Nyheter

En av världens mest avancerade och framgångsrika kappseglingsbåtar, TP52, premiärseglar i Lidingö Runt lördag 14 maj. Den sjufaldige Gotland Runt-vinnaren Thomas Blixt blir först i Sverige med den helt kolfiberbyggda båten TP52. Han utmanar nu svenska eliten efter fem år i Ericssons Volvo Ocean Race-team.

– Båten är vass och har vinnarpotential, hon vann sin klass i senaste Fastnet Race 2009. Lidingö Runt är ingen havskappsegling, men det blir kul att se vad den går för här i Stockholm, säger Thomas Blixt.

Namnet TP52 är magiskt för havskappseglare. Båten konstruerades för den amerikanska tävlingen Transpac mellan Kalifornien och Hawaii. Den blev så framgångsrik att en hel serie startades med en enhetsklass för TP52 i Medelhavet, Audi Med Cup. Där vann svensken Torbjörn Törnqvist, som nu ska delta i America’s Cup, hela TP52-serien 2007. I år ska en annan svensk, Skype-grundaren Niklas Zennström utmana världseliten i samma serie.

I Sverige blir skepparen Thomas Blixt först med en TP52. Efter fem år som skeppare på VO70:an Ericsson 1, som han och teamet seglat med kunder runt hela världen parallellt med Volvo Ocean Race, startar han nu ett eget kappseglingsprojekt i Sverige som bygger vidare på Ericssons framgångar i Volvo Ocean Race. Projektet utgår från att utnyttja kappsegling och TP52:ans potential för att profilera företags varumärke och stärka deras kundrelationer.

– Kappsegling är en oerhört bra plattform för profilering och teambuilding, och att stärka både kundrelationer och varumärke. TP52:an är en upplevelse att få segla på även för dem som aldrig seglat. Den är mycket lik VO70-båten så känslan av att kappsegla på högsta nivå är oerhört stark, förklarar Thomas Blixt.

Sverigepremiären för Blixt Pro Sailing-teamets TP52 sker på lördag i Lidingö Runt, säsongens första tävling för havskappseglare på östkusten. Med sin besättning på 15 seglare, där bland andra segelmakaren Stefan Winberg ingår som taktiker, satsar Blixt på en plats i toppen.

Allt fler använder de svenska gästhamnarna. Förra året ökade beläggningen i gästhamnarna till över 531 000 gästnätter, vilket motsvarar nästan 1,5 miljon människor som bodde över i gästhamn. Det mest välbesökta området är som vanligt Västra Götaland med närmare en kvarts miljon gästande båtar under 2010, enligt ny statistik från Gästhamnsguiden.

Alla regioner ökade beläggning även om det var väldigt små förändringar på en del platser. Den mest positiva utvecklingen i antalet båtnätter stod Stockholm och Västra Götaland för.

Totalt besöktes gästhamnarna av 1487 000 personer, vilket gör att antalet snart har vuxit till samma nivå som under toppåret 2003. Då övernattade drygt 1 496 000 i gästhamnarna.

Den sämsta utvecklingen har gästhamnarna i Uppsala, Örebro, Västmanland, Norrbotten och Västerbotten.

Räkningen avser antal båtnätter som tillbringats i gästhamn sommaren 2010 i Sverige. Genomsnittet ombord är 2,8 personer.

Idag finns ca 450 klassificerade och kvalitétssäkrade gästhamnar runt den svenska kusten, i de stora insjöarna och de vackra kanalerna.

Den vanligaste övernattningsplatsen för båtturister är de många och vackra naturhamnarna. Tillgången till dessa är också av betydelse för Sveriges populäritet bland båtturister.

Det finns ingen räkning på antalet tillbringade nätter i naturhamn kontra gästhamn. Andelen nätter skiljer sig mycket i olika delar av landet. Gästhamnen är en viktig del som konsumtions-, service– och bunkringsplats för båtturister även när naturhamnar används som övernattning.

Källa: Tillväxtverket/Riksföreningen Gästhamnar Sverige.

Den här 50 m långa yachten har utsetts till “Best Motor Yacht of the Year”, en utmärkelse som delades ut vid World Superyacht Awards 2011. Den extrema Vitruvius yachten med namnet “Exuma”, har en design som kan diskuteras av den världskände designern Philippe Briand. Båten sjösattes i juli 2010 och har prisats för sina innovativa linjer.

Det är båttidningen Boat International som står bakom utnämningen, som även fördelades över flera andra klasser som vi tänker återkomma till.

Exuma är resultatet av ett mycket nära samarbete mellan Vitruvius Yachts, ett Englandsbaserat varv som har specialiserat sig på yachter mellan 30 och 100 m, och Philippe Briand samt varvet Picchiotti/Perini Navi.

För tillfället är ytterligare två stycken Vitruvius Yachts under produktion. En 55 m Ice Class, som ska sjösättas i juli i år, och en 73 m Explorer, som ska vara redo för leverans under 2013.

Exuma befinner sig för tillfället halvvägs på en världsomsegling med circumnavigation.

Info: www.vitruviusyachts.com

Att erbjuda högeffektiva tillsatser är en självklarhet för den tyska specialisten på motorolja och tillsatser, Liqui Moly. Därför gav företaget det oberoende testinstitutet APL i uppdrag att utföra en rad tester på olika produkter. APL har nu bekräftat att tillsatser från Liqui Moly faktiskt minskar friktion och bränsleförbrukning. Testerna genomfördes på produkterna Cera Tec, Injection Cleaner och Super Diesel Additiv – med häpnadsväckande resultat.

APL är ett renommerat testinstitut i Tyskland som sysselsätter mer än 700 anställda och ansvarar för 145 motortestenheter. Vanligtvis testar APL motorer och motordelar för biltillverkare, därför var det många som blev förvånade när Liqui Moly tog kontakt med institutet. Liqui Moly var nämligen det första och hittills enda företaget på eftermarknaden som frivilligt bad APL om produkttester.

Cera Tec är en högteknologisk oljetillsats som innehåller mikroskopiska keramikpartiklar. Partiklarna skyddar motorn och reducerar friktionen. APL testade produktens slitageskydd. Under ökande belastning fick ett kugghjul driva ett annat tills en viss grad av slitage uppnåddes. En standardolja klarade sig upp till belastningsnivå fyra. Samma olja med Cera Tec klarade belastningsnivå nio. Detta resultat visar tydligt vilket utmärkt slitageskydd Cera Tec erbjuder. Motorn håller längre, risken för motorstopp minskar och tack vare minskad friktion reduceras även bränsleförbrukningen.

Injection Cleaner är en bensintillsats för rengöring av insprutningssystem och ventiler. För detta test lät man två motorer vara igång under 60 timmar. Den ena drevs med vanlig bensin och den andra med samma bensin med tillsats av Injection Cleaner. Under dessa 60 timmar bildades 0,3 gram avlagringar på varje ventil på den första motorn. Dessa avlagringar hade fortsatt att växa och hade till slut strypt motorn. Motorn med Injection Cleaner hade endast 0,03 gram avlagringar. I början av testerna var APL-ingenjörerna skeptiska och inte riktigt övertygade om produktens rengörande effekt. Nu använder de själva Injection Cleaner för att rengöra sina testmotorer.

Super Diesel Additiv är en bränsletillsats för rengöring av insprutningssystem och ventiler som liknar Injection Cleaner men som tagits fram speciellt för dieselmotorer. Under detta test lät APL en motor vara igång under 32 timmar med ett dieselbränsle innehållande en hög andel zink, eftersom zink påskyndar bildandet av avlagringar. Därefter lät man motorn vara igång i ytterligare 32 timmar med diesel plus Super Diesel Additiv. Även i detta fall var APL-ingenjörerna till en början skeptiska vad gäller produktens effektivitet, men ändrade sig ganska snabbt. ”Med denna produkt fungerar allt – och då menar vi allt – mycket bättre”, var kommentaren. Nu använder de själva produkten för rengöring av sina testmotorer.

– Testresultaten bekräftar det vi redan visste från andra oberoende tester och från bilförare, säger Ernst Prost, VD och ägare till Liqui Moly.

– Våra tillsatser hjälper faktiskt att minska friktion och slitage samtidigt som de bidrar till minskad bränsleförbrukning och ökar motorns livslängd.

Lördagen 21 maj inviger EU-parlamentarikern Isabella Lövin en ny utställning på Havets Hus i Lysekil. Utställningen berättar om det myller av liv som finns i våra hav men som också i vissa fall är på väg att försvinna. Samtidigt publicerar ArtDatabanken en ny volym om hajar, rockor och manteldjur i bokverket Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna.

På Havets Hus visas livet i Västerhavet. Runt 100 arter finns att se och även några att känna på i klappakvarier. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna.

Alldeles i början av akvariet har ArtDatabanken nu skapat en spännande utställning havet – vår skattkammare, riktad till både stora och små. Här får man lära sig mer om det okända djurlivet under ytan, samt det arbete som pågår inom Svenska artprojektet med att kartlägga och tillgängliggöra den marina mångfalden. Under invigningsdagen medverkar flera artexperter. De kan svara på frågor om hajar och andra hotade fiskar samt övriga marina djur.

EU-parlamentarikern Isabella Lövin ska tala om hajarnas utsatthet och EU:s hajfeningsdirektiv. Hon är för många känd genom boken Tyst hav – jakten på den sista matfisken. För den fick Isabella Stora Journalistpriset 2007 i kategorin Årets berättare. Motiveringen löd: ”För hennes chockerande berättelse om vad människan gör med havet, och till vilket pris.”

Program 21 maj 2011
10.00 Utställningen ”Havet – vår skattkammare”
Johan Bodegård Chef för ArtDatabanken presenterar utställningen
Malin Strand presenterar den nya Nationalnyckelvolymen Ryggsträngsdjur: Lansettfiskar–broskfiskar Chordata: Branchiostomatidae–Chondrichtyes
10.30 Invigningstal och invigning
Isabella Lövin talar om hajarnas utsatthet och EU:s hajfeningsdirektiv.
13.00 Föredrag, aktiviteter och gästguidningar kopplade till utställningen.
Medverkande är illustratören Helena Samuelsson, hajexperten Charlott Stenberg samt ArtDatabankens biologer Malin Strand, Anna Karlsson och Mikael Svensson.

Mer detaljerat program annonseras på hemsidan www.havetshus.se. Där finns också bilder att hämta.

Fakta:
Om Isabella Lövin
Isabella Lövin är journalist och författare som sedan 2009 är EU-parlamentariker för Miljöpartiet de Gröna. Läs mer om Isabella Lövin http://isabellalovin.com/

Om Havets Hus
Havets Hus visar livet i Västerhavet, i huvudsak Skagerrak och Kattegatt. Över 100 djurarter finns i ca 40 akvarier varav ett tunnelakvarium som besökarna kan gå igenom. Många aktiviteter pågår under året som över 80 000 gäster tar del av. Bland annat märks och släpps egenuppfödda småfläckiga rödhajar ut i det fria varje sommar för att bidra till mer kunskap om arten. Havets Hus öppnade 1993 ägs av Lysekil Stadshus AB och som i sin tur ägs av Lysekils kommun. Läs mer om Havets Hus: www.havetshus.se

Om ArtDatabanken SLU
ArtDatabanken arbetar med kunskapen om den biologiska mångfalden i Sverige. Vi samlar in, utvärderar och lagrar information om Sveriges vilda växter, svampar och djur. Utifrån denna kunskap tas den nationella rödlistan fram. ArtDatabanken bevakar status för arter och naturtyper som är prioriterade inom EU. Hos ArtDatabanken drivs även Svenska artprojektet, inklusive bokverket Nationalnyckeln. ArtDatabanken är en del av SLU och en viktig länk mellan forskare, naturvårdare och allmänheten.

Rödlista 2010
Hur går det för arter som vargen, torsken och tornseglaren? Rödlistan är en redovisning av hur det går för Sveriges arter. Rödlistan tar upp vilka djur och växter som riskerar att försvinna från Sverige och varför de är hotade.

Svenska artprojektet och Nationalnyckeln
År 2002 fick ArtDatabanken uppdraget från riksdagen att kartlägga landets hela fauna och flora av flercelliga arter, genom inventeringar, taxonomisk utforskning av dåligt kända organismgrupper och framtagande av bestämningshandböcker. I satsningen ingår också ett omfattande stöd till de svenska biologiska museerna. Syftet är att göra kunskapen om de svenska arterna tillgänglig för svenska folket. Svenska artprojektet står på tre stadiga ben:

– Inventering av i första hand dåligt kända organismgrupper.

– Taxonomisk forskning om dåligt kända arter. Taxonomi är den forskningsgren som beskriver arterna och hur de är släkt med varandra.

– Det populärvetenskapliga referensverket “Nationalnyckeln till Sveriges flora och fauna”.

Läs mer om ArtDatabanken www.slu.se/artdatabanken

Foto: Fredrik Hjerling.

Fredagen 17 juni till lördagen 18 juni 2011 hälsas alla Hallberg-Rassyseglare välkomna till varvet i Ellös. De kommer både att segla tillsammans och ha det trevligt ihop på landbacken. Seglingen kommer att vara ett avkopplat evenemang. Någon tidtagning eller placeringslista kommer det inte att finnas.

Alla båtar som deltar i denna ”kappsegling” kommer dock att vinna ett eller annat pris. De vinnande kategorierna kan vara ”Båten med längst resväg till Ellös” eller ”Yngste besättningsmedlemmen” eller liknande.

Hallberg-Rassysregattan är förmodligen världens enda regatta där alla vinner. Deltagarna möts på fredag eftermiddag 17 juni. Det kommer att finnas möjligheter att se varvet. Man kommer att äta två middagar tillsammans.

Seglingen sker lördagen 20 juni. Hallberg-Rassybåtar av alla åldrar och storlekar är välkomna. De som inte har möjlighet att komma med båt är välkomna landvägen ändå och medsegling med annan båt arrangeras.

Avgiften för att delta är låga 500 kr per båt plus 300 kr per besättningsmedlem. Det inkluderar två middagar
tillsammans, både på fredag kväll och lördag kväll.

Anmälan: www.hallberg-rassy.com

Måndag 9 maj öppnar Vått, generalagent för bland annat Chris-Craft, Boston Whaler, Pursuit och Tiara, ett nytt försäljningsställe vid Nacka Strands brygga i Stockholm. Här kan kunderna provköra olika båtmodeller. – Vi öppnar ett flytande showroom vid Nacka Strands bryggor, vilket också blir ett nytt försäljningsställe för oss, säger Göran Andersson, säljare på Vått.

– Vid bryggorna lägger vi några av våra finaste och senaste båtmodeller. Inledningsvis visar vi fyra av Pursuits vassaste modeller här. En stor fördel med att ha ett flytande showroom är att vi kan erbjuda våra kunder möjlighet att snabbt och smidigt provköra den båt de funderar på att köpa, poängterar Göran Andersson.

De båtar Vått har sjösatt vid Nacka Strand är Pursuit C 230 Center Console, Pursuit OS 235, Pursuit OS 315 Offshore och Pursuit OS 345 Offshore.
Våtts båtar ligger i marinan utanför restaurang J.

Vått (före detta Gulves Stockholm) är med 1800 kvadratmeters showroom, i Stockholmsförorten Älvsjö, ett av Nordens största försäljningsställen för motorbåtar. Företaget säljer flera av världens mest exklusiva motorbåtsmärken och är generalagent för bland annat Chris-Craft, Pursuit, Tiara och Boston Whaler i Sverige.

Även Riva och Baja ingår i sortimentet samt enstaka exklusiva bilmodeller med smala produktionsserier från Mercedes-Benz och Porsche. Under 2010 blev Vått Pursuits och Chris-Crafts största handlare utanför USA. Företaget startade 2004 samt ägs och drivs av bröderna Mats och Lars Andersson.

Info: www.vatt.se

Det senaste kvartalet har den mobila bredbandsoperatören Net 1 förbättrat räckvidden och täckningen i nätet i Stockholms skärgård. Med ny teknik s.k. boomer cell sträcker sig Net 1s nät mer än 100 km från masterna längs med kusten, vilket ger uppkoppling i hela skärgården och långt ute till havs.

– Den här innebär viktiga fördelar för alla skärgårdsboende och båtägare som är beroende av internetuppkoppling. Det kan handla om alltifrån tillgång till aktuella väderleksrapporter till underhållning de dagar vädret gör att man hellre stannar hemma eller i hamn. Finns det barn i båten uppskattar de ofta möjligheten att spela spel eller hålla kontakten med sina vänner via Facebook, säger Fredrik Sidhagen, Försäljnings- och Marknadschef på Net 1.

Uppkoppling till havs
Det senaste kvartalet har Net 1 gjort en rad satsningar i Stockholms skärgård, som förbättrat möjligheten att vara uppkopplad till havs. Net 1 har bland annat lanserat en uppgradering kallad boomer cell vilket gör att räckvidden från masterna längst kusten utökas till över 100 km, eller 50 sjömil.

– För seglare har detta stor betydelse då de är mycket beroende av uppdaterad väderdata men även en pålitlig internetuppkoppling där man kan använda sig av Skype eller liknande för att kommunicera, säger Fredrik Sidhagen.

– Net 1s täckningsgrad är överlägsen andra 3G-nät i havsbandet, vilket vi hade stor nytta av under Gotland Runt. Via internet kunde besättningen ladda ned väderprognoser mycket snabbare än tidigare, vi kunde helt enkelt vara uppkopplade mot internet under mycket längre tid, säger Roger Nilsson som seglat 8 jorden runt kappseglingar.

Net 1 rustar för högre hastighet och ökad täckning
Net 1 fullbordade i slutet på 2010 moderniseringen av mobilnätet i Sverige – tidernas största investering i det vidspännande lågfrekvensnätet 450. Net 1 har idag en täckning på över 95% av Sveriges yta med Turbo 3G samtidigt som övriga operatörer tillsammans endast når 50%*.

Moderniseringen innebär att all teknik ersatts med den senaste utrustningen från Ericsson, en förändring som medför högre kapacitet och högre hastigheter genom att man uppgraderar delar av nätet till den så kallade Rev B-tekniken. Denna innebär att nätet utnyttjar tre kanaler istället för två och på så sätt kommer man till sommaren kunna erbjuda högre kapacitet och en hastighet på 9,3 Mbit/s.

* Källa: Post- och Telestyrelsens bredbandskartläggning publicerad 2010.

Watski2starBaltic startar i år för fjärde gången från Oxelösund. Starten går 25 maj. Tävlingen som körs med två personers besättning har blivit mycket populär. Deltagarantalet, som är begränsat till 125 båtar, fylls snart upp efter att anmälan släppts. Några besättningar drar sig tillbaka och några från reservlistan fylls på. Idag räknar arrangörerna med 120 startande båtar från 7 till 19 m storlek.

De olika startgrupperna delas in efter SRS-tal och släpps iväg från Oxelösund 25 maj med början kl. 16.00. Första etappen är till Visby via Landsort. Där gör båtarna ett pitstop på 4-6 tim innan man fortsätter till Oskarshamn.

Nytt pitstop innan seglingen går tillbaka mot Oxelösund, dit förhoppningsvis alla båtar anländer under lördagen den 28 maj. (Man vet ju aldrig hur vädret blir). På varje etapp räknas platssiffra efter SRS-tal fram både totalt och i respektive klasser. Platssiffrorna läggs sen ihop för att få fram totalsegrare.

För säkerheten, och för dem som är iland har alla båtar AIS ombord, vilket gör att de sänder sina positioner till vår positionssida där alla kan följa deras väg.

Starten i Oxelösund kommer att filmas och streamas ut på nätet som en service till anhöriga och publik. Ett antal båtar har också filmkamera ombord som kommer att sända till tävlingens hemsida.

Info: www.watski2star.se

En helt ny 34 m lång yacht brann i fredags kväll upp vid sjösättningen vid Sunseekers varv i Poole Harbour i Dorset i södra England. Yachten skulle inom kort levereras till sin ägare i Mexiko, men den är nu helt förstörd och varvet måste bygga en ny. Båten var värd närmare 100 Mkr plus moms.

Det måste ha varit en enorm besvikelse för kunden, som hade specialbeställt denna en av Sunseekers största modeller. Den 34 m (112 fot) långa Sunseekern blev som sagt totalförstörd. Ingen människa kom dock till skada vid branden, som bekämpades av ett 50-tal brandmän.

Olkyckan inträffade vid 22-tiden på fredagen. Branden var våldsam med lågor på stundtals över 20 m höjd.

Branden startade som några enstala flammor som slog ut ur den imponerande båten. Snabbt blev den dock övertänd och på lördagen återfanns bara ett utbränt skrov vid kajen.

På engelska BBC:s hemsida finns en filmsekvense som visar den tragiska brandens förlopp: http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-dorset-13321077

Kustbevakningen får mer resurser till sin operativa verksamhet. Verket bildar två regioner för sin verksamhet med ledningskontor i Göteborg respektive Stockholm samtidigt som två av fyra nuvarande kontor förändras. Generaldirektör Judith Melin fattade 9 maj beslut om ny regionindelning för Kustbevakningen. Den beräknas frigöra runt 19-20 Mkr för Kustbevakningens sjöburna operativa verksamhet.

Pressmeddelande från KBV:

De två regionkontor som förändras finns i Härnösand och Karlskrona. Beslutet innebär att det bildas två regioner, Norra regionen och Södra regionen, med regionledningar i Stockholm och Göteborg.

Varje regionledning har en ledningscentral och ett samverkanskontor som knyts till respektive regionledning. Samverkanskontoren placeras i Härnösand och Karlskrona. Den nya regionindelningen kommer att vara operativ från och med 1 oktober 2011.

Mer kustbevakning för pengarna
Målet med den nya indelningen är att få mer kustbevakning för pengarna. Genom att skapa två regioner med respektive ledningscentral och samverkanskontor frigörs 19-23 Mkr.

Effekter av ny regionindelning blir bland annat också ett effektivare nyttjande av resurserna, en förbättrad styrning och ledning och en förbättrad samverkan mellan regionerna. Regionförändringen är en del i ett större förändringsarbete som startade under 2009.

Individuella lösningar
− För personalen som i dag arbetar vid regionledningarna i Härnösand och Karlskrona kommer arbetsgivaren att söka bästa möjliga individuella lösning för varje anställd. Alla som blir berörda av den nya regionindelningen ska landa mjukt, poänterar generaldirektör Judith Melin.

Kustbevakningstjänstemän erbjuds i första hand arbete i den operativa verksamheten medan personal som inte har kustbevakningsutbildning erbjuds omplacering till vakanta eller nyinrättade befattningar. Individuella lösningar kan till exempel också vara utbildning, kompetensutveckling, matchning och coachning.

Vid huvudkontoret i Karlskrona kan anställda komma att beröras av så kallad kretsning och turordning. För den som blir berörd finns samma förutsättningar som för personalen vid regionledningarna i Härnösand och Karlskrona.

Info: www.kustbevakningen.se

Kommentarer

Olof Malmlöf 09:17:39 2011-05-10

Va bra! Mer resurser att jaga kriminella "fulla" båtförare! Toppen. Heja Kustbevakningen!

Skrubbsår, blåsor eller skavsår är lätt hänt. För båtägare som njuter av en härlig dag till havs kan det vara förödande. Man vill snabbt vara igång igen och undvika infektioner. Ett smidigt plåster som binder och tar bort bakterier, läker såret och dessutom tål vatten kan rädda situationen.

Plåster med Sorbactmetoden är unika i sitt slag. De tar bort skadliga bakterier i såret utan att ge upphov till resistens. Plåstren är skonsamma men effektiva. Såret bildar ingen skorpa utan läker under plåstret.

Effektiv och snabb metod
Sorbact sårbehandling är en innovativ svensk produkt med tillverkning i Askersund. De bakteriebindande plåstren består av en sårdyna täckt med en grön bakteriebindande väv samt ett tunt, smidigt och genomskinligt filmförband.

Sorbactmetoden är effektiv och väldokumenterad och bygger på en naturlig process där bakterier binds till den gröna ytan. Det finns ingen risk för resistensutveckling då processen inte avdödar utan bara binder och inaktiverar mikroorganismer. Sorbact har ingen negativ miljöpåverkan.

Säljs på Cura Apoteket, Apoteket Hjärtat och Apoteket AB och finns i två storlekar.
Sorbact bakteriebindande plåster 5×7,2 cm 5st. Cirkapris 31,00 kr.
Sorbact bakteriebindande plåster 8×10 cm 5st. Cirkapris 87,50 kr endast Apoteket hjärtat

BryggCaféet Grötvik i Halmstad firar ettårsjubileum 6 juni på självaste Nationaldagen. Detta firas med löfte om mer och bättre av förra sommarens succé med “Dans på Bryggan” – torsdagar, “Gäst på Bryggan” – tisdagar och onsdagar samt Argentinsk Tangokväll – måndagar.

Detaljer för dessa och övriga evenemang på hemsidan: www.bryggcafeet.com

Lördagen 2 juli blir det traditionsenligt sedan 1963 ”Hamnfestival” i Grötvik, som också är en förstklassig utsiktspunkt för de som inte har tillgång till båt under Tall Ship Races fartygens målgång 5–8 augusti i Halmstad.

BryggCaféet drivs av Olivia & Anders Widén.

Grötviks småbåtshamn 3,5 nm SV om Halmstad i riktning mot Tylösand
56° 38,9 N 12° 46,7 E
Djup 2 m
Kustkort 92 – Kattegatt
Skärgårdskort 923 – Tylön – Kullen

Info: www.bryggcafeet.com

Förra året städade 82 idrottsföreningar 174 svenska stränder och lyckades samla in 41 621 kg skräp, vilket motsvarar 7 afrikanska elefanter. I år kommer Städa Sverige tillsammans med Coca-Cola att värna om havsmiljön genom att rensa 300 stränder från skräp samtidigt som de förbereder dem inför kommande badsäsong. Ribersborgs strand är första anhalt och städas den 4 maj av ishockeyföreningen Limhamn Limeburners HC.

300 stränder från Ystad till Haparanda kommer att städas från maj till augusti. Kuststädningen börjar tidigt på våren längs kusten för att hinna samla in de sopor som finns innan de driver ut till havs och skadar miljö och djur.

Ett exempel är en studie som visar att 98 % av stormfågeln, som äter allt den ser på ytan, har ett genomsnitt av 23 olika plastbitar i magen. Projektet rör sig sedan som en våg längs norrlandskusten. Skräpet kommer att miljösorteras, dokumenteras och vägas. Målet för årets städning är att samla in 55 ton skräp. Städa Sverige administrerar städningen i samarbete med Coca-Cola i Sverige.

Per Nilsson, forskare och lektor på Göteborgs Universitet välkomnar det arbete som föreningarna gjort på stränderna.

– Marint skräp är ett ökande problem globalt. Mängden skräp ökar både längs stränder och ute till havs. Att samla in skräp längs stränderna är inte bara en åtgärd för att förbättra strandmiljön. En stor del av det skräp som ligger på stränderna kommer att föras ut till havs igen, där det så småningom hamnar på havsbottnarna och påverkar den marina miljön. Skräp som bryts ner kan avge miljögifter till sediment och organismer. Skräp kan också leda till syrebrist i sediment.

Den enskilt största skräphögen som lämnats kvar på svenska stränder är pappersförpackningar, som står för nästan hälften av allt insamlat skräp. Hela 520 säckar, motsvarande 24 ton, pappersförpackningar samlades in under sommaren 2010, men förutom pappersförpackningar hittades även en del udda saker. Vid städningen utanför Trelleborg på Äspö Strand hittade föreningen ett kassaskåp och på Umeås stränder hittades en barnvagn. Vid Ljungviken i Umeå hade någon glömt kvar en studsmatta som var 4 meter i omkrets. Mest oväntad var kanske den sju meter långa sillval som hittades i Bohuslän.

Förutom att skräp smutsar ner omgivningen utgör skräp en fara för både natur, djur och människor. Nedbrytningstiden för skräpet är lång. En cigarrettfimps nedbrytningstid är tre år. En aluminiumburk bryts ned under 300 år, plast bryts ned under 400 år. Tuggummi finns kvar i upp till 25 år. Bara längs Bohuskusten samlas 5000 kubikmeter skräp varje år.

– Jag är väldigt imponerad av förra årets städning och det resultat som det gav. I år kommer betydligt fler stränder att besökas och än mer göras för den marina miljön. Jag är väldigt stolt över hur den svenska idrottsrörelsen tillsammans med Städa Sverige och Coca-Cola bidragit till att förbättra våra stränder och havet som helhet, säger Louise Karlsson, f.d. elitsimmare och ambassadör för Städa Sveriges strandprojekt.

Även i år är Coca-Cola samarbetspartner till Städa strand.

– Förra året var en stor framgång och vi är glada över att kunna utöka arbetet i år. Internationellt har Coca-Cola sedan många år engagerat sig i så kallade coastal cleanup-projekt i en rad olika länder som en del av sitt långsiktiga vattenmiljöarbete. Städa strand är ett utmärkt exempel på hur vi kan göra en miljögärning och samtidigt stödja idrottens ungdomsföreningar vilket går hand i hand med vårt lokala hållbarhetsarbete och vår satsning på en aktiv livsstil, säger Göran Holm, vd Coca-Cola Enterprises Sverige.

– Vi har fått positiv respons bland föreningar och även bland miljöexperter. Vi hoppas att kunna utveckla projektet denna sommar med målet att samla in städarnas vikt i skräp, säger Mats Wesslén, vd för Städa Sverige. Coca-Cola i Sverige tar sitt miljöarbete på stort allvar och jag är glad över att samarbetet fortsätter även i år, säger Mats Wesslén, vd för Städa Sverige.

Här kan du läsa mer om Coca-Cola Sveriges hållbarhetsredovisning: www.coca-cola.se/hallbarhet.pdf

Sommaren är i antågande och det är dags att plocka fram fiskeprylarna. För att få fler att upptäcka fisket lanserar Sportfiskarna ett nytt projekt för barn och vuxna. I ”Framtidens Sportfiskare” tar vuxna med barn på fiske. Alla som deltar får Fiskehandboken och en fiske-DVD. Dessutom är alla med och tävlar om fina priser!

Projektet har ett enkelt upplägg. En vuxen tar ut ett barn på en fisketur, dokumenterar fisketuren med ett foto, registrerar utflykten på projektets hemsida och deltar därmed i en tävling med fina priser. Efter registreringen får man dessutom inom två veckor bland annat en fiskehandbok och en fiske-DVD i brevlådan. Det är möjligt att delta i tävlingen flera gånger, ju fler fiskeutflykter man registrerar desto större chans att vinna i tävlingen.

– Det här är vår senaste satsning på att få ut fler barn och ungdomar på fiske och friluftsliv. Det som är nytt med detta projekt är att vi riktar oss till den sportfiskande allmänheten: vi vill att fler tar med barn på sportfiske och lär ut sina fiskeknep, säger Stefan Nyström, Sportfiskarnas Generalsekreterare.

På projektets hemsida finns även en fotoskola med tips om hur man tar bra fiskebilder och ett bildgalleri som kommer att fyllas på med de tävlandes bilder. Det finns också möjlighet för fiskeklubbar anslutna till Sportfiskarna att söka bidrag för fiskeaktiviteter.

Förhoppningen är att projektet Framtidens Sportfiskare ska bidra till att fler barn får komma ut på sportfiske och vistas i naturen.

– Att ta med sig ett barn på fiske är och lära ut sina egna fiskeknep ett enkelt sätt att se till att vi får en återväxt av nya sportfiskare. Det är dessutom väldigt roligt att fiska tillsammans med barn, avslutar Stefan Nyström.

Ta med ett barn på fiske i projektet Framtidens Sportfiskare! Hjälp till att lära en ny generation dina fiskeknep och att grundlägga ett livslångt intresse för fiske, natur och friluftsliv. Den nya generationen sportfiskare är de som i framtiden kommer att försvara livet under vattenytan.

För mer information om projektet kontakta Sportfiskarnas ungdomskonsulent:

Info: www.sportfiskarna.se

Projektets hemsida hittar du på www.sportfiskarna.se/framtidens

Äntligen så finns det en svensk webbkatalog för Amerikanska bildelar som fungerar som Amerikanska webbshoppar, men delarna levereras från Sverige. Hansen Racing har 45 år i branschen och en lageryta på över 7 000 m2 som rymmer över 1 000 000 enskilda artiklar, vilka nu blir tillgängliga genom ett klick. Alla 60 000 artikelnummer blir enkelt sökbara antingen separat eller sorterade i olika varugrupper.

Vi har under en längre tid utvecklat funktioner för att alla enkelt ska kunna använda vår nya webbkatalog, säger Ted Hansen huvudansvarig för projektet. Vi har lagt mycket arbete att fler artiklar ska vara kopplade till specifika bilar. Många av funktionerna har vi fått som förslag från våra kunder och användare.

Hansen Racing har kopplat bildelarna till bilmodeller och eftersom de flesta artiklarna är illustrerade med bilder så blir detta en guldgruva för den som söker delar till sin ögonsten eller bruksfordon. Vill man leta mer exakt så finns det unika filtreringsmöjligheter eller sökning genom registreringsnummer. Det går även att söka med hjälp av märke, årsmodell och motor till de äldre bilarna.

Hansen Racing representerar de största av alla eftermarknads- och trimdelsmärken såsom Edelbrock motor- och bränsledelar, Raybestos bromsar, MOOG framvagnsdelar, Gulf smörjmedel, FelPro packningar, Purolator filter, Magnaflow avgassystem och många fler. Detta gör att Hansen Racing är den största och mest kompletta leverantören av Amerikanska bilreservdelar och båtdelar i Sverige.

Hansen Racing är en grossist och har ett brett återförsäljarnät som sträcker sig över hela Sverige. Med hjälp av funktionen ”Skicka till ÅF” i webbkatalogen så kan privatkunder skapa sin kundkorg som sedan skickas till en lokal återförsäljare som beställer hem varorna från Hansen Racing.

Info: www.hansenkatalogen.se

Nu finslipas de sista detaljerna i programmet för Kalmar Båtmässa och listan med utställare fylls på. Redan nu är 26 utställare klara – och fler är på ingång. Den 27–29 maj hålls Kalmars första båtmässa, som ska bli ett årligen återkommande evenemang.

Mässan är främst flytande, men det finns också monterplatser på land.

På mässan finns de senaste båtarna, tillbehören och trenderna, men också en mängd roliga aktiviteter för hela familjen. Bland annat uppvisningar av Sjöräddningssällskapet, Sjöfartshögskolans simulatorer och dyk- och båtuppvisningar av Kustbevakningen.

Kalmar Båtmässa hålls 27–29 maj i Kalmar Gästhamn.

Följande utställare är klara hittills:

Baltic Skeppsfournering
Blåkusten Marin & Fritid AB
Boatcenter AB
Båt & Motor AB
Båthuset
Clas Ohlson
Hammarine AB
Hobbex
HumanSea
Jensen & Englund AB
JT Forss Europe AB
Kajak Kalmarsund
Kalmar Båtklubb
Kalmar Kanotklubb
Kalmar Marina
Kalmar Roddklubb
Kustbevakningen
Linnéuniversitetet, Sjöfartshögskolan
Mickes Motor
Nimbus Boats AB
Nottoonoisy
Octopus Dykcenter
Segelsällskapet Vikingarna
Seglarklubben Kaparen
Sjöräddningssällskapet
Thermoprodukter AB

Info: www.kalmar.com/batmassa

Den brittiska yachtdesigner Alex McDiarmid, som är baserad i södra Frankrike, är känd för sina futuristiska yachter. Nu har han tagit fram den här bjässen på 46 m totallängd. Yachten ska betraktas som ett nytt koncept för att utveckla riktigt stora yachter på i framtiden. Alex McDiarmid är känd för en rad projekt med allt från RIB-båtar till motoryachter, seglande yachter och katamaraner.

Enligt konstruktören innehåller den nya yachrad lsönignar som är nya för den här sortens design. Denna 46 m Sports Yacht är bland annat inspirerad av Sydney Opera House i Australien, Origami från Japan och bildesign, allt enligt designern själv.

Den dramatiskt formgivna 150 fots yachten har ett aluminiumskrovcoch överbyggnad i samma material. Linjerna undertsryker prestanda och hög kapacitet. Bryggan är som en förlängning av de slanka och sportiga linjerna.

Bland finesserna på insidan märks:

– En öppen salong i ett plan med bar och matplats för tio personer.

– Ägarkabin med ett privat arbetsrum, badrum för respektive honom och henne och en walk-in dressing area, troligen för ägarens fru…

– Två dubbelkabiner med tillhörande kompletta badrum, var och en av kabinerna med två singelsängar och en soffa.

– Boutrymen för tolv gäster och åtta besättningsmän.

– Ett helt integrerat och centraliserat underhållningssystem som täcker hela båten.

Tekniska specifikationer:

Längd ö a: 150 fot, 46 m
Bredd: 27,6 fot, 8,4 m

Bilderna visar två versioner av den nya yachten:

1. Alex McDiarmid – 150′ / 46m side profile sports yacht.

2. Alex McDiarmid – 150′ / 46m side profile explorer yacht version.

Sjöhistoriska museet fördelar nu 1 Mkr till kulturhistoriskt värdefulla fartyg. I år får nio olika fartyg ta del av stödet. Bland dem finns välkända passagerarångfartyg, seglande lastfartyg, fiskefartyg och örlogsfartyg. Det ekonomiska stödet är väldigt efterfrågat och fördubblades i fjol till 1 Mkr. I år har Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, tagit emot 27 ansökningar om totalt 4 Mkr.

– Att bevara och bruka historiskt värdefulla fartyg är en kostsam uppgift och det här stödet utgör normalt bara en mindre del av den totala kostnaden. Vi tror ändå att pengarna stimulerar till bevarandeinsatser och engagemang som har kulturhistorisk inriktning, säger Claes Wollentz, intendent på Sjöhistoriska museet.

Fartygsstödet har delats ut av myndigheten sedan 1991 och kan i första hand sökas av ägare till fartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet. Beslut om fördelningen sker i samråd med Arbetets museum, Riksantikvarieämbetet, Transportstyrelsen och rikstäckande föreningar för historiska fartyg.

– Vi lägger vikt vid att stödet fördelas mellan olika kategorier av fartyg till exempel segelfartyg, ångfartyg, bogserbåtar, fiskebåtar, motorfartyg och så vidare men tar också hänsyn till geografisk spridning så att fartyg från olika delar av landet finns bland mottagarna, säger Claes Wollentz.

2011 års fartygsstöd har fördelats enligt nedan.
Samtliga fartyg är k-märkta och finns beskrivna på Sjöhistoriska museets hemsida.

Segelfartyget Deodar, Stockholm: 100 000 kr
Ångfartyget Engelbrekt, Leksand: 100 000 kr
Segelfartyget Helene, Ystad: 100 000 kr
Segelfartyget Kvartsita, Grundsund, Lysekils kommun: 250 000 kr
Passagerarångfartyget Mariefred, Mariefred: 50 000 kr
Fiskefartyget Nordvåg, Träslövsläge, Varbergs kommun: 50 000 kr
Segelfartyget Pamela, Ekenäs, Kalmar kommun: 100 000 kr
Vedettbåten Sprängaren, Gålö, Haninge kommun: 200 000 kr
Motortorpedbåten T56, Gålö, Haninge kommun: 50 000 kr

Info: www.maritima.se

En av tio uppblåsbara räddningsvästar är behäftade med fel. Slarv med underhåll är den stora boven i dramat. Det visar Praktiskt Båtägandes granskning av begagnade västar.

Utlösningsautomatiken på en uppblåsbar räddningsväst för fritidsbruk ska inte vara äldre än tre år. Sin egen väst kollar man enkelt genom att titta på bäst före-datumet som finns stämplat på all automatik tillverkad efter 1999.

Men många missar helt att kontrollera och serva sina västar. I Praktiskt Båtägandes test hämtade man in uppblåsbara räddningsvästar från vanliga fritidsbåtsägare. Av de 26 som västarna som lämnades in visade det sig att 21 av utlösningsmekanismerna hade passerat bäst före-datum, i ett fall med åtta år men i snitt med lite drygt fyra år. På fyra av västarna hittade man ingen uppgift om bäst före-datum och endast i ett fall hade datumet inte passerats.

Testet genomfördes i en bassäng där en testperson hoppade i vattnet med varje enskild väst. När alla 26 västarna granskats visade det sig att två av dem läckte luft och en tredje löste inte ut alls.

– När en väst inte fungerar beror det i nittio procent av fallen på bristande underhåll. Resterande tio procent beror på att användaren inte vet hur man hanterar västen, säger Stefan Nilsson som är expert på personligsäkerhet till tidningen.

En av västarna läckte i en svetsskarv och detta kan uppstå om flytelementet vid ompackning inte töms på luft ordentligt. Då blir det helt enkelt för högt tryck när västen löser ut sig igen. Västar för fritidsbruk har ingen övertrycksventil, vilket alltså kan ge upphov till läckage till följd av för högt tryck.

Krosshål är en annan skada som kan uppstå. Om västen förvaras tillsammans med till exempel ett ankare eller annat hårt och tungt föremål kan detta slå ett hål i västen om det träffar olyckligt. En tredje typ av hål kan uppstå på grund av frätskador om västen kommit i kontakt med någon form av kemikalier. Då finns det ofta fläckar på västen som kan indikera läckage.

Praktiskt Båtägandes granskning visar att det slarvas med underhållet av uppblåsbara räddningsvästar. Bäst före-datumet för utlösningsautomatiken hade passerat, med god marginal, på den stora majoriteten av västarna. En annan sak som framträder tydligt är att de äldsta västarna i testet, uppemot 20 år gamla, antingen löste ut sig med viss tvekan eller inte satt kvar ordentligt i uppblåst läge. Det kan alltså finnas anledning att kassera sin väst om den börjar se sliten ut.