Nyheter

Kustbevakningen startar en ny aspirantutbildning under hösten 2011. Drygt 700 personer har visat intresse för att utbilda sig till kustbevakare. Under våren kommer Kustbevakningen att, genom tester och intervjuer, vaska fram de 20 personer som blir erbjudna plats på utbildningen.

Kustbevakaryrket är populärt, både bland män och kvinnor. När ansökningstiden gick ut i går hade drygt 700 personer skickat in sina ansökningar och av de sökande är cirka 19 procent kvinnor.

De som kallas till intervju får träffa representanter för myndigheten i slutet av april och början av maj. De som därefter går vidare till tester får en kallelse i mitten av maj. Utbildningen i början av juni.

Utbildningen startar i höst och är i huvudsak förlagd till Karlskrona.

Info: www.kustbevakningen.se

De som bor i skärgården vet att vädret alltid är vackrare där än på fastlandet. Men när det regnar därhemma tror stadsborna att det är dåligt väder i skärgården också – och då stannar de hemma! Nu tar Valdemarsvik hjälp av vädergurun John Pohlman för att förklara varför vädret alltid är vackrare i skärgården.

– Jag vet ju att vädret i skärgården alltid är vackrare än i stan, säger turistchefen i Valdemarsvik, Göran Trysberg. Men om det regnar i Linköping ger folk upp redan i dörren och stannar hemma – trots att solen skiner här ute!

Så nu överlåter skärgårdskommunen Valdemarsvik åt John Pohlman att slå fast att sommarvädret i skärgården är bättre än på fastlandet – och förklara varför det är så.

I en två och en halv minut lång film – som bland annat återfinns på YouTube – förklarar vädergurun Pohlman varför vädret är bättre ute i skärgården.

– Tanken är förstås att filmen ska kunna användas i alla möjliga sammanhang, säger Göran Trysberg. De lokala företagen kan ha den på sina hemsidor, man kan ha den med sig på fickminnet och visa i olika sammanhang och så vidare.

Väderfilmen har gjorts av filmaren Mikael Lembke i Ringarum. Han har dessutom uppdraget att filma Valdemarsvik under ett år – ett arbete som ska vara klart till sommaren.

– Då får vi 30 timmar råfilm som skildrar livet i Valdemarsvik under årstidernas växling, ett material som vi sedan ska använda för att marknadsföra kommunen i olika sammanhang, säger Göran Trysberg.

Bilden: Gryts skärgård. Foto: Valdemarsviks kommun.

Det var ett hederligt aprilskämt. Regeringens besked om omfattande satsningar på skydd av känsliga havsområden är inte sant. Genom att registrera domänen regeringnen.se, ikläda sig rollerna som miljöminister Carlgren, ämnesråd och pressekreterare, samt skicka ut pressmeddelanden med regeringens besked respektive efterföljande glädjekommentarer från Greenpeace, ville organisationen både driva med havsmiljöpolitiken och belysa regeringens oförmåga att skydda marina skyddsområden.

– Pressutskicket, regeringsbeslutet, rollbestickningen var ett genomarbetat skämt, men andemeningen är i allra högsta grad verklig: regeringen måste ta krafttag för att skydda landets känsliga havsområden, säger Jan Isakson (a.k.a. miljöministerns pressekreterare Roger Engwall)

Pressmeddelandets kontaktnummer på miljödepartementet gick i själva verket till Greenpeace.
Och det ringde faktiskt en del!

* Sveriges Fiskares Riksförbund, SFR, ringde och fick nyheten bekräftad.
* Media har ringt (inga namn) och fått nyheten förklarad och satt i sitt sammanhang.
* Och – roligast – landsbygdsminister Eskil Erlandssons pressekreterare ringde och avslöjade aprilskämtet. (lyssna på ljudupptagningen HÄR)

Tyvärr är nästan allt som sägs om regeringens höjda ambitioner för havsmiljön i pressmeddelandena osant.

– Med de fejkade pressmeddelandena ville visa hur enkelt det är för regeringen att verkligen göra en riktig insats för havsmiljön. Därför gjorde vi pressmeddelandena verklighetstrogna, säger Jan ”Roger” Isakson, ansvarig för havsfrågor på Greenpeace.

Det finns över tusen dammar bara Jönköpings län och de flesta av dem saknar fiskvägar. I hela landet är det många tusen dammar som stoppar fiskens naturliga vandring. Under helgens Sportfiskemässa i Jönköping uppmärksammar Sportfiskarna problemet.

Under Sportfiskemässan på Elmia sjösätter Sportfiskarna en kampanj för fria fiskvägar förbi dammar och kraftverk. I Sportfiskarnas monter kommer besökarna att kunna skicka en uppmaning till Maud Olofsson att ta tag i problemet.

– Trots ett riksdagsbeslut från 2006 om att det ska finnas fria vandringsvägar för fisk i alla vattendrag, har regeringen inte åstadkommit något för att realisera detta. Nu är det dags för regeringen att agera, säger Stefan Nyström från Sportfiskarna.

Den senaste veckan har det uppmärksammats att merparten av de småskaliga vattenkraftverken saknar tillstånd och alltså är olagliga, men trots det får statliga subventioner.

– Behovet av att se över elcertifikatsystemet är akut. Stödet till småskalig vattenkraft är både slöseri med elkundernas pengar och miljöskadligt, menar Stefan Nyström.

En utredning från Länsstyrelsen i Jönköpings län och Svensk Vattenkraftförening visar bland annat att det finns över 1000 dammar i länet. Merparten av dessa saknar fiskvägar. Sportfiskarna anser att vattenkraften är färdigutbyggd, men välkomnar utredningen som ett underlag i det fortsatta vattenmiljöarbetet.

– En genomgång av detta slag lägger grunden för ett framåtsträvande vattenvårdsarbete. Det gör det möjligt att identifiera de allra mest skyddsvärda vattendragen och vart man bör inleda arbetet med att anlägga fiskvägar i enlighet mer regeringens beslut, säger Stefan Nyström.

Bilden:

Allstaforsen, Ljungan. Foto: Sportfiskarna.

Landsbygdsminister Eskil Erlandsson klippte band och premiärtankade Preems världsunika diesel med 20 % förnybara råvaror. Tankningen vid Norr Mälarstrand i Stockholm markerade starten på den rikstäckande lanseringen. Från den 9 april blir det möjligt för Sveriges bilister och yrkesförare att tanka Preem Evolution Diesel baserad på tallolja, en restprodukt från svensk skogsindustri, som ger 16 procent lägre utsläpp av koldioxid vid körning.

– En av vår tids viktigaste uppgifter är att minska miljöpåverkan och reducera utsläppen av växthusgaser från trafik och transporter. Som Sveriges största drivmedelsbolag har vi på Preem ansvar att aktivt bidra till ett mer hållbart samhälle. För att minska miljöpåverkan har vi utvecklat en metod som gör att vi kan tillverka diesel av tallolja, som är en restprodukt från den svenska skogen, säger Michael G:son Löw, VD och koncernchef Preem AB.

År 2011 är av FN utsett till internationellt skogsår och den svenska regeringen satsar på nya projekt och initiativ med fokus på skogen under hela mandatperioden.

– Skogen är oöverträffad som råvarukälla och för vår välfärd och för framtida generationer är det därför viktigt att vi brukar utan att förbruka. Att nyttja restprodukter som tallolja till fordonsdrivmedel är ett exempel på nytänkande när det gäller skogens möjliga bidrag. Min förhoppning är att skogens år ska bidra till att öka kunskapen om skogens betydelsefulla tillgångar som skapar jobb i alla delar av landet, säger Landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

Successivt kommer Preem att bygga upp en kapacitet på ca 100 000 m3 tallolja vilket ger drygt 600 000 m3 av den färdiga produkten Evolution diesel. De bilar som tankar Evolution diesel kommer sammanlagt att minska sina CO2-utläpp med 250 000 ton, vilket motsvarar de samlade årliga CO2-utsläppen från över 120 000 bilar. Preem Evolution diesel kommer att finns på 366 av Preems tankställen för privatbilister och tung trafik från och med den 9 april.

FAKTA:
Evolution Diesel består till 15 % av tallolja, en restprodukt från svensk massaindustrin, och till den färdiga dieseln låginblandas därtill 5 % RME vilket ger en diesel med totalt 20 % förnybara råvaror. Råtalloljan bearbetas vid Sunpines nya biodieselfabrik i Piteå och omvandlas till fordonsbränslet Evolution Diesel i Preems Green Hydro Treater på Preemraff i Göteborg. Den gröna råvaran samprocessas med gasolja och i bioraffineringsprocessen omformas molekylerna i den gröna råvaran med vätgas så att de blir identiska med molekylerna i fossil diesel. Det ger en hydrerad standarddiesel, och inte en inblandning som tidigare var enda lösningen för att få ett grönare innehåll. Preem har, tillsammans med partners, investerat över 600 Mkr på att ta fram Evolution Diesel.

Scania står redo att börja leverera lastbilar med motorer som uppfyller de europeiska utsläppskrav (Euro 6) som införs 31 december 2013. Motorerna kombinerar ett flertal innovativa tekniska lösningar som minskar utsläppen radikalt. Utsläp¬pen av kväveoxider och partiklar minskar med omkring 80 procent jämfört med de krav som gäller idag (Euro 5).

Scanias Euro 6-motorer gör det möjligt för transportörer som är angelägna att ta nästa steg att investera i den grönaste tekniken på marknaden. De kommer att kunna dra nytta av lägre motorvägsavgifter och andra incitament som kan införas av myndigheter. Fordon som uppfyller den senaste utsläppsnormen får också ett högre andrahandsvärde.

− Vi är stolta över att redan nu kunna göra denna tekniska bedrift tillgänglig för våra kunder. De nya motorerna är konstruerade för att ge samma prestanda och bränsleeffektivitet som motsvarande Euro 5-motorer, säger Martin Lundstedt, Executive Vice President med ansvar för Scanias försäljning och marknadsföring.

Vid utvecklingen av Euro 6-motorerna, som gjorts i egen regi, har Scania kombinerat alla de nya tekniker som företaget utvecklat de senaste åren: EGR (avgasåterföring), variabel turbogeometri, common-rail-insprutning, SCR (selective catalytic reduction) och partikelfiltrering.

− Till det kommer vår nya styrteknik för motor och avgasrening, som nu integrerats till ett system, säger Jonas Hofstedt, Senior Vice President och chef för Scanias drivlineutveckling.

Utvecklingen av den nya motorgenerationen och teknik för den kommande emissionslagstiftningen har tagit fem år och inneburit kostnader för Scania på cirka 10 miljarder kronor.

Euro 6-standarden träder i kraft i EU och vissa grannländer den 31 december 2012 för nya fordonsmodeller och ett år senare för samtliga nya fordon som säljs.

Euro 6 är det första steget mot en implementering av en harmoniserad utsläpps¬standard för Europa, Nordamerika och Japan. Den kommer att underlätta sam¬ordning och utveckling av framtida standarder.

Info: www.scania.com

Svenska Båtunionen fick en ny styrelse vid årets Båtriksdag, som hölls 1–3 april. Styrelsen förstärktes bland annat med två kvinnor: Carina Nylander från Umeå och Gitte Borglin från Ystad.

Ett eventuellt samgående med Svenska Seglarförbundet var det stora diskussionsämnet vid Båtriksdagen, som hölls på Tallink Silja Lines M/S Romantica. Styrelsen fick mandat att gå vidare med förutsättningslösa diskussioner med Seglarförbundet för att se hur en stark och gemensam organisation kan komma att se ut.

Andra förändringar gäller bland annat Miljökommittén, som jobbar med SBU:s kärnområden. Unionsstyrelsen bestämde att lägga det allt viktigare arbetet med MiljöBästa Båt i ett eget projekt.

Bildtexter:
Svenska Båtunionens nyvalda styrelse på Båtriksdagen 2011. Främre raden fr. v. Carl R Hellström, Östra Vänerns BF, Carina Nylander, Västerbottens Båtförbund, Bengt Gärde, ordförande SBU, Gitte Borglin, Skånes Båtförbund. Bakre raden fr. v. Ingemar Wahlman, Gästriklands BF, Lasse Carlsson, Västkustens BF, Lars Afzelius, Västkustens BF, Lennart Wendt, Saltsjön-Mälarens BF, Erik Duvner, Skånes BF, Sten Olsson, Bottenvikens BF, Inge Bramer, Saltsjön-Mälarens BF.

Ordföranden och två nya tjejer i SBU:s styrelse. Fr. v. Carina Nylander, Västerbottens Båtförbund, Bengt Gärde, ordförande SBU, Gitte Borglin, Skånes Båtförbund.

Racerbåtstävlingen Norwegian Grand Prix kommer att stanna i den pittoreska staden Arendal åtminstone tre år till. Detta efter att ett nytt avtal har blivit klart mellan organisatören NGP och H2o Racings president, Nicolò di San Germano. För Arendal är beskedet spännande med tanke på alla de människor som får se båtracing i världsklass på nära håll intill Arendals klippor.

Avtalets förlängning presenterades förra veckan vid en presskonferens i Arendal. NGP:s ordförande, Terje Tellefsen, var mycket nöjd.

– Organisationen här har rensat upp alla gamla skulder som har gett oss en del problem under de senaste åren. Vi startar på nytt med ett oskrivet blad, vilket känns skönt för organisationen, säger han.

Arendal har blivit något av en favoritarena för teamen, sponsorerna och media som bevakar båtracing. Anledningen är de fina förhållandena i Arendal på norska Sörlandet och den fina atmosfär som tävlingarna håller. Norges Grand Prix har blivit något av ett flaggskepp inom Class 1 racingcirkusen.

Under årets tävling, som håller på i tre dagar, väntas över 100 000 åskådare till lilla Arendal. I förutsättningarna finns elva stycken deltagande Class 1 racerbåtar, som kommer att dundra fram längs fjordarna i juli, säger Svein Elgvin, NGP:s VD.

Arendal var värd för evenemanget för första gången 1994. Det här årets race blir det 14:e Class 1 Grand Prix (15-17 juli) som hålls i Arendal.

De norska framgångarna på hemmaplan har dock varit begränsade. Björn Gjelsten tog till exempel sin första och enda seger här tillsammans med Steve Curtis år 2001. hans konkurrent Jörn Tandberg har visserligen fått se den rutiga flaggan fällas två gånger vid sina vinster, med Christian Zaborowski 2006 och Inge Brigt Aarbakke 2008, så är det Dubais Victory Team som har haft de största framgångarna på Arendals farvatten med sina sammanlagt åtta vinster.

Info: http://www.class-1.com/newsdetail.asp?newsid=1038

Kärcher K 5.585 är en helt ny högtryckstvätt i K5-serien och en uppföljare till testvinnaren K 5.85. Nya K 5.585 har mycket att erbjuda den flitiga användaren med mycket hjälpsamma utrustningsdetaljer som till exempel vattenkyld motor, en smidig slangupprullare, Variopowerspolrör, Rotojetmunstycke och tvättborste. Den vattenkylda motorn förlänger livslängden, höjer energieffektiviteten, sänker vikten och ger framförallt högtryckstvätten en tystare gång.

Att rengöra båten, fasaden, mossbelagda stenplattor, bilen eller båten utan att grannar eller omgivningen störs nämnvärt är en frihet i sig.
Den praktiska slangvindan håller ordning på den nio meter långa högtrycksslangen med Quick Connect, snabbkoppling av klick-typ som förenklar i- och urkoppling av spolhandtaget.

Medföljande tillbehör
Rotojetmunstycke som sätter vattenstrålen i rotation och ökar anslagskraften avsevärt.
Variopowerspolrör där trycket enkelt justeras genom att vrida spolröret, perfekt när man vill anpassa trycket efter rengöringsbehov.
Tvättborste som ger en skonsam rengöring av känsliga ytor.
Tack vare den höga prestandan i kombination med välutvecklade tillbehör förvandlas även de största rengöringsuppdragen till en enkel match.

Tekniska data för Kärcher högtryckstvätt K 5.585:
– arbetstryck på 140 bar
– vattenkapacitet på 460 l/tim
– effekt på 2,1 kW
– högtrycksslang 9 m
Info: www.karcher.se

Här är en norsk uppfinning som kan bli en stor produkt bland alla båtägare. Det är Wee Marine AS som har uppfunnit en lösning som förenklar förtöjningsarbetet avsevärt. Idén påminner om den som finns på Askeladdens Z-båtar, där förtöjningslinorna dras in i båten med en fjäder.

Den nya förtöjningsfunktionen kan monteras på alla Wee Marines nya förtöjningsbommar. Det är en fast förtöjningstamp som är fjäderbelastad och därmed dras tillbaka till bommen när man inte använder den. Därmed är tågvirket skyddat när det inte används.
– Jag har använt båtar hela mitt liv och alltid irriterat mig på våta, smutsiga och bevuxna tampar vid bryggan. Efter lite tankearbete kam jag på den här konstruktionen, som jag hoppas kommer att underlätta livet lite för båtägarna, säger Åge Wee på Wee Marine AS.
Det patenterade systemet är konstruerat så att förtöjningsvirkets längd kan anpassas till respektive båt. Samtidigt håller fjädersystemet alltid förtöjningen spänd och belastningen jämn när båten ligger vid bryggan. En keramisk ring minskar slitaget när linan rullas in och ut.
Priset är cirka 2 000 kr per båtplats, inklusive tamp och dämpning.
Info: www.wee-marine.no

Stay Afloat är en amerikansk tätningsmassa som har lanserats i Sverige. Det är en väldigt användbar produkt som ger en extra säkerhet till båtlivet. Massan tätar snabbt hål i skrovet eller läckage vid genomföringar, slangar som brustit och så vidare.

Stay Afloat anpassar sig efter skadans utformning och fyller snabbt upp till exempel en genomföring. Den bildar ingen permanent lagning, men är ett bra sätt att snabbt och enkelt täta läckor för att kunna ta båten i hamn.
Medlet kan användas direkt ur burken utan någon förbehandling av skadan eller medlet. Det kan användas över och under vattenytan och fäster på plast, aluminium, trä, stål, kolfiber m m. Enda begränsningen är uppblåsbara delar samt där luft och vattentryck överstiger motsvarande 1,5 m djup. Det är giftfritt och miljövänligt. Pris från 175 kr.

Info: www.robship.se

I sommar sjösätts en ny Intermarine 55 Luxury Yacht. Den är ett resultat av ett samarbete mellan BMW Group DesignworksUSA och ledande brasilianska båtföretag. BMW-företaget är annars mest känt för sitt framgångsrika arbete med motor- och segelbåtar från tyska Bavaria Yachts.

BMW Group DesignworksUSA har för den här yachten samarbetat med Intermarine, Brasiliens ledande varv för lyxiga yachter. Resultatet är denna fräcka, kraftfulla och eleganta Intermarine 55. Båten, som sjösätts I juli, markerar också en ny era för Intermarine och är det allra senaste från DesignworksUSA:s växande kundstock i Brasilien.

Idag är Brasilien världens åttonde största industrination och hela landet andas optimism. DesignworksUSA:s brasilianska kunder omfattar även Embraer i Sao Jose do Campos, som är världens tredje största producent av flygplan. Dessutom jobbar de med Schioppa, ledande inom medicinsk utrustning, och Pado, en leverantör av massing och aluminium. Även de två sistnämnda är baserade i Sao Paulo.

På den marina sidan är BMW Group DesignworksUSA främst kända för sitt samarbete med tyska Bavaria Yachts. Företaget jobbar dock nära även HF Interiors, som är med och tar fram ultraexklusiva megayachter.
Intermarine 55 mäter 57 fot totalt i längd och är en väldigt lyxig båt, bade vad gäller volym och inredning. Layouten omfattar en salong, pentry, tre kabiner och två badrum. Den uppges vara perfekt för sex passagerare och en besättningsman, med andra ord ett annat Båtliv än vad vi är vana vid I Skandinavien.

Intermarine 55 finns med två olika motoralternativ: antingen 670 hk motorer för mer långfärdsinriktat båtliv eller 800 hk i en mer effektinriktad version. Cruisingmodellen har en räckvidd på upp till 350 Nm och en toppfart på 31 knop medan den andra modellen har en räckvidd på upp till 300 Nm med en toppfart på 35 knop.
Priset är cirka 14 Mkr plus moms och leverans.

Info: www.designworksusa.com

Sjösäkerhet är också en fråga om brandsäkerhet. Varje år inträffar ett antal onödiga båtbränder, en del av dem beroende på felaktig gasolanvändning. Genom att följa några enkla råd kan du utnyttja gasolens fördelar och samtidigt känna dig trygg på sjön. – Gasol är ett säkert, miljövänligt och effektivt bränsle bara man vet hur man ska hantera det, säger Anders Rogstedt, affärsområdeschef på AGA Gas.

Det är mycket som måste fungera innan båten kan läggas i sjön. En mycket viktig detalj är båtens gasolutrustning. Läckage i slangar och anslutningar är den vanligaste olycksorsaken med gasol.
Eftersom gasol är tyngre än luft söker sig läckage till det lägsta utrymmet ombord där det finns risk för att en brännbar blandning med luft uppstår. Det absolut viktigaste är därför att gasolflaskan placeras på däck, i ett ventilerat skåp/låda. Botten på detta utrymme skall ventileras direkt ut, t ex genom en separat genomföring i bordläggningen (som mynnar ovan vattenlinjen). Gasolflaskan ska alltid försvaras stående och när den inte används ska gasventilen stängas så att det inte läcker ut någon gas.

Så kontrollerar du gasolsystemet
För att undvika en olycka ska gasolsystemet kontrolleras noggrant innan det används. Anders Rogstedt på AGA Gas, ger följande råd:
• Kontrollera att alla skarvar i gassystemet är täta med hjälp av såpvatten eller läckagedetektionsspray (aldrig med en brinnande tändsticka!). Börjar såpvattnet bubbla är det ett tecken på läckage.
• Kontrollera gasolslangen. Om du upptäcker sprickor eller andra skador byt ut slangen mot en ny. OBS! Använd alltid slangar som är godkända för gasol och är märkta -30C. Gasolslangar är vanligen orange till färgen.
• Kontrollera också din tryckregulator som säkerställer att du inte får för högt tryck till din gasolutrustning. I regulatorn finns ett gummimembran som åldras med tiden. Enklast är att byta både tryckregulator och gasolslang med jämna mellanrum tex vartannat år beroende på hur sol- och väderutsatt din utrustning är.
• Kontrollera också att ditt gasolsystem har en inbyggd läckagetestare. Läckagetestare finns i flera olika typer där den enklaste är ett U-rör med siktglas som kopplas in manuellt. I siktröret kan du se om det strömmar gasol trots att du stängt av alla förbrukande enheter. Ett billig och enkelt sätt att kontrollera tätheten i ditt gasolsystem.
• De allra minsta gasolflaskorna av campingtyp har ingen flaskventil för enkel avstängning av gasflödet. Använder du denna typ av flaska till din båt bör du se till att du har en avstängningskran omedelbart efter flaskanslutningen. Det finns tex reduceringsventiler med inbyggd avstängningskran att köpa.

Om det uppstår en läcka
Gasol är egentligen luktfri men genom att tillsätta ett illaluktande ämne är det lättare att upptäcka en läcka. Om det läcker gasol:
• Stäng gasventilen för att stoppa gastillförseln
• Larma och varna
• Vädra. Använd inte elektrisk utrustning som kan skapa gnistor
• Leta reda på var det läcker
• Åtgärda läckan
• Kontrollera att det är tätt.

– Ha gärna har en gasvarnare ombord också för ytterligare säkerhet, rekommenderar Anders Rogstedt , och är du osäker på en installation, till exempel av ett gasolkök, låt en fackman se över utrustningen.

Info: www.agagasol.se

S/Y Jennifer med skepparen Lasse Hässler har nu kommit till Filippinerna, via bland annat Röda Havet och Indiska Oceanen.

– Vi såg inga pirater längs vägen utan har haft en fin segling, säger Lasse Hässler.
– Vi seglar snart till Kina och Japan och därifrån i sommar till Alaska, sen söderut till Kanada, Kalifornien, Mexico och i november till Hawaii där vi firar jul/nyår innan det bär vidare mot Söderhavet 2012. För verkligt segelsugna finns det två långa passager, mellan Japan och Alaska cirka 1 500 Nm respektive Mexico och Hawaii cirka 2 000 Nm. Det går naturligtvis bra att segla med på andra stäckor också.

Info: www.yacht-jennifer.nu

Norrmannen Pål Virik Nilsen blir en viktig del I ett av de mest intressanta teamen inför årets UIM Class 1 World Powerboat Championship, som startar i Abu Dhabi 13–15 april. Nilsen blir gasman i ett team som även omfattar bland andra Giorgio Manuzzi. Nilsen ska tävla med Chris Parsonage Racing.

Det Plymouth-baserade Chris Parsonage Racing har bekräftat att både Giorgio Manuzzi och Pål Virik Nilsen ska köra för dem i årets racingcirkus. Den norsk-italienska duon innebär att Pål Virik Nilsen gör en välkommen comeback i UIM Class 1 World Powerboat Championship. Nilsen, som senast körde en liknande tävling i Dubai 2009, har tidigare kört liknande båtar tillsammans med Giorgio Manuzzi i Maritimo Racing.

Duon kommer att köra en Victory-byggd båt designad av Michael Peters. Motorerna är två stycken kraftfulla Lamborghini 8,2liters V12:or.

Nilsen gjorde debut i Class vid Trondheim Grand Prix i Norge 2005 med teamet Giorgioffshore. 2007 bytte han roll från att styra till att ta hand om gasningen för att bilda det yngsta paret dittills i Class 1 tillsammans med australiensaren Tom Barry-Cotter. Han har vunnit Australian Offshore Superboat Championship de tre senaste åren och var nära att komma på pallen i Class 1 under 2009.

2011 kommer Manuzzi att starta för femte gången i Class 1 efter en säsong då han slutade på pallen tre gånger, två gånger med Giovanni Carpitella i Arendal och i Abu Dhabi jämsides med Mohammed Al Marri. Han gjorde sin Class 1 debut vid Egyptian Grand Prix i Porto Marina 2007.

Info: www.class-1.com

Nu är det klart att det blir ett hotell i Inre hamnen i Örnsköldsvik. Idag skrev de inblandade parterna – kommunen, fastighetsbolaget Lerstenen, Forspro, NCC Construction, Sandellsandberg Arkitekter och Elite Hotels – under avtalen. En av investerarna är hockeystjärnan Peter Forsberg.

Det finns ett behov av ytterligare hotellrum i Örnsköldsvik. Kommunen har ett starkt exportinriktat näringsliv och besöksnäringen utvecklas med bland annat stora evenemang. Ett centralt beläget hotell med omedelbar närhet till den utbyggda småbåtshamnen och skärgården är därför strategiskt viktigt.

– Lerstenen, Forspro och Elite Hotels visar med detta beslut att de tror på Örnsköldsvik, säger kommunstyrelsens ordförande Elvy Söderström. Än en gång investerar Peter Forsberg här och skapar därmed ytterligare möjligheter för Örnsköldsvik.

– Arbetet har pågått sedan 2003 då vi gjorde hotellutredningen, säger tillväxtavdelningens chef Peter Holmqvist. Det är klart att det känns riktigt bra att vi nu är framme.

Initiativtagare och ägare till hotellet är Lerstenen och Forspro där bland andra Kent och Peter Foppa Forsberg är ägare. Det kommer att drivas av Elite Hotels som erbjuder klassiska hotell som är centralt belägna i viktiga svenska städer från Luleå i norr till Malmö i söder.

Hotellet i Örnsköldsvik kommer att ha tretton våningar, 130 rum, två sviter, konferensvåning och restaurangen Bishop´s Arms i bottenvåningen med terrass och utsikt över havet. Det kommer att ligga längst in i hamnen, på den norra kajen.

Byggstarten sker redan i april i år och hotellet beräknas öppna i februari 2013.

Björholmens Marina på Tjörns Nordvästra udde, där landsvägen slutar och havet tar vid, har fått celebert besök av den här seglaren. Det är första gången som marinan har fått bsök medan isen ligger 30 cm tjock i hamnen.

Så här skriver marinan i ett pressmeddelande:

“Känner ni till någon som lagt till i modern tid under dessa omständigheter vill vi gärna få veta. Vintern har bjudit många av oss på fina isjaktseglatser och skridskoturer över hela Stigfjorden. I fullmåne liksom när lågtryck närmat sig och gett vind i seglen. Vid något tillfälle har vi seglat i takt med havsörn. Vintern är riktigt bra härute på vår udde ! Men nu återstår endast lite is längst in i hamnen.”

Radiokommunikation till sjöss – ROC av Sven-Göran Palm är en hand- och lärobok i radiokommunikation för sjöfarten. Boken är anpassad för studier i syfte att erhålla certifikatet ROC. Till de olika kapitlen finns instuderingsuppgifter.

Sven-Göran Palm är före detta marinofficer och numera knuten till Chalmers tekniska högskola som instruktör i GMDSS.

Bokens innehåll:
• Globalt marint nöd- och säkerhetssystem (GMDSS)
• Radioteknik
• Grundläggande regler och trafikmetoder
• Avgifter
• DSC
• Nöd-, il- och varningstrafik
• NAVTEX
• EPIRB
• SART
• Handburna VHF-stationer
• Strömförsörjning
• Falsklarm i GMDSS
• Sjöräddning
• Satellitkommunikation
• AIS

Jure Sjöfart är namnet på Jure Förlags samlade utgivning inom sjöfart, båtsport och sjörätt samt distribution av nautisk facklitteratur.

Jure Sjöfart består bland annat av: Sjöfartens handböcker – som är en fakta- och utbildningsserie för sjöfarten, utgivning inom sjö- och transporträtt – där vi erbjuder Sveriges mest omfattande sortiment och utgivning, utgivning för båtsporten – som bl.a. innehåller utbildningskonceptet Båtkörkortet samt e-learning för sjöfarten.

Flera av titlarna i Sjöfartens handböcker är framtagna i samarbete med institutionen för sjöfart och marin teknik, Chalmers tekniska högskola och Sjöfartshögskolan Kalmar, Linnéuniversitetet. Jure har även ett nära samarbete med Sjörättsinstitutet vid Stockholms universitet.

Info: www.jure.se

Fina promenadstråk längs båtklubbar, 90 km löparspår, vandringsleder, klättring eller yoga i det gröna – kanske inte det första du förknippar med Stockholm, men nu blir det lättare att hitta nya personliga favoriter bland huvudstadens stora utbud. Med hjälp av Stockholms stads första smartphone app, Upptäck Stockholm, kan du hitta till över 1 000 platser och aktiviteter. Syftet med den nya tjänsten är att inspirera fler att se mer av staden och tillbringa mer tid utomhus.

Vilken joggingtur i Stockholm har den bästa havsutsikten och hur många leder för mountainbike finns det?

En bra sak för att främja aktivitet och rörelse är inspiration och nya platser. Med största sannolikhet finns nya utmaningar och härliga upptäckter närmare än du tror. Stockholm erbjuder ett stort utbud för många olika intressen och det blir nu lättare att hitta motivation.

Applikationen Upptäck Stockholm är en upplevelseguide i mobilen som ska inspirera fler att utforska hela Stockholm, både invånare och turister. Med hjälp av appen kan du exempelvis få tips om var du kan hitta stadens 30 km upplysta löpspår, vilka parker som passar bäst för yoga och var du kan testa vindsurfing.

Med telefonens GPS kan appen visa vilka platser och aktiviteter som finns nära men också hjälpa till att hitta utifrån användarens position.

– Med appen Upptäck Stockholm vill vi göra det enklare att upptäcka nya platser som ofta ligger alldeles runt knuten, men som få är medvetna om. Förhoppningen är att fler ska upptäcka det breda utbud som Stockholm erbjuder, säger Jon Möller projektledare Stockholms stad.

Appen Upptäck Stockholm guidar bland annat till:
90 km löpspår varav 30 km upplysta
10 utegym
25 trevliga promenadstråk
60 bollplaner
8 platser för vattensport
191 olika lekplatser

Applikationen finns tillgänglig från och med 11 april för iPhone och Android och kan kostnadsfritt laddas ned från App Store och Android Market. Inom kort finns mer information och instruktioner för hur den används på www.stockholm.se/upptäckstockholm. Applikationen har tagits fram inom projektet Klimatneutrala stockholmare, finansierat av Naturvårdsverkets Klimatprogram (Klimp). Projektets syfte är att inspirera stockholmare till att göra fler klimatsmarta val i vardagen.

Sebago har haft stor framgång med sina tidigare 1946 Limited Edition kollektioner under 2010. Inspirerade av detta lanserar Sebago ytterligare en sko i begränsad upplaga.

GTSB46 Driving Moc är en marininspirerad handsydd loafer med Sebagos patenterade halkfria Driving Moc yttersula. Varje par av dessa handsydda skor har en unik identitet.

De är gjorda av mättat premiumläder och har kontrasterande stickade sömmar samt funktionell rålädersnörning. Skon kommer att finnas i tre nyanser av brunt: Brown/Dark Brown, Dark Brown/Brown och Brown i storlekarna 40-45. Ca pris 1495:-

Den 12 maj finns skorna hos utvalda skohandlare i Sverige. Vilka det är presenteras på trendmark.se den 1 maj.

Info: www.sebago.se