Nyheter

Förväntningarna är på topp inför världens största inomhusbåtmässa, boot Düsseldorf 2011. På den här mässan visas alla viktiga nyheter upp från i stort sett alla båt- och tillbehörstillverkare i hela världen. På plats finns alla de mest kända varven från Norden, Europa, USA och Australien. De höga förväntningarna beror på att ekonomin åter utvecklas positivt på många marknader och på att flera marinföretag har utvecklat massor av nyheter under lågkonjunkturen. Mässan pågår 22-30 januari.

Boot Düsseldorf 2011 kommer därför att ge en god inblick i vad båt- och tillbehörsköparna kan välja mellan den närmaste tiden.

Ifjol var det gapande hål på flera platser på den här mässan, främst i avdelningen för stora och riktigt lyxiga yachter. Men i år verkar mässan vara välfylld igen.

– Självförtroendet har kommit tillbaka till båtbranschen. Som en stor aktör mitt i Europa ser vi detta tydligt. Våra utställningsytor är helt fullbokade, säger Matthias Dornscheidt, VD för Messe Düsseldorf.

Från 22 till och med 30 januari pågår mässan i totalt 17 stora hallar. Över 1 550 utställare från 50 länder finns på plats. Bland de stora världspremiärerna står svenska Hallberg-Rassy för en efterlängtad sådan. Varvets splitter nya 64-fotare ska visas för första gången för konsument.

Totalt kommer cirka 1 700 båtar och yachter för alla smaker och plånböcker att visas upp. Düsseldorf ‘r definitivt ingen lyxbåtsmässa, här finns allt från de allra minsta båtarna och jollarna på plats.

Info: www.boot.de

Nu är beslutet klart att kustbevakningsutbildningen inte blir en yrkeshögskoleutbildning. Utbildningen fortsätter istället enligt tidigare upplägg med aspirantanställning från första studiedagen.

Kustbevakningen kommer att rekrytera 20 aspiranter med start hösten 2011. Annons om ansökning till grundutbildningen kommer att presenteras på www.kustbevakningen.se under mars månad 2011. Här kan du också läsa mer om vilka behörighetskrav som ställs och om utbildningens upplägg och innehåll.

Info: www.kustbevakningen.se

Elproduktionen från vindkraft ökade under 2010 med 40 procent jämfört med 2009 och det motsvarade 2,4 procent av elkonsumtionen i Sverige. Totalt installerades 304 nya vindkraftverk 2010 med en samlad effekt på 603 MW, vilket i reella tal är den största utbyggnaden hittills.

– Det är glädjande att Sverige expanderar den förnybara elproduktionen och bidrar till att minska utsläppen av växthusgaser, säger Mattias Wondollek, projektledare Svensk Vindenergi.

I Sverige fanns i slutet av 2010 totalt 1 720 vindkraftverk med en total effekt på 2 163 MW.

Totalt producerade vindkraften 3,5 TWh el, motsvarande 2,4 procent av elkonsumtionen i Sverige.

Energimyndigheten har tidigare bedömt att det behövs mellan 3 000 och 6 000 vindkraftverk för att vindkraften år 2020 ska producera 30 TWh, vilket är Svensk Vindenergis mål och motsvarar 20 procent av den nuvarande elanvändningen.

Kustbevakningens tre nya kombinationsfartyg, KBV 001 – 003, kan ta hand om större volymer olja, nödbogsera och släcka bränder till sjöss. Fartygen byggdes vid varvet Damen Shipyard i Rumänien och levererades till Kustbevakningen under 2009 och 2010. Här är en kortfattad teknisk och operativ status för dem i dag.

Sensommaren 2010 informerade Kustbevakningen Försvarsdepartementet om det allmänna läget för de tre nya fartygen KBV 001 – KBV 003. Då redogjorde myndigheten bland annat för den då aktuella tekniska statusen, hur bemanningen av fartygen såg ut, vilka utbildningar som ännu inte genomförts och tidsplanerna för åtgärdandet av brister.

I dag är alla tre fartygen fullt bemannade och används som planerat inom samtliga verksamhetsområden i Kustbevakningen. Tidsplaner med åtgärdslistor har följts under det halvår som gått sedan redogörelsen lämnades till departementet.

Fortfarande återstår att åtgärda vissa av de restpunkter fartygen hade vid övertagandet. För KBV 001 Poseidon rörde det sig om flera hundra restpunkter som skulle åtgärdas under fartygets garantiår, och alla dessa kommer att vara åtgärdade i mars i år.

För de två andra, KBV 002 Triton i Visby, och KBV 003 Amfitrite som har Karlskrona som hemmahamn, var restpunkterna betydligt färre. De som nu återstår kommer att åtgärdas under första halvåret 2011. KBV 003, som är specialanpassat för att kunna assistera vid kemikalieolyckor till sjöss, beräknas få full teknisk kapacitet för bekämpning av kemikalier under första kvartalet i år.

Besättningarna ombord på fartygen ska genomgå kompetenshöjande utbildning i nödbogsering och storskalig brandbekämpning under första halvåret 2011.

Sjöhistoriska museet har k-märkt ytterligare elva fritidsbåtar. Museet vill öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans historiska värden. K-märkningen är ett sätt att uppmärksamma och uppmuntra de insatser som ägarna gör för att bevara dessa båtar. Sedan starten 2009 har fler än 50 fritidsbåtar blivit K-märkta. Sjöhistoriska museet har nu k-märkt ytterligare 11 fritidsbåtar. En av dem är Åke Månssons sportbåt Glasspar G3, byggd i Kalifornien 1963.

Ägarna ansöker själva om att få just sin pärla k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt värdefull. För att kvala in som k-märkt måste båten ha sjösatts före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige.

Motorbåten (Sportbåt) ”Glasspar G3”. Svenstavik
TYP: Skiboat, sportbåt
KONSTRUKTÖR: Bill Tritt, USA
BYGGNADSÅR: 1960
BYGGNADSVARV: Glasspar Company, Santa Ana, Kalifornien, USA
Denna sportbåt av märket Glasspar importerades till Sverige från USA 1963 och är därmed ett av de absolut första exemplaren av denna båttyp. Detta exemplar har renoverats från mycket dåligt skick till absolut toppskick. Idag är den helt återställd till ett originalutseende som nära nog kan tjäna som mönster för andra renoveringar av samma båtmodell.

Foto: Åke Månsson.

Efter framgången med Sportsman 445 tar Linder Aluminiumbåtar nästa steg och lanserar en renodlad sportfiskebåt. Linder har tagit hjälp av erfarna sportfiskare för designen av 445 CATCH, och det märks. Denna 4 och en halvmeter långa båt helt i aluminium rymmer mycket. Det mesta för sportfiskaren.

Pressrelease:

Med en fiskeplattform i fören, bra utrymme för fiske i aktern och två stolfästen som standard (för montering av hopfällbara fiskestolar som tillval) är denna styrpulpetutrustade planande båt ett bra val för såväl hav som insjö.

445 CATCH är utrustad med styrpulpet, fiskespölåda (fungerar även som ett trappsteg), stora stuvutrymmen (för t ex batterier, fiskeutrustning, bränsle) durkplåt, badstege, automatisk länspump, flera eluttag, greppvänlig reling med hajfenor och elsystem. 445 CATCH är även förberedd för fjärrstyrd elmotor i fören. Dagens elmotorer styr du med en fjärrkontroll på handleden och båten svänger runt en femöring. Speciellt elmotorfäste i aktern är framtaget. Pricken över i:et är små detaljer såsom fiskedragshållare samt fast ”måttstock” för att mäta fisken.

445 CATCH är ett skonsamt båtval för miljön. Tillverkad i korrosionsbeständigt aluminium av hög kvalitet motsvarande flygplansaluminium. Godkänd av Det Norske Veritas. Stöldskyddsmärkt med Securmark.

Info: www.linder.se

Pursuit DC 265 Dual Console är en helt ny modellserie i den amerikanska båttillverkaren Pursuits sortiment. Den här nya 26-fotaren sätter en helt “ny nivå för design, ingenjörskonst och prestanda i denna snabbväxande båtklass” enligt båtvarvet.

– Med ett innovativt och väldesignat skrov samt minutiöst planerad inredning och utrustning är det den ultimata allroundbåten som erbjuder hög fart, äventyr, robusthet samt elegans och hög komfort, säger Mats Andersson, säljare och delägare på Gulves Stockholm.

DC 265 har en bottenvinkel på 21 grader och mäter 7,87 meter i längd och 2,67 meter i bredd. Den är standardutrustad med en 300 hästars Yamahamotor, med möjlighet att uppgradera till 350 hk då den lätt gör 48 knop.

Skrovet är specifikt utvecklat för sjösporter och äventyr, men fungerar även utmärkt för lugnare aktiviteter och långa utflykter med familjen. Det finns till och med en mycket bekväm toalett med handfat och en infälld diskho ombord samt gott om andra smakfullt dolda och praktiska förvaringsutrymmen.

DC 265 Dual Console kostar från 1 066 300 kr, med 300 hk fyrtakts Yamahamotor.

Info: www.gulvestockholm.se

Toyota har gjort framsteg i utvecklingen av nästa generation så kallade sekundärbatterier, främst avsedda för elbilar. De nya batterierna beräknas få en kapacitet som vida överträffar litium-jon-batterier. Detta kan på sikt även komma båtbranschen till godo genom bättre batterikapacitet.

Syftet med Toyotas utvecklingsarbete är att bidra till den revolutionerande utveckling av batteriernas prestanda som är helt nödvändig för att eldrivna miljöbilar ska kunna få ett brett genomslag.

När det gäller halvledarbatterier (Solid-state batteries) har Toyota lyckats minska det så kallade partikelmotståndet och har därmed gjort lovande framsteg mot målet att skapa halvledarbatterier i ett kompakt format.

För metall-luftbatterier har Toyota nu kunnat fastställa reaktionsmekanismen hos litium-luftbatterier. Företaget har också fastställt sin forskningspolicy för denna typ av uppladdningsbara sekundärbatterier.

I januari 2010 bildade Toyota en ny avdelning som är inriktad speciellt på att utveckla produktionstekniken för nästa generation batterier. Avdelningen har 100-tal anställda och intensifierar nu sitt arbete.

Patentet ger ett brett funktionsskydd för bolagets unika och miljövänliga teknik för att skydda båtar från marin påväxt. Ekomarine har lämnat in patentansökningar på de sju största samt viktigaste internationella marina marknaderna. Bolaget har fått sitt patent beviljat i Sverige, USA och Australien.

– Det amerikanska patentverket har en rigorös samt internationellt erkänd granskning, vilket gör att godkännandet i USA öppnar upp för en snabbare handläggning på övriga marknader där bolaget har sökt patent. Patentgodkännandet ger även möjligheter till snabbare expansion på den amerikanska marknaden via potentiella samarbetspartner, säger Mikael Haeffner patentansvarig på Ekomarine.

Ekomarines bottenfärg Neptune Formula bygger på Ekomarines egen forskning och patent. Genom en samverkan mellan komponenter i färgsystemet och mikroorganismer, som finns i alla vatten, skapar den patenterade biotekniken ett miljövänligt påväxtskydd för den marina marknaden.

Från och med i december 2010 kan nu den som vill lära sig splitsa göra detta framför datorn hemma eller i båten. Poly-Produkters instruktionsfilmer finns nu tillgängliga via företages hemsida och Youtube för den som vill lära sig splitsa, 3-slagna linor, Dyneemalinor, flätade linor m.fl.

-Tidigare har företagets splitsinstruktioner funnits tillgänglia på cd och i skrift, men vi vill nu erbjuda alla denna fria service på ett bättre sätt, säger företagets vd Benny Nilsson. Sedan publicering via Youtube har våra filmer visats för över tusentalet personer, och det är jätteroligt. Nu i januari har vi kompletterat med ännu fler filmer.

Företagets strategi är att fortsätta med att producera instruktiva filmer gällande ex. förtöjningstips, tips om lika fibermaterial m.m. som kan vara intressant för båtägare och andra brukare, även inom industrin.

Info: www.poly.se

Båtmarknaden efterfrågar ett större urval färger på linor och Poly-Produkter försöker leva upp till detta önskemål. Många vill i idag sätta sin egen prägel ombord med fall-, skot- och trimlinor i varierande färgsättningar. Förutom nya färger, såsom svart lina med gul märkråd, alternativt svart/rött, finns nu även helfärgade linor i ”racing green”, helsvart, helgrått osv.

Poly-Braid 32, Poly-Produkters bästa fall-lina, finns som färdig produkt i vårt IQline sortiment. Motsvarande gäller också Poly-Braid 24, som säljs som färdigt storskot med mekanisk splitsat öga. Båda linorna erbjuds också i olika dimensioner och längder i vårt Smartpack sortiment och för industriella lösningar levereras linorna löst i kartong.

Info: www.polys.se

Snart är det dags för ännu en ny modell från det polska varvet Delphia. Det är nya Delphia 46cc som får premiär på båtmässan i Düsseldorf, som startar till helgen. Båten blir Delphias nya flaggskepp och får samma erkänt fina seglingsegenskaper som övriga Delphiabåtar och en hög komfortnivå ombord.

– Delphia 46cc är konstruerad för att passa de mogna människor som vill tillbringa mer tid på havet och i hamn i sin båt. Personer som är vana att ställa höga krav på båtens kvalitet och funktion, säger Axel Billquist på den svenska generalagenten i Limhamn.

– D46cc har till skillnad från de flesta centercockpitbåtar också blivt en däckssalongsbåt. Här kan man sitta i salongen och se ut över hamn och hav. Vid dåligt väder kan båten också manövreras från kartbordet där man kan sitta med bra utsikt förut och åt sidorna. Extra skönt när det regnar eller är kallt.

Den vane seglaren som också vilar och sover till havs upptäcker att Delphia 46cc är den enda båten i klassen där man ligger med huvudet nära båten rörelsecentrum. På samma sätt kommer den förliga kabinens dubbelsäng placerad långt akterut.

– Även gästerna ombord skall ha det bra. Har man en ensam skeppare eller gäst ombord så finns det en kabin strax akter om den förliga med separat toalett, här finns även utrymme för en tvättmaskin. Pentryt kommer som standard vara utrustat med stor kyl en frys och mikrovågsugn, säger Axel Billquist.

Båten byggs på samma skrov som Delphia 47 som har fått mycket raciga och mjuka linjer, vilket betyder bra båtfart och mjuk gång i sjön. Delphia 46cc är genomtänkt i detaljerna och byggd för högsta kvalitet och funktion och komfort.

Tittar vi snabbt i standardutrustningslistan hittar vi: bogpropeller, båtenmålning, teakdeck, säten i pushpit, ankarwinch inkl ankare och kätting, elektriskt nedfällbar badplattform i aktern, självslående fock, elektriska toaletter samt mycket mer.

Man gör heller inte avkall på säkerheten utan man levererar med fyra stycken brandsläckare var av en är monterad med automatiskutlösning i motorutrymmet, en brandfilt man monterar även en mantåg som är 750mm högt.

Båten får premiär 24 januari.

Info: www.delphiayachts.se

Representanter för projekt Låt vildlaxen vandra hem och Länsstyrelsen i Norrbotten har träffat ansvariga rådgivare inom EU för direkta diskussioner om framtiden för östersjöns vildlaxbestånd.

Inriktningen på samtalet med Ilona Jepsena och Peter Hopkins var att lyfta fram de utvecklingsmöjligheter som vildlax kan erbjuda älvdalarna och hur en modern laxförvaltning bör utformas.

– Vår presentation utgick från att vildlax ska tillåtas att återvända till sin hemälv för reproduktion och småskaligt skördande baserat på varje bestånds specifika bärkraft, berättar Glenn Douglas från projekt Låt vildlaxen vandra hem.

Bland annat redovisades problem som den föregående laxförvaltningsplanen inte har löst och hur älvarna endast har betraktats som smoltproducerande enheter.

– Detta har lett till nuvarande situation med ett biologiskt felaktigt fiske på blandade bestånd där svaga stammar inte kan återhämta sig. Även i starka älvar är antalet återvandrande laxar för lågt för att tillåta utveckling av fisketurismen, säger Glenn Douglas.

Annat som diskuterades var oron över den kraftiga ökningen av långlinefiske i Östersjön som motverkar de positiva effekterna av drivgarnsförbudet och oroande låg överlevnad hos utvandrande smolt. Även behovet av att varje älv ska ha en rätt till ett mål på ett minsta antal återvandrande laxar fördes fram.

– Vi berättade hur vi är beredda att fortsätta jobba både offensivt och progressivt med fisketillsyn, miljöåtgärder och fiskevård men att vi i grunden behöver en sund förvaltningsplan som förhindrar ett allt för hårt fiske på blandbestånd, säger Glenn Douglas.

Från projektet Låt vildlaxen vandra hem hoppas man att beslutsfattarna inom EU får ett annat perspektiv på vår gemensamma vildlaxresurs och ser hur en modern fiskeförvaltning leder till betydligt bättre utveckling än vad som varit fallet med den tidigare laxförvaltningsplanen.

– Fiskerättsägare och övriga delar av samhället måste känna sig delaktiga i förvaltningen av laxen om målen i EU:s nya förvaltningsplan ska kunna uppnås. Laxfisket får inte vara förbehållet det storskaliga yrkesfisket, avslutar Glenn Douglas.

Med ett nytt utseende och en förstärkt design lyfts Cannons elektriska djupriggar till en ny nivå. Djupriggarna är fullspäckade med alla nödvändiga funktioner till trollingfisket som med hjälp av ett enkelt knapptryck aktiveras.

Pressrelease:

Både Digi-Troll 5 & 10 är utrustade med en LCD-display där manövreringarna sker ifrån. Lodet kan justeras upp och ned, med möjlighet till automatisk upptagning och lodet stannar ovanför vattenytan. Med en snabb upptagningshastighet på 75 meter per minut behöver man inte vänta länge.

Digi-Troll 10 är försedd med en större och mer avancerad bakgrundbelyst display. Modellen har även möjlighet till ihopkoppling av djupgivare, för att kunna följa djup, hålla avstånd från botten eller cykla lodet.

I displayen visas även djupet i en tresiffrig skala, som finns både i meter och i fot.

De båda modellerna är kompatibla med Cannonlink som kopplas ihop med Humminbirds kombiinstrument i 700, 800, 900 eller 1100 serien. Upp till sex djupriggar kan styras via Humminbird enheten, där ett önskat djup, ett visst avstånd från botten eller ett temperaturskikt kan följas. Det går även att cykla lodet efter inställda djup.

Riggarna är avsedda för både söt- och saltvattens bruk. Tournament serien är vit och har teleskopisk bom och wiretrumma i rostfritt. Tack vare wiretrumman i rostfritt kan du använda nylonlina.

Bommen klarar vikter upp till 9kg och är teleskopiska från 61cm till 134cm.

Djupriggarna är IP68 klassade och tål att dränkas av vatten utan att skadas.

På djupriggens bakre del finns det plats för två oerhört flexibla spöhållare, med 360º justerings möjlighet.
De svarta levereras som standard med två spöhållare och de vita med en spöhållare.

Djupriggarna är utrustade med Cannon Positive Ion Control som skickar ut en svag spänning via wiren. Detta ger ett elektriskt fält som attraherar fiskarna.

– Vi tror att Cannons nya teknik vad gäller elektriska djupriggar kan tillföra mycket inom trollingfisket och att vi kommer se en ny utveckling inom det svenska fisket, säger Mats Comstedt, VD Comstedt AB. Extra kul är att kunna erbjuda en sammankoppling till Humminbird via Cannonlink.

Pris från 14 895 kr.

Info: www.comstedt.se

Lowrancehar tillkännagett sitt nya två-frekvens ekolod med den innovativa Downscan Imaging (DSI) teknologin, Mark-5X DSI och Mark-5X DSI portabel. Den nya Mark-5X DSI serien höjer standarden för ekolod med fotoliknande bilder av vad som finns under båten. Den visar enskilda stenar, vrak, temperaturskikt, betesfisk och mycket mer. Mark-5x DSI serien kombinerar en enastående ekolodprestanda med en brilliant LED-bakgrundsbelyst 5″ display. Smarta automatiska lägen och enkelt handhavande – till bra priser.

Pressrelease:

Mark-5x DSI ger en kristallklar upplösning med fotoliknande bilder på både grunt och djupt vatten, söt eller saltvatten och fungerar även bra vid högre hastigheter. Den klarar även av att visa enskilda mål exempelvis en enstaka fisk i vattnet och att visa struktur såsom ett vrak eller en kätting på botten. DSI ekolod ger inte bara användaren möjlighet att se vegetation och bottenstruktur tydligare utan den hjälper också sportfiskare att se variationer i bottenväxtligheten och bottens hårdhet.

Mark-5x DSI modellerna har en robust akterspegelsmonterad givare med låg profil och dubbla frekvenser samt inbyggd temperatursensor.

De två frekvenserna som DSI jobbar med är 455 kHz för bredare och djupare täckning och 800 kHz för mer detaljerad bild i grundare vatten med en bättre separering av ekon.

För enkelhetens skull
För en enkel användning så har Mark DSI serien automatiska fisksökningslägen för att få en optimal bildkvalitet, samtidigt får man även tillgång till manuella inställningar för mer avancerade användare. För en större precision med betet så kan sportfiskaren placera markören någonstans på ekolodsbilden och på så sätt få reda på vilket djup ett objekt befinner sig, såsom betesfisk eller ett språngskikt.

Dessutom har DSI modellerna även TrackBack som ger sportfiskare en möjlighet för att bläddra bakåt i ekolodshistoriken och lokalisera potentiella fiskeplatser efteråt. “De nya Mark-5x DSI och Mark-5x DSI Portabel, blir extra värdefull för varje fiskare tack vare alla dess unika fördelar”, säger Louis Chemi, chief operating officer för Navico i USA.

“Mark-5x DSI erbjuder ett ekolod full av funktioner och den exklusiva DownScan tekniken med en oöverträffad undervattens presentation. Allt detta ger ett prisvärt ekolod. Mark-5x DSI Portabel ger samma funktionalitet och prisvärdhet i form av ett bekvämt portabelt paket. ”

Designad med en 5″, 480 x 480-pixlar, LED bakgrundsbelyst SuperTwist display för tydlig avläsning i alla ljusförhållanden samt en 16 graders gråskala. Mark-5x DSI har 2.400 Watt Peak-To-Peak effekt för en bra prestanda på djup ända ner till 70 meter. Modellerna har ett lättanvänt fäste som är enkelt att installera och medför en enkel borttagning av ekolodet. Den förbättrade knappsatsen är bakgrundsbelyst och utformad för att kunna styras med endast en hand i taget.

Alla Lowrance Mark modellerna har en U kontakt med tätningar samt ett skruvfäste för problemfria anslutningar i alla marina miljöer. Helt vattentät enligt standarden IPx7. Mark DSI modeller har två års garanti.

Mark-5X DSI planeras att nå butikshyllorna i januari 2011.

Pris Mark-5X DSI 3 850 kr.
Mark-5X DSI Portabel 5 150 kr.

Info: www.sportmanshipmarin.se

Kistamässan och branschföreningen Spofa Spöfiske har i dagarna tecknat ett nytt 6-årsavtal. Efter årets Sportfiskemässa i Jönköping den 1-3 april kommer medlemmarna i Spofa att fortsätta det framgångsrika samarbetet med Kistamässan.

Sportfiskemässans ambition har sedan starten varit att skapa en stor årlig manifestation för alla som är intresserade av fiske. Efter många års arbete har denna vision nu blivit verklighet. Under tre hektiska dagar möts branschens alla aktörer och tusentals sportfiskare under ett och samma tak – spinnfiskare, flugfiskare, havsfiskare och metare. Sportfiskemässan har utvecklats till såväl branschens som publikens självklara mötesplats.

– Sportfiskemässan är en produkt av branschens ambition att inför sportfiskeåret samla all kompetens och resurser, landets sportfiskeentusiaster och nyfikna kring ett gemensamt intresse – att fiska på fritiden. Jag är mycket nöjd med att vi nu definitivt och långsiktigt säkerställt ett starkt koncept och varumärke tillsammans med Kistamässan, säger Rolf Baum, ordförande Spofa Spöfiske.

Det nytecknade avtalet bidrar till att denna långsiktiga satsning kan fortsätta och fördjupas.

– Kistamässan är stolta och glada över det fortsatta förtroendet och kommer investera mycket för att vårda den positiva utvecklingen som mässan genomgått och agera som den personliga och genuina mötesplatsen för Sportfiskebranschen, säger Peter Storckenfeldt, VD Kistamässan.

Sportfiske är en av svenskarnas största fritidssysselsättningar. 3,1 miljoner svenskar fiskar i någon form och sportfiskebranschen omsätter ca 3 miljarder kronor varje år1. Sportfiskenäringen har en kraftfull potential att växa förutsatt att resurserna tillvaratas och vårdas.

– Det känns oerhört positivt att Sportfiskemässan nu är säkrad för framtiden. Från Sportfiskarnas sida kommer vi sträva efter att förlägga våra kongresser i anslutning till mässan i framtiden. Vi ser fram emot att tillsammans med näringen bidra till ett ökat intresse för sportfiske och fiskevård och därmed en fortsatt positiv utveckling av Sportfiskemässan, säger Stefan Nyström, generalsekreterare för Sportfiskarna.

Sportfiskemässan är en aktiv och lärorik mötesplats för alla åldrar – från nybörjare till proffs. På plats finns de branschledande leverantörerna, återförsäljare, båtföretag, skolor, föreningar, guider, destinationer, marinelektronik, fiskevård, tidningsförlag m.fl. som satsar stort på att visa upp alla nyheter. Mässan ger inspiration och längtan inför den kommande fiskesäsongen genom flertalet aktiviteter, föreläsningar, filmvisningar och workshops.

– För oss på Fiskejournalen är Sportfiskemässan den perfekta mötesplatsen. Ingen annanstans får vi tillfälle att träffa både våra läsare och representanter från branschen under ett och samma tak. Samarbetet med Kistamässan har fungerat jättebra under alla år och vi ser nu fram emot nya spännande satsningar och samarbeten, säger Fiskejournalens chefredaktör Martin Falklind.

bilden:
Fr. v. Rolf Baum, ordförande SPOFA Spöfiske, Peter Storckenfeldt, VD Kistamässan, Claes Elm, VD SPOFA Spöfiske.

Info: www.sportfiskemassan.se

– Vi har lyckats engagera Sveriges mest välkända ensamseglare genom tiderna, Sven Yrvind, som prisutdelare i vår båtbyggartävling, säger Hans Gustavsson som är projektledare på Kärnsund Wood Link som arrangerar denna återkommande tävling på gymnasienivå under torsdagen 10 februari på Båtmässan.

Som vanligt är det tredjeårselever från båtbyggarlinjen på skolorna Vadsbogymnasiet Mariestad, Båtbyggarutbildningen i Henån på Orust, Östrabogymnasiet i Uddevalla och Vimmerby Stångabro Gymnasium (Storebro) – som utmanar varandra i båtbyggeriets ädla konst.

Allt i samarbete med Hallberg-Rassy, Vindö Marin och Apelmans Båtbyggeri som också fungerar som neutral jury vid bedömning av elevernas arbeten denna dag.

För mer information om Sven Yrvind: www.yrvind.com

Info: www.batmassan.se

Från och med 2011 är Gillholms Marina AB exklusiv återförsäljare av Cobalt båtar i västra och södra Sverige. Cobalt Boats i Neodesha, Kansas, har i över 40 år byggt innovativa och högkvalitativa sportbåtar/daycruiser.

Pressrelease:

Cobalt Boats är ett familjeföretag där ägarna varje dag engagerar sig i företagets utveckling och det byggs cirka 3.000 båtar varje år av 600 medarbetare. Det finns en gemensam strävan och en fantastisk idérikedom samt ett enormt ansvar för att Cobalt skall vara en kvalitetsbåt.

Enligt en amerikansk (JD Power) kundundersökning är Cobalt det bästa båtköpet bland daycruisers. Cobalt har marknadens bästa skrovkonstruktion, stabilitet, snabb planing samt 10 års garanti på skrov och däck. Läs mer om Cobalt och deras båtar på www.cobaltboats.com.

På Båtmässan i Göteborg ställer Gillholms ut två Cobalt båtar:

Cobalt 222WSS – specialdesignad för vattensport och wakeboardåkare. Kraftig integrerad wakeboard båge med canvas topp och många finesser/tillbehör. En sportig design och en bra ljudanläggning är andra fördelar som tilltalar målgruppen. Längd inkl. badpaltform 7,11 m, bredd 2,46.

A25 – en bow rider med en rymlig cockpit, solsoffa och hydraulisk badplatform.
Längd inkl. badpaltform 7,77 m, bredd 2,59 m.

Info: www.gillholmsmarina.se

Sjöhistoriska museet k-märker ytterligare elva fritidsbåtar. Museet vill öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans historiska värden. K-märkningen är ett sätt att uppmärksamma och uppmuntra de insatser som ägarna gör för att bevara dessa båtar. Sedan starten 2009 har fler än 50 fritidsbåtar blivit K-märkta.

Ägarna ansöker själva om att få just sin pärla k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt värdefull. För att kvala in som k-märkt måste båten ha sjösatts före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige.

– Vi ser den här gången fler segelbåtar än motorbåtar och flera ganska små ungdomsbåtar som Stjärnbåten Gudingen, Andungen Amanda eller långedragsjullen Anna. Här finns specialritade Beguine men även Vindö 30:an Malou. Bland motorbåtarna finns å ena sidan den stora salongskryssaren Albertina men även sportbåten Glasspar G3 med plastskrov. Det är tydligt att många äldre båtar finns i Stockholmstrakten men vi har en geografisk spridning från Västra Götaland i söder till Jämtland i norr, säger Fredrik Blomqvist intendent på Sjöhistoriska museet.

På vårens båtmässor i Stockholm och Göteborg delas k-märkningsintygen ut till ägarna och Sjöhistoriskas första temakväll för året, 1 februari, kommer helt att ägnas åt museets k-märkning av fritidsbåtar.

Under 1800-talet var fritidsbåtar främst ett nöje för överklassen. Under 1900-talet ökade intresset för båtägande och skärgårdsboende på fritiden. Under 1950-talet öppnades möjligheten för mängder av människor att skaffa sig en fritidsbåt. Antalet har sedan ständigt ökat och intresset för båtliv är mycket stort.

Här är en kort presentation av de 11 senast k-märkta fritidsbåtarna. Pressbilder finns längst ner på sidan.

Segelbåten (långedragsjullen) ”Anna”. Torslanda
TYP: Långedragsjulle (J10)
KONSTRUKTÖR: Hjalmar Olsson
BYGGNADSÅR: 1963
BYGGNADSVARV: Eric Olsson, Dalby, Henån, Orust
Anna tillhör den klass av långedragsjullar (J10) som det byggdes många av (över 600). Modellen var en populär kappseglings och ungdomsbåt. Anna har under sin nuvarande ägare genomgått en upprustning som resulterat i att hon idag ser ut som då hon var nybyggd 1963. Ägaren Peter Thielen är bosatt i Torslanda.

Segelbåten (Vindö 30) ”Malou”. Göteborg
TYP: Vindö 30
KONSTRUKTÖR: Carl Andersson
BYGGNADSÅR: 1963-64
BYGGNADSVARV: Carl Andersson verksam vid Nötesunds varv, Orust.
Malou är en välbevarad segelbåt av typen Vindö 30. Tack vare nuvarande ägarens mångåriga engagemang är det mesta känt om båten, dess historia och de små ändringar som gjorts under åren. I mångt och mycket framstår detta som berikande årsringar som berättar om en levande familjebåt som har stora kulturhistoriska kvaliteter. Ägaren Jan Sundström är bosatt i Göteborg.

Motorbåten (dubbelruffad halvsalong) ”Tatjana III”. Huddinge
TYP: Dubbelruffad halvsalong
KONSTRUKTÖR: C G Pettersson
BYGGNADSÅR: 1929
BYGGNADSVARV: Fisksätra varv, Saltsjöbaden
Motorbåten Tatjana III tillhör de äldre fritidsbåtarna som tack vare engagerade ägare bevarats i mycket gott skick till idag. Tatjana III kan ses som en av de klassiska motorbåtarna konstruerad av den välkände CG Pettersson. På senare tid har den nuvarande ägaren även kunnat fastslå ägarlängden sedan båten byggdes. Ägaren Tony Duda är bosatt i Huddinge.

Segelbåten (Stjärnbåten) ”Gudingen”. Tyresö
TYP: Stjärnbåt
KONSTRUKTÖR: Janne Jacobsson
BYGGNADSÅR: 1961
BYGGNADSVARV: Moranäs varv, Nacka
Gudingen är en liten relativt enkel ungdomsbåt som var mycket populär på 1950- och 60-talen. Detta är ett exemplar där den nuvarande ägaren på ett föredömligt sätt renoverat och skött båten. Idag finns bara ett fåtal bevarade båtar kvar i landet. Ägaren Rolf Paulin är bosatt i Tyresö.

Segelbåten (Kustkryssare) ”Fiorella”. Uppsala
TYP: Kustkryssare (Blue Peter)
KONSTRUKTÖR: Knud Reimers
BYGGNADSÅR: 1950
BYGGNADSVARV: båtvarv, Norrtälje
Fiorella är en väl bibehållen segelbåt som använts som familjebåt av nuvarande ägarens familj i omkring 40 år. Både interiör och exteriör är tidstypiska och välbevarade från byggåret 1950. Ägaren Lars Hagbarth är bosatt i Uppsala.

Motorbåten (salongskryssaren) ”Albertina”. Mölndal
TYP: Salongsbåt
KONSTRUKTÖR: C G Pettersson
BYGGNADSÅR: 1920
BYGGNADSVARV: Bröderna Larssons varv, Kristinehamn
Salongsbåten Albertina konstruerades av C G Pettersson och byggdes 1920. Detta exemplar har renoverats från dåligt till ett mycket fin skick och har dessutom en komplett och intressant historik. Den renovering som nyligen genomförts har skett med stor hänsyn till original och avviker endast i liten grad från ursprunget. Ägaren Carl-Erik Jansson är bosatt i Mölndal.

Segelbåten (Laurinkryssaren) ”Beguine”. Nyköping
TYP: Laurinkryssare
KONSTRUKTÖR: Arvid Laurin
BYGGNADSÅR: 1963
BYGGNADSVARV: Sanda Båtvarv, Strängnäs
Denna segelbåt är konstruerad av Arvid Laurin – men på beställarens kunniga inrådan har den inte det karaktäristiska valdäcket. Beguine har varit i samma familj sedan den byggdes, har en fullt ut dokumenterad historik. Dessutom är båten i mycket gott skick och helt och hållet i ursprungligt skick, såväl in- som utvändigt. Ägaren Susanna Stenbeck är bosatt i Nyköping.

Motorbåten (Sportbåt) ”Glasspar G3”. Svenstavik
TYP: Skiboat, sportbåt
KONSTRUKTÖR: Bill Tritt, USA
BYGGNADSÅR: 1960
BYGGNADSVARV: Glasspar Company, Santa Ana, Kalifornien, USA
Denna sportbåt av märket Glasspar importerades till Sverige från USA 1963 och är därmed ett av de absolut första exemplaren av denna båttyp. Detta exemplar har renoverats från mycket dåligt skick till absolut toppskick. Idag är den helt återställd till ett originalutseende som nära nog kan tjäna som mönster för andra renoveringar av samma båtmodell. Ägaren Åke Månsson är bosatt i Svenstavik (Jämtlands län).

Segelbåten (Skärgårdskryssare)” Pepita II”. Skoghall
TYP: 15 kvm skärgårdskryssare
KONSTRUKTÖR: Gustaf Estlander
BYGGNADSÅR: 1930
BYGGNADSVARV: Arvika Yacht och Båtvarv (Fridlunds)
Segelstorleken 15 kvm är den minsta av skärgårdskryssarklasserna. Det har endast byggts ca 60 st Sk15 i Sverige och en stor del har idag försvunnit. Pepita II är intressant som representant för en av de minst uppmärksammade klasserna bland de svenska skärgårdskryssarna. Den är dessutom i gott skick, tämligen orörd och väl värd att bevara. Ägaren Hasse Ludvigsson är bosatt i Skoghall (Värmlands län).

Salongsmotorbåten ”Vi Tre”. Hägersten
TYP: Salongsbåt
KONSTRUKTÖR: C G Pettersson
BYGGNADSÅR: 1907
BYGGNADSVARV: Gustaf Ericssons Automobilfabrik, Stockholm
Denna båt tillhör den första generationen fritidsbåtar i Sverige, från den tid då beställare och ägare var välbeställda. Vi Tre som byggdes redan 1907, är den tredje äldsta båten konstruerad av C G Pettersson. På senare år har båten genomgått en renovering som utförts med största möjliga hänsyn till ursprunget och där stor möda har lagts ned även på detaljerna. Dessutom har ägaren satsat på att efterforska båtens historia. Ägaren Anders Grahn är bosatt i Hägersten (Stockholms län).

Segelbåten (Andunge) ”Amanda”. Stockholm
TYP: Segelbåt/Andunge
KONSTRUKTÖR: Thorvald Gjerdrum
BYGGNADSÅR: 1963
BYGGNADSVARV: Skåléns varv, Säffle
Det lilla Säfflevarvet Skåléns har levererat många små båtar av hög klass under sin 25-åriga verksamhet. Mycket uppskattade var varvets byggnation av just Andunge, ritad av den norske konstruktören Thorvald Gjerdrum. Den aktuella båten är mycket välhållen och enligt dokumentationen i allt väsentligt original. Ägaren Sanna Räsänen är bosatt i Stockholm.

Finsktillverkade Minor är kända för sin höga kvalitet och sina goda sjöegenskaper. Minor produceras av Sarins Boats Ltd som har över 40 års erfarenhet att på ett hantverksmässigt sätt tillverka hyttbåtar anpassade för den skandinaviska marknaden.

Pressrelease:

Minor Offshore 28 är en robust allvädersbåt, byggt enligt samma koncept som de tidigare succémodellerna Minor Offshore 25 och 31. Minor Offshore 28 har en längd på 8,8 m, bredd på 3 m och torrvikten är 4200 kg.

Den kan utrustas med singel eller dubbelmotor från 260 – 440 hk och med 370 hk har den en toppfart på 38 knop.

Minor Offshore 28 är en optimal förbindelse båt för längre säsonger. Trygga däcksområden runt hela båten i en nivå och funktionella lösningar gör den trygg att använda även höst och vår. För att höja boendekomforten finns två skilda sovkabiner och en stor ljus styrhytt med plats för 8 personer. I Minor Offshore 28 finns flera innovativa lösningar som integrerad bogpropeller, nedsänkbar taklucka och många fler funktionella detaljer som bara hittas på en Minor Offshore båt. Dessutom är Minor Offshore 28 en av marknadens tystaste båtar.

I Minor Offshore 28 har Sarins Boats Ltd även som första tillverkare av allvädersbåtar LED interiör och navigations belysning som standard.

Info: www.gillholmsmarina.se