Nyheter

Svenska Anytec har premiär för sin nya modell 850 SPD på Båtmässan iGöteborg. Det är en riktigt kraftig körmaskin i tuff stil, försedd med dubbla Yamaha 300 hk utombordsmotorer, vilket bör göra detta till en av mässans snabbaste båtar. Anytec 850 SPD är den största av företagets öppna modeller.

På de bilder av båten som vi har sett och även visat på den här sidan tidigare har båten varit försedd med inombordsdiesel. Montaget med stora utombordsmotorer känns dock helt rätt för många användningsområden.

Med 2×300 hk på akterspegeln lär detta bli en populär båt bland de som vill ha en riktigt snabb och sjösäker skärgårdspendlare. Enligt varvet ligger toppfarten på cirka 55 knop.

För den som vill ha mer plånboksvänliga alternativ går det att förse båten med en singelmonterad Yamaha V8 på 350 hk eller två stycken V6:or à 300 hk.

Båtens linjer är välbekanta från Anytecs större modeller. Båten är av bowridertyp med väl skyddade förar- och passagerarplatser och mycket kraftiga räcken och båge. Allt är byggt i aluminium.

SPD står för StyrPulpet Dubbel.

Tekniska data Anytec 820 SPD
Längd: 8,85 m
Bredd: 2,60 m
Vikt: 1 800 kg utan motor
Fart: 40-55 knop
Motorer: 300-600 hk
Personer: 8

Info: www.anytec.se

Foto: Båtliv.

Nimbus 31 Nova S HT visas för första gången på Båtmässan i Göteborg. Båten är en ”hardtop” version av den nyligen presenterade 31 Nova S. Hardtop versionen vänder sig främst till båtmänniskor som vill förlänga säsongen eller vill åka skyddat och ombonat oavsett årstid. För soliga dagar kan det stora canvastaket med enkelhet öppnas upp genom att skjutas bakåt. På bilderna här intill syns Nova 31 S.

Förutom sidewalk bjuder båten på ett stort akterdäck
som ligger i samma nivå som badbryggan. Det gör det lätt att röra sig ombord eller lasta fiskeutrustningen. I övrigt har båten samma smarta L-soffa som den öppna versionen.

31 Nova S HT är en vidareutveckling av den populära 30 Nova S som varit en av Nimbus storsäljare de senaste åren. Nya Nimbus 31 Nova har till skillnad från sin föregångare en rejäl L-soffa med bord på akterdäck som snabbt kan förvandlas till en stor solbädd. Båten har också en längre och större badplattform för lek och bad.

Dessutom har båten fått en ny innovativ fenderstuv på akterspegeln. Fokus har varit att skapa större sociala ytor och möjligheter för familj och vänner. Nu är den också täckt med tak vilket gör den ännu mer användbar året runt.

31 Nova S HT har goda stuvutrymmen och en planlösning som passar en hel familj vare sig båten används till sport och fiske, bekväma långturer eller sol och bad.

Teknisk översikt
Längd 9,60 meter
Bredd 3,10 meter
Vikt ca 4 220 kg
Batterier 5x12V-75 Ah
Bränsletank 300 liter
Vattentank 130 liter
Kylskåp 49 liter
Motoralternativ
D4-260/DPH 191 kW (260 hk)
D4-300/DPH 221 kW (300 hk)
D6-330/DPH 243 kW (330 hk)

Info: www.nimbus.se

Veteranbåtshallen på Båtmässan 2011 erbjuder besökaren ett fantastiskt möte med träbåtskulturen i Sverige. Det är en fest för alla sinnen. Ljuvliga båtar i blickfånget, doften av linolja blandad med trätjära, ljudet av en Skandia tändkulemotor som dunkar igång mitt i hallen. Bland annat visas den nyrenoverade Tiedemanbåten Nostalkia.

Fokus ligger i år på renovering av träbåtar, vinnande skönheter, rena nybyggen och allt som krävs av material, teknik och utrustning för att hålla en träbåt i form.

Den svenska träbåtsflottan är världsunik. Mängder av klassiska båtar har bevarats i landet, båtar som inte lämnar någon oberörd. Här finns Pettersonbåtarna, Ljungströmarna, Östlundarna, Solöbåtarna. Här finns kostrarna, skärgårdskryssarna, jullarna, ekorna, sniporna.

“Nostalgia”
En av höjdpunkterna i Veteranbåtshallen 2011 är presentationen av tidningen Nostalgias renoveringsprojekt av en kabinbåt från Karlskrona. Det är en spännande resa som visar hur engagemang och goda krafter kan rädda en till synes hopplöst förlorad veteranbåt och få den att leva vidare.

Båten är ritad av konstruktören och ingenjören Stig Tiedemann, Saltsjöbaden, de eleganta linjernas mästare som skapade många vackra kabinbåtar på 40- och 50-talen. Stig Tiedemann jämförs ibland med norske konstruktören Rickard Furuholmen som låg bakom ritningen till Jonas Olssons BEA. Den intresserade mässbesökaren kan enkelt ta sig mellan båtarna för att själv studera eventuella likheter i båtarnas formspråk.

Tiedemannkryssaren som ställs ut i Veteranhallen byggdes 1955 på Bröderna Törnqvists Båtbyggeri i Karlskrona. Långt senare upptäcktes båten på land i Söderhamn av Peter Törnqvist, fotograf på tidningen Nostalgia. Båten stod utomhus, utan täckning, och var i princip slut. Det visade sig att båten var byggd av Peter Törnkvists egen farfar Axel Törnqvist, vilket blev startskottet till en totalrenovering i tidningens regi.

Varvet i Karlskrona hade nu bytt namn till Saltö Varv, men mycket av utrustningen från originalbygget fanns kvar och kunde göra tjänst igen.”Det är helt fantastiskt att kunna ställa ut farfars båt här på Båtmässan i Göteborg”, säger Peter Törnkvist, “renoverad med samma bandsåg och sjösatt vid precis samma brygga 55 år senare!”

“Traditionella svenska båttyper”
I Veteranhallen visas också några av de traditionella svenska båttyperna. En tidig Rånäsjulle byggd av Otto Hallberg, och bredvid den en helt nybyggd 16-fots spririggad ekjulle från Lilla Kålviks Båtbyggeri på Orust. Jullen bygger på en uppmätning av segelmakare Harald Karlssons julle från Rönnäng som var “väldigt go i sjön” enligt segelmakaren själv. Den nya jullen är byggd av Christina och Johnny Andersson, dotter och dotterson till legendariske båtbyggaren Roland Persson.

“Vinnarna”
Mässbesökarna kan också njuta av några av vinnarna från sommarens succébetonade träbåtsfestival i Skärhamn. I klassen bästa veteranmotorbåt vann en magnifik snipa i toppskick signerad mästaren själv, Roland Persson. “Där var det sugpassning överallt” minns båtbyggarsonen Björn Persson som var med på bygget. “Perfekt passform, både där det syntes och även där det inte syntes. Det gör båten extra stark. Allt håller emot.”

“Racern BEA”
Strax intill snipan från Orust visar Jonas Olsson upp sin helt nya racer BEA, egenhändigt byggd efter en ritning av den norske konstruktören Rickard G Furuholmen från 1923. Båten är av typen “a gentleman´s runabout”, en ren nöjesmaskin, som man “bara kör runt och glassar med” konstaterar en nöjd ägare. Båten är utrustad med en Chrysler V8 på 250 hk och det tog Jonas Olsson 9 år att bygga båten hemma i garaget, under den mörka delen av året. Kvällar, helger, allt gick åt. “Men det var det värt” säger Jonas Olsson. “Jag är lycklig. Jag har byggt en båt alldeles själv, hon är vacker och hon fungerar precis som jag drömt om.”

BEAs ägare ser fram emot Båtmässan med största förväntan, mot det spännande mötet med engagerade, vetgiriga båtmänniskor. “Det är inte mycket som kan komma i närheten av att få sitta vid sin egen båt och tjöta med intresserade en hel vecka.”

“Hon har korsat Atlanten”
Mellan racern och motorseglaren står framkostern K-32 Dorrith, vinnare av stora publikpriset vid sommarens träbåtsfestival, en stadig seglare som korsade Atlanten på 60-talet. Kostern är byggd 1933 av Abrahamsson och Söner i Göteborg och nu renoverad till nyskick av ägaren Anders Magnusson med utsökt glans över fribord och däck.

“Solö i toppklass”
Mats Stefansson från Mats Snickare visar också upp en unik Solö motorbåt från 1956 i en egen monter. Båten är byggd på Storebro Bruk, har generös sittbrunn och är den enda i Sverige med doghouse. Solön kommer till mässan med finish i absolut toppklass, efter minst tio lager välstruken lack. Allt enligt Stefanssons hemliga recept som ger en djupröd, glänsande ton åt mahognyn.

“Han bygger en båt”
Under Båtmässan 2010 byggde elever från Båtbyggarskolan en komplett doris, ett mycket uppskattat inslag under veckan. I år upprepas mässans byggtradition med Lars Erik Andersson från Smögen som bygger en 5-meters stäveka. “Det kommer bli riktigt roligt att stå på mässan och bygga den båten” säger Lars Erik Andersson. “Jag har ju varit med förr, med modellbåtar, men detta blir något alldeles extra.”

“Lägg så till”
Claessons Trätjära debuterar på Båtmässan med en spännande monter. Här finns de traditionella underhållsmaterialen, allt från linolja, terpentin, dalbränd trätjära, till skeppsbeck och drev. Men också en rad produkter vi inte trodde fanns. Klädkyla, kolofonium, kaus, kraka, koffernaglar, kimrök för att bara nämna några. “Det är härligt att det finns en sådan här hall på Båtmässan”, säger Siv Carlsson från Claessons Trätjära, “som gör det möjligt för oss att visa det som ingen annan har.”

Lägg sedan till Akvarellmuseet, Fyrsällskapet, Sjöräddningen, Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar, Tjörns kommun, Röda Korset, modellbåtsbyggarna, presentationer i ord och bild från scenen och mässbesökarna kan se fram emot en ovanligt välmatad Veteranbåtshall 2011.

Den som har med sig växelpengar i fickan kan dessutom starta Mats Stefanssons jukebox, en skön Wurlitzer helt i original från 1958. Lyssna på Jailhouse Rock med en klassisk 50-talsbåt i trä, rätt framför dig på mässgolvet i Veteranbåtshallen. Vi ses där!

Hallen är projekterad av Mats Snickare AB tillsammans med Västkustens Träbåtsförening och Svenska Mässan. “Det är väldigt viktigt att visa upp oss på Mässan” säger Lars Winckler, ordförande i Västkustens Träbåtsförening. “Mycket av vårt arbete bygger på kontakten med båtpubliken och samarbetet med mässfolket har varit fantastiskt.”
John Brovik

På lördag 5 februari öppnar Båtmässan för 52:a gången på Svenska Mässan i Göteborg. På årets mässa, som arrangeras 5-13 februari, presenteras närmare 20 världspremiärer. Det är fler än någonsin tidigare. Lägg därtill ett stort antal Sverigepremiärer och andra båtar som visas för första gången i Göteborg.

Båtmässan 2011 har lockat cirka 360 utställare och den totala ytan är över 32 000 kvadratmeter.

– All tillgänglig monteryta är utsåld. Det visar att båtbranschen är på väg att återhämta sig. Redan förra året kunde vi se en ökning när det gäller antalet sålda båtar och vi räknar med att den trenden håller i sig, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

I år satsar Båtmässan extra mycket på segling. En hel hall ägnas åt olika seglingsaktiviteter och världens bästa seglare kommer att avlösa varandra på Seglarscenen. Här finns bland andra Pelle Petterson, Gurra Krantz, Magnus Olsson, Magnus Holmberg och äventyraren Ola Skinnarmo.

Det blir föredrag om Americas Cup, Volvo Ocean Race och Whitbread. I seglingshallen visas också den nya Volvo Ocean Race-trofén.

Båtmässan har också lyckats övertala Boris Lennerhov, VD för Gekås, att göra ett av sina sällsynta framträdanden. På scenen i Svedea Café berättar han om sig själv och sitt stora fritidsintresse, som är sportfiske.

Miljön får ett allt större utrymme på Båtmässan.

– Dagens båtfolk prioriterar miljöfrågorna och intresset för energieffektiva motorer ökar, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat.

Flera utställare visar miljövänliga modeller. Greenline 33 och Jens 28 är två hybridmotorbåtar som drivs av både diesel och el. Greenline har dessutom solceller på taket. Catch 7.5 är en miljöbåt som drar 0,4 liter bensin i 22 knops fart. Carlanders Båtvarv presenterar en Westfjord 26 med elhybridmotor.

Veteranbåtshallen bjuder på många nyheter. Fokus ligger i år på renovering av träbåtar, rena nybyggen och allt som krävs av material, teknik och utrustning för att hålla en träbåt i form. En av publikdragarna blir nyrenoverade Nostalgia, en 55 år gammal kabinbåt från Karlskrona vars renovering har kostat drygt 850 000 kronor.

Info: www.batmassan.se

Heleneborgs Båtklubb har utsetts till Årets Båtklubb 2010. Heleneborg var en av alla de klubbar som nominerades av Båtlivs läsare och slutligen valdes ut av en jury. Prisutdelningen (bilden) hölls på Båtmässan i Göteborg 4 februari. Prisutdelare var Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen med 165 000 medlemmar.

Juryns motivering till att välja Heleneborgs BK till Årets Båtklubb 2010 lyder så här:

”Heleneborgs Båtklubb har i sin verksamhet visat gott kamratskap, skapat trivsam samvaro, gott sjömanskap, arbetat med sjösäkerhet och har förståelse för en god miljö. Klubben har på ett föredömligt sätt satsat på sociala arrangemang för att stärka gemenskapen. Båtklubben var en drivande kraft bakom Båtklubbarnas dag i Stockholm i augusti 2010, något som för allmänheten på ett positivt sätt lyfte fram båtklubbarnas betydelse. Klubben värnar också om det traditionella båtlivet och medlemmarna har en av landets finaste samlingar av äldre träbåtar.”

Heleneborgs Båtklubb. Foto: Stefan Iwanowski.Stefan Iwanowski Foto: Roland Brinkberg.

Kommentarer

Roger Châtelain 15:50:27 2012-02-24

The best Bätklubb in Sweden,
Congratulations,

Roger

På Båtmässan i Göteborg 5-13 februari möter Svedea Båtförsäkring för första gången en större publik. Sveriges nyaste bolag inom båtförsäkring gör entré med ett tydligt budskap – ”Vi vill göra det enklare med försäkring”. Svedea har vänt på alla stenar och sätter en ny standard för både kundservice, produkter och skadehantering.

Svedea Båtförsäkring är inte mer än månader gammalt men tar snabba steg in på marknaden för fritidsbåtsförsäkring. När båtsäsongen i samband med Båtmässan drar igång på allvar deltar man som officiell partner.

– Nu är vi ordentligt på banan och ser verkligen fram emot att få träffa kunderna öga mot öga, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea. Vi har gjort vad vi kunnat för att förenkla för kunderna, våra försäkringspaket är ett bra exempel på detta.

Svedea offentligör i samband med Båtmässan ett samarbetsavtal gällande skadejour och assistans. Avtal har slutits med Nordic Maritime Services Stockholm, bolaget bakom Kustradiostationen Stockholm Radio och Sjöassistans.

– Våra kunder får tillgång till en skadejour som är bemannad dygnet runt med kompetent och sjökunnig personal. Att ha bogseringshjälp på ett telefonsamtals avstånd är en stor trygghet för de flesta båtagare, säger Jonas Roberts.

Svedea Specialförsäkring har som ambition att ta en ledande position i de nischer man verkar. Att anstränga sig mer är centralt hos Svedea, likaså att lyssna på kunderna.

– Våra medarbetare har hur mycket erfarenhet som helst av både båtliv och försäkring. Men det räcker inte för oss, vi vill gå på djupet med vad kunderna vill att vi ska vara. Att fråga och lyssna är därför en del av vår produkt- och verksamhetsutveckling, säger Pär Pettersson, VD för Svedea. Vi fortsätter det arbetet på båtmässan.

Info: www.svedea.se

Efter ett års uppehåll arrangeras återigen Lysekil Women’s Match i Lysekil, den 1 till 6 augusti 2011. Världscuptävlingen i matchracing för damer förväntas återigen att samla världseliten

— Det är mycket tillfredställande att Preem är tillbaka som huvudsponsor, säger initiativtagare och projektledare Anna Holmdahl White på Sailnet Lysekil AB. Trycket från såväl seglare som publik har varit stort och vi kan lova ett arrangemang av världsklass när vi nu gör come back i Lysekil.

Michael Löw, koncernchef på Preem AB, som nu påbörjar ett 3-årigt samarbete tillsammans med Sailnet Lysekil, kommenterar:

— Både seglingens lokala förankring och samarbetet med Sailnet gör att vi ser fram emot att fortsatt vara huvudsponsor för evenemanget. Det här är en långsiktig satsning där vi ser den stora nyttan både lokalt och kommersiellt.

Lysekil Women’s Match 2011 förväntas samla tolv av världens främsta kvinnliga matchracinglag och för det sportsliga arrangemanget står som tidigare Lysekils Segelsällskap Gullmar, med Lysekil som värdstad.

— Arrangemanget spelar en viktig roll för såväl våra invånare som våra näringsidkare. Seglingarna har sedan starten vuxit till ett av de största publika evenemangen i Sverige och är därför mycket viktigt ur turistekonomisk synvinkel, säger kommunstyrelsen ordförande Roland Karlsson.

I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken. Klipporna kring Kyrkeviksbukten i Lysekil är den perfekta arenan för såväl hängivna seglingsfantaster som barnfamiljer. Förutom den publikvänliga arenan och kringarrangemangen, gör prispengarna tävlingen världsunik i sitt sammanhang.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Länsförsäkringar, som försäkrar flest fritidsbåtar i landet, erbjuder från och med årets båtsäsong marknadens enda båtförsäkring där en olycksfallsförsäkring ingår utan extra kostnad. Försäkringen ger därmed inte bara skydd vid de flesta skador som kan drabba en båt utan gör det även tryggare för människorna på och runt båten.

Varje år sker allvarliga olyckor där fritidsbåtar är inblandade. Det gör att det finns ett behov av olycksfallsskydd för dem som vistas på sjön. Länsförsäkringars ambition har därför varit att utveckla och förbättra båtförsäkringen så att den möter det behovet.

– Vi kan inte förhindra att det sker olyckor till sjöss, men vi kan göra vad vi kan för att informera om hur man förebygger dem. Det finns mycket man som båtägare själv kan göra för att förebygga olyckor, exempelvis att anpassa farten och följa vanligt båtvett. Skulle olyckan ändå vara framme är det viktigt att ha en försäkring som ger ett bra skydd. Vår förbättring av båtförsäkringen gör den till marknadens mest kompletta skydd för båtägare, säger Anders Wiklander, marknadschef Hälsa på Länsförsäkringar.

Länsförsäkringars båtförsäkring ersätter sjöskada, uppläggnings- och transportskada, brandskada, stöld, skadegörelse, ansvarsskada och rättsskyddsskada. Och nu också kostnader och invaliditet vid olycksfallsskador på människor där båten är inblandad.

– Det kan till exempel vara när man är ute till sjöss med familj och vänner eller olyckor då man arbetar med båten under våren och hösten. Försäkringen gäller för upp till 12 personer, säger Rikard Elleberg, produktspecialist Båt på Länsförsäkringar.

Lagom till årets båtsäsong, under maj månad, lanserar Sjöfartsverket en applikation för mobiltelefonen där man får tillgång till information om vindstyrka, vindriktning och vattenstånd. Uppgifterna, som är i realtid, kommer från ett 60-tal mätstationer runt Sveriges kust samt i Vänern.

– Båtlivet är en av flera viktiga sektorer för Sjöfartsverket, säger Jonas Vedsmand, marknadsdirektör. Här såg vi chansen att använda data som redan fanns på Sjöfartsverket och göra den tillgänglig även för båtlivet. Det är första steget i vår strävan att ta fram fler tjänster för båtlivet för ökad sjö- och miljösäkerhet.

På Båtmässan i Göteborg visas applikationen ViVa för första gången. Det kommer också finnas chans att få en förhandstitt när det är dags för Allt för sjön på Älvsjömässan i mars.

Med hjälp av informationen i ViVa kan alla som är på väg ut eller redan befinner sig till sjöss i förväg ta reda på hur förutsättningarna ser ut på olika platser längs en planerad rutt. På så sätt kan man anpassa sig efter om det verkar vara hårda vindar, oönskad vindriktning eller lågt vattenstånd. För andra, som exempelvis windsurfare, kan det vara positivt att hitta platserna där det för tillfället blåser mer.

Den version av ViVa-appen som lanseras är en testversion och kommer att finnas tillgänglig på Appstore och Android Market.

Info: www.sjofartsverket.se/mobilviva

Att ha sin båt på släp efter bilen är inget ovanligt. Men vad händer om man vänder på steken och låter båten dra bilen på en flytande trailer? Volkswagen presenterar nu en nyhet på Båtmässan i Göteborg – för första gången har man tagit fram ett släp, Pontoon, som gör det möjligt att ta med sig bilen på sjön.

Nu finns chansen till en enklare och bättre båtsemester, när följande scenario kan bli verklighet: Man kör bilen mot hamnen med båt på släp efter. Väl framme vid vattnet sjösätts båten och man vänder på släpet. När man kastar loss åker bilen med på släp efter båten. Väl framme är det bara att köra upp bilen på land.

– Att tänka tvärtom och våga förverkliga okonventionella idéer är något som vi på Volkswagen uppmuntrar. Vi är övertygade om att det är en förutsättning för att komma framåt i utvecklingen och lägga grunden för framtidens viktigaste innovationer, säger Patrik Kilenius, chef för Volkswagen Göteborg.

Pontoon är en helt ny uppfinning som premiärvisas på Båtmässan i Göteborg 5-13 februari. Än så länge finns släpet därför bara som prototyp i ett exemplar.

– Flera av Volkswagens mest populära bilar togs först fram som prototyper, till exempel kom VW Golf som prototyp 1974. Det är startskottet för alla framgångsrika produkter, säger Patrik Kilenius.

Fakta Pontoon
Släpet Pontoon är tillverkat i ett material som heter Monopan – en stark cellplast med luftbubblor i. Materialets struktur påminner om en bikupa, med celler av luft genom hela byggnationen. De är ca 3 kubikmeter luft i Pontoon vilket ger en bra flytkraft.
Bärkraft: ca 2800 kg
Längd: 4,2 meter
Vikt: 185 kg

För att se Pontoon besök Volkswagens monter B10:21 på Båtmässan, Svenska Mässan i Göteborg 5-13 februari 2011.

Genom att sluta slösa energi kan världens länder till år 2050 klara sin energiförsörjning inklusive transporter med hjälp av förnybar energi. Det är möjligt med en mix av kända, energieffektiva lösningar och energi från sol, vindkraft, geotermisk energi och biobränslen. Att fasa ut de fossila bränslena sparar upp till 4 miljarder euro per år vid 2050. Men världens ledare måste börja satsa nu för att lyckas. Det visar en ny global energirapport som Världsnaturfonden WWF lanserar idag.

– Det här är den första globala energirapport som gjorts utifrån ett hållbarhetstänkande. Den viktigaste signalen till Fredrik Reinfeldt och Europas statsministrar som möts i Bryssel 4 februari är att satsa på kraftfulla effektiviseringar. Då kan vi nå en framtid som är energisäker och bygger på förnybara resurser med minimala koldioxidutsläpp. Att nå 100 procent förnybar energi till 2050 är ett ambitiöst mål och en stark signal till handling. Men vi är övertygade om att världen kan klara utmaningen, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.

Rapporten ”The Energy Report:100% Renewable Energy by 2050”, bygger på ett globalt scenario, som omfattar all energianvändning, inklusive transporter. Slutsatserna är att världens invånare kan få en hållbar energiförsörjning genom effektivisering och satsning på förnybar energi. Idag tvingas 2,7 miljarder människor laga mat över öppen eld med allvarliga hälsoproblem som följd och 1,4 miljarder människor saknar eller har ojämn tillgång till elektricitet.

– Genom att satsa på nya effektiva tekniska lösningar och energismarta åtgärder i bostäder, i industrin och i våra transporter kan vi starta omställningen som också gynnar gröna jobb, säger Håkan Wirtén.

Idag kommer 80 procent av vår globala energiförsörjning från fossila bränslen, som olja, naturgas och kol. Cirka 20 procent kommer från kärnkraft och förnybara energikällor. Enligt rapportens scenario, som utarbetats av Ecofys och WWF, har fossila bränslen och kärnkraft fasats ut till år 2050 och ersatts med en mix av förnybar energi och en ökad andel el. Trots en växande befolkning, ökade behov inom transportsektorn och industrin kan energianvändningen minska med 15 procent. Hälften av elproduktionen beräknas komma från solenergi och 25 procent från vindkraft.

Beräkningarna bygger på att känd teknik används, men målen kan nås snabbare om mer innovativa lösningar införs. Att utvecklingen behöver snabbas på visas inte minst på grund av att 150 000 människor redan förra året dog på grund av klimatförändringarna, enligt Världshälsoorganisationen (WHO). Europa ligger långt framme inom cleantech och klimatinnovationer och har stora affärsmöjligheter att exportera energi- och miljöteknik.

Vid Europeiska Rådets diskussion den 4 februari har Reinfeldt möjlighet att särskilt lyfta frågan om stöd till klimatinnovationer. Det bidrar till ökad energisäkerhet och WWF vill att EUs strukturfonder ska bidra med mer stöd.

– Regeringen måste se vinsterna med att höja stödet till de svenska och europeiska spjutspetsföretag som utvecklar klimatinnovativa lösningar. Då kan Europa med Sveriges hjälp behålla och utveckla sitt ledarskap inom klimatinnovationer, säger Stefan Henningsson, klimatchef på WWF. De globala investeringarna i förnybar energi har ökat med 50 procent de senaste två åren. WWFs energirapport visar dock att investeringarna inom cleantech snabbt måste höjas med 800 procent från de 170 miljarder euro som investerades globalt år 2009 i energieffektivisering och förnybar energi.

– Staten har en viktig roll här genom lagstiftning, striktare standarder, investeringsprogram samt ökade anslag till utveckling av nya lösningar i dialog med alla de klimatentreprenörer som finns, säger Stefan Henningsson.

Diesel Power AB har utsetts till svensk distributör för marindieslar från Hyundai SeasAll, vilket är ett dotterbolag till Hyundai och Kia motors. Sedan 2009 har man framgångsrikt utvecklat snabba, tysta och miljövänliga marin-dieslar baserat på Hyundais avancerade och moderna dieselteknologi.

Pressrelease:

På mässan kommer Diesel Power att lansera en 2,2 liters 4-cylindrig motor på 170 hk och en 3,0 liters V6:a på 250 hk. De kan fås i fyra olika utförande; med drev, med backslag, förberedd för vattenjet eller med adapter för befintligt drev (ex. Volvo Penta).

Hyundai SeasAll marindieselar kännetecknas av låg vikt, kompakta dimensioner, tyst och bränslesnål gång. Den tredje generationens common rail bränslesystem (CRDI), piezoelektriska injektorer och avancerade motorstyrningar gör att motorerna med råge uppfyller världens strängaste avgaskrav, till och med US EPA Tier 3 som först träder i kraft 2012.

Cylinderblock av kompaktgrafitjärn (CGI) och turbo med variabel geometri (E-VGT) ger suverän prestanda och kraftfull acceleration redan från låga varvtal. Motorns komfortabla ljudnivå gör att man kan samtala och lyssna på musik utan problem.

– För Diesel Power innebär Hyundai SeasAll ett fantastiskt komplement till Solé och John Deere, vilket gör att vi nu har ett unikt och heltäckande sortiment av marina dieselmotorer att erbjuda våra kunder, säger Peter Nauwerck; VD, Diesel Power AB.

Under första kvartalet 2011 kommer Diesel Power att nyanställa två personer för att stödja lanseringen av Hyundai SeasAll motorer och vidareutveckla återförsäljarnätet. I juni 2011 lanseras dessutom en ny 1,6 liters 4-cylindrig motor på 130 hk.

– Hyundai SeasAll kommer att fortsätta vidareutvecklingen av dieselteknologin med fokus på driftsäkerhet, enastående prestanda, bränsleeffektivitet och körkomfort. Företagets målsättning är att bli en av de främsta tillverkarna av miljövänliga marindieslar, säger Ted Fagerburg; Director International Operations, Hyundai SeasAll Co. Ltd.

Bilden:
Hyundai SeasAll marindiesel D170-S (4 cylindrar, 2,2 liter, 170 hk@3800 rpm, 36 kg·m) till vänster. Hyundai SeasAll marindiesel S250-S (6 cylindrar, 3,0 liter, 250 hk@3800 rpm, 50 kg·m) till höger.

Info: www.dpower.se

Båtmässan står för dörren och på årets mässa storsatsar Volkswagen. Bland annat kommer företaget att premiärvisa en helt ny idé, som ännu bara finns i konceptform, men som visar hur Volkswagen kan göra båtlivet ännu enklare. – Båtägarna är en viktig målgrupp som vi vill nå ut till. Därför är Båtmässan en perfekt marknadsplats för oss, säger Patrik Kilenius, chef för Volkswagen Göteborg.

Båtmässan, som arrangeras 5–13 februari på Svenska Mässan i Göteborg, ser fram emot ett samarbete med Volkswagen.

– Det är väldigt roligt att Volkswagen satsar på mässan och ser det klara sambandet mellan bil och båt. Det blir spännande att få se deras framtidsprodukt, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

Premiärvisningen av framtidsprodukten sker i Volkswagens monter i B-hallen. Under Båtmässan kommer Volkswagen också att synas på flera olika sätt. I en egen monter i en av mässhallarna men också i huvudentrén där en VW-bil med påkopplat släp med båt kommer att möta mässbesökarna.

Allt om Båtmässan, som äger rum 5–13 februari hittar du på: www.batmassan.se

I år finsn det flera möjligheter att träffa en riktig motorexpert på Båtmässan. Wallhamn Marina är en fullservice marina som kan erbjuda ett komplett serviceutbud med riggverkstad, båtreparation, motorservice, installationer och båtvård. Företaget har sina experter inom rigg, båt och motor på plats i montern (D01:02) vid ett antal tillfällen under båtmässan 2011.

Motorexpert på båtmässan i år är Jimmie Tenggren, som har mångårig erfarenhet inom branschen. Jimmie utför service på de flesta typer av motorer, drev och backslag. Dessutom installerar han motorer, GPS-utrustning och elektronik efter önskemål.

Jimmie finns på plats i Wallhamn Marinas monter följande tider under båtmässan 2011:

Måndag 2011-02-07 16:00-20:00

Lördag 2011-02-12 12:00-16:00

Amerikanska Chaparral Boats presenterar en helt ny, stor kombination av bowrider och bobåt. Båtmodellen heter 327 SSX och får världspremiär vid Atlantic City Boat Show. Chaparral säger att de tror att denna modell kommer att ge ett starkare intresse för företagets båtar än någon tidigare modell under Chaparalls 45-åriga historia. Det är den första båten i sin klass som har en fullstor kabin med bomöjligheter och full ståhöjd. Enligt Chaparall har 327 SSX störst innerutrymmen av alla motsvarande båtar i sin klass. De kallar modellen för en ”cabin bowrider”.

– Chaparral har alltid stått för produktutveckling och vi anser att 327 är en av våra mest spännande och nydanade produkter någonsin, säger Jim Lane, VD för Chaparall.

Båtmässan i Atlantic City Convention Center håls årligen och är en av de större i USA.

Chaparral Boats har sitt huvudkontor och sin fabrik i Nashville, Georgia, där de bygger motorbåtar på 18–42 fot. Företaget tillverkar även Robalo utombords fiskebåtar på 22–30 fot.

Info: chaparralboats.com

På Båtmässan i Göteborg blir det världspremiär för norska Askeladden P66 Weekend. Detta är ett helt nytt båtkoncept utvecklat för “erfarna båtägare som önskar något mer än bara en tur på fjorden”, säger Askeladden i sitt pressmeddelande. Båten är 6,6 m lång och mycket lättdriven. På bilden syns Askeladden P66.

Insikten att även båtägarna och båtköparna blir äldre (!) förändrar båtmarknaden på samma sätt som til lexempel bilmarknaden har ändrats. På bilsidan har i stort sett alla tillverkare idag SUV och crossovermodeller att erbjuda sina kunder.

Askeladden P66 Weekend är en båt som är utvecklad enligt samma tankar. Gå ombord, stäng om dig i hytten, vrid på nyckeln och kör ut på sjön – oavsett om det är fint eller dåligt väder. Så enkelt ska det vara att hantera Askeladden P66 Weekend.

Den nya modellen har väldigt mycket plats ombord i förhållande till sin storlek. Den har fyra sovplatser i kabinen, vilket gör den lämplig även för en helgtur med familjen.

Båten har också sittplatser både i kabinen och på akterdäck. Den har pentry med kylskåp, kokmöjlighet och vask. Kabinen är även försedd med en tioalett och ett stort glastak.

Båten är, enligt Askeladden själva, lättdriven och gör 34 knop med en 150 hk utombordsmotor.

Teknisk specifikationer Askeladden P66 Weekend
Designkategori: C
Längd: 6,60 m
Bredd: 2,50 m
Vikt utan motor: 1 500 kg
Personer: 7
Motor max: 111 kW/150 hk
Bränsletank: 140 liter
Vattentank: 40 liter
Hålltank: 40 liter
Fart med Suzuki DF-150 hk ca 34 knop
Fart med Suzuki DF-115 hk ca 28 knop

Info: www.askeladden.no

Den här boken beskriver 360 natur- och gästhamnar från Göteborg till Svinesund. Varje hamn presenteras med ett detaljerat sjökort, en helikopterbild, en beskrivande text och en faktaruta.

På sjökorten hittar du fler djupdetaljer än på vanliga sjökort och plotters. I denna andra utgåva av boken har vi tagit fram ännu mer detaljerade sjökort. I Kosterskärgården har vi fått tillgång till långt mer noggranna sjökortsunderlag genom samarbetet med Hydrographica. I övriga områden har vi själva gjort nya mätningar. Dessutom har vi markerat var det är bäst att förtöja, var bilden är tagen och var du hittar den säkraste inseglingsleden.

Helikopterbilderna och markeringarna ger dig en snabb översikt över varje hamn, med dess atmosfär, faciliteter, inseglingsleder, faror och förtöjningsmöjligheter. Stenar och grund att tänka på speciellt är markerade på bilderna.

Hamnguiderna täcker sommaren 2011 ett område som sträcker sig från Arholma norr om Stockholm till Kirkenes längst åt nordost i Norge. Hamnguiderna är en internationell succé och flera delar har översatts till tyska och engelska.

Bläddra i boken http://mester.lmf.no/filer/hg5sv.html

För 6:e gången anordnas branscheventet Kustkonferensen av Västsvenska Turistrådet, Båtmässan och Sweboat. Årets konferens har temat ”kund i sikte”. För att verkligen få med kundernas åsikter om morgondagens båtliv skapade Västsvenska Turistrådet ett Facebookevent.

Facebook som barometer
Syftet med Facebook-eventet är att lyssna av hur folk som bor, verkar och semestrar längs kusten vill att framtidens båtliv ska se ut och vad som måste göra för att uppnå dessa mål.

– Eftersom Kustkonferensen är till för branschfolk men har temat ”kund i fokus” vill vi på detta sätt ta med oss frågeställningar, tankar och idéer från de som brinner för kust- och båtlivet, säger Anna-Karin S. Öjerskog, projektledare för Kustkonferensen.

Förhoppningsvis blir det en livlig diskussion med många bra idéer.”

Västsvenska Turistrådets arbetar för att stimulera företagande och ekonomisk tillväxt inom turismnäringen i Västsverige. Konkret ska Turistrådet bidra till ökad lönsamhet och nya arbetstillfällen i näringen. Den övergripande inriktningen av verksamheten har en stark fokusering på strategisk utveckling och marknadskommunikation. Utifrån den prioriteringen är Turistrådets organisation baserad på tre affärsområden:
• Marknads- och affärsutveckling
• IT-utveckling, omvärldskunskap, kvalitet och support
• Regional utveckling genom lokal och regional samverkan

Kärnverksamheten inom Västsvenska Turistrådet i övrigt rubriceras enklast med affärsutvecklingsområdena; Måltidsturism, Maritim Turism, Natur- och kulturturism och Mötesindustrin samt Utlandsmarknader. Övrig verksamhet drivs i olika projekt.

Info: http://www.facebook.com/event.php?eid=106069462803445

Här är en kul och praktisk nyhet. Det är en solcellsdriven kombinerad bryggbelysning och altanbelysning. Den tänds automatiskt vid skymning och har ett inbyggt batteri som laddas under dagen. Enkel installation, kabeldragning behövs ej. Tålig, lågprofilkonstruktion i aluminium. Info: www.seasea.se

Här är en ny version av en av världens mest kända knivar, som dessutom är ett väldigt bra redskap i till exempel båten. Victorinox Schweiziska Armékniv WorkChamp är ett oumbärligt verktyg på många sätt. Den är fylld med 21 funktioner som utöver standardverktygen innefattar korkskruv, knivblad, trä- och metallsåg, skruvmejsel och tång.

Victorinox grundades år 1884 av Karl Elsener som skapade den ursprungliga Schweiziska Armékniven. Förutom den ikoniska Schweiziska Armékniven innefattar Victorinox produktkategorier även Reseffekter, Mode, Klockor och Köksknivar, alla av högsta kvalitet och innovativ design med arméstilen som inspiration.

Pris 900 kr.