Nyheter

Sjöfartsverkets nya vind- och vattentjänst för mobilen finns nu även på Android Market. IPhone-versionen finns redan på Appstore. Den publika lanseringen är planerad till 29 april. Lagom till årets båtsäsong, under maj månad, lanserar Sjöfartsverket en applikation för mobiltelefonen där man får tillgång till information om vindstyrka, vindriktning och vattenstånd. Uppgifterna, som är i realtid, kommer från ett 60-tal mätstationer runt Sveriges kust samt i Vänern.

– Båtlivet är en av flera viktiga sektorer för Sjöfartsverket, säger Jonas Vedsmand, marknadsdirektör. Här såg vi chansen att använda data som redan fanns på Sjöfartsverket och göra den tillgänglig även för båtlivet. Det är första steget i vår strävan att ta fram fler tjänster för båtlivet för ökad sjö- och miljösäkerhet.

På Båtmässan i Göteborg visas applikationen ViVa för första gången. Det kommer också finnas chans att få en förhandstitt när det är dags för Allt för sjön på Älvsjömässan i mars.
Med hjälp av informationen i ViVa kan alla som är på väg ut eller redan befinner sig till sjöss i förväg ta reda på hur förutsättningarna ser ut på olika platser längs en planerad rutt. På så sätt kan man anpassa sig efter om det verkar vara hårda vindar, oönskad vindriktning eller lågt vattenstånd. För andra, som exempelvis windsurfare, kan det vara positivt att hitta platserna där det för tillfället blåser mer.

Den version av ViVa-appen som lanseras är en testversion och kommer att finnas tillgänglig på Appstore och Android Market.

Bilder på hur ViVa i mobilen ser ut samt en film som visar hur ViVa fungerar finns på www.sjofartsverket.se/mobilviva.

Nu är det klart – förutom September uppträder även Timbuktu & Damn!, Tove Styrke, Mikael Rickfors och Dan Reed på The Tall Ships Races. Men framför allt kommer scenerna att fyllas av lokala artister, alltifrån körer som bjuder på sjömansvisor till Vincent Vicious med sin ”Håkan Hellström-pop”.

Scenansvarige Pierre Rosén och Event Manager Jeanette Winberg har lagt många timmar på att sätta ihop artistprogrammet för The Tall Ships Races i Halmstad 4-8 augusti. Totalt handlar det om cirka 130 framträdanden och ungefär 1 500 underhållare på de olika scenerna.

– Ett axplock ur fredagens program är rockgänget Electric Boys och vårt husband Lemnells kapell, samt allsång från Ocean Stage, den stora scen som ska byggas upp i festivalområdets hjärta, förklarar Jeanette Winberg och fortsätter:

– Vid den kajen ligger bland annat Sedov, världens största seglande skolfartyg, och det blir en häftig inramning.

Festivalområdet har ytterligare fyra scener: Maritime Stage, Nissan Stage, samt de spelplatser som finns i Youth Area och barnområdet. I Youth Area, som ska byggas upp i ett3 000 kvadratmeterstort hamnmagasin, spelar bland andra Tove Styrke.

Den officiella invigningen av The Tall Ships Races i Halmstad är fredag 5 augusti, men det blir en tjuvstart redan på torsdagen, bland annat med Rix FM-festival på stora scenen.

– De artisterna är inte klara ännu, de presenteras i början av maj, säger Pierre Rosén som är mycket nöjd med programmet.

– Det är jättebra spridning, oavsett ålder och musiksmak kan du hitta något som passar.

Varje kväll har en egen final, och på söndagen har den en lokal prägel.

– Det är regissören Björn Holmberg som ansvarar för att sätta ihop det programmet, men vi vet redan nu att operasångaren Rickard Söderberg uppträder. Flera stora körer kommer också att stå på scen, berättar Pierre Rosén och Jeanette Winberg tillägger:

– Även båtarna ska medverka, genom att tuta i sina tyfoner. Och sen, vid midnatt, blir det ett hejdundrande fyrverkeri.

På måndagen, när fartygen gör sin stillfulla sorti i det som kallas Parade of Sail, underhåller Halmstad Brass och olika marina orkestrar.
På scen under The Tall Ships Races (namn kan tillkomma/falla bort):

Artister från Halmstad
Live and dangerous, Halmstad Rocks (United we stand, No Shave November, Asbest, Edward and the Hayriders samt Vincent Vicious), Rickard Söderberg, Kavaljererna, Moonliters, band från Musik Direkt (Ben Flick, Maddox Street, Concrete Legends och Carisma), Paintbox, Elodrama, Tom Petty tribute, Lemnells Kapell, Oskarströms dragspelsklubb, Bawlers Inc, River Band, Paintbox, Åderlåtarne, Nizzan Jazzband, Tobias Nilsson, Jimmy Ottosson, Halmstad Brass, Marina Orkestrar, Trunk, Linnea Henriksson. Dessutom medverkar flera körer från Halmstad, under ledning av Christina Angsvik.

Artister från Halland
Johan Örjansson, Kingen samt olika band från Musik Direkt.

Artister från övriga Sverige
Timbuktu & Damn!, DE söderVISA, Dan Reed, Swingfly, Finska orkestern, Fantastic Four, Mikael Rickfors, Tove Styrke, Electric Boys, Swingfly, Kingen, Fatboy, Apollo Drive.

Mer information samt musik av artisterna kommer att finnas på:
www.thetallshipsraceshalmstad.se

Kommentarer

Micke Glans 22:29:23 2011-04-26

Vi ses i Halmstad!

Efter framgångssagan med den prisvinnande bredbandsradarn BR24 har Navico, moderbolaget till Lowrance, Simrad Yachting och B&G nu lanserat den helt nya bredbandsmodellen Broadband 3G, som är ytterligare ett stort steg framåt i modern radarteknik med en förbättring på 30% gällande både räckvidd och ekodetektering utan att på något sätt försämra den redan utmärkta kapaciteten på korta räckvidder.

Med den nu dubbla sändeffekten, jämfört med BR24, kan du se sådant som t ex små glasfiberbåtar och kanalbojar från upp till 30% längre distans och följa dem hela vägen fram till det att du passerar dem på kanske bara två meters håll, vilket ger dig säkraste tänkbara navigationsförhållanden oavsett sikt.

Med Broadband 3G får du också funktionen InstantOn, vilket innebär att radarn startar direkt från standby och på mindre än 16 sekunder från helt avstängd, bara en tiondel av starttiden för en konventionell radar. Den här radarn drar mindre energi än konkurrenterna, precis som BR24, men vad som är än viktigare är att den avger mindre skadlig radiofrekvensenergi än en mobiltelefon, vilket gör den mycket säkrare för dig och andra ombord.

– I Sverige är vi välsignade med en underbar skärgård att utforska, men precis som vid all båtverksamhet över hela världen kan det bli nog så skrämmande på natten eller i dålig sikt, inte minst med fyllda naturhamnar och mängder med båtar över allt. Vi ville förbättra våra navigationshjälpmedel för just sådana situationer och utvecklade därför detta säkrare alternativ till pulsradarn. 2009 la vi ribban med vår banbrytande BR24 och även om vi då fick uppleva en aldrig tidigare sedd kortdistanskapacitet ville våra kunder ha mer. Med Broadband 3G får de samma funktionalitet på korta distanser, men nu kompletterat med hela 30% längre räckvidd, vilket gör den här radarn helt oöverträffad vad gäller navigationssäkerhet, säger Leif Ottosson, VD för Navico.

– Bredbandsradarns förmåga att identifiera objekt nära båten, dvs i det område där alla kollisioner inträffar, har verkligen uppskattats av kunderna hos Navicos alla dotterbolag. Nu kommer vi med Broadband 3G, som har dubbelt så hög sändeffekt från antennen än den från BR24, och har därmed sett början till slutet för den konventionella radarantennen, säger Greg König, produktchef hos Navico.

Bredbandsradarn 3G är kompatibel med Lowrance flerfunktionsskärm HDS, Simrad Yachtings kompletta navigationssystem NS (NSO Offshore, NSE Expert och NSS Sport) och B&Gs prisvinnande seglingssystem Zeus och har dessutom ett konkurrenskraftigt pris även för fritidsbåtägaren. Den kommer därför att användas på alla slags båtar, från små fiskebåtar, segelbåtar och andra fritidsbåtar till stora superlyxbåtar och arbetsbåtar.

Bredbandsradarn 3G kommer att finnas hos återförsäljare från början av juni.

Läs mer om bredbandsradarn 3G på www.simrad-yachting.se

Här är några nya tröjor för killar som vill ha den marina loooken. Striped Jersey Polo är tillverkad i 100% bomull. Färgen är Navy/White/Grey. Storlek S-XXXL, Ca pris 695.-

Flag T-shirt
Enzymtvättad, 100% bomull. Färgen är Grey, finns i storlek S-XXXL. Ca pris 495:-

Shield Print T-shirt
100% bomull. Enzymtvättad i färgen Navy och storlekarna S-XXXL, ca pris 495:-

Info: www.trendmark.se

Måndagen den 2 maj öppnas slussportarna för årets Göta kanalsäsong. Sommaren 2011 står kulturen i centrum längs Göta kanal. Satsningen går under namnet Göta kanal – Sveriges längsta kulturvåg och samlar upp all kultur längs med kanalen, från veteranbilar till rockkonserter. Kanalen, som är Sveriges största kulturhistoriska byggnadsverk, är självklart en kulturupplevelse i sig.

Säsong från maj till oktober Göta kanal är öppen från 2 maj till 2 oktober 2011. Priset för att gå Göta kanal är SEK 5.900 för en båt mellan 9-12 meter. I priset ingår Göta kanals 21 gästhamnar med fem fria gästnätter per hamn inklusive gästhamnsservice och el. Under högsäsongen 1 juni – 16 augusti är kanalen öppen dagligen. Övrig säsong beställer man tid för kanalresan minst tre dagar innan på www.gotakanal.se.

Nytt sjökort
Till kanalsäsongen 2011 har Sjöfartsverket givit ut ett nytt båtsportkort Göta kanal, som täcker hela resan från kust till kust. En efterlängtad nyhet, då nästan hälften att kanalfararna går hela vägen tvärs genom Sverige. Kortet innehåller Göta kanal, Mem-Sjötorp, passagen över sjöarna Vättern och Vänern och Trollhätte kanal från Vänern till Göteborg.

Dessutom ingår ett häfte med kanalbeskrivning och flygfoton över kanalens gästhamnar. Kortet kan köpas vid Göta kanals entréslussar i Mem Sjötorp och hos övriga återförsäljare av sjökort.

Servicen i gästhamnarna byggs ut
Göta kanalbolags 21 gästhamnar ingår i kanalavgiften. Kanalbolaget arbetar ständigt med att förbättra och bygga ut servicen i hamnarna, bland annat med el och vatten vid bryggorna.

Till årets säsong har Kanalbolaget byggt ett nytt toppmodernt servicehus vid populära Bergs slussar. I Norsholm har gästhamnens brygga förlängts med hela 80 meter. Kanalbolagets egen personal har under vintern tillverkat nya slussportar i trä på gjutjärnsram enligt ursprunglig modell. De vackra portarna väger upp till 11 ton styck och beräknas hålla i minst 40 år när det gäller trävirket och i över 100 år för gjutjärnsramen.

Under vintern har stora kajrenoveringsprojekt utförts på flera platser i kanalen. Bland annat har en lång stenkaj i kanalens största gästhamn i Motala renoverats fullständigt liksom ett kajområde vid Borenshults slussar.

Båttrailing – ny produkt på Göta kanal För att möta det starkt ökande intresset för båttrailing, har Göta kanalbolag tagit fram ett förslag till en 4-6 dagarsfärd på Göta kanal med trailingbåt med tips på bra sjösättningsramper och uppställningsplatser för båt och trailer vid Göta kanal.

Stort utbud av hyrbåtar på Göta kanal
I år finns det ett större utbud än någonsin av hyrbåtar på Göta kanal med olika turförslag från 4 till 7 dagar, där man själv är skeppare. www.kanalcharter.se

Kulturvåg ger ringar på vattnet
Det kulturella utbudet längs kanalen är brett och omfattar såväl allsång som teaterföreställningar, veteranbilsträffar, rockkonserter och mycket mer. En spännande kulturnyhet är att den stenbelagda torrdockan i Sjötorp blir ett mini-Dalhalla, med kör- och visfestival i augusti. På kulturvag.se läggs det upp nya aktiviteter under hela våren och sommaren. Mer information om Göta kanal

SkepparGuide
Göta kanal 2011: praktisk information för fritidsbåtar på Göta kanal: slussning, gästhamnar, öppettider och priser, m m.

Resemagasin Göta kanal 2011: turlistor för passagerarbåtar, kryssningspaket, cykelpaket, tips på utflyktsmål samt turist- och cykelkarta.

Broschyrerna kan beställas på www.gotakanal.se, där de också finns som bläddringsbara flashsidor.

Facebook – Tips och nyheter från Göta kanal finns på www.facebook.com/gotakanal, där man också kan ställa frågor direkt till Göta kanalbolag.

Info: www.gotakanal.se

Fakta om Göta kanal Göta kanal är öppen 2 maj – 2 oktober 2011. Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Varje år går cirka 3 000 fritidsbåtar genom Göta kanal, och området besöks av 3 miljoner människor. Kanalen byggdes mellan 1810 och 1832, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater. Göta kanal sträcker sig mellan Sjötorp vid Vänern och Mem vid Östersjön och har 58 slussar. Kanalens totala längd är 190 km. Kanalen når sin högsta punkt, 91,8 m, i sjön Viken. Tillsammans med Trollhätte kanal förbinder Göta kanal Stockholm och Göteborg vattenvägen.

Den 5:e september 2011 avgörs en av världens tuffaste endagstävlingar – ÖTILLÖ – från Sandhamn till Utö i Stockholms skärgård. Och trots det stenhårda programmet med drygt 54 km löpning och elva km simning är tävlingen fullbokade sedan länge.

Aldrig tidigare har den extrema tävlingen ÖTILLÖ haft sådant stort deltagarintresse. De 100 platserna (200 deltagare) fylldes på en månad. Det kommer alltså att vara trångt utanför seglarhotellet i Sandhamn i gryningen den femte september när de hundra lagen (man tävlar i par) från bland annat Sverige, Sydafrika, USA, England, Frankrike, Förenade Arab Emiraten, Australien och Tyskland ger sig iväg

Totalt skall lagen ta sig över och mellan 19 öar av varierande storlek. De snabbaste lagen avverkar distansen på strax över nio timmar. Loppet motsvarar cirka två Lidingölopp och närmare fyra Vansbrosimningar.

Några av världens bästa långdistanstriatleter söker sig till denna exotiska tävling där de får tävla mot elitsoldater, multisportare av världsklass och vältränade elitmotionärer. Lagen springer i våtdräkter och simmar i löparskor då de inte hinner byta för att hinna i mål i tid. I vattnet är det mellan 11 och 14 grader.

Bland årets deltagare finns de senaste tre årens vinnare, Jonas Colting, som är en av Sveriges bästa långdistanstriatleter genom tiderna. I år tävlar han i par med Björn Andersson – svensk triatlet av rang. Dessutom står Thomas Berglund på startlinjen. Han är försvarsmaktens motorcykelfantast med flera Paris-Dakar rallyn under sitt bälte. Fjolårsvinnarna i damklassen, Åsa Annerstedt och Annie Gustafsson, kommer för att försvara sin titel. I fjol stod de för en enorm prestation när de besegrade flera lag bestående av manliga elitsoldater. De två slutade på tionde plats totalt och hade drygt 50 herrlag bakom sig.

Tävlingen startar i gryningen (kl 05.45). Längst med banan finns ett antal punkter som måste passeras inom en viss tid annars tas laget av banan. De första paren beräknas vara vid målet vid Utö Värdshus strax innan kl 15.00. De sista lagen i mål kommer strax efter kl 19.00. Hela banan är snitslad och alla lag bär en GPS-sändare som gör det möjligt att följa dem i realtid på internet. Sändarna hjälper även organisationen att fördela säkerhetsbåtarna som skyddar lagen vid alla simpassager.

Foto: Jakob Edholm/ÖTILLÖ2010.

Info: www.otillo.se

Efter ett lyckat samarbte under 2010 med att bygga en 60 m motoryacht går nu Design Unlimited och Ruea Yachts vidare och projekterar ännu en riktigt stor lyxyacht. Tillsammans med marindesignerna på BMT Nigel Gee gör de en lyxyacht på hela 75 m. Båten är optimerad för oceanfart och blir väldigt rymlig med vackert utdragna, svepande linjer.

Båten kommer att användas mycket i Sydostasien, där liknande yachter cruisar dygnet runt i tropiska förhållanden. Då är den yttre designen en viktig del för båtens sammanlagda funktion. Det är också viktigt att ta hänsyn till att besättning och passagerare måste få skydd för solens skarpa ljus.

En annan detalj som är väldigt viktig för ägare av sådana här yachter är att de har riktigt bra helikopterplattor. Ett problem som vi skandinaver knappast funderar över.

Lösningen på den här yachten är en riktig hangar i aktern, där helikoptern både kan landa och förvaras. Det gör att ägaren och hans gäster snabbt kan komma ombord och ta sig iland igen när de har fått nog av alla lyx ombord eller längtar efter att få komma ut på havet.

Hytterna är fördelade över tre däck med ägarkabinen med komplett utrustning och balkong finns på huvuddäck tillsammans med en del gästkabiner. På undre däck finns fler gästkabiner, pentryavdelning och besättningens utrymmen.

Självklart är yachten utrustad med pool, jacuzzi, bastu, gym och allt annat nödvändigt.

Den 75 m långa yachten ska byggas av Ruea Yachts vid deras anläggning i Thailand.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 75.0m (246.1 ft)
Längd vattenlinjen: 66.3m (217.5 ft)
Bredd: 12.6m (41.3 ft)
Djupgående: 3.6m (11.8 ft)
Deplacement: 1,830 GRT
Marschfart
85% 17.1 knop
100% 17.7 knop
Räckvidd: 6 165 Nm vid 12.0 knop
3 584 Nm vid 16.0 knop
3 082 Nm vid 17.0 knop

Info: www.designunlimited.net

Umeåföretaget ProRecond kan addera ännu ett prestigemärke till sitt sortiment efter att det skrivit avtal med Dulon International. Dulon Marie är ett internationellt känt tvåkomponents gelcoatskydd för båt som nu finns tillgängligt för båtägare i Sverige. Produkten används idag av professionella båtägare världen över.

Dulon Marie utvecklades till en början för flygindustrin i USA men fick senare en egen båtserie och idag är Dulon International aktiv i Marinor över hela världen.

I Dulon Marineserien hittar du produkter utan lösningsmedel, vax och teflon eller andra farliga tillsatser. Det finns en stor efterfrågan på produkter som är bra både för din båt och för miljön.

Mer information om produkterna hittar du på www.prorecond.sewebshopat och på www.dulon.com eller på www.boatpolish.com.au/

PRODUKTFAKTA:
Dulon Marine serien har ett äkta tvåkomponenets gelcoatskydd för din båt, vilket ger enastående lyster och samtidigt skydd för din båt mot bl a smuts, missfärgningar, syra, regn, fågelavföring och oxid. Produkten kan med fördel även användas på lackerade ytor, rostfritt stål och aluminium. Hållbarheten på skyddet är minst tolv månader.

Info: http://www.waxdog.se/manufacturer.php?id_manufacturer=32

Raymarine Multifunction Displayer finns nu i ett utförande där de utnyttjar trådlös överföring för att synkronisera data mellan mobiltelefoner och Ipad med hjälp av Navionics Mobile App. Tekniken kallas “Plotter Sync technology”.

Fler och fler mobila apparater används även marint via appar för Apple iPhones och iPads. Nu har Raymarine och Navionics tagit fram “Plotter Sync technology”, som gör det möjligt att trådlöst synka data i form av till exempel waypoints och rutter från en iPhone och iPad till majoriteten av Raymarines multifunktionsnavigatorer.

Genom att ladda hem Navionics Mobile App får användare direkt tillgång till Navionics prisbelönta marina kartdatabas, inklusive satellitbilder och “Points of Interest” i sina mobila apparater. Tekniken från Plotter Sync gör det möjligt att synka iPhone och iPad ombord till E Series HybridTouch, E Series Classic, C Series Wide och G Series multifunktionsdisplayer.

För att använda systemet behövs en trådlös router ombord med anslutning till SeaTalk kommunikatonsprotokoll.

Info: www.raymarine.com

Här är en ny blogg med ett gäng killar som precis har tagit studenten och har begett sig av mot USA för att segla i Karibien och sedan hem till Sverige över Atlanten. De har köpt en begagnad Cal på 35 fot från 1974 i Miami och håller nu på att göra de sista reparationerna och förberedelserna för sin resa.

Killarnas första stopp blir Kuba och därefter går seglatsen söderut mot de karibiska öarna. Slutligen kommer de att korsa Atlanten för att återvända till Sverige.

Killarnas egna uppgifter:
Besättningen: Vi är fyra killar från Helsingborg som tog studenten från ProCivitas i Helsingborg i somras. Besättningen består av Filip Peters, Jakob Gelberg, Anton Lucius och William Hallström. Vi håller nu på att uppfylla en dröm som har tärt på oss de senaste året och slutdatumet för detta äventyr är ännu obestämt. Våra befattningar på båten är inte gjutna i sten men ser ut ungefär som följer: William ser med sina kökskunskaper till att vi har mat i magen och är dessutom vår rörmockare. Anton har blivit vår styrman och har en tendens för att bli vår klätterapa när det behövs åtgärdas någonting i masten. Jakob har blivit vår mekaniker, en befattning som har varit och kommer att vara väl till hands i framtiden. Slutligen har vi Filip, som med sina tidigare seglingserfarenheter, om än något begränsade, har blivit båtens kapten.

Rutten: Vi har flygit till Miami och härifrån ska vi nu ta oss till Kuba. Därefter bär det av mot Dominikanska Republiken, Puerto Rico och sedan ner för de Karibiska öarna ända ner till Trinidad och Tobago. Därefter fortsätter vi mot de nederlänska antillerna. På hemvägen kommer vi att besöka Jamaika för att sedan följa gulfströmmen och korsa Atlanten som tar oss hem till Sverige. Vi har fortfarande ännu inte bestämt oss för om vi kommer att ta den sydliga rutten, dvs. via Bermuda och Azorerna, eller om vi ska dra nytta av de västliga vindarna från den nordliga rutten och därmed segla från Newfoundland till Irland.

Finansiering: För att finansiera denna resa krävdes det en hel del jobb. Filip har varit skidlärare i Österrike, William har jobbat på hotell uppe i Norrland medan Jakob har jobbat på IKEA i Helsingborg sedan studenten. Tillsammans har Filip, Anton och William jobbat i Stavanger i Norge på ett slakteri under fem månaders tid.

Hur vi köpt båten: Genom en gemensam vän till oss har vi fått kontakt med Jyrki Auvinen. Han är en finsk kille som driver företaget Nordic Marine i Miami och han har lett oss i rätt riktning under resans gång. Han har hjälpt oss göra båten redo och lärt oss det mesta som har med vår båt att göra. Då Miami är ett Mecca för båtreparationer och utrustning så har vi bunkrat upp rejält med säkerhetsutrustning, motordelar och diverse båttillbehör för att vara föreberedda under resans gång.

Båten: Båten vi har köpt är en amerikansk båt, närmare bestämt en Cal “Cruiser Edition” på 35 fot från 1974.

Reparationerna: Vi gav oss ut på den här resan med en oerhörd optimism vad gäller tiden det skulle ta att göra båten redo. Det är framförallt motorn, en Perkins 4.108 från 1974 som vi numera döpt till ”Irene”, som har spökat. Ju längre in vi kom i motorn desto fler överraskningar hittade vi. Det hela resulterade att vi fick bo på båtvarvet i tre veckor, med vattenslang som dusch och fast food som vår primära matkonsumtion. Vi var också beredda på att båten skulle vara i dåligt skick men vi fick oss alla en chock när vi såg hur mycket städning som behövdes när vi skulle sova i den första natten (det resulterade att vi alla fick sova i cockpiten.) Vår budget har eskalerat och det är oerhört svårt att beräkna framtida kostnader. Den senaste månaden har vi nästan jobbat med båten varje dag från morgon till kväll.

Följ killarna här: www.syacheron.se

Kommentarer

Jyrki Auvinen 21:24:44 2011-04-23

Fair winds my friends!

In case you encounter pirates, remember that they have nothing on Vikings!

You should tell the pirates to put their skirts and some lipstick on, as they are about to get f****d!

Marie Peters 19:25:32 2011-04-27

Be careful out there l

Nu är den smarta och breda konceptbåten Wider 42 provkörd. Proverna ägde rum 17 april i Rapallo, Porto Carlo Riva (Italien). Det var ett sanningens ögonblick för konstruktören Tilli Antonelli, som har trott på denna smått genialiska idé från början. Under presskonferensen vid Yacht Club Rapallo beskrev Antonelli och hans medhjälpare det arbete de har utfört under projektets hittills åtta månader. I’m very pleased to send you herewith attached the press releases and especially the very first pictures of the day cruiser which rewrote the trend of travelling by sea. I will be sending you very soon a link to a larger selection of Wider 42’ pictures.

Den allra första modellen från Wider är en 42 fots öppen daycruiser, utvecklad från idéer av designern Tilli Antonelli i samarbete med Fulvio De Simoni.

Wider 42 är en båt med kraftfulla idéer, byggd för nöje och avkoppling på sjön. Den kan användas på en rad olika sätt, men är främst tänkt som en mångsidig båt som kan anpassas efter de behov som besättningen har för stunden.

För att lösa problemet med utrymme ombord har Wider 42 en lika enkel som genial lösning. Genom ett automatiserat och patenterat system kan båtens sidor skjutas ut vid behov på bara tolv sekunder. Därmed fördubblas båtens durkyta, vilket ger ökad komfort och naturligtvis mer utrymme.

Wider är också noga med att betona båtkonceptets övriga fördelar, till exempel bränslebesparing och låg miljöpåverkan. Konstruktionen har relativt låg egenvikt tack vare moderna material och är mer aerodynamisk eftersom sidorna fälls in när båten flyttas.

En av dem som har hjälpt till med båtens aerodynamik är Mark Wilson, som är en av experterna från World Championship, både klass P2 och klass P1.

Vikt/effektförhållandet hos Wider 42 gör att båten kan nå en toppfart på hela 53 knop och hålla en marschfart på 40 knop med en bränsleförbrukning på “endast” 100 liter i timmen. Motoriseringen består av två stycken Cummins dieselmotorer på 480 hk vardera. Det betyder att båten har en räckvidd på närmare 400 Nm vid 40 knop.

Bland elektroniken ombord, som är kopplad via ett CANBUS-system, finns en Garmin GPSMap 7012 kartplotter med 12,1 tums pekskärm.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 12,90 m
Bredd: 3,50 m
Bredd utfälld: 6,60 m
Djupgående: 0,88 m
Vikt: 8,5 ton
Bränsletankar: 1 000 liter
Motoralternativ:
2 x YANMAR 8LV 2×370 Hp (2x279Kw)
2 x CUMMINS QSB 5.9 2×480 Hp (2x352Kw)

Info: www.wider-y.it

Genom att operera in radiosändare i 100 havsöringar från halländska Himleån hoppas forskare från Göteborgs universitet avslöja vart havsöringarna tar vägen när de vandrar till havs. Forskarna vill också ha sportfiskarnas hjälp att samla in fenprover så de kan kartlägga släktskapet hos öringar från Varberg i söder till Strömstad i norr.

Havsöringen är mycket omtyckt bland sportfiskare och tack vare ett intensivt fiskevårdsarbete har den blivit allt vanligare. Öringen fortplantar sig i små åar längs hela vår kust och äggen kläcker på våren. Fiskarna stannar sedan kvar i ån under cirka 2 år, innan de vandrar ut i havet.

– Under flera decennier har man undersökt öringens miljökrav och beteende i åarna där de föds, men man vet väldigt lite om dess vuxna liv till havs. Med hjälp av radiosändare hoppas vi kunna kartlägga hur havsöringen vandrar och i vilka miljöer den rör sig, säger Johan Höjesjö på zoologiska institutionen vid Göteborgs universitet.

Det saknas också kunskap om hur lokala bestånd av havsöring blandar sig i havet. Ur fiskevårdssynpunkt är det viktigt att kunna lokalisera olika bestånd och dess utbredning. Därför ska forskarna även studera det genetiska släktskapsförhållandet hos öringen längs kusten. För att få ett så brett underlag som möjligt ber de sportfiskare längs Västkusten om hjälp att samla in fenprover.

– Det vi behöver är en bit av en fena, helst bröstfenan, på cirka 5 x 5 millimeter, tillsammans med uppgift om fångstplats och storlek. Det går bra att skicka in fenbiten fasttejpad på en pappersbit i ett frankerat kuvert. En bild uppskattas också, säger Johan Höjesjö.

Fenproverna skickas till: Zoologiska institutionen vid Göteborgs universitet, att: Johan Höjesjö, Medicinaregatan 18, 413 90 Göteborg

Alla som deltar i studien och lämnar sin e-postadress till forskarna kommer att få information via e-post om resultaten.

Projektet leds från Göteborgs Universitet och sker i nära samarbete med Fiskeriverket, Sportfiskarna, Länsstyrelsen och flera kustnära kommuner.

Något så unikt som en segelbåt utan köl kommer att visas på Båt & Hav. Båten har extremt litet djupgående och skrovet är extremt lätt för att vara segelbåtskrov. Detta beror på att skrovets egenskaper tar bort behov av köl, centerbord eller läbord.

En kappsegling med Micro Magic segelbåtar blir det också. Dessa radiostyrda segelbåtar är 53cm långa och väger 860 gr. Ute i Europa har kappsegling med Micro Magic vuxit starkt de senaste åren. I Sverige finns idag aktiva seglare i Stockholm, Göteborg, Växjö, Ludvika och Falun. Kanske Lysekil blir nästa plats?

42 dagar ensam i en alldeles för liten båt över Atlanten. Hur det kan vara, kommer mångsysslaren Lasse Lundberg från Fjällbacka att berätta om.

Båt & Hav kan också bjuda på en sverigepremiär. Det är Scandica 560X WA som aldrig tidigare visats i Sverige men på Båt & Hav presenteras den.

Detta är ett litet axplock ur vad Båt & Hav har att erbjuda.

Information om utställare, program med mera finns på www.båthav.se

Klädmärket Sebago satsar allt mer på kläder för både dam och herr. Den här vårskjortan är ett av de senaste exemplen. Den heter Audrey Dress FW och är gjord i 100 procent bomull. Färgen är Navy/White.

Skjortan finns i storlekarna 34-44. Pris 895 kr.

Vanessa Shirtdress FW, även den i 100 procent bomull, finns i färgen White och i storlekarna 34-44. Pris 895 kr.

Info: www.trendmark.se

För många är den ultimata båten bred och rymlig när de ligger i hamn, men smal och smidig när de kör på sjön. Vi har tidigare presenterat företaget Widers filosofi för att lsöa detta, en idé som bygger på en utfällbar båt. Wider Yachts har ett unikt koncept som gör att den 12,90 m långa båten på bilden här intill kan ha en bredd på 3,32 alternativt 6,60 m. De möjligheter som detta koncept ger är stora.

Den allra första modellen från Wider är en 42 fots öppen daycruiser, utvecklad från idéer av designern Tilli Antonelli i samarbete med Fulvio De Simoni.

Wider 42 är en båt med kraftfulla idéer, byggd för nöje och avkoppling på sjön. Den kan användas på en rad olika sätt, men är främst tänkt som en mångsidig båt som kan anpassas efter de behov som besättningen har för stunden.

För att lösa problemet med utrymme ombord har Wider 42 en lika enkel som genial lösning. Genom ett automatiserat och patenterat system kan båtens sidor skjutas ut vid behov på bara tolv sekunder. Därmed fördubblas båtens durkyta, vilket ger ökad komfort och naturligtvis mer utrymme.

Wider är också noga med att betona båtkonceptets övriga fördelar, till exempel bränslebesparing och låg miljöpåverkan. Konstruktionen har relativt låg egenvikt tack vare moderna material och är mer aerodynamisk eftersom sidorna fälls in när båten flyttas.

En av dem som har hjälpt till med båtens aerodynamik är Mark Wilson, som är en av experterna från World Championship, både klass P2 och klass P1.

Vikt/effektförhållandet hos Wider 42 gör att båten kan nå en toppfart på hela 53 knop och hålla en marschfart på 40 knop med en bränsleförbrukning på “endast” 100 liter i timmen. Motoriseringen består av två stycken Cummins dieselmotorer på 480 hk vardera. Det betyder att båten har en räckvidd på närmare 400 Nm vid 40 knop.

Bland elektroniken ombord, som är kopplad via ett CANBUS-system, finns en Garmin GPSMap 7012 kartplotter med 12,1 tums pekskärm.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 12,90 m
Bredd: 3,50 m
Bredd utfälld: 6,60 m
Djupgående: 0,88 m
Vikt: 8,5 ton
Bränsletankar: 1 000 liter
Motoralternativ:
2 x YANMAR 8LV 2×370 Hp (2x279Kw)
2 x CUMMINS QSB 5.9 2×480 Hp (2x352Kw)

Info: www.wider-y.it

I april träffar TV-programmet CNN MainSail den brittiska entreprenören och båtfantasten Sir Richard Branson i hans paradis, de Brittiska Jungfruöarna. CNN:s Shirley Robertson tillbringar dagen ihop med Branson på hans 32 meter långa katamaran Necker Bell, för att delta i Brittiska Jungfruöarnas årliga regatta.

CNN tar också en närmare titt på hur Branson arbetar för att bevara och skydda de Brittiska Jungfruöarna då fler och fler får upp ögonen och besöker denna fantastiska paradisö.

Se klipp från programmet: ttp://on.cnn.com/dNXRJz

Sändningstider:
Torsdag 21 april kl. 1230 och 1930 CET
Lördag 23 april kl. 0830, 1700 och 2430 CET
Söndag 24 april kl. 0530, 0930 och 2030 CET

Info: cnn.com/mainsail

Östersjön och stöder föreningen Håll Skärgården Ren Viking Line arbetar sedan årtionden för en hållbar utveckling i Östersjön och för att värna om skärgården där rederiet verkar och arbetar. Förutom en rad miljöprojekt donerar Viking Line även pengar till miljövårdande organisationer.

I år har Viking valt att ge 10 000 Euro (cirka 90 000 kronor) till föreningen Håll Skärgården Ren som är känd för bland annat servicen kring sopstationer, torrtoaletter samt för sina flytande sugtömningsstationer för toalettavfall i skärgården och i insjöarna. Håll Skärgårde Ren ger också information och råd i miljöfrågor till fritidsbåtägarna.

– Vi är verksamma i ett mycket känsligt havsområde och jobbar varje dag för att Östersjön och dess värdefulla skärgård bevaras även för kommande generationer, säger Susanna Airola, miljökoordinator på Viking Line.

Tidigare i år skänkte Viking Line auktionsintäkterna på cirka 50 000 kronor från en whiskymässa på Viking Cinderella till stiftelsen Östersjöfonden.

Viking Line miljöcertifierades redan 2002 och år 2009 erhöll företaget Finlands Kvalitetspris. I samtliga företagets instanser och personalgrupper har man förbundit sig att beakta miljöaspekten i det dagliga arbetet.

Exempel på Viking Lines miljöprojekt:
• Sedan 1985 har fartyg försetts med landström när de ligger vid kaj
• Sedan 1990-talet har fartygen körts enbart med lågsvavligt bränsle
• Avfallet från fartygen sorteras och återvinns
• Allt avfallsvatten från fartygen pumpas i land för rengöring
• I stället för miljöskadliga tennbaserade bottenfärger borstas fartygens bottnar av dykare
flera gånger per år
• I städningen används miljövänliga alternativ
• Ombord på fartygen serveras ekologiskt och rättvisemärkt kaffe. Åtgången är cirka sex
miljoner koppar per år
• Endast fisk som uppfyller kraven för hållbart fiskbestånd köps in
• I fartygens Food Garden restauranger tillverkas kolsyrat vatten som serveras i
återanvändningsbara 0,5 liters glasflaskor
• I fartygens kök används råvaror som odlats eller tillverkats på ett miljövänligt sätt
• Viking Lines nya fartyg, som inleder trafik i början av 2013, kommer att drivas på naturgas
som tar helt bort utsläppen av svaveloxid och partiklar samt minskar utsläppen av
kväveoxid med 90 procent
• I taxfreebutikerna finns ett stort utbud av miljövänliga produkter bland annat inom
kosmetika och konfektion (kläder och accessoarer) samt högklassiga ekologiska viner

Info: www.vikingline.se

Volvo Bussar och kinesiska SAIC Motors har ingått ett avtal om att starta ett nytt samriskbolag i Kina för drivlinesystem för el- och hybridbussar. Det nya bolaget kommer att ägas till 60 procent av SAIC och 40 procent av Volvo. Frågan är om detta kan få efterföljare på det marina området i framtiden när Volvo engagerar sig så starkt.

Volvo investerar 40 miljoner RMB och SAIC 60 miljoner RMB i det nya bolaget som kommer att heta Shanghai Green Bus Drive System Co och ha sitt säte i Shanghai. Det nya företaget kommer att industrialisera SAIC Motors och Volvo Bussars forsknings- och utvecklingsprojekt när det gäller drivlinesystem för el- och hybridbussar. Sedan tio år tillbaka driver Volvo och SAIC tillsammans samriskbolaget Sunwin Bus, som är en av de största stadsbusstillverkarna i Kina.

Så fort de kinesiska myndigheterna godkänt bildandet av det nya företaget, kommer en ny anläggning att byggas i Shanghai. Målet är att den skall vara klar att tas i drift under fjärde kvartalet 2011.

Den kinesiska regeringen vill snabba på utvecklingen av den strategiskt viktiga elfordonsindustrin och vill utveckla en hållbar industri som ligger i framkant, inte minst när det gäller det som kineserna kallar fordon för ny energi. Med det menas hybridfordon, elfordon och fordon som drivs av bränsleceller.

I den kinesiska regeringens planer ingår att bygga upp kluster av industriföretag som kan tillverka allt som krävs för dessa fordon och som skall ha sin bas i olika städer runtom i Kina. Shanghai är en av de städer som identifierats av den kinesiska regeringen som en lämplig bas.

Redan i dag hör de kinesiska företagen till de ledande i världen när det gäller el- och hybridfordon. Under världsutställningen i Shanghai rullade över 1 000 sådana fordon på utställningsområdet, såväl hybridfordon som el- och bränslecellsfordon. De flesta av dem byggde på teknologi från SAIC Motors. 332 av fordonen var bussar från Volvo Bussars samriskföretag Sunwin Bus.

Utveckling av elfordon och senare också bränslecellsfordon är centrala i SAIC Motors strategi som också omfattar industrialisering av hybrid- och elfordon.

Volvo Bussar startade förra året serieproduktion av hybridbussar. Företaget har fått order på ca 250 hybridbussar och de kunder som kört bussarna en tid är mycket nöjda. Tillförlitligheten har visat sig vara lika hög som hos dieselbussar och den låga bränsleförbrukningen gör Volvos hybridlösning för bussar till den mest energieffektiva i branschen.

Volvo har en långsiktigt plan för utveckling av hybrid- och elbussar för världsmarknaden. På kort sikt ligger fokus på att utveckla fler typer av hybridfordon men målet är att bli en av de ledande tillverkarna av hybrid- och elbussar globalt.

SAIC har som mål att bli Kinas ledande tillverkare av el- och hybridfordon och undersöker exportmöjligheterna för sina produkter. Tillsammans har de två företaget därför kommit överens om att starta ett nytt joint venture-företag i Kina.

Det nya företaget Shanghai Green Bus Drive System Co kommer att sätta samman drivlinesystem för el- och hybridbussar, anpassa dem för olika typer av bussar, tillverka prototyper och utföra tester på de nya drivlinesystemen.

Nuvolari Lenard har fått en order på att designa en av de största megayachter som har byggts hittills i Nederländerna. Det är en yacht på 120 m, som därmed blir en av de största från Nuvolari Lenard och Oceanco, som samarbetar om projektet. Hittills har detta samarbete resulterat i fyra leveranser av yachter på 80-86 meter. Bland andra de 82 m långa “ALFA NERO” och den allra senaste, “SEVEN SEAS”.

Den här gången ska Nuvolari Lenard designa och konstruera en extrem yacht på 120 meter med en stor badplattform och väldigt speciella linjer. Yachten har konstruerats sedan tolv månader och kommer nu att byggas.

Yachtens supereleganta design karakteriseras, liksom alla Nuvolari Lenards arbeten, av starkt maskulina linjer i kombination med design som ser ut att ha hämtats från militärfartyg. Yachten får bland annat yttre glashissar och en stor pool på badbryggan, som närmast är att likna vid en brygganläggning.

En helikopter döljs effektivt av svarta skivor i glas. På övre däck finns landningsutrymme för helikoptern, allt klassat enligt SOLAS och CAP473.

Ägarens boutrymmen finns under kommandobryggan, där även gäster inkvarteras fast ett däck ner. Längre ner i fartyget finns utrymmen för den 46 man starka besättningen.

Yachten är på 8 100 ton och tar 36 passagerare samt 46 personer i besättningen plus kapten, allt enligt SOLAS och Lloyds notationer.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 120,0 m
Bredd: 19,20 m
Djup: 5,50 m
Maxfart: 20 knop
Räckvidd: 5 500 Nm vid 15 knop
Design: Nuvolari Lenard for Oceanco
Info: nwww.uvolari-lenard.com

När bör fiske regleras i skyddade havsområden, vem ansvarar och med vilken lagstiftning bör regleringen ske? Naturvårdsverket och Fiskeriverket har gemensamt tagit fram underlag, analyser och rekommendationer av betydelse för det vidare arbete med vägledning för reglering av fiske i skyddade havsområden.

Det saknas idag en heltäckande vägledning för reglering av fiske i skyddade havsområden, de som finns idag belyser inte alla frågeställningar och nya förutsättningar har tillkommit. En av dem är EU- kommissionens förtydliganden kring ländernas ansvar att utvärdera behov av fiskeregleringar i Natura 2000-områden. Under 2009 gav därför Fiskeriverket och Naturvårdsverkets generaldirektörer sina organisationer ett gemensamt uppdrag att ta fram förslag till hur Sverige ska arbeta med reglering av fiske i marina skyddade områden.

Använt på rätt sätt kan fiskeregleringar i skyddade områden tillgodose både naturvårdens och fiskeriförvaltningens intressen, eftersom friska hav med välbevarade livsmiljöer är en förutsättning för ett långsiktigt hållbart fiske.

Resultatet från arbetet sammanfattas i rapporten ”Reglering av fiske i skyddade havsområden”. Rapporten bedömer tillgänglig kunskap om fisk och fiske och diskuterar utformning av marina bevarandemål. Särskilt vikt har lagts vid gränsdragning mellan miljöbalken och fiskelagstiftningen likaväl som fördjupade analyser av hur lagstiftningarna kan samverka på bästa sätt. För varje del finns föreslagna rekommendationer för vidare arbete.

Här är några av de förslag som projektet kommit fram till:

•Arbetet med inventering av fisk och fiske i skyddsvärda områden bör förstärkas ytterligare.
•Rättsläget är oklart när det gäller hur den gemensamma fiskeripolitiken och Art- och habitatdirektivet förhåller sig till varandra. Sverige bör arbeta för att i samband med reformen av GFP få till ett förtydligande.
•Projektet föreslår att det är Havs- och vattenmyndigheten, i samarbete med länsstyrelserna, som ansvarar för processen av införande av fiskeregleringar i skyddade områden i EEZ. Länsstyrelserna ansvarar för bevarandeplanerna och bör därför vara med och ta fram förslag till lämpliga föreskrifter och regleringar.
Rapporten riktar sig till myndigheter, intresse- och branschorganisationer och andra som har behov eller intresse av att bättre förstå förutsättningarna och möjligheterna för införande av fiskeregleringar i skyddade havsområden.

Arbetet har genomförts i samarbete med länsstyrelser i Västra Götaland, Halland, Östergötland, Stockholm, Västerbotten och Gotland. Ett stort antal organisationer är har deltagit i projektets referensgrupp.

Efter 1 juli kommer Havs- och vattenmyndigheten överta huvudansvaret för vidare arbete med vägledning gällande fiske i skyddade områden.

Reglering av fiske i befintliga skyddade havsområden
I Sverige finns per sista februari 2011, en nationalpark, 22 naturreservat och 274 Natura 2000-områden med syfte att skydda marina livsmiljöer och arter. Totalt är 6 procent av territorialvattnet och 4 procent av Sveriges ekonomiska zon skyddad enligt miljöbalken. Huvuddelen av skyddet utgörs av Natura 2000-områden.

Info: http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Naturvard/Havsmiljo/Aktuella-projekt/Fiske-i-skyddade-omraden–hur-ska-det-ga-till/