Nyheter

Scania medverkar vid mässan ConExpo-Con/Agg i Las Vegas med hela sitt utbud av industrimotorer, som samtliga finns tillgängliga för EU Stage IIIB och EPA Tier 4i . Motorerna har egenutvecklade system för bränsleinsprutning, motorstyrning och utsläppskontroll.

De låga utsläppen uppnås med hjälp av endast två tekniker: Scania SCR (selective catalytic reduction) och Scania XPI (högtrycksinsprutning). Inga extra filter krävs. Scania XPI och motorstyrsystemet optimerar parametrarna fortlöpande under drift för att få ut mesta möjliga av varje droppe bränsle. Det minskar bränsleförbrukningen och ger även en renare förbränning.

Motorutvecklingen inför nästa nivå av utsläppskrav är i slutfasen. Med bara små förändringar av installationen kommer Scanias motorer att kunna uppfylla EU Stage IV och US Tier 4f (final), som träder i kraft 2014.

I monter S-17115 visar Scania upp hela sitt industrimotorprogram med 9-, 13- och 16-litersmotorer med effektnivåer från 202 till 515 kW. Motorerna är försedda med ett unikt SCR-system som påminner om det kommande systemet för Scanias lastbilsmotorer för Euro 6. I kombination med Scanias högtrycksinsprutning XPI gör det att utsläppskraven för kväveoxider och partiklar uppnås med god marginal utan något partikelfilter.

För ytterligare information om Scania på ConExpo, besök www.scania.com/media/conexpo

Helsingfors, Finland: När Helsingforskommissionen (HELCOM) idag håller sitt årliga möte på hög politisk nivå finns dessvärre inte ministrarna på plats. Det sänder en oroväckande signal att länderna inte ger HELCOMs aktionsplan för Östersjön den prioritet den kräver, säger Världsnaturfonden WWF.

WWF gav starkt stöd till de prioriteringar miljöminister Andreas Carlgren satte upp i samband med att Sverige tog över ordförandeskapet i HELCOM den 1 juli 2010. Det handlade bland annat om att fler ministermöten skulle hållas för att stärka det politiska ledarskapet.

– Det är därför oroande att Anders Carlgren, ordförandelandets ansvarige minister, inte finns på plats när HELCOMs högnivåmöte hålls och inte heller hans ministerkollegor i regionen, säger Åsa Andersson, programchef för svensk natur & Östersjön på WWF.

Dagens möte ger möjlighet för länderna att rapportera de framsteg som gjorts och de utmaningar som kvarstår för att genomföra åtgärderna i den aktionsplan som för fyra år sedan lanserades, med stort pompa och ståt, som ett ambitiöst program för att återskapa en god miljöstatus i Östersjön till 2021.

– Om och om igen har vi hört ministrarna runt Östersjön tala om vikten av HELCOMs aktionsplan för Östersjön (Baltic Sea Action Plan, BSAP), men bristen på genomförande visar med stor tydlighet att ett starkare ledarskap är nödvändigt, säger Åsa Andersson.

– Även om det är glädjande att vissa viktiga framsteg har gjorts – till exempel utbyggnad av vattenreningsverk och den pågående processen att förbjuda avloppsutsläpp från sjöfart – så har det samlade genomförandet hittills varit allt för långsamt och de konkreta åtgärderna för få för att nå planens mål, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF och ordförande i WWFs internationella Östersjöprogram.

HELCOM har identifierat vilka åtgärder som krävs och finansiella institutioner har ställt medel till förfogande. Det som saknas är den politiska viljan hos Östersjöländerna. Konkreta åtgärder behövs för att minska utsläpp av övergödande ämnen från jordbruket, kontrollera utsläppen av miljögifter, minska påverkan från fiske och skydda den biologiska mångfalden.

– Vi uppmanar därför ministrarna att ge Östersjön och aktionsplanen den höga politiska prioritet den kräver, säger Håkan Wirtén.

Efter några års planering presenterar Stenungsbaden Yacht Club och Nöjet Konsert AB: Premiär för Stenungsbaden, Concert Arena – en specialbyggd scen i sluttningen nedanför hotellet. Önskemålet har hela tiden varit att få starta med Kim Larsen & Kjukken, bättre premiärartist är svårt att tänka sig. Vi vet alla hur denne efterlängtade danske kämpe kan bjuda på en ”dejlig aften”. Dessutom är detta den ena av endast två Sverigespelningar 2011! Det blir en helkväll med massor av musik och god mat och dryck.

Kim Larsen har varit en stor del av Danmarks musikliv i mer än 30 år – under 70-talet som rösten i legendariska Gasolin, på 80-och 90-talen med en framgångsrik solokarriär och de senaste åren tillsammans med bandet Kjukken. Han har alltid varit populär i Sverige och sommaren 2011 är han tillbaka, med material från hela karriären – från Gasolin via soloperioden till nyskrivet material.

Kommentarer

lars 22:11:30 2011-09-03

För mycket gubbrock!!!!!

712 sjömil, en trimaran, två seglare. Samsung Challenge utmanar tidningen Båtnytts klassiska race Ystad-Haparanda. Samsung i Sverige och Whyshore Yachting & Marketing inleder ett partnerskap och kommer under sommaren 2011 att fokusera på att slå det befintliga rekordet.

Det är den snabbaste tiden på sträckan Ystad-Haparanda som gäller.

60-fots trimaranen Samsung Challenge är Skandinaviens snabbaste segelbåt och med de rätta väderförhållandena har båten och besättningen potential att sätta ett rekord som står sig länge.

”Vi ser fram emot att spika ett rekord på sträckan Ystad-Haparanda i Båtnytts tävling Blå Bandet. Sveriges ostkust bjuder på mycket varierande väderförutsättningar. Får vi rätt vindförhållanden och lyckas vi hantera båten med en tvåmannabesättning så har Samsung Challenge alla förutsättningar att segla på 24 timmar, vilket ger en snittfart på ca 30 knop. Det är en tuff strapats och en stor utmaning! säger Klabbe Nylöf, skeppare, Samsung Challenge och VD, Whyshore Yachting & Marketing 60 fots trimaranen har en toppfart på osannolika 43,2 knop.

Båten är 18 x 18 meter, har en mast på ca 30 meter och väger ca 5 ton.

Whyshore Yachting & Marketing är ett företag inom sports marketing för kommersiella projekt med sponsring, partnerstrukturering och sportfrämjande event, som specialiserar sig på global och regional nivå.

Whyshore ansvarar för projektledning av Samsung Challenge.

Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är en ledande producent av tv, minnechips, mobiltelefoner och bildskärmar med 174 000 anställda i 66 länder inom åtta oberoende affärsområden. Den konsoliderade försäljningen uppgick under 2009 till 116,8 miljarder dollar. Samsung Electronics Nordic AB omsatte under 2009 9,4 miljarder kronor. Sedan 1992 har företaget vuxit snabbt, har i dag 320 medarbetare och erbjuder det senaste inom mobiler, ljud och bild, IT-produkter och vitvaror.

Kommentarer

hmm 05:54:20 2011-03-11

ja vi får väl se hur det där går…..

Ett av USA:s mest exklusiva motorbåtsbåtmärken, Tiara, lanserar den nya stilfulla modellen 3100 Open. Båten erbjuder med sina 11 meter i längd och 3,8 meter i bredd gott om utrymme ovan och under däck. Det är en båt du vill bosätta dig på.

– Tiaras nya 3100 Open är en båt för människor som vill åka med stil i en mycket bekväm, rymlig, välutrustad och kraftfull båt. Båten har allt du kan önska dig av utrustning och bekvämlighet med gott om plats både ovan och under däck för att äta, umgås och koppla av. Det är en utmärkt båt för både korta och långa utflykter. Jag skulle gärna ligga ute i flera veckor ombord på den, poängterar Mats Andersson, delägare och säljare på Vått.

3100 Open har sovplats för minst fyra vuxna med dubbelkoj i fören och sovplats för två i salongens flexibla och sköna L-formad soffa. Båten har en exklusiv dusch och toalett, fullutrustat pentry och en spatiös salong. 3100 Open levererar snabb och stabil gång i alla väder med upp till 375 hästkrafter på vardera axel.

Tiara 3100 Open mäter, med en standardpulpit och en meter djup badbrygga, 11,07 meter i längd (10,06 m utan badbrygga) och 3,81 meter i bredd samt 2,7 meter från vattenlinjen upp till hardtopen.

Båten finns med dubbelmotorig Crusader 6-liters MPI-bensindrift (375 hk) alternativt dieseldrivna dubbla Cummins QSB (330 hk). Med dubbla 375 hästars Crusader går den från noll till 40 km/tim på knappt nio sekunder och kan nå en toppfart på drygt 35 knop.

Tiara 3100 Open kostar från 2 950 000 kr med dubbla Cummins QSB-motorer på vardera 330 hk.

Vått visar 15 båtar på Allt för sjön
På båtmässan Allt för sjön, den 5-13 mars, ställer Vått ut minst 15 båtar från Chris-Craft, Pursuit och Boston Whaler. Bland annat visas Chris-Craft Corsair 28 Heritage Edition, Pursuit OS 345 Offshore och Boston Whaler 170 Super Sport. Du hittar Vått i montrarna B05:31 och B06:31.

Info: www.vatt.se

Kommentarer

Jänkarn 16:24:46 2011-03-18

Såg denna på Miami Boat Show 2011! Riktigt schysst båt! Säljer Vått dessa?

Håkan Frisingers stiftelse för transportmedelsforskning utdelar idag, den 7 mars, sitt stipendium för 2010 till professor Bengt Johansson vid Lunds Tekniska Högskola. Stipendiet, som är på 250 000 kronor, får Bengt Johansson för sin internationellt framgångsrika och praktiskt viktiga forskning kring förbränningsmotorer.

Bengt Johansson är professor vid avdelningen för förbränningsmotorer vid Lunds Tekniska Högskola. Han har i sin forskning främst inriktat sig mot området homogena kompressionsmotorer, HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition).

HCCI-tekniken leder till en högre verkningsgrad, vilket i kombination med nya drivmedel är en viktig komponent för utvecklingen av godstransporter med låg miljö- och klimatpåverkan.

Bengt Johansson kombinerar grundvetenskaplig spets kring diagnostik och analysmetoder med en hög grad av tillämpning och relevans för fordonsindustrin. Hans forskningsfinansiering och samarbeten omfattar i stort sett alla större svenska, europeiska, nordamerikanska och japanska fordons- och motortillverkare.

Nominering till mottagare av Frisingerstipendiet görs av Chalmers tekniska högskola enligt en överenskommelse mellan Chalmers och Volvos Forsknings- och Utbildningsstiftelser (VREF). Beslut om stipendiet fattas av VREF:s styrelse.

Priset delades ut av Håkan Frisingers stiftelse vid en prisceremoni som ägde rum hos AB Volvo den 7 mars 2011. Håkan Frisinger var vd för Volvo 1983–1987 och styrelseordförande 1997-1999.

Sebago har en lång historia när det gäller att stödja duktiga kappseglare. SPS Force 8 är utformad för att möta de behov som den krävande seglaren och dess besättning har. SPS-serien är framtagen tillsammans med Quantum Racing/Sebago Team som en del i det samarbete som nu pågår.

SPS Force är en herrmodell med slitstark ovandel av Vibram med ventilationpaneler. Urtagbar anatomisk och dämpad fotbädd. Vattendränagesystem, gjuten, dämpad och skyddande tådel av gummi. Vibrams halkfria STPM yttersula.

Skorna finns i storlekarna 7–13 och i färgerna White Grey, Grey/Quantum Green och White/Navy/Red, ca pris 1 695 kr.

Info: www.trendmark.se

Helly Hansens nya jackkollektionen från Ask är en mix av klassisk marin stil och modern design, sammanflätad med tekniska funktioner. I kollektionen samlas klassiska marina jackor med genomtänkta detaljer. Både långa trenchmodeller syns i kollektionen liksom en kort klassisk Catalinajacka.

De funktionella plaggen är väl genomarbetade och tekniskt avancerade för att ge bästa skydd mot väder och vind.

Hav, fjordar och fjäll är designteamets inspirationskälla och färgskalan går i marint, pärlgrått och vitt samt svart. Kombinationen design, material och funktion gör att plaggen passar lika bra i storstad som i skärgården.

Den första kollektionen från Ask lanserades inför vintern 2009 och bestod då av endast spännande ytterplagg. Idag innehåller kollektionen allt för en ny vår- och sommargarderob, såsom pikétröjor, jeans, shorts och skor.

Priser: Ask Cis Sailing Jacket 5 000 kr. Ask Raincoat 4 500 kr. Ask Catalina Jacket 2 500 kr Ask Softshell Coat 4 000 kr.

Info: www.hellyhansen.com

Den anrika långseglarklubben Cruising Club of America (CCA) har utsett Årets Seglare 2010 under sin sedvanliga årshögtid, som hölls 4 mars hos New York Yacht Club in Manhattan. Idel män utsågs och fick priser. Det kvinnliga inslaget stod klubbens ordförande, Commodore Sheila McCurdy, för.

Den amerikanska långseglarklubben utser Årets Seglare i flera kategorier.

Namn till bilderna:
Största bilden och översta bilden nedan:
Blue Water Medal (fr. v.): Alexander Whitworth (Sydney, Australien) mottar 2010 Blue Water Medal från Sheila McCurdy och jruyns ordförande, Bob Drew, Whitworth fick Blue Water Medal för sin storcirkelnavigering jorden runt via Nordvästpassagen väst till öst.

Mittersta bilden nedan:
Far Horizons Award fr. v.): William E. Cook fick 2010 får Horizons Award av Sheila McCurdy och juryns ordförande, Bob Drew. Cook mottog Far Horizons Award för en serie uppmärksammade seglatser till nordliga vatten, inklusive en segling till Grönland och Baffin Island i Kanada.

Nedersta bilden nedan:
Rod Stephens Trophy (fr. v.): Alessandro Di Benedetto får Rod Stephens Trophy av Sheila McCurdy. Italienska Di Benedetto fick Rod Stephens Trophy för sina insatser med att rigga. Särskilt gäller detta en 6,5 m enskrovsbåt som han använde vid en ensamsegling runt Kap Horn, när han storcirkelnavigerade jorden runt.

Foto: Dan Nerney/ Cruising Club of America.

Till sjöss har det hittills varit helt andra förhållanden när det gäller datakommunikation än på land. Datahastigheter på 150–280 kbps med nedladdningspriser på 10–15 USD/MB har räknats som utmärkt. KVH lanserar nu en VSAT med avsevärt högre datahastighet som dessutom kostar mindre än 1/10 att använda jämfört med exempelvis Inmarsat.

Antennen är bara 37 cm och väger enbart 11 kg – möjlig att installera på båtar från 30 fot och uppåt. Hög samtalskvalité och datahastighet som hemma, nedladdning 2 Mbps, upplandning 128 Kbps. Exempelvis är minutkostnaden för telefonsamtal $ 0.49 worldwide och kostnaden för data är $ 0.99/MB, dvs under SEK 6:25/MB. Produkten har täckning i större delen av världen, se täckningskarta.

Det är enkelt att installera utrustningen som består av antenn, kontrollenhet, modem, 8-ports Ethernet switch och analog telefonadapter. Det enda som tillkommer är antennkabel där längden varierar med typ av båt.

Produkten visas i Europa på Digital Ship i Hamburg 9-10 mars 2011. Leveranser beräknas påbörjas andra kvartalet 2011 så snart produkten fått licens. Listpris för komplett utrustning, antenn och inomhusenhet/modem, cirka 107 000 kr.

Info: www.cordland.se

Volvo Ocean Race organisation anordnar inför starten i Alicante The Legends Regatta. Samtliga båtar som deltagit i Whitbread Round The World Race och Volvo Ocean Race inbjuds att delta. Den idag svenskägda båten Rothmans är en av de tävlande deltagarna vid VOR Legends Regatta, och kommer ha stora delar av originalbesättningen som vid Whitbread Round the World Race.

“Rothmans med besättning gjorde starkt intryck i 1989-90 års Whitbread Round the World Race, med teamets glamorösa image och den oklanderligt preparerade båten, men även tack vare deras laddade, hundraprocentiga ge-aldrig-upp-engagemang för oceansegling. Samtliga som är involverade i Volvo Ocean Race Legends gläder sig åt att båten kommer vara en av showens stjärnor i Alicante i november, och vi ser fram emot att beskåda henne i förstklassig kappsegling mot sina forna konkurrenter ännu en gång.” säger Howard Gibbons, Projektledare för Legends Regatta på Volvo Ocean Race.

Rothmans byggdes för att vinna en av de hårdaste jordenrunt kappseglingarna Whitbread Round the World Race 1989-90. Hon slutade tävlingen efter omkring 33000 sjömil på fjärde plats totalt efter 131 dygn, 4 timmar, 54 minuter och 23 sekunder.

Sedan Whitbread avslutades, såldes Rothmans till Sverige och vidare 1993 till Stockholm, där hon har seglat under namnen Very Bright och Europolitan. Under dessa namn har hon deltagit i många race runt den svenska kusten som Gotland Runt, Öland Runt, Nynäs Bigboat Cup m.fl.

Whyshore Yachting & Marketing är projektansvariga för Rothmans. Whyshore är ett företag inom sportsmarketing för kommersiella projekt med sponsring, partnerstrukturering och sportfrämjande event som specialiserar sig på global och regional nivå. Med trettio års erfarenhet har Whyshore deltagit i projekt som omfattar tävlingarna Whitbread/Volvo Ocean race, Jules Verne Trophy, Nokia Oops Cup och försök i att slå rekord för flerskrovsbåtar världen runt.

Tidningen Praktiskt Båtägande avslöjar stora fel i de digitala sjökorten. Om du navigerar efter kartplottern riskerar du hamna långt upp på land. En strandlinje på en ö kan ligga hela 100 meter fel jämfört med verkligheten. Och en holme eller ett grund kan saknas.

När Göran Johansson för några år sedan seglade vid Harstena i Sankt Annas skärgård upptäckte han på Navionics digitala sjökortsversion från år 2007 öar och holmar som inte fanns i verkligheten.

– I och med att jag känner till det geografiska området väl blev jag chockerad över den missvisande informationen som det digitala sjökortet visade. Hemma gjorde jag en noggrannare undersökning i datorn, säger han.

Görans företag Solteknik återförsäljer marinelektronik, bland annat Navionics och pc-kartprogrammet Fugawi Marine ENC. I Fugawi började Göran föra in flygfoton från Google Earth över Navionics sjökortsbild i Harstena för att mer exakt se hur mycket fel Navionics digitala sjökort visade.

– Förutom att det i det digitala sjökortet var holmar som inte fanns eller öar istället för uddar, låg kustlinjen ofta fel. Kustlinjen vid Harstena by ligger 50 till 100 meter fel jämfört med flygbilden, säger Göran Johansson.

Även kartprogrammet Bluechart har i vissa fall brister enligt Praktiskt Båtägandes granskning.

Hans Engberg, kartingenjör på Sjöfartsverket, menar att det finns flera orsaker till fel i de digitaliserade sjökortsutgåvorna:

– I princip har alla tillverkare av digitala sjökort köpt data från oss eller köpt rätten att digitalisera våra papperssjökort. Redan för 20 år sedan började Sjöfartsverket digitalisera sjökorten och vi skapade därigenom vår sjökortsdatabas. Databasen hålls kontinuerligt uppdaterad sedan dess. Men det är inte säkert att tillverkare av digitala sjökort uppdaterat med alla rättelser som vi på Sjöfartsverkets löpande gör enligt Ufs, alltifrån sjömärken till ny kartografi, säger Hans Engberg.

I det aktuella numret av Praktiskt Båtägande listas flera konkreta exempel och tidningen råder den enskilde båtägaren att uppdatera sina digitala sjökort regelbundet för att få så bra underlag som möjligt i kartplottern när de ger sig ut på sjön.

Info: www.praktisktbatagande.se

Nu säljs det allt fler fritidsbåtar igen. Efter några år av trög försäljning i båtbranschen är det nu full fart framåt. Omkring 10 procent upp spår man från Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, att försäljningen ska öka i år. Efter de tre första dagarna på Nordens största båtmässa, Allt för sjön på Stockholmsmässan, bekräftas de positiva tongångarna.

– Jag tror att det är många som förverkligar sina sommardrömmar här just nu för det hörs från väldigt många utställare att de säljer båtar på mässan som aldrig förr. En lång och kall vinter kan nog spä på längtan efter sommardrömmen och naturligtvis spelar det positiva ekonomiska klimatet oss i händerna, säger Thomas Sandberg, projektledare på Allt för sjön.

En undersökning från Transportstyrelsen hösten 2010 visar att intresset för båtar är fortsatt starkt. Antalet fritidsbåtar i Sverige har ökat från 2004 till 2010 med 23 procent till 881 000 båtar. Antalet vuxna människor som utövar båtliv har ökat med 38 procent till 2,5 miljoner och antalet övernattningar(bäddnätter) ökade med 30 procent till 5,7 miljoner under samma period.

En av de båtföretagare i Sverige som skriver under på en islossning i branschen är Bernt Lindquist på Bavaria Fabola Sverige.

– Aldrig tidigare har vi avslutat så många affärer som under de två inledande dagarna.

På den första officiella öppningsdagen sålde vi tio båtar. Med mina över 20 år på mässan har jag aldrig upplevt en så stark inledning på en mässa, säger Bernt.

Björn Sandhaag, på Marindepån i Stockholm, ser också att mässan har börjat mycket bra.

– Det är ett jättestort intresse. I lördags sålde vi klart över förväntan. Vi kan också se en tydlig ökning i intresset för dagturbåtar. De väcker störst intresse. Korta turer över en dag eller två med en övernattning verkar vara det som gäller för dagens nya båtköpare, säger Björn.

– Nej, vi har inte varit med om maken tidigare. Det här blir den genom tiderna bästa mässan för oss. Vi säljer sjökläder, båtskor och sjömode. Speciellt sjömodekläder går som smör i solsken, säger Bengt Nejdebring på Sea Avenue.

Mats Eriksson som är VD på Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, ser att ökningen slår igenom på alla delar inom båtlivet.

– Antalet utövare växer dessutom och en bedömning är att branschen i år, liksom förra året, kommer att öka med ungefär 10 procent, säger Mats.

Info: www.alltforsjon.se

Info: www.sweboat.se

Foto: Gustav Kaiser.

Nu finns det en bra video från årets Allt för Sjön i Stockholm. I filmen visas bland annat en del nyheter som presenterades på presskonferensen. Där finns också en intervju med Ocke Mannerfelt, som har designat Daytripper (MiljöBästa segelbåt 2011) och Ruptech 32, som båda visas på båtmässan.

Videon visar även prisutdelningen för Tummen Upp, det pris som tidningen Båtliv delar ut varje år i samarbete med International Färg AB. Årets stipendiat, Herbert Nilsson, tog emot sitt pris och en check på 15 000 kr under en ceremoni 4 mars.

Info: http://vimeo.com/20783740

Kommentarer

LEYAR Yachting and Radio 18:34:57 2011-03-08

Trevlig video för oss som inte var där!

För Bavaria Fabola Sverige har inledningen av Stockholms internationella Båtmässa (Allt för Sjön) varit rekordartad. – Aldrig tidigare har vi avslutat så många affärer på de två inledande dagarna, säger Marcus Lindquist på Bavaria Sverige.

Redan på press och förhandsvisningen sålde företaget två Greenline 33 Hybrid. På den första officiella öppningsdagen sålde de tre Bavaria Sport 28, en 34 Sport och fyra Campus 7.4.

– Efter två dagar har vi alltså sålt tio båtar. Bavaria Cruiser Sail Away, en ”nyckelfärdig” båt, är en fortsatt succé där vi tagit in nio bokningar de senaste två veckorna. Efter över 20 år på mässan har vi aldrig upplevt en så stark inledning på mässan, säger Marcus Lindquist.

Bilden föreställer nya Fabola Campus 7.4 på Allt för Sjön.

Info: www.bavariasverige.se

I förra veckan presenterade Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, en undersökning som visade att fler än hälften av landets kommuner saknar uppsatta mål för att förebygga drunkningsolyckor.

Resultatet är oroväckande eftersom mycket av säkerhetsarbetet bara kan göras i kommunerna. Det är kommunerna som kan skapa säkra vattenmiljöer och det är kommunen som genom skolan har ansvar för barnens simkunnighet.

Sedan den 1 januari 2004 finns en lag som ger kommunerna stöd i sitt förebyggande säkerhetsarbete, Lagen om skydd mot olyckor. Enligt lagen ska alla kommuner ha ett handlingsprogram för förebyggande verksamhet. I programmet ska anges målet för kommunens verksamhet samt de risker för olyckor som finns i kommunen och som kan leda till räddningsinsatser. I programmet ska också anges hur kommunens förebyggande verksamhet är ordnad och hur den planeras.

Fler än hälften av landets kommuner har enligt undersökningen alltså inga mål mot drunkningsolyckor. Anledningarna är enligt undersökningen bl. a brist på tydlig organisation i kommunerna, brist på kunskap bland personalen och brist på informationsmaterial.

Svenska livräddningssällskapet, SLS, har kunskap och kan hjälpa kommunerna bli säkrare. Sedan 2007 driver SLS en verksamhet som heter En vattensäker kommun. Som ett led i detta arbete har SLS tagit fram sex kriterier eller delmoment som var för sig och tillsammans innebär ökad vattenkunskap och därmed ökad vattensäkerhet.

Vi erbjuder kommunerna hjälp och stöd för att de ska kunna öka vattensäkerheten och därmed öka möjligheterna för att alla att kunna vistas tryggt vid Sveriges drygt 96 000 insjöar och långa kust.

Svenska Livräddningssällskapets sex kriterier för En vattensäker kommun är i korthet:

– Följ lagen om skydd mot olyckor
– Följ skolans läroplan
– Öka simkunnigheten bland äldre
– Se till att alla anställda i baden har nödvändig utbildning
– Lämna information om risker
– Upprätta säkerhetsdepåer

Länk till de kompletta kriterierna för En vattensäker kommun: www.svenskalivraddningssallskapet.se/vattenkunskap/kommuner/sex_kriterier_for_en_vattensaker_kommun.aspx

Dne nya promillegränsen på sjön väcker fortfarande het debatt. I söndagens nummer av Dagens Nyheter skriver de båda juridikprofessorerna Hugo Tiberg och Mats Edenius att ”Nya regeln om sjöfylleri förnedrande för båtförare”.

Debatten om den nya gränsen på 0,2 promille, som infördes förra sommaren, har varit intensiv både före och efter lagens införande.

En av de främsta invändningarna är de gränser som finns i lagen avseende vilka båtförare som regeln gäller för. Många båtar är undantagna på grund av båtarnas storlek och fart.

“Lagändringen är inte sakligt motiverad och underbyggd utan speglar politikers klåfingrighet på ett område de knappast känner till. Den nya lagen förnedrar ansvarstagande båtförare”, skriver professorerna i DN-artikeln.

Läs artikeln i sin helhet här: http://www.dn.se/debatt/nya-regeln-om-sjofylleri-fornedrande-for-batforare

Kommentarer

Sneseglaren 10:55:45 2011-03-07

Ta bort lagen. Återgå till tidigare 1 promille och behåll rätten att stoppa båtar för alkokontroll

Ola Ljungberg 12:15:42 2011-03-13

Följ debatten m.m på www.alltom02promillepasjon.se

H.Torstensson 12:49:48 2011-03-13

En riktig fåntratts sida som drivs av Sverige demokraten Ljungberg. Med skrämselpropaganda typ "staten betraktar dig som en fylla bara för du tar ett glas vin". "Det är förnedrande att blåsa". "Du är kriminell då du tar ett glas öl".Som sagt, en sida för folk som börjar grina om de inte får vara fulla och köra båt samtidigt.

Ola Ljungberg 22:56:02 2011-03-13

H.Torstenssson. Du måste vara en sann politiker som kommer med påståenden som saknar grund och stöd.
"fylla" är som bekant enligt lagen åsatt till 0,2-promille, dvs ett glas vin.
Det betyder att alla som dricker ett glas vin är fyllerister.
Kriminell blir man även, om man ens tar tag i förtöjningsgodset med ett glas vin innanför västen utan att ens ha motorn igång.
Samma gäller för dem på båten som utför sjösäkerhetsmässiga uppgifter, de bötfälls de med.
Du ser inte detta i ett helikopterperspektiv, inser inte till fullo att med godtycklig populistisk lagstiftning som enda grund oavsett vad det gäller, sätter demokratin ur spel.
Jag kan bekr att jag röstade på SD, av en enda orsak, missnöjesröstning.
Jag kunde röstat blank, men när Statsministern sade att kommer SD in i Riksdagen så blir det kaos.
Jag ville returnera det kaos han ställt till med för oss ansvarstagande båtfolk, inte av ideologiska skäl, och det var jag inte ensam om som missnöjesröstade.
På Palmes var IB en skandal, de borgerliga införde IPRED.
det finns inget parti alls som värnar om demokratin.
OM SD värnar om demokratin återstår att se, hitills har jag inte ens märkt av SD i Riksdagen, men nästa gång jag röstar så är det sannolikt på Liberaldemokraterna, om det är viktigt med vilken politisk åsikt jag har när jag angriper politiker som med lögner skapar lagar vars syfte är endast är att nykriminilasera.
Så länge jag kan rösta på ett parti som
A: värnar om demokratin,
B: ställer till det för denna anti-demokratiska regeringen så röstar jag på det partiet, oavsett övrig innehåll.

Om inte alla artiklar, ink Båtlivs som sablat ned denna promilelag säger Dig ett uns att något är snett, så är Grönköpings veckoblad ett bra alternativ.

H.Torstensson 08:42:39 2011-03-14

Men man får ju inte 0.2 promille i blodet av ett glas vin och man blir ju inte fälld för sjöfylleri om man tar i en tamp. Varför ska alla motståndare till lagen överdriva så förbannat. Debatten blir ju bara löjlig. Och vad är det för kaos du och andra "ansvarstagande båtfolk" lever i bara för du inte kan vara på en båt då du druckit alkohol? Abstines eller?
Men fortsätt gärna i samma stil. Det gynnar oss som är för lagen. Tack på förhand.

Olof Malmlöf 15:46:00 2011-03-15

Håller med Sjörättsprofessorn Hugo Tiberg att det är närmast kränkande att införa 0.2 promille. Beslutet saknar totalt saklig grund, behövs inte och gör det bara besvärligt för båtfolket. Dessutom har man ju ett "fyllefrälse" där ett stort antal "kaptener" till båtar under 10 meter som gör under 15 knop kan dricka ordentligt! Vad är logiken? Att jämföra med bil är därtill helt irrelevant.

Eddie 14:31:29 2011-03-18

Torstensson, läs domen i Uddevalla Tingsrätt den 14 september. Båtägaren dömdes för sjöfylla efter att ha druckit 1.5 glas vin och tagit bort tampen men inte kört iväg med båten…verkligheten överträffar dikten.

H.Torstensson 18:35:06 2011-03-18

Vad är det som säger att personen bar druckit 1.5 glas vin? Det är mycket vanligt att folk som åkt fast för rattfylleri hävdar att de "bara" druckit mycket små mängder alkohol. Dessa uppgifter brukar ofta vara oförenliga med den mängd alkohol man haft i blodet vid tillfället.Det finns vetenskapliga uppgifter om hur mycket en människa förbränner beroende på kroppsvikt. Läs dessa så förstår ni att den mängd vissa rattfyllor uppger inte kan stämma.Jag vill minnas att Stig malm t.ex hävdade att han druckit lite på kvällen men ända hade ganska hög promillehalt då han togs för rattfylleri långt senare dagen efter.han hävdade att han trodde han var nykter men om man räknat bakåt hur mycket han hade i blodet då han togs så hade man kunnat räkna ut hur mycket hade druckit. Jag har inte läst domen från Uddevalla men jag vet att domstolar inte bryr sig om vad en person uppgett att han har konsumerat utan man konstatera enbart vad det aktuella värdet är.
Självklart kan man bli straffad för sjöfylleri om man man gjort allt som krävs av förberedelser för att åka iväg med båten men att polisen stoppar den då man just skall åka iväg. Precis som ett rattfylla som lagt i växeln,släppt handbromsen och det enda som stoppar honom är att polisen kommer. DET är skillnaden mot att som Ljungberg skriver:Man blir kriminell om man tar i en tamp med ett glas vin innanför västen. Man måste ju se till SYFTET. Om jag är skitfull och hjälper min helnyktre båtförare att förtöja båten så är ju inte det sjöfylleri jag begår. Det är ju den som kör och som är berusad som begår fel och som lagstiftarn vill komma åt.

Gustaf 20:32:34 2011-03-22

Vad lagstiftaren vill komma åt med pilsnerlagen är en fullkomlig gåta..

Ola 17:12:47 2011-04-02

" inte det sjöfylleri jag begår. Det är ju den som kör och som är berusad som begår fel och som lagstiftarn vill komma åt."
H.Torstensson. Ännu ett påstående som som saknar grund.
"de som utför sjösäkerhetsmässiga uppgifter" måsta vara spik nyktra, dvs de som KBV, Skärgårdens lapplisor, anser, godtyckligt, utför sjörsäkerhetsmässiga uppgifter bötfälls om de så bara lägger ut waypoints. Sedan är detta ett båtforum du babbalar om bilar, Stg Malm..bla..bla..

H.Torstensson 09:26:54 2011-04-06

Min kommentar om Stig Malm var bara ett exempel på att det folk säger att de druckit då de åkt fast för sjöfylla eller rattfylla ofta är rent bullshit.Eftersom det är likartad lagstiftning tog jag det som ett exempel. Kanske blev för svårt för dig.
En enkel tumregel man kan ha är att man förbränner ungefär en starköl i timmen. Alltså, om du drar i dig 8 starköl och sluta dricka 24.00 kan du köra igen 08.00 på morgonen. Jag tycker det är ganska ok.
Ett annat lite missförstånd: man behöver inte vara "spik nykter" som du påstår. Man får ha 0.2 promille.

Olof Malmlöf 15:36:28 2011-04-06

Spelar ju ingen roll "vad man säger". Vad de flesta är överens om är att analogin med bilkörning är irrelevant och att 0.2 promille – därtill inte konsekvent genomförd – är för lågt. Vi hade en tillräckligt bra lagstiftning med 1 promille och det enda som behövdes var att uttöka lagstiftningen så Polis och Kustbevakning kan stoppa misstänkta. De som super struntar i promille, restriktionen blir bara en onödig och ej UNDERBYGGD börda.

Garmin ingår en strategisk allians med svenska Volvo Penta. Alliansen kommer, enligt företagen, att dra stora fördelar av företagens expertis inom navigation respektive drivsystem då man tillsammans kommer ta fram innovativ marin instrumentering och kommunikationsutrustning.

”Garmin och Volvo Penta har redan en etablerad historia av framgångsrikt samarbete som inleddes med introduktionen av vår GHP 10V autopilot, specifikt framtagen för Volvo IPS drev”, säger Cliff Pemble, president och COO på Garmin Ltd. ”Denna allians bygger på denna framgång och vidare ta till sig kunders krav på mer heltäckande lösningar av integrerade system. Det är en ära att arbeta tillsammans med Volvo Penta och vi ser fram emot att erbjuda marknaden en ny nivå av förstklassiga integrationer av multifunktionsdisplayer.”

”Den strategiska alliansen mellan Volvo Penta och Garmin kommer ge våra gemensamma kunder tillgång till den bästa teknologin för kommunikation samt ett komplett program av multifunktionsinstrument som väsentligt kommer stärka vår världsledande position när det kommer till integrerade drivsystem för båtar”, säger Göran Gummeson, VD på Volvo Penta.

Då båtindustrin alltmer efterfrågar integrerade systemlösningar för hela båten, inklusive drivsystem, kommer denna nya allians skapa unika möjligheter för att möta och överträffa denna efterfrågan. Då Volvo Penta knyter samman motorer och transmission med instrument, reglage och tillbehör i den elektroniska plattformen EVC, Electronic Vessel Control, kan de nu dra nytta av Garmins innovativa lösningar för instrumentering, navigation och kommunikation för att leverera den ultimata cruisingkänslan på vattnet.

Båtbyggare, återförsäljare och slutanvändare kommer alla dra nytta av de viktiga fördelarna som denna allians bär med sig. Att ha ett ”allt-i-ett” system ger varven en smidig lösning med en förenklad installationsprocess. För återförsäljare och slutanvändare, kommer nyckelfärdiga lösningar skapas tack vare denna allians. Detta kommer förbättra körupplevelsen, göra båtlivet enklare och bekvämare med starkt fokus på komfort och användarvänlighet.

Sedan starten 1989 har Garmin levererat mer än 75 miljoner GPS relaterade enheter, långt fler än någon annan producent av navigationsutrustning. Garmins bredd på GPS marknaden är oöverträffad idag. Genom utveckling av innovativa produkter har Garmin tagit en ledande roll på alla marknader man är på idag, som fordon, flyg, marin, fitness, outdoor, tracking och trådlösa applikationer.

Garmin-Volvo Penta alliansen presenterades på Miami Boat Show i februari 2011.

Info: www.garmin.com

Info: www.volvopenta.com

Tyska Minox GmbH i Wetzlar lanserar en ny marin kikare med inbyggd digital kompass och barometer. Minox GmbH, mest känt som tillverkare av de legendariska spionkamerorna, är idag en av de ledande företagen på optiska produkter.

Nu lanseras nya Minox BN 7×50 DC, en marin kikare med ett antal innovativa funktioner.

BN 7×50 DC – tekniska data

– 7x förstoring
– 50 mm frontlins
– Vattentät till 3 m
– Greppvänlig med antislip-yta
– Fix fokus från 20 meter till oändligt
– Digital kompass
– Digital barometer, med “vädertendens” de senaste 16 timmarna
– Stoppur

Minox BN 7×50 DC tar därmed plats i Minox sortiment Nautic Line, bredvid BN 7×50 C och MD 8×42 C.

Beräknat pris för Minox BN 7×50 DC är 4 400 kr.

Riksdagsmän, landshövding, ledande kommunpolitiker, kommunala tjänstemän och ett stort antal skärgårdsboende, drygt 100 personer – alla hade de samlats på Söderköpings Brunn i lördags. Syftet var att diskutera frågan om hur Östgötaskärgården ska se ut 2030 – och hur vägen dit kan te sig. Målet är att få fram en gemensam strategi för skärgårdsutvecklingen.

Arrangören, Skärgårdsrådet Östergötland, hade hoppats på fullt hus på Söderköpings Brunn denna lördag – och så blev det också. I rådet ingår de tre Östgötakommunerna Valdemarsvik, Söderköping och Norrköping – och numera också Västerviks kommun på andra sidan Smålandsgränsen. Kommunförbundet Östsam är också en del av Skärgårdsrådet.

Estradören och journalisten Ulf Holmertz inledde med en alldeles egen vision om hur skärgården ska kunna gestalta sig 20 år framåt i tiden. I hans vision för februari 2032 fanns allt från snabbfärjor, spårbunden trafik på E22 och en breddad Göta Kanal till snabbubåtar som förbinder Östgötakusten med Baltikum…

Ulf Holmertz presentation följdes av en mera jordnära/vattennära presentation av två av de entreprenörer som redan idag gjort avtryck i skärgården: Hasse Johansson som bedriver verksamhet på Gräsmarö och Lina Johansson som tillsammans med sin familj skapat ett litet imperium på Hasselö i Tjusts skärgård.

Gemensamt för de båda entreprenörerna är synen på de hinder och möjligheter som idag styr livet i skärgården. Allt ifrån mer eller mindre omöjliga direktiv från myndigheterna till behovet av skolor och annan kommunal service. Och så förstås det som alla verkar överens om som en grundläggande förutsättning för skärgårdens överlevnad och utveckling: fungerande kommunikationer.

De följande grupparbetena diskuterade frågor som hur boendet i skärgården kan utvecklas, möjligheterna för skärgårdsborna att försörja sig, natur & kultur, turism, postgång, livsmedel, drivmedel, IT… Listan kan göras lång.

Eva Andersson, kommunalråd i Norrköping, avslutade med en förhoppning att seminariet gett ytterligare underlag för den gemensamma målbild, den strategi som behövs för det fortsatta utvecklingsarbetet. Och hon poängterade också vikten av prioritering – allt kan inte genomföras, åtminstone inte samtidigt!