Simrad Yachting lanserar nu sin helt nya, funktionsspäckade, multifunktionsdisplay med pekskärm; NSS Sport. Den är utvecklad för den marina miljön med mål att vara extremt lättanvänt släpps nu Simrad NSS Sport med en tryckkänslig skärmteknologi, vilket ger enkelt tillgänglighet till den information som behövs för att underlätta och göra båtlivet roligare.
Pressrelease:
NSS Sport ger användaren den perfekta kombinationen av pekskärm, lättanvänd knappsats samt den smidiga vridknappen. Denna kombination ger rätt förutsättningar för att behålla kontrollen och kunna sköta sin NSS Sport oavsett väderförhållanden.
Att peka på skärmen är optimalt för att placera waypoints, fiskesymboler och låsa radarmål. Däremot att zooma i kartan, justera fiskekon, svänga båten via autopiloten eller varför inte, justera volymen på SonicHubTM, görs detta bäst via vridknappen, med NSS Sport får användaren det bästa av två värdar.
Liksom NSE och NSO kommer NSS förprogrammerad med Navionics Silver och är 100% förbered för hela Navionics kartkatalog. Panorering och zoomning går snabbt och effektiv, men är framförallt lättanvänt. En annan viktig del i NSS är den starka, tydliga och lättavlästa skärmen.
Tack vare Simrads unika LED-teknik så blir skärmen inte bara extremt stark i solljus, den kan också dimmas otroligt svag vid mörka förhållanden, samt att den drar extremt lite ström. Att livslängden ökar markant gentemot traditionell teknik är också ett plus.
NSS Sport serien består av NSS7, NSS8 och NSS12. Alla enheter kommer med inbyggd GPS antenn. NSS7 och NSS8 har inbyggda ekolod som standard.
Förutom att NSS Sport är en fantastisk sjökortsplotter och ekolod, så kan den även kopplas till ett Simrad nätverk ombord, vilket gör den kompatibel med Simrads prisvinnande BroadbandRadarTM, StructureScanTM, SonicHubTM, integrerad autopilot kontroll samt med möjlighet att samverka med andra displayer i systemet. NSS Sport är extremt flexibelt och ger möjlighet att utöka nätverket allt eftersom.
Mike Fargo, Simrad Yachtings Produktchef, i en kommentar: “I och med den nya NSS Sport, så har Simrad Yachting nu den mest spännande och kompletta portföljen på marinelektronik marknaden. Oavsätt om du endast behöver en 7” kartplotter eller har mer krav för fiske, segling eller semester, så har vi vad du söker.
Vårt huvudsakliga mål med NSS Sport var att göra det ännu enklare att ta del av kraften, innovationen och fartygskontroller som Simrad kan erbjuda. Navigera till nästa märke, markera ett fiskemål eller vrid upp volymen på musiken – det är nu ännu lättare med vår nya pekskärm”
Leif Ottosson, Navicos VD, säger: “Simrad NSS Sport är ytterligare ett exempel på när ett märke leder utvecklingen vad gäller innovationer. Kombinationen av en tryckkänslig skärm och vridratt gör även den mest kräsna användaren nöjd, man kan alltid använda och ställa in NSS Sport med största noggrannhet och precision.
Med full kontroll på din båt, vilket NSS Sport ger dig, så får du mer tid till att njuta än att oroa dig över instrumenten. Precis som med Simrads övriga navigerings sortiment ger dig NSS Sport full kompatibilitet med Simrads otroligt stora tillbehörsprogram, som t.ex. Broadband RadarTM, StructureScanTM, SonicHubTM och integrerad pilot kontroll. Detta gör att du kan få full kontroll och integration oavsett budget.”
Simrad NSS Sport serien kommer att lanseras i början av maj.
Info: www.simrad-yachting.se
Det går bra nu! I vart fall för de som bygger riktigt stora yachter. Denna extrema lyxmarknad – långt från vanligt skandinaviskt båtliv – växer hela tiden i en till synes omättlig takt. Italienska CRN är ett av de varv som har riktig medvind. På en vecka har företaget sjösatt två stycken helt nya, 43 m långa yachter. Den senaste CRN 43 är byggd i komposit och döptes till namnet “Hana”.
Denna mega-yacht beskrivs av varvet som perket för längre cruising. Det kan vara helt rätt, om man har en plånbok i storlek som ett mindre lands budget…
Den 43 m långa har extremt hög komfort för elva passagerare och nio besättningsmän. Båten är ett resultat av design från CRN och den inetrnationella konsultfirman Zuccon International Project Firm som står för exteriören. Möbler och textilier har designats av företaget Claude Missir Agency.
Varvet beskriver designen som enkel och modern i en stil som varken är klassisk eller extrem.
Alla kabiner, salonger på huvuddäck och övre däck är ytterst påkostade och inredda i förstklassiga material. Dessutom har yachten ett rejält gym för den som inte vill tappa formen under kryssningar i varma vatten med många partyn vid yachtens egen pool.
Huvudsalongen är på 60 kvadratmeter i ett öppet utrymme. I centrum finns ett stort bord byggt i afrikansk ek med en bordsyta i glas. Här finns också stora TV-skärmar, avancerad ljudanläggning och annat som behövs när man kopplar av till sjöss…
Båten har fem gästkabiner – fyra med dubbelbäddar och en med enkelsängar. De är alla inredda efter ett genomgående tema som spänner sig från grått till elfenben.
I maskinrummet finns två stycken huvudmotorer. Det är CATERPILLAR C32-C motorer, som tillsammans ger en toppfart på 15,5 knop och en marschfart på 13 knop. Båten går stabilt i sjön tack vare sju Mitsubishi ARG MSM-5000 stabilisatorer. I ett utrymme på nedre däck finns en båt särskilt för nöjesturer i hamn eller i en egen vik. Det är en Castoldi 18 JET tender. Ytterligare en mindre båt, en Arimar 360, förvaras förut.
Fiskeriverket föreslår begränsningar av nätfiske på Väst- och Sydkusten. Bland annat föreslås nätfiske förbjudas grundare än tre meter före den första maj. Syftet är främst att skydda havsöringen. – Det hade varit önskvärt att Fiskeriverket föreslagit ett totalförbud mot nätfiske innanför tremeterskurvan, men som helhet är förslaget ett fall framåt, säger Anders Karlsson från Sportfiskarna.
Att totalfreda de viktiga grundområdena från fiske med mängdfångande redskap som nät har i många år varit ett av Sportfiskarnas viktigaste krav.
– Vi är inte helt nöjda med Fiskeriverkets förslag som inte går hela vägen, men ser det ändå som en klar förbättring, säger Anders Karlsson.
De viktigaste punkterna i Fiskeriverkets förslag är att på grundare vatten än tre meter:
• Är nätfiske endast tillåtet från 1 maj och fram tills öringens fredningstid infaller.
• Får nät endast stå ute från klockan 16.00 till 10.00, dvs nät får ej stå ute mellan kl 10 och 16.
• Får max 180 meter nät användas.
• Ökas minsta tillåtna maskstorlek till 130 mm i den del av Östersjön som omfattas av förslaget.
– Att tillåta så mycket som 180 meter nät är egentligen alldeles för frikostigt, men det är ändå bra att det införs en tydlig maxgräns. Vi tolkar det som att det stänger dörren för vissa fiskare att fiska med obegränsade redskapsmängder, säger Anders Karlsson.
Sportfiskarna tycker det är bra att regelförslagen skrivits så att de är relativt enkla att kontrollera, men vill ändå höja ett varningens finger.
– Ett totalförbud mot nätfiske på grundområdena hade varit mycket enklare att kontrollera. Det saknas redan idag resurser för tillsynen, konstaterar Anders Karlsson.
Sportfiskarna är även frågande till varför fiskbestånden på kusten norr om Listerhuvuds fyr i Blekinge, där gränsen för förslaget dras, inte får samma skydd.
– Bestånden av havsöring sviktar exempelvis i Stockholms skärgård. Begränsningar av nätfisket längs ostkusten skulle även hjälpa de på många håll svaga gäddbestånden. Vi förutsätter därför att Fiskeriverket återkommer med förslag om regleringar av nätfisket även på dessa kustavsnitt, avslutar Anders Karlsson.
Drygt 2 000 000 liter båtbottenfärg kommer läcka i hav och sjöar från maj-september. Detta går att hindra med alternativa metoder som t.ex. båtbottentvättar. En stor majoritet av Sveriges cirka 900 000 båtar kommer i vår målas med båtbottenfärg. Drygt 2 000 000 liter färg kommer att användas för dessa båtar. Färg och gifter kommer läcka ut i svenska hav och sjöar från sjösättning i maj till upptagningen i september, skriver företaget Boatwasher i ett pressmeddelande.
Pressrelease:
Båttvättar, ett miljövänligare alternativ
Det finns alternativa metoder som gör bottenmålning överflödig och därmed hindrar giftspridningen. Båtägaren kan t.ex. åka till en båttvätt i sommar och borsta bort beväxningen på skrovet. I Stockholms skärgård bottentvättar redan ca. 1000 båtägare regelbundet sin båt i en Boatwasher båtbottentvätt och de blir fler och fler.
Miljardindustri utmanas, men båtlivet kan bli bekvämare, billigare och miljövänligare.
Svenska båtägare lägger varje år tillsammans ca 1 000 000 000 kr på att hålla sitt båtskrov rent från beväxning. Färgindustrin står för större delen av den omsättningen. Det handlar om färg, lösningsmedel, penslar och andra verktyg. Tillkommer gör målningsarbetet som ofta sker under obekväma förhållanden, utomhus, kallt, blåsigt och regnigt. Ett arbete som båtägaren kan slippa om han eller hon bottentvättar istället.
Sms och email talar om när det dags att bottentvätta.
Skärgårdsstiftelsen tillsammans med Länsstyrelsen och Stiftelsen Håll Sverige Rent tillhandahåller en tjänst “Havstulpanlarm” som larmar båtägare när havstulpanerna börjar växa på olika ställen längs Sveriges kuster. Havstulpanprojektet är ett samarbete mellan Skärgårdsstiftelsen, Informationscentralen för egentliga Östersjön och stiftelsen Håll Sverige Rent. Syftet är att öka medvetenheten hos allmänheten och få fler att använda alternativa metoder för att hålla båtbotten ren.
Båttillverkare positiva
Båtmärken som t.ex. Aquador, Alukin, Buster och Flipper ställer sig positiva till att uppmuntra båtköpare att bottentvätta. Flipper Marin i Näsbypark uppmanar redan idag båtköpare att bottentvätta hos Lidingös Boatwasher. Just nu diskuteras ett samarbete mellan dessa båtmärken och Boatwasher Sweden AB där båtköpare ska erbjudas presentkort på bottentvätt vid köp av båt.
Vind i seglen för båttvättar och Boatwasher Sweden AB
Boatwasher Sweden AB, som säljer och marknadsför båttvättarna Boatwasher och har levererat båttvättarna till de 6 båttvättstationer som är i drift idag, har ambitionen att i samarbete med kommuner, hamnägare mfl sätta upp ett nät av båttvättar längs Sveriges kuster. Boatwasher AB uppskattar att det behövs ca 200 båttvättar på sträckan Örnsköldsvik – Strömstad för att betjäna båtägarna i området. Mark- och hamnägare kan antingen köpa eller hyra en båttvätt, eller starta upp båttvättstationen i samarbete med Boatwasher AB.
•ALMI och SEB stöttar Boatwasher AB med lån för expansion av verksamheten.
•Håll Sverige Rent har bidragit till uppstartandet av flera båttvättstationer både genom finansiering av båttvättar och ett stort informationsarbete. Se www.hsr.se/battvatt
•Miljö- och båtorganisationer ställer sig bakom utbyggnaden av fler båttvättstationer, Svenska båtunionen, Naturskyddsföreningen mfl..
•Miljöminister Andreas Carlgren säger att det är prioriterat att snarast fasa ut de giftiga båtbottenfärgerna.
•Länsstyrelsens LOVA-bidrag kan sökas för etablering av båttvättar
•Sannolikt kommer ytterligare 2-3 båttvättar levereras under 2011.
•Odd Klofsten är ny VD sedan februari 2011.
För mer information kontakta:
Info: www.boatwasher.se
Segelbåten Daytripper blev besökarnas förstaval och den tog därmed hem förstapriset i tävlingen Årets Nyhet 2011 som arrangeras av Allt för sjön, Nordens största båtmässa, på Stockholmsmässan. På andra plats kom boken Genvägar i Stockholms skärgård och på tredje plats ett vattentätt fodral vilket gör att en vanlig iPad kan användas som marin plotter.
Tävlingen Årets Nyhet 2011 syftar till att lyfta fram produkter som har ett nyhetsvärde inom design, innovation och miljö. I år blev det en segelbåt, Daytripper, som tog hem förstapriset.
Daytripper är en helt ny dagseglare ritad av designteamet Ocke och Ted Mannerfelt. Den förenar idéer från traditionella segelbåtar och snabba motorbåtar med den senaste designtekniken från bilindustrin. Daytripper drivs med segel eller med elektrisk motor för minsta möjliga miljöbelastning. Inga utsläpp, inget buller, inga störande vågor, står det i en produktbeskrivning över Daytripper.
Andrapriset gick till boken Genvägar i Stockholms Skärgård som kartlägger och presenterar 85 smitvägar som av de flesta klassats som ofarbara eller mycket knepiga att ta sig igenom. Boken har skrivits av förlaget Hydrographica.
Tredjepriset gick till ett nytt fodral till en iPad som inte bara skyddar mot slag och stötar, utan mot vatten också så att den fungerar som fullgod plotter. Fodralet består av polyamid och finns i färgerna svart och vit. Via en vattentät silikon¬plugg kan anslutning för laddning göras även med iPad i fodralet.
– Det är andra året som tävlingen avgörs och montern där samtliga 12 bidrag visats upp i har varit mycket välbesökt under mässan, säger Marie-Louise Johansson, biträdande projektledare för Allt för sjön.
Totalt anmäldes 25 produkter till tävlingen. Av dessa nominerades 12 bidrag av en jury med specialistkompetens inom områdena miljö, innovation och design. De nominerade bidragen ställdes ut på mässan Allt för sjön nyligen där allmänheten kunde se och rösta på bidragen. Röstningen kunde också göras på mässans hemsida. I montern visade elever från Marina Läroverket i Danderyd tävlingsbidragen och besvarade besökarnas frågor.
Reglerna för tävlingen är enkla. Produkten ska ha en tydligt uttalad nyhetshöjd inom minst ett av de tre områdena miljö, innovation och design och produkter som kan delta kan vara en båt, ett tillbehör, kläder eller annat som kan knytas till det marina friluftslivet.
Info: www.alltforsjon.se
Regeringen har idag beslutat att utse 3 722 områden av de svenska Natura 2000-områdena som särskilda bevarandeområden. Beslutet är sista steget i en lång beslutsprocess inom EU och innebär att det slutligt fastställs att dessa områden ingår i nätverket Natura 2000.
– Våra Natura 2000-områden är mycket värdefulla och innehåller stora delar av våra mest skyddsvärda miljöer. Det är mycket positivt att Sverige nu tar detta steg i våra åtaganden i nätverket och ger 90 procent av det totala antalet svenska Natura 2000-områden särskilt skydd, säger miljöminister Andreas Carlgren.
Vad är Natura 2000?
Natura 2000 är namnet på det nätverk av värdefulla naturområden som sedan 1993 byggs upp inom EU. Stora och små geografiska områden avgränsas av alla medlemsstater i ett gemensamt syfte; att bidra till bevarandet av biologisk mångfald inom EU.
Bestämmelserna kring Natura 2000 återfinns i två EU direktiv; Fågeldirektivet (2009/147/EG) och Art- och habitatdirektivet (92/43/EEG). Det senare handlar om bevarande av hotade livsmiljöer (naturtyper) och vissa grupper av växt och djurarter. Direktiven är ett av EU:s viktigaste bidrag till arbetet med att bevara biologisk mångfald.
Den sexfaldige veteranen Magnus “Mange” Olsson har accepterat en inbjudan att bli ambassör dör Volvo Ocean Race Legends Regatta och Reunion. Dessa hålls i Alicante 1-5 november 2011. Förutom Mange Olsson är två andra ambassadörer och seglingskändisar utsedda: Lady Pippa Blake och Sir Chay Blyth CBE, BEM.
Mange är välkänd för sitt fantastiska humör, sitt glada leende och sin blonda kalufs. Han har varit med i Volvo Ocean Race och dess föregångare ända sedan han seglade med rockmusikern Simon Le Bon ombord i Drum i racet som gick 1985-86 (Whitbread Round the World Race).
– Alla som har kappseglat jorden runt vet att det är en stor upplevelse som ger minnen för hela livet. Volvo Ocean Race bygger starka karaktärer och för mig är det en stor ära att få bli ambassadör för tävlingen, säger Mange Olsson.
– Jag kommer att göra mitt allra bästa för att övertyga unga seglare att Volvo Ocean Race är ett måste och jag ser verkligen fram emot att att få vara med om Volvo Ocean Legends och att möta många gamla kollegor och motståndare.
Om Magnus Olsson
• Född i Sverige (62 år gammal)
• Drum 1985-86
• The Card 1989-90
• Intrum Justitia 1993-94 (2nd W60)
• EF Language (vinnande båt) 1997-98
• Assa Abloy 2001-02 (2:a)
• Ericsson 3 2008-09 (skeppare)
• Ericsson 3 vann leget Qingdao – Rio de Janeiro
• Ericsson 3 tid på leg fem 40:05:37:57
Deltagare i Volvo Ocean Race Legends Regatta och Reunion
• Great Britain II/Whitbread Heritage (Maxi) took part in the first five races
• Copernicus 1973-74 (45’: the smallest boat ever to race)
• Rothmans 1989-90 (Maxi)
• Berge Viking 1981-82 (Swan 57)
• Charles Jourdan 1989-90 (Maxi)
En anonym rysk yachtälskare har lagt en order på en ny yacht från holländska Mulder Shipyard. Den omfattar bygget av en Mulder 98 Flybridge. Båten byggs helt i aluminium och är en helt nyutvecklad modell från framtagen av Mulder Shipyard design team. Båten färdigställs under andra kvartalet 2013.
Flybridgeyachterna från Mulder Shipyard har blivit en internationeltl succé. Detta ledande holländska varv levererade en Mulder 98 Flybridge til len kund från Egypten 2010 och sålde nyligen en Mulder 73 Flybridge till en kund från Australien. Den senare hade sett Mulder 76 Flybridge Dutchess vid Auckland yacht show, en båt som levererades 2007 till en kund från New Zeeland. Under tiden har Mulder även byggt flera andra yachter för kunder från Ryssland, Spanien, Tyskland och Italien.
Den nya Mulder 98 Flybridge har en längd på över 30,00 m och en bredd på 6,90 m. Motoriseringen består av dubbla Caterpillar C32 motorer med en effekt på 1 600 hk vardera, vilket ger en toppfart på 22 knop. Båten har bränsletankar som rymmer 17 000 liter, vilket ger en räckvidd på 4 500 Nm vid en fart på tio knop. Skrovet är byggt enligt Lloyds klassifikation.
Interiören i nya Mulder 98 Flybridge omfattar bland annat en rymlig salong med middagsplats för åtta personer. Pentryt om babord har en gång som leder direkt ut på däck. Kabinerna är riktigt lyxigt inredda och ägarhytten har bland annat en stor walk-in closet. Yachten har även VIP-kabin och två gästkabiner m m.
Info: www.muldershipyard.nl
Havet och dess djurliv väcker beundran och förundran hos många människor. Vissa djur har vackra färger, andra byter kön och någon har tänder i magen. Lär känna över 100 fascinerande djur och växter på Havets Hus i Lysekil, från småfläckig rödhaj till död mans hand. Alla med anknytning till Västerhavet.
Akvariet erbjuder många spännande upplevelser. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Känn på sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvarier, lär lekfullt på Havets Hus strandskola, inspireras av en guidad tur, se dykare som matar djuren och delta i olika temahelger. Utbudet av aktiviteter varierar under året.
Årets utställning – HAVSMONSTER nu med SILLKUNG
I maj 2010 flöt en sillkung i land i Bovallstrand och hittades av Kurt Ove Eriksson. Han ringde Havets Hus och akvarietekniker Roger Jansson som blev eld och lågor över fyndet. Tack vare det unika fyndet och ett aktivt pressarbete spreds nyheten över världen. I utställningen finns ett axplock av artiklar från världens alla hörn. Kurt Ove invigde en fantastisk modell tillverkad av Bo Wessman i början av februari 2011. Modellen är en avgjutning av sillkungen som flöt iland, som sedan Bosse förtjänstfullt kompletterat och dekorerat.
Sillkung är en unik fisk och räknas som världens längsta benfisk. Den kan troligtvis bli över 11 meter lång! Den finns i alla oceaner men påträffas mycket sällan, bara några få gånger per år. De flesta har hittats i Mexico och Japan. Man tror att den lever från havets yta ned till ca 1000 meters djup. Enligt nordisk folktro simmar den först i sillstimmet och förutspår riklig fångst, därav dess namn. Senast man såg en sillkung i svenska vatten var år 1879.
Havsmonsterutställningen
Havet har alltid eggat människors fantasi. Det till synes oändliga blå vattnet med de stora oåtkomliga djupen där vad som helst kan gömma sig, vad behövs väl mer för att skrönor och myter ska uppstå? Kraken, midgårdsormen, sirener och havsgalten är alla mytiska havsmonster från olika delar av världen. Till och med Gullmarsfjorden har sin egen myt – Sjöormen i Gullmarn! Men gemensamt är att de flesta myter har ett uns av sanning i sig. Myten om kraken kommer nog från sjöfarare som stött på jättebläckfiskar ute till havs, medan de som mummlar om sirener nog har sett sjökor – de kallas till och med sirendjur! Myter om havsormar brukar förklaras med simmande tumlare. När de simmar i grupp blir det ett böljande mönster, inte helt olik hur en lång jätteorm skulle se ut om den simmade vid ytan. Men hur är det egentligen, finns det då havsmonster? Ja, havsmonster har funnits nästan lika länge som det funnits djur på jorden! Men de har sett olika ut från tid till annan. På Havets Hus får du under 2011 lära känna några verkliga och mytiska havsmonster, trovärdigt återgivna i modeller och bilder.
Havets Hus kalendarium 2011
v.6, 12/2, Invigning av utställningen Havsmonster nu med sillkung
v.7-8, 12/2-27/2 Sportlovsaktiviteter på Havets Hus
v.12 , 22/3 Världsvattendagen
v.16, 16-25/4 Påsklovsaktiviteter på Havets Hus – Kärlek under ytan!
v.20 Gullmarsgymnasiets marinbiologer presenterar projektarbete
v.20 ,21-22/5 Tumlarens dag & Rödlistehelg
v.24-33 Sommarlovsaktiviteter
v.26-32 Sälsafari
v.27, 4-8/7 Västerhavsvecka i samarbete med Västra Götalandsregionen
v.27, 4/7 Hajsläpp, återinplantering av märkta småfläckiga rödhajar
v.26-30 Strandskola
v.29 & 31 Hav & Land sommarläger
v.38 24-25/9 Hummeraktiviteter
v.40-44 Höstaktiviteter på Havets Hus
v.52, 27-30/12 Jullovsöppet på Havets Hus
Info: www.havetshus.se
Yamaha stänger nu ännu fler fabriker i Japan på grund av tsunamin som har drabbat landet. Nu gäller det framför allt Furkuroi South fabriken, där företaget monterar utombordsmotorer. En del motorer ska färdigställas delvis med komponenter som redan finns i lager, men från och med fredagen stoppar produktionen. Detsamma gäller för Yamahas fabrik i Kumamoto, som tillverkar mindre utombordsmotorer.
På ferdag kommer mer information om hur Yamaha ska göra med fabrikerna. Främst verkar det vara tillgången på komponenter som inte fungerar efter katastrofen.
Fabriken i Kuramatsu, som tillverkar vattenskotrar, är i samma läge som de övriga fabrikerna i koncernen och kommer troligen också bara att kunna montera färdiga maskiner till och med fredag.
Suzuki uppgav på onsdagen på en av företagets hemsidor att företaget kommer att vara i drift till och med torsdag elelr fredag.
Honda har inte gett några närmare besked om hur de ska göra, men utombordartillverkningen kan komma att stoppas på grund av komponentbrist.
Yanmar är också drabbat av katastrofen. 34 av företagets försäljnings- och distributionscenters i Japan skadades vid jordbävningen och den efterföljande tsunamin.
Svenska Sail Racing International AB investerar ytterligare i företagets internationella expansion. Företagets vision är att erövra flera stora marknader i världen. Sail Racing tar därför hjälp av seglingsprofilen Magnus Holmberg.
Magnus Holmberg är mycket välkänd i kappseglingskretsar, både som seglare och som marknadsförare. Inte minst för hans arbete med Match Cup Sweden, där han har varit en mycket aktiv seglingsdeltagare i World Match Racing Tour. Magnus har även varit en av skepparna på det svenska syndikatet Victory Challenge i Americas Cup 2007.
Magnus kommer att arbeta som “team sponsor manager” och strategisk rådgivare åt Sail Racing i internationella kontakter med team, projekt och syndikat.
Magnus är dessutom en väl erfaren och viktig medlem av
Sail Racing Test Team, där han hjälper till med utvecklingen av nya produkter för Sail Racings utbud.
– Jag har jobbat med Sail Racing i många åroch har haft glädjen att följa utvecklingen av varumärket och produkterna, säger Magnus Holmberg.
– Nu ska vi arbeta ännu närmare varandra, vilket är spännande. Jag ser verkligen fram emot att få använda min erfarenhet från seglingen och hur man bygger team och projekt.
Magnus Holmberg började sitt arbete för Sail Racing 15 mars.
Info: www.sailracing.se
Sail Racing (SR) ingår samarbete med Yantai Leading Yachts Int (YLY) för att utveckla en klädkollektion för segelbåten Daytripper som lanserades på Allt för sjön i Stockholm. Avsikten är att komplettera Daytripper med kläder i samma designspråk, detta är inte minst viktigt på den kinesiska marknaden där intresset för segling och seglingskulturen är stor, men historik och tradition saknas. Samtidigt är det klart att Huges Marina blir ensamförsäljare av Daytripper i Sverige. En båt ställs ut på invigningen av Huges nya showroom i Stockholm kommande fredag.
YLY utvecklar båtar för den moderna människan till den snabbt växande kinesiska marknaden, men vill också förnya den traditionella marknaden i väst.
YLY är ett Svenskt företag verksamt i Kina som är startat och ägs av Nautical Partner Sweden AB, Mannerfelt Design Team och kinesiska investerare. Målsättningen är att utvecklas till en ledande leverantör av miljövänliga båtar i Kina och väst.
Daytripper, som utsågs till MiljöBästa Segelbåt på Allt för sjön av SBU:s Miljökommitté, är designad för den moderna människan med värderingar som miljöaspekter, effektiv fritid, snabbt komma bort från vardagsstressen etc. Samtidigt är båten också otroligt snabb, även i lätt vind, samt enkel att framföra även för en ensam seglare.
Båten tillverkas med hjälp av den senaste teknologin, hela projektet andas nytänkande och innovation, vilket passar väl in på Sail Racings värderingar – form, teknik och material av högsta möjliga kvalitet.
– Vi tar i dagsläget fram en kollektion för projektet, där plaggen grundar sig i befintliga stilar, men som förädlas enligt Mannerfelt Design Teams grafiska uttryck. Inom kort kommer vi att samla personer från både design och produktion från Sail Racing och Mannerfelts för att tillsammans skapa en helt unik kollektion för projektet, säger Henric Wikestam, VD för Sail Racing.
– Sail Racing, som sen tidigare samarbetar med designers från olika branscher, ser detta som ett mycket viktigt och tillfredsställande samarbete. Mannerfelts stora kunskap om arkitektur, båt och bildesign, grafik och form kommer definitivt utveckla varumärket samtidigt som man genom projektet får tillgång till den stora kinesiska marknaden.
– Många ser idag Kinas endast som leverantör av billiga produkter och glömmer att det finns ett stort sug efter västerländska lyxprodukter i Kina och där man också är beredd att betala för dessa, säger Kjell Borking från Nautical Partner och initiativtagare till YLY.
Info:
www.daytripper.se
www.mannerfeltdesignteam.com
www.sailracing.com
Mikroskopiska rester av döda tofsmyggor kan förklara ett par hundra års historia om fiskars livsvillkor, försurning och fiskdöd, i svenska sjöar. Forskare vid Göteborgs universitet har tagit fram en metod att med hjälp av bottensediment visa när och hur fisklivet försvunnit ur försurade sjöar – ovärderlig kunskap för att återställa fisklivet i en försurad sjö.
– Det kan faktiskt liknas vid en tidsresa. Fiskar lämnar knappt några egna rester efter sig när de dör, men om vi istället undersöker förekomsten av organismer som påverkas av fisk kan vi hitta tydliga spår. Genom att studera munrester från tofsmyggor i bottensedimenten från en sjö kan vi återskapa sjöns historia från tidigt 1800-tal och framåt, säger Fredrik Palm vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet.
Försurning av mark och vatten är ett av de största miljöproblemen i modern tid. En stor andel av våra svenska sjöar visar tydliga tecken på försurning, med en omfattande fiskdöd och en kraftigt minskad biologisk mångfald som följd.
Senare forskning har visat på ett tydligt samband mellan fiskdöd och förekomsten av tofsmygglarver i sjöar. Mundelar från tofsmyggors som bevaras i sjöbottnar kan därför användas för att påvisa fiskdöd och andra fiskförändringar i svårt försurade sjöar.
Den nya metoden gör det möjligt att studera försurningens effekter i sjöar där det inte tidigare skett någon provtagning och där historiska uppgifter om fisksamhället saknas. Eftersom bottenprover kan åldersbestämmas kan metoden också ge kunskap om när olika förändringar har inträffat.
– Genom att analysera tofsmyggornas mundelar som vi hittar i bottensedimentet, kan vi säga hur olika fisksamhällen har förändrats. Vi kan inte bara få reda på om fisken har dött ut och försvunnit, vi kan också se hur olika fiskarter har påverkats. Mört är till exempel mer känslig mot försurning än abborre och vi har kunnat visa om sjöar historiskt sett har innehållit mörtfiskar eller ej. Rester från försurningskänsliga djurplankton kan samtidigt användas för att visa försurningsutvecklingen i sjöar.
Då metoden avslöjar hur fisksamhället i en sjö har förändrats de senaste århundradena, kan den också användas för att vrida klockan tillbaka som underlag för hur en biologisk återställning av en försurad sjö bör gå till. Metodens historiska perspektiv gör det också möjligt att kartlägga naturliga variationer i sjöars ekosystem.
Fredrik Palm och hans kollegor har därför genomfört sina studier i västra Götaland och Bohuslän, med speciellt fokus på Gårdssjöområdet i Ucklum, som i många årtionden stått i centrum för svensk försurningsforskning.
Avhandlingen Paleolimnological reconstructions of fish population changes in acidified lakes (Sedimentära rekonstruktioner av förändrade fisksamhällen i försurade sjöar) försvaras vid en disputation på Zoologiska institutionen den 25 mars. Handledare: Torgny Bohlin
Länk till avhandlingen: hdl.handle.net/2077/24148
En dryg vecka efter den förödande jordbävningen och efterföljande tsunami i Japan, har Volvokoncernen kunnat skapa sig en preliminär bild av följderna för koncernen. Bland de omkomna efter katastrofen finns två japanska medarbetare medan en fortfarande saknas.
– Det är en fruktansvärd katastrof som drabbat Japan och jag vet att jag talar för alla i koncernen när jag säger att våra tankar går till våra omkomna och saknade kollegor och deras familjer, men också till övriga drabbade i Japan, säger Volvos koncernchef Leif Johansson.
Efter de genomgångar och reparationer som gjorts beräknas produktionen i UD Trucks anläggningar i Tokyoområdet kunna starta igen i begränsad omfattning 28 mars.
När det gäller underleverantörer pågår ett intensivt arbete med att kartlägga alla led i leverantörskedjan. I nuläget bedöms inte produktionen av lastbilar utanför Japan påverkas i någon större omfattning medan däremot Volvo Construction Equipments produktion av framför allt grävmaskiner i Korea och Kina förväntas påverkas på grund av brist på viktiga hydraulikkomponenter.
UD Trucks har lagt ner stora ansträngningar på att hjälpa sina anställda och få igång produktionen under den svåra situation som nu råder i Japan. Bland annat har bolaget ordnat med hjälpsändningar av mat och andra förnödenheter till drabbade anställda, men man har också ställt i ordning evakueringsplatser på fabriksområdet för sina medarbetare och deras anhöriga.
UD Trucks/Volvokoncernen har erbjudit den japanska regeringen stöd i form av maskiner (främst lastbilar) och pengar till ett sammanlagt värde av 100 miljoner yen (ca 8 Mkr). Viljan att hjälpa jordbävningens offer är stor bland koncernens anställda runtom i världen och Volvokoncernen har därför ordnat en global insamling till Röda Korset för anställda som vill skänka pengar. Volvokoncernen kommer att matcha det insamlade beloppet med en lika stor summa.
I samband med att produktionen låg nere i UD Trucks tre produktionsanläggningar i Tokyoområdet förra veckan, gjordes en genomgång av anläggningarna som visade att skadorna var relativt begränsade.
Nuvarande plan är att starta produktionen i begränsad omfattning igen 28 mars.
Under skalvet skadades även en del kontorsbyggnader, bland annat byggnaden för forskning och utveckling, men även den har nu gåtts igenom och arbetet där beräknas kunna återupptas idag tisdag. Sex av UD Trucks 150 egna service- och återförsäljaranläggningar i Japan har skadats, varav tre svårt.
UD Trucks har den senaste veckan också arbetat intensivt med sina underleverantörer för att få klarhet i när de kan återuppta sina leveranser till UD Trucks. För att underlätta för underleverantörerna att komma igång med sin produktion har UD Trucks bland sina anställda bildat sex olika team som arbetar ihop med underleverantörerna. I nuläget är det dock svårt att bedöma hur pass stor påverkan produktionsstörningarna bland underleverantörerna kommer att ha på UD Trucks. Lastbilsproduktionen utanför Japan bedöms för närvarande inte påverkas i någon större omfattning till följd av problemen för de japanska underleverantörerna.
Problemen för japanska underleverantörer kommer dock att påverka Volvo Construction Equipment som köper viktiga hydraulikkomponenter från Japan. Störningarna beräknas få påverkan på VCE:s tillverkning av framför allt grävmaskiner i Korea och Kina från april och framåt.
Volvokoncernen har ca 9 500 anställda i Japan och tre anläggningar för produktion i Ageo, strax utanför Tokyo. Försäljningen i Japan utgjorde cirka 7 procent av koncernens totala omsättning 2010, där ungefär hälften kom från försäljning av nya produkter och resten från eftermarknadsaffären.
Under nyhetssegmentet på volvokoncernen.se uppdaterar Volvokoncernen löpande sin information angående utvecklingen i Japan.
Docksides är fortfarande den mest säljande båtskon trots sina dryga 40 år på nacken. Denna vår kommer skon i ett antal nya färger för både dam och herr. Mockamodellen Red Suede är bara ett exempel. Den finns i storlekarna 7-13 och kostar ca 1 395 kr.
Övriga färger och modeller hittar du på företagets hemsida.
Info: www.sebago.se
Turkarna är redan där och övriga européer har så smått börjat hitta dit. Nu är det svenskarnas tur att upptäcka underbara Bodrum i Turkiet när den antika staden blir en ny charterdestination. Bodrum är en halvö med små vikar, berg och byar och staden är kanske mest känd för sitt mausoleum, som räknas som ett av världens sju underverk. Här finns en väl utbyggd marina, en lång strandpromenad, discon och butiker som för tankarna till S:t Tropez.
Turkiet har seglat upp som en favorit på svenskarnas favoritdestinationer och det gör att nya turkiska destinationer öppnar upp som charterdestinationer för svenska resenärer. Den senaste är Bodrum, vid Egeiska havet. Den turkiska halvön var populär redan under antiken, och de senaste 20 åren har Bodrum vuxit enormt som modernt turistmål. Bodrum är redan ett kärt tillhåll för många turkar och nu hittar allt fler turister hit även från andra länder. Holländare, tyskar, engelsmän och till och med amerikaner har redan tagit Bodrum till sina hjärtan, och nu får alltså svenskarna en chans när flera charterbolag startar turer till Bodrum.
Förutom den vackra naturen, de långa härliga strandpromenaderna och det vackra turkosa havet finns ett myllrande folkliv, bra shopping och ett uteliv som räknas till landets bästa. Den medeltida korsriddarborgen sätter också sin prägel på staden. Tack vare den friska brisen från Egeiska havet är hettan inte påträngande, ens under sommarmånaderna. Bodrum har inte mindre än 600 barer och diskotek och ett pulserande nattliv som aldrig står still. Många har liknat Bodrum med Turkiets svar på S:t Tropez.
Bodrum har också många bra restauranger i olika prisklasser, där rätter med fisk- och skaldjur är något av en specialitet med dagsfärsk fångst direkt från Medelhavet. Sevärdheter värda att nämna är Museum of Underwater Archeology och Bodrums gamla fästning. Och när man tycker att man har blivit mätt på Bodrum kan man ta en dolmusbuss till närmaste stad eller hoppa på en traditionell gület-båt för att segla vidare till nya oupptäckta vikar.
Fakta Bodrum
Bodrum är en antik stad som tidigare hette Halikarnassos.
Invånare: ca 32 000 Yta: ca 25 km i diameter. Närmaste flygplats ligger 30 km utanför Bodrum.
Svenska charterbolag som har turer till Bodrum: Fritidsresor, Apollo, Ving.
Läs mer om Bodrum på www.bodrumlife.com
Turkiska Turistbyrån har en hemsida med matnyttig information om Turkiet som turistdestination.
Info: www.goturkey.com
En kartläggning som Greenpeace genomfört visar att det finns allvarliga brister i kunskap om och skyddet av Sveriges havsområden. De få ”skyddsområden” som etablerats utsätts för skadlig verksamhet – destruktiva fiskemetoder, dumpning av giftiga muddermassor och övergödande fiskodlingar förstör miljöerna även i akyddsområden. Ansvaret att skapa förutsättningar för skydd vilar på miljöminister Andreas Carlgren.
– Vad regeringen säger och vad regeringen gör är två helt olika saker när det gäller havsmiljön. Skyddet av Sveriges unika havsområden är så dåligt att Sverige nu till och med bryter mot EU-lagstiftning, säger Jan Isakson, ansvarig för havsfrågor på Greenpeace
Resultatet av kartläggningen presenteras i en debattartikel i Dagens Nyheter idag. Studien visar att en stor majoritet, 12 av 14, av Sveriges kustnära länsstyrelser uppger allvarliga kunskapsbrister om vilka naturvärden som finns under ytan i deras havsområden. Idag har bara fem procent av Sveriges havsområden något slags skydd – på papperet, och många skyddsområden har skapats genom att man helt sonika dragit ut gränsen för skyddsområden på land i vattnet.
– Våra hav är i kris. Politiskt slarv har gjort att marina Natura 2000-områden ofta pekats ut godtyckligt och under stor tidspress. Regeringen måste ge länsstyrelserna resurser att genomföra sitt uppdrag och därmed skydda Sveriges unika hav mot de destruktiva verksamheter som tillåts idag, säger Jan Isakson.
Sveriges regering presenterar ideligen ambitiösa havsmiljömål, har undertecknat en rad internationella konventioner och är som EU-medlem skyldig att utse och skydda värdefulla marina naturområden. Men i praktiken ger inte regeringen länsstyrelserna verktygen att genomföra uppdraget.
– EU:s medlemsstater måste senast sex år efter det att Natura 2000-områdena valts ut kunna garantera att miljöer och arter har ett fullgott skydd. Men tidsfristen för att skydda Natura 2000-områdena Fladen och Lilla Middelgrund i Kattegatt gick ut 2010, och regeringen bryter därmed mot EU:s habitatlagstiftning, säger Jan Isakson.
Regeringen måste akut skjuta till mer resurser för inventering och utpekande av nya havsområden att skydda. Den största enskilda bristen i skyddet finns på fiskeområdet. Med undantag för några få pilotprojekt är det fritt fram att fiska i alla ”skyddsområden”. För att fisket ska kunna bli hållbart och inte förstöra viktiga havsmiljöer, måste den svenska regeringen ta sitt ansvar och driva frågan i arbetet med att reformera EU:s gemensamma fiskeripolitik.
På Allt för sjön var det svensk premiär för en av de mest spännande aluminiumbåtarna: XO 240 Cabin. Det är i grunden samma båt som Båtliv har provkört i nr 5-2010, men i det här utförandet är XO 240 försedd med en väl skyddande kabin. Köregenskapern för båten har vi tidigare bedömt som mycket bra med hög säkerhet.
XO-båtarna har fått mycket beröm för sin tuffa design. Det är designern bakom Aquador, Sakari Mattila, som står bakom projektet. Han är skicklig på att hitta det som tilltalar båtköparna och även på att ge båtarna ett tufft stuk.
XO 240 skiljer i grunden ut sig från alla de andra konkurrenterna i aluminiumbåtsfamiljen. Därför var det ett naturligt steg att båten även skulle förses med en kabin.
Båten går bra med 250 hk, men är godkänd för upp till 300 hk.
Tekniska specifikationer
Längd: 7,50
Bredd: 2,28 m
Djupgående: 0,90 m
Vikt: 1 340 kg
Bränsletank: 230 liter
Personer: 8
Bottenvinkel: 24 grader
Info: www..xoboats.fi
Dominique Wavre och Michèle Paret återvände tryggt till hamn på lördagsmorgonen. De angjorde då Mar del Plata i Argentina efter 79 dagar till havs, varav de sista utan mast på båten. Deras båt, med namnet Mirabaud, deltar i Barcelona World Race, en non-stop tvåmans kappsegling jorden runt. Båten råkade ut för ett mastbrott mellan Argentina och Falklandsöarna 12 mars.
Båda besättningsmännen var i god kondition när de angjorde Mar del Plata. Michèle Paret lider dock av sviterna efter en lunginflammation, vilket kräver ytterligare medicinsk behandling.
– Helt klart är vi väldigt besvikna över att återvända till hamn under de här omstädngiheterma i stället för att segla hem till Barcelona under segel, säger Dominique Wavre.
– Men vi är glada för att ha tagit oss säkert i hamn och vi är rörda över det starka stöd vi har fått här i Argentina, där vi möttes av hjälp från armén och personal från Mar del Plata Yacht Club.
När Mirabaud tappade masten befann hon sig 650 Nm öster om Argentina och 450 Nm norr om Falklandsöarna. Paret låg då sexa och kämpade för en pallplats.
Foto: Copyright Jean-Guy Python / Mirabaud
Info: www.dominiquewavre.com