Nyheter

Sömlös kroppsdel i mixade fibrer av polyester/polypropylen och elastan för välsittande komfort. Nilit® Body fresh med silverjoner förhindrar odör och bakterier. Nätväv i sidopaneler, underärmar för ökad ventilation. Skyddande väv på krage, skuldror och överärmarna.

Honycomb thermalstickning vid njurar och nertill bak håller värmen. Finns i storlekarna XS-XXL. Pris 695 kr.

Active Base Layer Trousers
I samma material och uppbyggnad som toppen kompletterat med nätväv på lår och bak för ökad ventilation. Storlek XS-XXL, pris 495 kr.
Färgerna är Black eller Platinum på både topp och byxa.

Trendmark AB marknadsför och representerar noga utvalda och världsledande varumärken inom fotbeklädnad och konfektion för aktivt bruk. Trendmark har idag ca 30 anställda, huvudkontor och lager i Billdal söder om Göteborg, samt försäljningskontor i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn.

Info: www.musto.se

Bloggaren Brit Liggett, 26 år gammal från New York, vann Electrolux och 5 Gyres tävling och blir därmed den senaste besättningsmedlemmen ombord på expeditionen genom Beaglekanalen i Chile. Inom projektet Vac from the Sea har Electrolux och organisationen 5 Gyres bjudit in en person för att ingå i 5 Gyres forskningsresa genom Beaglekanalen i Chile. Entusiaster och miljövänner från hela världen tävlade om att bli en del av besättningen genom att skicka in en kort film som förklarar varför just de förtjänade en plats ombord.

Expeditionen kommer att bedriva forskning med hjälp av trålning för att samla in ytprover. Precis som i många andra delar av världens hav är Beaglekanalen fortfarande outforskad när det gäller att kartlägga de många olika plasterna som ackumuleras i vattnet.

Expeditionen startar den 3 mars i Puerto Williams och varar i elva dagar fram till slutdestinationen den 14 mars i Valdivia, Chile.

Brit – en miljöjournalist och seglingsentusiast
Juryn som består av representanter från Electrolux och 5 Gyres valde ut Brit Liggett som vinnare bland hård konkurrens. Brit bloggar på miljöbloggen Inhabitat och skriver om miljö från ett grönt designperspektiv. Hon har historiskt behandlat frågan om marina skräp och vill visa allmänheten de direkta följderna av att inte ta bättre hand om plast.

Brit är också en seglingsentusiast och har tillbringat mycket tid på vattnet, på segelturer och som barn med att reparera segelbåtar. Idag bor hon i Brooklyn, New York, där hon fortfarande har navigeringskartor på väggarna.

Läs mer om Brits ansökan här.

Beskrivning av livet ombord
Besättningen har normalt 24-timmars pass i grupp. Brit kommer att vara jourhavande på däck och kommer att arbeta med seglen, rodret och andra funktioner i båten. Hon kommer även att hjälpa till med att navigera och kommunicera med andra fartyg.

När forskningsarbetet pågår och exempelvis näten är i vattnet, filmning sker osv. kommer Brit stötta besättningen med att kommunicera med andra fartyg och båtar. Hon kommer dessutom städa och laga mat åt besättningen.

Följ Brits resa via www.vacfromthesea.com med start den 1 mars.

Om Vac from the Sea
För att inspirera människor att lösa plastproblematiken och föra kunskapen vidare om plastens påverkan på miljösituationen har Electrolux, med hjälp av miljöorganisationer, samlat in plastavfall från Stilla Havet, Atlanten, Indiska Oceanen, Medelhavet, Östersjön och Nordsjön. Det globala initiativet syftar till att väcka konsumenternas uppmärksamhet om plastföroreningar och samtidigt bekämpa bristen på återvunnen plast som krävs för att ta fram miljövänliga och hållbara hushållsmaskiner.

The Tall Ships Races, världens största internationella havskappsegling för bl a de allra största gammaldags segelfartygen kommer åter till Sverige och är förstås ett av de största evenemangen i Sverige sommaren 2011. Fartygen kan vara över 100 meter långa och ha upp till ett tjugotal segel av alla sorter. Atlant- och Nordjösträckan lämpar sig bra för de stora skeppen. T ex kommer ryska Sedov, världens största segelfartyg och fullriggaren Christian Radich, för de minnesgoda fartyget i TV-serien Onedinlinjen.

Halmstad har äran att vara målhamn och den idylliska Hallands-stadens läge vid det öppna havet gör att vi t o m från land kommer att kunna se de jättelika segelfartygen segla över mållinjen. Det blir av olika skäl också sista gången på mycket länge som denna fantastiska uppvisning av forna tiders segelskepp äger rum i Sverige.

– Kommunfullmäktiges ordförande Ann-Charlotte Westlund och jag är oerhört stolta över att vi blev uttagna som målhamn i Tall Ships Races, säger kommunchef Fredrik Geijer. Halmstad är rankad som en av de populäraste städerna i Sverige och stranden i Tylösand som en av världens mest berömda stränder! Vi hoppas kunna göra vår underbara stad känd även utanför landets gränser.

Uppemot 100 fartyg kommer att delta, många av de A-klassade, världens största, men också klasserna C-D. (Se www.tallshipsraceshalmstad.se) Seglingen som denna omgång är en Atlant- och Nordsjösträcka börjar den 30 juni med start i Waterford på Irland för att följas upp av delmål i Greenock (Skottland), Lerwick (Shetlandsöarna) och i Stavanger (Norge), för att sedan avslutas med målgång i Halmstad 5- 8 augusti.

Halmstads hamn förvandlas då till en skog av surrade master, tackel och tåg. Det blir fest såväl där som i resten av staden med artistuppträden, god mat och dryck, fyrverkeri, Crew Parade, avslutande paradsegling och mycket annat. Vi för förstås välkomna ombord på fartygen.

The Tall Ships Races är en kombination av tävling och vänskaplig samsegling. Tävlingarna, som startade för 55 år sedan hålls bl a i Medelhavet, Atlanten, Östersjön och vart fjärde år i Nordsjön. Sverige har varit värdhamn 12 gånger, senast i Stockholm 2007. Fokus på evenemanget ligger på ungdomsarbetet och inte direkt på själva tävlandet. Omkring 4 000 ungdomar deltar i evenemanget. Minst 50 % av besättningen måste bestå av dessa ”trainees” mellan 15 och 25 år.

Detta är den 13:e gången Sverige deltar i Tall Ships race.

Båtmässan i Helsingfors pågår för fullt. En av flera världspremiär där gäller denna nya sporthyttbåt, Alukin SC 750. Båten för Sverigepremiär i Stockholm på båtmässan Allt för sjön 4 mars. Alukin är ett nytt båtmärke som byggs i Roslagen.

Alukin aluminiumbåtar helsvetsade aluminiumbåtar. Deras nya modell är en tuff och praktisk hyttbåt för körglädje i alla väder. Detta är den femte modellen som släpps i företagets flexibla modellprogram.

Det är en sportig hyttmodell som är praktisk och lättskött, en riktig tuffing som tål hårda tag. Modellen passar utmärkt för fritidsbruk, för familjen och skärgårdsboende och är ett alternativ till de mer arbetsanpassade hyttmodellerna som Alukin har i sitt modellprogram.

Hytten ger en ombonad känsla och skrovet är konstruerat med fokus på körglädje.

Tekniska specifikationer
Max längd: Ca 7,5 m (skrov 7,1m)
Max bredd: Ca 2,34 m (skrov 2,22m)
Höjd inre fribord: Ca 0,86 m
Vikt utan motor: Ca 1150 kg
Rigglängd: XL (25”)
Motor storlek: 150-300 hk
Max rek. hastighet: 45 knop
Länsning: Självlänsning
Märkning: CE/C
Personer: 6 st

Info: www.alukin.se

Den ryska regeringen slår på stort och köper en nyrenoverad, stor yacht. Deras val föll på en 53,7 m lång Proteksan Turquoise som tidigare seglat under namnet “‘Leo Fun”. Yachtens nya namn är “Sirius'” och hon ska bland annat användas under vinterolympiaden 2014 i Sochi.

Sent under 2010 renoverades “Leo Fun” hos Proteksan Turquoises anläggning i turkiska Pendik för en total översyn inför leveransen till sina nya ägare. Båten sjösattes första gången 2008 som nummer två i en serie yachter från båtdesignerna Paolo Caliari och interiörsdesignern Jean Guy Verges.

Denna yacht i trålartyp har väldigt stor innervolym för sina 54 m.

Både”Leo Fun” och hennes systerskepp “Vinydrea” konstruerades för chartermarknaden och en ny typ av båtar med stor innervolym som skulle användas där. De skulle också vara anpassade för större mottagningar på däck, vilket lär vara en fördel för ett statsfartyg.

Proteksan-Turquoise Yachts etablerades av två ledande turkiska båtvarv, Proteksan Yachts Inc. och Turquoise Yacht Construction, 1997. Deras första bygge var den 50 m långa M/Y Mosaique. Därefter har de färdigställt 13 ytterligare megayachter i storlekar på 40 till 58 m. Deras nuvarande kapacitet är tre superyachter om året.

Tekniska specifikationer
Längd: 53.70 m (177.2 ft)
Längd vattenlinjen: 49.22 m (162.36 ft)
Bredd: 9.40 m (33.7 ft)
Djup: 3.05 m (9.23 ft)
Konstruktion: Stålskrov, aluminumöverbyggnad
Deplacement: 680 ton
Motorer: 2xCAT 3512B 1911 hk
Fart: 17 knot max, 13.5 knop cruising
Bränsle: 100 000 liter
Räckvidd: 4 000 Nm
Generatorer: 4XCaterpillar 86 kW vardera

Info: www.proteksan-turquoise.com

Företaget Esthec, som står bakom en form av kompositdäck, ska utrustat yachterna från ännu ett varv med sina däckbeläggningar. Det är italienska C. Boat som har skrivit avtal om att montera Esthec kompositdäck på sina yachter. Kommande modeller från C. Boat ska utrustas med Esthec.

Det finns flera avgörande skäl till många båttillverkare väljer däck i andra material än teak. Miljön är ett av kraven, men lika ofta handlar det om ekonomi, design och att kompositdäcken är mer lättskötta i längden.

Esthec garanterat en väldigt låg underhållskostnad för sina däck. Desutom är Esthecs produkter återvinningsbara och från och med 2011 innehåller de här däcken minst on 10% återvunnet material.

Info: www.esthec.com

Klädföretaget Sebago presenterar nu sina herrtröjor till vårens kollektion. De finns i tre olika färger, sailwhite, blå och röd.

Millibridge Highneck och Crabtree Cable Highneck är båda vårnyheter från Sebagos garderob. Båda är i 100% bomull och finns i storlekarna S-XXXL.

Millibridge finns i färgerna Navy, Red och Sailwhite och kostar ca 1295 kr.

Crabtree Cable finns i Navy och Sailwhite och priset för den ca 1395 kr.

Info: www.sebago.se

Garminhar skrivit ett exklusivt avtal med en av världens ledande båttillverkare, tyska Bavaria Yachts. Garmin har valts ut som exklusiv leverantör av marinelektronik till Bavarias breda modellprogram av segel- och motorbåtar.

– Detta samarbetsavtal med en av världens största båttillverkare visar att Garmin är på stark frammarsch på den marina OEM-marknaden, säger Engelhard Sundoro, försäljnings- och marknadsdirektör för marin OEM på Garmin.

– Vi är mycket glada att bli utvalda av Bavaria och säkra på att vår produktlinje av prisbelönta elektronik kommer möta och överträffa de högt ställda krav Bavarias kunder har.

– Vi är mycket glada att nu kunna erbjuda Garmins produkter till en större grupp båtentusiaster, sa Dr. Jens Ludmann, VD på Bavaria.

– Efter en lång och intensiv utvärdering av elektronikleverantörer rankade vi Garmin högst inom områden som funktionalitet och prisvärdhet. Jag är säker på att vårt samarbete kommer bli mycket framgångsrikt genom att leverera kvalitativa produkter till våra kunder.

Bavaria har valt att erbjuda ett komplett paket av Garmin marinelektronik till sina kunder, bland annat multifunktionsdisplayer ur GPSMAP® 4000 och 5000 serien, GPSMAP 720s med sin brillianta 7-tums pekskärm, Garmins GHP™ 10V autopilot designad specifikt för Volvo IPS drev, GMI™ 10 marininstrument som presenterar logg, lod, vind, GPS-data mm. Bavaria Yachts blir också den första marina OEM att erbjuda sina kunder Garmins autopilotsystem för segelbåtar GHP 12, som är framtaget för båtar mellan 20 och 70 fot med linjär styrning.

Bavaria Yachts är ett av många OEM kontrakt som Garmin nyligen vunnit. Under 2011 har Garmin också valts som leverantör av Ranger Tugs, Cutwater Boats och Broom Boats.

Sedan starten 1989 har Garmin levererat mer än 75 miljoner GPS relaterade enheter, långt fler än någon annan producent av navigationsutrustning. Garmins bredd på GPS marknaden är oöverträffad idag. Genom utveckling av innovativa produkter har Garmin tagit en ledande roll på alla marknader man är på idag, som fordon, flyg, marin, fitness, outdoor, tracking och trådlösa applikationer.

Info: www.garmin.se

Humminbirdger sina mer avancerade instrument i 1100, 900, 800 och 700HD serierna möjligheten att nätverkanslutas. Installationen är enkel och endast en ethernetkabel mellan enheterna ansluts. Det räcker med en givare för att få ekolod till båda instrumenten och desamma gäller med kartplotter funktionen via en GPS-antenn.

Instrumenten kommer att kunna kommunicera med varandra i blixtsnabb hastighet och dela GPS-position och waypoints.

Även de äldre modellerna med Ethernet-anslutning kan med hjälp av en programuppdatering bli kompatibla.

Rekommenderat pris för funktionen är 0 kr eftersom den ingår och uppdateringarna är kostnadsfria via webben.
Rekommenderat pris från 453 kr för nätverkskablarna som finns i längder som täcker alla behov.

Info: www.comstedt.se

Optimismen från första helgen höll i sig på Båtmässan i Göteborg, som avslutades på söndagen. Ännu fler affärer och nöjda utställare blev resultatet av årets Båtmässa. Svenska Mässan kunde räkna in 80 480 besökare, vilket är ungefär 1 000 fler än förra året.

– Vi gläder oss verkligen över att Båtmässan utställare i år känner att vinden har vänt och fler affärer gjorts i år än under de senaste åren. Huvudsyftet med mässan är ju affärer och det visar också att det personliga mötet står starkt, trots att vi lever i en digital värld. Mässan visar också att det våras för båtbranschen. Vi svenskar har fått tillbaks vår framtidstro och vi vill återigen investera i vår fritid, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.

– Givetvis är vi också nöjda över att fler besökare kom och att vi passerade det magiska strecket 80 000 besökare.

Under Båtmässan har det gjorts affärer som aldrig förr. Det gäller både stora och små båtar, kanoter, fiskeutrustning och tillbehör.

För Båtmässans utställare återstår dock mycket arbete efter mässan med att utveckla de kontakter som skapats under mässdagarna och som, med rätt uppföljningsarbete, kan leda till ytterligare affärer.

Lars och Henrik Peterson på Järnbröderna berättar att de på mässan sålt ett 35-tal gummi- och RIB-båtar och räknar med att sälja ungefär lika många till som resultat av de kontakter som gjorts på Båtmässan.

För Nordic Marine har det blivit tradition att sälja mässan största båt. På Båtmässan 2010 såldes en Targa 44 och i år har de lyckats med denna bedrift än en gång.

– Jättekul säger Ralph Olsson, ägare till Nordic Marine och lika roligt är att vi sålt ytterligare sju Targa av mindre modellen!

Info: www.batmassan.se

Finska Grandezza gjorde snabb succé med några riktigt framgångsrika modeller för några år sedan. Sedan kom den ekonomiska krisen och tempot stannade av. Men nu är den finska båtbyggaren tillbaka på allvar med Grandezza 27 Open Cabin.

Det här är en helt ny 27-fotare från finska Oy Finn-marin, som även bygger båtar under varumärket Finnmaster.

Den nya båten hade sin världspremiär på hemmaplan, det vill säga den internationella båtmässan Vene som öppnade i Helsingfors i fredags. Grandezza 27 OC (Open Cabin) är en av de stora nyheterna på mässan.

Bland nyheterna märks att cockpit har blivit större och att företaget har lagt större vikt vid ergonomi i båten, något som allt fler båtbyggare äntligen tar på fullt allvar. I standardutrustningen ingår bland annat keramisk spishäll, vask och kyl.

Tekniska specifikationer
Längd: 8,30 m
Bredd: 2,85 m
Vikt: 3000 kg
Personer: 8
CE kategori: C
Kojplatser: 4+2
Bränsletank volym: 265 liter
Vattentank volym: 74 liter
Septitank volym: 50 liter
Motorer: Volvo Penta 5,7 GXiE DP-S EVC-EC, 320 hk
Volvo Penta D4-260 DPH EVC-EC, 260 hk
Volvo Penta D4-300 DPH EVC-EC, 300 hk

Info: www.grandezza.fi

Varvets pressrelease om båten:

Målen för utvecklingen av båten var ambitiösa: att vara föregångare inom stil, funktionalitet och prestationsförmåga. Framförallt kundernas idéer och önskemål har beaktats i planeringen av nya Grandezza. Kundernas åsikter har varit vägledande för Grandezzas produktutvecklingsteams kompromisslösa arbete under utvecklingsprocessen.

Båten har skandäck, stor badbrygga, hög prestationsförmåga och är en representativ Cruisingbåt, med en funktionalitet som skapats med hjälp av noggrant utvalda planlösningar och detaljer. Båtens plandisposition följer en klar och konsekvent linje, där utrymmena i den främre kabinen är planerade för vila och avkoppling och sittbrunnen för utfärder, samvaro och trivsel i olika användningssituationer.

I främre kabinen finns två fasta dubbelsängar, vilket gör att övernattningar är enkla att ordna och inte kräver extra arrangemang, vilket ofta är fallet i båtar av denna storleksklass. I främre kabinen finns trivsamma småsoffor, toalett/dusch, garderober, behövliga hyllor och rejält med förvaring under dubbelsängen i fören.

Samma konsekventa stil fortsätter i båtens sittbrunn, med ett för storleksklassen större pentry och utrymme för åtta personer. En rymlig soffgrupp för fem personer är utformad av två motstående soffor med ett fast bord i mitten. Placeringen gör rumsanvändningen effektivare och funktionellare än den traditionella lösningen med U-soffa. Soffgruppen är lätt att förvandla om till en fullstor säng för solbad eller middagsvila (tilläggsutrustning).

Speciell fokus på resbekvämlighet har lagts med hjälp av utformning av sittplatser, organisering av reseutrymme och planering av sitthöjd. I sittbrunnen är sofforna och förarplatsen på samma nivå, vilket ger samtliga passagerare utmärkt sikt och underlättar samvaro.

Eftersom pentryt är placerat i sittbrunnen är det rymligt och funktionellt. Speciell uppmärksamhet har fästs vid utrustning och ergonomi. Pentryt är på optimal arbetshöjd och tack vare det praktiska arbetsbordet går den att göra nästan dubbelt så stor. I standardutrustning ingår keramisk spis, diskho, kylskåp med frysfack och plats för praktisk förvaring av kärl och bestick.

Mångsidighet och rymlighet uppnås med hjälp av lösningen Open Cabin, som gör att sittbrunnen kan utnyttjas maximalt. Det extra långa taket och den generösa tre rutiga takluckan skapar en lätt modifierbar planlösning för alla väderförhållanden såväl i hamn som på sjöss. Det långa taket gör att kapellet över sittbrunnen är mycket lättanvänt. Förtöjningsgods förvaras praktiskt i snygga förvaringsutrymmen med luckor som öppnas mot badbryggan.

Båten är planerad och tillverkad utan att ge avkall på detaljer. Inredningsdetaljerna i trä är i satinlackat nötträ och inredningstextilerna är tillverkade i högklassigt Silvertex TM-tyg. Också armaturer, beslag, handtag och övriga detaljer är noggrant utvalda och testade.

Den vackra formgivningen, de praktiska planlösningarna, motoralternativen med hög prestanda och den robusta och ekonomiska skrovkonstruktionen gör båten till en säker och representativ partner på havet.

Bakning är ingenting man vanligtvis förknippar med resor som skid- och campingsemestrar eller vildmarksäventyr, och då kan till och med färdigpaketerat bröd vara svårt att få tag på. Därför valde Birgitta Boye-Freudentahl och Eric Boye, vana långfärdsseglare och författare till flera böcker och artiklar om segling, att packa matförrådet fullt med Finax brödmixer när de som första svenska båt skulle ta sig igenom Nordvästpassagen norr om Kanada. Trots minimala utrymmen och begränsad köksutrustning, kunde besättningen njuta av nybakat bröd hela resan, från Grönland till Alaska.

Pressrelease:

Att segla över Nordsjön, runda Grönlands södra udde och ta sig igenom Nordvästpassagen är en prövning även för den mest rutinerade långfärdsseglaren. Själva passagen är bara fri från is ett par veckor varje år och det krävs noggrann planering för hinna passera medan vattnet ligger öppet. De senaste åren är det bara ett tjugotal båtar som lyckats ta sig igenom och nu kan Ariel IV med sin sex man stora besättning stolt sälla sig till skaran, som första svenska båt.

Grönland var den sista utposten innan seglingen mot Nordvästpassagen började. På vägen stannade de till vid ett antal inuitbyar men det var aldrig tal om några större samhällen med välsorterade butiker.

”Vi passerade bara ett fåtal butiker efter att ha lämnat Grönland, och brödet de hade där var både tråkigt och dyrt – gummibröd kallade vi det. Att ha med sig Finax mixar var alltså en förutsättning för att kunna äta bröd hela resan och vi bakade ungefär varannan dag, hela vägen från Grönland till Kodiakön i Alaska”, berättar Birgitta.

Den nästan fem månader långa seglatsen påbörjades i slutet av maj och avslutades i mitten på oktober. Resan innebar inte bara ett svenskt rekord, besättningen fick också en helt unik naturupplevelse och på nära håll besöka den orörda, arktiska naturen. Vid landstigning hade besättningen gevär med sig i fall att de skulle stöta på isbjörnar.

”Arktis är oerhört vackert, som ett öde månlandskap. Under resans gång fick vi dock se en hel del vildliv – allt från valrossar, örnar och valar till isbjörn. Väl framme på Kodiakön fick åka med sjöflygplan och se när Kodiakbjörnarna, världens största grizzly, fiskade mängder av hoppande lax”, säger Birgitta.

Att fiska lax blev dock aldrig aktuellt för besättningen på Ariel IV. Kosten bestod till största del av hållbara, enkelt tillagade maträtter med mycket kolhydrater och fibrer. Matrutinerna var som normalast de tider som Ariel IV låg still och som mest oregelbundna när de var i rörelse. Brödet från Finax var ett stående inslag till både frukost och lunch, som kombinerades med havregrynsgröt, pulvermjölk och soppor av olika slag. Mixarna var dock inte bara goda och stärkande utan blev också ett underhållande inslag i vardagen på båten.

”På en långresa kan kosthållningen bli lite ensidig och de olika brödsorterna gav oss verkligen variation och lyxen att göra ett val. Det var roligt med de olika mixarna och vi skämtade ofta om vilket bröd vi skulle äta – ’Jaha, vad bjuds det på idag då, franskt lantbröd eller solrosbröd?’” förklarar Birgitta och skrattar.

Livet på en båt präglas av att vara i ständig rörelse och att äta ordentligt är en förutsättning när man seglar långa sträckor under tuffa förhållanden. Besättningen sov cirka sex timmar i sträck per natt och avlöste varandra på arbetspass om tre timmar vardera.

”Det finns alltid någonting att göra på en båt och så länge man är vaken man fysiskt aktiv. Man tar spjärn, håller emot och använder hela tiden musklerna. Kylan gör också att man bränner mer kalorier, så att äta ordentligt är jätteviktigt”, förklarar Birgitta.

Att baka på en båt kan låta som ett stort projekt men som många andra båtar är Ariel IV utrustad med en kardanupphängd ugn, vilket innebär att den alltid hänger lodrätt oavsett vilken lutning båten har. Trots att brödmixerna är enkla att tillreda var det sällan besättningen hann blanda och sätta en deg enligt instruktionerna på förpackningen. Det gjorde dock ingenting enligt Birgitta:

”Trots att vi lämnade degen vind för våg flera gånger för att rycka ut i arbete på båten, blev resultatet alltid lika bra. Vi vande oss snabbt vid bakningen och lät mixarna kalljäsa ute eller i kylutrymmet, beroende på var det var bäst temperatur. Ett par gånger blandade vi också i rester från överbliven gröt vilket gav lite smuligare bröd, men det var ett smart sätt att hushålla med maten.”

Det är alltså fullt möjligt att få färskbakat på sin semester, oavsett om man är till sjöss, i husvagnen eller på skidresan. Allt som behövs är en brödmix, vatten och ugn. Birgitta och Eric kommer då och då att fortsätta att använda Finax brödmixer trots att de är tillbaka i Helsingborg och vardagens mer normala rutiner, både som reserv – och för att de är så pass goda.

Info: www.arielfyra.se

Foto: Ariel IV.

Vägen ut på vattnet har blivit snabbare, enklare och bekvämare! Crescents nya daycruiser 630 DC är framtagen för att möta den moderna människans behov, krav och önskemål på ett aktivt båtliv. Valfriheten är stor. 630 DC finns som både inombordare och utombordare, allt för att tilltala både dom fartsugna frihetstörstarna och familjen som vill ha en skön dag på havet utan att ge avkall på bekvämlighet, snabbhet och säkerhet.

Förarplatsen är bekväm och överskådlig för fart, navigation och säkerhet. Här finns gott om plats för exempelvis GPS, ekolod etc. Stereo med mp3 och högtalare är standard.

Boglyktorna ger bra sikt nattetid. Här finns stora ytor för avkoppling och soffan kan fällas ut och bli en skön Sunbed.

I sittbrunnen finns även ett litet kök. I kabinen finns bra utrymmen med sköna bäddar för övernattning och många praktiska fack. Fördäcket är rymligt och underlättar för en enkel och säker ombordstigning.

Crescent 630 DC är en modern daycruiser för där dagens alla krav på funktion, komfort och säkerhet är uppfyllda.

Tekniska specifikationer:
Längd: ca 6,30 m
Bredd: ca 2,40 m
Motor: MerCruiser 4,3L MPI

Info: www.crescent-boats.se

Norska Askeladden P66 Weekend är tänkt för “en ny generation av båtägare”. Även om mycket känns igen från liknande båtar så har P66 Weekend onekligen många bra lösningar och tankar. Det är en sällsynt lättdriven och stadig båt med gott om plats ombord trots kompakta yttermått.

Askeladden har särskilt tänkt på “mogna” båtköpare när de har utvecklat den här modellen. Människor som har tid och pengar men vill ha en båt som verkligen passar deras skiftande behov.

Företaget hänvisar bland annat till utvecklingen av bilar, som har gått allt mer mot crossovers och SUV:ar i olika storlekar. Ungefär så tänker sig Askeladden att kunderna ska se på P66 Weekend. Gå ombord, stäng in dig i hytten om det är dåligt väder, vrid om nyckeln och kör ut på sjön – oavsett om det är regn, sol eller minusgrader.

Askeladden P66 Weekend har ovanligt gott om plats i förhållande till sin längd. Det finns sovplatser för fyra personer i kabinen och tillräckligt med sittplatser både ute och inne. Pentryt är försett med kyl, kokmöjligheter, vask med mera. Båten har även ett låsbart toalettutrymme.

Fartpotentialen med en 150 hk utombordare är hela 34 knop.

Tekniska data Askeladden P66 Weekend
Designkategori: C
Längd: 6,60 m
Bredd: 2,50 m
Vikt utan motor: 1 500 kg
Personer: 7
Motor: 111 kW/150 hk
Bränsle: 140 liter
Vatten: 40 liter
Hålltank: 40 liter

Info: www.askeladden.no

Fart med Suzuki DF-150 HK ca. 34 knop
Fart med Suzuki DF-115HK ca. 28 knop

Kommentarer

michael lundqvist 08:24:02 2011-04-13

Vilken båt!
Måste bara bli en hit i sverige. väldigt myvket båt för pengarna- utrymmen, stor akterplats och välplanerat inre.
Askeladden har gjort det.
/Micke.

Är du ägare av båt, har din båt registrerad i Transportstyrelsens fartygsregister och vill avregistrera båten eller ansöka om ägarbyte som skett före årsskiftet? Skicka då in dina ändringar så att de kommit in senast 30 april till Transportstyrelsen. Du undantas då från att betala de avgifter som infördes 1 januari.

Riksdag och regering har beslutat att Transportstyrelsens verksamhet i form av tillstånd, tillsyn och registerhållning i huvudsak ska finansieras med avgifter från och med den 1 januari 2011. De avgifter som beslutas är beräknade på den kostnad som är kopplad till respektive ärenden. För fartygsregistrets del innebär den nya finansieringsprincipen en kraftig höjning av befintliga avgifter. En årlig registerhållningsavgift har också införts.

För att göra fartygsägare uppmärksamma på de ändrade avgifterna har ett brev skickats eller kommer att skickas till samtliga ägare. Syftet är att få ägare att se över sina registreringar så att de stämmer när de nya avgifterna ska tas ut.

Tanken var att samtliga dessa utskick skulle ske ha skett före årsskiftet, i god tid före avgiftshöjningarna. Eftersom utskicken till båtägare fördröjts en bit inpå 2011, inför Transportstyrelsen ett tillfälligt undantag från de nya avgifterna.

Undantag enbart för båtar
Undantaget gäller alla båtar (inte skepp). För dessa båtar gäller att om
• du vill avregistrera din båt, eller
• båten bytt ägare före årsskiftet och
• din ansökan om avregistrering eller byte kommer in senast 30 april
undantas du från att betala de nya avgifter som införts 1 januari 2011.

De ansökningar som kommer in och gäller undantagen kommer att börja handläggas av Transportstyrelsen efter 30 april. Först därefter får du ett besked om avregistrering eller ägarbyte.
Har båten bytt ägare i år (2011) gäller 2011 års avgifter.

Mer om avgifter och fartyg
Läs mer om Transportstyrelsens avgifter på www.transportstyrelsen.se/avgifter.
Läs om fartyg och skillnaden mellan båt och skepp: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fartyg/

PowerTrekk är en ny sorts laddare för mobiltelefoner och annan konsumentelektronik. Laddaren bygger på bränslecellsteknik som gör att man kan ladda sin utrustning varsomhelst – utan att vara beroende av elnätet. Det gör PowerTrekk till en idealisk laddare för både friluftsentusiaster och användare i utvecklingsländer där elnätet inte är utbyggt.

PowerTrekk är en laddare i fickformat för användare utan tillförlitlig tillgång till elnätet. Genom avancerad bränslecellsteknik som effektivt omvandlar väte till elektricitet, utan några biprodukter, ger PowerTrekk omedelbar ström varsomhelst. Laddaren har låg vikt och är utrustad med ett tåligt och vattensäkert hölje vilket tillsammans med robust teknik gör den lämplig för tuffa förhållanden.

PowerTrekk är en 2-i-1-lösning med både internt batteri och en bränslecellslösning. Det bärbara batteriet fungerar på egen hand som energikälla eller ackumulator för bränslecellen. Bränslecellen gör det möjligt att börja ladda ett urladdat batteri direkt utan att ett vägguttag behövs.

Användaren stoppar bara in ett bränslepack i laddaren och häller på lite vatten. För att ladda bärbara produkter – till exempel mobiltelefoner, kameror och GPS-apparater – ansluts dessa till PowerTrekk via en USB-port.

– PowerTrekk har en konkurrensfördel jämfört med traditionella bärbara laddare. Ström från bränsleceller genereras omedelbart och laddningen påverkas varken av väder eller av solens position, vilket är fallet med solpaneler. Jämfört med batteridrivna reseladdare är PowerTrekk ett mer pålitligt alternativ eftersom bränslepatronerna inte laddas ur som batterier, säger Björn Westerholm, VD på myFC, företaget bakom PowerTrekk.

myFC är ett svenskt företag som utvecklar bränslecellslösningar för bärbar elektronik. Företaget har säkrat ett flertal patent kring bränslecellssystem med rekordhög energidensitet. PowerTrekk är den första kommersiella laddaren som bygger på myFCs teknik. Systemet är bränsleflexibelt då väte från flera alternativa källor går att använda i processen. Den kemiska processen är säker och miljövänlig och den enda biprodukten från bränslecellen är lite vattenånga.

Info: www.powertrekk.com

Kommentarer

TommyOlausson 14:30:59 2011-02-23

Hade varit bra med solceller på locket också

Fredagen den 11 februari delar Sjöhistoriska museet ut intyg till k-märkta fritidsbåtar och plaketter till k-märkta fartyg. Utmärkelserna delas ut vid en ceremoni på båtmässan i Göteborg.

De senast k-märkta fritidsbåtarna som får sina intyg är:

• Segelbåten (långedragsjullen) Anna, byggd 1963 hos Eric Olsson, Dalby Henån, Orust. Nuvarande ägare bor i Torslanda. Anna är utställd i veteranbåtshallen på mässan.

• Segelbåten (Vindö 30) Malou, och byggdes 1963-64 av Carl Andersson, Nötesund, Orust. Nuvarande ägare är bosatt i Göteborg.

• Motorbåten (salongskryssaren) Albertina, en C G Pettersonkonstruktion som byggdes 1920 vid Bröderna Larssons varv i Kristinehamn. Nuvarande ägare är bosatt i Mölndal.

• Segelbåten (K6) Anzy, konstruerad och byggd av Einar och Carl-Erik Ohlsson, Hjalmar Johanssons varv, Långedrag. Nuvarande ägaren är bosatt i Grebbestad.

Samtidigt får även tre k-märkta fartyg ta emot sina plaketter. Dessa fartyg är:

• Bogserbåten Sven (SJPD) byggd 1897 på Götaverken som sedan 1963 finns på Ringön. Sven var i bruk som bogserbåt fram till 2007 då nuvarande ägare tog över.

• Tjänstebåten (lotsbåt nr 57) Heimdal (SGRD) från 1932 som gjort tjänst på Ängholmen, Långedrag och Vinga. Fartyget var i tjänst fram till 1969 och kan idag ses i Smögen.

• Fartyget Marieholm, byggt 1934 för Svenska Amerika Linien – men med lång historia inom Marinen, bl a som stabsfartyg. Fartyget ligger idag som restaurangfartyg i Göteborg.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

Info: www.sjohistoriska.se

– Årets elever har visat en mycket hög kvalitet! Uttryckte sig juryns ordförande Rolf Carlgren, Vindö Marin, när han summerade sin och juryns omdöme efter dagens båtbyggartävling på Båtmässan i Göteborg. Båtbyggaren och ensamseglaren Sven Yrvind var mäkta imponerad av dessa ungdomar och var som prisutdelare mycket glad och hedrad över att han fick överlämna diplom, prischeckar, blommor och en bok av honom själv.

Precis som förra året tog Båtbyggarutbildningen Orust hem segern genom Joakim Åkerström, som förutom diplom, blommor och böcker fick en jättecheck på 15 000,- kronor.

Joakim var tätt följd av utmärkte Andreas Hermansson från Storebro Båtbyggarskola i Vimmerby som vann 5 000,- kr. Bara några få poäng skiljde dem åt. Tredjeplatsen tog Erik Gillenäng, också han från Orust och checken löd på 2 500,- kr.

Årets Båtbyggartävling var den 11:e i ordningen och är ett stående inslag på Båtmässan. Arrangören Kärnsund Wood Link hade bjudit in sin VD för sitt finska bolag som var där för att lära och inspireras att arrangera en liknande tävling i Finland. Kanske vi kan se fram emot ”Finnkampen” i båtbyggeri så småningom?

En tjej och tio killar tävlade i år fördelade på skolorna Vadsbogymnasiet i Mariestad, Båtbyggarutbildningen i Henån på Orust, Östrabogymnasiet i Uddevalla och Storebro Båtbyggarskola i Vimmerby – där alla utmanar varandra i båtbyggeriets ädla konst.
Text och Foto: Mats Strömberg.

Bildtext:
Årets vinnartrio i Båtbyggartävlingen 2011 på Båtmässan i Göteborg. Fr.v. 3:an Erik Gillenäng (Båtbyggarutbildning Orust), vinnaren Joakim Åkerström (Båtbyggarutbildning Orust), prisutdelare Sven Yrvind och 2:an Andreas Hermansson (Storebro Båtbyggarskola).

Promarina skall tillsammans med Uddevallaföretaget Marinhuset AB utveckla småbåts- och gästhamnsverksamheten i centrala Uddevalla. – Det här är början till att förverkliga visionen att Uddevalla blir ett maritimt center och på sikt leder det till 100-150 nya jobb, säger kommunalrådet Essam El-Naggar, FP.

Pressrelease:

– Promarina har genom en intressetävling blivit utvalda av Uddevalla Kommun att utveckla gästhamn och fasta båtplatser i Uddevalla stad. Promarina förhandlar nu med kommunen om genomförandet av projektet, säger Mats Bylund, VD för Promarina.

Är detta ett projekt som stämmer väl överens med Promarinas affärsidé? – Absolut, vi har en vision om hamnar i städer och i den visionen ligger många olika delar. I Uddevalla har vi möjlighet att skapa en anläggning som täcker in det mesta i den visionen. En väldigt komplett anläggning helt enkelt.

Vad innefattas i Promarinas uppfattning av en komplett anläggning? – Först och främst ligger marken och vattnet väldigt centralt, det är endast en kort promenad från stadskärnan. Redan idag finns hotell, restaurang och kontorshotell precis intill den framtida gästhamnen. Vi bygger en ny gästhamn och runt den byggs kommersiella lokaler i sjöbodsform för verksamheter som hör hemma i en hamn och i en turistanläggning i stort. Dessutom har vi möjlighet att anlägga båtservice med vinterförvaring, reparationsvarv, lyftmöjligheter, sjömack osv. I den befintliga gästhamnen planerar vi att göra en hamn med fasta båtplatser som blir väldigt attraktiv för de boende i närområdet och även för båtägare inåt landet som vill ha sin båt på västkusten men som inte har någon möjlighet till det idag. Det tillkommer även ytterligare en hamn för fasta båtplatser lite längre ut i hamnområdet.

Vad gör att Promarina är bra lämpade för detta projekt? – Det vi tror att kommunen föll för är att vi inom Viamaregruppen har ett komplett utbud av verksamheter och tjänster som passar så väl i detta projekt. Ca 70 % av de verksamheter som behövs finns inom vår grupp. Dessutom har vi de ekonomiska muskler som krävs vilket jag inte tror att så många andra intressenter i projektet har. Projektet passar också Promarinas affärsidé och verksamhet mycket bra och vi har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren för de hamnar vi har tagit över och det jobb vi gör där.

Vilka kommuner samarbetar ni med idag? – Vi har tagit över hamnar i fem kommuner så här långt. Norrtälje gästhamn och Furusunds gästhamn i Norrtälje kommun, gästhamn och ett antal fastplatshamnar i Oxelösunds kommun, Arkösunds gästhamn och fastplatshamnar i Norrköpings kommun, gästhamnar och fastplatshamnar i Mariefred och Strängnäs i Strängnäs kommun samt Wallhamn där vi har ett samarbete med Tjörns kommun. Uddevalla är vårt största projekt hittills som beroende på hur vi finansierar lokalbyggnationen kommer att uppgå till ca 40-45 miljoner kronor.

Hur ser tidsplanen ut? – Vi hoppas få ett avtal klart innan årsskiftet och därefter tar det 3-5 år innan det är helt utbyggt. Det förutsätter att det kommersiella underlaget motsvarar våra beräkningar men det ser positivt ut tycker vi.

Promarina har merparten av sina anläggningar på ostkusten idag, hur kommer det sig att ni tittar västerut denna gång? – Västkusten är mycket intressant för oss. Det finns ett stort underskott på båtplatser. Sedan är naturen sådan att det är ont om skyddade naturhamnar som ostkusten har gott om. Det gör att behovet av bra gästhamnar är stort. Dessutom finns det ett stort inflöde av utländska båtar och många av dem har västkusten som sin första anhalt i Sverige.

Hur ser det ut idag på gästhamnsfronten i Uddevalla? – Idag finns en liten kommunal gästhamn utan någon som helst service. Den sköts av turistbyrån. Sedan finns det en del fasta platser som sköts av tekniska förvaltningen på kommunen. Det är helt klart inte något som man har prioriterat och fokuserat på tidigare.

Är det en vanlig bild i sjönära kommuner? – Ja, absolut. Det finns självfallet kommuner som gör ett bra jobb med detta men den stora majoriteten ser ut som i Uddevalla. Hamnarna sköts ofta ihop med fotbollsplaner, snöröjning och diverse andra delar i kommunen och inget större fokus läggs på gästhamnar och marinor för fasta båtplatser.

Tittar man på era skisser och projektplaner hittar man en del spännande inslag utöver det man förväntar sig hitta i en gästhamn. En sådan är Outdoor World, vad är det? – Vi har tittat på ett amerikanskt koncept som vi tycker skulle passa väldigt bra i hamnen. Outdoor World är ett “shop in shop-koncept” där olika aktörer erbjuder olika produkter och aktiviteter där minsta gemensamma nämnare är utomhus och friluftsaktiviteter i olika former. Hallen skall innehålla ett antal butiker/verksamheter med egna ytor och inredningar som t.ex. bergsklättring, fiske, kajaking, jakt, golf, fyrhjulingar, vattenskidor m.m. Man kan även ha aktiviteter i själva hallen som t.ex. klätterväggar och golfsimulatorer. Uddevalla är ju en stad som har shoppingprofil på sin turism. Torp som ligger strax utanför staden är Sveriges tredje eller fjärde största shoppingområde idag och med Ikeas etablering blir de nästa störst. Vi tror därför att Outdoor World skulle passa bra in i den profilen och kunna bli en attraktion i sig. Kommunen har dessutom anslagit medel för att bygga ett äventyrsbad och de diskuterar om det skall placeras i anslutning till gästhamnen vilket också skulle bli en attraktionskraft för besökande båtar. Inte minst under perioder med sämre väder.

Förutom den del som ligger nära stadskärnan innefattar våra planer även det som kallas för Svenskholmen som ligger precis utanför staden där det idag finns fasta båtplatser. Där har kommunen ambitiösa planer på att bygga turistattraherande verksameter såsom restauranger och caféer. Det är en mycket trevlig miljö precis vid ett bad och i början av en fin strandpromenad. I samband med kommunens satsning har vi där möjlighet att bygga korttidsplatser för besökande båtar som vill ligga över dagen. En typ av gästhamn men utan den service som behövs vid övernattning.

Nyligen övertog Promarina över driften av Norrtälje gästhamn. Det innebär att Promarina AB sköter driften av nio gästhamnar och marinor runt om i Sverige. Det är Arkösund, Norrköping, Furusund, Mariefred, Norrtälje, Oxelösund, Strängnäs, Sandhamn och Wallhamn. I Viamarekoncernen ingår även Nimbus Boats, Stockholm Radio

Garmin presenterar idag att företaget i 2011 års version av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision kommer att ha samlat den mest kompletta och uppdaterade databasen av både naturhamnar och vanliga gästhamnar.

– Kartdata är en av de viktigaste beståndsdelarna i en sjökortsplotter och vi är mycket stolta att kunna erbjuda den mest korrekta och uppdaterade databasen av både naturhamnar och vanliga gästhamnar till våra kunder, säger Jan-Åke Arenäs, VD på Garmin Sweden AB.

– Över 50 procent av alla övernattningar i fritidsbåtar sker i naturhamnar och då var det en självklarhet för oss att implementera den mest heltäckande databasen över naturhamnar i Sverige i våra elektroniska sjökort, säger Pontus Fernström, produkt- och försäljningschef på Garmin Sweden AB.

Hela 470 stycken naturhamnar utmed svenska västkusten och i Stockholms skärgård finns med i 2011 års versioner av BlueChart g2 och g2 Vision. Denna information är levererad av Hydrographica, som är kända för sina extremt detaljerade sjökort.

Användaren kan enkelt söka upp den naturhamn man önskar i sin Garmin sjökortsplotter. Man kan läsa en beskrivning om naturhamnen med värdefull information, så som vilka vindar hamnen skyddar för, förtöjningsmöjligheter mm. Använder man sig av BlueChart g2 Vision så kan man sedan låta sjökortsplottern helt automatiskt beräkna en säker färdväg till hamnen, för att sedan bli guidad hela vägen fram. Detta tack vare Garmins exklusiva funktion AutoGuidance.

Detta tillsammans med helt ny och uppdaterad information från Gästhamnsguiden över vanliga gästhamnar utmed den svenska kusten, skapar Garmin den mest kompletta elektroniska hamninformationsbanken på ett och samma ställe.

Den nya versionen av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision är som tidigare meddelat också baserad på S57 data och kommer finnas tillgänglig i februari 2011. Rekommenderade cirkapriser kommer att förbli oförändrade. Befintliga kunder som redan äger tidigare versioner av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision kan precis som tidigare välja att uppdatera sin gamla kort till den nya versionen till en kostnad motsvarande 50 procent av aktuellt rekommenderat cirkapris.

Info: www.garmin.se