Nyheter

Det krävs aktiva insatser för att bevara den biologiska mångfalden i havet, så långt är de flesta överens. Men i sin iver att rädda ovanliga arter missar man i dag att bevara de vanliga arter som utgör grunden för ekosystemen i havet. Byt strategi, lyder uppmaningen till myndigheterna från forskare vid Göteborgs universitet.

En ofattbar stor andel av de djur som lever i havet är så ovanliga att det är svårt att hitta mer än enstaka exemplar. Att lägga det mesta av resurserna på att rädda enskilda arter är inte bara en dyr affär – det skulle också riskera att ödelägga grundstommen för ekosystemen. Det visar professor Kerstin Johannessons forskning.

Hennes forskargrupp kan visa att det är de vanliga arterna som har verkligt stor betydelse för ekosystemen genom att de bygger upp fungerande livsmiljöer för andra arter. Det betyder att det med stor sannolikhet också är de vanligaste arterna som styr över framtiden för alla arter. Om de vanliga arterna försvinner får det stora konsekvenser.

Ett skrämmande exempel på hur det kan gå är att alla torskbestånd i fjordarna i Bohuslän med något undantag har försvunnit. Därmed har dessa fjordar tappat en av sina viktigaste arter. Det kan få långtgående konsekvenser på flera andra arter när de grunda vikarnas miljöer förändras.

– Utan de stora rovfiskarna växer sjögräsängarna igen, vilket leder till att de grunda vikarna inte längre fungerar som skafferier och barnkamrar för kustnära fisk. Medan livet sakta dör ut får övergödningen skulden.

Kerstin Johannessons forskning handlar om hur olika bestånd inom en art kan vara så genetiskt olika att de egentligen inte har särskilt mycket med varandra att göra, och att de framförallt inte är utbytbara. Om ett lokalt bestånd försvinner så kommer det inte automatiskt att ersättas genom att individer från ett annat bestånd vandrar in. I värsta fall kan inte ens individer av det andra beståndet klara sig i det utrotade beståndets miljö.

– Så är det med torskbestånden i Bohuslän. Trots hårda fångstbegränsningar och trots att Nordsjötorsk varje år besöker de bohuslänska fjordarna får vi inte tillbaka torskbestånden där. Ett liknande exempel är torsken utanför New Foundland i Kanada, som inte återkommit trots att fisket är helt stoppat sedan nästan 20 år.

Att sätta arten i fokus för att bevara artrikedomen i havet är därför ett feltänk som istället kan leda till större bortfall. Trots det saknas idag lagstiftning och rekommendationer för hur genetisk variation inom arter ska förvaltas.

Bilden:
Kerstin Johannesson, professor, institutionen för marin ekologi, Tjärnö, vid Göteborgs universitet.

Global Green lanserar en ny, miljövänlig, biologiskt nedbrytbar och giftfri hydraulolja. En olja med hög viskositet och egenskaper som överstiger syntetiska oljors prestanda. Global Green tillverkar uteslutande miljövänliga, biologiskt nedbrytbara och giftfria produkter.

Oljan smörjer, rengör, förhindrar läckage, är enbart tillverkad av förnyelsebara råvaror. Den har hög prestanda i kallt och varmt klimat. Och är helt ofarlig och neutral för miljön. Vid eventuellt oljespill bryts oljan ned helt inom 28 dagar.

Global Green producerar innovativa marina rengöringsprodukter som är miljövänliga, biologiskt nedbrytbara och giftfria. Sortimentet inkluderar rengöring för kölsvin/motorrum, rostfläckborttagningsmedel, grovrengöring, tvätt och vax, och de senaste tillskotten av teakrengöring och en biologiskt nedbrytbar hydraulolja.

Global Greens produkter används inom marin-, livsmedels- och lackeringsindustrin för rengöring, smörjning och renovering.

Info: www.hansons.nu

Det är populärt att bli kustbevakare. I vår har 60 personer har valts ut för att gå vidare till intervjuer till Kustbevakningens grundutbildning som startar i Karlskrona i höst. Rekryteringsarbetet för att hitta rätt kandidater till Kustbevakningens grundutbildning pågår.

För närvarande skickas kallelser till intervjuer ut. Intervjuerna äger rum i Stockholm under vecka 17-18. Under vecka 20 genomförs tester för de som har ansökt om platser vid utbildningen.

− Vi har verkligen många kvalificerade sökande i år och det har varit en hård konkurrens för att komma vidare, säger Ramona Bödtker Olsson, personalkonsult, vid Kustbevakningens personalenhet.

Info: www.kustbevakningen.se

Miljö och ekonomi blir allt viktigare även för sjöfarten. Här är ett aktuellt exempel för så kallade IMC-färjor (Integrated Modular Customized) från Wärtsilä och Deltamarin i samarbete. De har noga testat modeller av den här nya typens fartyg, som ska spara pengar och möta framtidens allt hårdare miljökrav.

Framför allt färjor men även större fartyg har tidigare alltid varit dyra att bygga på grund av flera skäl. Huvudorsaken är att de byggs i väldigt små serier där få delar kan standardiseras. Varje fartyg blir mer eller mindre kundanpassat.

– Fördelen med att bygga enligt IMC-metoden är att vi kan erbjuda optimerade lösningar till både ägare och operatörer. Både Deltamarin och Wärtsilä representerar det bästa inom sina områden, vilket är en stor konkurrensfördel, säger Aaron Bresnahan, VD för Cruise & Ferry Segment hos Wärtsilä Ship Power.

Deltamarin står för design, kontrakt, specifikationer och mycket annat medan Wärtsilä ansvarar för maskineri och framdrift, som är integrerat i designen. Allt för att spara kostnader.

IMC-designen används för de bränslen som används idag, men även för kommande bränslen som till exempel LNG (flytande naturgas). Deltamarin har tagit fram system för att bygga färjorna i moduler, för maskineri, boende, annan utrustning med mera. Modulsystemet är en av hemligheterna till färjornas effektivitet.

Bildtext:
Integrated Modular Customized (IMC) färjedesign från Deltamarin och Wärtsilä ska spara både pengar och ekonomi. Bilden visar tre olika färjor, baserade på samma grunddesign.

Nu öppnar Sjöhistoriska museet Showroom Dalarö – en mindre utställning där arkeologerna ger smakprov på vad som till hösten planeras bli världsunik dykpark nära Stockholm. Vattnet runt Dalarö är sedan länge känt för sina många skeppsvrak som vart och ett berättar sin historia.

Under flera år har Sjöhistoriska museets arkeologer utfört dykningar på dessa vrak. Just vraken i Östersjön är unika i världen och flera av vraken utanför Dalarö är några av de bäst bevarade. Vissa är är till och med belagda med dykförbud.

Nu kan vraken göras tillgängliga från land och i vatten genom bildandet av ett kulturreservat och öppnandet av en sk dykpark . Dalarö marinpark, som dykparken kommer att kallas, blir den första i sitt slag.

Dykparken i Dalarö är resultatet av ett samarbete mellan Sjöhistoriska museet, Haninge kommun, Riksantikvarieämbetet och Länsstyrelsen i Stockholm och planeras mjukstarta till hösten 2011. Här görs även de mest känsliga vraken tillgängliga såväl för dykare som för landkrabbor i ”nära-dyk-upplevelser”.

Showroom Dalarö öppnar på internationella Världsarvsdagen den 18 april och visas till och med 21 augusti.

En grupp under ledning av äventyraren Alan Priddy hoppas kunna sätta nytt världsrekord i att köra den 24 000 Nm långa sträckan jorden runt med motorbåt. Det tidigare rekordet på 60 dagar, 23 timmar och 49 minuter hoppas de kunna slå med en 80 fot lång RIB. Det gällande rekordet är från 2008 och sattes av Pete Bethune med den extrema båten Earthrace.

Enligt den 57-årige engelsmannen Alan Priddy är det möjligt att förbättra rekordet med upp till tio dygn. Priddy är en erfaren motorbåtsförare och har satt 37 rekord under de senaste tio åren.

Till sin hjälp i den sju personer starka besättningen har han en rad erfarena äventyrare. Bland andra Jan Falkowski, 50 år, en psykiatriker som även är en erfaren äventyrare och RIB-åkare och har kört i P1 world championships flera gånger, och Shelley Jory-Leigh, en 40-årig affärskvinna och engelsk racerbåtsmästare.

Den 80 fots RIB (Rigid Inflatable Boat) som ska användas håller på att byggas. Materialet är 8 mm tjocka aluminiumplåtar, vilket är ganska kraftigt jämfört med de fritidsbåtar i samma material som säljs i Skandinavien. Teamet uppger att minst 90 procent av båten är återanvändbart.

Framdriften sköts med vattenjet och toppfarten blir cirka 45 knop. Avgörande för om försöket ska lyckas blir dock att kunna hålla en hög genomsnittlig fart. Bränsletankarna är på 28 000 liter. Enligt beräkningarna ska båtens tankas fyra gånger under resan.

De fyra stoppen under resan blir Panama, Honolulu, Hong Kong och Singapore. Varje delsträcka blir på cirka 4 800 Nm.

Starten för rekordförsöket går i Gibraltar i år.

Info: www.circumnavigationrecord.com

Praxis är inte helt klar sedan lagen om sjöfylleri ändrades 2010. En person i Ronneby som dömdes fick sitt straff sänkt i Hovrätten och därför vill nu Riksåklagaren att Högsta Domstolen ger sin syn på domen.

Det är högst ovanligt att straffet för sjöfylleri sänks. I det nu aktuella fallet sänktes domen av hovrätten med motiveringen att “fylleri till sjöss inte är lika allvarligt som på vägarna”, uppger Radio Blekinge.

Som ytterligare argument för Riksåklagaren (RÅ)finns två andra domar. Därför vill nu RÅ att Högsta Domstolen avgör frågan.
Info: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=4453878

Kommentarer

Ola Ljungberg 12:21:20 2011-05-04

Hovrätterna verkar se "nyktert" på detta. Bra!
Hovrätten över Skåne och Blekinge har däremot förespråkat att promilleregeln begränsas till yrkessjöfarten med hänvisning främst till att det saknas empiriskt* belägg för att införa en sådan regel för fritidssjöfarten.

Kammarrätten i Stockholm har framfört att en promillegräns på 0,2 för fritidssjöfarten närmast ter sig som ett nykterhetspolitiskt förslag och saknar stöd i vetenskapliga studier.

Ola Ljungberg 12:21:46 2011-05-04

En lag utan legitimitet.

Peter Eriksson 11:23:33 2011-05-08

Ovanstående resonemang från hovrätten verkar rimligt tycker jag.Men kan ingen av er som vill ta bort lagen beskriva fördelarna med att man får köra båt med upp till 1 promille i blodet? Skulle vara kul att få höra lite argument bortsett från att lagen saknar legitimitet eller att den är svår att övervaka.

Peter Eriksson 17:11:57 2011-05-12

Eftersom ingen skriver får jag väl komma med något själv då. En fördel är ju att man kan köra båt med upp till en promille alkohol i blodet. Det kan ju vara kul.
Kan bli lite svårt att bedöma hur mycket man kan dricka bara. Om man bara får ha 0.2 promille så vet jag att det nog får räcka med 1 starköl. Men om jag ska upp till 1 promille, hur många kan jag dricka då?

Christer Lundvall 19:47:18 2011-05-13

Svaret kanske är 5 starköl (5 x 0.2 = 1 ;-).
Lika lite som man vill ha överstarka motorbåtar som framförs av kanske omdömeslösa och outbildade båtförare så vill man givetvis inte heller ha drogade sådana förare att hålla i rodret. Men en lag är ju vanligtvis lite trubbig och ger knappast utrymme för flexibilitet hos lagmännen. Kanske är det detta som upprör de flesta?!

Hokus 21:25:09 2011-05-19

Peter, jag har en kompis på en ö intill Ljusterö i Stockholms skärgård. En eller ett par kvällar i veckan har han åkt över till Svartsjö krog och träffat lite andra locals. Sänkt några öl, surrat, tillgodosett sociala behov. Idag har han och de andra husarrest. KBV har legat runt udden och väntat ut dem under den gångna sommaren. Killarna får inte träffas och krogen går dåligt. Det är nackdelarna. Fördelar då? Tala om för mig vilket problem man har löst med den nya lagen. Olyckor? Nä, de onyktra personer som orsakade olyckor tidigare var straffbara enligt gamla regeln. Produktionsmässiga? Javisst. Övervakande myndigheter älskar digitala statusar: Körkort/inte körkort. Full/inte full. Därför sitter grabbarna hemma framför TV:n och har tråkigt. Tycker du att det är bra?

Djur som förökar sig genom delning har särskilda mekanismer som gör att de har exceptionellt god hälsa och kan fördröja åldrandet. Forskare vid Göteborgs universitet har kunnat visa att kolonibildande sjöpungar själva kan aktivera enzymet telomeras som skyddar arvsmassan – ett enzym som också är mer aktivt i människor som uppnår hög ålder.

– Djur som klonar sig själva, där delar av den egna kroppen går vidare till nästa individ, har speciella förutsättningar att hålla sig vid god hälsa. Därför är det bra att studera dem för att förstå åldrandets mekanismer även hos människor, säger Helen Nilsson Sköld på institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet.

Det finns enorma skillnader i livslängd mellan jordens alla arter. De djur och växter som förökar sig genom delning kan i stort sett få evigt liv, det finns exempel på djuphavskoraller som är tiotusentals år gamla. Helen Nilsson Sköld har valt att studera sjöpungar och sjöstjärnor, arter vars gener har stora likheter med människans.

– Genom min forskning kan jag visa att sjöpungar föryngrar sig genom att aktivera enzymet telomeras för att bygga på sina kromosomer och skydda sin arvsmassa. De har också en speciell förmåga att göra sig av med ”skräp” från sina celler. Äldre delar av djuret bryts helt enkelt ner, för att delvis återanvändas när nya och friska delar växer ut.

Bland sjöstjärnor finns både arter som förökar sig genom delning och arter som fortplantar sig sexuellt. Det gör dem särskilt intressanta att studera. Även om båda typerna av sjöstjärnor kan återbilda förlorade kroppsdelar, så har de arter som förökar sig genom delning exceptionellt mycket bättre hälsa.

Ett resultat av att djur förökar sig genom delning är emellertid att de som art betraktat får en väldigt låg genetisk variation. Det gör att de blir särskilt utsatta för klimatförändringar, då miljön förändras. Det finns en risk att dessa djur och växter är förlorare – och därmed kan vi förlora viktig kunskap om åldrandets gåta.

Varje båtägare känner igen dilemmat: miljövänligt eller effektivt. Nu har forskare vid Göteborgs universitet hittat ett sätt att optimera dessa två nästan ouppnåeliga mål. Genom att använda smarta kombinationer av de miljövänligaste gifterna i färgen, kan man både minska den totala mängden av gifter och minska miljöpåverkan drastiskt.

– Det är jättelätt att göra en miljövänlig båtbottenfärg, lika lätt att göra en effektiv båtbottenfärg. Ändå saknas det fortfarande en färg som är både effektiv och miljövänlig, vilket gör både miljömyndigheter och båtägare missnöjda, säger Hans Blanck, professor i ekotoxikologi vid institutionen för växt- och miljövetenskaper, Göteborgs universitet.

Hans Blanck har lett flera delprojekt i det tvärvetenskapliga forskningsprogrammet Marine Paint, som finansieras av Mistra. Marine Paint är Sveriges största samlade forskningsprojekt inom området marin påväxt och miljöanpassad båtbottenfärg.

Projektet startade 2003 med en substans som visat sig effektiv mot havstulpaner; medetomidin. Idag utvecklar forskarna recept för att hindra all typ av påväxt genom så kallade optimerade blandningar av biocider, det vill säga ämnen som kan döda levande organismer.

– Dagens båtbottenfärger innehåller ofta en eller två olika biocider och för att slå ut alla typer av påväxtorganismer behöver de doseras högt. Idén med optimerade blandningar bygger på att istället använda många olika biocider i färgen, som är effektiva mot flera av påväxtorganismerna, och att anpassa relationen mellan substanserna optimalt för att bli av med all påväxt. På så sätt minskar det totala behovet av biocider i färgen drastiskt.

För att få fram recept på optimala blandningar har forskarna utvecklat ett system av modeller där man väger olika biociders effekt på olika typer av påväxtorganismer mot förväntad miljörisk. Resultatet är en uppsättning recept – med olika koncentrationer och kombinationer av biocider – som alla är lika effektiva när det gäller att hindra påväxt. Det som skiljer dem åt är den förväntade risken för miljön. På så sätt kan alltså recepten effektivt anpassas efter olika förhållanden. De substanser som forskarna valt ut är, förutom medetomidin, biocider som finns på marknaden idag och som sannolikt kommer att klara en utvärdering enligt EU:s biociddirektiv.

Ett annat vanligt problem med dagens båtbottenfärger är att de aktiva substanserna läcker ut för snabbt. Därför behövs stora mängder biocider för att färgen ska vara effektiv under lång tid.

– Genom att använda så kallade mikrokapslar, en mikroskopisk bubbla av polymermaterial som innehåller lösta biocider, kan frisättningen kontrolleras bättre. Den tekniken fungerar för i princip vilken biocid som helst.

Under hösten har 46 bostäder i Hammarby Sjöstad haft inflyttning i bostadsrättsföreningen Fendern. Projektet är placerat precis vid kajkanten i Henriksdalshamnen, som är den sista och kanske finaste delen av hela Hammarby Sjöstad. Under perioden 2009-2014 kommer här att byggas cirka 700 bostäder, restauranger, lokaler och en ny marina för privata segel- och motorbåtar.

Området är också försörjt med snabbspårväg och båt över till Södermalm. Bostadshuset är putsat i en varm kulör och har stora inglasade burspråk ut mot vattnet. Arkitekt är Anna Hidemark på WHITE arkitekter.

Järntorgetkoncernen är verksamma i Stockholms län inom byggnation, projektutveckling av bostäder samt förvaltning av egna fastigheter. Bolaget har över 1500 bostäder i projektportföljen och producerar fler än 300 vackra, funktionella, moderna bostäder per år i egen regi samt åt externa beställare.

I koncernen ingår helägda dotterbolag så som Järntorget Bostad, Järntorget Bygg, Järntorget Fastigheter samt Byggnads AB Abacus.

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna visar att 4 personer omkom genom drunkning under mars i år jämfört med 0 personer under mars 2010. Under årets tre första månader har totalt nio personer drunknat mot 1 under samma period förra året.


2011 mars 2010
2 övriga –
1 is 0
1 fritidsbåt 0
4 totalt 0

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under mars 2011.

11/3, is
Nämdöfjärden, Värmdö. AB-län
75-årig man drunknade när han tillsammans med en annan man var ute och is-seglade. 75-åringen blev kvar i vaken medan den andre mannen hämtade hjälp. Först efter tre timmar kunde han slå larm och när räddningshelikoptern kom till platsen var mannen livlös och hans liv gick inte att rädda.

12/3, övriga
Uddevalla hamn, OP-län
En kvinna hittades drunknad i södra hamnen i Uddevalla. Kvinnan hade anmälts försvunnen under fredagen då hon försvann från sitt hem. Polisen misstänker inget brott.

21/3, Övriga
Mohedaån, Moheda G-län
90-årig kvinna har hittats drunknad i Mohedaån vid Borslövsvallen. Polisen misstänker inget brott.

23/3, fritidsbåt, utomlands
Denia, Alicantekusten, Spanien
52-årig man drunknade i samband med att båten han färdades i kantrade och han hamnade i vattnet. Mannen, som var tränare från seglingsgymnasiet vid Motala seglargymnasium skulle tillsammans med en kollega åka på rekognoseringstur i det blåsiga vädret när deras båt träffades av en kraftig våg och de båda hamnade i vattnet. Kollegan kunde ta sig in till land medan mannen fick bärgas med räddningshelikopter. Trots återupplivningsförsök gick mannen liv inte att rädda.

Syresättning väcker döda havsbottnar till liv. Därmed skapas förutsättningar för nya ekosystem som ger naturen möjlighet att själv ta hand om övergödningen. Genom pilotstudier i Byfjorden och Kanholmsfjärden visar forskare vid Göteborgs universitet att det är effektivt att pumpa ner syrerikt ytvatten till havsbotten. Nu ska en stor vinddriven pump testas på öppet vatten i Östersjön.

– I dag är alla fokuserade på att minska tillförseln av gödningsämnen till havet för att minska övergödningen i Östersjön, men genom att hjälpa naturen att själv ta hand om den fosfor som släpps ut kan vi skapa en turboeffekt i kampen mot övergödningen, säger professor emeritus Anders Stigebrandt vid institutionen för geovetenskaper, Göteborgs universitet.

Idén till att syresätta döda havsbottnar kommer från naturen själv. Metoden att syresätta djupvattnet i Östersjön kan jämföras med att anlägga våtmarker på land. Bägge metoderna bygger på att man skapar förutsättningar för ekosystemtjänster genom att etablera nya ekosystem som effektivt kan binda näringsämnen.

– Om syrefria bottnar i Östersjön syresätts kan man räkna med att varje kvadratkilometers bottenyta på kort tid kan binda fem ton fosfor, vilket är en rent geokemisk effekt. Om bottnarna därefter hålls syresatta under längre tid etableras djurliv på och i bottnarna. Det leder till att bottensedimenten blir syresatta ner till flera centimeters djup och det nya ekosystemet bidrar sannolikt till att ytterligare fosfor kan bindas till sedimentet.

I forskningsprojektet Baltic Deepwater Oxigenation, som leds av Anders Stigebrandt, prövas hypotesen att varaktig syresättning av Östersjöns djupvatten ger en långsiktig och ökande bindning av fosfor i bottensediment.

En viktig fråga är hur de syresatta djupvattenområdena kan binda fosfor på längre sikt. Svaren söker man genom pilotstudier i Byfjorden på västkusten och Kanholmsfjärden på ostkusten samt i laboratorieexperiment. I projektet ingår att undersöka hur de syresatta bottnarna koloniseras och hur det påverkar fosforupptaget.

Nu projekterar Anders Stigebrandt ett försök med storskalig vinddriven pumpning på öppet vatten i Östersjön, i samarbete med Inocean AB som konstruerar pumpen utifrån etablerad teknik från off-shoreindustrin. Pumpen placeras i en 60 meter hög och 100 meter djup rörformad boj som förankras i ett öppet läge, i en ännu inte bestämd djuphåla utanför svenska ostkusten. Genom att ge bojen en liten tvärsnittsarea vid vattenytan, blir pumpen okänslig för vågrörelser.

– Pumpen skall ha kapacitet att pumpa 30 kubikmeter vatten per sekund, vilket är 15 gånger mer än pumpen i Byfjordsexperimentet. Om detta fungerar skall det inte bjuda på några större problem att sätta in en fem gånger så stor pump i en ca 120 meter djup boj. Det är den storlek vi räknar med att pumpar behöver ha i ett framtida storskaligt system för syresättning av Östersjöns djupvatten, säger Anders Stigebrandt.

Foto: Göteborgs universitet.

Svenska Dahl Naval AB, som bygger RIB-båtar i hög kvalitet, visade upp sin 18-fotare på båtmässan Allt för sjön i Stockholm (bilden). Företaget blev känt för en större publik när en av deras båtar skulle sätta rekord på sträckan Ystad–Haparanda. Dahl Naval siktar också på en rekordresa över Atlanten, detta med en betydligt större båt på närmare 15 m totallängd.

Förutom rekordkörningen i Sverige har Dahl Naval deltagit i offshoretävlingen Round Britain Powerboat Race. Den kommande utmaningen över Atlanten körs i en riktig jätte på 49 fot (knappt 15 m).

På båtmässan i Göteborg visade Dahl Naval för första gången visade två båtar sida vid sida och Dahl Naval fanns även med på Allt för sjön. Båtmärket är lite av en doldis för allmänheten, men för dem som gillar RIB och för dem som kör RIB professionellt i synnerhet är det ett välbekant varumärke.

Dahl 18 är den minsta modellen i serien, godkänd för sex personer. Som alla andra båtar från denna tillverkare ä’r det en kvalitetsbåt med stora delar tillverkade i ett stycke.

Tuberna är i hypalon, ett material som både är starkt och dessutom tåligt mot solens UV-strålar, en strålning som kan käka upp vilken gummibåt som helst över tid.

Info: www.dahlnaval.se

Den 5 juni är det fartygsdop på Käringön av en helt nybyggd 10-huggare. Båttypen är en traditionell, klinkbyggd träbåt utan motor, men med plats för tio roddare och en rorsman. Denna klassiska farkost har använts som skeppsbåt på örlogsfartyg och övningsbåt inom flottan och sjövärnskåren. Med besättning väger ekipaget runt två ton och kräver mängder av muskelstyrka för att förflytta sig.

– Det började med att ett gäng från Käringön satt och snackade om vad det finns för motionsformer på ön, berättar Jörgen Emanuelsson, en av den ideella föreningens initiativtagare. Att ro är jobbigt, sa någon. Båtbyggarskolan på Henån håller på att bygga en jättestor roddbåt, sa en annan.

Några dagar senare tog man kontakt med skolan och slog till direkt. Just nu färdigställs båten i högt tempo för att hinna levereras under maj.

– Vi som först tittade på båtbygget föll pladask, fortsätter Jörgen. Det är en skönhet som dessutom är närproducerad av material från trakten. Det var lätt att besluta sig. Att hitta ett bra namn tog lite längre tid – vi bestämde till slut namnet ”Hulda” som kommer från fornnordiskans huld. Det är dessutom namnet på kvinnostatyn vid öns hamninlopp.

Målsättningen för föreningen är att vi ska få många o roliga stunder ihop med nya o gamla vänner och få tillgång till en utmärkt motionsform och spännande roddturer i vår vackra skärgård. Käringöns skärgård, som många med djupgående båtar, inte har sett eller vistats så mycket i.

Naturligtvis skall även besökare i gästhamn och konferensgäster få tillgång till Hulda, som kommer ge Käringön ytterligare ett exklusivt och trivsamt umgängesalternativ!

Styrman på jungfruturen är Erik Berndtsson 90 år, bofast på Käringön. Erik rodde 10- huggare när man var i det militära som 22-åring. Hans yrke har varit skutskeppare, för ett flertal skutor den första hette Alpha.

Dopet sker 5 juni klockan 15.00 vid Huldas plats i Öviken, Käringön. Skyltar från hamnen visar vägen.

Fakta om Hulda:
Hulda är byggd enligt original ritningen från 1942, hon är 9.40 lång och 2.20 bred.
Byggd i furu från Orust och översta bordläggningen sk. tullbordet i ek som kommer från Ljungskile.
Årorna får vara upp till 4,65 m långa och ha max 0,23 kvm bladyta.
Vikt inklusive besättning: ca. 2 ton.

Info: www.orustbatbyggarutbildning.se

I samarbete med Oscars Varv i Lomma fortsätter Göteborgsföretaget EcoPar AB sin satsning mot den marina sektorn att erbjuda kunderna EcoPar, ett syntetiskt, miljöanpassat bränsle för alla typer av dieselmotorer. EcoPar är ett svenskt patent och bränslet har hittills framgångsrikt använts bland annat i kommuner, på hamnterminaler och hos åkeriföretag som vill hålla en hög miljöprofil.

Sedan tre år tillbaks återfinns Norska Kungliga Segelsällskapet bland bolagets kunder. Bränslet EcoPar marknadsförs och säljs av EcoPar AB i Göteborg, som även ligger bakom utvecklingsarbetet för produkten. EcoPar har funnits på marknaden i drygt åtta år och ger stora miljövinster för människor, fisk- och djurliv.

– Det är verkligen roligt att få vara med att lansera EcoPar i den marina sektorn, säger Jörgen Larsson , delägare till Oscars Varv i Lomma.

– Det här är ett bränsle med enorm potential som varje miljömedveten båtägare borde vara angelägen att få testa. Det har dessutom en rad fördelar jämfört med vanlig miljödiesel, säger han.

Hos EcoPar AB ser man affären som ett glädjande och viktigt steg i sin marina satsning.

– Marinmarknaden är fortsatt mycket intressant för oss, säger Johannes Nilsson, VD för EcoPar AB.

– Idag är det miljömedvetna kommuner och företag med stora fordonsflottor som är våra viktigaste kunder, samt företag som prioriterar en god arbetsmiljö för sina anställda. Vi är mycket glada att Oscars Varv i Lomma nu vill vara föregångare i den marina sektorn, säger Johannes Nilsson.

Info: www.ecopar.se

Fakta om Ecopar:
EcoPar är ett syntetiskt bränsle som framställs av gas. Bränslet avger minimalt med rök och lukt och bidrar till en väsentligt förbättrad närmiljö både ombord och i våra farvatten. Produkten är ofarlig för alla vattenlevande organismer samt reducerar de cancerogena ämnen som finns i miljöklassad MK-1 diesel med så mycket som upptill 90 procent.

Säkerheten förbättras ombord då Ecopar är fritt från all inblandning av vegetabiliska oljor som exempelvis RME. Vilket eliminerar risken för haveri på grund av igensatta filter och spridare.

Ecopar är dessutom mindre brandfarligt än vanlig MK1 diesel på grund av dess höga flampunkt – cirka 95 grader C.

Motoreffekt och förbrukning är oförändrad eller till och med något bättre med Ecopar jämfört med MK-1 diesel. Det har dessutom bättre viskositet och smörjegenskaper i alla driftsförhållanden.

Inga konverteringar eller modifieringar krävs av befintliga dieselmotorer för att köra på EcoPar. Produkten är fullt kompatibel och blandbar med alla vanligt förkommande dieselprodukter på marknaden.

EcoPar har analyserats och genomgått omfattande tester av bland andra Volvo Penta, Scania och andra motortillverkare. EcoPar uppfyller drivmedelsstandarden EN 590, vilket innebär att alla fabriksgarantier gäller. Även institut som till exempel NIVA (Norges institut för vattenforskning) och IVL (SvenskaMiljöinstitutet) har undersökt effekterna på bland annat fisk- och kräftyngel och andra levande djur och organismer i havet. Resultaten av dessa tester är sensationellt goda – ingen påverkan på vattenlevande organismer.

Kommentarer

Tore 18:17:09 2011-04-23

Ja det är ju praktiskt om oljan till otorn inte luktar. Då ka man ha en reservdunk med sig i båten. Undrar o oljan duger som lapolja också?

Nea-Nea 18:17:58 2011-04-23

EcoPar e bra!

Tore 14:11:56 2011-04-24

Varför kommer inte alla bokstäver med?! Lampolja till fotogenlampa, duger EcoPar till det också? Det är ju bra om dieseloljan i reservdunken inte luktar, i händelse av spill, och det händer lätt. Det är långt mellan båtmackarna på många håll, så det är bra med en reservdunk. Ka man putsa träet på båten med EcoPar också? Det är ju olja och den luktar ite.

Smutsiga skor på sätena, spilld mat och klibbiga händer. Vart än fläckarna kommer ifrån är det alltid lika tråkigt med ingrodda smutsfläckar på båtens interiör. Men med nya Interior Power Mousse från SONAX kan båtägare på ett enkelt och miljövänligt sätt få bort dessa fläckar.

Interior Power Mousse är en drivgasfri produkt som är enkel att applicera utan stänk och sprut. Det skumgenererande munstycket på den helt nyutvecklade flaskan gör att produkten distribueras enkelt och effektivt.

Medlet är djuprengörande och avlägsnar ingrodd
smuts från överdrag, mattor och andra vävda textiler.

Kommentarer

Malin 16:10:46 2011-12-05

Helt fantastiskt bra!

Det turkiska yachtvarvet Proteksan Turquoise har full rulle i sin produktion och har hittills i år sjösatt flera större yachter, som vi tidigare har rapporterat om. Årets första sjösättning gällde “Turquoise”, följd av “Yogi” och “Talisman C”. Den senaste sjösättningen är 72,64 m långa “Vicky”.

Det är alltså långt ifrån några småbåtar som det turkiska varvet tar sig an. Den 72,64 m långa “Vicky” ligger nu vid varvets utrustningskaj tillsammans med tre andra yachter.

– Det är första gången vi har tre nybyggda större yachter samtidigt vid vår utrustningskaj, vilket gör oss väldigt stolta, säger varvets VD, Mehmet Karabeyoglu.

Tekniska specifikationer “Vicky”
Längd ö a: 72.64 m (238.3 ft)
Bredd: 12.00 m (39.4 ft)
Djup: 4.00 m (13.1 ft)
Konstruktion: Stålskrov, aluminiumöverbyggnad
Deplacement: 1 276 ton
Motorisering: 2x 2447 hk
Generator: 4x 200 kW
Stabiliserare: 2 x 7m2 Quantum
Fart: 17 knop max, 15 knop cruising
Räckvidd: 4 000 Nm @ 15 knop, 7 000 Nm @ 12 knop
Bränsletankar: 204 000 liter
Vattentankar: 36 000 liter
Byggare: Proteksan Turquoise Yachts Inc.

Bildtext:
Fr. v. 72.64m “Vicky” (NB 54), “Talisman C” at 70.54m, 60.20m “Yogi” och 55.40m “Turquoise”.

Nu är kanske ett av sjöfartens och småbåtägarnas största gissel på väg att lösas på naturlig väg. De havstulpaner och andra levande organismer som vill sätta sig på fartygsskroven kan helt enkelt inte fästa när Göteborgsföretaget I-Techs organiskt nedbrytbara biocid Selektope blandas in i bottenfärgerna. Genom en nyemission på 15 Mkr från Almi Invest Västsverige tillsammans med Volvo Technology Transfer, Mintage Scientific och Aquamarine Ltd kan nu företaget påbörja kommersialiseringen.

– Det här är ett miljövänligt komplement till bottenfärger med tungmetaller och ser vi en stor internationell marknad framför oss, säger Per Jansson, VD för I-Tech. Den marina biocidmarknaden är idag runt 2,5 Mdr och I-Tech räknar med att inom fyra år ha etablerat teknologin på denna marknad.

Kraftig ökning av den internationella sjöfarten
Bolaget grundades redan år 2000 och har sitt ursprung i en tvärvetenskaplig forskning i Göteborgs Universitet och Chalmers.

Påväxt på fartygs- och småbåtskrov blir ett alltmer aktuellt problem eftersom priserna på tungmetaller stiger, bränslekostnaderna ökar och miljöfrågorna kommer alltmer i fokus världen över. Man har uppmätt skillnader på över 40 % i bränsleförbrukning för ett rent skrov jämfört med ett skrov med bara lite påväxt.

Prognosen är att den internationella sjöfarten kommer att öka med 75 % fram till 2030 och då främst i Asien. I-Techs kunder är internationella färgbolag och kemikalieindustrin och slutkunder är fartygsägare och fritidsbåtägare. – Företaget har en stor global potential och biociden Selektope bedöms vara ett kommersiellt gångbart alternativ till tungmetaller, säger Anna Langenius, investment manager hos Almi Invest Västsverige.

Skadar inte det biologiska livet
Bolagets patenterade bekämpningsmedel verkar särskilt bra på havstulpaner som anses vara den mest skadliga organismen i världen för båtskrov.

När havstulpanens larver kommer i kontakt med substansen i bottenfärgen börjar larvernas ben att sparka och larven kan inte fästa på fartygsskrovet. När larven lämnar skrovet försvinner effekten och larvens beteende blir normalt igen.

– Eftersom vi har en organiskt nedbrytbar substans skadar vi inte det biologiska livet i havet, inte minst de känsligaste mikroorganismerna och algerna längst ner i näringskedjan, säger Per Jansson.

Registreringsgodkännande öppnar dörren till marknaden
Det riktigt stora genombrottet kan ske i höst då bolaget räknar med ett avgörande godkännande från den brittiska registreringsmyndigheten HSE, motsvarigheten till den svenska Kemikalieinspektionen. Då öppnar sig den europeiska marknaden och på sikt också den amerikanska. Volvo Penta har licensrätten till småbåtsmarknaden. I-Tech ser framför sig en mycket spännande utveckling under de kommande åren.

Sverige har världsledande forskare som ständigt vidgar våra perspektiv och vår kunskap om geologin. De är viktiga förebilder och bidrar till att föra ut kunskapen om geologi till samhället. Här presenterar SGU maringeologen och geofysikern Martin Jakobsson, Stockholms universitet, som i maj tilldelas det prestigefyllda Petterssonpriset av Geologiska Föreningen.

Martin Jakobsson är en rutinerad polarforskare som färdats över både arktiska och antarktiska vatten. Han är professor i maringeologi och geofysik, tillika specialist på geografiska informationssystem, GIS, så kallad multibeam-batymetri och avancerade 3D-applikationer.

Vad är din drivkraft?
Det är egentligen havet som har dragit mig. Jag började mina studier med inriktning mot maringeologi och geofysik eftersom jag har ett stort surfintresse och ville lära mig mer om havet. Oceanografi fanns inte i Stockholm på den tiden, det blev geologi istället. Jag ångrar inte mitt val en sekund!

Har du något spännande på gång?
Vi får en artikel publicerad i tidskriften Geology i vår. Den har titeln Geological record of ice shelf break-up and grounding line och handlar om hur vi tolkar spåren på havsbottnen i Pin Island Bay, som avslöjar en hel del om förhållandena på västra Antarktis för cirka 12 000 år sedan.

Vem är du privat?
Jag är gift med Inês, som kommer från Portugal. Vi träffades då jag var där och surfade 1989. Vi har två barn, Gustav 13 år och Elias 10 år. Surfing, kite surfing och skidåkning är mina fritidsintressen, som jag utövar lika fanatiskt som forskningen!

Senast lästa bok?
Wally Broeckers The Great Ocean Conveyor: Discovering the Trigger for Abrupt Climate Change.

Vad händer framöver?
Närmast i tiden ligger att testmäta vårt nya multibeam sonar för grunda vatten. Efter testmätningarna ska vi mäta tillsammans med arkeologer runt Birka. Detta blir i maj.

Varför är det viktigt med geologisk kunskap?
Det är bara att öppna tidningen så förstår man. Spenderade förra veckan på National Geophysical Data Center i Boulder Colorado på en workshop med General Bathymetric Chart of the Oceans, GEBCO. Det är vi som sätter samman den batymetriska modell som används världen över ibland annat modellering av tsunamipropagering, och i allt annat möjligt som till exempel Google Earth. Vår workshop för att uppdatera nästa modell ägde rum just då tsunamin drabbade Japan.

Läs Martin Jakobssons skeppslogg från expeditionen med forskningsfartyget Oden till Antarktis i vintras.

Info: http://www.geo.su.se/index.php?option=com_content&view=article&id=391%3Aso2010-log&catid=73%3Aexpeditions-logs&Itemid=174&lang=sv

Audi fortsätter som huvudpartner i Audi Dragon Cup och utökar samtidigt cupen jämfört med 2010. Inför 2010 instiftade Svensk Drakklubb ”Audi Dragon Cup” med Audi som huvudpartner. Det främsta syftet var att skapa förutsättningar för drakklassen att på bästa sätt växa vidare i Sverige.

2010 genomfördes tre cupseglingar och närmare 30 drakar kämpade om cupsegern.

2011 utökas cupen till att omfatta fyra Grand Prix tävlingar:

• 11-12 juni Pelle Gedda Cup i Saltsjöbaden
• 18-19 juni Rutgersson Cup i Marstrand
• 4-6 aug SM i Båstad
• 27 aug Final i Stockholm

Nytt för i år är att Whyshore Yachting & Marketing tar över projektledningen av cupen. Whyshore ansvarar för projektledningen av Audi Dragon Cup på samtliga platser, i samarbete med Audi, Svensk Drakklubb och de arrangerande båtklubbarna.

– Vi är glada över att vara titelsponsor för Audi Dragon Cup ytterligare ett år då Audi har varit engagerade i segling under flera år, såväl i Sverige som globalt. Vi vet att seglingen intresserar många av våra kunder så för oss är detta ett naturligt och givande forum att möta våra kunder i, säger Niklas Henning, sponsoransvarig på Audi.

Drakklassen är över 80 år gammal och samtidigt idag en av världens största kölbåtsklasser, spridd över 5 kontinenter och seglas aktivt i mer än 30-talet länder.

Audis engagemang i segling är i dag omfattande och förutom Audi Dragon Cup är Audi även i år partner till Stena Match Cup Sweden. Internationellt är Audi bland annat engagerad som huvudpartner till Audi MedCup samt stor partner till Kieler Woche.