Nyheter

En anonym rysk yachtälskare har lagt en order på en ny yacht från holländska Mulder Shipyard. Den omfattar bygget av en Mulder 98 Flybridge. Båten byggs helt i aluminium och är en helt nyutvecklad modell från framtagen av Mulder Shipyard design team. Båten färdigställs under andra kvartalet 2013.

Flybridgeyachterna från Mulder Shipyard har blivit en internationeltl succé. Detta ledande holländska varv levererade en Mulder 98 Flybridge til len kund från Egypten 2010 och sålde nyligen en Mulder 73 Flybridge till en kund från Australien. Den senare hade sett Mulder 76 Flybridge Dutchess vid Auckland yacht show, en båt som levererades 2007 till en kund från New Zeeland. Under tiden har Mulder även byggt flera andra yachter för kunder från Ryssland, Spanien, Tyskland och Italien.

Den nya Mulder 98 Flybridge har en längd på över 30,00 m och en bredd på 6,90 m. Motoriseringen består av dubbla Caterpillar C32 motorer med en effekt på 1 600 hk vardera, vilket ger en toppfart på 22 knop. Båten har bränsletankar som rymmer 17 000 liter, vilket ger en räckvidd på 4 500 Nm vid en fart på tio knop. Skrovet är byggt enligt Lloyds klassifikation.

Interiören i nya Mulder 98 Flybridge omfattar bland annat en rymlig salong med middagsplats för åtta personer. Pentryt om babord har en gång som leder direkt ut på däck. Kabinerna är riktigt lyxigt inredda och ägarhytten har bland annat en stor walk-in closet. Yachten har även VIP-kabin och två gästkabiner m m.

Info: www.muldershipyard.nl

Havet och dess djurliv väcker beundran och förundran hos många människor. Vissa djur har vackra färger, andra byter kön och någon har tänder i magen. Lär känna över 100 fascinerande djur och växter på Havets Hus i Lysekil, från småfläckig rödhaj till död mans hand. Alla med anknytning till Västerhavet.

Akvariet erbjuder många spännande upplevelser. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Känn på sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvarier, lär lekfullt på Havets Hus strandskola, inspireras av en guidad tur, se dykare som matar djuren och delta i olika temahelger. Utbudet av aktiviteter varierar under året.

Årets utställning – HAVSMONSTER nu med SILLKUNG

I maj 2010 flöt en sillkung i land i Bovallstrand och hittades av Kurt Ove Eriksson. Han ringde Havets Hus och akvarietekniker Roger Jansson som blev eld och lågor över fyndet. Tack vare det unika fyndet och ett aktivt pressarbete spreds nyheten över världen. I utställningen finns ett axplock av artiklar från världens alla hörn. Kurt Ove invigde en fantastisk modell tillverkad av Bo Wessman i början av februari 2011. Modellen är en avgjutning av sillkungen som flöt iland, som sedan Bosse förtjänstfullt kompletterat och dekorerat.

Sillkung är en unik fisk och räknas som världens längsta benfisk. Den kan troligtvis bli över 11 meter lång! Den finns i alla oceaner men påträffas mycket sällan, bara några få gånger per år. De flesta har hittats i Mexico och Japan. Man tror att den lever från havets yta ned till ca 1000 meters djup. Enligt nordisk folktro simmar den först i sillstimmet och förutspår riklig fångst, därav dess namn. Senast man såg en sillkung i svenska vatten var år 1879.

Havsmonsterutställningen

Havet har alltid eggat människors fantasi. Det till synes oändliga blå vattnet med de stora oåtkomliga djupen där vad som helst kan gömma sig, vad behövs väl mer för att skrönor och myter ska uppstå? Kraken, midgårdsormen, sirener och havsgalten är alla mytiska havsmonster från olika delar av världen. Till och med Gullmarsfjorden har sin egen myt – Sjöormen i Gullmarn! Men gemensamt är att de flesta myter har ett uns av sanning i sig. Myten om kraken kommer nog från sjöfarare som stött på jättebläckfiskar ute till havs, medan de som mummlar om sirener nog har sett sjökor – de kallas till och med sirendjur! Myter om havsormar brukar förklaras med simmande tumlare. När de simmar i grupp blir det ett böljande mönster, inte helt olik hur en lång jätteorm skulle se ut om den simmade vid ytan. Men hur är det egentligen, finns det då havsmonster? Ja, havsmonster har funnits nästan lika länge som det funnits djur på jorden! Men de har sett olika ut från tid till annan. På Havets Hus får du under 2011 lära känna några verkliga och mytiska havsmonster, trovärdigt återgivna i modeller och bilder.

Havets Hus kalendarium 2011

v.6, 12/2, Invigning av utställningen Havsmonster nu med sillkung

v.7-8, 12/2-27/2 Sportlovsaktiviteter på Havets Hus

v.12 , 22/3 Världsvattendagen

v.16, 16-25/4 Påsklovsaktiviteter på Havets Hus – Kärlek under ytan!

v.20 Gullmarsgymnasiets marinbiologer presenterar projektarbete

v.20 ,21-22/5 Tumlarens dag & Rödlistehelg

v.24-33 Sommarlovsaktiviteter

v.26-32 Sälsafari

v.27, 4-8/7 Västerhavsvecka i samarbete med Västra Götalandsregionen

v.27, 4/7 Hajsläpp, återinplantering av märkta småfläckiga rödhajar

v.26-30 Strandskola

v.29 & 31 Hav & Land sommarläger

v.38 24-25/9 Hummeraktiviteter

v.40-44 Höstaktiviteter på Havets Hus

v.52, 27-30/12 Jullovsöppet på Havets Hus

Info: www.havetshus.se

Yamaha stänger nu ännu fler fabriker i Japan på grund av tsunamin som har drabbat landet. Nu gäller det framför allt Furkuroi South fabriken, där företaget monterar utombordsmotorer. En del motorer ska färdigställas delvis med komponenter som redan finns i lager, men från och med fredagen stoppar produktionen. Detsamma gäller för Yamahas fabrik i Kumamoto, som tillverkar mindre utombordsmotorer.

På ferdag kommer mer information om hur Yamaha ska göra med fabrikerna. Främst verkar det vara tillgången på komponenter som inte fungerar efter katastrofen.

Fabriken i Kuramatsu, som tillverkar vattenskotrar, är i samma läge som de övriga fabrikerna i koncernen och kommer troligen också bara att kunna montera färdiga maskiner till och med fredag.

Suzuki uppgav på onsdagen på en av företagets hemsidor att företaget kommer att vara i drift till och med torsdag elelr fredag.

Honda har inte gett några närmare besked om hur de ska göra, men utombordartillverkningen kan komma att stoppas på grund av komponentbrist.

Yanmar är också drabbat av katastrofen. 34 av företagets försäljnings- och distributionscenters i Japan skadades vid jordbävningen och den efterföljande tsunamin.

Från svenska Lagun kommer en ny bordsskiva i vit vattenbeständig laminat och list i Jatoba. Den finns i två olika storlekar, 850 x 540 mm respektive 700 x 420 mm. Pris 699 kr respektive 599 kr inkl. moms. Finns hos välsorterade båttillbehörsbutiker. Info: www.noa.se

Svenska Sail Racing International AB investerar ytterligare i företagets internationella expansion. Företagets vision är att erövra flera stora marknader i världen. Sail Racing tar därför hjälp av seglingsprofilen Magnus Holmberg.

Magnus Holmberg är mycket välkänd i kappseglingskretsar, både som seglare och som marknadsförare. Inte minst för hans arbete med Match Cup Sweden, där han har varit en mycket aktiv seglingsdeltagare i World Match Racing Tour. Magnus har även varit en av skepparna på det svenska syndikatet Victory Challenge i Americas Cup 2007.

Magnus kommer att arbeta som “team sponsor manager” och strategisk rådgivare åt Sail Racing i internationella kontakter med team, projekt och syndikat.

Magnus är dessutom en väl erfaren och viktig medlem av
Sail Racing Test Team, där han hjälper till med utvecklingen av nya produkter för Sail Racings utbud.

– Jag har jobbat med Sail Racing i många åroch har haft glädjen att följa utvecklingen av varumärket och produkterna, säger Magnus Holmberg.

– Nu ska vi arbeta ännu närmare varandra, vilket är spännande. Jag ser verkligen fram emot att få använda min erfarenhet från seglingen och hur man bygger team och projekt.

Magnus Holmberg började sitt arbete för Sail Racing 15 mars.

Info: www.sailracing.se

Sail Racing (SR) ingår samarbete med Yantai Leading Yachts Int (YLY) för att utveckla en klädkollektion för segelbåten Daytripper som lanserades på Allt för sjön i Stockholm. Avsikten är att komplettera Daytripper med kläder i samma designspråk, detta är inte minst viktigt på den kinesiska marknaden där intresset för segling och seglingskulturen är stor, men historik och tradition saknas. Samtidigt är det klart att Huges Marina blir ensamförsäljare av Daytripper i Sverige. En båt ställs ut på invigningen av Huges nya showroom i Stockholm kommande fredag.

YLY utvecklar båtar för den moderna människan till den snabbt växande kinesiska marknaden, men vill också förnya den traditionella marknaden i väst.

YLY är ett Svenskt företag verksamt i Kina som är startat och ägs av Nautical Partner Sweden AB, Mannerfelt Design Team och kinesiska investerare. Målsättningen är att utvecklas till en ledande leverantör av miljövänliga båtar i Kina och väst.

Daytripper, som utsågs till MiljöBästa Segelbåt på Allt för sjön av SBU:s Miljökommitté, är designad för den moderna människan med värderingar som miljöaspekter, effektiv fritid, snabbt komma bort från vardagsstressen etc. Samtidigt är båten också otroligt snabb, även i lätt vind, samt enkel att framföra även för en ensam seglare.

Båten tillverkas med hjälp av den senaste teknologin, hela projektet andas nytänkande och innovation, vilket passar väl in på Sail Racings värderingar – form, teknik och material av högsta möjliga kvalitet.

– Vi tar i dagsläget fram en kollektion för projektet, där plaggen grundar sig i befintliga stilar, men som förädlas enligt Mannerfelt Design Teams grafiska uttryck. Inom kort kommer vi att samla personer från både design och produktion från Sail Racing och Mannerfelts för att tillsammans skapa en helt unik kollektion för projektet, säger Henric Wikestam, VD för Sail Racing.

– Sail Racing, som sen tidigare samarbetar med designers från olika branscher, ser detta som ett mycket viktigt och tillfredsställande samarbete. Mannerfelts stora kunskap om arkitektur, båt och bildesign, grafik och form kommer definitivt utveckla varumärket samtidigt som man genom projektet får tillgång till den stora kinesiska marknaden.

– Många ser idag Kinas endast som leverantör av billiga produkter och glömmer att det finns ett stort sug efter västerländska lyxprodukter i Kina och där man också är beredd att betala för dessa, säger Kjell Borking från Nautical Partner och initiativtagare till YLY.

Info:
www.daytripper.se
www.mannerfeltdesignteam.com
www.sailracing.com

Mikroskopiska rester av döda tofsmyggor kan förklara ett par hundra års historia om fiskars livsvillkor, försurning och fiskdöd, i svenska sjöar. Forskare vid Göteborgs universitet har tagit fram en metod att med hjälp av bottensediment visa när och hur fisklivet försvunnit ur försurade sjöar – ovärderlig kunskap för att återställa fisklivet i en försurad sjö.

– Det kan faktiskt liknas vid en tidsresa. Fiskar lämnar knappt några egna rester efter sig när de dör, men om vi istället undersöker förekomsten av organismer som påverkas av fisk kan vi hitta tydliga spår. Genom att studera munrester från tofsmyggor i bottensedimenten från en sjö kan vi återskapa sjöns historia från tidigt 1800-tal och framåt, säger Fredrik Palm vid Zoologiska institutionen, Göteborgs universitet.

Försurning av mark och vatten är ett av de största miljöproblemen i modern tid. En stor andel av våra svenska sjöar visar tydliga tecken på försurning, med en omfattande fiskdöd och en kraftigt minskad biologisk mångfald som följd.

Senare forskning har visat på ett tydligt samband mellan fiskdöd och förekomsten av tofsmygglarver i sjöar. Mundelar från tofsmyggors som bevaras i sjöbottnar kan därför användas för att påvisa fiskdöd och andra fiskförändringar i svårt försurade sjöar.

Den nya metoden gör det möjligt att studera försurningens effekter i sjöar där det inte tidigare skett någon provtagning och där historiska uppgifter om fisksamhället saknas. Eftersom bottenprover kan åldersbestämmas kan metoden också ge kunskap om när olika förändringar har inträffat.

– Genom att analysera tofsmyggornas mundelar som vi hittar i bottensedimentet, kan vi säga hur olika fisksamhällen har förändrats. Vi kan inte bara få reda på om fisken har dött ut och försvunnit, vi kan också se hur olika fiskarter har påverkats. Mört är till exempel mer känslig mot försurning än abborre och vi har kunnat visa om sjöar historiskt sett har innehållit mörtfiskar eller ej. Rester från försurningskänsliga djurplankton kan samtidigt användas för att visa försurningsutvecklingen i sjöar.

Då metoden avslöjar hur fisksamhället i en sjö har förändrats de senaste århundradena, kan den också användas för att vrida klockan tillbaka som underlag för hur en biologisk återställning av en försurad sjö bör gå till. Metodens historiska perspektiv gör det också möjligt att kartlägga naturliga variationer i sjöars ekosystem.

Fredrik Palm och hans kollegor har därför genomfört sina studier i västra Götaland och Bohuslän, med speciellt fokus på Gårdssjöområdet i Ucklum, som i många årtionden stått i centrum för svensk försurningsforskning.

Avhandlingen Paleolimnological reconstructions of fish population changes in acidified lakes (Sedimentära rekonstruktioner av förändrade fisksamhällen i försurade sjöar) försvaras vid en disputation på Zoologiska institutionen den 25 mars. Handledare: Torgny Bohlin
Länk till avhandlingen: hdl.handle.net/2077/24148

En dryg vecka efter den förödande jordbävningen och efterföljande tsunami i Japan, har Volvokoncernen kunnat skapa sig en preliminär bild av följderna för koncernen. Bland de omkomna efter katastrofen finns två japanska medarbetare medan en fortfarande saknas.

– Det är en fruktansvärd katastrof som drabbat Japan och jag vet att jag talar för alla i koncernen när jag säger att våra tankar går till våra omkomna och saknade kollegor och deras familjer, men också till övriga drabbade i Japan, säger Volvos koncernchef Leif Johansson.

Efter de genomgångar och reparationer som gjorts beräknas produktionen i UD Trucks anläggningar i Tokyoområdet kunna starta igen i begränsad omfattning 28 mars.

När det gäller underleverantörer pågår ett intensivt arbete med att kartlägga alla led i leverantörskedjan. I nuläget bedöms inte produktionen av lastbilar utanför Japan påverkas i någon större omfattning medan däremot Volvo Construction Equipments produktion av framför allt grävmaskiner i Korea och Kina förväntas påverkas på grund av brist på viktiga hydraulikkomponenter.

UD Trucks har lagt ner stora ansträngningar på att hjälpa sina anställda och få igång produktionen under den svåra situation som nu råder i Japan. Bland annat har bolaget ordnat med hjälpsändningar av mat och andra förnödenheter till drabbade anställda, men man har också ställt i ordning evakueringsplatser på fabriksområdet för sina medarbetare och deras anhöriga.

UD Trucks/Volvokoncernen har erbjudit den japanska regeringen stöd i form av maskiner (främst lastbilar) och pengar till ett sammanlagt värde av 100 miljoner yen (ca 8 Mkr). Viljan att hjälpa jordbävningens offer är stor bland koncernens anställda runtom i världen och Volvokoncernen har därför ordnat en global insamling till Röda Korset för anställda som vill skänka pengar. Volvokoncernen kommer att matcha det insamlade beloppet med en lika stor summa.

I samband med att produktionen låg nere i UD Trucks tre produktionsanläggningar i Tokyoområdet förra veckan, gjordes en genomgång av anläggningarna som visade att skadorna var relativt begränsade.

Nuvarande plan är att starta produktionen i begränsad omfattning igen 28 mars.

Under skalvet skadades även en del kontorsbyggnader, bland annat byggnaden för forskning och utveckling, men även den har nu gåtts igenom och arbetet där beräknas kunna återupptas idag tisdag. Sex av UD Trucks 150 egna service- och återförsäljaranläggningar i Japan har skadats, varav tre svårt.

UD Trucks har den senaste veckan också arbetat intensivt med sina underleverantörer för att få klarhet i när de kan återuppta sina leveranser till UD Trucks. För att underlätta för underleverantörerna att komma igång med sin produktion har UD Trucks bland sina anställda bildat sex olika team som arbetar ihop med underleverantörerna. I nuläget är det dock svårt att bedöma hur pass stor påverkan produktionsstörningarna bland underleverantörerna kommer att ha på UD Trucks. Lastbilsproduktionen utanför Japan bedöms för närvarande inte påverkas i någon större omfattning till följd av problemen för de japanska underleverantörerna.

Problemen för japanska underleverantörer kommer dock att påverka Volvo Construction Equipment som köper viktiga hydraulikkomponenter från Japan. Störningarna beräknas få påverkan på VCE:s tillverkning av framför allt grävmaskiner i Korea och Kina från april och framåt.

Volvokoncernen har ca 9 500 anställda i Japan och tre anläggningar för produktion i Ageo, strax utanför Tokyo. Försäljningen i Japan utgjorde cirka 7 procent av koncernens totala omsättning 2010, där ungefär hälften kom från försäljning av nya produkter och resten från eftermarknadsaffären.

Under nyhetssegmentet på volvokoncernen.se uppdaterar Volvokoncernen löpande sin information angående utvecklingen i Japan.

Docksides är fortfarande den mest säljande båtskon trots sina dryga 40 år på nacken. Denna vår kommer skon i ett antal nya färger för både dam och herr. Mockamodellen Red Suede är bara ett exempel. Den finns i storlekarna 7-13 och kostar ca 1 395 kr.

Övriga färger och modeller hittar du på företagets hemsida.

Info: www.sebago.se

Turkarna är redan där och övriga européer har så smått börjat hitta dit. Nu är det svenskarnas tur att upptäcka underbara Bodrum i Turkiet när den antika staden blir en ny charterdestination. Bodrum är en halvö med små vikar, berg och byar och staden är kanske mest känd för sitt mausoleum, som räknas som ett av världens sju underverk. Här finns en väl utbyggd marina, en lång strandpromenad, discon och butiker som för tankarna till S:t Tropez.

Turkiet har seglat upp som en favorit på svenskarnas favoritdestinationer och det gör att nya turkiska destinationer öppnar upp som charterdestinationer för svenska resenärer. Den senaste är Bodrum, vid Egeiska havet. Den turkiska halvön var populär redan under antiken, och de senaste 20 åren har Bodrum vuxit enormt som modernt turistmål. Bodrum är redan ett kärt tillhåll för många turkar och nu hittar allt fler turister hit även från andra länder. Holländare, tyskar, engelsmän och till och med amerikaner har redan tagit Bodrum till sina hjärtan, och nu får alltså svenskarna en chans när flera charterbolag startar turer till Bodrum.

Förutom den vackra naturen, de långa härliga strandpromenaderna och det vackra turkosa havet finns ett myllrande folkliv, bra shopping och ett uteliv som räknas till landets bästa. Den medeltida korsriddarborgen sätter också sin prägel på staden. Tack vare den friska brisen från Egeiska havet är hettan inte påträngande, ens under sommarmånaderna. Bodrum har inte mindre än 600 barer och diskotek och ett pulserande nattliv som aldrig står still. Många har liknat Bodrum med Turkiets svar på S:t Tropez.

Bodrum har också många bra restauranger i olika prisklasser, där rätter med fisk- och skaldjur är något av en specialitet med dagsfärsk fångst direkt från Medelhavet. Sevärdheter värda att nämna är Museum of Underwater Archeology och Bodrums gamla fästning. Och när man tycker att man har blivit mätt på Bodrum kan man ta en dolmusbuss till närmaste stad eller hoppa på en traditionell gület-båt för att segla vidare till nya oupptäckta vikar.

Fakta Bodrum
Bodrum är en antik stad som tidigare hette Halikarnassos.
Invånare: ca 32 000 Yta: ca 25 km i diameter. Närmaste flygplats ligger 30 km utanför Bodrum.
Svenska charterbolag som har turer till Bodrum: Fritidsresor, Apollo, Ving.
Läs mer om Bodrum på www.bodrumlife.com
Turkiska Turistbyrån har en hemsida med matnyttig information om Turkiet som turistdestination.

Info: www.goturkey.com

En kartläggning som Greenpeace genomfört visar att det finns allvarliga brister i kunskap om och skyddet av Sveriges havsområden. De få ”skyddsområden” som etablerats utsätts för skadlig verksamhet – destruktiva fiskemetoder, dumpning av giftiga muddermassor och övergödande fiskodlingar förstör miljöerna även i akyddsområden. Ansvaret att skapa förutsättningar för skydd vilar på miljöminister Andreas Carlgren.

– Vad regeringen säger och vad regeringen gör är två helt olika saker när det gäller havsmiljön. Skyddet av Sveriges unika havsområden är så dåligt att Sverige nu till och med bryter mot EU-lagstiftning, säger Jan Isakson, ansvarig för havsfrågor på Greenpeace

Resultatet av kartläggningen presenteras i en debattartikel i Dagens Nyheter idag. Studien visar att en stor majoritet, 12 av 14, av Sveriges kustnära länsstyrelser uppger allvarliga kunskapsbrister om vilka naturvärden som finns under ytan i deras havsområden. Idag har bara fem procent av Sveriges havsområden något slags skydd – på papperet, och många skyddsområden har skapats genom att man helt sonika dragit ut gränsen för skyddsområden på land i vattnet.

– Våra hav är i kris. Politiskt slarv har gjort att marina Natura 2000-områden ofta pekats ut godtyckligt och under stor tidspress. Regeringen måste ge länsstyrelserna resurser att genomföra sitt uppdrag och därmed skydda Sveriges unika hav mot de destruktiva verksamheter som tillåts idag, säger Jan Isakson.

Sveriges regering presenterar ideligen ambitiösa havsmiljömål, har undertecknat en rad internationella konventioner och är som EU-medlem skyldig att utse och skydda värdefulla marina naturområden. Men i praktiken ger inte regeringen länsstyrelserna verktygen att genomföra uppdraget.

– EU:s medlemsstater måste senast sex år efter det att Natura 2000-områdena valts ut kunna garantera att miljöer och arter har ett fullgott skydd. Men tidsfristen för att skydda Natura 2000-områdena Fladen och Lilla Middelgrund i Kattegatt gick ut 2010, och regeringen bryter därmed mot EU:s habitatlagstiftning, säger Jan Isakson.

Regeringen måste akut skjuta till mer resurser för inventering och utpekande av nya havsområden att skydda. Den största enskilda bristen i skyddet finns på fiskeområdet. Med undantag för några få pilotprojekt är det fritt fram att fiska i alla ”skyddsområden”. För att fisket ska kunna bli hållbart och inte förstöra viktiga havsmiljöer, måste den svenska regeringen ta sitt ansvar och driva frågan i arbetet med att reformera EU:s gemensamma fiskeripolitik.

På Allt för sjön var det svensk premiär för en av de mest spännande aluminiumbåtarna: XO 240 Cabin. Det är i grunden samma båt som Båtliv har provkört i nr 5-2010, men i det här utförandet är XO 240 försedd med en väl skyddande kabin. Köregenskapern för båten har vi tidigare bedömt som mycket bra med hög säkerhet.

XO-båtarna har fått mycket beröm för sin tuffa design. Det är designern bakom Aquador, Sakari Mattila, som står bakom projektet. Han är skicklig på att hitta det som tilltalar båtköparna och även på att ge båtarna ett tufft stuk.

XO 240 skiljer i grunden ut sig från alla de andra konkurrenterna i aluminiumbåtsfamiljen. Därför var det ett naturligt steg att båten även skulle förses med en kabin.

Båten går bra med 250 hk, men är godkänd för upp till 300 hk.

Tekniska specifikationer
Längd: 7,50
Bredd: 2,28 m
Djupgående: 0,90 m
Vikt: 1 340 kg
Bränsletank: 230 liter
Personer: 8
Bottenvinkel: 24 grader
Info: www..xoboats.fi

Dominique Wavre och Michèle Paret återvände tryggt till hamn på lördagsmorgonen. De angjorde då Mar del Plata i Argentina efter 79 dagar till havs, varav de sista utan mast på båten. Deras båt, med namnet Mirabaud, deltar i Barcelona World Race, en non-stop tvåmans kappsegling jorden runt. Båten råkade ut för ett mastbrott mellan Argentina och Falklandsöarna 12 mars.

Båda besättningsmännen var i god kondition när de angjorde Mar del Plata. Michèle Paret lider dock av sviterna efter en lunginflammation, vilket kräver ytterligare medicinsk behandling.

– Helt klart är vi väldigt besvikna över att återvända till hamn under de här omstädngiheterma i stället för att segla hem till Barcelona under segel, säger Dominique Wavre.

– Men vi är glada för att ha tagit oss säkert i hamn och vi är rörda över det starka stöd vi har fått här i Argentina, där vi möttes av hjälp från armén och personal från Mar del Plata Yacht Club.

När Mirabaud tappade masten befann hon sig 650 Nm öster om Argentina och 450 Nm norr om Falklandsöarna. Paret låg då sexa och kämpade för en pallplats.

Foto: Copyright Jean-Guy Python / Mirabaud

Info: www.dominiquewavre.com

I lördags döptes Artemis Racing AC45, vilket var en viktig milstolpe för det svenska teamets utmaning inför den 34:e America’s Cup. Ceremonin ägde rum i Auckland, Nya Zeeland, där teamet tillsammans med vänner och familj övervakade det officiella dopet av deras AC45. Rorsmannen, Terry Hutchinson, höll ett välkomsttal innan Kylie Jameson döpte katamaranen.

Hutchinson och besättningen lämnade omedelbart hamn för att inleda Artemis Racings första två veckor långa testperiod av de vingsegelförsedda AC45. Under tiden jobbar designteamet för fullt i basen i Valencia under ledning av Juan Kouyoumdjian.

– Vi har haft fullt upp de senaste veckorna för att hinna få båten i segelklart skick till idag. Nu är det dags att börja segla. Vi har en erfaren besättning här i Auckland och ser fram emot att få mycket erfarenhet av båten, säger Paul Cayard, VD för Artemis Racing.

Artemis Racing kommer att testsegla de närmaste två veckorna för att få så mycket kunskap som möjligt om AC45:ans prestanda. Hon seglar tillsammans med två andra utmanare om America’s Cup, Emirates Team New Zealand och försvarande ORACLE Racing, som också har börjat segla med sina nya AC45:or.

Artemis Racings nya båt är byggd av Core Builders i Warkworth (NZ). Båten är en föregångare till de AC72 katamaraner som kommer att användas i Louis Vuitton Cup och America’s Cup i San Francisco 2013.

Nästa regatta för Artemis Racing är Extreme Sailing Series Regatta i Qingdao, Kina, 15-17 april.

Volkswagen Stockholm satsar vidare i Volkswagen X-35 Cup. Med fler anmälda båtar och med positiva erfarenheter från kappseglingssäsongen 2010 väntar nu en ny säsong. Cupen är också en god grund för de team som skall delta i VM i Århus, Danmark i augusti. Volkswagen X-35 Cup är ett publikvänligt event som kommer att seglas i och runt Stockholm.

I år ingår KSSS Sandhamn Open i Volkswagen X-35 Cup. Fyra tvådagars Grand Prix:s kommer att arrangeras med fokus på banrace och med en tight distanssegling som tillägg.

– Vi är glada för ett fortsatt samarbete med Volkswagen Stockholm och vi ser fram emot att utveckla Volkswagen X-35 Cupen ytterligare. Intresset för segling ökar och sporten har blivit mer publik och det är kul, säger seglarprofilen Klabbe Nylöf som också är initiativtagare till cupen. X-35 klassen är väletablerad och har VM-status.

De fyra tävlingsarenorna är ett geografiskt medvetet val och skapar också förutsättningar för att umgås även utanför banan på närliggande restauranger. Här kan man umgås på after sail tillsammans med sponsorer och vänner och äta och dricka något gott tillsammans.

– Segling är roligt och miljösmart, precis som att köra Volkswagen Blue Motion, säger Tobias Rückert, chef för Volkswagen Stockholm. Vi har fått bra respons från våra kunder och samarbetspartner för vår satsning på Volkswagen X-35 Cupen. Det gör att vi nu tar ett ännu större grepp över cupen och vårt framgångsrika Volkswagen Sailing Team. Att det är VM i Århus i augusti gör ju att intresset kommer att öka ytterligare för X-35 båtarna och det är viktigt att synas där våra kunder befinner sig. I sommar är det mer än två miljoner som besöker i vår vackra skärgård.

Lars Sörqvist, ordförande i X-35 Förbundet ser också fram emot kommande säsongen:

– X-35:an är en fantastiskt rolig båt att segla och våra regattor kännetecknas av fart, täta situationer och en mängd spektakulära händelser på banan. Detta kommer att leda till många minnesvärda upplevelser för både de seglande besättningarna och åskådarna. Klassen kännetecknas dessutom av en mycket social och öppen stämning varför de landbaserade aktiviteterna brukar vara mycket trevliga.

Volkswagen X-35 Cup program inför 2011
GP 1 Stockholm 21-22 maj
GP 2 Sandhamn 11-12 juni
GP 3 Stockholm 18-19 juni
GP 4 Stockholm 10-11 september

Info: www.whyshore.com

Den råaste motorbåten på Oslomässan, som pågår för fullt, är nya Hydrolift C-32 Sun RR med totalt 1 450 hk under motorhuven. Designerna Bård Eker, som ett tag försökte köpa svenska Saab, ser båten som sitt skötebarn och kallar den supersnabba daycruisern för en familjebåt. Den C-32 SUN RR som visas på Oslos båtmässa har två Ilmormotorer på vardera 725 hk, samma V10:or som bland annat sitter i bilen Dodge Viper.

Hydrolift är kända för sina extrema och väldesignade båtar med brutala prestanda. Företaget har flera gånger belönat för sin design och ligger hela tiden i framkant med sina nya modeller.

– Det speciella med den här båten är att det är en korsning mellan det sofistikerade och det råa. Den ska vara så nära en racerbåt som man kan komma, säger Bård Eker till norska Båtlivs webbsida.

Den nya båten kostar över 5,1 Mkr i svenska pengar. Förutom en rejäl plånbok bör köparen också ha riktigt goda erfarenheter av att köra snabba båtar. När en båt passerar 50 knop blir det markant svårare att hänga med och i farter upp emot 100 knop handlar det om höga krav på kompetens och erfarenhet.

För den som vill lägga mer fokus på att sola och bada finns det andra, mindre motoralternativ också. Hydrolift är dock väldigt erfarna av att kundanpassa sina båtar, så motorbestyckningen är ingen större utmaning för dem.

C-32 SUN RR är helt byggd i kolfiber och väger 2,5 ton.

Tekniska specifikationer:
Längd: 9,90 m
Bredd: 2,5 m
V-botten grader: 24
Motorer: 2 x Ilmor 725 hk
personer: 5
Kojer: 2
Toppfart: 95 (uppskattad)

Info: www.hydrolift.no

Foto: Lars Kristian Larsen.

“I do what I want” är en annorlunda vernissage med konstverk på båtskrov. Den hålls för att lansera en båt och en konstnär. Smartboat är en unikt designad motorbåt som både går bra i grov sjö och mjukt i mellanregistret där planingströskeln är eliminerad. Hon är franska flerskrovsproffsen VPLPs första motorbåt och hon säljs av Pia L’Obry som senaste 15 åren bara propagerat för snabb segling.

Det är mycket som är annorlunda. Därför väljer Pia att lansera henne i en för båtar annorlunda miljö och på ett annorlunda sätt – en cool vernissage i en bilhall!

I onsdags avtäcktes en Smartboat modell 2011 uppstripad med ett konstverk av Tové Kotze längs hela den höga bordläggningen. Det skedde hos Bilia Haga Norra i Stockholm. Utställningen pågår under en vecka.

Kopplingen är klar: Bilar har länge sålts med design och funktion-fokus. Nu kan man göra det även med sin båt. Smartboat är lika mycket art-boat som Smart, så Toves smarta konst får pryda hela båten.

Hennes konst säger “I do what I want” vilket sammanfattar både Tove, Smartboat, Pia L’Obry och våra kunder. Vi vågar gå egna vägar och stå ut. Lite äventyrligt kan det bli – Tove har rott över Östersjön, Pia har kappseglat solo över Atlanten och överlevt som kvinnlig entreprenör i båtbranschen i 16 år, skriver Pia i ett pressmeddelande.

Bakom Smartboat finns två fransmän, Hedy Kardous och Olivier Dupont Delestraint.

Info: www.smartboat.se

Utställningen är ett samarbete mellan Seafari AB, Tove Kotzé, Bilia Personbilar AB samt Screenbolaget.

Nu lanseras Global Greens helt biologiskt nedbrytbara produkter på den skandinaviska marknaden. Global Greens produkter sätter en ny standard för rengöring, sanering och avfettningsförmåga med sitt produktprogram, som omfattar produkter för marin-, billackerings- och livsmedelsindustrin.

Samtliga produkter är baserade på micelle teknologi och kan kallas kolloidala rengörare. Kolloidala produkter är enastående effektiva utan att ha några giftiga bieffekter, de kan ersätta miljontals ton giftiga kemikalier och är uppbyggda av naturliga organiska ämnen.

Produkterna rengör effektivt utan att vara skadliga för vare sig vår hälsa eller miljö, enligt tillverkaren som också upper att “produkterna är miljövänliga och biologiskt nedbrytbara”.

Global Greens produkter är inte explosiva, inte eldfarliga, inte farliga att lagra eller transportera, inte frätande, inte vådliga att använda, inte giftiga.

Sortimentet omfattar produkter för rengöring, avfettning, oljespillsanering, rost- och fläckborttagning, teakrengöring, tvätt/vaxning och biologiskt nedbrytbar hydraulolja.

Info: www.global-green.co.uk

Columbia Sportswear lanserar nu en av sina senaste innovativa nyheter, Insect Blocker. Kläder med Insect Blocker står emot insekter effektivt utan myggspray. I Columbias vårkollektion finns kläder och utrustning med Insect Blocker- ett inbyggt skydd som förvandlar plagget till ett långvarigt och effektivt insektsskydd så att du kan njuta av friluftslivet i fred.

– Detta är en väldigt smidig lösning mot mygg och andra kryp, du slipper spraya på myggmedel flera gånger och riskerar inte att få kemikalier från spray och krämer att absorberas av huden. Det är ett insektsskydd som du alltid har med dig, säger Christian Matti, Sverigechef för Columbia Sportswear.

Insect Blockers aktiva ingrediens kallas permetrin, vilket är en syntetisk version av ett naturligt insektsskydd som återfinns i vissa typer av blommor och helt ofarligt för människor. Tester har visat att Insect Blocker inte tvättas ur, efter 70 tvättar är det fortfarande effektivt till 90%.

– På vanliga myggmedel finns ofta varningstexter, så ska barn, gravida och personer med känslig hy vara försiktiga med medlen. Men permetrinet i plagget kan inte absorberas av huden vilket gör att alla nu kan skydda sig mot krypen, forsätter Christian Matti.

I vårkollektionen finns Insect Blocker på en mängd produkter för herr, dam och barn. Dessutom är plaggen ofta utrustade med Columbias andra teknologier som Omni-Shade, Omni-Dry och Omni-Tech.

Info: www.columbia.com

Företaget Grammer har belönats med ett hedersomnämnande av red dot design award för sin nya båtstol med namnet AVENTO. Stolen fick ett hedersomnämnande och har tidigare vunnit iF product design award 2011.

Stolen är speciellt framtagen för bilar med krävande körning och båtar. Cirka 1 700 företag från 40 länder deltog i designtävlingen med totalt 4 433 bidrag.

Tyska Grammer är specialiserat på att utveckla och producera komponenter och system för krävande användning.

Info: www.grammer.com