Nyheter

För första gången lägger utställningen ”Titanic The Exhibition” om världens mest berömda fartyg till i Köpenhamn. Titanicutställningen är den stora berättelsen om undergången och mötet med vissa utvalda människoöden, människor som fanns ombord på atlantångaren. Det fanns 123 svenskar ombord varav 34 överlevde. Det finns ett särskilt fokus runt flera svenska öden, bland annat om paret från Helsingborg. Utställningen kan ses på H.C. Andersen Slottet från den 10 april.

”Titanic – The Exhibition” bjuder på en unik inblick i livet ombord på det legendariska fartyget och besökaren får till exempel uppleva återskapade interiörer, brev från omkomna och se ovärderliga originalföremål från det förlista skeppet, men även möta vissa människor som fanns ombord på ångaren för 99 år sedan. Vid ingången får man som besökare en mp3-spelare som guidar genom utställningen. Man kan välj språk, bland annat svenska.

Ödesdiger natt för ett svenskt par
En av de mest gripande berättelserna på utställningen är den om det äkta paret Edvard och Gerda Lindell från Helsingborg. Strax innan Titanic försvann kastade sig Gerda och Edvard i det iskalla vattnet och simmade till den sista livbåten. En annan svensk, August Wennerström, nådde också fram till båten och han och Edvard lyckades att klättra upp i den. Man hade inte lyckats få upp båtens segeldukssidor och de som klättrat upp på denna träköl stod nu med vatten upp till knäna. Edvard frös efter en lång kamp ihjäl och Gerda var helt utmattad. Hon klamrade sig fast vid relingen, Wennerström försökte hålla fast henne men också han var utmattad och till sist tappade han taget om Gerda, som försvann i vattnet.

När man senare undersökte båten fann man på dess botten en sammanlödd guldring. Den visade sig ha tillhört Gerda Lindell och den skickades sedermera till hennes familj i Skåne.

Överlevde Titanic och gifte sig i Amerika
En annan av de överlevande tredjeklasspassagerarna var Velin Öhman från Mariestad. Hon var en av de relativt få från denna klass som klarade sig och hon kom med i en av de sista livbåtarna. I samma livbåt satt en annan svenska, Hilda Hellström från Borlänge. Hon berättade att Velin Öhman tagit fram en flaska konjak i båten som de två delade på för att lugna nerverna. Velin berättade att hon reste till USA för att besöka sin morbror Henry Forsander, men i själva verket var det inte hennes morbror utan hennes fästman. De två gifte sig sedermera och Velin bytte senare namn till det mer amerikanskklingande Vivian.

Trodde inte det var någon fare
Mauritz Ådahl var gift och hade två döttrar. Han var snickare och hela familjen hade tidigare bott i USA. Han bodde i Asarum i Blekinge och avsikten med resan var att tjäna snabba pengar: Han hade köpt en markbit i Asarum och skulle där bygga ett hus åt familjen. Mauritz reste via Köpenhamn och skriver om detta i det brev som finns med på utställningen. Han reste med två andra blekingebor, John Holm och Adelia Landegren. Adelia skulle egentligen rest med Skandinavien Amerikalinjen från Köpenhamn, men på tåget dit träffade hon Ådahl och Holm och de övertalade henne att resa med dem istället. När Titanic sjönk placerade de Adelia i en livbåt, men ingen av de tre trodde att det var någon allvarlig fara. Det var sista gången Adelia såg dem.

Rakt på sak
På utställningen på H.C.Andersen Slottet finns också ett brev från Vita Stjärnlinjens danske agent Joachim Parahl i Nyhavn i Köpenhamn. Det är skickat till familjen efter den svenske tredjeklasspassageraren August Sigfrid Karlsson i Dagsås i Halland. Man meddelar helt kort att Karlsson inte finns på listan över de räddade, punkt och slut. Inget beklagande eller medkänsla, endast några korta ord.

Fakta om Titanic
Kort före midnatt den 14 april 1912 kolliderade Vita Stjärnlinjens lyxfartyg Titanic med 2 207 människor ombord ett isberg i Nordatlanten, 640 kilometer söder om newfoundland. Trots att nödsignaler skickades ut tog det ”osänkbara” fartyg 1 495 mäniskor med sig i djupet på sin jungfruresa. Omkring klockan fyra på morgonen – ett par timmar efter undergången – nådde det första räddningsfartyget Carpathia fram till olycksplatsen och bärgade de överlevande från livbåtarna. Alla som var kvar i vattnet dog på grund av den låga vattentemperaturen. Totalt räddades 712 av 2 207 människor ombord. Vraket lokaliserades 1985 på 3 800 meters djup och sedan har flera expeditioner både fotograferat och bärgat föremål från Titanic.

Många skandinaver ombord

– 123 svenskar, 89 omkom och 34 räddades
– 63 finnar, 43 omkom och 20 räddades
– 31 norrmän, 21 omkom och 10 räddades
– 14 danskar, 12 omkom och 2 räddades

Titanicutställningen som för första gången visas i Danmark har tidigare visats på ett 25-tal platser i Europa, bland annat Stockholm.

Källa: ”Sagoskeppet” (2008) av Claes-Göran Wetterholm

Audi har beslutat att fortsätta som huvudpartner i Audi Dragon Cup och utöka cupen jämfört med 2010. Samtidigt så tar Whyshore Yachting & Marketing över projektledningen av cupen för 2011. “Det ska bli jättekul att jobba med Audi när vi tar hand om cupen för en av världens starkaste enskrovsklasser. Vi ska förvalta den status som Audi Dragon Cup har lyckats åstadkomma.” säger Klabbe Nylöf, VD på Whyshore.

Inför 2010 instiftade Svensk Drakklubb “Audi Dragon Cup” med Audi som huvudpartner. Det främsta syftet med detta var att skapa förutsättningar för drakklassen att på bästa sätt växa vidare i Sverige. 2010 genomfördes tre cupseglingar och närmare 30 drakar kämpade om cupsegern. Första årets seger gick till “Linnea” (SWE 356).

Drakklassen är över 80 år gammal och samtidigt idag en av världens största kölbåtsklasser, spridd över 5 kontinenter och seglas aktivt i mer än 30-talet länder. Vid många av de större regattorna samlas ofta över 100 drakar, och även i Sverige är den en av de mest aktiva kölbåtsklasserna. Startlistorna på regattorna har ofta många av världens mer välmeriterade seglare, med många OS, VM och EM-medaljörer ombord. Som exempel vanns senaste VM av den tidigare olympiern, Americas Cup och världsomseglaren Lawrie Smith. 2009 vanns Gold Cup av den flerfaldiga olympiska medaljören Ruslana Taran från Ukraina.

Audi kommer under 2011 att synas flera gånger i samband med Audi Dragon Cups fyra Grand Prix tävlingar:

11-12 juni Pelle Gedda Cup i Saltsjöbaden
18-19 juni Rutgersson Cup i Marstrand
04-06 aug SM i Båstad
27 aug Final i Stockholm

Whyshore Yachting & Marketing är ett företag inom sportsmarketing för kommersiella projekt med sponsring, partnerstrukturering och sportfrämjande event, som specialiserar sig på global och regional nivå. Whyshore ansvarar för projektledningen av Audi Dragon Cup på samtliga platser, i samarbete med Audi, Svensk Drakklubb och de arrangerande båtklubbarna.

“Vi på Audi är glada över att vara titelsponsor för Audi Dragon Cup ytterligare ett år. Audi har varit engagerade i segling under flera år, såväl i Sverige som globalt. Vi vet att seglingen intresserar många av våra kunder och för oss är detta ett naturligt och givande forum att möta våra kunder i.” säger Niklas Henning, sponsoransvarig på Audi.

“Svensk Drakklubb är mycket glada att Audi väljer att förlänga och utöka samarbetet med drakklassen i Sverige. Genom en kvalitetspartner som Audi, har vi möjlighet att höja nivån på våra evenemang för att skapa allt större intresse för klassen och därmed även för segelsporten som helhet. Vi är också tacksamma att Whyshore antar rollen som projektansvarig för Audi Dragon Cup, varvid kvalitén säkras upp för varje regattatillfälle både till sjöss och socialt på land.” säger Patrik Salén, Ordförande i Svensk Drakklubb.

Info: www.whyshore.com

Det är ett stort intresse inför Allt på Sjön i Gustavsberg – Stockholms nya flytande båtmässa. Den 2-4 september arrangerar Sweboat – Båtbranschens Riksförbund en ny flytande båtmässa i Gustavsbergs Hamn på Värmdö. Minst 150 deltagande båtar siktar arrangörerna på.

Allt på Sjön arrangeras efter starka önskemål från båtbranschen. Förebilden är Öppna Varv, Sweboats flytande båtmässa på Orust med ca 20 000 besökare, som är mycket uppskattad bland både utställare och besökare. Från Öppna Varv hämtas flera framgångskriterier som fritt inträde och fri parkering för besökare, gott om parkeringsplatser, låga kostnader för utställare och en tillbehörsutställning med endast båtrelaterade produkter, allt i ett professionellt arrangemang.

– Intresset att ställa ut på Allt på Sjön är stort och vi har idag över 150 motor- och segelbåtar anmälda, allt från 50-fots lyxjakter till enklare dagseglare. Även på tillbehörssidan märks ett stort intresse med flera tongivande aktörer anmälda, säger Patric Borén, projektledare på Sweboat.

– En stor flytande båtmässa med fritt inträde och gratis parkering samt gott om tillbehör är något som branschen tycker saknats i Stockholm. Vi tror att Allt på Sjön på sikt kan bli en av de bästa flytande båtmässorna i Norden. Med det stora intresset i branschen känns det som att vi redan är en god bit på väg, säger Mats Eriksson, VD på Sweboat.

Allt på Sjön får flera mervärden. Direkt efter mässan arrangeras en särskild pressdag då fack- och dagspress bjuds in för att se alla nyheter och framförallt få tillfälle till provkörningar och testseglingar. Det kommer även ges tillfälle för presumtiva kunder att provköra och testsegla.

Under mässan kommer även Segling Sprint Cup att avgöras. Snabba, intensiva och spännande sprintrace i identiska båtar både för seglingskunniga amatörer och meriterade regattaproffs. Bakom tävlingen står tidningen Segling.

I Gustavsberg Hamn kommer det samma helg arrangeras evenemang av Värmdö kommun. I området finns det även ett stort utbud av keramik, porslin och glas till försäljning. Gustavsbergs Hamn ligger ca 20 minuters bilkörning från Stockholm City. För den som inte har egen bil är det enkelt att åka kommunalt från Slussen. Det planeras även båtturer från Nybrokajen.

Mer information och anmälda utställare finns på www.sweboat.se under fliken Mässor.

Efter lång väntan har forskarna vid Naturhistoriska Riksmuseet gett klartecken och Sportfiskarna har kunnat godkänna en björkna från Dalälven med den höga vikten 1,480 kg som nytt svenskt sportfiskerekord. Fångstmannen Ulf Ahlinder från Uppsala är en van fiskare både i hav och sötvatten och metade nu upp sin andra svenska rekordfisk.

Det krävdes ingående studier av forskare vid Naturhistoriska Riksmuseet innan den ovanligt stora björknans artidentitet kunde fastställas med säkerhet.

– Därför tog det flera månader efter fångsten innan det nya svenska sportfiskerekordet för björkna kunde godkännas, berättar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Håkan Brugård.

Björkna är besvärlig att artbestämma då den kan hybridisera och korsa sig med andra vitfiskar som braxen, mört, vimma och sarv. För ovanlighetens skull så kan ibland en hybrid av björkna + braxen lyckas i lek med björkna. Då kan det alltså uppstå “trekvartsbjörknor”, vilka är svåra att särskilja från den vanliga björknan. Men genom studier av gälräfständer och svalgbenständer har nu forskarna kunnat visa att rekordsfisken är en helt vanlig björkna, fast ovanligt stor. Den slår det tre år gamla svenska rekordet från samma vatten med nästan två hekto.

Den 5 november hade nog de flesta specimenmetare ställt undan spöna för säsongen, men rutinerade uppsalaborna Ulf Ahlinder och Grzegorz Kubicki trotsade kyla och mörker och metade i Dalälven. Sent på kvällen, som dagens sista napp, fastnade rekordfisken på kroken. I pannlampors sken såg man att det var en oerhört stor och ryggbred björkna! De vana metarna visste att björknor är särskilt besvärliga att identifiera, därför sparades storfisken.

– Efter utlåtanden från flera experter hamnade fisken för analys hos Naturhistoriska Riksmuseet i Stockholm. De har nu efter en ingående studie av fiskens gälräfständer och svalgbenständer kunnat fastslå att detta är en 100-procentig björkna av största tänkbara slag, säger Håkan Brugård.

Info: www.sportfiskarna.se

Årets stora händelse för alla sportfiskare startar fredagen 1 april på Elmia i Jönköping. Det är den sjunde upplagan av Sportfiskemässan som samlar tusentals sportfiskare och drygt 100 aktörer från branschen för att hämta inspiration, se på nyheter och skapa längtan inför den stundande sportfiskesäsongen.

Sportfiskemässan väntas i år bli större än någonsin – både i antal utställare och publik. Det kommer att bli en aktiv och lärorik mässa för alla åldrar – nybörjare som proffs.

För barn i åldrarna 7-12 erbjuds bland annat att gå på fiskeskola, där man lär sig om olika fiskemetoder, fiskarter och vattenmiljö. För tjejer finns det ett speciellt torg där man anmäler sig för att lära sig flugkastteknik och binda en fluga.

På Flugbindartorget samlas många skickliga flugbindare från Sverige och utlandet. Bland annat hittar man Johan Klingberg här som visar hur man binder mönster och ger praktiska tips.

Här följer några höjdpunkter – dag för dag.
• Under fredag bjuds alla skolklasser från årskurs fyra upp till gymnasiet från Jönköping till mässan för att få kunskap om sportfiskets möjligheter och positiva värden. Eleverna får prova på allt från kast- och dragbassänger, flugbindning, fiskesimulatorer, lyssna på föreläsningar till att delta på fiskeskolan.
• På lördag kl 15.00 hålls en auktion med fiskeprylar från de stora redskapsföretagen till förmån för Älvräddarna, en ideell organisation som kämpar för fria vatten. Är man intresserad av Älvräddarnas fantastiska arbete kan man lyssna på Christer Borg som intar scenen fredag kl 13.30 och lördag kl 11.30.
• På söndag vid lunchtid går finalen för det inofficiella nordiska mästerskapet i Edgeflyfishing Switchcast Competition, som är en vidareutveckling av förra årets succé Edge Switchcast Competition. Tävlingen är en överhandstävling som går ut på att kasta så långt som möjligt under två minuter med ett Switchcast. Kvalen går på fredag och lördag.

Idoler och kändisar till mässan
Utöver ovannämnda kommer fler idoler och kända profiler till mässan.

Gäddexperten Torbjörn ”Buster” Odén från Bios, ger prov på sina färdigheter i dragbassängen kl 11.00 varje dag. Två av Europas främsta predatorfiskare, Luc Coppens från Belgien och Sylvain Legendre från Frankrike, demonsterar det senaste inom vertikal, drop-shot och jerkbaitfiske på lördag kl 12.30 i dragbassängen.

En av Sveriges främsta gäddfiskeprofiler Stefan ”Trumman” Trumstedt visar det senaste inom predatorfiske, bland annat flera olika vertikaljiggar och gäddbeten. Fiskeexperterna William Moberg Faulds och Peter Sjöfin från TV 4:as fiskeprogram är på plats samt tv-profilen tillika Fiskejournalens chefredaktör Martin Falklind, som håller i scenaktiviteterna.

Slutligen kommer melodifestivalaktuella sportfiskaren Pernilla Andersson till Abu Garcias monter på söndag kl 12.00–13.30 för att signera skivor och spela låtar live.

Info: www.sportfiskemassan.se

Tisdag 29 mars tar Sydvatten Bolmentunneln i drift och de första dropparna från Bolmen strömmar åter in i Ringsjöverket. Bolmentunneln har varit stängd i snart två år. Två ras har reparerats och förstärkningsarbeten har utförts för att säkerställa att tunneln håller lång tid framöver. I juni 2010 förklarades tunneln som riksintresse – ett skydd för vattnet till 800 000 skåningar. Bolmen är en stor sjö även för fritidsbåtar. Det finns ett antal båtklubbar runt sjön.

Efter de juridiska processerna kring Bolmentunneln lägger Sydvatten på tisdag fram ny fakta som domstolen har missat. Fakta som klargör att Sydvatten har de tillstånd som krävs för den verksamhet som bedrivs.

Sydvatten AB är ett kommunägt företag som producerar dricksvatten till 800 000 invånare i Skåne. Bolaget bildades 1966 och är i dag en av Sveriges största dricksvattenproducenter. Sydvatten äger och driver Bolmentunneln, de två vattenverken Ringsjöverket och Vombverket samt huvudledningssystemet för distributionen av dricksvatten.

Info: www.sydvatten.se

I juli och augusti går s/v Tibnor från Åland till Finland och Baltikum. Fartyget besöker hamnar i Ålands och Åbolands skärgårdar och sedan vidare till Estland och den särpräglade ön Dagö. Det här är en bra chans för den som vill mönstra på ett riktigt segelfartyg.

Från Estland vidare in i Finska viken mot ryska gränsen eller söderut innanför de stora estniska öarna till Runö och Kihnu i Rigabukten och eventuellt in till Riga.

Kostnad: Delade kostnader för bränsle, mat och hamnavgifter, ungefär 1 500-2 000 kronor per person och vecka, inklusive allt.

Man kan komma en eller flera veckor. Finland och Baltikum har goda kommunikationer. Lång seglingserfarenhet är inte nödvändig, dock en viss båtvana.

S/v Tibnor är en replik av en engelsk Brixhamtrålare, byggd i stål 1981. Deplacement 48 ton, segelyta 300 kvadratmeter, maskin Cummins 200 hk, hytter, bastu och alla bekvämligheter. Cyklar och en RIB med 10 hk motor finns ombord.

Fartyget var på 80-talet Kryssarklubbens skolsegelfartyg.

Mer info: www.tibnorsailing.se

Kommentarer

Leo 14:34:32 2011-08-08

Varning! Man bör i en artikel av detta slag inte bara beskriva fartygets namn, status och data utan också berätta något om skepparens personlighet, preferenser aktuell status och referenser annars kan en sådan här seglats förvandlas till rena mardrömmen för deltagarna. Tänk tanken att skepparen har en pågående psykisk sjukdom eller annan allvarlig diagnos tex.
Eller en mycket ovanlig personlighet av asocialt slag.

Bo H 16:50:32 2011-08-08

Vad menar du? Tibnor verkar vara ett både bra och fint fartyg. Vem som är skeppare är inte det mest intressanta.

Leo 17:14:26 2011-08-08

Menar precis det jag skriver förstås. Helt överens med dig om att Tibnor verkar vara ett både bra och fint fartyg. Däremot tror jag att det kan vara av rätt stort intresse för läsaren och ev. blivande besättningman/kvinna som läser artikeln vem som är ägare och skeppare av ett fartyg på en seglats av detta slag för att kunna göra en rimlig bedömning.

Askeladden C62 Xover är en ny båt från den norska båtbyggaren. Båten är byggd på C62 -plattformen och Askeladden beskriver den som en ”social” daycruiser med gedigen cockpit och sittplatser för sju personer. Askeladden C62 Xover hade premiär på båtmässan i Oslo, som avslutades i helgen.

Askeladden bygger därmed vidare på konceptet med plattformar, ungefär på samma sätt som bilindustrin arbetar. Tidigare har företaget bland annat lanserat familjebåten Askeladden C62 Cruiser på samma skrov.

Askeladden C62 Xover beskrivs som ett båtkoncept med den lilla daycruiserns alla fördelar i en båt som ändå har maximalt antal sittplatser i sittbrunnen. Båten är lättdriven med sittplatser och dynor som, enligt Askeladden, innebär ett nytänkande.

Sittplatserna kan arrangeras så att de bildar en solsäng, bord med U-soffa elelr extra däcksutrymme för den som fiskar.

Är konstruerad för motorer upp till 150 hk, vilket ger en fartpotential på maximalt 42 knop. I den rikliga standardutrustningen ingår instrumentering, lanternor, kapell, automatisk och manuell länspump med mera.

Info: www.askeladden.no

Foto: Lars Kristian Larsen/Båtmagasinet.

Utmärkelsen Årets friluftskommun gick idag till Örnsköldsvik. Det långsiktiga arbetet med friluftsfrågor, den strategiska planeringen genom bland annat översiktsplan, grönplan, naturvårdsplan och sättet att jobba med samverkan och för barn och ungdomar ligger bakom utmärkelsen.

Det är Naturvårdsverket som tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting, Sveriges Kultur- och fritidschefers förening, Svenskt Friluftsliv och Svenska Ekoturismföreningen delar ut priset. På det sättet vill man uppmuntra och stimulera kommunernas arbete för att människor ska komma ut i naturen.

– Att vara ute i naturen är viktigt för välbefinnande och hälsa, därför vill vi göra den tillgänglig för så många som möjligt, säger kultur- och fritidsnämndens ordförande Leif Lindholm. Prispengarna ska gå till gruppen barn och ungdomar med funktionsnedsättning för att öka deras möjligheter till friluftsliv.

– Vår styrka är det breda arbetet, säger en glad Bo Edman, fritidsintendent i kommunen som jobbat många år med friluftsfrågor. Vi försöker se helheten och jobba med exempelvis utepedagogik, parker, planering, samarbete mellan såväl förvaltningar som med föreningsliv, markägare och entreprenörer. Alla bidrar till en bra helhetsbild.

Motiveringen lyder:
”Denna kommun fick mest poäng i undersökningen om Sveriges Friluftskommun. Kommunen har länge jobbat långsiktigt med friluftsfrågor för att öka kommunmedborgarnas intresse och möjligheter till friluftsliv.

Friluftsliv har länge betraktats som ett eget politikområde i kommunen. Ett strategiskt planeringsarbete sker genom bland annat kommunens översiktsplan samt genom grönplan, naturvårdsprogram med mera. I kommunen finns en samverkansgrupp med fler förvaltningar som hanterar frågor kring natur, friluftsliv och naturturism.

Kommunen har också en bred samverkan med föreningsliv, mark- och fiskevattenägare, entreprenörer och myndigheter.

I kommunen prioriteras barn och ungdomar genom tydliga satsningar, till exempel på utepedagogik i skolan och andra målgruppsintriktade aktiviteter.”

Nu går det att på ett bekvämt sätt hålla totalkoll på hur vädret kommer att bli. Oregon Scientifics nya trådlösa väderstation för både yrkes- och hemmabruk kan mäta såväl temperatur och luftfuktighet som vind, nederbörd och UV-strålning. Den ger en prognos för det kommande dygnet och kan även kopplas via USB till en dator för vidare analys av väderläget.

Med WMR88 får den väderintresserade tillgång till samma uppgifter som professionella meteorologer. Väderstationen ger detaljerad information om aktuella väderförhållanden som exempelvis temperatur, luftfuktighet, barometertryck och nederbördsmängd. Förutom en trådlöst ansluten temperatur/luftfuktighetsmätare medföljer även en vind­mätare och en självtömmande regnmätare. Ytterligare enheter kan också anslutas, t ex en givare för att mäta UV-strålningen (tillbehör).

Förutom de löpande uppgifterna visas på den stora skärmen en tillförlitlig lokal (upp till 50 km) väderprognos för det närmaste dygnet. All väderinformation kan via en USB-anslutning föras över till en dator, vilket gör det möjligt att lagra alla uppgifter och ta fram statistik över vädret.

Väderstationen är avsedd både för intresserade amatörer och för t.ex. trädgårdsmästare och lantbrukare som är beroende av att veta hur det lokala vädret kommer att utveckla sig, exempelvis avseende regnmängd och vindstyrka vid besprutningsarbeten. Möjligheten finns även att ansluta extra trådlösa sensorer (tillval) för att t.ex. mäta temperatur och luftfuktighet i andra utrymmen, såsom källare, krypgrunder eller vindsutrymmen.

Pris 2 000 kr.

Info: www.oregonscientific.se

Volkswagen Stockholm satsar vidare i Volkswagen X-35 Cup. Med fler anmälda båtar och med positiva erfarenheter från kappseglingssäsongen 2010 väntar nu en ny säsong. Volkswagen X-35 Cup är en god grund för de team som ska delta i VM i Århus, Danmark i augusti.

Cupen är ett publikvänligt event som kommer att seglas i och runt Stockholm. I år ingår KSSS Sandhamn Open i Volkswagen X-35 Cup.

Fyra 2-dagars Grand Prix kommer att arrangeras med fokus på banrace och med en tight distanssegling som tillägg.
– Vi är glada för ett fortsatt samarbete med Volkswagen Stockholm och vi ser fram emot att utveckla Volkswagen X-35 Cup ytterligare. Intresset för segling ökar och sporten har blivit mer publik och det är kul!, säger seglarprofilen Klabbe Nylöf, som också är initiativtagare till cupen.

X-35-klassen är väletablerad och har VM-status. De fyra tävlingsarenorna är ett geografiskt medvetet val och skapar också förutsättningar för att umgås även utanför banan på närliggande restauranger. Här kan man umgås på after sail tillsammans med sponsorer och vänner och äta och dricka något gott tillsammans.

– Segling är roligt och miljösmart, precis som att köra Volkswagens BlueMotion-bilar, säger Tobias Rückert, chef för Volkswagen Stockholm.
– Vi har fått bra respons från våra kunder och samarbetspartner för vår satsning på Volkswagen X-35 Cup. Det gör att vi nu tar ett ännu större grepp över cupen och vårt framgångsrika Volkswagen Sailing Team. Att det är VM i Århus i augusti gör ju att intresset kommer att öka ytterligare för X-35-båtarna. Det är viktigt att synas där våra kunder befinner sig. I sommar kommer fler än 2 miljoner människor besöka vår vackra skärgård, fortsätter Tobias Rückert.

Lars Sörqvist, ordförande i X-35 Förbundet ser också fram emot kommande säsong:
– X-35:an är en fantastiskt rolig båt att segla och våra regattor kännetecknas av fart, täta situationer och en mängd spektakulära händelser på banan. Detta kommer att leda till många minnesvärda upplevelser för både de seglande besättningarna och åskådarna. Klassen kännetecknas dessutom av en mycket social och öppen stämning varför de landbaserade aktiviteterna brukar vara mycket trevliga.

Program Volkswagen X-35 Cup 2011

•GP 1: Saltsjöbaden, 21-22 maj
•GP 2: Sandhamn, 11-12 juni
•GP 3: Nacka Strand, 18-19 juni
•GP 4: Stockholm, 10-11 september

Intresset för kryssningar fortsätter att öka i Skandinavien. Det bekräftas i en ny undersökning utförd av MSC Cruises bland utvalda beslutsfattare och säljare i den svenska resebranschen. Hela 53 procent tror att kryssningar är den resform som kommer öka mest procentuellt 2011.

MSC Cruises presenterar resultatet från en ny undersökning om trender inom resebranschen på TUR-mässan. 61 procent av de tillfrågade märker en ökad efterfrågan på kryssningar under det senaste året och deltagarna tror vidare att Medelhavet blir den mest populära kryssningsdestinationen 2011.

– Undersökningen ger en indikation på vilka trender som råder och vi ser att de stämmer väl överens med det vi själva ser i våra bokningar, säger Claes Tamm, nordisk chef på MSC Cruises. Medelhavet är populärast just nu, vilket för vår del kan förklaras med våra förmånliga Fly & Cruise-paket som efterfrågas alltmer.

Enligt undersökningen tror resebranschen att konsumenten till stor del hämtar information inför bokningen av sin resa från internet och från annonser, men att de personliga rekommendationerna ändå väger tyngst. Undersökningen visar att upplevelsen är den viktigaste faktorn för resenären vid valet av resa, följt av priset.

– Fler och fler upptäcker fördelarna med att kryssa och ser det som en upplevelserik, bekväm och prisvärd semesterform. En av de stora fördelarna är just möjligheten att få se och uppleva flera spännande destinationer på en och samma resa och bara behöva packa upp väskan en gång, fortsätter Claes Tamm.

Fortsatt lysande framtidsutsikter
Framtiden ser fortsatt ljus ut för kryssningsbranschen enligt Claes Tamm. I England ligger kryssningsfrekvensen, det vill säga hur många som kryssat i förhållande till antal invånare, på 23.5 personer per 1000 invånare. I Skandinavien ligger samma frekvens på 7.1 per 1000 invånare, vilket visar att det finns stor potential för kryssningar på den skandinaviska marknaden.

Info: www.msccruises.se

Mätkortet är en ny produkt som nominerades till en av Årets nyheter på Allt för sjön 2011. Mätkortet ger svar på en rad frågor som till exempel vilken dimension båten har på vajern och vilken dimension det är på olika slangar. .

Mätkortet är framtaget för mäta detaljer på båtar, slangar, rör, riggbultar, elkablar mm. Både invändiga och utvändiga mått. Mätkortet utgår från mm med översättning till tum på motsatta sidan.

Material: PVC
Färg: Vit
Storlek: 90 x 150 mm
Vikt: 20 gram

Pris 60 kr.

Se filmen på Youtube http://www.youtube.com/watch?v=yjvm_d7VvIo

Info: www.waterlinedesign.se

Simrad Yachting lanserar nu sin helt nya, funktionsspäckade, multifunktionsdisplay med pekskärm; NSS Sport. Den är utvecklad för den marina miljön med mål att vara extremt lättanvänt släpps nu Simrad NSS Sport med en tryckkänslig skärmteknologi, vilket ger enkelt tillgänglighet till den information som behövs för att underlätta och göra båtlivet roligare.

Pressrelease:

NSS Sport ger användaren den perfekta kombinationen av pekskärm, lättanvänd knappsats samt den smidiga vridknappen. Denna kombination ger rätt förutsättningar för att behålla kontrollen och kunna sköta sin NSS Sport oavsett väderförhållanden.

Att peka på skärmen är optimalt för att placera waypoints, fiskesymboler och låsa radarmål. Däremot att zooma i kartan, justera fiskekon, svänga båten via autopiloten eller varför inte, justera volymen på SonicHubTM, görs detta bäst via vridknappen, med NSS Sport får användaren det bästa av två värdar.

Liksom NSE och NSO kommer NSS förprogrammerad med Navionics Silver och är 100% förbered för hela Navionics kartkatalog. Panorering och zoomning går snabbt och effektiv, men är framförallt lättanvänt. En annan viktig del i NSS är den starka, tydliga och lättavlästa skärmen.

Tack vare Simrads unika LED-teknik så blir skärmen inte bara extremt stark i solljus, den kan också dimmas otroligt svag vid mörka förhållanden, samt att den drar extremt lite ström. Att livslängden ökar markant gentemot traditionell teknik är också ett plus.

NSS Sport serien består av NSS7, NSS8 och NSS12. Alla enheter kommer med inbyggd GPS antenn. NSS7 och NSS8 har inbyggda ekolod som standard.

Förutom att NSS Sport är en fantastisk sjökortsplotter och ekolod, så kan den även kopplas till ett Simrad nätverk ombord, vilket gör den kompatibel med Simrads prisvinnande BroadbandRadarTM, StructureScanTM, SonicHubTM, integrerad autopilot kontroll samt med möjlighet att samverka med andra displayer i systemet. NSS Sport är extremt flexibelt och ger möjlighet att utöka nätverket allt eftersom.

Mike Fargo, Simrad Yachtings Produktchef, i en kommentar: “I och med den nya NSS Sport, så har Simrad Yachting nu den mest spännande och kompletta portföljen på marinelektronik marknaden. Oavsätt om du endast behöver en 7” kartplotter eller har mer krav för fiske, segling eller semester, så har vi vad du söker.

Vårt huvudsakliga mål med NSS Sport var att göra det ännu enklare att ta del av kraften, innovationen och fartygskontroller som Simrad kan erbjuda. Navigera till nästa märke, markera ett fiskemål eller vrid upp volymen på musiken – det är nu ännu lättare med vår nya pekskärm”

Leif Ottosson, Navicos VD, säger: “Simrad NSS Sport är ytterligare ett exempel på när ett märke leder utvecklingen vad gäller innovationer. Kombinationen av en tryckkänslig skärm och vridratt gör även den mest kräsna användaren nöjd, man kan alltid använda och ställa in NSS Sport med största noggrannhet och precision.

Med full kontroll på din båt, vilket NSS Sport ger dig, så får du mer tid till att njuta än att oroa dig över instrumenten. Precis som med Simrads övriga navigerings sortiment ger dig NSS Sport full kompatibilitet med Simrads otroligt stora tillbehörsprogram, som t.ex. Broadband RadarTM, StructureScanTM, SonicHubTM och integrerad pilot kontroll. Detta gör att du kan få full kontroll och integration oavsett budget.”

Simrad NSS Sport serien kommer att lanseras i början av maj.

Info: www.simrad-yachting.se

Det går bra nu! I vart fall för de som bygger riktigt stora yachter. Denna extrema lyxmarknad – långt från vanligt skandinaviskt båtliv – växer hela tiden i en till synes omättlig takt. Italienska CRN är ett av de varv som har riktig medvind. På en vecka har företaget sjösatt två stycken helt nya, 43 m långa yachter. Den senaste CRN 43 är byggd i komposit och döptes till namnet “Hana”.

Denna mega-yacht beskrivs av varvet som perket för längre cruising. Det kan vara helt rätt, om man har en plånbok i storlek som ett mindre lands budget…

Den 43 m långa har extremt hög komfort för elva passagerare och nio besättningsmän. Båten är ett resultat av design från CRN och den inetrnationella konsultfirman Zuccon International Project Firm som står för exteriören. Möbler och textilier har designats av företaget Claude Missir Agency.

Varvet beskriver designen som enkel och modern i en stil som varken är klassisk eller extrem.

Alla kabiner, salonger på huvuddäck och övre däck är ytterst påkostade och inredda i förstklassiga material. Dessutom har yachten ett rejält gym för den som inte vill tappa formen under kryssningar i varma vatten med många partyn vid yachtens egen pool.

Huvudsalongen är på 60 kvadratmeter i ett öppet utrymme. I centrum finns ett stort bord byggt i afrikansk ek med en bordsyta i glas. Här finns också stora TV-skärmar, avancerad ljudanläggning och annat som behövs när man kopplar av till sjöss…

Båten har fem gästkabiner – fyra med dubbelbäddar och en med enkelsängar. De är alla inredda efter ett genomgående tema som spänner sig från grått till elfenben.

I maskinrummet finns två stycken huvudmotorer. Det är CATERPILLAR C32-C motorer, som tillsammans ger en toppfart på 15,5 knop och en marschfart på 13 knop. Båten går stabilt i sjön tack vare sju Mitsubishi ARG MSM-5000 stabilisatorer. I ett utrymme på nedre däck finns en båt särskilt för nöjesturer i hamn eller i en egen vik. Det är en Castoldi 18 JET tender. Ytterligare en mindre båt, en Arimar 360, förvaras förut.

Info: http://www.crn-yacht.com/en/shipyard.jsp

Fiskeriverket föreslår begränsningar av nätfiske på Väst- och Sydkusten. Bland annat föreslås nätfiske förbjudas grundare än tre meter före den första maj. Syftet är främst att skydda havsöringen. – Det hade varit önskvärt att Fiskeriverket föreslagit ett totalförbud mot nätfiske innanför tremeterskurvan, men som helhet är förslaget ett fall framåt, säger Anders Karlsson från Sportfiskarna.

Att totalfreda de viktiga grundområdena från fiske med mängdfångande redskap som nät har i många år varit ett av Sportfiskarnas viktigaste krav.
– Vi är inte helt nöjda med Fiskeriverkets förslag som inte går hela vägen, men ser det ändå som en klar förbättring, säger Anders Karlsson.

De viktigaste punkterna i Fiskeriverkets förslag är att på grundare vatten än tre meter:
• Är nätfiske endast tillåtet från 1 maj och fram tills öringens fredningstid infaller.
• Får nät endast stå ute från klockan 16.00 till 10.00, dvs nät får ej stå ute mellan kl 10 och 16.
• Får max 180 meter nät användas.
• Ökas minsta tillåtna maskstorlek till 130 mm i den del av Östersjön som omfattas av förslaget.

– Att tillåta så mycket som 180 meter nät är egentligen alldeles för frikostigt, men det är ändå bra att det införs en tydlig maxgräns. Vi tolkar det som att det stänger dörren för vissa fiskare att fiska med obegränsade redskapsmängder, säger Anders Karlsson.

Sportfiskarna tycker det är bra att regelförslagen skrivits så att de är relativt enkla att kontrollera, men vill ändå höja ett varningens finger.

– Ett totalförbud mot nätfiske på grundområdena hade varit mycket enklare att kontrollera. Det saknas redan idag resurser för tillsynen, konstaterar Anders Karlsson.

Sportfiskarna är även frågande till varför fiskbestånden på kusten norr om Listerhuvuds fyr i Blekinge, där gränsen för förslaget dras, inte får samma skydd.

– Bestånden av havsöring sviktar exempelvis i Stockholms skärgård. Begränsningar av nätfisket längs ostkusten skulle även hjälpa de på många håll svaga gäddbestånden. Vi förutsätter därför att Fiskeriverket återkommer med förslag om regleringar av nätfisket även på dessa kustavsnitt, avslutar Anders Karlsson.

Drygt 2 000 000 liter båtbottenfärg kommer läcka i hav och sjöar från maj-september. Detta går att hindra med alternativa metoder som t.ex. båtbottentvättar. En stor majoritet av Sveriges cirka 900 000 båtar kommer i vår målas med båtbottenfärg. Drygt 2 000 000 liter färg kommer att användas för dessa båtar. Färg och gifter kommer läcka ut i svenska hav och sjöar från sjösättning i maj till upptagningen i september, skriver företaget Boatwasher i ett pressmeddelande.

Pressrelease:

Båttvättar, ett miljövänligare alternativ
Det finns alternativa metoder som gör bottenmålning överflödig och därmed hindrar giftspridningen. Båtägaren kan t.ex. åka till en båttvätt i sommar och borsta bort beväxningen på skrovet. I Stockholms skärgård bottentvättar redan ca. 1000 båtägare regelbundet sin båt i en Boatwasher båtbottentvätt och de blir fler och fler.

Miljardindustri utmanas, men båtlivet kan bli bekvämare, billigare och miljövänligare.
Svenska båtägare lägger varje år tillsammans ca 1 000 000 000 kr på att hålla sitt båtskrov rent från beväxning. Färgindustrin står för större delen av den omsättningen. Det handlar om färg, lösningsmedel, penslar och andra verktyg. Tillkommer gör målningsarbetet som ofta sker under obekväma förhållanden, utomhus, kallt, blåsigt och regnigt. Ett arbete som båtägaren kan slippa om han eller hon bottentvättar istället.

Sms och email talar om när det dags att bottentvätta.
Skärgårdsstiftelsen tillsammans med Länsstyrelsen och Stiftelsen Håll Sverige Rent tillhandahåller en tjänst “Havstulpanlarm” som larmar båtägare när havstulpanerna börjar växa på olika ställen längs Sveriges kuster. Havstulpanprojektet är ett samarbete mellan Skärgårdsstiftelsen, Informationscentralen för egentliga Östersjön och stiftelsen Håll Sverige Rent. Syftet är att öka medvetenheten hos allmänheten och få fler att använda alternativa metoder för att hålla båtbotten ren.

Båttillverkare positiva
Båtmärken som t.ex. Aquador, Alukin, Buster och Flipper ställer sig positiva till att uppmuntra båtköpare att bottentvätta. Flipper Marin i Näsbypark uppmanar redan idag båtköpare att bottentvätta hos Lidingös Boatwasher. Just nu diskuteras ett samarbete mellan dessa båtmärken och Boatwasher Sweden AB där båtköpare ska erbjudas presentkort på bottentvätt vid köp av båt.

Vind i seglen för båttvättar och Boatwasher Sweden AB
Boatwasher Sweden AB, som säljer och marknadsför båttvättarna Boatwasher och har levererat båttvättarna till de 6 båttvättstationer som är i drift idag, har ambitionen att i samarbete med kommuner, hamnägare mfl sätta upp ett nät av båttvättar längs Sveriges kuster. Boatwasher AB uppskattar att det behövs ca 200 båttvättar på sträckan Örnsköldsvik – Strömstad för att betjäna båtägarna i området. Mark- och hamnägare kan antingen köpa eller hyra en båttvätt, eller starta upp båttvättstationen i samarbete med Boatwasher AB.

•ALMI och SEB stöttar Boatwasher AB med lån för expansion av verksamheten.
•Håll Sverige Rent har bidragit till uppstartandet av flera båttvättstationer både genom finansiering av båttvättar och ett stort informationsarbete. Se www.hsr.se/battvatt
•Miljö- och båtorganisationer ställer sig bakom utbyggnaden av fler båttvättstationer, Svenska båtunionen, Naturskyddsföreningen mfl..
•Miljöminister Andreas Carlgren säger att det är prioriterat att snarast fasa ut de giftiga båtbottenfärgerna.
•Länsstyrelsens LOVA-bidrag kan sökas för etablering av båttvättar
•Sannolikt kommer ytterligare 2-3 båttvättar levereras under 2011.
•Odd Klofsten är ny VD sedan februari 2011.
För mer information kontakta:

Info: www.boatwasher.se

Segelbåten Daytripper blev besökarnas förstaval och den tog därmed hem förstapriset i tävlingen Årets Nyhet 2011 som arrangeras av Allt för sjön, Nordens största båtmässa, på Stockholmsmässan. På andra plats kom boken Genvägar i Stockholms skärgård och på tredje plats ett vattentätt fodral vilket gör att en vanlig iPad kan användas som marin plotter.

Tävlingen Årets Nyhet 2011 syftar till att lyfta fram produkter som har ett nyhetsvärde inom design, innovation och miljö. I år blev det en segelbåt, Daytripper, som tog hem förstapriset.

Daytripper är en helt ny dagseglare ritad av designteamet Ocke och Ted Mannerfelt. Den förenar idéer från traditionella segelbåtar och snabba motorbåtar med den senaste designtekniken från bilindustrin. Daytripper drivs med segel eller med elektrisk motor för minsta möjliga miljöbelastning. Inga utsläpp, inget buller, inga störande vågor, står det i en produktbeskrivning över Daytripper.

Andrapriset gick till boken Genvägar i Stockholms Skärgård som kartlägger och presenterar 85 smitvägar som av de flesta klassats som ofarbara eller mycket knepiga att ta sig igenom. Boken har skrivits av förlaget Hydrographica.
Tredjepriset gick till ett nytt fodral till en iPad som inte bara skyddar mot slag och stötar, utan mot vatten också så att den fungerar som fullgod plotter. Fodralet består av polyamid och finns i färgerna svart och vit. Via en vattentät silikon¬plugg kan anslutning för laddning göras även med iPad i fodralet.

– Det är andra året som tävlingen avgörs och montern där samtliga 12 bidrag visats upp i har varit mycket välbesökt under mässan, säger Marie-Louise Johansson, biträdande projektledare för Allt för sjön.

Totalt anmäldes 25 produkter till tävlingen. Av dessa nominerades 12 bidrag av en jury med specialistkompetens inom områdena miljö, innovation och design. De nominerade bidragen ställdes ut på mässan Allt för sjön nyligen där allmänheten kunde se och rösta på bidragen. Röstningen kunde också göras på mässans hemsida. I montern visade elever från Marina Läroverket i Danderyd tävlingsbidragen och besvarade besökarnas frågor.

Reglerna för tävlingen är enkla. Produkten ska ha en tydligt uttalad nyhetshöjd inom minst ett av de tre områdena miljö, innovation och design och produkter som kan delta kan vara en båt, ett tillbehör, kläder eller annat som kan knytas till det marina friluftslivet.

Info: www.alltforsjon.se

Regeringen har idag beslutat att utse 3 722 områden av de svenska Natura 2000-områdena som särskilda bevarandeområden. Beslutet är sista steget i en lång beslutsprocess inom EU och innebär att det slutligt fastställs att dessa områden ingår i nätverket Natura 2000.

– Våra Natura 2000-områden är mycket värdefulla och innehåller stora delar av våra mest skyddsvärda miljöer. Det är mycket positivt att Sverige nu tar detta steg i våra åtaganden i nätverket och ger 90 procent av det totala antalet svenska Natura 2000-områden särskilt skydd, säger miljöminister Andreas Carlgren.

Vad är Natura 2000?
Natura 2000 är namnet på det nätverk av värdefulla naturområden som sedan 1993 byggs upp inom EU. Stora och små geografiska områden avgränsas av alla medlemsstater i ett gemensamt syfte; att bidra till bevarandet av biologisk mångfald inom EU.

Bestämmelserna kring Natura 2000 återfinns i två EU direktiv; Fågeldirektivet (2009/147/EG) och Art- och habitatdirektivet (92/43/EEG). Det senare handlar om bevarande av hotade livsmiljöer (naturtyper) och vissa grupper av växt och djurarter. Direktiven är ett av EU:s viktigaste bidrag till arbetet med att bevara biologisk mångfald.

Den sexfaldige veteranen Magnus “Mange” Olsson har accepterat en inbjudan att bli ambassör dör Volvo Ocean Race Legends Regatta och Reunion. Dessa hålls i Alicante 1-5 november 2011. Förutom Mange Olsson är två andra ambassadörer och seglingskändisar utsedda: Lady Pippa Blake och Sir Chay Blyth CBE, BEM.

Mange är välkänd för sitt fantastiska humör, sitt glada leende och sin blonda kalufs. Han har varit med i Volvo Ocean Race och dess föregångare ända sedan han seglade med rockmusikern Simon Le Bon ombord i Drum i racet som gick 1985-86 (Whitbread Round the World Race).

– Alla som har kappseglat jorden runt vet att det är en stor upplevelse som ger minnen för hela livet. Volvo Ocean Race bygger starka karaktärer och för mig är det en stor ära att få bli ambassadör för tävlingen, säger Mange Olsson.

– Jag kommer att göra mitt allra bästa för att övertyga unga seglare att Volvo Ocean Race är ett måste och jag ser verkligen fram emot att att få vara med om Volvo Ocean Legends och att möta många gamla kollegor och motståndare.

Om Magnus Olsson
• Född i Sverige (62 år gammal)
• Drum 1985-86
• The Card 1989-90
• Intrum Justitia 1993-94 (2nd W60)
• EF Language (vinnande båt) 1997-98
• Assa Abloy 2001-02 (2:a)
• Ericsson 3 2008-09 (skeppare)
• Ericsson 3 vann leget Qingdao – Rio de Janeiro
• Ericsson 3 tid på leg fem 40:05:37:57

Deltagare i Volvo Ocean Race Legends Regatta och Reunion
• Great Britain II/Whitbread Heritage (Maxi) took part in the first five races
• Copernicus 1973-74 (45’: the smallest boat ever to race)
• Rothmans 1989-90 (Maxi)
• Berge Viking 1981-82 (Swan 57)
• Charles Jourdan 1989-90 (Maxi)