Nyheter

Musto Offshore Retro Jacket är en vattentät retrojacka som många båtägare känner igen. Den har goda andasegenskaper i Mustos BR2 teknik med skal av 83% Nylon, 17% Polyuretan. Foder av 100% Nylon Taffeta.

Dragkedjan är skyddad av stormflik med kardborreförslutning, handvärmarfickorna är fleecefodrade, huvan är justerbar och inrullningsbar. Elastiska justerbara muddar, innerficka, reflexer på ärm och bröst. Finns i färgerna Gold/Navy/White och Red/Navy/White i storlekarna S-XXL. Pris 3 695 kr.

Classic Deck Boot är en gammal storsäljare som kommer tillbaka. Stöveln är gjord av 100% naturgummi med vulkaniserad gummisula. Finns i storlekar 36-47. Finns i färgerna Gold, Red, Navy och White. Pris 695 kr.

Info: www.trendmark.se

Henri Lloyds Shockwave Range är framtaget för att revolutionera seglingsvärlden framför allt ur skydd och komfortsynpunkt. Shockwave är ett resultat av många års utveckling och ett tight samarbete mellan Henri Lloyds designteam och de professionella seglarna och Henri Lloyd ambassadörerna Ben Ainsle och Bernard Stamm.

Varje plagg i Shockwave systemet har invändiga Deck Armour kuddar i nylonfickor vid högt påfrestade områden, såsom knän, bakdel och mage. Dessa Deck Armour pads skyddar kroppen mot stötar och slag. Deck Armour padsen är baserade på silikon och formar sig efter kroppen så att de inte på något sätt hindrar kroppens rörelser.

De släpper också genom luft och fukt obehindrat. När kroppen utsätts för stötar tar Deck Armour emot och fördelar smällen på ett större område som på så sätt minskar stöten mot kroppen. Förutom mot direkta stötar ger Deck Armour också ett skydd vid normalt användande som en ren padding.

Plaggen är givetvis också konstruerade med Henri Lloyds TP membran som borgar för hög andasfunktion i plaggen och lång livslängd. Plaggen är också 100% vatten och vindtäta och behandlade med Super Durable Water Repellency (SDWR) systemet som hjälper vattnet att ledas bort och bibehåller plaggets prestanda och komfort.

Jackorna i Shockwaveserien är utrustade med Optivision Hood, vilket är en genomskinlig del i huvan som stärker pereferiseendet.

Fokusprodukter ur Shockwaveserien är:
Shockwave Jacket 4 495 kr
Shockwave Smock 2 995 kr
Shockwave Hi-Fit Trousers 4 995 kr
Plaggen finns i färgerna carbon, röd och bronze

Info: www.sportmanship.se

Sail Racing (SR) ingår samarbete med Yantai Leading Yachts Int (YLY) för att utveckla en klädkollektion för segelbåten Daytripper som nu lanseras på Allt för sjön. Avsikten är att komplettera Daytripper med kläder i samma designspråk, detta är inte minst viktigt på den kinesiska marknaden där intresset för segling och seglingskulturen är stor, men historik och tradition saknas.

YLY utvecklar båtar för den moderna människan till den snabbt växande kinesiska marknaden, men vill också förnya den traditionella marknaden i väst.

YLY är ett Svenskt företag verksamt i Kina som är startat och ägs av Nautical Partner Sweden AB, Mannerfelt Design Team och kinesiska investerare. Målsättningen är att utvecklas till en ledande leverantör av miljövänliga båtar i Kina och väst.

Daytripper är designad för den moderna människan med värderingar som miljöaspekter, effektiv fritid, snabbt komma bort från vardagsstressen etc. Samtidigt är båten också otroligt snabb, även i lätt vind, samt enkel att framföra även för en ensam seglare.

Båten tillverkas med hjälp av den senaste teknologin, hela projektet andas nytänkande och innovation, vilket passar väl in på Sail Racings värderingar – form, teknik och material av högsta möjliga kvalitet.

– Vi tar i dagsläget fram en kollektion för projektet, där plaggen grundar sig i befintliga stilar, men som förädlas enligt Mannerfelt Design Teams grafiska uttryck. Inom kort kommer vi att samla personer från både design och produktion från Sail Racing och Mannerfelts för att tillsammans skapa en helt unik kollektion för projektet. Sail Racing som sen tidigare samarbetar med designers från olika branscher, ser detta som ett mycket viktigt och tillfredsställande samarbete, säger Henric Wikestam, Sail Racing.

Mannerfelts stora kunskap om arkitektur, båt och bildesign, grafik och form kommer definitivt utveckla varumärket samtidigt som man genom projektet får tillgång till den stora kinesiska marknaden.

– Många ser idag Kinas endast som leverantör av billiga produkter och glömmer att det finns ett stort sug efter västerländska lyxprodukter i Kina och där man också är beredd att betala för dessa, säger Kjell Borking från Nautical Partner och initiativtagare till YLY.

Info: www.daytripper.se
www.mannerfeltdesignteam.com
www.sailracing.com

Denna vecka startar leveranssäsongen hos Hallberg-Rassy i Ellös. Bara denna vecka levereras tolv nya båtar, varav tio går till en återkommande köpare; British Kiel Yacht Club, som för fjärde gången förnyar sin flotta med en rad nya Hallberg-Rassybåtar. Med de här båtarna har BKYC genom åren tagit leverans av 44 st nya Hallberg-Rassybåtar.

Leveransen sker i vattnet, fortfarande bland mycket is. British Kiel Yacht Club är en privat segelklubb, baserad i Kiel,Tyskland. Den brittiska militären hyr båtarna av klubben för seglingsutbildning.

Vanligtvis seglar besättningar från brittiska armén, men det förekommer även från brittiska flottan och brittiska flygvapnet eller privatpersoner som har anknytning till brittiska militären. Fem till sju män och kvinnor är ombord på varje båt på en tripp som normalt sett pågår 5 dagar och går från Kiel till Danmark och är på 150 sjömil. Båtarna används intensivt från början mars till slutet november.

Varje båt seglas omkring 7 000 Nm om året, vilket motsvarar ca sju års normal segling. Klubben studerar marknaden väldigt detaljerat varje gång man byter flotta. BKYC är mycket entusiastiska över sin nya flotta av Hallberg-Rassy 342.

För BKYC är det viktigt att båtarna är rejält byggda och klarar de tuffa förhållanden de utsätts för. Andra viktiga faktorer är andrahandsvärde, reservdelsförsörjning och valuta för pengarna.

Info: www.hallberg-rassy.com

Tallink Silja sjösätter nu ett New York-tema som får Östersjön att krusa sig. Staden som aldrig sover är en världsmetropol som formas av möten mellan kulturer. Vandra på Manhattan och du finner snart att du befinner dig mitt i en sprakande smältdegel av intryck. Halvön erbjuder ett oslagbart utbud av underhållning, upplevelser och inte minst etnisk mat.

Fartygen Silja Symphony och Silja Serenade förvandlas, under två festliga månader, till flytande skyltfönster för New York. Alla som någon gång varit i New York, funderar på att åka dit eller bara vill känna på stadens vibrerande puls bör testa Silja Lines kryssningar.

Temat gör sig påmint överallt. Kunnig kvinnlig kock East Village, Tribeca, Harlem och Chinatown är stadsdelar i New York, men även inspirationskällor till några av de utsökta rätter som serveras under Tallink Siljas New York-tema.

För menyn står Sara La Fountain, erkänd finsk-amerikansk kock, karismatisk kosmopolit och entusiast av ”The Big Apple”; staden där Sara erhöll sin gastronomiska utbildning vid The Culinary Institute of America. Sara erbjuder bara det bästa. Läckra crab cakes, saftiga hamburgare, grillad tonfisk och smulter cheescake är enbart ett axplock av Tallinks resenärer kan se fram emot.

– New York är en fantastisk stad och väldigt tacksam att hämta inspiration från. På Tallink Silja har vi länge önskat att få sätta ihop temakryssningar som återspeglar alla upplevelser som New York erbjuder och nu är vi äntligen där. Sara La Fountain har dessutom, på ett utmärkt sätt, lyckats addera en personlig touch på menyn och vi är väldigt glada att hon ställt upp på ett så engagerat sätt, säger Irene Kiisk, Marknadsdirektör på TallinkSilja.

Silja Symphony och Silja Serenade kryssar med New York-tema under perioden 15 mars – 31 maj 2011.

Skärgårdsstiftelsen får EU- medel för stort miljöprojekt med fokus på ny teknik för ett hållbart ö-liv. Green Islands är ett samverkansprojekt mellan organisationer i Estland, Finland och Sverige och vill underlätta klimatarbetet i skärgården genom att ge förslag på åtgärder som kan bidra till ett mer hållbart ö-liv. Fokus ligger framförallt på nya lösningar kring avlopp-, energi- och sophanteringsfrågor.

– Stiftelsen ska vara främst i ledet när det gäller att använda och utveckla miljövänlig teknik i skärgården, säger Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg.

Projektet som är delfinansierat av EU / Central Baltic INTERREG IV A löper fram till 2013 och är resultatet av ett långt ansökningsarbete med många inblandade intressenter. För Skärgårdsstiftelsen är projektet ett viktigt led i det utvecklingsarbete som påbörjats där vägar in till nya arbetssätt och metoder är centrala för stiftelsens framtid.

– Våra lösningar måste vara långsiktigt hållbara för miljön, det är viktigt för oss att ta vårt ansvar som en stor aktör i denna känsliga ö-värld, fortsätter Lena Nyberg.

Projektet som pågår fram till 2013 syftar till att inventera, analysera och bearbeta uppgifter om dagsläget på öarna inom energi-, avlopps- och sophanteringsfrågor för att sedan utforma planer och strategier hur man kan lösa dessa frågor på miljöbästa sätt. I projektet ingår också föreläsningsserier både i form av samlande seminarier och också mindre informationsträffar på öarna där projektet kommer att presentera den allra senaste forskningen.

Den samlade informationen kommer att finnas tillgänglig via projektets hemsida där även andra
ö-samhällen ska kunna ta del av resultaten och själva skapa förutsättningar för ett hållbart ö-liv.

Öar där inventeringar och planer ska göras i Sverige är: Utö, Ornö, Ingmarsö, Askö och Ramsö.

Norska Cormate planerar en ny modell, som får premiär till våren. Det är en snabb daycruiser med namnet Sportmate 27, som kombinerar fördelarna från en öppen DC med möjligheterna till övernattning för ett par vuxna personer. Linjerna är eleganta och fartiga.

Premiären för den nya modellen kommer redan på Sjøen for alle i Lillestrøm utanför Oslo i april, enligt den norska tidningen Båtlivs nätupplaga. Konstruktör är Egil Ranvig, som utlovar en snabb båt.

– Båten passar bra för skärgårdspendlare och all form av vattensport, säger Egil Ranvig till norska Båtliv.

Båten får imponerande fartresurser, något som verkar vara viktigare i vårt västra grannland än i Sverige. Toppfarten ligger på 60 knop och båten får ett skrov med 25 graders V-botten.

Solsängen i Sportmate 27 kan enkelt förändras till sovplatser med skyddande kapell. Det finns även toalett ombord.

Sportmate 27 är modernt byggd med stora delar av skrovsidorna och innerlinern sammanfogade med lim, en teknik som bland andra Nimbus Boats har använt under ett par år med goda erfarenheter. Tekniken ger ett starkt och stumt skrov som uppför sig väl i sjön och dessutom går väldigt tyst.

Bränsleförbrukningen är beräknad till från 0,8 liter per Nm i planing med dieselmotor och från 1,35 liter per Nm med bensinmotor. I det motorstarkaste utförandet får båten en 430 hk High Output/Low Emission-katalysator motor.

Tekniska specifikationer
Längd: 8,46 meter
Bredd: 2,55 meter
Djup: 70 cm
Vikt: 1 850 kg
Personer: 8
Kojer: 2 + 1

Info: www.cormate.com

Den nya hjälplinjen 020-NIMBUS ger alla Nimbusägare möjligheten att kontakta utbildad personal som kan svara på detaljerade frågor vad gäller handhavande och funktion av just din båtmodell, dygnet runt. Hjälper inte det kör Sjöassistans ut en Nimbustekniker på plats.

– Det ska vara bekymmersfritt att äga en Nimbus. Varje semesterdag med båten är guld värd. Hjälplinjen ska värdesäkra semesterdagarna, säger Patrik Mehks, affärsutvecklare på Nimbus Stockholm.

Den nya hjälplinjen är ett samarbete mellan Nimbus och Sjöassistans, som utbildat hela sin personal på samtliga Nimbus modeller. Till sin hjälp har personalen även kompletta handböcker för respektive båtmodell. Hjälplinjen startar till en början hos Nimbus Stockholm och ska inledningsvis endast erbjudas till den som köper en ny Nimbus under 2011 från Nimbus i Stockholm.

– Båtliv handlar mycket om upplevelsen. Framtidens båtägare kommer i allt högre grad att överlåta skötsel och service till någon annan. Många vill nog innerst inne bara lämna ifrån sig båten på hösten och hämta ut den servad och klar på våren. Och under säsongen ska allt fungera utan bekymmer. Det vill vi hjälpa våra båtägare med, säger Patrik Mehks.

I övrigt ingår:
• Concierge service (restaurangbokningar, gästbåtplatser, konserter etc)
• Sjöväder, kustväder och navigationsvarningar
• Information om skärgårdsbutiker, sjömackar och krogar
• Information om broar och slussar
• Telefon- och VHF-support
• Kontakter med närmaste apotek, vårdcentral, veterinär, etc.
• Sänkt självrisk på din ordinarie båtförsäkring (vid sjöskada)
• VHF-abonnemang hos Stockholmradio utan extra kostnad
• Lossdragning/bogsering
• Transport av reservbränsle, reservdelar eller dykare

Info: www.nimbus.se

Nu är det dags för alla föreningar som vill arrangera aktiviteter med inriktning på ungdomsverksamhet, kvinnors fiske eller integration att söka Aktivitetsbidraget 2011 från Sportfiskarna. Till Aktivitetsbidraget 2011 har Sportfiskarnas styrelse avsatt hela 300 000 kr för föreningarna att dela på.

Aktivitetsbidraget är ett årligt bidrag som inrättades 2008 och har blivit mycket uppskattat och skapat mycket verksamhet. För att möta det stora intresset höjdes bidraget 2010 till hela 300 000 kr.

– Avsikten är att ge föreningarna möjlighet att långsiktigt utveckla nya verksamheter. Vi vet av erfarenhet att detta skapar många bra och uppskattade aktiviteter över hela landet, säger Sportfiskarnas föreningskonsulent Henrik Helde.

Ansökan för 2011 ska vara inlämnad senast 31 mars. Det krävs ingen komplicerad ansökan utan räcker att fylla i en enkel blankett som finns på Sportfiskarnas hemsida. Varje förening kan söka bidrag för upp till två projekt.

– Det går att söka bidrag både till mindre aktiviteter som hålls vid ett tillfälle och större aktiviteter som sportfiskeskolor eller läger, säger Henrik Helde

Ansökningsblankett finns på www.sportfiskarna.se under “fiskeföreningar”.

Bengt-Åke Samuelsson från Eskilstuna har tillsammans med en kompis byggt en rejäl husbåt som ligger i Mälaren (Sundbyholm). De har byggt båten helt på egen hand. Den ska väl aldrig bli färdig utan bara bli modernare och Bland bekvämligheterna ombord finns element i överbyggnaden, autopiloten och backkamera.

Sommartid används båten för att bo i på Mälaren och i hamnen i Sundbyholms marina.

– Jag tror att många gillar denna typ av farkost på sjön. Trots att båten är 3,95 X 11,60 med tre rum och kök så har vi en total umgängesyta på cirka 75 kvm, säger Bengt-Åke Samuelsson.

– Solaltanen är 35 kvm och huset är 21 kvm inklusive toalett och dusch.

Husbåten väger ca 6 000 kg och har en flytkraft på ca 13 000 kg. Motorbestyckningen är bogproppeller samt inombordare på 25 hk med S-Drev samt hydraulstyrning med autopilot och trådlös fjärrkontroll för att kunna manövrera båten även inomhus om det krävs för dåligt väder.

Kommentarer

Bengt-Åkes dotter 00:33:19 2011-03-02

Roligt att ni har lagt ut den här=)

Mikael Hult 16:29:22 2011-03-07

Häftigt Benke!!!
Verkligen kul att ni har fått ut den.

lallo 20:07:20 2011-03-10

Det vart ett jättebra bygge Jag ser fram mot sommaren…..MVH Brorsan

grannen 18:33:56 2011-03-13

då är det bara en tur med Bengan som saknas

Lennart på Varberg Energi 20:12:35 2011-03-16

Skitfräckt !! Nu blir jag liiiite avundsjuk ! Lycka till med navigeringen bland kobbar o skär.
Mvh Lennart

Mats Brolin 14:38:17 2011-03-21

Roligt att du har kommit i gång.
Vi på Siljan har ju levt så här länge nu, så vill du har råd så ring, ha ha.
Härligt att se den i sjön

Norbert 12:35:29 2011-05-08

Lyckat bygge.Synd att det inte gick lika bra i handbollen.Guldet stannar på västkusten.
Ha de bra.

För seglare som har 80 Mkr över att handla båt för så är här ett bra tips. Det är cruiser/racer segelbåten Nedship 101 som finns till salu hos Sea Independent för 7,9 miljoner Euro. Denna superyacht är designad med specifikationer och klassificering enligt Sailing yacht experterna Andre Hoek design.

Båten är byggd i epoxi och kolfiber. Dimensionerna är längd 30,75 m, bred 7 m och djupgående 4,00 m.

Yachten är byggd hos Nedship, som under de senaste 25 åren har levererat över 350 båtar till den globala marknaden.

Den här yachten sägs ge mer volym än jämförbara båtar och är dessutom lättare till sin konstruktion tack vare användandet av komposit.

I standardversionen innehåller planlösningen fyra gästkabiner föröver och tre kabiner akteröver. En upphöjd salong ger panoramautsikt och från salongen leder en trappa ner till en separat matavdelning. Yachten kan även fås med flera gästkabiner och besättningsutrymme i fören.

Info:
http://www.seaindependent.com/yachts/1021/101FT%20cruiser/racer.html

Kommentarer

hoglind 23:27:02 2011-03-02

Golvvärme,eller?

Material och färger som för tankarna till havet. Designdetaljer med inspiration från livet på en segelbåt.Traditionen fortsätter när Volvo Specialvagnar nu för fjärde gången lanserar en specialdesignad modellserie med segling som tema – nya Volvo Ocean Race Edition.

Fyra modeller ingår i nya Volvo Ocean Race Edition – Volvo V60, XC60, V70 och XC70 – som lanseras på bilsalongen i Genève i början av mars 2011.

– Modellerna i Volvo Ocean Race Edition återspeglar de värden som våra kunder söker när de väljer bil. Det handlar om en aktiv livsstil, äventyr och passion, dock utan kompromisser vad gäller säkerhet och miljöhänsyn, säger Lennart Stegland, chef för Specialvagnar på Volvo Personvagnar AB.

Volvo Ocean Race Edition kommer att finnas hos återförsäljarna i juni 2011 och Volvo Personvagnar räknar med att sälja cirka 7 500 bilar. De fyra största marknaderna väntas bli Tyskland, Sverige, Storbritannien och Italien. Bilarna kommer även att finnas till försäljning på de marknader utanför Europa som är engagerade i racet.

Kunderna kan välja mellan två lyxiga exteriörlacker, Volvo Ocean Blue II eller Electric Silver, som matchas med seglingsinspirerad läderklädsel i off-black och soft beige.

Andra finesser är den unika utformningen av aluminiumfälgarna, de kromade detaljerna och det blänkande Volvo Ocean Race-emblemet på framskärmen.

Inne i bilen vittnar säten och dörrpaneler om ett gediget hantverk. På lastutrymmets insynsskydd är Volvo Ocean Races logotyp tryckt med söm- och segellinedetaljer. Den marina karaktären förstärks även av golvmattor i textil med skothorns-inspirerade aluminiumdetaljer och tröskelplåt i aluminium med texten “Volvo Ocean Race” i relief. Dessutom visas Volvo Ocean Races logotyp och text som startbild i HMI-displayen.

– Modellerna har många detaljer som på ett subtilt sätt leder tankarna till båtar och segling. Aluminiumdekoren har utformats så att mönstret liknar en rad av båtmaster i en välfylld gästhamn. Sömmarna i klädseln har sina rötter i segelmakeri och mattornas aluminiumhörn ser ut som skothorn och designen av de unika fälgarna är inspirerad av vågornas rörelser, säger Lennart Stegland.

Bilarna i Volvo Ocean Race Edition-serien kan beställas med alla motoralternativ som är tillgängliga för respektive modell och marknad.

Volvo Ocean Race är världens tuffaste äventyr till havs – en extrem seglingstävling i nio etapper. Volvo Ocean Race startar i Alicante den 29 oktober och går i mål i Galway, Irland, den 7 juli 2012. Volvo Ocean Race kommer även att göra hamnstopp i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (Förenade Arabemiraten), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Miami (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike). I evenemanget ingår även inshore-race i alla hamnar.

Info: www.volvooceanrace.com

Klicka på länken nedan för att läsa mer on-line
https://www.media.volvocars.com/go/64c74721-823d-4d68-80c7-716b0cf3a35a.aspx

Foto: Rick Tomlinson.

Efter den omfattande konkursen i Johs Lunde Marine Group i Norge, som bland annat var importör av engelska Princess motorbåtar via dotterbolaget Norsk Båtcenter, verkar läget nu ha stabiliserat sig. Ett nytt bolag har tagit över försäljningen och varvet i England garanterar köpare att de får sina beställda båtar.

Princess Yachts gick igår ut med en pressrelease där de hänvisar till Nya Norsk Båtcenter, lett av en trio med gott anseende och långt förflutet av att sälja Princess.

De tre affärsmännen tar via det nya bolaget över distributionen av Princess Yachts i Norge, Danmark och västra Sverige. Stockholmsområdet och övriga Sverige sköts som tidigare av INA Marin AB i Täby (Viggbyholm).

Ett frågetecken har gällt de båtar som kunder beställde av konkursade Norsk Båtcenter men ännu inte har fått levererade. Situationen är inte helt klar eftersom en del av dessa båtar kan tillhöra konkursboet i koncernen, som totalt hade 140 bolag. Princess säger dock att de tar ansvar för att alla kunder som tecknar nya order eller har betalat handpenning ska få sina båtar levererade.

– Det har varit en svår tid för alla inblandade under de senaste veckorna, särskilt för våra kunder. Vårt fokus har varit att skydda nuvarande och framtida Princessägare, särskilt de som har lagt handpenning på nya Princessbåtar, säger Chris Gates, VD för Princess Yachts International.

– Vi är väldigt nöjda med utgången av förhandlingarna och det bevisar vårt engagemang för att vara lojala mot våra kunder i den här regionen.

Den norska marknaden är väldigt viktig för Princess. Försäljningen i Norge stod för närmare tio procent av Princess hela försäljning innan konkursen.

Även det svenska dotterbolaget till Johs Lunde Marine Group, Svenskt Båtcenter, har gått i konkurs.

Mr Mooring finns nu att köpa på bl.a Hjertmans, Benns, Skeppsfounering i Norrköping m.fl. Mr Mooring är en tamphållare som monteras på Y-bommen. Skruvas eller spänns fast med slangklämmor eller buntband. Ett flertal har även sålts till båtplatser där man angör vid pålar.

Då skruvar man, eller spänner, fast röret i pålen och låter Mr Mooring stick upp ovanför då fyller den samma funktion som på Y-bommen det vill säga håller ordning på tamparna så de inte hamnar i vattnet. Bekvämt och säkert när man ska lägga till.

Mr Mooring är tillverkad i slagtålig HD Polytelen i foten och själva hållare, röret är gjort i polycarbonat. De är UV-beständiga och 100% återvinningsbara. Materialen är väl beprövade då det är de samma som används för att tillverka innebandyklubbor som sälj till skolor och förskolor.

Tillverkningen sker i Habo, montage och packning görs i Gränna.

Mr Mooring har testats under vintern och vi känner att vi nu har en produkt som är redo för de högt ställda kraven båtägarna har på tillbehör.

Premiärvisningen var på Båtmässan i Göteborg och nu hoppas vi på samma succé på Allt för sjön i Stockholm.

Butikspriset är 389 kr.

Info: www.mrmooring.se

Marina Produkter utökar sin verksamhet till ostkusten och stockholmsområdet. Man har fram till nu enbart koncentrerat sig på västkusten men etablerar nu säljkontor i Saltsjö-Boo. Marina Produkter är återförsäljare av produkter främst från Svenska Flytblock AB men har även samarbete med Yacht Equipment kring bryggtillbehör från Kasco och Rolec.

Marina Produkter AB och Yacht Equipment AB har redan idag ett samarbete på västkusten kring Kasco och Rolec. Man kommer i Stockholm att dela kontor och lokaler med Yacht Equipment i Saltsjö-Boo.

Marina Produkters stockholmskontor startar officiellt upp med båtmässan Allt för Sjön i Älvsjö där man kommer att finnas tillsammans med Svenska Flytblock i monter A 14:26.

– Det skall bli mycket spännande och utmanade att få börja arbeta med Marina Produkter och Svenska Flytblock. Det är en fantastik möjlighet att förstärka med ett produktsortiment från en stark leverantör inom den marina världen, säger Hans Ståler.

– Vi ser att vårt produktsortiment är väldigt uppskattat på västkusten och ser fram emot att kunna ge en bra och snabb service till våra kunder på ostsidan, poängterar Fredrik Pauli.

Marina Produkter representerar bland annat varumärket Svenska Flytblock på bryggsidan. Svenska Flytblocks produkter borgar för kvalitet och gott hantverk. Många av de produkter vi saluför har funnits på marknaden i mer en ett halvt sekel. Svenska Flytblock har anor från 1958. Marina Produkter har genom sitt förvärv av Najba Bryggservice nästan 20 års erfarenhet av branschen.

Marina Produkters produktsortiment består av alla sorters flytbryggor, bad- och båtbryggor samt kringutrustning, båtbommar, bojar, badstegar, strömvirvlare och el- och servicepiedestaler.

Info: www.marinaprodukter.se

I Nautics nya webbshop finns en unik sökfunktion för att hitta rätt sjökort. Med några enkla musklick på en karta hittar man snabbt och enkelt sjökortet man behöver. Att försöka hitta rätt sjökort kan ibland kännas som att leta efter en nål i en höstack. Det gäller att försöka hitta rätt väg i svårmanövrerade menyer och dessutom veta exakt vad området man letar efter heter. Inte alltid det lättaste.

Nautic AB har lyssnat till sina kunders önskemål och lanserar – samtidigt med en ny webbshop – en unik sökfunktion för att enkelt hitta rätt sjökort. Med hjälp av Google Earth zoomar man in det område man behöver sjökort för.

Med ett musklick får man information om sjökortet man valt, och med ytterligare ett klick läggs sjökortet i varukorgen. Man sparar tid och kan känna sig säker på att man verkligen beställer rätt sjökort. På så sätt blir det mer tid över till annat, varför inte till exempel planeringen av sommarens seglingsrutt.

– Vår förhoppning är att den nya webbshoppen och sökfunktionen för sjökort ska göra det enklare för våra kunder att handla snabbt, säkert och effektivt, säger Lars-Olof Traung som är VD på Nautic AB.

I Nautics webbshop finns – förutom all världens sjökort – även elektronik, fisketillbehör, instrument, litteratur, kikare, sjökläder och mycket annat. Webbshoppen har legat uppe och testats sedan en tid tillbaka men är nu igång i skarpt läge.

Du hittar sjökortsguiden på: shop.nautic.se/hitta-ditt-sjokort-i-49.aspx

Det blir en stark uppställning i årets båtracingcirkus. Den nyheten kommer från Moncao, där det internationella motorbåtsförbundet presenterade 2011 års planer för UIM Class 1 World Powerboat Championship. Startfältet blir ett av de starkaste hittills med elva båtar som kommer att delta, enligt promotorn Nicolò di San Germano. Premiären går i Dubai 14-16 april.

Bland de övriga tio deltävlingarna finns arenor som bland annat Norge, Italien och Brasilien. De flesta av dem är oljerika länder där den här typen av racing fortfarande är riktigt stor.

De regerande världs-, Europa och Mellanösternmästarna är Arif Al Zafeen och Nadir bin Hendi. De har dominerat – Class 1 de senaste fyra åren och de kommer att fortsätta styra för Victory Team, som ställer upp med en enda båt.

De trefaldiga världsmästarna vann nio av tolv tävlingar förra säsongenb. I år får de räkna med riktigt tufft motstånd, inte bara från sina “grannar” i Team Abu Dhabi och Mellanösternrivalerna Spirit of Qatar, utan från de sju europeiska team som alla vill bryta dominansen från Victory Team sedan 2007.

Här är de tävlande teamen 2011 och årets tävlingskalender:
TEAMS 2011 – summary
Team: VICTORY TEAM (Dubai, United Arab Emirates)
Boat: #3 Victory
Pilots: Arif Saif Al Zafeen (D) UAE
Nadir Bin Hendi (T) UAE

Team: TEAM ABU DHABI (Abu Dhabi, United Arab Emirates)
Boat: #5 Abu Dhabi
Pilots: Rashed Al Tayer (D) UAE
tbc (T)

Team: FENDI RACING (Italy)
Boat: #10 Fendi Racing
Pilots: Luca Formilli Fendi (D) ITA
Giovanni Carpitella (T) ITA

Team: GIORGIOFFSHORE (Italy)
Boat: #18 GiorgiOffshore
Pilots: Tomaso Polli (D) ITA
Nicola Giorgi (T) ITA

Team: CHRIS PARSONAGE RACING (England)
Boat: #50
Pilots: tbc (D)
tbc (T)

Team: TBC (Italy)
Boat: #74
Pilots: Guido Cappellini (D) ITA
Giampaolo Montavoci (T) ITA

Team: WELMAX OFFSHORE RACING (Norway)
Boat: #90 Welmax
Pilots: Kolbjorn Selmer (D) NOR
Jorn Tandberg (T) NOR

Team: ZABO RACING (Norway)
Boat: #91 Relekta
Pilots: Paul Gaiser (D) BRA
Christian Zaborowski (T) NOR

Team: SPIRIT OF QATAR (Qatar)
Boat: #95 Qatar
Pilots Ali Al Neama (D) QAT
Matteo Nicolini (T) ITA

Boat: #96 Qatar
Pilots: Sheikh Hassan bin Jabor Al-Thani (D) QAT
Steve Curtis (T) ENG

Team: D’ALESSIO-SCAM (Italy)
Boat: #
Pilots: tbc (D)
tbc (T)

2011 CALENDAR
15/16 April – Dubai, UAE
?/? June – TBA
16/17 July – Arendal, Norway
24/25 September – Stresa, Italy
22/23 October – Rio de Janeiro, Brazil (tbc)
1/2 December – Abu Dhabi, UAE

Här är resten av den engelska pressreleasen:

After an impressive debut season for Team Abu Dhabi and Class 1 rookie Rashed Al Tayer, taking three wins and one podium finish, Al Tayer is retained in the driver’s seat, with the team still to announce who will take the throttles alongside him.

Spirit of Qatar’s recently announced return to racing renews their great rivalry with the Victory Team. Sheikh Hassan bin Jabor Al-Thani and English throttleman Steve Curtis lead the team’s two-boat assault on the championship in Qatar 96, with Class 1 debutant Ali Al Neama teaming-up with the experienced Italian, Matteo Nicolini in Qatar 95.

Leading the line for European team success will be 2010 Edox Pole Position Champions Kolbjorn Selmer and Jorn Tanberg, the all-Norwegian pairing maintaining their partnership in Welmax for a third season, whilst fellow Norwegian outfit Zabo Racing look likely to maintain their 2010 pairing, with Paul Gaiser alongside throttleman Christian Zaborowski in Relekta.

Italy rolls out four teams and three all-Italian pairings in 2011: Fendi Racing will make its championship debut with owner-driver Luca Formilli Fendi and Giovanni Carpitella continuing a promising Class 1 partnership that began in Abu Dhabi last season with a podium, running an Outerlimits boat and engine package.

GiorgiOffshore has confirmed that throttleman Nicola Giorgi, who lines up for his 75th Grand Prix in Dubai, will partner Tomaso Polli who he first raced with in 2002, with Guido Cappellini resuming his partnership with Giampaolo Montaovoci, the pair teaming-up last year for fives races and grabbing two podium finishes.

Both Team D’Alessio-SCAM and Chris Parsonage Racing, the sole English entry, have confirmed their participation but are still to reveal their driver line-ups.

Den 10 mars öppnar Svenska Flugfiskemässan, flugfiskebranschens populära mötesplats. På mässan som går parallellt med Vildmarksmässan, arrangeras många aktiviteter, både för aktiva flugfiskare och nybörjare. Årets nyheter kommer också att presenteras, bland annat en helt ny flugbindningsmetod.

Nyutvecklad svensk flugbindningsmetod
På mässan presenteras många produktnyheter. Det är Europapremiär för J:sons svenskutvecklade metod för flugbindning. Flugorna är extremt naturtrogna. Med hjälp av J:son System är det möjligt att kopiera alla slags insekter – i varje stadium av en insekts liv: Puppor, nymfer, kläckare, vattenräkor med flera. Det är roligt och inte särskilt svårt och flugorna är effektiva för att fånga fisk.

Grunderna i flugfiske på 15 minuter
Naturbruksgymnasiet i Älvdalen står till tjänst med tips på utrustning, till exempel lämpliga spön, rullar, linor och övriga tillbehör för olika ändamål. Eleverna lär ut grunderna i flugfiske på 15 minuter och det finns möjlighet att provkasta flugspö på mässans kastbana.

Rätt diagnos av legitimerad spödoktor
Spöakuten, med den legitimerade spödoktorn Erik Orre i spetsen, lagar trasiga spön på plats, samt utför byten av öglor, rullfästen, kork och annat. Vid svårare sjukdomstillstånd kan inläggning på avdelning bli nödvändig.

Världseliten samlas på Flugbindargatan
En verklig publikmagnet är Flugbindargatan där besökare ges möjlighet att träffa 20 välmeriterade flugbindare från världens alla hörn. Några exempel på namnkunniga flugbindare som kommer till årets mässa är: A.K. Best från USA, Ole Kristian Skaar från Norge, Henrik Juhl Petersen från Danmark, Igor Stancev från Makedonien, Mick Hall från Australien och Peter Scheffler från Sverige.

Fiske i avlägsna vatten
En annan populär profil som gästar mässan är Kenneth Boström, som vet hur man maximerar flugfisket och gärna delar med sig av sin expertis. Kenneth var tidig med att leta efter fiskevatten utanför Sveriges gränser – även i några av de mest otillgängliga delarna av världen. På Svenska Flugfiskemässan kommer Kenneth att föreläsa och visa bilder från sina 40 år som upptäcktsresande flugfiskare. Hans resor har bland att tagit honom till det forna Tjeckoslovakien och Jugoslavien, Spanien, Nordafrika, Australien, Nya Zeeland, USA, Island och Ryssland. Kenneths föreläsning på Svenska Flugfiskemässan kommer framförallt att handla om hans resor.

Skärgården möter Vildmarken
Svenska Flugfiskemässan arrangeras i direkt anslutning till Vildmarksmässan, vilket ger ett stort mervärde för besökarna.

– Detta innebär att personer som aldrig har provat på flugfiske kan få upp ögonen för en ny aktivitet. Flugfiskarna kan passa på att köpa kläder och annan utrustning för fisketuren, eller inspireras att åka på någon av de många fiskeresor som resmålsutställarna tipsar om, säger Ulf Berglund, Mountain Media, som är medarrangör av Svenska Flugfiskemässan .

Mässorna kommer dessutom att gå parallellt med de fyra sista dagarna av båtmässan Allt för sjön. Samma entréavgift ger tillgång till alla tre mässorna.

– Mässorna blir en perfekt plattform för hela friluftsbranschen och en självklar mötesplats för alla som vistas i naturen. Synergieffekterna blir stora för både utställare och besökare, säger projektledare för Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan, tillägger Erik Rådström.

Öppettider: Torsdag och fredag 12-20, lördag och söndag 10-18

Info: www.flyfishingfair.com

Företaget Cargill har skrivit avtal med tyska SkySails GmbH & Co. KG (SkySails) om att använda vindkraft för att driva riktigt stora fartyg. Projektet, vars främsta fokus är att reducera miljöovänliga utsläpp med upp till 35 procent för handelsfartyg, ska nu skapa drakar för att hjälpa till med framdriften av fartyg upp till 30 000 ton.

I december ska Cargill installer en 320 kvm stor drake på ett fartyg som är på över 25 000 ton dödvikt. Det blir därmed världens största fartyg som delvis drivs med vindkraft på det här sättet.

Cargill och SkySails hoppas att få systemet att fungera riktigt bra under första kvartalet 2012. För en oinvigd ter det sig dock inte helt okomplicerat med tanke på väjningsregler, vad som händer om många fartyg börjar använda liknande teknik etc.

SkySails drake ska kopplas till fartyget med linor. Draken styrs helt automatiskt med ett datorbaserat system för att alltid kunna vnända vindkraften på ett maximalt sätt. Draken ska jobba på en höjd av 100-420 meter och flyga i en figur som en åtta för att vara så effektiv som möjligt.

Enligt en undersökning från FN (International Maritime Organisation) skulle upp till 100 miljoner ton utsläpp av koldioxid (CO2) försvinna varje år med SkySails metod använd på hela världens handelsflotta. Det motsvarar elva procent av koldioxidutsläppen i Tyskland varje år.

Info: http://www.cargill.com

Info: www.skysails.com

Kineserna ska erövra havet och den svenska dagsegelbåten Daytripper ska göra kineserna till ett seglande folk. Den och 1000-talet andra båtar kan ses på Allt för sjön på Stockholmsmässan. Den öppnar lördagen den 5 mars för allmänheten och för press redan 4 mars.

Kinesiska staten är med i projektet Daytripper och de satsar stort. En hel fabrik har byggts för att tillgodose kinesernas behov. 300 båtar om året ska byggas till att börja med. Och allt detta för att en svensk fick en idé.

Ocke eller Ted Mannerfelt (far och son), berättar på båtmässan hur det kunde bli på det här viset…

Båtmässan Allt för sjön går på Stockholmsmässan i Älvsjö den 5-13 mars.

Info: www.alltforsjon.se