Årets rapport Miljö- och hälsofarliga kemikalier från Kemikalieinspektionen och SCB visar att andelen hälsofarliga konsumentprodukter minskar. Av de kemiska konsumentprodukter som importerades och tillverkades i början av 90-talet var drygt hälften hälsofarliga. Under slutet av 90-talet sjönk denna andel och är idag 39 procent. Konsumentkemikalier är till exempel färg, rengöringsmedel, bensin och lim.
På den svenska marknaden finns idag cirka 2 500 olika färgprodukter riktade till konsumenter. Under 2009 köpte svenska konsumenter i genomsnitt 9,5 kilo färg per person, varav 17 procent utgjordes av lösningsmedelsbaserad färg. Den andelen har stadigt minskat de senaste åren. Som en jämförelse var motsvarande andel 29 procent år 2002.
Att få bort användningen av bly och kadmium är ett av delmålen som anges i det av Riksdagen fastlagda miljökvalitetsmålet Giftfri miljö. Trots det har användningen av varor som innehåller bly eller kadmium inte visat någon tydlig nedgång de senaste tio åren. När det gäller varor med bly har användningen sedan 2006 legat relativt stadigt på cirka 20 000 ton per år. När det gäller kadmium minskade användningen något mellan år 2008 och 2009, efter att ha ökat under 2000-talet.
De vanligaste kemiska ämnena i kemiska produkter, näst efter vatten, är metylisotiazoloner. De är allergiframkallande, används som konserveringsmedel och finns i mer än 5 000 olika kemiska produkter. Inom industrin är de mest förekommande i massa- och pappersbranschen och i övrig kemisk industri. Men ämnena används också i livsmedels- och textilindustrin. Trots att de finns i så många olika produkter är den totala mängden som används bara 108 ton per år eller cirka 12 gram per person.
Ben Aisley (bilden) vann Finnjolleseglingarna i franska Hyeres medan bäste svensk blev Daniel Birgmark, som kom på en hedrande fjärde plats. För Birgmark blev det därmed en bättre placering än vad han hade innan finalseglingarna, då han låg femma.
Här är den slutliga pressreleasen på engelska:
After a delayed start while the wind settled in more or less one direction and the fleet made a clean start. Almost immediately Zach Railey (USA) and Pieter-Jan Postma (NED) tacked out to the right with Ben Ainslie (GBR) favouring the left. When Ainslie tacked back about a third of the way up the course, he was already clear ahead. At the first mark Ainslie held a small lead from Thomas Le Breton (FRA), Giles Scott (GBR) and Daniel Birgmark (SWE). Railey was in fifth and Postma further back.
Ainslie slightly increased his lead on the first downwind, being followed round the left hand gate by Le Breton while Birgmark chose the right hand gate (looking downwind). When Birgmark crossed back he had moved up to second, though Ainslie had already got away.
At the second top mark Ainslie had extended again and led round from Birgmark and Le Breton. Railey was still fifth though Postma had closed the gap. Railey needed one boat between them, and though he stayed ahead of Ed Wright (GBR), Postma passed Ivan Kljakovic Gaspic (CRO) for a very tight finish.
Nothing much else changed on the final downwind with Ainslie winning his seventh race of the week ahead of Birgmark, Le Breton, Scott and Railey. Wright finally finished sixth, just ahead of Postma, which gave the silver to Railey and relegated Postma to bronze, after sitting in second place for much of the week. Going into the medal race, Kljakovic Gaspic potentially posed the biggest threat to Railey and Postma, but uncharacteristically he never really got going in this race.
Ainslie was upbeat about his performance this week. “The last two regattas have been really good for me – I seem to be happy with the kit development we’ve done over the winter and speed seems to be reasonably good in some conditions and very good in others, so hopefully I’ve got a package I’m happy with so I’ve just got to go out there and race well. The important thing is to try and keep the consistency, and try and keep things rolling along for the next event.”
He continued, “I’m really looking forward to the next regatta which will be Skandia Sail for Gold, which, being at the Olympic venue, is obviously a bit more relevant in terms of the Games next year. Hopefully I can keep the form going and keep the results coming along for that regatta as well, so that’s really the focus now.”
Despite winning two races this week, Dan Slater (NZL), who finished ninth in the medal race, said, “I havent really sailed that well this week but as you can see from the results it wasn’t really straight forward on the course. With no disrespect there were a few new faces up the front at the odd top mark rounding during the week. I think you have to careful not to read to much into what happens at these regattas as often this week things happened that were beyond sailors control and in the the lap of the gods. However all that said Ben was in a class of his own this week sailing very well and fast.”
Railey commented on the medal race. “The race had huge pressure differences so it was changing all the time and the results were never certain till the end. The plan was to stay close to PJ and Ivan and try to secure a medal. I was able to get the one boat I needed between PJ and myself so that was a plus to move up a place.”
How does Railey feel about his progress so far? Does he see a way past Ainslie, who was the only person to stand between him and a gold medal at the 2008 Olympics? “We have a plan set out for 2012 that we are very confident in and are sticking to 100%. We know the challenge we have against all these guys, including Ben, and we are looking forward to how the next 15 months unfold.”
So after an 11 race series, Ainslie wins by a staggering 40 points. The rest of Skandia Team GBR, not to mention the rest of the Finn world, must be wondering what they have to do to beat the 34 year old reigning Olympic Champion. He has proven time and time again that he can make great comebacks and many thought that this would be his toughest challenge yet. There is still a long way to go but so far Ben Ainslie is making it look easy.
The next Sailing World Cup event is the Delta-Lloyd Regatta in Medemblik, starting May 24.
Results after medal race (medal race positions in brackets)
1 GBR 3 Ben AINSLIE 17 (1)
2 USA 4 Zach RAILEY 57 (5)
3 NED 842 Pieter-Jan POSTMA 58 (7)
4 SWE 11 Daniel BIRGMARK 68 (2)
5 CRO 524 Ivan KLJAKOVIC GASPIC 69 (8)
6 FRA 29 Thomas LE BRETON 71 (3)
7 GBR 41 Giles SCOTT 98 (4)
8 GBR 11 Edward WRIGHT 106 (6)
9 NZL 1 Dan SLATER 118 (9)
10 ITA 123 Filippo BALDASSARI 125 (10)
Event website and full results: http://sof.ffvoile.net
För våren 2011 gick den engelska hypebutiken Oi Polloi och Henri Lloyd ihop för att återproducera Henri Lloyds klassiska seglarjacka Consort Original RWR (Round The the World Race). Därmed är det dags för en klassiker bland sjökläder för en jacka som även kallades Marstrandsmin när det begav sig förra gången.
Jackan var grundstenen till dagens moderna seglarjackor. Bland annat hade seglarikonerna Sir Francis Chichester och Robin Knox-Johnston jackan på sig under sina banbrytande seglatser runt jorden. Jackornas speciella känsla och design gjorde att de var populära plagg som också kunde användas på land.
Nästan 20 år efter att jackan kom ut första gången, tog skotergängen i Milano – “The Paninaro” – till sig jackorna som del av sin uniform, vilket blev deras version av en preppy look som setts på amerikanska collegestudenter.
Henri Lloyd Consort Original RWR Jacket kommer i 100 exemplar till Sverige för sommaren 2011 och kommer att säljas i ett fåtal butiker.
Info: www.sportmanship.se
Mekonomen lanserar nu sin marina satsning med ambitionen att bli lika bra på BåtLivet som på BilLivet. Som en del i satsningen startar nu Mekonomen Sailing Team, ett samarbete med skepparen Björn Hansen och Sveriges högst rankade matchracingteam, Hansen Sailing Team. Den marina satsningen har redan börjat och Mekonomen har ett noga utvalt sortiment i fler än 80 butiker i Sverige. Mekonomens marina sortiment omfattar mer än 50 000 reservdelar och tillbehör till olika båtmodeller.
Mekonomen har som ett led i sin satsning att bli marknadsledare på den marina eftermarknaden beslutat att samarbeta med Hansen Sailing Team. Samarbetet avser att tillsammans med ett av Sveriges mest meriterade seglingsteam utveckla Mekonomens marina affär och förenkla Båtlivet för Sveriges alla båtägare.
Mekonomen blir huvudsamarbetspartner till Björn Hansen samtidigt som Björn och hans team kommer att vara delaktiga i utvecklingen och framtagandet av Mekonomens marina sortiment och kommunikation.
– Samarbetet med Björn och hans team känns som en perfekt match. De har en stor erfarenhet och trovärdighet i den marina världen. Vi har i samarbetet en spännande mix av såväl den kommunikativa delen med exponering och reklam som ett mycket värdefullt kunskaps- och kompetensutbyte där Björn och hans team jobbar nära oss på Mekonomen. Vår förhoppning är att samarbetet kommer vara brobyggande såväl internt som mot våra kunder, säger Staffan Lindewald, affärsområdesansvarig för Mekonomen Fleet och Mekonomens marina satsning.
– Genom samarbetet med Mekonomen skapar vi en förutsättning för att kunna ta vår segling till nästa nivå. Vi har, precis som Mekonomen, som målsättning att vara ledande inom två år. För oss innebär det att vi satsar på att under 2011 placera oss topp fem i VM för att säsongen 2012 vinna guldmedaljen, säger teamets skeppare Björn Hansen.
Info: www.mekonomen.se
I september på båtmässan i Cannes är det premiär för en helt ny flybridgebåt från italienska Sessa Marine. Det är en 45 fots båt på 14,27×4,38 m utrustad med VOlvo Penta IPS som lanseras av det framgångsrika varvet. Sessa själva beskriver båten som en riktig milstolpen i varvets intensiva utvecklingsarbete.
Den nya flybridgebåten byggs för att ha riktigt bra prestanda – som i en öppen båt – samtidigt som den sägs få den mer ombonade och skyddade karaktären i en flybridgebåt.
Sessa kallar sin nya båt för starten av ett nytt koncept med namnet SESSA ADVANCED OPEN YACHT. Detta för att markera att båten följer samma utvecklingslinje som bilbranschen, modebranschen och flygindustrin använder med plattformar som de bygger ett antal modellvarianter på.
Båten är designad av Cristian Grande och den har onekligen en smart kombination av design och komfort, sportighet och praktiska lösningar. Varvet säger att de tycker att båten har en perfekt balans mellan inner- och ytterutrymmen, fräcka linjer och mer lugn design. Den har bland annat badrum med separat dusch, ett stort och rymligt pentry, en väldigt ljus salong och en flybridge på 16,5 kvadratmeter med plats för 8-10 personer.
Tekniska specifikationer
Ländg ö a: 14.27 m
Bredd: 4,38 m
Motorer max: 870 hk / 640 kW
Personer: 12
Vattentank: 560 liter
Bränsletank: 2 x 636 liter
Hålltank: 165 liter
Info: www.sessamarine.com
Onsdagen 4 maj träffas politiska representanter från flera EU-länder för att diskutera de uppnådda resultaten i EU:s sjöövervakningsprojekt med namnet. Värd för mötet är statssekreterare Håkan Jevrell. EU-projektet MARSUNO – Maritime Surveillance in the Northern Sea Basins – syftar till integrerad övervakning av de Nordeuropeiska havsområdena. Svenska Kustbevakningen leder projektet.
Projektet pågår under 2010 och 2011. Totalt deltar 24 myndigheter från Sverige, Finland, Polen, Lettland, Litauen, Estland, Frankrike, Tyskland, Norge och Belgien.
Arbetet i projektet sker i arbetsgrupper inom följande områden:
– gränskontroll/-bevakning och polisiär verksamhet,
– sjötrafikövervakning,
– miljö- och räddningstjänst,
– fiskerikontroll,
– maritim lägesbild.
Arbetsgrupperna arbetar bland annat med att gemensamt lokalisera och definiera eventuella hinder för ökad samverkan och harmonisering, och för att förenkla informationsöverföring mellan länderna och sektorer inom EU.
Sverige representeras utöver Kustbevakningen av Tullverket, Sjöfartsverket, Polisen, Fiskeriverket, SMHI, SGU (Sveriges geologiska undersökning), Naturvårdsverket, Transportstyrelsen och Försvarsmakten.
Idag lanserar Sjöfartsverket en applikation för mobiltelefonen där man får tillgång till information om vindstyrka, vindriktning och vattenstånd. Uppgifterna, som är i realtid, kommer från ett 60-tal mätstationer runt Sveriges kust samt i Mälaren och Vänern. Applikationen ska gynna båtlivet och bidra till ökad sjö- och miljösäkerhet.
Informationen från mätstationerna samlas in för att tillgodose Sjöfartsverkets och sjöfartens behov av meteorologisk data (vind, vattenstånd, ström och sikt) på vissa strategiska platser i farlederna och runt kusterna. Nu gör vi den tillgänglig också på Smartphone.
Den version av ViVa-appen som lanseras är en testversion som kommer att vara gratis under 2011 och finnas tillgänglig på App Store samt Android Market.
Info: www.sjofartsverket.se
Kommentarer
Och vi som kör Windows, Symbian, BlackBerry etc? Borde ju finnas en anpassad web-version oxå ..
Blekinge Läns Tidning rapporterar om ett minst sagt bisarrt beslut av Fiskeriverket. Det gäller en fiskare som fick böta för att han kom 13 minuter för att han kom för tidigt till kaj.
Så här skriver tidningen bland annat på nyhets plats:
“Fiskaren från östra Blekinge skulle gå in till Simrishamn för att landa fångsten. Han anmälde att förtöjningen skulle ske klockan 14.15, men han kom 13 minuter tidigare – och får böta 10 000 kronor.”
Info: http://blt.se/nyheter/blekinge/kom-13-minuter-for-tidigtfar-bota-10000(2743089).gm
Info: http://www.blt.se/opinion/ledare/bisarrt-beslut-av-fiskeriverket(2743414).gm
Det saknas inte spänning och dramatik när Arne Mårtensson, Handelsbankens vd och styrelseordförande, och hans fru Heléne under tre års tid seglar jorden runt. I Cooks kölvatten är den fristående fortsättningen på Vid nytt roder, där vi kunde följa Arne och Heléne på den första sträckan av deras extrema världsomsegling.
När de mönstrar på igen i Nya Zeeland är det för att segla båten hela vägen hem till Sverige. De lägger upp i stort sett samma kurs som James Cook under hans första världsomsegling och styr mot Stora Barriärrevet. Följ seglingen i en av världens bäst privatutrustade segelbåtar.
Boken är personligt skriven och förutom deras seglingsupplevelser berättar paret Mårtensson även om lokalhistoria, tips på sevärdheter och roliga minnen. Paret har skrivit vartannat kapitel i boken. Heléne berättar om omgivningarna och tankar kring seglingen, Arne beskriver den teknik de använder under seglingen och om valet att lämna den maktsfär han så länge har verkat i.
Arne och Heléne Mårtensson har bägge arbetat länge inom bankvärlden på höga poster. Arne var ordförande i Handelsbanken och hade flera styrelseuppdrag när de bestämde sig för att satsa på drömmen att segla jorden runt.
Info: www.norstedts.se
Daniel Birgmark ligger på femte plats i de pågående tävlingarna för Finnjolle som pågår den här veckan i franska Hyeres. I täten ligger engelsmannen Ben Ainslie, tätt följ av Pieter-Jan Postma (NED) och Zach Railey (USA).
För Ben Ainslie är hans positiv i seglingarna en klar signal til lden engelska olympiska kommittén om vem som är fäst i Finnjolle för tillfället. Han har vunnit sex av tio race och kommit sämst fyra i de tävlingarna som hittills har slutförts.
Finalseglingarna hålls idag och kan följas på:
http://sof.ffvoile.net
Resultat efter 10 race:
1 GBR 3 Ben AINSLIE 15
2 NED 842 Pieter-Jan POSTMA 44
3 USA 4 Zach RAILEY 47
4 CRO 524 Ivan KLJAKOVIC GASPIC 53
5 SWE 11 Daniel BIRGMARK 64
6 FRA 29 Thomas LE BRETON 65
7 GBR 41 Giles SCOTT 90
8 GBR 11 Edward WRIGHT 94
9 NZL 1 Dan SLATER 100
10 ITA 123 Filippo BALDASSARI 105
Under maj 2011 lanseras det naturbaserade fästingmedlet Silvalure NoFästing. Det är första gången Kemikalieinspektionen godkänner en produkt avsedd enbart mot fästingar. Dessutom får NoFästing användas på barn under tre år, dock med försiktighet.
NoFästing består av hundraprocentigt naturbaserade ämnen med en patenterad formula. Det verksamma ämnet är naturlig PMD (Citriodiol), utvunnet ur den aromatiska olja som finns i eukalyptusblad.
NoFästing är en så kallad kontaktprodukt. Det betyder att när fästingen landat på huden där medlet har applicerats väljer den att inte bita utan släpper istället taget. NoFästing är vattenfast, oparfymerad och klarar svettningar.
Silvandersson lanserar fyra produkter samtidigt:
• No Fästing
• NoSkito mygglotion
• Noskito myggspray
• NoKlåda
NoFästing är den enda produkten på den svenska marknaden som är avsedd enbart mot fästingar. Noskito mygglotion är enkel att applicera och har typiska lotionegenskaper tack vare sitt innehåll av Aloe Vera, Lecetin och Sorbitol. Produktfamiljen blir fulltalig med NoKlåda. En kylgel som appliceras på insektsbett genom en unik doseringspenna. Samtliga produkter kan användas i solen och är vattenfasta.
– Produktfamiljen ligger helt i linje med vår giftfria och miljövänliga profil. Vi förväntar oss att produkterna blir kända för sina unika egenskaper och hudvänlighet. Målet är att produkterna ska bli det självklara alternativet för konsumenten, säger Kenneth Silvandersson, vd för Silvandersson Sweden AB.
Info: www.silvandersson.se
Kommentarer
Bättre om de blir kända för att de FUNGERAR. Har ännu inte funnit ett myggnedel som fungerar utan ingrediensen DEET.
Den 28 april invigdes tömningsanläggningen Waterloo i Södergarnsviken. Anläggningen erbjuder att miljöklokt val för alla båtägare att på ett lätt och smidigt tömma sitt toalettavfall. Att släppa ut toalettavfall som sprids i hav och sjöar påverkar miljön negativt och försämrar badkvaliteten.
De båda moderata nämndordförandena Jenny Nilsson och Hans Barje tycker att det är viktigt att vi tillsammans tar ansvar för havsmiljön och höjer vattenkvaliteten. Lidingös alla båtägare är en viktig aktör som kan medverka till en bättre miljö.
– Med tömningsanläggningen Waterloo bidrar Lidingö stad med en miljöklok investering på ett tidigare eftersatt område. Waterloo är en viktig pusselbit i det ständigt pågående arbetet med att förbättra miljön och vattenkvaliteten. Det tror jag alla Lidingöbor uppskattar, säger en glad Jenny Nilsson (M), ordförande för tekniska nämnden i Lidingö stad.
– Det är bra att Waterloo nu kommit på plats. På så sätt kan äntligen alla båtägare tömma sitt toalettavfall utan dåligt samvete. Jag är säker på att Waterloo bidrar till bättre naturupplevelser både på havet och längs våra stränder runt ön, säger
Waterloo är en flytande tömningsanläggning för fritidsbåtar, belägen i Södergarnsviken med position: latitud N 59° 22′ 40.48475 och longitud E 18° 12′ 0.07360.
Waterloo rymmer cirka sex kubikmeter avfall. Anläggningen är inte beroende av el då den är utrustad med en handpump Den är enkel att använda och har en lufttät anslutning med ett kolfilter för att undvika lukter vid tömning.
Toalettavfall tillför fosfor- och kväveämnen som har en gödande effekt. Avfallet kan orsaka sanitära problem, eftersom det innehåller exempelvis E-colibakterier. Det kan ge upphov till både mag-, tarm-, öron-, näsa-, hals- och hudinfektioner. Smittan sker via sår eller genom att badande personer sväljer vatten.
I dagsläget finns inget förbjudet att mot att tömma toalettavfallet direkt i sjön. 2016 ska dock ett förbud mot tömning av toalettavfall från fritidsbåtar vara genomfört för hela Sveriges kust och insjöar. Redan idag finns drygt 100 anläggningar i hamnar som tar emot toalettavfall och Naturvårdverket har under 2009/2010 beviljat så kallat Lova-bidrag till byggandet av över 60 anläggningar.
Katastrofala siffror från ejderinventeringarna ger upphov till många frågor. – Idag har vi för många frågor och för få svar, säger Gunnar Hjertstrand, Fältsamordnare för Projekt Levande Skärgårdsnatur. Kustfågelinventeringarna visar att ejdern fortsätter att minska och riskerar att försvinna från delar av Stockholms skärgård. Forskningsprojekt har startats för att se om svaret ligger i tiaminbrist som är en av teorierna kring minskningen av ejdern.
– Projekt Levande skärgårdsnatur kommer vara behjälpliga i forskningsarbetet framöver med viss provtagning och insamling av fakta och forskningsunderlag. Vi hoppas att inom en snar framtid kunna komma med svar som gör att trenden kan vändas i kommande års inventeringar.
Rapporten visar också andra intressanta resultat och trender när det gäller utvecklingen av djurlivet i Stockholms skärgård. Bland annat visar siffrorna att utvecklingen av populationen av skarv, havsörn och säl nu planar ut efter en längre period av ökning. De som har varit oroliga för utvecklingen kan därmed lugnas med att det nu ser ut som att naturen reglerar sig själv.
– Inga träd växer ända upp i himlen, naturen är självreglerande, bekräftar Gunnar Hjertstrand.
Lena Nyberg, VD för Skärgårdsstiftelsen, tycker att det är positivt att stiftelsen deltar aktivt i det förebyggande arbetet för en frisk natur i Stockholms skärgård.
– De resultat vi får fram i inventeringarna och arbetet med Levande skärgårdsnatur ger viktiga nycklar till forskarnas vidare arbete med att hitta öppningar i den problematik som påvisas, säger hon.
Frauscher shipyard presenterar ett nytt flaggskepp med namnet F 909 Benaco S. Varvet, som främst har gjort sig känt för sina hybridmotorbåtar, presenterar den nya modellen som ett smart alternativ för ett sportigt båtliv. Båten har bland annat dubbla motorer och rak axeldrift.
The F 909 Benaco är en båt med stilfull design och klassiskt tidlösa linjer på utsidan. Varvet har lagt stor vikt vid detaljerna ombord.
Hittills har projekt F 909 Benaco var mer som en “plattform”, där varvet har kunnat testa sina nya idéer. Nu är dock båtmodellen mer färdig och bland annat försedd med två motorer och axeldrift. Modellen är en vidareutveckling av F 909 Benaco.
Med en 380 hk MerCruiser motor är F 909 Benaco S kapabel för en opphastighet på över 40 knop. Köregenskaperna är sportiga med fokus på manövrering och giregenskaper.
Båten kostar från 185 400 Euro plus moms.
Info: www.frauscherboats.com
Medan utombordarligor har härjat på vissa håll främst i Sydsverige i vår fortsätter antalet båtstölder glädjande nog att minska i Sverige. Men samtidigt ökar antalet båtmotorstölderna och de stulna objekten blir allt dyrare. En vanlig utombordsmotor kan idag kosta lika mycket som en ny bil. Snittkostnaden för en utombordare är idag runt 100 000 kronor.
Nu drar den efterlängtade båtsäsongen igång, och därmed också högsäsongen för båttjuvar. Men det är båtmotorerna som är mest stöldbegärliga. Enligt preliminära BRÅ-siffror ökade antalet båtmotorstölder med 80 procent under första kvartalet i år jämfört med år samma period 2010.
Värdet på de stulna objekten stiger. En vanlig utombordsmotor kostar idag runt 100 000 kronor. Större modeller kan kosta ända upp till 400 000 kronor. De höga beloppen beror på att motorerna utvecklas och blir mer avancerade.
– Om man äger en båt där bara motorn kostar som en modern bil finns självklart risk att det lockar tjuvar. Särskilt nu inför säsong är utombordare attraktiva på marknaden, säger båtexperten Matts René vid försäkringsbolaget If.
Försäkringsskyddet för båtar har inte alltid varit anpassat till utvecklingen. Förutom att både båtar och motorer blivit mer avancerade har man ofta dyr elektronisk utrustning ombord.
– Vi har fått många önskemål från kunder om en mer omfattande försäkring för deras båtar och motorer. Därför har vi tagit fram Stor Båt, berättar Matts René.
I den nya försäkringen ingår vid sidan av standardskyddet bland annat också maskinskadeskydd, nyvärdesersättning på radio- eller elektronisk utrustning som är högst fem år, dubbel avbrottsförsäkring om båten/båtmotorn blir stulen under sommaren, samt en olycksfallsförsäkring för alla ombord.
– Både trygghet och säkerhet är viktigt på sjön, säger Matts René.
IFS STÖLDSKYDDSTIPS:
• Låt om möjligt båten ligga i en bevakad hamn.
• Lås utombordsmotorn med av SSF godkänd låsanordning.
• Lås fast din båt vid bryggan med en härdad kätting (10-13 mm) och klass 3-lås.
• Försäkra dig om att du och ditt försäkringsbolag har tillräckligt detaljerade identifikationsuppgifter om din båt och utombordsmotor.
• Ta med dig löstagbar elektronisk utrustning när du lämnar båten.
• Stöldskyddsmärk båten och motorn.
• När du ska förvara båten på en trailer, se till att trailern är låst och att båten är låst vid trailern.
• Skaffa ett spårsökningssystem med uppkoppling till din mobil eller till larmcentral. Detta ger hos If upp till 20 procents rabatt på båtförsäkringen.
Styrelsen i Stormfågeln AB (publ) har av bolagets likvidator, advokat Åsa Lennmor, uppmanats att hålla den tidigare aviserade bolagsstämman som tidigare inställt som en följd av Bolagsverkets beslut att likvidera bolaget.
Bolagsstämman kommer att genomföras 28 april i bolagets lokaler i Stockholm för att fastställa årsredovisningen 2009, vilket kommer vara den enda punkten på dagordningen.
Någon styrelse kommer inte att kunna väljas som en följd av den tidigare kommunicerade likvidationen.
Den nya boken “Stora boken om båtunderhåll” är en komplett, användarvänlig och uppdaterad guide för underhåll av segelbåtar, motorbåtar och jollar. I boken hittar du allt du behöver veta om underhåll av din båt både interiört och exteriört. Boken ges ut av Norstedts förlag.
Illustrerade förklaringar, steg för steg-diagram och detaljerade fotografier ger dig underlag för att klara även lite mer komplicerade jobb. Ett stort kapitel i boken tar upp motorns alla delar och hur du underhåller och lagar de vanligast förekommande problemen. Vidare kan du lära dig mer om elsystemet, hur du installerar batterier, får lamporna att fungera eller monterar solpaneler. Du finner även ett kapitel om vinterförvaring och vad du behöver tänka på när du lägger upp båten.
Stora boken om båtunderhåll är ett bra komplement till Stora boken om segling som gavs ut 2010.
Pat Manley undervisar i seglingsteknik och har skrivit flera böcker om dieselmotorer, radar, båtel och båtunderhåll.
Rupert Holmes är båtinstruktör och har samlat erfarenheter från segling och båtunderhåll under seglatser på sammanlagt 60 000 Nm.
Efter förra årets succé med Galeon 385 Hardtop Sport fortsätter nu det polska varvet med att presentera en uppföljare med namnet 385 Open. Den är tänkt att möta marknadens behov av medelstora cruisingmotorbåtar med gott om plats ombord och moderna linjer, inte minst i sitttbrunnen. Skrovet är designat för prestanda och bra manövreringsegenskaper.
Båten säljs med ett stort utbud av motoralternativ för att passa allt från prestandainriktade båtköpare till dem som ser mer på ekonomi. Både bensin- och dieselmotorer erbjuds från såväl Volvo Penta som Mercruiser Cummins med effekter på 2×260 hk upp till 2×370 hk.
Nyligen genomförda tester i sjön med Volvo Penta D4 300 hk visar att 385 Open gjorde 34 knop – ett mycket bra resultat.
Båten har två sittutrymmen på “huvuddäck”, av vilka det ena kan förvandlas till soldäck. Den har även en wet bar och dubbla säten vid förarplatsen. Den aggressivt designade targabågen med radardome kan lackas enligt kundens önskemål.
Det finns bland annat utrymme för en jolle på max 2,6 m ombord och en stor badplattform som kan fås i tre olika utföranden: standard, förlängd eller med hydraulik. Systemet klarar de flesta vattenskotrar och Jet Skis med en maxvikt på 400 kg.
Kabinerna med kojer och boutrymmen finns under däck.
Tekniska specifikationer
Skrovlängd: 11,99 m
Längd med badplattform: 13,46 m
Bredd: 3,90 m
Djupgående max: 0,79 m
Motor max effekt: 272 kW (370 hk)
Vikt: 9 640-10 460 kg
Maxfart: 40 kn
Personer: 10
Pris: Från 193 000 Euro med bensin Volvo Penta 5.0 GXiE (2 x270 hk)
Info: www.galeon.pl
Kommentarer
Ser faktiskt riktigt läcker och välplanerat ut! Säljer nån Sessa i Sverige?