Nyheter

Sommardrömmar är årets tema på Allt för sjön. Redan på entrétorget välkomnas besökarna av sommaren. Vågskvalp, lukten av nystekt strömming och där borta vid trampolinen har någon lagt ifrån sig badrocken och hoppat i vattnet. Ja, sceneriet är hämtat från entrétorget på Allt för sjön och det är de intryck som välkomnar mässbesökaren till årets Allt för sjön.

– Vi har gjort om en hel del för att få fram sommarkänslan på mässan. Även i Östra entrén har vi laddat med ett sommarcafé. Där har Audi utökat sitt sponsorskap med och tagit en stor plats invid caféet, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.
Inne i Alfa-hallen har, som utställarna själva önskat, motorbåtsbryggan tagits bort för att lämna plats åt utställarnas egna montrar. Flera utställare, som till exempel Bavaria och Bénéteau, har också valt att samla både sina motorbåtar och segelbåtar på en och samma plats.

– Mässan är också större än förra året, både till antalet utställare och antalet båtar. Det vittnar om att mässan är en stark och attraktiv marknadsplats, kanske den viktigaste i Norden, säger Thomas.

Segelbåten Elan 350, som valdes till Årets segelbåt av europeiska båtjournalister nyligen, fick inte plats inomhus.
– Men vi hittade ändå en riktigt bra plats, säger Thomas. Precis utanför entrén och där blir den en bra skyltplats och attraktion för förbipasserande. Ytterligare en bra skylt- och annonsplats för Allt för sjön är den stora lastbil som Nord West dekorerat och ställt upp utmed Huddingevägen som dagligen passeras av 40 000 bilar.

Fem procent av besökarna som kommer till Allt för sjön, har avdelningen Classic Boat Show som ett av sina främsta intressen på mässan. I år är temat MYS 40 år. I föreningen MYS, Motor Yacht Society, finns de vackraste och mest mytomspunna äldre motorbåtarna i Sverige. Flera av klubbens medlemmar ställer ut sina klenoder vilket blir en mycket vacker syn.

– I år har vi också lyckats samla alla de stora sjöorganisationerna; Polisen, Kustbevakningen, Sjöräddningen och Transportstyrelsen på en och samma plats med en stor gemensam pool i mitten. Här de visar upp hur de samverkar i till exempel sjöräddningssituationer, säger Thomas. I montern kan också båtägare och familjer få information om nya bestämmelser till sjöss som rör säkerhet, miljö samt nya lagar och förordningar som trätt i kraft nyligen.

Allt för sjön är en mässa för hela familjen. För barnen finns en rad aktiviteter. En avdelning som många barn älskar är Hela havet stormar där det, precis som i skolan, gäller att inte nudda golvet/vattnet. I andra montrar får barnen bygga båtar av mjölkpaket som de tävlar med. De får även lära sig sjövett på ett pedagogiskt och roligt sätt. Som vanligt finns också den populära bassängen där alla kan segla radiostyrda båtar.

I avdelningen Det enkla Båtlivet rustas en segel- respektive motorbåt upp av elever från Marina Läroverket i Danderyd. Båtarna har köpts in och auktioneras ut till högstbjudande efter elevernas omfattande renovering som pågår under mässan. Syftet är att visa upp hur billigt och enkelt det kan vara att äga och sköta en båt som på kort tid kan förverkliga sommardrömmen. Samarbetspartners i Det enkla båtlivet är Sweboat och Hamnen.se

”Ren botten utan gift” är en stor miljösatsning som görs av bland annat Naturvårds¬verket, Svenska Båtunionen, Kemikalieinspektionen, Vinnova med flera. Syftet är att stimulera utvecklingen av olika giftfria lösningar för att hålla båtskrov rena från påväxt. I montern kommer tio av de mest lovande svenska och internationella giftfria lösningarna att visas upp. En jury, som representerar betydelsefulla svenska kundgrupperingar, kommer att bedöma koncepten.

För andra året i rad delas priset Årets nyhet ut. Syftet med tävlingen är att lyfta fram innovativa marina produkter för allmänheten samt inspirera till en stark utveckling av innovativa, designade och miljöanpassade produkter för marint bruk.

Och naturligtvis. Mässan visar 2011 års båttrender, både vad gäller nya motor- och segelbåtar, de nya tillbehören och det marina modet 2011.

De här fantastiska bilderna från Ice sailing DN European Championships i Estland har vi fått från fotografen Oskar Kihlborg. Han är en av världens mest respekterade båtfotografer och han plåtar som synes inte bara båtar i vattnet utan även på vattnet.

Tävlingarna fortsätter i morgon, fredag 4 mars.

Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.seaandco.net

Framkomlighet i storstäder är en nyckelfaktor för en långsiktigt positiv samhällsutveckling, förbättrad konkurrenskraft i näringslivet och, som EU uttrycker det i sin grönbok om rörlighet i storstäder, ett absolut villkor för en hållbar utveckling. Ändå ligger vattenvägarna outnyttjade i Storstockholms hårt ansträngda trafik.

Mälarregionens senaste systemanalys visar att en permanent trafikinfarkt kommer att drabba Stockholm redan innan 2020. Trots detta verkar regionens trafikplanering notoriskt underlåta att utvärdera vattenburen kollektivtrafik och dess möjlighet att bidra till samhällsnytta och en smidigare vardag för individen. Det är hög tid att på allvar undersöka vattenvägarnas potential att locka fler till kollektiva färdmedel, när mer än var femte svensk nu bor i Stockholmsområdet.

Med förhållandevis små investeringar har vattenvägarna potential att bidra positivt i utbudet av effektiva vardagsresor och arbetspendling. Vattentransport är kostnadseffektivt och miljövänligt, drabbas sällan av driftsstopp och aldrig av köer.

Problemet är dock att sjöfarten kontinuerligt behandlas styvmoderligt. Regeringen tog visserligen ett klokt första steg när man inrättade Trafikverket med trafikslagsövergripande ansvar. Men endast en handfull personer med sjöfartskompetens införlivades i den nya myndigheten. Samma sak när den nya kollektivtrafiklagen togs fram. Både bussar och tåg var med, men sjöfarten prioriterades bort under vägen. Samverkansorganet SATSA bildades mot bakgrund av att befintlig transportstruktur behövde utnyttjas mer effektivt och planeringen samordnas bättre, men inget av de nio SATSA-projekten berör sjöfarten eller vattenvägarnas potential.

Det finns inga konkreta skäl till att sjöfarten prioriteras bort. Ibland är det kanske inte ens medvetet. Orsaken står snarare att finna i gammal vana, strukturproblematik och en dos organisatoriska skäl.

Det faktaunderlag landstingspolitikerna har att luta sig mot idag är undermåligt och inte längre relevant. Vartefter befolkningen ökat, trängselskatt införts och miljöaspekterna tillskrivits ett högre värde har förutsättningarna ändrats drastiskt.

Men trots allt verkar politikerna ha definierat ett visst intresse för frågan hos befolkningen. Och den har ju återkommit gång på gång i olika tappningar under det senaste tiotalet år. Inför valet i höstas blev vattenburen kollektivtrafik snudd på en landstingspolitisk valfråga för partier från båda blocken. Men vad händer?

Jo, ett hastigt påkommet försök där resenärerna kan åka båt på SL-kortet pågår i Saltsjön och det är förvisso ett steg i rätt riktning. Problemet är dock att denna linje har en klart begränsad tillgänglighet till annan kollektiv anslutningstrafik. För att utnyttja sjöfartens fulla potential att värva inbitna bilister till kollektivtrafiken och därmed öka framkomligheten bör en pilotlinje ha lika stort fokus på turtäthet, restid och anslutningar som annan kollektivtrafik har. Det är dessa parametrar som får oss att välja kollektiva färdmedel framför bilen.

Det finns ett antal internationellt framgångsrika exempel att dra lärdom av, bland annat från en stad i Stockholms storlek. Införandet av moderna, snabbgående katamaraner i Brisbane är ett exempel som tydligt visar hur en fullständig nyetablering av vattenbussar kan bli en succé. Staden bestämde sig 1997 för att starta upp trafik med sex specialbyggda katamaraner och idag består flottan av totalt femton fartyg. Efterfrågan har gjort att man nu i rusningstrafik på vissa sträckor kan erbjuda nära nog 5 minuters trafik, att jämföra med det ursprungliga intervallet på 30 minuter.

Nu är det upp till bevis, inte minst för den nya trafiknämnden med tillhörande sjöberedning i landstingshuset i Stockholm. Det är hög tid att ge frågan om vattenburen kollektivtrafik högre prioritet. Ge tydliga direktiv att utreda och satsa på vattenburen kollektivtrafik i hela länet i syfte att underlätta Stockholmarnas vardag och skapa samhällsnytta.

Kompetens och teknik finns för att skapa en modern och hållbar persontrafik på vattnet. För kortare tvärförbindelser, men också på längre sträckor, vilket torde ha potential att minimera biltrafiken i större utsträckning.

Säkerställ att hänsyn tas till miljöaspekter såsom buller, svall och emissioner, samt till tillgängligheten för människor med funktionsnedsättning. Se till att de senaste tekniska framstegen tas tillvara och att även vattentrafiken integreras i morgondagens smarta informations- och biljetthanteringssystem!

Vattenvägarna ligger redan där. Inte skulle vi låta en färdig väg eller spårväg förbli oanvänd bara för att påfarten återstod att slutföra eller för att det var dags att köpa nya fordon?

Bilden: Susanna Hall Kihl, grundare av Vattenbussen.

Kommentarer

Sneseglaren 12:04:58 2011-03-03

Dj-ä bra ideer! Vi på Värmdö är trötta på köer – för bussar som för bilar!

Lennart Lilja 11:56:24 2011-03-05

Ja, & glöm inte undervattensvägarna, bara våra långväga gäster från ryssland som förstår att utnyttja detta trafikutrymme.

Fisk påverkas av vindkraftsbuller och kan höra det på flera kilometers håll. När vindkraftverk byggs medför det höga ljudnivåer som gör att fiskar på långa avstånd kan påverkas negativt. Då fiskar har olika hörselförmågor drabbas olika arter på olika sätt av ljudet. Det visar en ny doktorsavhandling i zoologi vid Stockholms universitet.

Under de senaste årtiondena har vi människor ökat vår aktivitet i havet med alltifrån fartygstrafik, turism och fritidsaktiviteter samt havsbaserad vindkraft. Detta är väldigt bullriga aktiveter som har gjort att bakgrundsljudet i haven har ökat kraftigt. Inom de närmsta 20 åren kommer cirka 30 000 nya vindkraftverk byggas i Europeiska vatten för att öka den förnyelsebara energin och minska utsläppen av koldioxid. Vindkraftverkens fundament fungerar som konstgjorda rev och kan lokalt öka antalet fiskarter och antalet fiskar inom en vindkraftpark. Dock kan det finnas vissa risker med utbyggnaden av havsbaserad vindkraft då det ljud som genereras när en park byggs kan både störa och döda fisk. På långt håll kan ljudet också störa biologiska viktiga funktioner som till exempel reproduktion, hitta byten eller för att undvika att själv bli uppätna. De flesta fiskar hör bra och eftersom ljudet färdas väldigt långt kan det bli en storskalig påverkan vid höga ljudnivåer.

Fiskar kan själva producera ljud genom att vibrera simblåsan med hjälp av närliggande muskler. Detta ljud använder fisken för att skrämma iväg rivaler, locka till sig partners och under själva parningen. Mathias Andersson, doktorand på Zoologiska institutionen vid Stockholms universitet, har studerat hur havsbaserad vindkraft påverkar fiskekosystemet, både under byggnations och under driftsfasen.

– Vi noterade i ett experiment att torsk och plattfisken sjötunga reagera kraftigt på ljudnivåer som liknar pålningsarbeten på ett avstånd av 7-70 km, säger Mathias Andersson.

Vindkraftverken bullrar även under själva produktionsfasen men ljudnivån är inte så hög att fisk direkt skadas eller dör. Ljudet är dock så högt att det kan höras på flera kilometer, även om det är andra ljudkällor som fartyg finns i området. Detta beror på att vindkraftverken producerar en speciell ton som skär igenom fartygsbullret.

– Lax och ål kan höra en vindkraftpark på ett avstånd av 1 km medan sill och torsk som har bättre hörselförmåga kan upptäcka parken på mer än 10 km avstånd när parken är i full gång, förklarar Mathias Andersson.

Även om ljudnivåer under drift inte direkt skadar fisken så kan ljudet från vindkraftparkerna överrösta fiskarnas egen kommunikation på nära håll och göra fiskarna stressade. Detta kan i sin tur leda till minskad tillväxt och potentiellt påverka reproduktionen. Dock saknas ännu kunskap för att kunna uttala sig om detta med säkerhet och mer forskning i ämnet behövs.

EU utarbetar just nu indikatorer inom det Marina Direktivet som skall beskriva miljöstatusen i våra hav och en av dessa indikatorer beskriver ljud. Arbetet går dock trögt på grund av stora kunskapsluckor om effekterna av ljud på fisk. Det finns även stora brister i kunskaperna om hur hög ljudnivån tillsammans blir av flera vindkraftsparker inom samma havsområde.

Avhandlingens namn:
Offshore wind farms – ecological effects of noise and habitat alteration on fish

Kommentarer

Lennart Lilja 11:47:11 2011-03-05

Jag är helt övertygad om att djurlivet bara vinner på att det byggs artificiella rev. Se på öresundsbron, fisken stortrivs runt bropelarna.

Sommaren 2011 står kulturen i centrum längs Göta kanal. Satsningen går under namnet Göta kanal – Sveriges längsta kulturvåg och samlar upp all kultur längs med kanalen, från veteranbilar till rockkonserter. Själva kanalen är Sveriges största kulturhistoriska byggnadsverk, något som uppmärksammas bland annat i en ny guidad kulturpaddling.

– Kulturpaddlingen är en spännande nyhet för i år, liksom guidade kortturer på cykel vid kanalen. Andra nyheter är en Evert Taube-kryssning och ett nytt äventyr i 3D-format för hela familjen på Karlsborgs fästning säger Anna Meyer, marknads- och informationschef på Göta kanalbolag.

Göta kanal byggdes som en vattenväg genom Sverige för 200 år sedan, och är i dag ett av Sveriges största upplevelseområden med över tre miljoner besökare per år. Kanalen är en klassiker för alla med båt, men även på landbacken finns det mycket att se och göra – särskilt i semestertider.

Kulturvåg ger ringar på vattnet
Det kulturella utbudet längs med kanalen är brett och omfattar såväl allsång som teaterföreställningar, veteranbilsträffar, rockkonserter och mycket mer. På hemsidan kulturvag.se läggs det upp nya aktiviteter under hela våren. Själva kanalen är ju dessutom ett kulturhistoriskt byggnadsverk kantat av historiska byggnader, museer och offentliga konstverk.

– Det händer så fantastiskt mycket längs med kanalen, men det kan vara svårt för besökarna att få information om allt. Nu ska allt samlas på hemsidan kulturvag.se, och förhoppningen är förstås att det här ska leda fram till ett ännu mer blomstrande kulturliv i framtiden, säger Anna Meyer.

Evert Taube ger extra krydda åt kryssningen
En nyhet för sommaren är Göta Kanalrederiets Evert Taube-kryssning, för den som riktigt vill gotta sig i svensk sommar. Passagerarbåtskryssningar är en klassiker på kanalen och finns i många olika varianter med olika längd och olika rederier.

En annan klassiker och storsäljare längs med kanalen är de många cykelpaketen. Förra årets succé, en weekend med cykel och yoga i Sjötorp, utökas i år med en cykel och power yoga helg. Längs med kanalen finns också ett stort utbud av andra cykelpaket, i olika längd och med övernattning på hotell eller vandrarhem.

– Många som cyklar längs Göta kanal kommer tillbaka och upptäcker nya områden. Det finns cykelpaket för alla; lyxpaket för den som vill unna sig något extra, lite lättare paket för barnfamiljer och nu också de nya guidade kortturerna vid kanalen i Motala och Söderköping, säger Anna Meyer.

Några höjdpunkter längs Göta kanal sommaren 2011
Läs mer på www.gotakanal.se och www.kulturvag.se

Norsholms Komediteater spelar Mandragola av Nicola Machiavelli – premiär den 28 juli

Brunneby Musteri har Sveriges minsta trädgårdsmässa den 14 maj, under sommaren jordgubbsdagar och äppeldagar.

Vätterakvariet – Sveriges största insjöakvarium – öppnar i Motala hamn i mitten av juni,
www.motala.se/turister

Mat och Möten – stor matfestival med lokalproducerad mat i västgötadelen av kanalen den 8-10 juli i Norrqvarn.

Karlsborgs fästning ”Jakten på den försvunna svenska guldreserven” – en ny upplevelse med 3D-film och dataspel på 180 graders skärmar. Premiär efter midsommar, www.karlsborgsturism.se

Teater i Forsvik – William Shakespeares samlade verk på 97 min.

Guidad kulturpaddling på Göta kanal – heldags kulturpaddling i träkanoter där kanalens historia berättas på ett levande sätt från Töreboda till Hajstorps slussar och tillbaka.

Veteranfordonskvällar i Hajstorp – onsdagar under sommaren, 1/6, 15/6, 29/6, 13/7, 3/8, 17/8.

Evert Taube-kryssning på M/S Diana med skivaktuella orkestern Tira Vento. 31 maj – 6 juni, www.gotacanal.se

Göta Kanal Rock 2011 – artister ombord på M/S Diana turnerar längs med kanalen den 16-21 augusti,
www.gotacanal.se.

Medeltidens djur: experiment, pyssel och lekar för alla barn – Visitor Center i Söderköpings kanalhamn

Hatha yoga och power yoga weekend med cykling längs Göta kanal, www.cykelsemester.se

Guidade turer på cykel längs kanalen i Motala och Söderköping, www.motala.se/turister,
www.soderkoping.se/turism

Resemagasin Göta kanal 2011, ladda hem det på www.gotakanal.se
Läs allt om Göta kanal i sommar på www.gotakanal.se
Läs allt om Kulturvågen på www.kulturvag.se

Nu kommer det en ny bok om träbåtsrenovering. Den nya, omarbetade Stora boken om träbåtsrenovering är skriven både för erfarna och nyblivna träbåtsägare. Författaren Thomas Larsson, som själv är en välkänd “träbåtsprofil”, samlar här sin gedigna erfarenhet som eftersökt träbåtsrenoverare.

Stora boken om träbåtsrenovering är generöst illustrerad med över 200 skisser och foton i både färg och svartvitt. Praktiska anvisningar och faktarutor med råd och tips varvas i denna kulturarvsgärning – allt till nytta och glädje för träbåtsägaren.

Båtvård som ytbehandling, renskrapning, vårrustning och vinterunderhåll får stor plats i boken tillsammans med tips vid båtköp, motorinstallation, byte av bottenstockar och nåtlimning. Thomas Larsson poängterar det kontinuerliga underhållet som håller vår enastående träbåtsflotta vid liv. Samtidigt ger han oss en fin inblick i träbåtens och båtbyggnadskonstens historia.

Info: www.norstedts.se

Nyhetsflödet inför båtmässan Allt för Sjön, som öppnar på lördag, är enormt. Här är en av de vackraste båtarna på mässan som visas upp i förväg. Den heter Meatball II, där två står för nummer två eftersom frun i huset var Meatball nummer ett. Meatball II och 1000-talet andra båtar kan ses på Allt för sjön på Stockholmsmässan. Mässan öppnar den 5 mars för allmänheten.

Meatball är 13 meter lång och väger 11 ton. Båten är byggd i mahogny och gör 32 knop.

Varför frun i huset hette Meatball och varför båten fick namnet efter hustrun? Ja, förklaringen går till viss del att finna hos en viss Knutsson, grundare av jeansföretaget Gul & Blå. Hela historien lär berättas på mässan där också den vackra Meatball II kan beundras.

Info: www.alltforsjon.se

Den amerikanska båten Pursuit 310 ST fick sin världspremiär på den nyligen avslutade Miami International Boat Show, som är en av världens absolut största båtmässor. Nu lanseras båtmodellen även i Sverige, där premiären sker på Allt för Sjön båtmässan i Stockholm som startar på lördag 5 mars. Den lanseras med dubbla Yamaha 250 hk utombordsmotorer.

På Miami International Boat Show, den 17 februari 2011, lanserade Pursuit ytterligare en modellserie, Pursuit ST Series, med den nya Sport ST 310. ST-serien är en vidareutveckling av Pursuits mycket uppskattade Center Console-båtar, med mer komfort och utrustning.

– Nya Pursuit Sport ST 310 är rymlig, kraftfull och snabb. Den passar alla som vill ha en rejäl daycruiser för sport och äventyr eller bara för transporter, både inom- och utomskärs. Båten rymmer ledigt elva vuxna och den har gott om stuvnings- och praktiska förvaringsutrymmen för sport- och annan utrustning, säger Mats Andersson, delägare och säljare på Vått.

– Med ett stadigt skrov och dubbla Yamaha 250 eller 300 hästars utombordare levererar den hög fart och stabil gång.

Pursuit Sport ST 310 mäter 9,5 meter i längd och 2,93 meter i bredd och är både robust och bekväm. I förens komfortabla så kallade wrap-around lounge, kan minst fyra vuxna sträcka ut sig under färden. Tre vuxna får plats i cockpit och i aktern finns sittplats för ytterligare fem personer. Det är en stor båt med gott om förvaringsutrymmen och fiffiga lösningar som gör den till en praktisk och spännande båt för sjösporter och dagsutflykter.

Pursuit Sport ST 310 kostar från 2 169 700 kr med dubbla Yamaha 250 hk utombordsmotorer.

Tekniska specifikationer
Längd: 9,50 m
Bredd: 2,93 m
Bränsle: 984 liter
Djupgående: 0,90 m
Vikt: 3 856 kg
Vatten: 75 liter
Hålltank: 75 liter

Info: http://vatt.se/boatsAll.aspx?Status=02&Manufact=Pursuit

Kommentarer

Patrik 16:30:55 2011-03-18

Pratade med Säljare på Vått och den kommer till Sverige först 2012! De visade Pursuit S280 på mässan, dock ruggigt snygg!

Årets Sill är en premiumsill som varje år utses av en expertjury och som sedan tillverkas i begränsad upplaga till stöd för Sjöräddningssällskapets arbete för ökad säkerhet till sjöss. Försäljningen av Årets Sill 2010 ”Senap och maltwhisky” gav 50 000 kronor till Sjöräddningssällskapet (SSRS), en fördubbling jämfört med 2009. Årets Sill 2011 utses i slutet av mars.

– Sjöräddningssällskapet är en ideell organisation och vi är beroende av gåvor för att kunna utföra vårt arbete. Vi har vår egen ”nollvision”, det vill säga att alla i sjönöd som kallar på hjälp också ska kunna räddas. Vi är mycket tacksamma för det engagemang som Årets Sill bidrar med, 50 000 kronor är ett tillskott som kommer göra mycket nytta för oss, säger Rolf Westerström, vd Sjöräddningssällskapet.

Förra året stod Sjöräddningssällskapet för 70 procent av all sjöräddning i Sverige. Årets Sill är ett samarbete mellan Klädesholmen Seafood och restaurang Salt & Sill till stöd för Sjöräddningssällskapet. En krona per burk skänks till förmån för Sjöräddningssällskapet arbete med att rädda liv till sjöss.

– Sjöräddningssällskapet gör ett mycket viktigt arbete längs kusten med att rädda liv och att hjälpa människor i sjönöd och är beroende av gåvor, donationer och frivilliga insaster för att driva verksamheten framåt. Att Årets Sill 2010 kan bidra med 50 000 kronor, dubbelt så mycket som 2009, känns mycket roligt. I år hoppas vi att vi kan dubbla den siffran igen genom att nå ut till fler butiker med Årets Sill, säger Per-Aste Persson, vd på Klädesholmen Seaood.

Årets Sill 2010 ”Senap och maltwhisky” gav 50 000 kronor till Svenska Sjöräddningssällskapet.

Salt & Sills köksmästare skapar varje år fyra nya moderna och innovativa sillinläggningar som presenteras för en utvald jury som utser Årets Sill. Juryn för Årets Sill 2010, skådespelaren Peter Harrysson, matprofilen Alexandra Zazzi, Årets Kock 2010 Gustav Trägårdh och Sjöräddningssällskapets vd Rolf Westerström, var mycket eniga och utsåg Årets Sill 2010 till ”Senap och maltwhisky”.

– Årets Sill har blivit ett efterlängtat projekt som våra köksmästare lägger ner hela sin själ i, säger Sanna Hermansson, vd på Salt & Sill.

Årets Sill 2011 utses i slutet av mars av en välkänd jury som provar fyra olika sillinläggningar för att därefter utse årets vinnarsill. Årets Sill 2011 börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni, samtidigt som Sillens Dag firas på Klädesholmen.

Info:
www.kladesholmenseafood.se
www.saltosill.se

B&G:s nya kraftfulla multifunktions navigationsdisplay, Zeus, har mottagit utmärkelse från National Marine Manufacturers Association (NMMA), inom kategorin Innovation Award för elektroniska konsumentprodukter under den årliga Miami International Boat Show.

Zeus ger tillgång till best-in-class navigationsteknologi uppbackat av B&G:s erkänt goda rykta för högsta pålitlighet och bästa tänkbara kundsupport och service. Systemet har knivskarp display och är fullt läsbart även i starkaste solsken. Kombinerat med blixtsnabb zooming och ett smart menysystem får alla, oavsett om man är en havskappseglare eller en klubbseglare, tillgång till det absolut bästa inom navigationssystem som kan erbjudas på marknaden idag.

Fullt integrerbar med B&G:s H3000 instrument, ger Zeus systemet tillgång till GRIB väderfiler som presenteras och animeras på displayen tillsammans med sann vindhastighet, riktning och barometer tryck. Användare kan stega genom väderprognoserna för att planera sin segling för bästa tänkbara förutsättningar.

Zeus taktiska kartöverlagring presenterar “lay lines” och indikerar bästa och sämsta “lay line” position, vilket ger seglaren möjlighet att ta rätt beslut, i rätt tid. Systemet visar också kraftfulla “WindPlot” historiegram, perfekta för att analysera vindstråk, och “TimePlot” historiegram som ger tidsbaserad avläsning beträffande logg, djup, barometriskt tryck och båtfart för trendavläsning.

“B&G Zeus är en sann revolution för seglare,” säger Louis Chemi, chief operating officer, Navico Americas.

“Vi utvecklade ett komplett navigationssystem avsedd att ge seglare unika fördelar, med visuella indikatorer för att kunna se var man bör gippa eller slå för att uppnå maximal framgång och segla den bästa sträckan enligt den avsedda kursen, direkt överlagring av GRIB väder data, WindPlot och TimePlot historiegram, och mer allt detta finns inte på någon annan multifunktions displayen på marknaden. Genom att kunna erbjuda dessa seglings-specifika fördelar med en produkt som är så enkel och smidig att använda, har B&G tagit ett stort steg framåt till en helt ledande position tack vare maximal funktion, flexibilitet och högsta effektivitet till alla seglare, på alla nivåer”.

Info: www.bandg.se

Info: www.sportmanshipmarin.se

En levande skärgård där åretruntboende, sommargäster och besökare kan leva i harmoni med naturen. Där de åretruntboende i så stor utsträckning som möjligt kan få sin utkomst av det som skärgårdslivet erbjuder. En skärgård där kommunikationerna gör det möjligt att bo kvar för dem som redan är där – och gör det möjligt för andra att flytta från staden ut i skärgårdsmiljön.

Seminariet ”Vår Östgötaskärgård 2030” är tänkt att vara startskottet för det utvecklingsarbete som initierats av Skärgårdsrådet och skärgårdskommunerna Norrköping, Söderköping, Valdemarsvik och Västervik.

Seminariet, som genomförs på Söderköpings Brunn den 5 mars, vill ha svar på frågor som till exempel ”Hur vill vi att skärgården ska se ut 2030?” och ”Vad krävs för att vi ska nå dit?”

En av dem som deltar i seminariet och som kommer att dela med sig av sina erfarenheter är entreprenören Lina Johansson, som tillsammans med sin familj driver ett rederi, vandrarhem, restaurang, butik, cykel- och kajakuthyrning med mera på Hasselö.

– Vår verksamhet på Hasselö är helt beroende av goda kommunikationer mellan öarna och mellan skärgården och fastlandet, säger Lina Johansson. Visst, med vår egen båt kan vi transportera folk till och från Hasselö – men vi skulle hellre vilja fokusera all vår kraft på att utveckla verksamheten på själva ön. Skärgårdstrafiken borde vara en angelägenhet för samhället på samma sätt som busstrafiken på land.

Carl-Gustaf Hamilton är skärgårdssamordnare med placering i Valdemarsvik men med hela Östgötaskärgården som arbetsplats:

– Ett av syftena med seminariet i Söderköping är just att diskutera en gemensam målbild av hur vi vill ha vår framtida skärgård. Vill vi att skärgården ska leva – ja, då måste vi också vara beredda att satsa, inte minst på skärgårdstrafiken.

Det Nya Zeeländska företaget Icebreaker har till våren 2011 tagit fram en mjuk och snygg resekollektion, Superfine, med plagg i 100% merinoull för både dam och herr. En serie strykfria och lätta plagg som är perfekta att packa ner till sommarens storstadsresa eller varför inte till kommande hike i alperna?

Superfine – kollektionen spänner från lätta linnen, med och utan tryck, toppar, cardigans, lång- och kortärmad piké till hoodies, kortare kjolar och snyggt figursydda klänningar för dam. Herrkollektionen innehåller ett spektra av olika kort- och långärmade t-shirts med eller utan tryck, snygga skjortor och pikéer.

Färgerna går från svart och dov mullvad till piggare färger som cerise, klarrött, turkost och ärtgrönt. Hela kollektionen är perfekt att möta våren i och plaggen har alla egenskaper som gör Icebreaker så unikt; lätta, mjuka, snabbtorkande, håller värmen och andas.

Samtidigt är de luktresistenta, har ett högt UV-skydd och är miljövänligt nedbrytbara. Superfine finns i gramvikten 150 – 200 och tjockleken på plaggen passar vårens kommande ljumma dagar och svalare kvällar. Superfine är framtaget i ett tyg som inte noppar, som håller passformen och gör att du känner dig välklädd länge.

Alla plagg har fått en unik kod: BAACODE – som gör att du kan spåra plagget tillbaka till ursprunget. Du kan på så sätt följa plaggets miljövänliga framställning och djurvänliga behandling från Nya Zeeland till butik.

Info: www.icebreaker.com

Med SX-22 siktar norska Hydrolift rätt upp mot toppskiktet av multifunktionella sport- och fritidsbåtar. Detta är en helt ny riktining för det prisbelönta båtföretaget, som fortsätter att bygga båtar med starkt fokus på prestanda och effekt. Nya SX-22, som får svensk premiär på Allt för Sjön i Stockholm, är det första beviset på Hydrolifts stora satsning inför framtiden. Allt för Sjön öppnar på lördag för allmänheten.

Genom ett unikt användningsområde baserat på innovativa modullösningar kan kunderna anpassa sina SX-22 helt efter sitt eget användningsområde och sina egna behov. Sitt- och liggplatser är flexibla och kan döljas i båten när de inte används.

Med sin höga grad av valmöjligheter vad gäller interiör och layout blir SX-22 en lika funktionell sol- och badbåt för familien som en båt för sportfiskaren eller den ivriga dykentusiasten.

Samtidigt med Hydrolifts nya inriktning gennom SX-22 gör företaget inte avkall på sina erkänt mycket goda köregenskaper. SX-22 har ett tvåstegs effektivt V-format skrov som ger fina köregenskaper, säkerhet och låg bränsleförbrukning i alla fartområden.

SX-22 är försedd med en D-fender, som är en gjuten och genomfärgad fender i polyuretan som även kan eftermonteras på båten.

Tekniska specifikationer SX-22
Längd: 6,68 m
Bredd: 2,30 m
Motor: Mercury Verado
Motorstyrka: 115-225 hk

Bilderna visar SX-22 och C-27.

Tekniska specifikationer C-27
Längd): 8,75 m
Bredd): 2,55 m
Skrov: 24 grader tvåstegs skrov
Djupgående: 0,90 m
Vikt: från 2 300 kg
Motor utombordare: 320-725 hk
Motor diesel singel: 370 hk
Motor diesel dubbelmontage: 2 x 265 hk
Personer: 6
Kojer: 2+2
Bränsle: 415 liter
Max fart: 50+ knop

Info: www.norskdesign.no/nominert/hydrolift-sx-22-article17896-621.html

Europeiska fiskefartyg kastar varje år enorma mängder fångst över bord. Exakt hur mycket vet ingen, men i vissa fall – t.ex. vid bottentrålning – händer det att upp till 90% av fångsten helt sonika dumpas. Samtidigt har överfisket gjort att 70 procent av de kommersiella fiskbestånden i Europa är överfiskade, kollapsade eller under återhämtning.

Idag träffas EU:s fiskeriministrar och Europeiska kommissionen för att diskutera ett konkret förslag om hur ett förbud mot det absurda slöseriet med havets allt mer utsatta fiskbestånd kan införas.

– Att dumpa sådana oerhörda mängder fisk innebär ett skandalöst slöseri med mat, havets utsatta resurser och potentiella inkomster. Europas gemensamma fiskeripolitik har hittills fullständigt misslyckat att stoppa utkasten, trots snart ett decennium av diskussioner, säger Jan Isakson, ansvarig för havsfrågor på Greenpeace.

Under fiskeministrarnas sammankomst idag är pressen stor att inte misslyckas. FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation, FAO, konstaterade i början av februari att EU är sämst i klassen när det gäller förvaltning av haven. Dessutom har över 650 000 EU-medborgare på kort tid skrivit under ett upprop där de kräver ett förbud, inom ramen för den pågående reformen av EU:s gemensamma fiskeripolitik.

– Att ett förbud mot utkast äntligen börjar ta form kommer inte en sekund för tidigt, men det får inte ersätta andra åtgärder för att förbättra havsmiljön. Det finns ett stort behov av marina reservat stängda för fiske, en minskning av mängden stora fiskebåtar och mindre överfiske om vi vill rädda våra hav,säger Jan Isakson.

– Ett utkastförbud allena råder inte bot på grundproblemet – att det fiskas mycket mer än vad våra hav tål. Samtidigt är mycket av det som fångas är oönskad bifångst som fåglar, sköldpaddor och marina däggdjur, och de måste naturligtvis även i framtiden släppas tillbaka om de har en chans att överleva.

Det finns fyra huvudskäl till att fisk och skaldjur dumpas överbord:
* Yrkesfiskaren saknar kvoter
* Det finns liten eller ingen marknad för fisken
* Fisken får inte tas i land, antingen för att den är för liten eller tillhör en art som inte får fångas
* Vinstmaximering. Genom att kasta den del av fångsten som beräknas ge minst vinst och fyller fiskarna sin kvot med fisk som ger högre pris.

Kustbevakningen har nu tagit upp mellan 60 och 70 liter olja ur havet efter fartyget Godafoss. Miljöskyddsfartyget KBV 051 har, med hjälp av kustbevakningsflyget, dirigerats till det område utanför Göteborg där oljan varit som mest koncentrerad.

Den olja som upptäckts och den som finns kvar på havsytan bedöms inte vara saneringsbar. Risken för landpåslag längs bohuskusten är därför relativt låg.

Under natten kommer ytterligare flygningar, för att säkerställa att det inte finns mer olja att ta hand om, att genomföras längs kusten.

Norska saneringsfartyget Oljevern 01 har rekvirerats och finns nu i beredskap i Strömstad om mer olja skulle påträffas där. KBV 051, som tagit upp olja ur vattnet under dagen, finns i Göteborgsområdet i väntan på rapporter från flyget.

Som en extra säkerhetsåtgärd har länsor och annan oljeskyddsutrutsning flyttats från Strömstad ut till Koster.

Kustbevakningen har använt sig av Sjöräddningssällskapet, SSRS, under operationen och samarbetet har fungerat mycket bra. SSRS har bland annat hjälpt till med att flytta utrustning till Koster och förberett för att kunna bogsera ett så kallat försvep framför KBV 051. Försvep samlar in olja över en större yta framför miljöskyddsfartyget och används för en mer effektiv upptagning.

En förundersökning, för att kunna lagföra den eller de som ansvarar för utsläppet inom svenskt ansvarsområde, är inledd.

Godafoss har nu lämnat svenskt vatten på sin väg till Odense i Danmark.

Bilderna: KBV 051 tar upp olja. Foto: Kustbevakningen.

Marknaden för AIS-mottagare för fritidsbåtar blir allt större med fler bra produkter. Icom MA-500TR är en kompakt, fristående och vattentät klass B AIS-transponder som aktivt informerar andra fartyg om din exakta position.

MA-500TR är bestyckad med en ”dual channel”-mottagare som låter användaren ta emot AIS-information (både klass A och klass B AIS-signaler) på två kanaler samtidigt. Information om t ex. fartygets namn, MMSI-nummer, rikting mm visas sedan i realtid på den stora, lättlästa och bakgrundsbelysta displayen.

Den kompakta storleken hos MA-500TR gör att den exempelvis kan vara installerad i styrhytten, sittbrunnen eller på en plats nära navigationsbordet. MA-500TR har stora, bakgrundsbelysta knappar som gör den enkelt att hantera även under tuffa förhållanden.

MA-500TR kan integreras med Icom ICM505/IC-M603 (kräver mjukvaruupgradering) vilket ger dig möjlighet att omedelbart sända enskilda DSC-anrop till ett specifikt fartyg utan att manuellt knappa in MMSI-numret. Mycket användbart i en stressig nödsituation. Den utgående AIS-datan använder standardformatet NMEA 0183 och är kompatibelt för anslutning till de flesta radar, kartplotters eller navigationssystem.

MA-500TR har ett flertal kollisionshanteringsfunktioner. Den beräknar och identifierar eventuella kollisionsrisker och ett larm varnar i god tid om fara skulle vara framme.

Icoms nya AIS-transponder kommer att visas på mässan Allt För Sjön i Stockholm den 5-13 mars 2011. Du hittar oss i monter C14:21.

Info: www.srsab.se

Den här galna filmen hittade vi på Watskis nyhetsbrev. Det är en bil som drivs med Torqeedo marina elmotorer. Bilen körs inte bara på vattnet utan även under ytan, där föraren glider omkring ljudlöst bland fiskar och sjögräs.

Klippet är ett av flera på hemsidan.

Info: http://www.watski.se/Watski-world/Crazy-klipp-fran-youtube/

På Båtmässan Allt För Sjön 5-13 mars 2011 lanseras Impera 30 – en ny svensk öppen aluminiumbåt. Handbyggd, 30 fot och med stegbotten. Med dubbla Evinrude E-Tech 300 är topphastigheten +60 knop. Allt började med konstruktören Jens Larssons knäckta plastracer i båttävling i Siljan och en vision om att bygga den ultimata skärgårdsbåten.

1994 bröt Jens Larsson en tävling i Siljan after att hans plastracer gått av på mitten. Då föddes tanken på en hållbar, sjöduglig båt som ändå är riktigt snabb. Sedan dess har Jens byggt flera aluminiumbåtar och framgångsrikt tävlat med några.

Den nya båten – Impera 30 – har testats under hela 2010 och resultatet talar för sig självt. Riktigt bra sjöegenskaper, bra bärighet och hög lastförmåga även i fören samt goda värden för bränsleförbrukning. Sammantaget en snabb och sjöduglig båt med många användningsområden.

Hemligheten – stegbotten
En viktig detalj som möjliggör sjöegenskaperna och hastigheten är främst skrovets stegbotten. Ett direkt arv från tävlingsvärlden. Båten är den enda aluminiumbåten på marknaden med stegbotten.

Impera 30 premiärvisas på båtmässan Allt för Sjön 2011. Enligt konstruktör Jens Larsson, och ägaren Johan Lager som testkört prototyp-båten i ca 100 timmar, passar de något lättare tvåtaktarna från Evinrude bra för båten. Tack vare båtens bärighet i aktern kan även andra betydligt tyngre motorer monteras.

Info: www.winguide.se

Kommentarer

David Carlsson 19:56:57 2014-05-24

Jag är intresserad av denna båt. Går den att köpa. Ring mig om nu hör något 08-518 018 32
MVH
David Carlsson

Båtakademin är ett nytt utbildningscentrum för dig som vill skaffa dig kunskaper för ett tryggare och säkrare båtliv. Båtakademin leds av Kent Lindberg, välkänd auktoritet och en av Sveriges mest uppskattade pedagoger inom navigation och sjöutbildningar. Över 4 000 svenskar har redan gått någon av hans kurser.

– Vårt signum är att alltid mixa teori och praktik i våra kurser. Vi tror helt enkelt att man lär dig bättre på det viset och så skapar vi grunden för ett säkert och tryggt sjöliv för de som deltar i våra kurser, säger Kent Lindberg.

Båtakademin har ett brett kursutbud som passar både nybörjaren och den som behöver yrkeskompetens. Bland våra kurser märks Förarintyg/båtkörkort, Kustskepparintyg och Fartygsbefäl klass VIII.

Träffa Kent Lindberg och Båtakademins andra experter i deras monter AG:24B på mässan “Allt för Sjön” (5-13 mars 2011).

Den nya invertern från CMP, INT-2000 finns för 12 eller 24 volt inspänning, och levererar 2000W kontinuerligt och 4000W Peak med äkta sinusvåg.

Invertrar från CMP, som sedan en tid ingår som varumärke i KGK:s sortiment, gör det enklare att använda samma apparater i båten, husvagnen eller lastbilen som i hemmet, trots att där normalt saknas 230 volt.

– Invertrarna från CMP levererar inte bara hög kvalitet och prestanda utan är även mycket prisvärda. Samtliga invertrar är godkända enligt CE/LVD, enligt EN 60950, säger Jens Holmström, produktspecialist inom KGK.

Sortimentet består av två familjer, WHS-serien med modifierad sinusvåg och mjukstartsfunktion och INT-serien med äkta sinusvåg. Samtliga modeller från 300W och uppåt har en ingång för fjärrstyrning av invertern via ett tillbehör, en remote. Samtliga modeller är försedda med integrerade skruvfästen för ett enkelt och säkert montage.

Info: www.kgk.se