Nyheter

Det visas många fina och dyra båtar på båtmässan Allt för Sjön. Men där finns också chansen att göra ett riktigt klipp. Under devisen “Det billiga båtlivet” – ett samarbete mellan Allt för Sjön, Hamnen.se, Marina Läroverket och Sweboat – ska ett par båtar auktioneras ut.

Arrangörerna har gemensamt köpt in en gammal båt, Ockelbo HT19, som får nytt liv med hjälp av eleverna på Marina Läroverket. Under Allt för sjön finns det möjlighet för vem som helst att buda på båten och även på en Laserjolle.

Info: http://www.hamnen.se/det-enkla-batlivet-auktion

N.Z.A. – New Zealand Auckland är ett av Europas snabbast växande varumärken inom dam- & herrkonfektion. Nu är den efterlängtade vårkollektionen här.

NZA:s design förkroppsligar äventyret, livsstilen och den dynamiska miljö som Nya Zeeland erbjuder, från fantastiska stränder till hisnande vacker vildmark. Resultatet är plagg med utmärkande färgkombinationer och särskiljande detaljer.

I vårens kollektion finns bland annat bomulllsskjortor för ca 900 kr, rugbytröjor för ca 1 200 kr, shorts ca 850 kr och jackor för ca 2 700 kr.

NZA säljs av landets ledande livsstilsbutiker.

Info: www.trendmark.se

Sjökortstillverkaren Navionics lanserar nu ett nytt koncept kallat “Freshest Data”, där de bjuder alla sina kunder på dagliga, fria uppdateringar under ett helt år. Navionics är världsledande på elektroniska sjökort, så det här får stor betydelse för många som har företagets sjökort i sina GPS-plottrar eller iPad.

Nyheten gäller ägare av Navionics Gold eller Navionics Platinum+ sjökort för marina plottrar, tillverkade i april 2010 eller senare. De kan alla se fram emot “Fresh Data” service.

Uppdateringarna ska, enligt Navionics, komma regelbundet. Det blir därmed int längre nödvändigt att vänta ett helt år eller i vart fall flera månader innan några uppdateringar finns tillgängliga. Det är säkert en välkommen nyhet för alla som vill ha fräscha sjökort till båtsäsongen.

Info: www.navionics.com

Båtvärldens storsäljare finns inte bland lyxbåtarna utan återfinns bland båtar som vanligt folk har råd med. Det bekräftas inte minst av uppgifterna från amerikanska Sea Ray Boats, vars storsäljare är den båt som vi visar på bilderna här intill. Det är en Sea Ray 205 Sport, toppmodellen bland företagets fyra båtar i Sea Rays Sport Series.

Uppgifterna är inte Sea Rays egna utan publiceras av Statistical Surveys, Inc.

– 205 Sport är en av de bästa båtarna i sin klass. Kombinationen av tidlös design och smarta lösningar gör denna Sea Ray så populär, säger Rob Noyes, marknadschef för Sea Ray.

– Vår serie med båtar Sport Series når ut till aktiva köpare och båtägare som vill ha goda prestanda och mycket båt för sina pengar.

Enligt undersökningsföretaget är 205 Sport en bra båt som ger mycket till sina ägare. redan 2008 utsågs modellen till “Best Buy” i Consumer Digest magazine. Båten har även fått en rad andra utmärkelser, bland annat av Marine Industry Customer Satisfaction Index (CSI) Awards och National Marine Manufacturers Association (NMMA).

Motorbestyckningen är en 260 hk MerCruiser sterndrive.

Info: www.searay.com

Sommardrömmarna finns på Stockholmsmässan i helgen. Då kan man gå på tre mässor till priset av en. Klockan tio öppnar båtmässan Allt för sjön, Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan och alla kan de hjälpa till att förverkliga våra drömmar om sköna och äventyrliga naturupplevelser i sommar.

En värld av upplevelser, äventyr och tips om hur man förvekligar sina sommardrömmar väntar den som besöker de tre mässorna som är öppna samtidigt nu i helgen. Den gemensamma nämnaren för mässorna är att de vänder sig till alla som älskar upplevelser i naturen med familjen, med nära vänner eller på egen hand.

På Allt för sjön bjuds på drömmar och upplevelser i våra skärgårdar och insjöar. Rekordmånga premiärbåtar finns bland det 1000-talet båtar som visas. Här finns också de senaste tillbehören till båten, 2011 års strandmode samt de läckra träjakterna från föreningen MYS som firar 40-årsjubileum. För barnen finns flera avdelningar. Hela havet stormaravdelningen där man inte får nudda vattnet(golvet) är mycket populär bland de minsta. Sjövettskolan är en annan rolig avdelning där de yngre får bygga egna båtar av mjölkpaket och sedan tävla med dem i bassäng.

På Vildmarksmässan och Svenska Flugfiskemässan samlas inspirerande äventyrare, svenska och internationella flugfiskare med ett stort antal intressanta föredragshållare som berättar om sina äventyr och upplevelser. 140 seminarier hålls om äventyrets ädla konst och nybörjare såväl som mer erfarna kan prova 25 olika aktiviteter som till exempel klättring, flugfiske och pallklättring samt få tips på resmål och om utrustning.

Info: www.alltforsjon.se

På Allt för Sjön är det världspremiär för en verkligt snabb båt. Det är den svenska aluminiumbåten Impera 30 som visas för allmänheten för första gången. Båten är handbyggd, 30 fot lång och försedd med stegbotten. Den båt som visa spå mässan har två stycken Evinrude E-Tech 300 hk på akterspegeln och topphastigheten är över 60 knop.

Historien om Impera 30, som tillverkas av WinGuide AB, började med konstruktören Jens Larssons knäckta plastracer i båttävling i Siljan och en vision om att bygga den ultimata skärgårdsbåten.

Den båt som visa spå båtmässan har testats i cirka 100 timmar i sjön och svarat upp mot förväntningarna. Priset för denna stryktåliga aluminiumbåt i standardutförande helt utan lyxig utrustning är 1,5 Mkr plus motorer.

Med normal lutrustning har båten flera olika användningsområden. Bland annat fiske och som fritidsbåt med sittplatser för 8-10 personer. Den kan även användas för professionella ändamål.

Tekniska specifikationer
Längd: 8,95 m
Bredd 2,25 m
Bottenvinkel: 24 grader

Info: http://www.winguide.se/

Skärgårdskryssarepokalen är ett av Sveriges mest förnämsta kappseglingspriser. Det har alltid varit och är fortfarande en stor heder och ära för det sällskap och den seglare som lyckas få en inteckning i pokalen. Kryssarepokalen instiftades 1911 för klassen SK30, men sedan 1933 seglar A22:orna om priset. Den anses idag vara Sveriges äldsta fortlevande kappseglingspris.

Initiativtagare var kapten Knut Holm i Gamleby. Eftersom Gamleby SS då inte var medlem i Svenska Seglarförbundet (SSF), så vände sig Knut till seglarkollegan Gusten Lind i Norrköpings SS, som då också var skattmästare i SSF. Lind insåg vilken betydelse det kunde få för SSF´s ganska nya skärgårdskryssare och fick med sig Norrköpings SS som motionerade om detta i SSF.

SSF och dess medlemmar tände på förslaget och SSF instiftade en pokal, och anslutna segelsällskap samlade in pengar och lät Victor Andrén designa pokalen som gjordes av ”hofjuvelerare” Hallberg i Stockholm.

”SSF:s vandringspokal för 30 kvm skärgårdskryssare”, blev det officiella namnet. Och var självklart den enda pokal som SSF hade under många år.

Skärgårdskryssarepokalen kom den snabbt att kallas. De första seglingarna gick av stapeln 1911. Och självklart var det Norrköpings SS som fick äran att arrangera den första tävlingen, som avseglades på Pampusfjärden 23-24 juli 1911.

Den första pokalen vanns av Västerviks SS lottbåt med Harald Regnell som rorsman och Josef Edlund och Knut Holm som gastar. Båten var en Schüsslerkonstruktion som var byggd på Knuts varv i Gamleby. Josef Edlund skulle återkomma flera gånger i Kryssarepokalseglingar och så sent som 1930 vann han pokalen med sin SK30 Två Sang.

De ursprungliga stadgarna föreskrev att det var segelsällskapen som var utmanare. Och de fick endast utmana med en deltagande båt. Vinnande sällskap blev nästa års försvarare och arrangör. Segelsällskap som erhöll tre inteckningar i pokalen vann den för alltid och SSF skulle då sätta upp en ny. Seglingarna blev snabbt oerhört populära och segelsällskapen fann på lösningar för att kunna utmana med fler än en tävlande. Man startade systerföreningar inom sällskapen. Sålunda tillkom Brunnsvikens YC inom SS Brunnsviken, Aeolus YC inom SS Aeolus, Göteborgs Segelklubb inom GKSS, Norrköpings YK inom NSS osv. Räckte inte detta till så blev man medlem i flera sällskap för att kunna utmana om det var någon annan som blev utsedd att utmana för det egna sällskapet. När Ekolns SK hade många duktiga seglare och flera potenta utmanare så kunde Malte eller Rune Svennbeck eller Knutte Freding utmana för Sthlm SK som de gick med i just för att kunna få delta. Bröderna Thörn, Lasse och Yngve, var med i SSS men då bägge ville segla för sitt segelsällskap och bara en fick utmana så kunde den andre segla för SS Brunnsviken osv.

Mellan 1911 och 1931 så kappseglades om pokalen i 30 kvm klassen utom 1921 då SSF ansåg att rådande dyrtider var sådana att man ställde in just detta år. Enligt uppgift kostade då en varvsbyggd SK30 22 000 kr! 1931 vanns den tredje pokalen av SSS genom 139 Lill-Singva med Mälaramiralen Birger Gustafsson till rors. Den pokalen står ute i SSS klubbhus på Rastaholm.

Då skärgårdstrettian ansågs ha blivit för dyr diskuterade sällskapen på Seglardagen 1931 att flytta Kryssarepokalen till annan klass och 1933 sattes en ny pokal upp i 22 kvm klassen.

Fram till 1948 var det segrande sällskap som arrangerade nästa års seglingar. Då ändrades pokalstadgarna på Seglardagen så att SSF utsåg nästa års arrangör. Ända till 1958 var vinnaren det segrande sällskapet och den som fick ingraveringen i pokalen. Seglardagen biföll 1958 en motion från Oskarshams SS att tillåta obegränsat antal båtar från ett och samma sällskap att utmana om pokalen, men det var fortfarande sällskapet som fick inteckningen. Först 1971 blev utmaningarna personliga och vinnaren och inte segelsällskapet, erhåller inteckningen. Ändringarna 1958 och 1971 var positiva för antalet startande jakter.

När man tittar i prislistorna så finner man att Lasse Thörn vann pokalen fem gånger och åren 1945-1948 vann han fyra år i rad med Rush III. Men den som har flest inteckningar är Peder Dahlberg, med sju inteckningar. Peder är pappa till OS seglaren Anton Dahlberg. Fem inteckningar har också Tage ”Plåt” Andersson. Fyra inteckningar har fyra seglare: Gustaf Löfmark, Olle Hägg (bröderna Hägg), Tore Källmark och Martin Carlsson. Gustaf Löfmark var under 10- och 20-talen en av landets skickligaste seglare med segrar i seglingarna om Entonnarpokalen och Guldpokalen. Många duktiga seglare har försökt, men varken Harry Becker eller Tore Holm lyckades vinna Skärgårdskryssarepokalen trots flera försök. Pelle Gedda, Arvid Schultz, Knut Freding, Erik Nilsson, Malte Svennbeck och Dan Sunden-Cullberg är dock andra kända seglare som har vunnit.

Av jakterna så är Amorita i särklass med 10 inteckningar. Paloma, Mona II och Ramona II har fem. Rush III och Rayona har fyra inteckningar.

Skärgårdskryssarepokalen avgörs på kryss-läns bana. Minst sex delseglingar ska vara utlysta av arrangerande segelsällskap. Nu seglar vi om den 16:onde upplagan av Skärgårdskryssarepokalen. Den är uppsatt av Alingsås SS 2008 efter att Martin Carlsson i Mona II fått tre inteckningar i den 15:onde upplagan. Vinnaren får också Tage Plåts Minnespris, som är ständigt vandrande. Andra priser som delas ut under Skärgårdskryssarepokalen är bl.a Tricksonpokalen till den som leder efter tre seglingar, och Brunelius Vandringspris till den som vinner en delsegling med störst marginal.

I sommar avgörs Skärgårdskryssarepokalen i Västervik 6-9 juli. Då är Tore Källmark en av favoriterna på hemmaplan, på jakt efter sin femte inteckning. Titelförsvarare är Roffe ”Plåt” Erixon som vann 2010 i Trosa. Stefan Andersson från Nynäshamn har chansen att vinna den 16:onde upplagan av pokalen för gott med en tredje inteckning. Han vann 2008 och 2009 i Tiger 22:an Hummingbird. Andra aspiranter på vinst är bl.a Peder Dahlberg i Amorita, Östen Pettersson i Flamingo, Torkel Sintorn i Paloma, Claes Ahlin med Ramona II, Henrik Janmark i Juana och Martin Carlsson med Mona II. Skärgårdskryssarepokalen behåller sin status och lockar varje år mellan runt 20 deltagande båtar. När Skärgårdskryssareregeln fyllde 100 år 2008 var det 26 båtar på startlinjen för Skärgårdskryssarepokalen. Flera A22:or har på senare tid exporterats utomlands. Vilket gör att antalet internationella deltagare i Kryssarepokalen ökar sakta men säkert.

Per Thelander och Allan Förberg
får anses vara ett av Sveriges mest förnämsta kappseglingspriser. Det har alltid varit och är fortfarande en stor heder och ära för det sällskap och den seglare som lyckas få en inteckning i pokalen. Kryssarepokalen instiftades 1911 för klassen SK30, men sedan 1933 seglar A22:orna om priset. Den anses idag vara Sveriges äldsta fortlevande kappseglingspris.

Initiativtagare var kapten Knut Holm i Gamleby. Eftersom Gamleby SS då inte var medlem i Svenska Seglarförbundet (SSF), så vände sig Knut till seglarkollegan Gusten Lind i Norrköpings SS, som då också var skattmästare i SSF. Lind insåg vilken betydelse det kunde få för SSF´s ganska nya skärgårdskryssare och fick med sig Norrköpings SS som motionerade om detta i SSF.

SSF och dess medlemmar tände på förslaget och SSF instiftade en pokal, och anslutna segelsällskap samlade in pengar och lät Victor Andrén designa pokalen som gjordes av ”hofjuvelerare” Hallberg i Stockholm.

”SSF´s vandringspokal för 30 kvm skärgårdskryssare”, blev det officiella namnet. Och var självklart den enda pokal som SSF hade under många år. Skärgårdskryssarepokalen kom den snabbt att kallas. De första seglingarna gick av stapeln 1911. Och självklart var det Norrköpings SS som fick äran att arrangera den första tävlingen, som avseglades på Pampusfjärden 23-24 juli 1911.

Den första pokalen vanns av Västerviks SS lottbåt med Harald Regnell som rorsman och Josef Edlund och Knut Holm som gastar. Båten var en Schüsslerkonstruktion som var byggd på Knuts varv i Gamleby. Josef Edlund skulle återkomma flera gånger i Kryssarepokalseglingar och så sent som 1930 vann han pokalen med sin SK30 Två Sang.

De ursprungliga stadgarna föreskrev att det var segelsällskapen som var utmanare. Och de fick endast utmana med en deltagande båt. Vinnande sällskap blev nästa års försvarare och arrangör. Segelsällskap som erhöll tre inteckningar i pokalen vann den för alltid och SSF skulle då sätta upp en ny. Seglingarna blev snabbt oerhört populära och segelsällskapen fann på lösningar för att kunna utmana med fler än en tävlande. Man startade systerföreningar inom sällskapen. Sålunda tillkom Brunnsvikens YC inom SS Brunnsviken, Aeolus YC inom SS Aeolus, Göteborgs Segelklubb inom GKSS, Norrköpings YK inom NSS osv. Räckte inte detta till så blev man medlem i flera sällskap för att kunna utmana om det var någon annan som blev utsedd att utmana för det egna sällskapet. När Ekolns SK hade många duktiga seglare och flera potenta utmanare så kunde Malte eller Rune Svennbeck eller Knutte Freding utmana för Sthlm SK som de gick med i just för att kunna få delta. Bröderna Thörn, Lasse och Yngve, var med i SSS men då bägge ville segla för sitt segelsällskap och bara en fick utmana så kunde den andre segla för SS Brunnsviken osv.

Mellan 1911 och 1931 så kappseglades om pokalen i 30 kvm klassen utom 1921 då SSF ansåg att rådande dyrtider var sådana att man ställde in just detta år. Enligt uppgift kostade då en varvsbyggd SK30 22 000 kr! 1931 vanns den tredje pokalen av SSS genom 139 Lill-Singva med Mälaramiralen Birger Gustafsson till rors. Den pokalen står ute i SSS klubbhus på Rastaholm.

Då skärgårdstrettian ansågs ha blivit för dyr diskuterade sällskapen på Seglardagen 1931 att flytta Kryssarepokalen till annan klass och 1933 sattes en ny pokal upp i 22 kvm klassen.

Fram till 1948 var det segrande sällskap som arrangerade nästa års seglingar. Då ändrades pokalstadgarna på Seglardagen så att SSF utsåg nästa års arrangör. Ända till 1958 var vinnaren det segrande sällskapet och den som fick ingraveringen i pokalen. Seglardagen biföll 1958 en motion från Oskarshams SS att tillåta obegränsat antal båtar från ett och samma sällskap att utmana om pokalen, men det var fortfarande sällskapet som fick inteckningen. Först 1971 blev utmaningarna personliga och vinnaren och inte segelsällskapet, erhåller inteckningen. Ändringarna 1958 och 1971 var positiva för antalet startande jakter.

När man tittar i prislistorna så finner man att Lasse Thörn vann pokalen fem gånger och åren 1945-1948 vann han fyra år i rad med Rush III. Men den som har flest inteckningar är Peder Dahlberg, med sju inteckningar. Peder är pappa till OS seglaren Anton Dahlberg. Fem inteckningar har också Tage ”Plåt” Andersson. Fyra inteckningar har fyra seglare: Gustaf Löfmark, Olle Hägg (bröderna Hägg), Tore Källmark och Martin Carlsson. Gustaf Löfmark var under 10- och 20-talen en av landets skickligaste seglare med segrar i seglingarna om Entonnarpokalen och Guldpokalen. Många duktiga seglare har försökt, men varken Harry Becker eller Tore Holm lyckades vinna Skärgårdskryssarepokalen trots flera försök. Pelle Gedda, Arvid Schultz, Knut Freding, Erik Nilsson, Malte Svennbeck och Dan Sunden-Cullberg är dock andra kända seglare som har vunnit.

Av jakterna så är Amorita i särklass med 10 inteckningar. Paloma, Mona II och Ramona II har fem. Rush III och Rayona har fyra inteckningar.

Skärgårdskryssarepokalen avgörs på kryss-läns bana. Minst sex delseglingar ska vara utlysta av arrangerande segelsällskap. Nu seglar vi om den 16:onde upplagan av Skärgårdskryssarepokalen. Den är uppsatt av Alingsås SS 2008 efter att Martin Carlsson i Mona II fått tre inteckningar i den 15:onde upplagan. Vinnaren får också Tage Plåts Minnespris, som är ständigt vandrande. Andra priser som delas ut under Skärgårdskryssarepokalen är bl.a Tricksonpokalen till den som leder efter tre seglingar, och Brunelius Vandringspris till den som vinner en delsegling med störst marginal.

I sommar avgörs Skärgårdskryssarepokalen i Västervik 6-9 juli. Då är Tore Källmark en av favoriterna på hemmaplan, på jakt efter sin femte inteckning. Titelförsvarare är Roffe ”Plåt” Erixon som vann 2010 i Trosa. Stefan Andersson från Nynäshamn har chansen att vinna den 16:onde upplagan av pokalen för gott med en tredje inteckning. Han vann 2008 och 2009 i Tiger 22:an Hummingbird. Andra aspiranter på vinst är bl.a Peder Dahlberg i Amorita, Östen Pettersson i Flamingo, Torkel Sintorn i Paloma, Claes Ahlin med Ramona II, Henrik Janmark i Juana och Martin Carlsson med Mona II. Skärgårdskryssarepokalen behåller sin status och lockar varje år mellan runt 20 deltagande båtar. När Skärgårdskryssareregeln fyllde 100 år 2008 var det 26 båtar på startlinjen för Skärgårdskryssarepokalen. Flera A22:or har på senare tid exporterats utomlands. Vilket gör att antalet internationella deltagare i Kryssarepokalen ökar sakta men säkert.

Text och foto: Per Thelander och Allan Förberg

Tanya Stanford från Royal Yacht Club Victoria, Melbourne Australia kommer till Sverige i sommar för att delta med en Scampi 30 i ÅF Offshore Race 2011 (före detta Gotland Runt). Tanya Stanford med besättning har en lång och imponerande meritlista i Australien med Scampin Nouannie, bland annat 2010 års australiska mästare i kölbåt för kvinnor, klasseger i AUDI Race Week 2011 tillsammans med flera andra fina placeringar i både AMS och IRC.

Tanya påbörjade sin gedigna seglingserfarenhet med att ta sig från Sydney till Göteborg i en 25-fots segelbåt, en resa som tog cirka tre år.

Efter tio år i Sverige flyttade Tanya tillbaks till Melbourne där hon införskaffade Scampin Nouannie och samlade en kvinnlig besättning med erfarenhet från många stora tävlingar såsom Sydney-Hobart, Melbourne-Tasmanien och Kings Cup Thailand mm. Genom Scampiförbundet har Tanya Stanford kommit i kontakt med Hans Svedman som ställer sin Scampi Trimle till Tanyas förfogande under årets ÅF Offshore Race.

Det ser ut att bli en intressant och spännande kappsegling mellan många välkända Scampibesättningar i årets ÅF Offshore Race då det redan är 5 Scampi anmälda. Scampiförbundet har också information, dock ännu ej konfirmerad, att ytterligare välkända Scampibåtar är på väg att anta utmaningen från Tanya Stanford, Cath Beuforth, Katrina Economou, Paulina Hryniewiecka och Lyndia Cristopherson.

För ytterligare information vänligen kontakta: Scampiförbundets styrelse via info@scampiförbundet,se

Info: www.scampiforbundet.se

Kommentarer

Scampiförbundet 09:47:42 2011-03-10

Detta är jätte kul. Om någon funderar på att börja kappsegla med sin Scampi så är årets ÅF Offshore Race det perfekta tillfället. Det var många år sedan spänningen var så hög i Scampiklassen.

Barbro Colling 21:17:42 2011-03-14

Härligt, härligt!
I sommar blir det 19 år sedan mitt senaste Gotland Runt. Då var vi en ganska stor klass som kämpade i alla möjliga seglingar, såväl med tjejbesättning som med familjen . Blås liv i det igen om ni kan. Scampin förtjänar det och Scampiägarna också. Så roligt vi hade!
"Scampi-fan för evigt"

Gordon 22:02:31 2011-04-03

Tack Barbro för din trevliga och positiva kommentar. Varför gör vi inte såsom Barbro säger? Låt oss ”damma av” våra Scampis och ge våra Scampiseglande Aussie vänner en riktigt rolig och spännande kamp i årets ÅF Offshore

Tanya 12:02:38 2011-04-04

Us Aussie girls are really looking forward to having more Scampis to compete with in this year’s AF Offshore. Like Gordon said "dust off" your Scampi now and enter! By the way the 25 foot boat I sailed to Sweden on was a Storfidra. Another amazing Swedish invention. Why not dust a Storfidra off and enter too. Cheers

Söndagen 13 mars delar Sjöhistoriska museet ut intyg till de senast k-märkta fritidsbåtarna från Mellansverige. Utdelningsceremonin äger rum på båtmässan Allt för sjön. Sjöhistoriska deltar på mässan tillsammans med Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar och visar bland annat den fantastiska segelkanoten Unda från 1921, som ingår i museets fritidsbåtssamling.

Sjöhistoriska museet k-märker fritidsbåtar sedan våren 2009. Efter ansökan görs en bedömning där de båtar som anses kulturhistoriskt värdefulla blir k-märkta. Ytterligare information kan ses på Sjöhistoriska museets hemsida: www.sjohistoriska.se. Ett sort urval ur Sjöhistoriskas samling av originalbåtar visas i Båthall 2 på Galärvarvet under sommaren.

Båtarna som ska få sina intyg om k-märkning är:

Segelbåten (Stjärnbåten) ”Gudingen”, ägaren Rolf Paulin är bosatt i Tyresö, Stockholms län. Gudingen konstruerades av Janne Jacobsson och byggdes 1961 på Moranäs varv, Nacka. Denna stjärnbåt har av nuvarande ägare renoverats till ett mycket gott skick. Stjärnbåtar var en enklare kappseglingsbåt som vanligtvis ungdomar använde. Nuvarande ägare har varit med att starta en särskild ideell förening för stjärnbåtarna.

Segelbåten (Kustkryssare) ”Fiorella”, ägaren Lars Hagbarth är bosatt i Uppsala stad och län. Den långkölade segelbåten Fiorella konstruerades av Knud Reimers och byggdes 1950 vid Rosättra båtvarv, Norrtälje. Konstruktionen är till största delen densamma som för ”Blue Peter”, omskriven 1944 i Svenska Kryssarklubbens årsbok. Fiorella är en väl bibehållen segelbåt som använts som familjebåt av nuvarande ägarens familj i omkring 40 år.

Segelbåten (Laurinkryssaren) ”Beguine”, ägaren Susanna Stenbeck är bosatt i Nyköping, Södermanlands län. Segelbåten Beguine konstruerades av Arvid Laurin och byggdes 1963-64 vid Sanda båtvarv i Strängnäs. Den nuvarande ägarens far Carl Eric Wihl tog stor del i konstruktionsarbetet – vilket resulterat i en utseendemässigt icke-typisk Laurinkryssare. I historiken beskriver den nuvarande ägaren ett långt aktivt och engagerat liv med båten. Båten är idag helt i ursprungligt skick, såväl in- som utvändigt.

Motorbåten (Sportbåt) ”Glasspar G3”, ägaren Åke Månsson är bosatt i Svenstavik, Jämtlands län. Denna sportbåt, konstruerad av Bill Tritt, av märket Glasspar importerades redan 1960 då den var nybyggd till Sverige från USA och är därmed ett av de absolut första exemplaren av denna båttyp. Denna båt har renoverats från mycket dåligt skick till absolut toppskick – idag är den helt återställd till sitt originalutseende.

Segelbåten (Skärgårdskryssare)” Pepita II”, ägaren Hasse Ludvigsson är bosatt i Skoghall, Värmlands län. Pepita II konstruerades av Gustaf Estlander och byggdes vid Arvika Yacht och Båtvarv (Fridlunds) 1930. Segelstorleken 15 kvm är den minsta av skärgårdskryssarklasserna. Det har endast byggts ca 60 stycken Sk15 i Sverige och en stor del har idag försvunnit. Pepita II är intressant som representant för en av de minst uppmärksammade klasserna bland de svenska skärgårdskryssarna. Den är dessutom i gott skick, tämligen orörd och väl värd att bevara.

Salongsmotorbåten ”Vi Tre”, ägaren Anders Grahn är bosatt i Hägersten, Stockholms län. Denna salongsmotorbåt tillhör den första generationen fritidsbåtar i Sverige, från den tid då beställare och ägare var välbeställda. Vi Tre som byggdes på Gustaf Ericssons Automobilfabrik, Stockholm redan 1907, är den tredje äldsta båten konstruerad av C G Pettersson. På senare år har båten genomgått en renovering som utförts med största möjliga hänsyn till ursprunget och där stor möda har lagts ned även på detaljerna.

Segelbåten (Andunge) ”Amanda”, ägaren Sanna Räsänen är bosatt i Stockholms stad och län. Amanda byggdes 1963 vid det lilla Säfflevarvet Skåléns som levererat många små båtar av hög klass under sin 25-åriga verksamhet. Mycket uppskattade var varvets byggnation av just Andunge, ritad av den norske konstruktören Thorvald Gjerdrum. Den aktuella båten är mycket välhållen och enligt dokumentationen i allt väsentligt original.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

Info: www.sjohistoriska.se

På Allt för Sjön visas i år en av de märkligaste båtar vi har sett. Det är en finsk båt i form av en jättelik anka, som har lagt till i den stora A-hallen. Inombords har ankbåten både sittplatser med matbord och en rejäl bastu för den som vill bli riktigt ren. Längst ner finns hydrauliskt infällbara hjul och även medar kan kopplas på denna farkost.

Idéer är till för att förvekligas. Och varför inte då göra en flytande anka med motor, vardagsrum och bastu som kan trailas om just den idén dyker upp? Det gjorde den och det är precis vad finska företaget Fin-Duck har gjort.

Båten visas på Allt för sjön på Stockholmsmässan fram till söndagen den 13 mars. I broschyren för den originella båten skrivs att Fin-duck har en aktersnurra. Förarens plats finns uppe i ankhuvudet där en stol kan vikas ut. På “ankans” rygg kan man solbada. Åtta personer sitter bekvämt runt spisen. I bastun ryms fyra personer. Båten är besiktad för max. 8 personer (7+1). I Fin-Duck kan man t.ex. hålla en palaver, tillbringa en sommarkväll tillsammans med familjen eller kamraterna, bada bastu, grilla korv eller solbada på ankans rygg. Vi lovar er en upplevelse som ni sent skall glömma!

Mått: längd 5,5 m, bredd: 2,6m, Höjd i salongen 1,95 m, djupgående 0,25 m, vikt 900 kilo, fast cirka 5 knop.

Allt för sjön, Nordens största båtmässa, är en båtmässa för hela familjen. På mässan visas förutom 1000-talet båtar i storlekar från 2 – 16 meter, de senaste tillbehören tillbehör, motorer, kläder, 2011 års marina mode och allt annat som behövs för att förvekliga sommardrömmen i skärgården.

SeaZone lanserar panelen controlZone som används för att knyta samman och styra alla elfunktioner via en central enhet på båten. Med controlZone kan båtägaren spara utrymme och samtidigt förenkla hanteringen av båten och alla elförbrukare samt få bättre kontroll och säkerhet till sjöss. controlZone är en av huvudkomponenterna i SeaZones nya digitala och konfigurerbara elsystem för båtar och fordon.

– SeaZones digitala elsystem erbjuder full kontroll över samtliga elförbrukare på båten genom ett intuitivt och lättanvänt gränssnitt. Systemet ger bland annat ständig information om elförbrukning per enhet samt varningar vid under- respektive överlast. Man behöver till exempel aldrig mer oroa sig över om batterikraften ska räcka till.

Systemet ger möjlighet att prioritera och hushålla med kraften så att den alltid räcker till det viktigaste. Du kan styra båtens elförbrukare antingen via de fastmonterade controlZone-panelerna eller mobilt via en iPhone alternativt en iPad, förklarar Tony Rogvall, utvecklare och delägare på SeaZone.

SeaZone erbjuder fem olika controlZone-paneler med vridknappar (encoder) eller återfjädrande tryckknappar för styrning av alla typer av elförbrukare och elkomponenter. Varje controlZone har 8 vrid- eller tryckknappar, vilka kan markeras med förbrukarens eller funktionens namn.

Panelerna monteras vertikalt eller horisontellt och har röd bakgrundsbelysning, vilket är idealiskt för nattkörning. Samtliga paneler finns i svart eller natur/aluminium. Panelerna kopplas till elcentralen powerZone via en nätverkskabel (CAN Bus) och får sin strömförsörjning från powerZone via samma kabel. Inga andra anslutningar, strömkällor eller kablar behövs.

SeaZone gör det enkelt att fixa elen ombord powerZone är en digital elcentral som du kan ansluta båtens alla elförbrukare till. Den programmeras för att styra båtens elfunktioner på önskat sätt. Bland annat kan funktioner som intervallstyrning, puls och blink samt min- respektive max-strömstyrka konfigureras för varje förbrukare. Konfigurering sker antingen direkt i centralens infällda skärm eller via en dator.

Genom en innovativ konstruktion minskar behovet av kabeldragningar radikalt. Alla styrfunktioner (switchar, knappar, rattar och paneler) kan integreras och kommunicera med samtliga elförbrukare digitalt, vilket minskar antalet kablar till endast en tunn nätverkskabel. På båtar, där utrymmet ofta är begränsat och svårt att dra kablar genom, är detta en stor fördel. Dessutom förbättras kraftöverföringen då antalet, tjockleken och längden på elkablarna reduceras.

SeaZone finns på Allt för sjön, 5-13 mars
SeaZones elsystem visas i Båtmagnetens monter A16:29 på båtmässan Allt för sjön, den 5-13 mars, i Älvsjö.

Ökande sjöfartsvolymer och ett påbörjat effektiviseringsarbete har under 2010 påverkat Sjöfartsverkets resultat i positiv riktning. En tuff isvinter och en förändring i Statens Pensionsverks beräkning av pensionsskulden påverkade däremot resultat i negativ riktning. Det fick till följd att resultatet landade på 117,2 miljoner minus.

– Trots att vi fortfarande visar röda siffror ser vi ändå en positiv utveckling på vårt ekonomiska resultat. Volymerna ökade 10 procent, vilket är väldigt glädjande och mer än beräknat. Vårt effektiviseringsarbete har hittills påverkat resultatet positivt med drygt 50 miljoner kronor, säger Noomi Eriksson, ekonomidirektör för Sjöfartsverket.

Isbekämpningen, som omfattar bland annat isbrytning, borttagning av is iTrollhätte kanals slussar och ökat underhåll av både fartyg, slussar och sjösäkerhetsanordningar kostade cirka 100 miljoner mer än budgeterat. Även pensionsskulden påverkade resultatet med ungefär 100 miljoner mer än beräknat.

Under 2011 fortsätter arbetet med att förbättra det ekonomiska resultatet och att förändra Sjöfartsverket till en modern serviceorganisation med unik sjöfartskompetens.

– Sedan jag tillträdde som generaldirektör i maj 2010 har en rad förändringar genomförts, och nu fortsätter vi arbetet med att skapa en affärsmässig, lönsam och framtidsorienterad organisation. Målet är att vi ska ha nått en ekonomi i balans under 2012, säger Ann-Catrine Zetterdahl, generaldirektör för Sjöfartsverket.

Bilden:
Ann-Catrine Zetterdahl.

Nya Delta 40 Sidewalk är en av de mest intressanta motorbåtarna på årets Allt för Sjön. Det är en supermodern båt med mycket väl genomtänkt design. Båten är byggd i moderna material och vid tillverkningen används vakuuminjicering, limning och andra moderna metoder. Ett exempel är dörrar till skåp och garderober ombord som är extremt lätta tack vare låttviktsmaterial mellan fanérskikten.

Svenska Delta Powerboats har utvecklat en större efterföljare till succén Delta 34 Sidewalk. Baserad på samma framgångsrika skrov som Delta 40 Walkaround har man här fått in en efterfrågad tredje kabin. Den ryms framför och under förarplatsen och är främst till för yngre familjemedlemmar, men har ändå full ståhöjd och en dubbelkoj med full längd.

Även i övrigt har allting blivit ett nummer större i jämförelse med 34:an och 40:an kommer bara att erbjudas med dubbelmontage, Volvo Penta D4 eller D6 dieslar. Som alla de mindre syskonen i Delta-familjen är båten miljövänligt tillverkad i sandwich med vakuuminjicerad vinylester, för högsta styrka och lägsta vikt. Tillsammans med Deltas unika stegbotten bidrar det till klassens lägsta bränsleförbrukning.

Delta 40 Sidewalk är något så sällsynt som en rejäl familjebåt, med tre kabiner, som kan marscha i över 40 knop när man så vill. Snabbt och säkert från A till Ön.

Tekniska specifikationer
Längd 12.50 m
Bredd 3.60 m
Vikt 6.500 – 7.500 kg
Volvo Penta 2 x D4 300 hk
Alternativt 2 x D6 370 hk
Design Lars Modin

Monter A 14:22

Info: www.deltapowerboats.se

Scania medverkar vid mässan ConExpo-Con/Agg i Las Vegas med hela sitt utbud av industrimotorer, som samtliga finns tillgängliga för EU Stage IIIB och EPA Tier 4i . Motorerna har egenutvecklade system för bränsleinsprutning, motorstyrning och utsläppskontroll.

De låga utsläppen uppnås med hjälp av endast två tekniker: Scania SCR (selective catalytic reduction) och Scania XPI (högtrycksinsprutning). Inga extra filter krävs. Scania XPI och motorstyrsystemet optimerar parametrarna fortlöpande under drift för att få ut mesta möjliga av varje droppe bränsle. Det minskar bränsleförbrukningen och ger även en renare förbränning.

Motorutvecklingen inför nästa nivå av utsläppskrav är i slutfasen. Med bara små förändringar av installationen kommer Scanias motorer att kunna uppfylla EU Stage IV och US Tier 4f (final), som träder i kraft 2014.

I monter S-17115 visar Scania upp hela sitt industrimotorprogram med 9-, 13- och 16-litersmotorer med effektnivåer från 202 till 515 kW. Motorerna är försedda med ett unikt SCR-system som påminner om det kommande systemet för Scanias lastbilsmotorer för Euro 6. I kombination med Scanias högtrycksinsprutning XPI gör det att utsläppskraven för kväveoxider och partiklar uppnås med god marginal utan något partikelfilter.

För ytterligare information om Scania på ConExpo, besök www.scania.com/media/conexpo

Helsingfors, Finland: När Helsingforskommissionen (HELCOM) idag håller sitt årliga möte på hög politisk nivå finns dessvärre inte ministrarna på plats. Det sänder en oroväckande signal att länderna inte ger HELCOMs aktionsplan för Östersjön den prioritet den kräver, säger Världsnaturfonden WWF.

WWF gav starkt stöd till de prioriteringar miljöminister Andreas Carlgren satte upp i samband med att Sverige tog över ordförandeskapet i HELCOM den 1 juli 2010. Det handlade bland annat om att fler ministermöten skulle hållas för att stärka det politiska ledarskapet.

– Det är därför oroande att Anders Carlgren, ordförandelandets ansvarige minister, inte finns på plats när HELCOMs högnivåmöte hålls och inte heller hans ministerkollegor i regionen, säger Åsa Andersson, programchef för svensk natur & Östersjön på WWF.

Dagens möte ger möjlighet för länderna att rapportera de framsteg som gjorts och de utmaningar som kvarstår för att genomföra åtgärderna i den aktionsplan som för fyra år sedan lanserades, med stort pompa och ståt, som ett ambitiöst program för att återskapa en god miljöstatus i Östersjön till 2021.

– Om och om igen har vi hört ministrarna runt Östersjön tala om vikten av HELCOMs aktionsplan för Östersjön (Baltic Sea Action Plan, BSAP), men bristen på genomförande visar med stor tydlighet att ett starkare ledarskap är nödvändigt, säger Åsa Andersson.

– Även om det är glädjande att vissa viktiga framsteg har gjorts – till exempel utbyggnad av vattenreningsverk och den pågående processen att förbjuda avloppsutsläpp från sjöfart – så har det samlade genomförandet hittills varit allt för långsamt och de konkreta åtgärderna för få för att nå planens mål, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF och ordförande i WWFs internationella Östersjöprogram.

HELCOM har identifierat vilka åtgärder som krävs och finansiella institutioner har ställt medel till förfogande. Det som saknas är den politiska viljan hos Östersjöländerna. Konkreta åtgärder behövs för att minska utsläpp av övergödande ämnen från jordbruket, kontrollera utsläppen av miljögifter, minska påverkan från fiske och skydda den biologiska mångfalden.

– Vi uppmanar därför ministrarna att ge Östersjön och aktionsplanen den höga politiska prioritet den kräver, säger Håkan Wirtén.

Efter några års planering presenterar Stenungsbaden Yacht Club och Nöjet Konsert AB: Premiär för Stenungsbaden, Concert Arena – en specialbyggd scen i sluttningen nedanför hotellet. Önskemålet har hela tiden varit att få starta med Kim Larsen & Kjukken, bättre premiärartist är svårt att tänka sig. Vi vet alla hur denne efterlängtade danske kämpe kan bjuda på en ”dejlig aften”. Dessutom är detta den ena av endast två Sverigespelningar 2011! Det blir en helkväll med massor av musik och god mat och dryck.

Kim Larsen har varit en stor del av Danmarks musikliv i mer än 30 år – under 70-talet som rösten i legendariska Gasolin, på 80-och 90-talen med en framgångsrik solokarriär och de senaste åren tillsammans med bandet Kjukken. Han har alltid varit populär i Sverige och sommaren 2011 är han tillbaka, med material från hela karriären – från Gasolin via soloperioden till nyskrivet material.

Kommentarer

lars 22:11:30 2011-09-03

För mycket gubbrock!!!!!

712 sjömil, en trimaran, två seglare. Samsung Challenge utmanar tidningen Båtnytts klassiska race Ystad-Haparanda. Samsung i Sverige och Whyshore Yachting & Marketing inleder ett partnerskap och kommer under sommaren 2011 att fokusera på att slå det befintliga rekordet.

Det är den snabbaste tiden på sträckan Ystad-Haparanda som gäller.

60-fots trimaranen Samsung Challenge är Skandinaviens snabbaste segelbåt och med de rätta väderförhållandena har båten och besättningen potential att sätta ett rekord som står sig länge.

”Vi ser fram emot att spika ett rekord på sträckan Ystad-Haparanda i Båtnytts tävling Blå Bandet. Sveriges ostkust bjuder på mycket varierande väderförutsättningar. Får vi rätt vindförhållanden och lyckas vi hantera båten med en tvåmannabesättning så har Samsung Challenge alla förutsättningar att segla på 24 timmar, vilket ger en snittfart på ca 30 knop. Det är en tuff strapats och en stor utmaning! säger Klabbe Nylöf, skeppare, Samsung Challenge och VD, Whyshore Yachting & Marketing 60 fots trimaranen har en toppfart på osannolika 43,2 knop.

Båten är 18 x 18 meter, har en mast på ca 30 meter och väger ca 5 ton.

Whyshore Yachting & Marketing är ett företag inom sports marketing för kommersiella projekt med sponsring, partnerstrukturering och sportfrämjande event, som specialiserar sig på global och regional nivå.

Whyshore ansvarar för projektledning av Samsung Challenge.

Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är en ledande producent av tv, minnechips, mobiltelefoner och bildskärmar med 174 000 anställda i 66 länder inom åtta oberoende affärsområden. Den konsoliderade försäljningen uppgick under 2009 till 116,8 miljarder dollar. Samsung Electronics Nordic AB omsatte under 2009 9,4 miljarder kronor. Sedan 1992 har företaget vuxit snabbt, har i dag 320 medarbetare och erbjuder det senaste inom mobiler, ljud och bild, IT-produkter och vitvaror.

Kommentarer

hmm 05:54:20 2011-03-11

ja vi får väl se hur det där går…..

Ett av USA:s mest exklusiva motorbåtsbåtmärken, Tiara, lanserar den nya stilfulla modellen 3100 Open. Båten erbjuder med sina 11 meter i längd och 3,8 meter i bredd gott om utrymme ovan och under däck. Det är en båt du vill bosätta dig på.

– Tiaras nya 3100 Open är en båt för människor som vill åka med stil i en mycket bekväm, rymlig, välutrustad och kraftfull båt. Båten har allt du kan önska dig av utrustning och bekvämlighet med gott om plats både ovan och under däck för att äta, umgås och koppla av. Det är en utmärkt båt för både korta och långa utflykter. Jag skulle gärna ligga ute i flera veckor ombord på den, poängterar Mats Andersson, delägare och säljare på Vått.

3100 Open har sovplats för minst fyra vuxna med dubbelkoj i fören och sovplats för två i salongens flexibla och sköna L-formad soffa. Båten har en exklusiv dusch och toalett, fullutrustat pentry och en spatiös salong. 3100 Open levererar snabb och stabil gång i alla väder med upp till 375 hästkrafter på vardera axel.

Tiara 3100 Open mäter, med en standardpulpit och en meter djup badbrygga, 11,07 meter i längd (10,06 m utan badbrygga) och 3,81 meter i bredd samt 2,7 meter från vattenlinjen upp till hardtopen.

Båten finns med dubbelmotorig Crusader 6-liters MPI-bensindrift (375 hk) alternativt dieseldrivna dubbla Cummins QSB (330 hk). Med dubbla 375 hästars Crusader går den från noll till 40 km/tim på knappt nio sekunder och kan nå en toppfart på drygt 35 knop.

Tiara 3100 Open kostar från 2 950 000 kr med dubbla Cummins QSB-motorer på vardera 330 hk.

Vått visar 15 båtar på Allt för sjön
På båtmässan Allt för sjön, den 5-13 mars, ställer Vått ut minst 15 båtar från Chris-Craft, Pursuit och Boston Whaler. Bland annat visas Chris-Craft Corsair 28 Heritage Edition, Pursuit OS 345 Offshore och Boston Whaler 170 Super Sport. Du hittar Vått i montrarna B05:31 och B06:31.

Info: www.vatt.se

Kommentarer

Jänkarn 16:24:46 2011-03-18

Såg denna på Miami Boat Show 2011! Riktigt schysst båt! Säljer Vått dessa?

Håkan Frisingers stiftelse för transportmedelsforskning utdelar idag, den 7 mars, sitt stipendium för 2010 till professor Bengt Johansson vid Lunds Tekniska Högskola. Stipendiet, som är på 250 000 kronor, får Bengt Johansson för sin internationellt framgångsrika och praktiskt viktiga forskning kring förbränningsmotorer.

Bengt Johansson är professor vid avdelningen för förbränningsmotorer vid Lunds Tekniska Högskola. Han har i sin forskning främst inriktat sig mot området homogena kompressionsmotorer, HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition).

HCCI-tekniken leder till en högre verkningsgrad, vilket i kombination med nya drivmedel är en viktig komponent för utvecklingen av godstransporter med låg miljö- och klimatpåverkan.

Bengt Johansson kombinerar grundvetenskaplig spets kring diagnostik och analysmetoder med en hög grad av tillämpning och relevans för fordonsindustrin. Hans forskningsfinansiering och samarbeten omfattar i stort sett alla större svenska, europeiska, nordamerikanska och japanska fordons- och motortillverkare.

Nominering till mottagare av Frisingerstipendiet görs av Chalmers tekniska högskola enligt en överenskommelse mellan Chalmers och Volvos Forsknings- och Utbildningsstiftelser (VREF). Beslut om stipendiet fattas av VREF:s styrelse.

Priset delades ut av Håkan Frisingers stiftelse vid en prisceremoni som ägde rum hos AB Volvo den 7 mars 2011. Håkan Frisinger var vd för Volvo 1983–1987 och styrelseordförande 1997-1999.

Sebago har en lång historia när det gäller att stödja duktiga kappseglare. SPS Force 8 är utformad för att möta de behov som den krävande seglaren och dess besättning har. SPS-serien är framtagen tillsammans med Quantum Racing/Sebago Team som en del i det samarbete som nu pågår.

SPS Force är en herrmodell med slitstark ovandel av Vibram med ventilationpaneler. Urtagbar anatomisk och dämpad fotbädd. Vattendränagesystem, gjuten, dämpad och skyddande tådel av gummi. Vibrams halkfria STPM yttersula.

Skorna finns i storlekarna 7–13 och i färgerna White Grey, Grey/Quantum Green och White/Navy/Red, ca pris 1 695 kr.

Info: www.trendmark.se