Nyheter

Måndagen 24 januari kom beskedet som Berntsson Sailing länge har drömt om. Äntligen har de fått ett “tour kort”, vilket gör det möjligt för teamet att tävla om VM-titeln på allvar.

Berntsson Sailing team har tidigare varit ett lag där alla har jobbat heltid, men på fritiden åkt iväg och seglat match-racing och tidvis lyckats komma upp till topp tio på världsrankingen och även vunnit enskilda regattor på World MatchRacing Tour.

Nu har teamet chansen att visa vad det verkligen går för i den tuffa internationella konkurrensen.

Följ dem på:
http://www.berntssonsailingteam.se/

2011 WMRT Tour Card Holders:
Johnie Berntsson (SWE) Berntsson Sailing Team
Francesco Bruni (ITA) Mascalzone Latino
Peter Gilmour (AUS) YANMAR Racing
Damien Iehl (FRA) French Match Racing Team
Torvar Mirsky (AUS) Mirsky Racing Team
Jesper Radich (DEN) Radich Racing Team
Mathieu Richard (FRA) French Match Racing Team
Phil Robertson (NZ) WAKA Racing Team
Ian Williams (GBR), Team GAC Pindar

Nu är pillandet med saxpinnar, sprintar och tejp vid av- och påmastning ett minne blott! Dessutom försvinner risken att riva sönder seglen. Skot och linor kan inte heller fastna tack vare Tylaskas ”Clever Clevis Pin”.

Tylaska Marine, den amerikanska tillverkaren av högklassiga schacklar, hakar och riggbeslag i rostfritt och aluminium introducerar en självlåsande patenterad riggbult som eliminerar behovet av saxpinnar och ringsprintar. Montering och demontering går lätt och snabbt. På köpet får du snygga och prydliga vantskruvar utan tejp.

Riggbultens låsning består av tre kulor. Dessa kan endast frigöras genom att med ett verktyg (t ex skruvmejsel) trycka in någon av knapparna i bultens ända. Knapparna sticker inte ut ur bulten och går därför inte att komma åt av misstag.

Materialet är höghållfast, härdat rostfritt stål (17-4) vilket gör riggbulten minst lika stark som motsvarande standardbult.

Finns i följande diameter:
7,9mm (5/16”), 9,5mm (3/8”), 12,6mm (1/2”), 15,8mm (5/8”).

Varje diameter finns i fyra till fem olika standardlängder.

Pris från 395 kr/st.

Info: www.lirosropes.se

Svenska True Heading AB introducerar tre nya stationära värmekameror från FLIR som ersättare för tidigare modeller. Det här är riktigt avancerade kameror för den som vill kunna se bra även när det är mörkt eller dålig sikt av andra skäl.

FLIR Systems ersätter tre tidigare modeller i M-Serien med tre nya modeller M-324L, M-625L och M-625XP. Alla får ökad prestanda i tydlighet, kontrast och räckvidd med mer än 10% på grund av en ny värmekameradel.

Alla de nya kamerorna finns tillgängliga för leverans från årsskiftet.

Info: www.trueheading.se

Agapi 900 Walk Around (9m) introducerades 2010 och är en svenskdesignad och revolutionerande RIB-båt på många sätt. Det är den första RIB (Rigid Inflatable Boat) som kombinerar det bästa av tre världar. Sjösäkerheten, sjöegenskaperna och lätthanterligheten från RIB:en. Bekvämligheten och omtanken från familjebåten (med bland annat 4-6 sovplatser). Enkelt och mobilt ägande emd trailermöjlighet (totalvikt från cirka 2.100 kg).

– Efter en initierande serie på fem båtar börjar vi nu serieproducera båten och nyheten för detta år är att båtarna byggs med vakuuminjicering, vilket bidrar till en lägre båtvikt. Dessutom drar vi ner på miljöpåverkan i själva tillverkningsprocessen vilket är en mycket viktig aspekt för Agapi Marine, säger Peder Asplund, ägare av Agapi Marin.

– Båten kombinerar dessutom prestanda och miljöhänsyn på ett unikt sätt; i farter runt 25 knop ligger bensinförbrukningen på cirka 1,25 l/Nm med en 300 hk Yamaha-motor. Med en Yamaha 350 hk kan man uppnå farter över 50 knop. Miljöhänsynen förstärks av att båten enkelt trailas och dessutom minimeras kostnader i transport av båten. Sist men inte minst, reduceras traditionellt “båtmeck” kraftigt.

Hanteringen av RIB:en är så enkel med den anpassade trailern att man ensam kan sjösätta och ta upp båten på mindre än tio minunter.

Agapi 900 Walk Around kostar från 799 000 kr i basutförande utan motor. Tillverkaren rekommenderar motorer med 250 hk och upp till 350 hk. Båtarna säljs direkt från generalagent med visningslokal i Vallentuna. (Agapi Marine söker nu återförsäljare på västkusten samt Norge, Danmark och Finland.)

Info: www.agapimarine.se

Nästa vecka öppnar Båtmässan i Göteborg med nio världspremiärer och fullbokade hallar. – Optimismen är tillbaks i båtbranschen och det märks att konjunkturen vänder. Vi har cirka 330 utställare och är helt fullbokade, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan. Den 52:a Båtmässan arrangeras 5-13 februari på Svenska Mässan i Göteborg.

Bland världspremiärerna på årets Båtmässa finns två 43-fotsmodeller från Nord West Yachts. NordWest 430 Sport är en öppen sportscruiser och Nord West 430 SportsTop har elmanövrerat kapelltak.

Huges Marina visar två helt nya båtar från finska Drive. Samtidigt visar svenska Linder en ny båt.

Norska Askeladden presenterar för första gången P66 på en svensk båtmässa. Anytec premiärvisar två nya modeller på Båtmässan och XO Boats visar en ny modell.

Årets Båtmässa går också mer i miljöns tecken. Efter miljöbilarnas frammarsch är det nu dags för miljöbåtarna. Minst tre miljöbåtar finns med på mässan.

Jens 28 är Sveriges första serieproducerade hybridbåt vars batterier räcker i 4-5 timmar vid fyra knops fart. Greenline 33 är en fullhybrid som klarar 20 sjömil i fem knops fart på ren eldrift och upp till 15 knop med dieseldrift. Farten blir runt tre knop med endast solceller som energikälla, om förhållandena är de rätta. Catch 7.5 är en miljöbåt som drar 0,4 liter bensin i 22 knops fart.

Båtmässan blir lika stor som förra året och ledordet är affärer.

– Båtbranschen har hämtat sig så bra efter den ekonomiska nedgången. Nu vill vi att utställarna ska få utväxling på sina satsningar och vi räknar med att det kommer att tas cirka en miljon personliga kontakter på mässan. Många av dessa kontakter mynnar ut i affärer, säger Bengt Wallin.

Info: www.batmassan.se

Bilden:
Nord West 430 får världspremiär på Båtmässan i Göteborg 2011.

Svenska Delta Powerboats har utvecklat en större efterföljare till succén Delta 34 Sidewalk. Baserad på samma framgångsrika skrov som Delta 40 Walkaround har man här fått in en efterfrågad tredje kabin. Den ryms framför och under förarplatsen och är främst till för yngre familjemedlemmar, men har ändå full ståhöjd och en dubbelkoj med full längd.

Även i övrigt har allting blivit ett nummer större i jämförelse med 34:an och 40:an kommer bara att erbjudas med dubbelmontage, Volvo Penta D4 eller D6 dieslar.

Som alla de mindre syskonen i Delta-familjen är båten miljövänligt tillverkad i sandwich med vakuuminjicerad vinylester, för högsta styrka och lägsta vikt. Tillsammans med Deltas unika stegbotten bidrar det till klassens lägsta bränsleförbrukning.

Delta 40 Sidewalk är något så sällsynt som en rejäl familjebåt, med tre kabiner, som kan marscha i över 40 knop när man så vill. Snabbt och säkert från A till Ön.

Tekniska fakta:
Längd: 12.50 m
Bredd: 3.60 m
Vikt: 6.500 – 7.500 kg
Motorer: Volvo Penta 2 x D4 300 hk alternativt 2 x D6 370 hk
Design: Lars Modin

Info: www.galarbryggan.se

Liquid E. Scandinavia AB lanserar nu i Skandinavien en ny miljövänlig bränsletillsats för förbränningsmotorer. Medlet tar bort bakterieansamlingar i tankar och filter samt löser upp beläggningar i bränslesystem och motor och är fri från miljöfarliga ämnen såsom biocider.

Pressrelease:

– Fuel Set heter medlet som tar bort vattnet i bränslet och för detta till förbränning, säger Håkan Hansson, VD för Liquid E. Scandinavia AB. Därmed bortfaller förutsättningarna för bakterietillväxt i systemet.

Medlet används huvudsakligen av inre sjöfart, flygplatser, vägtransport och jordbruk – ofta i samband med lagring i cistern. Det räddar årligen miljontals liter bränsle från dyrbar sanering.

Även fritidsbåtar drabbas av dieselbakterier. Tusentals båtar drabbas årligen av igensatta filter, sotiga avgaser och förlorad motoreffekt. “Till slut leder detta till driftstopp. Motorn stannar när man som mest behöver den. Detta sker oftast i grov sjögång, då bränslet skvalpar omkring i tanken. Då sköljs rester från bakterierna ut till filtren som blir igensatta” avslutar Håkan Hansson.

Nu kommer även mindre förpackningar för marina marknaden. De är försedda med en praktisk dosimeter för enklare dosering av små mängder. Medlet blandas 1:4000 vid tankning – första gången dubbel dos. Fuel Set™ säljs via Watski-handlarna.

Info: www.fuelset.se

Info: www.lesab.eu

En ny metod att behandla båtbotten finns nu på den svenska marknaden. Systemet heter Ultrasonic Antifouling och består av en givare som epoxilimmas fast på insidan skrovet. Givaren är kopplad till en liten elektronikbox som sänder ett speciellt ultraljud. Detta skapar en miljö runt skrovet som havstulpaner och andra marina organismer inte trivs i. Inget annat påverkas, varken elektronik, eller besättning.

Pressrelease:

Således får man en botten och propeller i stort sett är ren från havstulpaner. Ingen bottenfärg behövs förutom av estetiska skäl. Inga miljöproblem som skadar våra sjöbottnar i hamnar och vikar. Båthamnarna behöver inga saneringsboxar för bottenfärg om båtarna har detta system. Båten har max fart hela säsongen både för segel och motor.

Inget mer skrapande, slipande och målande av båtbotten behövs längre, bara en snabb avspolning vid upptagningen. Att slippa detta både tidsödande och smutsiga jobb i en ofta svår arbetsställning kommer alla båtägare uppskatta mycket. Några helger kan användas till trevligare saker. Dessutom ger ett skrov med mycket beväxning upp till 20% mer bränsleförbrukning.

Systemet ger mindre beläggning (slem) på skrovet än vid användning av traditionell bottenfärg.

Ultrasonic säljs i Sverige av Viking Yachting och priset är 11 995 kr för båtar upp till 10 m i vattenlinjen och 22 995 kr för båtar upptill 20 m i vattenlinjen. Strömförbrukningen vid 12 Volt är 0,7 Ampere respektive 1,1 Ampere. Ultrasonic Antifouling har funnits några år och 2010 såldes 450 system i framförallt England, Medelhavet, Australien och USA.

– Vi startade försäljningen i januari i år och har hittills sålt sju system, berättar Janne Utbult, VD på Viking Yachting 031-696160.

Systemet har testats i det senaste numret av Yachting Monthly med goda resultat.

Info: www.ultrasonic-antifouling.com

Företaget grundades 1976 och sedan starten har vi varit en av Sveriges mest kompletta båttillbehörsbutiker. Viking Yachting är känt för ett väl utvalt sortiment med bra kvalité till konkurrenskraftiga priser samt kompetent utbildad personal. Viking Yachting grundades av Janne Utbult för 35 år sedan som själv kappseglat folkbåt i 30 år och har segelbåt i Medelhavet. Specialite för Viking Yachting är Segelbåtsutrustning. Företaget har tagit fram egna produkter som idag säljs via grossister i Sverige och på Europamareknaden.

Marina Brodersby presenterar två helt nya modeller. Kiel Classic 41 blir det nya flaggskeppet i det tyska varvets serie av berömda och välbyggda motorbåtar. – Detta är första gången vi tillverkar en båt med fast tak men det går givetvis att beställa en 41:a med ”open top”, säger Peter Neumann, upphovsmannen till Kiel Classic.

Kiel Classic 24 blir minstingen i familjen fast med lika goda sjöegenskaper som sina större syskon.

BAKGRUND
Kiel Classic båtarna är utvecklade av den kände marinfotografen Peter Neumann. Efter att ha havererat fler än 20 båtar under sina 30 år på havet hade han både motivationen och erfarenheten för att bygga en båt som tål tuffa tag. Kravet var att den skulle vara vacker, snabb och samtidigt klara alla väder.

Vid en första anblick kan en Kiel Classic likna en ”Petterssonbåt”, men det är en modern konstruktion med djupt V-format skrov. En Kiel Classic är en ulv i Fårakläder. Skrovet och hela båten är oerhört välbyggt för att klara riktigt svåra förhållanden i farter över 30 knop.

Kiel Classic båtarna tillverkas i toppmoderna anläggningar i Brodersby, vid västra Schlei-fjorden i Nordtyskland. Båtarna handbyggds efter kundernas önskemål. Teak, lackad mahogny, handupplagda skrov och beslag, i rostfritt stål, som tillverkas i egen smedja gör varje Kiel Classic till ett unikt exempel på maritimt artisteri.

DESIGN och PRESTANDA
Kiel Classic utmärker sig med sitt upphöjda långa fördäck, raka stäv och den elegant svepande vindrutan. Förskeppet är mycket skarpt och skrovet är djupt V-format vilket gör det möjligt att färdas snabbt, torrt och bekvämt även i höga vågor och svåra väderleks-förhållanden.

Kiel Classic båtarna är till för dem som gillar att ”gå ut” när andra föredrar att stanna hemma.

KOMFORT och ELEGANS
Sittbrunnen i en Kiel Classic är skyddad från både fartvind och stänk. Sittplatserna är bekväma och multifunktionella. Det finns flera eleganta lösningar som tex ”cabriolet-funktion” för sittbrunnskapell och skjutbara soffor. Under det upphöjda fördäcket finns kojer, toalett och pentry, allt smakfullt inrett och med högsta kvalitet.

De lackade ytorna är i princip underhållsfria tackvare en avancerad lackmetod som förhindrar vatteninträngning samtidigt som ytorna blir extremt släta och får en djup lyster.

Tekniska fakta
Dimensioner Kiel-Classic 24 Kiel-Classic 41
L.ö.a 7,95 m 13,77 m
L.ö.d 7,33 m 12,57 m
Bredd 2,30 m 3,70 m
Djup 0,40/0,83 m 0,60/1,10 m
Depl. ca 2,2 ton 9,5 ton
Motor ,VP alt VW 140-265 Hk 2X-370 Hk
Material Composite (GRP)

Kiel Classic representeras i Skandinavien av Pring Marine

Info: www.pringmarine.se

För att undvika en situation där EU sätter stopp för en fortsatt förmånlig momsredovisning för ideell sektor har regeringen beslutat att ansöka om tillstånd att införa en momsredovisningsgräns för den ideella sektorn.

Regeringens avsikt är att i den uppkomna situationen värna de ekonomiska villkoren för den ideella sektorn i Sverige eftersom de svenska momsreglerna för ideella verksamheter inte överensstämmer med EU:s momsdirektiv, enligt EU-kommissionen.

– Jag hoppas och tror att Kommissionen kommer att se positivt på vår ansökan. Mitt intryck är att de har stor förståelse för frågans vikt för Sverige, säger finansminister Anders Borg.

Idag är i stort sett hela den ideella sektorn i Sverige undantagen från momsplikt. EU-kommissionens uppfattning är att utformningen av de nuvarande svenska momsreglerna inte överensstämmer med EU:s gemensamma momsregler, det s.k. momsdirektivet. Under de senaste veckorna har EU-kommissionen varit på väg att ta avgörande steg inför en stämning vid EU-domstolen.

För att undvika en snar stämning har regeringen idag beslutat att överlämna en ansökan om omsättningsgräns för momsredovisningen till Kommissionen.

En omsättningsgräns skulle värna stora delar av den ideella sektorn genom att den undantar verksamheterna från moms om den skattepliktiga omsättningen av varor och tjänster understiger en viss nivå. Sveriges ansökan innebär att verksamheter som har en momspliktig omsättning på maximalt 1 miljon kronor undantas. Beloppsnivån, som har satts efter att hänsyn tagits till synpunkter från företrädare för den ideella sektorn, skulle betyda att över 90 procent av föreningarna skulle undantas från momsplikt.

– Den ideella sektorn har en stark förankring och en stor betydelse här i Sverige. Ett levande och demokratiskt samhälle behöver medborgare som är engagerade i idrottsföreningar, kulturföreningar och socialt arbete, säger kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth och Nyamko Sabuni, ansvarig minister för politiken för det civila samhället i en kommentar.

Ändrade momsregler skulle leda till administrativa bördor och ökade kostnader för den ideella sektorn. Regeringens utgångspunkt är dock att värna ideell verksamhet samt att den ideella sektorn i sin helhet inte ska förlora ekonomiskt på grund av eventuella förändringskrav från EU.

Momsdirektivets regler för verksamheter som bedrivs av ideell sektor är nästan 40 år gamla och i stort behov av översyn. Regeringen kommer särskilt att framhålla vikten av detta i processen kring den s.k. Grönboken, vilken behandlar ändring av EU:s momsregler. Regeringen kommer att arbeta för att ett nytt direktiv medger momsundantag för den ideella sektorn.

Nu är det dags för några verkliga höjdpunkter i CNN:s TV-program Mainsail. CNN:s MainSail reporter Shirley Robertson träffar bland andra Russell Coutts, fyrfaldig vinnare av Americas Cup och en av världens bästa inom sporten.

I programmet får vi följa Coutts lag BMW Oracle Racing till final, och på väg mot att vinna hela mästerskapet med grundaren Larry Ellison i spetsen.

CNN visar också när dubbla guldmedaljören Shirley Robertson möter Coutts, ansikte mot ansikte i tävlingens hetta.

Info: cnn.com/mainsail

Sändningstider:
Torsdag 20e januari kl. 1330 och 1930 CET

Lördag 22a januari kl. 0830, 1700 och 2430 CET

Söndag 23e january kl. 0530, 0930 och 2030 CET

Längd: 30 minuter

Nu är det dags för några verkliga höjdpunkter i CNN:s TV-program Mainsail. CNN:s MainSail reporter Shirley Robertson träffar bland andra Russell Coutts, fyrfaldig vinnare av Americas Cup och en av världens bästa inom sporten.

I programmet får vi följa Coutts lag BMW Oracle Racing till final, och på väg mot att vinna hela mästerskapet med grundaren Larry Ellison i spetsen.

CNN visar också när dubbla guldmedaljören Shirley Robertson möter Coutts, ansikte mot ansikte i tävlingens hetta.

Info: cnn.com/mainsail

Sändningstider:
Torsdag 20e januari kl. 1330 och 1930 CET

Lördag 22a januari kl. 0830, 1700 och 2430 CET

Söndag 23e january kl. 0530, 0930 och 2030 CET

Längd: 30 minuter

Nu är det dags för några verkliga höjdpunkter i CNN:s TV-program Mainsail. CNN:s MainSail reporter Shirley Robertson träffar bland andra Russell Coutts, fyrfaldig vinnare av Americas Cup och en av världens bästa inom sporten.

I programmet får vi följa Coutts lag BMW Oracle Racing till final, och på väg mot att vinna hela mästerskapet med grundaren Larry Ellison i spetsen.

CNN visar också när dubbla guldmedaljören Shirley Robertson möter Coutts, ansikte mot ansikte i tävlingens hetta.

Info: cnn.com/mainsail

Sändningstider:
Torsdag 20e januari kl. 1330 och 1930 CET

Lördag 22a januari kl. 0830, 1700 och 2430 CET

Söndag 23e january kl. 0530, 0930 och 2030 CET

Längd: 30 minuter

Wind in Mind släpper ljus genom segelduk i form av lampor med inspiration från segel, vind och hav. Öljetter, segelsömmar och tunna tampar blir vackra och funktionella detaljer från hantverk lånat av segelmakare. Nyaste tillskottet i lampfamiljen är taklampan Skagerrak thunder, av vit dacronduk kombinerad med kolfiberlaminerad segelduk i grafiska mönster.

Wind in Mind använder segelduk i stilfull och enkel formgivning. Segeldukens olika grad av genomskinlighet och varierande tjocklek, färg och ytstruktur utnyttjas på ett spännande sätt. Förutom duken ger detaljerna och bearbetningen av materialet produkten dess karaktäristiska utformning. Kombinationen av öljetter, tunna tampar och segelsömmar skapar en känsla av segel, vind och hav även när du är på land. Vägglampan Kattegatt och fem varianter av taklampan Skagerrak finns att se på www.windinmind.se.

– Vi utnyttjar segeldukens stora variationsmöjligheter i vår formgivning. Ljuset bryts vackert genom segelduk och ger ett behagligt och varmt sken, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av grundarna till Wind in Mind AB.

Lampornas stilrena formspråk gör att de passar lika bra in i den lilla personliga lägenheten som i det moderna huset eller på sommarstället.

– Att leva nära ett segelmakeri har lärt oss hur segel tillverkas och fått oss förstå vikten av ett gott hantverk. Kärleken till segelduk som material hade vi redan. Vi lånar hantverket, förenar det med vår känsla för formgivning och skapar något alldeles eget, säger de tre grundarna.

Taklampan Skagerrak, höjd och diameter 32 cm, pris 1 800 kr / 2 300 kr
Vägglampan Kattegatt, höjd 36 cm, bredd 58 cm, pris 2 500 kr

Wind in Mind visar lampor i segelduk på Formex, avdelning ”Today” i monter B06:42, där de ställer ut tillsammans med Camp Cirrus och Stocke Keramik.

Info: www.windinmind.se

Den här vackra, klasssiska skonaren är under byggnation vid det turkisa varvet Archipelago Yachts i Bodrum. Fartyget ska enligt planerna sjösättas till hösten. trots de klassiska linjerna har no en modern och ljus interiör. Hon har även gott om sovutrymmen ombord med sex kabiner med dubbelkojer och andra utrymmen i storlek som man normalt sett finner bara på större yachter.

För designen svarar Alparslan Tekogul tillsammans med Paul Spooner från Fairlie Restorations. Exteriör och interior har designats av David Wright Design.

Skonaren är döpt till ZanZiba av sin brittiska ägare. Tanken är att bygga en hel serie med sådana här yachter.

– Vår avsikt är att bygga en cruising yacht som kan seglas över hela världen och kombinera charmen hos en traditionell skonare med det allra senaste inom marin livsstil och teknologi, säger ägaren.

Bland de moderna system som finns ombord märks allt från air conditioning till TV-övervakning (CCTV), WiFi och ett rejält underhållningssystem. Dessutom har fartyget rodrigg från NavTec och Stratis segel från Doyle, hydrauliska vinschar från Lewmar och Harken samt väldigt avancerad navigationsutrustning.

Boutrymmena ör fördelade över två däck med ett rymligt däckshus med salong på huvuddäck. Fartyget har separata utrymmen inklusive en egen mäss för besättningen.

Kommentarer

Mike 18:59:26 2011-07-23

Helt rätt….världen behöver fler vackra fartyg.

Svenska Sail Racing lanserar en ny serie seglarställ för våren 2011. Produkterna är framtagna för att kunna erbjuda seglare tekniska alternativ i kollektionen mellan de mer klassiska jackorna i Gore-Tex och Windstopper, och det helt svarta och mest extrema 50 KTS Race Edition.

De nya produkterna är tillverkade i Gore-Tex 3-lager respektive 2-lager och är försedda med en rad tekniska
detaljer. Jackor och bib-byxor finns ute i butik från mitten februari.

Fleet Jacket och Fleet Pant är tillverkade i Gore-Tex 3-lager, vind och vattentäta med hög andningsförmåga. Fleet Jacket är försedd med bred stormslå i fronten, vattenavvisande dragkedjor med zip-garage och fleece insida krage. pris 4 500 kr.

Fleet Pant har förstärkningar i SPL200RF baktill och på knä, vattenavvisande dragkedja i front. Justerbar över vaden och i sidan. Pris 3 500 kr.

Båda produkterna finns i offwhite, rött och grafitgrå.
Info: www.sailracing.com

Amerikanska elmotortillverkaren Minnkotas storsäljare Endura, som vinner test efter test, har i många år försökt kopieras utan att konkurrenterna uppnått samma resultat. Nu förstärker Minnkota Endura modellen med ett nytt utseende och en förbättrad elektronik. Endura C2 har fått en ny skyddskåpa och även Traxxis användarvänliga handtag. Rorkulten är teleskopisk och går att dra ut 15 cm.

För maximal hållbarhet har omkopplaren innanför skyddskåpan bytts ut och ersätts med en ännu bättre. Sedan tidigare är Endura utrustad med ett riggrör av kompositmaterial, starkare än stål, med livstids garanti. Även det robusta tvingfästet är gjort i högklassigt kompositmaterial, som tål vridningar, böjningar och UV-ljus.

Trots dessa uppgraderingar kommer Endura C2 kunna säljas till ett lägre pris. Endura C2 finns i sju olika storlekar, från 30-55 med dragkraft från 13,6 kg – 24,9 kg samtliga är i 12V utförande.

Pris från 1 995 kr.

Info: www.comstedt.se

Exide Technologies och Tudor lanserar ett nytt batterisortiment för båtar märkt med wattimmar, vilket gör det lättare än någonsin att välja rätt batteri. Sortimentet täcker de flesta båttyper och användningsområden, och genom att kartlägga den aktuella båtens utrustning och därefter energibehovet får man enkelt reda på vilket batteri som passar bäst.

Pressrelease:

Kung Vinter håller fortfarande Sverige i ett järngrepp, men innan vi vet ordet av är våren och sommaren här igen
– och därmed även båtsäsongen.

Till sjöss är säkerheten och trivseln inte bara beroende av väder och vind, utan också av båtens utrustning, både bekvämlighetsattribut som mikrovågsugn och kaffekokare och grundläggande utrustning som startmotor, GPS, lanternor och radio.

Det nya batterisortimentet Marine & Multifit erbjuder olika kategorier och storlekar av batterier för alla slags behov. För att hjälpa båtägaren att hitta rätt batteri kommer Exide Technologies snart att lansera en guide på hemsidorna www.exide.nu och www.tudor.se, med hjälp av vilken man kan identifiera båtens utrustning och därefter få en rekommendation baserad på båtens energibehov.

De nya batterierna är märkta med wattimmar (Wh), vilket gör det mera tydligt för konsumenten. Wh är ett mått för energi och beräknas som effekten gånger tiden. En lampa på 15 W som lyser i 4 timmar kräver 60 Wh (15 x 4) och ett kylskåp på 200 W som går i 2 timmar kräver 400 Wh (200 x 2). Förbrukningen räknas ut i form av wattimmar för varje enskild apparat. Därefter summerar man samtliga tal. Till slutsumman bör man sedan lägga till en säkerhetsmarginal på 20 % för att få fram den totala energimängd som batteriet skall leverera. Summan bör stämma överens med märkningen på batteriet, som visar storleken på det energiuttag som det kan belastas med mellan laddningarna.

Är till exempel energibehovet i båten 1 000 Wh ökar man värdet med 20 % och väljer alltså antingen ett batteri med märkningen 1 200 Wh eller flera mindre batterier som tillsammans ger minst 1 200 Wh. När man kombinerar batterier är det viktigt att de är av samma typ och storlek.

– Vi ville utveckla ett sätt för våra kunder att snabbt och enkelt hitta det batteri som lämpar sig bäst för deras eget behov. På det sättet slipper de onödiga överraskningar på sjön, och de slipper också fundera på vilket batteri de skall välja, säger Tor Enlid, Marketing Manager på Exide Technologies Transportation Nordic.

I Exides Marine & Multifit-sortiment finns förutom klassiska blybatterier (standard), också AGM- och GELbatterier Deras konstruktion möjliggör en flexibel montering eftersom de kan monteras både stående och liggande. Tack vare sin höga energitäthet kan man spara upp till 30 % i volymbehov med GEL-batterier. AGMoch GEL-batterier är dessutom spill- och läckagesäkra, och kräver inget underhåll. Till skillnad från de klassiska batterierna (standard) är de även DNV-certifierade.

Info: www.tudor.se

Info: www.exide.nu

Kommentarer

Knut 10:11:57 2013-04-12

Fest står inte i artikeln hur mycket ett batteri ligger på i snitt!

Italienska Cantieri Estensi har skapat sitt nya flaggskepp: 640 Maine. Det är en rejäl och mycket sjövärdig båt i trålardesign för att klara alla förhållanden till sjöss. Den kan cruisa i låg fart med relativt låg bränsleförbrukning, men kan också köras i hastigheter upp till 25 knop vid behov.

– Det här är en båt som saknades på marknaden, säger båtens designer, Maurizio Zuccheri.

– Det här är en hel samling med goda idéer som har sammanförst i en båt. Den är väldigt modern men ändå byggd i en tidlös stil som erbjuder ägaren och passagerarna högsta komfort.

På huvuddäck finns tre större ytor: en matsal/salong med panoramautsikt, en enorm soffa och ett pentry. Under däck finns fem kabiner, inklusive ett besättningsutrymme med två separata mindre kabiner eller ett separat badrum.

Ägaren har en svit som ger en ombonad och lyxig känsla av rymd och han eller hon har en väldigt fin utsikt genom rejäla fönster/ventiler i sidorna.

Båten har också tre gästkabiner, en dubbel och två singel. En av dessa kan förvandlas till kontor, förvaringsutrymme eller dressing room. Höjden i samtliga kabiner överstiger 2 m.

Direkt från förarplatsen leder en trappa upp till den stora flybridgen, som har en yta på cirka 30 kvadratmeter.

För framdriften står två stycken Fiat Powertrain Technologies C13 turbodieslar på 825 hk av samma typ som används i mindre fartyg.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 19,80 m
Max bredd: 5,50 m
Deplacement torr: 32 t
Bränsletank: 5 000 liter
Färskvattentank: 1 200 liter
Passagerare: 12
CE-klass: A
Motorer: 2 FPT C13 – 825 hk
Marschfart: 0-20 knop
Maxfart: 25 knop

Info: www.cantieriestensi.it

På måndag startar världscuptävlingen Rolex Miami OCR. Från Sveriges seglingslandslag, SWE Sailing Team, startar bland andra flerfaldiga världsmästaren och OS-medaljören Fredrik Lööf som sedan i höstas seglar med Max Salminen. Fredrik Lööf är en Sveriges främsta seglare genom tiden. Han är flerfaldiga världsmästare i Finnjolle och tog bronset på OS 2000 i Sydney.

I Peking 2008 blev det återigen brons dock i Starbåt tillsammans med Anders Ekström istället. I förra världscupen var han återigen i toppform och tog hem två medaljer. Fredrik, som nu siktar på sitt sjätte OS, är en av våra största hopp inför Weymouth 2012.

Oddsen för nya toppresultat står även goda för Laserteamet med Rasmus Myrgren, som tog en 6:e plats på förra OS i Peking, Emil Cedergårdh och Jesper Stålheim. För exakt ett år sedan, på förra världscuptävlingen i Miami, hade Sverige 3 av totalt 10 deltagare i finalracet, något som Sverige som nation är först med att ha uppnått.

På OS 2012 i Weymouth är det premiär för den nya grenen ”Matchracing för damer” som seglas i tremans-båten Elliott 6m. Med i Miami är Anna Kjellberg, Malin Källström och Lotta Harrysson, som nyligen antagits till SOK:s (Sveriges Olympiska Kommitténs) topp- och talangprogram.

SWE Sailing Teams förbundskapten, Magnus Grävare, är förväntansfull:
– I år höjer vi ribban med vårt yttersta mål att ta pallplatser på världscuptävlingarna, säger han.
– Vi kommer att visa att vi kan ta medaljer på nästa OS.

I Rolex Miami OCR deltar fler än 700 seglare från över 50 nationer. Tävlingen, som pågår fram till den 29 januari, är en av sju tävlingar som ingår i världscupen 2010/2011.

Deltagare från SWE Sailing Team:
Finnjolle
Johan Tillander
Björn Allansson
Laser
Emil Cedergårdh
Rasmus Myrgren
Jesper Stålheim
Matchracing
Anna Kjellberg/Malin Källström/Lotta Harrysson
Starbåt
Fredrik Lööf/Max Salminen

Foto: Svenska Seglarförbundet.

Info: www.svensksegling.se

Kommentarer

Clay Reggazoni 01:26:55 2011-01-22

Go for it Sailbjörn !!!