För många är den ultimata båten bred och rymlig när de ligger i hamn, men smal och smidig när de kör på sjön. Vi har tidigare presenterat företaget Widers filosofi för att lsöa detta, en idé som bygger på en utfällbar båt. Wider Yachts har ett unikt koncept som gör att den 12,90 m långa båten på bilden här intill kan ha en bredd på 3,32 alternativt 6,60 m. De möjligheter som detta koncept ger är stora.
Den allra första modellen från Wider är en 42 fots öppen daycruiser, utvecklad från idéer av designern Tilli Antonelli i samarbete med Fulvio De Simoni.
Wider 42 är en båt med kraftfulla idéer, byggd för nöje och avkoppling på sjön. Den kan användas på en rad olika sätt, men är främst tänkt som en mångsidig båt som kan anpassas efter de behov som besättningen har för stunden.
För att lösa problemet med utrymme ombord har Wider 42 en lika enkel som genial lösning. Genom ett automatiserat och patenterat system kan båtens sidor skjutas ut vid behov på bara tolv sekunder. Därmed fördubblas båtens durkyta, vilket ger ökad komfort och naturligtvis mer utrymme.
Wider är också noga med att betona båtkonceptets övriga fördelar, till exempel bränslebesparing och låg miljöpåverkan. Konstruktionen har relativt låg egenvikt tack vare moderna material och är mer aerodynamisk eftersom sidorna fälls in när båten flyttas.
En av dem som har hjälpt till med båtens aerodynamik är Mark Wilson, som är en av experterna från World Championship, både klass P2 och klass P1.
Vikt/effektförhållandet hos Wider 42 gör att båten kan nå en toppfart på hela 53 knop och hålla en marschfart på 40 knop med en bränsleförbrukning på “endast” 100 liter i timmen. Motoriseringen består av två stycken Cummins dieselmotorer på 480 hk vardera. Det betyder att båten har en räckvidd på närmare 400 Nm vid 40 knop.
Bland elektroniken ombord, som är kopplad via ett CANBUS-system, finns en Garmin GPSMap 7012 kartplotter med 12,1 tums pekskärm.
Tekniska specifikationer
Längd ö a: 12,90 m
Bredd: 3,50 m
Bredd utfälld: 6,60 m
Djupgående: 0,88 m
Vikt: 8,5 ton
Bränsletankar: 1 000 liter
Motoralternativ:
2 x YANMAR 8LV 2×370 Hp (2x279Kw)
2 x CUMMINS QSB 5.9 2×480 Hp (2x352Kw)
Info: www.wider-y.it
I april träffar TV-programmet CNN MainSail den brittiska entreprenören och båtfantasten Sir Richard Branson i hans paradis, de Brittiska Jungfruöarna. CNN:s Shirley Robertson tillbringar dagen ihop med Branson på hans 32 meter långa katamaran Necker Bell, för att delta i Brittiska Jungfruöarnas årliga regatta.
CNN tar också en närmare titt på hur Branson arbetar för att bevara och skydda de Brittiska Jungfruöarna då fler och fler får upp ögonen och besöker denna fantastiska paradisö.
Se klipp från programmet: ttp://on.cnn.com/dNXRJz
Sändningstider:
Torsdag 21 april kl. 1230 och 1930 CET
Lördag 23 april kl. 0830, 1700 och 2430 CET
Söndag 24 april kl. 0530, 0930 och 2030 CET
Info: cnn.com/mainsail
Östersjön och stöder föreningen Håll Skärgården Ren Viking Line arbetar sedan årtionden för en hållbar utveckling i Östersjön och för att värna om skärgården där rederiet verkar och arbetar. Förutom en rad miljöprojekt donerar Viking Line även pengar till miljövårdande organisationer.
I år har Viking valt att ge 10 000 Euro (cirka 90 000 kronor) till föreningen Håll Skärgården Ren som är känd för bland annat servicen kring sopstationer, torrtoaletter samt för sina flytande sugtömningsstationer för toalettavfall i skärgården och i insjöarna. Håll Skärgårde Ren ger också information och råd i miljöfrågor till fritidsbåtägarna.
– Vi är verksamma i ett mycket känsligt havsområde och jobbar varje dag för att Östersjön och dess värdefulla skärgård bevaras även för kommande generationer, säger Susanna Airola, miljökoordinator på Viking Line.
Tidigare i år skänkte Viking Line auktionsintäkterna på cirka 50 000 kronor från en whiskymässa på Viking Cinderella till stiftelsen Östersjöfonden.
Viking Line miljöcertifierades redan 2002 och år 2009 erhöll företaget Finlands Kvalitetspris. I samtliga företagets instanser och personalgrupper har man förbundit sig att beakta miljöaspekten i det dagliga arbetet.
Exempel på Viking Lines miljöprojekt:
• Sedan 1985 har fartyg försetts med landström när de ligger vid kaj
• Sedan 1990-talet har fartygen körts enbart med lågsvavligt bränsle
• Avfallet från fartygen sorteras och återvinns
• Allt avfallsvatten från fartygen pumpas i land för rengöring
• I stället för miljöskadliga tennbaserade bottenfärger borstas fartygens bottnar av dykare
flera gånger per år
• I städningen används miljövänliga alternativ
• Ombord på fartygen serveras ekologiskt och rättvisemärkt kaffe. Åtgången är cirka sex
miljoner koppar per år
• Endast fisk som uppfyller kraven för hållbart fiskbestånd köps in
• I fartygens Food Garden restauranger tillverkas kolsyrat vatten som serveras i
återanvändningsbara 0,5 liters glasflaskor
• I fartygens kök används råvaror som odlats eller tillverkats på ett miljövänligt sätt
• Viking Lines nya fartyg, som inleder trafik i början av 2013, kommer att drivas på naturgas
som tar helt bort utsläppen av svaveloxid och partiklar samt minskar utsläppen av
kväveoxid med 90 procent
• I taxfreebutikerna finns ett stort utbud av miljövänliga produkter bland annat inom
kosmetika och konfektion (kläder och accessoarer) samt högklassiga ekologiska viner
Info: www.vikingline.se
Volvo Bussar och kinesiska SAIC Motors har ingått ett avtal om att starta ett nytt samriskbolag i Kina för drivlinesystem för el- och hybridbussar. Det nya bolaget kommer att ägas till 60 procent av SAIC och 40 procent av Volvo. Frågan är om detta kan få efterföljare på det marina området i framtiden när Volvo engagerar sig så starkt.
Volvo investerar 40 miljoner RMB och SAIC 60 miljoner RMB i det nya bolaget som kommer att heta Shanghai Green Bus Drive System Co och ha sitt säte i Shanghai. Det nya företaget kommer att industrialisera SAIC Motors och Volvo Bussars forsknings- och utvecklingsprojekt när det gäller drivlinesystem för el- och hybridbussar. Sedan tio år tillbaka driver Volvo och SAIC tillsammans samriskbolaget Sunwin Bus, som är en av de största stadsbusstillverkarna i Kina.
Så fort de kinesiska myndigheterna godkänt bildandet av det nya företaget, kommer en ny anläggning att byggas i Shanghai. Målet är att den skall vara klar att tas i drift under fjärde kvartalet 2011.
Den kinesiska regeringen vill snabba på utvecklingen av den strategiskt viktiga elfordonsindustrin och vill utveckla en hållbar industri som ligger i framkant, inte minst när det gäller det som kineserna kallar fordon för ny energi. Med det menas hybridfordon, elfordon och fordon som drivs av bränsleceller.
I den kinesiska regeringens planer ingår att bygga upp kluster av industriföretag som kan tillverka allt som krävs för dessa fordon och som skall ha sin bas i olika städer runtom i Kina. Shanghai är en av de städer som identifierats av den kinesiska regeringen som en lämplig bas.
Redan i dag hör de kinesiska företagen till de ledande i världen när det gäller el- och hybridfordon. Under världsutställningen i Shanghai rullade över 1 000 sådana fordon på utställningsområdet, såväl hybridfordon som el- och bränslecellsfordon. De flesta av dem byggde på teknologi från SAIC Motors. 332 av fordonen var bussar från Volvo Bussars samriskföretag Sunwin Bus.
Utveckling av elfordon och senare också bränslecellsfordon är centrala i SAIC Motors strategi som också omfattar industrialisering av hybrid- och elfordon.
Volvo Bussar startade förra året serieproduktion av hybridbussar. Företaget har fått order på ca 250 hybridbussar och de kunder som kört bussarna en tid är mycket nöjda. Tillförlitligheten har visat sig vara lika hög som hos dieselbussar och den låga bränsleförbrukningen gör Volvos hybridlösning för bussar till den mest energieffektiva i branschen.
Volvo har en långsiktigt plan för utveckling av hybrid- och elbussar för världsmarknaden. På kort sikt ligger fokus på att utveckla fler typer av hybridfordon men målet är att bli en av de ledande tillverkarna av hybrid- och elbussar globalt.
SAIC har som mål att bli Kinas ledande tillverkare av el- och hybridfordon och undersöker exportmöjligheterna för sina produkter. Tillsammans har de två företaget därför kommit överens om att starta ett nytt joint venture-företag i Kina.
Det nya företaget Shanghai Green Bus Drive System Co kommer att sätta samman drivlinesystem för el- och hybridbussar, anpassa dem för olika typer av bussar, tillverka prototyper och utföra tester på de nya drivlinesystemen.
Nuvolari Lenard har fått en order på att designa en av de största megayachter som har byggts hittills i Nederländerna. Det är en yacht på 120 m, som därmed blir en av de största från Nuvolari Lenard och Oceanco, som samarbetar om projektet. Hittills har detta samarbete resulterat i fyra leveranser av yachter på 80-86 meter. Bland andra de 82 m långa “ALFA NERO” och den allra senaste, “SEVEN SEAS”.
Den här gången ska Nuvolari Lenard designa och konstruera en extrem yacht på 120 meter med en stor badplattform och väldigt speciella linjer. Yachten har konstruerats sedan tolv månader och kommer nu att byggas.
Yachtens supereleganta design karakteriseras, liksom alla Nuvolari Lenards arbeten, av starkt maskulina linjer i kombination med design som ser ut att ha hämtats från militärfartyg. Yachten får bland annat yttre glashissar och en stor pool på badbryggan, som närmast är att likna vid en brygganläggning.
En helikopter döljs effektivt av svarta skivor i glas. På övre däck finns landningsutrymme för helikoptern, allt klassat enligt SOLAS och CAP473.
Ägarens boutrymmen finns under kommandobryggan, där även gäster inkvarteras fast ett däck ner. Längre ner i fartyget finns utrymmen för den 46 man starka besättningen.
Yachten är på 8 100 ton och tar 36 passagerare samt 46 personer i besättningen plus kapten, allt enligt SOLAS och Lloyds notationer.
Tekniska specifikationer
Längd ö a: 120,0 m
Bredd: 19,20 m
Djup: 5,50 m
Maxfart: 20 knop
Räckvidd: 5 500 Nm vid 15 knop
Design: Nuvolari Lenard for Oceanco
Info: nwww.uvolari-lenard.com
När bör fiske regleras i skyddade havsområden, vem ansvarar och med vilken lagstiftning bör regleringen ske? Naturvårdsverket och Fiskeriverket har gemensamt tagit fram underlag, analyser och rekommendationer av betydelse för det vidare arbete med vägledning för reglering av fiske i skyddade havsområden.
Det saknas idag en heltäckande vägledning för reglering av fiske i skyddade havsområden, de som finns idag belyser inte alla frågeställningar och nya förutsättningar har tillkommit. En av dem är EU- kommissionens förtydliganden kring ländernas ansvar att utvärdera behov av fiskeregleringar i Natura 2000-områden. Under 2009 gav därför Fiskeriverket och Naturvårdsverkets generaldirektörer sina organisationer ett gemensamt uppdrag att ta fram förslag till hur Sverige ska arbeta med reglering av fiske i marina skyddade områden.
Använt på rätt sätt kan fiskeregleringar i skyddade områden tillgodose både naturvårdens och fiskeriförvaltningens intressen, eftersom friska hav med välbevarade livsmiljöer är en förutsättning för ett långsiktigt hållbart fiske.
Resultatet från arbetet sammanfattas i rapporten ”Reglering av fiske i skyddade havsområden”. Rapporten bedömer tillgänglig kunskap om fisk och fiske och diskuterar utformning av marina bevarandemål. Särskilt vikt har lagts vid gränsdragning mellan miljöbalken och fiskelagstiftningen likaväl som fördjupade analyser av hur lagstiftningarna kan samverka på bästa sätt. För varje del finns föreslagna rekommendationer för vidare arbete.
Här är några av de förslag som projektet kommit fram till:
•Arbetet med inventering av fisk och fiske i skyddsvärda områden bör förstärkas ytterligare.
•Rättsläget är oklart när det gäller hur den gemensamma fiskeripolitiken och Art- och habitatdirektivet förhåller sig till varandra. Sverige bör arbeta för att i samband med reformen av GFP få till ett förtydligande.
•Projektet föreslår att det är Havs- och vattenmyndigheten, i samarbete med länsstyrelserna, som ansvarar för processen av införande av fiskeregleringar i skyddade områden i EEZ. Länsstyrelserna ansvarar för bevarandeplanerna och bör därför vara med och ta fram förslag till lämpliga föreskrifter och regleringar.
Rapporten riktar sig till myndigheter, intresse- och branschorganisationer och andra som har behov eller intresse av att bättre förstå förutsättningarna och möjligheterna för införande av fiskeregleringar i skyddade havsområden.
Arbetet har genomförts i samarbete med länsstyrelser i Västra Götaland, Halland, Östergötland, Stockholm, Västerbotten och Gotland. Ett stort antal organisationer är har deltagit i projektets referensgrupp.
Efter 1 juli kommer Havs- och vattenmyndigheten överta huvudansvaret för vidare arbete med vägledning gällande fiske i skyddade områden.
Reglering av fiske i befintliga skyddade havsområden
I Sverige finns per sista februari 2011, en nationalpark, 22 naturreservat och 274 Natura 2000-områden med syfte att skydda marina livsmiljöer och arter. Totalt är 6 procent av territorialvattnet och 4 procent av Sveriges ekonomiska zon skyddad enligt miljöbalken. Huvuddelen av skyddet utgörs av Natura 2000-områden.
Klädföretaget Tenson fortsätter att öppna egna butiker. Nu satsar det på en säsongsbutik i Hunnebostrand. Ambitionen är att öppna säsongsbutiker längs hela västkusten för att komma närmare sina kunder och för att återta sin position som ett av Sveriges ledande varumärken inom marin livsstil. Butiken på Hunnebostrand öppnar i mitten av maj och är Tensons andra säsongsbutik.
– Vi har en målsättning att etablera Tenson i miljöer där våra kunder befinner sig. I Hunnebostrand har vi ett perfekt butiksläge precis vid hamnen och vi hoppas att fler får upp ögonen för Tensons marina kollektion, säger Johan Lövqvist, vd för Tenson.
Hunnebostrand har en av västkustens mest välrenommerade gästhamnar och är ett populärt turistmål för sommarturister. Med butiken i Hunnebostrand hoppas Tenson attrahera båtfolk som lever ett aktivt liv både på land och till sjöss. Att öppna en butik i Hunnebostrand är ett strategiskt beslut av Tenson för att öka tillgängligheten på marknaden.
– I Hunnebostrandsbutiken kommer vi framför allt att ha plagg från den marina kollektionen, till exempel seglarställ, shorts, och tröjor. Vi har lagt fokus på att göra seglarkläder som är smidiga och behagliga att bära utan att tumma på kvalitet och funktion, säger Johan Lövqvist.
Tenson fortsätter att planera för fler egna butiker för att möta den växande efterfrågan på företagets produkter. Hösten 2009 tog man första steget och öppnade en egen butik på Freeport i Kungsbacka, och från och med förra sommaren finns en säsongsbutik på Smögenbryggan. Butiken i Hunnebostrand öppnar i mitten av maj.
Nu kompletterar Icom sitt marinradiosortiment med en ny marinradio. Precis som tidigare modeller M33 och M35 flyter M23 om olyckan är framme. I tillägg till det blinkar den dessutom vid kontakt med vatten vilket gör den lätt att hitta i mörker. Icom kallar det Float’n Flash.
Icoms nya modell IC-M23 är världens minsta handburna flytande VHF-radio. Jämfört med tidigare modeller är den hela 28% mindre i storlek. IC-M23 använder ett mobiltelefonliknande 3.7V Lithium-Ion-batteri men kan ändå tack vare en patentsökt nyutvecklad PA-modul leverera en uteffekt på 5 Watt samt 600mW högtalareffekt.
Radion har en lättläst LCD-skärm med tydlig kanalindikation och en lättmanövrerad knappsats. Både knappsats och display är bakgrundsbelysta för enkel mörkeranvändning.
IC-M23 har enkel och omedelbar åtkomst till kanal 16, den är vattentät motsvarande IP67 och är utrustad med den smarta dräneringsfunktionen AquaQuake.
Icoms marina stationer är utformade och konstruerade för ett enda syfte – att du skall känna dig trygg och säker till sjöss. Med en marinradio kan du snabbt tillkalla hjälp från närliggande båtar.
Funktioner i punktform
•Med Float’n Flash flyter och blinkar radion i vattnet, även om strömmen är avstängd
•Världens minsta och lättaste marina 5 Watts radio
•Encelligt batteripack på 3,7V och 1590mAh bidrar till att minska storleken och vikten.
•Lättläst LCD-skärm med stor kanalindikation
•Vattentät motsvarande IP67
•AquaQuake dräneringsfunktion
Swedish Radio Supply AB är ett ISO-certifierat företag inriktat på radiokommunikation. Vi är generalagent för Icom i Skandinavien och distributör av Sepura i Sverige. Vi är idag den största terminalleverantören till RAKEL-nätet med över 25 000 utlevererade terminaler. Bland våra kunder märks ex Polisen, Nationella Insatsstyrkan, Vägverket, Kriminalvården, Tullverket och Försvarsmakten. SRSAB ingår i koncernen VHF Group.
Info: http://vhfgroup.com/se
Ruptech 32 – en av de intressantaste svenska båtnyheterna på länge – har nu sjösatts och här är den allra första körbilden av båten. Det är varvet i Åkersberga som har sjösatt båten och gjort de första provkörningarna. På hemsidan finns nu även 26 nya bilder på båten. Världspremiären var på Allt för sjön i Stockholm.
Ruptech 32 är en speciell båt som vänder sig till en speciell kundkrets. För dem som vill ha en snabb skärgårdspendlare eller transportbåt och har en rejäl plånbok är den absolut ett bra alternativ.
Båten är utvecklad och byggd för att användas i alla väder – året runt. Den har en avancerad, luftsmord stegbotten som ska ge hög prestanda i kombination med relativt låg bränsleförbrukning och mycket goda sjöegenskaper.
Den båt som visades på Allt för sjön hade både en yttre och en inre styrplats samt en smart integrerad fender. Det som fick blickarna att dras extra mycket till båten var dock att den hade inbyggt Wifi med Internetuppkoppling. Hela båten kunder styras via en iPad – det gällde alla funktioner och övervakning av alla system.
Ruptech 32 är utvecklad med luftsmord stegbotten av Mannerfelt Design Teams design. Skrovet har sina rötter i offshore racing och den avancerade designen och konstruktionen kombinerat med modern
I huvudkabinen finns den inre styrplatsen med fjädrande stolar i en ergonomiskt optimal förarmiljö. Ruptech 32 finns med flera olika layoutlösningar; bäddbara soffor och bord eller fjädrande stolar för alla passagerare, pentrymodul och kylskåp, två garderober varav den ena kan utrustas som toalett. I den främre kabinen finns två kojplatser i full längd.
Info: www.ruptechmarine.com
Den genomsnittliga kötiden för en kommunal båtplats är drygt två år. Det visar en ny undersökning som Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, har låtit göra. – Långa kötider till båtplatser är största hindret för människor som vill komma ut på sjön. Med bättre tillgänglighet skulle många fler människor än idag få möjlighet att ha en egen båt, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat.
Sweboat har under vintern 2010/2011 fortsatt den granskning av förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner som inleddes förra året. Nu presenteras den del av undersökningen som behandlar tillgången till kommunala båtplatser. Resultatet visar på fortsatt mycket stora skillnader mellan svenska kommuner när det gäller kötider och köavgifter i de kommunala anläggningarna.
Kötiden till båtplatser varierar kraftigt mellan de kommuner som driver hamnar, från ingen kötid alls till tio års väntetid eller mer. Var femte kommun, 20 procent, svarar att de inte har någon kötid alls medan 24 procent av kommunerna har minst tre års kötid. Tre kommuner har uppgett svarsalternativet ”10 år eller mer”.
Enligt undersökningen är den genomsnittliga kötiden för att hyra båtplats i en kommunal anläggning 25 månader. Det är en förbättring med fyra månader jämfört med förra året, men ingen statistiskt säkerställd förändring eftersom de deltagande kommunerna i undersökningen delvis skiljer sig åt.
– Av undersökningen kan vi utläsa att kötiderna i ett antal kommuner blivit kortare, troligen till följd av utbyggnad av antalet båtplatser. Men tyvärr ser vi också att kötiderna i lika många andra kommuner blivit ännu längre än tidigare, säger Mats Eriksson.
På frågan ”Hur många hamnar för fritidsbåtar driver kommunen?” svarar en tredjedel, att de inte driver några hamnar överhuvudtaget. Dessa kommuner har överlåtit driften till klubbar och privata aktörer.
– En privat marina eller en ideell båtklubb kan ofta vara ett snabbare sätt att få tillgång till båtplats. Men det är i många fall politiker och tjänstemän som har de stora möjligheterna att bidra till utveckling av båtlivet i kommunerna, inte minst genom tillgången till lämplig mark, säger Mats Eriksson.
Samtliga Sveriges kommuner erbjöds att svara på enkäten Årets Båtkommun 2011. 106 kommuner (huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de stora sjöarna) har hittills valt att delta i undersökningen, varav 103 svarade på frågan huruvida de driver hamnar. Av de 67 kommuner som driver hamnar svarade 65 på frågan om kötider. 60 kommuner svarade på frågan om köavgifter. I maj presenterar Sweboat resultatet av undersökningen i sin helhet. I samband med detta utses de kommuner som anses ha bäst förutsättningar för båtliv genom utmärkelsen Årets Båtkommun.
Info: www.sweboat.se
Om knappt tre månader är det dags för segling i absolut världsklass och ett välfyllt program på Marstrand igen. Vecka 27 äger som vanligt Sveriges största publika seglingsevenemang rum. Årets upplaga lyfter seglingen och festen ytterligare en nivå och bjuder alla på underhållning, små som stora. Stena Match Cup Sweden är Sveriges största årligen återkommande seglingsevenemang.
Marstrand erbjuder en helt unik arena för världsseglarna och är en förebild för alla evenemang i World Match Racing Tour. Match Cup Sweden är en av nio VM-deltävlingar i Touren, ”Steg fem” i ordningen.
– Det är ett häftigt evenemang, utan tvekan. Dagarna fylls av spännande segling som äger rum så nära land att du kan följa dem från klipporna. Det kan du inte göra någon annan stans i världen. Och på kvällarna bubblar hela Marstrand, en riktig folkfest, säger Jan Torstenson, VD på Brandspot och kommersiellt ansvarig för evenemanget.
Match Cup Sweden lockar över 100 000 åskådare varje sommar, oavsett väder, och veckan bjuder på roliga aktiviteter och underhållning för alla, barn som äldre. En pulserande mötesplats både för turister och näringsliv med restauranger och nattliv i toppklass och livesändningar i radio och på webben.
För varje år blir startfältet allt vassare – världens bästa seglare är på plats för att göra upp om världsmästerskapet i matchracing. 2010 var första året som Stena Match Cup Sweden även klassades som officiellt OS-kval för damer i den nya OS-klassen Elliot.
– Vi ser tydliga, positiva effekter i år av kvalmöjligheten för damer. Det är kö på anmälningar och det känns väldigt kul att kunna erbjuda Marstrand som seglingsarena för damer på en så hög nivå. Det stöttar hela den internationella damseglingen, säger Peter Klock, som ser fram emot GKSS 17:e år som sportslig arrangör av evenemanget.
Följ evenemanget på:
www.matchcupsweden.com
Facebook: Match Cup Sweden
Twitter: MatchCupSweden
Foto: Dan Ljungsvik.
I fredags invigdes en ny färjeled mellan Slagsta i Botkyrka och Tyska botten i Bromma. Färjeleden är till för de riktigt tunga och breda transporterna, de som kallas dispenstransporter och som behöver en speciellt anvisad färdväg. Som mest kan 16 fordon per dag åka med färjan, alltså fyra per tur.
Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) var med och invigde den nya linjen.
– Äntligen kommer den nya färjeleden som innebär att dispenstrafiken slipper att åka runt Mälaren för att ta sig från norr till söder i Stockholm. Detta är inte bara en nödvändig miljöåtgärd, beräkningar visar att omkring 355 000 kilo koldioxid kan sparas per år, utan det handlar också om att kunna korta ledtiderna rejält i arbetet, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.
– Invigningen av färjeleden är mycket positiv och underlättar oerhört mycket för de som är beroende av denna typ av transporter. För övrig trafik kvarstår dock bristen på nord-sydliga förbindelser i Stockholm och Stockholms län. Utan den här typen av insatser riskerar den eftersatta infrastrukturen att kraftigt begränsa regionens och i förlängningen hela landets utveckling, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.
Om färjeleden Slagsta – Tyska botten
•Den nyöppnade färjeleden är ett samarbete mellan Trafikverket, Stockholms stad och Trafikverkets Färjerederi. Trafikverket är huvudman, Stockholms stad äger marken och upplåter gator medan Färjerederiet kör trafiken.
•Miljövinsten med den nya färjeleden blir stor. Om man räknar med att bränsleförbrukningen för dessa fordon är 10–15 liter per mil kan besparingen bli 355 000 kilo koldioxid per år.
•För åkeriernas del innebär färjan betydande besparingar när det gäller transportkostnader i tid och bränsleförbrukning.
•Just nu håller Essingeleden genom Stockholm på att renoveras och de tyngre dispenstransporterna får åka andra vägar. Det innebär långa omvägar eftersom antalet vägar där tyngre och skrymmande fordon får köra är mycket begränsat. Som längst måste fordonen åka till Kvicksund norr om Eskilstuna för att komma över Mälaren. Det kan bli en omväg på 250 km för att komma från södra Stockholm till norra delen av länet.
•Färjeleden är temporär och ska trafikeras under tre år. När renoveringen är färdig ska dispenstransporterna återigen trafikera Essingeleden.
Victory Team med de båda förarna Arif Al Zafeen och Nadir bin Hendi tog en dubbelsegeir i helgens tävlingar i Abu Dhabi Grand Prix. Andraplatsen och tredjeplatsen gick till Spirit of Qatar 96 och 95. Mästerskapet leds därmed efter den inledande helgen av Victory Team.
De regerande världsmästarna tog en klar seger i tävlingen. Men de fick verkligen kämpa ordentligt för att ta denna sin 23:e seger i karriären.
Den långa startsträckan utanför Lulu Island gjorde att båtarna verkligen fick kämpa under tuffa förhållanden och det var Spirit of Qatar 96 som först tog ledningen framför Victory vid första rundningen med Fendi Racing som trea.
Här är resten av pressinformationen från tävlingarna på engelska med resultatlistan längst ned på sidan:
The lead trio held position for four laps when Victory went on their long lap. A lap later Spirit of Qatar took theirs and Victory moved ahead, overturning a 17- second deficit to lead the race.
The Emirati duo then eased away, going on to win by over 43 seconds and will leave Abu Dhabi with a ten-point lead in the championship standings. “Qatar really pushed at the start to get ahead and I knew we were going to have to work hard,” said Bin Hendi “It was very rough on the outside, maybe 2-3metres, so we took it easy. We saw 96 next to us who were flying and decided to take it easy and do the hard work and attack on the inside.”
This afternoon’s double podium finish completed a highly successful weekend for the Spirit of Qatar Team. “We showed what we can do in the rough, but our boats are just not suited to the calmer water. But they [Victory] did a perfect race and you can’t do much about that.” said Steve Curtis.
Spirit of Qatar 95 produced one of the best performances of the afternoon, moving up from fifth place at the start to give Ali Al Neama a first race-podium on his Grand Prix debut. “We had a great fight with Abu Dhabi at the start and the decision to take our long laps early really paid off and we were able to get ahead of Fendi Racing,” said Matteo Nicolini.
A steering problem during the race put paid to any hopes of a second podium finish for Fendi Racing’s Luca Fendi and Giovanni Capitella, who slipped to fifth after running in third place for four laps, before being overhauled by both Spirit of Qatar 95 and Team Abu Dhabi.
Guido Cappellini and Giampaolo Montavoci managed a second sixth place finish of the weekend in Poliform, ahead of Parsonage Racing and Welmax, with Relekta completing the race to pick up points after yesterday’s crash, ahead of Nicola Giorgi and Tomaso Polli in MITI.
ABU DHABI GRAND PRIX, RACE 2 – results
1. 3 Victory Team – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) 00.37.57,89
2. 96 Spirit of Qatar – H Al Thani (QAT) / S Curtis (ENG) + 00.43,48
3. 95 Spirit of Qatar – A Al Neama (QAT) / M Nicolini (ITA) + 00.50,89
4. 5 Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / J Tomlinson (USA) + 01.05,07
5. 10 Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) + 01.37,89
6. 74 Poliform – G Cappellini (MON) / G Montavoci (ITA) + 02.34,73
7. 50 Parsonage Racing – G Manuzzi (SMR) / P Virik Nilsen (NOR) + 1 lap
8. 90 Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) + 1 lap
9. 91 Relekta – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) + 1 lap
10. 18 MITI – N Giorgi (ITA) / T Polli (ITA) + 3 laps
UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 2
1. 3 Victory Team – 40pts 2. 96 Spirit of Qatar – 30pts 3= 10 Fendi Racing – 19pts 3= 95 Spirit of Qatar – 19pts 5. 5 Team Abu Dhabi – 18pts 6. 74 Poliform – 10pts 7. 50 Parsonage Racing – 8pts 8. 18 MITI – 4pts 9. 90 Welmax – 3pts 10. 91 Relekta – 2pts
MIDDLE EAST CHAMPIONSHIP – after race 2
1. 3 Victory Team – 40pts 2. 96 Spirit of Qatar – 30pts 3= 10 Fendi Racing – 19pts 3= 95 Spirit of Qatar – 19pts 5. 5 Team Abu Dhabi – 18pts 6. 74 Poliform – 10pts 7. 50 Parsonage Racing – 8pts 8. 18 MITI – 4pts 9. 90 Welmax – 3pts 10. 91 Relekta – 2pts
Stockholms Hamnar laddar för årets kryssningssäsong. I år kommer 273 anlöp av internationella kryssningsfartyg till Stockholm. Idag publiceras hela anlöpslistan. I början av maj välkomnar Stockholms Hamnar årets första kryssningsfartyg till Stockholm. MSC Orchestra lägger till vid Stadsgården för ett stopp på vägen från Kiel till Tallinn. Det sista fartyget är planerat att komma i oktober månad.
Totalt besöker 273 kryssningsfartyg Stockholm under säsongen, vilket blir cirka 12 anlöp per vecka. Fartygen kommer att lägga till vid Stockholms Hamnars kajer vid Stadsgårdshamnen, Skeppsbron samt i Frihamnen.
– I år välkomnar vi något fler fartyg jämfört med 2010, vilket är mycket glädjande, säger Helena Bonnier, styrelseordförande Stockholms Hamnar. Det är ett bevis för att Stockholm är ett populärt resmål för de internationella kryssningsresenärerna.
En nyhet för i år är det spanska rederiet Happy Cruises som vid tio tillfällen genomför Östersjökryssningar med sitt fartyg Gemini.
Störst av fartygen är Celebrity Eclipse med sina 317 meter. Hon anlöper Stockholm vid fyra tillfällen, 30 maj, 27 juni, 25 juli samt 22 augusti. Celebrity Eclipse kom för första gången i fjol och är det största kryssningsfartyg som anlöpt Stockholm.
I år är 41 anlöp så kallade ”turnarounds”, vilket innebär att resan börjar eller avslutas i Stockholm. Dessa anlöp är extra värdefulla för Stockholm eftersom det innebär fler hotellövernattningar, utflykter och taxiresor. Förra året var det 33 turnaround-anlöp.
Se www.stockholmshamnar.se för dagsfärsk info om ankommande fartyg.
Bilden:
Kryssningsfartyg via Stockholms Hamnar. Foto: Per-Erik Adamsson.
Svenska Fjällklubben invaldes som ny medlem vid Svenskt Friluftslivs årsstämma den 14 april. I och med att Svenska Fjällklubben nu är medlem samlar Svenskt Friluftsliv 23 av Sveriges främsta friluftsorganisationer. Medlemsorganisationerna har tillsammans över 1,7 miljoner medlemmar.
– För Svenska Fjällklubben är det ett viktigt steg att bli medlem i Svenskt Friluftsliv. Vi vill utveckla vår verksamhet och vi tror att vi kommer att få stor nytta av att ingå i det nätverk av frilufts-organisationer som ryms inom Svenskt Friluftsliv, säger John Strand, ordförande i Svenska Fjällklubben.
Svenska Fjällklubben är en ideell förening som verkar för en vidgad kännedom om fjällvärlden och en ökad respekt för dess kvaliteter och naturvärden. Föreningen bildades 1927. Idag är det en rikstäckande organisation med ca 1500 medlemmar. Klubbens medlemmar är vandrare, klättrare och skidåkare som alla delar ett intresse och engagemang för fjällvärlden.
– Vi välkomnar Svenska Fjällklubben som medlem i Svenskt Friluftsliv. Att allt fler organisationer söker medlemskap ser vi som ett bevis för att vårt arbete uppskattas, säger Ulf Silvander, generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv.
Svenskt Friluftsliv bildades 2000 med uppgift att bevara och utveckla friluftslivet i Sverige – genom att värna allemansrätten, stärka den långsiktiga finansieringen för friluftsorganisationerna och höja friluftslivets status i samhället. Tre viktiga uppgifter som drivs med stort engagemang. En av de dagsaktuella frågorna är till exempel att arbeta för att den ideella sektorn inte ska drabbas om momsreglerna måste förändras. Detta med anledning av EU-Kommissionens beslut att avslå regeringens ansökan om en momsredovisningsgräns för ideella föreningar.
Vid årsstämman valdes följande till Svenskt Friluftslivs styrelse:
Caroline Dewoon Torén, Svenska Kanotförbundet
Karin Brand, Svenska Livräddningssällskapet
Håkan Weberyd, Jägareförbundet
Fakta om Svenskt Friluftsliv
Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation för 23 ideella friluftsorganisationer i Sverige som tillsammans har över 1,7 miljoner medlemmar, varav 300 000 är barn och ungdomar. Tillsammans består organisationerna av närmare 10 000 lokala och regionala föreningar.
Svenskt Friluftsliv företräder de ideella friluftsorganisationerna i Sverige och är talesman gentemot regering, riksdag och myndigheter. Uppgiften är att bevara och utveckla förutsättningarna för det svenska friluftslivet genom att värna allemansrätten, stärka den långsiktiga finansieringen för friluftsorganisationerna samt höja friluftslivets status i samhället. Målet är att människor i Sverige ska ha möjlighet att utöva ett aktivt friluftsliv, idag och i framtiden.
Svenskt Friluftsliv har 23 medlemsorganisationer: Cykelfrämjandet, Friluftsfrämjandet, Korpen, Riksförbundet Hälsofrämjandet, Riksförbundet Sveriges 4H, Sportfiskarna, Svenska Brukshundsklubben, Svenska Båtunionen, Svenska Cykelsällskapet, Svenska Folksportförbundet, Svenska Frisksportförbundet, Svenska Gång- och Vandrarförbundet, Svenska Jägareförbundet, Svenska Kennelklubben, Svenska Kryssarklubben, Svenska Livräddningssällskapet, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Scoutrådet och Svenska Turistföreningen, Svenska Klätterförbundet, Svenska Kanotförbundet, Svenska Skridskoförbundet, Svenska Fjällklubben.
Enligt Sjöfartsverkets utredning finns cirka 17 000 fartygsvrak i farvattnen kring Sveriges kuster och en genomgripande inventering har sorterat ut 31 av dem som nu har hamnat på en lista över sjunkna fartyg som innehåller bränsle eller farligt gods som kan skada den marina miljön.
Den miljörisk som här avses, och som utredningen i stort avgränsats till, gäller förlista fartyg under perioden 1900–2009 som har haft olja som drivmedel eller last som idag är klassificerat som miljöfarligt. Ett flertal av fartygen sänktes under andra världskriget. Enligt bedömningar sänktes cirka 8 500 fartyg i världshaven under andra världskriget, varav cirka 500 var tankfartyg. Det juridiska ansvarsläget avseende ägarskap, saneringskostnader och olika svenska myndigheters skyldigheter och rättigheter presenteras i utredningen.
Den totala mängden drivmedel i de 31 prioriterade vraken ligger uppskattningsvis i intervallet 1 000–15 000 ton, och utöver drivmedel kan okända laster av farligt gods förekomma. Arkivuppgifter visar att det i 48 fartyg också förekommer ca 80 000 ton last av gödningsmedel.
Otydligt ansvar
Det finns en fungerande organisation för att åtgärda utsläpp som når havsytan, däremot har ingen myndighet något uttalat ansvar för att sanera vrak i syfte att förebygga eventuella framtida utsläpp.
Statskontoret fick 2007 i uppdrag av regeringen att utreda och lämna förslag på vem som har rätt eller skyldighet att omhänderta, sanera och flytta fartygsvrak och ägarlösa båtar. Det första steget omfattas av en inventering och riskbedömning av de vrak som kan identifieras som möjliga miljöhot, och resultatet presenterades i Sjöfartsverkets utredning januari 2011.
Som ett andra och tredje steg planeras fysiska inspektioner och ett program för sanering på de mest angelägna skeppsvraken. Kostnad för inspektion av ett enda fartygsvrak bedöms ligga mellan 0,3 och 1,5 Mkr. Saneringskostnaden av ett skeppsvrak är än mer kostsamt, ca 100 000 till 400 000 kr/ton sanerad olja ur vrak. De katastrofala följderna i fallet med oljetankern Prestige utanför Spaniens kust 2002, med ett totalt utsläpp på cirka 63 000 ton olja, medförde såväl sanering av en lång kustremsa och sanering av 13 000 kubikmeter olja ur vraket. Kostnaderna beräknas idag ha uppgått till mer än osannolika 25 miljarder kronor.
Marina miljön påverkas
Av utredningen framgår att sannolikheten för snabba och stora utsläpp är små. Korrosionshastigheten och övriga egenskaper i svenska farvatten talar för att utsläpp av olja från äldre vrak sker diffust och långsamt och att vraken i princip är tomma när skrovet kollapsar. Undantag kan dock inte uteslutas. Långsamma läckage påverkar den marina miljön.
Swerea KIMAB fick av Sjöfartsverket i uppdrag att utreda korrosionsprocessen hos vrak i svenska farvatten. Kunskaper inom området korrosion bedömdes som nödvändiga och avgörande för att kunna göra objektiva riskanalyser av vrakens tillstånd. Resultatet har tillförts utredningen och riskvärderande faktorer har arbetats in i en riskmodell. Utredningen fastslår också att den enskilt största riskfaktorn för utsläpp från fartygsvrak är i vilken takt konstruktionen bryts ned av korrosion.
Korrosionsfaktorer, underhållsstatus och konstruktionsdata har avgörande betydelse vid riskbedömning, vilket kräver både utveckling av arbetsmetoder för korrosionskontroll och utökad informationssökning av fartygsdata för fortsatt riskanalys. Swerea KIMAB:s rapport presenteras i sin helhet i utredningen.
I utredningen föreslås nu närmare analys av de vrak som utpekas som de mest påtagliga miljöriskerna, och att regeringen föreslår en koordinator för det fortsatta arbete som nu krävs för att skydda den marina miljön från läckande fartygsvrak.
Bilden:
S/S Skytten. Karterad 2009.
Ocke Mannerfelt, Mannerfelt Design Team AB har utsetts till Årets företagare i Täby 2011. Priset överlämnades på Såstaholm under Företagarnas traditionsenliga vårfest av kommunstyrelsens ordförande kommunalrådet Leif Gripestam. På bilden här intill ses Ocke Mannerfelt i sittbrunnen på sin senaste skapelse, segelbåten Daytripper.
Företagarnas motivering:
Företagarna Täby vill gärna lyfta fram Ocke och Ted Mannerfelt / Mannerfelt Design Team AB för sina framgångsrika designs av framförallt mycket snabba motorbåtar. Båtbranschen är en konservativ bransch där Ocke och Ted har skapat helt nya mycket innovativa lösningar.
Ocke Mannerfelt är före sin tid och ett sant unikum i branschen – han är en snillrik visionär och nytänkare. Han har en medfödd fingertoppskänsla för bra design och han utnyttjar gärna naturens egna former i sina framgångsrika lösningar. Det är till exempel ingen slump att delfiner ser som de gör! Som person har Ocke Mannerfelt gjort sig känd för att vara hjälpsam, försynt och social. Han är en designer som inspirerar andra människor och gärna delar gärna med sig av sina erfarenheter.
Ocke och framförallt Ted Mannerfelts designskicklighet är kanske ännu mer känd och prisad utomlands än här hemma i Sverige. Deras designlösningar är framförallt berömda för att vara både snabba och innovativa. Listan över priser och utmärkelser kan göras mycket lång; deras designs har bl.a. vunnit hela 14 världsmästerskap och erhållit mer än 9 olika nationella och internationella designpriser.
Årets Företagare utses i de flesta av landets kommuner sedan 1985 av organisationen Företagarna. Av dessa utses sedan en Årets Företagare i varje region/län, som direktkvalificeras till finalen för Årets Företagare i Sverige. Årets Företagare kan den bli som utfört en prestation utöver det vanliga och som genom sitt sätt att vara fungerar som en förebild för andra företagare.
Företagarnas jury:
Styrelsen Företagarna Täby: Annika Holst, Leif Wrenkler, Helena Hedlund, Thomas Jeppsson, Christina Lundström, Chiristina Hafström och Ingvar Fehrm
Info: www.ocke.se
Foto: Roland Brinkberg.
Magnus Woxén är en av Sveriges mest meriterade seglare. I ett och ett halvt år har han varit knutet till det franska Groupamaprojektet som många tror kan vinna nästa Volvo Ocean Race. Men nu går Magnus vidare till en ny, lika härlig, utmaning. Att bli en viktig del av besättningen som designar, utvecklar och lanserar nya Maxi 11.
Magnus har bland annat fyra Whitbread och Volvo Ocean Race under flytvästen och Maxi 11 konceptet väckte ett stort intresse på båtmässan i Düsseldorf i januari, trots att båtarna inte ens är byggda ännu.
En vinnande kombination?
– Ha-ha! Javisst, säger Magnus Woxén och fortsätter. Jag blir projektledare på Maxi Yachts med fokus att ta fram Maxi 11. Tidschemat är tajt, men jag kommer in i rätt tid för att kunna vara med och påverka. Det blir en mycket intensiv period, fram till sommaren.
Magnus tar plats i båten tillsammans med Maxi Yachts designteam. Designteamet kring Maxi11 har arbetat fram ett koncept som är en bra bit på vägen, men fortfarande går att utveckla ytterligare. Målsättningen är att använda Magnus bakgrund och erfarenhet från olika båttyper, till exempel Whitbread 60 och VO 70 och han kommer även tillföra vettig och relevant input kring både egenskaper och design.
Maxi är en ikon när det kommer till fritidsbåtar, men inte riktigt som racer.
Hur ser Magnus Woxén på detta?
– Jag har ju precis börjat. Men Maxi är välkänt och har sålt 16 000 båtar. Vi tänker bättra på den siffran. Ser du på Maxi som varumärke finns det många modeller som var väldigt eftertraktade och framgångsrika. Maxi 77 stod till exempel för väldigt mycket nytänkande när den kom, och Pelle Petterson gjorde en massa bra grejer och innovationer.
– Det fina med utveckling och design är ju också att du snabbt visar vad du står för istället för att prata om det. Med design och utvecklingstänk i framkant ska vi nu bygga vidare på det och lyfta fram speed i första rummet. Maxi11 ska vara en tävlingsbåt som snabbt ska kunna ställas om till en bekväm cruisingbåt.
– Det bor en kappseglare i alla och alla vill segla snabbt, men båten är till för hela familjen. Man brukar ju säga att ”finns det två båtar på havet, så är det kappsegling” avslutar Magnus Woxen.
Zabo Racing teams ledning med Jan Zaborowski i spetsen är övertygade om att team Relekta kommer att ta sig till startlinjen till race 2 av Abu Dhabi Grand Prix. För ett dygn sedan såg det betydligt mörkare ut efter en våldsam krasch som gjorde att båten välte och vattenfylldes.
Team Relekta tvingades arbeta hela natten för att båten i ordning inför dagens race. De båda förarna, Ugur Isik och Christian Zaborowski, har nu åter en båt som är redo för tävling efter den våldsamma kraschen igår på varv fyra under kvalificeringsheatet.
– Teamet har gjort en fenomenal insats för att få båten tillbaka i tävlingsklart skick, säger team manager Adrian Annett.
Trots att de tvingades se sin tävlingsbåt ligga upp och ner i sjön var Zaborowski positiv och försökte se läget från den ljusa sidan.
– Jag tror inte att många av oss fick sova i natt. Men fick fick i alla fall en ordentlig kraschtest av båten, var hans kommentar omedelbart efter olyckan.
– Jag är förvånad över att båten rullade över, men vi fick en dålig start och såg varken flaggorna längs banan eller hörde något på radio så vi hade problem att komma igång.
Arif Al Zafeen och Nadir bin Hendi i Team Victory gjorde en perfekt start och vann första racet i sin jakt på att försvara världsmästartiteln i Abu Dhabi Grand Prix, som är årets första tävling. Team Relekta kraschade på fjärde varvet, men är åter på startbanen inför de fortsatta tävlingarna.
Det arabiska inslaget i UIM Class 1 är påfallande stort, både bland teamens ägare och bland förarna där flera av de arabiska förarna tillhör eliten.
Sheikh Hassan bin Jabor Al-Thani och Steve Curtis markerade sin comeback till Class 1 genom att lägga sig på andra plats efter Team Victory med Spirit of Qatar 96. På tredje plats kom Fendi Racings Luca Fendi och Giovanni Carpitella.
Al Zafeen och Bin Hendi gjorde en riktigt bra start och passerade Team Abu Dhabi, som hade pole position. Zafeen och Hendi låg i ledningen vid slutet av första racet med Spirit of Qatar 95, Fendi Racing och Relekta närmast efter sig.
ABU DHABI GRAND PRIX, RACE 1 – results
1. 3 Victory Team – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) 00.47.20,67
2. 96 Spirit of Qatar – H Al Thani (QAT) / S Curtis (ENG) + 00.16,18
3. 10 Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) + 00.21,15
4. 5 Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / J Tomlinson (USA) + 00.26,56
5. 95 Spirit of Qatar – A Al Neama (QAT) / M Nicolini (ITA) + 00.37,23
6. 74 Poliform – G Cappellini (MON) / G Montavoci (ITA) + 01.44,43
7. 50 Parsonage Racing – G Manuzzi (SMR) / P Virik Nilsen (NOR) + 2 laps
8. 18 MITI – N Giorgi (ITA) / T Polli (ITA) + 3 laps
90 Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) dnf
91 Relekta – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) dnf
UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 1
1. 3 Victory Team – 20pts 2. 96 Spirit of Qatar – 15pts 3. 10 Fendi Racing – 12pts 4. 5 Team Abu Dhabi – 9pts 5. 95 Spirit of Qatar – 7pts 6. 74 Poliform – 5pts 7. 50 Parsonage Racing – 4pts 8. 18 MITI – 3pts 9. 90 Welmax – 0pts 10. 91 Relekta – 0pts
MIDDLE EAST CHAMPIONSHIP – after race 1
1. 3 Victory Team – 20pts 2. 96 Spirit of Qatar – 15pts 3. 10 Fendi Racing – 12pts 4. 5 Team Abu Dhabi – 9pts 5. 95 Spirit of Qatar – 7pts 6. 74 Poliform – 5pts 7. 50 Parsonage Racing – 4pts 8. 18 MITI – 3pts 9. 90 Welmax – 0pts 10. 91 Relekta – 0pts
Info: www.class-1.com
Kommentarer
Det är kanske dags att ändra hur vi förvarar båtar under sommaren. I USA är det t.ex. vanligt med båtgarage i flera våningar, idag använder många sina båtar förhållandevis lite så det måste vara bättre att sjösätta när man skall ut. Pampas marina Solna i Stockholm har denna typ av lösning, även för större motorbåtar. Detta spar både miljö och utrymme i havet. Det vore också bra om man hade lättare att komma till sjösättningsramper, det är många som idag har båt på trailer.