Nyheter

Den 1:a juni öppnar Point65 Rental Center på Fejan i Stockholms norra skärgård i det vackra Roslagen. En av Sveriges absolut vackraste platser för paddling. Här satsar vi övervägande på uthyrning och turer. Med en stor hyrflotta med övervägande havskajaker i både plast och glasfiber, alla splitternya, kan Point 65 Rental Center – Fejan erbjuda något av de mest exklusiva paddlingsupplevelser i Sverige.

Övriga orter med ett Point 65 Kayak Rental är:

Stockholm/Solna
Malmö
Norrköping
Göteborg
Gävle,
Saltsjö Duvnäs
Rungstedt Havn i Danmark

Point 65 Rental Fejan har ett helt suveränt läge som man enkelt når med en haltimmes färje-tur ut i Roslagens Skärgård.Här stannar även Blidösundsbolagets färjor som går från Strömkajen utanför Grand Hotell.

Scania inleder nu en satsning på försäljning inom ytterligare segment av den indiska marknaden. Satsningen omfattar såväl lastbilar som stads- och långfärdsbussar, liksom industri- och marinmotorer. Ett nytt bolag har bildats: Scania Commercial Vehicles India.

− Det finns idag en ökande efterfrågan på fordon och motorer av den kvalitet och prestanda som Scania står för. Inom den kommande femårsperioden räknar vi med att kunna nå en försäljning av närmare 2 000 lastbilar, 1 000 bussar och 1 500 motorer om året, säger Martin Lundstedt, Executive Vice President och ansvarig för Scanias försäljning och marknads¬föring.

En fortsatt god ekonomisk tillväxt, exportindustrins utveckling, utbyggnaden av motorvägar och logistiksystem är faktorer som ligger bakom Scanias beslut att öka närvaron på den indiska marknaden.

Scania Commercial Vehicles India påbörjat arbetet med att etablera en anläggning för påbyggnad och utrustning av kompletta fordon samt ett reservdelslager i landet.

− Att ha detta på plats är en grundläggande förutsättning för att starta försäljningen av våra fordon och motor, säger Henrik Fagrenius, vd för bolaget.

Scania kommer under andra halvåret att sätta ett mindre antal bussar och lastbilar i testdrift hos utvalda kunder på den indiska marknaden.

− Det finns potential för att bredda vårt befintliga utbud av lastbilar till gruvindustrin men även inom andra delar av anläggningssegmentet, liksom lastbilar för tunga specialtransporter på väg. Inom bussegmentet bilar ser vi en möjlighet till försäljning av bussar både för stadstrafik och långväga linjetrafik, säger Henrik Fagrenius.

Scanias anläggningsbilar introducerades på den indiska lastbilsmarknaden 2007 i samarbete med Larsen & Toubro (L&T). Det indiska bolaget har framgångsrikt etablerat Scanias tunga tipplastbilar inom gruvindustrin och har idag omkring tiotalet Scania-serviceverkstäder i anslutning till olika gruvor i landet.

− L&T kommer fortsatt att ha en viktig roll när det gäller Scanias försäljning och service på den indiska anläggningsmarknaden. Vår egna närvaro i landet kommer dessutom att stärka L&T:s position, eftersom bolagets Scaniakunder får tillgång till ett större modellutbud, kortare leveranstider och högre servicetillgänglighet, säger Henrik Fagrenius.

− I ett längre perspektiv kommer Indien att vara en betydande marknad för Scania. Vi tar nu nytt, viktigt steg in på marknaden och ser fram emot att växa och utveckla affären tillsammans med vår partner L&T, avslutar Martin Lundstedt.

Tusentals människor arbetar helt ideellt med fiskevårdåtgärder i svenska vatten. I Sportfiskeklubbarna sker mycket av detta ideella arbete. Sportfiskarnas fiskevårdsfond stöttar den ideella fiskevården. I år delar Sportfiskarna ut 230 000 kr.

Bland de projekt som får bidrag finns många olika typer av projekt riktade mot olika typer av vatten och fiskarter. Till exempel får Stenungsunds Sportfiskeklubb bidrag för artificiella rev i havet, Täby Fiskevårdsområdesförening får bidrag för lekgrynnor för gös i Stora Värtan, Lysekils Sportfiskeklubb får medel för biotopåtgärder i Orme å och Jönköpings Sportfiskeklubb får bidrag för decimeringsfiske av vitfisk i Ulvstorpssjön. Totalt får 10 olika projekt bidrag.

Sportfiskarna anser att det behövs mer pengar till fiskevården och att de pengar staten skjuter till är otillräckliga. Mer resurser till fiskevård skulle vara positivt både för hotade fiskbestånd och sysselsättningen.

– En effektiv fiskevård är givetvis bra för många hårt trängda fiskbestånd och naturvården men också för Sportfiskebranschens framtid. Det är viktigt att komma ihåg att sportfiske är en av Sveriges bredaste folkrörelser med miljoner utövare. Sportfiskebranschen är också en växande näring som omsätter miljarder samtidigt som fiskbestånden beskattas skonsamt och ekologiskt uthålligt, säger Sportfiskarnas Generalsekreterare Stefan Nyström.

2011 års bidragstagare är:
• Stiftelsen för främjande av Önne ås fiskreproduktion – Biologisk återställning av Önne å
• Stenungsunds Sportfiskeklubb – Artificiella rev i havet på mellersta Västkusten
• Täby Fiskevårdsområdesförening – Lekgrynnor för gös i Stora Värtan
• Täby Fiskevårdsområdesförening – Biotopvård i Ullnabäcken
• Lysekils Sportfiskeklubb – Biotopvård i Orme å
• Jönköpings Sportfiskeklubb – Decimeringsfiske av vitfisk i Ulvstorpssjön
• Storöringens fiskeklubb, Sundsvall – Fiske- och fiskevårdsprojeketet ”Fiska med alla”
• Ystadortens Fiskevårds- och Sportfiskeförening – Biotopvård i Nybroån
• Artedi Fiske – Biotopvård i biflöden till Tidan
• Jumkilsåns Vattenvårdssällskap – Biotopvård i Jumkilsån

Sportfiskarna är intresseorganisationen för alla sportfiskare. Vi slår vakt om allmänhetens tillgång till ett bra fiske och jobbar för friska fiskbestånd i friska vatten.

Bjuröklubb är i dag ett känt namn långt utanför Västerbotten. Men man nöjer sig inte med detta. Nu siktar Bjuröklubb på att visa sin lyskraft för hela Europa utifrån en förstudie som ska presenteras på söndag. – Vi har en unik destination som vi vill bruka, bevara och berika, berättar Staffan Markström, Arena Bjuröklubb, en av parterna i det nya lokala rådet för Bjuröklubb.

För att kunna samla information kring området, som är klassat som riksintresse för friluftsliv, kulturmiljövård och naturvård har en förstudie gjorts. Den pekar bland annat på en modell för samverkan och dialog mellan olika aktörer i områden i Västerbotten med stora natur- och kulturvärden som även har en turistisk potential, varav Bjuröklubb är en av dem.

En lyskraft som lockar

– Vi har tittat på hur det ser ut i dag och vilka utvecklingsmöjligheter som finns, förklarar projektledare Anders Esselin, och fortsätter:

– Förstudien har formulerat följande nyläge: ”År 2020 har Bjuröklubb en lyskraft som lockar besökare från hela Europa” utifrån ett antal faktorer, bland annat dess speciella atmosfär, spännande inre resor och tillgänglig natur och kultur.

Nytt lokalt råd

För att ta vara på naturen, historien och kulturskatterna som finns och för att utveckla området har det bildats ett nytt lokalt råd.

– Det är viktigt att det finns ett råd som har det övergripande ansvaret för att kunna öka samverkan mellan kultur, natur och turism för den här unika destinationen som vi har, sägerAnders Hellgren, vd Destination Skellefteå och en av representanterna i det nya lokala rådet.

Den 21-22 maj blir det familjefest vid Mälaren när Västerås Skärgårdsdagar och en flytande båtmässa arrangeras vid Färjkajen. Västerås Skärgårdsdagar anordnas för andra året i rad och har i år utökats med en flytande båtmässa vid gästhamnen.

– Förra årets Skärgårdsdag blev väldigt uppskattad och eftersom vi vill fortsätta att sätta fokus på båtlivet och aktiviteter kring Mälaren utökar vi med en dag och anordnar en flytande båtmässa i samband med evenemanget säger Jan Johansson, Marknadsföringschef på Västerås & Co.

Ett 15-tal utställare kommer att finnas på plats med båttillbehör och båtar och ett 50-tal begagnade och nya båtar kommer att kunna ses och provköras under dagarna. Det kommer även att finnas möjlighet att prova på en mängd aktiviteter med anknytning till Mälaren.

Delar ur programmet; Turer med RIB-båtar, taxibåten, fartyget Napoleon och med Lowrance Zodiac R.I.B som scannrar Mälarens botten. Testa jollesegling, kajakpaddling och vindsurfingsimulator. Uppvisning av racerbåtar och sjöräddningen. Modevisning med Maria Montazami på Tullhus Terrassen. Ponnyridning, ansiktsmålning, baklucke-loppis och tipspromenad samt visning av gamla vackra träbåtar och gamla bilar. Mattävling med lokala ”kändisar” där Västerås Grillmästare utses samt möjlighet att köpa färsk fisk

Fri entré
Tid: 21-22 maj. Öppettider: 10-16
Plats: Färjkajen och Västerås gästhamn
Björks Buss bjuder på gratis buss till Färjkajen den 21:a maj.

Fullständigt program för Västerås Skärgårdsdagar och avgångstider för bussresor:
http://www.vasterasmalarstaden.se/sv/vasteras_skargardsdagar__amp__flytande_batmassa_21_22_maj_a2635_s640.html

Båtmässan arrangeras av Västerås & Co i samarbete med aktörer från näringslivet.

NCC Construction Sverige sanerar all mark på Beckholmen intill Djurgården. Ön med de välkända giraffkranarna har varit en industriholme i 400 år och är svårt förorenad av miljögifter. NCC byter ut 100 000 ton jord. Uppdragsgivare är Kungliga Djurgårdens förvaltning och NCC:s order är värd 85 Mkr.

Århundraden med beck- och varvsindustri på ön har lämnat tonvis med bly, kvicksilver och tjära i marken som utsöndras i Saltsjön. NCC byter ut upp till tre meter av det översta jordlagret på den 50 000 kvadratmeter stora ön. Vid varvsområdet byts marken ut ända ner till havsytan och på sina ställen även under vattnet.

– Det här är ett unik och omfattande jobb. Vi gräver upp och transporterar bort 100 000 ton förorenad jord och fraktar tillbaka och lägger dit lika mycket ren jord. Alla transporter sker med båt mellan Beckholmen och Nacka, säger affärschef Johanna Ågren, NCC Construction, region Stockholm/Mälardalen.

NCC anlägger stålsponter på vissa platser för att kunna ta bort föroreningar djupare ner i holmen. Under saneringen ska NCC även riva, flytta och lägga om ledningarna i marken och riva eller flytta en mängd små byggnader som skjul, utedass och tvättstugor. De som är i dåligt skick rivs, andra flyttas under tiden. Delar av bostadshusen evakueras. Arbetet samordnas så att öns tre varvsföretag ska kunna arbeta som vanligt under tiden.

“Att ligga steget före är en del av vår dagliga verksamhet”, skriver International Färg AB i ett pressmeddelande. Detta med anledning av en pågående debatt om zinkoxid i bottenfärger för Östersjön. International Färg AB ser på Kemikalieinspektionens (KEMI) senaste rapport om att förbjuda förekomsten av höga halter zinkoxid i vissa bottenfärger som en del av del normala verksamheten där nya utmaningar hör till vardagen.

Förbudet är planerat att träda i kraft i september 2011. Båtliv skriver mer om det i nr 3, som gavs ut i början av maj.

– Diskussionen kring zinkoxidens effekt i bottenfärger är ingenting nytt för oss, det är en fråga vi aktivt följt. Oavsett om branschen beslutar sig för att överklaga beslutet att förbjuda zinkoxid eller inte, kan vi försäkra våra kunder om att International Färg AB är ett företag som kommer att fortsätta leverera effektiva och fungerande bottenfärger samtidigt som de uppfyller alla nya regler och krav, säger Joakim Sandgren, försäljningschef hos International Färg AB.

International Färg AB har lång tradition av att utveckla nya innovativa produkter och att reagera på nya krav är ingenting nytt. För cirka 100 år sedan utvecklade International Färg AB den första bottenfärgen som byggde på ett kontrollerat läckage av biocider och 1974 lanserade företaget världens första självpolerande SPC bottenfärg (Self Polishing Copolymer).

Att uppfylla alla krav och att ligga före nya regler är ett huvudfokus inom verksamheten; International Färg AB var det första färgföretaget att gå ifrån TBT-färgerna (tributyltenn) och har alla förutsättningar att möta nya utmaningar som ställs av regeringar och myndigheter världen runt genom att ligga i framkant med nya teknologier.

När strängare regler träder i kraft och fokus ökar på hållbara produkter står det klart att framtidens leverantörer måste erbjuda en rad olika möjligheter för båtägarna, från biocidfria tekniker till polerande båtbottenfärger och biocidprodukter.

– Oavsett vilken teknik som används eller vilka restriktioner och regler som införs, kommer International Färg AB att fortsätta leverera produkter av världsklass till våra kunder, säger Sandgren.

Hälften av alla i Norden dricker mer kaffe på semestern än under resten av året och 48 procent av svenskarna uppger att de ställer högre krav på kaffekvaliteten när de har semester. Det visar en ny nordisk studie*, med 4 000 respondenter, från NESCAFÉ Dolce Gusto. I Sverige svarade 27 procent att det är extra viktigt att ha tillgång till flera varianter av kaffe under sommarledigheten då de oftare har gäster.

Pressrelease:

Vi nordbor älskar vårt kaffe och inte ens under sommarsemesterns ibland något enklare livsstil på landet, båten eller i husvagnen vill vi göra avkall på vårt kaffe. Undersökningen av kaffevanor på semestern visar att runt hälften av alla till och med dricker mer kaffe när de är lediga än när de jobbar eller studerar. Hela 53 procent i Sverige svarar att de dricker mer kaffe på semestern.

En majoritet uppger också att de till och med vill ha ännu bättre kaffe under sommarledigheten: 48 procent av svenskarna svarade att de ställer högre krav på kaffekvaliteten när de har semester.

– Undersökningen visar att kraven på variation och kvalitet i kaffedrickandet är än viktigare på semestern. Med NESCAFÉ Dolce Gusto kan alla enkelt ta med sig sitt favoritkaffe, vare sig det är en slät kopp kaffe eller specialkaffe, till sommarstugan, båten eller husvagnen, säger Anne Borghegn, nordisk chef på Nestlé för NESCAFÉ Dolce Gusto.

Viktigt med kaffevariationer vid semesterns middagsbjudningar
Alla har dock inte samma förutsättningar att göra lika gott och varierat kaffe på semestern som de har hemma till vardags. 16 procent i Sverige, 21 procent i Finland, 18 procent i Danmark och 15 procent i Norge uppger att de skulle dricka mer kaffe på semestern om de hade tillgång till bättre kaffe. Kaffe spelar också en social roll, inte bara på arbetsplatser och skolor utan även på semestern. 27 procent av svenskarna, 21 procent av norrmännen, 17 procent av finländarna och 14 procent av danskarna svarar att de oftare har gäster på besök och då blir det extra viktigt att ha tillgång till flera varianter av kaffe.

– Idag är vi vana att kunna ta med oss vår livsstil vart vi än åker och kaffevanor bryts inte lätt. När man ofta har gäster på besök under semestern vill man naturligtvis kunna erbjuda ett lika gott kaffe som hemma. Det kan man med NESCAFÉ Dolce Gusto, säger Anne Borghegn.

NESCAFÉ Dolce Gusto har 15 bars tryck, samma som många professionella maskiner på café, för bästa smak vid kaffebryggning och i kombination med mjölk i kapselform kan alla utan krångel bjuda på smakrikt bryggkaffe, espresso, perfekt skummad cappuccino, latte macchiato, varm choklad och många fler varianter. Inför sommaren finns kapslarna NESCAFÉ Dolce Gusto Nestea och Cappuccino inte bara i webbutiken utan även i detaljhandeln. Sammanlagt finns över 20 olika smaker till försäljning i detaljhandeln eller i webbshopen www.dolce-gusto.se.

* Undersökningen är gjord av undersökningsinstitutet Snabba Svar som samlat in svar från tusen personer per land (Sverige, Norge, Danmark, Finland) i en webbenkät om kaffekonsumtion på sommarsemestern.

Info: www.dolce-gusto.se

Statens fastighetsverk (SFV), förvaltare av Pater Noster, har slutit ett nytt hyresavtal. Entreprenören som ska driva fyrplatsen på Hamneskär heter Niklas Amundson och härstammar från närbelägna Marstrand. Niklas kommer att driva pensionat-, kurs- och konferensverksamhet på Pater Noster – ett koncept som stämmer väl in på SFV:s ambition om att tillgängliggöra kulturarvet för allmänheten.

Hamneskär och Pater Noster ligger knappt en mil, ungefär fem distansminuter, från Marstrand i Tjörns kommun i Bohuslän. Pater Noster är en av Sveriges mest omtalade fyrar. Särskilt uppmärksammandes fyren 2002 då den 120 ton tunga och 32 meter höga fyren togs iland för att repareras, återsättas och sedan återtändas 2007.

– Vi är glada över att från och med juni få hälsa Niklas Amnundson välkommen som hyresgäst. Niklas har arbetat 20 år inom kustbevakningen men är även verksam som marin målare. Han har båtförarbehörighet att transportera passagerare och är van dykare. Två kunskaper som kommer väl till pass när man ska driva verksamhet på Hamneskär. Samarbeten med dykare och dykföretag har redan inletts och kommer att bli ett bra komplement till pensionat-, kurs- och konferensverksamheten, säger Pär Färdmo, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

I samband med reparationen av Pater Noster – ett samarbete mellan flera offentliga och privata aktörer och frivilligorganisationer – rustades även fyrbebyggelsen upp till bra hotellstandard. Tanken är att besökaren ska kunna bjudas på en helhetsupplevelse på ön som innefattar både dags- och kvällsaktiviteter plus övernattning för den som önskar.

– Intresset för Pater Noster är stort. Vi hade en hyresgäst på Hamneskär till september förra året. Vi hade säkert haft möjlighet att sluta ett nytt hyresavtal tidigare om inte den stränga vintern kommit emellan. Isen och kylan har omöjliggjort utfärd för att visa ön för spekulanter. Det är en del av charmen men också svårigheten med att förvalta öar, säger Anders Eydal, förvaltare vid Statens fastighetsverk.

Fakta Hamneskär/Pater Noster
Hamneskär är en av landets cirka 1 700 kronoholmar – öar som ägs av staten, förr kallad kronan. De tillhörde kronan redan på Gustav Vasas tid och förmodligen även dessförinnan.

Hamneskär ingår i Pater Nosterskären och har givit fyren dess namn. Pater Noster tändes 1868 och bemannades av personal som bodde på ön. År 1977 släcktes Pater Noster och ersattes av kassunfyren Hätteberget. Efter 30 år i mörker kastar nu Pater Noster åter sitt sken över havet. Fyren återinvigdes 26 september 2007 efter en grundlig renovering på fastlandet.

Foto: Bert Leandersson.

Seglaren Thomas Jundt satsar på en ny och spännande mast till sin nya båt inför årets kappseglingssäsong. Siktet är inställt på rekordsnabb segling.

Masten på denna extrema enskrovsbåt med väldigt gott om segel har konstruerats med de senaste America’s Cup-båtarna som inspiration. Det är en solid kolfiberrigg, ungefär samma som på båtarna i “Little America’s Cup” C-Class.

Mirabaud LX är den andra båten på Genevesjön som får en vingmast av de här typen. För 19 år sedan testade en annan seglare, Philippe Stern, en liknande konstruktion på sin båt Altair XII.

Mirabaud LX sjösattes i april 2008 och har varit föremål för konstanta förbätrringar. Det omfattar bland annat nya utriggare, nya segel, och en rad förändringar av skrovet.

Mirabaud LX vann sin kategori i 2010 International Speed Week i Weymouth, där för-OS ska seglas i augusti i år. Båten nådde en genomsnittlig fart på 23,24 knop med toppfarten 25,8 över en sträcka på 500 m. Båten håller även rekordet på sträckan Geneve–Rolle–Geneve från 2009 med en tid på 3h 43′ 47” i enskrovsklassen.

Tekniska specifikationer:
Längd: 10 m
Skrovlängd: 8,5 m
Bredd: 5,4 m
Vingyta: 17 kvm
Vingens vikt: 29 kg
Segel kryss: 26 kvm
Segel undanvind: 49 kvm
Deplacement: 170 kg

Foto: Juergkaufmann.com.

Båttillbehörskedjan Hjertmans satsar på att lansera ett eget varumärke. – I en allt hårdnande konkurrens gäller det att se framåt, för att förstärka vår konkurrenskraft har vi valt att satsa på och utveckla ett eget varumärke som skall komplettera de starka varumärken som vi idag säljer, Vårt nya varumärke MultiMarine skall stå för kvalitetsprodukter till konkurrenskraftiga priser, allt för att möta lågpriserbjudande från handel utanför båtbranschen, säger Håkan Gendenberg, ansvarig för sortiment/försäljning inom Hjertmans.

– Vi har valt att satsa på kemsektorn först säger Håkan, en svensktillverkad produktserie där våra kunders behov har fått stå i centrum för produktutvecklingen.

De första produkterna i MultiMarine serien är; Båtvätt, Teak Oil, Teak Cleaner, Vattenlinjetvätt, Snäckborttagare, Wax och Polish, inom serien finns också högkvalitativa Oljor, Glykoler och Zinkanoder.

Info: www.hjertmans.se

MSC Cruises nya Kryssningsbarometer visar att intresset för att kryssa på semestern är fortsatt starkt bland svenskarna. 61 procent kan tänka sig att ersätta en charterresa eller en skidsemester på vintern med en kryssning på varmare breddgrader. Nya siffror från European Cruise Council bekräftar trenden från MSC Cruises Kryssningsbarometer: det finns en stor potential för kryssningar på den svenska marknaden med Medelhavet som fortsatt växande destination.

MSC Cruises Kryssningsbarometer* är en årlig undersökning genomförd på uppdrag av MSC Cruises under våren 2011 bland reseintresserade i Sverige, Norge och Danmark. Enligt undersökningen uppger 61 procent av svenskarna att de kan tänka sig en kryssning som alternativ till en skidsemester eller en charterresa på vintern.

Av de tillfrågade med som har barn kan hela 58 procent tänka sig att åka på kryssning tillsammans med barn eller barnbarn. Enligt de tillfrågade beror det ökade intresset för kryssningar till största del på rekommendationer från bekanta, samt att reseformen är tilltalander. För över hälften av alla tillfrågade är Karibien drömdestinationen för en kryssning, följd av Medelhavet. Undersökningen visar också att många associerar en kryssning med avkoppling och vila och att det finns mycket många aktiviteter ombord för alla åldrar. 47 procent av de tillfrågade svenskarna tycker även att en kryssning är en bra reseform för att fira högtidsdagar med hela familjen.

– Svenskarna har upptäckt att en kryssning är en utmärkt semesterform. Att få se många olika platser under bekväma reseformer och samtidigt ha möjlighet till en mängd olika aktiviteter och bekvämligheter för alla åldrar ombord, allt från spa-behandlingar till sportanläggningar och barnaktiviteter, gör kryssningar till en perfekt familjesemesterform för hela familjen, säger Claes Tamm, nordisk chef på MSC Cruises. Intresset för kryssningar har vuxit lavinartat i Sverige de senaste åren men marknaden är ännu långt ifrån mogen. Nya siffror från European Cruise Council (ECC) visar att kryssningsfrekvensen, det vill säga hur många som kryssat i förhållande till antal invånare, ligger på 6 personer pe 1 000 invånare i Sverige. Det kan jämföras med samma frekvensen i England som ligger på 24 per 1 000 invånare. Rapporten visar också att Medelhavet som kryssningsdestination fortfarande växer starkt bland svenskarna.

– De senaste siffrorna från ECC visar tydligt att det finns stor potential för kryssningar på den svenska marknaden, säger Claes Tamm. Det är också roligt att se att Medelhavet fortfarande har en stark tillväxt som kryssningsdestination eftersom det är där MSC Cruises har det sitt största utbudet, inte minst under sommaren då intresset för Medelhavskryssningar är som störst, säger kommenterar Claes Tamm vidare.

*Källa: webbundersökning av resvanor i Skandinavien gjord av Netigate i mars 2011 på uppdrag av MSC Cruises

Info: www.msccruises.se

Tillströmningen är fortsatt stor till Göta kanalbolags slusskurser. För fjärde året i rad erbjuder Kanalbolaget, i samarbete med Medborgarskolan, kurser i slussning för båtägare. Årets kurser har snabbt blivit fullbokade. – När vi startade slusskurserna visste vi inte hur stort intresset skulle vara, säger Anna Meyer, marknads- och informationschef på Göta kanalbolag.

– Vi är därför mycket glada över att slusskurserna fått ett så stort gensvar. Många som planerar att gå Göta kanal med egen båt, kan känna en viss osäkerhet för hur slussningen går till. Att få möjlighet att träna innan, har visat sig populärt. Det är extra roligt att även långväga deltagare har hittat hit i år, bland annat från stockholmsområdet, Värmland och Hälsingland, säger Anna Meyer.

Nu är det dags för årets slusskurser, som äger rum på följande tider och platser:

Bergs slussar
onsdag 18/5, kl 18-21
lördag 21/5, kl 10-13

Sjötorp
Lördag 21/5, kl 9-12

Info: www.gotakanal.se

Foto: Göta kanal.

Det blev en succéartad premiär för Strömmingsloppet lördagen den 14 maj. Givetvis uppstod ett antal barnsjukdomar men inga allvarliga som inte kunde lösas på plats. Damer och herrar, födda mellan 1936 och 2002, som sprang Strömmingsloppet mötte ett vårvacker Vaxholm. Det var soligt, lätt bris och runt 16 grader i luften – perfekt väder för löpning. Idel positiva och glada miner längs banan.

Arrangörernas strävan att ha hög miljöfokus har innefattade flera steg under projektets uppbyggnad. Några av dessa steg var bl a att anlita sophantering genom Sita, årets avfallsbehandlare 2010, ekologisk dryck till löparna från Saltå Kvarn, Ekologiska/ fairtrade bananer delas ut vid målet, och all tryckt media trycktes på miljövänligt papper. Det hårda miljösattsningen belönades genom att Stiftelsen Håll Sverige Rent miljödiplomerade loppet. Det innebär att Strömmingsloppet är det enda miljödiplomerade löparloppet i Stockholm. Martin Karlsson från Stiftelsen Håll Sverige Rent överräckte diplomet till Nicole Rimér, en av arrangörerna från Strömmingsloppet. Det markerade invigningen av loppet.
Strömmingsloppet har även adderat till en välgörenhetsaspekt till loppet. För varje deltagare som anmälde sig gick 100 kr till Wateraids arbete för rent vatten och sanitet, denna gång till Wateraids projekt i Bangladesh. Loppet lockade 279 motionärer som vardera gav 100 kr av anmälningsavgiften till Wateraid. Totalt gav Strömmingsloppet 27 900 kr till projektet i Bangladesh.

– För oss på WaterAid innebar loppet en flygande start på vårt nya projekt i Bangladesh. Med pengarna från loppet kommer vi kunna göra mycket nytta, säger Daniel Holking, kommunikatör på WaterAid Sverige

Fantastiska priser från Vaxholms företag
Loppet var uppdelat i två distanser. En lite kortare bana på 5 km och en längre bana med lite mer kuperad terräng på 10 kilometer. För varje distans belönades de tre bästa inom Herr och Dam. Som prisutdelare hade Strömmingsloppet engagerat Blossom Tainton vars tidning Blossom Magazine också var med som en av sponsorerna av loppet.

Priserna som delades ut kom främst från företag i Vaxholm. Vad sägs om skärgårdssegling ombord på en 50-fots segelbåt för två från OUT Seglingsevenemang AB, uthyrningspaket och introduktionskurs från Vaxholms Kanotsällskap, litografier från Lena, Gösta och Emilia Linderholm, julbord för 2 personer på Vaxholms Kastell, en veckas matkasse från Ecoviva och en fototavla från Copyshop.

Kommentarer om Strömmingsloppet

– Jag springer runt 5-6 lopp per år och Tjurruset är nog favoriten. Gillar konceptet med lokala lopp och hoppas verkligen att det blir ett lopp nästa år också, säger Magnus Bokström.

– Blev värvad av en kollega som vurmar för det här loppet, säger Annika Elmén. Jag hade hoppats på en lite bättre tid men terrängen spelade in. Det är en underbar miljö att springa i så jag återkommer nog nästa år också. Då blir det en mil.

– Vi springer inte för någon klubb utan mest för att det är kul, berättar syskonen Gustav och Lina Niland. Vi såg en annons i Runners World och anmälde oss. Jag (Gustav) sprang 10 km och Lina 5 km. (Gustav var också en av de som vann en litografi av Gösta Linderholm under prisutdelningen efter loppet.)

FAKTA
Strömmingsloppet – Sveriges första miljödiplomerade löpartävling!

Dag: Lördagen den 14 maj 2011
Klasser: 5 km & 10 km, herr och dam
Start: kl 11.00
Antal anmälda: 279

Resultat:
I herrklassen 10 km segrade Fredrik Tedborn med tiden 00:37:59.
I damklassen 10 km segrade Charlotte Karlsson med tiden 00:41:08.
I herrklassen 5 km segrade Christian Ahlsén med tiden 00:18:42.
I damklassen 5 km segrade Cecilia Fochsen med tiden 00:20:49

För hela resultatlistan, besök http://www.strommingsloppet.se/Resultat.html.

Välgörenhet: 25 % av deltagaravgiften går till WaterAid. Det innebär totalt
27 900 kr (279 x 100 kr) .

Arrangörer:

Nicole Rimér

Johan Karlöf
Helena Thunblad

Arrangörernas strävan att ha hög miljöfokus har innefattade flera steg under projektets uppbyggnad. Det hårda miljösattsningen belönades genom att Stiftelsen Håll Sverige Rent miljödiplomerade loppet redan nu första året. Det innebär att Strömmingsloppet är det enda miljödiplomerade löparloppet i Stockholm.
Strömmingsloppet har även adderat till en välgörenhetsaspekt till loppet. För varje deltagare som anmälde sig gick 100 kr till Wateraids arbete för rent vatten och sanitet, denna gång till Wateraids projekt i Bangladesh. Loppet lockade 279 motionärer som vardera gav 100 kr av anmälningsavgiften till Wateraid. Totalt gav Strömmingsloppet 27 900 kr till projektet i Bangladesh.

– För oss på WaterAid innebar loppet en flygande start på vårt nya projekt i Bangladesh. Med pengarna från loppet kommer vi kunna göra mycket nytta, säger Daniel Holking, kommunikatör på WaterAid Sverige.

Världens ledande seglingsserie – ISAF World Match Racing Tour – har just annonserat vinnarna av 2010 WMRT Awards. Stena Match Cup Sweden tog hem två utmärkelser – Best Audience Engagement och Best Event Marketing Campaign.

– Vi är väldigt glada att få ett sådant kvitto på att evenemanget är uppskattat. Och vi tackar vår fina publik för priset Best Audience Engagement. Seglarna har sällan så stor och nära publik som i Marstrand, något vi vet är väldigt uppskattat, säger Jan Torstenson, VD på Brandspot.

Som norra Europas största seglingstävling utgör Stena Match Cup Sweden en av nio VM-deltävlingar i WMRT. I år dubblar evenemanget antal priser från ifjol och är det evenemang som näst efter Monsoon Cup tog hem flest utmärkelser. Även ifjol gick priset om Best Event Marketing Campaign till Match Cup Sweden.

– Vi har jobbat med Stena Match Cup Sweden i ett par år nu och illustrationsmanéret har fått mycket uppmärksamhet. Tillsammans med en välplacerad kampanj blev det ett lyckat koncept. Nu förnyar vi oss i år och skiftar manér. Hoppas att det faller ut lika väl, säger Anna Reynold, VD på reklambyrån Milk.

Utmärkelserna i WMRT Awards är fördelade efter en omröstning bland press, seglare, domare samt World Match Racing Tours personal och leverantörer.

Stena Match Cup Sweden är norra Europas största seglingstävling och en av nio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 4–10 juli 2011 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Här är den absolut ultimata vattenskidbåten! Det är australiensiska Riviera som använder en 61 Series II Enclosed Flybridge för att dra tolv stycken vuxna vattenskidåkare. Uppvisningen skedde på Gold Coast’s Broadwater norr om Sydney i Australien och väcker längtan till den sommar som vi har snart har även i Sverige.

Det här är Rivieras allra senaste båtmodell. Båten kostar över 16 Mkr i svenska pengar, så det är inte direkt någon båt för vem som helst som vill åka en tur på vattenskidor. Modellen presenterades på 2011 Sanctuary Cove International Boat Show i maj.

Den nya 61 Series II har 3 100 hk i motorrummet. Vid uppvisningen drog den tolv professionella vattenskidåkare.

Det var ägarna till båten, som själva är före detta aktiva vattenskidåkare, som ville göra nåot spektakulärt inför leveransen och premiärvisningen. De har åkt professionellt i 28 år.

De hängivna ägarna har tidigare haft elva båtar från Riviera, bland annat 3300, 36 Flybridge, 4000 Offshore, M290, M430, M360, M400, 45, 51, och 43 Offshore.

– Vi ville ha en stor cruisingbåt eftersom vi vill tillbringa minst tre månader vid Hamilton Island. Vi ville ha mer utrymme och kände att vi fick det med den här båten, säger de.

Riviera 61 Series II är en av företagets 20 båtmodelelr i storlekar från 36 till 85 fot.

Info: www.riviera.com.au

Snart är det dags för racerbåtsäsongen att dra igång igen för Carl-Hampus Lundberg. Premiärtävlingen i F1000 Cup hålls 28 maj ute vid Grisslinge Havsbad, Värmdö. Nu är det bara de sista små justeringarna och provkörning innan tävlingen kvar. ps. Premiärtävlingen är speciell på det sättet att allmänheten har fritt inträde till depån och kan på så vis kika riktigt nära på båtarna.

– Allt måste vara perfekt inför årets premiär så jag kan starta på samma sätt som jag avslutade förra säsongen, med vinst! Säger Carl- Hampus.

2011 blir en mycket intressant säsong för Carl-Hampus som nu är ganska van att köra F1000 klassen. Förra året var första säsongen i klassen.

Steget från T400 som Carl-Hampus körde tidigare är väldigt stor. Från enskrovsbåt till katamaran vilket betyder att en helt ny körteknik måste tränas in.

– Toppfarten är 75 knop istället för 50 och i F1000 sitter man instängd och fastspänd i 5-punktsbälte precis som i F1- båtarna. Den enda sikten man har bakåt är de små sidobackspeglarna.

Carl-Hampus hoppas på en rolig säsong med tävlingar både i Sverige och Finland och eventuellt en EM-tävling i Italien senare i sommar.

Förutom racingen bjuder 2011 års säsong på fler nya utmaningar inom racingen då Carl-Hampus sedan i våras är ordförande för klubben Swedish Racing Club, SRC. Med sina två årliga tävlingar och sina Prova- på-tillfällen är SRC en av de mest aktiva båtracingklubbarna i Sverige.

Foto: Sebastian Strand.

Kommentarer

Queen of tools 13:48:53 2011-05-17

Håller tummarna för en framgångsrik säsong! =)

Nu går det lätt och smidigt att rengöra höga båtar och fasader, gavlar eller jalusier med högtryck. Med Kärchers nya teleskopiska spolrör når du hela 4 m längre. Kärchers teleskopspolrör är ett nytt unikt tillbehör som högtrycksrengör ytor som är svåra att nå eller sitter högt upp t ex fönsterluckor, jalusier eller fasader. Längden på spolröret kan justeras från 1,2 m till 4 m.

Teleskopspolröret passar alla konsumenthögtryckstvättar i klasserna K2-K7 och för att få bättre stabillitet när hela spolröret är utfällt medföljer en bekväm bärsele. Kärchers teleskopspolrör kan köpas i fackhandeln. Pris i handeln är ca 1.500:-

Kärchers produkter har funnits i Sverige sedan 1975 då man introducerade högtryckstvättarna på marknaden. Kärcher producerar bland annat högtryckstvättar, grovdammsugare, fönstertvättar, SteamCleaners, skur- och sopmaskiner.

Kärcher AB är ett helägt dotterbolag till det tyska moderbolaget, Alfred Kärcher GmbH & Co. KG. Tack vare 75 års erfarenhet av rengöring både inom industrin och för privatkonsumenter är Kärcher idag expert på området och också drivande av utvecklingen av nya produkter och innovationer.

Kamasa Tools lanserar en spridarverktygssats i två delar speciellt anpassad för att demontera spridare som är svåra att lossa. – Det här verktyget greppar samtidigt på både inner- och yttergänga på spridaren. Det gör att mekanikern kan belasta verktyget hårdare utan att öka risken för att spridaren spräcks, Bert Lundmark, produktspecialist på Kamasa Tools.

Verktygssatsen innehåller 2-delad adapter, en för yttre och en för inre gänga.

– Spridarverktyget passar utmärkt att använda tillsammans med slaghammare vid demontering av spridare.

Det är tillverkat i tåligt kromvanadinstål och säljs i butik från och med början av april 2011.

Minskade utsläpp och lägre bullernivå är två miljövinster när fartyg som ligger i land drivs med el i stället för diesel. Grontmij har fått i uppdrag av Ystad och Trelleborg att projektera deras respektive satsningar på elnätstationer i hamnarna. Satsningen för Ystads del ingår i arbetet med att skapa en grön hamn.

Färjorna som lägger till i Ystad och Trelleborg behöver inte längre ha de dieseldrivna hjälpmaskinerna igång när de ligger förtöjda vid kaj. När fartygen ligger i land kommer de att få möjlighet att kopplas till elnätet, vilket gör att elförsörjningen kan hållas intakt utan att motorerna är igång.

– Elanslutning av fartyg är en stor del i arbetet med att miljöanpassa hamnen, och även om vi inte kan tvinga fartygen att ansluta till elnätet kommer vi att erbjuda möjligheten, säger Cecilia Ejlertsson, miljöansvarig för Ystad Hamn Logistik AB.

De kommunala bolagen Trelleborgs Hamn AB och Ystads Hamn Logistik AB har gett Grontmij i uppdrag att utforma anläggningar för landströmsanslutning för samtliga färjelägen avsedda för färjor. Grontmijs systemlösning innebär reducering av buller samt minskade utsläpp av svaveloxider, kväveoxider, flyktiga kolväten och partiklar.

– Det är svårt att peka på exakt vilken miljövinst som kommer att göras eftersom det beror på hur många fartyg som ansluter sig. Sedan årsskiftet gör vi luftmätningar i hamnområdet, bland annat för att kunna se hur stor utsläppsminskningen blir när fartygen börjar ansluta sig, säger Cecilia Ejlertsson på Ystad Hamn Logistik AB.

Liknande lösningar finns i Göteborgs hamn, men det unika med Grontmijs uppdrag är att ingenjören tagit fram en totallösning för anläggningarna och att det gjorts i entreprenadform.

I Trelleborgs hamn har arbetet med att uppföra nätstationerna påbörjats, medan anläggningen i Ystad ska vara klar senast augusti 2012. Grontmijs system kommer att vara helautomatiserat och kan hantera två olika frekvenser för landel med högspänning, 50 Hz och 60 Hz.

Rolf Hansson, affärsenhetschef för El- och Teleteknik, ser starka affärsmöjligheter för Grontmijs systemlösning.

– Eftersom behovet av landanslutningar har funnits i Göteborg, Ystad och Trelleborg så borde motsvarande problem och möjligheter finnas i alla svenska hamnar som hanterar större färjetransporter. Vi ser fram emot att miljöanpassa fler hamnar längs våra kuster, säger Rolf Hansson.

Arbetet med de nya elstationerna i Trelleborg är del av ett större hamnutvidgningsprojekt, som innebär att hamnen kommer att flyttas österut, och det finns stora chanser att västra delen av hamnen så småningom kommer att omvandlas till ett bostadsområde, Sjöstaden.

– Grontmij hanterar inte enbart elkraft utan kan även erbjuda expertis inom exempelvis arkitektur och landskapsarkitektur och en expansion av Trelleborg är därför intressant, säger Rolf Hansson.

Enheten Arkitektur har ritat nätstationen i Ystad som kommer att utföras i betongelement i mörkgrå ton. Byggnaden som blir drygt fyra meter hög har ett sluttande sedumtak som isolerar byggnaden mot uppvärmning sommartid och mot avkylning vintertid. Takvegetationen fångar dessutom upp en hel del av regnet som annars hamnar i dagvattenbrunnarna.

Grontmij är involverat i fler viktiga uppdrag som gäller landanslutningar. Stockholmskontoret, som projekterar en omfattande utbyggnad av Värtapiren åt Stockholms Hamnar, tar just nu fram systemhandlingar för fem landanslutningar för fartygstrafik.

Grontmij är tekniska konsulter inom energi, samhällsbyggnad, husbyggnad, projektledning, arkitektur och miljö. Med omkring 11 000 medarbetare på närmare 300 kontor i Europa och ytterligare 50 kontor världen över, är Grontmij Europas fjärde största teknikkonsultbolag. Grontmij i Sverige är rikstäckande med ca 800 konsulter på ett 25-tal orter.