Med SX-22 siktar norska Hydrolift rätt upp mot toppskiktet av multifunktionella sport- och fritidsbåtar. Detta är en helt ny riktining för det prisbelönta båtföretaget, som fortsätter att bygga båtar med starkt fokus på prestanda och effekt. Nya SX-22, som får svensk premiär på Allt för Sjön i Stockholm, är det första beviset på Hydrolifts stora satsning inför framtiden. Allt för Sjön öppnar på lördag för allmänheten.
Genom ett unikt användningsområde baserat på innovativa modullösningar kan kunderna anpassa sina SX-22 helt efter sitt eget användningsområde och sina egna behov. Sitt- och liggplatser är flexibla och kan döljas i båten när de inte används.
Med sin höga grad av valmöjligheter vad gäller interiör och layout blir SX-22 en lika funktionell sol- och badbåt för familien som en båt för sportfiskaren eller den ivriga dykentusiasten.
Samtidigt med Hydrolifts nya inriktning gennom SX-22 gör företaget inte avkall på sina erkänt mycket goda köregenskaper. SX-22 har ett tvåstegs effektivt V-format skrov som ger fina köregenskaper, säkerhet och låg bränsleförbrukning i alla fartområden.
SX-22 är försedd med en D-fender, som är en gjuten och genomfärgad fender i polyuretan som även kan eftermonteras på båten.
Tekniska specifikationer SX-22
Längd: 6,68 m
Bredd: 2,30 m
Motor: Mercury Verado
Motorstyrka: 115-225 hk
Bilderna visar SX-22 och C-27.
Tekniska specifikationer C-27
Längd): 8,75 m
Bredd): 2,55 m
Skrov: 24 grader tvåstegs skrov
Djupgående: 0,90 m
Vikt: från 2 300 kg
Motor utombordare: 320-725 hk
Motor diesel singel: 370 hk
Motor diesel dubbelmontage: 2 x 265 hk
Personer: 6
Kojer: 2+2
Bränsle: 415 liter
Max fart: 50+ knop
Info: www.norskdesign.no/nominert/hydrolift-sx-22-article17896-621.html
Europeiska fiskefartyg kastar varje år enorma mängder fångst över bord. Exakt hur mycket vet ingen, men i vissa fall – t.ex. vid bottentrålning – händer det att upp till 90% av fångsten helt sonika dumpas. Samtidigt har överfisket gjort att 70 procent av de kommersiella fiskbestånden i Europa är överfiskade, kollapsade eller under återhämtning.
Idag träffas EU:s fiskeriministrar och Europeiska kommissionen för att diskutera ett konkret förslag om hur ett förbud mot det absurda slöseriet med havets allt mer utsatta fiskbestånd kan införas.
– Att dumpa sådana oerhörda mängder fisk innebär ett skandalöst slöseri med mat, havets utsatta resurser och potentiella inkomster. Europas gemensamma fiskeripolitik har hittills fullständigt misslyckat att stoppa utkasten, trots snart ett decennium av diskussioner, säger Jan Isakson, ansvarig för havsfrågor på Greenpeace.
Under fiskeministrarnas sammankomst idag är pressen stor att inte misslyckas. FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation, FAO, konstaterade i början av februari att EU är sämst i klassen när det gäller förvaltning av haven. Dessutom har över 650 000 EU-medborgare på kort tid skrivit under ett upprop där de kräver ett förbud, inom ramen för den pågående reformen av EU:s gemensamma fiskeripolitik.
– Att ett förbud mot utkast äntligen börjar ta form kommer inte en sekund för tidigt, men det får inte ersätta andra åtgärder för att förbättra havsmiljön. Det finns ett stort behov av marina reservat stängda för fiske, en minskning av mängden stora fiskebåtar och mindre överfiske om vi vill rädda våra hav,säger Jan Isakson.
– Ett utkastförbud allena råder inte bot på grundproblemet – att det fiskas mycket mer än vad våra hav tål. Samtidigt är mycket av det som fångas är oönskad bifångst som fåglar, sköldpaddor och marina däggdjur, och de måste naturligtvis även i framtiden släppas tillbaka om de har en chans att överleva.
Det finns fyra huvudskäl till att fisk och skaldjur dumpas överbord:
* Yrkesfiskaren saknar kvoter
* Det finns liten eller ingen marknad för fisken
* Fisken får inte tas i land, antingen för att den är för liten eller tillhör en art som inte får fångas
* Vinstmaximering. Genom att kasta den del av fångsten som beräknas ge minst vinst och fyller fiskarna sin kvot med fisk som ger högre pris.
Kustbevakningen har nu tagit upp mellan 60 och 70 liter olja ur havet efter fartyget Godafoss. Miljöskyddsfartyget KBV 051 har, med hjälp av kustbevakningsflyget, dirigerats till det område utanför Göteborg där oljan varit som mest koncentrerad.
Den olja som upptäckts och den som finns kvar på havsytan bedöms inte vara saneringsbar. Risken för landpåslag längs bohuskusten är därför relativt låg.
Under natten kommer ytterligare flygningar, för att säkerställa att det inte finns mer olja att ta hand om, att genomföras längs kusten.
Norska saneringsfartyget Oljevern 01 har rekvirerats och finns nu i beredskap i Strömstad om mer olja skulle påträffas där. KBV 051, som tagit upp olja ur vattnet under dagen, finns i Göteborgsområdet i väntan på rapporter från flyget.
Som en extra säkerhetsåtgärd har länsor och annan oljeskyddsutrutsning flyttats från Strömstad ut till Koster.
Kustbevakningen har använt sig av Sjöräddningssällskapet, SSRS, under operationen och samarbetet har fungerat mycket bra. SSRS har bland annat hjälpt till med att flytta utrustning till Koster och förberett för att kunna bogsera ett så kallat försvep framför KBV 051. Försvep samlar in olja över en större yta framför miljöskyddsfartyget och används för en mer effektiv upptagning.
En förundersökning, för att kunna lagföra den eller de som ansvarar för utsläppet inom svenskt ansvarsområde, är inledd.
Godafoss har nu lämnat svenskt vatten på sin väg till Odense i Danmark.
Bilderna: KBV 051 tar upp olja. Foto: Kustbevakningen.
Marknaden för AIS-mottagare för fritidsbåtar blir allt större med fler bra produkter. Icom MA-500TR är en kompakt, fristående och vattentät klass B AIS-transponder som aktivt informerar andra fartyg om din exakta position.
MA-500TR är bestyckad med en ”dual channel”-mottagare som låter användaren ta emot AIS-information (både klass A och klass B AIS-signaler) på två kanaler samtidigt. Information om t ex. fartygets namn, MMSI-nummer, rikting mm visas sedan i realtid på den stora, lättlästa och bakgrundsbelysta displayen.
Den kompakta storleken hos MA-500TR gör att den exempelvis kan vara installerad i styrhytten, sittbrunnen eller på en plats nära navigationsbordet. MA-500TR har stora, bakgrundsbelysta knappar som gör den enkelt att hantera även under tuffa förhållanden.
MA-500TR kan integreras med Icom ICM505/IC-M603 (kräver mjukvaruupgradering) vilket ger dig möjlighet att omedelbart sända enskilda DSC-anrop till ett specifikt fartyg utan att manuellt knappa in MMSI-numret. Mycket användbart i en stressig nödsituation. Den utgående AIS-datan använder standardformatet NMEA 0183 och är kompatibelt för anslutning till de flesta radar, kartplotters eller navigationssystem.
MA-500TR har ett flertal kollisionshanteringsfunktioner. Den beräknar och identifierar eventuella kollisionsrisker och ett larm varnar i god tid om fara skulle vara framme.
Icoms nya AIS-transponder kommer att visas på mässan Allt För Sjön i Stockholm den 5-13 mars 2011. Du hittar oss i monter C14:21.
Info: www.srsab.se
Den här galna filmen hittade vi på Watskis nyhetsbrev. Det är en bil som drivs med Torqeedo marina elmotorer. Bilen körs inte bara på vattnet utan även under ytan, där föraren glider omkring ljudlöst bland fiskar och sjögräs.
Klippet är ett av flera på hemsidan.
Info: http://www.watski.se/Watski-world/Crazy-klipp-fran-youtube/
På Båtmässan Allt För Sjön 5-13 mars 2011 lanseras Impera 30 – en ny svensk öppen aluminiumbåt. Handbyggd, 30 fot och med stegbotten. Med dubbla Evinrude E-Tech 300 är topphastigheten +60 knop. Allt började med konstruktören Jens Larssons knäckta plastracer i båttävling i Siljan och en vision om att bygga den ultimata skärgårdsbåten.
1994 bröt Jens Larsson en tävling i Siljan after att hans plastracer gått av på mitten. Då föddes tanken på en hållbar, sjöduglig båt som ändå är riktigt snabb. Sedan dess har Jens byggt flera aluminiumbåtar och framgångsrikt tävlat med några.
Den nya båten – Impera 30 – har testats under hela 2010 och resultatet talar för sig självt. Riktigt bra sjöegenskaper, bra bärighet och hög lastförmåga även i fören samt goda värden för bränsleförbrukning. Sammantaget en snabb och sjöduglig båt med många användningsområden.
Hemligheten – stegbotten
En viktig detalj som möjliggör sjöegenskaperna och hastigheten är främst skrovets stegbotten. Ett direkt arv från tävlingsvärlden. Båten är den enda aluminiumbåten på marknaden med stegbotten.
Impera 30 premiärvisas på båtmässan Allt för Sjön 2011. Enligt konstruktör Jens Larsson, och ägaren Johan Lager som testkört prototyp-båten i ca 100 timmar, passar de något lättare tvåtaktarna från Evinrude bra för båten. Tack vare båtens bärighet i aktern kan även andra betydligt tyngre motorer monteras.
Info: www.winguide.se
Båtakademin är ett nytt utbildningscentrum för dig som vill skaffa dig kunskaper för ett tryggare och säkrare båtliv. Båtakademin leds av Kent Lindberg, välkänd auktoritet och en av Sveriges mest uppskattade pedagoger inom navigation och sjöutbildningar. Över 4 000 svenskar har redan gått någon av hans kurser.
– Vårt signum är att alltid mixa teori och praktik i våra kurser. Vi tror helt enkelt att man lär dig bättre på det viset och så skapar vi grunden för ett säkert och tryggt sjöliv för de som deltar i våra kurser, säger Kent Lindberg.
Båtakademin har ett brett kursutbud som passar både nybörjaren och den som behöver yrkeskompetens. Bland våra kurser märks Förarintyg/båtkörkort, Kustskepparintyg och Fartygsbefäl klass VIII.
Träffa Kent Lindberg och Båtakademins andra experter i deras monter AG:24B på mässan “Allt för Sjön” (5-13 mars 2011).
Den nya invertern från CMP, INT-2000 finns för 12 eller 24 volt inspänning, och levererar 2000W kontinuerligt och 4000W Peak med äkta sinusvåg.
Invertrar från CMP, som sedan en tid ingår som varumärke i KGK:s sortiment, gör det enklare att använda samma apparater i båten, husvagnen eller lastbilen som i hemmet, trots att där normalt saknas 230 volt.
– Invertrarna från CMP levererar inte bara hög kvalitet och prestanda utan är även mycket prisvärda. Samtliga invertrar är godkända enligt CE/LVD, enligt EN 60950, säger Jens Holmström, produktspecialist inom KGK.
Sortimentet består av två familjer, WHS-serien med modifierad sinusvåg och mjukstartsfunktion och INT-serien med äkta sinusvåg. Samtliga modeller från 300W och uppåt har en ingång för fjärrstyrning av invertern via ett tillbehör, en remote. Samtliga modeller är försedda med integrerade skruvfästen för ett enkelt och säkert montage.
Info: www.kgk.se
Musto Offshore Retro Jacket är en vattentät retrojacka som många båtägare känner igen. Den har goda andasegenskaper i Mustos BR2 teknik med skal av 83% Nylon, 17% Polyuretan. Foder av 100% Nylon Taffeta.
Dragkedjan är skyddad av stormflik med kardborreförslutning, handvärmarfickorna är fleecefodrade, huvan är justerbar och inrullningsbar. Elastiska justerbara muddar, innerficka, reflexer på ärm och bröst. Finns i färgerna Gold/Navy/White och Red/Navy/White i storlekarna S-XXL. Pris 3 695 kr.
Classic Deck Boot är en gammal storsäljare som kommer tillbaka. Stöveln är gjord av 100% naturgummi med vulkaniserad gummisula. Finns i storlekar 36-47. Finns i färgerna Gold, Red, Navy och White. Pris 695 kr.
Info: www.trendmark.se
Henri Lloyds Shockwave Range är framtaget för att revolutionera seglingsvärlden framför allt ur skydd och komfortsynpunkt. Shockwave är ett resultat av många års utveckling och ett tight samarbete mellan Henri Lloyds designteam och de professionella seglarna och Henri Lloyd ambassadörerna Ben Ainsle och Bernard Stamm.
Varje plagg i Shockwave systemet har invändiga Deck Armour kuddar i nylonfickor vid högt påfrestade områden, såsom knän, bakdel och mage. Dessa Deck Armour pads skyddar kroppen mot stötar och slag. Deck Armour padsen är baserade på silikon och formar sig efter kroppen så att de inte på något sätt hindrar kroppens rörelser.
De släpper också genom luft och fukt obehindrat. När kroppen utsätts för stötar tar Deck Armour emot och fördelar smällen på ett större område som på så sätt minskar stöten mot kroppen. Förutom mot direkta stötar ger Deck Armour också ett skydd vid normalt användande som en ren padding.
Plaggen är givetvis också konstruerade med Henri Lloyds TP membran som borgar för hög andasfunktion i plaggen och lång livslängd. Plaggen är också 100% vatten och vindtäta och behandlade med Super Durable Water Repellency (SDWR) systemet som hjälper vattnet att ledas bort och bibehåller plaggets prestanda och komfort.
Jackorna i Shockwaveserien är utrustade med Optivision Hood, vilket är en genomskinlig del i huvan som stärker pereferiseendet.
Fokusprodukter ur Shockwaveserien är:
Shockwave Jacket 4 495 kr
Shockwave Smock 2 995 kr
Shockwave Hi-Fit Trousers 4 995 kr
Plaggen finns i färgerna carbon, röd och bronze
Info: www.sportmanship.se
Sail Racing (SR) ingår samarbete med Yantai Leading Yachts Int (YLY) för att utveckla en klädkollektion för segelbåten Daytripper som nu lanseras på Allt för sjön. Avsikten är att komplettera Daytripper med kläder i samma designspråk, detta är inte minst viktigt på den kinesiska marknaden där intresset för segling och seglingskulturen är stor, men historik och tradition saknas.
YLY utvecklar båtar för den moderna människan till den snabbt växande kinesiska marknaden, men vill också förnya den traditionella marknaden i väst.
YLY är ett Svenskt företag verksamt i Kina som är startat och ägs av Nautical Partner Sweden AB, Mannerfelt Design Team och kinesiska investerare. Målsättningen är att utvecklas till en ledande leverantör av miljövänliga båtar i Kina och väst.
Daytripper är designad för den moderna människan med värderingar som miljöaspekter, effektiv fritid, snabbt komma bort från vardagsstressen etc. Samtidigt är båten också otroligt snabb, även i lätt vind, samt enkel att framföra även för en ensam seglare.
Båten tillverkas med hjälp av den senaste teknologin, hela projektet andas nytänkande och innovation, vilket passar väl in på Sail Racings värderingar – form, teknik och material av högsta möjliga kvalitet.
– Vi tar i dagsläget fram en kollektion för projektet, där plaggen grundar sig i befintliga stilar, men som förädlas enligt Mannerfelt Design Teams grafiska uttryck. Inom kort kommer vi att samla personer från både design och produktion från Sail Racing och Mannerfelts för att tillsammans skapa en helt unik kollektion för projektet. Sail Racing som sen tidigare samarbetar med designers från olika branscher, ser detta som ett mycket viktigt och tillfredsställande samarbete, säger Henric Wikestam, Sail Racing.
Mannerfelts stora kunskap om arkitektur, båt och bildesign, grafik och form kommer definitivt utveckla varumärket samtidigt som man genom projektet får tillgång till den stora kinesiska marknaden.
– Många ser idag Kinas endast som leverantör av billiga produkter och glömmer att det finns ett stort sug efter västerländska lyxprodukter i Kina och där man också är beredd att betala för dessa, säger Kjell Borking från Nautical Partner och initiativtagare till YLY.
Info: www.daytripper.se
www.mannerfeltdesignteam.com
www.sailracing.com
Denna vecka startar leveranssäsongen hos Hallberg-Rassy i Ellös. Bara denna vecka levereras tolv nya båtar, varav tio går till en återkommande köpare; British Kiel Yacht Club, som för fjärde gången förnyar sin flotta med en rad nya Hallberg-Rassybåtar. Med de här båtarna har BKYC genom åren tagit leverans av 44 st nya Hallberg-Rassybåtar.
Leveransen sker i vattnet, fortfarande bland mycket is. British Kiel Yacht Club är en privat segelklubb, baserad i Kiel,Tyskland. Den brittiska militären hyr båtarna av klubben för seglingsutbildning.
Vanligtvis seglar besättningar från brittiska armén, men det förekommer även från brittiska flottan och brittiska flygvapnet eller privatpersoner som har anknytning till brittiska militären. Fem till sju män och kvinnor är ombord på varje båt på en tripp som normalt sett pågår 5 dagar och går från Kiel till Danmark och är på 150 sjömil. Båtarna används intensivt från början mars till slutet november.
Varje båt seglas omkring 7 000 Nm om året, vilket motsvarar ca sju års normal segling. Klubben studerar marknaden väldigt detaljerat varje gång man byter flotta. BKYC är mycket entusiastiska över sin nya flotta av Hallberg-Rassy 342.
För BKYC är det viktigt att båtarna är rejält byggda och klarar de tuffa förhållanden de utsätts för. Andra viktiga faktorer är andrahandsvärde, reservdelsförsörjning och valuta för pengarna.
Info: www.hallberg-rassy.com
Tallink Silja sjösätter nu ett New York-tema som får Östersjön att krusa sig. Staden som aldrig sover är en världsmetropol som formas av möten mellan kulturer. Vandra på Manhattan och du finner snart att du befinner dig mitt i en sprakande smältdegel av intryck. Halvön erbjuder ett oslagbart utbud av underhållning, upplevelser och inte minst etnisk mat.
Fartygen Silja Symphony och Silja Serenade förvandlas, under två festliga månader, till flytande skyltfönster för New York. Alla som någon gång varit i New York, funderar på att åka dit eller bara vill känna på stadens vibrerande puls bör testa Silja Lines kryssningar.
Temat gör sig påmint överallt. Kunnig kvinnlig kock East Village, Tribeca, Harlem och Chinatown är stadsdelar i New York, men även inspirationskällor till några av de utsökta rätter som serveras under Tallink Siljas New York-tema.
För menyn står Sara La Fountain, erkänd finsk-amerikansk kock, karismatisk kosmopolit och entusiast av ”The Big Apple”; staden där Sara erhöll sin gastronomiska utbildning vid The Culinary Institute of America. Sara erbjuder bara det bästa. Läckra crab cakes, saftiga hamburgare, grillad tonfisk och smulter cheescake är enbart ett axplock av Tallinks resenärer kan se fram emot.
– New York är en fantastisk stad och väldigt tacksam att hämta inspiration från. På Tallink Silja har vi länge önskat att få sätta ihop temakryssningar som återspeglar alla upplevelser som New York erbjuder och nu är vi äntligen där. Sara La Fountain har dessutom, på ett utmärkt sätt, lyckats addera en personlig touch på menyn och vi är väldigt glada att hon ställt upp på ett så engagerat sätt, säger Irene Kiisk, Marknadsdirektör på TallinkSilja.
Silja Symphony och Silja Serenade kryssar med New York-tema under perioden 15 mars – 31 maj 2011.
Skärgårdsstiftelsen får EU- medel för stort miljöprojekt med fokus på ny teknik för ett hållbart ö-liv. Green Islands är ett samverkansprojekt mellan organisationer i Estland, Finland och Sverige och vill underlätta klimatarbetet i skärgården genom att ge förslag på åtgärder som kan bidra till ett mer hållbart ö-liv. Fokus ligger framförallt på nya lösningar kring avlopp-, energi- och sophanteringsfrågor.
– Stiftelsen ska vara främst i ledet när det gäller att använda och utveckla miljövänlig teknik i skärgården, säger Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg.
Projektet som är delfinansierat av EU / Central Baltic INTERREG IV A löper fram till 2013 och är resultatet av ett långt ansökningsarbete med många inblandade intressenter. För Skärgårdsstiftelsen är projektet ett viktigt led i det utvecklingsarbete som påbörjats där vägar in till nya arbetssätt och metoder är centrala för stiftelsens framtid.
– Våra lösningar måste vara långsiktigt hållbara för miljön, det är viktigt för oss att ta vårt ansvar som en stor aktör i denna känsliga ö-värld, fortsätter Lena Nyberg.
Projektet som pågår fram till 2013 syftar till att inventera, analysera och bearbeta uppgifter om dagsläget på öarna inom energi-, avlopps- och sophanteringsfrågor för att sedan utforma planer och strategier hur man kan lösa dessa frågor på miljöbästa sätt. I projektet ingår också föreläsningsserier både i form av samlande seminarier och också mindre informationsträffar på öarna där projektet kommer att presentera den allra senaste forskningen.
Den samlade informationen kommer att finnas tillgänglig via projektets hemsida där även andra
ö-samhällen ska kunna ta del av resultaten och själva skapa förutsättningar för ett hållbart ö-liv.
Öar där inventeringar och planer ska göras i Sverige är: Utö, Ornö, Ingmarsö, Askö och Ramsö.
Norska Cormate planerar en ny modell, som får premiär till våren. Det är en snabb daycruiser med namnet Sportmate 27, som kombinerar fördelarna från en öppen DC med möjligheterna till övernattning för ett par vuxna personer. Linjerna är eleganta och fartiga.
Premiären för den nya modellen kommer redan på Sjøen for alle i Lillestrøm utanför Oslo i april, enligt den norska tidningen Båtlivs nätupplaga. Konstruktör är Egil Ranvig, som utlovar en snabb båt.
– Båten passar bra för skärgårdspendlare och all form av vattensport, säger Egil Ranvig till norska Båtliv.
Båten får imponerande fartresurser, något som verkar vara viktigare i vårt västra grannland än i Sverige. Toppfarten ligger på 60 knop och båten får ett skrov med 25 graders V-botten.
Solsängen i Sportmate 27 kan enkelt förändras till sovplatser med skyddande kapell. Det finns även toalett ombord.
Sportmate 27 är modernt byggd med stora delar av skrovsidorna och innerlinern sammanfogade med lim, en teknik som bland andra Nimbus Boats har använt under ett par år med goda erfarenheter. Tekniken ger ett starkt och stumt skrov som uppför sig väl i sjön och dessutom går väldigt tyst.
Bränsleförbrukningen är beräknad till från 0,8 liter per Nm i planing med dieselmotor och från 1,35 liter per Nm med bensinmotor. I det motorstarkaste utförandet får båten en 430 hk High Output/Low Emission-katalysator motor.
Tekniska specifikationer
Längd: 8,46 meter
Bredd: 2,55 meter
Djup: 70 cm
Vikt: 1 850 kg
Personer: 8
Kojer: 2 + 1
Info: www.cormate.com
Den nya hjälplinjen 020-NIMBUS ger alla Nimbusägare möjligheten att kontakta utbildad personal som kan svara på detaljerade frågor vad gäller handhavande och funktion av just din båtmodell, dygnet runt. Hjälper inte det kör Sjöassistans ut en Nimbustekniker på plats.
– Det ska vara bekymmersfritt att äga en Nimbus. Varje semesterdag med båten är guld värd. Hjälplinjen ska värdesäkra semesterdagarna, säger Patrik Mehks, affärsutvecklare på Nimbus Stockholm.
Den nya hjälplinjen är ett samarbete mellan Nimbus och Sjöassistans, som utbildat hela sin personal på samtliga Nimbus modeller. Till sin hjälp har personalen även kompletta handböcker för respektive båtmodell. Hjälplinjen startar till en början hos Nimbus Stockholm och ska inledningsvis endast erbjudas till den som köper en ny Nimbus under 2011 från Nimbus i Stockholm.
– Båtliv handlar mycket om upplevelsen. Framtidens båtägare kommer i allt högre grad att överlåta skötsel och service till någon annan. Många vill nog innerst inne bara lämna ifrån sig båten på hösten och hämta ut den servad och klar på våren. Och under säsongen ska allt fungera utan bekymmer. Det vill vi hjälpa våra båtägare med, säger Patrik Mehks.
I övrigt ingår:
• Concierge service (restaurangbokningar, gästbåtplatser, konserter etc)
• Sjöväder, kustväder och navigationsvarningar
• Information om skärgårdsbutiker, sjömackar och krogar
• Information om broar och slussar
• Telefon- och VHF-support
• Kontakter med närmaste apotek, vårdcentral, veterinär, etc.
• Sänkt självrisk på din ordinarie båtförsäkring (vid sjöskada)
• VHF-abonnemang hos Stockholmradio utan extra kostnad
• Lossdragning/bogsering
• Transport av reservbränsle, reservdelar eller dykare
Info: www.nimbus.se
Nu är det dags för alla föreningar som vill arrangera aktiviteter med inriktning på ungdomsverksamhet, kvinnors fiske eller integration att söka Aktivitetsbidraget 2011 från Sportfiskarna. Till Aktivitetsbidraget 2011 har Sportfiskarnas styrelse avsatt hela 300 000 kr för föreningarna att dela på.
Aktivitetsbidraget är ett årligt bidrag som inrättades 2008 och har blivit mycket uppskattat och skapat mycket verksamhet. För att möta det stora intresset höjdes bidraget 2010 till hela 300 000 kr.
– Avsikten är att ge föreningarna möjlighet att långsiktigt utveckla nya verksamheter. Vi vet av erfarenhet att detta skapar många bra och uppskattade aktiviteter över hela landet, säger Sportfiskarnas föreningskonsulent Henrik Helde.
Ansökan för 2011 ska vara inlämnad senast 31 mars. Det krävs ingen komplicerad ansökan utan räcker att fylla i en enkel blankett som finns på Sportfiskarnas hemsida. Varje förening kan söka bidrag för upp till två projekt.
– Det går att söka bidrag både till mindre aktiviteter som hålls vid ett tillfälle och större aktiviteter som sportfiskeskolor eller läger, säger Henrik Helde
Ansökningsblankett finns på www.sportfiskarna.se under “fiskeföreningar”.
Bengt-Åke Samuelsson från Eskilstuna har tillsammans med en kompis byggt en rejäl husbåt som ligger i Mälaren (Sundbyholm). De har byggt båten helt på egen hand. Den ska väl aldrig bli färdig utan bara bli modernare och Bland bekvämligheterna ombord finns element i överbyggnaden, autopiloten och backkamera.
Sommartid används båten för att bo i på Mälaren och i hamnen i Sundbyholms marina.
– Jag tror att många gillar denna typ av farkost på sjön. Trots att båten är 3,95 X 11,60 med tre rum och kök så har vi en total umgängesyta på cirka 75 kvm, säger Bengt-Åke Samuelsson.
– Solaltanen är 35 kvm och huset är 21 kvm inklusive toalett och dusch.
Husbåten väger ca 6 000 kg och har en flytkraft på ca 13 000 kg. Motorbestyckningen är bogproppeller samt inombordare på 25 hk med S-Drev samt hydraulstyrning med autopilot och trådlös fjärrkontroll för att kunna manövrera båten även inomhus om det krävs för dåligt väder.
Kommentarer
Roligt att ni har lagt ut den här=)
Häftigt Benke!!!
Verkligen kul att ni har fått ut den.
Det vart ett jättebra bygge Jag ser fram mot sommaren…..MVH Brorsan
då är det bara en tur med Bengan som saknas
Skitfräckt !! Nu blir jag liiiite avundsjuk ! Lycka till med navigeringen bland kobbar o skär.
Mvh Lennart
Roligt att du har kommit i gång.
Vi på Siljan har ju levt så här länge nu, så vill du har råd så ring, ha ha.
Härligt att se den i sjön
Lyckat bygge.Synd att det inte gick lika bra i handbollen.Guldet stannar på västkusten.
Ha de bra.
För seglare som har 80 Mkr över att handla båt för så är här ett bra tips. Det är cruiser/racer segelbåten Nedship 101 som finns till salu hos Sea Independent för 7,9 miljoner Euro. Denna superyacht är designad med specifikationer och klassificering enligt Sailing yacht experterna Andre Hoek design.
Båten är byggd i epoxi och kolfiber. Dimensionerna är längd 30,75 m, bred 7 m och djupgående 4,00 m.
Yachten är byggd hos Nedship, som under de senaste 25 åren har levererat över 350 båtar till den globala marknaden.
Den här yachten sägs ge mer volym än jämförbara båtar och är dessutom lättare till sin konstruktion tack vare användandet av komposit.
I standardversionen innehåller planlösningen fyra gästkabiner föröver och tre kabiner akteröver. En upphöjd salong ger panoramautsikt och från salongen leder en trappa ner till en separat matavdelning. Yachten kan även fås med flera gästkabiner och besättningsutrymme i fören.
Info:
http://www.seaindependent.com/yachts/1021/101FT%20cruiser/racer.html
Kommentarer
Golvvärme,eller?
Material och färger som för tankarna till havet. Designdetaljer med inspiration från livet på en segelbåt.Traditionen fortsätter när Volvo Specialvagnar nu för fjärde gången lanserar en specialdesignad modellserie med segling som tema – nya Volvo Ocean Race Edition.
Fyra modeller ingår i nya Volvo Ocean Race Edition – Volvo V60, XC60, V70 och XC70 – som lanseras på bilsalongen i Genève i början av mars 2011.
– Modellerna i Volvo Ocean Race Edition återspeglar de värden som våra kunder söker när de väljer bil. Det handlar om en aktiv livsstil, äventyr och passion, dock utan kompromisser vad gäller säkerhet och miljöhänsyn, säger Lennart Stegland, chef för Specialvagnar på Volvo Personvagnar AB.
Volvo Ocean Race Edition kommer att finnas hos återförsäljarna i juni 2011 och Volvo Personvagnar räknar med att sälja cirka 7 500 bilar. De fyra största marknaderna väntas bli Tyskland, Sverige, Storbritannien och Italien. Bilarna kommer även att finnas till försäljning på de marknader utanför Europa som är engagerade i racet.
Kunderna kan välja mellan två lyxiga exteriörlacker, Volvo Ocean Blue II eller Electric Silver, som matchas med seglingsinspirerad läderklädsel i off-black och soft beige.
Andra finesser är den unika utformningen av aluminiumfälgarna, de kromade detaljerna och det blänkande Volvo Ocean Race-emblemet på framskärmen.
Inne i bilen vittnar säten och dörrpaneler om ett gediget hantverk. På lastutrymmets insynsskydd är Volvo Ocean Races logotyp tryckt med söm- och segellinedetaljer. Den marina karaktären förstärks även av golvmattor i textil med skothorns-inspirerade aluminiumdetaljer och tröskelplåt i aluminium med texten “Volvo Ocean Race” i relief. Dessutom visas Volvo Ocean Races logotyp och text som startbild i HMI-displayen.
– Modellerna har många detaljer som på ett subtilt sätt leder tankarna till båtar och segling. Aluminiumdekoren har utformats så att mönstret liknar en rad av båtmaster i en välfylld gästhamn. Sömmarna i klädseln har sina rötter i segelmakeri och mattornas aluminiumhörn ser ut som skothorn och designen av de unika fälgarna är inspirerad av vågornas rörelser, säger Lennart Stegland.
Bilarna i Volvo Ocean Race Edition-serien kan beställas med alla motoralternativ som är tillgängliga för respektive modell och marknad.
Volvo Ocean Race är världens tuffaste äventyr till havs – en extrem seglingstävling i nio etapper. Volvo Ocean Race startar i Alicante den 29 oktober och går i mål i Galway, Irland, den 7 juli 2012. Volvo Ocean Race kommer även att göra hamnstopp i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (Förenade Arabemiraten), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Miami (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike). I evenemanget ingår även inshore-race i alla hamnar.
Info: www.volvooceanrace.com
Klicka på länken nedan för att läsa mer on-line
https://www.media.volvocars.com/go/64c74721-823d-4d68-80c7-716b0cf3a35a.aspx
Foto: Rick Tomlinson.
Kommentarer
Jag är intresserad av denna båt. Går den att köpa. Ring mig om nu hör något 08-518 018 32
MVH
David Carlsson