Nyheter

Tvärt emot Livsmedelsverkets bedömning har regeringen idag beslutat om ett fortsatt undantag från EUs dioxinnivåer i fisk. WWF är kritiska till att fisk som inte kan användas som djurfoder tillåts säljas som matfisk.

– Det är beklagligt att regeringen tillåter ett fortsatt undantag. Dioxiner hör till de giftigaste ämnena i världen. Fet fisk från Östersjön, som strömming och lax, innehåller så höga dioxinhalter att de inte får användas som djurfoder. Nu har regeringen beslutat att den får säljas som matfisk, säger Inger Näslund, marinbiolog och expert på fiskefrågor på WWF.

Undantaget innebär att fisken endast får säljas i Sverige förutsatt att konsumenterna informeras om en säker konsumtion av den giftiga fisken. Livsmedelsverket rekommenderar barn, kvinnor i fertil ålder, gravida och ammande att inte äta fisk med höga halter dioxin och dioxinliknande ämnen oftare än två till tre gånger per år.

Detta gäller strömming, vildfångad lax och öring från Östersjön, Vänern och Vättern – samt röding från Vättern. Gifterna lagras i kroppen under flera år, därför är det bra att undvika miljögifterna under uppväxten. Under graviditet och amning förs ämnena över till barnet via moderkakan och bröstmjölken, vilket kan påverka barnets utveckling.

– WWF har uppmanat regeringen att följa Livsmedelsverkets rekommendationer och är besvikna över dagens beslut. Det är märkligt med tanke på att 15 procent av befolkningen enligt Livsmedelsverkets beräkningar får i sig mer än det acceptabla dagliga intaget av dioxiner, avslutar Inger Näslund.

Sjö&Hav lanserar en ny praktisk roll-on med sitt effektiva mygg- och fästingmedel som skyddar mot sommarens insektsplågor. Den nya roll-on-flaskan innehåller samma naturliga insektsmedel som förra årets säljsuccé och testvinnare – Sjö&Hav Mygg- och Fästingspray.

Sjö&Havs nya roll-on innehåller den naturliga substansen citriodiol, en olja som kommer från citroneukalyptusens blad. Insektsmedlet är fritt från kemikaliska komponenter och följer därmed företagets grundtanke om att vara ett bättre miljöval vid köp av hygienprodukter för utomhusbruk.

Den nya förpackningen gör att insektsmedlet är lätt att applicera och ger ett effektivt skydd mot mygg, knott, älgfluga och andra stickande insekter. Insektsmedlet minskar även risken för fästingbett.

Sjö&Havs nya mygg- och fästingroll-on är ett komplement till den befintliga sprayen. Det är en praktisk plastflaska som är enkel att ta med sig till stranden, i trädgården eller på vandringen och passar även bra på utlandsresan då insektsmedlets naturliga substans även fungerar mot tropiska myggor.

– Vårt nya insektsmedel biter mot allt från vanliga mygg till den fruktade älgflugan. Mygg- och fästingsprayen, som lanserades förra året, blev snabbt populär och med den nya produkten kan vi även erbjuda ett bra skydd för dem som föredrar att rolla på medlet, säger Kim Persson, vd för SH Kollektion AB som äger varumärket Sjö&Hav.

Sjö&Hav lanserades första gången 2004 med en flytande tvål anpassad för saltvatten. Företaget utvecklar produkter som förenklar friluftslivet. Sortimentet består av fem hygienartiklar; Saltvattentvål, Saltvattenschampo, Solskyddscreme, Mygg- och Fästingspray och årets nyhet Mygg- och Fästingroll-on samt ett Handdiskmedel för saltvatten.

Info: www.sjohav.se

Nu finslipas de sista detaljerna i programmet för Kalmar Båtmässa och listan med utställare fylls på. Redan nu är 26 utställare klara – och fler är på ingång. Den 27–29 maj hålls Kalmars första båtmässa, som ska bli ett årligen återkommande evenemang. Mässan är främst flytande, men det finns också monterplatser på land.

Här finns de senaste båtarna, tillbehören och trenderna, men också en mängd roliga aktiviteter för hela familjen.

Kalmar Båtmässa hålls den 27–29 maj i Kalmar Gästhamn.

Info: www.kalmar.com/batmassa

Designteamet bakom Hydro Power Sportswear på Helly Hansen har uppdaterat förra årets kollektion med nya marina damplagg inför våren och sommaren 2011. Hydro Power Ripstop Hoodie, den ultimata midjekorta jackan med huva tillverkad i vattenfrånstötande tunn nylon, passar självklart på båten så väl som i hamn.

Tillhörande Quick Dry pants, i marint eller vitt, är som de heter snabbtorkande och har smarta fickor för alla små prylar som kan behövas ombord. I kollektionen finns också snygga toppar med puffärm med eller utan krage samt badbyxor och bikinis, designade helt i Hydro Power anda.

Storlekarna i kollektionen går från XS-XL.

Priser
Hydro Power Rip Stop Hoodie 1500 SEK
Hydro Power Costal Polo 600 SEK
Coastal Tee 500 SEK
Hydro Power Quick Dry ¾ pants 800 SEK
Red Sea Bikini 400 SEK
Hydro Power trunks 900 SEK

Info: www.helly-hansen.com

Agapi ny partner till Kungliga Svenska Seglarsällskapet. En Agapi 900 Walk Around, med sin unika kombination av RIB:ens fördelar med en mer bekväm och väderskyddad design, kommer att vara dedikerad KSSS för att möta deras nya behov.

KSSS har valt att använda Agapi Charter för att tillhandahålla säkra och upplevelserika båttransporter i samband med stora regattor och evenemang.

I tillägg kommer en Agapi 900 Walk Around, med sin unika kombination av RIB:ens fördelar med en mer bekväm och väderskyddad design, att vara dedikerad KSSS för att möta deras nya behov.

Agapi Charter är Skandinaviens ledande leverantör av upplevelseturism till sjöss och har en Nlotta på tio båtar. Båtarna förvaras och transporteras på trailer, vilket möjliggör snabb och kostnadseffektiv navigering i Sveriges alla vatten.

Agapi Nick utmärkelsen “Årets Rookie 2010” av Praktiskt Båtägande för deras nytänkande avseende miljö, design och användningsområde för RIB­‐båten. Agapi Charter har som affärsidé att kombinera äventyr, kuriosa och naturupplevelser på ett mycket tryggt sätt där erfarna kaptener borgar för en säker och intressant färd.

Kungliga Svenska Segel Sällskapet, KSSS, är Sveriges största och ett av världens äldsta segelsällskap.
Det grundades 1830 och har idag över 6 000 medlemmar.
KSSS arrangerar läger, junior-­ och elitträning samt eskadersegling. KSSS är även en av de
ledande i Sverige varav ÅF Offshore Race (Stockholm­Gotland Runt) är en av de stora regattorna globalt.

Info: www.agapimarine.se

Träbåtsfestivalen i Risör på det norska Sörlandet har i år ett rekordstort antal deltagare. Festivalen, som är Nordens bästa i sitt slag, hålls 4-7 augusti i en fantastisk och stämningsfull hamn i Risör, en av de vackra “vita städerna” på Norges södra del. Festivalen är väl värd ett besök.

Båtliv har många gånger rapporterat från träbåtsfestivalen, som är unik i sitt slag. Ingen annan festival lockar så många och så fina träbåtar i ett så fint skick. Dessutom används båtarna för kappsegling under festivalen – även de allra största klassikerna manövreras under stor skicklighet ut ur hamnen och kappseglas varje dag.

I år är det fler båtar än någonsin anmälda till festivalen, uppger nättidningen www.batavisa.no

Aldrig tidigare under festivalens 28 år har så många båtar varit föranmälda. Det bådar verkligen gott eftersom hamnen i Risör brukar vara så fullproppad att besökarna nästan kan gå torrskodda över hamnbassängen på alla vackra trädäck.

Över 100 båtar är anmälda hittills.

Tio båtar kommer att finnas på startlinjen vid Lulu Island, när starten går för Abu Dhabi Grand Prix nästa vecka. Premiärtävlingarna för årets säsong i UIM Class 1 World Powerboat Championship hålls 13-15 april. Det verkar redan nu som om det blir en mycket spännande säsong med högt kvalificerade team.

Bland förutsättningarna i år finns nya tekniska regler för båtarna, nya team och förare. Dessutom återkommer Spirit of Qatar, vilket alltsammans är bra ingredienser för att höja temperaturen inför premiären.

Säsongspremiären i Class 1 Championship innehåller ett av de mest välkvalificerade startfälten hittills: tre team från Mellanöstern tävlar mot sex team från Europa, sju av tio team använder V12-motorer i stället för V8:or. Dessutom finns hela fyra världsmästare med på startlinjen i Abu Dhabi.

I de välkända blå båtarna finns förra säsongens mästare i Victory Team, Arif Al Zafeen och Nadir bin Hendi, som kör för teamet från Dubai. Dessa båda mästare har dominerat tävlingarna de två senaste säsongerna och de försvarar i år sina titlar som världsmästare, Europamästare och Mellanösternmästare. Duon siktar på att ta ännu fler segrar i år.

Team Abu Dhabi hoppas kunna dra fördel av att köra på hemmabana. Bland övriga hoppfulla finns Emirati Rashed Al Tayer och den amerikanska stjärnföraren John Tomlinson, som vann både VM- och EM-titlarna 1997.

Spirit of Qatar gör en tvåbåtsattack med Sheikh Hassan bin Jabor Al-Thani och den åttafaldige världsmästaren Steve Curtis. De ska förhoppningsvis leda teamet till sin första seger i Class 1 sedan 2008. Matteo Nicolini, som vann EM tillsammans med Sheikh Hassan 2005 och tog teamets senaste vinst i Dubai 2008, kör tillsammans med nykomlingen Ali Al Neama. Spirit of Qatar 95 och 96 kör båda med Skema-Lamborghini V12:or.

Norges hopp för framgång hänger på teamen Welmax och Relekta – båda kör Mercury-Class 1 V8:or.

I Welmax kör teamkamraterna Kolbjorn Selmer och Jorn Tandberg, som ska försvara titeln de tog i Edox Pole Position.

Abu Dhabi Grand Prix, Abu Dhabi – UAE

Wednesday, 13 April
12.30 drivers course viewing on Class 1 rib
14.00-16.00 official practice

Thursday, 14 April
09.30-10.00 official practice
10.15-11.30 Edox Pole Position
15.30 Abu Dhabi Grand Prix – race 1

Friday, 15 April
09.30-11.00 official practice
15.30 Abu Dhabi Grand Prix – race 2

Här är en helt ny serie vattentäta bagar från Sebago. De är tillverkade i i PVC/Tarpuline och har rullförslutning (förutom Computer Case som har vattentät dragkedja istället).

Neccesären Wash Bag WP rymmer 3 liter och kostar ca 195 kr.

Computer Case WP rymmer även den 3 liter och har måtten 42×32 cm.

Ryggsäcken Backpack WP rymmer 30 liter, pris 69 kr.

Packing Bag WP rymmer 29 liter, pris 295 kr.

Roll Bag WP rymmer 40 liter, priset är 495 kr.

Dufflebag WP rymmer hela 60 liter och kostar 795 kr.

Info: www.sebago.se

Äntligen kan konsumenterna handla torsk från östra Östersjön med gott samvete. Efter många års problem med utfiskning och minskade bestånd av torsk har nu yrkesfiskarna hittat gemensamma riktlinjer för ett hållbart fiske i Östersjön.

Som ytterligare ett led i arbetet för tydlig kommunikation och spårbarhet har man antagit certifiering genom Marine Stewardship Council (MSC) – en internationell organisation som arbetar tillsammans med fisket, organisationer, forskare, miljöorganisationer och allmänheten för ett långsiktigt hållbart fiske.

Initiativet kommer från yrkesfiskarna själva. De ansåg att problemen med torskfisket i Östersjön bara kunde lösas med ett nära samarbete över gränserna. Och det är inga små krav man har ställt på sig själva – för att nå målet mot ett hållbart fiske har man reglerat allt från redskapens utformning till hur man ska underlätta leken för torsken.

– Det är mycket glädjande att östra torskbeståndet har blivit MSC-certifierat. Det visar att om man följer de vetenskapliga råden och har god kontroll så kan man långsiktigt fiska på hållbara bestånd, säger Fiskeriverkets före detta generaldirektör Axel Wenblad.

Hur skall man då som konsument veta att torsken är fiskad enligt de hårda MSC-kraven? Fisk fångad enligt MSCs certifiering får märkas med MSCs miljösymbol (en fisk med texten MSC) om den kan spåras från båt till tallrik. Symbolen är redan etablerad i många länder i Europa och kännedomen i Sverige har dubblats de senaste två åren.

– Det här är en stor seger och yrkesfiskarna borde applåderas för deras insatser. Många har sett fram emot dagen då man åter kan äta lokalt fångad färsk Östersjötorsk med gott samvete. Nu är den dagen äntligen här, säger Minna Epps, Verksamhetschef Östersjöområdet på MSC.

Danmark är klara med sin certifiering. Men det är bara början: Sverige står näst på tur och är i slutfasen av granskningen, liksom även Tyskland.

Inger Näslund, marinbiolog och expert på fiskefrågor på Världsnaturfonden WWF, välkomnar certifieringen och är glad över den snabba positiva utvecklingen, då organisationen länge har drivit frågan om hållbart torskfiske i Östersjön.

– Det är helt fantastiskt att vi på bara tio år har kunnat gå från ett hårt överfiskat bestånd till möjligheten att idag ha MSC-certifierat fiske, säger Inger Näslund.

Här är två riktigt handfasta, praktiska böcker för alla segelbåtsägare. De är uppdelade i två böcker: Riggskolan och Segelvård.

I Riggskolan får alla som älskar att segla grundläggande kunskaper om handhavande och skötsel av moderna riggar. Men även en inblick i riggarnas historiska utveckling.

I överskådlig form presenteras grundläggande kunskaper i bland annat segelvård, segelköp, material och begrepp. Konstnären och seglaren Jürgen Asps illustrationer bidrar till en läsvärd handbok om segel.

Info: www.norstedts.se

Den 6 april lämnade Sjöhistoriskas ångslup från 1901 Galärvarvet för att tas omhand av Föreningen Forsviks varv. – Ångslupen innebär ett tillskott både besöksmässigt och i form av utbildningsplatser. Hon blir en ny attraktion i varvshallen jämte hjulångaren Eric Nordevall II. Utbildningsmässigt handlar det om varsam renovering med slutmålet att driftsätta och köra henne, säger Patrik Zimonyi, projektledare och skeppsbyggare på Forsviks varv.

Pansarbåten Wasas ångslup är den största båten i Sjöhistoriska museets samlingar. Hon byggdes 1901 samtidigt med pansarbåten, som hade ett flertal olika skeppsbåtar ombord. Wasa togs ur tjänst på 40-talet och hennes ångslup skänktes till Sjöhistoriska museet 1958. De senaste åren har hon stått tillsammans med Sjöhistoriskas övriga originalbåtar i visningsmagasinet Båthall 2 på Galärvarvet.

– Att låta Forsviks varv renovera ångslupen är ett utmärkt sätt att både bevara och göra henne levande. Vi arbetar samtidigt med att lyfta vår unika samling av fritidsbåtar, som nu kan få ett tydligare fokus och göras mer tillgänglig i Båthall 2, säger Maria Ljunggren, projektledare på Statens maritima museer.

Pansarbåten Wasas ångslup
Beteckning i Flottan: ”Ångslup nr 45”
Byggår: 1901
Längd: 14,9 m
Bredd: 2,65 m
Deplacement: 12 ton
Maskin: tvåcylindrig compoundmaskin och ångpanna av Yarrows konstruktion

Foto: Johan Jonson, SMM, och Sjöhistoriska museets arkiv.

De fem museerna i Museiparken på Gärdet gör gemensam sak och bjuder på skräck i olika former under Kulturnatten den 9 april. – Det känns väldigt kul att kunna bjuda Museiparkens besökare på ett så här spännande och sammanhållet program. Samarbetet innebär både att vi kan öka intresset för hela området och kan lägga våra programpunkter utan krockar. Besökarna behöver inte missa någonting. Kulturnatten passar bra för den här typen av samarbete men det är något som vi kommer att göra i större utsträckning framöver även i andra sammanhang, säger Karin Fredriksson, programansvarig på Sjöhistoriska museet.

I Museiparken på Gärdet ingår Polismuseet, Riksidrottsmuseet, Tekniska museet, Etnografiska museet och Sjöhistoriska museet. Under Kulturnatten har varje museum sitt specialinslag en viss tid. Men det är aktiviteter hela tiden och lätt att röra sig mellan museerna som man vill. Fri entré till Kulturnattens aktiviteter.

Museiparkens program under Kulturnatten den 9 april

Polismuseet inleder kvällen med sitt första program om terrorister kl 18. Då berättar Krister Hansén, tidigare enhetschef vid Säkerhetspolisen, om Operation Leo – Stockholm som operationsbas för tyska terrorister under 1970-talet. Vi får höra om de dramatiska dygnen då västtyska ambassaden ockuperades av ”Kommando Holger Meins” och om hur detta scenario var upprinnelsen till Operation Leo, en aktion ledd av terroristen Norbert Kröcher, som planerade att kidnappa statsrådet Anna-Greta Leijon och placera henne i en trälåda.Polismuseet bjuder senare under kvällen på ytterligare föredrag och visningar av museet. www.polismuseet.se

Riksidrottsmuseet går den nyttiga vägen genom att kl 19 låta Ann-Margret Mellberg, författare och kulturråd vid grekiska ambassaden, berätta om Olivträdets vägar, om olivträdet som symbol för visdom, fred, bördighet, hälsa och triumf. Kvällen fortsätter sedan med berättarkafé, om skandaler, fusk och framgångar i idrottens värld. www.riksidrottsmuseet.se

Etnografiska museet tar sin utgångspunkt i den nya utställningen Vodou och bjuder på en kväll i skräckens tecken. Kl 20 berättar författaren Anders Fager skräckhistorier, läser ur sin senaste bok Samlade svenska myter och samtalar med museipedagogen Karin Wästfelt om skräck och myter. Sedan blir det karibisk musik och föredrag om zombies och vampyrer resten av kvällen. www.etnografiska.se

Tekniska museet har fokus inställt på spacerock, science fiction och retrofuturism och bjuder från kl 21 på Space A Go Go, en multimediahappening inspirerad av 1960- och 70-talens rymdfeber. Naturligtvis finns museets nya utställning NASA – A Human Adventure med i bilden. Livemusik, DJ:s, och överdådig stimulans utlovas. Öppet till 02.00. www.tekniskamuseet.se

Sjöhistoriska museet har en rad olika visningar hela kvällen och avslutar kl 22 med Mord ombord. Museet bjuder på två mycket olika visningar med drama och musik. Den första handlar om Mälarmördaren som härjade för 111 år sedan. Därefter berättas den mystiska historien om polarforskarfartyget Polaris, vars kapten gick ett grymt öde till mötes. www.sjohistoriska.se

Kulturnatten: www.kulturnattstockholm.se

Cirka 120 besökare på morgonens Nätverksträff fick applådera årets företagare i Östhammars kommun. Företagarföreningen Företagarna delade ut priset som denna gång tillkännagavs på den månatliga och välbesökta Nätverksträffen för företagare. Årets vinnare blev bröderna Håkan och Niklas von Arronet i företaget Arronet Teknik AB som tillverkar aluminiumbåtar i Östhammar.

Arronet Teknik AB startades 1992 med inriktning mot tillverkning av metallprodukter.

– Det känns fantastiskt roligt att ett företag som tillverkar båtar får årets pris, säger näringslivschef Ulf Andersson. Vi befinner ju oss trots allt i “en del av Roslagen” med båtbyggartradition och kusten som vår närmaste granne.

Motiveringen till príset lyder:
“Bröderna von Arronet har framgångsrikt byggt upp ett stabilt och lönsamt båttillverkande företag på en ort med starka båtbyggartraditioner. När andra företag av lönsamhetsskäl outsourcar sin produktion har Arronet Teknik AB istället valt att förena kundens önskemål med produktutveckling och lokal tillverkning i Östhammar på ett lyckosamt vis.”

Mer information om Östhammars kommun på www.osthammar.se

Mer information om Arronet Teknik AB på www.arronet.se

Helgen den 9-10 april arrangeras årets Varvsforum i Oskarshamn. Varvsintresserade från hela landet samlas hos Oskarshamns Sjöfartsförening, Båt och Maskinmuseum för att presentera verksamheter och för att inspirera varandra. Huvudman för arrangemanget är nätverket Svenska varv som består av ideella varvshistoriska föreningar, IF-Metall och Statens maritima museer, SMM. Sjöhistoriska museet, som är en del av SMM, ansvarar för det löpande arbetet.

I år är det nionde gången som Varvsforum arrangeras.

Programmet och mer om nätverket Svenska varv finns på Sjöhistoriska museets hemsida.

Nätverket Svenska Varv har som mål och syfte:

•att verka för att de svenska varvens historia uppmärksammas som en del av Sveriges kulturarv
•att vara en mötesplats för alla som är intresserade av varvsnäringens minnen
•att stödja lokala projekt
•att samordna insatser för bevarande och förmedlande av kunskapen om detta kulturarv
•att informera om de lokala aktörerna, mellan aktörerna och till en bredare allmänhet
•att initiera dokumentationer, seminarier, forskning, utställningar och projekt

136 ungdomar, främst från Halland, har fått plats ombord på fartygen som seglar i The Tall Ships Races. Detta har blivit möjligt tackvare bidrag och stipendier från olika föreningar, näringsliv och andra aktörer. Trainees kommer att utgöra minst hälften av besättningen på fartygen som seglar The Tall Ships Races. En trainee ska vara ungdom mellan 15-25 år.

Evenemanget startar i Waterford på Irland med målgång i Halmstad, 3000-4000 ungdomar från hela världen deltar som trainees. De flesta svenska ungdomarna kommer att segla sista tävlingsetappen från Stavanger till Halmstad.

− Vi siktade på 100 ungdomar men redan nu har vi lyckats placera 136 ungdomar och vi kommer att placera ytterligare ett tjugotal. Kravet från Sail Training International är att Halmstad ska placera 25 trainees. Vi är mycket glada över att kunna sända iväg så många ungdomar, säger Lillian Westerberg, Projektledare för The Tall Ships Races Halmstad 2011.

Det finns fortfarande möjlighet att anmäla sig som trainee men ansökningstiden för att få stipendier är nu stängd.

De senaste dagarna har debatten varit intensiv om Kustbevakningen, bland annat om myndighetens senaste stora fartyg. Underr tiden har även en ny hemsida öppnat. Under namnet “Heja Kustbevakningen” har denna hemsida snabbt blivit platsen för åsikter om Kustbevakningens arbetssätt och resultat.

Bland annat redovisas resultatet av insatserna från en av KBV-båtarna på Västkusten. Efter ett år i drift hade ett av fartygen levererat 22 anmälda händelser, varav fyra gällde beslagtagna hummertinor.

Info: http://www.hejakustbevakningen.se/

Kommentarer

Ola 00:17:39 2011-04-08

Resursanslagen till KBV är pengar kastade sjön !
De pengarna skulle göra mycket mer nytta om de gick till de sjuka, de arbetslösa, de pensionerade, för att inte tala om hur mycket väntetiderna på sjukhus skulle kunna kortas ned, vi talar om miljarder som denna pajasorganistation kostar oss skattebetalare !

Håkan 19:39:25 2011-04-08

KBV kämpar för att växa sin organisation genom att försöka ta över fler och fler polisiära uppgifter. Rättssäkerheten för den enskilde blir offret.
Lägg ner!

Nisse 20:42:39 2011-04-09

Tycker Båtliv inte att lagstiftningen runt hummerfisket skall beivras? Eller hur skall jag tolka att ni lyfter ut just denna insats?

(Hemsidan ni länkar till verkar för övrigt vara tveksamt seriös – mest ren barnslig smutskastning, samt reklam för att "stoppa vansinneslagen om 0.2 promille på sjön" och försäljning av "Kustwaffe"-tröjar med nazist-inspirerade tryck.)

Bengt 05:41:18 2011-04-10

Hur kan sanningen vara smutskastning? Allt som publiceras på hejakustbevakningen.se är ju bara länkar till tidningsartiklar om verkliga händelser där KBV varit inblandade. Med tvivelaktigt resultat… Vilket verkar vara standard för KBV.
Är det smutskastning så är KBV’ i sig själva smuts…
Kollade på hemsidan – och tröjsidan…
Eh… naziinspirerat? Hur kan den nuvarande tyska örnen, och Tysklands nuvarande luftförsvar (luftwaffe) vara ens nära naziinspirerat?
Menar du att Tyskland idag styrs av nazister?

Bengt 05:45:57 2011-04-10

Och angående hummerfisket så gäller nog inte kritiken själva hummerfisket utan det faktum att ett av 22 ingripande på ett år av en 1,1 miljardssatsning bara gett det som resultat… Och… 1,1 miljarder är bara kostnaden för fartygen… Sen tillkommer den icke utbildade personalen osv osv osv…
Gode Gud vilka skattepengar som åker rakt i sjön!

Båtlivs redaktion 07:49:53 2011-04-11

Nisse,
Båtliv har inte lagt fram några åsikter om lagen om hummerfiske eller om Kustbevakningen utan vi har bara hänvisat till en sida som har åsikter om KBV.
Båtlivs redaktion

Peter 19:43:01 2011-04-13

Ha ha, av en ren tillfällighet har redaktionen hänvisat till en slumpvald sida som tyvärr råkade ha negativa åsikter om KVB.
Den vá bra, ha ha

Båtlivs redaktion 09:17:45 2011-04-14

Det är tydligen väldigt känsligt att hänvisa till sidor som innehåller kritik runt Kustbevakningen.
Om den helt anonyma signaturen Peter är så sugen på att kommentera får han gärna kommentera alla de andra nyheter som vi har haft om Kustbevakningen också. Helst under ett riktigt namn.

Nisse 18:54:43 2011-04-14

Det är åtminstonde pikant när ni gör det med en så uppenbart felaktig ingress – " Under tiden har även en ny hemsida öppnat. " står det att läsa, samtidigt som det på hemsidan snabbt framgår att den varit uppe sedan i juli 2010.

(Att välja ut att presentera endast en viss hemsida bland alla är vinkla ett nyhetsflöde. Det borde ni veta som journalister.)

Båtlivs redaktion 11:15:24 2011-04-15

"Nisse",
all journalistik är i grunden subjektiv och vinklad. Det ingår i förutsättningarna för journalistik. Utan vinkel ingen poäng.
Hade vi känt till den här sidan tidigare så hade vi informerat om den tidigare. Uppenbarligen är den väldigt intressant eftersom det är en mycket väl läst nyhet på vår sida.

Nisse 19:39:02 2011-04-15

Precis, alltså är det en vinkling när ni väljer att presentera denna hemsida, eller uttryckt på annat sätt: "att föra fram en åsikt". Vilket ni ovan påstod att ni absolut inte gjort, vilket var ett intressant påstående när det som här kom ifrån en journalist.
(Och "nyheten", som inte var speciellt ny, är kontroversiell och därför mycket läst. Det gör inte er ingress mer sakligt korrekt.)

Ola 00:54:41 2011-04-16

Nisse.
Vinkling är väl verkligen att kalla "hejakbv" för oseriös?
det är ren fakta på den sidan. Menar du ex att 302 inte körde på grund etc?
Men OK, vi kan lämna det därhän. KBV ksotar skattebetalarna enorma belopp. För det (ROI) så får skattebetalarna några hummertinor i beslag, samt att KBV jagar medelsvensson på deras semester på ett icke-problem, det är hur jag tolkar dig.
Ja, Ni kan ju kryssa runt i Miami Vice-stil och käka glass förståss, och haffa "fyllon"..stjäla deras semesterpengar
(ROI)..= Return On Investment, för det är nog överkurs för en KBV-are..

Ola 00:59:28 2011-04-16

KBV..fatta..att då ni ger er på båtfolket med en vansinneslag har gett er skräpstatus–low life….gilla läget eller byt jobb..
Ola på www.alltom02promillepasjon.se

Ola 01:06:17 2011-04-16

& Nisse..jag vet vad du tänker.."majoriteten är för lagen".
Ro fan det!
1. det är den oskyldiga MINORITETEN som ni jagar, inte majoritetn i insjöar, småbåtar utan flytväst, det vet du.
2. Majoriteten som tycker att lagen är bra, är landkrabbor.
NI..backar upp en lag som enligt politikerna har som syfte att "moraliskt uppfostra" en viss del av båtfolket.
Så KBV.. forstätt dansa efter husses pipa och jaga oskyldiga båtägare, annars blir du arbetslös..och vem vill anställa en fd STASI-dräng som backar upp en lag som är så här hårt kritiserad? "en lag utan legitimitet" du vet..
=>)
Ola

Ola 01:10:50 2011-04-16

Nisse skriver:
"Det är åtminstonde pikant när ni gör det med en så uppenbart felaktig ingress – " Under tiden har även en ny hemsida öppnat. " står det att läsa, samtidigt som det på hemsidan snabbt framgår att den varit uppe sedan i juli 2010. "
Nisse..det har inte slagit dig (självklart inte, du jobbar ju på KBV, dumt av mig) att för Båtliv är sidan ny..?

Peter Eriksson 18:38:18 2011-04-18

Glömde att skriva ut mitt efternamn vilket ingen annan verkar bry sig om heller.Tvilvlar starkt på att ALLA i Båtlivs redaktion varit med och skrivit inlägget, men det gör inget Lasse.
Jag tycker man ska stå för sina åsikter. Tycker man att KBV är skit så skriver man det. Att hänvisa till en hemsida och sedan skriva att man "bar förmedlar" den tyder enligt mig att man håller med men inte vågar stå för det.
Signaturen Ola torgför i alla fall sina åsikter. Även om jag inte håller med honom om allt (eller egentligen ingenting) så hedrar det honom.

Ola 19:05:59 2011-04-19

Tack Peter.
Jag förstår att du jobbar på KBV?
Vi är många som undrar varför KBV backar upp en lag framtagen på lögn, politiskt populism?
All statistik säger att det finns inget fylleri på sjön, (lagen utan legitimitet av Tiberg/Edenius) samt en hel drös med artiklar säger unisont att lagen är skit.
Vilket det är.
KBV framstår ju som som STASI, persnligen tycker jag det är beklagligt respekten för KBV är nu under asfalts-lapplisorna. Trots allt så hejar vi ju ofta på sjön, nu är det nog annat som lär flyga igenom luften när man ser en STASI-båt. Håll mörkertalen utanför diskussionen, ingen är en "fyllerist" vid 2 glas vin, möjligtvis om man jobbar på KBV-STASI. Varför backar ni upp en sådan här "ful" övervakningslag? I.om att ni backar upp detta maktmissbruk så kommer fler detaljstyrande övervakningslagar, som kanske alkolås på datorer, vem vet vad som kommer härnäst.

Ola 19:07:13 2011-04-19

det står skrivet på allehanda riksdagens paper att lagen ska utvärderas, "villkor/krav" etc, politikerna håller inte det löftet. Så igen..hur känns det att backa upp lögnaktiga svekfulla politiker?

Ola 19:09:12 2011-04-19

Jag som ligger bakom www.alltom02promillepasjon.se
en parantes utifall..

Nisse 20:38:36 2011-04-19

KBV har inget val – de är tjänstemän, och skall utföra de uppgifter lagen anger. De kan själva inte välja och vraka vad som skall beivras och vad de skall låta vara. Lagen beslutas av riksdagen, så det är snarare dit du skall rikta din ilska.
(Själv har jag bara respekt för KBV, och uppskattar mycket när de dyker upp i mina hemmavatten – det buskörs mycket mindre då, till glädje för oss på sjön.)

Peter Eriksson 21:00:04 2011-04-19

Jag jobbar tyvärr inte på KVB, men det är nog en rolig och intressant arbetsplats. Tråkigare kan man nog ha.
Om nu sjöfyllerilagen är framtagen på populism så fattar jag inte riktigt. Nyss publicerades en undersökning där man slog fast att ca 2,5 miljoner svenskar ägnade sig åt sjölivet. Det verkar vara en ganska stor del potensiella väljare. Varför då instifta en lag som enligt dig alla som är på sjön är emot? Är det verkligen populism?
Att jämföra KVB med STASI verkar vara lite "rättshaveristvarning" tycker jag. Jag tror alla tjänar på att föra en sund debatt med sakliga argument.
Skriv upp alla fördelarna med att köra båt med upp till 1 promille i blodet istället för att bara skriva att den nya lagen är skit och att alla som är satta att övervaka att den följs är idioter.

Båtlivs redaktion 08:13:44 2011-04-20

Ola, för att dina kommentarer ska få stå kvar bör du även sätta ut ditt efternamn i kommentarerna.
Vid så starka och kategoriska uttalanden som du gör bör man kunna stå för dem med hela sitt namn. Annars kommer de att tas bort.

Ola Ljungberg 16:04:45 2012-03-15

Till Nisse. Man har visst val. det har alla. Jag har jobbat statligt. En dag kom vansinniga direktiv. Mitt val, jag sade upp mig.

till Peter Eriksson. Undersökningen var vinklad. Bl.a så frågade man hushåll om sjöfylleri på sjön är OK. Man sade inget om lagens komplexitet såsom vindkantring etc. Som man frågar får man svar.

Nisse 21:24:32 2012-03-23

KBV som organisation har inget val. Individer har alltid ett val om att stanna kvar och jobba eller inte, men det är en annan sak. Så länge man är kvar på jobbet så skall man sköta sin uppgift.

Benke Bula 23:52:04 2013-07-24

"Nisse är en typisk figur som hade trasiga leksaker och höga trösklar hemma som liten..hoppas vuxenlivet inte blir lika hopplöst och jobbigt.
Orkar inte kommentera hans inlägg..känns som hopplöst.

Läget börjar så smått normaliseras igen i Japan. Två av de ledande tillverkarna av utombordsmotorer, Suzuki och Yamaha, har meddelat att de kommer att starta produktionen igen. För Suzukis del startar de med normala skift medan Yamaha säger att endast kommer att tillverka motorer I begränsad omfattning ett tag. På flera marknader, inte minst i USA, har det ofrivilliga produktionsstoppet fått stora konsekvenser.

De båda japanska tillverkarna har haft oregelbundna produktionsstopp och stängningar av sina respektive fabriker sedan jordbävningen och tsunamin slog till mot Japan 11 mars. Suzuki och Yamaha har som sagt get besked att de kommer att starta produktionen medan till exempel Honda inte har gett några besked än på sin hemsida.

Suzuki har på sitt företags hemsida annonserat att utombordarfabriken i Toyokawa ska starta med normala dagskift och hållas igång under hela veckan. Företaget har dock fortfarande problem med att få fram delar från underleverantörer, vilket innebär att produktionen inte kommer igång riktigt ordentligt. Detta gäller utombordare, motorcyklar och bilar vid Suzukis fabriker.

Yamaha har inte gjort något formellt tillkännagivande, men Ben Speciale, VD för Yamaha Marine Group i USA, säger till branschtidningen IBI att utombordartillverkningen kommer att starta i begränsad omfattning den här veckan. USA är en extremt viktig marknad för den här typen av produkter eftersom vårsäsongen just har kommit igång i USA och för att landet står för cirka hälften av hela världens sammanlagda utombordarförsäljning på 800 000 motorer.

Enligt företagsledningen har Yamahas fabriker klarat sig bra genom krisen, men mycket är fortfarande oklart om underleverantörer, kunder med mera. Enligt företaget kommer det två veckor långa produktionsstoppet inte att ha någon avgörande inverkan på leveranserna till USA, men om stoppen fortsätter mycket längre så kan det bli riktigt kännbart.

Info: www.ibinews.com

Fredagen 6 anordnas Chalmers Student Sailing utanför Lindholmen i Göteborg för tredje året i rad. Under dagen träffas företagsrepresentanter och studenter för att gemensamt delta i en hel dags seglingsevenemang och arbetsmarknadsdag.

Deltagande företag får innan evenemanget välja studenter och på så vis bilda ett lag på tio personer där minst fem ska vara studenter. Om ni önskar erbjuder vi urval med CV och eventet riktas mot studenter i årskurs fyra och fem samt sista årets högskoleingenjörer.

Laget håller ihop hela dagen och arbetar tillsammans på båten. Antalet företag är begränsat till tolv, vilket betyder att det är först till kvarn som gäller.
Eventet är öppet för alla studenter på Chalmers. Företag som deltar får även monterplats med bord för vidare kontakt med besökande studenter.

Helt rätt till våren och sommaren 2011 är Helly Hansens sportiga klädkollektion för tjejer, Oslo Fjord, som består av genomtänkta och bearbetade retroplagg i 70-tals anda. Helly Hansen har i både toppar och nederdelar, i form, färg och mönster, lyckats förena känslan i gamla70-tals favoriter med inspiration hämtad från den norska naturen med dess fjordar. Den klassiska favoriten, Catalinajackan, finns i en härlig kornblå färg och har kontrasterande linjer av segeltyg.

Jackan kan matchas med ett par vaxade jeans eller shorts och stickade randig bomullströjor i olika färgkombinationer. Kollektionen har såväl ett sportigt som ett klassiskt och kvinnligt formspråk och innehåller allt från klänningar och kjolar till bikinis och skor. En komplett garderob för alla aktiva modemedvetna kvinnor.

Faerder Catalina jacket 1500 SEK
Faredrer Knit 900 SEK
Faerder Dress 1000 SEK
Norse Heritage Waxed pant 1000 SEK
Halifax shorts 600 SEK
W lat.42 shoes 700 SEK

Info: www.helly-hansen.com

Kommentarer

Anders 20:32:04 2011-04-05

Lite tråkigt att HH ska vara så dyra. Sist jag kollade på deras plagg i en affär så var jackan gjord i Polen och fleecen i Kina! Till de priserna borde de vara svensktillverkade!

isaac 11:02:32 2012-05-29

best nike dunk sb shoes in the <a href="http://www.estarnike.com/"> cheap nike sb shoes </a> online stoers. also offer cheap nike free running sheos and nike lunar + sheos for cheap shoppinng

Holländska Feadship har verkligen medvind. Den 26 mars sjösatte företaget två båtar med en totallängd på 159 meter. Feadship är en koncern med flera varv, varav det den här gången var Koninklijke De Vries Scheepsbouw och Royal Van Lent som stod för sjösättningarna av den 81 m långa Air och ett nybygge på 77,7 m med det anonyma namnet skrov #802.

Den 81 m långa MY Air med 22 mans besättning blir det hittills största nybygget från Feadship som blir tillgängligt för charter. Skrov #802 har en mycket karakteristisk design med en djärv combination av vitt skrov med en överbyggnad i metallic grå och blå.

Båda nybyggena från Feadship är fullständigt kundanpassade superyachts byggda för ägare med mycket speciell smak (det brukar betyda ryska kunder). Varvet säger själva att de ser de båda yachterna som fullständigt unika leveranser. Feadship har för tillfället tio stycken ytterligare superyachts under konstruktion med båtlängder från 45 m upp till den allra senaste Royal Van Lent yachten på 101,50 m l ö a.

M.Y. #802 involverar flera av de mest namnkunniga designerna och företagen inom yachtbygge i världen. Bland andra Royal Van Lent, norska Eidsgaard Design, Feadship De Voogt Naval Architects och Edmiston & Company. Hon har en mycket innovative stil med styrka och prestanda I linjerna, samtidigt som den stora yachten är elegant.

Förutom stora utrymmen för gäster på huvuddäck har yachten, som har 20 besättningsmän, ett eget däck för ägaren. Bland nöjena ombord finns utomhusbio och soldäck med en stor pool. Skrov 802 är väldigt välförsedd på motorsidan med fyra motorer, vilket ger en toppfart på 21 knop.

M.Y. Air är ett samarbete mellan Koninklijke De Vries och De Voogt Naval Architects tillsammans med interiördesignern Remi Tessier Designs och IYR. Ägarna till Air har redan tidigare haft en Feadship med extremt hög standardnivå. Skrovet är lackat i svart modell Harley Davidson. Hon är också den första superyachten från Feadship byggd enligt Annex 2 of LY2 för att ha en fullt certifierad, kommersiell helikopterplattform, något som är en utmaning rent designmässigt.

Bland finesserna på MY Air marks ett gym, lounger I för och akter med Jacuzzi och en 102 tums pop-up TV för utomhusvisning. Yachten har även två stycken 9,8 m mindre båtar ombord, en stor hoppfällbar badplattform med bar och mycket annat av livets nödvändiga…

Tekniska specifikationer M.Y. Air
Byggare: Feadship – Koninklijke De Vries Scheepsbouw
Typ: Dubbelpropeller motor yacht, stålskrov och aluminium överbyggnad
Längd ö a: 81.00m 265’9”
Bredd (inclusive balkonger): 13.50m 44’3”
Bredd (exkl balkonger): 12.00m 39’4”
Djupgående: 3.55m 11’8”
Bränsletankar: 175,000 liter 46,230 US Gallons
Färskvattentankar: 39,000 liter 10,300 US Gallons

Design
Naval Architect: De Voogt Naval Architects
Exteriör: Studio De Voogt
Interiör: Remi Tessier

Framdrift
Huvudmotorer: 2x MTU 16V4000 M60, 1760 kW @ 1800rpm
Generatorer: 3x Caterpillar C18 & 1x Caterpillar C9
Stabilisatorer: 2x Quantum XT

Tekniska specifikationer: Skrov #802
Byggare: Feadship – Royal Van Lent
Typ: Dubbelpropeller motor yacht, stålskrov och aluminium överbyggnad
Längd ö a: 77.70m 254’11”
Bredd ö a: 12.20m 40’0”
Djupgående: 3.65m 12’0”
Bränsletankar: 202,000 liter 53,300 US Gallons
Färskvattentankar: 41,000 liter 10,800 US Gallons

Design
Naval Architect: De Voogt Naval Architects
Exteriör: Eidsgaard Design
Interiör: Eidsgaard Design

Framdrift
Huvudmotorer: 4x MTU 16V4000 M70, 2320 kW @ 2000rpm
Generatorer: 3x MTU 8V2000 M50
Stabilisatorer: Rolls Royce-retractable zero-speed stabilizers

Info: www.feadship.nl