Nyheter

Svenska Aspect40 lanserar en ny Cruising/Racing-version. Vid beställning under våren 2011 levereras den nya Cruising/Racing-versionen redan till våren 2012. Båten är en 40-fots helsvensk familjeracer byggd i högprestandamaterial både in- och utvändigt.

Aspect40 tillverkas i Sverige av svenska ägare. Båten byggs i vaacuminjicerat glasfiberlaminat med kolfiberförstärkningar. Trots exklusiva materialval och den senaste tekniken inom segling tillverkas båten till rimliga kostnader. Den nya Cruising/Racing-versionen tas fram till ett attraktivt pris.

– Aspect40 har varit snabbaste kölbåt i fem av sju genomförda tävlingar i Östersjön under 2010, berättar Rolf Tannergård som står för idén bakom Aspect40. Båten blev även utsedd till Årets Nyhet 2010 på båtmässan Allt för sjön.

Aspect40 är lättseglad trots sin storlek och kan enkelt hanteras av två personer. Med unika lösningar blir båten lätt och barnsäker och den nya Cruising/Racingversionen finns tillgänglig för beställning till ett mycket attraktivt pris.

Tekniska specifikationer:
Längd: 11,95 m
Bredd: 3,20 m
Djupgående: 2,14 m
Vikt: 5,0 ton/4,4 ton
Info: www.aspect40.se

Pantaenius, en av europas största aktörer inom båtförsäkring har slutit ett treårigt sponsoravtal med Bohusracet, som är Europas största shorthand regatta. Nytt namn för regattan blir Pantaenius-Bohusracet.

– Det är roligt att kunna stötta svensk segelsport och samtidigt synas i vårt rätta element. Vi både deltog i regattan och var med som sponsor redan 2010 och tyckte att det var en fantastiskt trevlig regatta med fina arrangemang, säger Kirstin Grosskopf Marknadsansvarig på Pantaenius AB i Malmö.

– Under vintern har vi fört diskusioner med Pär Bäck och Göran Bäckström från SSVÄ om hur vi kan utveckla vårt samarbete och nu har sista biten fallit på plats.

Starten går i Uddevalla 1 juli och målgång 170 Nm senare i Smögen beräknas till 2-3 juli.

I skrivande stund är över 140 båtar anmälda och man har begränsat deltagarantalet till 200 båtar, så man får inte vänta för länge med att anmäla sig om man vill vara med i 2011 års upplaga av Pantaenius-Bohusracet.

Info: www.pantaenius.se

Saknar du en utsiktkikare men tycker att de som finns inte passar i ditt vardagsrum? Då ska du kika på den nya Harbourmaster-serien som Gunnar Olsson Foto nu lanserar. Det är en serie eleganta kikare i mässing med en klassisk design på ett rejält stativ i mahogny. Utsiktkikaren Harbourmaster finns i tre olika modeller.

– Utsiktskikaren kommer garanterat bli en vacker möbel i ett vardagsrum och en given samlingspunkt på kalaset, säger Henrik Olsson på Gunnar Olsson Foto AB. Harbourmasterkikaren ger verkligen jag-vill-ha-känsla.

Tre modeller – från 28 till 60 gånger förstoring
Harbourmaster 60 och Harbourmaster 80 har en stor frontlins på 60 millimeter respektive 80 millimeter. Den stora linsen gör att man, till skillnad mot vanliga kikare, kan använda större förstoring utan att bilden blir mörk.

Standardokularet som levereras med Harbourmasterkikarna ger 28 gångers förstoring för Harbourmaster 60 och 36 gånger för Harbourmaster 80.

Modellerna Harbourmaster 60 och 80 är utrustade med ett 45 graders vinklat okular vilket ger en bekvämare användning av kikarna, framför allt när man kikar i dem stående.

– Den tredje modellen i serien heter Harbourmaster Zoom 60 och som namnet antyder kan förstoringen ändras, från 20 upp till 60 gånger, berättar Henrik Olsson. Med den kikaren kan du komma nära det du vill se, oavsett om titta på en båt på fjärden eller en fågel som sitter i grantoppen.

För att enklare hitta det man söker är Harbourmaster 60 och 80 utrustad med en sökare. Sökaren har en frontlins på 30 mm och ger en förstoring på 6 gånger.

Tillbehör ökar förstoringen
Som tillbehör finns även ett Harbourmaster okular 15 millimeter. Det här okularet ger 40 gånger förstoring på Harbourmaster 60 mm och 60 gånger förstoring på Harbourmaster 80 mm.

Okularet är givetvis tillverkat i samma eleganta design som kikaren och kostar 695 kronor inklusive moms.
Pris från 5 995 kr.

Info: www.gofoto.se

Den 2-4 september arrangeras Allt på Sjön, en ny flytande båtmässa i Gustavsbergs Hamn på Värmdö, strax ost om Stockholm. Under tre dagar kommer över 190 nya båtar visas upp, allt från dagseglare och vattenskotrar till motor- och segelbåtar i 50-fotsklassen. Det kommer även att finnas en stor båttillbehörsutställning för allt som behövs till båtlivet.

Allt på Sjön är öppen för publik kl. 10-18 varje dag med fri entré och gratis parkering. Bakom arrangemanget står Sweboat – Båtbranschens Riksförbund med hjälp av Värmdö Kommun och Arcona Yachts som är Allt på Sjöns två huvudpartners.

– Båtlivet ökar hela tiden i Sverige och 2010 var runt 2,5 miljoner människor ute på sjön. Med det intresset i ryggen känns det både viktigt och roligt att arrangera en ny flytande båtmässa i Stockholmsområdet, säger Mats Eriksson, VD i Sweboat.

– Vi ser Allt på Sjön som en fantastisk möjlighet att sätta Gustavsberg på kartan. Miljön passar väldigt bra för en flytande båtmässa och vår målsättning är att hela området, med allt som det har att erbjuda, kommer att leva upp och skapa ett mervärde för besökarna, säger Lars Berlin, näringslivschef på Värmdö Kommun.

Gustavsbergs Hamn ligger ca 20 minuters bilkörning från Stockholm City. För den som inte har egen bil är det enkelt att åka kommunalt med buss från Slussen. Det planeras även båtturer från Nybrokajen.

Mer information finns på www.alltpasjon.nu

Shipshapehomes i Sverige AB lämnade 4 maj in en ansökan till Skellefteå kommun om att få uppföra nio radhuslägenheter byggda i trä i Skellefteälven. Företaget har under fem år arbetat med utveckling av ett unikt koncept, Shipshapehomes, för boende på vatten och nu är allt klart för sjösättning. – Detta blir världens nordligaste fastighetsbildning på vatten, konstaterar Mikael Nilsson, vd för Shipshapehomes.

I Amsterdam och i Köpenhamn är det inte ovanligt med boende på vatten.

– Men i Sverige ligger vi ordentligt på efterkälken inom detta område. Det är egentligen bara i Stockholm som man satsat lite mer på boende på vatten, konstaterar Mats Allanson, marknadschef vid Shipshapehomes.

Han och Mikael Nilsson driver företaget som nu på bred front lanserar sitt koncept runt om i landet.

– Och det känns jätteroligt att få börja på hemmaplan, säger Mikael Nilsson.

Att bo på båt med lägenhetskänsla
– Betongskrovet byggs i enlighet med Bronorm 2002, vilket innebär att konstruktionen ska tåla att ligga i vatten i 100 år utan att tas upp, berättar Mikael.

Tanken är att de Shipshapehomes som ska byggas i Skellefteå ansluts till kommunalt vatten och avlopp.

– Men de kan också utrustas med tankar för färskvatten och spillvatten i avsett utrymme i skrovet, säger Mats.

Skroven kommer att byggas av Shipshapehomes samarbetspartner Norrlands Byggmontage AB i Skellefteå

Ekologiskt byggande
Överbyggnaden är av trä och byggs i moduler av Glommershus AB i Glommersträsk. Det handlar om en lågenergibyggnad, vilket betyder att energiförlusten är nära noll.

– Ekologiskt byggande genomsyrar vårt koncept och våra leverantörer använder genomgående byggmaterial och byggmetoder som ger små avtryck i den framtida miljön, säger Mikael.

Uppvärmningen sker genom vattenburen golvvärme, kopplat till en värmepanna, som har möjlighet att hämta 60-80 procent av värmen i kringliggande vatten alternativt anslutas till befintligt fjärrvärmesystem.

Vid designen av lägenheterna har Shipshapehomes haft stor hjälp av Design Västerbotten, ”sommardesignkontoret” dessutom har forskare vid Luleå tekniska universitet dragit sitt strå till stacken i utvecklingsarbetet.

– Forskarna är mycket intresserade av att studera hur boende på vatten fungerar i lite kärvare vinterklimat. Inom detta område har vi redan samlat på oss mycket kunskap och erfarenheterna visar att isbelagda vatten inte kommer att utgöra något problem för Shipshapehomes, berättar Mats.

Älvsbacka strand är förstahandsvalet
I Skellefteå vill Shipshapehomes uppföra nio radhuslägenheter fördelade på tre skrov där varje lägenhet blir omkring 60 kvadratmeter.

Var området för boende på vatten ska ligga är en fråga som Skellefteå kommun först måste behandla. Men Shipshapehomes har ett tydligt förstahandsval av plats.

– Helst vill vi att det blir på norra sidan av älven vid Älvsbacka strand. Lägenheterna skulle då synas från E4an och ligga intill höghusen i trä och träbron som nu byggs. Det skulle förstärka Skellefteås position som trästad, berättar Mikael.

Boende på vatten faller under plan- och bygglagen och kräver bygglov i enlighet med kommunens detaljplan. Strandskyddet regleras av miljöbalken och för boende på vatten krävs dispens från strandskyddet om det inte redan finns en dispens på planområdet från tidigare verksamhet.

– Vi hoppas kunna få alla tillstånd för att påbörja bygget av radhusen på vatten så snart som möjligt, säger Mats Allanson.

Shipshapehomes är övertygade om att det under de närmaste åren kommer att uppstå en ökad efterfrågan på boende på vatten.

– Vi arbetar intensivt med flera spännande projekt i Mälardalen som vi räknar med ska leda till konkreta byggen av Shipshapehomes, avslutar Mikael Nilsson.

Info: www.shipshapehomes.se

Regeringen har 5 maj beslutat att föreslå fem marina områden i Sverige till EU:s nätverk av värdefulla naturområden, Natura 2000. Bland annat föreslås havsområdet Bratten i Västra Götalands län att ingå i nätverket.

– Havspolitiken och bevarandet av vår biologiska mångfald är prioriterade delar av regeringens arbete. Genom dagens beslut får vi ett kraftfullt skydd av viktiga arter och livsmiljöer i några av våra viktigaste marina
områden, säger miljöminister Andreas Carlgren.

Områden som Sverige föreslår till Natura 2000:

Västra Götalands län: Bratten

Gävleborgs län: Finngrundet -Västra banken, Finngrundet – Norra banken, Lövgrundsrabbar

Västerbottens län: Sydostbrotten

Beslutet innebär även vissa tillägg av arter och livsmiljöer i redan föreslagna områden.

Natura 2000 är namnet på det nätverk av värdefulla naturområden som sedan 1992 byggs upp inom EU. Stora och små geografiska områden avgränsas av alla medlemsstater i ett gemensamt syfte; att bidra till bevarande av biologisk mångfald inom EU.

Bestämmelserna kring Natura 2000 återfinns i två EU-direktiv; Fågeldirektivet (2009/147/EG) och Art- och habitatdirektivet (92/43/EEG). Det senare handlar om bevarande av hotade livsmiljöer (naturtyper) och vissa grupper av växt och djurarter. Direktiven är bland EU: s viktigaste bidrag till arbetet med att bevara biologisk mångfald. Det i miljöbalken reglerade skyddet för Natura 2000-områden träder i kraft genom att regeringen beslutar om att föreslå ett område till EU:s nätverk.

Våren är äntligen här och somliga har redan hunnit placera båten i sitt rätta element. För dem som ännu är i full färd med förberedelserna inför den nya säsongen kan det löna sig att ta en extra titt på batteriet – och slippa onödigt krångel.

För det första bör man kontrollera om batteriet överhuvudtaget klarar ännu en säsong. Om batteriet har stått urladdat kan sulfateringen ha gett bestående skador som förstörda blyplattor. Polerna kan vara oxiderade. I värsta fall kan batteriet ha frusit sönder, och plasthöljet ha spruckit och syran läckt ut.

Efter att ha granskat att batteriet inte har några synliga defekter, bör man testa att det är fulladdat innan man påbörjar monteringen. Ett effektivt sätt är att använda sig av en batteritestare, som visar om batteriet bör laddas eller inte, och om det eventuellt är dags att köpa ett nytt. Man kan också använda sig av en vanlig voltmeter som mäter vilospänningen. Senast när den har sjunkit till 12,4 V måste batteriet laddas.

– Batteriet kan vanligtvis laddas utan problem, men om det har stått urladdat en längre tid är det inte helt riskfritt, eftersom det kan ha fått bestående skador som inte omedelbart kan ses. Man kan försöka ladda batteriet med en bra laddare, men om det inte har någon effekt blir man förmodligen tvungen att investera i ett nytt batteri, säger Christer Svensson, Senior Product Manager hos Exide Nordic, som producerar Exide- och Tudorbatterier.

Ett batteri som har överlevt vintern mår dessutom bra av lite extra omsorg för att bevara prestandan. Man kan rengöra det och smörja in polerna för att skydda dem mot oxidation. Om batteriet är öppningsbart kontrollerar man vätskenivån och fyller på med destillerat vatten vid behov.

En normal livslängd för ett batteri är cirka fem år, men det varierar beroende på hur mycket det används – och hur det sköts.

– Det lönar sig alltid att lägga lite extra tid på att underhålla batteriet så att det inte blir slitet i förtid. Man vill ju helst kunna njuta av sin lediga tid och inte behöva bekymra sig över ett batteri som krånglar, säger Christer Svensson.

Skötsel och drift
• Utsätt inte batteriet för extrema temperaturer. Det fungerar bäst i rumstemperatur. Värme och kyla försämrar batteriets funktion.

• Håll poler och kabelskor rena från beläggningar. Borsta bort oxider och smörj gärna in polanslutningarna med fett.

• Håll batteriet, och framför allt locket, rent och torrt. Fukt och smuts kan leda till krypströmmar som ökar självurladdningen.

• Hos ett batteri där propparna kan öppnas bör elektrolytnivån (syranivån) kontrolleras med jämna mellanrum och vid behov bör det fyllas på med batterivatten. I vissa batterier finns en markering som anger den nivå man skall fylla till. Finns ingen sådan markering är det lämpligt att syranivån ligger 10 till 15 mm ovanför plattorna. Fyll aldrig högre än så, eftersom syran då riskerar att svämma över i samband med laddning.

• Vilospänningen, alltså spänningen mellan polerna när batteriet är obelastat, är ett mått på batteriets laddningstillstånd. Ett fulladdat batteri har ca 12,7 V och det bör laddas senast när vilospänningen sjunkit till 12,4 V för att det inte skall ta skada.

Info: www.exide.nu

Årets Uffa Fox Challenge blir en krävande 300 nautiska mil lång skärgårdskappsegling i sex etapper från Trosa via Åland till Helsingfors. Det blir tuff tävling kombinerat med ett vetenskapligt miljöuppdrag att ta prover på Östersjöns vatten. Tävlingen är för mindre seglande träbåtar. – Det är ett sätt att få uppmärksamhet för de mindre båtarna i vår seglande kulturav, säger Olle Appelberg, projektledare hos Stiftelsen Scandinavian Yacht Trust, SCYT, som är arrangör. Det är de mindre båtarna som löper störst risk att försvinna på grund av bristande underhåll och intresse.

Utmaningen är både ett äventyr och en ett miljöuppdrag. Deltagande båtar ska ta flera olika sorters vattenprover, mäta siktdjup och göra dagliga observationer av vattnets kvalitet. Det sker på uppdrag av professor Lena Kautsky vid Askölaboratortiet, Stockholms Marina Forskningscentrums fältstation utanför Trosa.

Den första utmanaren att anmäla sig var den finländska hajbåten Myrskylintu med Petri Wilska, Vesa Humalisto och Mika Talvitie från Esbo Segelsällskap. Intresset för kraftprovet har varit störst i Finland och så här långt är det bara finska båtar som hört av sig.

Kanske för obekvämt för svenskar
– Kanske är det för obekvämt för svenskarna som hellre bankappseglar. Utmaningen i Uffa Fox Challenge är mer än kappsegling. Det gäller också att navigera rätt utan GPS, laga mat och leva campingliv i en liten båt under tretton dygn, kommenterar Olle Appelberg.

Racet startar den 24 juli i Trosa med mål i Helsingfors den 5 augusti.

Uffa Fox Challenge är SCYTs årliga utmaning till alla som seglar klassiska båtar att göra bragder i den brittiske båtkonstruktören Uffa Fox anda. År 1930 seglade han sin nybyggda lilla svenskinspirerade skärgårdskryssare Vigilant från Cowes i södra England till Sandhamn på 17 dagar.

80 år senare, i juli 2010, gjorde de tre unga britterna Luke Yeats, Jack Gifford och Will Shepherd om bedriften i en än mindre båt, den 15 kvadratmeters skärgårdskryssaren Vixen, byggd hos Oscar Schelins varv i Kungsör 1937. Den här gången gällde det den lite kortare sträckan Cowes – Trosa, 1000 nautiska mil, och den klarade man galant på 12 dagar och fem timmar. En verklig bragd eftersom de tre hade en koj att dela på och seglade dygnet runt över öppet hav.

Proven och observationerna under premiärseglatsen 2010 visade till både allmänhetens och forskarnas förvåning att Nordsjön var full av sopor som flöt omkring, medan Vixen i Östersjön inte träffade på något kringflytande skräp alls. Båtarna seglar nära vattnet och kan observera saker som forskningsfartygen inte ser. Dessutom är det ovanligt att fartygen undersöker så långa sträckor som förra året då man tog prover varje dygn från Cowes i England till Trosa i Sverige

Tävlingen är öppen för seglande träbåtar med en segelyta på maximalt 25 kvm och dit räknas bl a mindre skärgårdskryssare, mälarbåtar, folkbåtar, neptunkryssare, drakar, femmor, tumlare och finska hajbåtar.

BILDTEXTER
Hajbåt
Hajbåten Myrskylintu (Stormfågeln) är första utmanaren i Uffa Fox Archipelago Challenge. Den tillhör är en av de populäraste träbåtsklasserna i Finland. Hajbåten är knappt tio meter lång, den ritades 1930 och det har byggts uppemot 300 båtar. Den finns också variant i Frankrike, där det byggts 500 båtar. Numera finns båten också i plast.
Hajbåten är en mycket vacker, sjövärdig och älskad båt, tänkt för kappsegling men som även ger möjlighet till övernattning för tre personer. Hajbåten ritades 1930 av den kände finländske konstruktören Gunnar L. Stenbäck. Foto: Jorma Rautapää.

Myrskylintu crew
Den finska trion Petri Wilska, Vesa Humalisto och Mika Talvitie från Esbo Segelsällskap utanför Helsingfors är först med att anta utmaningen Uffa Fox Challenge 2011. Det blir en krävande 300 nautiska mil lång skärgårdskappsegling i sex etapper från Trosa via Åland till Helsingfors. Tävlingen är öppen för mindre seglande träbåtar. Det blir tuff tävling kombinerat med ett vetenskapligt mijöuppdrag att ta prover på Östersjöns vatten. Bilden är från den kylslagna sjösättningen i Helsingfors den 4 maj.

Vixen
Uffa Fox Challenge är en årlig utmaning till alla som seglar träbåtar att göra bragder i den brittiske båtkonstruktören Uffa Fox anda. År 1930 seglade han sin lilla skärgårdskryssare Vigilant från Cowes i södra England till Sandhamn på 17 dagar. Åttio år senare, i juli 2010 gjorde de tre unga britterna Luke Yeats, Jack Gifford och Will Shepherd om bedriften i en än mindre båt, Vixen, byggd 1937. Det klarade man galant på 12 dagar och fem timmar. En verklig bragd eftersom de tre hade en koj att dela på och seglade dygnet runt över öppet hav. På bilden lämnar de England. Foto: Olle Appelberg

Info: www.sailtrust.org

Resarö Marina har beslutat att Ekomarines miljöanpassade båtbottenfärg, Neptune Formula är det enda alternativet om man som båtägare ska rengöra och förvara båten över vintern. Beslutet berör cirka 350 båtar och grundar sig på att skydda Resarö Marinas markytor, hamnbassäng och även övriga skärgårdsvatten från giftiga tungmetaller och kemikalier.

Från och med 2011 måste alla båtar som tas upp, rengörs och vinterförvaras hos Resarö Marina målas med den miljöanpassade båtbottenfärgen Neptune Formula. Övriga båtbottenfärger innehåller stora mängder tungmetaller och kemikalier, som är mycket skadliga för miljön i Östersjön. När skroven spolas och tvättas inför vinterförvaringen hamnar även dessa miljöfarliga ämnen i marken.

“Den enda färg på marknaden som är helt miljöanpassad är Neptune Formula. Den skyddar mot påväxt helt utan skadliga tungmetaller eller kemikalier. Färgen är dessutom skonsam för både mark och för vatten, vilket de andra alternativen inte kunde leva upp till”, säger Sven Johansson och Lasse Hesselberg ägare till Resarö Marina.

“Resarö Marinas beslut är ett steg i rätt riktning och en kvalitetsstämpel på att vår miljöanpassade färg är det enda alternativet för att hålla skärgården samt Östersjön ren från tungmetaller och kemikalier. Båtbottenfärger som innehåller koppar och zink är ett stort miljöproblem i Östersjön och det är positivt att olika myndigheter och ansvarstagande marinor nu uppmärksammar det.”, säger Jan Buckhöj, VD Ekomarine.

Genom ett så kallat förläggande har Södra Roslagens Miljö- och Hälsoskyddskontor ålagt samtliga marinor i Waxholm, Danderyd och Täby hur marinorna ska hand om det giftiga tvättavfallet, vilket också inkluderar destruktion av de farliga ämnena. Åtgärden måste godkännas av Södra Roslagens Miljö- och Hälsoskyddskontor och vara införd senast i och med upptagningen hösten 2011.

Oavsett om det handlar om lax, sik, strömming eller torsk konkurrerar säl och fiskare om fångsten. Att sälsäkra fångstredskap är lösningen på problemet är de flesta överens om – men det krävs mer kunskap om både fiskars och sälars beteende för att lyckas. Det konstaterar forskare vid Göteborgs universitet.

Kraftigt ökande sälbestånd är tillsammans med hotade fiskbestånd och logistikproblem huvudorsakerna till att det kustnära och småskaliga fisket i Sverige har minskat under de senaste årtiondena. När sälarna blir fler blir också skadorna de orsakar på fångst och redskap mer kännbara. Att sälsäkra fångstredskapen har därför stor ekonomisk betydelse.

– Idag finns det alternativa sälsäkra redskap på marknaden som utvecklats i samarbete mellan forskare och fiskare. Men för att vidareutveckla redskapen måste vi lära oss mer om hur sälarna beter sig i förhållande till dem. Genom att filma sälsäkra fällor har vi sett att vissa sälar specialiserat sig på att attackera sådana redskap, säger Sara Königsson på institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet som studerat säl och fiske vid Fiskeriverkets kustlaboratorium.

Sälvärldens huliganer jagar vid sälsäkra redskap
Så är det med push-up-fällan som tagits fram för det småskaliga lax- och sikfisket i Östersjön. Fällan har ett sälsäkert fiskhus där fångsten samlas i skydd för sälen. Trots det har sälskadorna i laxfisket inte upphört helt. Vissa sälar har helt enkelt överlistat redskapet. Genom att filma de sälar som jagar fisk intill fiskhuset kunde forskarna identifiera tio sälar som specialiserat sig på att jaga i fällan och som återkom vid flera tillfällen under en längre tidsperiod.

– När vi nu vet att det bara är vissa sälar som står för skadegörelsen finns en möjlighet att begränsa skadorna i ett område genom att ta bort just de individerna.

Torskburar en bra lösning
Småskaligt fiske med burar är ett annat exempel på skonsamt fiske som går att säkra från sälens angrepp. Ett av projektets delmål har varit att studera om burfiske kan vara ett alternativ till garnfiske, om det är möjligt att fånga kommersiella fångster av torsk med bur. De torskburar som tagits fram är betade redskap precis som krokfisket.

– Burarna ger lika stora fångster som garn ger i ett säldrabbat område, maskstorleken gör dem selektiva och de har en liten miljöpåverkan. I och med att fångsten tas upp levande är den av god kvalitet och ger bra betalt. Men fångsterna i betade redskap påverkas av många faktorer. Ström, temperatur, bottentopografi med mera har troligen en viktig funktion, liksom tillgången på föda och fiskens lekmognad. Men ännu vet vi inte riktigt säkert vilka faktorer som påverkar fångsterna mest, säger Sara Königson.

Forskningen har bedrivits från Hudiksvall i norr till Simrishamn i söder.

Avhandlingen Seals and fisheries: a study of the conflict and some possible solutions försvarades framgångsrikt vid en disputation den 29 april. Handledare: Sven-Gunnar Lunneryd

Länk till avhandlingen: hdl.handle.net/2077/25022

Försäkringsförmedlaren Insplanet har för Göteborgspostens räkning undersökt vad det skulle kosta att försäkra tre olika typer av båtar. Resultatet publicerades i GP den 2 maj 2011. För två av de tre båtarna kommer Svedea ut som vinnare i prisjämförelsen. I ett fall är Svedea det tredje billgaste alternativet.

Insplanet har på uppdrag av GP jämfört vad det kostar att försäkra tre olika typer av båtar hemmahörande i Göteborgsområdet. Jämförelsen avser åtta bolag som erbjuder båtförsäkring och båtar med försäkringsvärden på 100 000 kr, 300 000 kr respektive 800 000 kr. För de två förstnämnda erbjuder Svedea den lägsta premien.

– Undersökningen visar att det lönar sig att kolla runt bland försäkringsbolagen och att högkvalitativa försäkringar inte behöver kosta mer. Svedeas försäkringar tillhör de mest omfattande på marknaden och vi erbjuder en service som de stora bolagen har svårt att leva upp till, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea Båtförsäkring.

Undersökningen värderar inte de olika bolagens skadeservice men Insplanets Erik Lif råder i GP-artikeln engagerade båtägare att vända sig till de specialiserade båtbolagen: ”…båtförsäkringsbolagen har bara ett sakområde, det bör få genomslag när det gäller skadereglering, servicenivå, kontakter med varv med mera. Min uppfattning är att båtägare som verkligen är engagerade i sitt båtägande har mer nytta av specialbolagen.”

– Det är naturligtvis också vår uppfattning, kommenterar Jonas Roberts. Hela vår existens bygger på att vi kan mer om båtar och båtägande. Det känns riktigt bra att också kunna erbjuda premier som tål att jämföras!

Info: www.svedea.se

Vattenfall, Stockholms idrottsförvaltning samt fiskeklubbarna Strömstararna och Stockholms Tk håller årets lax- och havsöringsutsättning vid Stockholms ström med start tisdagen 3 maj klockan 13.00.

I årets vårutsättning släpper de ut 8 000 laxsmolt i Strömmen vid Strömbron/Operan.

Första veckan i juni görs ytterligare utsättning av 27 500 ettårig öring från odlingen vid Gålö. Totalt kommer 148 500 öringar och laxar att utplanteras i Strömmen, i bäckar och i skärgården 2011. Öringen härstammar från Åvaån och laxen från Dalälven.

I april/maj blir den tvååriga lax- och havsöringsungen smolt och gör sig beredd för livet i havet. Det är då som Stockholms stad och Vattenfall gör sina återkommande utsättningar. Smolten präglas på det vattendrag den utplanteras i eller vuxit upp i. På så sätt kan öring introduceras i nya lämpliga bäckar som kan fungera som naturliga barnkammare åt havsöringen i framtiden. Även vid Strömmen präglas den utplanterade öringen och laxen. Vuxna fiskar återvänder efter ett par år, öringen från skärgården och laxen ända från södra Östersjön. Det är då de skapar det unika fisket i Strömmen.

De fiskar som utplanteras får man enligt lag inte fiska upp ännu, de måste först växa till sig innan de blir lovliga. Minimimåttet för öring är 50 cm, den väger då ca 1,5 kg. För lax är minimimåttet 60 cm. Det mesta och senaste om fisket i Strömmen och i skärgården finns på hemsidorna www.fiske.nu/fks och www.stockholm.se/idrott/fiske.

I helt nyrenoverade och fräscha lokaler på Prästkragens väg 2 i Saltsjö-Boo, öppnar inom kort Point65 Kayak Center Saltsjö-Boo och blir den 7:e butiken i Sveriges ledande kedja av upplevelse-centrum. Där kan kunderna köpa kajaker och tillbehör från världens ledande varumärken inom paddelsport. Övriga orter med ett Point 65 Kayak Center är Stockholm/Solna, Malmö, Norrköping, Göteborg, Gävle samt Rungstedt Havn i Danmark.

På Prästkragens väg ligger även andra kända butiker som Benns Mast & Båttillbehör och Sea Sea. Båda hör till Sveriges absolut ledande handlare inom båttilbehör. Point 65 vänder sig till samma köpstarka målgrupp från Värmdö och Nacka -området.

Point 65 Kayak Rental Saltsjö-Duvnäs
Samtidigt startar Point 65 ett Point 65 Kayak Rental i närliggande Saltsjö Duvnäs i samarbete med Saltsjö-Dufnäs Marina. Där kan man hyra kajak, delta i kurser och organiserade turer liksom provpaddla kajaker.

– Vi har under flera år sökt ett läge på södra sidan av stan och Prästkragens väg har varit vår drömadress. När vi nu fick detta tillfälle tvekade vi inte att slå till. Speciellt med tanke på den fantastiska renovering som genomförts för fastigheten och den grymma exponering mittemot bilprovningen. Att samtidigt kunna starta ett Point 65 Kayak Rental aldelles i närheten i samarbete med Saltsjö-Dufnäs Marina var pricken över i:et, säger Per Lundholm, Franchise Manager och Etableringsansvarig på Point65.

– Vi är väldigt glada att komplettera vår verksamhet med ett Point 65 Kayak Rental. Det är helt rätt att kunna erbjuda våra kunder en fantastisk aktivitet liksom Duvnäsborna i övrigt. Point 65 har ett väl fungerande och genomtänkt koncept som gör det extremt enkelt för oss att starta upp och driva en för oss ny verksamhet. Roligast skall bli att gå på Point 65’s utbildning med Nigel Foster, säger Niklas Odenteg, VD på Saltsjö-Dufnäs Marina.

Info: www.point65.se

Nästan 200 båtar är klara för den helt nya båtmässan Allt på sjön, som öppnar i Gustavsberg 2-4 september. Bland de redan anmälda nyheterna finns en stor andel segelbåtar, men också många motorbåtar. Mässan hålls i hamnen hos Arcona Yachts i Gustavsberg samtidigt som Stockholms Flytande Båtmässa arrangeras i Wasahamnen på Djurgården. På alla båtintresserade kan det här bli en riktig höjdarhelg.

Bland de stora aktörerna på motorbåtssidan finns Flipper Marin med Aquador, Flipper och Buster, Yamaha med Finnmaster och Yamarin, INA Marin med Princess, Minor och Windy, Bavaria, KGK med Benetau och Anytec med flera.

På segelbåtssidan kommer bland andra Arcona, Bavaria, Beneteau, Dufour, Elan, Jeanneau och Najad att medverka.

– Vi vill ha en mässa med samma struktur som Öppna Varv. Gratis inträde och gratis parkering och med Sweboat som arrangör, säger Marcus Lindquist på Bavarias generalagent, Bavia Yacht AB.

Bland segelbåtarna finns ett par riktiga bjässar med. Baltic Yachts gör ett sällsynt deltagande på en svensk båtmässa med en custombyggd 50-fotare och en annan 50-fots segelbåt får svensk premiär i Gustavsberg.

– Vi visar för första gången upp Sense 50 för publik, säger Örjan Berg på Oxelösunds Båt & Motor.

– För oss blir det bra med en mässa i Gustavsberg. Wasahamnen kan inte utvecklas mer eftersom både hamnen och platserna på land är begränsade. Gustavsberg har möjligheten att utvecklas så att vi får samma folkfest som Öppna Varv är på Orust – det är det som vi hoppas på.

Info: http://www.alltpasjon.nu/

Årets rapport Miljö- och hälsofarliga kemikalier från Kemikalieinspektionen och SCB visar att andelen hälsofarliga konsumentprodukter minskar. Av de kemiska konsumentprodukter som importerades och tillverkades i början av 90-talet var drygt hälften hälsofarliga. Under slutet av 90-talet sjönk denna andel och är idag 39 procent. Konsumentkemikalier är till exempel färg, rengöringsmedel, bensin och lim.

På den svenska marknaden finns idag cirka 2 500 olika färgprodukter riktade till konsumenter. Under 2009 köpte svenska konsumenter i genomsnitt 9,5 kilo färg per person, varav 17 procent utgjordes av lösningsmedelsbaserad färg. Den andelen har stadigt minskat de senaste åren. Som en jämförelse var motsvarande andel 29 procent år 2002.

Att få bort användningen av bly och kadmium är ett av delmålen som anges i det av Riksdagen fastlagda miljökvalitetsmålet Giftfri miljö. Trots det har användningen av varor som innehåller bly eller kadmium inte visat någon tydlig nedgång de senaste tio åren. När det gäller varor med bly har användningen sedan 2006 legat relativt stadigt på cirka 20 000 ton per år. När det gäller kadmium minskade användningen något mellan år 2008 och 2009, efter att ha ökat under 2000-talet.

De vanligaste kemiska ämnena i kemiska produkter, näst efter vatten, är metylisotiazoloner. De är allergiframkallande, används som konserveringsmedel och finns i mer än 5 000 olika kemiska produkter. Inom industrin är de mest förekommande i massa- och pappersbranschen och i övrig kemisk industri. Men ämnena används också i livsmedels- och textilindustrin. Trots att de finns i så många olika produkter är den totala mängden som används bara 108 ton per år eller cirka 12 gram per person.

Ben Aisley (bilden) vann Finnjolleseglingarna i franska Hyeres medan bäste svensk blev Daniel Birgmark, som kom på en hedrande fjärde plats. För Birgmark blev det därmed en bättre placering än vad han hade innan finalseglingarna, då han låg femma.

Här är den slutliga pressreleasen på engelska:

After a delayed start while the wind settled in more or less one direction and the fleet made a clean start. Almost immediately Zach Railey (USA) and Pieter-Jan Postma (NED) tacked out to the right with Ben Ainslie (GBR) favouring the left. When Ainslie tacked back about a third of the way up the course, he was already clear ahead. At the first mark Ainslie held a small lead from Thomas Le Breton (FRA), Giles Scott (GBR) and Daniel Birgmark (SWE). Railey was in fifth and Postma further back.
Ainslie slightly increased his lead on the first downwind, being followed round the left hand gate by Le Breton while Birgmark chose the right hand gate (looking downwind). When Birgmark crossed back he had moved up to second, though Ainslie had already got away.
At the second top mark Ainslie had extended again and led round from Birgmark and Le Breton. Railey was still fifth though Postma had closed the gap. Railey needed one boat between them, and though he stayed ahead of Ed Wright (GBR), Postma passed Ivan Kljakovic Gaspic (CRO) for a very tight finish.

Nothing much else changed on the final downwind with Ainslie winning his seventh race of the week ahead of Birgmark, Le Breton, Scott and Railey. Wright finally finished sixth, just ahead of Postma, which gave the silver to Railey and relegated Postma to bronze, after sitting in second place for much of the week. Going into the medal race, Kljakovic Gaspic potentially posed the biggest threat to Railey and Postma, but uncharacteristically he never really got going in this race.
Ainslie was upbeat about his performance this week. “The last two regattas have been really good for me – I seem to be happy with the kit development we’ve done over the winter and speed seems to be reasonably good in some conditions and very good in others, so hopefully I’ve got a package I’m happy with so I’ve just got to go out there and race well. The important thing is to try and keep the consistency, and try and keep things rolling along for the next event.”
He continued, “I’m really looking forward to the next regatta which will be Skandia Sail for Gold, which, being at the Olympic venue, is obviously a bit more relevant in terms of the Games next year. Hopefully I can keep the form going and keep the results coming along for that regatta as well, so that’s really the focus now.”
Despite winning two races this week, Dan Slater (NZL), who finished ninth in the medal race, said, “I havent really sailed that well this week but as you can see from the results it wasn’t really straight forward on the course. With no disrespect there were a few new faces up the front at the odd top mark rounding during the week. I think you have to careful not to read to much into what happens at these regattas as often this week things happened that were beyond sailors control and in the the lap of the gods. However all that said Ben was in a class of his own this week sailing very well and fast.”
Railey commented on the medal race. “The race had huge pressure differences so it was changing all the time and the results were never certain till the end. The plan was to stay close to PJ and Ivan and try to secure a medal. I was able to get the one boat I needed between PJ and myself so that was a plus to move up a place.”

How does Railey feel about his progress so far? Does he see a way past Ainslie, who was the only person to stand between him and a gold medal at the 2008 Olympics? “We have a plan set out for 2012 that we are very confident in and are sticking to 100%. We know the challenge we have against all these guys, including Ben, and we are looking forward to how the next 15 months unfold.”
So after an 11 race series, Ainslie wins by a staggering 40 points. The rest of Skandia Team GBR, not to mention the rest of the Finn world, must be wondering what they have to do to beat the 34 year old reigning Olympic Champion. He has proven time and time again that he can make great comebacks and many thought that this would be his toughest challenge yet. There is still a long way to go but so far Ben Ainslie is making it look easy.
The next Sailing World Cup event is the Delta-Lloyd Regatta in Medemblik, starting May 24.

Results after medal race (medal race positions in brackets)
1 GBR 3 Ben AINSLIE 17 (1)
2 USA 4 Zach RAILEY 57 (5)
3 NED 842 Pieter-Jan POSTMA 58 (7)
4 SWE 11 Daniel BIRGMARK 68 (2)
5 CRO 524 Ivan KLJAKOVIC GASPIC 69 (8)
6 FRA 29 Thomas LE BRETON 71 (3)
7 GBR 41 Giles SCOTT 98 (4)
8 GBR 11 Edward WRIGHT 106 (6)
9 NZL 1 Dan SLATER 118 (9)
10 ITA 123 Filippo BALDASSARI 125 (10)

Event website and full results: http://sof.ffvoile.net

Svenska NOA kommer med tre stycken nya NOA fästen för grövre rör. De nya fästena kan monteras på 30, 32 respektive 38 mm rör. Pris 136 kr. Finns hos välsorterade båttillbehörsbutiker. Info: www.noa.se

För våren 2011 gick den engelska hypebutiken Oi Polloi och Henri Lloyd ihop för att återproducera Henri Lloyds klassiska seglarjacka Consort Original RWR (Round The the World Race). Därmed är det dags för en klassiker bland sjökläder för en jacka som även kallades Marstrandsmin när det begav sig förra gången.

Jackan var grundstenen till dagens moderna seglarjackor. Bland annat hade seglarikonerna Sir Francis Chichester och Robin Knox-Johnston jackan på sig under sina banbrytande seglatser runt jorden. Jackornas speciella känsla och design gjorde att de var populära plagg som också kunde användas på land.

Nästan 20 år efter att jackan kom ut första gången, tog skotergängen i Milano – “The Paninaro” – till sig jackorna som del av sin uniform, vilket blev deras version av en preppy look som setts på amerikanska collegestudenter.

Henri Lloyd Consort Original RWR Jacket kommer i 100 exemplar till Sverige för sommaren 2011 och kommer att säljas i ett fåtal butiker.

Info: www.sportmanship.se

Mekonomen lanserar nu sin marina satsning med ambitionen att bli lika bra på BåtLivet som på BilLivet. Som en del i satsningen startar nu Mekonomen Sailing Team, ett samarbete med skepparen Björn Hansen och Sveriges högst rankade matchracingteam, Hansen Sailing Team. Den marina satsningen har redan börjat och Mekonomen har ett noga utvalt sortiment i fler än 80 butiker i Sverige. Mekonomens marina sortiment omfattar mer än 50 000 reservdelar och tillbehör till olika båtmodeller.

Mekonomen har som ett led i sin satsning att bli marknadsledare på den marina eftermarknaden beslutat att samarbeta med Hansen Sailing Team. Samarbetet avser att tillsammans med ett av Sveriges mest meriterade seglingsteam utveckla Mekonomens marina affär och förenkla Båtlivet för Sveriges alla båtägare.

Mekonomen blir huvudsamarbetspartner till Björn Hansen samtidigt som Björn och hans team kommer att vara delaktiga i utvecklingen och framtagandet av Mekonomens marina sortiment och kommunikation.

– Samarbetet med Björn och hans team känns som en perfekt match. De har en stor erfarenhet och trovärdighet i den marina världen. Vi har i samarbetet en spännande mix av såväl den kommunikativa delen med exponering och reklam som ett mycket värdefullt kunskaps- och kompetensutbyte där Björn och hans team jobbar nära oss på Mekonomen. Vår förhoppning är att samarbetet kommer vara brobyggande såväl internt som mot våra kunder, säger Staffan Lindewald, affärsområdesansvarig för Mekonomen Fleet och Mekonomens marina satsning.

– Genom samarbetet med Mekonomen skapar vi en förutsättning för att kunna ta vår segling till nästa nivå. Vi har, precis som Mekonomen, som målsättning att vara ledande inom två år. För oss innebär det att vi satsar på att under 2011 placera oss topp fem i VM för att säsongen 2012 vinna guldmedaljen, säger teamets skeppare Björn Hansen.

Info: www.mekonomen.se

I september på båtmässan i Cannes är det premiär för en helt ny flybridgebåt från italienska Sessa Marine. Det är en 45 fots båt på 14,27×4,38 m utrustad med VOlvo Penta IPS som lanseras av det framgångsrika varvet. Sessa själva beskriver båten som en riktig milstolpen i varvets intensiva utvecklingsarbete.

Den nya flybridgebåten byggs för att ha riktigt bra prestanda – som i en öppen båt – samtidigt som den sägs få den mer ombonade och skyddade karaktären i en flybridgebåt.

Sessa kallar sin nya båt för starten av ett nytt koncept med namnet SESSA ADVANCED OPEN YACHT. Detta för att markera att båten följer samma utvecklingslinje som bilbranschen, modebranschen och flygindustrin använder med plattformar som de bygger ett antal modellvarianter på.

Båten är designad av Cristian Grande och den har onekligen en smart kombination av design och komfort, sportighet och praktiska lösningar. Varvet säger att de tycker att båten har en perfekt balans mellan inner- och ytterutrymmen, fräcka linjer och mer lugn design. Den har bland annat badrum med separat dusch, ett stort och rymligt pentry, en väldigt ljus salong och en flybridge på 16,5 kvadratmeter med plats för 8-10 personer.

Tekniska specifikationer
Ländg ö a: 14.27 m
Bredd: 4,38 m
Motorer max: 870 hk / 640 kW
Personer: 12
Vattentank: 560 liter
Bränsletank: 2 x 636 liter
Hålltank: 165 liter

Info: www.sessamarine.com

Kommentarer

Olof Malmlöf 18:48:44 2011-05-02

Ser faktiskt riktigt läcker och välplanerat ut! Säljer nån Sessa i Sverige?