Nyheter

Klädföretaget Tenson fortsätter att öppna egna butiker. Nu satsar det på en säsongsbutik i Hunnebostrand. Ambitionen är att öppna säsongsbutiker längs hela västkusten för att komma närmare sina kunder och för att återta sin position som ett av Sveriges ledande varumärken inom marin livsstil. Butiken på Hunnebostrand öppnar i mitten av maj och är Tensons andra säsongsbutik.

– Vi har en målsättning att etablera Tenson i miljöer där våra kunder befinner sig. I Hunnebostrand har vi ett perfekt butiksläge precis vid hamnen och vi hoppas att fler får upp ögonen för Tensons marina kollektion, säger Johan Lövqvist, vd för Tenson.

Hunnebostrand har en av västkustens mest välrenommerade gästhamnar och är ett populärt turistmål för sommarturister. Med butiken i Hunnebostrand hoppas Tenson attrahera båtfolk som lever ett aktivt liv både på land och till sjöss. Att öppna en butik i Hunnebostrand är ett strategiskt beslut av Tenson för att öka tillgängligheten på marknaden.

– I Hunnebostrandsbutiken kommer vi framför allt att ha plagg från den marina kollektionen, till exempel seglarställ, shorts, och tröjor. Vi har lagt fokus på att göra seglarkläder som är smidiga och behagliga att bära utan att tumma på kvalitet och funktion, säger Johan Lövqvist.
Tenson fortsätter att planera för fler egna butiker för att möta den växande efterfrågan på företagets produkter. Hösten 2009 tog man första steget och öppnade en egen butik på Freeport i Kungsbacka, och från och med förra sommaren finns en säsongsbutik på Smögenbryggan. Butiken i Hunnebostrand öppnar i mitten av maj.

Nu kompletterar Icom sitt marinradiosortiment med en ny marinradio. Precis som tidigare modeller M33 och M35 flyter M23 om olyckan är framme. I tillägg till det blinkar den dessutom vid kontakt med vatten vilket gör den lätt att hitta i mörker. Icom kallar det Float’n Flash.

Icoms nya modell IC-M23 är världens minsta handburna flytande VHF-radio. Jämfört med tidigare modeller är den hela 28% mindre i storlek. IC-M23 använder ett mobiltelefonliknande 3.7V Lithium-Ion-batteri men kan ändå tack vare en patentsökt nyutvecklad PA-modul leverera en uteffekt på 5 Watt samt 600mW högtalareffekt.

Radion har en lättläst LCD-skärm med tydlig kanalindikation och en lättmanövrerad knappsats. Både knappsats och display är bakgrundsbelysta för enkel mörkeranvändning.

IC-M23 har enkel och omedelbar åtkomst till kanal 16, den är vattentät motsvarande IP67 och är utrustad med den smarta dräneringsfunktionen AquaQuake.

Icoms marina stationer är utformade och konstruerade för ett enda syfte – att du skall känna dig trygg och säker till sjöss. Med en marinradio kan du snabbt tillkalla hjälp från närliggande båtar.

Funktioner i punktform

•Med Float’n Flash flyter och blinkar radion i vattnet, även om strömmen är avstängd
•Världens minsta och lättaste marina 5 Watts radio
•Encelligt batteripack på 3,7V och 1590mAh bidrar till att minska storleken och vikten.
•Lättläst LCD-skärm med stor kanalindikation
•Vattentät motsvarande IP67
•AquaQuake dräneringsfunktion

Swedish Radio Supply AB är ett ISO-certifierat företag inriktat på radiokommunikation. Vi är generalagent för Icom i Skandinavien och distributör av Sepura i Sverige. Vi är idag den största terminalleverantören till RAKEL-nätet med över 25 000 utlevererade terminaler. Bland våra kunder märks ex Polisen, Nationella Insatsstyrkan, Vägverket, Kriminalvården, Tullverket och Försvarsmakten. SRSAB ingår i koncernen VHF Group.

Info: http://vhfgroup.com/se

Ruptech 32 – en av de intressantaste svenska båtnyheterna på länge – har nu sjösatts och här är den allra första körbilden av båten. Det är varvet i Åkersberga som har sjösatt båten och gjort de första provkörningarna. På hemsidan finns nu även 26 nya bilder på båten. Världspremiären var på Allt för sjön i Stockholm.

Ruptech 32 är en speciell båt som vänder sig till en speciell kundkrets. För dem som vill ha en snabb skärgårdspendlare eller transportbåt och har en rejäl plånbok är den absolut ett bra alternativ.

Båten är utvecklad och byggd för att användas i alla väder – året runt. Den har en avancerad, luftsmord stegbotten som ska ge hög prestanda i kombination med relativt låg bränsleförbrukning och mycket goda sjöegenskaper.

Den båt som visades på Allt för sjön hade både en yttre och en inre styrplats samt en smart integrerad fender. Det som fick blickarna att dras extra mycket till båten var dock att den hade inbyggt Wifi med Internetuppkoppling. Hela båten kunder styras via en iPad – det gällde alla funktioner och övervakning av alla system.

Ruptech 32 är utvecklad med luftsmord stegbotten av Mannerfelt Design Teams design. Skrovet har sina rötter i offshore racing och den avancerade designen och konstruktionen kombinerat med modern

I huvudkabinen finns den inre styrplatsen med fjädrande stolar i en ergonomiskt optimal förarmiljö. Ruptech 32 finns med flera olika layoutlösningar; bäddbara soffor och bord eller fjädrande stolar för alla passagerare, pentrymodul och kylskåp, två garderober varav den ena kan utrustas som toalett. I den främre kabinen finns två kojplatser i full längd.

Info: www.ruptechmarine.com

Den genomsnittliga kötiden för en kommunal båtplats är drygt två år. Det visar en ny undersökning som Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, har låtit göra. – Långa kötider till båtplatser är största hindret för människor som vill komma ut på sjön. Med bättre tillgänglighet skulle många fler människor än idag få möjlighet att ha en egen båt, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat.

Sweboat har under vintern 2010/2011 fortsatt den granskning av förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner som inleddes förra året. Nu presenteras den del av undersökningen som behandlar tillgången till kommunala båtplatser. Resultatet visar på fortsatt mycket stora skillnader mellan svenska kommuner när det gäller kötider och köavgifter i de kommunala anläggningarna.

Kötiden till båtplatser varierar kraftigt mellan de kommuner som driver hamnar, från ingen kötid alls till tio års väntetid eller mer. Var femte kommun, 20 procent, svarar att de inte har någon kötid alls medan 24 procent av kommunerna har minst tre års kötid. Tre kommuner har uppgett svarsalternativet ”10 år eller mer”.

Enligt undersökningen är den genomsnittliga kötiden för att hyra båtplats i en kommunal anläggning 25 månader. Det är en förbättring med fyra månader jämfört med förra året, men ingen statistiskt säkerställd förändring eftersom de deltagande kommunerna i undersökningen delvis skiljer sig åt.

– Av undersökningen kan vi utläsa att kötiderna i ett antal kommuner blivit kortare, troligen till följd av utbyggnad av antalet båtplatser. Men tyvärr ser vi också att kötiderna i lika många andra kommuner blivit ännu längre än tidigare, säger Mats Eriksson.

På frågan ”Hur många hamnar för fritidsbåtar driver kommunen?” svarar en tredjedel, att de inte driver några hamnar överhuvudtaget. Dessa kommuner har överlåtit driften till klubbar och privata aktörer.

– En privat marina eller en ideell båtklubb kan ofta vara ett snabbare sätt att få tillgång till båtplats. Men det är i många fall politiker och tjänstemän som har de stora möjligheterna att bidra till utveckling av båtlivet i kommunerna, inte minst genom tillgången till lämplig mark, säger Mats Eriksson.

Samtliga Sveriges kommuner erbjöds att svara på enkäten Årets Båtkommun 2011. 106 kommuner (huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de stora sjöarna) har hittills valt att delta i undersökningen, varav 103 svarade på frågan huruvida de driver hamnar. Av de 67 kommuner som driver hamnar svarade 65 på frågan om kötider. 60 kommuner svarade på frågan om köavgifter. I maj presenterar Sweboat resultatet av undersökningen i sin helhet. I samband med detta utses de kommuner som anses ha bäst förutsättningar för båtliv genom utmärkelsen Årets Båtkommun.

Info: www.sweboat.se

Kommentarer

Kenth 14:04:08 2011-04-18

Det är kanske dags att ändra hur vi förvarar båtar under sommaren. I USA är det t.ex. vanligt med båtgarage i flera våningar, idag använder många sina båtar förhållandevis lite så det måste vara bättre att sjösätta när man skall ut. Pampas marina Solna i Stockholm har denna typ av lösning, även för större motorbåtar. Detta spar både miljö och utrymme i havet. Det vore också bra om man hade lättare att komma till sjösättningsramper, det är många som idag har båt på trailer.

Om knappt tre månader är det dags för segling i absolut världsklass och ett välfyllt program på Marstrand igen. Vecka 27 äger som vanligt Sveriges största publika seglingsevenemang rum. Årets upplaga lyfter seglingen och festen ytterligare en nivå och bjuder alla på underhållning, små som stora. Stena Match Cup Sweden är Sveriges största årligen återkommande seglingsevenemang.

Marstrand erbjuder en helt unik arena för världsseglarna och är en förebild för alla evenemang i World Match Racing Tour. Match Cup Sweden är en av nio VM-deltävlingar i Touren, ”Steg fem” i ordningen.

– Det är ett häftigt evenemang, utan tvekan. Dagarna fylls av spännande segling som äger rum så nära land att du kan följa dem från klipporna. Det kan du inte göra någon annan stans i världen. Och på kvällarna bubblar hela Marstrand, en riktig folkfest, säger Jan Torstenson, VD på Brandspot och kommersiellt ansvarig för evenemanget.

Match Cup Sweden lockar över 100 000 åskådare varje sommar, oavsett väder, och veckan bjuder på roliga aktiviteter och underhållning för alla, barn som äldre. En pulserande mötesplats både för turister och näringsliv med restauranger och nattliv i toppklass och livesändningar i radio och på webben.

För varje år blir startfältet allt vassare – världens bästa seglare är på plats för att göra upp om världsmästerskapet i matchracing. 2010 var första året som Stena Match Cup Sweden även klassades som officiellt OS-kval för damer i den nya OS-klassen Elliot.

– Vi ser tydliga, positiva effekter i år av kvalmöjligheten för damer. Det är kö på anmälningar och det känns väldigt kul att kunna erbjuda Marstrand som seglingsarena för damer på en så hög nivå. Det stöttar hela den internationella damseglingen, säger Peter Klock, som ser fram emot GKSS 17:e år som sportslig arrangör av evenemanget.

Följ evenemanget på:
www.matchcupsweden.com

Facebook: Match Cup Sweden

Twitter: MatchCupSweden

Foto: Dan Ljungsvik.

I fredags invigdes en ny färjeled mellan Slagsta i Botkyrka och Tyska botten i Bromma. Färjeleden är till för de riktigt tunga och breda transporterna, de som kallas dispenstransporter och som behöver en speciellt anvisad färdväg. Som mest kan 16 fordon per dag åka med färjan, alltså fyra per tur.

Trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) var med och invigde den nya linjen.

– Äntligen kommer den nya färjeleden som innebär att dispenstrafiken slipper att åka runt Mälaren för att ta sig från norr till söder i Stockholm. Detta är inte bara en nödvändig miljöåtgärd, beräkningar visar att omkring 355 000 kilo koldioxid kan sparas per år, utan det handlar också om att kunna korta ledtiderna rejält i arbetet, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

– Invigningen av färjeleden är mycket positiv och underlättar oerhört mycket för de som är beroende av denna typ av transporter. För övrig trafik kvarstår dock bristen på nord-sydliga förbindelser i Stockholm och Stockholms län. Utan den här typen av insatser riskerar den eftersatta infrastrukturen att kraftigt begränsa regionens och i förlängningen hela landets utveckling, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Om färjeleden Slagsta – Tyska botten

•Den nyöppnade färjeleden är ett samarbete mellan Trafikverket, Stockholms stad och Trafikverkets Färjerederi. Trafikverket är huvudman, Stockholms stad äger marken och upplåter gator medan Färjerederiet kör trafiken.

•Miljövinsten med den nya färjeleden blir stor. Om man räknar med att bränsleförbrukningen för dessa fordon är 10–15 liter per mil kan besparingen bli 355 000 kilo koldioxid per år.

•För åkeriernas del innebär färjan betydande besparingar när det gäller transportkostnader i tid och bränsleförbrukning.

•Just nu håller Essingeleden genom Stockholm på att renoveras och de tyngre dispenstransporterna får åka andra vägar. Det innebär långa omvägar eftersom antalet vägar där tyngre och skrymmande fordon får köra är mycket begränsat. Som längst måste fordonen åka till Kvicksund norr om Eskilstuna för att komma över Mälaren. Det kan bli en omväg på 250 km för att komma från södra Stockholm till norra delen av länet.

•Färjeleden är temporär och ska trafikeras under tre år. När renoveringen är färdig ska dispenstransporterna återigen trafikera Essingeleden.

Victory Team med de båda förarna Arif Al Zafeen och Nadir bin Hendi tog en dubbelsegeir i helgens tävlingar i Abu Dhabi Grand Prix. Andraplatsen och tredjeplatsen gick till Spirit of Qatar 96 och 95. Mästerskapet leds därmed efter den inledande helgen av Victory Team.

De regerande världsmästarna tog en klar seger i tävlingen. Men de fick verkligen kämpa ordentligt för att ta denna sin 23:e seger i karriären.

Den långa startsträckan utanför Lulu Island gjorde att båtarna verkligen fick kämpa under tuffa förhållanden och det var Spirit of Qatar 96 som först tog ledningen framför Victory vid första rundningen med Fendi Racing som trea.

Här är resten av pressinformationen från tävlingarna på engelska med resultatlistan längst ned på sidan:

The lead trio held position for four laps when Victory went on their long lap. A lap later Spirit of Qatar took theirs and Victory moved ahead, overturning a 17- second deficit to lead the race.

The Emirati duo then eased away, going on to win by over 43 seconds and will leave Abu Dhabi with a ten-point lead in the championship standings. “Qatar really pushed at the start to get ahead and I knew we were going to have to work hard,” said Bin Hendi “It was very rough on the outside, maybe 2-3metres, so we took it easy. We saw 96 next to us who were flying and decided to take it easy and do the hard work and attack on the inside.”

This afternoon’s double podium finish completed a highly successful weekend for the Spirit of Qatar Team. “We showed what we can do in the rough, but our boats are just not suited to the calmer water. But they [Victory] did a perfect race and you can’t do much about that.” said Steve Curtis.

Spirit of Qatar 95 produced one of the best performances of the afternoon, moving up from fifth place at the start to give Ali Al Neama a first race-podium on his Grand Prix debut. “We had a great fight with Abu Dhabi at the start and the decision to take our long laps early really paid off and we were able to get ahead of Fendi Racing,” said Matteo Nicolini.

A steering problem during the race put paid to any hopes of a second podium finish for Fendi Racing’s Luca Fendi and Giovanni Capitella, who slipped to fifth after running in third place for four laps, before being overhauled by both Spirit of Qatar 95 and Team Abu Dhabi.

Guido Cappellini and Giampaolo Montavoci managed a second sixth place finish of the weekend in Poliform, ahead of Parsonage Racing and Welmax, with Relekta completing the race to pick up points after yesterday’s crash, ahead of Nicola Giorgi and Tomaso Polli in MITI.

ABU DHABI GRAND PRIX, RACE 2 – results
1. 3 Victory Team – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) 00.37.57,89
2. 96 Spirit of Qatar – H Al Thani (QAT) / S Curtis (ENG) + 00.43,48
3. 95 Spirit of Qatar – A Al Neama (QAT) / M Nicolini (ITA) + 00.50,89
4. 5 Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / J Tomlinson (USA) + 01.05,07
5. 10 Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) + 01.37,89
6. 74 Poliform – G Cappellini (MON) / G Montavoci (ITA) + 02.34,73
7. 50 Parsonage Racing – G Manuzzi (SMR) / P Virik Nilsen (NOR) + 1 lap
8. 90 Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) + 1 lap
9. 91 Relekta – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) + 1 lap
10. 18 MITI – N Giorgi (ITA) / T Polli (ITA) + 3 laps

UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 2
1. 3 Victory Team – 40pts 2. 96 Spirit of Qatar – 30pts 3= 10 Fendi Racing – 19pts 3= 95 Spirit of Qatar – 19pts 5. 5 Team Abu Dhabi – 18pts 6. 74 Poliform – 10pts 7. 50 Parsonage Racing – 8pts 8. 18 MITI – 4pts 9. 90 Welmax – 3pts 10. 91 Relekta – 2pts

MIDDLE EAST CHAMPIONSHIP – after race 2
1. 3 Victory Team – 40pts 2. 96 Spirit of Qatar – 30pts 3= 10 Fendi Racing – 19pts 3= 95 Spirit of Qatar – 19pts 5. 5 Team Abu Dhabi – 18pts 6. 74 Poliform – 10pts 7. 50 Parsonage Racing – 8pts 8. 18 MITI – 4pts 9. 90 Welmax – 3pts 10. 91 Relekta – 2pts

Stockholms Hamnar laddar för årets kryssningssäsong. I år kommer 273 anlöp av internationella kryssningsfartyg till Stockholm. Idag publiceras hela anlöpslistan. I början av maj välkomnar Stockholms Hamnar årets första kryssningsfartyg till Stockholm. MSC Orchestra lägger till vid Stadsgården för ett stopp på vägen från Kiel till Tallinn. Det sista fartyget är planerat att komma i oktober månad.

Totalt besöker 273 kryssningsfartyg Stockholm under säsongen, vilket blir cirka 12 anlöp per vecka. Fartygen kommer att lägga till vid Stockholms Hamnars kajer vid Stadsgårdshamnen, Skeppsbron samt i Frihamnen.

– I år välkomnar vi något fler fartyg jämfört med 2010, vilket är mycket glädjande, säger Helena Bonnier, styrelseordförande Stockholms Hamnar. Det är ett bevis för att Stockholm är ett populärt resmål för de internationella kryssningsresenärerna.

En nyhet för i år är det spanska rederiet Happy Cruises som vid tio tillfällen genomför Östersjökryssningar med sitt fartyg Gemini.

Störst av fartygen är Celebrity Eclipse med sina 317 meter. Hon anlöper Stockholm vid fyra tillfällen, 30 maj, 27 juni, 25 juli samt 22 augusti. Celebrity Eclipse kom för första gången i fjol och är det största kryssningsfartyg som anlöpt Stockholm.

I år är 41 anlöp så kallade ”turnarounds”, vilket innebär att resan börjar eller avslutas i Stockholm. Dessa anlöp är extra värdefulla för Stockholm eftersom det innebär fler hotellövernattningar, utflykter och taxiresor. Förra året var det 33 turnaround-anlöp.

Se www.stockholmshamnar.se för dagsfärsk info om ankommande fartyg.

Bilden:
Kryssningsfartyg via Stockholms Hamnar. Foto: Per-Erik Adamsson.

Svenska Fjällklubben invaldes som ny medlem vid Svenskt Friluftslivs årsstämma den 14 april. I och med att Svenska Fjällklubben nu är medlem samlar Svenskt Friluftsliv 23 av Sveriges främsta friluftsorganisationer. Medlemsorganisationerna har tillsammans över 1,7 miljoner medlemmar.

– För Svenska Fjällklubben är det ett viktigt steg att bli medlem i Svenskt Friluftsliv. Vi vill utveckla vår verksamhet och vi tror att vi kommer att få stor nytta av att ingå i det nätverk av frilufts-organisationer som ryms inom Svenskt Friluftsliv, säger John Strand, ordförande i Svenska Fjällklubben.

Svenska Fjällklubben är en ideell förening som verkar för en vidgad kännedom om fjällvärlden och en ökad respekt för dess kvaliteter och naturvärden. Föreningen bildades 1927. Idag är det en rikstäckande organisation med ca 1500 medlemmar. Klubbens medlemmar är vandrare, klättrare och skidåkare som alla delar ett intresse och engagemang för fjällvärlden.

– Vi välkomnar Svenska Fjällklubben som medlem i Svenskt Friluftsliv. Att allt fler organisationer söker medlemskap ser vi som ett bevis för att vårt arbete uppskattas, säger Ulf Silvander, generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv.

Svenskt Friluftsliv bildades 2000 med uppgift att bevara och utveckla friluftslivet i Sverige – genom att värna allemansrätten, stärka den långsiktiga finansieringen för friluftsorganisationerna och höja friluftslivets status i samhället. Tre viktiga uppgifter som drivs med stort engagemang. En av de dagsaktuella frågorna är till exempel att arbeta för att den ideella sektorn inte ska drabbas om momsreglerna måste förändras. Detta med anledning av EU-Kommissionens beslut att avslå regeringens ansökan om en momsredovisningsgräns för ideella föreningar.

Vid årsstämman valdes följande till Svenskt Friluftslivs styrelse:
Caroline Dewoon Torén, Svenska Kanotförbundet
Karin Brand, Svenska Livräddningssällskapet
Håkan Weberyd, Jägareförbundet

Fakta om Svenskt Friluftsliv
Svenskt Friluftsliv är en paraplyorganisation för 23 ideella friluftsorganisationer i Sverige som tillsammans har över 1,7 miljoner medlemmar, varav 300 000 är barn och ungdomar. Tillsammans består organisationerna av närmare 10 000 lokala och regionala föreningar.

Svenskt Friluftsliv företräder de ideella friluftsorganisationerna i Sverige och är talesman gentemot regering, riksdag och myndigheter. Uppgiften är att bevara och utveckla förutsättningarna för det svenska friluftslivet genom att värna allemansrätten, stärka den långsiktiga finansieringen för friluftsorganisationerna samt höja friluftslivets status i samhället. Målet är att människor i Sverige ska ha möjlighet att utöva ett aktivt friluftsliv, idag och i framtiden.

Svenskt Friluftsliv har 23 medlemsorganisationer: Cykelfrämjandet, Friluftsfrämjandet, Korpen, Riksförbundet Hälsofrämjandet, Riksförbundet Sveriges 4H, Sportfiskarna, Svenska Brukshundsklubben, Svenska Båtunionen, Svenska Cykelsällskapet, Svenska Folksportförbundet, Svenska Frisksportförbundet, Svenska Gång- och Vandrarförbundet, Svenska Jägareförbundet, Svenska Kennelklubben, Svenska Kryssarklubben, Svenska Livräddningssällskapet, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Scoutrådet och Svenska Turistföreningen, Svenska Klätterförbundet, Svenska Kanotförbundet, Svenska Skridskoförbundet, Svenska Fjällklubben.

Info: www.svensktfriluftsliv.se

Enligt Sjöfartsverkets utredning finns cirka 17 000 fartygsvrak i farvattnen kring Sveriges kuster och en genomgripande inventering har sorterat ut 31 av dem som nu har hamnat på en lista över sjunkna fartyg som innehåller bränsle eller farligt gods som kan skada den marina miljön.

Den miljörisk som här avses, och som utredningen i stort avgränsats till, gäller förlista fartyg under perioden 1900–2009 som har haft olja som drivmedel eller last som idag är klassificerat som miljöfarligt. Ett flertal av fartygen sänktes under andra världskriget. Enligt bedömningar sänktes cirka 8 500 fartyg i världshaven under andra världskriget, varav cirka 500 var tankfartyg. Det juridiska ansvarsläget avseende ägarskap, saneringskostnader och olika svenska myndigheters skyldigheter och rättigheter presenteras i utredningen.

Den totala mängden drivmedel i de 31 prioriterade vraken ligger uppskattningsvis i intervallet 1 000–15 000 ton, och utöver drivmedel kan okända laster av farligt gods förekomma. Arkivuppgifter visar att det i 48 fartyg också förekommer ca 80 000 ton last av gödningsmedel.

Otydligt ansvar
Det finns en fungerande organisation för att åtgärda utsläpp som når havsytan, däremot har ingen myndighet något uttalat ansvar för att sanera vrak i syfte att förebygga eventuella framtida utsläpp.

Statskontoret fick 2007 i uppdrag av regeringen att utreda och lämna förslag på vem som har rätt eller skyldighet att omhänderta, sanera och flytta fartygsvrak och ägarlösa båtar. Det första steget omfattas av en inventering och riskbedömning av de vrak som kan identifieras som möjliga miljöhot, och resultatet presenterades i Sjöfartsverkets utredning januari 2011.

Som ett andra och tredje steg planeras fysiska inspektioner och ett program för sanering på de mest angelägna skeppsvraken. Kostnad för inspektion av ett enda fartygsvrak bedöms ligga mellan 0,3 och 1,5 Mkr. Saneringskostnaden av ett skeppsvrak är än mer kostsamt, ca 100 000 till 400 000 kr/ton sanerad olja ur vrak. De katastrofala följderna i fallet med oljetankern Prestige utanför Spaniens kust 2002, med ett totalt utsläpp på cirka 63 000 ton olja, medförde såväl sanering av en lång kustremsa och sanering av 13 000 kubikmeter olja ur vraket. Kostnaderna beräknas idag ha uppgått till mer än osannolika 25 miljarder kronor.

Marina miljön påverkas
Av utredningen framgår att sannolikheten för snabba och stora utsläpp är små. Korrosionshastigheten och övriga egenskaper i svenska farvatten talar för att utsläpp av olja från äldre vrak sker diffust och långsamt och att vraken i princip är tomma när skrovet kollapsar. Undantag kan dock inte uteslutas. Långsamma läckage påverkar den marina miljön.

Swerea KIMAB fick av Sjöfartsverket i uppdrag att utreda korrosionsprocessen hos vrak i svenska farvatten. Kunskaper inom området korrosion bedömdes som nödvändiga och avgörande för att kunna göra objektiva riskanalyser av vrakens tillstånd. Resultatet har tillförts utredningen och riskvärderande faktorer har arbetats in i en riskmodell. Utredningen fastslår också att den enskilt största riskfaktorn för utsläpp från fartygsvrak är i vilken takt konstruktionen bryts ned av korrosion.

Korrosionsfaktorer, underhållsstatus och konstruktionsdata har avgörande betydelse vid riskbedömning, vilket kräver både utveckling av arbetsmetoder för korrosionskontroll och utökad informationssökning av fartygsdata för fortsatt riskanalys. Swerea KIMAB:s rapport presenteras i sin helhet i utredningen.

I utredningen föreslås nu närmare analys av de vrak som utpekas som de mest påtagliga miljöriskerna, och att regeringen föreslår en koordinator för det fortsatta arbete som nu krävs för att skydda den marina miljön från läckande fartygsvrak.

Bilden:
S/S Skytten. Karterad 2009.

Ocke Mannerfelt, Mannerfelt Design Team AB har utsetts till Årets företagare i Täby 2011. Priset överlämnades på Såstaholm under Företagarnas traditionsenliga vårfest av kommunstyrelsens ordförande kommunalrådet Leif Gripestam. På bilden här intill ses Ocke Mannerfelt i sittbrunnen på sin senaste skapelse, segelbåten Daytripper.

Företagarnas motivering:
Företagarna Täby vill gärna lyfta fram Ocke och Ted Mannerfelt / Mannerfelt Design Team AB för sina framgångsrika designs av framförallt mycket snabba motorbåtar. Båtbranschen är en konservativ bransch där Ocke och Ted har skapat helt nya mycket innovativa lösningar.

Ocke Mannerfelt är före sin tid och ett sant unikum i branschen – han är en snillrik visionär och nytänkare. Han har en medfödd fingertoppskänsla för bra design och han utnyttjar gärna naturens egna former i sina framgångsrika lösningar. Det är till exempel ingen slump att delfiner ser som de gör! Som person har Ocke Mannerfelt gjort sig känd för att vara hjälpsam, försynt och social. Han är en designer som inspirerar andra människor och gärna delar gärna med sig av sina erfarenheter.

Ocke och framförallt Ted Mannerfelts designskicklighet är kanske ännu mer känd och prisad utomlands än här hemma i Sverige. Deras designlösningar är framförallt berömda för att vara både snabba och innovativa. Listan över priser och utmärkelser kan göras mycket lång; deras designs har bl.a. vunnit hela 14 världsmästerskap och erhållit mer än 9 olika nationella och internationella designpriser.

Årets Företagare utses i de flesta av landets kommuner sedan 1985 av organisationen Företagarna. Av dessa utses sedan en Årets Företagare i varje region/län, som direktkvalificeras till finalen för Årets Företagare i Sverige. Årets Företagare kan den bli som utfört en prestation utöver det vanliga och som genom sitt sätt att vara fungerar som en förebild för andra företagare.

Företagarnas jury:
Styrelsen Företagarna Täby: Annika Holst, Leif Wrenkler, Helena Hedlund, Thomas Jeppsson, Christina Lundström, Chiristina Hafström och Ingvar Fehrm

Info: www.ocke.se

Foto: Roland Brinkberg.

Magnus Woxén är en av Sveriges mest meriterade seglare. I ett och ett halvt år har han varit knutet till det franska Groupamaprojektet som många tror kan vinna nästa Volvo Ocean Race. Men nu går Magnus vidare till en ny, lika härlig, utmaning. Att bli en viktig del av besättningen som designar, utvecklar och lanserar nya Maxi 11.

Magnus har bland annat fyra Whitbread och Volvo Ocean Race under flytvästen och Maxi 11 konceptet väckte ett stort intresse på båtmässan i Düsseldorf i januari, trots att båtarna inte ens är byggda ännu.

En vinnande kombination?
– Ha-ha! Javisst, säger Magnus Woxén och fortsätter. Jag blir projektledare på Maxi Yachts med fokus att ta fram Maxi 11. Tidschemat är tajt, men jag kommer in i rätt tid för att kunna vara med och påverka. Det blir en mycket intensiv period, fram till sommaren.

Magnus tar plats i båten tillsammans med Maxi Yachts designteam. Designteamet kring Maxi11 har arbetat fram ett koncept som är en bra bit på vägen, men fortfarande går att utveckla ytterligare. Målsättningen är att använda Magnus bakgrund och erfarenhet från olika båttyper, till exempel Whitbread 60 och VO 70 och han kommer även tillföra vettig och relevant input kring både egenskaper och design.

Maxi är en ikon när det kommer till fritidsbåtar, men inte riktigt som racer.

Hur ser Magnus Woxén på detta?
– Jag har ju precis börjat. Men Maxi är välkänt och har sålt 16 000 båtar. Vi tänker bättra på den siffran. Ser du på Maxi som varumärke finns det många modeller som var väldigt eftertraktade och framgångsrika. Maxi 77 stod till exempel för väldigt mycket nytänkande när den kom, och Pelle Petterson gjorde en massa bra grejer och innovationer.

– Det fina med utveckling och design är ju också att du snabbt visar vad du står för istället för att prata om det. Med design och utvecklingstänk i framkant ska vi nu bygga vidare på det och lyfta fram speed i första rummet. Maxi11 ska vara en tävlingsbåt som snabbt ska kunna ställas om till en bekväm cruisingbåt.

– Det bor en kappseglare i alla och alla vill segla snabbt, men båten är till för hela familjen. Man brukar ju säga att ”finns det två båtar på havet, så är det kappsegling” avslutar Magnus Woxen.

Zabo Racing teams ledning med Jan Zaborowski i spetsen är övertygade om att team Relekta kommer att ta sig till startlinjen till race 2 av Abu Dhabi Grand Prix. För ett dygn sedan såg det betydligt mörkare ut efter en våldsam krasch som gjorde att båten välte och vattenfylldes.

Team Relekta tvingades arbeta hela natten för att båten i ordning inför dagens race. De båda förarna, Ugur Isik och Christian Zaborowski, har nu åter en båt som är redo för tävling efter den våldsamma kraschen igår på varv fyra under kvalificeringsheatet.

– Teamet har gjort en fenomenal insats för att få båten tillbaka i tävlingsklart skick, säger team manager Adrian Annett.

Trots att de tvingades se sin tävlingsbåt ligga upp och ner i sjön var Zaborowski positiv och försökte se läget från den ljusa sidan.

– Jag tror inte att många av oss fick sova i natt. Men fick fick i alla fall en ordentlig kraschtest av båten, var hans kommentar omedelbart efter olyckan.

– Jag är förvånad över att båten rullade över, men vi fick en dålig start och såg varken flaggorna längs banan eller hörde något på radio så vi hade problem att komma igång.

Arif Al Zafeen och Nadir bin Hendi i Team Victory gjorde en perfekt start och vann första racet i sin jakt på att försvara världsmästartiteln i Abu Dhabi Grand Prix, som är årets första tävling. Team Relekta kraschade på fjärde varvet, men är åter på startbanen inför de fortsatta tävlingarna.

Det arabiska inslaget i UIM Class 1 är påfallande stort, både bland teamens ägare och bland förarna där flera av de arabiska förarna tillhör eliten.

Sheikh Hassan bin Jabor Al-Thani och Steve Curtis markerade sin comeback till Class 1 genom att lägga sig på andra plats efter Team Victory med Spirit of Qatar 96. På tredje plats kom Fendi Racings Luca Fendi och Giovanni Carpitella.

Al Zafeen och Bin Hendi gjorde en riktigt bra start och passerade Team Abu Dhabi, som hade pole position. Zafeen och Hendi låg i ledningen vid slutet av första racet med Spirit of Qatar 95, Fendi Racing och Relekta närmast efter sig.

ABU DHABI GRAND PRIX, RACE 1 – results
1. 3 Victory Team – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) 00.47.20,67
2. 96 Spirit of Qatar – H Al Thani (QAT) / S Curtis (ENG) + 00.16,18
3. 10 Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) + 00.21,15
4. 5 Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / J Tomlinson (USA) + 00.26,56
5. 95 Spirit of Qatar – A Al Neama (QAT) / M Nicolini (ITA) + 00.37,23
6. 74 Poliform – G Cappellini (MON) / G Montavoci (ITA) + 01.44,43
7. 50 Parsonage Racing – G Manuzzi (SMR) / P Virik Nilsen (NOR) + 2 laps
8. 18 MITI – N Giorgi (ITA) / T Polli (ITA) + 3 laps
90 Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) dnf
91 Relekta – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) dnf

UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 1
1. 3 Victory Team – 20pts 2. 96 Spirit of Qatar – 15pts 3. 10 Fendi Racing – 12pts 4. 5 Team Abu Dhabi – 9pts 5. 95 Spirit of Qatar – 7pts 6. 74 Poliform – 5pts 7. 50 Parsonage Racing – 4pts 8. 18 MITI – 3pts 9. 90 Welmax – 0pts 10. 91 Relekta – 0pts

MIDDLE EAST CHAMPIONSHIP – after race 1
1. 3 Victory Team – 20pts 2. 96 Spirit of Qatar – 15pts 3. 10 Fendi Racing – 12pts 4. 5 Team Abu Dhabi – 9pts 5. 95 Spirit of Qatar – 7pts 6. 74 Poliform – 5pts 7. 50 Parsonage Racing – 4pts 8. 18 MITI – 3pts 9. 90 Welmax – 0pts 10. 91 Relekta – 0pts

Info: www.class-1.com

Miljardären och grundaren av Virginimperiet, Sir Richard Branson, är på gång med en ny och spännande expidition, Virgin Oceanic och ubåten Deep Challenger. Tillsammans med sitt team ska Branson undersöka de djupaste platserna i världens fem oceaner. De startar med den 10 924 m djupa Mariana Trench vid Guam i Stilla Havet. Som huvudsponsor inför ”Virgin Oceanic Expedition” har Branson valt norska Helly Hansen.

Syttet med expeditionen är både äventyret i sig självt och möjligheten att genom nya upptäckter upplysa alla oss som inte kan ta oss ner till de enorma djup det handlar om hur det ser ut där.

med på djupdykningarna finns forskare och vetenskapsmän som ska samla in de data som kan ge ökad förståelse för livet på de riktigt stora djupen.

Helly Hansen valdes av Virgin Oceanic som expeditionens exklusiva kläd- och skoleverantör. Det norska klädföretaget är känt för att vara med om många olika expeditioner både till sjöss och på land.

– Virgin Oceanic är ett spännande och krävande projekt som tar vårt team till några av de mest utmanande platser som finns, ovan och under havsytan. Vi ser fram emot att ha Helly Hansen som en del av Virgin Oceanic team, säger Sir Richard Branson.

Att utforska extrema djup sätter teammedlemmarna på svåra prov, både fysiskt och psykiskt. Valet av kläder är därför en av de avgörande delarna i teamets uppbyggnad.

– Helly Hansen grundades av en sjökapten för 135 sedan, så vi har havsvatten i blodet. Vår ambition har hela tiden varit att att skydda våra kunder även i de mest extrema miljöer, säger Erik Burbank på Helly Hansen.

De kläder från Helly Hansen som kommer att användas är tekniska kläder som använats i projekt som till exempel “Cheyenne” och nya produkter som tas fram i samarbete med Virgin Oceanic.

Info: www.hellyhansen.com

Volvo Penta sponsrar den 16:e upplagan av China International Boat Show och aviserar samtidigt tillväxtambitioner på den växande kinesiska marknaden för fritidsbåtar.

När den 16:e upplagan av China International Boat Show idag 14 april slår upp portarna i centrala Shanghai så är intresset rekordstort. Fler än 400 utställare från 20 länder finns representerade och antalet besökare beräknas i år öka med över 30 procent jämfört med föregående år.

Intresset för båtliv och båtägande ökar starkt i Kina och den höga tillväxttakten i ekonomin gör att allt bredare lager av kinesiska konsumenter har möjlighet att skaffa sig fritidsbåt.

– Denna utveckling kommer att fortsätta och intensifieras under de närmaste åren. Marknadsledande båtbyggare från Europa och Nordamerika stärker successivt sin närvaro i Kina och vi ser också en stark framtidstro även hos inhemska båtbyggare, säger Volvo Pentas VD, Göran Gummeson.

Volvo Penta är partner och sponsor för årets upplaga av China International Boat Show i syfte att manifestera sina positioner på och ambitioner för den kinesiska fritidsbåtmarknaden.

– Vi tror på Kina som en kommande stor marknad för fritidsbåtar och med nuvarande tillväxttakt tror vi dessutom att det kommer att gå snabbt. Kinesiska konsumenter vill skaffa sig samma vanor som konsumenter i övriga världen och då står båtägande högt på önskelistan, säger Göran Gummeson.

Volvo Penta har idag huvudkontor i Shanghai för hela sin verksamhet i Asien. Verksamheten i Kina utgörs än så länge till största delen av försäljning av industrimotorer samt motorer till kommersiell sjöfart, men försäljningen till fritidsbåtar ökar successivt.

Utvecklingen drivs inte enbart av inhemsk efterfrågan utan även av att allt fler internationella båtbyggare överväger tillverkning av båtar i Kina för export till Europa och Nordamerika.

Volvo Penta har idag omkring 70 återförsäljare på den kinesiska marknaden. Inom tre år beräknar Volvo Penta att detta antal kommer att växa till drygt 100 återförsäljare.

– Volvo Penta har sedan årtionden branschens största och mest globala service- och återförsäljarnät. Vi har samma geografiska och kompetensmässiga ambitionsnivå för vårt servicenät i Kina som vi har i övriga världen, säger Göran Gummeson.

Volvo Penta har sedan flera år ett distributionscenter för dieselmotorer i Lingang strax utanför Shanghai. Här monteras och distribueras motorer till industrimotorkunder och marinkunder inom kommersiell sjöfart.

– Vi är världsledande importmärke i Kina inom många industrimotorsegment och vi står beredda för att göra nödvändiga investeringar för att befästa vår marknadsledande position även inom fritidsbåtar, säger Giorgio Paris, chef för Volvo Pentas verksamhet i Asien.

Nästa år kommer världens största världsomspännande seglingstävling, Volvo Ocean Race, för andra gången till Kina. Tävlingsbåtarna anländer i mitten av februari till Sanya på ön Hainan i södra Kina. Myndigheterna på ön har gjort Volvo Ocean Race till startpunkt för en omfattande lansering av Hainan som en ny turistmetropol, som ska ta upp kampen med de stora turistdestinationerna i Sydostasien.

– Både på central och regional nivå pågår många spännande initiativ som kommer att främja utvecklingen för fritidsbåtar i Kina. Kinesiska myndigheter har dessutom höga miljöambitioner för sina satsningar och här passar Volvo Penta mycket väl in, säger Giorgio Paris.

Bilden:
Volvo Pentas VD Göran Gummeson vid öppnandet av den 16:e upplagan av China International Boat Show i Shanghai.

Info: http://www.boatshowchina.com/Default.aspx?language=en-US

Det italienska varvet Cantiere del Pardo lanserar under hösten 2011 sin nya Grand Soleil 39-fots segelbåt. Linjespråket är hämtat från storasyskonen Grand Soleil 46, 50 och 54. Båten kommer enligt förhandsuppgifterna att få flera nya designdetaljer för enkel hantering av såväl familje-, shorthand- som ”fullbesättningsseglaren”. Båten kostar från 2,1 Mkr.

Bland finesserna finns dubbla rattar, kolfiberram i bottenkonstruktionen, T-bulb köl och ett utvecklat T-storskotssystem. Lägg till att Grand Soleil, som ägs av tyska Bavaria, är känt för design och kvalitet av högsta kvalitet så kan det här bli en riktig toppbåt.

Svensk generalagent för Grand Soleil och Elan är Nordic Yachts AB.

Info: www.nordicyachts.se

Den engelska pressreleasen i sin helhet:
Cantiere del Pardo unveils upcoming plans to expand its range and announces the production of a 39’ performance cruiser that will join the larger models currently comprising the updated Grand Soleil range: GS 54’, GS 46’, GS 43ot and the newest entry at Pardo, the GS 50’.

With the launch of the Grand Soleil 39’, Cantiere del Pardo aims to maintain its role as an innovator and trendsetter in the field of luxury performance cruisers, though without neglecting the near forty years of history that have made the shipyard great. In fact, the Grand Soleil 39’ recalls one of the milestones of Cantiere del Pardo, the glorious GS 39’ designed by Alain Jezequel in 1983, an icon of elegance, seaworthiness, and indisputable quality.

STYLE
Like the other models in the renowned Pardo range, the GS 39’ will feature a refined design and a host of details usually seen only on larger craft.

The form of the hull will be light and streamlined on the water, consistent with the “family feeling” of the range, the deck completely flush, with mitred portlights, sheets and roller jib recessed below deck: all in perfect Pardo style, always synonymous with the best of “Made in Italy” design.

PERFORMANCE
An in-depth analytical study, with almost obsessive attention to the waterline, weights, balancing, appendages and sail plan, was carried out to guarantee a boat with excellent performance features, though without sacrificing comfort aboard.

The use of the most advanced construction techniques (internal structure in carbon fibre composite, steel plate for keel fastening, integrated hull-deck joint) makes it possible to obtain a hull that is at once rigid, resistant to torsion, and lightweight.

In addition, the use of VPP and CFD programmes made it possible to create an underbody with minimum wetted surface and a highly efficient T-shaped keel: the result is an extremely high ballast ratio able to support a powerful sail plan.

COMFORT & QUALITY
On deck, everything is designed to ensure the maximum comfort and safety aboard.

The manoeuvres with the mainsail with “T” system and jib without overlap enable easy and precise handling even with a small crew. Passenger comfort is assured by the ergonomic seating of the cockpit, the sunbathing space on the deckhouse and the wide unobstructed passageways (the chain plates are forward and the jib rail is fitted on the deckhouse).

As regards the interiors, the nautical character of the GS 39’ is immediately evident with a galley organised in an “L” shape, numerous stowage spaces, and the possibility to have a second head dedicated to the owner.

The new Grand Soleil 39’ will be presented to the international market during the autumn nautical shows, but already promises to astonish.

Info: www.grandsoleil.net

I morgon, den 15 april, slår Mekonomen upp portarna för sin största anläggning hittills. Med en yta på över 5 000 kvadratmeter erbjuds kunderna ett unikt helhetskoncept med allt från dygnet-runt-öppen verkstad till butik, bilprovning, bilvård och café. Dessutom blir anläggningen startskottet för Mekonomens storsatsning på den marina marknaden.

– Nu visar vi att vi menar allvar när vi säger att vi servar inte bilar, vi servar människor. Den här anläggningen är helt på kundens villkor, säger Håkan Lundstedt, VD och Koncernchef på Mekonomen AB.

I samband men öppningen vid Gärdet lanseras Mekonomen Marint. En stor avdelning i anläggningen kommer att rikta sig till båtägaren.

– Vi ger oss in på den marina marknaden med ambitionerna att erbjuda båtägarna samma service och kunskap som vi är kända för bland bilägarna. Det känns väldigt roligt för hela företaget att göra den här expansionen. Det finns en stor efterfrågan bland landets båtägare, framförallt vad gäller en ökad tillgänglighet. Här är vår ambition att Mekonomen ska vara det bästa alternativet för båtägaren, säger Håkan Lundstedt.

Anläggningen vid Gärdet blir historisk för Mekonomen i flera avseenden. Förutom att anläggningen är den största i koncernen erbjuder den kunden ett helhetskoncept utöver det vanliga. Butik, bilverkstad, bilprovning, bilvård, biltvätt, biluthyrning och ett café ryms i den över 5000 kvadratmeter stora anläggningen. En stor nyhet är också att den nya anläggningen vid Gärdet blir först i Europa med att erbjuda en dygnet-runt-öppen verkstad som servar alla bilmärken och vänder sig till alla kunder.

– Det är ett koncept som inte finns någon annanstans i Europa. Kunden kan lämna in bilen och sedan sköter vi resten. Om kunden vill att vi hämtar och efter servicen kör hem bilen, så ordnar vi det. Kunden kan också välja att sitta ned och ta en kopp kaffe i vårt café medan bilen servas. Utgångspunkten är att allt ska ske på kundernas villkor och efter deras behov. Med en verkstad som håller öppet 24 timmar om dygnet kommer vi dessutom att erbjuda stockholmarna Europas mest tillgängliga service. Här ser vi stora affärsmöjligheter, inte minst när det gäller yrkestrafiken, säger Håkan Lundstedt.

Klockan 07.00, fredagen den 15 april öppnas Nordens största och mest kompletta Mekonomenanläggning. Besöksadress: Tegeluddsvägen 82, Gärdet.

Inte helt överraskande blev Team Abu Dhabi bäst på träningen inför årets första race i Class 1 UIM World Championships. Team Abu Dhabi står därmed först i startledet inför Grand Prix på deras hemmabana efter torsdagsmorgonens tidsträning, döpt till Edox Pole Position.

Victory Teams Arif Al Zafeen och Nadir bin Hendi var först ut på banan och satte tempot direkt. Duon från Emiratet noterade sin bästa varvtid, 3mins 00.56secs, redan på sitt andra flygande varv när tävlingsledningen blåste av försöken för att räta upp några bojar som hamnat på sniskan under träningen.

Under några hektiska sju minuter sedan banan åter hade öppnats noterade Team Abu Dhabis Rashed Al Tayer och John Tomlinson en finalrunda på snabba 3mins 00.04secs och hamnade därmed före de regerande världsmästarna.

Nu väntar årets första deltävlingen i denna speciella och hästkraftsstinna tävling, som i stort sett enbart körs av arabiskt och italienska teamn med undantag av det norska inslaget.

Följ tävlingarna på: www.class-1.com

ABU DHABI GRAND PRIX, EDOX POLE POSITION – Results
1. 5 Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / J Tomlinson (USA) – 03.00,04
2. 3 Victory – A Al Zafeen (UAE) / N Bin Hendi (UAE) – 03.00,56
3. 95 Spirit of Qatar – A Al Neama (QAT) / M Nicolini (ITA) – 03.01,65
4. 10 Luca F Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) – 03.02,32
5. 91 Relekta – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) – 03.03,26
6. 18 MITI – N Giorgi (ITA) / T Polli (ITA) – 03.03,59
7. 96 Spirit of Qatar – H Al Thani (QAT) / S Curtis (ENG) – 03.04,48
8. 90 Welmax – K Selmer (NOR) / J Tandberg (NOR) – 03.04,62
9. 74 Poliform – G Cappellini (MON) / G Montavoci (ITA) – 03.05,87
10. 50 Parsonage Racing – G Manuzzi (SMR) / P Virik Nilsen (NOR) – 04.22,06

EDOX POLE POSITION CHAMPIONSHIP – after round 1
1. 5 Team Abu Dhabi – 20pts 2. 3 Victory Team – 15pts 3. 95 Spirit of Qatar – 12pts 4. 10 Luca F Fendi Racing 9pts 5. 91 Relekta – 7pts 6. 18 MITI – 5pts 7. 96 Spirit of Qatar – 4pts 8. 90 Welmax – 3pts 9. 74 Poliform – 2pts 10. 50 Parsonage Racing – 1pt

Nio av tio EU-medborgare tycker det är viktigt att fisken de köper kommer från hållbara bestånd. Det visar en stor opinionsundersökning bland drygt 14 000 konsumenter som gjorts i 14 europeiska länder. Men osäkerheten är stor om varifrån fisken kommer – 7 av tio tillfrågade säger att de saknar information och kunskap om fiskens ursprung och om den är hållbart fiskad.

– Konsumenterna i EU är trötta på den katastrofala hanteringen av fisket och vill se ett trendbrott. Att få ett miljömässigt och långsiktigt hållbart fiske måste bli förutsättningen för EUs fiskeripolitik i framtiden, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Debatten om överfisket, en överdimensionerad fiskeflotta och illegalt fiske har pågått länge. Den gemensamma fiskeripolitiken har reviderats 1992 och 2002, men överfisket har inte minskat. Just nu diskuteras förslagen för en mer hållbar europeisk fiskerilagstiftning som ska vara klar 2012 och sjösättas 2013.

Inför reformarbetet har opinionsinstitutet You Gov på uppdrag av Världsnaturfonden WWF undersökt vad drygt 14 000 konsumenter i 14 länder tycker om fiskinköp och fiskepolitiken i EU.

I Europa, som är den fjärde största producenten av fisk och vattenbruksprodukter, är mellan 54-72 procent av fiskbestånden överfiskade. Medelhavets populära matfisk, den blåfenade tonfisken, är på väg att kollapsa på grund av ohållbart fiske.

88 procent i undersökningen uppger att det är viktigt att EUs fiskprodukter kommer från hållbara bestånd som inte är överfiskade. I Sverige liksom i övriga EU uppger 72 procent av de tillfrågade att de inte har tillräcklig information för att veta om den fisk som säljs verkligen är hållbart fiskad. En stor majoritet, 78 procent, anser att det är nödvändigt med en reform av EUs gemensamma fiskeripolitik om länderna ska kunna erbjuda hållbara fiskprodukter i framtiden.

– Den nya fiskepolitiken måste ge tydlig information till konsumenterna för att kunna undvika fisk som inte är hållbart producerad, säger Inger Näslund, expert på fiskefrågor på WWF.
WWF uppmanar nu den svenska regeringen och svenska EU–parlamentariker att aktivt driva på för att reformen ska garantera ett ekosystembaserat fiske. Fisken är en del av havsmiljön och fisket måste bedrivas på ett sätt som inte skadar havens ekosystem.
Resultaten av undersökningen visar på en överraskande stark opinion för ett hållbart fiske även i Sydeuropa som är präglat av starka fisketraditioner. Mellan 90 och 95 procent av invånarna där säger att det är viktigt att fiskprodukterna kommer från icke överfiskade och hållbara bestånd.
Fakta: Undersökningen ”More fish for healthy seas” gjordes i Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Ungern, Italien, Nederländerna, Polen, Portugal, Spanien, Sverige och Storbritannien. 14 635 personer intervjuades över 18 år. Alla siffror – utom från Grekland – är från You Gov. Statistiken från för Grekland kommer från Focus Bari Sa. Intervjuerna genomfördes mellan den 17 januari och den 15 februari 2011 via webbenkät. Siffrorna är sammanvägda och är representativa för alla vuxna i åldern 18 + (i åldern 18-54 i Grekland).

Info: www.wwf.se

Foto: WWF.