Nyheter

Sebago har presenterat vårens nya jackor i marin stil. Admirals Jacket är en extremt ventilerande jacka med W3 Hi-Vent membran. DVR-finish och tejpade sömmar. Jackan är vind- och vattentät. Fleecefoder i ovandel och insida krage, den har avtagbar huva, loopar för infästning av flytväst och är justerbar i midja. Finns i Navy och Yellow, S-XXXL. Pris 2 995 kr.

Sandy Jacket består av 65% nylon/35% bomull. Huvan är avtagbar. Navy är färgen och storlekarna 34-44. Pris 1 705 kr.

Trendmark AB marknadsför och representerar noga utvalda och världsledande varumärken inom fotbeklädnad och konfektion för aktivt bruk. Trendmark har idag ca 30 anställda, huvudkontor och lager i Billdal söder om Göteborg, samt försäljningskontor i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.

Info www.sebago.se

Det innovativa lastskyddet CHOK-A-BLOK introduceras på den svenska marknaden av Byggplast & Båtprylar AB på årets Båtmässan i Göteborg. CHOK-A-BLOK används för att skydda gods under transport från skador som kan orsakas av illasittande eller dåligt skyddade spännband.

Pressrelease:

CHOK-A-BLOK är idealisk för båtägaren för skydd av båten vid trailertransport och för båthandlare och varv som lastar och flyttar båtar dagligen.

Designad och tillverkad i England är CHOK-A-BLOK ett perfekt exempel på “nöden är uppfinningarnas moder”. När professionella seglaren Alister Richardson blev tvungen att reparera en båt som hade skadats under en transport från USA till Storbritannien på grund av otillräckligt skavskydd från spännbanden, vände han sig till sin far Alec, en professionell ingenjör med 44 års erfarenhet, att komma med en bättre lösning.

– Branschpraxis är att klippa bitar av skum eller filt till önskad storlek och sedan placera dem mellan spännbandet och båten som ett form av skydd, säger Alister.

– Men eftersom lasten rör sig på långa transporter eller vid sjötransporter, kommer även spännbanden att flexa och röra på sig. Löst ditlagda skydd kommer att glida ur och lämna gelcoaten oskyddad för skavmärken från spännbanden. Under två års tid har vi nu förfinat konstruktionen av CHOK-A-BLOK.

– Som en av de största leverantörerna av båttillbehör i Sverige är en av våra viktigaste uppgifter att erbjuda våra marina återförsäljare ett optimalt utbud av efterfrågade produkter till konkurrenskraftiga priser, säger Anders Johem, Marknadschef på den svenska distributören Byggplast & Båtprylar AB.

Lastskyddet CHOK-A-BLOK finns att köpa i Sverige via Byggplast & Båtprylar AB. Pris 59 kr.

Info: www.chok-a-blok.com

Fiskars nya Drive-båtar med aluminiumskrov presenteras för första gången på vårens båtmässa i Göteborg, Stockholm, Oslo och Helsingfors. Drive båtarna har tagit inspiration av sportbilar och omfattar fem modeller inför båtsäsongen 2011: Drive 50, Drive 56SC, Drive 56C, Drive 66DC och Drive 66HT.

Den minsta Drive-modellen är ny för i år: den fem meter långa pulpetbåten Drive Open 50 med dubbelkonsol. Drive 56-modellerna, som lanserades förra sommaren och som presenteras för första gången på mässan, är 5,6 meter långa öppna båtar: mittkonsolbåten Drive Sport Console 56 och den genomgångbara Drive Convertible 56 med vindruta.

Den större, och även den helt nya, modellserien Drive 66 består av de 6,6 meter långa utflyktsbåtarna Drive Daycruiser 66 och Drive Hardtop 66.

De nya modellerna har designats av de svenska båtkonstruktörerna Ocke och Ted Mannerfelt, kända för sina tävlings- och sportbåtar, i samarbete med Fiskars Boats. Målet var att skapa en säker båt med utmärkta köregenskaper som förnyar det traditionella tankesättet.

Drive Open införlivar egenskaperna hos Fiskars premium-båtserie i marknadens populäraste båtklass. Fem meter långa Drive Open är en elegant och sportig öppen båt med dubbelpulpet.

Båtens aluminiumskrov har tillverkats med 50 års erfarenhet och utnyttjar Fiskars Boats Aluminum Hull Technology koncept för att konstruera styva, säkra, snabba och stryktåliga aluminiumskrov. Det finns separata säten på förarens och kartläsarens platser. Dessutom finns det sittplatser på den bakre bänken och på bänkarna framför pulpeten, som har generöst med förvaringsutrymme.

Sittbrunnen i Drive Open öppnas upp i en T-form i fören, vilket gör det lätt att gå fram när man ska förtöja båten och stiga i land. Båten har stabila räcken, och baktill på båda sidor om motorbrunnen finns det jämna ytor att stå på. Den ergonomiska pulpeten rymmer enflush-monterad plotter och sittbrunnen skyddas på båda sidor av höga vindrutor med stabila räcken.

Den rekommenderade motoreffekten för Drive Open 50 är 50–60 hk.

Drive Daycruiser 66 är en rymlig och sportig Daycruiser för dagsutflykter och friluftsbruk. Sittbrunnens rymliga U-formade soffa och förarens och kartläsarens säten bildar ett trivsamt sällskapsutrymme.

Drive Daycruiser är en utflyktsbåt i full storlek med Fiskars Boats Aluminum Hull Technology i skrovet för optimal hållfasthet, tysthet samt köregenskaper. Skrovet är lättskött och oerhört styvt.

DC kabinen har en öppen planlösning där man kan passera genom sittbrunnen till fördäcket. Det finns höga räcken i fören och man kliver in i kabinen genom den öppningsbara mittrutan och den stabila trappan. Kappluckan med integrerad stege glider in i den vänstra pulpeten och bildar en gång till förhytten, som har kojplatser för två personer. Förhytten får ljus genom två fönster, som skyddas från regnvatten och stänk under vindrutan även då de är öppna.

Standardutrustningen i Drive är hög och innefattar t.ex. hydraulstyrning, textilklädda säten och ikapell. Drive Daycruiser 66 är 6,6 meter lång. Den rekommenderade motoreffekten är 135–175 hk.

Drive Hardtop 66 är en nöjes- och turbåt för familjen med aluminiumskrov med Fiskars Boats Aluminum Hull Technology i skrovet för optimal hållfasthet, tysthet samt köregenskaper. Som modern efterföljare till de klassiska hardtopbåtarna erbjuder den mångsidiga utrymmen även vid längre resor och övernattning.

Drive Hardtoptaket erbjuder föraren ett utmärkt vind- och stänkskydd. Hytten är genomgångbar, vindrutan öppnas i mitten och fördäcket har höga och stabila räcken av rostfritt stål.

Aluminiumskrovet är ovanligt för en båt i den här storleksklassen och är lättskött, oerhört styvt och hållbart. Drive har lagt ner mycket arbete på att dämpa ljudet från skrovet och båten är tyst i alla hastigheter.

Standardutrustningen i Drive Hardtop är avsevärt mycket bättre än vanligt och innefattar t.ex. textilklädda säten och ikapell. Utflyktsutrustningen kan vid behov utökas med fabriksinstallerad extrautrustning, som t.ex. Origospis, som monteras i den vänstra konsolen och ett pentry, som placeras bakom föraren.

Drive 66 Hardtop är 6,6 meter lång. Den rekommenderade motoreffekten är 135–175 hästkrafter.

Båtarna utrustas med Mercurymotorer och Brunswick Marine ansvarar för distributionen i Norden.

Info: www.driveboats.com

Båtlivet ökar och bedöms fortsätta så i framtiden. Det gör också den internationella konkurrensen och miljökraven. Sammantaget står hela fritidsbåtssektorn inför krav på förändring som behöver mötas av ny kunskap och kompetens, nya idéer och produktionsmetoder.

Mariningenjör Produktion är den första utbildningen inom Yrkeshögskolan för marin teknik, genom att Högskolecentrum Bohuslän blivit beviljad den tvååriga yrkeshögskoleutbildningen ”Mariningenjör Produktion 400 Yh-poäng” i stark nationell konkurrens.

Yrkeshögskolan för marin teknik, har som strategi att erbjuda ett unikt innehåll och utbildningen kommer att förse stora delar av fritidsbåtbranschen i Sverige med spetskompetens. Utbildningen syftar bland annat till helhetssyn på fritidsbåtsproduktion och att förena hantverkskunnande med modern industri och höga miljökrav.

Högskolecentrum Bohuslän finns i Uddevalla och är huvudort för utbildningen. Distansorter är Kungälv, Ronneby, Västervik, och Östhammar. Genom denna distribution via distansteknik, kan mycket stora delar av det marintekniska klustret öka sin kompetens samtidigt.

Yrkeshögskoleutbildningen Mariningenjör Produktion startar vid två tillfällen: hösten 2011 och hösten 2012.

Skolorna ställer ut i monter D 03:12 på Båtmässan 2011 i Göteborg.

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon har träffat ett samarbetsavtal med den världsledande dieselmotortillverkaren MAN Diesel & Turbo SE, med runt 12 700 anställda, kring marina applikationer av Opcon Powerbox-tekniken.

Samarbetet syftar till att exploatera möjligheterna i att kombinera Opcons teknik för energieffektivisering och produktion av el ur spillvärme med MAN Diesel & Turbos marknadsledande dieselmotorer för sänkt bränsleförbrukning och minskade utsläpp.

Opcon arbetar sedan tidigare med en referensinstallation tillsammans med Wallenius Marine, som också stöds av Energimyndigheten, på en MAN B&W 8S60ME-C8 motor.

– Samarbetet med MAN och deras intresse för den energieffektivisering som vår Opcon Powerbox erbjuder också vid fartygsdrift är ytterligare ett viktigt steg för Opcon. Med höga oljepriser och den växande globala handeln som driver transporter till sjöss ser vi stora möjligheter för vår energieffektiva waste heat recovery-teknik. Marinsidan har alla förutsättningar att bli ett av de främsta marknadssegmenten för Opcon Powerbox på lite sikt, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef för Opcon.

Opcon Powerbox är Opcons egenutvecklade produkt för produktion av ny CO2-fri el från främst spill- och restvärme redan från 55 grader Celsius och är en del i Opcons satsning på Waste to Value. Opcon Powerbox kan installeras bl.a. vid större processindustrier, kraftverk eller större dieselmotorer såväl till havs som på land och kan producera upp till 6 000 MWh per år.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd mer än 50 miljoner dollar på leverans av el- och framdrivningssystem till två nästa generations kryssningsfartyg som ska byggas av Meyer Werft vid deras varv i Papenburg, Tyskland, på uppdrag av Norwegian Cruise Line. Ordern bokades i fjärde kvartalet.

Meyer Werft, grundat 1795, är känt för att bygga stora, sofistikerade kryssningsfartyg. Vart och ett av de nya fartygen är på 143 000 bruttoton och kommer att ta över 4 000 passagerare. Det gör dem till de två största kryssningsfartygen som någonsin har byggts i Tyskland.

ABB:s leverans ska bidra till maximal energieffektivitet, förbättrad manövrerbarhet och tillförlitlig kraftförsörjning av framdrivningssystemet samt svara för all elanvändning ombord.

– ABB:s heltäckande lösningar för våra kunder i den marina sektorn säkerställer tillförlitlig kraftförsörjning ombord, såväl som tekniskt avancerade framdrivningssystem som hjälper båtarna att navigera snabbt och säkert, med mindre bränsle, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation.

– Vår pålitliga och energieffektiva utrustning hjälper rederierna att minska bränsleförbrukningen och minska sin miljöpåverkan. Tekniken bidrar dessutom till ökad komfort och säkerhet för passagerarna.

Beställningen omfattar system för kraftgenerering och eldistribution, propellermotorer och två 17,5 MW framdrivningssystem inklusive transformatorer, frekvensomriktare och Azipod® XO framdrivningsenheter. ABB:s energieffektiva system Azipod kräver mindre bränsle än traditionella system och ger bättre manövrerbarhet i alla olika driftförhållanden.

Med huvudkontor i USA har Norwegian Cruise Line en 44-årig historia av innovation inom kryssningsresor. Fartygen ska enligt plan levereras och driftsättas under våren 2013 respektive 2014.

Swarovski lanserar två nya ljusstarka fältkikare i Swarovisionfamiljen, EL 10×50 och EL 12×50. De är främst avsedda för jakt och naturskådare som efterfrågar kikare som fungerar även i förhållanden med dåligt ljus. De nya kikarna erbjuder en kombination av EL wrap-around-grepp, högre förstoring och större objektivlinser som sätter en helt ny standard när det gäller detaljåtergivning och prestanda i skymning och gryning.

Under jakten kan förmågan att urskilja kritiska detaljer i svagt ljus utgöra en stor skillnad. Samma sak gäller för dem som ägnar sig åt fågelskådning och andra naturobservationer. EL wrap-around-grepp gör kikaren enkel att hantera och synnerligen stabil, något som säkerställer skakfria bilder trots den höga förstoringen.

Den unika Swarovisiontekniken bygger på en kombination av Field Flattener linser, HD-optik, innovativ ytbehandlingsteknik och stort fokalavstånd för skarpa kontraster ända ut till bildens periferi och ett vidvinkelsynfält för glasögonbärare.

– Nya EL 50 Swarovision har även optimerad ytbehandling för naturlig färgåter¬givning och bättre ljustransmission – en uppskattad egenskap vid skymning och gryning, säger Håkan Lindström hos Swarovskis nordiska generalagent Focus Nordic.

Swarovski EL 10×50 Swarovision och EL 12×50 Swarovision blir tillgängliga i handeln under april månad, där de kommer att kosta ca respektive 23 999 kr och 24 499 kr inklusive moms.

Info: http://el50.swarovskioptik.com

Det är nu helt klart att San Francisco blir värd för den 34:e America’s Cup och Louis Vuitton Cup som seglas 2013. Tävlingarna blir extra intressanta med tanke på att svenska Artemis Racing finns med bland utmanarna. Seglingarna kommer att genomföras på klassiska San Francisco Bay med Golden Gatebron som inramning.

Det officiella schemat ser ut så här:

– Louis Vuitton Cup: sommaren 2013
– America’s Cup: september 2013

Fram till de avgörande seglingarna kommer ett par mindre regattor att hållas under åren 2011 och 2012 under benämningen “America’s Cup World Series”. En av dessa seglingarna hålls i San Francisco medan platsen för den andra kommer att tillkännages inom kort.

Det här är första gången som America’s Cup seglas i USA sedan 1995, när seglingarna hölls i Dennis Conners hemstad San Diego. Det året vann Team New Zealand trofén (The Old Mug) med sig till Nya Zeeland och försvarade den dessutom framgångsrikt fram till 2003 då de förlorade mot Alinghi (Schweiz), vinnaren av Louis Vuitton Cup.

Louis Vuitton fortsätter sitt samarbete med America’s Cup genom att arrangera kvalificeringstävlingarna. Louis Vuitton står också för den officiella tidtagningen för den 34:e America’s Cup, såväl som för de inledande regattorna.

– 30 år efter seglingarna i Newport och 18 år efter San Diego kommer Louis Vuitton Cup och America’s Cup att seglas på vatten som blir fantastiska för deltagarna och hela arrangemanget, säger Yves Carcelle, VD för Louis Vuitton.

Bilden:
Artemis Racing är i startgroparna inför America’s Cup 2013.

Den långa tvisten mellan Hallberg-Rassy och ett par i Blekinge om en HR 37 verkar nu ha nått en lösning. På Kryss uppger på sin blogg att parterna har förlikats. Därmed kommer tvisten inte upp i Hovrätten. Paret förlorade tidigare målet i Uddevalla Tingsrätt och bad därefter om prövningstillstånd hos Hovrätten.

Tvisten gäller en HR 37 som paret från Blekinge köpte ny 2008. Efter en säsong med båten hörde de av sig till varvet med en lång rad påpekanden. Det allvarligaste gällde skrovet, som de anser var delaminerat.

Trots att en mängd olika experter och besiktningsmän hjälpte båda sidor vid rättegången hos Uddevalla Tingsrätt gav inte rätten något ensidigt svar mer än att paret förlorade och bland annat dömdes att betala rättegångs- och advokatkostnader på stora belopp.

Enligt bloggen nåddes förlikningen 8 februari. Läs mer på bloggen.

Info: http://www.pakryss.se/hallberg-rassy-i-uppgorelse/

Foto: Hallberg-Rassy/Rick Tomlinson.

Här är ett nytt högprestandabatteri från Biltema med AGM-teknologi (Absorbent Glass Mat), den mest avancerade teknologin som finns idag. Det innebär att man kan tillföra max prestanda i applikationer med extrema cykler, både beträffande laddningsmottaglighet och kapacitet.

AGM-batteriets cykeltålighet är tre gånger högre än för ett vanligt standardbatteri. AGM-batteriet ger maximal säkerhet, eftersom det mellan batteriets blyplattor finns speciella glasullsmattor av mikrofiber, där all elektrolyt är bunden, vilket ger ett batteri utan flytande syra.

Detta innebär att AGM-batteriet är underhållsfritt och helt läckagesäkert, vilket innebär extra säkerhet vid montering i exempelvis passagerarutrymmet.

Ett AGM-batteri kan användas/monteras i alla positioner, även horisontellt. Laddning av ett AGM-batteri är enkelt. En batteriladdare för konventionella startbatterier är allt som behövs.

Hölje av förstärkt polypropylen. Samtliga priser inkluderar bly- och miljöavgifter. Ansluts med standardpol

Pris:
80-700 70Ah 1499:-
80-800 80Ah 1599:-
80-900 90Ah 1799:-

Info: www.biltema.com

Franska Jeanneau, Europas största producent av fritidsbåtar, laddar på för fullt. Efter succén med bland annat NC 11, som utsågs till European Powerboat of the year presenteras flera nya modeller. En av dem är denna fräcka flybridgebåt, Jeanneau Prestige 400.

Jeanneau har en uttalad ambition att växa mycket kraftigt de kommande åren. Ett av sätten att locka nya kunder är att släppa nya modeller så ofta som möjligt, ett annat att bygga båtar med hög kvalitet till rätt pris. Jeanneau tycks ha förutsättningar för båda.

Nya Prestige 400 har gott om utrymmen och är mycket modernt designad. Extra vikt har lagts även vid materialval och hur olika material och färger kombineras i båten, en faktor som blir allt mer väsentlig.

Tekniska specifikationer Jeanneaus Prestige 400
Längd: 12,15 m
Bredd: 3,90 m
Motor: 2 x Cummins QSB 5,9
Fart: 32 knop
Bränsle: 800 liter

Info: www.navark.se

True Heading AB har erhållit en order på tolv nya andra generationens ATONIS PRO AIS för bojar och fyrar (AIS AtoN) värd strax över en kvarts miljon kr. True Heading har sedan ett år tillbaka i tiden utvecklat den andra generationens AIS för bojar och fyrar ATONIS PRO, tillsammans med amerikanske partnern Automatic Power Inc.

AIS används inom segmentet för att identifiera en boj eller fyr samt för att kunna hålla bättre kontroll på utrustning i boj eller fyr och därmed spara underhållskostnader.

Även väderinformation kan skickas via en ATONIS PRO och ge data i realtid till alla som passerar i bojens eller fyrens närområde. Sjöfartsverket har beställt tolv stycken ATONIS PRO och utökar därmed sin beställning från förra året 5 st ATONIS av den första generationen vilka nu är under driftsättning. Bla har en enhet sedan ca 9 månader varit i drift vid i Knolls Grund norr om Öland.

– Det är mycket glädjande att Sjöfartsverket fortsätter sin ledande roll internationellt inom AIS och satsar på ny teknik inom området, då man redan från början varit drivande internationellt med implementeringen av denna nya teknik vars användningsområden ökar i strävan efter en säkrare sjöfart, säger Anders Bergström, VD för True Heading AB.

– Detta område är verkligen intressant för framtiden då AIS med AIS AtoN (Aids to Navigation) är en viktig del i det helt nya koncept för navigering som nu diskuteras internationellt under namnet e-navigation.

I september är det dags för nypremiär av Allt på sjön i Sweboats regi. Mässan hålls i Gustavsberg. Det är många år sedan Sweboat arrangerade en egen flytande båtmässa i Stockholm. Men nu är det dags igen. Flera företag med över 100 båtar som de vill visa upp är redan klara för Allt på sjön 2011.

Den 2–4 september nästa år hålls nya Allt på sjön i Gustavsbergs hamn. Fördelarna med den nya mässan är just sådant som många utställare har frågat efter:

X Gratis inträde.
X Gratis parkering.
X Gott om plats.

Allt på sjön ska vara öppen för publik kl. 10–18 varje dag. Mässan arrangeras med den flytande mässan i Oslo som förebild. En mässa som har utvecklats till att bli en av de större flytande båtutställningarna i Europa. Vid den senaste Oslomässan visades 450 båtar och publiken ställde upp – över 15 000 personer besökte Båtar i Sjön.

Även Öppna Varv på Orust är en förebild. Det finns mycket positiv erfarenhet att hämta från den mässan och det är ett sådant upplägg som branschen efterfrågar.

– Den mässa som planeras i Gustavsberg får dessutom flera mervärden. I samband med mässan arrangeras en särskild pressdag då fack- och dagspress bjuds in för att se alla nyheter och även få tillfälle till provkörningar, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat.

Basen för Allt på sjön blir Gustavsbergs hamn och Arcona Yachts AB. Företaget har tillgång till stora ytor både i vattnet och på land.

Info: www.sweboat.se

Vene 11 Båt, Finlands viktigaste evenemang för båtar och sjöliv, är startskottet för årets båtsäsong, och det är i Helsingfors Mässcentrum som starten sker fredagen den 11 februari. Den första mässdagen, som hittills varit vikt för yrkesfolket i branschen och för media, är nu också tillgänglig för vanliga besökare kl. 15-19. Efter det är mässan öppen alla dagar till och med söndagen den 20 februari.

Pressrelease:

Alla viktiga aktörer i branschen ställer ut på Båtmässan. Liksom i fjol finns där 550 båtar utställda. Särskilt segelyachterna är i år väl företrädda, nästan 30 stycken. Parallellt med båtarna visar mässan upp ett enormt urval båttillbehör, elektronik, skärgårdsliv, turism, dykning och sportfiske. Totalt medverkar i år hela 340 utställare på mässan.

En hel värld under vattenytan väntar Dig

Visste Du att man på Båtmässan också har möjlighet att testa dykning med aggregat? Kunniga instruktörer från PADI avslöjar dykningens finesser i och kring simmarbassängen i hall 2. För mässbesökarna har den här introduktionen till dykning gjorts ytterst enkel, det finns nämligen omklädningsrum och dykutrustning, rentav dykardräkter till hands.

I samma bassäng blir det också dyknings- och livräddningsuppvisningar, och vissa tider kan där tävlas med radiostyrda segelbåtar.

Programmen för dykningsintresserade hålls inte bara i bassängen utan det finns också mycket att uppleva i föreläsningssalen Ballroom. För mässbesökare som vill få fördjupade kunskaper i dykning blir det ett vrakdykningsseminarium lördagen 12.2 kl. 15–19. Seminariet hålls av PADI, Museiverket och dykarförbundet och där presenteras olika vrak i Finska viken och dykning i sänkta örlogsfartyg.

Ohoj! Alla småskeppare på däck!
Utmärkande för båtlivet är ju att intresset kan delas av hela familjen. På mässan kan också familjens yngsta uppleva hur det känns att segla, tack vare en Sailinmaker segelbåtssimulator.

Andra seglingsövningar för små blivande skeppare blir det med en optimistjolle som Segling och Båtsport i Finland håller i barnbassängen. De instruerade seglingsövningarna för 2-7-åringar är gratis och hålls under veckoslutsdagarna; där blir det också andra program som t.ex. teckningstävling.

Pris och utmärkelser
Under mässans öppningsdag medverkar världsmästaren i Laser Radial-klassen Sari Multala i överlämnandet av Båtjournalisternas pris Årets Båtbragd 2010. Samma dag, fredagen den 11.2, publiceras också de kandidater som mässans jury utsett att tävla om titlarna Mässans motorbåt och Mässans segelbåt 2011. De segrande båtarna offentliggörs på onsdagen (16.2).

På lördagen 12.2 överlämnar Hannu Laine, generalsekreteraren för International Council of Yachts ICCY, vandringspriset Longest Distance Cup för år 2010 till Kees Boss från motorbåtsklubben Mariners.

På Båtmässan premieras också Årets Båtprodukt. Den vinnande produkten utses genom omröstning av mässbesökarna, och de nominerade produkterna finns till påseende i den södra entréhallen. Röstsedlar kan inlämnas fram till kl. 18 på fredagen 18.2 och den vinnande produkten tillkännages på lördagen 19.2.

Vene 11 Båt i Helsingfors Mässcentrum är öppen för allmänheten 11.2 kl. 15–19 (inträde 20 €/person), må–fre kl. 11–19, lö–sö kl. 10–18 (sö 20.2 dock bara till kl. 17). På fredagen 11.2 kl. 10–15 är utställningen förbehållen yrkesfolket i båtbranschen samt media. Biljettpris 12 – 20.2: 13/9 €, familjebiljett 28 €.

Info: www.finnexpo.fi

För att kunna vara ännu mer tillgängliga och anpassade för sina kunder lanserar nu Huges Marina en egen App i Appstore. Huges-appen, lanserad i Appstore, visar aktuella erbjudanden, nya och begagnade båtar, nyheter, kontaktinformation och mycket mer.

– Att vi nu lanserar en egen App för Huges Marina är ett roligt tillskott för vår digitala satsning. Som Sveriges ledande båtkedja ser jag det som en självklarhet att bli mer tillgängliga för våra kunder samtidigt som vi i all högsta grad följer de senaste trenderna. Vi har många roliga idéer att utveckla för framtiden, säger Janne Lundmark, VD för Huges Marina.

www.hugesmarina .se
Det är inte bara appen som är helt ny. I samband med båtmässan i Göteborg lanserar Huges även sin nya webbsida – www.hugesmarina.se.

Den har en helt ny design som följer Huges nya formspråk. Sidan har blivit ännu mer lättnavigerad, informativ och levande. Framöver kommer företaget även att utveckla fler tjänster, filmer och annat rörligt material.

Info: www.hugesmarina.se

Fritidsbåtlivet fortsätter att växa. Sedan 2004 har antalet fritidsbåtar i Sverige ökat med 23 procent till 881 000. Det visar båtlivsundersökningen 2010, som Transportstyrelsen gjort i samverkan med ett antal myndigheter och organisationer. Undersökningen, som presenterades på Båtmäsan i Göteborg 9 februari, innehåller fakta om ägande, användning, miljö och säkerhet.

Pressrelease:

I Båtlivsundersökningen 2010 har 10 000 personer i åldrarna 20-74 år intervjuats via telefon om båtägande och beröring med fritidsbåtlivet. I begreppet fritidsbåtar har alla båttyper, från kajaker och roddbåtar till ruffade segel- och motorbåtar, tagits med.

Undersökningen visar att det finns totalt 881 000 båtar i Sverige. Antalet personer som vistats i en fritidsbåt under 2010 var cirka 2,5 miljoner vuxna. Jämför man med den båtlivsundersökning som genomfördes 2004 är det en ökning av antalet båtar, med 23 procent (från 718 000 år 2004). Antalet personer som vistats i fritidsbåt ökade med hela 39 procent (från 1,8 miljoner 2004).

Fördelning över landet
De flesta båtarna finns på ostkusten (28,3 procent) och i inlandet (27,7 procent). Därefter följer norrlandskusten (17,6 procent), västkusten (14,3 procent) samt sydkusten och Kronobergs län (12,1 procent).

När det gäller de vanligaste användningsområdena för båtarna står dagsturer och fisketurer högst på listan. De viktigaste upplevelserna när svenskarna åker båt är frihet och naturupplevelsen.

Toaletter ombord
Toalettavfall och fritidsbåtar är en aktuell fråga, då regeringen gett Transportstyrelsen i uppdrag att genomföra förbud mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar. Här visar båtlivsundersökningen 2011 att merparten av båtarna (86,8 procent) saknar toalett. Av de båtar som har toalett har 24,1 procent en fast toalett som kan sugtömmas. Ungefär hälften av båtarna med toalett har en fast toalett som kan tömmas enbart till sjön.

Förarkompetens och säkerhet
Förarkompetens och säkerhet har också undersökts. Här framgår att så mycket som 67,2 procent av båtägarna saknar någon form av examen, som till exempel förarintyg och skepparexamen. Av båtar med en hastighet över 20 knop är samma siffra 53,3 procent.
Inställningen till den nya sjöfyllerilagen är överlag positiv bland båtägarna. Av de 88,5 procent av båtägarna som känner till lagen, är 82 procent positiva.

Samverkande myndigheter och organisationer
Båtlivsundersökningen har genomförts av undersökningsföretaget Mind research på uppdrag av Transportstyrelsen, i samverkan med Sweboat, Båtunionen, Kryssarklubben, Seglarförbundet, Tillväxtverket, Sportfiskarna, Naturvårdsverket, Håll Sverige Rent, Kanotförbundet, Sjöräddningssällskapet, Livräddningssällskapet, Kustbevakningen och Polisen.

Kommentarer

Olof Malmlöf 08:33:24 2011-02-10

!! Jag skulle vilja se hur frågan ställdes om den nya sjöfyllerilagen. Jag känner inte en enda båtägare (och det är många) som tycker den är bra. Luktar manipulation …

Lasse Andersson 13:09:03 2011-02-13

Skamligt att ens argumentera MOT sjöfyllerilagens betydelse för en säkrare sjösport. Äntligen finns det kraft bakom kontrollerande myndigheters möjlighet att agera mot berusade skeppare. Sedan kan jag hålla med om tokigheten att man undantar vissa grupper av skeppare. Ingen skulle drömma om att det skulle vara fritt att cykla eller köra moped och vara sketfull – bara för att dessa fordon är små och inte går så fort. Andra farkoster kan naturligtvis störas på ett sätt så att svåra olyckor inträffar beroende på "den lille mannens" agerande.

När det gäller toalettkravet så kan man bara konstatera att den klåfingrighet som finns hos Transportstyrelsen tydligen finns på hela myndigheten – Väg, Järnväg, Sjöfart och Flyg. Hur kan man jaga fritidsbåtarna men "skita i" den reguljära passagerartrafiken och kryssningsfartygen?

Filip Nilsson 17:18:03 2011-02-14

Det är väl ingen som tycker att någon skall ro, segla eller åka omkring sketfull men 0,2 promille är LÖJLIGT lågt och gör många av oss "kriminella" om vi behöver flytta en båt efter middagen. Sedan är det ju helt tokiga undantag.

Yalmar 14:35:54 2011-02-16

Det skulle ju vara väldigt intressant att få veta vad dom direkt berörda båtägarna tycker om den nya Sjöfyllerilagen ! Det är ju enkelt för alla dom som inte berörs att svara att "dom andra" ska vara nyktra
på sjön, bara det inte gäller mej.

Johansson 14:49:49 2011-02-16

Ja, som man frågar får man svar. Det är väl ingen slump att frågan utformats så att den ger ett "passande" svar.
Och Lasse, det är visst tillåtet att cykla med mer än 0,2 promille i blodet ! Även "sketfull" , som du uttrycker det, om man inte ställer till med nåt. Vad beträffar " betydelse för en säkrare sjösport" så håller jag helt med . Vid "sportaktiviteter till sjöss" är det naturligt att vara nykter. Men jag kallar inte en picknick till en kobbe för sjösport.

Sten Andersson 13:15:55 2011-02-19

Det här är ju helt befängt. Båtar och snöskoter är egentligen samma typ av fritidsredskap men när det gäller försäkring, var man får framföra redskapet, "fylleri", trafikgodkännande osv så kommer alltid båtägarna undan.
Självklart skall det vara 0-tolerans på alla typer av fordon då man utsätter omkringvarande för fara. Att man själv skulle skada sig eller dö, det är upp till var och en som är så dum att man utsätter sig för den faran
Båt och snöskoterägare

Lasse Andersson 21:42:45 2011-02-22

Hmm, en del att tänka på här. Johansson, passa dig för att cykla full, det är nämligen inte som du tror – tillåtet. Sedan var det det här med 0.2 promille. Är det någon av herrarna som testa var gränsen går? Jag har det och jag kan bara meddela att för mig (detta är ju personligt hur man upplever nivån) blev det en chock, jag upplevde en kraftfull (och trevlig) berusning utan vare sig bil, båt eller snöskoter men med en krönt alkoholmätare i glada vänners lag.

Peter Eriksson 12:31:24 2011-02-23

För att kunna straffas för rattfylleri krävs det att man framför ett MOTORDRIVET fordon. Cykel kan därför aldrig komma ifråga. Vårdslöshet i trafik kan man dock dömas för oavsett om man framför ett motordrivet fordon eller inte. Även gående således. Då måste det dock inträffat en trafikolycka. Den som utgör en fara för sig själv eller annan kan omhändertas enligt Lagen om omhändertagande av berusad. Detta är en vårdande lag och således är det inget brott att vara kraftigt berusad och vingla omkring på stan.

Forskare vid Luleå tekniska universitet har lyckats hitta ett kostnadseffektivt sätt att rena syntesgas från koldioxid med s k zeolitmembran. Med extremt små hål i membranen kan gasen renas från CO2 och utvecklas till prisvärda biobränslen som t ex metanol och BioDME (dimetyleter).

– Genom att vår membranteknik är billigare än teknik man använder idag så kan man sänka priset på metanolen så att vi har råd att köpa den som fordonsbränsle, säger professor Jonas Hedlund vid Luleå tekniska universitet

Med finansiering från Stiftelsen för strategisk forskning (SFF) och i nära samarbete med det strategiska forskningsprojektet Bio4Energy har Jonas Hedlunds forskargrupp kommit ett stort steg på väg att separera CO2 med hjälp av zeolitmembran. Han är en av 13 forskare i landet som fått medel från SFF (drygt 21 miljoner kronor) för materialforskning av strategisk betydelse för Sverige. Det stora perspektivet är att genom ”Green Technology” utveckla biobränslen i pappers- och massaindustrin.

Zeolitmembran är ett slags superfilter med extremt små hål (en halv nanometer) som man kan anpassas efter vad som ska ta sig igenom. Det finns idag annan teknik för att separera koldioxid från syntesgas men den är dyr. Målsättningen i SSF-projektet är att utveckla membran som gör detta på ett mer kostnadseffektivt sätt, vilket forskarna är på god väg att lyckas med.

– Vi har kommit ett stort steg på väg och har upptäckt att när vi har högt tryck på syntesgasen, precis som i en industriell process, så fungerar de zeolitmembran som vi har idag jättebra, säger Jonas Hedlund.

I en anläggning som byggts upp vid ETC Energitekniskt centrum i Piteå har forskarna nyligen kunnat genomföra några första tester, berättar Jonas Hedlund.

– Då visade det sig att när vi satte in ett av våra vanliga membran, så kunde vi separera koldioxid ganska effektivt från syntesgasen, säger han.

Matematisk modellering och en tidigare studie där man hittat en metod att göra membranen effektivare, tyder på att det går att få ännu bättre resultat om man gör tester i anläggningen under högre tryck

– Vi har än inte hunnit testa vid höga tryck, men just dessa studier får oss att tro att vi med den förbättringsmetoden ska få jättebra resultat, som bara är några månader bort, säger Jonas Hedlund som räknar med att det kan finnas små pilotanläggningar med zeolitmembran under nästa år.

Ett annat spår i det pågående SSF-projektet är att med hjälp av zeolitmembran rena utspädd butanol och etanol från vatten som man fått fram genom jäsning (fermentering) av biomassa. Även i det avseendet är gängse tekniker dyra och energikrävande.

Bildtext:
Professor Jonas Hedlund vid Luleå tekniska universitet studerar zeolitmembran i ett avancerat svepelektronmikroskop.

Canon utökar sin PowerShot SX-serie i och med introduktionen av de imponerande PowerShot SX230 HS och PowerShot SX220 HS. De här två enastående nya kompakta superzoommodellerna utgör en kombination av prestanda med stort zoomintervall, vidvinkelflexibilitet och fullständig manuell kontroll i en tunn design som är enkel att stoppa i fickan.

PowerShot SX230 HS har även den nya GPS*-funktionaliteten – för första gången i en Canon-kompaktkamera – vilket gör att du kan lagra var dina bilder är tagna och hålla reda på dina resor med hjälp av GPS Logger.

De här nya modellerna ersätter den populära och erkända PowerShot SX210 IS och innehåller en uppsättning med funktioner som är perfekta för att ta bilder på dina resor.

Båda modellerna har Canons HS-system vilket ger enastående bildkvalitet oavsett förhållanden, ett vidvinkelobjektiv med 14x zoom samt inspelning av Full HD-videofilmer (1080p) med stereoljud. PowerShot SX230 HS är tillgänglig i rosa, blått och svart och PowerShot SX220 HS är tillgänglig i lila och grått.

I februari startar ett stort projekt med att muddra farled till Karlsborgs hamn. Projektet, som består av fyra faser, innebär en investering på cirka 80 miljoner kronor och är en av de största infrastruktursatsningarna som Kalix kommun har varit inblandad i. Fredagen den 11 februari kl 10.00 inviger landshövding Per-Ola Eriksson arbetena vid Karlsborgs hamn.

Nu investeras totalt cirka 80 Mkr i projektet ”Muddring av farled till Karlsborgs hamn”. Projektet tryggar farleden, säkerställer trafik med större båtar och vintersjöfart till Kalix samt ger potential att utveckla verksamheten i hamnen.

Projektägare är Kalix kommun, som tillsammans med det kommunala bolaget Karlsborgs Hamnbolag AB satsar drygt 20 Mkr av eget kapital. Medel har beviljats från EU:s strukturfond och medfinansiering sker också från Länsstyrelsen Norrbotten och Billerud AB. Andra aktörer är Norrbottens läns landsting, BDX, Bottenvikens Stuveri AB, Bay of Bothnia AB och Wagenborgs Shipping AB.

Mer information om projektet
De fyra faserna i projektet genomförs under tre år och omfattar muddring av 3 250 meter av farleden till Karlsborgs hamn till ett djup av 8,5 m och en bredd på 58 m.

Även hamnbassängen muddras och dessutom sker upprustning av hamnens kajer. De muddermassor, preliminärt ca 600 000 m3, som tas upp skall i enlighet med beviljat miljötillstånd och vattendom deponeras på land. Invallning av två grunda havsvikar kommer att ske och utgöra deponi för massorna. Vattenarbeten sker vintertid med hänsyn till grumling av vattnet och för att minska inverkan på miljö och fiske.

Syftet med projektet är att:
• Säkra fortsatta möjligheter till fartygstransporter året runt till och från Karlsborgs Hamn.
• Genom att öka andelen gods som fraktas med båt, minska kostnader och minska miljöpåverkan av transporter.
• Genom möjligheten till kostnadseffektiva transporter säkra Billerud Karlsborgs fortsatt starka ställning i Europa. Billerud Karlsborg är Kalix största industri med 420 anställda, idag står fabriken för 50 procent av Europas vita säck- och kraftpappersproduktion.
• Att verksamheter, vilka ser fartygstransporter som strategiskt viktiga, ska etableras i anslutning till hamnen.
• Göra det ekonomiskt gynnat att öka vidareförädlingen av regionens råvaror genom att erbjuda effektiva transportmöjligheter.
• Möjliggöra ökad samverkan mellan olika transportslag.
• Möjliggöra ökad samverkan mellan de olika hamnarna i regionen.

Watski har startat en modern webbutik som gör det mycket enklare att handla båttillbehör. På sidan finns även filmer från tillverkare av tillbehör och massor av annan nyttig information. Finessen är att kunderna i lugn och ro kan beställa via hemsidan och hämta ut varorna hos sin lokala återförsäljare.

Konceptet kallas “Ship to Store” och startade 4 februari i samband med Båtmässan i Göteborg.

Info: www.watski.se