Nyheter

Amerikanska CAT har tagit fram en helt ny dieselmotor avsedd för fritidsbåtar. Caterpillar beskriver den som en “High Performance Diesel Engine”. Beteckningen är Cat C6.4 Marine Engine. Det är en kompakt diesel i effektområdet 335-505 hk med common rail bränsleinsprutning.

Motorn är både kompakt och kraftfull samt har låga utsläpp. Motorns arbetsvarvtal ligger på 3 400 rpm.

Den här V8:an har fyra ventiler per cylinder och en borrning på 98,2×105 mm. Den totala motorvolymen är 6,4 liter. Den högsta effekten som tas ut är 505 hk vid 3 400 rpm. Övriga nivåer är 450 hk vid 3400 rpm, 380 hk vid 3400 rpm och 335 hk vid 3400 rpm. Produktionen är beräknad att starta 2012.

Här är övrig information i den amerikanska pressreleasen:

“We’re pleased to introduce a segment-specific marine engine for our pleasure craft customers,” said David Shannon, Caterpillar Marine Power Systems Pleasure Craft Global Sales Manager. “The new C6.4 is designed from the ground up to be reliable with clean, quiet operation and require less maintenance. We’ve taken extra measures to offer a new product capable of pleasing even the most discerning marine customer.”

The C6.4 meets current exhaust emission regulations including U.S. EPA Tier II marine recreational craft limitations, the EU 94/25/EC recreational craft directive and is IMO II compliant. The engine is also capable of meeting future U.S. EPA Tier III marine exhaust emissions requirements. Reduced engine noise is achieved through innovative design in the two-piece CGI cylinder block, combining the bed plate and block casting to provide additional stiffness and subsequently lower operating noise. The High Pressure Common Rail (HPCR) fuel system also provides quieter performance through the pilot injection of fuel and integration of Piezo technology to eliminate electro-mechanical control solenoids.

“Vessel owners will immediately notice the quieter performance of the C6.4 due to significant reductions in gear train and valve noise as well as the addition of the HPCR fuel system,” noted Tony Pattle, Marine Products Engineering Manager. Tom Withers, Chief Engineer for the C6.4 project added, “A great deal of focus has been put on incorporating Caterpillar’s many years of pleasure craft marine experience into the overall package design of this product resulting in a very compact design in the always exciting V8 configuration.” Extensive laboratory testing has been completed and will continue along with on the water testing, which has already begun.

The new engine model will be manufactured in the Wimborne Marine Power Center, located in Wimborne, United Kingdom. Standard equipment on the C6.4 includes a built-in oil cooler, centrifugal water pump, self-priming sea water pump, low profile oil pan, top access to service oil level and oil fill locations as well as a single Cat heavy-duty spin-on high efficiency oil filter. The engine is equipped with an automatic fuel priming pump, 12V DC electric accessories and a solid-mounted Cat 70-pin electric plug-in connector for yacht control harness. The new C6.4 is fully compatible with the Cat Multi-Station Control System (MSCS) and MSCS II components for shift and throttle integration and Cat helm displays, including the Color Marine Power Display (CMPD).

Kommentarer

wp 21:37:02 2011-02-19

Det är en bra nyhet för svenska Sintercast som håller CAT med CGI-tekniken

Pedro från Nederländerna presenterar denna nya och lite märkliga husbåt. Samtidigt är den väldigt praktisk och passar utmärkt för den som vill segla på kanaler och lugna vattenvägar. Båten innebär ett helt nytt koncept för Pedro-Boat, som har döpt den nya båten till Pedro Liberty.

Liberty står för frihet att leva ombord och det verkar fungera fullt ut på denna båt. Med den här skutan kan besättningen leva och bo var som helst längs Europas vattenvägar. Båtens dimensioner, djupgående och höjd har anpassats så att den passar de flesta kanaler och andra vattenvägar.

André van der Velde, ansvarig för produktutveckling vid Pedro-Boat, är entusiastisk efter de första testseglingarna.

– Pedro Liberty har de egenskaper våra kunder är vana vid. Båten är designad av Martin Bekebrede, som har tagit fram skrovet i samarbete med oss, säger André van der Velde.

Båten är lättstyrd i sig själv. Men extra bogpropeller i för och akter blir den väldigt enkel att manövrera.

tekniska specifikationer
Specifications Pedro Liberty 1250
Längd ± 12,50 meter
Bredd: ± 4,50 meter
Höjd: ± 2,50 meter
Djupgående: ± 0,90 meter
Skrov: Köl längs hela botten
Material i skrovet: Stål
Material överbyggnad: Komposit sandwich med extra isolering
Fart: ± 8 knop
Motor: Flera alternativ (hydraulisk, electrisk, diesel- eller hybrid)

Info: www.pedro-boat.nl

Vattenfalls tyska havsbaserade projekt DanTysk har ingått ett avtal gällande ett fartyg för transport och installation av 80 vindkraftverk. Installationsfartyget, Pacific Orca, byggs just nu av Samsung Heavy Industries i Sydkorea och ska levereras under 2012.

Vattenfall och Stadtwerke München kommer att bygga vindkraftsparken DanTysk som ett gemensamt projekt under ledning av ett team baserat i Hamburg. Konsortiet skrev på torsdagen under ett avtal med det danska rederiet Swire Blue Ocean (SBO) gällande ett fartyg för transport och installation av 80 vindkraftverk från Siemens.

Fartyget Pacific Orca har avancerade specifikationer med fokus på säkerhet, effektivitet och tillförlitlighet och kan användas på vattendjup upp till 75 meter. Sammantaget gör detta fartyget mycket flexibelt vid installationen av vindkraftsparken.

– Eftersom tillgången på lämpliga offshore-fartyg på marknaden är begränsad, är vi extra glada över att få använda detta stora fartyg för DanTysk, säger Georg Friedrichs, chef för Offshore Projects på Vattenfall. – Det nybyggda fartyget Pacific Orca uppfyller våra krav på oklanderlig säkerhet, effektivitet och tillförlitlighet. Vårt projektteam ser fram emot att slutföra projektet DanTysk tillsammans med vår nya danska partner Swire Blue Ocean.

SBO vann upphandlingen, som spände över hela Europa, också tack vare styrkan hos moderbolaget Swire Pacific Offshore, som har över 30 års erfarenhet inom offshore-verksamhet. Företaget har idag en av de största flottorna av dynamiskt positionerade fartyg i världen. Pacific Orca kommer att certifieras av GL-Group Germanischer Lloyd i enlighet med strikta europeiska miljöstandarder.

– Vi är oerhört glada över att ha blivit utvalda som fartygsleverantör för installationen av vindkraftverk i DanTysk, säger Lars Blicher, VD och koncernchef för Swire Blue Ocean. Detta projekt kommer att vara ett perfekt tillfälle för SBO att visa upp den mycket goda kapacitet och effektivitet som vårt fartyg besitter, samt vår personalstyrkas förmåga att prestera när det gäller såväl drift som säkerhet.

2013 kommer Pacific Orca att börja lasta vindkraftverken i Esbjerg. Därefter transporteras de till konstruktionsplatsen för DanTysk 69 km väster om ön Sylt i den tyska delen av Nordsjön.

Just nu utvecklar, bygger och äger Vattenfall vindkraftverk i sex olika länder, inklusive den närliggande havsbaserade vindkraftsparken Horns Rev I (160 MW) vid danska gränsen. Vattenfall bygger och planerar havsbaserade vindkraftsparker också vid de brittiska och nederländska kusterna. Nästa havsbaserade vindkraftspark att färdigställas, med driftsättning i slutet av 2011, är Ormonde som ligger i Irländska sjön och har en kapacitet på 150 MW.

Elproduktion från havsbaserade vindkraftsparker utgör en del av Vattenfalls klimatambition, och Vattenfall investerar i förnybar energi för att åstadkomma en långsiktig minskning av koldioxidutsläppen.

En av de allra största nyheterna på den nyligen avslutade båtmässan i Düsseldorf var svenska Hallberg-Rassy som hade världspremiär för sitt nya flaggskepp på 64 fot. Det krävdes mycket planering och manövrering för att få båten från varvet på Ellös till den stora båtmässan. Men väl på plats blev den en riktig publikmagnet.

Båten har helt nya linjer jämfört med det tidigare flaggskeppet, HR 62. Däcksöverbyggnaden är till exempel annorlunda och hela skotsystemet har gjorts om från grunden i samarbetemed svenska Seldén Mast.

Tekniska specifikationer
Design Germán Frers
Skrovlängd 19,85 m / 65′ 1”
Skrovbredd räknat utan avvisarlist 5,17 m
Bredd inkl avvisarlist 5,20 m
Vattenlinjelängd, vilande 17,53 m
Djupgående, tom standardbåt 2,5 m
Deplacement, tom standardbåt 36 ton
Kölvikt 12,7 ton
Kölmaterial Bly
Segelyta med lattlös stor och 100% förtriangel 173 m²
Segelyta med lattlös stor och rullgenua 215 m²
Segelyta med storsegel med akterliksrunda och lattor samt rullgenua 232 m²
Segelyta med storsegel med akterliksrunda och lattor samt code zero 248 m²
Masthöjd över vattenytan, exkl Windex 27,4 m
Motor Volvo Penta D6-280
Effekt 206 kW / 280 hk
Cylinderantal 6
Cylindervolym 5,5 liter
Max vridmoment 669 Nm vid 2 500 varv
Tankvolym, bränsle 1,800 liter
Tankvolym, färskvatten 1,300 liter
Holdingtankar till toaletter 3 x 75 liter
CE-kategori A – obegränsad oceansegling

Info: http://www.hallberg-rassy.com/

På båtmässan i Göteborg visades ett par helt nya modeller från Uttern, som fick stort gensvar bland besökarna. Båtarna är designade i en – för Uttern – helt ny och modern stil. Företaget har gjort omfattande intervjuer med bland andra tidigare Utternkunder för att få fram det koncept som Uttern bör ha i framtiden. Ett av de mest tydliga svaren gällde båtarnas färgsättning.

Uttern lanserade en ny image för märket på båtmässan i Göteborg. Två nya modeller visades och Uttern har för avsikt att sjösätta ytterligare sex modeller under de kommande tre åren.

De nya båtarna kombinerar skandinavisk båtbyggartradition, nutida design och funktionell enkelhet. Chefen för Brunswick´s European Boat Business Unit, Steve Coultate, förklarar Utterns märkesstrategi:

– Utterns arv går långt tillbaka i tiden. Vi ville vara rotade i den traditionen genom att bevara den skandinaviska båtdesignen och dessutom förstärka denna med modernare linjer, säger han.

Att Uttern har lyssnat på kundernas önskemål har gjort de nya modellerna med sina funktionella särdrag till ledande i sin klass. Till exempel har sittplatsernas ryggstöd fördjupats för att skapa ett säkrare och mer avskilt utrymme – ändå inkräktar detta inte på tillgängligheten eller på kapellets förvaring.

Sittplatsens utformning är extremt mångsidig och tillåter en förvandling från gemensamt middagsbord till soldäck på bara några sekunder. Båten erbjuder också enkel ombordstigning från såväl för som akter.

– Vår filosofi sträcker sig bortom ren styling – vi siktade på att ge våra kunder en båt som formats och byggts exakt efter vad de vill ha. Vi vägrade att dra en enda linje vid ritbordet innan vi mött och lyssnat till ett större antal kunder. Så först efter månader av fördjupade kundintervjuer och analyser kunde vi tillåta oss att skrida till verket, säger Steve .

På Båtmässan i Göteborg visades de helt nya modellerna D62 ( den uppseendeväckande Special Edition ) och T62.

Info: www.uttern.com

Som ett av marknadens mest intressanta giftfria teknik- och affärskoncept när det gäller att hålla båtskrov fria från på påväxt har Ekomarines miljövänliga båtbottenfärg Neptune Formula blivit nominerade som en av tio produkter till båtmässan Allt om sjön av initiativet Ren botten utan gift.

– Färgen Neptune Formula från Ekomarine skapar ett syrefattigt skick närmast skrovet som marina organismer av naturliga skäl undviker – ett elegant sätt att använda kunskap om modern bioteknik i praktiken, utan användning av giftiga tungmetaller eller kemikalier, skriver Ren botten utan gift i sin nominering.

De tio koncepten kommer att visas upp och bedömas av en jury med representanter från bland andra Svenska Båtunionen, Kryssarklubben och Kungliga Svenska Segelsällskapet.

Initiativet Ren botten utan gift verkar för att öka utbudet och mångfalden av giftfria lösningar för att hålla båtars skrov fria från påväxt. Syftet med deltagandet på båtmässan är att lägga grunden för en kommande teknikupphandling som samlar många mindre kunder i en större beställargrupp, vars köpkraft är så stor att den kan attrahera leverantörer att ta tekniksprång.

Ren botten utan gift finansieras av Naturvårdsverket. Medverkar gör även Svenska Båtunionen, Sveriges Redareförening, Kustbevakningen, Sjöfartsverket, Transportstyrelsen, Kemikalieinspektionen och Vinnova.

En fastfrusen fiskebåt räddades på onsdagen gemensamt av enheter ur sjöräddningen. Båten satt ordentligt fast i isen utanför Karlskrona. Bland de enheter som hjälpte till fanns Kustbevakningens allra senaste fartyg, Amfitrite.

I en vindstyrka på 20 m/s hjälptes Kustbevakningen och Sjöfartsverket åt att få loss fiskekuttern Ka 7 Diana ur isens grepp.

Fiskekuttern Ka 7 Diana fastnade i isen cirka 400 meter utanför Sandhamn i Blekinge östra skärgård på onsdagen. Kustbevakningens fartyg KBV 003 AMFITRITE och Sjöfartsverkets lotskutter 354 gick till platsen och med gemensamma krafter lyckades de bända och vända henne ur isens grepp. Halv två på eftermiddagen var fiskekuttern och de båda sjöräddningsenheterna åter ute på öppet vatten.

Lotskuttern följer fiskekuttern in till Ekenabben på Sturkö.

KBV 003 är speciellt utrustad för att kunna bogsera och dagens bogsering är det första skarpa uppdraget för fartyget.

Foto: Kustbevakningen.

Kommentarer

Pontus 23:56:37 2011-10-24

Otroligt att dom klara detta i det hårda vädret

Garmin presenterar två nya digitala ekolodsmoduler – GSD™ 24 och GSD™ 26. GSD 24 har skapats från grunden för att sportfisket skall nå en helt ny nivå med otrolig målseparation och bottenanalysering. GSD 26 tar Garmins digitala ekolod ännu ett snäpp längre genom att lägga till funktionen Spread Spectrum technology och valmöjligheten att manuellt kunna justera frekvenserna, vilket gör den idealisk för seriöst djuphavsfiske.

– Vi har lyssnat noga på de krävande behov som sportfiskare har, och vi är övertygade om att de nya GSD 24 och 26 kommer att möta och överträffa deras förväntningar”, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International. ”Den nya utformningen av loden och den nya Spread Spectrum-tekniken möter det växande behovet av avancerade ekolod på sportfiskemarknaden.

GSD 26 är utvecklad för den seriöse sportfiskaren och tar avancerat målfiske till en ny nivå genom att använda den senaste digitala Spread Spektrum-tekniken.

Med Garmins Spread Spectrum-teknik kan GSD 26 erbjuda sportfiskaren det bästa av två världar, genom att inte bara ge dig bättre målseparation vid stora djup, utan också ge sportfiskaren möjlighet att ringa in specifika frekvenser för att kunna sikta in fisket på vissa fiskarter. Det ger betydligt bättre målåtergivning, bottenanalysering och dämpning av störsignaler på stora djup än vad traditionella modeller kan erbjuda. Det ger också användaren snabbare skärmuppdateringar och en mer aktuell tolkning av vad som är under båten för säkrare navigation och bättre fiske.

GSD 26 använder sig av dubbla frekvenser i Spread Spectrum-tekniken och skickar varje puls genom ett område av frekvenser för att kunna leverera samma målseparation vid djupt vatten som vid grunt vatten.

GSD 26 kan också läsa av de diskret pulsade frekvenserna, och sportfiskaren kan manuellt justera frekvensen på GSD 26 från en mycket låg 25 kHz till en hög 210 kHz vilket gör det enkelt att finjustera så man ser även små fiskar.

Kompatibel med Airmars senaste serie med bredbandsgivare kan GSD 26 erbjuda en uteffekt på mellan 300 och 3000 watt och nå så djupt som 3000 meter. Dessutom möjliggör dual-sändaren samtidig och oberoende tvåfrekvensvisning vilket ger fullständig anpassning för den seriöse sportfiskaren.

För fritidsfiskaren har Garmin skapat GSD 24 för att kunna erbjuda dramatiskt förbättrad målseparation och bottenanalysering. Tack vare frekvenssystemet (50/200 kHz) kan du välja uteffekt på GSD 24 – 600W, 1kW eller 2kW med ett brett urval av kompatibla givare. Den kraftfulla GSD 24 kan skanna så djupt som 1500 meter. Så oavsett om det är den stora fisken eller farliga grund du letar efter så ser du bilden med utomordentlig skärpa. GSD 24 innehåller också ett anslutningskit så att kunder som har en GSD 22 idag och som vill uppgradera till GSD 24 kan göra det och använda sin befintliga givare.

GSD 24 och 26 är kompatibla med Garmin Marine Network för visning på GPSMAP 4000/5000 och 6000/7000-serien.
Rekommenderat cirkapris på GSD 24 är 4 795:- och GSD 26 14 495:-

Båda modellerna beräknas finnas tillgängliga i augusti 2011.

Info: www.garmin.se

En betydande del av världens superyachter görs nu redo inför och är på väg till Abu Dhabi Yacht Show 2011. Mässan hålls vid Yas marina i Abu Dhabi, en marina som har specialbyggts för att arrangera båtmässor och Formel 1-tävlingar med bilar. Bland de kända superyachter som kommer till mässan finns 54 m långa Moonlight och 46 m långa Jana 46. Yas Marina har plats för yachter upp till 150 m totallängd vid sina fina kajer. Intill Yas Marina finns dessutom det nyöppnade Ferrari World.

Marknaden för superyachter är fortfarande mycket stark. Det finns fler köpare än byggare av dessa extremt exklusiva farkoster. Kunderna finns främst i Mellanöstern, följt av USA och Ryssland.

Många kända varv finns med bland utställarna i Abu Dhabi. Bland andra Azimut-Benetti, Sanlorenzo, Sunseeker Feadship och Luerssen (som ägs av Abu Dhabi). Samtliga dessa återfinns bland “topp tio”.

Ett exempel på varv som har gott om jobb är italienska Azimut-Benetti, som har 67 båtar i orderboken med en total båtlängd på 2 348 m. Sanlorenzo, som ställde ut en enda båt i en jättemonter på båtmässan i Düsseldorf i januari, har 37 yachter under produktion med en total skeppslängd på 1 170 m. Engelska Sunseeker har 31 kundorderbåtar med en totallängd på 999 m. Företaget ska bland annat visa sin 30 M på den kommande mässan.

Abu Dhabi Yacht Show 2011 arrangeras 24-26 mars.

Info: www.abudhabiyachtshow.com

Info: http://www.yasisland.ae/

Svenska Sail Racing firar sin internationella etablering och presenterar därför en begränsad version av originalet The Orca Jacket, som historiskt tillverkats endast i svart. Nu finns jackan i vitt och i en begränsad upplaga om 200 numrerade exemplar. Jackan har fått namnet The White Orca Jacket.

Jackans utförande och grafik speglar varumärkets internationella samarbeten med test team, seglingsprojekt och inom distribution.

Sail Racing är officiell sponsor till World Match Racing Tour och till Extreme Sailing series. Samarbeten som öppnar upp möjligheter för varumärkets fortsatta etablering runt om i världen.

Från tourens destinationer som St Moritz-Schweiz, Hamilton-Bermuda till Trapani-Italien, och Boston-USA i Extreme Sailing Series, kommer Sail Racing presenteras som global partner till ledning och/eller team.

Den internationella etableringen verkar även inom Sail Racings Test Team. Nyligen tillkomna medlemmen Torvar Mirsky (AUS) har meddelat att han med sitt team Mirsky Racing Team, kommer fortsätta på World Match Racing Tour, samtidigt som han själv även ger sig in i Extreme Sailing Series som skeppare för ett av teamen.

Kazuhiko Sofuku (JPN) som varít med i Test Teamet sedan 2009, kommer också att aktivt delta på World Match Racing Tour, med legenden Peter Gilmore. Fuku meddelar också att han till en stor del kommer befinna sig på en TP52 i det tyska Team Container under Audi Med Cup.

– Vårt test team och de projekt vi ger oss in i, är mycket viktiga för en försäljningsmässig etablering. The White Orca Jacket symboliserar vår framfart, säger Lars Bolin, marknadschef på Sail Racing.

The White Orca Jacket, tillverkad i Gore-Tex 3-lager med stretch. Vind och vattentät med hög andningsförmåga och bra slitstyrka. den är försedd med vattenavvisande dragkedja och fleece insida krage.

Fyra landsflaggor medföljer jackan. Den finns för dam och herr i endast 200 numrerade exemplar, hos utvalda återförsäljare från februari. Pris 7 000 kr.

Info: www.sailracing.com

Kraft, säkerhet och stora utrymmen på däck gör nya italienska Strider Zeta R till en annorlunda båt god för över 50 knop. Den har låg tyngdpunkt i kombination med en stor skrovbredd och dessutom stora lufttuber, vilket ger extremt stabilitet. Även för soldyrkare ger den här båten något extra med sitt tio kvadratmeter stora soldäck.

Strider Zeta R är byggd som en riktig sportbåt med en toppfart som överstiger 50 knop. När den går för fullt bör det vara en mäktig syn eftersom båten är utrustad med Arneson ytskärande drev, vilka ger en rejäl vattenbåge efter akterspegeln.

Oavsett var de sitter i båten ska passagerarna kunna sitta bekvämt och med väl skyddande säten, vilket behövs de här hastigheterna. Förarplatsen är skyddad av skjutdörrar på sidorna. Båten finns även i en version med hard top, som ger mycket bra skydd i alla väder.

Under däck kan kabiner och inredning anpassas efter kundens önskemål. Varvet som bygger båten, Sacs, föreslår dock som standard att kunderna utrustar båten med traditionell matplats med soffa, två dubbelkabiner och två badrum.

TIll inredningsdesignen har varvet valt trendiga material med till exempel läder på durkarna och travertin i badrummen. Längs friborden går två långa rutor som ger gott om ljus in i båten.

Framdrivningen sköts med två stycken turbodieslar med common rail. Det är motorer från MAN på 800 eller 1 200 hk beroende på kundernas val.

Tekniska specifikationer
Design: Christian Grande DesignWorks
Längd: 17,11 m
Bredd: 5,16 m
Bränsletank: 1960 liter
Vatten: 250 liter
CE-klass: B
Deplacement: 18,5 ton
personer: 12
Kojer: 4
Motorer: MAN 2×1200 h alternativt 2×800 hk
Propullrar: Arneson ytskärande drev
Fart: 52 knop

Info: www.sacsmarine.it

Lagom till båtmässan Allt för Sjön i Stockholm kommer en ny bok som heter “Ortnamn i Stockholms skärgård”. Författare är Nils-Gustaf Stahre medan den skickliga båt- och skärgårdsfotografen Jeppe Wikström står för bilderna.

I Stockholms skärgård finns över 24 000 öar, kobbar och skär – och alla har ett namn. Många av dessa namn är beskrivande medan andra är mer säregna. En olycka eller en grundstötning kan ha resulterat i några, och urgamla felskrivningar har blivit vedertagna. Ett antal platser är namngivna efter djur, andra efter en person. Och det är inte enbart öar som har namn. Uddar, vikar, ängar, byar – alla har sin historia och sina namn.

Ortnamn i Stockholms skärgård är en encyklopedisk berättelse om skärgårdens namn och benämningar. Den utkom första gången för över 25 år sedan och sålde snabbt slut. Ny kommer denna klassiska skärgårdsskildring ut på nytt, med bilder av fotografen Jeppe Wikström.

Denna vackra och innehållsspäckade bok är ett måste för alla som intresserar sig för Stockholms skärgård och dess historia.

Kartor Krigsarkivet och Riksarkivet
Formgivning Patric Leo
Omfång 320 sidor
Antal bilder Ca 100
Format 17 x 24 cm
Utförande Inbunden
Utkommer 10 Mars
ISBN 978-91-7126-195-3

Pris 399 kr.

Info: www.maxstrom.se

Här är en smart bubbelmaskin från Norge, som inte bara bubblar och därmed håller isfritt runt båten utan även ger besked om båten läcker eller om det är inbrott på gång. Maskinen passar bra till alla som har båten i under vintern eller vill ha hamnen isfri av någon anledning.

Det är företaget Wee Marine AS som står bakom bubbelanläggningen “isFRI”. Den består av en luftpump med en 1,1 kW elmotor som pumpar luft genom ett rör fyra meter under vattenlinjen till båten. Pumpen är termostatstyrd, vilket gör att den sköter sig automatiskt.

Det smartaste med systemet är att det kan fjärrstyras. Med ett par knapptryck på mobilen kan anläggningen slås av eller på oavsett var du befinner dig. Du kan också få sms om tillståndet och temperaturen i båten plus en rad andra funktioner.

En komplett anläggning kostar från 12 900 norska kr exklusive slangar.

Info: www.wee-marine.no

Efter ett års uppehåll arrangeras återigen Lysekil Women’s Match i Lysekil, den 1 till 6 augusti 2011. Världscuptävlingen i matchracing för damer förväntas återigen att samla världseliten.

– Det är mycket tillfredställande att Preem är tillbaka som huvudsponsor, säger initiativtagare och projektledare Anna Holmdahl White på Sailnet Lysekil AB. Trycket från såväl seglare som publik har varit stort och vi kan lova ett arrangemang av världsklass när vi nu gör come back i Lysekil.

Michael Löw, koncernchef på Preem AB, som nu påbörjar ett 3-årigt samarbete tillsammans med Sailnet Lysekil, kommenterar:

– Både seglingens lokala förankring och samarbetet med Sailnet gör att vi ser fram emot att fortsatt vara huvudsponsor för evenemanget. Det här är en långsiktig satsning där vi ser den stora nyttan både lokalt och kommersiellt.

Lysekil Women’s Match 2011 förväntas samla tolv av världens främsta kvinnliga matchracinglag och för det sportsliga arrangemanget står som tidigare Lysekils Segelsällskap Gullmar, med Lysekil som värdstad.

– Arrangemanget spelar en viktig roll för såväl våra invånare som våra näringsidkare. Seglingarna har sedan starten vuxit till ett av de största publika evenemangen i Sverige och är därför mycket viktigt ur turistekonomisk synvinkel, säger kommunstyrelsen ordförande Roland Karlsson.

I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken. Klipporna kring Kyrkeviksbukten i Lysekil är den perfekta arenan för såväl hängivna seglingsfantaster som barnfamiljer. Förutom den publikvänliga arenan och kringarrangemangen, gör prispengarna tävlingen världsunik i sitt sammanhang.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Sommardrömmarna finns på Allt för Sjön! Frihet, vacker natur, uppleva skärgården tillsammans med sin partner eller med hela familjen. I dag lockar livet på vattnet många fler än den klassiska båtnörden och ruffhäxan. Båtmässan Allt för sjön, som öppnar 5 mars, är numera startskottet på sommaren för många familjer.

Båtar har alltid varit ett starkt fritidsintresse för svenska folket. Men nuförtiden är båtlivet inte bara en angelägenhet för dem som ägnar hela våren åt att putsa på båten och sedan tillbringar varje vaken stund vid rodret.

– Dagens familjer ser båten som ett sätt att komma ut i naturen och inte som ett mål i sig. Vi ser ett ökande intresse för lösningar som gör båtlivet enklare, till exempel dagseglare, kajaker eller varför inte hyrbåtar, säger Thomas Sandberg som är projektledare på Allt för sjön.

Det är människor i alla åldrar och ur alla samhällsgrupper som är ute på sjön. Undersökningen ”Fakta om båtlivet i Sverige” visar att närmare 2,5 miljoner vuxna svenskar vistades i fritidsbåt under 2010, en ökning med över 30 procent sedan 2004. Till det kommer alla de som tar sig ut i skärgården med färjor och Waxholmsbåtar. Och så förstås alla barn!

– Att ha barn med sig på sjön ger en extra dimension åt båtlivet. För dem är det ointressant hur långt man kommer under en dag, men att vara ute i naturen tillsammans med mamma och pappa och göra saker ihop – det gillar de. Om det sedan är i en lyxkryssare eller i en roddbåt, det spelar inte så stor roll, säger Thomas Sandberg.

På båtmässan Allt för sjön är basen förstås de vanliga utställningarna av motorbåtar, segelbåtar och tillbehör. Men till detta kommer en rad aktiviteter som gör mässbesöket till en upplevelse för hela familjen, i år under temat ”Sommardrömmar”. Bryggor knarrar, det luktar tjära, någon spelar dragspel… Det senaste inom marint mode visas upp, i picnic-hörnan kan man packa upp sin egen matsäck, barnen får segla radiostyrda båtar, och sjöpolisen kommer och hälsar på.

– Båtar har traditionellt setts som en manlig domän, men vi ser att kvinnornas intresse ökar starkt. En studie som gjordes för några år sedan visade att det fanns en stor grupp kvinnor mellan 25 och 45 år som inte var delaktiga i båtlivet då men som hade ett stort intresse för att komma ut i skärgården. Nu börjar de komma, och då ska de känna att Allt för sjön även är till för dem, säger Thomas Sandberg.

Båtmässan Allt för sjön går på Stockholmsmässan i Älvsjö den 5-13 mars. Pressinformation hålls fredag 4 mars kl 09.00.

Info: www.alltforsjon.se

Foto: Nordic Photos.

Sedan alla aktier i slovenska Elan Motor Yachts köptes av företaget BNC våren har utvecklingen av företagets motorbåtar verkligen tagit fart. På årets båtmässa i Düsseldorf visades flera nya modeller. För designen svarar Tony Castro.

Elan Motor Yachts har en egen stil med sportigt aggressiva linjer, som gör dem tydligt identifierbara. Företaget exporterar hela sin produktion till ett 20-tal länder. I Sverige finns ingen generalagent för tillfället utan försäljningen här sköts via Norge och företaget Jp Marine Yachts AS.

Den första båten i Elans “nya” serie kom redan 2003 i och med Elan Power E35. Från och med förra året har flera modeller gjorts om i grunden:

– omdesignad hardtop på E35
– omdesignad badplattform på E42
– omdesignad cockpit på E48
– helt ny design på Elan Power E30
– nytt flaggskepp Elan 53

På bilderna här intill visar vi den nya 48-fotaren.

Tekniska specifikationer
Längd: 14,63 m
Bredd: 4,30 m
Personer: 10
Diesel: 1 800 liter
Vatten: 400 liter
Hålltank: 150 liter
Kojer: 4 + 2
Motorer:
2xVolvo Penta D9 (2×575 hk)
Volvo Penta D6 3xIPS 600

Info: www.jpmarine.no

Från och med 1 april tar Eriksson Marine Scandinavia AB över försäljningen av begagnade båtar från RTC Båtkontakten AB på Bullandö Marina, Värmdö. Eriksson Marine finns sedan åtta år på Pampas Marina och är störst i Sverige på förmedling av begagnade motorbåtar. Under 2010 sålde de ca 200 båtar.

– Vi kunde inte växa mer på Pampas Marina och kände att vi ville expandera vår verksamhet och utöka med ytterligare en försäljningsanläggning och även komma in på segelbåtsmarknaden. Vi tittade på några olika alternativ för en nyetablering och våra blickar föll på Bullandö Marina, som har skärgårdens bästa läge, säger Johan Karlsson, vd Eriksson Marine.

– I december blev jag uppringd av Eriksson Marine som frågade om möjligheten att etablera sig på marinan. Det slutade med att Eriksson Marine tog över vårt dotterbolag RTC Båtkontakten ABs båtförsäljning. Johan Broms kommer under en övergångsperiod att medverka med båtförsäljningen hos Eriksson Marine.

Vi är mycket glada att Eriksson Marine nu blir en av våra hyresgäster. Eriksson Marines devis är densamma som vår – hög servicegrad och nöjda kunder, säger Fredrik Broms, vd Bullandö Marina AB.

Nu rullar anmälningarna till Håll Sverige Rents stora nationella manifestation mot nedskräpningen in. Det handlar om de årliga Skräpplockardagarna, som hålls i april. Och engagemanget runt om i landet är enormt – efter bara några veckor är närmare 100 000 skräpplockare anmälda. Även i politiken har engagemanget för nedskräpningen ökat.

Från 1 juli kommer nedskräparen förmodligen att leva betydligt farligare – då medför en planerad lagändring att polisen kan bötfälla nedskräparen på plats.

Förra året deltog fler än 400 000 människor i Håll Sverige Rents nationella manifestation mot nedskräpning. Människor i hela landet gav sig ut på gator och torg för att säga nej till skräpet. Och det behövs – Håll Sverige Rents skräpmätning förra året visade bland annat att det slängs fler än 1 miljard fimpar i svenska städer.

Nyligen öppnade möjligheten att anmäla sig till årets manifestation, och redan efter några veckor har nästan 100 000 skräpplockare anmälts. Håll Sverige Rents mål för i år är att klättra över en halv miljon skräpplockare.

– Vår rikstäckande attitydundersökning visar att många tycker att nedskräpningen ökat, säger kampanjledaren Joakim Brodahl. Vi vill tala om för både individer och politiker att nedskräpningen är ett problem i vårt samhälle som inte behöver finnas.

Och politikerna har vaknat till. Ett lagförslag som gör det enklare att bötfälla nedskräpare kommer troligtvis att träda i kraft den 1 juli. Då kommer polisen att kunna utfärda en bot direkt på plats, ungefär som en fortkörningsbot.

– Vi tycker att det är positivt att våra beslutsfattare tar problemet på allvar och signalerar till medborgarna att det är fel att skräpa ner, säger Joakim Brodahl.

Förutom ordningsboten har regeringen givit i uppdrag till Naturvårdsverket att se till att nedskräpningen minskar. Uppdraget omfattar både stöd till kommunerna i sitt arbete mot nedskräpning och mer information till allmänheten om hur man ska hantera sitt skräp.

Info: www.hsr.se

Kommentarer

Knut Andersson 21:13:09 2011-09-04

Förstår att många hälsar den nya lagen mot nedskräpning med
dryga böter välkommen.
Jag röker varje dag 20 cigaretter.
Förr hamnade alla fimparna på backen.
Eller ner till fiskarna då jag var på sjön.
Tänkte inte på att dom var så giftiga och farliga för miljön.
Kostar dessutom miljontals kr att städa bort.
I våras hittade jag på internet en bärbar askkopp med
tändare.
Liten smart pryl som jag alltid har med mig i fickan.
Har också en i båten.

Greenline 33 Hybrid och Sun Odyssey 409 mässans Motor- respektive Segelbåt vid den pågående båtmässan i Helsingfors. Det är 13:e året i följd Mässans Motorbåt och Mässans Segelbåt utsetts. I år var det Greenline 33 Hybrid som blev Mässans Motorbåt, och Mässans Segelbåt blev Sun Odyssey 409.

I motorbåtsklassen var inalles sju båtar med i finalomgången och av dem var det en tydlig trio som kämpade hårt om titeln. Vinnaren Greenline 33 Hybrid tog naturligtvis en del poäng tack vare hybridtekniken, men domarrådet betonade också en hel rad andra fina egenskaper, som den mycket funktionella inredningen.

Särskilt den s.k. saxkojen i förkabinen berömdes som en ytterst praktisk lösning. Det är lätt att röra sig i den ljusa interiören och ombordstigningen är också bekväm. Som helhet anses Greenline vara ett utmärkt exempel på modern design, samtidigt som båtens pris väl står sig i konkurrensen i storleksklassen.

I kampen om titeln Mässans Segelbåt blev det mycket jämnt mellan fem finalister. Att just Sun Odyssey 409 tog segern berodde på att båtens koncept var så bra; Sun Odyssey är en modern familjebåt till ett förhållandevis moderat pris.

Storskotssystemet fungerar förträffligt. Det finns tillräckligt med mantåg och grepplister, så man rör sig bekvämt och tryggt ombord. Cockpiten med dubbla rattar, nedfällbar badplattform och praktiska stuvfack för skot och fall vid vinscharna fick mycket beröm av domarna. Interiören är luftig och ljus, och sovhytterna rymliga.

Syftet med valet av Mässans Motorbåt och Mässans Segelbåt är att främja båtbranschens utveckling och att ge aktörerna i branschen erkänsla för bra produktutveckling. Tävlingens vandringspris har donerats av Vator Oy och Nyländska Jaktklubben NJK.

Domarrådet bestod av specialforskaren vid VTT Markku Hentinen, chefredaktör Ari Inkinen från tidskiften Vene, chefredaktör Vesa Leppä från tidskriften Kippari, överinspektör Kimmo Patrakka som på Trafiksäkerhetsverket har hand om båtsäkerhet, chefredaktör Jan Sjölund från tidskriften Venemestari samt Kari Wilén som är chefredaktör för tidskriften Frisk Bris.

Info: www.finnexpi.fi

Det svenska klädföretaget Tenson fortsätter sin satsning på hav och marint liv. I år presenterade man den första marina kollektionen på över 30 år. Våren 2011 visar Tenson en mer sportig kollektion med välutvecklad design och färgstarka detaljer. Målet är att attrahera den aktiva konsumenten som rör sig såväl i marin miljö som i skog och mark.

– Tenson ska vara en självklar konkurrent inom både marint liv och outdoor. I den här kollektionen har vi lyckats med vår målsättning att kombinera hög kvalitet med design. Vi har gjort en omfattande satsning som verkligen visar resultat i den här kollektionen, säger Johan Lövqvist, vd för Tenson.

Redan från starten 1951 har Tenson eftersträvat hög kvalitet och funktion. Målsättningen är att ständigt höja ribban och presentera bättre och mer tekniska plagg. I vårkollektionen 2011 satsar Tenson på en färgstark och sportig kollektion med fokus på smidighet och design. Linjen är utvecklad med fler tekniska material, som till exempel stretch, för bästa möjliga passform och komfort.

– Vi har försökt att återskapa och samtidigt föryngra den typiska ”Tenson-själen”. I kollektionen har många klassiska Tenson-plagg uppgraderats med bättre passform och sportigare look för att attrahera både den trogna Tenson-kunden och en ny, yngre konsument, säger Catharina Carlander, chefsdesigner på Tenson.

I vårkollektionen 2011 visar Tenson en färgstark och sportig kollektion med fokus på smidighet och design.
Tenson var på 70-talet ett ledande märke inom bad och marint liv där seglarplagg var en stor del av sortimentet. I år presenterade Tenson sin första marina kollektion på över 30 år vilket var ett viktigt steg i satsningen att ta sig tillbaka till ursprunget. Kollektionen är en storsäljare som har sålt slut i flera butiker.