Nyheter

Miljardären och grundaren av Virginimperiet, Sir Richard Branson, är på gång med en ny och spännande expidition, Virgin Oceanic och ubåten Deep Challenger. Tillsammans med sitt team ska Branson undersöka de djupaste platserna i världens fem oceaner. De startar med den 10 924 m djupa Mariana Trench vid Guam i Stilla Havet. Som huvudsponsor inför ”Virgin Oceanic Expedition” har Branson valt norska Helly Hansen.

Syttet med expeditionen är både äventyret i sig självt och möjligheten att genom nya upptäckter upplysa alla oss som inte kan ta oss ner till de enorma djup det handlar om hur det ser ut där.

med på djupdykningarna finns forskare och vetenskapsmän som ska samla in de data som kan ge ökad förståelse för livet på de riktigt stora djupen.

Helly Hansen valdes av Virgin Oceanic som expeditionens exklusiva kläd- och skoleverantör. Det norska klädföretaget är känt för att vara med om många olika expeditioner både till sjöss och på land.

– Virgin Oceanic är ett spännande och krävande projekt som tar vårt team till några av de mest utmanande platser som finns, ovan och under havsytan. Vi ser fram emot att ha Helly Hansen som en del av Virgin Oceanic team, säger Sir Richard Branson.

Att utforska extrema djup sätter teammedlemmarna på svåra prov, både fysiskt och psykiskt. Valet av kläder är därför en av de avgörande delarna i teamets uppbyggnad.

– Helly Hansen grundades av en sjökapten för 135 sedan, så vi har havsvatten i blodet. Vår ambition har hela tiden varit att att skydda våra kunder även i de mest extrema miljöer, säger Erik Burbank på Helly Hansen.

De kläder från Helly Hansen som kommer att användas är tekniska kläder som använats i projekt som till exempel “Cheyenne” och nya produkter som tas fram i samarbete med Virgin Oceanic.

Info: www.hellyhansen.com

Volvo Penta sponsrar den 16:e upplagan av China International Boat Show och aviserar samtidigt tillväxtambitioner på den växande kinesiska marknaden för fritidsbåtar.

När den 16:e upplagan av China International Boat Show idag 14 april slår upp portarna i centrala Shanghai så är intresset rekordstort. Fler än 400 utställare från 20 länder finns representerade och antalet besökare beräknas i år öka med över 30 procent jämfört med föregående år.

Intresset för båtliv och båtägande ökar starkt i Kina och den höga tillväxttakten i ekonomin gör att allt bredare lager av kinesiska konsumenter har möjlighet att skaffa sig fritidsbåt.

– Denna utveckling kommer att fortsätta och intensifieras under de närmaste åren. Marknadsledande båtbyggare från Europa och Nordamerika stärker successivt sin närvaro i Kina och vi ser också en stark framtidstro även hos inhemska båtbyggare, säger Volvo Pentas VD, Göran Gummeson.

Volvo Penta är partner och sponsor för årets upplaga av China International Boat Show i syfte att manifestera sina positioner på och ambitioner för den kinesiska fritidsbåtmarknaden.

– Vi tror på Kina som en kommande stor marknad för fritidsbåtar och med nuvarande tillväxttakt tror vi dessutom att det kommer att gå snabbt. Kinesiska konsumenter vill skaffa sig samma vanor som konsumenter i övriga världen och då står båtägande högt på önskelistan, säger Göran Gummeson.

Volvo Penta har idag huvudkontor i Shanghai för hela sin verksamhet i Asien. Verksamheten i Kina utgörs än så länge till största delen av försäljning av industrimotorer samt motorer till kommersiell sjöfart, men försäljningen till fritidsbåtar ökar successivt.

Utvecklingen drivs inte enbart av inhemsk efterfrågan utan även av att allt fler internationella båtbyggare överväger tillverkning av båtar i Kina för export till Europa och Nordamerika.

Volvo Penta har idag omkring 70 återförsäljare på den kinesiska marknaden. Inom tre år beräknar Volvo Penta att detta antal kommer att växa till drygt 100 återförsäljare.

– Volvo Penta har sedan årtionden branschens största och mest globala service- och återförsäljarnät. Vi har samma geografiska och kompetensmässiga ambitionsnivå för vårt servicenät i Kina som vi har i övriga världen, säger Göran Gummeson.

Volvo Penta har sedan flera år ett distributionscenter för dieselmotorer i Lingang strax utanför Shanghai. Här monteras och distribueras motorer till industrimotorkunder och marinkunder inom kommersiell sjöfart.

– Vi är världsledande importmärke i Kina inom många industrimotorsegment och vi står beredda för att göra nödvändiga investeringar för att befästa vår marknadsledande position även inom fritidsbåtar, säger Giorgio Paris, chef för Volvo Pentas verksamhet i Asien.

Nästa år kommer världens största världsomspännande seglingstävling, Volvo Ocean Race, för andra gången till Kina. Tävlingsbåtarna anländer i mitten av februari till Sanya på ön Hainan i södra Kina. Myndigheterna på ön har gjort Volvo Ocean Race till startpunkt för en omfattande lansering av Hainan som en ny turistmetropol, som ska ta upp kampen med de stora turistdestinationerna i Sydostasien.

– Både på central och regional nivå pågår många spännande initiativ som kommer att främja utvecklingen för fritidsbåtar i Kina. Kinesiska myndigheter har dessutom höga miljöambitioner för sina satsningar och här passar Volvo Penta mycket väl in, säger Giorgio Paris.

Bilden:
Volvo Pentas VD Göran Gummeson vid öppnandet av den 16:e upplagan av China International Boat Show i Shanghai.

Info: http://www.boatshowchina.com/Default.aspx?language=en-US

Det italienska varvet Cantiere del Pardo lanserar under hösten 2011 sin nya Grand Soleil 39-fots segelbåt. Linjespråket är hämtat från storasyskonen Grand Soleil 46, 50 och 54. Båten kommer enligt förhandsuppgifterna att få flera nya designdetaljer för enkel hantering av såväl familje-, shorthand- som ”fullbesättningsseglaren”. Båten kostar från 2,1 Mkr.

Bland finesserna finns dubbla rattar, kolfiberram i bottenkonstruktionen, T-bulb köl och ett utvecklat T-storskotssystem. Lägg till att Grand Soleil, som ägs av tyska Bavaria, är känt för design och kvalitet av högsta kvalitet så kan det här bli en riktig toppbåt.

Svensk generalagent för Grand Soleil och Elan är Nordic Yachts AB.

Info: www.nordicyachts.se

Den engelska pressreleasen i sin helhet:
Cantiere del Pardo unveils upcoming plans to expand its range and announces the production of a 39’ performance cruiser that will join the larger models currently comprising the updated Grand Soleil range: GS 54’, GS 46’, GS 43ot and the newest entry at Pardo, the GS 50’.

With the launch of the Grand Soleil 39’, Cantiere del Pardo aims to maintain its role as an innovator and trendsetter in the field of luxury performance cruisers, though without neglecting the near forty years of history that have made the shipyard great. In fact, the Grand Soleil 39’ recalls one of the milestones of Cantiere del Pardo, the glorious GS 39’ designed by Alain Jezequel in 1983, an icon of elegance, seaworthiness, and indisputable quality.

STYLE
Like the other models in the renowned Pardo range, the GS 39’ will feature a refined design and a host of details usually seen only on larger craft.

The form of the hull will be light and streamlined on the water, consistent with the “family feeling” of the range, the deck completely flush, with mitred portlights, sheets and roller jib recessed below deck: all in perfect Pardo style, always synonymous with the best of “Made in Italy” design.

PERFORMANCE
An in-depth analytical study, with almost obsessive attention to the waterline, weights, balancing, appendages and sail plan, was carried out to guarantee a boat with excellent performance features, though without sacrificing comfort aboard.

The use of the most advanced construction techniques (internal structure in carbon fibre composite, steel plate for keel fastening, integrated hull-deck joint) makes it possible to obtain a hull that is at once rigid, resistant to torsion, and lightweight.

In addition, the use of VPP and CFD programmes made it possible to create an underbody with minimum wetted surface and a highly efficient T-shaped keel: the result is an extremely high ballast ratio able to support a powerful sail plan.

COMFORT & QUALITY
On deck, everything is designed to ensure the maximum comfort and safety aboard.

The manoeuvres with the mainsail with “T” system and jib without overlap enable easy and precise handling even with a small crew. Passenger comfort is assured by the ergonomic seating of the cockpit, the sunbathing space on the deckhouse and the wide unobstructed passageways (the chain plates are forward and the jib rail is fitted on the deckhouse).

As regards the interiors, the nautical character of the GS 39’ is immediately evident with a galley organised in an “L” shape, numerous stowage spaces, and the possibility to have a second head dedicated to the owner.

The new Grand Soleil 39’ will be presented to the international market during the autumn nautical shows, but already promises to astonish.

Info: www.grandsoleil.net

I morgon, den 15 april, slår Mekonomen upp portarna för sin största anläggning hittills. Med en yta på över 5 000 kvadratmeter erbjuds kunderna ett unikt helhetskoncept med allt från dygnet-runt-öppen verkstad till butik, bilprovning, bilvård och café. Dessutom blir anläggningen startskottet för Mekonomens storsatsning på den marina marknaden.

– Nu visar vi att vi menar allvar när vi säger att vi servar inte bilar, vi servar människor. Den här anläggningen är helt på kundens villkor, säger Håkan Lundstedt, VD och Koncernchef på Mekonomen AB.

I samband men öppningen vid Gärdet lanseras Mekonomen Marint. En stor avdelning i anläggningen kommer att rikta sig till båtägaren.

– Vi ger oss in på den marina marknaden med ambitionerna att erbjuda båtägarna samma service och kunskap som vi är kända för bland bilägarna. Det känns väldigt roligt för hela företaget att göra den här expansionen. Det finns en stor efterfrågan bland landets båtägare, framförallt vad gäller en ökad tillgänglighet. Här är vår ambition att Mekonomen ska vara det bästa alternativet för båtägaren, säger Håkan Lundstedt.

Anläggningen vid Gärdet blir historisk för Mekonomen i flera avseenden. Förutom att anläggningen är den största i koncernen erbjuder den kunden ett helhetskoncept utöver det vanliga. Butik, bilverkstad, bilprovning, bilvård, biltvätt, biluthyrning och ett café ryms i den över 5000 kvadratmeter stora anläggningen. En stor nyhet är också att den nya anläggningen vid Gärdet blir först i Europa med att erbjuda en dygnet-runt-öppen verkstad som servar alla bilmärken och vänder sig till alla kunder.

– Det är ett koncept som inte finns någon annanstans i Europa. Kunden kan lämna in bilen och sedan sköter vi resten. Om kunden vill att vi hämtar och efter servicen kör hem bilen, så ordnar vi det. Kunden kan också välja att sitta ned och ta en kopp kaffe i vårt café medan bilen servas. Utgångspunkten är att allt ska ske på kundernas villkor och efter deras behov. Med en verkstad som håller öppet 24 timmar om dygnet kommer vi dessutom att erbjuda stockholmarna Europas mest tillgängliga service. Här ser vi stora affärsmöjligheter, inte minst när det gäller yrkestrafiken, säger Håkan Lundstedt.

Klockan 07.00, fredagen den 15 april öppnas Nordens största och mest kompletta Mekonomenanläggning. Besöksadress: Tegeluddsvägen 82, Gärdet.

Inte helt överraskande blev Team Abu Dhabi bäst på träningen inför årets första race i Class 1 UIM World Championships. Team Abu Dhabi står därmed först i startledet inför Grand Prix på deras hemmabana efter torsdagsmorgonens tidsträning, döpt till Edox Pole Position.

Victory Teams Arif Al Zafeen och Nadir bin Hendi var först ut på banan och satte tempot direkt. Duon från Emiratet noterade sin bästa varvtid, 3mins 00.56secs, redan på sitt andra flygande varv när tävlingsledningen blåste av försöken för att räta upp några bojar som hamnat på sniskan under träningen.

Under några hektiska sju minuter sedan banan åter hade öppnats noterade Team Abu Dhabis Rashed Al Tayer och John Tomlinson en finalrunda på snabba 3mins 00.04secs och hamnade därmed före de regerande världsmästarna.

Nu väntar årets första deltävlingen i denna speciella och hästkraftsstinna tävling, som i stort sett enbart körs av arabiskt och italienska teamn med undantag av det norska inslaget.

Följ tävlingarna på: www.class-1.com

ABU DHABI GRAND PRIX, EDOX POLE POSITION – Results
1. 5 Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / J Tomlinson (USA) – 03.00,04
2. 3 Victory – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) – 03.00,56
3. 95 Spirit of Qatar – A Al Neama (QAT) / M Nicolini (ITA) – 03.01,65
4. 10 Luca F Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) – 03.02,32
5. 91 Relekta – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) – 03.03,26
6. 18 MITI – N Giorgi (ITA) / T Polli (ITA) – 03.03,59
7. 96 Spirit of Qatar – H Al Thani (QAT) / S Curtis (ENG) – 03.04,48
8. 90 Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) – 03.04,62
9. 74 Poliform – G Cappellini (MON) / G Montavoci (ITA) – 03.05,87
10. 50 Parsonage Racing – G Manuzzi (SMR) / P Virik Nilsen (NOR) – 04.22,06

EDOX POLE POSITION CHAMPIONSHIP – after round 1
1. 5 Team Abu Dhabi – 20pts 2. 3 Victory Team – 15pts 3. 95 Spirit of Qatar – 12pts 4. 10 Luca F Fendi Racing 9pts 5. 91 Relekta – 7pts 6. 18 MITI – 5pts 7. 96 Spirit of Qatar – 4pts 8. 90 Welmax – 3pts 9. 74 Poliform – 2pts 10. 50 Parsonage Racing – 1pt

Nio av tio EU-medborgare tycker det är viktigt att fisken de köper kommer från hållbara bestånd. Det visar en stor opinionsundersökning bland drygt 14 000 konsumenter som gjorts i 14 europeiska länder. Men osäkerheten är stor om varifrån fisken kommer – 7 av tio tillfrågade säger att de saknar information och kunskap om fiskens ursprung och om den är hållbart fiskad.

– Konsumenterna i EU är trötta på den katastrofala hanteringen av fisket och vill se ett trendbrott. Att få ett miljömässigt och långsiktigt hållbart fiske måste bli förutsättningen för EUs fiskeripolitik i framtiden, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Debatten om överfisket, en överdimensionerad fiskeflotta och illegalt fiske har pågått länge. Den gemensamma fiskeripolitiken har reviderats 1992 och 2002, men överfisket har inte minskat. Just nu diskuteras förslagen för en mer hållbar europeisk fiskerilagstiftning som ska vara klar 2012 och sjösättas 2013.

Inför reformarbetet har opinionsinstitutet You Gov på uppdrag av Världsnaturfonden WWF undersökt vad drygt 14 000 konsumenter i 14 länder tycker om fiskinköp och fiskepolitiken i EU.

I Europa, som är den fjärde största producenten av fisk och vattenbruksprodukter, är mellan 54-72 procent av fiskbestånden överfiskade. Medelhavets populära matfisk, den blåfenade tonfisken, är på väg att kollapsa på grund av ohållbart fiske.

88 procent i undersökningen uppger att det är viktigt att EUs fiskprodukter kommer från hållbara bestånd som inte är överfiskade. I Sverige liksom i övriga EU uppger 72 procent av de tillfrågade att de inte har tillräcklig information för att veta om den fisk som säljs verkligen är hållbart fiskad. En stor majoritet, 78 procent, anser att det är nödvändigt med en reform av EUs gemensamma fiskeripolitik om länderna ska kunna erbjuda hållbara fiskprodukter i framtiden.

– Den nya fiskepolitiken måste ge tydlig information till konsumenterna för att kunna undvika fisk som inte är hållbart producerad, säger Inger Näslund, expert på fiskefrågor på WWF.
WWF uppmanar nu den svenska regeringen och svenska EU–parlamentariker att aktivt driva på för att reformen ska garantera ett ekosystembaserat fiske. Fisken är en del av havsmiljön och fisket måste bedrivas på ett sätt som inte skadar havens ekosystem.
Resultaten av undersökningen visar på en överraskande stark opinion för ett hållbart fiske även i Sydeuropa som är präglat av starka fisketraditioner. Mellan 90 och 95 procent av invånarna där säger att det är viktigt att fiskprodukterna kommer från icke överfiskade och hållbara bestånd.
Fakta: Undersökningen ”More fish for healthy seas” gjordes i Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Ungern, Italien, Nederländerna, Polen, Portugal, Spanien, Sverige och Storbritannien. 14 635 personer intervjuades över 18 år. Alla siffror – utom från Grekland – är från You Gov. Statistiken från för Grekland kommer från Focus Bari Sa. Intervjuerna genomfördes mellan den 17 januari och den 15 februari 2011 via webbenkät. Siffrorna är sammanvägda och är representativa för alla vuxna i åldern 18 + (i åldern 18-54 i Grekland).

Info: www.wwf.se

Foto: WWF.

Det krävs aktiva insatser för att bevara den biologiska mångfalden i havet, så långt är de flesta överens. Men i sin iver att rädda ovanliga arter missar man i dag att bevara de vanliga arter som utgör grunden för ekosystemen i havet. Byt strategi, lyder uppmaningen till myndigheterna från forskare vid Göteborgs universitet.

En ofattbar stor andel av de djur som lever i havet är så ovanliga att det är svårt att hitta mer än enstaka exemplar. Att lägga det mesta av resurserna på att rädda enskilda arter är inte bara en dyr affär – det skulle också riskera att ödelägga grundstommen för ekosystemen. Det visar professor Kerstin Johannessons forskning.

Hennes forskargrupp kan visa att det är de vanliga arterna som har verkligt stor betydelse för ekosystemen genom att de bygger upp fungerande livsmiljöer för andra arter. Det betyder att det med stor sannolikhet också är de vanligaste arterna som styr över framtiden för alla arter. Om de vanliga arterna försvinner får det stora konsekvenser.

Ett skrämmande exempel på hur det kan gå är att alla torskbestånd i fjordarna i Bohuslän med något undantag har försvunnit. Därmed har dessa fjordar tappat en av sina viktigaste arter. Det kan få långtgående konsekvenser på flera andra arter när de grunda vikarnas miljöer förändras.

– Utan de stora rovfiskarna växer sjögräsängarna igen, vilket leder till att de grunda vikarna inte längre fungerar som skafferier och barnkamrar för kustnära fisk. Medan livet sakta dör ut får övergödningen skulden.

Kerstin Johannessons forskning handlar om hur olika bestånd inom en art kan vara så genetiskt olika att de egentligen inte har särskilt mycket med varandra att göra, och att de framförallt inte är utbytbara. Om ett lokalt bestånd försvinner så kommer det inte automatiskt att ersättas genom att individer från ett annat bestånd vandrar in. I värsta fall kan inte ens individer av det andra beståndet klara sig i det utrotade beståndets miljö.

– Så är det med torskbestånden i Bohuslän. Trots hårda fångstbegränsningar och trots att Nordsjötorsk varje år besöker de bohuslänska fjordarna får vi inte tillbaka torskbestånden där. Ett liknande exempel är torsken utanför New Foundland i Kanada, som inte återkommit trots att fisket är helt stoppat sedan nästan 20 år.

Att sätta arten i fokus för att bevara artrikedomen i havet är därför ett feltänk som istället kan leda till större bortfall. Trots det saknas idag lagstiftning och rekommendationer för hur genetisk variation inom arter ska förvaltas.

Bilden:
Kerstin Johannesson, professor, institutionen för marin ekologi, Tjärnö, vid Göteborgs universitet.

Global Green lanserar en ny, miljövänlig, biologiskt nedbrytbar och giftfri hydraulolja. En olja med hög viskositet och egenskaper som överstiger syntetiska oljors prestanda. Global Green tillverkar uteslutande miljövänliga, biologiskt nedbrytbara och giftfria produkter.

Oljan smörjer, rengör, förhindrar läckage, är enbart tillverkad av förnyelsebara råvaror. Den har hög prestanda i kallt och varmt klimat. Och är helt ofarlig och neutral för miljön. Vid eventuellt oljespill bryts oljan ned helt inom 28 dagar.

Global Green producerar innovativa marina rengöringsprodukter som är miljövänliga, biologiskt nedbrytbara och giftfria. Sortimentet inkluderar rengöring för kölsvin/motorrum, rostfläckborttagningsmedel, grovrengöring, tvätt och vax, och de senaste tillskotten av teakrengöring och en biologiskt nedbrytbar hydraulolja.

Global Greens produkter används inom marin-, livsmedels- och lackeringsindustrin för rengöring, smörjning och renovering.

Info: www.hansons.nu

Det är populärt att bli kustbevakare. I vår har 60 personer har valts ut för att gå vidare till intervjuer till Kustbevakningens grundutbildning som startar i Karlskrona i höst. Rekryteringsarbetet för att hitta rätt kandidater till Kustbevakningens grundutbildning pågår.

För närvarande skickas kallelser till intervjuer ut. Intervjuerna äger rum i Stockholm under vecka 17-18. Under vecka 20 genomförs tester för de som har ansökt om platser vid utbildningen.

− Vi har verkligen många kvalificerade sökande i år och det har varit en hård konkurrens för att komma vidare, säger Ramona Bödtker Olsson, personalkonsult, vid Kustbevakningens personalenhet.

Info: www.kustbevakningen.se

Miljö och ekonomi blir allt viktigare även för sjöfarten. Här är ett aktuellt exempel för så kallade IMC-färjor (Integrated Modular Customized) från Wärtsilä och Deltamarin i samarbete. De har noga testat modeller av den här nya typens fartyg, som ska spara pengar och möta framtidens allt hårdare miljökrav.

Framför allt färjor men även större fartyg har tidigare alltid varit dyra att bygga på grund av flera skäl. Huvudorsaken är att de byggs i väldigt små serier där få delar kan standardiseras. Varje fartyg blir mer eller mindre kundanpassat.

– Fördelen med att bygga enligt IMC-metoden är att vi kan erbjuda optimerade lösningar till både ägare och operatörer. Både Deltamarin och Wärtsilä representerar det bästa inom sina områden, vilket är en stor konkurrensfördel, säger Aaron Bresnahan, VD för Cruise & Ferry Segment hos Wärtsilä Ship Power.

Deltamarin står för design, kontrakt, specifikationer och mycket annat medan Wärtsilä ansvarar för maskineri och framdrift, som är integrerat i designen. Allt för att spara kostnader.

IMC-designen används för de bränslen som används idag, men även för kommande bränslen som till exempel LNG (flytande naturgas). Deltamarin har tagit fram system för att bygga färjorna i moduler, för maskineri, boende, annan utrustning med mera. Modulsystemet är en av hemligheterna till färjornas effektivitet.

Bildtext:
Integrated Modular Customized (IMC) färjedesign från Deltamarin och Wärtsilä ska spara både pengar och ekonomi. Bilden visar tre olika färjor, baserade på samma grunddesign.

Nu öppnar Sjöhistoriska museet Showroom Dalarö – en mindre utställning där arkeologerna ger smakprov på vad som till hösten planeras bli världsunik dykpark nära Stockholm. Vattnet runt Dalarö är sedan länge känt för sina många skeppsvrak som vart och ett berättar sin historia.

Under flera år har Sjöhistoriska museets arkeologer utfört dykningar på dessa vrak. Just vraken i Östersjön är unika i världen och flera av vraken utanför Dalarö är några av de bäst bevarade. Vissa är är till och med belagda med dykförbud.

Nu kan vraken göras tillgängliga från land och i vatten genom bildandet av ett kulturreservat och öppnandet av en sk dykpark . Dalarö marinpark, som dykparken kommer att kallas, blir den första i sitt slag.

Dykparken i Dalarö är resultatet av ett samarbete mellan Sjöhistoriska museet, Haninge kommun, Riksantikvarieämbetet och Länsstyrelsen i Stockholm och planeras mjukstarta till hösten 2011. Här görs även de mest känsliga vraken tillgängliga såväl för dykare som för landkrabbor i ”nära-dyk-upplevelser”.

Showroom Dalarö öppnar på internationella Världsarvsdagen den 18 april och visas till och med 21 augusti.

En grupp under ledning av äventyraren Alan Priddy hoppas kunna sätta nytt världsrekord i att köra den 24 000 Nm långa sträckan jorden runt med motorbåt. Det tidigare rekordet på 60 dagar, 23 timmar och 49 minuter hoppas de kunna slå med en 80 fot lång RIB. Det gällande rekordet är från 2008 och sattes av Pete Bethune med den extrema båten Earthrace.

Enligt den 57-årige engelsmannen Alan Priddy är det möjligt att förbättra rekordet med upp till tio dygn. Priddy är en erfaren motorbåtsförare och har satt 37 rekord under de senaste tio åren.

Till sin hjälp i den sju personer starka besättningen har han en rad erfarena äventyrare. Bland andra Jan Falkowski, 50 år, en psykiatriker som även är en erfaren äventyrare och RIB-åkare och har kört i P1 world championships flera gånger, och Shelley Jory-Leigh, en 40-årig affärskvinna och engelsk racerbåtsmästare.

Den 80 fots RIB (Rigid Inflatable Boat) som ska användas håller på att byggas. Materialet är 8 mm tjocka aluminiumplåtar, vilket är ganska kraftigt jämfört med de fritidsbåtar i samma material som säljs i Skandinavien. Teamet uppger att minst 90 procent av båten är återanvändbart.

Framdriften sköts med vattenjet och toppfarten blir cirka 45 knop. Avgörande för om försöket ska lyckas blir dock att kunna hålla en hög genomsnittlig fart. Bränsletankarna är på 28 000 liter. Enligt beräkningarna ska båtens tankas fyra gånger under resan.

De fyra stoppen under resan blir Panama, Honolulu, Hong Kong och Singapore. Varje delsträcka blir på cirka 4 800 Nm.

Starten för rekordförsöket går i Gibraltar i år.

Info: www.circumnavigationrecord.com

Praxis är inte helt klar sedan lagen om sjöfylleri ändrades 2010. En person i Ronneby som dömdes fick sitt straff sänkt i Hovrätten och därför vill nu Riksåklagaren att Högsta Domstolen ger sin syn på domen.

Det är högst ovanligt att straffet för sjöfylleri sänks. I det nu aktuella fallet sänktes domen av hovrätten med motiveringen att “fylleri till sjöss inte är lika allvarligt som på vägarna”, uppger Radio Blekinge.

Som ytterligare argument för Riksåklagaren (RÅ)finns två andra domar. Därför vill nu RÅ att Högsta Domstolen avgör frågan.
Info: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=4453878

Kommentarer

Ola Ljungberg 12:21:20 2011-05-04

Hovrätterna verkar se "nyktert" på detta. Bra!
Hovrätten över Skåne och Blekinge har däremot förespråkat att promilleregeln begränsas till yrkessjöfarten med hänvisning främst till att det saknas empiriskt* belägg för att införa en sådan regel för fritidssjöfarten.

Kammarrätten i Stockholm har framfört att en promillegräns på 0,2 för fritidssjöfarten närmast ter sig som ett nykterhetspolitiskt förslag och saknar stöd i vetenskapliga studier.

Ola Ljungberg 12:21:46 2011-05-04

En lag utan legitimitet.

Peter Eriksson 11:23:33 2011-05-08

Ovanstående resonemang från hovrätten verkar rimligt tycker jag.Men kan ingen av er som vill ta bort lagen beskriva fördelarna med att man får köra båt med upp till 1 promille i blodet? Skulle vara kul att få höra lite argument bortsett från att lagen saknar legitimitet eller att den är svår att övervaka.

Peter Eriksson 17:11:57 2011-05-12

Eftersom ingen skriver får jag väl komma med något själv då. En fördel är ju att man kan köra båt med upp till en promille alkohol i blodet. Det kan ju vara kul.
Kan bli lite svårt att bedöma hur mycket man kan dricka bara. Om man bara får ha 0.2 promille så vet jag att det nog får räcka med 1 starköl. Men om jag ska upp till 1 promille, hur många kan jag dricka då?

Christer Lundvall 19:47:18 2011-05-13

Svaret kanske är 5 starköl (5 x 0.2 = 1 ;-).
Lika lite som man vill ha överstarka motorbåtar som framförs av kanske omdömeslösa och outbildade båtförare så vill man givetvis inte heller ha drogade sådana förare att hålla i rodret. Men en lag är ju vanligtvis lite trubbig och ger knappast utrymme för flexibilitet hos lagmännen. Kanske är det detta som upprör de flesta?!

Hokus 21:25:09 2011-05-19

Peter, jag har en kompis på en ö intill Ljusterö i Stockholms skärgård. En eller ett par kvällar i veckan har han åkt över till Svartsjö krog och träffat lite andra locals. Sänkt några öl, surrat, tillgodosett sociala behov. Idag har han och de andra husarrest. KBV har legat runt udden och väntat ut dem under den gångna sommaren. Killarna får inte träffas och krogen går dåligt. Det är nackdelarna. Fördelar då? Tala om för mig vilket problem man har löst med den nya lagen. Olyckor? Nä, de onyktra personer som orsakade olyckor tidigare var straffbara enligt gamla regeln. Produktionsmässiga? Javisst. Övervakande myndigheter älskar digitala statusar: Körkort/inte körkort. Full/inte full. Därför sitter grabbarna hemma framför TV:n och har tråkigt. Tycker du att det är bra?

Djur som förökar sig genom delning har särskilda mekanismer som gör att de har exceptionellt god hälsa och kan fördröja åldrandet. Forskare vid Göteborgs universitet har kunnat visa att kolonibildande sjöpungar själva kan aktivera enzymet telomeras som skyddar arvsmassan – ett enzym som också är mer aktivt i människor som uppnår hög ålder.

– Djur som klonar sig själva, där delar av den egna kroppen går vidare till nästa individ, har speciella förutsättningar att hålla sig vid god hälsa. Därför är det bra att studera dem för att förstå åldrandets mekanismer även hos människor, säger Helen Nilsson Sköld på institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet.

Det finns enorma skillnader i livslängd mellan jordens alla arter. De djur och växter som förökar sig genom delning kan i stort sett få evigt liv, det finns exempel på djuphavskoraller som är tiotusentals år gamla. Helen Nilsson Sköld har valt att studera sjöpungar och sjöstjärnor, arter vars gener har stora likheter med människans.

– Genom min forskning kan jag visa att sjöpungar föryngrar sig genom att aktivera enzymet telomeras för att bygga på sina kromosomer och skydda sin arvsmassa. De har också en speciell förmåga att göra sig av med ”skräp” från sina celler. Äldre delar av djuret bryts helt enkelt ner, för att delvis återanvändas när nya och friska delar växer ut.

Bland sjöstjärnor finns både arter som förökar sig genom delning och arter som fortplantar sig sexuellt. Det gör dem särskilt intressanta att studera. Även om båda typerna av sjöstjärnor kan återbilda förlorade kroppsdelar, så har de arter som förökar sig genom delning exceptionellt mycket bättre hälsa.

Ett resultat av att djur förökar sig genom delning är emellertid att de som art betraktat får en väldigt låg genetisk variation. Det gör att de blir särskilt utsatta för klimatförändringar, då miljön förändras. Det finns en risk att dessa djur och växter är förlorare – och därmed kan vi förlora viktig kunskap om åldrandets gåta.

Varje båtägare känner igen dilemmat: miljövänligt eller effektivt. Nu har forskare vid Göteborgs universitet hittat ett sätt att optimera dessa två nästan ouppnåeliga mål. Genom att använda smarta kombinationer av de miljövänligaste gifterna i färgen, kan man både minska den totala mängden av gifter och minska miljöpåverkan drastiskt.

– Det är jättelätt att göra en miljövänlig båtbottenfärg, lika lätt att göra en effektiv båtbottenfärg. Ändå saknas det fortfarande en färg som är både effektiv och miljövänlig, vilket gör både miljömyndigheter och båtägare missnöjda, säger Hans Blanck, professor i ekotoxikologi vid institutionen för växt- och miljövetenskaper, Göteborgs universitet.

Hans Blanck har lett flera delprojekt i det tvärvetenskapliga forskningsprogrammet Marine Paint, som finansieras av Mistra. Marine Paint är Sveriges största samlade forskningsprojekt inom området marin påväxt och miljöanpassad båtbottenfärg.

Projektet startade 2003 med en substans som visat sig effektiv mot havstulpaner; medetomidin. Idag utvecklar forskarna recept för att hindra all typ av påväxt genom så kallade optimerade blandningar av biocider, det vill säga ämnen som kan döda levande organismer.

– Dagens båtbottenfärger innehåller ofta en eller två olika biocider och för att slå ut alla typer av påväxtorganismer behöver de doseras högt. Idén med optimerade blandningar bygger på att istället använda många olika biocider i färgen, som är effektiva mot flera av påväxtorganismerna, och att anpassa relationen mellan substanserna optimalt för att bli av med all påväxt. På så sätt minskar det totala behovet av biocider i färgen drastiskt.

För att få fram recept på optimala blandningar har forskarna utvecklat ett system av modeller där man väger olika biociders effekt på olika typer av påväxtorganismer mot förväntad miljörisk. Resultatet är en uppsättning recept – med olika koncentrationer och kombinationer av biocider – som alla är lika effektiva när det gäller att hindra påväxt. Det som skiljer dem åt är den förväntade risken för miljön. På så sätt kan alltså recepten effektivt anpassas efter olika förhållanden. De substanser som forskarna valt ut är, förutom medetomidin, biocider som finns på marknaden idag och som sannolikt kommer att klara en utvärdering enligt EU:s biociddirektiv.

Ett annat vanligt problem med dagens båtbottenfärger är att de aktiva substanserna läcker ut för snabbt. Därför behövs stora mängder biocider för att färgen ska vara effektiv under lång tid.

– Genom att använda så kallade mikrokapslar, en mikroskopisk bubbla av polymermaterial som innehåller lösta biocider, kan frisättningen kontrolleras bättre. Den tekniken fungerar för i princip vilken biocid som helst.

Under hösten har 46 bostäder i Hammarby Sjöstad haft inflyttning i bostadsrättsföreningen Fendern. Projektet är placerat precis vid kajkanten i Henriksdalshamnen, som är den sista och kanske finaste delen av hela Hammarby Sjöstad. Under perioden 2009-2014 kommer här att byggas cirka 700 bostäder, restauranger, lokaler och en ny marina för privata segel- och motorbåtar.

Området är också försörjt med snabbspårväg och båt över till Södermalm. Bostadshuset är putsat i en varm kulör och har stora inglasade burspråk ut mot vattnet. Arkitekt är Anna Hidemark på WHITE arkitekter.

Järntorgetkoncernen är verksamma i Stockholms län inom byggnation, projektutveckling av bostäder samt förvaltning av egna fastigheter. Bolaget har över 1500 bostäder i projektportföljen och producerar fler än 300 vackra, funktionella, moderna bostäder per år i egen regi samt åt externa beställare.

I koncernen ingår helägda dotterbolag så som Järntorget Bostad, Järntorget Bygg, Järntorget Fastigheter samt Byggnads AB Abacus.

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna visar att 4 personer omkom genom drunkning under mars i år jämfört med 0 personer under mars 2010. Under årets tre första månader har totalt nio personer drunknat mot 1 under samma period förra året.


2011 mars 2010
2 övriga –
1 is 0
1 fritidsbåt 0
4 totalt 0

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under mars 2011.

11/3, is
Nämdöfjärden, Värmdö. AB-län
75-årig man drunknade när han tillsammans med en annan man var ute och is-seglade. 75-åringen blev kvar i vaken medan den andre mannen hämtade hjälp. Först efter tre timmar kunde han slå larm och när räddningshelikoptern kom till platsen var mannen livlös och hans liv gick inte att rädda.

12/3, övriga
Uddevalla hamn, OP-län
En kvinna hittades drunknad i södra hamnen i Uddevalla. Kvinnan hade anmälts försvunnen under fredagen då hon försvann från sitt hem. Polisen misstänker inget brott.

21/3, Övriga
Mohedaån, Moheda G-län
90-årig kvinna har hittats drunknad i Mohedaån vid Borslövsvallen. Polisen misstänker inget brott.

23/3, fritidsbåt, utomlands
Denia, Alicantekusten, Spanien
52-årig man drunknade i samband med att båten han färdades i kantrade och han hamnade i vattnet. Mannen, som var tränare från seglingsgymnasiet vid Motala seglargymnasium skulle tillsammans med en kollega åka på rekognoseringstur i det blåsiga vädret när deras båt träffades av en kraftig våg och de båda hamnade i vattnet. Kollegan kunde ta sig in till land medan mannen fick bärgas med räddningshelikopter. Trots återupplivningsförsök gick mannen liv inte att rädda.

Syresättning väcker döda havsbottnar till liv. Därmed skapas förutsättningar för nya ekosystem som ger naturen möjlighet att själv ta hand om övergödningen. Genom pilotstudier i Byfjorden och Kanholmsfjärden visar forskare vid Göteborgs universitet att det är effektivt att pumpa ner syrerikt ytvatten till havsbotten. Nu ska en stor vinddriven pump testas på öppet vatten i Östersjön.

– I dag är alla fokuserade på att minska tillförseln av gödningsämnen till havet för att minska övergödningen i Östersjön, men genom att hjälpa naturen att själv ta hand om den fosfor som släpps ut kan vi skapa en turboeffekt i kampen mot övergödningen, säger professor emeritus Anders Stigebrandt vid institutionen för geovetenskaper, Göteborgs universitet.

Idén till att syresätta döda havsbottnar kommer från naturen själv. Metoden att syresätta djupvattnet i Östersjön kan jämföras med att anlägga våtmarker på land. Bägge metoderna bygger på att man skapar förutsättningar för ekosystemtjänster genom att etablera nya ekosystem som effektivt kan binda näringsämnen.

– Om syrefria bottnar i Östersjön syresätts kan man räkna med att varje kvadratkilometers bottenyta på kort tid kan binda fem ton fosfor, vilket är en rent geokemisk effekt. Om bottnarna därefter hålls syresatta under längre tid etableras djurliv på och i bottnarna. Det leder till att bottensedimenten blir syresatta ner till flera centimeters djup och det nya ekosystemet bidrar sannolikt till att ytterligare fosfor kan bindas till sedimentet.

I forskningsprojektet Baltic Deepwater Oxigenation, som leds av Anders Stigebrandt, prövas hypotesen att varaktig syresättning av Östersjöns djupvatten ger en långsiktig och ökande bindning av fosfor i bottensediment.

En viktig fråga är hur de syresatta djupvattenområdena kan binda fosfor på längre sikt. Svaren söker man genom pilotstudier i Byfjorden på västkusten och Kanholmsfjärden på ostkusten samt i laboratorieexperiment. I projektet ingår att undersöka hur de syresatta bottnarna koloniseras och hur det påverkar fosforupptaget.

Nu projekterar Anders Stigebrandt ett försök med storskalig vinddriven pumpning på öppet vatten i Östersjön, i samarbete med Inocean AB som konstruerar pumpen utifrån etablerad teknik från off-shoreindustrin. Pumpen placeras i en 60 meter hög och 100 meter djup rörformad boj som förankras i ett öppet läge, i en ännu inte bestämd djuphåla utanför svenska ostkusten. Genom att ge bojen en liten tvärsnittsarea vid vattenytan, blir pumpen okänslig för vågrörelser.

– Pumpen skall ha kapacitet att pumpa 30 kubikmeter vatten per sekund, vilket är 15 gånger mer än pumpen i Byfjordsexperimentet. Om detta fungerar skall det inte bjuda på några större problem att sätta in en fem gånger så stor pump i en ca 120 meter djup boj. Det är den storlek vi räknar med att pumpar behöver ha i ett framtida storskaligt system för syresättning av Östersjöns djupvatten, säger Anders Stigebrandt.

Foto: Göteborgs universitet.

Svenska Dahl Naval AB, som bygger RIB-båtar i hög kvalitet, visade upp sin 18-fotare på båtmässan Allt för sjön i Stockholm (bilden). Företaget blev känt för en större publik när en av deras båtar skulle sätta rekord på sträckan Ystad–Haparanda. Dahl Naval siktar också på en rekordresa över Atlanten, detta med en betydligt större båt på närmare 15 m totallängd.

Förutom rekordkörningen i Sverige har Dahl Naval deltagit i offshoretävlingen Round Britain Powerboat Race. Den kommande utmaningen över Atlanten körs i en riktig jätte på 49 fot (knappt 15 m).

På båtmässan i Göteborg visade Dahl Naval för första gången visade två båtar sida vid sida och Dahl Naval fanns även med på Allt för sjön. Båtmärket är lite av en doldis för allmänheten, men för dem som gillar RIB och för dem som kör RIB professionellt i synnerhet är det ett välbekant varumärke.

Dahl 18 är den minsta modellen i serien, godkänd för sex personer. Som alla andra båtar från denna tillverkare ä’r det en kvalitetsbåt med stora delar tillverkade i ett stycke.

Tuberna är i hypalon, ett material som både är starkt och dessutom tåligt mot solens UV-strålar, en strålning som kan käka upp vilken gummibåt som helst över tid.

Info: www.dahlnaval.se

Den 5 juni är det fartygsdop på Käringön av en helt nybyggd 10-huggare. Båttypen är en traditionell, klinkbyggd träbåt utan motor, men med plats för tio roddare och en rorsman. Denna klassiska farkost har använts som skeppsbåt på örlogsfartyg och övningsbåt inom flottan och sjövärnskåren. Med besättning väger ekipaget runt två ton och kräver mängder av muskelstyrka för att förflytta sig.

– Det började med att ett gäng från Käringön satt och snackade om vad det finns för motionsformer på ön, berättar Jörgen Emanuelsson, en av den ideella föreningens initiativtagare. Att ro är jobbigt, sa någon. Båtbyggarskolan på Henån håller på att bygga en jättestor roddbåt, sa en annan.

Några dagar senare tog man kontakt med skolan och slog till direkt. Just nu färdigställs båten i högt tempo för att hinna levereras under maj.

– Vi som först tittade på båtbygget föll pladask, fortsätter Jörgen. Det är en skönhet som dessutom är närproducerad av material från trakten. Det var lätt att besluta sig. Att hitta ett bra namn tog lite längre tid – vi bestämde till slut namnet ”Hulda” som kommer från fornnordiskans huld. Det är dessutom namnet på kvinnostatyn vid öns hamninlopp.

Målsättningen för föreningen är att vi ska få många o roliga stunder ihop med nya o gamla vänner och få tillgång till en utmärkt motionsform och spännande roddturer i vår vackra skärgård. Käringöns skärgård, som många med djupgående båtar, inte har sett eller vistats så mycket i.

Naturligtvis skall även besökare i gästhamn och konferensgäster få tillgång till Hulda, som kommer ge Käringön ytterligare ett exklusivt och trivsamt umgängesalternativ!

Styrman på jungfruturen är Erik Berndtsson 90 år, bofast på Käringön. Erik rodde 10- huggare när man var i det militära som 22-åring. Hans yrke har varit skutskeppare, för ett flertal skutor den första hette Alpha.

Dopet sker 5 juni klockan 15.00 vid Huldas plats i Öviken, Käringön. Skyltar från hamnen visar vägen.

Fakta om Hulda:
Hulda är byggd enligt original ritningen från 1942, hon är 9.40 lång och 2.20 bred.
Byggd i furu från Orust och översta bordläggningen sk. tullbordet i ek som kommer från Ljungskile.
Årorna får vara upp till 4,65 m långa och ha max 0,23 kvm bladyta.
Vikt inklusive besättning: ca. 2 ton.

Info: www.orustbatbyggarutbildning.se