Nyheter

Båtmässan i Göteborg ser ut att bli ett eldorado av nya båtar och tillbehör för alla sorters båtfolk. I vart fall att döma av alla de pressreleaser som har skickats ut i förväg. En av dem gäller denna Bohusjulle i glasfiber som har försetts med elmotor. För den som seglar och kör lite med elmotorn innebär det ett båtliv helt utan utsläpp från motorer.

På båtmässan i Göteborg visas för första gången NäseJullen. Det är en eldriven bohusjulle som endast kostar 63 öre per timma att driva.

Full “tank” räcker i åtta timmar” och kostar cirka fem kronor.

Näsejullen visas hos Rocadbåtar i monter E00:01.

Info: www.batmassan.se

Kommentarer

Nenne 19:52:04 2011-02-05

Detta måste ju vara det optimalaste man kan ha….
En framtidssäkrad båt som ser ut som en båt !!!!!!! …..Harmoni…Sommar….Solnedgång….Lätt bris….Tyst….Fiskelycka med barn och barnbarn….kan det bli bättre…..Vill ha……:)

Klassisika B&G har verkligen inte legat på latsidan det senaste året. Företaget presenterade en rad mycket intressanta nyheter på branschmässan METS i Amsterdam i november och nu börjar nyheterna även visas upp för allmänheten. En nyhet är denna kraftfulla multifunktions display kallad Zeus. Med dedikerade funktioner designade speciellt för seglare, erbjuder den fullmatade Zeus multifunktionsdisplayen, full integration med GPS, bredbandsradar, AIS, väder, underhållning och elektroniska manöverpaneler.

Pressrelease:

Nya Zeus erbjuder full integrering med B&G:s berömda H3000 system, har en ljusstark display som fungerar utmärkt i direkt solljus, extremt snabb sjökorts hantering, ett smart användarinterface och ytterligare prestanda funktioner som gör Zeus till den ultimata navigationslösningen för såväl fritids som tävlingsseglare.

B&G Zeus har speciella funktioner som uppskattas särskilt av seglare. Multifunktionsdisplayen klarar att visa GRIB väderfiler och animera dessa för att lättare kunna se sann vind, fart och riktning, tillsammans med barometriska tryckkurvor. Användaren kan även skrolla igenom väderprognoserna för att lättare kunna planera navigeringen efter rådande väderförhållanden.

En annan specifik segelfunktion ger möjligheten till att visa laylines som ett lager över sjökortet, där bästa och sämsta scenario är lätt överskådligt. Detta gör det lättare för besättningen att göra kloka beslut i navigeringen. Systemet har även en avancerad tidplottningsfunktion, som kan visa historiken på valfri data. Detta gör det lättare att förutse t.ex. vädertrender som vindriktning, vindhastighet och lufttryck, samt visa andra intressanta värden som t.ex. fart och djup.

– Med Zeus, har vi utvecklat ett komplett navigationssystem, som är designat för att ge seglare den bästa prestandan via ett intuitivt användargränssnitt, samt är marknadsledande vad gäller tillbehör och utbyggnad i en attraktiv multifunktions display, säger Louise Chemi, operativ chef på Navico USA.

– Ännu en gång har B&G flyttat fram gränsen för marinelektronik, genom att erbjuda unika funktioner, flexibilitet och effektivitet för både nöjes och tävlingsseglare. Zeus ger tillgång till den bäst tänkbara navigeringsteknologin uppbackad av B&G:s berömda tillförlitlighet och kundservice.

B&G:s Zeus system ger båtägare tillgång till en rad integrerade funktioner. Multifunktionsdisplayen är kompatibel med några av värdens mest uppseendeveckande nyheter inom marinindustrin. Några av dessa är t.ex. den nya B&G BR24 bredbandsradar med sin prisbelönta teknik, HD Digital radar, Bredbandsekolod modulen, StructureScan bottenstruktur modulen, den nya ZG50 5Hz GPS antennen, SonicHub multizons musikunderhållning. Allt detta tillsammans med den sömnlösa integreringen med B&G´s H3000 system. Displayen är samtidigt kompatibel för fartygsidentifiering med AIS via NAIS och Simrad AI50. Zeus är även kompatibel med BEP Marine´s CZone elektroniska manöverpaneler, vilket ger användaren möjlighet att kontrollera och övervaka nästan alla system ombord på båten som t.ex. ljus, länspumpar, tanknivåer och även bränsle övervakning. Via SD läsaren i fronten så kan man använda sig av ett antal olika kartleverantörer. Zeus har inbyggda sjökort ifrån Navionics Silver och är fullt kompatibel med Navionics Platinum+ med TurboView för bättre 2D and 3D prestanda, Nautic Path samt ytterligare leverantörer på andra marknader.

B&G:s Zeus serie finns i två modeller, Z12 är en 12.1tum stor XGA TFT display och Z8 är en 8tum stor SVGA TFT display. Båda modellerna har kraftig LED bakgrunds- belysning, enkelt handhavande via manöverratt, programmerbara knappar för direkt tillgång till favorit sidor som karta, ekolod och radar, samt en alfanumerisk panel som gör inmatning av värden och olika manövreringar i menyer enkel. Konstruktionen består av ett kraftigt gjutet chassi tillsammans med en limmad och förseglad skärm. Zeus systemet är enkelt att installera med sin genomtänkta design och låga profil för infällt montage eller utanpåliggande på bygel.

Dimensionerna på Z12 är enligt följande 356 x 273 x 122,7-mm (B x H x D) och Z8 285 x 212 x 122,7-mm (B x H x D). Displayerna är utrustade med DVI utgång för anslutning till extra display, dubbla video ingångar och USB port både på fram och baksidan. Både Z12 och Z8 är strömsnåla och klarar 12 och 24V. B&G Zeus är klassad för IPx7 vilket garanterar att de klarar de alldra tuffaste förhållandena tillsammans med den treåriga garantin.

Info: www.bandg.se

KGK Motor AB lanserar två nyutvecklade utbordare, DF40 och DF50 samt en uppdaterad version av DF300. Suzukis ny 40 och 50 hästare har utrustats med en mängd nya tekniska funktioner som ge dem ökad bränsleeffektivitet och samtidigt bättre prestanda. De nya utbordarna väger dessutom mindre och de är mer kompakta än sina föregångare.

Pressrelease:

Suzuki DF40 och DF50 är ända upp till 28 procent snålare än tidigare modeller. Suzuki DF300 har bland annat fått det bränslebesparande Lean Burn-systemet uppdaterat vilket har minskat bränsleförbrukning upp till 15 procent.

Det är Suzukis avancerade Lean Burn system, med sensorer som övervakar motorns prestanda och omgivande miljöförhållanden, som ligger bakom bränslebesparingen. Systemet förutspår motorns arbetsbelastning och optimala effektuttag och förser insprutningssystem med precis rätt blandning av luft och bränsle.

– Tester som genomförts i fabriken visar på så höga besparingar som ända upp till 28 procent, säger Lasse Johansson, produktchef på KGK Motor AB. Våra nya motorer möter de miljömedvetna kundernas efterfrågan på snåla utbordare i detta segment.
På akterspegeln i många år

Vid utvecklingen av företagets nya motorer har Suzukis ingenjörer också lagt stor fokus på hållbarhet. Ett mer effektivt oljeflöde som ser till att hålla alla rörliga delar välsmorda förlänger motorns livslängd samtidigt som motorn kräver mindre energi när den arbetar.

– De nya motorerna har även underhållsfria självjusterande kamkedjor, vilket kommer att ge båtägare många års tillförlitligt användande, säger Lasse Johansson. Detta är första gången någonsin som den här funktionen har installerats som standard i motorer i klassen 40 till 50 hästkrafter.

Ny teknik förbättrar acceleration
Båda utbordarna, DF40 och DF50, bygger på Suzukis beprövade teknik i kombination med ny avancerad teknik. En utveckling som ger Suzukis utbordare en tystare och samtidigt högre prestanda. Till exempel är den nya DF50 cirka 6 procent snabbare i toppfart och acceleration har förbättrats med hela 26 procent jämfört med Suzukis förra modell.

Nya DF40 och DF50 är också utrustad med Suzukis Easy Start System, ett snabbstartssystem som även finns på företagets större utbordare idag. Ett system som ger en mjukare och bättre start.

Info: http://www.suzukimarin.se/

Optimal kraft och prestanda
När det gäller att driva stora båtar är det fortfarande Suzukis fyraliters flaggskepp, DF300 med sina sex cylindrar.
Suzukis nya utbordare omfattas förstås av företagets 5 års garanti som borgar för ett tryggt ägande.

Bildtext: Vidareutvecklingen av Suzukis Lean Burn system gör DF300 upp till 15 procent snålare i marschfart och de nya DF40 och DF50 ända upp till 28 procent snålare.

Suzukis nya utbordare visas både i Göteborg på Båtmässan och på Allt för sjön i Stockholm.

Båtmässan, Göteborg: Utställare: Suzuki Marin, monter: B08:22

Allt för sjön, Stockholm Utställare: Suzuki Marin, monter: B03:31

KGK Motor AB är sedan nyåret svensk generalagent för Beneteaus båtar som har utbordare. Det är båtar i serien Open, Cabrio och Antares som nu kommer att förses med Suzukis utbordare på akterspegeln. En båt ur varje modellserie kommer att visas på båtmässorna i Göteborg och Stockholm.

Pressrelease:

– Det är verkligen kul att vi nu får ytterligare ett exklusivt båtmärke, säger Lasse Johansson, produktchef på KGK Motor AB. Vi får nu en väldigt fin bredd med båtar som vi, i kombination med våra utbordare, nu kan erbjuda den svenska marknaden.

Beneteau Open är en serie med styrpulpetbåtar upp till drygt sex meter, Cabrio är en serie Walk around med längder upp till dryga 7 meter. Beneteau Antares är fina bobåtar där den största i serien och tillika senaste modellen heter Antares 8.80.

– Antares 8.80 är en helt ny konstruktion som vi hoppas få med på mässorna. Den är hela 3 meter bred vilket ger fantastiskt mycket utrymme ombord. Den har till exempel två dubbelkojer, ett rymligt pentry och en salongsdel med U-soffa. En mycket exklusiv och rymlig bobåt, säger Lasse Johansson.

KGK Motor visar tre stycken Beneteau, en ur varje serie, på båtmässorna i Göteborg och i Stockholm

Båtmässan, Göteborg: Utställare: Suzuki Marin, monter: B01:20

Allt för sjön, Stockholm Utställare: Suzuki Marin, monter: B03:31

Bildtext: På Båtmässan i Göteborg kommer Antares 6.80 att visas, i Stockholm på Allt för sjön är det inte klart vilken modell som kommer att visas i montern.

Info: www.suzukimarin.se

El som produceras av förnybara energikällor behöver i många fall omvandlas innan den kan anslutas till nätet. Cecilia Boström beskriver i sin avhandling hur omvandlingen av elen kan gå till i en vågkraftspark i havet. Disputationen äger rum 18 februari.

För att kunna utvinna energin ur havsvågor har man vid avdelningen för elektricitetslära, Uppsala universitet, utvecklat ett vågkraftverk som består av en direktdriven linjärgenerator placerad på havsbotten kopplad till en boj på havsytan. När bojen rör sig med vågorna kommer en spänning att induceras i generatorn. Denna metod innebär att man kan undvika komponenter som kräver periodiskt underhåll, såsom växellådor och hydrauliska system. Istället får man en växelspänning ut från vågkraftverket som är helt korrelerad med havsvågornas rörelse och därför varierar, både i amplitud och frekvens.

– För att kunna ansluta vågkraftverken till nätet måste spänningen omvandlas till en spänning med konstant amplitud och frekvens, förklarar Cecilia Boström.

Omvandlingen av spänningen sker i marina ställverk placerade på havsbotten. Till ett marint ställverk kopplas flera vågkraftverk och tillsammans bildar de en vågkraftpark. Cecilia Boström har i sin avhandling studerat hur systemet i de marina ställverken kan utformas och mer i detalj det första viktiga steget i omvandlingen där den varierande växelspänningen görs om till likspänning. Detta steg har stor betydelse för vågkraftverkets förmåga att producera el. Tre olika sätt att omvandla spänningen på studerades. I ett av fallen används en helt ny typ av kombinerad resonans- och likriktningskrets.

Avhandlingen beskriver både experiment till havs på Uppsala universitets forskningsanläggning sydväst om Lysekil och simuleringar av de tre olika sätten att omvandla elen till likspänning. Anläggningen sjösatte det första vågkraftverket 2006. Fram tills 2011 har åtta stycken vågkraftverk och ett marint ställverk installerats vid forskningsanläggningen.

Bra högtalare är ett enkelt sätt att få ut det mesta av din stereo. BOSS 6,5″ är en professionell vattentät 2-vägs högtalare med riktigt bra tryck. Den tål max 350 W och specialanpassad för marina miljöer, badrum, montering utomhus m.m. Hölje av polymercomposit (oxiderar inte i saltvatten) och polypropylenekon. Frekvensomfång: 60-20,000 Hz. Info: www.seasea.se

GP 150 från svenska Baltic Safety Products är en uppblåsbar räddningsväst av den nya generationen med stabil vadderad ryggplatta, dubbellåsande snabbspänne istället för säkerhetssele och är avsedd för lättare segling samt användning i motorbåt, Argusventil, fleecekrage och avtagbart grenband. Manuell och automatisk 33 g CO2 gasuppblåsning samt munventil. Argusventilen tillåter enkel kontroll av gasuppblåsningsmekanismen från västens utsida. Tydliga färgindikationer visar om ventilen är klar för bruk eller behöver återuppladdas. Info: www.seasea.se

Torsdagen 17 februari är det dags för leverans av Kustbevakningens nya stora svävare. Den är byggd av Griffon Hoverwork i Southampton, England. Förra veckan utfördes leveransprov i vatten. Utbildning och leveransprov på is och över isrännor kommer att genomföras i Luleå, där svävaren ska vara placerad.

Den nya svävaren kan ta med två snöskotrar som lyfts på och av med en kran.

Fart på vatten över 40 knop.

Storlek cirka 15 meter lång och 8 meter bred.

Svävaren ska klara att gå över hinder på närmare en meters höjd.

Lloyds har genomfört klassning av svävaren.

Merparten av Sveriges närmare 300 statliga byggnadsminnen förvaltas av Statens fastighetsverk (SFV). För att säkerställa kvalitet och den arkitektoniska gestaltningen av de mest krävande fastigheterna har Statens fastighetsverk knutit till sig särskilda slottsarkitekter. För Stockholms äldre kustbefästningar, som t ex Vaxholms kastell och Rindö redutt, är Sven Ahlsén slottsarkitekt.

Statens fastighetsverk förvaltar flera av Sveriges mest välkända och värdefulla byggnader och miljöer. Det är fastigheter som räknas till vårt nationella kulturarv och som har mycket stora kulturhistoriska och samhällsekonomiska värden. För de mest krävande miljöerna har Statens fastighetsverk sedan länge utnyttjat möjligheten att utse en slottsarkitekt, detta för att långsiktigt säkerställa kvalitet och kontinuitet i vården och den arkitektoniska gestaltningen. Några av dessa utvalda miljöer är Stockholms äldre kustbefästningar, för vilka Sven Ahlsén är ansvarig arkitekt.

– Jag ser uppdraget som slottsarkitekt som ett förtroendeuppdrag där jag tillsammans med SFV:s förvaltning har en möjlighet att arbeta långsiktigt på respektive byggnad och plats, säger Sven Ahlsén.

Spännande byggnadshistoria som rymmer flera utmaningar
Till Stockholms äldre kustbefästningar hör Vaxholms kastell, Oscar Fredriksborgs fort, Siarö fort, Rindö redutt, Fredriksborgs fästning och Dalarö skans. Befästningarna rymmer intressant byggnadshistoria i form av äldre byggnadstekniker, traditionella material, socialhistoriskt innehåll och försvarshistoriska aspekter.

– Många delar i detta bestånd är slitet och delvis förfallet. En viktig och intressant aspekt, som jag och SFV:s förvaltare Mathias von Schlieben arbetar mycket med, är hur vi på bästa sätt kan renovera och utveckla anläggningarna till brukbara fastigheter samtidigt som de, via rätt hyresgäster, blir intressanta besöksmål. Det finns ett stort försvarshistoriskt intresse i landet som de äldre befästningarna har stor potential att möta, säger Sven Ahlsén.

Mycket arbete pågår på respektive anläggning. För Fredriksborg och Oscar Fredriksborg vid Oxdjupet pågår t ex en utredning om utvecklat besöksmål, för Dalarö skans görs förbättringar av brandskydd och utrymning och på Vaxholms kastell pågår yttre renoveringsarbeten av fasader och fönster.

35 slottsarkitekter runt om i Sverige
I dagsläget finns 35 slottsarkitekter knutna till SFV, alla upphandlade enligt Lagen om offentlig upphandling, LOU.

– Vi ställer stora krav på våra slottsarkitekter. De måste ha ett väl utvecklat restaureringsideologiskt förhållningssätt, förmåga till gestaltningskvalitet i stort och smått, stor samarbetsförmåga och inte minst ett yrkeskunnigt nätverk, säger Ulrika Bergström, kulturarvschef vid Statens fastighetsverk.

Under 2010 har fyra nya objekt fått en slottsarkitekt till sitt stöd; Lövsta bruk i Uppland, Gävle slott, Hovdala slott i Skåne och Göteborgs äldre fästningar som Skansarna Kronan och Lejonet samt Nya Älvsborgs fästning.

Förra veckan var välfylld med nyheter om vem hade vunnit European Powerboat of the Year 2011. Att det blev så många separata nyheter beror på att utnämningen är uppdelad i en mängd olika klasser. Den kompletta listan återfinns här nedan. Bland vinnarna finns danska XC-38 (bilden), som vann klassen Special Yacht.

I den omfattande sammanställningen nedan finsn alla vinnare och nominerande båtar i respektive klass. Utnämningen är fördelad på två huvudgrupper: European Yacht of the Year och European Powerboat of the Year. Vinnarna presenteras i samband med öppnandet av båtmässan Düsseldorf Boat Show.

European Yacht of the Year
Family Cuisers
Winner:
Sun Odyssey 409
Nominees:
Bavaria Cruiser 45, Bénéteau Océanis 58, Comet 26, Hanse 445,

Performance Cruiser
Winner:
Elan 350
Nominees:
Azuree 40, Dehler 32, First 30, JPK 1010

Luxury Cruiser
Winner:
XC-38
Nominees:
Contest 57 CS, Nordship 350 DS, Sirius 35 DS, Sunbeam 42.1,

Special Yacht
Winner:
Saffier 23
Nominees:
Corsaire 750 DASH, J 95, Knierim P33, M 34,

European Powerboat of the Year
Sports boats 30 foot and under
Winner:
Quicksilver Activ 675 Open
Nominees:
Catch 750, Frauscher Alassio, Hydrolift S 28, Smartboat 23

Sports boats 40 foot and under
Winner:
Jeanneau NC 11
Nominees:
Bavaria 34 Sport, Flemming Corvette 340, Galeon 385 HAT, North-Line 37 Wheelhouse

Sports boats 50 foot and under
Winner:
Azimut Magellano 50
Nominees:
Absolute 43 Fly, Atlantis 44, Bénéteau Monte Carlo 42, Sealine F 42

Yachts over 50 foot
Winner:
Monte Carlo Yachts 76
Nominees:
Ferretti 570, Princess V 52, Sessa C 54, Windy Dubois SR 52

Displacement hull class
Winner:
Holtermann 60
Nominees:
Abim Classic 108, Bering 55, Consonat Noaber 47, Delfino 65 Classic,

Innovation award
Winner:
SES Europe, Air Supported Vessel

Frauscher 650 Alassio nominerades som enda elektriskt framdrivna båt i kategorin för motorbåtar upp till 30 fot inom European Powerboat of the Year Award. Tillsammans har Frauscher Shipyard och Mastervolt skapat en båt med högre effektivitet och längre räckvidd än tidigare med 10 kW elektrisk drivning.

Mastervolts beslut att installera lithium jon batterier i Frauschers elektriska båt var främst grundat på att öka räckvidden. Det fick även andra positiva följer.

I jämförelse med vanligare blybatterier är Mastervolt lithium jon batterier lätta och relativt små (upp till 70% mindre) samtidigt som de ger mer effekt och har en bättre livslängd. Tack vare dessa fördelar fick Frauscherbåten fördubblad räckvidd.

Batterierna räcker för att köra närmare 150 Nm vid en låg hastighet på knappt 3 knop. Förbrukningen uppges till 9 A/h, vilket gör det möjligt att köra båten i upp till 16 timmar på eldrift. Den optimala hastigheten för den här båten sägs vara cirka 5,5 knop, med en räckvidd på 100 Nm.

Maxfarten anges till 8,7 knop, vilket sänker räckvidden betydligt.

Info: www.frauscherboats.com

Promarina AB, helägt dotterbolag till Viamare Invest, tar över driften av Wallhamn Marina på västkusten. Wallhamn har idag 250 båtplatser med möjlighet till utbyggnad till totalt 800.

– Etableringen på västkusten är oerhört viktig. I regionen finns 40 procent av Sveriges båtliv, säger Mats Bylund, vd för Promarina.

Wallhamn Marina, som tidigare ägdes av SF Marina, ligger på Tjörn cirka 45 minuters bilfärd från Göteborg. Idag finns 250 båtplatser i marinan och nästan 500 platser på land för vinterförvaring, både utomhus och inomhus (kallt och varmt). En personalstyrka på sex personer, specialister på motorer, plast, snickeri, rigg och elektronik, tar hand om planerade arbeten under vintern samt reparationsarbeten under sommaren.

– Wallhamn Marina utför många försäkringsarbeten och kommer att vara en central punkt för sjöassistansuppdrag i Göteborgsområdet, säger Mats Bylund.

Nyligen övertog Promarina över driften av Norrtälje gästhamn. Det innebär att Promarina AB sköter driften av nio gästhamnar och marinor runt om i Sverige. Det är Arkösund, Norrköping, Furusund, Mariefred, Norrtälje, Oxelösund, Strängnäs, Sandhamn och Wallhamn. I Viamarekoncernen ingår även Nimbus Boats, Stockholm Radio

Sjöassistans, Sjösportskolan, Svenska Båtskolan, Scandinavian Resort och Seglarhotellet i Sandhamn.

– Vi ser fram emot ytterligare expansion under 2011. Idag sköter vi driften av totalt ca 3 500 båtplatser. Om tre år ska siffran vara 8 000. Till säsongen 2011 kommer vi att driva ytterligare 4 anläggningar i mycket bra lägen. Vartefter vi tar över anläggningarna kommer vi att meddela detta på vår hemsida www.promarina.se, säger Mats Bylund.

Här är ett säkerhetskärl för gasol ombord från svenska Alde. Kärlet passar bra ombord i alla fritidsbåtar och höjer säkerhetsbivån rejält. Säkerthetskärlet dränerar ut ett eventuellt gasolläckage till sittbrunn eller fribord.

Kärlet har en robust konstruktion i polystyren med rostfria beslag och fästen. Passar både till 2 kg och 3 kg gasolflaska.

Det stora locket, som utgör 1/3 av höjden, underlättar flaskbytet eftersom den fasta delen av kärlet som flaskan måste lyftas över är relativt låg.

Dimensioner: Höjd: 311 mm, diameter: 326 mm. Anslutning till anläggningen, kopparör Ø 8 mm, dräneras med slang Ø 25 mm.

Info: www.seasea.se

Nu är det officiellt hur designen av de nya Utternbåtarna ser ut. På bilderna här intill visar vi två av nyheterna och fler är på gång. Världspremiären för den här helt nya generationens Uttern sker på båtmässan i Göteborg med start kommande helg. Uttern lanserar en ny image för märket på båtmässan i Göteborg. Två nya modeller visas och man har för avsikt att sjösätta ytterligare sex modeller under de kommande tre åren.

De nya båtarna kombinerar skandinavisk båtbyggartradition, nutida design och funktionell enkelhet.

Chefen för Brunswicks European Boat Business Unit, Steve Coultate, förklarar Utterns märkesstrategi:

– Utterns arv går långt tillbaka i tiden. Vi ville vara rotade i den traditionen genom att bevara den skandinaviska båtdesignen och dessutom förstärka denna med modernare linjer.

Att Uttern har lyssnat på kundernas önskemål har gjort de nya modellerna med sina funktionella särdrag till ledande i sin klass. Till exempel har sittplatsernas ryggstöd fördjupats för att skapa ett säkrare och mer avskilt utrymme – ändå inkräktar detta inte på tillgängligheten eller på kapellets förvaring.

Sittplatsens utformning är extremt mångsidig och tillåter en förvandling från gemensamt middagsbord till soldäck på bara några sekunder. Båten erbjuder också enkel ombordstigning från såväl för som akter.

Steve tillägger:

– Vår filosofi sträcker sig bortom ren styling – vi siktade på att ge våra kunder en båt som formats och byggts exakt efter vad de vill ha. Vi vägrade att dra en enda linje vid ritbordet innan vi mött och lyssnat till ett större antal kunder. Så först efter månader av fördjupade kundintervjuer och analyser kunde vi tillåta oss att skrida till verket.

Utterns modellprogram visas på Båtmässan i Göteborg, så också de helt nya modellerna D62 (uppseendeväckande Special Edition) och T62.

Tekniska specifikationer – Uttern D62
Längd: 6,15 m
Bredd: 2,40 m
Vikt: 1 36o kg
Personer: 7
Bränsletank: 160 liter
Motorstyrka: 115-175 hk
CE-kategori: C

Båtmässan pågår 5-13 februari.

Info: www.uttern.com

Färgtillverkaren Hempel presenterar en ny, mycket effektiv bottenfärg för västkusten. Den heter Mille performer och skyddar båten mot beväxning med endast en strykning.

Mille Performer är en kopparbaserad, självpolerande bottenfärg med överlägset skydd i alla farvatten. Lämpar sig för alla material, utom aluminium. För alla fartområden. Mille Performer är lämplig mot skeppsmask. Täcker 12-15 m²/liter.

Bottenfärgen Hempel Mille Baltic är en nyhet för båtägare som har hemmahamn på ostkusten. Det är en polerande bottenfärg för ostkusten och insjöar. Den är lätt att måla på alla materiel, inklusive aluminium. Övermålningsbar på samtliga polerande bottenfärger. För farter upp till 35 knop. Täcker 10-13m²/liter.

Fredrik Lööf och Max Salminen tog i lördags kväll svensk tid silvermedalj i Starbåt på världscuptävlingen OCR (Olympic Class Regatta) i Miami. Finalen svängde fram och tillbaka men svenskarna gjorde en stark avslutande läns där man gick från långt bak i fältet upp till en 3:e plats. Fredrik Lööf beskriver racet som en berg- och dalbana: – Några båtar attackerade genom hela racet så vi fick inget bra spår. I sista länsen in hittade vi rätt och seglade rakt genom hela fältet, rapporterar han från Miami.

Fredrik Lööf har seglat med Max Salminen bara sedan i somras:

– Max är suverän, det är helt perfekt att segla med honom, berättar Fredrik Lööf.

– Det var härligt att få till det idag. Vi är ju nya tillsammans och lär oss hela tiden.

Fredrik Lööf är en Sveriges främsta seglare genom tiden. Han är flerfaldig världsmästare i Finnjolle och tog brons på OS 2000 i Sydney. I Peking 2008 blev det återigen brons dock i Starbåt då tillsammans med Anders Ekström. I förra världscupen var han återigen i toppform och tog hem två medaljer. Fredrik, som nu siktar på sitt sjätte OS, är ett av våra största hopp i Starbåt inför Weymouth 2012.

Robert Scheidt från Brasilien tog guld.

Tidigare på eftermiddagen briljerade även Laserseglaren Rasmus Myrgren med att i ett tight finalrace ta guld.

Info: www.svensksegling.se

I lördags kväll vann Laserseglaren Rasmus Myrgren det helt avgörande medaljracet i världscupen i Miami. Han slog sin värsta rival från OS 2008 Paul Goodison från Storbritannien med bara 20 cm. – Det är roligt att visa att Sverige är att räkna med på nästa OS, säger en glad Rasmus Myrgren. På www.svensksegling.se finns en film med en intervju med Rasmus.

Hisnande spänning rådde i Miami på lördag då de 10 finalisterna i Laserklassen startade i finalracet. De fyra främsta seglarna låg inom bara 4 poäng innan racet, med Rasmus Myrgren på 2:a plats. Placeringarna växlade genom det spännande tighta racet och först på sista länsen kunde Myrgren närma sig ledningen. Dramatiken var stor när han bara 20 cm före argentineren Julio Alsogaray gick över mållinjen.

Äntligen fick Rasmus sin revansch ifrån OS 2008 i Qingdao i Kina. Det var den 19 augusti 2008 då Myrgren låg 2:a inför sista racet. Inget tydde på att han kunde gå miste om en pallplats om det inte vore för Paul Goodison. Myrgren var den enda seglaren som kunde hota Goodisons guld. Istället för att koncentrera sig på själva racet lekte Goodison och Myrgren katt och råtta och blev bak i fältet. Goodison uppnådde sitt mål att blockera Myrgren som plötsligt fick kämpa för att överhuvudtaget få en pallplats. Det dramatiska racet slutade med guld för Goodison och en bitter 6:e plats för Myrgren.

På lördag kunde Myrgen äntligen slå sin ärkefiende.

– Det känns helt fantastiskt, berättar Rasmus Myrgren direkt från Miami.

– Får jag möjlighet att sätta dit Paul gör jag det hellre än att sätta dit någon annan. Och det lyckades jag med nu. Jag är väldigt revanschsugen på att hämnas på Paul Goodison.

SWE Sailing Teams förbundskapten, Magnus Grävare:

– I år höjer vi ribban med vårt yttersta mål att ta pallplatser på världscuptävlingarna, säger han.

– Vi kommer att visa att vi kan ta medaljer på OS nästa år.

Rasmus Myrgren, född 1978 i Göteborg, är vårt främsta medaljhopp i Laser på OS 2012 i Weymouth.
Det var första gången att Myrgren tar en guldmedalj på en världscuptävling.

Foto: Svenska Seglarförbundet.

Info: www.svensksegling.se

Simrad Yachting har utökat sin produkt linje med tre nya VHF:er. Både RS10 och RS25 är fulla av nya spännande funktioner, de är robusta, tåliga och med Digital Select Calling (DSC) funktion. RS25 är en multi-stations radio där trådlös handenhet kan kopplas in för ökad flexibilitet.

De fasta enheterna innehåller alla de funktioner som du kan förvänta dig från en VHF samt några nya unika egenskaper, däribland GPS med latitud och longitud som även visar aktuell tid (när den är sammankopplad med en GPS), möjlighet att namnge dina kanaler och justerbar bakgrundsbelysning för knappsatsen, perfekt vid mörker navigering.

RS10 har allt en fritidsbåtsägare behöver i en VHF med hög kvalité. En stor LCD skärm med fyra raders display. Detta innebär att du inte behöver scrolla eller leta efter nyttig information utan det kan visas på displayen samtidigt.

RS25 har en ännu större LCD display och är den enda VHF:en på marknaden som kan sammankopplas med två trådlösa handenheter via 2,4Ghz Bluetooth. Perfekt för intercom funktionalitet som fungerar var som helst i båten och upp till 100 meter från basstationen. Du kan även ha treparts samtal med dubbla handenheter inkopplat.

RS25 har en digital barometer och funktionen “happy fish”. Denna funktion indikerar fiskeförhållanden utifrån rådanden omständigheter. När VHF:en är i barometer läget så går det att se historiska värden upp till ett dygn bakåt i tiden. Du kan också se digitala väderprognoser för den som vill hålla sig uppdaterad om hur vädret skall bli de närmaste dagarna.

HH33 är en portabel VHF och GPS i samma enhet. Den innehåller en enklare plotter där du kan se spår och lägga waypoints. Perfekt för den som både vill kommunicera och kunna se sin position eller hur man har åkt. HH33 har en inbyggd 12-kanals GPS mottagare som inte behöver mer än 5 sekunder uppstartstid. Den tar även hänsyn till den magnetiska variationen och korrigerar automatiskt. Du har även möjlighet att spara 500 waypoints i denna flytande VHF.

Mike Fargo, produktchef för Simrad: “I flera årtionden har båtägare litat på Simrads tåliga och tillförlitliga VHF:er och de nya Simrad modellerna kommer inte göra våra kunder besvikna”.

“RS serien erbjuder en komplett radio med intercom funktionalitet och den är en VHF som man kan lita på i alla typer av båtar och förhållanden. Den innehåller några av de mest avancerad egenskaper och funktioner som finns tillgängliga idag, som trådlös flexibilitet och enkel Digital Select Calling (DSC) användning.”

“Simrads fasta och handburna VHF radio är utvecklade för att överträffa de noggrant fastställda krav som professionella användare runt om i världen har, och är färdiga att användas i sådana förhållanden där en enklare VHF helt enkelt inte fungerar.”

Info: www.simrad-yachting.se

Finska Sea Star 20CC får svensk premiär på Båtmässan i Göteborg, när generalagenten KGK Motor AB premiärvisar båten där.Sea Star 20CC är i detta utförande fortfarande en praktisk skärgårdspickup, men helt öppen med en mittpulpet, inte en kabinbåt som tidigare modeller från finska Sea Star.

Sea Star 20CC har utrustats med ett helt nytt stabilt skrov som ger båten en mycket god kursstabilitet i lågfart samtidigt som den är mycket lättdriven och saknar planingströskel. Skrovformen gör det möjligt att driva båten med en betydligt lägre motorstyrka än en traditionell 20-fots styrpulpet.

Sea Star 20CC är godkänd för upp till nio personer och båtens öppna planlösning gör att den passar bra som transportbåt i skärgården

Tekniska specifikationer
Längd: 6,08 m
Bredd: 2,26 m
Vikt: 770 kg (torr)
Motorstyrka: 40-100 hk
Personer: 9
Bränsletank: 90 liter

Info: http://www.suzukimarin.se/