentäta teknik1. Utvecklad för att hålla dig torr även under de mest fysiska aktiviteter, oavsett väderförhållande.
Under fysiska aktiviteter höjs kroppstemperaturen, vilket orsakar svett. Bär du då plagg som inte för bort svetten från din kropp känner du dig fuktig och blir lätt för varm eller kall.
Omni-Dry står emot både vatten och vind samtidigt som det andas ut fukt, detta resulterar i behagligare aktivitets- och utomhusupplevelser. Membranet består av 50% luft vilket ger låg vikt och kapacitet att andas ut 100 kubikcentimeter fukt per minut.
– Omni-Dry teknologin har en extremt hög andningsförmåga och fukten förs snabbt bort från kroppen. Membranet väger endast 7 gram per m2 och tillsammans med ett smidigt yttertyg och bra passform, ökar komforten markant för användaren, säger Christian Matti, Sverigechef för Columbia Sportswear.
Teknologin lanseras i samband med Columbia Sportswears vårkollektion med jackor för dam och herr.
Info: www.columbia.com
I samband med båtmässan Allt för Sjön 4-13 mars i Stockholm presenterar Oceanmarine Nordic en riktig pärla bland alla motorbåtsmärken, Comitti Boats. Båtarna är producerade i Italien. Comitti erbjuder mahogny och plastarbeten av högsta kvalité i sina båtar.
På toppen av La Dolce Vita perioden på 1950-talet, började båtbyggare Mario Comitti bygga snabba mahognybåtar vid stranden av sjön Como i norra Italien. Redan från början kännetecknades hans båtar av hantverk, stil och tekniska lösningar.
Processen för designutvecklingen fortsätter. De finaste materialen och de senaste metoderna i båtbyggande används för att bygga de tredubbla mahogny skroven. Den bästa datorstödda designen säkerställer den tekniska integritet i varje skrov.
Den nya Veneziaserien (på bilden Venezia 28) blandar de vackra linjerna i träbåtar med en sammansatt glasfiberskrov och ett handbyggt mahogny däck.
Idag Comitti är det enda kvarvarande italienska båtvarvet som bygger en klassisk hantverksbyggd motorbåt i mahogny.
– Det är fantastiskt att få representera ett varv med så mycket tradition och kunnande. Båtarna kombinerar traditionellt hantverk med moderna lösningar, byggmetoder och material, kommenterar Mats Friis-Liby, grundare och ägare av Oceanmarine Nordic AB.
Comitti finns idag i tre serier, dels de klassiska mahognybåtarna i två versioner, samt Venezia Sports Line och Elegance Line, med vardera tre båtar 22’, 28’ samt 34’.
På Allt för sjön har företaget tyvärr inte fått med en båt på plats denna gång, men det finns material och information att tillgå i Oceanmarines monter, B11:26
Info: www.oceanmarine.se
Tidningen Båtliv fortsätter att öka upplagan och är nu nära 150 000 exemplar. Enligt den nya upplagemätning som TS (Tidningsstatistik AB) presenterar idag 25 februari 2011 är Båtlivs upplaga 147 100 exemplar sex gånger per år, vilket innebär en ökning med 1 800 exemplar jämfört med föregående år.
– Båtliv är en medlemstidning som når ut till nästan alla Sveriges båtklubbar. Det ger oss automatiskt en stor upplaga, men vi vet att tidningen läses noga av vår stora läsekrets, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för Båtliv.
Båtliv är medlemstidning för Svenska Båtunionen, riksorganisationen för landets båtklubbar. Båtliv är en av flera medlemsförmåner för båtklubbsmedlemmarna. Bland övriga förmåner finns till exempel juridisk hjälp, hjälp med klubbens miljöarbete, båtklubbsförsäkring och ett dataregister för båtklubbar (BAS).
Av de övriga båttidningarna har två stycken upplagor som redovisas av TS:
På Kryss (medlemstidning för Svenska Kryssarklubben) har 26 700 exemplar i upplaga (ingen förändring).
Praktiskt Båtägande har 20 400 exemplar i upplaga (minus 1 400 ex).
På Allt för Sjön i Stockholm blir det världspremiär för en riktigt het svensk nyhet. Det är en av de hetaste svenska båtnyheterna på många år som gör entré när Ruptech 32, som har väckt ett väldigt stort intresse redan på ritningsstadiet, visas upp. Leveranserna till kunderna börjar till sommaren. Båten kommer att visas med en rad nya tekniska innovationer utöver det koncept som redan har lanserats.
På båtmässan Allt för Sjön visar Ruptech två båtar, en vit och en grå, med mycket ny och spännande teknik ombord.
Skrov, däck och överbyggnad tillverkas med modern och miljövänlig vakuuminjiceringsteknik med multiaxiella glasfibervävar, vinylester och ISO polyester samt förstärkningar i kolfiber och kevlar.
Ruptech 32 är utvecklad för att användas i alla väder året runt och har ett högeffektivt skrov med luftsmord stegbotten av Ocke Mannerfelt. Designen och konstruktionen kombinerat med modern tillverkningsteknik garanterar hög prestanda, bra bränsleekonomi och goda sjöegenskaper.
Info: www.rupertmarine.com
Kustbevakningsflyget har under gårdagen fotograferat och filmat det hårda isläget i Östersjön. På Kustbevakningens hemsida finns flera bilder och även filmer som beskriver hur kylslagen Östersjön är i februari 2011. Foto: Kustbevakningen.
Info: www.kustbevakningen.se
Världens vackraste skärgård bör upplevas tyst och nära vattnet! Sailstar arrangerar en eskader för jolleseglare med start från Trälhavet utanför Åkersberga via Siaröfortet, Finnhamn, Sandhamn, Möja och Gällnö en augustivecka i sommar när vattnet är varmt. Boendet är på vandrarhem eller värdshus och vi kommer att besöka en hel del av Stockholms skärgård, både de lugna och naturnära vikarna men även seglarmetropolen Sandhamn där vi stannar två nätter, med en tänkt dagsutfärd till Grönskär “vilodagen”.
Två följebåtar, kommunikationsradio till alla och hela evenemanget arrangeras som en fortsättningskurs borgar för säkerhet. Deltagarna kan välja att segla med Sailstars jollar eller med egen jolle, mindre dagseglare är också välkomna.
Eskadern kommer att äga rum 8-14 augusti.
Sailstar arrangerar seglarskolor för barn och vuxna, från introduktionskurser, prova-på kurser, grundkurser till fortsättningskurser och eskader.
– Vi utbildar företrädesvis i jollar där vi lär oss bäst och snabbast. Vi har kurser i Skärgårdsstad, Linanäs, ute i Stockholms skärgård på Gistholmen och vi har “lyxkurser” för vuxna och singlar ute på Rastaborg, Ljusterö. Dessutom så arrangerar vi skolresor, säger Tomas Sandström på Sailstar.
Sailstar ställer ut på båtmässan Allt för sjön och där visar de även vår helt nya utbildningsbok “Lära sig segling, cool, kul!”
Info: www.sailstar.se
Volvo Personvagnars deltagande på världens största utställning för klassiska fordon är i år koncentrerat till ett jubileumstema som emotses av många entusiaster – Volvo P1800 50 år. Bilen ritades av Pelle Petterson, som är mest känd för sina många Maxi segelbåtar och ett antal motorbåtar från tillverkare som Nimbus Boats och Crescent.
Vid årets utställning – som pågår 30 mars till 3 april – är det Volvo P1800 som uppmärksammas. Under våren 2011 är det nämligen 50 år sedan Volvos sportiga coupé sattes i produktion och började levereras till ivriga kunder som sett bilen på bilder redan ett år tidigare. Ingen annan enskild Volvo-modell har kanske gjort ett mer markant avtryck i Volvos bilhistoria eller blivit en sådan kändis, och det är väl värt att uppmärksammas. Jubiléet firas bl a med en unik samling utställda 1800:or samt några mycket välkända personligheter med synnerligen starka kopplingar till bilen.
I Volvo Cars Heritage-montern kommer sex mycket speciella exemplar av denna Volvos kanske mest välkända modell att finnas:
– X1 – den allra första 1800-prototypen, handbyggd 1957 hos Frua i Turin.
– P1800 1961 – en riktigt fin serietillverkad bil från Jensen Motors i England.
– P1800S 1963 Rally – bilen har deltagit framgångsrikt i många rallyn och är även “filmstjärna”.
– 1800S 1966 Volvoville – en av få existerande äkta USA-byggda cabrioleter.
– 1800E 1971 – nyrenoverad av mästarhand, ett toppexemplar av den mest ovanliga typen.
– 1800ES 1971 – den sportiga herrgårdsvagnen med alla smeknamnen som dessutom fyller 40.
…och firas med världsstjärnor
Inte bara bilar står i fokus på TechnoClassica. Människor som är starkt förknippade med 1800:an kommer också till Essen. Volvo Cars Heritages monter kommer att gästas av den kanske största 1800-celebriteten av dem alla, Pelle Petterson – mannen som designade bilen 1957 och som dessutom är världsberömd båtkonstruktör och olympiamedaljör. Dessutom kommer Irv Gordon från USA att vara på plats. Irv är mannen som tillbringat mer tid än någon annan i hela världen bakom ratten i en 1800. Hans bil, som körs dagligen, har över 4.500.000 km på mätaren! Ett Guinness världsrekord som troligen aldrig kommer att slås.
Gram istället för kilon
På technoClassica kommer också Original Technical Publications – Volvo service- och verkstadslitteratur överförd på DVD – att presenteras. En liten skiva ersätter numera kilovis med papper när man behöver arbeta med sin klassiska Volvo eller beställa reservdelar. I dagsläget omfattar OTP all tillgänglig service-, verkstads- och reservdelslitteratur för samtliga Volvo-modeller mellan 1927 och 1999 fördelat på 11 skivor och på flera språk.
En annan intressant Heritage-verksamhet är vackra högkvalitativa bildförstoringar av klassiska Volvo-bilar, utförda av volvoprints.com. Det finns hundratals olika bilder att välja mellan. I Essen kommer framförallt 1800-modellen att betonas. Bilderna kan beställas och levereras på plats.
Ansvarig för Volvo Personvagnars deltagande på Techno Classica är Volvo Cars Heritage som har till uppgift att tillvarata och presentera Volvos historia och traditionsrika arv och som givetvis är representerat på plats. Volvo Cars Heritage finns i hall 3, monter nummer 3.0-257.
För mer information om Volvos klassiska bilmodeller gå till http://www.volvocars.com.heritage/
Här är en helt ny jacka med trelagers Gore-Tex Pro Shell laminat som ger suverän slitstyrka, andasförmåga och vatten-/ vindtäthet. Jackan har inrullningsbar två-vägs justerbar fluoriserande huva, kragen och huvan är fleecefodrade invändigt. Artikulerade ärmar ger ökad rörlighet och komfort. Muddarna justeras både in- och utvändigt. Dragkedjan skyddas av dubbel stormflap med dränagekanal. Fleecefodrade handvärmarfickor, stora cargofickor med dränerande nätfoder, fäste för livväst, reflexpaneler.
Jackan finns i fem olika färger: Black, Orange, Platinum, Red och White. Storlek S-XXL. Pris 5 495 kr.
Info: www.musto.se
Kommentarer
Grattis Volvo Cars,mästarhanden som designade och mästarhänderna som så varsamt renoverde …!
hälsar en som fått åka med både på vattnet och på land.