Nyheter

Sol, vind,vågor och medelhavsvatten, vad kan bli bättre än att starta seglingssäsongen i Denia, Spanien? I två veckor har träningen vart stenhård! Två pass om dagen vardera 3 timmar. Med delar av den svenska tränareliten, Per Frykholm och Anders Perols på plats var utvecklingskurvan nästintill lodrät uppåt

Så här skriver gänget som är i Spanien och seglar i ett E-mail:

Den 4 mars bar det av från Landvetter. Planet landade i Alicande där Lerums Gymnasiums bussar hämtade upp alla 20 elever. Lägenheterna vi skulle bo i var i Denia, ca en timma med bil från Alicante. På lördagen riggades båtarna på vid klubben ’’Real Club Nautico Denia’’. Sedan var träningen i gång för fullt.

Förhållandena har varit perfekta. Vi har haft allt från vindstilla till storm. Under torsdagen var våghöjen 6 meter där E jollarna försvann ner i vågdalarna och vind 15 m/s. Grymt kul!

Onsdagen var vi och hälsade på i Vicktory Challange huset i Valencia. 2006 jobbade 140 personer aktivt med Americas cup båten Redbull. Segelbåten dom hade forskat fram kostade 100 Mkr, tog 36 000 timmar att bygga och 4 timmar att såga sönder med motorsåg …

Masterna kostade 6 Mkr styck och där låg ett antal och skräpade. Huset är just nu förvaringsutrymme för master, bommar, båt, segel och mycket mer.

Veckan fortsatte med mycket segling. Jag hade som mål med lägret att ordna till mina slag och få en bra start på säsongen, och det fick jag!

Tyvärr inträffade det en tragisk olycka under sista veckan för Motala seglargymnasium. Don Nordquist ’’ Donning ’’ har coachat tre OS, han är bland de bästa seglingstränarna i Sverige och är tränare på Motala seglar Gymnasium. Donning och hans kvinnliga kollega åkte ut i gummibåt för att kolla om det var seglingsbart. Båten välter och båda hamnar i vattnet. De beslutar sig för att simma till land med Don drunkar. Mer info finns på Svensksegling.se

Hälsningar från
En grillad och Medelhavssaltad Kevin Olsson

Foto: Johann Knigge.

True Heading har tagit fram en ny AIS Transponder avseed för yrkessjöfarten. True Heading har tagit fram en helt ny produkt med yrksessjöfarten som målgrupp. I Holland och Tyskland finns krav på alla inlandsvattenvägar av denna typ av produkt from i år och detta berör ca 14000 fartyg.

Utöver detta kommer krav för fiskebåtar över 15 m inom hela EU från 2012 till 2014 för denna typ av produkt.

AIS-transpondern kommer att vara en lättinstallerad och kostnadseffektiv lösning för en till stor del reglerad marknad där produktens pris kommer att vara en avgörande faktor i valet av produkt.

– Vi breddar nu vårt produktsortiment att innefatta även yrkessjöfarten och får därmed en bredare bas och en ökad kundbas att stå på. Vår nya produkt kommer att underlätta arbetet med höja säkerheten för fiske och inlandsfartyg, säger Anders Bergström, VD för True Heading.

Info: www.trueheading.se

Den kommande helgen hålls årets Båtriksdag, som är namnet på årsmötet för Svenska Båtunionen (SBU). Ett av de viktigaste debattämnena är ett eventuellt samgående med Svenska Seglarförbundet (SSF), en fråga som har blivit aktuell igen drygt 20 år efter det förra försöket att få organisationera att gå samman. SBU är riksorganisationen för landets båtklubbar. SBU har cirka 165 000 medlemmar över hela Sverige.

och sjösäkerhet är två av de ämnen som tas upp i motionerna till årets Båtriksdag, som hålls 1–3 april. Båtriksdagen är Svenska Båtunionens (SBU) årsmöte som samlar delegater från hela Båtsverige.

Det stora diskussionsämnet på Båtriksdagen blir ett eventuellt samgående mellan SBU och SSF. Frågan har varit ute som en enkätundersökning hos förbund och klubbar inom de båda organisationerna och nu väntar en intressant debatt.

En vidareutveckling av dataprogrammet BAS ska också tas upp på årsmötet, liksom budget och verksamhetsplan.

Här är en sammanställning av årets motioner:
Östergötlands Båtförbund motionerar om att Unionen bör tillsätta en vice ordförande. Förbundet motionerar också om bättre framförhållning inför Båtriksdag och Unionsråd.

Västerbottens Båtförbund motionerar om att SBU verkar för att promillegränsen på sjön ändras från 0,2 till 0,5 promille och att Unionen upprättar en Utbildningskommitté.

Blekinge Båtförbund motionerar om en årlig båtsäkerhetsträff inom SBU och en rullande framförhållning av återkommande arrangemang.

Alla handlingar för Båtriksdagen finns att ladda ner på: www.batunionen.com

Den stora bilden är tagen på förra årets Båtriksdag. Den mindre bilden föreställer SBU:s styrelse som valdes på Båtriksdagen 2010.

Golfproffset Tiger Woods byter yacht och lägger därmed ut sin gamla båt “Privacy” till försäljning. Woods vill ha 25 miljoner US Dollar för sin 155 fot långa yacht byggd av Christensen. Han köpte den rejäla motorbåten för 20 miljoner US Dollar för några år sedan.

Det är engelska och amerikanska tidningar som rapporterar att Tiger Woods har lagt ut “Privacy” till försäljning. Orsaken är dock inte att han tänker ge upp båtlivet utan att han redan har köpt en ny och lite mindre yacht.

Enligt tidningen Palm Beach Post har Tiger Woods erbjudit sin förra fru, Elin Nordegren, båten som en del i den 100 miljoner US Dollar omfattande skilsmässan. Hon tackade nej, vilket man lätt kan förstå. Driftskostnaderna för båtar i den här klassen är ofta 10-15 procent årligen av ursprungspriset, vilket skulle betyda över 10 Mkr om året bara för driften.

Båten ligger i hamnen i North Palm Beach, Florida.

Woods har nyligen köpt en annan 62 fots yacht med namnet “Solitude” för 3,1 miljoner US Dollar (20 Mkr).

Sleipners egenutvecklade DC Effektkontrollsystem för elektriska bogpropellrar vann på Miami Boat Show i februari priset Innovation Awars. Det är en betydelsefull utmärkelse som delas ut på en av världens största båtmässor.

Juryns motevering:

” The Side-Power SEP Series is the first DC thruster range that provides exact proportional control and eliminates the danger of overpowered or underpowered docking.
Imtra brings control down to the 35-70’ range of boats and even provides a Hold function that runs the thrusters continuously to hold the boat against a dock for short-term maneuvers like picking up and dropping off passengers.”

– Vi lägger ner stora insatser och resurser på produktutveckling, så det glädjer oss stort att få en sådan eftertraktad utmärkelse, säger Linus Granqvist på Sleipner.

– Side-Power har i många år varit marknadsledande inom vårt segment och vi tror helt enkelt att tack vare den kontunerliga vidareutveckling med hög fokus på kvalité och säkerhet som gjort vår produkt till denna ledande position.

Info: www.sleipnerab.se

Helt rätt till våren och sommaren 2011 är Helly Hansens sportiga klädkollektion för killar, Oslo Fjord, som består av genomtänkta och bearbetade retroplagg i 70-tals anda. Helly Hansen har i både tröjor och nederdelar, i form, färg och mönster, lyckats förena känslan i gamla70-tals favoriter med inspiration hämtad från den norska naturen med dess fjordar.

Den klassiska favoriten, Catalinajackan, finns i en härlig kornblå färg och har kontrasterande linjer av segeltyg. Jackan matchas snyggt med ett par vaxade jeans eller shorts och bomullströjor med lång och kort ärm.

Kollektionen har såväl ett sportigt som ett klassiskt och marint formspråk och innehåller allt från t-shirts, skjortor och skor för en helt komplett garderob.

Faerder Catalina jacket 1 500 SEK
Faerder Rugger 800 SEK
Heritage Logo Tee 350 SEK
Heritage Logo Polo 550 SEK
Fjord jeans 1 000 SEK
Faerder shoe 900 SEK

Info: www.hellyhansen.com

Norska Windy Boats och Eidsgaard Design gör en gemensam satsning på en ny design. Windy Boats är välkända som en av Norges största och viktigaste båtbyggare och Eidsgaard Design (EDL) är välkänt för sina extremt lyxiga inredningar i större yachter och privata jetflygplan. Resultat när de båda företagen samarbetar kan bli väldigt intressant och en inspirationskälla för hela båtbranschen.

De första projekten som omfattas av samarbetet är den helt nya Windy 31 Zonda weekender, familjekryssaren 40 Maestro och den prisbelönta 44 Chinook, en hard top sports cruiser.

EDL står, enligt ett pressmeddelande från Windy, en ny design som kombinerar modern design och utsökt hantverk med rena linjer och lyxiga detaljer.

– En del samarbeten ska bara genomföras, säger Windys VD och styrelseordförande, Knut Heiberg-Andersen.

– jag skulle just kontakta Peder Eidsgaard för att diskutera ett samarbete när han ringde mig. Jag älskar hans arkitektoniska nalkande till design, vilket gör varje föremål vackert i sig självt. han använder fina detaljer som flyter in fint i helheten. resultatet är alltid spännande att se, samtidigt som det är balanserat och harmoniskt.

– Tillsammans är jag övertygad om att vi kan skapa något verkligen speciellt, säger Knut Heiberg-Andersen.

Den första Windy 31 Zonda med EDL interiör finns tillgänglig från och med april. De nya versionerna av Windy 40 Maestro och Windy 44 Chinook blir tillgängliga från och med hösten 2011.

Det finns även planer från Windy att arbeta om Windy 48 Triton, 52 Xanthos och 53 Balios på samma sätt.

– Eftersom jag har vuxit upp i Norge har jag länge beundrat Windy Boats, säger Peder Eidsgaard.

– Företaget har producerat några av de största designklassikerna i båtindustrin och kvaliteten i deras design och produktion är otrolig. Vi är mycket glada över samarbetet.

Londonbaserade EDL är specieliserat på interiördesign till yachter och privata jets, en av de lyxigaste marknader som finns. Företaget etablerades 2005. Ledningen, bestående av Peder Eidsgaard, Ewa Eidsgaard och Ben Harrison, har tillsammans över 30 års erfarenhet av yacht design.

Ett av EDL:s senaste projekt, som de belönades med Newcomer of the Year in the 2009 Superyachts Awards för, är den 77,7 m långa TANGO som sjösätts av holländska Feadship i sommar.

Info: www.windy.no

Bilden:
Zonda 31, Windy SR 52 Blackbird och Windy 40 Maestro.

I-phone och digitalkamera vill man gärna ha med sig under sommaren men alla behöver de batteri. En solcellsdriven batteriladdare som ryms i fickan gör det lätt att ladda apparaterna även när inte el finns att tillgå. Vandringen, paddlingen och seglingen är tillfällen då många njuter av att vara utanför civilisationen, men ändå har behov av gps, mobiltelefon och digitalkamera.

Solpanelsförsedda Brunton Restore Portable Power Device laddar en mobiltelefon på en timma. Eftersom den bara väger 205 g och har ungefär samma storlek som en mobiltelefon är den lätt att ha med sig.

Produkten är vikbar och har ett tåligt gummerat vattentätt fodral. Den laddas upp via sina inbyggda dubbla solpaneler eller via el och kopplas till de apparater som ska laddas via en USB-port. För ovanliga tillbehör medföljer flera olika adapters.

Produkt Restore
Mått 7.6 x 14.5 x 3 cm
Vikt 205 g
Output 1000 mA x 5 Volt
Lagr.kapacitet 2200mAH
Rek. cirkapris 800 kr

Extra batteri – lätt att ta med
För den som vill pressa vikten ytterligare och enbart ha med sig ett extra batteri, finns Bruton Inspire på 120 g. Den laddar en mobiltelefon på cirka 1 timma.

Produkt Inspire
Mått 10 x 8 x 1,6 cm
Vikt 120 g
Output 1000 mA x 5V
Lag.kapacitet 3200 mAH
Rek. cirkapris 600 kr

Pris 800 kr (Restore) och 600 kr (Inspire).
Tillgängliga i butik i maj.

Info: www.brunton.com

En bärbar gasgrill är praktisk vid utflykten eller på balkongen och dessutom bättre för miljön än en vanlig engångsgrill. Trots sina blott 4,3 kg har Vidar BBQ från Primus samma kapacitet som en större grill. Smidigare än så här blir det knappast att grilla. Den låga vikten gör Vidar lätt att ta med och med inbyggda tändaren är den färdig för användning redan efter någon minut.

Non-stick-beläggning gör att maten inte fastnar på grillytan som är dessutom stor nog att rymma mat till fyra personer samtidigt.

Efter grillningen slipper man hantera kol och aska (extra bra i känsliga miljöer som t ex båtar). Det är bara att vika in benen och stänga locket i väntan på nästa grilltillfälle. Sist men inte minst, jämfört med en kolgrill orsakar gasgrillen bara en tredjedel så stort CO²-utsläpp och är betydligt bättre för miljön är engångsgrillen.

Vidar levereras i en väska med axelrem och med en grilltång i rostfritt stål.

Rekommenderat cirkapris är 899 kr (i butik i maj). Köper man väskan separat kostar den 149 kr. (Rek. cirkapris).

För varje besökare på Sportfiskemässan i Jönköping 1-3 april skänker arrangörerna 3 kr till Sportfiskarnas Fiskevårdsfond. Fonden delar ut 200 000 kr 2011. Syftet är att stödja projekt och insatser som långsiktigt gynnar sportfisket och fiskevården.

Medel kan sökas av sportfiskeklubbar och distrikt anslutna till Sportfiskarna. Under de senaste åren har cirka 200 000 kr årligen delats ut till fiskevårdsinsatser runt om i landet.

– Det läggs ner ett enormt arbete inom den ideella fiskevården. Men ibland räcker det inte med ideellt engagemang utan det krävs också pengar till exempelvis material, redskap och resor, säger Anders Karlsson från Sportfiskarna.

Bland bidragsgivarna till fonden märks bland annat Sportfiskemässan som satsar 3 kr av varje inträdesavgift till fiskevårdsfonden.

– Detta vill vi uppmärksamma och förlänger ansökningstiden så att det blir möjligt att lämna in en ansökan under mässan. Eller varför inte komma till Sportfiskarnas monter och få information och inspiration till ett fiskevårdsprojekt, säger Anders Karlsson.

Bidragen ur Fiskevårdsfonden har främst använts till praktiska fiskevårdsinsatser som till exempel biotopvård i vattendrag och längs kusten samt bygge av fiskvägar. Bidrag har även lämnats till märkningsförsök, inventeringar, utbildning och information. Ansökan för 2011 ska vara inlämnad senast 8 april.

– Vi hoppas på många bra projekt. Ansökan behöver inte vara komplicerad och Sportfiskarna hjälper gärna till med tips och råd, säger Anders Karlsson.

Ytterligare information
Information om fonden och ansökan finns på www.sportfiskarna.se

– Varför vill vissa kommuner stoppa dricksvattenförsörjningen för 800 000 människor i 15 kommuner? Varför vill de hindra att Bolmentunneln tas i drift? undrar Jörgen Johansson, VD Sydvatten. Några kommuner med Markaryd i spetsen har byggt hela sin argumentation på felaktiga grunder när det gäller bortledningen av grundvatten. Dessutom anser vi att domen i Miljödomstolen felaktig.

Bolmen är en känslig sjö ur flera synpunkter. Bland annat finns här ett stort antal båtklubbar som samarbetar om sjöns vatten.

– Vid 1972 års prövning behövdes inget tillstånd för bortledning av grundvatten. Därför fanns ingen anledning för domstolen att uttryckligen ange det, meddelar Jörgen Johansson. Vilket innebär att det inte saknas något tillstånd, utan de 15 kommunerna i det kommunägda bolaget Sydvatten har de tillstånd som behövs.

Miljödomstolen har i sin dom från februari 2010 hänvisat till att bortledningen är tillståndspliktig med hänvisning till miljöbalken, vilket är fel lagbestämmelse och fel i sak.

Miljödomstolens dom strider mot den allmänna rättstillämpningen i det här avseendet. Vid införandet av miljöbalken stadgades att frågan om lagligheten av en vattenanläggning som har tillkommit före ikraftträdandet av miljöbalken ska bedömas enligt de bestämmelser som gällde vid anläggningens tillkomst.

Sydvatten anser således att domen är felaktig och överväger därför att begära resning i Högsta Domstolen. Sydvatten anser att Länsstyrelsen i Kronoberg, som i sitt första beslut ansåg att Sydvatten har erforderliga tillstånd, nu har möjlighet att slutgiltigt avgöra tillsynsärendet gällande grundvattenbortledningen.

– I dag kan jag med stor glädje meddela att vi nu äntligen tagit Sveriges viktigaste anläggning för dricksvattenförsörjning i drift igen, avslutar Jörgen Johansson.

Den ryske 1800-talskonstnären Ivan Ajvazovskij ses av många som världens främste marinmålare. Under 75 dagar i höst får den svenska publiken möjlighet att se flera av hans högt värderade verk, som ytterst sällan lämnar Ryssland. Den 2 september öppnar Sjöhistoriska museet utställningen Ajvazovskij – mästaren.

Ivan Ajvazovskij var en av de mest berömda och uppburna konstnärerna i Ryssland under 1800-talet. Han föddes i Feodosia på Krim 1817 av armeniska föräldrar och utbildade sig på Konstakademien i S:t Petersburg. Där fick tsar Nikolaj I upp ögonen för den unge Ajvazovskij som med tiden utsågs till imperiets officiella marinmålare. Han tjänade under fyra tsarer och verkade under en händelserik tid fram till sin död 1900.

I Ajvazovskijs måleri möter man förutom sjöslag också dramatiska skeppsbrott i stormpiskade hav. Människans litenhet, utsatt för naturens krafter. Och romantiska motiv med lugna böljor och fregatter. Ajvazovskij var en mästare på att återge himmel och hav, känslor och stämningar. Hans måleri förbryllade och hänförde sin samtid och han räknas till en av de främsta i sin genre.

Utställningen Ajvazovskij – mästaren visas på Sjöhistoriska museet i samarbete med Centrala Marinmuseet i S:t Petersburg från den 2 september till och med den 15 november 2011.

Info: www.maritima.se

I Sjöhistoriska museets arkiv och magasin finns en kulturskatt som få känner till. Det rör sig om tusentals föremål, ritningar, fotografier och arkivhandlingar. Sjöhistoriska arbetar sedan flera år med att tillängliggöra samlingarna på sin hemsida. Nu får samlingarna ytterligare en dimension med en nystartad blogg.

– Förhoppningsvis kan vi nå en ny grupp som inte hade en aning om allt som finns i våra samlingar, säger Malin Joakimson, arkivarie på museet.

Tillsammans med kollegorna Susanna Allesson Nyberg och Eva Hult skriver hon sedan februari i bloggen ”Samlarna” på Sjöhistoriska museets hemsida. I bloggen berättar de bland annat om det dagliga arbetet på ett museum och lyfter fram favoriter ur samlingarna. Och det finns mycket att välja bland: drygt 100 000 föremål, 40 000 ritningar och flera hundra hyllmeter med arkivhandlingar.

– Vi vill lyfta fram det vi tycker är fascinerande och intresseväckande, på ett annat sätt än de kortfattade och torra fakta man får i databaserna. I en blogg kan man ställa frågor och resonera kring ett föremål på ett sätt som man inte kan i våra vanliga register

Det är en stundtals våldsam maritim historia som uppenbarar sig. Hittills har de skrivit om sjöminor av glasoch löpsedlar om fartyg som förlist – med dödlig utgång. Men det finns även plats för fredligare föremål, som tatueringsförlagor, navigationsböcker och kärleksdikter.

– Det är människoöden som jag blir mest fascinerad av. Till exempel när man hittar brev där människor beskriver sina liv med de hårda villkor de lever under. En navigationsbok som inte lät så anmärkningsvärd när jag läste katalogposten visade sig vara fantastiskt rikt illustrerad och med tillhörande handritat sjökort.

I år görs en extra satsning på att inventera museets alla föremål.

– Vanligtvis tillbringar vi mest tid i magasinen då vi hämtar eller lämnar ett specifikt föremål. Men nu har vi uppdraget att inventera allt, vilket ger oss tid att vrida och vända på varenda föremål. Det är många man fastnar för och som har det där lilla extra, vilket är jätteroligt att få berätta om i bloggen, säger intendent Susanna Allesson Nyberg.

Det är ett ständigt detektivarbete, och de upphör aldrig att förvånas.

– Jag kan aldrig säga ”nu har jag sett allt, nu är jag färdig”. Det finns alltid mer saker att upptäcka, säger Malin Joakimson

Bloggen hittar du på Sjöhistoriska museets hemsida, sjohistoriska.se/samlarna

Försäkringsbolaget Trygg-Hansa godkänner det trådlösa dödmansgreppet CoastKey och ger rabatt på båtförsäkringen. – Allt fler försäkringsbolag godkänner produkten och ger kunden billigare försäkring. För oss som jobbar för ökad säkerhet ombord ger det goda förhoppningar om att allt fler båtägare ser detta som ett incitament till att förbättra sin egen säkerhet ombord.

– Med de fördelar som bolagen erbjuder är det en investering som bidrar till både bättre ekonomi och ökad sjösäkerhet, säger Dan Eriksson, produktspecialist på CoastKey.

Även försäkringsbolaget Alandia meddelar att de godkänner dödmansgreppet, vilket innebär att det nu är totalt fyra försäkringsbolag som godkänner CoastKey; Länsförsäkringar, Atlantica, Trygg-Hansa och Alandia.

CoastKey är ett trådlöst dödmansgrepp med inbyggd fjärrstart som båtföraren bär i ett band runt halsen. Nyckel och lås sänder och tar emot signaler varje sekund. Om föraren faller över bord bryts signalen och båtens motor stannar automatiskt samtidigt som ett signalljus tänds i nyckeln. Den inbyggda fjärrstarten fungerar även som startspärr och styr motortilt. Tiltfunktionen kan även kopplas till att styra ankarvinsch eller motorlucka. CoastKey är vattentät ner till 1 meters djup.

Det går även att koppla till ett spårsystem som till exempel DEFA Tracking för att lättare kunna återfinna båten om den skulle bli stulen.

Sportfiskarna har av Naturvårdsverket beviljats nästan 4,7 miljoner kronor till ett åtgärdspaket för stärkta rovfiskbestånd och friskare kustmiljö i länen Gävleborg, Uppsala, Stockholm och Gotland. Projektet samlar en rad aktörer i en gemensam kraftsamling.

Att bestånden av populära fiskarter som gädda och abborre sviktar längs stora delar av ostkusten är ett välkänt problem. Rekryteringsproblemen för kustbestånden har även spridit sig allt längre norrut. Pengarna från Naturvårdsverket ska användas till åtgärder som återskapar förstörda lekmiljöer i våtmarker och kustmynnande vattendrag.

– Människan har genom utdikningar, kanaliseringar och rätningar förstört många våtmarker och vattendrag som tidigare varit viktiga för fisken. Det är sådana miljöer vi nu ska återställa, säger Joel Norlin från Sportfiskarna.

Projektet som inledningsvis sträcker sig över 2011 och 2012 kommer att drivas i nära samverkan med en lång rad aktörer, bland annat länsstyrelser, kommuner och andra intressenter. I Uppsala län kommer exempelvis Upplandsstiftelsen att stå för det praktiska fiskevårdsarbetet.

– Att så många aktörer gör en gemensam kraftsamling är naturligtvis glädjande och det gör att förutsättningarna är goda för att arbetet ska bli framgångsrikt, menar Joel Norlin.

Sportfiskarna bedriver sedan flera år restaureringsprojekt för kustfiskbestånd. Sedan en tid jobbar man i ett projekt finansierat av stiftelsen Baltic Sea 2020 med att initiera restaureringsprojekt längs hela ostkusten.

– Detta åtgärdspaket är ett första konkret resultat av det projektet. Vi räknar med att återkomma med ännu fler satsningar, avslutar Joel Norlin.

Info: www.sportfiskarna.se

Bilden: Sportfiskarnas ordförande Joakim Ollén. Foto: Sportfiskarna.

Även de amerikanska båtvarven vill vara med och bygga hybridbåtar. Den här nyheten kommer från True North Yachts, som är kända för sina klassiskt eleganta båtar. Deras alternativ är denna 34 fots diesel-elektriska hybrid “34G”. True North 34G kan köra i över fyra timmar med en fart upp till sex knop endast på eldrift. Som reserv finns en kraftfull dieselmotor, som kan ta vid när elen sinar.

Dieselmotorn är en 280 hk sexcylindrig Steyr motor för konventionell drift. Marschfarten med enbart dieseln är 19 knop (22 knop toppfart) och en god räckvidd på 250 Nm.

True North anser att Steyrs lättviktsmotor ger många ytterligare fördelar till båtmodellen, förutom de rent miljömässiga fördelarna. Båten går lugnt och tyst med noll utsläpp vid eldrift och även med dieseldrift sägs den ha en mycket lugn gång.

Elsystemet är på 48V för laddning av batteribanken med mera. Laddningen sker med Mastervolt kombinerad inverter och laddare.

True North 34G har även flera andra nyheter, som till exempel LED-belysning både ute och inne, vilket minskar effektförbrukningen med 75%. Dessutom behöver lamporna i princip aldrig bytas ut. På taket finns solceller som ständigt håller batterierna laddade (på samma sätt som på Greenline 33 Hybrid).

Kolfiber och andra viktbesparande material har använts på flera platser i båten, något som också bidrar till lägre energiförbrukning totalt sett.

Tekniska specifikationer:
Längd: 11,5 m
Bredd: 3,75 m
Djupgående: 0,65 m
Deplacement: 6 200 kg
Bottenvinkel akter: 22 grader
Bränsle: 680 liter
Vatten: 245 liter
Standardmotor: 1 x 370 hk Diesel
Alternativ motor: 1 x 435 hk Diesel

Info: www.tnyachts.com

Med undantag för rekordåret 2008 är februari 2011 den bästa säsongsöppningen på åtta år. Därtill kommer ett bra resultat under 2010. Det går bra för Havets Hus. 1872 gäster besökte Havets Hus under de två sista veckorna i februari. Det är det bästa resultatet på många år.

Om man bortser från 2008 får vi gå ända till 2002 för att hitta siffror över 1800. Siffrorna för hela 2010 var också bra. Närmare 83 000 besökare kom till akvariet och därtill åkte många på sälsafari och spelade bangolf på banan som visar och berättar om västerhavets djurliv.

Årsredovisningen för 2010 visar att Havets Hus återigen gör ett positivt resultat trots satsningar på byggnad och anläggning. Den största anledningen till det positiva resultatet var att andelen besökare blev fler än förväntat. Under 2010 blev historien om sillkungen som flöt i land i Bovallstrand och sedan kom till Havets Hus en stor nyhet världen över. När världens största nyhetsbyrå Associated Press (AP), skrev en artikel om fyndet så exploderade intresset. Bland annat kom ett franskt filmteam till Havets Hus för att filma inför en kommande dokumentärfilm.

Havets Hus fortsatte att öka den forskningsrelaterade verksamheten. Sex småfläckiga rödhajar släpptes efter märkning och torskar föddes upp inom ramen för torskprojektet som drivs av Lysekils kommun. Havets Hus sökte och fick tillstånd att handleda universitetsstudenter i beteendestudier av djuren i anläggningen.

Havets Hus visade en egenproducerad utställning om havsmonster samt fortsatte visa utställningen ”tillsammans för havsmiljön”. Flertalet temadagar genomfördes med många olika samarbetspartners. Varje dag under öppettiderna kunde besökarna ta del av dagsprogrammet med guidningar och filmvisningar inne i akvariet. Sälsafari, Strandskola, Hav & landläger, bangolf med västerhavsinformation och västerhavsvecka är exempel på andra aktiviteter som har genomförts i varierande omfattning under säsongerna.

Info: www.havetshus.se

Dags att köpa båtutrustning och sjösätta när våren kommit. Lagom till årets stora helg för båtintresserade öppnar två företag portarna till den första båtmarknaden. BOAT SWAP MEET – Med känsla av karneval och konsert hålls 15-16 april. Boat Swap Meet är en typ av basar där man kan göra bra klipp, sälja eller byta begagnade varor.

Det kommer att vara både inomhus och utomhus på Lönnslätts gård i Tjustorp.

Företagen erbjuder plats åt försäljare som kan vara allt från en familj som lånar en plats för första gången för att sälja några oönskade båtprylar, till en kommersiell verksamhet som erbjuder båt relaterade produkter till mässpriser.

För dig som är ute efter båtprylar eller annat med marin anknytning. Du som vet att du har prylar liggande i förrådet eller garaget och vill sälja det, låna en plats av oss.

Träffen är ett sätt för människor med intresse för marina aktiviteter att samlas och utbyta erfarenheter och prylar inför säsongen. Boat swap meet arrangeras av XL Marin och Sydsegel.

Samarbetspartners är Fiskekompaniet, Bålsta Trailer, Galeon, 102,6 guldkanalen, Mercury och Evinrude.

Ett säkert vårtecken är Sjöfartsverkets årliga översyn av farledssystemet. I år gick startskottet vecka 12 då farledsbåten Arkö 833 påbörjade sitt arbete utanför Oskarshamn.

– Förhoppningen är att vi ska kunna sätta punkt för arbetet i mitten av juni då de sista utsjöprickarna på Norrlandskusten har fått en översyn, säger Hans Sjöström, affärsområde Transport och Farledsservice.

Den här veckan påbörjar Sjöfartsverkets farledsbåt Klippen vårutprickningen i vattnen utanför Karlshamn, farledsbåt Arkö 833 arbetar i Kalmarsund för att sedan gå söderöver och på Västkusten ligger Vänerfartyget Candela i startgroparna. Hon har omkring 300 prickar som ska ses över. Candela startar arbetet i Göteborgs södra skärgård och arbetar sig sedan uppåt mot Strömstad.

Den hårda och långa vintern som varit har medfört att många bojar och prickar har skadats, försvunnit eller flyttats från sina ordinarie positioner. De prickar och bojar som har försvunnit ska nu ersättas och positionerna kontrolleras på det som finns kvar. Skadat material ska bytas ut och statusen på förankringar ses över.

– Årets vinter har varit besvärlig med stor istillväxt. Problemet är framförallt när isen förflyttar sig och tar med sig eller klipper av farledsutmärkningen, säger Hans Sjöström. Det är viktigt att sjöfarare är medvetna om att det i år kan vara extra mycket sjösäkerhetsanordningar som kan ha flyttats och skadats av isen. Dessutom genomförs våröversynen senare än vanligt på grund av isläget i år.

Det går inte att lita på de flytande säkerhetsanordningarna i farlederna fullt ut förrän våröversynen är klar. På Sjöfartsverkets webbplats kommer information om vilka områden som är färdiga publiceras kontinuerligt. När våröversynen är klar kommer det också att meddelas i Underrättelser för sjöfarare.

WWF Polen har startat ett pilotprojekt som kommer att lokalisera och ta upp förlista fiskeredskap, så kallade spöknät. Projektet finansieras av Baltic Sea 2020 och pågår till december 2011. Övergivna eller borttappade fiskeredskap är ett och “tyst” problem på havsbottnen. Redskapen fortsätter att fånga fisk, fåglar och marina däggdjur under många år längs vilket bidrar till nedbrytning av den marina miljön.

Projektet, som startade i mars 2011, kommer börja med att inrätta en expertgrupp som ska bistå med hjälp av lokalisering av spöknäten. Under sommaren kommer två grupper av dykare spendera 20 dagar till havs och plocka upp de nät de hittar. Dykarnas arbete kommer att dokumenteras av en fotograf. Projektgruppens förhoppning är att plocka upp ca 5 ton förlista fiskeredskap.

”Projektet kommer att bidra till att minska onödigt fisketryck på de arter som redan är kraftigt hotade av kommersiellt fiske som till exempel torsk och lax men också hotade havsdäggdjur såsom tumlare och säl. Projektet kommer även att sprida kunskap om hur viktigt det är att inte låta fiskeredskapen vara kvar i havet, vilket vi tycker är mycket viktigt”, säger Conrad Stralka, verksamhetschef Baltic Sea 2020.

Det huvudsakliga målet med projektet är att bedriva verksamhet som syftar till att rensa Östersjön, i den polska territorialvatten från förlista nät, som fortsätter att fånga mätbara mängder fisk och havslevande däggdjur. Projektet ska även skapa ett informationsmaterial som kan användas av skolelever, fiskare och turister. Materialet kommer att distribueras under sommaren 2011.

Slutligen kommer projektet att skriva en rapport om de ekologiska effekterna av projektet. Rapporten kommer att fokusera på hur de förlista fiskeredskapen påverkar de viktigaste kommersiella fiskarterna och däggdjuren i Östersjön. Rapporten kommer att finnas i två versioner (en polsk och en engelsk version) och delas ut till berörda parter.