För två år sedan besökte Tre Kronor af Stockholm Västerås. Det mottagande vi då fick var överväldigande och det är därför med stor glädje som vi nu återvänder. Under lördag och söndag kommer Tre Kronor af Stockholm att erbjuda seglingar för allmänheten. Under söndagen blir det även öppet skepp så att alla som vill kan få komma ombord och titta på fartyget. Besöket i Västerås avslutas med en segling till Köping den 17 maj där alla är välkomna att delta.
Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på hållbarhetsfrågor. Vi arbetar med att främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap.
Verksamheten har utvecklats till en uppskattad kommunikationsplattform för näringsliv, politiker och organisationer. Almedalen, Volvo Ocean Race i Stockholm, The Tall Ships´ Races i Östersjön, ministermötet om EU:s Östersjöstrategi, Scarlet Sails i S:t Petersburg samt ett antal anlöp i hamnar längs den svenska ostkusten och i länderna runt Östersjön är några exempel på framgångsrika möten och evenemang.
Fartyget Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2005 och genomförde sin jungfrusegling 2008, och har av internationell expertis bedömts vara ett av de mest välbyggda träfartygen i världen. Kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor.
Under besöket ligger Tre Kronor af Stockholm vid Lillåudden.
Biljetter till seglingarna kan köpas ombord eller bokas på hemsidan www.briggentrekronor.se
Den helt nya Bavaria 34 HT får världspremiär 27 maj. Det sker i samband med ett seglingsarrangemang: The Match Race Germany i Langenargen. Det tyska varvet håller en presskonferens i samband med regattan för att presentera sin nya båtmodell. Båtliv kan dock redan idag presentera hur Bavaria 34 HT ser ut.
Det här är en av de första båtarna från Bavaria som redan som ny modell erbjuds med antingen Volvo Penta dieselmotorer eller MerCruiser bensinmotorer. I båda fallen handlar det om dubbla maskiner.
Det handlar om en välutrustad båt med snygga linjer, som kan förses med joystick för Aquamatic.
Båten har en integrerad badbrygga med gott om plats och smart utnyttjade aktre utrymmen. Bland annat kan solplatsen öppnas och under den finns ett enormt stuvutrymme, motsvarande lösning som används på flera andra av bavarias senaste motorbåtsmodeller.
Båtliv hoppas kunna återkomma med mer information om Bavaria 34 HT inom kort.
Tekniska specifikationer:
Längd 13,83 m
Längd skrov 13,22 m
Bredd 4,41 m
Höjd över vattenlinjen 3,35 m/3,33 m (43 HT)
Djupgående drev uppe 0,75 m
Djupgående drev nere 1,10 m
Vikt tom 11.750 kg/11.950 kg (43 HT)
Bränsletank 1.500 l
Vattentank 410 l
personer 12
Kabiner 2/3
Kojer 4/6
Höjd i kabin 2,10 m
Motoralternativ bensin (MerCruiser)
2 x 8.2 MAG HO DTS Brav. III XR/2 x 430 hp
Axius Premium Joystick for Mercruiser Gasoline Engines with integrated autopilotfunction in combination with Garmin chartplotter (only for twin engines)
Motoralternativ diesel (Volvo Penta)
2 x D6-370 EVC/2 x 370 PS
2 x IPS 500/2 x 370 PS
2 x IPS 600/2 x 435 PS
Aquamatic Joystick (only for twin engines)
DPH for Volvo Penta D4 and D6 engines
IPS for Volvo Penta IPS engines
Info: www.bavariasverige.se
För första gången i historien lastas råolja ut från Göteborgs Hamn. Oljan har mellanlagrats i ett underjordiskt bergrum och går nu vidare på export till världsmarknaden. – Det här är ett historiskt ögonblick för Göteborgs Hamn. Mycket få hamnar kan erbjuda mellanlagring och omlastning av råolja och vi är glada för att allt har gått så bra, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.
Tillsammans med lagringsbolaget Scandinavian Tank Storage har Göteborgs Hamn utvecklat affären som innebär att mindre tankfartyg från till exempel Ryssland och Nordsjön lossar råolja i det underjordiska bergrummet i Syrhåla, Torshamnen. Där mellanlagras den för att senare transporteras vidare med större fartyg till exempelvis Asien och USA.
Tidigare har råoljan, som nu omlastas i Göteborgs Hamn, lastats om i någon av de stora hamnarna på kontinenten, till exempel Rotterdam, eller ute till havs från fartyg till fartyg. Det senare kan innebära miljörisker, särskilt vid hårt väder.
– Omlastning av råolja till havs innebär miljörisker som vi nu slipper när det kan ske på ett tryggt sätt vid kaj i Göteborgs Hamn istället, säger Magnus Kårestedt.
I april förra året anlöpte de första fartygen för att lossa råolja till bergrummet, som fylldes upp, och nu lastas alltså råoljan ut.
– Cirkeln är sluten och vi kan konstatera att allt har fungerat mycket väl i alla led. Nu kommer bergrummet att fyllas upp igen med ny råolja i väntan på ny utlastning, säger Claes Jacobsson, vd för Scandinavian Tank Storage.
Piren i Torshamnen har försetts med en anläggning som renar och återvinner gaserna som uppstår vid lastningen av råoljan. Tack vare gasåtervinningen sker i stort sett inga utsläpp till luften eller havet. Andra investeringar som gjorts är nya rörledningar, pumpar och ett kontrollrum.
Panasonic Toughbook, världsledande inom robusta och slitstarka bärbara datorer, presenterade idag sin senaste produkt i kategorin semiruggade bärbara datorer – CF-53. Den nya modellen kombinerar Panasonics 16 år långa erfarenhet inom tillverkning av robusta bärbara datorer med den senaste teknologin, i en prisvärd och semiruggad design.
Modellen är perfekt för att till exempel ta med i båten eller för lättare fältarbete och för mobila användare som är i behov av en bärbar dator med samma prestanda som en stationär dator, med lång batteritid och som tål stötar och spill som skulle göra vanliga bärbara datorer obrukbara.
Toughbooks allrounddator för företag har uppdaterats med andra generationens Intel® Core™ i5-2520M vPro™ processor för högre prestanda och kretsuppsättningen Intel® Q67 Express för utökade multimediefunktioner. Den högupplösta LED widescreen 14 tum skärmen har ett kombinerat anti- reflex och anti-blänk skydd, som gör den skonsam för ögat både utomhus och inomhus. Med USB 3.0 är det möjligt användaren att överföra data betydligt snabbare till andra externa enheter kompatibla med USB 3.0.
Toughbook CF-53 är lättare och tunnare än den tidigare modellen CF-52, som fortfarande ingår i sortimentet för semiruggade bärbara datorer. Den nya modellen CF-53 har ett särskilt inbyggt bärhandtag, men har behållit alla de semirobusta designegenskaper som gör modellen perfekt för hemmakontor, små och medelstora företag och mobil personal. Toughbooks slitstarka funktionalitet och semiruggade produktdesign uppfyller CF-53 militärens standardkriterier, vilket innebär att den tål fall från 76 cm, vibrationer och luftfuktighet. Toughbook CF-53 klarar utan problem alla de stötar och repor som kan uppstå vid dagligt arbete ute på fältet eller i samband med säljresor. Detta tack vare ett magnesiumhölje och precisionsgångjärn i stål samt genom att centrala komponenter som skärm, hårddisk och det vattentåliga tangentbordet är flexibelt monterade med tryckkuddar.
För att säkerställa att mobila användare alltid kan hålla kontakten under sina resor har Toughbook CF-53 utrustats med Ericssons modul -F5521GW- HSPA+ (DL: 21 Mbit/s) för trådlös anslutning och som tillval Wake On Wireless, vilken kräver särskild förinställning och support. Med kretsuppsättningen Intel® QM67 Express erbjuds även antistöldfunktion.
För ytterligare flexibilitet och anpassningsmöjligheter har Toughbook CF-53 även de vanliga standardportarna och en seriell anslutning, alternativt två PC Card-enheter (modellen för bilindustrin) samt en sekundär LAN-port, vilket gör modellen perfekt för användning inom bil- och maskindiagnostik.
”Toughbook CF-53 kombinerar prestanda med slitstyrka och prisvärdhet. Den passar lika bra i små eller stora organisationer, såväl inomhus som utomhus, i bilverkstaden eller i flygplansstolen. Eftersom denna nya modell kan användas inom så många olika områden inom praktiskt fältarbete och dessutom är ett prisvärt alternativ för en dator designad i enlighet med amerikansk MIL-STD standard, förväntar vi oss att CF-53 blir den bäst säljande modellen bland semiruggade bärbara dator i Europa”, berättar Stefan Pettersson, Country Manager Panasonic Toughbook.
Toughbook CF-53 blir tillgänglig för försäljning i juni. Förutom standardmodellen finns ytterligare två varianter av CF-53:
CF-53 Touchscreen
Toughbook CF-53 Touchscreen har utformats för användare som är i behov av ett pekskärmsgränssnitt som fungerar i dagsljus utomhus. Enheten har en högupplöst pekskärm i bredbildsformat med hög ljusstyrka och cirkulär polarisering för att minimera reflekterande solljus. Panasonics CircuLuminTM teknologi ger dessutom utmärkt läsbarhet under alla förhållanden genom bred variation av ljusstyrkenivåerna, från mycket ljusstark till kolsvart skärm. Enheten levereras även med ett alternativt bakgrundsupplyst tangentbord för användning i mörka miljöer.
CF-53 Automotive
Toughbook CF-53 Automotive-modellen har utformats för att kunna användas som ett mångsidigt verktyg för forskning och utveckling i bilindustrin eller i verkstadsmiljöer. Optimerade portar, dubbla PC Card-enheter och anpassning till industristandarder gör att enheten kan anpassas för att tillgodose kraven hos tekniker i många olika roller.
Utökade alternativ för flexibilitet och anpassning
För att förbättra flexibiliteten och anpassningsmöjligheterna hos Toughbook CF-53 finns flera olika tillval för enheten. ”Fischer” USB-porten och hårddisken som klarar temperaturer under noll grader gör CF-53 ännu bättre rustad för utomhusliknande miljöer.
Det går också att välja till ett högkapacitetsbatteri med 9 celler/92 Wh, som gör det möjligt för mobil personal att använda enheten hela dagen utan att behöva ladda batteriet.
Mer information: www.toughbook.eu
Under de senaste åren har antalet riskområden för fästingöverförd hjärnhinneinflammation, TBE, ökat. Idag finns ingen medicin som botar TBE, men det finns vaccin som skyddar. Nu lanserar Baxter en fästingapplikation, ”Fästingguiden”, för iPhone och Android-telefoner.
De främsta riskområdena för TBE-smitta är skärgårdarna och kusterna vid Stockholm, Södermanland och Uppland samt områden kring Mälarens östra och mellersta delar. Men TBE har även upptäckts vid Östersjökusten från Kalmar, Blekinge och Österlen, Vätterns och Vänerns kuster, västkusten mellan Göteborg och Strömstad samt Fårö, Gotska Sandön och Karlsöarna på Gotland.
– Det kan bli ett fästingår i år med tanke på att fästingarna har varit skyddade under vinterns tjocka snötäcke, dock beror den fortsatta utvecklingen på hur vädret blir under vår och sommar. Antalet fall av TBE minskade förra året, sannolikt beroende på den torra period vi hade i slutet av juni och under juli. Trots det upptäcktes enstaka fall i nya områden där TBE-smitta inte förekommit tidigare, säger Rolf Gustafson, medicinsk direktör på Baxter. Dessa områden återfinns i Örebro län, Dalarnas län och Bollnästrakten.
Från och med idag finns applikationen, Fästingguiden, tillgänglig med all viktig information om TBE och vaccination. Fästingguiden visar riskområden för TBE och hittar via GPS till den närmaste vaccinatören. Det finns även en påminnelsefunktion, för hela familjen, som håller reda på när det är dags för nästa vaccinationsdos.
Ladda ned Fästingguiden och besök Facebook-grupp och YouTube-kanal;
www.facebook.com/fasting.nu
www.youtube.com/user/fastingpunktnu
För ytterligare information se: www.fasting.nu
En av världens mest avancerade och framgångsrika kappseglingsbåtar, TP52, premiärseglar i Lidingö Runt lördag 14 maj. Den sjufaldige Gotland Runt-vinnaren Thomas Blixt blir först i Sverige med den helt kolfiberbyggda båten TP52. Han utmanar nu svenska eliten efter fem år i Ericssons Volvo Ocean Race-team.
– Båten är vass och har vinnarpotential, hon vann sin klass i senaste Fastnet Race 2009. Lidingö Runt är ingen havskappsegling, men det blir kul att se vad den går för här i Stockholm, säger Thomas Blixt.
Namnet TP52 är magiskt för havskappseglare. Båten konstruerades för den amerikanska tävlingen Transpac mellan Kalifornien och Hawaii. Den blev så framgångsrik att en hel serie startades med en enhetsklass för TP52 i Medelhavet, Audi Med Cup. Där vann svensken Torbjörn Törnqvist, som nu ska delta i America’s Cup, hela TP52-serien 2007. I år ska en annan svensk, Skype-grundaren Niklas Zennström utmana världseliten i samma serie.
I Sverige blir skepparen Thomas Blixt först med en TP52. Efter fem år som skeppare på VO70:an Ericsson 1, som han och teamet seglat med kunder runt hela världen parallellt med Volvo Ocean Race, startar han nu ett eget kappseglingsprojekt i Sverige som bygger vidare på Ericssons framgångar i Volvo Ocean Race. Projektet utgår från att utnyttja kappsegling och TP52:ans potential för att profilera företags varumärke och stärka deras kundrelationer.
– Kappsegling är en oerhört bra plattform för profilering och teambuilding, och att stärka både kundrelationer och varumärke. TP52:an är en upplevelse att få segla på även för dem som aldrig seglat. Den är mycket lik VO70-båten så känslan av att kappsegla på högsta nivå är oerhört stark, förklarar Thomas Blixt.
Sverigepremiären för Blixt Pro Sailing-teamets TP52 sker på lördag i Lidingö Runt, säsongens första tävling för havskappseglare på östkusten. Med sin besättning på 15 seglare, där bland andra segelmakaren Stefan Winberg ingår som taktiker, satsar Blixt på en plats i toppen.
Allt fler använder de svenska gästhamnarna. Förra året ökade beläggningen i gästhamnarna till över 531 000 gästnätter, vilket motsvarar nästan 1,5 miljon människor som bodde över i gästhamn. Det mest välbesökta området är som vanligt Västra Götaland med närmare en kvarts miljon gästande båtar under 2010, enligt ny statistik från Gästhamnsguiden.
Alla regioner ökade beläggning även om det var väldigt små förändringar på en del platser. Den mest positiva utvecklingen i antalet båtnätter stod Stockholm och Västra Götaland för.
Totalt besöktes gästhamnarna av 1487 000 personer, vilket gör att antalet snart har vuxit till samma nivå som under toppåret 2003. Då övernattade drygt 1 496 000 i gästhamnarna.
Den sämsta utvecklingen har gästhamnarna i Uppsala, Örebro, Västmanland, Norrbotten och Västerbotten.
Räkningen avser antal båtnätter som tillbringats i gästhamn sommaren 2010 i Sverige. Genomsnittet ombord är 2,8 personer.
Idag finns ca 450 klassificerade och kvalitétssäkrade gästhamnar runt den svenska kusten, i de stora insjöarna och de vackra kanalerna.
Den vanligaste övernattningsplatsen för båtturister är de många och vackra naturhamnarna. Tillgången till dessa är också av betydelse för Sveriges populäritet bland båtturister.
Det finns ingen räkning på antalet tillbringade nätter i naturhamn kontra gästhamn. Andelen nätter skiljer sig mycket i olika delar av landet. Gästhamnen är en viktig del som konsumtions-, service– och bunkringsplats för båtturister även när naturhamnar används som övernattning.
Källa: Tillväxtverket/Riksföreningen Gästhamnar Sverige.
Den här 50 m långa yachten har utsetts till “Best Motor Yacht of the Year”, en utmärkelse som delades ut vid World Superyacht Awards 2011. Den extrema Vitruvius yachten med namnet “Exuma”, har en design som kan diskuteras av den världskände designern Philippe Briand. Båten sjösattes i juli 2010 och har prisats för sina innovativa linjer.
Det är båttidningen Boat International som står bakom utnämningen, som även fördelades över flera andra klasser som vi tänker återkomma till.
Exuma är resultatet av ett mycket nära samarbete mellan Vitruvius Yachts, ett Englandsbaserat varv som har specialiserat sig på yachter mellan 30 och 100 m, och Philippe Briand samt varvet Picchiotti/Perini Navi.
För tillfället är ytterligare två stycken Vitruvius Yachts under produktion. En 55 m Ice Class, som ska sjösättas i juli i år, och en 73 m Explorer, som ska vara redo för leverans under 2013.
Exuma befinner sig för tillfället halvvägs på en världsomsegling med circumnavigation.
Info: www.vitruviusyachts.com
Att erbjuda högeffektiva tillsatser är en självklarhet för den tyska specialisten på motorolja och tillsatser, Liqui Moly. Därför gav företaget det oberoende testinstitutet APL i uppdrag att utföra en rad tester på olika produkter. APL har nu bekräftat att tillsatser från Liqui Moly faktiskt minskar friktion och bränsleförbrukning. Testerna genomfördes på produkterna Cera Tec, Injection Cleaner och Super Diesel Additiv – med häpnadsväckande resultat.
APL är ett renommerat testinstitut i Tyskland som sysselsätter mer än 700 anställda och ansvarar för 145 motortestenheter. Vanligtvis testar APL motorer och motordelar för biltillverkare, därför var det många som blev förvånade när Liqui Moly tog kontakt med institutet. Liqui Moly var nämligen det första och hittills enda företaget på eftermarknaden som frivilligt bad APL om produkttester.
Cera Tec är en högteknologisk oljetillsats som innehåller mikroskopiska keramikpartiklar. Partiklarna skyddar motorn och reducerar friktionen. APL testade produktens slitageskydd. Under ökande belastning fick ett kugghjul driva ett annat tills en viss grad av slitage uppnåddes. En standardolja klarade sig upp till belastningsnivå fyra. Samma olja med Cera Tec klarade belastningsnivå nio. Detta resultat visar tydligt vilket utmärkt slitageskydd Cera Tec erbjuder. Motorn håller längre, risken för motorstopp minskar och tack vare minskad friktion reduceras även bränsleförbrukningen.
Injection Cleaner är en bensintillsats för rengöring av insprutningssystem och ventiler. För detta test lät man två motorer vara igång under 60 timmar. Den ena drevs med vanlig bensin och den andra med samma bensin med tillsats av Injection Cleaner. Under dessa 60 timmar bildades 0,3 gram avlagringar på varje ventil på den första motorn. Dessa avlagringar hade fortsatt att växa och hade till slut strypt motorn. Motorn med Injection Cleaner hade endast 0,03 gram avlagringar. I början av testerna var APL-ingenjörerna skeptiska och inte riktigt övertygade om produktens rengörande effekt. Nu använder de själva Injection Cleaner för att rengöra sina testmotorer.
Super Diesel Additiv är en bränsletillsats för rengöring av insprutningssystem och ventiler som liknar Injection Cleaner men som tagits fram speciellt för dieselmotorer. Under detta test lät APL en motor vara igång under 32 timmar med ett dieselbränsle innehållande en hög andel zink, eftersom zink påskyndar bildandet av avlagringar. Därefter lät man motorn vara igång i ytterligare 32 timmar med diesel plus Super Diesel Additiv. Även i detta fall var APL-ingenjörerna till en början skeptiska vad gäller produktens effektivitet, men ändrade sig ganska snabbt. ”Med denna produkt fungerar allt – och då menar vi allt – mycket bättre”, var kommentaren. Nu använder de själva produkten för rengöring av sina testmotorer.
– Testresultaten bekräftar det vi redan visste från andra oberoende tester och från bilförare, säger Ernst Prost, VD och ägare till Liqui Moly.
– Våra tillsatser hjälper faktiskt att minska friktion och slitage samtidigt som de bidrar till minskad bränsleförbrukning och ökar motorns livslängd.
Lördagen 21 maj inviger EU-parlamentarikern Isabella Lövin en ny utställning på Havets Hus i Lysekil. Utställningen berättar om det myller av liv som finns i våra hav men som också i vissa fall är på väg att försvinna. Samtidigt publicerar ArtDatabanken en ny volym om hajar, rockor och manteldjur i bokverket Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna.
På Havets Hus visas livet i Västerhavet. Runt 100 arter finns att se och även några att känna på i klappakvarier. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna.
Alldeles i början av akvariet har ArtDatabanken nu skapat en spännande utställning havet – vår skattkammare, riktad till både stora och små. Här får man lära sig mer om det okända djurlivet under ytan, samt det arbete som pågår inom Svenska artprojektet med att kartlägga och tillgängliggöra den marina mångfalden. Under invigningsdagen medverkar flera artexperter. De kan svara på frågor om hajar och andra hotade fiskar samt övriga marina djur.
EU-parlamentarikern Isabella Lövin ska tala om hajarnas utsatthet och EU:s hajfeningsdirektiv. Hon är för många känd genom boken Tyst hav – jakten på den sista matfisken. För den fick Isabella Stora Journalistpriset 2007 i kategorin Årets berättare. Motiveringen löd: ”För hennes chockerande berättelse om vad människan gör med havet, och till vilket pris.”
Program 21 maj 2011
10.00 Utställningen ”Havet – vår skattkammare”
Johan Bodegård Chef för ArtDatabanken presenterar utställningen
Malin Strand presenterar den nya Nationalnyckelvolymen Ryggsträngsdjur: Lansettfiskar–broskfiskar Chordata: Branchiostomatidae–Chondrichtyes
10.30 Invigningstal och invigning
Isabella Lövin talar om hajarnas utsatthet och EU:s hajfeningsdirektiv.
13.00 Föredrag, aktiviteter och gästguidningar kopplade till utställningen.
Medverkande är illustratören Helena Samuelsson, hajexperten Charlott Stenberg samt ArtDatabankens biologer Malin Strand, Anna Karlsson och Mikael Svensson.
Mer detaljerat program annonseras på hemsidan www.havetshus.se. Där finns också bilder att hämta.
Fakta:
Om Isabella Lövin
Isabella Lövin är journalist och författare som sedan 2009 är EU-parlamentariker för Miljöpartiet de Gröna. Läs mer om Isabella Lövin http://isabellalovin.com/
Om Havets Hus
Havets Hus visar livet i Västerhavet, i huvudsak Skagerrak och Kattegatt. Över 100 djurarter finns i ca 40 akvarier varav ett tunnelakvarium som besökarna kan gå igenom. Många aktiviteter pågår under året som över 80 000 gäster tar del av. Bland annat märks och släpps egenuppfödda småfläckiga rödhajar ut i det fria varje sommar för att bidra till mer kunskap om arten. Havets Hus öppnade 1993 ägs av Lysekil Stadshus AB och som i sin tur ägs av Lysekils kommun. Läs mer om Havets Hus: www.havetshus.se
Om ArtDatabanken SLU
ArtDatabanken arbetar med kunskapen om den biologiska mångfalden i Sverige. Vi samlar in, utvärderar och lagrar information om Sveriges vilda växter, svampar och djur. Utifrån denna kunskap tas den nationella rödlistan fram. ArtDatabanken bevakar status för arter och naturtyper som är prioriterade inom EU. Hos ArtDatabanken drivs även Svenska artprojektet, inklusive bokverket Nationalnyckeln. ArtDatabanken är en del av SLU och en viktig länk mellan forskare, naturvårdare och allmänheten.
Rödlista 2010
Hur går det för arter som vargen, torsken och tornseglaren? Rödlistan är en redovisning av hur det går för Sveriges arter. Rödlistan tar upp vilka djur och växter som riskerar att försvinna från Sverige och varför de är hotade.
Svenska artprojektet och Nationalnyckeln
År 2002 fick ArtDatabanken uppdraget från riksdagen att kartlägga landets hela fauna och flora av flercelliga arter, genom inventeringar, taxonomisk utforskning av dåligt kända organismgrupper och framtagande av bestämningshandböcker. I satsningen ingår också ett omfattande stöd till de svenska biologiska museerna. Syftet är att göra kunskapen om de svenska arterna tillgänglig för svenska folket. Svenska artprojektet står på tre stadiga ben:
– Inventering av i första hand dåligt kända organismgrupper.
– Taxonomisk forskning om dåligt kända arter. Taxonomi är den forskningsgren som beskriver arterna och hur de är släkt med varandra.
– Det populärvetenskapliga referensverket “Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna”.
Läs mer om ArtDatabanken www.slu.se/artdatabanken
Foto: Fredrik Hjerling.
Fredagen 17 juni till lördagen 18 juni 2011 hälsas alla Hallberg-Rassyseglare välkomna till varvet i Ellös. De kommer både att segla tillsammans och ha det trevligt ihop på landbacken. Seglingen kommer att vara ett avkopplat evenemang. Någon tidtagning eller placeringslista kommer det inte att finnas.
Alla båtar som deltar i denna ”kappsegling” kommer dock att vinna ett eller annat pris. De vinnande kategorierna kan vara ”Båten med längst resväg till Ellös” eller ”Yngste besättningsmedlemmen” eller liknande.
Hallberg-Rassysregattan är förmodligen världens enda regatta där alla vinner. Deltagarna möts på fredag eftermiddag 17 juni. Det kommer att finnas möjligheter att se varvet. Man kommer att äta två middagar tillsammans.
Seglingen sker lördagen 20 juni. Hallberg-Rassybåtar av alla åldrar och storlekar är välkomna. De som inte har möjlighet att komma med båt är välkomna landvägen ändå och medsegling med annan båt arrangeras.
Avgiften för att delta är låga 500 kr per båt plus 300 kr per besättningsmedlem. Det inkluderar två middagar
tillsammans, både på fredag kväll och lördag kväll.
Anmälan: www.hallberg-rassy.com
Måndag 9 maj öppnar Vått, generalagent för bland annat Chris-Craft, Boston Whaler, Pursuit och Tiara, ett nytt försäljningsställe vid Nacka Strands brygga i Stockholm. Här kan kunderna provköra olika båtmodeller. – Vi öppnar ett flytande showroom vid Nacka Strands bryggor, vilket också blir ett nytt försäljningsställe för oss, säger Göran Andersson, säljare på Vått.
– Vid bryggorna lägger vi några av våra finaste och senaste båtmodeller. Inledningsvis visar vi fyra av Pursuits vassaste modeller här. En stor fördel med att ha ett flytande showroom är att vi kan erbjuda våra kunder möjlighet att snabbt och smidigt provköra den båt de funderar på att köpa, poängterar Göran Andersson.
De båtar Vått har sjösatt vid Nacka Strand är Pursuit C 230 Center Console, Pursuit OS 235, Pursuit OS 315 Offshore och Pursuit OS 345 Offshore.
Våtts båtar ligger i marinan utanför restaurang J.
Vått (före detta Gulves Stockholm) är med 1800 kvadratmeters showroom, i Stockholmsförorten Älvsjö, ett av Nordens största försäljningsställen för motorbåtar. Företaget säljer flera av världens mest exklusiva motorbåtsmärken och är generalagent för bland annat Chris-Craft, Pursuit, Tiara och Boston Whaler i Sverige.
Även Riva och Baja ingår i sortimentet samt enstaka exklusiva bilmodeller med smala produktionsserier från Mercedes-Benz och Porsche. Under 2010 blev Vått Pursuits och Chris-Crafts största handlare utanför USA. Företaget startade 2004 samt ägs och drivs av bröderna Mats och Lars Andersson.
Info: www.vatt.se
Det senaste kvartalet har den mobila bredbandsoperatören Net 1 förbättrat räckvidden och täckningen i nätet i Stockholms skärgård. Med ny teknik s.k. boomer cell sträcker sig Net 1s nät mer än 100 km från masterna längs med kusten, vilket ger uppkoppling i hela skärgården och långt ute till havs.
– Den här innebär viktiga fördelar för alla skärgårdsboende och båtägare som är beroende av internetuppkoppling. Det kan handla om alltifrån tillgång till aktuella väderleksrapporter till underhållning de dagar vädret gör att man hellre stannar hemma eller i hamn. Finns det barn i båten uppskattar de ofta möjligheten att spela spel eller hålla kontakten med sina vänner via Facebook, säger Fredrik Sidhagen, Försäljnings- och Marknadschef på Net 1.
Uppkoppling till havs
Det senaste kvartalet har Net 1 gjort en rad satsningar i Stockholms skärgård, som förbättrat möjligheten att vara uppkopplad till havs. Net 1 har bland annat lanserat en uppgradering kallad boomer cell vilket gör att räckvidden från masterna längst kusten utökas till över 100 km, eller 50 sjömil.
– För seglare har detta stor betydelse då de är mycket beroende av uppdaterad väderdata men även en pålitlig internetuppkoppling där man kan använda sig av Skype eller liknande för att kommunicera, säger Fredrik Sidhagen.
– Net 1s täckningsgrad är överlägsen andra 3G-nät i havsbandet, vilket vi hade stor nytta av under Gotland Runt. Via internet kunde besättningen ladda ned väderprognoser mycket snabbare än tidigare, vi kunde helt enkelt vara uppkopplade mot internet under mycket längre tid, säger Roger Nilsson som seglat 8 jorden runt kappseglingar.
Net 1 rustar för högre hastighet och ökad täckning
Net 1 fullbordade i slutet på 2010 moderniseringen av mobilnätet i Sverige – tidernas största investering i det vidspännande lågfrekvensnätet 450. Net 1 har idag en täckning på över 95% av Sveriges yta med Turbo 3G samtidigt som övriga operatörer tillsammans endast når 50%*.
Moderniseringen innebär att all teknik ersatts med den senaste utrustningen från Ericsson, en förändring som medför högre kapacitet och högre hastigheter genom att man uppgraderar delar av nätet till den så kallade Rev B-tekniken. Denna innebär att nätet utnyttjar tre kanaler istället för två och på så sätt kommer man till sommaren kunna erbjuda högre kapacitet och en hastighet på 9,3 Mbit/s.
* Källa: Post- och Telestyrelsens bredbandskartläggning publicerad 2010.
Watski2starBaltic startar i år för fjärde gången från Oxelösund. Starten går 25 maj. Tävlingen som körs med två personers besättning har blivit mycket populär. Deltagarantalet, som är begränsat till 125 båtar, fylls snart upp efter att anmälan släppts. Några besättningar drar sig tillbaka och några från reservlistan fylls på. Idag räknar arrangörerna med 120 startande båtar från 7 till 19 m storlek.
De olika startgrupperna delas in efter SRS-tal och släpps iväg från Oxelösund 25 maj med början kl. 16.00. Första etappen är till Visby via Landsort. Där gör båtarna ett pitstop på 4-6 tim innan man fortsätter till Oskarshamn.
Nytt pitstop innan seglingen går tillbaka mot Oxelösund, dit förhoppningsvis alla båtar anländer under lördagen den 28 maj. (Man vet ju aldrig hur vädret blir). På varje etapp räknas platssiffra efter SRS-tal fram både totalt och i respektive klasser. Platssiffrorna läggs sen ihop för att få fram totalsegrare.
För säkerheten, och för dem som är iland har alla båtar AIS ombord, vilket gör att de sänder sina positioner till vår positionssida där alla kan följa deras väg.
Starten i Oxelösund kommer att filmas och streamas ut på nätet som en service till anhöriga och publik. Ett antal båtar har också filmkamera ombord som kommer att sända till tävlingens hemsida.
Info: www.watski2star.se
En helt ny 34 m lång yacht brann i fredags kväll upp vid sjösättningen vid Sunseekers varv i Poole Harbour i Dorset i södra England. Yachten skulle inom kort levereras till sin ägare i Mexiko, men den är nu helt förstörd och varvet måste bygga en ny. Båten var värd närmare 100 Mkr plus moms.
Det måste ha varit en enorm besvikelse för kunden, som hade specialbeställt denna en av Sunseekers största modeller. Den 34 m (112 fot) långa Sunseekern blev som sagt totalförstörd. Ingen människa kom dock till skada vid branden, som bekämpades av ett 50-tal brandmän.
Olkyckan inträffade vid 22-tiden på fredagen. Branden var våldsam med lågor på stundtals över 20 m höjd.
Branden startade som några enstala flammor som slog ut ur den imponerande båten. Snabbt blev den dock övertänd och på lördagen återfanns bara ett utbränt skrov vid kajen.
På engelska BBC:s hemsida finns en filmsekvense som visar den tragiska brandens förlopp: http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-dorset-13321077
Kustbevakningen får mer resurser till sin operativa verksamhet. Verket bildar två regioner för sin verksamhet med ledningskontor i Göteborg respektive Stockholm samtidigt som två av fyra nuvarande kontor förändras. Generaldirektör Judith Melin fattade 9 maj beslut om ny regionindelning för Kustbevakningen. Den beräknas frigöra runt 19-20 Mkr för Kustbevakningens sjöburna operativa verksamhet.
Pressmeddelande från KBV:
De två regionkontor som förändras finns i Härnösand och Karlskrona. Beslutet innebär att det bildas två regioner, Norra regionen och Södra regionen, med regionledningar i Stockholm och Göteborg.
Varje regionledning har en ledningscentral och ett samverkanskontor som knyts till respektive regionledning. Samverkanskontoren placeras i Härnösand och Karlskrona. Den nya regionindelningen kommer att vara operativ från och med 1 oktober 2011.
Mer kustbevakning för pengarna
Målet med den nya indelningen är att få mer kustbevakning för pengarna. Genom att skapa två regioner med respektive ledningscentral och samverkanskontor frigörs 19-23 Mkr.
Effekter av ny regionindelning blir bland annat också ett effektivare nyttjande av resurserna, en förbättrad styrning och ledning och en förbättrad samverkan mellan regionerna. Regionförändringen är en del i ett större förändringsarbete som startade under 2009.
Individuella lösningar
− För personalen som i dag arbetar vid regionledningarna i Härnösand och Karlskrona kommer arbetsgivaren att söka bästa möjliga individuella lösning för varje anställd. Alla som blir berörda av den nya regionindelningen ska landa mjukt, poänterar generaldirektör Judith Melin.
Kustbevakningstjänstemän erbjuds i första hand arbete i den operativa verksamheten medan personal som inte har kustbevakningsutbildning erbjuds omplacering till vakanta eller nyinrättade befattningar. Individuella lösningar kan till exempel också vara utbildning, kompetensutveckling, matchning och coachning.
Vid huvudkontoret i Karlskrona kan anställda komma att beröras av så kallad kretsning och turordning. För den som blir berörd finns samma förutsättningar som för personalen vid regionledningarna i Härnösand och Karlskrona.
Info: www.kustbevakningen.se
Skrubbsår, blåsor eller skavsår är lätt hänt. För båtägare som njuter av en härlig dag till havs kan det vara förödande. Man vill snabbt vara igång igen och undvika infektioner. Ett smidigt plåster som binder och tar bort bakterier, läker såret och dessutom tål vatten kan rädda situationen.
Plåster med Sorbactmetoden är unika i sitt slag. De tar bort skadliga bakterier i såret utan att ge upphov till resistens. Plåstren är skonsamma men effektiva. Såret bildar ingen skorpa utan läker under plåstret.
Effektiv och snabb metod
Sorbact sårbehandling är en innovativ svensk produkt med tillverkning i Askersund. De bakteriebindande plåstren består av en sårdyna täckt med en grön bakteriebindande väv samt ett tunt, smidigt och genomskinligt filmförband.
Sorbactmetoden är effektiv och väldokumenterad och bygger på en naturlig process där bakterier binds till den gröna ytan. Det finns ingen risk för resistensutveckling då processen inte avdödar utan bara binder och inaktiverar mikroorganismer. Sorbact har ingen negativ miljöpåverkan.
Säljs på Cura Apoteket, Apoteket Hjärtat och Apoteket AB och finns i två storlekar.
Sorbact bakteriebindande plåster 5×7,2 cm 5st. Cirkapris 31,00 kr.
Sorbact bakteriebindande plåster 8×10 cm 5st. Cirkapris 87,50 kr endast Apoteket hjärtat
BryggCaféet Grötvik i Halmstad firar ettårsjubileum 6 juni på självaste Nationaldagen. Detta firas med löfte om mer och bättre av förra sommarens succé med “Dans på Bryggan” – torsdagar, “Gäst på Bryggan” – tisdagar och onsdagar samt Argentinsk Tangokväll – måndagar.
Detaljer för dessa och övriga evenemang på hemsidan: www.bryggcafeet.com
Lördagen 2 juli blir det traditionsenligt sedan 1963 ”Hamnfestival” i Grötvik, som också är en förstklassig utsiktspunkt för de som inte har tillgång till båt under Tall Ship Races fartygens målgång 5–8 augusti i Halmstad.
BryggCaféet drivs av Olivia & Anders Widén.
Grötviks småbåtshamn 3,5 nm SV om Halmstad i riktning mot Tylösand
56° 38,9 N 12° 46,7 E
Djup 2 m
Kustkort 92 – Kattegatt
Skärgårdskort 923 – Tylön – Kullen
Info: www.bryggcafeet.com
Förra året städade 82 idrottsföreningar 174 svenska stränder och lyckades samla in 41 621 kg skräp, vilket motsvarar 7 afrikanska elefanter. I år kommer Städa Sverige tillsammans med Coca-Cola att värna om havsmiljön genom att rensa 300 stränder från skräp samtidigt som de förbereder dem inför kommande badsäsong. Ribersborgs strand är första anhalt och städas den 4 maj av ishockeyföreningen Limhamn Limeburners HC.
300 stränder från Ystad till Haparanda kommer att städas från maj till augusti. Kuststädningen börjar tidigt på våren längs kusten för att hinna samla in de sopor som finns innan de driver ut till havs och skadar miljö och djur.
Ett exempel är en studie som visar att 98 % av stormfågeln, som äter allt den ser på ytan, har ett genomsnitt av 23 olika plastbitar i magen. Projektet rör sig sedan som en våg längs norrlandskusten. Skräpet kommer att miljösorteras, dokumenteras och vägas. Målet för årets städning är att samla in 55 ton skräp. Städa Sverige administrerar städningen i samarbete med Coca-Cola i Sverige.
Per Nilsson, forskare och lektor på Göteborgs Universitet välkomnar det arbete som föreningarna gjort på stränderna.
– Marint skräp är ett ökande problem globalt. Mängden skräp ökar både längs stränder och ute till havs. Att samla in skräp längs stränderna är inte bara en åtgärd för att förbättra strandmiljön. En stor del av det skräp som ligger på stränderna kommer att föras ut till havs igen, där det så småningom hamnar på havsbottnarna och påverkar den marina miljön. Skräp som bryts ner kan avge miljögifter till sediment och organismer. Skräp kan också leda till syrebrist i sediment.
Den enskilt största skräphögen som lämnats kvar på svenska stränder är pappersförpackningar, som står för nästan hälften av allt insamlat skräp. Hela 520 säckar, motsvarande 24 ton, pappersförpackningar samlades in under sommaren 2010, men förutom pappersförpackningar hittades även en del udda saker. Vid städningen utanför Trelleborg på Äspö Strand hittade föreningen ett kassaskåp och på Umeås stränder hittades en barnvagn. Vid Ljungviken i Umeå hade någon glömt kvar en studsmatta som var 4 meter i omkrets. Mest oväntad var kanske den sju meter långa sillval som hittades i Bohuslän.
Förutom att skräp smutsar ner omgivningen utgör skräp en fara för både natur, djur och människor. Nedbrytningstiden för skräpet är lång. En cigarrettfimps nedbrytningstid är tre år. En aluminiumburk bryts ned under 300 år, plast bryts ned under 400 år. Tuggummi finns kvar i upp till 25 år. Bara längs Bohuskusten samlas 5000 kubikmeter skräp varje år.
– Jag är väldigt imponerad av förra årets städning och det resultat som det gav. I år kommer betydligt fler stränder att besökas och än mer göras för den marina miljön. Jag är väldigt stolt över hur den svenska idrottsrörelsen tillsammans med Städa Sverige och Coca-Cola bidragit till att förbättra våra stränder och havet som helhet, säger Louise Karlsson, f.d. elitsimmare och ambassadör för Städa Sveriges strandprojekt.
Även i år är Coca-Cola samarbetspartner till Städa strand.
– Förra året var en stor framgång och vi är glada över att kunna utöka arbetet i år. Internationellt har Coca-Cola sedan många år engagerat sig i så kallade coastal cleanup-projekt i en rad olika länder som en del av sitt långsiktiga vattenmiljöarbete. Städa strand är ett utmärkt exempel på hur vi kan göra en miljögärning och samtidigt stödja idrottens ungdomsföreningar vilket går hand i hand med vårt lokala hållbarhetsarbete och vår satsning på en aktiv livsstil, säger Göran Holm, vd Coca-Cola Enterprises Sverige.
– Vi har fått positiv respons bland föreningar och även bland miljöexperter. Vi hoppas att kunna utveckla projektet denna sommar med målet att samla in städarnas vikt i skräp, säger Mats Wesslén, vd för Städa Sverige. Coca-Cola i Sverige tar sitt miljöarbete på stort allvar och jag är glad över att samarbetet fortsätter även i år, säger Mats Wesslén, vd för Städa Sverige.
Här kan du läsa mer om Coca-Cola Sveriges hållbarhetsredovisning: www.coca-cola.se/hallbarhet.pdf
Kommentarer
Va bra! Mer resurser att jaga kriminella "fulla" båtförare! Toppen. Heja Kustbevakningen!