Nyheter

Systemtext har utvecklat en helt ny produkt för båtmarknaden – den självlysande och reflekterande Mastreflexen. Reflexen fästs i mastens topp och ökar säkerheten för både egen och andras besättningar. Mastreflexen kan kombineras med en bomreflex för ökad säkerhet när båten ligger för ankar.

En av Systemtexts säljare har utvecklat företagets senaste nyhet. Sven Totté, marknadschef på Systemtext:

– Idén fick han när båtens mast återigen skulle målas om med självlysande orange färg. Mastreflexen består av både självlysande och reflekterande folie. Kommer båten i sjönöd syns den både från luften från sidan. En enkel och genial lösning!

Mastreflexen ökar sjösäkerheten dygnet runt i nödlägen och sjögång upp till 60 grader.

– Idag finns det inget liknande på marknaden och bland båtfolket finns det ett behov av denna typ av produkter som ökar säkerheten på ett enkelt och effektivt sätt. Detta behov kommer att öka, säger Tommy Fehrm på Båtaccenten som kommer att sälja Mastreflexen.

Mastreflexen kommer att lanseras på Båtmässan Allt för Sjön i Stockholm 5-13 mars och kommer endast att säljas genom återförsäljare.

Pris 649 kr. Reflexens format är 500×200 mm. Förpackningen innehåller monteringsanvisning, skalpell, rengöringsservetter och montageskrapa. Mastreflexen är utvecklad av Systemtext, men är också ett resultat av det fördjupade samarbetet mellan Systemtext och 3M, vars folie används.

Mastreflexen kan kombineras med en bomreflex för ökad säkerhet när man ligger för en boj eller i hamn. Bomreflexen är placerad i ögonhöjd och syns tydligt.

Info: www.systemtext.se

2011 blir ett rekordår för turkiska Proteksan Turquoise, som ska sjösätta tre riktigt stora yachter under årets tre första kvartal. Först i sjön blev denna 164-fotare, som sjösattes 31 januari. Denna eleganta yacht på 50 m (164 fot) är designad av Dubois Naval Architects med inredning av Donald Starkey. 14 år efter sin första jungfrutur seglar hon igen under namnet “La Naturalle Dee”.

“La Naturalle Dee” har fortfarande kvar sin första ägare. Det var han som beställde den helrenovering som yachten nu har genomgått.

För en normal båtägare med normal plånbok är det näst intill obegipligt hur eleganta och påkostade dessa stora yachter är. Inredning, textilier och kvalitet är i en klass som de flesta av oss aldrig kommer i kontakt med.

När den här yachten projekterades 1993 var det under överinseende av designern Ed Dubois. Han skulel skapa ett skrov som var lättdrivet och stabilt med en överbyggnad som hade “stor potential”. Vid den tiden hade Donald Starkey gjort stort avtryck med sina inredningar i liknande yachter och valdes därför till att rita inredningen.

Varvet Proteksan-Turquoise Yachts etablerades av två ledande turkiska varv 1997 för att påbörja bygget av den 50 m långa “Mosaique”. Därefter har 13 andra megayachter på 40-58 meter levererats.

Tekniska specifikationer:
Längd: 55.4 meter (181.8 fot)
Bredd: 9.3 meter (30.5 fot)
Djup: 3.1 meter (10.2 fot)
Deplacement: 3.05 m (9.23 ft)
Konstruktion: Stålskrov, aluminumöverbyggnad
Deplacement: 650 ton
Fart (max): 17 knop
Marschfart: 12-14 knop
Räckvidd: 5 000+ Nm (vid 12 knop, med 10% reserv)
Klassning: Lloyds Register 100A1 Motor SSC Mono G6 LMC UMS MCA LY2 Compliant

Motorer: 2 x Caterpillar 3512B (1120 kW/1500 hk vardera)
Generatorer: 2 x Caterpillar C-9 (150 kW, vardera)
Bogpropeller: ZF Marine HRP (100 kW)
Stabiliserare: Quantum Zero Speed (2 x 4 kvm)

Bränsle: 83 500 liter
Vatten: 29 000 litrer
Vattenproduktion: 20 000 liter per dag

Kojer: Plats för 12 gäster i lyxiga kabiner och 13 besättningsmedlem i separata utrymmen.

Mindre båtar ombord: 1 Dariel 7,5 m, 1 Novurania 7,5 m , 1 Narwhal 4,8-meter SOLAS tender

Sebago har två nya skomodeller med nyutvecklad yttersula. Båda modellerna finns i storlekar 7-13. Triton Shore har Nubukläder i ovandel. Skon är kvartsläderfodrad och tygfodrad i ovanläder.

Skorna har vadderad plös, lättvikts EVA mellansula och Sebago Triton halkfria gummi Cup yttersula. Finns i färgerna Dark Grey/Blue och White/Light Grey. Pris 1 195 kr.

Triton Three Eye har precis som namnet antyder tre-raders snörning i övrigt uppbyggd på samma sätt som Shore modellen. Finns i färgerna Blue Night/Blue och British Tan/Brown. Pris 1 395 kr.

Info: www.sebago.se

Columbia Sportswears senaste innovativa teknologi, Omni-Dry, är branschens hittills lättaste och mest andningsbara vattentäta teknik1. Utvecklad för att hålla dig torr även under de mest fysiska aktiviteter, oavsett väderförhållande.

Under fysiska aktiviteter höjs kroppstemperaturen, vilket orsakar svett. Bär du då plagg som inte för bort svetten från din kropp känner du dig fuktig och blir lätt för varm eller kall.

Omni-Dry står emot både vatten och vind samtidigt som det andas ut fukt, detta resulterar i behagligare aktivitets- och utomhusupplevelser. Membranet består av 50% luft vilket ger låg vikt och kapacitet att andas ut 100 kubikcentimeter fukt per minut.

– Omni-Dry teknologin har en extremt hög andningsförmåga och fukten förs snabbt bort från kroppen. Membranet väger endast 7 gram per m2 och tillsammans med ett smidigt yttertyg och bra passform, ökar komforten markant för användaren, säger Christian Matti, Sverigechef för Columbia Sportswear.

Teknologin lanseras i samband med Columbia Sportswears vårkollektion med jackor för dam och herr.

Info: www.columbia.com

I samband med båtmässan Allt för Sjön 4-13 mars i Stockholm presenterar Oceanmarine Nordic en riktig pärla bland alla motorbåtsmärken, Comitti Boats. Båtarna är producerade i Italien. Comitti erbjuder mahogny och plastarbeten av högsta kvalité i sina båtar.

På toppen av La Dolce Vita perioden på 1950-talet, började båtbyggare Mario Comitti bygga snabba mahognybåtar vid stranden av sjön Como i norra Italien. Redan från början kännetecknades hans båtar av hantverk, stil och tekniska lösningar.

Processen för designutvecklingen fortsätter. De finaste materialen och de senaste metoderna i båtbyggande används för att bygga de tredubbla mahogny skroven. Den bästa datorstödda designen säkerställer den tekniska integritet i varje skrov.

Den nya Veneziaserien (på bilden Venezia 28) blandar de vackra linjerna i träbåtar med en sammansatt glasfiberskrov och ett handbyggt mahogny däck.

Idag Comitti är det enda kvarvarande italienska båtvarvet som bygger en klassisk hantverksbyggd motorbåt i mahogny.

– Det är fantastiskt att få representera ett varv med så mycket tradition och kunnande. Båtarna kombinerar traditionellt hantverk med moderna lösningar, byggmetoder och material, kommenterar Mats Friis-Liby, grundare och ägare av Oceanmarine Nordic AB.

Comitti finns idag i tre serier, dels de klassiska mahognybåtarna i två versioner, samt Venezia Sports Line och Elegance Line, med vardera tre båtar 22’, 28’ samt 34’.

På Allt för sjön har företaget tyvärr inte fått med en båt på plats denna gång, men det finns material och information att tillgå i Oceanmarines monter, B11:26

Info: www.oceanmarine.se

Tidningen Båtliv fortsätter att öka upplagan och är nu nära 150 000 exemplar. Enligt den nya upplagemätning som TS (Tidningsstatistik AB) presenterar idag 25 februari 2011 är Båtlivs upplaga 147 100 exemplar sex gånger per år, vilket innebär en ökning med 1 800 exemplar jämfört med föregående år.

– Båtliv är en medlemstidning som når ut till nästan alla Sveriges båtklubbar. Det ger oss automatiskt en stor upplaga, men vi vet att tidningen läses noga av vår stora läsekrets, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för Båtliv.

Båtliv är medlemstidning för Svenska Båtunionen, riksorganisationen för landets båtklubbar. Båtliv är en av flera medlemsförmåner för båtklubbsmedlemmarna. Bland övriga förmåner finns till exempel juridisk hjälp, hjälp med klubbens miljöarbete, båtklubbsförsäkring och ett dataregister för båtklubbar (BAS).

Av de övriga båttidningarna har två stycken upplagor som redovisas av TS:

På Kryss (medlemstidning för Svenska Kryssarklubben) har 26 700 exemplar i upplaga (ingen förändring).

Praktiskt Båtägande har 20 400 exemplar i upplaga (minus 1 400 ex).

På Allt för Sjön i Stockholm blir det världspremiär för en riktigt het svensk nyhet. Det är en av de hetaste svenska båtnyheterna på många år som gör entré när Ruptech 32, som har väckt ett väldigt stort intresse redan på ritningsstadiet, visas upp. Leveranserna till kunderna börjar till sommaren. Båten kommer att visas med en rad nya tekniska innovationer utöver det koncept som redan har lanserats.

På båtmässan Allt för Sjön visar Ruptech två båtar, en vit och en grå, med mycket ny och spännande teknik ombord.

Skrov, däck och överbyggnad tillverkas med modern och miljövänlig vakuuminjiceringsteknik med multiaxiella glasfibervävar, vinylester och ISO polyester samt förstärkningar i kolfiber och kevlar.

Ruptech 32 är utvecklad för att användas i alla väder året runt och har ett högeffektivt skrov med luftsmord stegbotten av Ocke Mannerfelt. Designen och konstruktionen kombinerat med modern tillverkningsteknik garanterar hög prestanda, bra bränsleekonomi och goda sjöegenskaper.

Info: www.rupertmarine.com

Kustbevakningsflyget har under gårdagen fotograferat och filmat det hårda isläget i Östersjön. På Kustbevakningens hemsida finns flera bilder och även filmer som beskriver hur kylslagen Östersjön är i februari 2011. Foto: Kustbevakningen.


Info: www.kustbevakningen.se

Världens vackraste skärgård bör upplevas tyst och nära vattnet! Sailstar arrangerar en eskader för jolleseglare med start från Trälhavet utanför Åkersberga via Siaröfortet, Finnhamn, Sandhamn, Möja och Gällnö en augustivecka i sommar när vattnet är varmt. Boendet är på vandrarhem eller värdshus och vi kommer att besöka en hel del av Stockholms skärgård, både de lugna och naturnära vikarna men även seglarmetropolen Sandhamn där vi stannar två nätter, med en tänkt dagsutfärd till Grönskär “vilodagen”.

Två följebåtar, kommunikationsradio till alla och hela evenemanget arrangeras som en fortsättningskurs borgar för säkerhet. Deltagarna kan välja att segla med Sailstars jollar eller med egen jolle, mindre dagseglare är också välkomna.
Eskadern kommer att äga rum 8-14 augusti.

Sailstar arrangerar seglarskolor för barn och vuxna, från introduktionskurser, prova-på kurser, grundkurser till fortsättningskurser och eskader.

– Vi utbildar företrädesvis i jollar där vi lär oss bäst och snabbast. Vi har kurser i Skärgårdsstad, Linanäs, ute i Stockholms skärgård på Gistholmen och vi har “lyxkurser” för vuxna och singlar ute på Rastaborg, Ljusterö. Dessutom så arrangerar vi skolresor, säger Tomas Sandström på Sailstar.

Sailstar ställer ut på båtmässan Allt för sjön och där visar de även vår helt nya utbildningsbok “Lära sig segling, cool, kul!”

Info: www.sailstar.se

Volvo Personvagnars deltagande på världens största utställning för klassiska fordon är i år koncentrerat till ett jubileumstema som emotses av många entusiaster – Volvo P1800 50 år. Bilen ritades av Pelle Petterson, som är mest känd för sina många Maxi segelbåtar och ett antal motorbåtar från tillverkare som Nimbus Boats och Crescent.

Vid årets utställning – som pågår 30 mars till 3 april – är det Volvo P1800 som uppmärksammas. Under våren 2011 är det nämligen 50 år sedan Volvos sportiga coupé sattes i produktion och började levereras till ivriga kunder som sett bilen på bilder redan ett år tidigare. Ingen annan enskild Volvo-modell har kanske gjort ett mer markant avtryck i Volvos bilhistoria eller blivit en sådan kändis, och det är väl värt att uppmärksammas. Jubiléet firas bl a med en unik samling utställda 1800:or samt några mycket välkända personligheter med synnerligen starka kopplingar till bilen.

I Volvo Cars Heritage-montern kommer sex mycket speciella exemplar av denna Volvos kanske mest välkända modell att finnas:

– X1 – den allra första 1800-prototypen, handbyggd 1957 hos Frua i Turin.
– P1800 1961 – en riktigt fin serietillverkad bil från Jensen Motors i England.
– P1800S 1963 Rally – bilen har deltagit framgångsrikt i många rallyn och är även “filmstjärna”.
– 1800S 1966 Volvoville – en av få existerande äkta USA-byggda cabrioleter.
– 1800E 1971 – nyrenoverad av mästarhand, ett toppexemplar av den mest ovanliga typen.
– 1800ES 1971 – den sportiga herrgårdsvagnen med alla smeknamnen som dessutom fyller 40.

…och firas med världsstjärnor
Inte bara bilar står i fokus på TechnoClassica. Människor som är starkt förknippade med 1800:an kommer också till Essen. Volvo Cars Heritages monter kommer att gästas av den kanske största 1800-celebriteten av dem alla, Pelle Petterson – mannen som designade bilen 1957 och som dessutom är världsberömd båtkonstruktör och olympiamedaljör. Dessutom kommer Irv Gordon från USA att vara på plats. Irv är mannen som tillbringat mer tid än någon annan i hela världen bakom ratten i en 1800. Hans bil, som körs dagligen, har över 4.500.000 km på mätaren! Ett Guinness världsrekord som troligen aldrig kommer att slås.

Gram istället för kilon
På technoClassica kommer också Original Technical Publications – Volvo service- och verkstadslitteratur överförd på DVD – att presenteras. En liten skiva ersätter numera kilovis med papper när man behöver arbeta med sin klassiska Volvo eller beställa reservdelar. I dagsläget omfattar OTP all tillgänglig service-, verkstads- och reservdelslitteratur för samtliga Volvo-modeller mellan 1927 och 1999 fördelat på 11 skivor och på flera språk.

En annan intressant Heritage-verksamhet är vackra högkvalitativa bildförstoringar av klassiska Volvo-bilar, utförda av volvoprints.com. Det finns hundratals olika bilder att välja mellan. I Essen kommer framförallt 1800-modellen att betonas. Bilderna kan beställas och levereras på plats.

Ansvarig för Volvo Personvagnars deltagande på Techno Classica är Volvo Cars Heritage som har till uppgift att tillvarata och presentera Volvos historia och traditionsrika arv och som givetvis är representerat på plats. Volvo Cars Heritage finns i hall 3, monter nummer 3.0-257.

För mer information om Volvos klassiska bilmodeller gå till http://www.volvocars.com.heritage/

Kommentarer

Stellan W 12:23:04 2011-03-28

Grattis Volvo Cars,mästarhanden som designade och mästarhänderna som så varsamt renoverde …!
hälsar en som fått åka med både på vattnet och på land.

Här är en helt ny jacka med trelagers Gore-Tex Pro Shell laminat som ger suverän slitstyrka, andasförmåga och vatten-/ vindtäthet. Jackan har inrullningsbar två-vägs justerbar fluoriserande huva, kragen och huvan är fleecefodrade invändigt. Artikulerade ärmar ger ökad rörlighet och komfort. Muddarna justeras både in- och utvändigt. Dragkedjan skyddas av dubbel stormflap med dränagekanal. Fleecefodrade handvärmarfickor, stora cargofickor med dränerande nätfoder, fäste för livväst, reflexpaneler.

Jackan finns i fem olika färger: Black, Orange, Platinum, Red och White. Storlek S-XXL. Pris 5 495 kr.

Info: www.musto.se

SW Exergon introducerar nu en helt ny serie flexibla marinpaneler. De är baserade på tunnfilmstekniken som är mycket väl lämpade för mobilt bruk i främst marina sammanhang. Tunnfilmstekniken ger också fördelar tack vare tåligheten mot partiell skuggning och höga temperaturer jämfört med konventionella solpaneler.

Panelerna finns i två utföranden, Sunslick som är extremt flexibel och Sunboard för mindre böjda ytor. Storlekar 14 W respektive 17 W. Pris från 2 595 kr. De är tillverkade i Schweiz.

Info: www.swexergon.se

Hälften av besättningen på de stora segelfartygen i The Tall Ships Races ska vara 15-25 år, så kallade trainees. Kampen är hård om platserna. I Halmstad har vi just lottat ut 39 namn bland 81 förhoppningsfulla.

I dag drog Halmstads kommunfullmäktiges ordförande Ann-Charlotte Westlund högtidligt 30 namn ur en urna med 81 förhoppningsfulla anmälningar som alla visat sitt intresse att vara trainee på något av The Tall Ships Races stora segelfartyg.

Några av våra stipendiegivare tyckte att det mest rättvisa var att lotta ur samlingen av likvärdiga sökanden. I detta fall bidrog Abraham Rydbergs stiftelse, Prins Carl Gustafs stiftelse och Sparbanksstiftelsens lokala pott Halmstad 2011.

Med detta har vi 67 svenska trainees, de flesta från Halmstad men även ungdomar från Stockholm, Norrköping, Varberg och Falkenberg är representerade. Kansliet på The Tall Ships Races tar fortfarande mot anmälningar och den som inte vann denna gång har chans vid nästa dragning.

– Det underbaraste och originellaste med The Tall Ships Races är ändå inte de fantastiska fartygen utan att det internationella ungdomsarbetet är huvudsaken, säger kommunfullmäktiges ordförande, Ann-Charlotte Westlund.

Hälften av besättningen på fartygen som seglar The Tall Ships Races skall bestå av ungdomar mellan 15-25 år. Vid evenemanget i sommar kommer 3000-4000 ungdomar från hela världen att delta. De flesta svenska ungdomarna kommer att segla sista tävlingsetappen från Stavanger till Halmstad.

Info: www.halmstad.se

Den svenska långseglaren Milo Dahlmann är ute på en rejäl segeltur medan de flesta av oss väntar på att våren ska komma tillbaka och bryta kylan. Milo har nyligen kommit fram till ett av sina mål för seglingen, eftersom hon befinner sig på Antarktis. Båtjournalisten och bloggaren Anders Öhman skriver mer om detta på sin blogg och har även en del bra länkar till Milo.

Milo Dahlman lämnade Sverige vid midsommar 2009 med sin båt “ArtemisiaII”. På färden har hon bland annat passerat Panamakanalen och därefter seglat söderöver längs med Sydamerikas västkust.

Info: http://sjomanohman.blogspot.com/

Foto: Anders Öhman.

Den 27–29 maj kommer det att sjuda av liv i Kalmar Gästhamn. Då hålls Kalmars första båtmässa. På mässan blir det nya och begagnade båtar, tillbehör, prova-på-aktiviteter, mat och dryck med mera. Besökarna kan också se uppvisningar av olika slag, lyssna på föredrag eller följa med på en rundtur med sightseeingbåten Kalmarflundran.

– Det är främst en flytande båtmässa, men vi erbjuder även monterplatser på land, med eller utan tält. Programmet blir brett. Vi vänder oss inte enbart till båtägare, utan vill skapa en riktig folkfest i gästhamnen, berättar Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa.

– Intresset är stort. Regionen har tidigare varit en vit fläck när det gäller båtmässor, så vi märker att det finns ett sug. Regionens båtklubbar är väldigt engagerade och kommer att medverka under mässdagarna, berättar Maria.

Målet är att skapa en årligen återkommande mässa, som lockar båtfolk från hela ostkusten. Bakom satsningen står Destination Kalmar i samarbete med Marketing by Sampson, Kalmar Marina och Baltic Skeppsfournering.

Info: www.kalmar.com/batmassa

Svenska Sail Racing fortsätter som officiell leverantör till Red Bull Extreme Sailing Team, som leds av de dubbla olympiske seglingsmästarna Roman Hagara och Hans Peter Steinacher. De är två av de mest framgångsrika flerskrovsseglarna i världen. Teamet tävlar i Extreme Sailing Series 2011 – den mast actionfyllda och prestigeladdade seglingensserien i världen i sitt slag.

– Det är bra att få samarbeta med enett så starkt varumärke som Sail Racing. De har insett att seglingssporten utvecklas till allt mera extrema höjder på ett sätt som vi inte har sett tidigare, säger Roman Hagara.

– De är ett steg före konkurrenterna vad gälelr funktion, passform och kvalitet. Vårt team, The Red Bull Extreme Sailing Team, utvecklas på samma sätt och tillsammans med Sail Racing hoppas vi att kunna uppnå våra mål i framtiden.

Samarbetet startade 2009/2010 och den nya överenskommelsen gäller två år. För Sail Racing innebär detta möjligheter för att använda teamet i produktutveckling för nya teknologier, material och mönster. Samarbetet är också en stor fördel i Sail Racings internationella expansion.

The Extreme Sailing Series skapades utifrån flera förutsättningar. Den skulle bland annat fylla tomrummet på Grand Prix seglingsmarknaden för snabba katamaraner.

Kappseglingen besöker nio platser jorden runt, bland annat Muscat i Oman, Nice i Frankrike, Istanbul i Turkiet och Boston i USA.

Info: www.redbullextremesailing.com

Foto:: Red Bull Extreme Sailing Team.

Björn Risinger, särskild utredare för bildandet av Havs- och vattenmyndigheten (HaV), har förordnat avdelningschefer vid den nya myndigheten. Anna Jöborn har förordnats som chef för Kunskapsavdelningen. Anna arbetar idag som chef för enheten Naturresurser & Miljöeffekter på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Under lång tid har Anna jobbat med forsknings- och utvecklingsfrågor relaterade till förvaltning av vatten och hav. Anna har tidigare bl.a. varit programchef för forskningsprogrammet VASTRA.

Ingemar Berglund har förordnats som chef för Planeringsavdelningen. Ingemar har sedan 2002 arbetat som avdelningschef på Fiskeriverket, närmast som chef för FoU-avdelningen. Han har en bakgrund som forskare på SLU i Umeå och har även arbetat inom läkemedelsindustrin.

Björn Sjöberg har förordnats som chef för Åtgärdsavdelningen. Björn arbetar idag som vattenvårdsdirektör vid Länsstyrelsen i Västra Götalands län med ledningsansvar för både Vattenmyndigheten för Västerhavet och länsstyrelsens övriga vattenvårdsarbete. Han har tidigare varit chef för SMHI:s oceanografiska laboratorium.

Johan Löwenadler Davidsson har förordnats som chef för Tillsynsavdelningen. Johan arbetar idag som chef för Fiskeriverkets kontrollavdelning. Han är jurist och har tidigare arbetat på Jordbruksverket med bl.a. jordbruks- och marknadsfrågor.

– Förberedelserna för Havs- och vattenmyndigheten tar ett stort steg genom rekryteringen av de fyra avdelningscheferna. De har alla viktiga ledarerfarenheter från flera andra organisationer som kommer till nytta när vi bygger den nya myndigheten, säger Björn Risinger.

Havs- och vattenmyndigheten ska ha ett samlat ansvar för havs- och vattenmiljöfrågor. Myndigheten ska starta den 1 juli 2011 och huvudkontoret ska vara lokaliserat i Göteborg. Myndighetens uppgifter baseras på verksamhet som avser havs- och vattenmiljöfrågor vid Naturvårdsverket och Fiskeriverket.

Finska AMT bygger vidare och presenterar nya modeller i klassen runt 6 m totallängd. Den allra senaste modellen är AMT 200 Bowrider, som får sin svenska premiär på Allt för Sjön första veckan i mars. Bland båtens kännetecken finns hög kvalitet, genomtänkt inredning och riktigt fina sjöegenskaper.

Öppna båtar i sexmetersklassen har blivit mycket eftertraktade de senaste åren och speciellt Bowriders.
Det finska företaget AMT premiärvisar nu sin senaste och största modell av bowrider AMT 200 BR på Allt för sjön i Stockholm.

– Skrovet på AMT 200 BR har en bottenvinkel på hela 20 grader och är detsamma som på den beprövade modellen AMT 200 DC. Skrovformen har fått mycket beröm i nordiska båttidningar för sin mjuka gång i hård sjö, säger Lasse Johansson, produktchef på KGK Motor AB.

Invändigt är båten en av klassans rymligaste med U-soffa i aktern för tre-fyra personer samt separata platser för ytterligare fyra personer i föraren. Den öppningsbara vindrutan midskepps ger fri passage mellan akterdäck och utrymmet i fören. Båten har också sex stycken låsningsbara stuvutrymmen. Kvaliteten i plastarbetet är som vanligt ett av AMT-båtarnas adelsmärken, vilket kan ses även i de små detaljerna.

Rikligt utrustad
Båten är riktligt utrustad. I standardutrustningen finns bland annat; kapell, fendrar, tre förtöjningstampar, brandsläckare, dynor, manuell länspump, 6 st torra förvaringsutrymmen med lås, fast 140 liters bränsletank, 10 liters reservtank, Abloy brygglås, vindrutetorkare m.m.

Tekniska specifikationer
Längd: 6,08 m
Bredd: 2,35 m
Vikt: 900 kg
Motor: 115 – 150 hk
Personer: 7

Info: www.suzukimarin.se

Fartyget Godafoss, som stått på grund vid Hvaler i Norge, är loss från grundet. Nu bogseras hon till en förtöjningsplats i närheten för att man ska kunna undersöka skadorna närmare.

De svenska kustbevakningsenheterna KBV 050, KBV 051 och KBV 001 är fortfarande engagerade i oljeupptagningen och kustbevakningsflyget flyger kontinuerligt för att upptäcka och kartlägga havsområden med olja.

Hittills har runt 110 kubikmeter olja tagits upp av norska och svenska enheter tillsammans. Isbildningen i området under de senaste dagarna har dock försvårat upptagningsarbetet.

Bilden:
Godafoss är loss igen. Foto: Kustbevakningen.

Ett nytt trålningsnät skapar nya möjligheter för Europas fiskare. Trålningsnätet har utvecklats för att kunna rensa kustvattnet från skräp. Fiskare som idag har det svårt ekonomiskt och oroar sig för framtiden får därmed en ny inkomstmöjlighet.

Trålningsnätet utvecklades ursprungligen för oljeutsläpp, men har nu anpassats för att kunna rensa upp flytande marint skräp utan att skada djurlivet. Bakom uppfinningen står en före detta fransk fiskare, Thierry Thomazeau. Nätet fungerar för både små och stora fiskebåtar, som nu kan samla in mellan 2-8 ton skräp per tur.

– Fiskare är väl förtrogna med sina fiskeområden. Att involvera dem i insamlingen av flytande marint skräp är en utmärkt idé. Det kommer både att stimulera till mer miljövänligt beteende bland våra fiskare och skapa nya inkomstmöjligheter. Idag har många fiskare det svårt ekonomiskt och undrar om det finns någon framtid för detta underbara men hårda yrke, säger Thierry Thomazeau.

Den europeiska plastindustrin har nu tecknat ett samarbetsavtal med uppfinnaren Thierry Thomazeau. Branschen vill därigenom hjälpa till att främja användandet av det nya trålningsnätet som fått namnet Thomsea.

– Den marina nedskräpningen är vårt gemensamma samhällsproblem. Den europeiska plastindustrin vill vara en del av lösningen på problemet. Därför presenterar vi olika praktiska och konstruktiva förslag, säger Alexandre Dangis, VD på den europeiska branschorganisationen EuPC.

– Vi hoppas nu att få stöd från EU-kommissionen och Europaparlamentet för projekt, som vi tycker är mycket angeläget. Vi söker också efter några partners som vill bidra till projektets framgång, fortsätter Alexandre Dangis. Pilotprojektet kallas EWFO (European Waste Free Oceans) och kommer att lanseras under 2011 när tillräckliga medel samlats in.

– Tanken är att projektet skall pågå under 3 år. När det är avslutat kommer vi att ha genomfört cirka 100 tester och då kommer vi ha en bra uppfattning om volymer och möjligheten att återvinna materialet. Den 20 maj 2011, när EuPC har sin årsstämma, kommer vi att demonstrera trålningsnätet och visa hur det kan samla in flytande marint skräp, säger Alexandre Dangis.

– EuPC har undersökt marknaden för den här typen av utrustning i mer än 1 år och funnit att Thomsea är det optimala systemet. Det fångar inte fisk, är tillverkat helt i plast och är till 100 procent återvinningsbart. Det är vad vi behöver om vi vill agera på ett hållbart sätt för att återställa våra hav, säger Alexandre Dangis.