Nyheter

Norge har drabats av sin största konkurs i marinbranschen. Det är ett av Norges största marina företag, Johs Lunde Marine Group AS, som bland annat säljer Princess Yachts i Norge och på den svenska västkusten, som har satts i konkurs idag. Skulderna i bolaget är cirka 350 MNOK, varav Nordea har fordringar på cirka 200 MNOK. Bolaget är moderboalg till flera andra marina företag.

Nyheten kommer inte helt överraskande. Det har länge talats i marinbranschen om risken för en konkurs i Johs Lunde, som har det tufft med nybåtsförsäljningen på hemmamarknaden.

Ett av företagets mål var att sätta upp en skandinavisk kedja med båthandlare. Förutom Princess Yachts representerar Johs Lunde båtmärken som Windy, Nimbus och Saga.

Huvudkontoret för konkursade Johs Lunde Marine Group AS ligger i Stavanger på den norska västkusten. Det är grupens moderbolag som har gått i konkurs. Bolaget har 17 fotterbolag.

Följ utvecklingen här: http://www.batmagasinet.no/

Lagom till Båtmässan i Göteborg presenterar Nautic Clothing säsongens spännande nyheter. Den uppdaterade kollektionen har fokus på design, kvalitet och funktion och passar lika bra till havs som på bryggan.

I Nautic Clothings sortiment finns allt från seglarkläder och knitfleece-jackor till pikétröjor och mössor.

Företagets första klädlinje lanserades 2009 och blev snabbt en kaxig utmanare till marknadens etablerade varumärken. På Båtmässan i Göteborg visar och säljer man säsongens heta nyheter.

Funktion och passform är ledord som varit viktiga när Nautic tagit fram de nya kläderna. Målet är att kläderna ska vara lika funktionella till sjöss, som de är bekväma och snygga att använda på land.

– Kläderna andas en känsla av Göteborg och Bohuslän och den båtkultur som finns här. Vi har tagit den känslan och sammanfört den med de bästa materialen och den senaste tekniken, säger Sandra Oskarsson som står bakom designen.

Kollektionen är i sobra, moderna färger och stor vikt läggs vid praktiska detaljer. Som exempel kan nämnas att kardborrejusteringar är väl tilltagna för att vara mer greppvänliga, huvan på skaljackan är avtagbar och byxan har Cordura-förstärkta knän och bak. Kragar i manchester och knappar av läder bidrar till en känsla av exklusivitet. Tygerna som används är av högsta kvalitet och har mycket god vattentäthet och slitstyrka.

– Vi vill vara en fräck uppstickare på marknaden. Vi tror att det finns en stor efterfrågan på nya, fräscha kläder med praktiska detaljer hos båtfollket, säger Sandra Oskarsson.

Info: www.nauticclothing.com

Uttern var fram till för några år sedan ett av Sveriges mest sålda båtmärken, men har tappat farten på senare år. Nu är det dags för en återlansering av dessa klassiska båtar. På Båtmässan i Göteborg blir det världspremiär för ett par nya Utternmodeller, framtagna i samarbete med bland andra amerikanska båtdesigners.

Uttern premiärvisar T62. Tillsammans med D62 lanseras även T62 som är en sportbåt med plats för hela familjen.

T står för twin console och innebär att bakom vindryutan finns två stolar samt en soffa längst bak. Framför vindrutan är det en öppen yta där tre personer får plats.

T62 levereras med Mercury Verado motorer som har elreglage som ger ökad känsla och komfort för föraren.

Uttern visar för fösta gången även upp sin nya D62. Det är den första båtarna i en serie av nya båtar som kommer att lanseras de närmaste åren.

Innan arbetet med att rita de nya modellerna var Brunswick (Utterns ägare) runt på mässor och frågade kunderna om deras synpunkter och vad de värdesätter i en båt. Nya Uttern D62 är framtagen på de synpunkter Brunswick har fått från marknaden.

Uttern D62 visas i SE-version, där SE står för uppgraderad version med färgat skrov och andra dynor.

Info: www.brunswickmarine.se

Simrad Yachting har lanserat nya NSO “Offshore” navigationssystem för båtar med behov av större displayer. Baserat på den populära Simrad NSE plattformen, kombinerar nya Simrad NSO en kraftfull marin processor med en smidig kontrollenhet i en serie av displayer på 10-19″. NSO är ett navigationssystem med full integrations möjlighet och kan enkelt byggas ut med upp till tre displayer på en processor. NSO är baserat på Simrads erkänt bästa teknik för radar, autopilot, ekolod och kartplotter.

NSO är designad för att ge maximal navigations funktionalitet oavsett om du är fritidsbåtsägare eller professionell användare. Med nya OP40 kontrollenhet i NSE-stil, blir handhavandet extremt enkelt. En vridbar ratt och dedikerade knappar till kartplotter, ekolod, radar och autopilot kombinerat med en alfanumerisk knappsats ger en professionell känsla och gör det mycket lättanvänt. I ett NSO system kan du köra dubbla radar och enkelt integrera med Simrad NSE.

– Den nya Simrad NSO “Offshore” är ett fantastisk nytt system som erbjuder maximal flexibilitet, integration och fartygskontroll i ett nytt kraftfullt men ändå beprövat system. Tanken att utvidga vårt NSE med den nya NSO Offshore linjen har kommit tack vare efterfrågan från våra kunder. Den attraktiva och funktionella designen är väl balanserad med den typ av robusta, pålitliga prestanda som folk har vant sig vid att få av Simrads utrustning, säger Mike Fargo, Simrads produktansvarige.

Simrad NSO Offshore ger båtägaren tillgång till ett fullt integrerat navigations-system, som är baserat på en av marknadens mest kraftfulla innovationer med ny teknik som vunnit många priser, såsom Simrad BR24 Bredbandsradar, SructureScan ekolodsteknologi, Simrad GS15 höghastighets 5Hz GPS antenn, SonicHub ljudsystem.

NSO har full Autopilot integration och kan integreras med BEP Marine´s CZone elektroniska manöverpaneler, vilket ger användaren möjlighet att kontrollera och övervaka nästan alla system ombord på båten, som t.ex. ljus, läslampor, tanknivåer och även bränsleövervakning. NSO är fullt kompatibelt med Navionics Gold och Platinum+ och innehåller TurboView för 2D och 3D visning.

Simrad NSO Offshore kan fås med tre olika displayer: DI10 10,4″ SVGA, DI15 15″ XGA, MO19 19″ SXGA. Alla NSO moduler innehåller en USB port med dubbel DVI videutgång för enkel installation av extra displayer. NSO är vattentät enligt IPX6 och har 2 års garanti.

Info: www.simrad-yachting.se

GP 760 SE är en ny version av den omtyckta modellen GP 700 som har fått en rejäl face lift med större integrerad badbrygga, ny instrumentpanel och nytt peke. Det här är en lite annorlunda daycruiser med motorn mitt i båten och rak axel. Info: www.westfjord.com

På Båtmässan i Göteborg blir det premiär för en ny svensk fiskebåt med elhybriddrift. Det är Carlanders Båtvarv som sökte nya lösningar för tyst, klimatsmart och ekonomisk drift av sina klassiska större fritidsbåtar. Carlanders Båtvarv har tillsammans med sina partners Alelion Batteries, AsiusTech, Odelco och OZ Marine tagit fram en komplett 26 fots fiskesnipa med elhybrid-drift. Ett koncept som innebär en ny innovativ elektrisk drivlina för motorbåtar.

Det gemensamma projektet har genomförts framgångsrikt och de tekniska lösningar som valts för el-drivlinan gör att detta första båtkoncept är väl förberett för att utvecklas vidare mot nya lösningar för olika båtmodeller och kundbehov.

Inom projekt har Carlanders Båtvarv byggt en komplett standardbåt. Alelion svarar för energilagring med Li-jon-batterier. AsiusTech insats är projektering och ett GSM-baserat övervakningssystem. Odelco bidrar med laddningsutrustning och batterimätare. OZ Marine tillför de elektriska drivlinorna.

Projektet syftar till att demonstrera den samlade styrkan hos företagen för marknaden och även visa på ett effektivt utnyttjande av parternas systemkompetens.

– Tillsamman med samarbetspartnerna har vi vidareutvecklat en av våra populäraste båtar till en lättmanövrerbar, miljövänlig och tyst båt för fritid och fiske, säger Håkan Carlander, Carlanders Båtvarv.

– Vi anser att samarbetet har fungerat väldigt effektivt genom att all teknik finns tillgänglig hos parterna och att vi tillsammans snabbt kunnat visa på en klimatsmart lösning för marknaden. Vi förväntar oss att kunderna vill ha tillförlitliga lösningar och kort byggtid, säger Håkan Dahlbom, AsiusTech.

– På kort tid har vi tillsammans satt ihop en färdig produkt som bygger på redan kvalitetssäkrade delprodukter till en fungerande helhetslösning. Detta visar på det modullära byggsättets styrka och ger tillförlitliga, skalbara och kostnadseffektiva miljövänligare lösningar med automotive baserad teknik till våra kunder, säger Robert Stavrevski, Alelion Batteries AB

– Hittills har vi framförallt arbetat med segelbåtar, här fick vi chansen att prova vår teknik i ett lite annat sammanhang. Resultatet kunde inte ha blivit mycket bättre. Extra kul är det att det blev just fiskeversionen av Westfjord 26. Vi tror att elmotorernas tysta och luktfria gång är något som kommer att uppskattas mycket när man är ute och drar makrill”, säger Oscar Théen, OZ Marine.

Om Carlanders Båtvarv
Carlanders Båtvarv startade 1947 och ligger mitt i Bohuslän vid stranden av Gullmarsfjorden. Från starten har varvet byggt båtar med hög hantverkskvalitet och parallellt utvecklats till en komplett marina med fullservice året runt.

Varvet bygger varje år sedan 1978 de välkända Westfjordsbåtarna med kundanpassade inredningar och utrustning. Modellprogrammet omfattar sjösäkra snipor och halvplanande motorbåtar mellan 26 till 34 fot.

Info: www.westfjord.com

Konstteaktillverkaren Esthec och det holländska varvet Holterman Infinity har genom gemensamma ansträngningar skapat en väldigt intressant 50 fots yacht som visas på Boot Düsseldorf. Båtmodellen heter Infinity 501 och är en snabb 50 fots aluminium yacht lackad i orange och grå metallic utrustad med ett däck i Esthec.

Båten har en rad olika innovationer, bland annat interna stabilisatorer, en elektriskt styrd avdragbar topp, det senaste inom vibrations- och ljuddämpning i motorrummet och alltså även ett “kompositdäck”. Det senaste är väldigt viktigt på vissa marknader, till exempel den norska, där debatten om teakdäckens miljöpåverkan ibland är intensiv.

Esthec är, enligt tillverkaren, ett slitstarkt och snyggt däckmaterial med en modern finish. Esthec består av kompositmaterial och har både snygg yta och är mycket motståndskraftigt mot slitage.

Förutom fördelar som enkelt underhåll och den miljömässiga fördelen ger det nya möjligheter inom design och sparar kostnader för varven.

Tekniska specifikationer Infinity 501
Längd: 15,45 m
Skrovlängd: 14,99 m
Bredd: 4,75 m
Djupgående: 1,25 m
Vattentank: 1 5000 liter
Bränsletank: 3 000 liter
Marschfart: 15 knop
Material: Aluminium
Max fart: 28 knop
Motorer: 2xYanmar 6SY-STP, 6 cylindrar, 720 hk/ 2300 rpm.
Konstruktion: Svetsat aluminiumskrov, däck och aluminium överbyggnad

Info: www.holtermanyachting.nl

Det är många båtar som delar på utmärkelsen European Powerboat of the year, som delas ut under båtmässan i Düsseldorf. Denna holländska Holterman 60 med Vripack design vann European Powerboat of the Year Award i klassen för båtar med deplacementsskrov.

Holterman Yachting och Vripack har ett samarbete sedan många år. I likhet med många holländska varv bygger de båtar i stål och aluminium med en finish som är så hög att det på avstånd är mycket svårt att avgöra om båtarna är byggda i stål eller plast.

– Många besökare på Düsseldorfmässan passerade Holterman 60 och knackade på skrovet för att kolla om det är metall, plast eller komposit, säger Robbert Holterman.

– Det är ingen lverdrift att säga att jag är stolt över mitt team. De har gjort ett fantastiskt jobb med den här båten.

– De slanka och långa linjerna på den här båten i kombination med fina detaljer och en fint utformad undervattenskropp gör den här båten till en lämplig vinnare i sin kategori, säger Bart Bouwhuis hos Vripack.

Tekniska specifikationer:
Längd: 18.38 m / 60 ft
Bredd: 5.20 m / 17 ft
Djupgående: 1.40 m / 5 ft
Material: Steel
Marschfart: 10-11 kn.
Motorer: 2 x John Deere type-6068SFM, à 267 hk
Bränsletank: 4 000 liter
Vattentank: 2 000 liter
Info: www.vripack.com

Garmin presenterar nu GHS 20i, en trådlös handenhet som passar till Garmins VHF 200i och VHF 300i. GHS 20i är robust, vattentät och enkel att använda och den har en bakgrundbelyst LCD-display och ett uppladdningsbart lithium-ion batteri med en batteritid på upp till 18 timmar.

– Med GHS 20i behöver du inte begränsa dig till en stationär plats för din kommunikationsutrustning, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International.

– En GHS 20i trådlös enhet är ett ovärderligt tillbehör på båten eftersom det ger dig möjligheten att röra dig fritt ombord och ända alltid ha full kontroll på VHF-radion.

GHS 20i har multifunktionsknappar och en ratt för inställning av volym, squelch och kanaler. Den har en DSC-funktion och en dedikerad knapp för val av kanal 16. Den har också en inbyggd mikrofon för användning i miljöer med hög ljudnivå och intercom-funktion så att du kan kommunicera med basstationen.

GHS 20i levereras tillsamman med GWH™ 20 trådlös station som enheten kommunicerar med via Bluetooth. Den trådlösa stationen stödjer upp till tre GHS 20i-enheter vilket ger dig flexibilitet att expandera ditt kommunikationssystem och även få walkey-talkey funktion mellan handenheterna ombord.

GHS 20i beräknas finnas tillgänglig i början av sommaren till ett rekommenderat cirkapriser av 3 495 kr för en komplett paket med GHS 20i och GWH 20 och 2 350 kr för endast GHS 20i.

Info: www.garmin.se

Årets Båtmässa i Göteborg, som hålls 5-13 februari på Svenska Mässan, storsatsar på segling. En hel hall ägnas åt olika seglingsaktiviteter. Sveriges seglingskändisar kommer att avlösa varandra på Seglarscenen. Americas Cup-legenderna Pelle Petterson, Gurra Krantz, Magnus Olsson, äventyraren Ola Skinnarmo är bara några. Lägg därtill sportfiskeentusiasten Ullareds-Boris.

Under alla mässdagarna blir det föredrag och andra aktiviteter på den speciellt uppbyggda seglingsscenen.

– En av höjdpunkterna är Americas Cup-träffen som arrangeras tisdag 8 februari, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

På scenen finns då Pelle Petterson och Magnus Olsson från ”Sverige”, Mikael Gustavsson och Gurra Krantz från “New Sweden” och Magnus Holmberg och Stefan Rahm från “Victory Challenge”. Det blir också en presentation av Americas Cup-utställningen på Idrottsmuseet i Göteborg.

En nyhet på årets Båtmässa är Tjejkvällen som arrangeras måndag 7 februari.

– Kvinnor blir en allt större och viktigare grupp inom båtlivet och därför vill vi lägga extra fokus på dem under denna kväll, säger Bengt Wallin.

Bland föredragen under Tjejkvällen märks ”OS 2012 och Lysekil Women Match” med elitseglarna Anna Kjellberg och Anna Holmdal och ”Äventyr i seglingens förtrollande värld” med Sofia Ivansson som seglat från Höganäs till Västindien och tillbaks.

Ola Skinnarmo berättar om sitt senaste äventyr genom Nordostpassagen i Nordenskiölds spår. Ingen annan svensk hade lyckats genomföra denna segling sedan ”Vega” 1879 tog sig igenom världens mest svårtillgängliga vatten.

Magnus ”Mange” Olsson, Sveriges kanske mest kände kappseglare, med sex Whitbread och Volvo Ocean Race bakom sig, berättar om sina äventyr på jordens alla hav. Han kommer säkert också att tala om sin händelserika segling som skeppare på ”Ericsson 3” under Volvo Ocean Race 2009. Då bröt han ett revben under etappen mellan Rio de Janeiro och Boston men stannade trots svåra smärtor kvar ombord och fullföljde seglingen.

Båtmässan har också lyckats övertala Gekås Boris Lennerhov att göra ett av sina sällsynta framträdanden.
Boris är VD för Gekås som omsätter fyra miljarder och har 4,3 miljoner besökare. Att han dessutom är en stor båt- och fiskeentusiast kanske inte lika många känner till.
Nu berättar han om sig själv och sitt stora fritidsintresse, som är sportfiske.

Info: www.batmassan.se

Nu kan besökare på Båtmässan i Göteborg segla Liros Indoor Cup varje dag under mässan i modellbassängen. Tävlingen anordnas: 5-6 februari kl. 15.00 – 16.00 7- 10 februari kl. 16.00 – 17.00 11 februari kl. 15.00 – 16.00 12 februari kl. 14.00 – 15.00 Final

Dagligen utlottas fina priser från flera sponsorer.

Finalen seglas lördagen 12 februari kl 14.00.

Första priset är en Weekend på Stena Match Cup Sweden vecka 27, där vinnaren bland annat får segla med i ”HOT-SEAT” på en av båtarna under finalseglingarna.

Dessutom bor vinnaren och en till på Hotel Gothia, med frukost och middag för två. Transport till Marstrand med lånebil från VW.

Cupen är ett samarrangemang av:
Liros yachtropes
Raymarine
Båtmässan
Spinlock
Hotell Gothia
VW

Info: www.batmassan.se

Kommentarer

mats.e.ahlander@telia.com 00:23:42 2011-01-30

Hej,
Hur anmäler man sig till Liros Indoor Cup i Göteborg?
mvh
Mst Åhalnder
0702-15 57 95
mats.e.ahlander@telia.com

I maj är det final i något som kallas World Superyacht Awards 2011. Ägarna av några av världens häftigaste yachter uppmärksammar då varavdnra. I finalfältet finns bland annat fyra yachter byggda av holländska Feadship. Vinnarna tillkännages 7 maj vid en lyxig ceremoni i Guildhall i London.

Det härär en stort uppmärksammad tävling i yachtsammanhang. Över 100 yachter nominerades, varav 62 utsågs till finalister. Priset som den vinnande yachten i respektive klass (totalt 14 stycken) får kallas Neptune Trophy och denna delas ut vid en galamiddag 7 maj.

Tävlingen arrangeras av Boat International Media, som ger ut flera tidningar som handlar om yachter. Detta är en både stor och “het” marknad med nybyggen som levereras hela tiden. Även om yachterna inte används så mycket av sina ägare så flyttas de ofta och varje anlöp resulterar i stora ekonomiska effekter för respektive hamn när båtarna ska bunkras etc.

Utmärkelsen Neptune Trophy delas ut för sjätte året. De båtar som nomineras ska vara byggda under de senaste tolv månaderna.

Se hela listan med nomineringar och bilder här:
http://worldsuperyachtawards.com/2011-finalists/

Den här 23 m långa yachten från italienska Mochi Craft har utsetts till vinnare i UIM (Union Internationale Motonautique) tävling om bästa miljöbåt. Den är försedd med hybridsystem och ger i princip inga utsläpp alls när den körs i ett särskilt miljövänligt läge. Greenline 33 – som utsågs till MiljöBästa Båt 2010 av SBU:s Miljökommitté – får tillsammans med italienska Fiart Mare var sitt hedersomnämnande av UIM, där SBU (Svenska Båtunionen) är svensk delegat.

Den här båten på hela 23,71 m längd är en blandning mellan fartyg och fritidsskepp. Hon har tre däck, riktig kommandobrygga och gott om utrymmen ombord.

Mochi Crafts Long Range 23 drar bara hälften så mycket bränsle som motsvarande båtar av äldre konstruktioner. Detta i en marschfart på cirka 13 knop (med 800 hk motorer).

Den internationella motorbåtsorganisationen UIM (Union Internationale Motonautique) vill med den här utmärkelsen (priserna delas ut i Monaco 26 februari) visa att det finns många båtbyggare som försöker bygga mer miljövänliga båtar. På köpet får nya yachtköpare ett lugnare båtliv där de slipper rusa fram över havet.

Mochi Craft är ett av många båtmärken inom en av världens största båtkoncerner, italienska Ferretti. Koncernen har haft stora ekonomiska problem, men verkar ha tagit sig tillbaka och presenterar flera intressanta nyheter. Bland de andra märkena i familjen finns Riva och Bertram.

Förutom hybridlösningen i Mochi Crafts Long Range 23 har den ett väldesignat skrov, vilket betyder väldigt mycket för att få en effektiv framdrift. Enligt Mochi är skrovet huvudförklaringen till den halverade bränsleförbrukningen vid 12 knop marschfart.

Tekniska fakta
Längd: 23,71 m
Bredd: 6,57 m
Depl.: 87,2 ton
Bränsle: 7 800 liter
Vatten: 2 000 liter
Personer: 18
Maxfart: 15 knop
Marschfart: 13 knop
Motorer:
MAN R6 800 CR (à 800 hk) eller MAN D0836 LE 423 (à 555 hk)

Info: www.mochicraft-yacht.com

Teamet bakom Quicksilverbåtarna är glada och stolta över att 675 OPEN har fått den prestigsfulla utmärkelsen “European Powerboat Of The Year” på den pågående båtmässan i Düsseldorf. Detta årliga pris delas ut av en jury som består av chefredaktörerna på sju av Europas ledande motorbåtsmagasin. De testar alla innovativa produkter som har kommit ut på marknaden de senaste tolv månaderna.

Juryns utmärkelse till Quicksilver 675 OPEN baserade sig på tre huvudkriterier:

– Bästa kombination av Säkerhet, Design och Mångsidighet

– Bästa värde, förhållandet mellan pris och kvalitet

– Bäst innovativa design: nya perspektiv och smart disponering av utrymme

– Vi ville skapa en båt som enkelt kan växla från vattensport till avkopplande stunder till sjöss, säger Mark Paulhus, chef för design och utveckling.

– Vi vill ge våra kunder det bästa i styling och komfort. Dessutom erbjuda de bästa egenskaperna när det gäller säkerhet och förvaringsutrymmen. Det glädjer oss oerhört att dessa egenskaper har uppmärksammats av jurynLyssnaLäs fonetiskt

Quicksilver Activ 675 Open visas på båtmässan i Göteborg.

Info: www.quicksilver-boats.com

Veheat är en nyp typ av ”element” för vattenburen värme ombord. Det patenterade Veheat-systemet kombinerar två värmetekniker i en produkt, radiationsvärme och konvektionsvärme, vilket ger effektiv, jämn och bekväm uppvärmning. Dvs den avger värme både genom strålning samt cirkulation runt enheten.

Veheat är gjord i aluminium och tillverkad så den täcker både enrörs- och tvårörsbehov. Jämn utanpåliggande yta gör att den också är lätt att hålla ren.

Som standard är den silvergrå, men kan eloxeras i ett flertal andra färger. Vid montering skruvas först konsoler upp på skottet, varpå enheten snäpps fast i dem.

Mått:
Längd (finns i fyra längder): 250, 500, 750, 1000mm
Höjd: 140mm
Djup från vägg inkl flänsar: 52mm

Info: www.thermoprodukter.se

Det finns nu en enkel variant av telefonstart av din värmare, ett GSM-relä. Det kopplas ihop med ditt befintliga reglage till värmaren och du kan sedan ringa eller sms:a till en mottagare i båten och aktivera din värmare. Till skillnad från tidigare modeller har man hållit ner antalet funktioner och koncentrerat sig på att endast kunna starta och stoppa värmaren. På så vis är också prisbilden en helt annan än tidigare.

Bäst fungerar GSM-reläet ihop med Eberspächers digitala termostat ”801”. Inkopplingen är lätt och efter aktivering reglerar värmaren efter inställd temperatur på termostaten.

Telefonnumret du ringer till mottagaren hålls av ett kontantkort, dvs det måste fyllas på med 100 kr varje år för att hållas aktivt. Pris cirka 2 595 kr.

Info: www.thermoprodukter.se

Kustbevakningen har beställt fyra kombinationsfartyg av typen KBV 031, av P+S Werften GmbH i Wolgast, Tyskland, ett varv inom Hegemann-koncernen. KBV 312-serien omfattar fem nya övervakningsfartyg, som ska ersätta äldre fartyg i den svenska kustbevakningsflottan. De kommer att byggas på ett varv i Estland.

Det första fartyget ska levereras den 31 maj 2011 och de följande med fyra månaders intervaller. Därmed kommer alla fartyg att vara levererade 2012.

Inriktningen är att placera ett fartyg i varje kustbevakningsregion för att ersätta en del av de äldre miljöskyddsfartygen i den nuvarande flottan. Benämningen kombinationsfartyg innebär att fartygen ska tjänstgöra som miljöskydds- och övervakningsfartyg med alla de uppgifter som Kustbevakningen har i dag; t.ex. sjötrafik- och miljöövervakning, gräns-, fiske-, tull- och polisiära kontroller till sjöss.

Fartygen är avancerade miljöskyddsfartyg och kan ta upp och lagra 250 m³ olja i egna tankar. De är också väl utrustade för sjöräddning i alla väder. Fartygen har bland annat en rescue-båt placerad på en ramp i aktern, och har möjlighet att bekämpa bränder till sjöss och i hamnar. Den operativa förmågan blir väsentligt större än den hos dagens miljöskyddsfartyg.

Ordersumman är 86,3 miljoner euro för fyra fartyg.

En större svävare, projekt KBV 590, kommer att byggas i England. Beräknad leverans till Kustbevakningens station i Luleå är februari 2011.

Det svenska företaget Fabav har världspremiär på Allt för Sjön i Stockholm 4 mars för en ny modell av Campus. Det är Campus 7.4 som gör entré. Båten har genomgått ett mycket grundligt utvecklingsarbete och har förfinats och utvecklats under arbetet.

– Konstruktionsmålet har varit att skapa en båt som går att semestra i bekvämt och samtidigt hantera smidigt på trailer. En båt som vänder sig till nybörjare såväl som erfarna seglare och är överkomlig i pris för en ung barnfamilj, en modern folkbåt, säger Bernt Lindquist, designer och skapare av Campus.

– 7.4:an har växt något under utvecklingen och har fått en rad unika funktioner. Genom att arbeta i CAD kan båten fastställas på millimetern redan på ritningsstadiet. Båten har en enkel grundutrustning för att den som vill hålla sig till dagsegling och enklare övernattningar skall få ett prisvärt alternativ. Men om man vill går det att utrusta båten till en riktig semesterbåt med bra komfort.

Grundpris för en segelfärdig båt är 288 800 kr, fritt Stockholm.

Exempel på vad Lindquist har utvecklat:
– En köl som uppfälld går helt in i båten, nödvändigt för enkel sjösättning och upptagning.
– Ett totalkoncept som håller vikten nere.
– Att förpacka många funktioner i ett smidigt format.
– Nya lösningar för ståhöjd.
– Nya lösningar för pentry.
– Kojer för fyra fullvuxna.
– Separerad förpik med utfyllnadsskiva.
– Separat wc.
– Sittplats runt bord för fyra, ute och inne.
– Väl tilltagna stuvutrymmen.
– Smidig motorhantering.
– Rymlig, trygg och komfortabel sittbrunn.
– Seglingsegenskaper som kan jämföras med betydligt större båtar.
– Minimal miljöpåverkan.

Tekniska data:
Längd över allt 7,45 m
Skrovlängd 7,26 m
Bredd 2,59 m
Djupgående ca. 0,3 / 1,75 m
Deplacement 950 kg
Segelytor
Storsegel 15,20kvm
Fock 10,30 kvm
Kojer 4 st.
Rekommenderad motor 5 kW / 6 hk

Info: www.campusboats.se

Här är en mycket intressant båt som visserligen inte är helt ny för den svenska publiken, men lanseras som en av nyheterna på båtmässan i Düsseldorf. Tysk premiär hade dock Nimbus 31 Nova redan på båtmässan i Hamburg i höstas och de svenska kunderna kunde se båten för första gången på Öppna Varv i Långedrag i augusti.

Nimbus 31 Nova följer Nimbusfamiljens designkoncept som vi känner igen från flera andra modeller i den praktiska och populära Novaserien. Ett av båtarnas kännetecken är den förskjutna placeringen av kabinen och styrplatsen, vilket ger ett mycket brett skarndäck på ena sidan. Detr gör tilläggningar och hantering av båten smidigare och säkrare.

Båten har försetts med en rejäl badplattform och en stor L-formad sittgrupp i cockpit. I övrigt är det många traditionelal inredningslösningar med toalett ombord, komplett pentry med kylskåp etc.

I kabinen finns fyra kojer, tillräckligt för att en familj sak kunna vara ute med Nimbus 31 Nova några dagar i sträck och övernatta ombord.

Tekniska data:
Längd: 9,60 m
Bredd: 3,10 m
Vikt: 4 220 kg
Dieseltank: 300 liter
Färskvattentank: 120 liter
Batterier: 5x12V – 75 Ah
CE-kategori: B
Kojer: 4
Motoralternativ: Volvo Penta D4-260/DPH 191 kW (260hk) D4-300/DPH 221 kW(300hk) D6-330/DPH 243 kW(330 hk)

Info: www.nimbus.se

Kommentarer

Skärgårdsälskaren 20:22:31 2011-01-26

Hoppas de tar fram en HT variant med glasparti/dörr akteröver. Bor man i Stockholm är storleken idealisk men det är inte vädret ….

Nu är fördelningen av statsbidragen till landets friluftsorganisationer för år 2011 klar. De svenska friluftsorganisationerna visar ett stort intresse och engagemang för att utveckla friluftsliv och bidra till folkhälsa och miljöengagemang.

Svenskt Friluftsliv tog vid årsskiftet över uppgiften att fördela statsbidragen från Naturvårdsverket. 27,8 Mkr har fördelats till friluftsorganisationerna i Sverige. Totalt inkom ett 60-tal ansökningar men med ett önskemål om finansiering på ca 55 Mkr.

– Att fördelningen av bidragen sker av friluftslivets paraplyorganisation känns naturligt och stärker friluftslivet i Sverige. Det fortsatta samarbetet med Naturvårdsverket kommer att utvecklas, inte minst för att förverkliga den nyligen lagda friluftspropositionen säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

Merparten av de beviljade medlen har gått till att stärka organisationernas långsiktiga verksamhet.

– Jag kan med glädje konstatera att friluftsorganisationerna bidrar till folkhälsan i samhället och skulle, med högre anslag, kunnat bidra än mer, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

Riksdagen beslutade i december 2010 att Svenskt Friluftsliv tar över uppgiften att fördela statsbidrag till friluftsorganisationerna. Beslutet fattades utifrån regeringens proposition Framtidens friluftsliv, vilket för övrigt var Sveriges första friluftspolitiska proposition. Beslutet var en mycket viktig milstolpe för friluftslivet i Sverige då friluftsrörelsen på detta sätt får en starkare och tydligare position.

Info: www.svensktfriluftsliv.se