Nyheter

136 ungdomar, främst från Halland, har fått plats ombord på fartygen som seglar i The Tall Ships Races. Detta har blivit möjligt tackvare bidrag och stipendier från olika föreningar, näringsliv och andra aktörer. Trainees kommer att utgöra minst hälften av besättningen på fartygen som seglar The Tall Ships Races. En trainee ska vara ungdom mellan 15-25 år.

Evenemanget startar i Waterford på Irland med målgång i Halmstad, 3000-4000 ungdomar från hela världen deltar som trainees. De flesta svenska ungdomarna kommer att segla sista tävlingsetappen från Stavanger till Halmstad.

− Vi siktade på 100 ungdomar men redan nu har vi lyckats placera 136 ungdomar och vi kommer att placera ytterligare ett tjugotal. Kravet från Sail Training International är att Halmstad ska placera 25 trainees. Vi är mycket glada över att kunna sända iväg så många ungdomar, säger Lillian Westerberg, Projektledare för The Tall Ships Races Halmstad 2011.

Det finns fortfarande möjlighet att anmäla sig som trainee men ansökningstiden för att få stipendier är nu stängd.

De senaste dagarna har debatten varit intensiv om Kustbevakningen, bland annat om myndighetens senaste stora fartyg. Underr tiden har även en ny hemsida öppnat. Under namnet “Heja Kustbevakningen” har denna hemsida snabbt blivit platsen för åsikter om Kustbevakningens arbetssätt och resultat.

Bland annat redovisas resultatet av insatserna från en av KBV-båtarna på Västkusten. Efter ett år i drift hade ett av fartygen levererat 22 anmälda händelser, varav fyra gällde beslagtagna hummertinor.

Info: http://www.hejakustbevakningen.se/

Kommentarer

Ola 00:17:39 2011-04-08

Resursanslagen till KBV är pengar kastade sjön !
De pengarna skulle göra mycket mer nytta om de gick till de sjuka, de arbetslösa, de pensionerade, för att inte tala om hur mycket väntetiderna på sjukhus skulle kunna kortas ned, vi talar om miljarder som denna pajasorganistation kostar oss skattebetalare !

Håkan 19:39:25 2011-04-08

KBV kämpar för att växa sin organisation genom att försöka ta över fler och fler polisiära uppgifter. Rättssäkerheten för den enskilde blir offret.
Lägg ner!

Nisse 20:42:39 2011-04-09

Tycker Båtliv inte att lagstiftningen runt hummerfisket skall beivras? Eller hur skall jag tolka att ni lyfter ut just denna insats?

(Hemsidan ni länkar till verkar för övrigt vara tveksamt seriös – mest ren barnslig smutskastning, samt reklam för att "stoppa vansinneslagen om 0.2 promille på sjön" och försäljning av "Kustwaffe"-tröjar med nazist-inspirerade tryck.)

Bengt 05:41:18 2011-04-10

Hur kan sanningen vara smutskastning? Allt som publiceras på hejakustbevakningen.se är ju bara länkar till tidningsartiklar om verkliga händelser där KBV varit inblandade. Med tvivelaktigt resultat… Vilket verkar vara standard för KBV.
Är det smutskastning så är KBV’ i sig själva smuts…
Kollade på hemsidan – och tröjsidan…
Eh… naziinspirerat? Hur kan den nuvarande tyska örnen, och Tysklands nuvarande luftförsvar (luftwaffe) vara ens nära naziinspirerat?
Menar du att Tyskland idag styrs av nazister?

Bengt 05:45:57 2011-04-10

Och angående hummerfisket så gäller nog inte kritiken själva hummerfisket utan det faktum att ett av 22 ingripande på ett år av en 1,1 miljardssatsning bara gett det som resultat… Och… 1,1 miljarder är bara kostnaden för fartygen… Sen tillkommer den icke utbildade personalen osv osv osv…
Gode Gud vilka skattepengar som åker rakt i sjön!

Båtlivs redaktion 07:49:53 2011-04-11

Nisse,
Båtliv har inte lagt fram några åsikter om lagen om hummerfiske eller om Kustbevakningen utan vi har bara hänvisat till en sida som har åsikter om KBV.
Båtlivs redaktion

Peter 19:43:01 2011-04-13

Ha ha, av en ren tillfällighet har redaktionen hänvisat till en slumpvald sida som tyvärr råkade ha negativa åsikter om KVB.
Den vá bra, ha ha

Båtlivs redaktion 09:17:45 2011-04-14

Det är tydligen väldigt känsligt att hänvisa till sidor som innehåller kritik runt Kustbevakningen.
Om den helt anonyma signaturen Peter är så sugen på att kommentera får han gärna kommentera alla de andra nyheter som vi har haft om Kustbevakningen också. Helst under ett riktigt namn.

Nisse 18:54:43 2011-04-14

Det är åtminstonde pikant när ni gör det med en så uppenbart felaktig ingress – " Under tiden har även en ny hemsida öppnat. " står det att läsa, samtidigt som det på hemsidan snabbt framgår att den varit uppe sedan i juli 2010.

(Att välja ut att presentera endast en viss hemsida bland alla är vinkla ett nyhetsflöde. Det borde ni veta som journalister.)

Båtlivs redaktion 11:15:24 2011-04-15

"Nisse",
all journalistik är i grunden subjektiv och vinklad. Det ingår i förutsättningarna för journalistik. Utan vinkel ingen poäng.
Hade vi känt till den här sidan tidigare så hade vi informerat om den tidigare. Uppenbarligen är den väldigt intressant eftersom det är en mycket väl läst nyhet på vår sida.

Nisse 19:39:02 2011-04-15

Precis, alltså är det en vinkling när ni väljer att presentera denna hemsida, eller uttryckt på annat sätt: "att föra fram en åsikt". Vilket ni ovan påstod att ni absolut inte gjort, vilket var ett intressant påstående när det som här kom ifrån en journalist.
(Och "nyheten", som inte var speciellt ny, är kontroversiell och därför mycket läst. Det gör inte er ingress mer sakligt korrekt.)

Ola 00:54:41 2011-04-16

Nisse.
Vinkling är väl verkligen att kalla "hejakbv" för oseriös?
det är ren fakta på den sidan. Menar du ex att 302 inte körde på grund etc?
Men OK, vi kan lämna det därhän. KBV ksotar skattebetalarna enorma belopp. För det (ROI) så får skattebetalarna några hummertinor i beslag, samt att KBV jagar medelsvensson på deras semester på ett icke-problem, det är hur jag tolkar dig.
Ja, Ni kan ju kryssa runt i Miami Vice-stil och käka glass förståss, och haffa "fyllon"..stjäla deras semesterpengar
(ROI)..= Return On Investment, för det är nog överkurs för en KBV-are..

Ola 00:59:28 2011-04-16

KBV..fatta..att då ni ger er på båtfolket med en vansinneslag har gett er skräpstatus–low life….gilla läget eller byt jobb..
Ola på www.alltom02promillepasjon.se

Ola 01:06:17 2011-04-16

& Nisse..jag vet vad du tänker.."majoriteten är för lagen".
Ro fan det!
1. det är den oskyldiga MINORITETEN som ni jagar, inte majoritetn i insjöar, småbåtar utan flytväst, det vet du.
2. Majoriteten som tycker att lagen är bra, är landkrabbor.
NI..backar upp en lag som enligt politikerna har som syfte att "moraliskt uppfostra" en viss del av båtfolket.
Så KBV.. forstätt dansa efter husses pipa och jaga oskyldiga båtägare, annars blir du arbetslös..och vem vill anställa en fd STASI-dräng som backar upp en lag som är så här hårt kritiserad? "en lag utan legitimitet" du vet..
=>)
Ola

Ola 01:10:50 2011-04-16

Nisse skriver:
"Det är åtminstonde pikant när ni gör det med en så uppenbart felaktig ingress – " Under tiden har även en ny hemsida öppnat. " står det att läsa, samtidigt som det på hemsidan snabbt framgår att den varit uppe sedan i juli 2010. "
Nisse..det har inte slagit dig (självklart inte, du jobbar ju på KBV, dumt av mig) att för Båtliv är sidan ny..?

Peter Eriksson 18:38:18 2011-04-18

Glömde att skriva ut mitt efternamn vilket ingen annan verkar bry sig om heller.Tvilvlar starkt på att ALLA i Båtlivs redaktion varit med och skrivit inlägget, men det gör inget Lasse.
Jag tycker man ska stå för sina åsikter. Tycker man att KBV är skit så skriver man det. Att hänvisa till en hemsida och sedan skriva att man "bar förmedlar" den tyder enligt mig att man håller med men inte vågar stå för det.
Signaturen Ola torgför i alla fall sina åsikter. Även om jag inte håller med honom om allt (eller egentligen ingenting) så hedrar det honom.

Ola 19:05:59 2011-04-19

Tack Peter.
Jag förstår att du jobbar på KBV?
Vi är många som undrar varför KBV backar upp en lag framtagen på lögn, politiskt populism?
All statistik säger att det finns inget fylleri på sjön, (lagen utan legitimitet av Tiberg/Edenius) samt en hel drös med artiklar säger unisont att lagen är skit.
Vilket det är.
KBV framstår ju som som STASI, persnligen tycker jag det är beklagligt respekten för KBV är nu under asfalts-lapplisorna. Trots allt så hejar vi ju ofta på sjön, nu är det nog annat som lär flyga igenom luften när man ser en STASI-båt. Håll mörkertalen utanför diskussionen, ingen är en "fyllerist" vid 2 glas vin, möjligtvis om man jobbar på KBV-STASI. Varför backar ni upp en sådan här "ful" övervakningslag? I.om att ni backar upp detta maktmissbruk så kommer fler detaljstyrande övervakningslagar, som kanske alkolås på datorer, vem vet vad som kommer härnäst.

Ola 19:07:13 2011-04-19

det står skrivet på allehanda riksdagens paper att lagen ska utvärderas, "villkor/krav" etc, politikerna håller inte det löftet. Så igen..hur känns det att backa upp lögnaktiga svekfulla politiker?

Ola 19:09:12 2011-04-19

Jag som ligger bakom www.alltom02promillepasjon.se
en parantes utifall..

Nisse 20:38:36 2011-04-19

KBV har inget val – de är tjänstemän, och skall utföra de uppgifter lagen anger. De kan själva inte välja och vraka vad som skall beivras och vad de skall låta vara. Lagen beslutas av riksdagen, så det är snarare dit du skall rikta din ilska.
(Själv har jag bara respekt för KBV, och uppskattar mycket när de dyker upp i mina hemmavatten – det buskörs mycket mindre då, till glädje för oss på sjön.)

Peter Eriksson 21:00:04 2011-04-19

Jag jobbar tyvärr inte på KVB, men det är nog en rolig och intressant arbetsplats. Tråkigare kan man nog ha.
Om nu sjöfyllerilagen är framtagen på populism så fattar jag inte riktigt. Nyss publicerades en undersökning där man slog fast att ca 2,5 miljoner svenskar ägnade sig åt sjölivet. Det verkar vara en ganska stor del potensiella väljare. Varför då instifta en lag som enligt dig alla som är på sjön är emot? Är det verkligen populism?
Att jämföra KVB med STASI verkar vara lite "rättshaveristvarning" tycker jag. Jag tror alla tjänar på att föra en sund debatt med sakliga argument.
Skriv upp alla fördelarna med att köra båt med upp till 1 promille i blodet istället för att bara skriva att den nya lagen är skit och att alla som är satta att övervaka att den följs är idioter.

Båtlivs redaktion 08:13:44 2011-04-20

Ola, för att dina kommentarer ska få stå kvar bör du även sätta ut ditt efternamn i kommentarerna.
Vid så starka och kategoriska uttalanden som du gör bör man kunna stå för dem med hela sitt namn. Annars kommer de att tas bort.

Ola Ljungberg 16:04:45 2012-03-15

Till Nisse. Man har visst val. det har alla. Jag har jobbat statligt. En dag kom vansinniga direktiv. Mitt val, jag sade upp mig.

till Peter Eriksson. Undersökningen var vinklad. Bl.a så frågade man hushåll om sjöfylleri på sjön är OK. Man sade inget om lagens komplexitet såsom vindkantring etc. Som man frågar får man svar.

Nisse 21:24:32 2012-03-23

KBV som organisation har inget val. Individer har alltid ett val om att stanna kvar och jobba eller inte, men det är en annan sak. Så länge man är kvar på jobbet så skall man sköta sin uppgift.

Benke Bula 23:52:04 2013-07-24

"Nisse är en typisk figur som hade trasiga leksaker och höga trösklar hemma som liten..hoppas vuxenlivet inte blir lika hopplöst och jobbigt.
Orkar inte kommentera hans inlägg..känns som hopplöst.

Läget börjar så smått normaliseras igen i Japan. Två av de ledande tillverkarna av utombordsmotorer, Suzuki och Yamaha, har meddelat att de kommer att starta produktionen igen. För Suzukis del startar de med normala skift medan Yamaha säger att endast kommer att tillverka motorer I begränsad omfattning ett tag. På flera marknader, inte minst i USA, har det ofrivilliga produktionsstoppet fått stora konsekvenser.

De båda japanska tillverkarna har haft oregelbundna produktionsstopp och stängningar av sina respektive fabriker sedan jordbävningen och tsunamin slog till mot Japan 11 mars. Suzuki och Yamaha har som sagt get besked att de kommer att starta produktionen medan till exempel Honda inte har gett några besked än på sin hemsida.

Suzuki har på sitt företags hemsida annonserat att utombordarfabriken i Toyokawa ska starta med normala dagskift och hållas igång under hela veckan. Företaget har dock fortfarande problem med att få fram delar från underleverantörer, vilket innebär att produktionen inte kommer igång riktigt ordentligt. Detta gäller utombordare, motorcyklar och bilar vid Suzukis fabriker.

Yamaha har inte gjort något formellt tillkännagivande, men Ben Speciale, VD för Yamaha Marine Group i USA, säger till branschtidningen IBI att utombordartillverkningen kommer att starta i begränsad omfattning den här veckan. USA är en extremt viktig marknad för den här typen av produkter eftersom vårsäsongen just har kommit igång i USA och för att landet står för cirka hälften av hela världens sammanlagda utombordarförsäljning på 800 000 motorer.

Enligt företagsledningen har Yamahas fabriker klarat sig bra genom krisen, men mycket är fortfarande oklart om underleverantörer, kunder med mera. Enligt företaget kommer det två veckor långa produktionsstoppet inte att ha någon avgörande inverkan på leveranserna till USA, men om stoppen fortsätter mycket längre så kan det bli riktigt kännbart.

Info: www.ibinews.com

Fredagen 6 anordnas Chalmers Student Sailing utanför Lindholmen i Göteborg för tredje året i rad. Under dagen träffas företagsrepresentanter och studenter för att gemensamt delta i en hel dags seglingsevenemang och arbetsmarknadsdag.

Deltagande företag får innan evenemanget välja studenter och på så vis bilda ett lag på tio personer där minst fem ska vara studenter. Om ni önskar erbjuder vi urval med CV och eventet riktas mot studenter i årskurs fyra och fem samt sista årets högskoleingenjörer.

Laget håller ihop hela dagen och arbetar tillsammans på båten. Antalet företag är begränsat till tolv, vilket betyder att det är först till kvarn som gäller.
Eventet är öppet för alla studenter på Chalmers. Företag som deltar får även monterplats med bord för vidare kontakt med besökande studenter.

Helt rätt till våren och sommaren 2011 är Helly Hansens sportiga klädkollektion för tjejer, Oslo Fjord, som består av genomtänkta och bearbetade retroplagg i 70-tals anda. Helly Hansen har i både toppar och nederdelar, i form, färg och mönster, lyckats förena känslan i gamla70-tals favoriter med inspiration hämtad från den norska naturen med dess fjordar. Den klassiska favoriten, Catalinajackan, finns i en härlig kornblå färg och har kontrasterande linjer av segeltyg.

Jackan kan matchas med ett par vaxade jeans eller shorts och stickade randig bomullströjor i olika färgkombinationer. Kollektionen har såväl ett sportigt som ett klassiskt och kvinnligt formspråk och innehåller allt från klänningar och kjolar till bikinis och skor. En komplett garderob för alla aktiva modemedvetna kvinnor.

Faerder Catalina jacket 1500 SEK
Faredrer Knit 900 SEK
Faerder Dress 1000 SEK
Norse Heritage Waxed pant 1000 SEK
Halifax shorts 600 SEK
W lat.42 shoes 700 SEK

Info: www.helly-hansen.com

Kommentarer

Anders 20:32:04 2011-04-05

Lite tråkigt att HH ska vara så dyra. Sist jag kollade på deras plagg i en affär så var jackan gjord i Polen och fleecen i Kina! Till de priserna borde de vara svensktillverkade!

isaac 11:02:32 2012-05-29

best nike dunk sb shoes in the <a href="http://www.estarnike.com/"> cheap nike sb shoes </a> online stoers. also offer cheap nike free running sheos and nike lunar + sheos for cheap shoppinng

Holländska Feadship har verkligen medvind. Den 26 mars sjösatte företaget två båtar med en totallängd på 159 meter. Feadship är en koncern med flera varv, varav det den här gången var Koninklijke De Vries Scheepsbouw och Royal Van Lent som stod för sjösättningarna av den 81 m långa Air och ett nybygge på 77,7 m med det anonyma namnet skrov #802.

Den 81 m långa MY Air med 22 mans besättning blir det hittills största nybygget från Feadship som blir tillgängligt för charter. Skrov #802 har en mycket karakteristisk design med en djärv combination av vitt skrov med en överbyggnad i metallic grå och blå.

Båda nybyggena från Feadship är fullständigt kundanpassade superyachts byggda för ägare med mycket speciell smak (det brukar betyda ryska kunder). Varvet säger själva att de ser de båda yachterna som fullständigt unika leveranser. Feadship har för tillfället tio stycken ytterligare superyachts under konstruktion med båtlängder från 45 m upp till den allra senaste Royal Van Lent yachten på 101,50 m l ö a.

M.Y. #802 involverar flera av de mest namnkunniga designerna och företagen inom yachtbygge i världen. Bland andra Royal Van Lent, norska Eidsgaard Design, Feadship De Voogt Naval Architects och Edmiston & Company. Hon har en mycket innovative stil med styrka och prestanda I linjerna, samtidigt som den stora yachten är elegant.

Förutom stora utrymmen för gäster på huvuddäck har yachten, som har 20 besättningsmän, ett eget däck för ägaren. Bland nöjena ombord finns utomhusbio och soldäck med en stor pool. Skrov 802 är väldigt välförsedd på motorsidan med fyra motorer, vilket ger en toppfart på 21 knop.

M.Y. Air är ett samarbete mellan Koninklijke De Vries och De Voogt Naval Architects tillsammans med interiördesignern Remi Tessier Designs och IYR. Ägarna till Air har redan tidigare haft en Feadship med extremt hög standardnivå. Skrovet är lackat i svart modell Harley Davidson. Hon är också den första superyachten från Feadship byggd enligt Annex 2 of LY2 för att ha en fullt certifierad, kommersiell helikopterplattform, något som är en utmaning rent designmässigt.

Bland finesserna på MY Air marks ett gym, lounger I för och akter med Jacuzzi och en 102 tums pop-up TV för utomhusvisning. Yachten har även två stycken 9,8 m mindre båtar ombord, en stor hoppfällbar badplattform med bar och mycket annat av livets nödvändiga…

Tekniska specifikationer M.Y. Air
Byggare: Feadship – Koninklijke De Vries Scheepsbouw
Typ: Dubbelpropeller motor yacht, stålskrov och aluminium överbyggnad
Längd ö a: 81.00m 265’9”
Bredd (inclusive balkonger): 13.50m 44’3”
Bredd (exkl balkonger): 12.00m 39’4”
Djupgående: 3.55m 11’8”
Bränsletankar: 175,000 liter 46,230 US Gallons
Färskvattentankar: 39,000 liter 10,300 US Gallons

Design
Naval Architect: De Voogt Naval Architects
Exteriör: Studio De Voogt
Interiör: Remi Tessier

Framdrift
Huvudmotorer: 2x MTU 16V4000 M60, 1760 kW @ 1800rpm
Generatorer: 3x Caterpillar C18 & 1x Caterpillar C9
Stabilisatorer: 2x Quantum XT

Tekniska specifikationer: Skrov #802
Byggare: Feadship – Royal Van Lent
Typ: Dubbelpropeller motor yacht, stålskrov och aluminium överbyggnad
Längd ö a: 77.70m 254’11”
Bredd ö a: 12.20m 40’0”
Djupgående: 3.65m 12’0”
Bränsletankar: 202,000 liter 53,300 US Gallons
Färskvattentankar: 41,000 liter 10,800 US Gallons

Design
Naval Architect: De Voogt Naval Architects
Exteriör: Eidsgaard Design
Interiör: Eidsgaard Design

Framdrift
Huvudmotorer: 4x MTU 16V4000 M70, 2320 kW @ 2000rpm
Generatorer: 3x MTU 8V2000 M50
Stabilisatorer: Rolls Royce-retractable zero-speed stabilizers

Info: www.feadship.nl

Kustbevakningen startar en ny aspirantutbildning under hösten 2011. Drygt 700 personer har visat intresse för att utbilda sig till kustbevakare. Under våren kommer Kustbevakningen att, genom tester och intervjuer, vaska fram de 20 personer som blir erbjudna plats på utbildningen.

Kustbevakaryrket är populärt, både bland män och kvinnor. När ansökningstiden gick ut i går hade drygt 700 personer skickat in sina ansökningar och av de sökande är cirka 19 procent kvinnor.

De som kallas till intervju får träffa representanter för myndigheten i slutet av april och början av maj. De som därefter går vidare till tester får en kallelse i mitten av maj. Utbildningen i början av juni.

Utbildningen startar i höst och är i huvudsak förlagd till Karlskrona.

Info: www.kustbevakningen.se

De som bor i skärgården vet att vädret alltid är vackrare där än på fastlandet. Men när det regnar därhemma tror stadsborna att det är dåligt väder i skärgården också – och då stannar de hemma! Nu tar Valdemarsvik hjälp av vädergurun John Pohlman för att förklara varför vädret alltid är vackrare i skärgården.

– Jag vet ju att vädret i skärgården alltid är vackrare än i stan, säger turistchefen i Valdemarsvik, Göran Trysberg. Men om det regnar i Linköping ger folk upp redan i dörren och stannar hemma – trots att solen skiner här ute!

Så nu överlåter skärgårdskommunen Valdemarsvik åt John Pohlman att slå fast att sommarvädret i skärgården är bättre än på fastlandet – och förklara varför det är så.

I en två och en halv minut lång film – som bland annat återfinns på YouTube – förklarar vädergurun Pohlman varför vädret är bättre ute i skärgården.

– Tanken är förstås att filmen ska kunna användas i alla möjliga sammanhang, säger Göran Trysberg. De lokala företagen kan ha den på sina hemsidor, man kan ha den med sig på fickminnet och visa i olika sammanhang och så vidare.

Väderfilmen har gjorts av filmaren Mikael Lembke i Ringarum. Han har dessutom uppdraget att filma Valdemarsvik under ett år – ett arbete som ska vara klart till sommaren.

– Då får vi 30 timmar råfilm som skildrar livet i Valdemarsvik under årstidernas växling, ett material som vi sedan ska använda för att marknadsföra kommunen i olika sammanhang, säger Göran Trysberg.

Bilden: Gryts skärgård. Foto: Valdemarsviks kommun.

Det var ett hederligt aprilskämt. Regeringens besked om omfattande satsningar på skydd av känsliga havsområden är inte sant. Genom att registrera domänen regeringnen.se, ikläda sig rollerna som miljöminister Carlgren, ämnesråd och pressekreterare, samt skicka ut pressmeddelanden med regeringens besked respektive efterföljande glädjekommentarer från Greenpeace, ville organisationen både driva med havsmiljöpolitiken och belysa regeringens oförmåga att skydda marina skyddsområden.

– Pressutskicket, regeringsbeslutet, rollbestickningen var ett genomarbetat skämt, men andemeningen är i allra högsta grad verklig: regeringen måste ta krafttag för att skydda landets känsliga havsområden, säger Jan Isakson (a.k.a. miljöministerns pressekreterare Roger Engwall)

Pressmeddelandets kontaktnummer på miljödepartementet gick i själva verket till Greenpeace.
Och det ringde faktiskt en del!

* Sveriges Fiskares Riksförbund, SFR, ringde och fick nyheten bekräftad.
* Media har ringt (inga namn) och fått nyheten förklarad och satt i sitt sammanhang.
* Och – roligast – landsbygdsminister Eskil Erlandssons pressekreterare ringde och avslöjade aprilskämtet. (lyssna på ljudupptagningen HÄR)

Tyvärr är nästan allt som sägs om regeringens höjda ambitioner för havsmiljön i pressmeddelandena osant.

– Med de fejkade pressmeddelandena ville visa hur enkelt det är för regeringen att verkligen göra en riktig insats för havsmiljön. Därför gjorde vi pressmeddelandena verklighetstrogna, säger Jan ”Roger” Isakson, ansvarig för havsfrågor på Greenpeace.

Det finns över tusen dammar bara Jönköpings län och de flesta av dem saknar fiskvägar. I hela landet är det många tusen dammar som stoppar fiskens naturliga vandring. Under helgens Sportfiskemässa i Jönköping uppmärksammar Sportfiskarna problemet.

Under Sportfiskemässan på Elmia sjösätter Sportfiskarna en kampanj för fria fiskvägar förbi dammar och kraftverk. I Sportfiskarnas monter kommer besökarna att kunna skicka en uppmaning till Maud Olofsson att ta tag i problemet.

– Trots ett riksdagsbeslut från 2006 om att det ska finnas fria vandringsvägar för fisk i alla vattendrag, har regeringen inte åstadkommit något för att realisera detta. Nu är det dags för regeringen att agera, säger Stefan Nyström från Sportfiskarna.

Den senaste veckan har det uppmärksammats att merparten av de småskaliga vattenkraftverken saknar tillstånd och alltså är olagliga, men trots det får statliga subventioner.

– Behovet av att se över elcertifikatsystemet är akut. Stödet till småskalig vattenkraft är både slöseri med elkundernas pengar och miljöskadligt, menar Stefan Nyström.

En utredning från Länsstyrelsen i Jönköpings län och Svensk Vattenkraftförening visar bland annat att det finns över 1000 dammar i länet. Merparten av dessa saknar fiskvägar. Sportfiskarna anser att vattenkraften är färdigutbyggd, men välkomnar utredningen som ett underlag i det fortsatta vattenmiljöarbetet.

– En genomgång av detta slag lägger grunden för ett framåtsträvande vattenvårdsarbete. Det gör det möjligt att identifiera de allra mest skyddsvärda vattendragen och vart man bör inleda arbetet med att anlägga fiskvägar i enlighet mer regeringens beslut, säger Stefan Nyström.

Bilden:

Allstaforsen, Ljungan. Foto: Sportfiskarna.

Landsbygdsminister Eskil Erlandsson klippte band och premiärtankade Preems världsunika diesel med 20 % förnybara råvaror. Tankningen vid Norr Mälarstrand i Stockholm markerade starten på den rikstäckande lanseringen. Från den 9 april blir det möjligt för Sveriges bilister och yrkesförare att tanka Preem Evolution Diesel baserad på tallolja, en restprodukt från svensk skogsindustri, som ger 16 procent lägre utsläpp av koldioxid vid körning.

– En av vår tids viktigaste uppgifter är att minska miljöpåverkan och reducera utsläppen av växthusgaser från trafik och transporter. Som Sveriges största drivmedelsbolag har vi på Preem ansvar att aktivt bidra till ett mer hållbart samhälle. För att minska miljöpåverkan har vi utvecklat en metod som gör att vi kan tillverka diesel av tallolja, som är en restprodukt från den svenska skogen, säger Michael G:son Löw, VD och koncernchef Preem AB.

År 2011 är av FN utsett till internationellt skogsår och den svenska regeringen satsar på nya projekt och initiativ med fokus på skogen under hela mandatperioden.

– Skogen är oöverträffad som råvarukälla och för vår välfärd och för framtida generationer är det därför viktigt att vi brukar utan att förbruka. Att nyttja restprodukter som tallolja till fordonsdrivmedel är ett exempel på nytänkande när det gäller skogens möjliga bidrag. Min förhoppning är att skogens år ska bidra till att öka kunskapen om skogens betydelsefulla tillgångar som skapar jobb i alla delar av landet, säger Landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

Successivt kommer Preem att bygga upp en kapacitet på ca 100 000 m3 tallolja vilket ger drygt 600 000 m3 av den färdiga produkten Evolution diesel. De bilar som tankar Evolution diesel kommer sammanlagt att minska sina CO2-utläpp med 250 000 ton, vilket motsvarar de samlade årliga CO2-utsläppen från över 120 000 bilar. Preem Evolution diesel kommer att finns på 366 av Preems tankställen för privatbilister och tung trafik från och med den 9 april.

FAKTA:
Evolution Diesel består till 15 % av tallolja, en restprodukt från svensk massaindustrin, och till den färdiga dieseln låginblandas därtill 5 % RME vilket ger en diesel med totalt 20 % förnybara råvaror. Råtalloljan bearbetas vid Sunpines nya biodieselfabrik i Piteå och omvandlas till fordonsbränslet Evolution Diesel i Preems Green Hydro Treater på Preemraff i Göteborg. Den gröna råvaran samprocessas med gasolja och i bioraffineringsprocessen omformas molekylerna i den gröna råvaran med vätgas så att de blir identiska med molekylerna i fossil diesel. Det ger en hydrerad standarddiesel, och inte en inblandning som tidigare var enda lösningen för att få ett grönare innehåll. Preem har, tillsammans med partners, investerat över 600 Mkr på att ta fram Evolution Diesel.

Scania står redo att börja leverera lastbilar med motorer som uppfyller de europeiska utsläppskrav (Euro 6) som införs 31 december 2013. Motorerna kombinerar ett flertal innovativa tekniska lösningar som minskar utsläppen radikalt. Utsläp¬pen av kväveoxider och partiklar minskar med omkring 80 procent jämfört med de krav som gäller idag (Euro 5).

Scanias Euro 6-motorer gör det möjligt för transportörer som är angelägna att ta nästa steg att investera i den grönaste tekniken på marknaden. De kommer att kunna dra nytta av lägre motorvägsavgifter och andra incitament som kan införas av myndigheter. Fordon som uppfyller den senaste utsläppsnormen får också ett högre andrahandsvärde.

− Vi är stolta över att redan nu kunna göra denna tekniska bedrift tillgänglig för våra kunder. De nya motorerna är konstruerade för att ge samma prestanda och bränsleeffektivitet som motsvarande Euro 5-motorer, säger Martin Lundstedt, Executive Vice President med ansvar för Scanias försäljning och marknadsföring.

Vid utvecklingen av Euro 6-motorerna, som gjorts i egen regi, har Scania kombinerat alla de nya tekniker som företaget utvecklat de senaste åren: EGR (avgasåterföring), variabel turbogeometri, common-rail-insprutning, SCR (selective catalytic reduction) och partikelfiltrering.

− Till det kommer vår nya styrteknik för motor och avgasrening, som nu integrerats till ett system, säger Jonas Hofstedt, Senior Vice President och chef för Scanias drivlineutveckling.

Utvecklingen av den nya motorgenerationen och teknik för den kommande emissionslagstiftningen har tagit fem år och inneburit kostnader för Scania på cirka 10 miljarder kronor.

Euro 6-standarden träder i kraft i EU och vissa grannländer den 31 december 2012 för nya fordonsmodeller och ett år senare för samtliga nya fordon som säljs.

Euro 6 är det första steget mot en implementering av en harmoniserad utsläpps¬standard för Europa, Nordamerika och Japan. Den kommer att underlätta sam¬ordning och utveckling av framtida standarder.

Info: www.scania.com

Svenska Båtunionen fick en ny styrelse vid årets Båtriksdag, som hölls 1–3 april. Styrelsen förstärktes bland annat med två kvinnor: Carina Nylander från Umeå och Gitte Borglin från Ystad.

Ett eventuellt samgående med Svenska Seglarförbundet var det stora diskussionsämnet vid Båtriksdagen, som hölls på Tallink Silja Lines M/S Romantica. Styrelsen fick mandat att gå vidare med förutsättningslösa diskussioner med Seglarförbundet för att se hur en stark och gemensam organisation kan komma att se ut.

Andra förändringar gäller bland annat Miljökommittén, som jobbar med SBU:s kärnområden. Unionsstyrelsen bestämde att lägga det allt viktigare arbetet med MiljöBästa Båt i ett eget projekt.

Bildtexter:
Svenska Båtunionens nyvalda styrelse på Båtriksdagen 2011. Främre raden fr. v. Carl R Hellström, Östra Vänerns BF, Carina Nylander, Västerbottens Båtförbund, Bengt Gärde, ordförande SBU, Gitte Borglin, Skånes Båtförbund. Bakre raden fr. v. Ingemar Wahlman, Gästriklands BF, Lasse Carlsson, Västkustens BF, Lars Afzelius, Västkustens BF, Lennart Wendt, Saltsjön-Mälarens BF, Erik Duvner, Skånes BF, Sten Olsson, Bottenvikens BF, Inge Bramer, Saltsjön-Mälarens BF.

Ordföranden och två nya tjejer i SBU:s styrelse. Fr. v. Carina Nylander, Västerbottens Båtförbund, Bengt Gärde, ordförande SBU, Gitte Borglin, Skånes Båtförbund.

Racerbåtstävlingen Norwegian Grand Prix kommer att stanna i den pittoreska staden Arendal åtminstone tre år till. Detta efter att ett nytt avtal har blivit klart mellan organisatören NGP och H2o Racings president, Nicolò di San Germano. För Arendal är beskedet spännande med tanke på alla de människor som får se båtracing i världsklass på nära håll intill Arendals klippor.

Avtalets förlängning presenterades förra veckan vid en presskonferens i Arendal. NGP:s ordförande, Terje Tellefsen, var mycket nöjd.

– Organisationen här har rensat upp alla gamla skulder som har gett oss en del problem under de senaste åren. Vi startar på nytt med ett oskrivet blad, vilket känns skönt för organisationen, säger han.

Arendal har blivit något av en favoritarena för teamen, sponsorerna och media som bevakar båtracing. Anledningen är de fina förhållandena i Arendal på norska Sörlandet och den fina atmosfär som tävlingarna håller. Norges Grand Prix har blivit något av ett flaggskepp inom Class 1 racingcirkusen.

Under årets tävling, som håller på i tre dagar, väntas över 100 000 åskådare till lilla Arendal. I förutsättningarna finns elva stycken deltagande Class 1 racerbåtar, som kommer att dundra fram längs fjordarna i juli, säger Svein Elgvin, NGP:s VD.

Arendal var värd för evenemanget för första gången 1994. Det här årets race blir det 14:e Class 1 Grand Prix (15-17 juli) som hålls i Arendal.

De norska framgångarna på hemmaplan har dock varit begränsade. Björn Gjelsten tog till exempel sin första och enda seger här tillsammans med Steve Curtis år 2001. hans konkurrent Jörn Tandberg har visserligen fått se den rutiga flaggan fällas två gånger vid sina vinster, med Christian Zaborowski 2006 och Inge Brigt Aarbakke 2008, så är det Dubais Victory Team som har haft de största framgångarna på Arendals farvatten med sina sammanlagt åtta vinster.

Info: http://www.class-1.com/newsdetail.asp?newsid=1038

Kärcher K 5.585 är en helt ny högtryckstvätt i K5-serien och en uppföljare till testvinnaren K 5.85. Nya K 5.585 har mycket att erbjuda den flitiga användaren med mycket hjälpsamma utrustningsdetaljer som till exempel vattenkyld motor, en smidig slangupprullare, Variopowerspolrör, Rotojetmunstycke och tvättborste. Den vattenkylda motorn förlänger livslängden, höjer energieffektiviteten, sänker vikten och ger framförallt högtryckstvätten en tystare gång.

Att rengöra båten, fasaden, mossbelagda stenplattor, bilen eller båten utan att grannar eller omgivningen störs nämnvärt är en frihet i sig.
Den praktiska slangvindan håller ordning på den nio meter långa högtrycksslangen med Quick Connect, snabbkoppling av klick-typ som förenklar i- och urkoppling av spolhandtaget.

Medföljande tillbehör
Rotojetmunstycke som sätter vattenstrålen i rotation och ökar anslagskraften avsevärt.
Variopowerspolrör där trycket enkelt justeras genom att vrida spolröret, perfekt när man vill anpassa trycket efter rengöringsbehov.
Tvättborste som ger en skonsam rengöring av känsliga ytor.
Tack vare den höga prestandan i kombination med välutvecklade tillbehör förvandlas även de största rengöringsuppdragen till en enkel match.

Tekniska data för Kärcher högtryckstvätt K 5.585:
– arbetstryck på 140 bar
– vattenkapacitet på 460 l/tim
– effekt på 2,1 kW
– högtrycksslang 9 m
Info: www.karcher.se

Här är en norsk uppfinning som kan bli en stor produkt bland alla båtägare. Det är Wee Marine AS som har uppfunnit en lösning som förenklar förtöjningsarbetet avsevärt. Idén påminner om den som finns på Askeladdens Z-båtar, där förtöjningslinorna dras in i båten med en fjäder.

Den nya förtöjningsfunktionen kan monteras på alla Wee Marines nya förtöjningsbommar. Det är en fast förtöjningstamp som är fjäderbelastad och därmed dras tillbaka till bommen när man inte använder den. Därmed är tågvirket skyddat när det inte används.
– Jag har använt båtar hela mitt liv och alltid irriterat mig på våta, smutsiga och bevuxna tampar vid bryggan. Efter lite tankearbete kam jag på den här konstruktionen, som jag hoppas kommer att underlätta livet lite för båtägarna, säger Åge Wee på Wee Marine AS.
Det patenterade systemet är konstruerat så att förtöjningsvirkets längd kan anpassas till respektive båt. Samtidigt håller fjädersystemet alltid förtöjningen spänd och belastningen jämn när båten ligger vid bryggan. En keramisk ring minskar slitaget när linan rullas in och ut.
Priset är cirka 2 000 kr per båtplats, inklusive tamp och dämpning.
Info: www.wee-marine.no

Stay Afloat är en amerikansk tätningsmassa som har lanserats i Sverige. Det är en väldigt användbar produkt som ger en extra säkerhet till båtlivet. Massan tätar snabbt hål i skrovet eller läckage vid genomföringar, slangar som brustit och så vidare.

Stay Afloat anpassar sig efter skadans utformning och fyller snabbt upp till exempel en genomföring. Den bildar ingen permanent lagning, men är ett bra sätt att snabbt och enkelt täta läckor för att kunna ta båten i hamn.
Medlet kan användas direkt ur burken utan någon förbehandling av skadan eller medlet. Det kan användas över och under vattenytan och fäster på plast, aluminium, trä, stål, kolfiber m m. Enda begränsningen är uppblåsbara delar samt där luft och vattentryck överstiger motsvarande 1,5 m djup. Det är giftfritt och miljövänligt. Pris från 175 kr.

Info: www.robship.se

I sommar sjösätts en ny Intermarine 55 Luxury Yacht. Den är ett resultat av ett samarbete mellan BMW Group DesignworksUSA och ledande brasilianska båtföretag. BMW-företaget är annars mest känt för sitt framgångsrika arbete med motor- och segelbåtar från tyska Bavaria Yachts.

BMW Group DesignworksUSA har för den här yachten samarbetat med Intermarine, Brasiliens ledande varv för lyxiga yachter. Resultatet är denna fräcka, kraftfulla och eleganta Intermarine 55. Båten, som sjösätts I juli, markerar också en ny era för Intermarine och är det allra senaste från DesignworksUSA:s växande kundstock i Brasilien.

Idag är Brasilien världens åttonde största industrination och hela landet andas optimism. DesignworksUSA:s brasilianska kunder omfattar även Embraer i Sao Jose do Campos, som är världens tredje största producent av flygplan. Dessutom jobbar de med Schioppa, ledande inom medicinsk utrustning, och Pado, en leverantör av massing och aluminium. Även de två sistnämnda är baserade i Sao Paulo.

På den marina sidan är BMW Group DesignworksUSA främst kända för sitt samarbete med tyska Bavaria Yachts. Företaget jobbar dock nära även HF Interiors, som är med och tar fram ultraexklusiva megayachter.
Intermarine 55 mäter 57 fot totalt i längd och är en väldigt lyxig båt, bade vad gäller volym och inredning. Layouten omfattar en salong, pentry, tre kabiner och två badrum. Den uppges vara perfekt för sex passagerare och en besättningsman, med andra ord ett annat Båtliv än vad vi är vana vid I Skandinavien.

Intermarine 55 finns med två olika motoralternativ: antingen 670 hk motorer för mer långfärdsinriktat båtliv eller 800 hk i en mer effektinriktad version. Cruisingmodellen har en räckvidd på upp till 350 Nm och en toppfart på 31 knop medan den andra modellen har en räckvidd på upp till 300 Nm med en toppfart på 35 knop.
Priset är cirka 14 Mkr plus moms och leverans.

Info: www.designworksusa.com

Sjösäkerhet är också en fråga om brandsäkerhet. Varje år inträffar ett antal onödiga båtbränder, en del av dem beroende på felaktig gasolanvändning. Genom att följa några enkla råd kan du utnyttja gasolens fördelar och samtidigt känna dig trygg på sjön. – Gasol är ett säkert, miljövänligt och effektivt bränsle bara man vet hur man ska hantera det, säger Anders Rogstedt, affärsområdeschef på AGA Gas.

Det är mycket som måste fungera innan båten kan läggas i sjön. En mycket viktig detalj är båtens gasolutrustning. Läckage i slangar och anslutningar är den vanligaste olycksorsaken med gasol.
Eftersom gasol är tyngre än luft söker sig läckage till det lägsta utrymmet ombord där det finns risk för att en brännbar blandning med luft uppstår. Det absolut viktigaste är därför att gasolflaskan placeras på däck, i ett ventilerat skåp/låda. Botten på detta utrymme skall ventileras direkt ut, t ex genom en separat genomföring i bordläggningen (som mynnar ovan vattenlinjen). Gasolflaskan ska alltid försvaras stående och när den inte används ska gasventilen stängas så att det inte läcker ut någon gas.

Så kontrollerar du gasolsystemet
För att undvika en olycka ska gasolsystemet kontrolleras noggrant innan det används. Anders Rogstedt på AGA Gas, ger följande råd:
• Kontrollera att alla skarvar i gassystemet är täta med hjälp av såpvatten eller läckagedetektionsspray (aldrig med en brinnande tändsticka!). Börjar såpvattnet bubbla är det ett tecken på läckage.
• Kontrollera gasolslangen. Om du upptäcker sprickor eller andra skador byt ut slangen mot en ny. OBS! Använd alltid slangar som är godkända för gasol och är märkta -30C. Gasolslangar är vanligen orange till färgen.
• Kontrollera också din tryckregulator som säkerställer att du inte får för högt tryck till din gasolutrustning. I regulatorn finns ett gummimembran som åldras med tiden. Enklast är att byta både tryckregulator och gasolslang med jämna mellanrum tex vartannat år beroende på hur sol- och väderutsatt din utrustning är.
• Kontrollera också att ditt gasolsystem har en inbyggd läckagetestare. Läckagetestare finns i flera olika typer där den enklaste är ett U-rör med siktglas som kopplas in manuellt. I siktröret kan du se om det strömmar gasol trots att du stängt av alla förbrukande enheter. Ett billig och enkelt sätt att kontrollera tätheten i ditt gasolsystem.
• De allra minsta gasolflaskorna av campingtyp har ingen flaskventil för enkel avstängning av gasflödet. Använder du denna typ av flaska till din båt bör du se till att du har en avstängningskran omedelbart efter flaskanslutningen. Det finns tex reduceringsventiler med inbyggd avstängningskran att köpa.

Om det uppstår en läcka
Gasol är egentligen luktfri men genom att tillsätta ett illaluktande ämne är det lättare att upptäcka en läcka. Om det läcker gasol:
• Stäng gasventilen för att stoppa gastillförseln
• Larma och varna
• Vädra. Använd inte elektrisk utrustning som kan skapa gnistor
• Leta reda på var det läcker
• Åtgärda läckan
• Kontrollera att det är tätt.

– Ha gärna har en gasvarnare ombord också för ytterligare säkerhet, rekommenderar Anders Rogstedt , och är du osäker på en installation, till exempel av ett gasolkök, låt en fackman se över utrustningen.

Info: www.agagasol.se

S/Y Jennifer med skepparen Lasse Hässler har nu kommit till Filippinerna, via bland annat Röda Havet och Indiska Oceanen.

– Vi såg inga pirater längs vägen utan har haft en fin segling, säger Lasse Hässler.
– Vi seglar snart till Kina och Japan och därifrån i sommar till Alaska, sen söderut till Kanada, Kalifornien, Mexico och i november till Hawaii där vi firar jul/nyår innan det bär vidare mot Söderhavet 2012. För verkligt segelsugna finns det två långa passager, mellan Japan och Alaska cirka 1 500 Nm respektive Mexico och Hawaii cirka 2 000 Nm. Det går naturligtvis bra att segla med på andra stäckor också.

Info: www.yacht-jennifer.nu