Det japanska jätteostronet upptäcktes i stora mängder längst den svenska Västkusten 2007. I dag finns över 200 kända platser med jätteostron i Sverige, varav merparten ligger i Bohuslän. Nu kan bestånden av japanska jätteostron kartläggas av forskare vid Göteborgs universitet, tack vare ett forskningsanslag på en miljon kronor.
– Vi har fått pengar till en ettårig studie som ska klargöra ursprunget till de japanska jätteostron som nu finns i Sverige, vilka vägar de kommit och hur de redan etablerade bestånden förökar sig. Målet är att kunna ge riktlinjer för förvaltningsåtgärder för att minska effekten av jätteostron i svenska och kringliggande havsområden, säger Åsa Strand vid institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet.
Den snabba invasionen av främmande arter i kustnära havsområden är en mycket aktuell fråga. Etablering av främmande arter kan ändra hela ekosystem, vilket kan få långtgående ekonomiska konsekvenser. Spridningen av främmande arter utgör därmed ett allvarligt globalt miljöhot och det är viktigt att effektiva åtgärdsprogram påbörjas tidigt i invasionsprocessen.
Japanska jätteostron (Crassostrea gigas) förekommer i grunda kustnära områden och kan genom sina vassa skal orsaka problem för turistnäring och friluftsliv. Sammansättningen av djurlivet i grunda områden förändras också när jätteostronen etablerar sig. Särskilt hotade är våra inhemska blåmusslor, eftersom arterna konkurrerar. Den hårda vintern 2009-2010 visade också att det japanska jätteostronet har visat sig vara tåligt mot låga temperaturer.
I studien ska Åsa Strand och Carl André bland annat göra genetiska analyser av släktskap mellan olika bestånd och inom bestånd.
– Om det visar sig att jätteostronbestånden växer för att de föryngras på plats kan förvaltningsåtgärder få stor effekt på den fortsatta utvecklingen, men om de huvudsakligen växer genom att larver driver in från andra bestånd eller regioner har sådana åtgärder mycket liten effekt, säger Åsa Strand.
Resultaten från projektet kommer att vara avgörande för vilken strategi man ska välja för det japanska jätteostronet i Sverige. Då problematiken med arten är likartad både i Sverige, Norge och i vissa områden i Danmark kan informationen vara värdefull även på ett internationellt plan.
Forskningsanslaget kommer från Stiftelsen Olle Engkvist Byggmästare, som har sin grund i en donation 1966 från byggmästare Olle Engkvist.
Vid Svenska livräddningssällskapets årsmöte utsågs Härnösands kommun till årets vattensäkerhetskommun 2010. Kommunen har på olika sätt startat arbetet för att öka vattensäkerheten i kommunen i enlighet med Svenska Livräddningssällskapets sex kriterier för en vattensäker kommun.
Under året har kommunen bland annat satt upp kajstegar och sett över livbojar för att öka vattensäkerheten vid kommunens olika vattendrag och badplatser. Räddningstjänsten genomför kontinuerligt en systematisk kontroll av livräddningsmaterielens skick.
Vid en ceremoni på rådhuset i Härnösand lämnade länsförbundet genom Kurt Näslund och Lars Osterman över utmärkelsen i form av en livbojsklocka till hamnansvarige Tommy Nilsson och kommunfullmäktiges ordförande Göran Nordlander.
Styrelsen för Svenska livräddningssällskapet beslutande utse Härnösands kommun till 2010 års vattensäkerhetskommun med motiveringen:
Med hög ambition har Härnösands kommun startat arbetet för att öka vattensäkerheten i kommunen i enlighet med Svenska livräddningssällskapets sex kriterier för en vattensäker kommun. Arbetet med att öka simkunnigheten, förbättra säkerheten vid kommunens kajer, vattendrag och badplatser samt stödet till länsförbundets informationsverksamhet involverar på ett bra sätt flera delar av den kommunala förvaltningen. Att kommunen dessutom anslagit resurser i budgeten för arbetet visar att Härnösands kommun tar behovet av ökad vattensäkerhet på allvar.
Med hjälp av avancerad DNA-sekvenseringsteknologi har forskare vid KTH i ett internationellt forskningssammarbete skapat en tredimensionell karta över utbredningen av tusentals bakterieplanktonarter i Östersjön. Eftersom bakterier spelar nyckelroller i olika näringsämnens kretslopp i den marina miljön är detta viktigt för förståelsen för hur Östersjöns ekosystem fungerar.
Den bakteriella kartläggningen visar att salthalten har mycket stor inverkan på artsammansättningen av bakterier i Östersjön. Väster om de danska sunden dominerar typiska havslevande arter men ju längre in i Östersjön man kommer, desto mer övergår bakteriesamhället till att innehålla bakterier som är nära släktingar till sjölevande arter.
Uppsättningen av bakterier ändras också drastiskt då man kommer ner på de syrefria djupen. Här dominerar organismer som kan använda andra molekyler än syre för respiration.
Detta är första steget i att skapa en helhetsbild av Östersjöns mikrobiella värld. Målsättningen på lång sikt är att ta reda på vilka biogeokemiska processer som utförs av de olika mikroorganismerna, samt hur dessa processer styrs.
– Nu har vi en karta över vilka bakterier som finns var, åtminstone under sommaren. Nästa steg blir att ta reda på vilka metabola egenskaper mikroorganismerna har i olika områden och djup, säger KTH-forskaren Anders Andersson (bilden), som jobbar med systembiologiska studier av mikrobiella samhällen, som ansvarat för studien.
Forskarna har sekvenserat bakteriellt DNA från ett par hundra prover som tagits på olika ställen och djup i hela Östersjön samt Kattegatt och Skagerrak, prover som samlats in under en expedition som koordinerats av Liebniz-institutet för Östersjöstudier i Rostock.
Genom att sekvensera taxonomiska markörgener från tusentals bakterier i varje prov har man skapat sig en tydlig bild av vilka bakteriearter som finns där och i vilka frekvenser. DNA-sekvenseringsmetoden bygger på så kallad pyrosekvensering, som ursprungligen utvecklades av KTH-forskaren Pål Nyren. Här används en modernare version av pyrosekvensering som kan läsa cirka en miljon sekvenser samtidigt.
– De nya sekvenseringsteknologierna har revolutionerat inte bara organismbiologi och medicinsk forskning, utan också ekologi. Nu kan man få en detaljerad bild av vilka mikroorganimser som finns i olika miljöer, och börja skapa modeller för vad som styr sammansättningen och dynamiken av mikroorganismer, säger Anders Andersson.
Studien har rönt uppmärksamhet internationellt och publicerades nyligen online i Nature Publishing Groups tidskrift ISME Journal.
Utvecklingen för färjegodsvolymerna via Stockholms Hamnar pekar stadigt uppåt. För 20:e månaden i rad ökar volymerna mot föregående år. För årets första fem månader är uppgången nio procent jämfört med samma period förra året. Allra mest ökar volymerna procentuellt till och från Baltikum.
Godsvolymerna ökar i alla Stockholms Hamnars tre hamnar för årets första fem månader. Störst ökning är det för volymerna i Nynäshamn som går upp med 16 procent. Stockholm har en uppgång på tio procent och Kapellskär går upp fem procent under perioden januari till maj 2011.
Stockholms Hamnar har sin största godsomsättning till och från Finland och där ökar Åbo alla mest med en uppgång på elva procent. Även volymerna på Baltikum är mycket starka.
Tallinn, Estland + 23 procent
Paldiski, Estland + 42 procent
Ventspils, Lettland + 34 procent
Riga, Lettland + 15 procent
– Vi ser mycket positivt på att flödena av rullande gods ökat så kraftfullt under första halvåret 2011, säger Henrik Widerståhl, vice VD och marknadschef Stockholms Hamnar. Vi tror att utvecklingen av godsvolymerna kommer vara fortsatt stark under 2011.
Info: www.stockholmshamnar.se
Endast hälften av svenskarna skulle klara av att livrädda någon som håller på att drunkna. Det visar undersökning gjord av YouGov på uppdrag av försäkringsbolaget If. Hittills i år har nästan dubbelt så många personer drunknat som under de första fem månaderna förra året.
Ifs undersökning visar att svenskarnas kunskap när det kommer till livräddning är bristfällig, vilket kan vara en faktor till det höga antalet drunkningsolyckor i Sverige. Under de fem första månaderna i år har 27 personer omkommit, vilket kan jämföras med 14 personer under samma period förra året. Sommarmånaderna juni och juli tillhör vanligen de värst drabbade månaderna sett till antalet dödsfall. Under juli månad förra året omkom 25 personer, varav sex barn (0-18 år) i Sverige enligt Svenska Livräddningssällskapet.
– Det är dystra siffror. Om alla vuxna lärde sig hur man livräddar skulle säkerligen många liv kunna sparas varje år, säger Caroline Uliana, Informationsansvarig på If Sverige.
Undersökningen visar också att män i regel anser sig bättre på livräddning än kvinnor. Sex av tio män anser sig kunna livrädda någon som håller på att drunkna. Endast fyra av tio kvinnorna svarade ja på samma fråga.
Undersökningen är gjord av YouGov med 3 644 svarande, representativt urval på kön, ålder och län.
Besök en av Sveriges fyrar och upplev delar av den svenska maritima historien. Den 20-21 augusti 2011 firar Svenska Fyrsällskapet den Internationella Fyrdagen/helgen med att hålla mer än 70 fyrar runt om i Sverige öppna för besökande.
– Under sommarmånaderna finns det fantastiska möjligheter att besöka våra svenska fyrar och fyrplatser för att ta del av ett spännande stycke svenska historia. Den Internationella Fyrdagen/helgen i augusti är sommarens höjdpunkt säger Esbjörn Hillberg, ordförande i Svenska Fyrsällskapet.
Unika fyrplatser
Våra svenska fyrar är unika maritima byggnadsminnen. Deras existens är starkt hotad och med största sannolikhet kommer man aldrig någonsin mer att bygga några fler bemannade fyrplatser. Under den Internationella Fyrdagen/helgen försöker därför Svenska Fyrsällskapet, lokala fyrföreningar och myndigheter öppna så många fyrar som möjligt så att intresserade har möjlighet att besöka en del av Sveriges unika maritima kulturarv.
Internationell Fyrdag/helg
Den Internationella Fyrdagen/helgen firas i år för 10:e gången. Under dessa dagar får du förutom en möjlighet att besöka de öppna fyrplatserna även en möjlighet att delta i de kringaktiviteter som arrangeras på flera platser.
Fyrdagen firas och uppmärksammans i fjorton länder i världen, och har blivit en synnerligen populär aktivitet. Under Fyrdagen/helgen förra året var fler än 70 fyrar i Sverige öppna och det kom nästan 10.000 besökare.
– I och med den Internationella Fyrdagen/helgen så har allmänheten ett bra tillfälle att mestadels helt gratis få uppleva unika miljöer, fantastiska berättelser och mystiken kring våra svenska fyrar avslutar Esbjörn Hillberg.
Info: www.fyr.org
Skärgårdsstiftelsen behöver ökat stöd för sitt arbete – nystartade gåvokonton för miljö- och naturvård samt kulturbyggnadsvård – Som stor skärgårdsälskare är jag alltid beredd att hjälpa till och hoppas att mitt bidrag kan få fler att stödja det arbete som Skärgårdsstiftelsen gör, säger grundaren av svenska Mc Donald´s AB Paul Lederhausen som skänkt 50 000 kronor till Skärgårdsstiftelsen gåvokonto med inriktning Miljö- och Naturvård.
För många är Skärgårdsstiftelsens arbete för miljön och bevarandet av kulturbyggnaderna något som ligger dem varmt om hjärtat och som går djupt in i själen. Per Österberg från Sea Cross Marine AB säger så här om varför han valt att stödja stiftelsens arbete med kulturbyggnadsvård:
– För mig är bevarandefrågan viktig då jag har många fina minnen från skärgården och vill att även mina barn ska kunna få njuta av de natur- och kulturupplevelser som skärgården ger.
Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg är mycket glad och tacksam över det stöd som nu ges i de nystartade gåvokontona:
– För Skärgårdsstiftelsen är den här typen av finansiellt stöd en förutsättning för att vi ska kunna utföra allt arbete som behövs och som vi vill kunna göra. Skärgårdsstiftelsen har många kulturhistoriska byggnader som har stort kulturellt värde men där också stora underhåll behövs. Myndigheternas krav när det gäller t ex vatten och avlopp skapar också stora resursbehov.
Stor förståelse för Skärgårdsstiftelsen utmaningar
Många har också stor förståelse för de utmaningar som Skärgårdsstiftelsen står inför med neddragningar på investeringssidan och stort behov av underhåll. Så här säger Bo Lindholm, VD för Marginalen Fastigheter AB som stödjer stiftelsens arbete för kulturbyggnadsvård med 10 000 kr:
– Erfarenheterna som jag och företaget har av fastighetsunderhåll gör att vi har mycket stor förståelse för vad som krävs för att hålla befintliga fastigheter i bra skick. Det Skärgårdsstiftelsen gör motsvarar i mångt och mycket det som vi också håller på med, så för oss var det självklart.
Skärgårdsstiftelsen har sedan tidigare stöd från cirka 20 000 vänner som årligen bidrar till verksamheten både ekonomiskt och med opinionsstöd. Gåvokontona ger nu stiftelsen nya möjligheter att söka finansiering från både företag och privatpersoner.
– Vi måste bli bra på att söka nya vägar in till hållbar och långsiktig finansiering, säger Vd Lena Nyberg. Som med satsningen på gåvokonton tar ett första steg inför en ny strategi för Skärgårdsstiftelsen till att arbeta mer aktivt med sponsring och finansiellt stöd i framtiden.
Lansering på webben
Gåvokontona lanseras nu på Skärgårdsstiftelsens webb där det går att skänka pengar på olika sätt, till exempel som hyllningsgåva eller minnesgåva. I samband med detta lanserar också Skärgårdsstiftelsen en facebooksida för att lättare nå nya målgrupper med information.
Den italienska motorbåtstillverkaren Sessa Marin fortsätter att satsa på spännande nyheter. Efter 1300 designtimmar är det dags för nya Key Largo 34, som kommer att finnas tillgänglig i flera olika versioner. Båten får premiär på årets Genoa Boat Show, som hålls i oktober.
De första båtarna visas med inombordsmotorer. Det blir 2 X Volvo Penta bensin 5.7 V8 (640 hk) och 2 X Volvo Penta commonrail turbo diesel D3 (440 hk).
– Key Largo 34 är resultatet av omfattande marknadsundersökningar för att vi ska kunna erbjuda det som kunderna vill ha nu och i framtiden. Vi hoppas att Key Largo ska bli ett “måste” för sin målgrupp, säger Riccardo Radice, projektledare för båten.
Det är ingen direkt diskret båtmodell som Sessa visar upp utan en båt med fräcka former och spännande färgsättning. Den har karaktär och kan, som vanligt med Sessas båtmodeller, förses med antingen utombordsmotorer eller inombordare.
Bland de olika varianter som erbjuds finns en version med ett stort soldäck och ett bra ljudystem, för att solälskare ska kunna ankra upp i en vik och kunan njuta ordentligt. Båten är även utrustad med ordentliga förvaringsutrymmen för fendertar och, personlig packning med mera.
Fyra olika modeller komemr att tas fram av Key Largo34. Den officiella premiären sker vid Cannes Boat Show, som hålls i september.
Tekniska specifikationer:
Längd: 9,99 m
Bredd: 3,30 m
Motor: 700 hk / 515 Kw
Passagerare: 8
Vattentank: 220 liter
Bränsletank: 1 200 liter
Hålltank: 95 liter
Info: www.sessamarine.com
Nu är det klart vilka program som ingår i sommarens stora kultursatsning Göta kanal – Sveriges längsta kulturvåg. Det blir allt från rock’n roll till teater, allsång och veteranbilar samlat längs kanalen som är Sveriges största kulturhistoriska byggnadsverk.
– Det bubblar av kultur längs med kanalen, och nu har vi för första gången samlat allt på en egen hemsida. För alla våra besökare är det enkelt att gå in och söka efter kulturupplevelser, oavsett om du är intresserad av konsthantverk eller körsång, säger Anna Meyer, marknads- och informationschef på Göta kanalbolag.
Göta kanal – Sveriges längsta kulturvåg samlar sommarens mer än 250 kulturupplevelser längs med Göta kanal på hemsidan kulturvag.se och på Göta kanals mobilapp. Området kring Göta kanal har drygt tre miljoner besökare per år, som nu får enklare att hitta sina egna favoriter i det stora kulturutbudet.
– Den här satsningen är tänkt att stimulera kulturlivet längs med kanalen och vi hoppas ännu fler kulturproducenter ska hoppa på båten och visa vad området kring Göta kanal har att erbjuda till nästa år, säger Anna Meyer.
Allsång för tusentals och veteranbilar från hela världen
Kulturutbudet runt Göta kanal är brett med allt från små privata initiativ till stora offentliga projekt. Här är några saker som dyker upp många gånger och på flera ställen under sommaren:
Allsång har blivit en sommarklassiker för många tevetittare och Göta kanal hänger på trenden. Den lilla fridsamma slussen Brådtom är under större delen av sommaren en samlingsplats för tusentals allsångsfantaster, och i Karlsborg anordnas under juli allsång som leds av kända artister.
Teater finns det på många platser längs med kanalen, i lador, magasin och utomhus. Årets nyhet är sommarteater vid Bergs slussar i juli, med en föreställning med Therese Dahlberg, kulturstipendiat från Linköping.
Veteranbilar och veteranbåtar är ofta högt älskade kulturföremål som kommer fram under sommaren. Norsholm bjuder in till en internationell träff med veteranbilar under midsommarhelgen, och den som gillar fina gamla båtar ska inte missa tävlingen Fri Fart vid museihuset mellan Berg och Borensberg sista lördagen i juli.
Göta Kanal Rock är en av sensommarens stora kulturhändelser, då en handfull av Sveriges mest kända rockartister mönstrar på kryssningsfartyget M/S Diana. Under en vecka glider de fram genom kanalen och gör spelningar i olika hamnar på kvällarna.
– Kulturevenemang av alla de slag finns att söka efter på kulturvag.se. För den som vill ha en genväg har vi också tagit fram olika turförslag med kulturellt innehåll, säger Anna Meyer.
På kulturvag.se finns också: danskvällar, utställningar, kulturguidningar, marknader, konserter, festivaler, hantverk, barnkultur, matupplevelser, körkonserter och mycket mer.
Göta kanal byggdes som en vattenväg genom Sverige för 200 år sedan och själva byggnadsverket är värt en omväg för den som är intresserad av kulturhistoria. Kanalen är dessutom kantat av mängder av offentliga konstverk, historiska byggnader och spännande museer, och går genom kulturbygd från Östergötland till Västergötland.
Resemagasin Göta kanal 2011, ladda hem det på www.gotakanal.se
Läs allt om Göta kanal i sommar på www.gotakanal.se
Läs allt om Kulturvågen på www.kulturvag.se
I maj i år firade Agapi och Hammarby Marinservice sina tionde respektive femtonde installationer av Yamaha V8-motorer (F350). Det gör Agapi och Hammarby Marinservice till Skandinaviens största kund respektive återförsäljare av Yamahas V8. – Vi har idag endast nöjda kunder och har inte haft ett enda driftproblem, vilket är fantastiskt, säger Peder Asplund, VD på Agapi Life.
Han påpekar vidare att motorns främsta styrka är kombinationen av ett extremt vridmoment och en ovanligt låg ljudnivå, vilket ger en bränslesnål och tyst båtfärd.
– Det är enormt viktigt för både våra kunder och vår charterflotta att miljön påverkas så lite som möjligt och med Yamahas V8 kan vi uppnå våra mål. Våra kunder uppskattar verkligen den lägre ljudnivån och bränsleekonomin. Genom att använda endast en, men fullt tillräcklig, Yamaha-motor bibehåller Agapi 900 (9 m lång) en så pass låg vikt att hela ekipaget enkelt kan trailas bakom en större personbil.
Yamaha Skandinaviens representant, Anders Pettersson, är mycket nöjd med samarbetet med Agapi och Hammarby Marinservice.
– Tack vare deras erfarenhet av denna motor har vi fått en fantastisk referens i Skandinavien. Just det faktum att de prioriterar driftsäkerhet, vridmoment, den relativt sett låga bränsleförbrukningen samt den mycket låga ljudvolymen gläder oss då det verkligen belyser denna motors styrkor, säger Anders Pettersson.
Hammarby Marinservice har med sin femtonde installation en gedigen erfarenhet av Yamahas motorer och ser Yamaha som en ikon i utombordsvärlden.
– Motorn utklassar alla andra utombordsmotorer avseende vridmoment och dimension, säger Andreas Ödqvist, VD på Hammarby Marinservice.
– Genom vårt nära samarbete med Agapi har vi lärt känna motorn väl och vi är imponerade av dess pålitlighet.
Agapi 900 Walk Around är världens första RIB som kombinerar RIB:ens fina sjöegenskaper med en familjeorienterad kabinlösning med 4–6 sovplatser och en Day Cruiserkapacitet att ta upp till tolv personer. Allt med en båt som enkelt trailas efter en fyrhjulsdriven familjebil (totalvikt från cirka 2 100 kg).
Info:
www.yamaha-motor.se
www.agapimarine.se
www.hammarbymarinservice.se
Här är de första riktiga bilderna på norska Windys senaste modell, den vackert nostalgiska 31 Zonda. Windy Boats har satsat på nostalgiska linjer när de har skapat Windy 31 Zonda, som har haft premiär vid båtmässor i Norge under våren. Den är byggd med goda prestanda och för båtliv med mycket modern retrokänsla.
Det är inte utan att linjedragen känns bekanta hos 31 Zonda. Designen är typiskt klassisk med känsla från 60- och 70-talets stora våg av fräcka daycruiserbåtar. Windy Boats gör en “back to the future” med sin nya 31-fotare, som är en riktigt snabb weekender med djupt v-format skrov.
– Jag tycker verkligen att det här är en av de vackraste båtar som Hans Jørgen Johnsen någonsin har skapat åt oss, säger Windys styrelseordförande, Knut Heiberg-Andersen.
– Zonda är ett koncept för en lågprofilig weekender utan radarbåge – bara ett fantastiskt skrov och massor av hästkrafter. Hon är slank, funktionell och sexig, säger Knut Heiberg-Andersen.
Övernattningsmöjligheterna är fokuserade på det allra nödvändigaste för ett par som är ute på sjön. Det finns en sovkabin med en stor dubbelbädd, en toa- och duschavdelning och ett litet pentry.
Skrovet är 24 grader och v-format. Båten klarar singel eller dubbla sterndrive installationer från Volvo Penta med en maxeffekt på 440 hk.
Liksom alla Windy är den nya båten döpt efter en vind. I det här fallet den varma, torra zonda som blåser ner från Anderna i Argentina.
Info: www.windy.no
Redan 1911 bildades Söderhamns Motorsällskap (SMS) som därmed blev Sveriges första båtklubb som inte var renodlad segelklubb. De första åren engagerade klubben både bil- och båtägare. I det första protokollet kan man bland annat läsa att SMS planerade att göra gemensamma inköp av bensin, fotogen, oljor och trassel.
SMS kommer att hålla sin jubileumsdag lördagen 2 juli på sin klubbholme Enskärsorn.
Söderhamns Motorsällskap är en båtklubb som startades 1911 och är därmed även Sveriges äldsta motorbåtsklubb. Det kommer vi att fira på Enskärsorn (Orn) med en hel del aktiviteter uppvisningar osv.
Passa på att se denna fantastiska anläggning. Turistbåten M/S Moa kommer att ligga där hela dagen och fungera som servering ända fram till midnatt. På kvällen kommer det att bli skärgårdsdans till Topix. På dagen underhåller bl.a. trubaduren Krister Frid.
Mer info och program kommer senare.
Se länk till klubbens hemsida:
http://www.sms-soderhamn.se
Se länk om firandet på facebook:
http://www.facebook.com/event.php?eid=164923846887653
Lite ur programmet:
SMS 100 års jubileum på Orn, lördag 2 juli kl. 11.00 – 23.00
Turistbåten M/S Moa kommer att ligga där hela dagen och fungera som servering
Medverkande under dagen:
• Sjöräddningssällskapet
• Kustbevakningen
• Livräddningssällskapet
• Moheds Vattenskidklubb
• Trubadur Krister Frid
• Ansiktsmålning, tipsrunda, fiskdamm mm för barnen
• Dansuppvisning av Bumpy Feet
• Skärgårdsdans mellan 19.00 – 23.00 till Topix dansorkester
Foto: Sven Andersson.
Royal National Lifeboat Institution har valt motorer från Scania till sina nya räddningsbåtar. Varje båt får två av Scanias nya 13-liters marinmotorer, som visas för första gången på mässan Seawork i Southhampton i juni 2011. Royal National Lifeboat Institution bygger nya båtar för sök- och räddningsuppdrag längs Storbritanniens och Irlands kuster.
De nya båtarna har inledningsvis beteckningen FCB2 (Fast Carriage Boat 2). Efter godkända driftprov får fartygsklassen namnet Shannon efter Irlands längsta flod.
Varje räddningsbåt drivs av två Scania 13-liters marinmotorer på 650 hk. Därmed har ytterligare ett sjöräddningssällskap valt Scaniamotorer till sina räddningsbåtar – Scania levererar redan motorer till flera andra sällskap över hela världen, till exempel i Sverige, Finland och Kina.
Scania (Great Britain) Ltd har arbetat tillsammans med RNLI för att öka båtarnas livräddningsförmåga.
– RNLI och Scania (Great Britain) Ltd har samarbetat för att hitta de bästa lösningarna för de nya livräddningsbåtarna, säger Mikael Lindner, ansvarig för försäljning på Scania Marine Engines. Valet föll på Scanias nya 13-litersmotor (i kombination med transmission från Twin Disc och vattenjet från Hamilton) för att ge RNLI bästa möjliga driftsäkerhet och -ekonomi i många år framöver.
– Scania har bidragit till projektet med sin kunskap om marinmotorer, säger Chris Eves, ansvarig för FCB2-projektet på RNLI. Vi kommer att vara redo för autentiska tester i havet i december och då blir det intressant att se hur den nya 13-litersmotorn presterar i våra prototyper.
Prototypmotorer till den första båten har levererats under året, medan serieleveranserna inleds i mitten av 2012. RNLI planerar att bygga omkring 50 räddningsbåtar under de kommande 10 åren, beroende på det aktuella behovet. FCB2 är allväderslivbåtar som kan sjösättas och tas upp från stranden med hjälp av den specialanpassade traktorn Supacat, som drivs av Scanias nya 13-liters industrimotor.
På Seawork-mässan visar Scania sin nya 13-litersmotor, en 16-litersmotor med transmission, liksom den nya instrumenteringen som är typgodkänd av samtliga stora klassningssällskap, till exempel RINA, DNV och Germanischer Lloyd.
RNLI grundades 1824 och har sedan dess räddat mer än 139 000 liv till havs. Som registrerad frivilligorganisation får RNLI inga bidrag från staten utan drivs uteslutande med hjälp av donationer.
Seawork Exhibition är en årlig, internationell arbetsbåtsmässa som anordnas i ABP Port i Southampton i Storbritannien. Seawork öppnar tisdagen den 14 juni 2011. Scania har monter Q11 vid kajen.
Den 7 juni 2011 sjösattes den första båten av nya modellen Storebro 435 Sun Top. Efter leveransprovkörningar och tester skall den sedan levereras till en finsk köpare. Flera båtar ligger i beställning från bland annat Tyskland 435 Sun Top är en modellvariant baserad på Storebros framgångsrika 435 Commander. Båda modellerna har planlösningen under däck gemensamt men det som skiljer båtarna åt är att Sun Top modellen inte har någon flybridge.
Bakgrunden till Sun Top modellen är att Storebro under många år fått önskemål om en båt med 435 Commanderns maximala boendekomfort men med lägre seglingsfri höjd.
Den lägre höjden efterfrågas för att enklare kunna trafikera Europas inre vattenvägar där broar med höjder under 3,5 m ofta begränsar valet av färdväg.
Önskemålet, om en modell utan flybridge, har även kommit från andra håll. Man vill ha stora taköppningar för att under finvädersdagar kunna åka öppet och njuta av sol och fri himmel men skall snabbt kunna stänga till när vädret blir sämre.
Unikt för Sun Top är också det stora soldäcket på salongstaket som lätt nås via en trappa från akterdäcket. Här har besättningen ett fint och insynsskyddat soldäck som ger en ostörd solplats även när båten ligger i hamn. Många kunder har frågat efter detta och genom att förlänga taket har vi lyckats uppfylla deras önskemål.
En seglingsfri höjd på måttliga 3,2 meter med masten nerfälld betyder att 435 Suntop går fritt under många broar och gör båten extra lämplig på kanaler, floder och sjöar i hela Europa. Även det lilla djupgåendet 1,0 meter och det lättdrivna skrovet som ger relativt små svall, är fördelar vid resor på inre och kustnära vattenvägar.
Ombord på 435 Sun Top finns Storebros bekanta, vackra maghognyinredning och de smakfulla, ljusa textilierna. Till årets nyheter för både Sun Top och Commander hör en ny lösning för salongssoffan. Bordet har fått en utfällbar klaff. I kombination med att två lösa sektioner av salongssoffan kan flyttas ut till andra sidan av bordet kan sammanlagt sex personer nu få gott om plats att inta middag samtidigt. Vid behov kan salongssoffan dessutom bli en komfortabel dubbelkoj för tillfälliga nattgäster. På förarplatsen sitter plotter och manöverreglagen inom bekvämt räckhåll för föraren.
Planlösningen i den fina gästhytten erbjuder flera möjligheter. I grunden en minisvit med två fina kojer, bekväm soffa och egen toalettavdelning. Soffan utgör vid behov en tredje 2 meters koj. När maximalt antal kojplatser behövs kan de två tvärskeppskojerna med hjälp av en iläggsdyna bli en 1.7 m bred dubbelkoj och gästkabinen kan då ge sovplats för upp till 4 personer.
Genom sin flexibla planlösning erbjuder Storebro 435 Sun Top förnämlig komfort för en familj med barn, lika väl som för ett ägarpar som vill ha med sina vänner på en avspänd resa i klassiskt elegant båtatmosfär.
Storebrobåtarnas erkänt låga ljudnivå under gång, ger behagliga resor. Vid kanalfart runt 6-7 knop ligger bränsleförbrukningen kring låga c:a 1 liter per Nm och vid behov finns fartresurser med en toppfart på över 30 knop.
Tekniska data:
Längd 13, 2 m
Bredd 3,90 m
Vikt 9 500 kg
Bränsle 1000 l
Vatten 400 l
CE-Kategori B
Antal kojer 6
Motorer 2 Volvo-Penta D6, 274 W (370 PS)
Info: www.storebro.se
Vilken båtägare har inte lyft på kapellet för att mötas av fjolårets dofter som övervintrat? Både då båten ställs undan och då den återigen släpps fri kan en luftrenare vara på sin plats. SONAX Smoke-Ex tar, enligt tillverkaren, bort obehagliga lukter genom att neutralisera dem och istället ge en ren fräsch doft.
Denna produkt kan användas i förebyggande syfte och ger inga fläckar, bleker inte och lämnar inte heller något kladd på behandlade ytor.
Skeppsholmsdagen 2011 äger rum 11 september mellan kl. 11.00 och 17.00. Årets Skeppsholmsdag är den elfte i ordningen. Det är Skepps- och Kastellholmens egen dag där områdets aktörer håller öppet hus.
Skepps- och Kastellholmen bjuder på ett unikt historiskt landskap präglat av flottans tidigare verksamhet och är i dag en miljö som väver ihop natur, kultur och friluftsvärden – en verklig oas mitt i storstaden och också en del av Kungliga nationalstadsparken.
Skeppsholmsdagen visar dagens mångfald på holmarna där tonvikten ligger på kulturella och maritima verksamheter. Under dagen kan holmarnas besökare få uppleva allt från körinstallation i Eric Ericsonhallen (Skeppsholmskyrkan), fri entré till Arkitekturmuseum, Asienfest med Östasiatiska museet till öppet skepp och flaskskeppsbygge vid Skeppsholmsgården. Den vetgirige kan få lära sig vad en mareograf används till och sedan få sig något till livs vid en av holmarnas alla restauranger och serveringar.
Skepps- och Kastellholmen kommer att sjuda av aktiviteter.
Ove ”PR-son” Persson kommer att inviga operaföreställningen på Hanö den 31 juli. Ove är en stor vän av listerlandet. Förra året var det för första gången en operakonsert på Hanö. Det blev en stor succé. Därför satsades det i år på att sätta upp en opera.
Föreställningen heter L´impressario och är en satirisk opera specialskriven för Blekinge skärgård. Det är Mikael Nellborn som har skrivit operan som är en enaktare.
Operan handlar om ett teatersällskap som skall sätta upp en opera och alla förvecklingar som följer. Efter operan och paus blir det en hyllningskonsert till Jussi Björling som i år skulle ha fyllt 100 år.
– Det är redan nu efterfrågan på biljetter, säger Yngve Carlsson, ordförande i byalaget på Hanö.
– Detta är en fin PR för kommunen och Hanö. Det är inte var dag vi gästas av världsartister på ön. T ex Helena Janzén, prisbelönt operasångare som har hela världen som sitt arbetsfält. Bland annat i Verona i Italien där hon är ett stort namn, säger Yngve Carlsson.
Båtskadorna har ökat med 18 procent de senaste fem åren, enligt siffror från försäkringsbolaget If. Snabbare båtar i kombination med bristande kunskaper är en förklaring till att fler båtar skadas. Ett sätt att minska olyckorna kan vara krav på förkunskaper. En stor majoritet vill införa båtkörkort.
Båtsäsongen kommer allt närmare och många svenskar längtar ut på sjön. Men båtfärderna innebär allt oftare kollisioner och andra incidenter där båtarna skadas. Statistik från If visar på en ökning av båtskadorna med 18 procent mellan åren 2006 och 2010. Oftast inträffar de i samband med förtöjning och vid trängsel.
– Det har blivit vanligare att folk direkt köper en stor, dyr och snabb båt, utan att långsamt lära sig båtliv. Att ha båt kräver både tid och omdöme, säger Dan Falconer, båtexpert på If.
Bristande kunskaper om båtliv kan vara en bidragande orsak till kollisioner. Många vill se högre förkunskapskrav för att ge sig ut på sjön. Enligt en ny undersökning från If vill en stor majoritet, 82 procent, att det införs båtkörkort för en del båtar. Nära hälften, 46 procent, vill ha körkortskrav för alla båtar.
– Det finns ett starkt folkligt stöd bakom idén med ett båtkörkort. Jag tror att många vill vara säkra på att alla båtförare man möter ute i skärgården har den kunskap som behövs. Idag kan vem som helst ratta en tung och snabb båt, vilket kan vara förenat med livsfara om man inte har rätt kunskap, säger Dan Falconer, båtexpert på If.
Skador per 100 båtar:
2006 2007 2008 2009 2010
2,16 2,17 2,61 2,49 2,55
Ökning 2006 – 2010 = 18,1 %
Undersökningen:
” Tycker du att det borde finnas någon form av körkort för båtar?”
Ja, för alla båtar 46 %
Ja, men bara för
fritidsbåtar som är
större än 10 m 16 %
Ja, men bara
för motorbåtar 5 %
Ja, men bara för
motorbåtar som går
snabbare än 15 knop 15 %
Nej 9 %
Vet ej 9 %
Undersökningen gjordes av YouGov i mars 2011 med 3 644 svarande.
Info: www.if.se
Små, små rörelser på bara fem grader, räcker för att få effekt av Kamasa Tools extra långa blocknycklar som lanseras under april. En tätstegad mekanism, 72 tänder, på blocknyckeln gör det lättare att ta bort skruv och mutter även i riktigt trånga utrymmen.
– Det extra långa skaftet hjälper också till att komma åt där det är trångt och en spärrfunktion på ringdelen gör att du som mekaniker kan ta nytt tag utan att behöva lyfta nyckeln från bulten, säger Bert Lundmark, produktspecialist på Kamasa Tools.
Kamasa Tools bygger vidare på sin serie med extra långa verktyg. Blocknycklarna med spärr som nu lanseras är totalt nio nycklar på mellan 160 och 350mm och i dimensioner på mellan 8 och 19 mm.
– Mekanismen är stryktålig och verktygen är tillverkade av kromvanadinstål och förkromade i Siden-finish vilket ger starka verktyg som även är lätta att hålla rena, säger Bert Lundmark.
Hur ofta ser vi 1,5 miljoner ryssar jubla över något svenskt? Strax efter midnatt den 19 juni är det dags igen! Den 9 juni kl. 16.00 lämnade Briggen Tre Kronor av Stockholm Kastellholmen på sin färd mot S:t Petersburg för att delta i stadens årliga kultur- och ungdomsfestival White Nights, som avslutas med Scarlet Sails.
Natten till 19 juni seglar Tre Kronor af Stockholm in på Neva med hissade blodröda segel ackompanjerad av fyrverkeri i världsklass och till musik från symfoniorkester och flera av rysslands främsta artister. Ett sällsynt skådespel som följs av TV-tittare över hela Ryssland och närmare 1,5 miljoner jublande åskådare på plats.
Avfärden sker från Kolskjulet Örlogsvägen 11 på Kastellholmen.
Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på hållbarhetsfrågor. Vi arbetar med att främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap. Verksamheten har utvecklats till en uppskattad kommunikationsplattform för näringsliv, politiker och organisationer. Almedalen, Volvo Ocean Race i Stockholm, The Tall Ships´ Races i Östersjön, ministermötet om EU:s Östersjöstrategi, Scarlet Sails i S:t Petersburg samt ett antal anlöp i hamnar längs den svenska ostkusten och i länderna runt Östersjön är några exempel på framgångsrika möten och evenemang.
Fartyget Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2005 och genomförde sin jungfrusegling 2008, och har av internationell expertis bedömts vara ett av de mest välbyggda träfartygen i världen. Kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor.
Info: www.briggentrekronor.se
Kommentarer
Skulle nog vilja syna den statistiken! I den officiella minskar olyckstillbud både reellt och relativt sett. Vid en djuplodande analys gjort av Kryssarklubben för något år sedan såg man ingen som helst korrelation mellan "ökade" olyckor p.g.a snabba båtar. Mest behövande är ekor och seglare. Kanske ingen kostnad för IF. Regieringen har dödat körkortsfrågan och det är helt rätt!