Nyheter

Den anrika långseglarklubben Cruising Club of America (CCA) har utsett Årets Seglare 2010 under sin sedvanliga årshögtid, som hölls 4 mars hos New York Yacht Club in Manhattan. Idel män utsågs och fick priser. Det kvinnliga inslaget stod klubbens ordförande, Commodore Sheila McCurdy, för.

Den amerikanska långseglarklubben utser Årets Seglare i flera kategorier.

Namn till bilderna:
Största bilden och översta bilden nedan:
Blue Water Medal (fr. v.): Alexander Whitworth (Sydney, Australien) mottar 2010 Blue Water Medal från Sheila McCurdy och jruyns ordförande, Bob Drew, Whitworth fick Blue Water Medal för sin storcirkelnavigering jorden runt via Nordvästpassagen väst till öst.

Mittersta bilden nedan:
Far Horizons Award fr. v.): William E. Cook fick 2010 får Horizons Award av Sheila McCurdy och juryns ordförande, Bob Drew. Cook mottog Far Horizons Award för en serie uppmärksammade seglatser till nordliga vatten, inklusive en segling till Grönland och Baffin Island i Kanada.

Nedersta bilden nedan:
Rod Stephens Trophy (fr. v.): Alessandro Di Benedetto får Rod Stephens Trophy av Sheila McCurdy. Italienska Di Benedetto fick Rod Stephens Trophy för sina insatser med att rigga. Särskilt gäller detta en 6,5 m enskrovsbåt som han använde vid en ensamsegling runt Kap Horn, när han storcirkelnavigerade jorden runt.

Foto: Dan Nerney/ Cruising Club of America.

Till sjöss har det hittills varit helt andra förhållanden när det gäller datakommunikation än på land. Datahastigheter på 150–280 kbps med nedladdningspriser på 10–15 USD/MB har räknats som utmärkt. KVH lanserar nu en VSAT med avsevärt högre datahastighet som dessutom kostar mindre än 1/10 att använda jämfört med exempelvis Inmarsat.

Antennen är bara 37 cm och väger enbart 11 kg – möjlig att installera på båtar från 30 fot och uppåt. Hög samtalskvalité och datahastighet som hemma, nedladdning 2 Mbps, upplandning 128 Kbps. Exempelvis är minutkostnaden för telefonsamtal $ 0.49 worldwide och kostnaden för data är $ 0.99/MB, dvs under SEK 6:25/MB. Produkten har täckning i större delen av världen, se täckningskarta.

Det är enkelt att installera utrustningen som består av antenn, kontrollenhet, modem, 8-ports Ethernet switch och analog telefonadapter. Det enda som tillkommer är antennkabel där längden varierar med typ av båt.

Produkten visas i Europa på Digital Ship i Hamburg 9-10 mars 2011. Leveranser beräknas påbörjas andra kvartalet 2011 så snart produkten fått licens. Listpris för komplett utrustning, antenn och inomhusenhet/modem, cirka 107 000 kr.

Info: www.cordland.se

Volvo Ocean Race organisation anordnar inför starten i Alicante The Legends Regatta. Samtliga båtar som deltagit i Whitbread Round The World Race och Volvo Ocean Race inbjuds att delta. Den idag svenskägda båten Rothmans är en av de tävlande deltagarna vid VOR Legends Regatta, och kommer ha stora delar av originalbesättningen som vid Whitbread Round the World Race.

“Rothmans med besättning gjorde starkt intryck i 1989-90 års Whitbread Round the World Race, med teamets glamorösa image och den oklanderligt preparerade båten, men även tack vare deras laddade, hundraprocentiga ge-aldrig-upp-engagemang för oceansegling. Samtliga som är involverade i Volvo Ocean Race Legends gläder sig åt att båten kommer vara en av showens stjärnor i Alicante i november, och vi ser fram emot att beskåda henne i förstklassig kappsegling mot sina forna konkurrenter ännu en gång.” säger Howard Gibbons, Projektledare för Legends Regatta på Volvo Ocean Race.

Rothmans byggdes för att vinna en av de hårdaste jordenrunt kappseglingarna Whitbread Round the World Race 1989-90. Hon slutade tävlingen efter omkring 33000 sjömil på fjärde plats totalt efter 131 dygn, 4 timmar, 54 minuter och 23 sekunder.

Sedan Whitbread avslutades, såldes Rothmans till Sverige och vidare 1993 till Stockholm, där hon har seglat under namnen Very Bright och Europolitan. Under dessa namn har hon deltagit i många race runt den svenska kusten som Gotland Runt, Öland Runt, Nynäs Bigboat Cup m.fl.

Whyshore Yachting & Marketing är projektansvariga för Rothmans. Whyshore är ett företag inom sportsmarketing för kommersiella projekt med sponsring, partnerstrukturering och sportfrämjande event som specialiserar sig på global och regional nivå. Med trettio års erfarenhet har Whyshore deltagit i projekt som omfattar tävlingarna Whitbread/Volvo Ocean race, Jules Verne Trophy, Nokia Oops Cup och försök i att slå rekord för flerskrovsbåtar världen runt.

Tidningen Praktiskt Båtägande avslöjar stora fel i de digitala sjökorten. Om du navigerar efter kartplottern riskerar du hamna långt upp på land. En strandlinje på en ö kan ligga hela 100 meter fel jämfört med verkligheten. Och en holme eller ett grund kan saknas.

När Göran Johansson för några år sedan seglade vid Harstena i Sankt Annas skärgård upptäckte han på Navionics digitala sjökortsversion från år 2007 öar och holmar som inte fanns i verkligheten.

– I och med att jag känner till det geografiska området väl blev jag chockerad över den missvisande informationen som det digitala sjökortet visade. Hemma gjorde jag en noggrannare undersökning i datorn, säger han.

Görans företag Solteknik återförsäljer marinelektronik, bland annat Navionics och pc-kartprogrammet Fugawi Marine ENC. I Fugawi började Göran föra in flygfoton från Google Earth över Navionics sjökortsbild i Harstena för att mer exakt se hur mycket fel Navionics digitala sjökort visade.

– Förutom att det i det digitala sjökortet var holmar som inte fanns eller öar istället för uddar, låg kustlinjen ofta fel. Kustlinjen vid Harstena by ligger 50 till 100 meter fel jämfört med flygbilden, säger Göran Johansson.

Även kartprogrammet Bluechart har i vissa fall brister enligt Praktiskt Båtägandes granskning.

Hans Engberg, kartingenjör på Sjöfartsverket, menar att det finns flera orsaker till fel i de digitaliserade sjökortsutgåvorna:

– I princip har alla tillverkare av digitala sjökort köpt data från oss eller köpt rätten att digitalisera våra papperssjökort. Redan för 20 år sedan började Sjöfartsverket digitalisera sjökorten och vi skapade därigenom vår sjökortsdatabas. Databasen hålls kontinuerligt uppdaterad sedan dess. Men det är inte säkert att tillverkare av digitala sjökort uppdaterat med alla rättelser som vi på Sjöfartsverkets löpande gör enligt Ufs, alltifrån sjömärken till ny kartografi, säger Hans Engberg.

I det aktuella numret av Praktiskt Båtägande listas flera konkreta exempel och tidningen råder den enskilde båtägaren att uppdatera sina digitala sjökort regelbundet för att få så bra underlag som möjligt i kartplottern när de ger sig ut på sjön.

Info: www.praktisktbatagande.se

Nu säljs det allt fler fritidsbåtar igen. Efter några år av trög försäljning i båtbranschen är det nu full fart framåt. Omkring 10 procent upp spår man från Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, att försäljningen ska öka i år. Efter de tre första dagarna på Nordens största båtmässa, Allt för sjön på Stockholmsmässan, bekräftas de positiva tongångarna.

– Jag tror att det är många som förverkligar sina sommardrömmar här just nu för det hörs från väldigt många utställare att de säljer båtar på mässan som aldrig förr. En lång och kall vinter kan nog spä på längtan efter sommardrömmen och naturligtvis spelar det positiva ekonomiska klimatet oss i händerna, säger Thomas Sandberg, projektledare på Allt för sjön.

En undersökning från Transportstyrelsen hösten 2010 visar att intresset för båtar är fortsatt starkt. Antalet fritidsbåtar i Sverige har ökat från 2004 till 2010 med 23 procent till 881 000 båtar. Antalet vuxna människor som utövar båtliv har ökat med 38 procent till 2,5 miljoner och antalet övernattningar(bäddnätter) ökade med 30 procent till 5,7 miljoner under samma period.

En av de båtföretagare i Sverige som skriver under på en islossning i branschen är Bernt Lindquist på Bavaria Fabola Sverige.

– Aldrig tidigare har vi avslutat så många affärer som under de två inledande dagarna.

På den första officiella öppningsdagen sålde vi tio båtar. Med mina över 20 år på mässan har jag aldrig upplevt en så stark inledning på en mässa, säger Bernt.

Björn Sandhaag, på Marindepån i Stockholm, ser också att mässan har börjat mycket bra.

– Det är ett jättestort intresse. I lördags sålde vi klart över förväntan. Vi kan också se en tydlig ökning i intresset för dagturbåtar. De väcker störst intresse. Korta turer över en dag eller två med en övernattning verkar vara det som gäller för dagens nya båtköpare, säger Björn.

– Nej, vi har inte varit med om maken tidigare. Det här blir den genom tiderna bästa mässan för oss. Vi säljer sjökläder, båtskor och sjömode. Speciellt sjömodekläder går som smör i solsken, säger Bengt Nejdebring på Sea Avenue.

Mats Eriksson som är VD på Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, ser att ökningen slår igenom på alla delar inom båtlivet.

– Antalet utövare växer dessutom och en bedömning är att branschen i år, liksom förra året, kommer att öka med ungefär 10 procent, säger Mats.

Info: www.alltforsjon.se

Info: www.sweboat.se

Foto: Gustav Kaiser.

Nu finns det en bra video från årets Allt för Sjön i Stockholm. I filmen visas bland annat en del nyheter som presenterades på presskonferensen. Där finns också en intervju med Ocke Mannerfelt, som har designat Daytripper (MiljöBästa segelbåt 2011) och Ruptech 32, som båda visas på båtmässan.

Videon visar även prisutdelningen för Tummen Upp, det pris som tidningen Båtliv delar ut varje år i samarbete med International Färg AB. Årets stipendiat, Herbert Nilsson, tog emot sitt pris och en check på 15 000 kr under en ceremoni 4 mars.

Info: http://vimeo.com/20783740

Kommentarer

LEYAR Yachting and Radio 18:34:57 2011-03-08

Trevlig video för oss som inte var där!

För Bavaria Fabola Sverige har inledningen av Stockholms internationella Båtmässa (Allt för Sjön) varit rekordartad. – Aldrig tidigare har vi avslutat så många affärer på de två inledande dagarna, säger Marcus Lindquist på Bavaria Sverige.

Redan på press och förhandsvisningen sålde företaget två Greenline 33 Hybrid. På den första officiella öppningsdagen sålde de tre Bavaria Sport 28, en 34 Sport och fyra Campus 7.4.

– Efter två dagar har vi alltså sålt tio båtar. Bavaria Cruiser Sail Away, en ”nyckelfärdig” båt, är en fortsatt succé där vi tagit in nio bokningar de senaste två veckorna. Efter över 20 år på mässan har vi aldrig upplevt en så stark inledning på mässan, säger Marcus Lindquist.

Bilden föreställer nya Fabola Campus 7.4 på Allt för Sjön.

Info: www.bavariasverige.se

I förra veckan presenterade Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, en undersökning som visade att fler än hälften av landets kommuner saknar uppsatta mål för att förebygga drunkningsolyckor.

Resultatet är oroväckande eftersom mycket av säkerhetsarbetet bara kan göras i kommunerna. Det är kommunerna som kan skapa säkra vattenmiljöer och det är kommunen som genom skolan har ansvar för barnens simkunnighet.

Sedan den 1 januari 2004 finns en lag som ger kommunerna stöd i sitt förebyggande säkerhetsarbete, Lagen om skydd mot olyckor. Enligt lagen ska alla kommuner ha ett handlingsprogram för förebyggande verksamhet. I programmet ska anges målet för kommunens verksamhet samt de risker för olyckor som finns i kommunen och som kan leda till räddningsinsatser. I programmet ska också anges hur kommunens förebyggande verksamhet är ordnad och hur den planeras.

Fler än hälften av landets kommuner har enligt undersökningen alltså inga mål mot drunkningsolyckor. Anledningarna är enligt undersökningen bl. a brist på tydlig organisation i kommunerna, brist på kunskap bland personalen och brist på informationsmaterial.

Svenska livräddningssällskapet, SLS, har kunskap och kan hjälpa kommunerna bli säkrare. Sedan 2007 driver SLS en verksamhet som heter En vattensäker kommun. Som ett led i detta arbete har SLS tagit fram sex kriterier eller delmoment som var för sig och tillsammans innebär ökad vattenkunskap och därmed ökad vattensäkerhet.

Vi erbjuder kommunerna hjälp och stöd för att de ska kunna öka vattensäkerheten och därmed öka möjligheterna för att alla att kunna vistas tryggt vid Sveriges drygt 96 000 insjöar och långa kust.

Svenska Livräddningssällskapets sex kriterier för En vattensäker kommun är i korthet:

– Följ lagen om skydd mot olyckor
– Följ skolans läroplan
– Öka simkunnigheten bland äldre
– Se till att alla anställda i baden har nödvändig utbildning
– Lämna information om risker
– Upprätta säkerhetsdepåer

Länk till de kompletta kriterierna för En vattensäker kommun: www.svenskalivraddningssallskapet.se/vattenkunskap/kommuner/sex_kriterier_for_en_vattensaker_kommun.aspx

Dne nya promillegränsen på sjön väcker fortfarande het debatt. I söndagens nummer av Dagens Nyheter skriver de båda juridikprofessorerna Hugo Tiberg och Mats Edenius att ”Nya regeln om sjöfylleri förnedrande för båtförare”.

Debatten om den nya gränsen på 0,2 promille, som infördes förra sommaren, har varit intensiv både före och efter lagens införande.

En av de främsta invändningarna är de gränser som finns i lagen avseende vilka båtförare som regeln gäller för. Många båtar är undantagna på grund av båtarnas storlek och fart.

“Lagändringen är inte sakligt motiverad och underbyggd utan speglar politikers klåfingrighet på ett område de knappast känner till. Den nya lagen förnedrar ansvarstagande båtförare”, skriver professorerna i DN-artikeln.

Läs artikeln i sin helhet här: http://www.dn.se/debatt/nya-regeln-om-sjofylleri-fornedrande-for-batforare

Kommentarer

Sneseglaren 10:55:45 2011-03-07

Ta bort lagen. Återgå till tidigare 1 promille och behåll rätten att stoppa båtar för alkokontroll

Ola Ljungberg 12:15:42 2011-03-13

Följ debatten m.m på www.alltom02promillepasjon.se

H.Torstensson 12:49:48 2011-03-13

En riktig fåntratts sida som drivs av Sverige demokraten Ljungberg. Med skrämselpropaganda typ "staten betraktar dig som en fylla bara för du tar ett glas vin". "Det är förnedrande att blåsa". "Du är kriminell då du tar ett glas öl".Som sagt, en sida för folk som börjar grina om de inte får vara fulla och köra båt samtidigt.

Ola Ljungberg 22:56:02 2011-03-13

H.Torstenssson. Du måste vara en sann politiker som kommer med påståenden som saknar grund och stöd.
"fylla" är som bekant enligt lagen åsatt till 0,2-promille, dvs ett glas vin.
Det betyder att alla som dricker ett glas vin är fyllerister.
Kriminell blir man även, om man ens tar tag i förtöjningsgodset med ett glas vin innanför västen utan att ens ha motorn igång.
Samma gäller för dem på båten som utför sjösäkerhetsmässiga uppgifter, de bötfälls de med.
Du ser inte detta i ett helikopterperspektiv, inser inte till fullo att med godtycklig populistisk lagstiftning som enda grund oavsett vad det gäller, sätter demokratin ur spel.
Jag kan bekr att jag röstade på SD, av en enda orsak, missnöjesröstning.
Jag kunde röstat blank, men när Statsministern sade att kommer SD in i Riksdagen så blir det kaos.
Jag ville returnera det kaos han ställt till med för oss ansvarstagande båtfolk, inte av ideologiska skäl, och det var jag inte ensam om som missnöjesröstade.
På Palmes var IB en skandal, de borgerliga införde IPRED.
det finns inget parti alls som värnar om demokratin.
OM SD värnar om demokratin återstår att se, hitills har jag inte ens märkt av SD i Riksdagen, men nästa gång jag röstar så är det sannolikt på Liberaldemokraterna, om det är viktigt med vilken politisk åsikt jag har när jag angriper politiker som med lögner skapar lagar vars syfte är endast är att nykriminilasera.
Så länge jag kan rösta på ett parti som
A: värnar om demokratin,
B: ställer till det för denna anti-demokratiska regeringen så röstar jag på det partiet, oavsett övrig innehåll.

Om inte alla artiklar, ink Båtlivs som sablat ned denna promilelag säger Dig ett uns att något är snett, så är Grönköpings veckoblad ett bra alternativ.

H.Torstensson 08:42:39 2011-03-14

Men man får ju inte 0.2 promille i blodet av ett glas vin och man blir ju inte fälld för sjöfylleri om man tar i en tamp. Varför ska alla motståndare till lagen överdriva så förbannat. Debatten blir ju bara löjlig. Och vad är det för kaos du och andra "ansvarstagande båtfolk" lever i bara för du inte kan vara på en båt då du druckit alkohol? Abstines eller?
Men fortsätt gärna i samma stil. Det gynnar oss som är för lagen. Tack på förhand.

Olof Malmlöf 15:46:00 2011-03-15

Håller med Sjörättsprofessorn Hugo Tiberg att det är närmast kränkande att införa 0.2 promille. Beslutet saknar totalt saklig grund, behövs inte och gör det bara besvärligt för båtfolket. Dessutom har man ju ett "fyllefrälse" där ett stort antal "kaptener" till båtar under 10 meter som gör under 15 knop kan dricka ordentligt! Vad är logiken? Att jämföra med bil är därtill helt irrelevant.

Eddie 14:31:29 2011-03-18

Torstensson, läs domen i Uddevalla Tingsrätt den 14 september. Båtägaren dömdes för sjöfylla efter att ha druckit 1.5 glas vin och tagit bort tampen men inte kört iväg med båten…verkligheten överträffar dikten.

H.Torstensson 18:35:06 2011-03-18

Vad är det som säger att personen bar druckit 1.5 glas vin? Det är mycket vanligt att folk som åkt fast för rattfylleri hävdar att de "bara" druckit mycket små mängder alkohol. Dessa uppgifter brukar ofta vara oförenliga med den mängd alkohol man haft i blodet vid tillfället.Det finns vetenskapliga uppgifter om hur mycket en människa förbränner beroende på kroppsvikt. Läs dessa så förstår ni att den mängd vissa rattfyllor uppger inte kan stämma.Jag vill minnas att Stig malm t.ex hävdade att han druckit lite på kvällen men ända hade ganska hög promillehalt då han togs för rattfylleri långt senare dagen efter.han hävdade att han trodde han var nykter men om man räknat bakåt hur mycket han hade i blodet då han togs så hade man kunnat räkna ut hur mycket hade druckit. Jag har inte läst domen från Uddevalla men jag vet att domstolar inte bryr sig om vad en person uppgett att han har konsumerat utan man konstatera enbart vad det aktuella värdet är.
Självklart kan man bli straffad för sjöfylleri om man man gjort allt som krävs av förberedelser för att åka iväg med båten men att polisen stoppar den då man just skall åka iväg. Precis som ett rattfylla som lagt i växeln,släppt handbromsen och det enda som stoppar honom är att polisen kommer. DET är skillnaden mot att som Ljungberg skriver:Man blir kriminell om man tar i en tamp med ett glas vin innanför västen. Man måste ju se till SYFTET. Om jag är skitfull och hjälper min helnyktre båtförare att förtöja båten så är ju inte det sjöfylleri jag begår. Det är ju den som kör och som är berusad som begår fel och som lagstiftarn vill komma åt.

Gustaf 20:32:34 2011-03-22

Vad lagstiftaren vill komma åt med pilsnerlagen är en fullkomlig gåta..

Ola 17:12:47 2011-04-02

" inte det sjöfylleri jag begår. Det är ju den som kör och som är berusad som begår fel och som lagstiftarn vill komma åt."
H.Torstensson. Ännu ett påstående som som saknar grund.
"de som utför sjösäkerhetsmässiga uppgifter" måsta vara spik nyktra, dvs de som KBV, Skärgårdens lapplisor, anser, godtyckligt, utför sjörsäkerhetsmässiga uppgifter bötfälls om de så bara lägger ut waypoints. Sedan är detta ett båtforum du babbalar om bilar, Stg Malm..bla..bla..

H.Torstensson 09:26:54 2011-04-06

Min kommentar om Stig Malm var bara ett exempel på att det folk säger att de druckit då de åkt fast för sjöfylla eller rattfylla ofta är rent bullshit.Eftersom det är likartad lagstiftning tog jag det som ett exempel. Kanske blev för svårt för dig.
En enkel tumregel man kan ha är att man förbränner ungefär en starköl i timmen. Alltså, om du drar i dig 8 starköl och sluta dricka 24.00 kan du köra igen 08.00 på morgonen. Jag tycker det är ganska ok.
Ett annat lite missförstånd: man behöver inte vara "spik nykter" som du påstår. Man får ha 0.2 promille.

Olof Malmlöf 15:36:28 2011-04-06

Spelar ju ingen roll "vad man säger". Vad de flesta är överens om är att analogin med bilkörning är irrelevant och att 0.2 promille – därtill inte konsekvent genomförd – är för lågt. Vi hade en tillräckligt bra lagstiftning med 1 promille och det enda som behövdes var att uttöka lagstiftningen så Polis och Kustbevakning kan stoppa misstänkta. De som super struntar i promille, restriktionen blir bara en onödig och ej UNDERBYGGD börda.

Garmin ingår en strategisk allians med svenska Volvo Penta. Alliansen kommer, enligt företagen, att dra stora fördelar av företagens expertis inom navigation respektive drivsystem då man tillsammans kommer ta fram innovativ marin instrumentering och kommunikationsutrustning.

”Garmin och Volvo Penta har redan en etablerad historia av framgångsrikt samarbete som inleddes med introduktionen av vår GHP 10V autopilot, specifikt framtagen för Volvo IPS drev”, säger Cliff Pemble, president och COO på Garmin Ltd. ”Denna allians bygger på denna framgång och vidare ta till sig kunders krav på mer heltäckande lösningar av integrerade system. Det är en ära att arbeta tillsammans med Volvo Penta och vi ser fram emot att erbjuda marknaden en ny nivå av förstklassiga integrationer av multifunktionsdisplayer.”

”Den strategiska alliansen mellan Volvo Penta och Garmin kommer ge våra gemensamma kunder tillgång till den bästa teknologin för kommunikation samt ett komplett program av multifunktionsinstrument som väsentligt kommer stärka vår världsledande position när det kommer till integrerade drivsystem för båtar”, säger Göran Gummeson, VD på Volvo Penta.

Då båtindustrin alltmer efterfrågar integrerade systemlösningar för hela båten, inklusive drivsystem, kommer denna nya allians skapa unika möjligheter för att möta och överträffa denna efterfrågan. Då Volvo Penta knyter samman motorer och transmission med instrument, reglage och tillbehör i den elektroniska plattformen EVC, Electronic Vessel Control, kan de nu dra nytta av Garmins innovativa lösningar för instrumentering, navigation och kommunikation för att leverera den ultimata cruisingkänslan på vattnet.

Båtbyggare, återförsäljare och slutanvändare kommer alla dra nytta av de viktiga fördelarna som denna allians bär med sig. Att ha ett ”allt-i-ett” system ger varven en smidig lösning med en förenklad installationsprocess. För återförsäljare och slutanvändare, kommer nyckelfärdiga lösningar skapas tack vare denna allians. Detta kommer förbättra körupplevelsen, göra båtlivet enklare och bekvämare med starkt fokus på komfort och användarvänlighet.

Sedan starten 1989 har Garmin levererat mer än 75 miljoner GPS relaterade enheter, långt fler än någon annan producent av navigationsutrustning. Garmins bredd på GPS marknaden är oöverträffad idag. Genom utveckling av innovativa produkter har Garmin tagit en ledande roll på alla marknader man är på idag, som fordon, flyg, marin, fitness, outdoor, tracking och trådlösa applikationer.

Garmin-Volvo Penta alliansen presenterades på Miami Boat Show i februari 2011.

Info: www.garmin.com

Info: www.volvopenta.com

Tyska Minox GmbH i Wetzlar lanserar en ny marin kikare med inbyggd digital kompass och barometer. Minox GmbH, mest känt som tillverkare av de legendariska spionkamerorna, är idag en av de ledande företagen på optiska produkter.

Nu lanseras nya Minox BN 7×50 DC, en marin kikare med ett antal innovativa funktioner.

BN 7×50 DC – tekniska data

– 7x förstoring
– 50 mm frontlins
– Vattentät till 3 m
– Greppvänlig med antislip-yta
– Fix fokus från 20 meter till oändligt
– Digital kompass
– Digital barometer, med “vädertendens” de senaste 16 timmarna
– Stoppur

Minox BN 7×50 DC tar därmed plats i Minox sortiment Nautic Line, bredvid BN 7×50 C och MD 8×42 C.

Beräknat pris för Minox BN 7×50 DC är 4 400 kr.

Riksdagsmän, landshövding, ledande kommunpolitiker, kommunala tjänstemän och ett stort antal skärgårdsboende, drygt 100 personer – alla hade de samlats på Söderköpings Brunn i lördags. Syftet var att diskutera frågan om hur Östgötaskärgården ska se ut 2030 – och hur vägen dit kan te sig. Målet är att få fram en gemensam strategi för skärgårdsutvecklingen.

Arrangören, Skärgårdsrådet Östergötland, hade hoppats på fullt hus på Söderköpings Brunn denna lördag – och så blev det också. I rådet ingår de tre Östgötakommunerna Valdemarsvik, Söderköping och Norrköping – och numera också Västerviks kommun på andra sidan Smålandsgränsen. Kommunförbundet Östsam är också en del av Skärgårdsrådet.

Estradören och journalisten Ulf Holmertz inledde med en alldeles egen vision om hur skärgården ska kunna gestalta sig 20 år framåt i tiden. I hans vision för februari 2032 fanns allt från snabbfärjor, spårbunden trafik på E22 och en breddad Göta Kanal till snabbubåtar som förbinder Östgötakusten med Baltikum…

Ulf Holmertz presentation följdes av en mera jordnära/vattennära presentation av två av de entreprenörer som redan idag gjort avtryck i skärgården: Hasse Johansson som bedriver verksamhet på Gräsmarö och Lina Johansson som tillsammans med sin familj skapat ett litet imperium på Hasselö i Tjusts skärgård.

Gemensamt för de båda entreprenörerna är synen på de hinder och möjligheter som idag styr livet i skärgården. Allt ifrån mer eller mindre omöjliga direktiv från myndigheterna till behovet av skolor och annan kommunal service. Och så förstås det som alla verkar överens om som en grundläggande förutsättning för skärgårdens överlevnad och utveckling: fungerande kommunikationer.

De följande grupparbetena diskuterade frågor som hur boendet i skärgården kan utvecklas, möjligheterna för skärgårdsborna att försörja sig, natur & kultur, turism, postgång, livsmedel, drivmedel, IT… Listan kan göras lång.

Eva Andersson, kommunalråd i Norrköping, avslutade med en förhoppning att seminariet gett ytterligare underlag för den gemensamma målbild, den strategi som behövs för det fortsatta utvecklingsarbetet. Och hon poängterade också vikten av prioritering – allt kan inte genomföras, åtminstone inte samtidigt!

Nu säljs en riktigt klassisk segelyacht till vad som kan kallas reapris. Det är Herreshoffskonaren VixenII (före detta Jessica) som säljs med ett utgångspris på knappt 3,5 Mkr inklusive moms. Köpen får en elegant yacht som beställdes redan 1914 till Wilson Marshall, ordföranden för New York yacht club.

När VixenII visade upp sig på en regatta för första gången vann hon New York Yacht Club 40 one design series. Året var 1915 och kappsegling på den här nivån var något väldigt fint förbehållet en seglande överklass.

Åren därpå vann VixenII en låg rad regattor. Bland segrarna finns Foxy’s wooden Boat Regatta och Boston seaport Museum Regatta samt Antigua Classic Race (2002).

Tekniska specifikationer
Längd: 19,64 m
Bredd: 4,35 m
Djup: 2,85 m
Vikt: 35 ton
Motor: Perkins 110 hk diesel
Design: Nat Herreshoff

Info: http://www.seaindependent.com/yachts/952/Herreshoff%20Schooner%20%20NYYC40.html

Båtmässan Allt för Sjön fick en festlig invigning i fredags, när Lillbabs satte full fart. Hon underhöll med en fantastisk energi under invigningen, ackompanjerad av Bennet Fagerlund. Mässansvarige Thomas Sandberg (t h på bilden) hade svårt att hålla jämna steg med populära Lillbabs. Foto: Gustav Kaiser.

Supreme Marine AB, återförsäljare för Sunseeker i Sverige, har Sverigepremiär för Sunseeker 48 Portofino på Allt för Sjön. Båten är en av de allra största på båtmässan och fyller upp en stor del av ena kortväggen med sina 16,2 m totallängd. Återförsäljaren har ännu större nyheter på gång. Senare i sommar får de hem en Sunseeker 63 Manhattan med Volvo Penta IPS 1200.

Internationellt är Sunseeker ett av de mest käna varumärkena i båtbranschen. Denna engelska båttillverkare, som har närmare 2 500 anställda vid sina anläggningar i södra England, är dessutom ett av de ledande varven i hela världen vad gäller design och materialval.

49 Portofino har en speciell interiör med en mycket rymlig ägarkabin akteröver och stora fönster på sidorna. Föröver finns gästkabin av det lyxigare slaget. Totalt finns fyra kojer ombord.

Båten klan fås med en öppen lösning eller som hard top.

Tekniska specifikationer
Längd: 16,17 m
Bredd: 4,30 m
Djup: 0,85 m
Fart: upp till 34 knop

Supreme Marine AB har monter nr A27:28.

Info: http://www.suprememarine.se

Tio av de mest intressanta teknikerna för att hålla båtskrov fria från påväxt visas upp i montern Ren botten utan gift på båtmässan, en del helt nya för den svenska marknaden. Från Australien kommer t.ex. SeaPens flytande torrdocka för båtar upp till 30 meters längd.

Torrdockan gör att båten blir 10-15 procent lättare genom att plasten inte suger vatten, något som sparar både bränsle och ökar andrahandsvärdet. Företaget Airberth, också från Australien, visar upp sin flytande båtlyft med integrerat tvättsystem, den enda på världsmarknaden idag.

Skrovskyddsduken Antifoulingdock från Kanada skyddar enkelt och kostnadseffektivt de flesta fritidsbåtar från påväxt, även segelbåtar. Jussi Båtlyft är en smidig, kostnadseffektiv lyft som fungerar i de flesta bryggsystem och har testats under vinterförhållanden i Finland.

Från svenska leverantörer lyfter de fram Greenmarines båtlyftssystem för marinor, PCM-marins 12V-drivna båtlyftar, Cleanboatprotectors smidiga skrovskyddsduk, flexibla köra-upp-på-bryggor från Wetrade, den första helautomatiserade båttvätten från Rentunder AB samt Ekomarins båtbottenfärg Neptune Formula som med modern bioteknik skapar ett syrefritt skikt närmast skrovet där marina organismer inte vill vara.

– Genom att visa upp dessa produkter på båtmässan vill vi skapa intresse kring de nya tekniker som finns. Och vi hoppas att kunderna tillsammans med sin båtklubb är intresserade av att fungera som beställargrupp i den teknikupphandling som vi planerar, säger Erik Noaksson, projektledare Ren botten utan gift.

Initiativet Ren botten utan gift har kartlagt marknaden för griftfria tekniker för att förhindra påväxt. Kartläggningen visar att det idag finns en uppsjö lösningar, dels lösningar som förhindrar eller förebygger påväxning t.ex. båtlyftar, köra-upp-på bryggor, skrovskyddsdukar, framtidens båtfärger, dels lösningar som åtgärdar påväxning, t.ex. båttvättar. Alla dessa tekniker är representerade i montern Ren botten utan gift på båtmässan.

Ingen enskild lösning klarar att fylla alla behov som finns hos de olika köpargrupperna därför behövs ett utbud av olika tekniker som kan användas för olika situationer och behov.

Kartläggningen av marknaden visar att:
• Det finns redan många bra alternativ till traditionella färger
• Potentialen för prissänkningar genom gemensamma volymupphandlingar är stor
• Goda möjligheter att få till stånd användardriven teknisk och ekonomisk utveckling
• Offentliga insatser är av stor vikt för finansiering och samordning

– Jag är själv lite förvånad över att utbudet av giftfria lösningar är så stort och att alternativkostnaden jämfört med att måla sin fritidsbåt med traditionell giftfärg är så liten säger Erik Noaksson.

– Från initiativets sida är vi helt övertygade om att de tekniklösningar som vi nu lyfter fram bara är början på ett teknikskifte inom båtbranschen som vi hoppas kunna vara med och stimulera genom en teknikupphandling där kunderna har möjlighet påverka produktutveckling och pris genom sin gemensamma köpkraft, avslutar Erik Noaksson.

En enkel och mycket omfattande försäkring för nya och lite dyrare båtar är en välkommen nyhet från Svedea. Försäkringspaketet som heter XXL, kan tecknas direkt på plats när årets upplaga av Allt för Sjön går av stapeln.

Att teckna en båtförsäkring som erbjuder ett mycket brett skydd har hittills varit en komplicerad uppgift för svenska båtägare. Inte ens genom att komplettera med flera tilläggsmoment har kunderna kunnat försäkra sig om samma breda skydd som i Svedeas mest omfattande försäkringspaket, XXL.

– Att köpa ny båt är en stor investering för de flesta människor och då är det extra viktigt att ha ett försäkringsskydd som verkligen är brett. Framförallt för de kunder som köper en lite dyrare båt ser jag en XXL-försäkring närmast som en självklarhet, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef, Svedea Båtförsäkring.

– Vår XXL-försäkring innehåller allt en båtägare behöver. Förutom de självklara skydden för sjöskador, transportskador, stöld, brand, ansvar och rättsskydd innehåller XXL maskinskadeförsäkring, olycksfall, stillestånd och assistans. Dessutom ingår personlig lösegendom med 2 % av försäkringsvärdet som standard.

– Att försäkringsskyddet gäller året runt i sjön är en stor fördel med alla våra försäkringar. Dessutom har vi generösa åldersavdrag och självrisker. Vi tillämpar inga åldersavdrag för motorbåtar de första två åren. Vid stöld och brand är självrisken alltid 5 000 kronor, även om båten är värd flera miljoner, säger Jonas Roberts.

Den nya dagseglaren Daytripper och motorbåten Jens 28 har utsetts till MiljöBästa Båt 2011 av Svenska Båtunionens Miljökommitté. Priset överlämnas på Båttinget på Allt för Sjön 9 mars. MiljöBästa Båt i klasserna segelbåt respektive motorbåt utses av SBU:s Miljökommitté. Det är tredje året i rad som priset delas ut.

Miljökommitténs val grundas på hur båttillverkarna uppfyller de miljökrav som SvenskaBåtunionen (SBU) ställer för MiljöBästa Båt.

Så här motiverar kommittén årets utnämningar:

Daytripper:
”Daytripper är en miljövänlig segelbåt som symboliserar ett nytänkande. Båten är anpassad till de nya trenderna för hur båtar användsoch är intressant även för teknikexport till Kina. Daytripper är tilltalande för mer befarna, såväl som föryngre.Segel eller elmotor medför tyst drift med fokus på låg miljöpåverkan.En ny generation båt för en ny generation båtåkare.”

Jens 28:
”Jens 28 är en intressant uppstickare med rötterna i traditionell båtindustri på västkusten. Den har ett brett och väl genomtänkt miljökoncept som tillvaratar både ny och mer traditionell svensk båtteknik. Elmotor med batteribank för åtskilliga timmars färd tillsammans med sedvanlig drift vidbehov av högre fart. Jens 28 är en båt med miljötänk från för till akter, utan avkall på komfort.”

Prisutdelningen sker på Båttinget på Allt för Sjön 9 mars. Prisutdelare är Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen.

Info om båtarna:
Daytripper är konstruerad av Mannerfelt Design Team. Båten visas i monter A05:16.

Jens 28 är konstruerad av Jens Östmann och Peter Norlin. Info www.jens28.se

Dometic lanserar den nya Dometic SMEV CU433 Moonlight Cooker på båtmässan i Stockholm. Med dess spegelsvarta glas på toppen som reflekterar de blåa gasollågorna, är Moonlight en en fröjd för ögat i det moderna marina köket.

Ugn med grill, tre brännare, elektrisk tändning och lätt att rengöra gör matlagningen till ett nöje. Att den dessutom har brännarlock av rostfritt stål, kastrullhållare och balansupphängning som standard gör att den är utrustad för tuffa tag.

Moonlight drivs på gasol som erbjuder den högsta värmevärdet per kilogram av alla flytande bränslen.Temperaturen i ugnen och på spisen kan enkelt justeras på kontrollknapparna. Som på alla Dometics gasolspisar är den utrustad med säkerhetssystem som stänger av gasolen om lågan slocknar. Ugnsluckan har säkerhetslås som förhindrar att luckan öppnas i hård sjögång.

Dometic Group lanserar fler intressanta nyheter på Allt för sjön i Stockholm den 5-13 Mars 2011.

Kommentarer

Lennart Lilja 11:53:03 2011-03-05

Det där var väl inget nytt. Det där företaget borde anlita mig som produktutklare. Då hade ni kunnat få se fram mot att se Kyl-ugnen, Spistoaletten och gasdiskmaskinen,.

Svenska Rupert Marine höll vad de lovade med Ruptech 32. När båten hade världspremiär p åAllt för Sjön i Stockholm på fredagen visades två båtar upp. Den ena var fulladdad med all den senaste elektroniken, inklusive trådlöst wifi och internetuppkoppling. Med en Volvo Penta D6-370 och DPR-drev är båten god för närmare 50 knop. Prislapp 2,8 Mkr fullutrustad.

Med en originalmonterad iPad på instrumentbrädan kontrolleras alla elektriska funktioner samt övervakning av motor och övriga system. Huvudfunktioner går även att styra via tryckknappar på instrumentbrädan. Instrumentbelysningen styrs av en mörkersensor och har också dimmer.

Från förarplatsen har man god översikt på GPS, radar och backkamera som visas i en integrerad 15 tums Glass Bridge monitor.

Båten är designad i samarbete med Ocke Mannerfelt och byggd för att användas i alla väder året runt. Den har en avancerad och luftsmord stegbotten, vilket ger höga prestanda, låg bränsleförbrukning och mycket goda sjöegenskaper.

Bland övriga finesser märks:
• Yttre och inre styrplats.
• Integrerad fender.
• Originalmonterad iPad styr alla funktioner och övervakning av alla system.
• Inbyggt nätverk med trådlös wifi och internetuppkoppling.

Info: http://www.ruptechmarine.com/sv/