Den internationella båtracingsäsongen står för dörren. Det är nu klart att amerikanen John Tomlinson komemr att ställa upp för Abu Dhabi International Marine Sports Club (ADIMSC) i deras team för årets säsong tillsammans med Rashed Al Tayer i Team Abu Dhabi. Tomlinson har vunnit fem av sina endast 14 starter i powerboat racing. Teamet kör även i år sin katamaran på 14,30×3,70 m med en vikt på 4 950 kg.
Tomlinsonvann Class 1 World och den europeiska titeln redan 1997 tillsammans med Laith Pharaon och gjorde comeback i Class 1 tillsammans med Al Tayer vid Italiens Grand Prix i Stresa förra året.
– Jag är glad för att vara tillbaka i en båt och få köra tillsammans med Rashed igen. Jag tycker att han är en utmärkt förare och vi kommer att bli allt bättre efter hand när vi får mer tid tillsammans i båten, säger John Tomlinson.
– En stor utmaning för oss blir att prova ut rätt propellrar för de nya regler som vi har att följa. Begränsningen i varvtal blir en utmaning och hur vi ska komma runt banorna på snabbaste sätt. Jag trordock att vi har en bra båt och att vi kommer att vara väldigt konkurrenskraftiga.
Den amerikansk-emiratiska duon blir ett framgångsrikt par. De har tidigare placerat sig i topp flera gånger med sina kvalificeringstider inför race och har vunnit Edox Pole Position flera gånger och de vann dessutom race 1 på hemmabanan Abu Dhabi Grand Prix i november.
Teamet har bekräftat att de ska köra samma Victorybåt med V12-motorer som de hade förra säsongen.
Kräftdjur finns av mångahanda sorter, allt från de skaldjur vi äter på kräftkalasen i augusti till pyttesmå släktingar som finns i miljontal i såväl söt- som saltvatten. Ett av de sistnämnda, Daphnia Pulex, är det första kräftdjur som fått sitt DNA kartlagt. En forskare från Göteborgs universitet står för en överraskande upptäckt.
Kartläggningen är gjord i ett internationellt forskningsnätverk kallat Daphnia Genomics Consortium. Det svenska bidraget – upptäckten av att Daphnians DNA innehåller neurotrofiner – visar överraskande att nervsystemet hos kräftdjur är mer komplext än man tidigare trott.
– I däggdjur spelar neurotrofinerna roll för inlärning, minne och utveckling av nervsystemet. Länge ansåg forskarna att neurotrofiner och deras receptorer var kännetecknande för ryggradsdjur men så är det alltså inte, säger Karen Wilson på Institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet, som ingår i konsortiet.
Neurotrofinerna hos däggdjur är kända för att vara känsliga för syrebrist, miljöstörningar och gifter. Det kan innebära att neurotrofinerna i kräftdjur är lika utsatta.
– Det är en viktig kunskap eftersom klimatförändringar, försurning och föroreningar kan påverka beteendet hos kräftdjur i både sötvatten och marina miljöer.
Daphnia Pulex är en halvcentimeter stor art av kräftdjur som finns i flera världsdelar. I Sverige lever de såväl i sjöar och dammar som i kustnära hav.
Kräftdjur utgör en mycket skiftande djurgrupp som finns både i sötvatten och marina miljöer. På grund av sin mångfald och världsomfattande förekomst spelar de en viktig ekologisk roll. De har också stor ekonomisk betydelse. Vissa kräftdjursarter konsumeras direkt av människor (räkor, kräftor, hummer) medan andra fungerar som en indirekt föda då kräftdjur i larvstadium äts av andra. Andra kräftdjur orsakar kostnader; som laxlusen, en fiskparasit som angriper laxfiskar, och havstulpanen som orsakar oönskad påväxt på mänskliga konstruktioner i havet.
Artikeln The Ecoresponsive Genome of Daphnia pulex är en sammanställning av den samlade kartläggningen av Daphnia Pulex gener som bygger på de resultat som erhållits inom Daphnia Genomics Consortium. Artikeln har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Science.
Länk till artikeln: www.sciencemag.org/content/331/6017/555.full?sid=2086719b-28b3-4209-ade7-a6169f1e1f6c
På tröskeln till världens största klimatmanifestation Earth Hour lördagen 26 mars arrangerar Världsnaturfonden WWF en konferens där de lyfter fram effektiva klimatlösningar. I år är temat Hållbara städer. WWF visar trender kring hållbar stadsutveckling och hur morgondagens invånare kan leva ett attraktivt liv med minimal klimatpåverkan.
På konferensen avslöjar WWF vinnaren i utmaningen Earth Hour Challenge där tio kommuner är finalister för att bli Earth Hour Capital 2011. Deltar gör: Botkyrka, Göteborg, Kalmar, Kristianstad, Lund, Malmö, Stockholm, Södertälje, Uppsala och Växjö.
Kung Carl XVI Gustaf delar ut priset till den stad som har den mest trovärdiga, övergripande och ambitiösa utvecklingsplanen för hur koldioxidutsläppen ska minskas inom de närmaste decennierna. Det gäller bland annat inom områden som bostäder, mat och transporter.
Kungen delar också ut Världsnaturfondens Carl Mannerfelt Pris till en ännu så länge hemlig pristagare. Priset belönar i år insatser för hållbar stadsutveckling.
Foto: Michel Gunther.
Liquid E. Scandinavia AB lanserar nu i Skandinavien en ny miljövänlig bränsletillsats för förbränningsmotorer. Medlet tar bort bakterieansamlingar i tankar och filter samt löser upp beläggningar i bränslesystem och motor och är fri från miljöfarliga ämnen såsom biocider.
– Fuel Set heter medlet som tar bort vattnet i bränslet och för detta till förbränning, säger Håkan Hansson, VD för Liquid E. Scandinavia AB.
– Därmed bortfaller förutsättningarna för bakterietillväxt i systemet.
Medlet används huvudsakligen av inre sjöfart, flygplatser, vägtransport och jordbruk – ofta i samband med lagring i cistern. Det räddar årligen miljontals liter bränsle från dyrbar sanering.
– Även fritidsbåtar drabbas av dieselbakterier. Tusentals båtar drabbas årligen av igensatta filter, sotiga avgaser och förlorad motoreffekt. “Till slut leder detta till driftstopp. Motorn stannar när man som mest behöver den. Detta sker oftast i grov sjögång, då bränslet skvalpar omkring i tanken. Då sköljs rester från bakterierna ut till filtren som blir igensatta, säger Håkan Hansson.
Nu kommer även mindre förpackningar för marina marknaden. De är försedda med en praktisk dosimeter för enklare dosering av små mängder. Medlet blandas 1:4000 vid tankning – första gången dubbel dos. Fuel Set™ säljs via Watski-handlarna.
Mer information finns på www.fuelset.se eller www.lesab.eu.
På varma breddgrader pågår det intressanta seglingar på flera platser i världen. I Florida seglas BACARDI Cup, där seglarna har fått ordentligt med vind i seglen. 89 team deltar i regattan, som ingår i 2011 BACARDI Miami Sailing Week. Banan är på 9,5 Nm och i ledningen återfinns svenske Fredrik Lööf.
trots att Guillame Florent och Pascal Rambeau från Frankrike vann den senaste delseglingen så leder Fredrik Lööf som seglar tillsammans med Max Salmiren. De har en seger och en andraplats i resultatlistan.
I stort sett alla världens toppseglare är på plats i Miami för den här regattan. Pascal Rambeau är till exempel dubbel världsmästare i Starbåt (2003, 2005) och vann en bronsmedalj i Stare vid OS 2004 i Aten. Florent har en olympisk bronsmedalj i Finnjolle.
Seglingarna fortsätter nu och det enklaste sättet är att följa dem via Internet: www.BACARDICup.com
Info: www.MiamiSailingWeek.com
På söndag 13 mars klockan 18 håller Linda Lindenau första föredraget om sin segling till och från Antarktis efter att hon korsat Drakesundet två gånger tillsammans med Milo Dahlmann i januari och februari i år.
Linda är den ensamstående tvåbarnsmamman som för ett par år sedan bestämde sig för att segla från Stockholm till Kanarieöarna och tillbaka tillsammans med sina barn. Nu har hon seglat till Antarktis, där världens tuffaste väderförhållanden råder, och hon lever på att hålla seminarier och seglarkurser både i Sverige och i Grekland.
Linda är en förebild för många kvinnor, och hon vill få kvinnor att ta ett steg till i många avseende. Linda ledde projektet Flera kvinnliga förebilder inom båtlivet under förra året. Det finns två av dessa förebilder med under kvällen.
Förutom Linda finns ett antal organisationer som ger kvinnor som vill ta plats ombord på båtar i olika former stöd och möjligheter, på plats i Sjöräddningssalen på Talattagatan 24 i Långedrag.
Nu är drygt 100 kvinnor anmälda till föredraget och flera kan det bli innan söndag kl 18.
Samarbetspartners:
All aboard, projekt från Svenskt marintekniskt forum
Flera kvinnliga förebilder i båtlivet
Göteborgs Qvinnliga SegelSällskap
Göteborgs stad- nätverket Kvinnor som leder
Jorden runt seglarklubbens tjejträffar
Svenska Kryssarklubbens- Kvinna ombord
Båtmässan finns också med som arrangör, då Sjösportskolan och Båtmässan samarbetade kring tjejkvällen 7/2 på Båtmässan, och nu fortsätter det samarbetet.
Föredraget hålls i Sjösportskolans regi som satsar på tjejkurser inom både navigation och segling.
McConaghy Boats, en av världens främsta tillverkare av riktigt häftiga kappseglingsbåtar, har utsett Ancasta International Boats Sales som återförsäljare för Ker 40 (bilden). Fokus ligger främst på Storbritannien och Irland, men med den öppna marknad som finns inom EU så är handeln enkel även över landsgränserna.
Bakom Ker 40, som än så länge bara finns som datorritning, står Jason Ker Designed som har ritat en verklig IRC-racer. Förutom Ker 40 kommer Ancasta ävben att marknadsföra will also be promoting the McConaghy 38; an out and out lunatic machine that conforms to no rules and just goes fast upwind and downwind!
Ker 40 förväntas av många bli nästa stora steg inom kappsegling enligt IRC. Den kryssar väldigt bra och går som ett spjut med vinden. Designen är inspirerad av TP52 och de regler som gäller för IRC. Dessutom ska de nya reglerna göra det möjligt att bygga extrema kappseglare till “överkomliga” priser.
Det visas många fina och dyra båtar på båtmässan Allt för Sjön. Men där finns också chansen att göra ett riktigt klipp. Under devisen “Det billiga båtlivet” – ett samarbete mellan Allt för Sjön, Hamnen.se, Marina Läroverket och Sweboat – ska ett par båtar auktioneras ut.
Arrangörerna har gemensamt köpt in en gammal båt, Ockelbo HT19, som får nytt liv med hjälp av eleverna på Marina Läroverket. Under Allt för sjön finns det möjlighet för vem som helst att buda på båten och även på en Laserjolle.
N.Z.A. – New Zealand Auckland är ett av Europas snabbast växande varumärken inom dam- & herrkonfektion. Nu är den efterlängtade vårkollektionen här.
NZA:s design förkroppsligar äventyret, livsstilen och den dynamiska miljö som Nya Zeeland erbjuder, från fantastiska stränder till hisnande vacker vildmark. Resultatet är plagg med utmärkande färgkombinationer och särskiljande detaljer.
I vårens kollektion finns bland annat bomulllsskjortor för ca 900 kr, rugbytröjor för ca 1 200 kr, shorts ca 850 kr och jackor för ca 2 700 kr.
NZA säljs av landets ledande livsstilsbutiker.
Info: www.trendmark.se
Sjökortstillverkaren Navionics lanserar nu ett nytt koncept kallat “Freshest Data”, där de bjuder alla sina kunder på dagliga, fria uppdateringar under ett helt år. Navionics är världsledande på elektroniska sjökort, så det här får stor betydelse för många som har företagets sjökort i sina GPS-plottrar eller iPad.
Nyheten gäller ägare av Navionics Gold eller Navionics Platinum+ sjökort för marina plottrar, tillverkade i april 2010 eller senare. De kan alla se fram emot “Fresh Data” service.
Uppdateringarna ska, enligt Navionics, komma regelbundet. Det blir därmed int längre nödvändigt att vänta ett helt år eller i vart fall flera månader innan några uppdateringar finns tillgängliga. Det är säkert en välkommen nyhet för alla som vill ha fräscha sjökort till båtsäsongen.
Info: www.navionics.com
Båtvärldens storsäljare finns inte bland lyxbåtarna utan återfinns bland båtar som vanligt folk har råd med. Det bekräftas inte minst av uppgifterna från amerikanska Sea Ray Boats, vars storsäljare är den båt som vi visar på bilderna här intill. Det är en Sea Ray 205 Sport, toppmodellen bland företagets fyra båtar i Sea Rays Sport Series.
Uppgifterna är inte Sea Rays egna utan publiceras av Statistical Surveys, Inc.
– 205 Sport är en av de bästa båtarna i sin klass. Kombinationen av tidlös design och smarta lösningar gör denna Sea Ray så populär, säger Rob Noyes, marknadschef för Sea Ray.
– Vår serie med båtar Sport Series når ut till aktiva köpare och båtägare som vill ha goda prestanda och mycket båt för sina pengar.
Enligt undersökningsföretaget är 205 Sport en bra båt som ger mycket till sina ägare. redan 2008 utsågs modellen till “Best Buy” i Consumer Digest magazine. Båten har även fått en rad andra utmärkelser, bland annat av Marine Industry Customer Satisfaction Index (CSI) Awards och National Marine Manufacturers Association (NMMA).
Motorbestyckningen är en 260 hk MerCruiser sterndrive.
Info: www.searay.com
Sommardrömmarna finns på Stockholmsmässan i helgen. Då kan man gå på tre mässor till priset av en. Klockan tio öppnar båtmässan Allt för sjön, Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan och alla kan de hjälpa till att förverkliga våra drömmar om sköna och äventyrliga naturupplevelser i sommar.
En värld av upplevelser, äventyr och tips om hur man förvekligar sina sommardrömmar väntar den som besöker de tre mässorna som är öppna samtidigt nu i helgen. Den gemensamma nämnaren för mässorna är att de vänder sig till alla som älskar upplevelser i naturen med familjen, med nära vänner eller på egen hand.
På Allt för sjön bjuds på drömmar och upplevelser i våra skärgårdar och insjöar. Rekordmånga premiärbåtar finns bland det 1000-talet båtar som visas. Här finns också de senaste tillbehören till båten, 2011 års strandmode samt de läckra träjakterna från föreningen MYS som firar 40-årsjubileum. För barnen finns flera avdelningar. Hela havet stormaravdelningen där man inte får nudda vattnet(golvet) är mycket populär bland de minsta. Sjövettskolan är en annan rolig avdelning där de yngre får bygga egna båtar av mjölkpaket och sedan tävla med dem i bassäng.
På Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan samlas inspirerande äventyrare, svenska och internationella flugfiskare med ett stort antal intressanta föredragshållare som berättar om sina äventyr och upplevelser. 140 seminarier hålls om äventyrets ädla konst och nybörjare såväl som mer erfarna kan prova 25 olika aktiviteter som till exempel klättring, flugfiske och pallklättring samt få tips på resmål och om utrustning.
Info: www.alltforsjon.se
På Allt för Sjön är det världspremiär för en verkligt snabb båt. Det är den svenska aluminiumbåten Impera 30 som visas för allmänheten för första gången. Båten är handbyggd, 30 fot lång och försedd med stegbotten. Den båt som visa spå mässan har två stycken Evinrude E-Tech 300 hk på akterspegeln och topphastigheten är över 60 knop.
Historien om Impera 30, som tillverkas av WinGuide AB, började med konstruktören Jens Larssons knäckta plastracer i båttävling i Siljan och en vision om att bygga den ultimata skärgårdsbåten.
Den båt som visa spå båtmässan har testats i cirka 100 timmar i sjön och svarat upp mot förväntningarna. Priset för denna stryktåliga aluminiumbåt i standardutförande helt utan lyxig utrustning är 1,5 Mkr plus motorer.
Med normal lutrustning har båten flera olika användningsområden. Bland annat fiske och som fritidsbåt med sittplatser för 8-10 personer. Den kan även användas för professionella ändamål.
Tekniska specifikationer
Längd: 8,95 m
Bredd 2,25 m
Bottenvinkel: 24 grader
Info: http://www.winguide.se/
Skärgårdskryssarepokalen är ett av Sveriges mest förnämsta kappseglingspriser. Det har alltid varit och är fortfarande en stor heder och ära för det sällskap och den seglare som lyckas få en inteckning i pokalen. Kryssarepokalen instiftades 1911 för klassen SK30, men sedan 1933 seglar A22:orna om priset. Den anses idag vara Sveriges äldsta fortlevande kappseglingspris.
Initiativtagare var kapten Knut Holm i Gamleby. Eftersom Gamleby SS då inte var medlem i Svenska Seglarförbundet (SSF), så vände sig Knut till seglarkollegan Gusten Lind i Norrköpings SS, som då också var skattmästare i SSF. Lind insåg vilken betydelse det kunde få för SSF´s ganska nya skärgårdskryssare och fick med sig Norrköpings SS som motionerade om detta i SSF.
SSF och dess medlemmar tände på förslaget och SSF instiftade en pokal, och anslutna segelsällskap samlade in pengar och lät Victor Andrén designa pokalen som gjordes av ”hofjuvelerare” Hallberg i Stockholm.
”SSF:s vandringspokal för 30 kvm skärgårdskryssare”, blev det officiella namnet. Och var självklart den enda pokal som SSF hade under många år.
Skärgårdskryssarepokalen kom den snabbt att kallas. De första seglingarna gick av stapeln 1911. Och självklart var det Norrköpings SS som fick äran att arrangera den första tävlingen, som avseglades på Pampusfjärden 23-24 juli 1911.
Den första pokalen vanns av Västerviks SS lottbåt med Harald Regnell som rorsman och Josef Edlund och Knut Holm som gastar. Båten var en Schüsslerkonstruktion som var byggd på Knuts varv i Gamleby. Josef Edlund skulle återkomma flera gånger i Kryssarepokalseglingar och så sent som 1930 vann han pokalen med sin SK30 Två Sang.
De ursprungliga stadgarna föreskrev att det var segelsällskapen som var utmanare. Och de fick endast utmana med en deltagande båt. Vinnande sällskap blev nästa års försvarare och arrangör. Segelsällskap som erhöll tre inteckningar i pokalen vann den för alltid och SSF skulle då sätta upp en ny. Seglingarna blev snabbt oerhört populära och segelsällskapen fann på lösningar för att kunna utmana med fler än en tävlande. Man startade systerföreningar inom sällskapen. Sålunda tillkom Brunnsvikens YC inom SS Brunnsviken, Aeolus YC inom SS Aeolus, Göteborgs Segelklubb inom GKSS, Norrköpings YK inom NSS osv. Räckte inte detta till så blev man medlem i flera sällskap för att kunna utmana om det var någon annan som blev utsedd att utmana för det egna sällskapet. När Ekolns SK hade många duktiga seglare och flera potenta utmanare så kunde Malte eller Rune Svennbeck eller Knutte Freding utmana för Sthlm SK som de gick med i just för att kunna få delta. Bröderna Thörn, Lasse och Yngve, var med i SSS men då bägge ville segla för sitt segelsällskap och bara en fick utmana så kunde den andre segla för SS Brunnsviken osv.
Mellan 1911 och 1931 så kappseglades om pokalen i 30 kvm klassen utom 1921 då SSF ansåg att rådande dyrtider var sådana att man ställde in just detta år. Enligt uppgift kostade då en varvsbyggd SK30 22 000 kr! 1931 vanns den tredje pokalen av SSS genom 139 Lill-Singva med Mälaramiralen Birger Gustafsson till rors. Den pokalen står ute i SSS klubbhus på Rastaholm.
Då skärgårdstrettian ansågs ha blivit för dyr diskuterade sällskapen på Seglardagen 1931 att flytta Kryssarepokalen till annan klass och 1933 sattes en ny pokal upp i 22 kvm klassen.
Fram till 1948 var det segrande sällskap som arrangerade nästa års seglingar. Då ändrades pokalstadgarna på Seglardagen så att SSF utsåg nästa års arrangör. Ända till 1958 var vinnaren det segrande sällskapet och den som fick ingraveringen i pokalen. Seglardagen biföll 1958 en motion från Oskarshams SS att tillåta obegränsat antal båtar från ett och samma sällskap att utmana om pokalen, men det var fortfarande sällskapet som fick inteckningen. Först 1971 blev utmaningarna personliga och vinnaren och inte segelsällskapet, erhåller inteckningen. Ändringarna 1958 och 1971 var positiva för antalet startande jakter.
När man tittar i prislistorna så finner man att Lasse Thörn vann pokalen fem gånger och åren 1945-1948 vann han fyra år i rad med Rush III. Men den som har flest inteckningar är Peder Dahlberg, med sju inteckningar. Peder är pappa till OS seglaren Anton Dahlberg. Fem inteckningar har också Tage ”Plåt” Andersson. Fyra inteckningar har fyra seglare: Gustaf Löfmark, Olle Hägg (bröderna Hägg), Tore Källmark och Martin Carlsson. Gustaf Löfmark var under 10- och 20-talen en av landets skickligaste seglare med segrar i seglingarna om Entonnarpokalen och Guldpokalen. Många duktiga seglare har försökt, men varken Harry Becker eller Tore Holm lyckades vinna Skärgårdskryssarepokalen trots flera försök. Pelle Gedda, Arvid Schultz, Knut Freding, Erik Nilsson, Malte Svennbeck och Dan Sunden-Cullberg är dock andra kända seglare som har vunnit.
Av jakterna så är Amorita i särklass med 10 inteckningar. Paloma, Mona II och Ramona II har fem. Rush III och Rayona har fyra inteckningar.
Skärgårdskryssarepokalen avgörs på kryss-läns bana. Minst sex delseglingar ska vara utlysta av arrangerande segelsällskap. Nu seglar vi om den 16:onde upplagan av Skärgårdskryssarepokalen. Den är uppsatt av Alingsås SS 2008 efter att Martin Carlsson i Mona II fått tre inteckningar i den 15:onde upplagan. Vinnaren får också Tage Plåts Minnespris, som är ständigt vandrande. Andra priser som delas ut under Skärgårdskryssarepokalen är bl.a Tricksonpokalen till den som leder efter tre seglingar, och Brunelius Vandringspris till den som vinner en delsegling med störst marginal.
I sommar avgörs Skärgårdskryssarepokalen i Västervik 6-9 juli. Då är Tore Källmark en av favoriterna på hemmaplan, på jakt efter sin femte inteckning. Titelförsvarare är Roffe ”Plåt” Erixon som vann 2010 i Trosa. Stefan Andersson från Nynäshamn har chansen att vinna den 16:onde upplagan av pokalen för gott med en tredje inteckning. Han vann 2008 och 2009 i Tiger 22:an Hummingbird. Andra aspiranter på vinst är bl.a Peder Dahlberg i Amorita, Östen Pettersson i Flamingo, Torkel Sintorn i Paloma, Claes Ahlin med Ramona II, Henrik Janmark i Juana och Martin Carlsson med Mona II. Skärgårdskryssarepokalen behåller sin status och lockar varje år mellan runt 20 deltagande båtar. När Skärgårdskryssareregeln fyllde 100 år 2008 var det 26 båtar på startlinjen för Skärgårdskryssarepokalen. Flera A22:or har på senare tid exporterats utomlands. Vilket gör att antalet internationella deltagare i Kryssarepokalen ökar sakta men säkert.
Per Thelander och Allan Förberg
får anses vara ett av Sveriges mest förnämsta kappseglingspriser. Det har alltid varit och är fortfarande en stor heder och ära för det sällskap och den seglare som lyckas få en inteckning i pokalen. Kryssarepokalen instiftades 1911 för klassen SK30, men sedan 1933 seglar A22:orna om priset. Den anses idag vara Sveriges äldsta fortlevande kappseglingspris.
Initiativtagare var kapten Knut Holm i Gamleby. Eftersom Gamleby SS då inte var medlem i Svenska Seglarförbundet (SSF), så vände sig Knut till seglarkollegan Gusten Lind i Norrköpings SS, som då också var skattmästare i SSF. Lind insåg vilken betydelse det kunde få för SSF´s ganska nya skärgårdskryssare och fick med sig Norrköpings SS som motionerade om detta i SSF.
SSF och dess medlemmar tände på förslaget och SSF instiftade en pokal, och anslutna segelsällskap samlade in pengar och lät Victor Andrén designa pokalen som gjordes av ”hofjuvelerare” Hallberg i Stockholm.
”SSF´s vandringspokal för 30 kvm skärgårdskryssare”, blev det officiella namnet. Och var självklart den enda pokal som SSF hade under många år. Skärgårdskryssarepokalen kom den snabbt att kallas. De första seglingarna gick av stapeln 1911. Och självklart var det Norrköpings SS som fick äran att arrangera den första tävlingen, som avseglades på Pampusfjärden 23-24 juli 1911.
Den första pokalen vanns av Västerviks SS lottbåt med Harald Regnell som rorsman och Josef Edlund och Knut Holm som gastar. Båten var en Schüsslerkonstruktion som var byggd på Knuts varv i Gamleby. Josef Edlund skulle återkomma flera gånger i Kryssarepokalseglingar och så sent som 1930 vann han pokalen med sin SK30 Två Sang.
De ursprungliga stadgarna föreskrev att det var segelsällskapen som var utmanare. Och de fick endast utmana med en deltagande båt. Vinnande sällskap blev nästa års försvarare och arrangör. Segelsällskap som erhöll tre inteckningar i pokalen vann den för alltid och SSF skulle då sätta upp en ny. Seglingarna blev snabbt oerhört populära och segelsällskapen fann på lösningar för att kunna utmana med fler än en tävlande. Man startade systerföreningar inom sällskapen. Sålunda tillkom Brunnsvikens YC inom SS Brunnsviken, Aeolus YC inom SS Aeolus, Göteborgs Segelklubb inom GKSS, Norrköpings YK inom NSS osv. Räckte inte detta till så blev man medlem i flera sällskap för att kunna utmana om det var någon annan som blev utsedd att utmana för det egna sällskapet. När Ekolns SK hade många duktiga seglare och flera potenta utmanare så kunde Malte eller Rune Svennbeck eller Knutte Freding utmana för Sthlm SK som de gick med i just för att kunna få delta. Bröderna Thörn, Lasse och Yngve, var med i SSS men då bägge ville segla för sitt segelsällskap och bara en fick utmana så kunde den andre segla för SS Brunnsviken osv.
Mellan 1911 och 1931 så kappseglades om pokalen i 30 kvm klassen utom 1921 då SSF ansåg att rådande dyrtider var sådana att man ställde in just detta år. Enligt uppgift kostade då en varvsbyggd SK30 22 000 kr! 1931 vanns den tredje pokalen av SSS genom 139 Lill-Singva med Mälaramiralen Birger Gustafsson till rors. Den pokalen står ute i SSS klubbhus på Rastaholm.
Då skärgårdstrettian ansågs ha blivit för dyr diskuterade sällskapen på Seglardagen 1931 att flytta Kryssarepokalen till annan klass och 1933 sattes en ny pokal upp i 22 kvm klassen.
Fram till 1948 var det segrande sällskap som arrangerade nästa års seglingar. Då ändrades pokalstadgarna på Seglardagen så att SSF utsåg nästa års arrangör. Ända till 1958 var vinnaren det segrande sällskapet och den som fick ingraveringen i pokalen. Seglardagen biföll 1958 en motion från Oskarshams SS att tillåta obegränsat antal båtar från ett och samma sällskap att utmana om pokalen, men det var fortfarande sällskapet som fick inteckningen. Först 1971 blev utmaningarna personliga och vinnaren och inte segelsällskapet, erhåller inteckningen. Ändringarna 1958 och 1971 var positiva för antalet startande jakter.
När man tittar i prislistorna så finner man att Lasse Thörn vann pokalen fem gånger och åren 1945-1948 vann han fyra år i rad med Rush III. Men den som har flest inteckningar är Peder Dahlberg, med sju inteckningar. Peder är pappa till OS seglaren Anton Dahlberg. Fem inteckningar har också Tage ”Plåt” Andersson. Fyra inteckningar har fyra seglare: Gustaf Löfmark, Olle Hägg (bröderna Hägg), Tore Källmark och Martin Carlsson. Gustaf Löfmark var under 10- och 20-talen en av landets skickligaste seglare med segrar i seglingarna om Entonnarpokalen och Guldpokalen. Många duktiga seglare har försökt, men varken Harry Becker eller Tore Holm lyckades vinna Skärgårdskryssarepokalen trots flera försök. Pelle Gedda, Arvid Schultz, Knut Freding, Erik Nilsson, Malte Svennbeck och Dan Sunden-Cullberg är dock andra kända seglare som har vunnit.
Av jakterna så är Amorita i särklass med 10 inteckningar. Paloma, Mona II och Ramona II har fem. Rush III och Rayona har fyra inteckningar.
Skärgårdskryssarepokalen avgörs på kryss-läns bana. Minst sex delseglingar ska vara utlysta av arrangerande segelsällskap. Nu seglar vi om den 16:onde upplagan av Skärgårdskryssarepokalen. Den är uppsatt av Alingsås SS 2008 efter att Martin Carlsson i Mona II fått tre inteckningar i den 15:onde upplagan. Vinnaren får också Tage Plåts Minnespris, som är ständigt vandrande. Andra priser som delas ut under Skärgårdskryssarepokalen är bl.a Tricksonpokalen till den som leder efter tre seglingar, och Brunelius Vandringspris till den som vinner en delsegling med störst marginal.
I sommar avgörs Skärgårdskryssarepokalen i Västervik 6-9 juli. Då är Tore Källmark en av favoriterna på hemmaplan, på jakt efter sin femte inteckning. Titelförsvarare är Roffe ”Plåt” Erixon som vann 2010 i Trosa. Stefan Andersson från Nynäshamn har chansen att vinna den 16:onde upplagan av pokalen för gott med en tredje inteckning. Han vann 2008 och 2009 i Tiger 22:an Hummingbird. Andra aspiranter på vinst är bl.a Peder Dahlberg i Amorita, Östen Pettersson i Flamingo, Torkel Sintorn i Paloma, Claes Ahlin med Ramona II, Henrik Janmark i Juana och Martin Carlsson med Mona II. Skärgårdskryssarepokalen behåller sin status och lockar varje år mellan runt 20 deltagande båtar. När Skärgårdskryssareregeln fyllde 100 år 2008 var det 26 båtar på startlinjen för Skärgårdskryssarepokalen. Flera A22:or har på senare tid exporterats utomlands. Vilket gör att antalet internationella deltagare i Kryssarepokalen ökar sakta men säkert.
Text och foto: Per Thelander och Allan Förberg
Tanya Stanford från Royal Yacht Club Victoria, Melbourne Australia kommer till Sverige i sommar för att delta med en Scampi 30 i ÅF Offshore Race 2011 (före detta Gotland Runt). Tanya Stanford med besättning har en lång och imponerande meritlista i Australien med Scampin Nouannie, bland annat 2010 års australiska mästare i kölbåt för kvinnor, klasseger i AUDI Race Week 2011 tillsammans med flera andra fina placeringar i både AMS och IRC.
Tanya påbörjade sin gedigna seglingserfarenhet med att ta sig från Sydney till Göteborg i en 25-fots segelbåt, en resa som tog cirka tre år.
Efter tio år i Sverige flyttade Tanya tillbaks till Melbourne där hon införskaffade Scampin Nouannie och samlade en kvinnlig besättning med erfarenhet från många stora tävlingar såsom Sydney-Hobart, Melbourne-Tasmanien och Kings Cup Thailand mm. Genom Scampiförbundet har Tanya Stanford kommit i kontakt med Hans Svedman som ställer sin Scampi Trimle till Tanyas förfogande under årets ÅF Offshore Race.
Det ser ut att bli en intressant och spännande kappsegling mellan många välkända Scampibesättningar i årets ÅF Offshore Race då det redan är 5 Scampi anmälda. Scampiförbundet har också information, dock ännu ej konfirmerad, att ytterligare välkända Scampibåtar är på väg att anta utmaningen från Tanya Stanford, Cath Beuforth, Katrina Economou, Paulina Hryniewiecka och Lyndia Cristopherson.
För ytterligare information vänligen kontakta: Scampiförbundets styrelse via info@scampiförbundet,se
Info: www.scampiforbundet.se
Söndagen 13 mars delar Sjöhistoriska museet ut intyg till de senast k-märkta fritidsbåtarna från Mellansverige. Utdelningsceremonin äger rum på båtmässan Allt för sjön. Sjöhistoriska deltar på mässan tillsammans med Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar och visar bland annat den fantastiska segelkanoten Unda från 1921, som ingår i museets fritidsbåtssamling.
Sjöhistoriska museet k-märker fritidsbåtar sedan våren 2009. Efter ansökan görs en bedömning där de båtar som anses kulturhistoriskt värdefulla blir k-märkta. Ytterligare information kan ses på Sjöhistoriska museets hemsida: www.sjohistoriska.se. Ett sort urval ur Sjöhistoriskas samling av originalbåtar visas i Båthall 2 på Galärvarvet under sommaren.
Båtarna som ska få sina intyg om k-märkning är:
Segelbåten (Stjärnbåten) ”Gudingen”, ägaren Rolf Paulin är bosatt i Tyresö, Stockholms län. Gudingen konstruerades av Janne Jacobsson och byggdes 1961 på Moranäs varv, Nacka. Denna stjärnbåt har av nuvarande ägare renoverats till ett mycket gott skick. Stjärnbåtar var en enklare kappseglingsbåt som vanligtvis ungdomar använde. Nuvarande ägare har varit med att starta en särskild ideell förening för stjärnbåtarna.
Segelbåten (Kustkryssare) ”Fiorella”, ägaren Lars Hagbarth är bosatt i Uppsala stad och län. Den långkölade segelbåten Fiorella konstruerades av Knud Reimers och byggdes 1950 vid Rosättra båtvarv, Norrtälje. Konstruktionen är till största delen densamma som för ”Blue Peter”, omskriven 1944 i Svenska Kryssarklubbens årsbok. Fiorella är en väl bibehållen segelbåt som använts som familjebåt av nuvarande ägarens familj i omkring 40 år.
Segelbåten (Laurinkryssaren) ”Beguine”, ägaren Susanna Stenbeck är bosatt i Nyköping, Södermanlands län. Segelbåten Beguine konstruerades av Arvid Laurin och byggdes 1963-64 vid Sanda båtvarv i Strängnäs. Den nuvarande ägarens far Carl Eric Wihl tog stor del i konstruktionsarbetet – vilket resulterat i en utseendemässigt icke-typisk Laurinkryssare. I historiken beskriver den nuvarande ägaren ett långt aktivt och engagerat liv med båten. Båten är idag helt i ursprungligt skick, såväl in- som utvändigt.
Motorbåten (Sportbåt) ”Glasspar G3”, ägaren Åke Månsson är bosatt i Svenstavik, Jämtlands län. Denna sportbåt, konstruerad av Bill Tritt, av märket Glasspar importerades redan 1960 då den var nybyggd till Sverige från USA och är därmed ett av de absolut första exemplaren av denna båttyp. Denna båt har renoverats från mycket dåligt skick till absolut toppskick – idag är den helt återställd till sitt originalutseende.
Segelbåten (Skärgårdskryssare)” Pepita II”, ägaren Hasse Ludvigsson är bosatt i Skoghall, Värmlands län. Pepita II konstruerades av Gustaf Estlander och byggdes vid Arvika Yacht och Båtvarv (Fridlunds) 1930. Segelstorleken 15 kvm är den minsta av skärgårdskryssarklasserna. Det har endast byggts ca 60 stycken Sk15 i Sverige och en stor del har idag försvunnit. Pepita II är intressant som representant för en av de minst uppmärksammade klasserna bland de svenska skärgårdskryssarna. Den är dessutom i gott skick, tämligen orörd och väl värd att bevara.
Salongsmotorbåten ”Vi Tre”, ägaren Anders Grahn är bosatt i Hägersten, Stockholms län. Denna salongsmotorbåt tillhör den första generationen fritidsbåtar i Sverige, från den tid då beställare och ägare var välbeställda. Vi Tre som byggdes på Gustaf Ericssons Automobilfabrik, Stockholm redan 1907, är den tredje äldsta båten konstruerad av C G Pettersson. På senare år har båten genomgått en renovering som utförts med största möjliga hänsyn till ursprunget och där stor möda har lagts ned även på detaljerna.
Segelbåten (Andunge) ”Amanda”, ägaren Sanna Räsänen är bosatt i Stockholms stad och län. Amanda byggdes 1963 vid det lilla Säfflevarvet Skåléns som levererat många små båtar av hög klass under sin 25-åriga verksamhet. Mycket uppskattade var varvets byggnation av just Andunge, ritad av den norske konstruktören Thorvald Gjerdrum. Den aktuella båten är mycket välhållen och enligt dokumentationen i allt väsentligt original.
Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.
Info: www.sjohistoriska.se
På Allt för Sjön visas i år en av de märkligaste båtar vi har sett. Det är en finsk båt i form av en jättelik anka, som har lagt till i den stora A-hallen. Inombords har ankbåten både sittplatser med matbord och en rejäl bastu för den som vill bli riktigt ren. Längst ner finns hydrauliskt infällbara hjul och även medar kan kopplas på denna farkost.
Idéer är till för att förvekligas. Och varför inte då göra en flytande anka med motor, vardagsrum och bastu som kan trailas om just den idén dyker upp? Det gjorde den och det är precis vad finska företaget Fin-Duck har gjort.
Båten visas på Allt för sjön på Stockholmsmässan fram till söndagen den 13 mars. I broschyren för den originella båten skrivs att Fin-duck har en aktersnurra. Förarens plats finns uppe i ankhuvudet där en stol kan vikas ut. På “ankans” rygg kan man solbada. Åtta personer sitter bekvämt runt spisen. I bastun ryms fyra personer. Båten är besiktad för max. 8 personer (7+1). I Fin-Duck kan man t.ex. hålla en palaver, tillbringa en sommarkväll tillsammans med familjen eller kamraterna, bada bastu, grilla korv eller solbada på ankans rygg. Vi lovar er en upplevelse som ni sent skall glömma!
Mått: längd 5,5 m, bredd: 2,6m, Höjd i salongen 1,95 m, djupgående 0,25 m, vikt 900 kilo, fast cirka 5 knop.
Allt för sjön, Nordens största båtmässa, är en båtmässa för hela familjen. På mässan visas förutom 1000-talet båtar i storlekar från 2 – 16 meter, de senaste tillbehören tillbehör, motorer, kläder, 2011 års marina mode och allt annat som behövs för att förvekliga sommardrömmen i skärgården.
SeaZone lanserar panelen controlZone som används för att knyta samman och styra alla elfunktioner via en central enhet på båten. Med controlZone kan båtägaren spara utrymme och samtidigt förenkla hanteringen av båten och alla elförbrukare samt få bättre kontroll och säkerhet till sjöss. controlZone är en av huvudkomponenterna i SeaZones nya digitala och konfigurerbara elsystem för båtar och fordon.
– SeaZones digitala elsystem erbjuder full kontroll över samtliga elförbrukare på båten genom ett intuitivt och lättanvänt gränssnitt. Systemet ger bland annat ständig information om elförbrukning per enhet samt varningar vid under- respektive överlast. Man behöver till exempel aldrig mer oroa sig över om batterikraften ska räcka till.
Systemet ger möjlighet att prioritera och hushålla med kraften så att den alltid räcker till det viktigaste. Du kan styra båtens elförbrukare antingen via de fastmonterade controlZone-panelerna eller mobilt via en iPhone alternativt en iPad, förklarar Tony Rogvall, utvecklare och delägare på SeaZone.
SeaZone erbjuder fem olika controlZone-paneler med vridknappar (encoder) eller återfjädrande tryckknappar för styrning av alla typer av elförbrukare och elkomponenter. Varje controlZone har 8 vrid- eller tryckknappar, vilka kan markeras med förbrukarens eller funktionens namn.
Panelerna monteras vertikalt eller horisontellt och har röd bakgrundsbelysning, vilket är idealiskt för nattkörning. Samtliga paneler finns i svart eller natur/aluminium. Panelerna kopplas till elcentralen powerZone via en nätverkskabel (CAN Bus) och får sin strömförsörjning från powerZone via samma kabel. Inga andra anslutningar, strömkällor eller kablar behövs.
SeaZone gör det enkelt att fixa elen ombord powerZone är en digital elcentral som du kan ansluta båtens alla elförbrukare till. Den programmeras för att styra båtens elfunktioner på önskat sätt. Bland annat kan funktioner som intervallstyrning, puls och blink samt min- respektive max-strömstyrka konfigureras för varje förbrukare. Konfigurering sker antingen direkt i centralens infällda skärm eller via en dator.
Genom en innovativ konstruktion minskar behovet av kabeldragningar radikalt. Alla styrfunktioner (switchar, knappar, rattar och paneler) kan integreras och kommunicera med samtliga elförbrukare digitalt, vilket minskar antalet kablar till endast en tunn nätverkskabel. På båtar, där utrymmet ofta är begränsat och svårt att dra kablar genom, är detta en stor fördel. Dessutom förbättras kraftöverföringen då antalet, tjockleken och längden på elkablarna reduceras.
SeaZone finns på Allt för sjön, 5-13 mars
SeaZones elsystem visas i Båtmagnetens monter A16:29 på båtmässan Allt för sjön, den 5-13 mars, i Älvsjö.
Ökande sjöfartsvolymer och ett påbörjat effektiviseringsarbete har under 2010 påverkat Sjöfartsverkets resultat i positiv riktning. En tuff isvinter och en förändring i Statens Pensionsverks beräkning av pensionsskulden påverkade däremot resultat i negativ riktning. Det fick till följd att resultatet landade på 117,2 miljoner minus.
– Trots att vi fortfarande visar röda siffror ser vi ändå en positiv utveckling på vårt ekonomiska resultat. Volymerna ökade 10 procent, vilket är väldigt glädjande och mer än beräknat. Vårt effektiviseringsarbete har hittills påverkat resultatet positivt med drygt 50 miljoner kronor, säger Noomi Eriksson, ekonomidirektör för Sjöfartsverket.
Isbekämpningen, som omfattar bland annat isbrytning, borttagning av is iTrollhätte kanals slussar och ökat underhåll av både fartyg, slussar och sjösäkerhetsanordningar kostade cirka 100 miljoner mer än budgeterat. Även pensionsskulden påverkade resultatet med ungefär 100 miljoner mer än beräknat.
Under 2011 fortsätter arbetet med att förbättra det ekonomiska resultatet och att förändra Sjöfartsverket till en modern serviceorganisation med unik sjöfartskompetens.
– Sedan jag tillträdde som generaldirektör i maj 2010 har en rad förändringar genomförts, och nu fortsätter vi arbetet med att skapa en affärsmässig, lönsam och framtidsorienterad organisation. Målet är att vi ska ha nått en ekonomi i balans under 2012, säger Ann-Catrine Zetterdahl, generaldirektör för Sjöfartsverket.
Bilden:
Ann-Catrine Zetterdahl.
Nya Delta 40 Sidewalk är en av de mest intressanta motorbåtarna på årets Allt för Sjön. Det är en supermodern båt med mycket väl genomtänkt design. Båten är byggd i moderna material och vid tillverkningen används vakuuminjicering, limning och andra moderna metoder. Ett exempel är dörrar till skåp och garderober ombord som är extremt lätta tack vare låttviktsmaterial mellan fanérskikten.
Svenska Delta Powerboats har utvecklat en större efterföljare till succén Delta 34 Sidewalk. Baserad på samma framgångsrika skrov som Delta 40 Walkaround har man här fått in en efterfrågad tredje kabin. Den ryms framför och under förarplatsen och är främst till för yngre familjemedlemmar, men har ändå full ståhöjd och en dubbelkoj med full längd.
Även i övrigt har allting blivit ett nummer större i jämförelse med 34:an och 40:an kommer bara att erbjudas med dubbelmontage, Volvo Penta D4 eller D6 dieslar. Som alla de mindre syskonen i Delta-familjen är båten miljövänligt tillverkad i sandwich med vakuuminjicerad vinylester, för högsta styrka och lägsta vikt. Tillsammans med Deltas unika stegbotten bidrar det till klassens lägsta bränsleförbrukning.
Delta 40 Sidewalk är något så sällsynt som en rejäl familjebåt, med tre kabiner, som kan marscha i över 40 knop när man så vill. Snabbt och säkert från A till Ön.
Tekniska specifikationer
Längd 12.50 m
Bredd 3.60 m
Vikt 6.500 – 7.500 kg
Volvo Penta 2 x D4 300 hk
Alternativt 2 x D6 370 hk
Design Lars Modin
Monter A 14:22
Info: www.deltapowerboats.se
Kommentarer
Detta är jätte kul. Om någon funderar på att börja kappsegla med sin Scampi så är årets ÅF Offshore Race det perfekta tillfället. Det var många år sedan spänningen var så hög i Scampiklassen.
Härligt, härligt!
I sommar blir det 19 år sedan mitt senaste Gotland Runt. Då var vi en ganska stor klass som kämpade i alla möjliga seglingar, såväl med tjejbesättning som med familjen . Blås liv i det igen om ni kan. Scampin förtjänar det och Scampiägarna också. Så roligt vi hade!
"Scampi-fan för evigt"
Tack Barbro för din trevliga och positiva kommentar. Varför gör vi inte såsom Barbro säger? Låt oss ”damma av” våra Scampis och ge våra Scampiseglande Aussie vänner en riktigt rolig och spännande kamp i årets ÅF Offshore
Us Aussie girls are really looking forward to having more Scampis to compete with in this year’s AF Offshore. Like Gordon said "dust off" your Scampi now and enter! By the way the 25 foot boat I sailed to Sweden on was a Storfidra. Another amazing Swedish invention. Why not dust a Storfidra off and enter too. Cheers