Nyheter

Windy Boats AS är Norges ledande båttillverkare. Företaget har byggt båtar sedan 1966 och har sitt huvudkontor samt tillverkning av Windys 25-44 fot i Arendal, Norge. Dotterbolaget Windy Scandinavia AB i Västervik bygger Windys 48-58 fot samt serien Oceancraft, vilken består av mindre sportiga, strömlinjeformade motorbåtar. Företaget har sin tillverkning av större båtar i svenska Västervik.

Pressrelease:

Windy 40 Maestro är en elegant tvåkabins Sportcruiser med en stor sällskaplig sittbrunn och en praktisk och smäcker allväders hardtop. Windy 40 Maestro har en länge på 11,99 m, bredd på 3,70 m och torrvikten är 7600 kg. Båten erbjuds med tre olika motoralternativ och med Volvo Penta 2 x D6 har den en toppfart på cirka 44 knop.

Midskepps, under däck, finns en privat salong och ett rymligt, välutrustat och toppmodernt kök. Mittkabinen har en dubbelkoj och den rymliga chefskabinen ligger i fören. Båten har ett stort toalettutrymme med dusch.

Standardinredningen är tillverkad av ask, med ett brett utbud av klädselval.

Windy 40 Maestro är uppbyggd med en tekniskt avancerad, miljövänlig vakuuminsprutnings-teknik. Tekniken ger ökad styrka och betydande viktbesparingar vilket i sin tur leder till bättre sjöegenskaper. Tillverkningstekniken kombinerad med båtens skrovform ger en båt med klassledande prestanda och enastående bränsleekonomi.

Info: www.gillholmsmarina.se

Engelska Fairline Boats vann den åtråvärda utmärkelsen “Motor Boat of the Year Award 2011” i klassen “Sportscruiser Above 45ft” med sin Targa 58 GRAN TURISMO, som lanserades i januari 2010. Det är det tredje året i rad som Fairline har vunnit en utmärkelse inom Motor Boat of the Year Award. Priset delas ut på London International Boat Show.

Själva utnämningen och valet till Motor Boat of the Year Awards görs av en jury med båttestare från de engelska båttidningarna Motor Boats Monthly och Motor Boat & Yachting. Tidigare har bland andra svenska Nord West Yachts vunnit utmärkelsen för flybridgebåtar under 50 fot två år i rad, något som inte föll helt i god jord bland de stora engelska motorbåtsvarven.

– Den här kategorin skapade nästa ett upplopp vid juryns möte eftersom det var svårt att bedöma vad som kännetecknar en sportscruiser nu när allt fler varv förser de här båtarna med flybridge, säger Hugo Andreae, redaktör för Motor Boat & Yachting.

– Vår vinnare är en båt som inte bara ger mycket till sin ägare i sjön utan också presenterar ett antal nya lösningar som är till fördel för båtägaren. Allt detta finns hos Fairline Targa 58.

Info: www.fairline.com

Som en del av projektet Vac from the sea söker nu Electrolux tillsammans med forskningsorganisationen 5 Gyres en besättningsmedlem till en expedition i Sydatlanten. Det är ett kvalificerat uppdrag för en kombinerad erfaren skribent, fotograf och seglare.

Expeditionen kommer att lämna Beaglekanalen den 3 mars och vara till sjöss i elva dagar innan de når slutdestinationen Valdivia i Chile den 14 mars.

Expeditionen är något utöver det vanliga men vinnaren ska inte förvänta sig en semesterresa. Alla besättningsmedlemmar ombord kommer förväntas arbeta tillsammans. Den som får chansen att bli en besättningsmedlem kommer också att uppmanas att rapportera och informera om expeditionen och dess upptäckter på Vac from the sea-bloggen.

Kriterier för sökande:
• Ha ett genuint intresse för miljöfrågor, särskilt marina plastföroreningar
• Vara en erfaren skribent och fotograf
• Vara en lagspelare som är villig att göra sin del av besättningens uppgifter (hjälpa till med skift, matlagning, städning och hjälpa forskare vid behov)
• Inte ha lätt för att bli sjösjuk
• Kunna simma 200 meter
• Kunna lyfta 1/3 av sin kroppsvikt
• Beredd att arbeta udda tider
• Tala funktionell engelska

Ansökan:
Den som vill bli en besättningsmedlem ansöker genom att spela in en kort film där han eller hon talar om sitt namn, bostadsort, varför just han eller hon är lämpad och hur deras närvaro skulle kunna bidra på resan. Filmen ska läggas upp på Youtube och länken skickas till electrolux@vacfromthesea.com

Sista ansökningsdatum är den 31 januari.

Om 5Gyres:
5 Gyres uppdrag är att bedriva forskning och upplysa om de globala konsekvenserna av plastföroreningar i världens hav. På en expedition som går mellan Walvis Bay, Namibia till Montevideo, Uruguay (5 januari-4 februari) kommer Electrolux och 5 Gyres tråla efter plast i den södra delen av Atlanten. Plasten kommer att analyseras på labbet i Redondo Beach, Kalifornien, och senare skickas till Electrolux för att vara en del av utställningen Vac from the sea.

Snart är det dags för världens största båtmässa inomhus – BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Bavaria står för en rad premiärer på mässan. Förutom den nya, stora CRUISER 50 som premiärvisas från och med första lördagen kommer även en ny Sport-version av Bavaria CRUISER 40 att visas upp med premiärparty söndagen 23 januari.

Båten har ett högprestandaskrov ritat av Farr Yacht Design, som tillsammans med Sport-Option gör Cruiser till en sann racer, enligt Bavaria. Trots detta har båten den komfort och de utrymmen som förväntas av en båt i den här storleksklassen. Kostnaden är 14 999 extra på toppen av baspriset, vilket ger en prestandabåt till ett mycket konkurrenskraftigt pris.

Det huvudsakliga konceptet för Bavaria CRUISER 40 har optimerats främst vad gäller vikten för att öka båtens prestanda. Detta åstadkoms genom att optimera båtens interiör och genom att använda viktbesparande material vid själva bygget av båten.

En längre och smalare mast och racebom från svenska Seldén Mast och en ny prestandaköl är några typiska kännetecken för 40.S. Bland de andra egenskaperna märks:

• Tysk skotning av storen
• Prestandabeslag från Seldén
• Kolfiner Spinnakerbom
• Kompositratt med Y-formade rattekrar
• Lewmar “Mamba” styrsystem
• Lewmar “EVO” vinschar
• TackTick® Micronet Race Electronic med Maxi Displays på masten
• Hydraulisk backstagsspännare

Den nya CRUISER 40.S kommer att lanseras i stor skala. Teamet runt Match Race Germany såväl som regattastjärnan Markus Wieser finns på plats vid världspremiären.

Info: www.bavaria-yachtbau.com

Info: www.bavariasverige.se

Idag har en översyn av den regionala organisationen och ledningen presenterats för personalen i Kustbevakningen. I översynen förordas ett förslag om två kustbevakningsdistrikt.

I den översyn som nu lämnats över till gd föreslås en ny regional organisation med två Kustbevakningsdistrikt, två ledningscentraler och en flygledning. Skälen är att en organisation med två kustbevakningsdistrikt, Väst och Ost, frigör runt 21 Mkr årligen för den sjögående verksamheten.

De två distriktens ledningar lokaliseras till Stockholm och Göteborg och flygledningen blir kvar i Skavsta.

− Jag vill poängtera att detta är ett förslag och att beslutet kan komma att se ut på annat sätt än i utredningen. Jag kommer nu att noga överväga olika alternativ innan jag fattar beslut, säger generaldirektör Judith Melin, som efter MBL-förhandlingar väntas fatta sitt beslut i slutet av februari.

Under hösten 2009 presenterade Kustbevakningens gd Judith Melin sin inriktning för styrningen av Kustbevakningen. I den ingår ett antal utredningsuppdrag, bland annat den översyn av regionledningar och ledningscentraler som idag presenterats.

− Målet är att skapa så mycket kustbevakning som möjligt och att utväxlingen av kustbevakningsinsatserna blir optimal. Det kan till viss del tillgodoses med ökade resurser, men också genom att vi är beredda att pröva vårt sätt att arbeta och vårt sätt att leda och styra verksamheten, skriver gd Judith Melin i sin inriktning.

Sveriges första och hittills enda exemplar av 31-fotaren Pursuit OS 315 Offshore finns nu hos generalagenten Gulves Stockholm. Pursuit OS 315 Offshore är en av Pursuits mest kraftfulla, välutrustade och komfortabla båtar som trots sin storlek bjuder på snabb acceleration och smidighet.

– Ända sedan starten 1977 har Pursuit Boats ständigt strävat mot perfektion av kvalitet, design och prestanda. Därav namnet Pursuit. Pursuit OS 315 Offshore är ett tydligt exempel på tillverkarens kompromisslöshet vad gäller kvalitet och utförande. Det är en båt som håller för mycket hårda påfrestningar och som bjuder på hög komfort och trygghet, säger Mats Andersson, säljare och delägare på Gulves Stockholm.

Pursuits arbete för att bli bäst i klassen belönas varje år med kundernas lojalitet, konkurrenternas efterapningar och medias beröm och höga rankningar. Till exempel har Pursuit OS 315 Offshore lyfts till skyarna av båtmagasinet Lakeland Boating magazine i ett omfattande test.

Testpiloten Tom Thompson imponerades av kraften, sjödugligheten, robustheten, komforten och inte minst Pursuits omsorg för detaljer. Så här skriver han:

”Uttrycket att något är värt mer än summan av alla delarna gäller Pursuit OS 315 Offshore. Detaljerna på OS 315 är utformade på ett exceptionellt sätt. Ett exempel är den integrerade hardtopen. Den är mjukt sammanvävd med den stora glasfiberinramade vindrutan, vilket ger dig en obegränsad panoramasikt från styrhytten. Vindrutans paneler är höga och inbäddade i tunna glasfiberbaserade stödposter för att minska oljud och vibrationer under färd… /…

När jag testkörde OS 315 var vinden stark och vågorna höga. Vattnet skummade kraftigt upp över fören, men jag behövde aldrig slå på vindrutetorkarna. Pursuit har byggt ett robust skrov som effektivt parerar vågor och absorberar stötar och som svarar snabbt på styrningen. Med dubbla 250 hästars utombords Yamahamotorer kunde jag accelerera från noll till 26 knop på 11,7 sekunder och nå en toppfart på lite drygt 40 knop.”

Info: http://gulves.se/boats.aspx?BoatID=110&Status=1

Idag lämnar Sjöfartsverket över vrakutredningen till regeringen, där fartygsvraken i farvattnen kring Sveriges kuster har inventerats och bedömts med tanke på hot mot den marina miljön.

Cirka 17 000 fartygsvrak finns inventerade i farvattnen kring Sveriges kuster och 31 av dem har nu hamnat på en lista över sjunkna fartyg som innehåller bränsle eller farligt gods som kan skada den marina miljön.

Sjöfartsverket har haft uppdraget att leda den vrakutredning som idag överlämnas till regeringen och där framgår att sannolikheten för snabba och stora utsläpp är små, men att risken i ett antal fall är stor för långsamma läckage som påverkar den marina miljön.

I utredningen föreslås nu närmare analys av de vrak som utpekas som de mest påtagliga miljöriskerna och att regeringen föreslår en koordinator för det arbete som nu krävs för att skydda den marina miljön.

Mer information och hela utredningen finns på Sjöfartsverkets webbplats, www.sjofartsverket.se

Seven Seas är ännu en ny yacht i raden av nybyggen. Båten levererades till sin ägare redan i november 2010. Hon tillhör samma båtserie som flera kända större yachter från varvet Oceanco med namn som Amevi, Alfa Nero, Anastasia, Vibrant Curiosity och Sunrays. Seven Seas är på 86×14,2 m.

Det är varvet Oceanco som i samarbete med skeppskonstruktörerna Nuvolari & Lenard, Azure Naval Architects och Wright Maritime Group har skapat denna enastående yacht. Enligt ägarens önskemål har hon många speciallösningar. Huvudsalongen är till exempel utrustad med ett professionellt biosystem och en skärm på 5m X 2m m samt två rader med biofåtöljer. I anslutning till salongen finns en 250 m² stor yta för att allt från galafester till mingelparty. Så långt borta från vanligt svenskt båtkliv som man kan komma, ungefär.

Projektanläggningen speglar dessutom – om man vill – bilden även på vattnet och i yachtens pool.

Seven Seas är utrustad med dubbla 4 ,680 hk/3 492 kW MTU dieselmotorer och kan nå en fart på 20 knop med full komfort bibehållen. Byggaren, Oceanco, är så nöjda att de nu förbereder sig för att bygga ännu fler väldigt lyxiga yachter i klassen över 100 m.

Tekniska specifikationer
Byggare: Oceanco
Typ: Stålskrov och aluminumöverbyggnad
Längd ö a: 86m / 282.15ft
Bredd ö a: 14.20 / 46.59ft

Framdrift
Motorer 2 x 4,680hp / 3,492kW MTU 16V 595 TE 70
Maxfart 20 knop
Klassificering X100 A1 SSC Yacht (P) MONO G6 XLMC UMS
MCA Large Commercial Yacht Code (LY2)

Accommodation
Owner Master suite, study, owner’s lounge, lobby and private exterior deck area with whirlpool
Guests 4 Guest suites + 2 VIP suites

Design
Naval architect Oceanco / Azure Naval Architects
Exterior designer Nuvolari & Lenard
Interior designer Nuvolari & Lenard
Interior decorator Molly Isaksen Interiors

Delivery 2010

Foto: Flying Focus

Owner’s representative Wright Maritime Group

Info: www.oceancoyacht.com

De italienska storvarven verkar ha orderböckerna fulltecknade med order från excentriska båtkööpare. Bilden visar Pershing 115 nummer nio som sjösattes häromdagen. Liksom flera av hennes systrar är hon utrustad med dieselmotorer och gasturbin samt vattenjet. För köparna av den här sortens båtar verkar toppfart och hästkrafter vara något av det viktigaste i livet. 115-fotaren toppar uppåt 52 knop.

M/Y Pershing 115 nummer 9 sjösattes i Marina dei Cesari i italienska Fano. Den här båtmodellen utrustad med gastburiner utgör det verkliga flaggskeppet från Ferretti Group, som äger Pershing. Båten är producerad i Mondolfo.

– Denna nya Pershing 115 är en unik produkt som verkligen är i framkant, säger Nada Serafini, Brand Manager hos Pershing.

– Den har skräffarsytts för sin ägare och har många unika kännetecken såsom extremt god komfort, prestanda, design och klass. Sjösättningen av skrov nummer 9 bevisar den växande framgången för Pershings varumärke på den internationella båtmarknaden.

Pershing 115 är en maxi yacht på 35 meter. För konstruktionen och projektledningen står personal hos Pershing själva samt Architect Fulvio De Simoni, AYT (Advanced Yacht Technology) hos Ferretti Group, ett av världens mest avancerade centers för båtdesign och båtkonstruktion.

Detta flaggskepp har fyra stora kabiner (en ägarkabin och tre gästkabiner), som har plats för totalt nio personer samt en besättningskabin med fem kojer. Bland kännetecknen på yachten finns franska fönster, som skiljer cockpit från salongen. Själva cockpit är på rejäla 24 kvadratmeter. Salongen har ett teakbord för tio personer, en bar, ett stort solarium and, och en inbyggd 32” TV i taket.

Pershing 115 är försedd med två dieselmotorer från MTU med en total effekt på 7 400 hk. Dessutom har den Kamewa Rolls Royce vattenjet propeller för en maxfart på cirka 38 knop – med dieseldrift. Själva gasturbinen är en Vericor TF50, som främst används i flygplan. Den ger över 5 100 hk och höjer toppfarten till 52 knop.

Info: www.ferrettigroup.com

Med DEFA:s nya batteriladdare SmartCharge 4A behöver du inte längre oroa dig för att laddningen av batteriet ska gå fel. Batteriladdaren tänker åt dig och garanterar en säker laddning av batteriet.

– Det kan i princip inte gå fel när du laddar batteriet med DEFA SmartCharge. Laddaren är extremt användarvänlig och anpassar sig automatiskt till det batteri som ansluts och ser till att det blir rätt laddningskurva till den storlek som batteriet har, säger Jens Holmström, produktspecialist för DEFA, på KG Knutsson AB. Batteriladdaren styrs med en ON/OFF knapp. Anslut laddningsklämmorna till batteriet, stick el-kontakten i ett 230V eluttag och tryck på ON-knappen. Enklare än så blir det inte. Batteriladdarens design ger en användarvänlig, effektiv och problemfri laddning och konstruktionen säkerställer att inte gnistor eller misstag uppkommer under laddning.

Perfekt för batteriunderhåll
Laddaren passar även för underhåll av batterier till båtar, motorcyklar och andra fordon som står oanvända under en längre period. Den kan vara kopplad till batteriet hela vintern. En strömsparfunktion identifierar batteriets laddningsbehov och avaktiverar laddningen när batteriet är fullt. Laddaren drar endast ström när den verkligen behöver det, vilket innebär optimalt batteriunderhåll med minimal strömförbrukning. Dessutom är batteriet fulladdat när säsongen startar. SmartCharge har en automatiskt temperaturkompenserad laddningskurva; batteriet laddas med en högre spänning när det är kallt och lägre spänning när det är varmt. Laddaren har också en manuell funktion för höjd spänning till de batterier som kräver det.

Genomtänkt design
För att slippa allt trassel med kablar och oreda har SmartCharge en unik design där kablar och kontakter kan förvaras integrerade i laddaren. Baksidan av laddaren har en inbyggd magnet och är gummerad för att inte repa lacken på fordonet. Nya DEFA SmartCharge kommer att finnas i handel till våren.

Nu är den klar, den första Navimo-katalogen! I den är det samlat alla egentillverkade produkter inom Navimo Group, såsom Plastimo, Lofrans, NuovaRade, MaxPower, Goiot m.fl., samt ett stort antal kända varunamn från mer än 80 ledande producenter inom marinbranschen.

Tillsammans ger detta ca 18000 artiklar fördelade på 845 sidor i en av Europas absolut största marinkataloger. Produktutbudet är enormt, allt från skruv och schackel till livflottar och nedsänkbara bogpropellrar. Katalogen trycks på 8 olika språk varav den svenska versionen distribueras i Skandinaven. Under senare delen av januari kommer den även att finnas i form av e-katalog på nätet.

Distribution av katalogen och produkterna i den sker genom marinhandlarna uti landet. Den blir alldeles för tung att skickas per post. Leveranser kommer i huvudsak ske från Navimo Nordic´s lager på Henån. Här lagerförs en stor del av sortimentet och härifrån servas återförsäljare och båtproducenter i hela Skandinavien. Centrallager ligger mitt i Frankrike.

Regal erbjuder inför 2011 sin 6,4 m Regal 2100 bestyckad med Volvo Pentas 4,3 GXi bensinmotor med deras Duoprop drev, köregenskaperna med denna kombination är fantastiska, aldrig tidigare har 4,3 GXi motorn känts så stark och arbetat så väl längs med hela registret som nu.

JKM Marin håller till i “potatisstaden” Alingsås. Företaget erbjuder en mängd olika båtmodeller i sitt program, allt ifrån 6 m till över 16 m. Med motorer ifrån Mercury/Mercruiser, Volvo Penta, Honda, Yamaha, Suzuki, PCM.

JKM Marins målsättning är att erbjuda er som kund så mycket båt som möjligt för pengarna.

Den 5-13 februari finns JKM Marin på Båtmässan i Göteborg och mellan den 5-13 Mars i Stockholm.

Airshipribs tas nu in till Sverige av JKM Marin AB. Under båtmässorna i Göteborg i början av februari och i Stockholm i början av mars kommer Airshipribs R8 att visas upp. Det är en båt som med Mercurys Verado utombordsmotor på 350 hk uppnår hastigheter runt 70 knop.

JK Marin erbjuder en mängd olika båtmodeller i sitt båtprogram, allt ifrån 6 m till över 16 m. Detta med motorer från Mercury/MerCruiser, Volvo Penta, Honda, Yamaha, Suzuki och PCM.

Båtmässan i Göteborg pågår 5-13 Februari.

Båtmässan Allt för sjön i Stockholm pågår 5-13 mars.

Info: http://www.jkmmarin.se/

Antalet omkomna genom drunkning fortsätter att minska. Under 2010 omkom totalt 79 personer vid drunkningsolyckor. Det är andra året antalet understiger 100 personer och det lägsta antalet registrerade någonsin under ett år.

Antalet drunknade har minskat med ca 900 personer per år sedan början av 1900-talet. Under 40-talet hade antalet halverats till cirka 500 drunknade. Under 60-talet uppgick drunkningstalen till cirka 340 personer/år varav inom båtlivet cirka 120 personer/år. Motsvarande siffror för 2010 är 79 respektiver 29 personer.

Drunkningsolyckorna minskar trots ökat antal invånare och ett större och rörligare friluftsliv. För andra året i rad visar sammanställningen att färre än 100 personer omkom vid drunkningsolyckor. Vad är det som händer och vilka är de tänkbara orsakerna? Vi vet att vädret spelar roll likaså vattentemperaturen.

Simkunnighet och vattenvana är viktig kunskap för att undvika drunkningsolyckor. Rätt attityder och beteenden vid vatten och i båtar är mycket troliga orsaker till den positiva trenden. Det omfattande förebyggande arbete som enträget och under lång tid utförts av säkerhetsmedvetna föräldrar, olika organisationer, skolor, myndigheter, kommuner, allmänhet m.fl. har säkerligen spelat en mycket viktig roll för minskningen av antalet drunkningsolyckor. Detta arbete får aldrig upphöra utan bör istället intensifieras.

Alla har vi ett förhållningssätt till vatten. Genom skolan försäkrar vi oss om att simkunnigheten liksom kunskap för säkert beteende i, vid och på vatten når alla.

Enligt SIKA Rapport 2009:3 uppskattas kostnaden för ett dödsfall (så kallat olycksvärde) i trafiken till drygt 22 miljoner kronor. Det är alltså en god affär att arbeta förebyggande.

Låt oss alla glädjas åt den positiva trenden och samtidigt fortsätta arbetet med att öka trygghet och säkerhet vid vatten för alla.

Det är dags att utse Tummen Upp 2011. Utdelningen sker som vanligt under högtidliga former på båtmässan Allt för sjön i Stockholm i mars. Göran Luthander (bilden) från Årjäng är en riktigt värdig vinnare av Tummen Upp 2010. Han fick sitt stipendium på 15 000 kr på Allt för sjön 5 mars 2010.

Den här gången är Tummen Upp mer prestigefylld än någonsin. Förutom i Sverige utses Tummen Upp stipendiater även i Norge och Finland. Båttidningarna Båtmagasinet (Norge) och Vene (Finland) står för de arrangemangen tillsammans med International Färg AB.

I Sverige är det Båtlivs läsare som väljer och nominerar kandidaterna till Tummen Upp, båtlivets mest ansedda pris till den bästa kompisen i båtklubben.

Skicka oss ett E-mail eller ett brev med en text som beskriver din/er kandidat och helst även bilder på personen.

Den vi söker och belönar är en person – man eller kvinna – som har uträttat något särskilt bra för sin båtklubb och sina båtkompisar. Kort sagt, en riktigt go´ kompis i båtklubben.

Stipendiaten belönas med en summa på 15 000 kr.

Tummen Upp är Båtlivs riksomfattande kampanj för att uppmuntra och inspirera båtfolket i Sverige. Detta sker i samarbete med International Färg AB.

Vi behöver anmälningarna snarast. Skicka dem till:
TummenUpp@batliv.se

Eller skicka till: Tummen Upp, Båtliv, Ö. Vittusgatan 36, 371 33 Karlskrona.
Båtlivs redaktion

Tummen Upp är ett samarbete mellan tidningen Båtliv och International Färg AB

Bilden:
Göran Luthander, vinnare av Tummen Upp 2010.

Skärgårdsfotografen Sören Colbing har sjösatt sin nya båt ”Skärgårdsströvaren”, som nu ligger vid bryggan i Nynäshamns gästhamn. Båten ligger fast i isen, men är redo för nya skärgårdsturer så fort vädret tillåter.

Skärgårdsströvaren är tillverkad i aluminium och skrovformen gör den både tystgående och lättdriven, trots sina nio meter, och därmed också bränslesnål.

– Som skärgårdsentusiast är miljön viktig för mig men jag vill också att många fler ska kunna njuta av allt underbart skärgården erbjuder, säger Sören Colbing. Det finns idag inte så många båtar som erbjuder stora utrymmen och samtidigt en låg bränsleförbrukning. Att få till en tydlig miljöprofil i en niometers båt var den viktigaste sporren under utvecklingsarbetet.

Klassiskt modern
Designen, skapad av Per-Micael Palmgren, speglar klassiska båtlinjer från förr. Samtidigt är materialvalet, återvinningsbar aluminium, modernt och miljöriktigt. Skärgårdsströvaren är framtagen i samarbete med Nynäs Aluminiumbåtar som har flera decenniers erfarenhet av aluminiumbåtstillverkning.

Båtens segelbåtinspirerade skrovform med en ”smal” vattenlinje ger ett bra ”släpp” i aktern. Skrovformen bidrar till att göra båten lättdriven och bränslesnål utan att ge avkall på utrymmet ombord. Skärgårdsströvaren gör, trots sin storlek, små vågor. Något som kommer att uppskattas av andra på sjön.

Med den 9 m långa båten går det, tack vare det kraftfulla aluminiumskrovet, att smyga in och njuta av grunda arkipelager utan att behöva vara orolig för skador vid ofrivilliga kontakter med stenar och klippor.

– Valet av utbordare var enkelt, säger Sören. Jag är imponerad av Suzukis teknologi och kvalitet. Deras miljöprofil passar dessutom Skärgårdsströvaren perfekt. Den ”kvalitetsresa” de gjort sedan början av 1990-talet är mycket imponerande!

Båten som är utrustad med Suzukis utbordare kan köras med ett brett register gällande motoreffekt utan att kör- och sjöegenskaperna försämras.

Bildtext:
Sören Colbing hoppas att Skärgårdsströvaren ska inspirera till upptäckarglädje och att båten ska och ge alla möjlighet till ett inspirerat båtliv i skärgården.

Info: www.colbing.se

På årets båtmässa i Düsseldorf blir det premiär för nya Fjord 36 Open. Det är en lillasyster till Fjord 40 Open, som presenterades för ett par år sedan. Linjeföringen är lika extrem som hos 40 Open. Det innebär många skarpa linjer och tuffa lösningar. När Båtliv provkörde 40 Cabin (samma skrov som 40 Open) så uppskattade vi särskilt det lättdrivna och gedigna skrovet.

Den som längtar efter 70- och 80-talets klassiska Fjordbåtar är troligen inte särskilt intresserad av den här nya båtserien, som vänder sig till mycket moderna och djärva båtköpare.

Efter att det tyska segelbåtsvarvet Hanse Yachts köpte Fjord 2005 har utvecklingen gått mot allt mer extrema båtar med en design som påminner om italienska Wally Boats. Det betyder raka linjer, raka fribord och väl utnyttjade däcks- och innerutrymmen.

Fjord 36 Open är utrustad med två stycken Volvo Penta 260 D4-motorer och IPS, vilket ger mycket hög hanterbarhet. Båten kan även fås med en enklare och billigare motorlösning i form av Volvo Pentas D4-motorer på 300 hk.

För designen står Patrik Banfield och Jim Wilshire, som även har ritat flera av Walleybåtarna.

Tekniska data:
Längd: 10,80 m
Bredd: 3,65 m
Vikt: 6,0 ton
Bränsletank: 600 liter
Vattentank: 160 liter
Toppfart: 36 knop
Motorer: 2 x 260 hk VP D4 PDA Drive+IPS (2×300 hk VP D4)
Pris: cirka 2,3 Mkr

Info: www.bryggan.net

I takt med att Apple iPad blir allt vanligare även för navigation på sjön kommer det allt fler bra tillbehör. Soltek säljer detta stötsäkra och vattentäta fodral till iPad. Det är särskilt utformat för utomhusskydd av just Apple iPad och alla funktioner är användbara med skyddet monterat.

Solteks fodral skyddar mot vatten, stötar, droppar, repor och damm. Det monteras utan verktyg.

Pris 3 295 kr.

Info: http://www.soltek.se/

Kommentarer

Mike på Skäret 18:44:24 2011-02-12

Men hallå!!! 3000 spänn för ett ( ok vattentät men ändå) fodral??? Paddan kostade det dubbla. Var finns rimligheten?

x 17:08:10 2011-06-11

re. Mike
Vad kostar en Garmin el. dyl med motsvarande prestanda? 7-8 tusen för ett komplett navigationssystem med stor skärm och som dessutom kan så mycket mer än bara navigera, ett klipp skulle jag säga.

Olympus nya kompaktkamera ställer kamerakvalitet på sin spets. Först kom PEN-revolutionen i form av Olympus första Micro Four Thirds-kamerakategori, nu har Olympus ändrat reglerna än en gång – nu kommer nya XZ-1, den epokgörande lilla flaggskeppsmodellen som höjer ribban för konkurrerande kompaktkameror. XZ-1 är perfekt för både kamerakunniga amatörer och professionella fotografer som vill ha en andra kamera.

Egentligen är detta en kombination av tre toppmoderna funktioner: den stora, superkänsliga CCD-sensorn, den snabba TruePic V-bildprocessorn och det ljusstarka objektivet 1:1.8-2.5 i.ZUIKO DIGITAL. XZ-1 är den första kompaktkameran med ett objektiv från ZUIKO, känd som ledande tillverkare av exklusiv optik som tidigare bara fanns tillgänglig för systemkameror.

Kameran är även kompatibel med det allt större utbudet av Olympus PEN-accessoarer för spegellösa kameror. För att ytterligare förbättra kvaliteten för bilder och filmer finns en extern blixt, elektronisk sökarfunktion och extern stereomikrofon.

Kompaktkameran XZ-1 finns i mattsvart eller vitlackerat utförande med en stor 3-tums OLED-skärm och det snygga utseende matchar det professionella innehållet. Kameran kommer att finnas i butik från januari 2011 för 4 800kr.

Sjöklädestillverkaren Helly Hansen förlänger sitt avtal med Bærum Seglarförening efter tre år som huvudsponsor för Skagen Race. Regattan startar som vanligt under Kristi Himmelsfärdshelgen, onsdagen den 1 juni 2011.

– Skagen Race är en regatta som ställer höga krav på seglarna då det kan vara både kallt och vått över Skagerrack tidigt på våren. Detta passar bra för vår profil som ledande leverantör av seglarprodukter, säger Karl-Einar V. Jensen på Helly Hansen. Efter tre år med ett mycket gott samarbete med Bærum Seglarförening, ser vi fram emot att fortsätta arbeta och utveckla regattan, fortsätter han.

Skagen Race seglas nästa år för 16:e gången och har blivit en traditionell säsongsöppning med upp till 300 båtar på startlinjen i Åsgårdstrand. Regattan har en stor bredd från professionella och halvprofessionella lag till vänner och familjeseglare. Skagen Race erbjuder spännande nattseglingen, havssegling och, viktigast av allt, en social avslutning i Skagen.

– Helly Hansen har visat sig vara en seriös och långsiktig partner och vi får ut mycket av samarbetet, säger Vidar Utne i Bærum Seglarförening. Under 2010 prövade vi med förhandsregistrering i Helly Hansens butiker, och det blev väldigt lyckat både för arrangören och Helly Hansen. Den tjänsten kommer vi att fortsätta med under 2011, fortsätter han.

Anmälan till Helly Hansen Skagen Race kommer att kunna göras på Bærum Seglarförenings hemsida i början av mars.

Info: www.baerumseilforening.no