Nyheter

Internationella valfångstkommissionen, IWC, inledde på måndagen sitt 63:e partsmöte på kanalön Jersey. – Regeringarna måste vidta brådskande åtgärder för att både öka öppenheten inom IWC och tackla ökande hot mot valar delfiner och tumlare från sjöfart, olje- och gasutvinning, fiskeredskap och buller i haven, uppmanar WWF.

– Internationella Valfångstkommissionen står inför utmaningen att bli en mer modern och effektiv organisation som diskuterar valfångst, men även andra många hot som valar och delfiner idag är utsatta för, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Den marina miljön har aldrig tidigare varit under så stor press och flera arter av valar, delfiner och tumlare arter är på randen till utrotning. I dagsläget finns troligen bara 130 exemplar kvar av gråvalarna (Eschrichtius robustus) i nordvästra Stilla Havet och olje– och gasprojekt utgör växande hot. Ett företag planerar att bygga en oljeplattform i direkt anslutning till valarnas födoområden i Sakhalin i nordöstra Ryssland.

Av världens minsta tandval – Kaliforniatumlaren – finns bara 245 djur kvar. Ofta blir de offer för drivgarn som hindrar tumlarna från att komma till ytan för att andas. Varje år fastnar 300 000 valar, delfiner och tumlare i fiskeredskap. Ett annat återkommande problem är att fartyg kör på stora valar och dödar dem och under förra årets oljeolycka i Mexikanska Gulfen dog bland annat många flasknosdelfiner.

Under årets IWC-möte föreslår Brasilien att ett nytt valreservat skall bildas i södra Atlanten, där valskådningen idag är en viktig ekonomisk inkomstkälla för lokala kustbor. Australien och andra länder arbetar med att visa att det finns alternativa metoder där valarna inte behövs dödas för att samla in vetenskapliga data. Något som skulle få den japanska vetenskapliga fångsten att falla. Båda dessa intitiativ stödjer WWF.

Valfångsten är fortfarande ett hot mot valbestånden. Sedan moratoriet mot kommersiell valfångst infördes år 1986 så har närmare 14 000 valar dödats i vetenskapliga syften, främst av Japan, Island och Norge.

Men det är lika viktigt att ta andra hot på allvar som bifångst, föroreningar, förstörelse av livsmiljöer, ohållbart fiske, olja och gasprospektering, sjöfart, vattenbruk, nedskräpning och klimatförändringar. Det hotar också de samhällen som är beroende av kustnära miljöer för sin försörjning och överlevnad, säger Tom Arnbom, valexpert på WWF.

IWC-mötet pågår mellan 11-14 juli på Jersey.
Fakta: Internationella valfångstkommissionen (IWC) bildades år 1946 för att bevara valpopulationerna i haven. Sedan 25 år finns ett förbud mot kommersiell valjakt (infördes 1986). 88 nationer är medlemmar, däribland valfångarländerna Japan, Norge och Island. Enligt artikel 5 i IWCs konvention kan en nation reservera sig mot ett beslut. Därför kan Island och Norge vara medlemmar och ändå jaga val kommersiellt. Artikel 5 har kritiserats för att göra IWC tandlöst.

Snabbare, enklare och grönare fartygsanlöp. Det är målet med ett nytt samarbete mellan Sjöfartverket och Göteborgs Hamn. Samarbetet ska gynna kunderna och en säker och hållbar sjöfart genom effektiva processer och ett innovativt arbetssätt. Nu startar samarbetet på allvar. Göteborgs Hamn är Nordens största hamn med cirka 12 000 fartygsanlöp om året.

Vid varje anlöp är många aktörer inblandade. Fartyget behöver till exempel ha kontakt med Sjöfartsverket för att få information om trafiksituationen i hamnen samt för att beställa lots. Fartyget behöver också kontakta Göteborgs Hamn för att få information om kajläge, beställa kringtjänster med mera.

Nu har Göteborgs Hamn och Sjöfartverket beslutat sig för att under en testperiod samlokalisera dessa tjänster i Amerikaskjulet, där Göteborgs Hamnbolag sitter sedan början av april. I praktiken innebär det att Sjöfartsverkets sjötrafikinformation, VTS-centralen, och lotsbeställningen flyttar ihop med hamnens fartygsplanering, Port Control.

– Genom att sitta tillsammans hoppas vi kunna förbättra och effektivisera anlöpsprocessen ytterligare. Våra kunder kommer att tjäna på ett fördjupat samarbete, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.

Samarbetet innebär också en miljövinst eftersom fartygen kan trafikledas tidigare och på så sätt anpassa hastigheten efter trafiksituationen i hamnen.

Sjöfartsverket har sedan några månader tillbaka satsat på Göteborg som en knutpunkt för sin verksamhet.

– Vår satsning i Göteborg öppnar dörrarna för helt nya lösningar och samarbetsformer där kundens behov ska vara utgångspunkten. Målet för oss är att fartygen ska uppleva ännu större trygghet och effektivitet vid både in- och utsegling, säger Ann-Catrine Zetterdahl, generaldirektör för Sjöfartsverket.

Det är verkligen mycket på gång i Bryggkaféet Grötvik i Halmstad den här sommaren. Under den pågående veckan (11-15 juli) är det bland annat tango, Optimistjolleseglingar och dans på bryggan.

Så här ser hela veckans program ut:

”Sommartango på Bryggan” måndag 1800-2100

”Gäster på Bryggan” tisdag – onsdag 1830;

Owe Bergman, tidigare kurator på Mjellby konstmuseum samtalar den 12 kring ”Halmstadgruppen på Pärlemorkusten”.

Ginna Lindberg, Sveriges Radios korrespondent i Washington ger den 13 sina insiktsfulla kommentarer om USA.

Optimistjolleskolan har examensregatta onsdag 1100 för elever 8-12 år

”Dans på Bryggan” torsdag 14 juli 1900-2200 med ”Elvis4ever”

Dagligen och gratis kan alla åldrar meta krabbor med utrustning som tillhandahålls på BryggCaféet Grötvik samt träffa Brygghunden Laban!

Info: www.bryggcafeet.com

Grötviks småbåtshamn 3,5 nm SV om Halmstad i riktning mot Tylösand
56° 38,9 N 12° 46,7 E
Djup 2 m
Kustkort 92 – Kattegatt
Skärgårdskort 923 – Tylön – Kullen

I sommar satsar Waxholmsbolaget på ungdomar genom en båtluffningskampanj på Spotify. Syftet med den tre veckor långa kampanjen är att få ungdomarna att upptäcka Stockholms soligaste stadsdel, skärgården. Stockholm har en unik skärgård. Riktiga skärgårdar finns nämligen bara på ett fåtal platser i världen och ingen är så stor som den i Stockholm.

Den börjar mitt i stan, just där Waxholmsbåten lägger ut från Strömkajen, för att fortsätta mil efter mil rakt ut i Östersjön med tusentals öar och skär som skiftar i karaktär ju längre ut båten åker.

För dem som är mer eller mindre uppväxta på sjön är sommaren inte komplett utan en skärgårdsvistelse, men många har inte ens kommit i kontakt med skärgården trots att de bor i dess närhet. En vanlig missuppfattning är att skärgården endast är till för de som har båt eller stuga men med Waxholmsbolagets reguljära trafik kan alla ta sig ut i skärgården.

– Har man kanske inte föräldrar som haft möjlighet att tagit med en ut, är Stockholms skärgård inte något man tänker på. Vi vill nu att fler och fler ska se skärgården som det självklara valet att båtluffa i, säger Christine Leppänen på Waxholmsbolaget. Att båtluffa i vår direkta närhet är dessutom både billigare och mer miljövänligt än att ta flyget för att båtluffa i exempelvis den grekiska övärlden.

Båtluffarkort öppnar dörren till världens vackraste skärgård med tusentals öar och möjligheter. Kortet gäller i 5 dagar och ger en ca 260 bryggor att välja på – från Gräsö i norr till Sandhamn i mitten och Landsort i söder. Precis som skärgården skiftar miljö finns det många alternativ när det gäller boende, aktiviteter, krogar, barer, caféer, konserter, gallerier, marknader, muséer och utställningar.

– Att båtluffa ger dig friheten att åka var som helst, när som helst och hur som helst. Valmöjligheterna är många och det enda som sätter stopp är fantasin. När du tröttnar på en ö är det bara att kliva ombord på båten som tar dig vidare till nästa ö, säger Sara Weidenhayn på Visit Skärgården, skärgårdens egen resebyrå.

Båtluffarkortet gäller på Waxholmsbolagets alla båtar men även på Cinderellabåtarna och börjar gälla första gången du använder det. Så det går att köpa i förväg för att vänta in bästa vädret och lediga dagar.

Waxholmsbolagets båtar trafikerar Stockholms skärgård varje dag året runt. På uppdrag av Stockholms läns landsting driver vi den kollektiva sjötrafiken från Arholma i norr till Landsort i söder.

Öppen Skärgård verkar för utveckling av besöksnäringen i Stockholms skärgård med syfte att skapa en livskraftig skärgård året om. Idag representeras 231 medlemmar bestående av företag i skärgården, däribland Waxholmsbolaget. Öppen Skärgård driver en åretruntöppen turistbyrå på Strandvägen, en bokningsbar webb, marknads- och kommunikationsaktiviteter samt genomför olika EU-finansierade projekt.

Info: www.waxholmsbolaget.sll.se

Det världsberömda segelfartyget HMS Bounty kommer till Stockholm, Skeppsbron 107, som en del av en Europaturné. HMS Bounty är ett av världens mest berömda segelfartyg. Hon är känd för det sägenomspunna myteriet som ägde rum ombord på fartyget utanför Tahiti 1789.

Historien har överlevt genom nuvarande Bounty, som är en replik av 1700-talsskeppet. Fartyget byggdes 1962 för att medverka i filmen ”Myteriet på Bounty” med Marlon Brando.

Nu kommer detta segelfartyg till Stockholm där turer på däck erbjuds och där besökarna kan lära sig mer om historien om Bounty och segelfartyg från en förlorad och romantiserad tid i den maritimahistorien.

Sedan sin filmdebut i ”Myteriet på Bounty” har skeppet medverkat i flera filmer och dokumentärer, bland annat som Edinburgh Trader i ”Pirates of the Caribbean-filmen ”Död mans kista” med Johnny Depp.

HMS Bounty anländer till Stockholm på Skeppsbron 107. Fartyget anländer torsdagen den 14 juli och stannar till tisdag kväll den 19 juli. Under sin vistelse kommer hon att vara öppen för turer på däck mellan den 15 och 19 juli kl. 11-18.

Pris för att gå ombord på skeppet är 65 kronor för vuxna och 35 kronor för barn. Barn under fem år går gratis. Samtliga intäkter går till fortsatt stöd av fartyget.

Info: www.tallshipbounty.org

Här är en bra film om en fiffig pip till en bränsledunk. Med denna smarta bränsledunkspip, som säljs av Watskihandlarna, slås flödet av automatiskt när nivån når pipens munstycke. Pipen heter Easy Fill och förhindrar att tanken överfylls och sparar därmed vår känsliga vattenmiljö.

Se filmen här:

http://www.watski.se/world/Webb-TV/Easy-Fill/Easy-Fill-Ny-film

Youtube:


Efter succén i St Petersburg* rullar Briggen Tre Kronor ut på en Sverigeturné från Visby via Oskarshamn,Borgholm, Kalmar, Karlshamn, Helsingborg, Marstrand, Lysekil, Bovallstrand, Varberg och avslutar i Simrishamn den 16 augusti.

I Oskarshamn genomför Briggen Tre Kronor publika seglingar
Öppet Skepp 12 juli kl 14 – 16 fri entré

BriggenTre Kronor driver projekt för en hållbar utveckling tillsammans med företag och organisationer som önskar stärka sitt arbete inom CSR och miljö.

Briggen Tre Kronors fokusområden är Östersjön – utifrån aspekterna miljö och ungdomar och en hållbar utveckling i regionen.

Årets sommarturné vill belysa olika problemområden för Östersjön och visa på möjligheter till en positiv förändring.

I besättningen har Briggen även i sommar med elever från Marina Läroverket i Danderyd som får sin sjöbefälsutbildning på fartyget. De har tidigare i år även seglat med elever från marinbiologlinjen som under en tvåveckors resa i Mälaren arbetat med olika typer av vatten- och sedimentprover.

Italienska Colombo producerar snygga motorbåtar på löpande band. Vad sägs om den här eleganta versionen av Colombo 39 Alldays, speciellt avsedd för USA-marknaden. Båten är på 12,69 m (över allt) och har motoralternativ från 2×300 hk.

Grunden för den här modellen är ursprungligen 37 Alldays, som har gjort om en del. Bland moderniseringarna märks att flera delar som tidigare var klädda med mahogny nu har fått ge plats för modernare paneler i mörk metallicfinish och ljusgråa färger.

Inredning, textilier och utrustningsdetaljer ombord ger nu mer besked om modern stil, vilket italienska varv är väldigt duktiga på. Just den här båten har dessutom en extremt hög nivå på allt handarbete ombord, vilket säger en hel del när Colombo är i farten.

För designen svarar två designföretag: Victory Design – Brunello Acampora, som står för skrovet, och studion Nuvolari-Lenard, som har designat båtens profil.

Den stora cockpiten och en stor yte för solbadande visar att detta är en båt som i högsta grad lämpar sig för utomhusaktiviteter under fina dagar. Även under tak är känslan att besättningen och passagerarna befinenr sig under bar himmel.

Tack vare båtens väl tilltagna bredd har den en soffgrupp för sju personer och ett matbord i mitten. Under däck finns fem bäddar i två kabiner.

Badrummet är utrustat med dush och har två ingångar.

För motorerna står svenska Volvo Penta med ett IPS-system som ger 300 till 370 hk, joystick med mera.

Båten får premiär på båtmässan i Genua i oktober.

Tekniska specifikationer:
Material: Glasfiber
Längd ö a: 12,69 m
Läng skrov: 11,37 m
Bredd: 3,65 m
Kabiner: 2
Bäddar: 5
Motorer: Volvo Penta från 2 x 300 hk upp till 2 x 370 hk
Propulsionsystem: Volvo Penta IPS 400-450-500
Deplacement: 9,00 ton
Bränsletank: 990 liter
Vattentank: 350 liter
CE-klass: B
Info: www.colomboboats.it

Solen sken ikapp med Björn Hansen i kvartsfinalen på Stena Match Cup Sweden och till och med de instabila och stundtals hårda vindarna gick hans väg när han blev klar för semifinalerna på söndagen. Klipporna runt Marstrandsarenan var fyllda till brädden av en entusiastisk publik.

– Det är alla matchracingseglares dröm att få segla semifinal här, sa Björn som seglat på topp hela veckan.

Även Peter Gilmour, Ian Williams och Jesper Radich är klara för semifinalen.

Vindarna var starka men samtidigt byiga och instabila, vilket gjorde kvartsfinalen besvärlig för seglarna. Phil Robertson fick direkt två straff och en tjuvstart men lyckades ändå komma ikapp Hansens Mekonomen team i den första matchen.

– Vi tog ett snack och beslöt att hitta vår egen väg och segla mer på hur vinden vred än på motståndaren, förklarade Björn som vann med tre raka segrar mot Nya zeeländaren Phil Robertson.

Björn Hansen vann som första svensk Match Cup Sweden 2007, och för en månad sedan tog han sin andra seger i World Match Racing Tour i Korea. Inför semifinalen fick han välja sin motståndare och valde då Jesper Radich, vilket lämnar Peter Gilmour med Ian Williams som motståndare. Hur ser han på finaldagen?

– Det blir stenhårt för alla fyra, de är otroligt duktiga. Gilmour har vi historiskt haft ganska lätt för, men vi vet också att när han kommer igång är han närmast oslagbar, fortsätter Björn.

Peter Gilmour plockade fram all senioritet mot sin adept Torvar Mirsky och seglade ifrån honom i tre raka matcher. Men det var inte utan skärmytslingar på banan, för de båda kolliderade flera gångar och en serie häftiga meningsutbyten utbröt.

– Vi är väldigt lyckliga att ha gått till semifinal efter en svår grundomgång där vi kämpade för våra liv, säger sjufaldige Match Cup-vinnaren Peter Gilmour.

Britten Ian Williams, som tog den tredje semifinalplatsen, hade tuffa matcher mot Damien Iehl, med flera straff och attacker, medan dansken Jesper Radich seglade starkt mot fransmannen Mathieu Richard och vann sin avgörande 3-1 match stort.

Semifinalerna i Stena Match Cup Sweden seglas imorgon söndag från kl 9 och finalen på eftermiddagen.

Resultat Kvartsfinaler Stena Match Cup 2011
Björn Hansen – Phil Robertson 3-0
Peter Gilmour – Torvar Mirsky 3-0
Ian Williams – Damien Iehl 3-1
Jesper Radich – Mathieu Richard 3-1

Info:
www.matchcupsweden.com
Facebook: Match Cup Sweden
Twitter: MatchCupSweden

Foto: Dan Ljungsvik.

Datacom-Lindahl är totalsegrare i ÅF Offshore Race 2011. Skeppare Rolf Aspholm tog hem sin tredje totalseger. – Jag är så stolt. Vägen hit har varit kort och krokig. På rekordtid har jag fått ihop en besättning som verkligen fungerat som ett team. Därför vann vi, säger Rolf Aspholm.

För vägen till totalsegern har inte varit lätt. Först fick han båten för sent. Sedan hade han problem med att hitta den besättning han ville ha. Och när han väl hade fått ihop den fanns det väldigt lite tid kvar att träna tillsammans.

– Nu är det ju så att alla i besättningen är oerhört erfarna havskappseglare, så var och en kan ju sitt jobb. Men segling är ett lagarbete, och för att fungera optimalt ihop måste du träna ihop, säger han och tillägger:

– Roger Nilsson, som ju seglat flera stycken Volvo Ocean Race, var oerhört viktig för oss. När det blåser så lite som det gjorde gäller det att ha en duktig väderman och Roger är bäst.

Själva seglingen runt Gotland tycker Ralf Aspholm var en av de mentalt jobbigaste han varit med om. Och då var detta ända hans 21:a tävling.

– Som skeppare finns det så mycket att oroa sig över när det blåser lite, saker du inte hinner bry dig om när det blåser bra, och det tär på dig, säger han.

Det är vägval, hela tiden vägval. Och så är det vad konkurrenterna gör. Och hur man ska reagera på det. Variablerna är oändliga.

– Tillslut fick jag också börja ransonera dricksvattnet ombord. Jag var rädd att det inte skulle räcka, men så kom vinden. Äntligen, säger han, är tyst en stund och säger:

– Vad roligt det var. Och vi vann. Också över Ran. Niklas Zennströms Ran är en av världen vassaste segelbåtar. Allt hos Ran är tipptopp. Och besättningen är heltidsproffs. Och vi vann. Det är som om AIK skulle slå Milan. Chansen finns, men sannolikheten är liten.

Totalsegrare:
Datacom-Lindahl , skeppare Ralf Aspholm
Klassegrare:
ORC Int Charlie
Datacom-Lindahl, skeppare Ralf Aspholm
Classic Baltic Race
Volonté, skeppare Maria Krafft
SRS Bravo
S/Y Maskin, skeppare Noel Barkelius
SRS Alfa 1
Vindile, skeppare Bengt Eriksson

Kommentarer

SRS Alfa 2 Segraren 10:49:37 2011-07-10

Team OBK med Accenten Linnea.

Björn Hansen och hans Mekonomen Team regerar i Marstrand. Toppformen från hela grundomgången höll i sig även i semifinalen, där Hansen slog ut dansken Jesper Radich. – Det känns fantastiskt att vara i final. Senast var det spöregn och 20 sekundmeter, nu kan vi nog få mer publikstöd, sa Björn Hansen.

Hansen tog greppet redan i starten där han lurade ut Radich till en tjuvstart och sen tog en överlägsen ledning som han drygade ut till 200 meter in i mål. Hansen vann semifinalen med 3-1.

– Vår taktiker Gustav Tempelman fortsätter att göra ett kanonjobb och resten av gänget gör också livet lätt för mig, menade Hansen som gillade dagens stabilare vindförhållanden.

Jesper Radich gjorde en bra prestart, men sekunderna innan start fick han problem med förseglet vilket Hansen genast utnyttjade till sin fördel.

Björn Hansen, som var den förste svensk som vann Match Cup Sweden, har nu möjlighet att ta sin andra seger i Marstrand och sin andra seger för året. Hansens Mekonomen Team vann deltävlingen i World Match Racing Tour i Korea i början av juni. Hansen är innan Match Cup i Marstrand åtta i VM-serien WMRT.

I finalen möter Hansen britten Ian Williams som tog tre raka segrar mot Peter Gilmour, Australien, sjufaldig mästare i Marstrand.

Ian Williams har tidigare inte haft framgångar i Stena Match Cup Sweden och såg fram emot mötet med Björn:

– Björn är stekhet och objektivt är han favorit i finalen, men vi tror att vi kan slå honom, sa Williams.

– Vi mötte Williams i Korea och vann med 3-0, sen förlorade vi i Portugal med 3-1, så nu känns det som att det är vår tur igen, avslutar Hansen inför finalen.

Semifinal Stena Match Cup Sweden
Ian Williams – Peter Gilmour 3-0
Björn Hansen-Jesper Radich 3-1

Britten Ian Williams vann finalen mot Björn Hansens Mekonomen Team i Stena Match Cup Sweden 2011. Trea var Jesper Radich, Danmark, som vann över Peter Gilmour, Australien. Björn Hansen seglade med självförtroende och säkert utan misstag genom hela Stena Match Cup Sweden i Marstrand och vann hela grundserien och sin semifinal.

Ställningen i finalen mot Ian Williams var 2-2, men i sista och avgörande matchen i finalen fick han två straffar i rad och därmed var hans chanser till seger borta.

Hansen hade en knapp ledning när han och britten Ian Williams skulle runda sista märket och segla med spinnaker mot mål. I rundningen kolliderade Hansen med Williams båt och fick sitt första straff och direkt därefter hindrade han Williams båt i rundningsmanövern.

– Första straffet var inget att säga om, sen chansade vi och fick ett till, sa Hansen.

– Men att vara här som svensk seglare och segla final på Marstrand inför den här publiken ger rysningar,

Ian Williams team kunde segla hem sin första seger i Stena match Cup Sweden.

– Det är en fantastisk seger. Vi seglade bra och fortsatte att kämpa och tro på en seger. Det är ett otroligt evenemang och det var en otroligt härlig seger för oss som aldrig lyckats riktigt bra här, sa Ian Williams.

I matchen om tredje pris vann dansken Jesper Radich över sjufaldige Marstrandsvinnaren Peter Gilmour, Australien.

– Resultatet är riktigt bra och vi är glada, speciellt med tanke på alla misstag vi gjorde i grundserien, sa Jesper Radich.

Resultat Finaler Stena Match Cup 2011
Ian Williams – Björn Hansen 3-2
Jesper Radich – Peter Gilmour 2-0
Slutresultat Stena Match Cup 2011
1. Ian Williams, Storbritannien
2. Björn Hansen, Sverige
3. Jesper Radich, Danmark
4. Peter Gilmour, Australien
5. Torvar Mirsky, Australien
6. Damien Iehl, Frankrike
7. Mathieu Richard, Frankrike
8. Phil Robertson, Australien
9. Johnie Berntsson, Sverige
10. Keith Swinton, Australien
11. Alvaro Marinho, Portugal
12. Francesco Bruni, Italien
13. Rasmus Viltoft, Danmark
14. Mattias Rahm, Sverige

Info:
www.matchcupsweden.com, Facebook: Match Cup Sweden, Twitter: MatchCupSweden

På fredagseftermiddagen avgjordes Celebrity Race på Marstrand, den årliga kändisseglingen under Stena Match Cup Sweden. I årets tävling medverkar ett 20-tal stora svenska artister och elitidrottare. Bland annat kommer vi att se Carola, Bygg-Matte och Anja Pärson dra i tamparna. Tio kändistäta båtar tävlar mot varandra i en hetsig och actionfylld kamp om äran under ledning av världens bästa seglare.

I dag kl. 15.00 seglas Celebrity Race för fjärde året i rad, en uppskattad aktivitet bland såväl Marstrandsbor som turister och åskådare. I årets startfält blandas artister, idrottare, racerförare och kartläsare, dansare och skådespelare kända för hela svenska folket.

Startfält i Celebrity Race 8 juli, 2011
Carola Häggkvist
Janne ”Flash” Nilsson
Bygg-Matte
Tina Thörner
Sigrid Bernson
Malin Johansson
Magnus Kahnberg
Loui Eriksson
Fredrik Pettersson
Marcus Samuelsson
Stefan Sauk
Anja Pärson
Isabelle Gulldén
Jonathan Stenbäcken
Thomas Ravelli
Josefin Lillhage
Jennifer Brown
Stefan Odelberg
Pelle Petterson
Peter Swartling
Ulf Ekberg
Richard Engfors

Fakta Celebrity Race
Två korta Fleet Race korar vinnaren i Celebrity Race för Stena Match Cup Sweden. Det innebär att alla tio båtar startar samtidigt på given signal. Varje båt seglar mot en boj och plockar upp en flagga som är fäst på bojen när den rundas. Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race. Seglingarna kommer att följas tätt av publiken från klipporna och av media från pressbåtar ute på vattnet. Ifjol tog Audi hem segern med hjälp av Maria Pietilä Holmner och Hans Olsson. Året dessförinnan segrade Childhood med Alexandra Zazzi och Sara Lumholdt i spetsen.

Skolsegelfartyget Constantia, 103 år i år, kommer till Oxelösund lördagen den 20 augusti för att göra två seglingar för allmänheten. Constantia har en brokig historia som seglande lastfartyg. Idag är hon pietetsfullt restaurerad till originalutseende och seglar sedan 1995 som skolfartyg.

Vi seglar både i nuet och i det förgångna. Den k-märkta slätskonerten Constantia återskapar en del av arbetets verklighet för 100 år sedan, när grunden för vårt välstånd inte minst byggdes av segelsjöfart. Vårdandet av kulturarvet förenas med professionalism och säkerhet. Constantia är ett registrerat handelsfartyg och uppfyller alla uppställda krav för skepp, utrustning och besättningens kompetens. Ändamålet med Constantia är att vara ett skolfartyg, i vidsträckt och djup bemärkelse. Utbildning i sjömanskap går hand i hand med personlig utveckling och växande.

Oxelösundare, Nyköpingsbor och andra bjuds in till att segla med under två kortare seglingar från Gamla Oxelösund, lördagen den 20 augusti. Det finns också möjligheter att besöka fartyget under Öppet Skepp mellan seglingarna. Söndagen den 21 augusti kan man delta när skutan seglar vidare mot Nynäshamn. Bussanslutningar tillbaka till Oxelösund/Nyköping finns.

Sjön suger, heter det ju, och blir man hungrig av att segla så finns det möjligheter att äta en bit på Bygdegården/Oxelö Krog i Gamla Oxelösund i samband med dagseglingarna lördagen den 20:e augusti.

Program:
Lördag 20 augusti:
09.30-11.00 Öppet Skepp
11.00-14.00 Segling 1
14.15-16.00 Öppet Skepp
16.00-19.00 Segling 2

Söndag 21 augusti:
07.15 Samling Gamla Oxelösund
07.30 Avgång
17.00 Ankomst Nynäshamn (ungefärlig tid)
17.15 Avgång Nynäshamn (ungefärlig tid)
19.00 Nyköpings busstation (ungefärlig tid)
19.15 Oxelösunds järnvägsstation (ungefärlig tid)
19.20 Gamla Oxelösund (ungefärlig tid)

Priser:
Lördag 20 augusti – båtresa inkl fika
Vuxen 300 kr
Ungdom (12-17 år) 250 kr
Familj (2 vuxna + 2 barn under 12 år) 600 kr

Söndag 21 augusti – båtresa, buss Nynäshamn – Oxelösund/Nyköping, lunch och fika
Vuxen 800 kr
Ungdom (12-17 år) 650 kr
Familj 1700 kr

Info: www.visitoxelosund.se

Foto: C G Fransén.

Den utmärkta hamnboken Havneguiden finns nu som app till både iPad och iPhone. För närmare info se de nedanstående sidorna.

iPad:

http://itunes.apple.com/no/app/havneguiden-harbour-guide/id445584168?l=nb&mt=8

iPhone
http://itunes.apple.com/no/app/havneguiden-harbour-guide/id442920064?l=nb&mt=8

Årets Celebrity Race är avgjort – Carola, Stefan Sauk och Marcus Samuelsson tog hem segern åt Santa Maria efter ett händelserikt race. Spöregn, nakenbad och ett flertal krockar färgade seglingen. Josefin Lillhage och Janne ”Flash” Nilsson kom tvåa, och Let’s Dance-gänget på Childhood knep tredje plats trots två kollisioner.

Ett 20-tal svenska kändisar tävlade mot varandra i Celebrity Race på fredagen med svag vind, regn och humöret på topp. Marcus Samuelsson trillade i havet ifjol men lyckades hålla sig i båten tillsammans med Carola och Sauk. Carola deltog flitigt som fördäcksgast.

– Stefan Sauk ville inte ta flaggan så jag fick ta den båda gångerna! Det är verkligen skoj att segla. Jag gjorde det mycket som barn med mina föräldrar, säger Carola Häggkvist.

Simmerskan Josefin Lillhage och framgångsrike STCC-föraren Janne ”Flash” Nilsson kom på andra plats med Stena Metalls båt utan några incidenter. Let’s Dance-trion däremot kolliderade med två båtar.

– Vi kom för att vinna, jag ska ha revansch nästa år. De där hockeykillarna prejade oss som tusan, men vi tacklade tillbaka, säger rallykartläsaren Tina Thörner.

De tre hockeykillarna Magnus Kahnberg, Loui Eriksson och Fredrik Pettersson lyckades fastna med båten i en flaggboj så illa att det krävdes ett dopp för att komma loss. Peter Klock, GKSS vd, var snabbt ur kläderna.

Fjolårets vinnarbåt, Audi, med Anja Pärson och Thomas Ravelli kom på åttonde plats. Sist kom Swartling, Ekberg och Kronér med PelleP.

Celebrity Race är en årlig seglingstävling som äger rum under Stena Match Cup Sweden och i år arrangeras den för fjärde gången. Totalt tävlade tio båtar med proffsskeppare och kändisbesättning mot varandra i två korta fleet race där alla båtar startar samtidigt på given signal. Varje båt seglar mot en boj och plockar upp en flagga som är fäst på bojen när den rundas. Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race.

Resultatlista, Celebrity Race
1. Santa Maria
Carola Häggkvist
Stefan Sauk
Marcus Samuelsson
2. Stena Metall
Josefin Lillhage
Janne “Flash” Nilsson
3. Childhood
Tina Thörner
Sigrid Bernson
Malin Johansson
4. Sigma
Stefan Odelberg
5. Fearnleys/Skuld/BangerHead
Magnus Kahnberg
Loui Eriksson
Fredrik Pettersson
6. Castellum
Isabelle Gulldén
Jonathan Stenbäcken
7. Stena Line
Snickar-Matte
Thed Björk
8. Audi
Anja Pärson
Thomas Ravelli
9. Handelsbanken
Ingemar Allén
10. PelleP
Pelle Petterson
Peter Swartling
Ulf Ekberg
Lasse Kronér

Bilder: Dan Ljungsvik, Elias Carlsson.

Med tre segrar i fredagens seglingar behåller Björn Hansen sin ledning i Stena Match Cup Sweden. Han har en match kvar att segla men har redan säkrat en kvartsfinalplats . Dit kan även Johnie Berntsson nå med en stark avslutning imorgon.

Britten Ian Williams och Björn Hansen har lyst starkast under Stena Match Cup, medan sjufaldige vinnaren Peter Gilmour nu är uträknad från kvartsfinalen.

Björn Hansens form har varit stark under veckan, men han förlorade idag sina matcher mot Peter Gilmour och Phil Robertson.

Johnie Berntsson hade en tung dag igår men lyckades på fredagen vinna två av tre matcher, mot Keith Swinton, Alvaro Marinho

Svaga vindar har försenat seglingarna på Marstrand under veckan och så var även fallet under förmiddagen. Under kvällen ökade vinden och publiken i regnet bjöds på flera rafflande matcher.

Björn Hansen lyckades i sin match mot portugisen Alvaro Marinho slå tillbaka efter att ha bestraffats för att nuddat ett rundningsmärke. I en närkamp tilldelades även Marinho ett straff vilket jämnade ut straffen och Hansen kunde glida ifrån till en seger. Han avslutade sedan dagen med en förlust mot Phil Robertsson men har ändå skaffat tillräckligt med poäng för att gå vidare till kvartsfinal.

Mattias Rahms team visade stärkt form och tog idag två segrar.

På lördagen fortsätter Round Robins serieomgång med fyra flighter och därefter startar kvartsfinalen på eftermiddagen.

Resultat fredag (se även www.matchcupsweden.com)

1. Björn Hansen, 9
2. Ian Williams 9
3. Jesper Radich, 6
4. Damien Iehl, 6
5. Torvar Mirsky, 6
6. Keith Swinton, 6
7. Phil Robertson, 5
8. Mathieu Richard, 5
9. Àlvaro Marinho, 5
10. Francesco Bruni, 4
11. Johnie Berntsson, 4
12. Peter Gilmour,4
13. Rasmus Viltoft, 3
14. Mattias Rahm, 3

Skepparen på Ran, Niklas Zennström, är lättad. Målet är nått – att vara första båt att korsa mållinjen i ÅF Offshore Race. – Det är svårt när det är så här lätt.

Svårigheten har varit den nyckfulla vinden. Ibland har det blåst bra, däremellan inte alls.

– Det gäller att hålla igång båten och inte parkera för ofta, säger Niklas Zennström.

Ett tag höll Ran på att slå banrekordet för enskrovsbåtar. Sedan kom stiltjen strax efter rundningen av Gotlands södra udde.

– Sådan är havskappsegling. Du vet aldrig riktigt hur det kommer att bli och det är just det som gör sporten så spännande, säger skepparen.

Vid målgång var det inte avgjort om han skulle vinna sin klass.

Hur det går avgörs av hur lång tid efter Ran de andra båtarna med annat mättal kommer. Det fungerar alltså som ett handikappsystem.

– Seglar du med handikapp som i denna tävling är det inget du kan påverka. Det enda du kan göra är att segla så fort det är möjligt, och det tycker jag vi gjort. Sedan får matematiken avgöra, säger Niklas.

Starten av årets ÅF Offshore Race var som bekant på Stockholms Ström.

Det tyckte Niklas Zennström var bra.

– Fantastiskt med alla människor som kom för att se starten. Samtidigt saknade man allt roligt på Sandhamn. Egentligen skulle jag vilja ha starten både i Stockholm och utanför Sandhamn, men det blir svårt, säger han med ett leende.

Bilder: Oskar Kihlborg

Info: race.ksss.se

Söndagen 10 juli är det dags igen för racerbåtstävlingen Skärgårdens snabbaste båt. Racet, som för första gången hölls 1995, körs i Stockholms skärgård. Under åren har båtarna utvecklats och hastigheterna ligger nu över 100 knop för en del av deltagarna. I år går tävlingen på Nämdö-fjärden. Den är uppdelad i tre klasser: 1-skrov, 2-skrov samt RIB.

Tack vare det fina somamrvädret så kan årets race bli ett av de bästa på flera år. ett stort antal båtar är anmälda och även vattenskoterracet Bullitt är populärt.

Det är gratis att titta på tävlingen. För säkerhetens skull finns flera säkerhetsteam ute längs tävlingsvägen:

Team 1 – Stridsbåt 90 – Daniel Viding (befälhavare) – Lars Engelbrekt (tävlingsledare) med crew
Team 2 – Spectre – Vladimir Jigaroff med crew
Team 3 – Navigationsgruppen – Richard Kindroth med crew

Info: www.skargardenssnabbastebat.se

Info: www.bullitt.se

Bilder: Skärgårdens snabbaste båt.

Björn Hansen vann grundomgången i Stena Match Cup Sweden och går vidare till kvartsfinal efter en strålande insats. Han ser fram emot kvartsfinalen som seglas i eftermiddag. – Taktiken har fungerat bättre än någonsin och vi har seglat kanonbra tillsammans, säger Björn Hansen.

Björn Hansen och hans Mekonomen Team har sin bästa säsong någonsin, med en seger i Koreas deltävling i World Match Racing Tour i bagaget. I Stena Match Cup Sweden har teamet svarat för en stark insats.

– Gustav (Tempelman) har varit fantastisk, jag har aldrig känt mig tryggare med taktiken någonsin, och har kunnat fokusera helt på att styra rätt.

Hansens team vann kvalomgången före Ian Williams, Storbritannien, båda på nio poäng tillsammans med trean Jesper Radich, Danmark.

– Vi har bättre resurser och har seglat ihop tillsammans i alla tävlingar, det gör skillnad, säger Hansen.

Johnie Berntsson var besviken efter en snöplig förlust i sin sista match där han mötte Peter Gilmour. Efter att Berntsson seglat in i en annan pågående match och störts vid spinnakersättningen på andra varvet lyckades den australiensiska skepparen Gilmour vinna matchen trots att han tilldelats ett straff. Gilmour låg ca 15 sekunder före Berntsson när han tog sitt straff precis före mållinjen.

– Vi var mindre än en meter efter Gilmour i mål och det känns ju surt, sa Johnie Berntsson efter målgång.

Matcherna i kvartsfinalerna börjar cirka halv två och kommer att genomföras i perfekta förhållanden med strålande sol och friska vindar.

Slutställning efter round robin, kvalomgång lördag 8/7 kl 13.00
1. Björn Hansen, 9
2. Ian Williams, 9
3. Jesper Radich, 9
4. Torvar Mirsky, 8
5. Damien Iehl 8,
6. Mathieu Richard, 6
7. Peter Gilmour, 6
8. Phil Robertsson, 6
—–
9. Johnie Berntsson, 6
10. Keith Swinton, 6
11. Alavaro Marinho, 5
12. Francesco Bruni, 5
13. Rasmus Viltoft, 4
14. Mattias Rahm, 4

Följ seglingarna på: www.matchcupsweden.com

Facebook – Match Cup Sweden

Twitter – MatchCupSweden

Foto: Dan Ljungsvik.