Till helgen startar en av Nordens största båtmässor. Det är Oslos internationella båtmässa som öppnar sina dörrar. En av de många nyheterna ärt polska Galeon, som visar en lite mindre båt. Den splitter nya Galia 650 WA är på 6,50×2,55 m och får sin världspremiär på Oslomässan.
Galia är Galeons serie med mindre båtar. Galia 650 WA är som namnet antyder en Walk Around som ser ut att ha gott om plats ombord, av de enkla bilder vi har sett att döma.
Galeon, som en gång i tiden startade med produktion av svenska Ninom, har verkligen fått snits på designen i sina nya båtar och 650 WA är inget undantag. Enligt norska Båtmagasinets webbsajt är priset satt till 387 900 NOK med en 115 hk utombordsmotor, vilket skulle motsvara ungefär 435 000 svenska kronor. Båten kan dock förses med motorer ända upp till 250 hk.
I standardutrustningen ingår komplett dynset, hydraulstyrning, badstege, kapell m m.
Tekniska specifikationer
Längd: 6,50 m
Bredd: 2,55 m
Djup: 0,55 m
Vikt: 1 700 kg
Bränsle: 250 liter
Vatten: 120 liter
Personer: 8
Motor max: 250 hk
CE-klass: C
Info: www.galeon.pl
EUROSAF Freestyle Championships, ett helt nytt evenemang inom kappsegling, ska för första gången hållas vid Torbole på Gardasjön. Seglingarna arrangeras 16-17 juli. För de här tävlingarna används helt nya kappseglingsbanor och ett nytt “format”, allt för att göra tävlingen så spännande och underhållande som möjligt.
De klasser som deltagarna seglar i är RS100 och RS Feva. Båda båttyperna erbjuder krävande och spännande segling för både seniorer och juniorer. Seglingarna i RS100 genomförs för seglare födda innan 1993 och RS Feva för seglare födda mellan 1993 och 1996.
Både ISAF (det internationelal seglarförbundet) och EUROSAF vill gärna testa nya banor och format för tävlingarna inför framtiden. De nya banorna innehåller fler rundningsmärken, segling i åttaformade figurer, slalom och teamtävlingar.
Antalet deltagare är begränsat till 32 båtar.
Info EUROSAF: http://eurosaf.org/1649
Info RS Sailing: www.RSsailing.com
Info Italian RS: www.boattech.it
AB Volvos styrelse har beslutat utse Olof Persson, 46, idag vd för Volvo Construction Equipment, till ny vd och koncernchef för Volvo. Den svenska marinmotortillverkaren Volvo Penta är ett av de bolag som ingår i AB Volvo.
Olof Persson tillträder som vd för AB Volvo och chef för Volvokoncernen den 1 september i år då Leif Johansson, som tidigare meddelats, går i pension. Från och med den 1 maj kommer Olof Persson att gå in som vice vd och ställföreträdande koncernchef.
– Olof Persson har under sin tid på Volvo Aero och Volvo Construction Equipment både skaffat sig den rätta erfarenheten och visat prov på egenskaper som gör honom mycket lämplig att ta över som vd för AB Volvo och chef för Volvokoncernen och ersätta Leif Johansson som strategiskt utvecklat företaget och ökat försäljningen samtidigt som han bibehållit företagets värderingar, säger Louis Schweitzer, Volvos styrelseordförande.
– Det är naturligtvis både hedrande och en stor utmaning att få chansen att leda Sveriges största företag, säger Olof Persson.
– Volvo är ett företag med fantastiskt kunniga och engagerade medarbetare, med en unik kultur och med många mycket starka och spännande varumärken och jag ser verkligen fram emot uppgiften.
AB Volvos styrelse har under en tid gått igenom ett stort antal kandidater, både interna och externa, i arbetet med att ta fram en ersättare till Leif Johansson. Att valet föll på Olof Persson beror bland annat på hans erfarenhet av att leda stora, globala organisationer och på hans framgångar som vd för två av Volvokoncernens dotterbolag.
– Olof Persson har gjort en strålande insats som vd för först Volvo Aero och sedan Volvo Construction Equipment, säger Louis Schweitzer.
– Under hans tid på Volvo Construction Equipment har han mitt under finanskrisen lyckats omstrukturera företaget och göra det till ett av de mest framgångsrika inom sin bransch både sett till lönsamhet och storlek – det är ingen liten bedrift.
Från och med 1 maj kommer Olof Persson att gå in som ställföreträdande vd för AB Volvo tillika ställföreträdande koncernchef under tiden fram till den siste augusti. Olof Perssons ersättare som vd för Construction Equipment kommer att tillkännages inom kort.
Olof Persson är utbildad ekonom och har en fil kand i business administration från högskolan i Karlstad.
Han började sin karriär på ABB och har bland annat innehaft en rad chefspositioner inom AdTranz och Bombardier. I samband med att han 2006 utsågs till vd för Volvo Aero kom han också att bli medlem av Volvos koncernledning.
Info: www.volvo.com
Mercury Marine, som är en del av amerikanska Brunswick, gör nu gemensak sak med tyska Bavaria-Yachtbau. Det är Bavaria som har gått ut med informationen att företaget komemr att erbjuda bensinmotorer från MerCruiser som standard i sina motorbåtar. Kunderna kan välja mellan rejäla maskiner på 5,0 till 8,2 liters slagvolym och 260-430 hk effekt.
Den tyska båtbyggaren kommer att erbjuda MerCruiser bensinmotorer som standard på alla sina motorbåtsmodeller. Detta gäller även nyheterna Bavaria Sport 38 och den nyligen presenterade Sport 43.
Bavaria kommer att erbjuda MerCruisers 5.0L MPI (260 hk), 377MAG (320 hk) och 8.2MAG HO (430 hk) för de respektive båtmodellerna. Alla motorerna finns tillgängliga med Mercurys fina elektroniska reglage och motorstyrning, SmartCraft, och Digital Throttle and Shift (DTS) som standard, en teknologi där Mercury var pionjärer redan 1999 och därefter har över tio miljoner driftsstimmar bakom sig.
Mercury Axius Premier system kommer också att vara tillval för alla dubbelinstallationer.
– Vi är förväntansfulla inför samarbetet med Mercury MerCruiser, säger Meik Lessig, försäljningschef för Bavaria-Yachtbau.
– MerCruiser erbjuder ett oöverträffat nätverk av återförsäljare i Europa med hög servicekapacitet och snabb leverans av reservdelar för våra kunder över hela världen.
Johan Castwall, för närvarande verkställande direktör för SISAB, blir ny VD för Stockholms Hamn AB. Johan Castwall (f 64) har en gedigen chefserfarenhet från Stockholms stad. Han har tidigare bland annat varit informationschef vid Stockholms stads Parkerings AB, utvecklingsdirektör vid Stockholms Stadshus AB samt förvaltningschef för stadens tidigare renhållningsförvaltning.
– Johan Castwall har en grundmurad kompetens som kommer att stärka hamnens arbete med de stora projekten och för en utvecklad gods- och passagerartrafik med stort miljöfokus, säger Helena Bonnier, styrelseordförande i Stockholms Hamn AB.
– Stockholms Hamnar står inför många och stora utmaningar kommande år. Utöver att utveckla hamnverksamheten på ett fortsatt positivt sätt så ska bolaget genomföra flera stora investeringar. Min ambition är att arbeta målmedvetet med dessa frågor nära medarbetarna inom hamnen men också i samverkan med såväl andra i staden som kunder och externa parter, säger Johan Castwall.
Johan Castwall tillträder den 15 april i år. Henrik Widerståhl återgår i och med detta till sin ordinarie tjänst som vice vd och marknadschef.
En snart hundraårig lagerlokal för tobak kommer att inhysa den nya Havs- och vattenmyndigheten i Göteborg. Den första april nästa år ska bygg- och fastighetsföretaget ByggGöta Göteborg AB ha de gamla lokalerna klara för att ta emot drygt 200 anställda.
– Vi är jätteglada för att vi fått möjlighet att starta vår verksamhet i just det här huset, säger Björn Risinger, som förbereder den nya myndigheten på regeringens uppdrag. Avtalet ger oss stora möjligheter att påverka utformningen av vårt kontor så att det kan anpassas till verksamheten. Husets karaktär kommer att bevaras samtidigt som vi ser att våra behov och önskemål kommer att kunna tillgodoses.
Fastigheten Pagoden ritades av arkitekten Cyrillus Johansson och har under många år fungerat som lager för Svenska Tobaksbolaget. Kraftiga betongpelare bär upp det sju våningar höga huset och idag pågår ombyggnation och renovering för fullt. Stora spröjsade glasfönster sätts in för att omvandla lagerlokalen till moderna ljusa kontor. Havs- och vattenmyndigheten kommer att flytta in i två av de sju våningsplanen och får tillgång till 3 800 kvadratmeter.
– Vi märker att det råder ett stort intresse för Pagoden, säger Lennart Persson, verkställande direktör vid ByggGöta, men det är väldigt sällan vi får möjlighet att hyra ut till en nystartad statlig myndighet. För en hyresgäst som dessutom arbetar med havs- och vattenfrågor blir ju läget utmed älven perfekt.
Havs- och vattenmyndigheten öppnar den första juli och kommer fram till inflyttningen i Pagoden att bedriva sitt arbete i Fiskeriverkets lokaler på Ekelundsgatan i Göteborg. Fiskeriverket kommer att läggas ner när den nya myndigheten startar.
På bilsidan är Sonax ett etablerat bilvårdsmärke sedan många år. På Båtlivs har vi även provat Sonax flytande hårdvax på plastbåtar. Med Sonax Nano Pro Marine Line kan du ge din båt en fullvärdig vårstädning. Serien innehåller produkter som är speciellt framtagna för att ge båten bästa möjliga behandling.
Bland sortimentet kan du hitta Nano Boat Cleaner som är en kraftfull och effektiv förbehandling innan tvätt. Nano Boat Wash, ett effektivt och skonsamt glansschampo, Nano Boat Polish som rengör matta och lätt repade ytor på djupet samt Nano Boat Wax som är en motståndskraftig långtidsförsegling.
Finska arkitektbyrån dSign Vertti Kivi & Co har i hård konkurrens med svenska och internationella byråer vunnit prestigeuppdraget att designa och inreda Viking Lines nya kryssningsfartyg. Det nya fartyget har väckt mycket intresse runt om i världen, och många internationella byråer anmälde sitt intresse för uppdraget.
– Att vi valde dSign bygger både på deras track record inom offentlig design och på deras vision om hur framtidens kryssningsfartyg ska se ut, säger Taru Kauppinen, produktchef för Viking Lines nybygge.
dSign Vertti Kivi & Co ska inreda fartygets samtliga tolv allmänna utrymmen: promenadstråk och entréer, restauranger och affärer, barnens lekvärldar samt klubbarna. I fartyget, som representerar en helt ny fartygsgeneration, har stor vikt lagts vid miljövänliga alternativ, inspirerande upplevelser samt möjligheten att skapa stämning på olika sätt.
dSign Vertti Kivi & Co har bland annat inrett Boutiquehotellet Kämp, 2-stjärniga Guide Michelin-restaurangen Chez Dominique i Helsingfors och har högprofilerade namn som Telia Sonera, ABB, Altia och Diesel på sin kundlista.
Arbetsgruppen på dSign leds av Samuli Hintikka och Vertti Kivi, vald till Årets inredningsarkitekt i Finland 2011 (www.dsign.fi).
Fartyget som beräknas inleda trafik i början av 2013 på rutten Åbo – Åland – Stockholm är planerat för 2800 passagerare. Passagerarhytternas antal är 880.
Malmö har den mest ambitiösa och strategiska planen för hållbar stadsutveckling och är vinnare av Världsnaturfonden WWFs utmaning Earth Hour Challenge 2011. Tio kommuner fanns med i finalen. Botkyrka och Södertälje belönas med hederspris för sitt arbete med konsumtionsmönster, livsstil och att minska koldioxidutsläppen från köttkonsumtionen. Utmärkelserna delades ut idag av kung Carl XVI Gustaf på Earth Hour Conference i Stockholm på temat hållbara städer.
2010 utmanade Världsnaturfonden WWF alla Sveriges städer och kommuner att bli inspirerande förebilder för resten av världen inom urban hållbar utveckling. Frågan löd: Vem tar fram den mest övergripande och ambitiösa utvecklingsplanen för hur koldioxidutsläppen ska minskas inom de närmaste decennierna och inspirerar andra i arbetet?
Cirka 30 kommuner antog utmaningen att bli Earth Hour Capital 2011. Tio finalister – Botkyrka, Göteborg, Kalmar, Kristianstad, Lund, Malmö, Stockholm, Södertälje, Uppsala och Växjö – gick vidare till slutomgången. En internationell jury har bedömt kommunernas planer utifrån boende, transporter, mat och övrigt.
– Vi gratulerar Malmö som tagit ett grönt strategiskt ledarskap för hållbar stadsutveckling. Idag sker mer än 70 procent av koldioxidutsläppen i städer och de kommer att spela en nyckelroll i framtiden för att hitta nya klimatlösningar och minska människans påverkan på klimatet, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF.
I motiveringen säger juryn bland annat: Staden arbetar med koldioxidavtrycket, har målet att bli klimatneutral till 2020 och ska använda 100 procent förnybar energi år 2030. Tillgången och kvaliteten på kollektivtrafiken har ökat kraftigt de senaste åren och staden har investerat strategiskt på cykelvägar. Malmö satsar på internationellt samarbete och inspirerar andra genom att visa upp lågfossila lösningar, inte minst när det gäller transporter. Staden ligger långt framme när det gäller energieffektivisering, energismart byggande och satsar stort på solenergi
Ett hederspris i Earth Hour Challenge går till Botkyrka kommun i Storstockholm för arbetet med ”kreativa livsstilsförändringar”. Kommunen stöder flera projekt kring hållbar livsstil, bland annat klimatfamiljer som lagt om sin livsstil och earth.re.create som främjar hållbart mode och design.
Kommunen satsar på att bli helt fossilfri till 2030. Botkyrka är också långt framme när det gäller klimatsmart byggande. Flera nya passivhus i Tumba har byggts som får sin energi från värmepumpar, energieffektiva vitvaror samt kroppsvärme.
Södertälje belönas också med hederspris för sina ”ambitiösa mål för matkonsumtionen”. ”Kommunen har inte bara ambitionen att minska köttkonsumtionen med 30 procent till 2014 och matavfallet med 50 procent. Den uppmärksammar även andra aspekter av maten, bland annat Rättvisemärkning, och matens betydelse för näringsläckaget från jordbruket till vattendrag – i detta fall Östersjön, säger juryn.
Få Norrlandskommuner var med i årets Earth Hour Challenge, men WWF hoppas på ett ökat deltagande i framtiden.
De närmaste 30 åren kommer cirka 350 miljarder dollar – vilket är 7 gånger mer än världens globala BNP – att investeras i byggande och städernas infrastruktur. Om de stora investeringarna görs i klimatsmarta transportsystem och energieffektiva byggnader kommer vi att kunna lösa en stor del av klimatutmaningen. Det innebär också en enorm möjlighet för svenska städer och kommuner att gå före och bli inspirerande förebilder, menar WWF som kräver att regeringen gör kraftfulla satsningar.
– Minst en procent av BNP bör årligen investeras i hållbara lösningar för städer, transport och energi. Det krävs också tydliga mål och finansiellt stöd för att göra svenska städer världsledande på stadsutveckling som halverar invånarnas ekologiska fotavtryck från och med nu till 2020 och som värnar den biologiska mångfalden i och kring städerna, säger Håkan Wirtén.
Earth Hour Challenge är en del av WWFs arbete med klimatkampanjen Earth Hour. Lördag 26 mars klockan 20.30–21.30 släcker privatpersoner, organisationer, företag och städer över hela världen ljuset under en timme. WWF hoppas på ett brett stöd från miljoner svenskar som fördjupar sitt klimatengagemang. Förra året deltog en miljard människor i världen.
I Sverige är idag 151 kommuner, 800 företag, och 600 skolor anmälda till Earth Hour och allt fler anmäler sig varje dag. Miljöansvariga på kommunerna ser detta som årets klimat- och miljöevenemang då kommunernas arbete kan lyftas fram.
Fakta: Den internationella juryn har tittat på kommunernas planer utifrån fyra kategorier: boende, transporter, mat och övrigt. I juryn sitter Prathima Manohar, The Urban Vision, Lena Smidfelt Rosqvist, Trivector Traffic, Hongpeng Lei, Low carbon city initiative WWF China, Peter Örn, The Delegation for Sustainable Cities, Dennis Pamlin, Low Carbon Leaders for Transformative Solutions, Stefan Edman, Edmans Epistlar HB, Duncan Williams, Sustainable Consumption WWF-UK, Paolo Reis Silva, One Planet Living project, Anna Wenander, Sustainable Construction Cowi, Mattias Höjer, Centre for Sustainable Communications KTH.
Här är några rejäla och vattentäta väskor som skyddar kläder och båtprylar även om det regnar eller är otätt i båten. Det är norska Wee Marine AS som lanserar en serie nya bagar som är garanterat 100 procent vattentäta.
Väskorna från Wee Marine kan även användas för att skydda båten från våta, för förvaring av blöta kläder eller prylar.
De tillverkas i flera olika storlekar och lanseras på båtmässan ”Sjøen for Alle” som startar i Oslo 17 mars. Skeppssäcken med ryggsäcksfuktioner har måtten 30x18x73 cm och kostar 450 norska kr. En 40 liters arbetsbag kostar 299 NOK medan den stora 110 liters bagen även är utrustad med hjul och handtag och kostar 799 NOK.
Info: www.wee-marine.no
Tresfjord 360 FB var en av båtarna som hade premiär på båtmässan Allt för Sjön i Stockholm. Tresfjord var tidigare ett norskt företag, men idag tillverkas båtarna i Estland och företaget är svenskt. Linjerna på den nya, 11,2 m långa båten är typiskt skandinaviska.
Ultra 360 FB är ingen hypermodern båt till sin design utan byggd för att passa en mogen publik. En av förgrundspersonerna från Tresfjords storhetstid, Terje Tovan, finns med som designer tillsammans med Jørgen Holo.
Båtens standardutrustning är omfattande. Bland annat ingår:
Gliddör till styrbord däck
Två kabiner
2 x duschrum med toaletter
Kabinvärmare
Ankarspel med kätting på aktern
Bogpropeller
Läderklädsel i salongen
Plattform på förstäve av rostfritt stål med teak
Vindrutetorkare x 2
Vindrutespolare
Inrede gjort av körsbärsträ med högglansig lack
Dusch på badbryggan
Varmvattenberedare
Gasspis med ugn
Teakdurk i salong
Teakdurk i alla kajutorna
Teak i sittbrunnen
Teak på badbryggan
Pris från 3 Mkr med två stycken Yanmar diesel à 260 hk. Båten finns även med Volvo Penta D4-260.
Tekniska specifikationer
Längd: 11,2 m
Bredd: 3,6 m
Vikt: 7,8 ton
Motorer: 2x Yanmar 5BY2-260hk
Toppfart: 36-39 knop
Marschfart: 28 knop
Kojer: 4-6
Pris: från 2 995 000 kr
Info: www.tresfjord.com
(10.03.2011)
– Mycket folk, många nya kontakter, många intresserade frågor. Så sammanfattar Anders Carlsson, kommunalråd i Valdemarsvik, kommunens deltagande på Vildmarksmässan i Älvsjö som avslutas på söndagen. Valdemarsvik deltar tillsammans med Söderköpings och Norrköpings kommuner, Skärgårdsrådet och företrädare för skärgårdsnäringen.
Tidigare år har de östgötska skärgårdskommunerna deltagit på båtmässan Allt för sjön. I år var det första gången man valt att i stället delta på Vildmarksmässan, som pågått parallellt med båtmässan.
– Det känns som ett riktigt val som ger mersmak, säger Anders Carlsson och får medhåll av kommunens turistchef, Göran Trysberg:
– Vi har fått massor av frågor om möjligheterna till friluftsliv i skärgården, säger han. Det gäller inte bara de traditionella frågorna kring camping, boende, båtliv och liknande som naturligtvis röner stort intresse.
Många verkar vilja ge sig ut på egen hand – förfrågningarna till de deltagande kajakuthyrarna var många och det verkar som om det kommer att bli många paddlare i skärgården i sommar!
– Vi har också fått en hel del förfrågningar kring Matresan, projektet där vi propagerar för närproducerade råvaror i skärgårdsmiljö. 14 olika smultronställen runt om i skärgården erbjuder härlig mat, oftast ekologiskt odlad, konstaterar Göran Trysberg.
Carl-Gustaf Hamilton, skärgårdsutvecklare bland annat kopplad till regionförbundet Östsam, berättar om de intressanta kontakter som skapats med företrädare för andra regioner i Sverige:
– Vi tror att vi ska kunna skapa spännande paket i samverkan med andra aktörer som kompletterar vårt utbud. Samverkan på det här sättet tror jag blir allt vanligare framöver, säger Carl-Gustaf Hamilton.
Årets Outdoorprodukter 2011 utsågs i förra veckan på Vildmarkmässan och Svenska Flugfiskemässan på Stockholmsmässan. Vinnare blev den anpassningsbara kajakbyggsatsen Martini från Point 65, samt Gränslös Resors vandring för kvinnor i Nepal. Juryns beslut blev enhälligt trots att bidragen i år var fler än tidigare och kvaliteten hög. Årets Outdoorprodukt 2011 blev Point 65 Martini.
Juryns beslut blev enhälligt trots att bidragen i år var fler än tidigare och kvaliteten hög.
Här är en film som beskriver den vinnande kajaken:
http://www.point65.com/point.martini/introducing_martini_4.mov
Deltagarna tävlade i två kategorier: Mässans bästa produkt hårdvara, dvs. produkter som utrustning, kläder, etc. ,samt mässans bästa produkt mjukvara, dvs. produkter som arrangemang, resmål etc.
Vinnaren i Kategorin hårdvara kajakbyggsatsen Martini från Point 65. Motiveringen löd:
”En nytänkande produkt som kan locka en nu kategori friluftsintresserade ut på vattnet. Stabil och säker som enkelt anpassas efter antalet familjemedlemmar. Måhända inget för den erfarne paddlaren, men absolut för familjen som vill ha kul på vattnet i sommar.”
Vinnaren i Kategorin mjukvara är Gränslösa Resors vandring i Nepal och Tibet. Motiveringen lyder:
”30 % av Nepals kvinnor är analfabeter. Gränslösa Resor försöker göra skillnad genom att utbilda kvinnliga bergsguider i en hittills mansdominerad värld. Delar av intäkterna går till lokala teahus och gästgiverier. Konceptet skapar nya kontaktytor och får kvinnor på plats att växa.”
I sommar ska Beneteau Owners Club organisera en regatta mellan England och Frankrike speciellt för Beneteaseglare. Regattan hålls 1–3 juli som en familjekryssning där gemenskap och glädje står i fokus. Starten går från Port Hamble och målgången sker i Cherbourg.
Arrangörerna bakom regattan är Sailing Today, Beneteau, Ancasta International Boat Sales och Universal Yachting. Gemensamt kommer de att stå för alla faciliteter runt seglingen. För deltagarna ingår workshops om seglingsplanering, elektronik m m innan avseglingen.
Seglingen är öppen för alla som äger en Beneteau yacht, från nybörjare till avancerade seglare. Storleken på båt spelar heller ingen roll.
Antalet deltagare är begränsat
Anmälan sker till: beneteau@ancasta.com
I en artikel på den här hemsidan har vi tidigare berättat om planerna för ett samgående mellan Sparrholms och XL Marin. Företagen gick aldrig ihop, men de hade ett ”samarbete”. XL Marin, som finns i Svedala, är dock verksamt inom marinbranschen.
XL Marin har inte gått i konkurs utan det var Sparrholms som hamnade i den situationen.
Info: http://www.xlmarin.se/
Kommentarer
Har läst på internet att sparrholms köptes upp av ett annat företag och sedan sattes i konkurs av detta företag
Vem skall man lita på???
XL Marin Eller vem ????????????
Det var väldigt många premiärer på årets Allt för Sjön. Ett av de helt nya märken som presenterades var Petecraft. Varvet ligger på Malta och startades ursprungligen som serviceföretag till brittiska marinfartyg. Idag bygger Petecraft fritidsbåtar i storlekar från 14 till 35 fot.
Petecraft startade som ett rent familjeföretag 1958. Grundaren ärvde sitt yrke efter sin far, som hade varit med om att servca brittiska militärfartyg under andra världskriget.
Efter en start med att bygga traditionella fiskebåtar i trä utvecklades Petecraft snabbt och bygger idag fiske- och sportbåtar för familjebruk.
På Allt för Sjön introducerades märket av företaget CBS Trading AB i Vallentuna, som är svensk generalagent. De visade Petecraft Fast Fisher 17 Open på Allt för Sjön.
Från början tillverkade Petecraft bara några enstaka båtar om året. Idag är produktionen cirka 30 båtar per år.
Info: www.petecraft.com
Katastrofen i Japan får konsekvenser på många områden. Förutom en skadad hos Yamaha rapporterar de marina företagen inga skador. Men även marinbranschen påverkas direkt eftersom Japan är ett av världens största länder inom utbordartillverkning och elektronik. Honda rapporterar att de temporärt stänger flera av sina största fabriker och ställer upp med stora resurser och pengar i räddningsarbetet. Suzuki, Furuno och Yamaha rapporterar alla att deras fabriker inte har berörts av olyckan.
De flesta marina japanska företag som är verksamma inom marinbranschen verkar ha kommit undan de katastrofala följderna av tsunamin och jordbävningen i Japan.
Suzuki, som tillverkar utombordsmotorer, säger att deras huvudkontor i Hamanatsu City, tio mil söder om Tokyo, har inte berörts alls. Detsamma gäller företagets fabrik i Shizuoka.
Elektroniktillverkaren Furuno, som bland annat tillverkar navigationssystem och radar, säger att även deras fabriker är oskadade.
Yamaha har själva gjort ett uttalande, där de säger att en anställd skadades vid tsunamin, men att alla andra är oskadade. Yamahas fabrik som ligger närmast katastrofområdet, Motor Sports i Miyagi, visar inte heller några tecken på skador.
– För tillfället har vårt japanska moderbolag inte fått några rapporter om några skadade medarbetare eller skador i Yamaha Motors huvudfabriker, säger Yamaha i ett pressmeddelande.
Dieselmotortillverkaren Yanmars marina fabriker ligger tvärs över Japan från det område där katastrofen inträffade. Inga rapporter om skadade kommer därifrån, men Yanmar har fabriker även på andra platser varav en del i nordöstra Japan så läget kan komma att ändras.
Steve Fleming, en talesnman för Mercury Marine, sa igår att Tohatsu Motor Corp (TMC), ett joint venture inom utombordartillverkning mellan Mercury och Tohatsu, är i full drift. TMC-fabriken stängdes den dag då jordbävningen skedde, men hittills har inga skador rapporterats utan arbetarna återvände till sina jobb på måndagen.
Efter naturkatastrofen i Japan har Honda beslutat att stänga de flesta av sina fabriker på hemmaplan. Den plan för att få igång landet igen – “Nationwide recovery efforts” – påverkar även marinbranschen.
Bland de fabriker som stängs finns Hamamatsu utbordarfabrik där också en stor del av monteringsarbetet med delar från andra fabriker sker. Honda stänger även fabriker i områdena Tochigi, inklsuive Tochigi Factory, R&D Center och Honda Engineering Co. Stoppet gäller till en början perioden 14-20 mars.
Även Hondas tillverkning av bilar, motorcyklar och många andra produkter påverkas och stoppas.
För andra båtmotortillverkare är situationen hittills oklar. Yamaha Motor Corp. har till exempel svårt att hålla informationen igång med sina distributörer världen över.
Honda ska i första hand donera 300 miljoner Yen (25 MSEK) till räddningsarbetet, tillsammans med 1 000 generatorer.
Lördagen 12 mars utsågs äventyrare i fyra olika kategorier på Vildmarksmässan i Stockholm. I kategorin Årets Kvinnliga Äventyrare tog den professionella jägaren och författaren Natasha Illum Berg hem priset. Årets Manliga Äventyrare 2010 blev bergsbestigaren och proffsäventyraren Fredrik Sträng. Titeln Årets Europeiska Äventyrare tilldelades den professionella äventyraren Ed Stafford från Storbritannien och Göran Kropp korades till Decenniets Äventyrare (1990-talet).
Sedan 2005 har utmärkelsen Årets Äventyrare delats ut och varje år utses en manlig och en kvinnlig vinnare för enastående prestationer inom begreppet äventyr.
Natasha Illum Berg blev Årets kvinnliga äventyrare 2010. Juryns motivering löd: ”Som den enda kvinnliga storviltsjägaren i Östafrika har hon inte bara rubbat på könsrollerna och förändrat bilden av den klassiska och burdusa jägaren, utan också bevisat att man kan leva ett modernt och naturnära liv i vildmarken. Hon har utvecklat en orubblig kärlek och en ovanligt nära koppling till den vilda natur hon lever i. Natasha är helt enkelt ett stycke vilddjur som lyckats förena ett fysiskt krävande liv som storviltsjägare med en karriär som eftertänksam författare, där hon bland annat valt att se och reflektera över mänsklighetens utveckling från sin favoritplats – naturen.”
– Det här är ju bara mitt liv. Det är där ute jag känner mig levande. Vi har alla olika behov för att känna oss levande. Jag måste vara i naturen, säger Natasha som svar på frågan vad äventyr betyder för henne.
Årets Manliga Äventyrare 2010 blev Fredrik Sträng, med motiveringen: ”För en energifylld klättring av Gasherbrum I (8 080 m.ö.h.) och Gasherbrum II (8 035 m.ö.h.), två av världens högsta toppar, under en och samma expedition. Fredrik behövde bara tre försök för att nå de båda topparna, vilket anses som mycket hög utdelning utifrån ett alpinistperspektiv. Trots att Fredrik är full av energi visade han ett rutinerat lugn genom att tålmodigt vänta ut rätt tillfälle och satsa all energi vid precis rätt tidpunkt. Fredrik är den förste att motta priset Årets manliga äventyrare två gånger. Första gången var 2007.”
– Fler berg kommer det självfallet att bli, men redan nu planerar vi att sommaren 2013 bli först i världen med att flyga jorden runt i ett soldrivet luftskepp, säger Fredrik Sträng om sina framtida projekt.
För andra året i rad utsågs även Årets Europeiska Äventyrare på mässan. Titeln i år gick till britten Ed Stafford med juryns motivering: ”Genom att vandra från källan av Amazonasfloden till dess mynning har britten, och den före detta militären, Ed Stafford genomfört något som ingen annan människa tidigare har lyckats med. Hans expedition sträckte sig 6 400 kilometer från bergen i Peru, på över 5 000 meter, via delvis översvämmad regnskogsterräng till mynningen i Brasilien. En resa som tog otroliga 860 dagar och som gett en inblick i urbefolkningars liv i en hotad regnskog. För att ha genomfört ett av jordens sista stora äventyr tilldelas Ed priset Årets Europeiska Äventyrare.”
– Det var inte bara roligt, men jag lärde mig otroligt mycket om Amazonas, folket och mig själv, säger Ed Stafford om äventyret.
Den prestigefyllda utnämningen Decenniets Äventyrare 1990 – 1999 tilldelades Göran Kropp som var bergsbestigare och proffsäventyrare. Göran Kropp öppnade dörren till höghöjdsklättringen för den breda och oinvigda massan. Han inspirerade till äventyr och upplevelser, avdramatiserade genom humor och spex, och imponerade med en otrolig fysik och skapade därmed en brygga mellan idrotten och äventyret. Mest känd blev Göran efter Everestprojektet 1996 då han cyklade till Nepal med en kärra fylld av utrustning, besteg Everest och cyklade hem igen. Göran nådde ett internationellt erkännande och var en stor förebild och inspirationskälla för många av dagens äventyrare, och det kommer han att vara även i framtiden. Göran Kropp omkom 35 år gammal i en klättringsolycka i Washington, USA, den 30 september 2002.
Sveriges Fredrik Lööf och Max Salmiren vann den första delseglingen under avslutningen i BACARDI Miami Sailing Week i Miami. I vindar upp till 20 knop blev det riktigt utslagsgivande. Teamet kunde dock inte följa upp så bra i de resterande delseglingarna utan slutade totalt som trea.
– Vi positionerade oss i mitten va startfältet vid den första seglingen. Det blev nästan som ett drag racesäger Fredrik Lööf.
Endast ett team bland Starbåtarna noterade en placering bland de nio bästa i samtliga fem delseglingar. Olympiamästarna från 2008, Peter O’Leary och David Burrows (Irland) slutade till exempel 8-4.
Guillaume Florent och Pascal Rambeau (Frankrike) är en sekund efter totalledaren O´Leary. Lööf och Salmiren tillsammans med Eivind Melleby och Petter Morland Pedersen (Norge) ligger tre respektive fyra.
i den 35 båtar stora klassen med Melges 24 hade italienaren Lorenzo Bressani en närmast perfekt dag igår och vann två race. Han ligger etta totalt följd av Riccardo Simoneschi (Italien).
Info: www.BACARDICup.com
Bilden:
Paul Reillys Melges 20, Red Sky, vid 2011 BACARDI Cup. Foto: Franco Pace.
I hårt väder 650 Nm utanför Argentinas kust och 450 Nm norr om Falklandsöarna har jorden-runt-seglaren Mirabaud tappat masten. Vädret är mycket dåligt och väntas inte bli bätttre de närmaste timmarna. Mirabaud är en av deltagarna i det pågående racet Barcelona World Race, en tävling för tvåmansbesättningar som seglar non-stop jorden runt. Besättningen är oskadad.
Tävlingsledningen för Barcelona World Race informerades om Mirabauds mastbrott sent på lördagseftermiddagen. Båten seglas av Dominque Wavre (Schweiz) och Michèle Paret (Frankrike). Den hade då varit i mycket tufft väder hela dagen med hårda vindar och hög sjö.
Vid olyckan rapporterade besättningen själva om sin kondition. De var dock medvetna om att två riktigt djupa lågtryck var på väg mot dem från olika håll.
Följ tävlingen på Dominique Wavres hemsida: www.dominiquewavre.com
Kommentarer
Köpa motorer från sin största båtbyggarkonkurrent? Tycker man så dj-ä illa om Volvo?