Nyheter

Stena Bulk är på offensiven igen – den här gången inom transporter av flytande naturgas. Företaget har köpt tre stycken LNG-fartyg (Liquefied Natural Gas) från det Taiwanbaserade rederiet TMT för totalt 700 miljoner USD, cirka 4,5 miljarder svenska kronor. De tre LNG-fartygen är ”Stena Blue Sky” (bilden, 145 000 kubikmeter), som är byggt 2006 och de två nybyggda fartygen ”Stena Clear Sky” och ”Stena Crystal Sky” på 174 000 kubikmeter vardera.

Alla fartygen är toppmoderna och isklassade. ”Stena Blue Sky” är i dagsläget chartrat av ryska Gazprom, med 22 månader kvar på kontraktet.

– Vi tror att detta är en mycket god investering. LNG står för en betydande del av tillväxten inom den globala energiförsörjningen och i dagsläget är det brist på LNG-fartyg. Därför räknar vi med att intjäningen på de två nybyggda fartygen direkt kommer att segla in över 100 000 USD per dag, säger Stena Bulks VD Ulf G. Ryder.

Kapacitetsutnyttjandet av de 320-tal stora LNG-fartyg som opererar på världshaven ligger i dagsläget nära 90 procent. Efterfrågan på transporter av flytande naturgas väntas dessutom öka med uppemot åtta procent per år under den närmaste tioårsperioden.

Strålande utgångsläge
– Utöver varvens redan fulltecknade orderböcker finns ett behov på 60-70 nya LNG-fartyg för att täcka den ökade efterfrågan fram till 2014. LNG-fartyg är mer kapitalintensiva än vanliga tankfartyg och är cirka tre gånger dyrare i pris per styck. Det tar nästan fyra gånger så lång tid att bygga ett LNG-fartyg än en ordinarie tanker i motsvarande storlek av. På grund av detta och den mer komplicerade LNG-driften är det få aktörer som arbetar inom segmentet., säger Ulf G. Ryder.

Han tillägger:

– Att i detta läge ha likviditet och operationell kunskap att kunna köpa dessa tre fartyg så snabbt, varav två är helt nya att de inte ens levererats från varvet ännu, ger vår LNG-satsning ett strålande utgångsläge.

Stena Bulk räknar med att de två nybyggda fartygen kan levereras från varvet redan under juni månad. Därefter väntar kompletterade utrustning och nya besättningar innan fartygen är redo att hämta sina första laster av flytande naturgas i slutet av juli.

Det polska varvet Galeon presenterar nu en ny, stor båt på 40 fot försedd med flybridge. Galeon 400 Fly är på 12,1 m längd totalt och godkänd för tio personer. Varvet beskriver båten som den första i tredje generationens Galeonbåtar.

Galeon säger att båten kommer att få premiär i mitten av 2011. Den är designad av Tony Catsdor, som även står bakom flera andra av det polska varvets konstruktioner.

Som framgår av bilderna här intill är flybridgen väl tilltagen. Där finns plats för ett välutrustat pentry, matbord och åtta personer. Flybridge är dessutom dragen långt bak mot båtens akter, vilket ger ett bra skydd för uteplatsen på akterdäck på samma sätt som flera skandinaviska båtbyggare löser den här frågan.

40-fotaren är även försedd med en stor badbrygga med plats för en mindre båt, en vattenskoter eller liknande.

Skrovet är designat för att kunna hantera rak axel, drev eller Volvo Penta IPS beroende på kundens önskemål.

Under däck finns tre kabiner, dubbla badrum med mera.

Tekniska specifikationer:
Längd: 12,10 m över allt
Längd: 11,79 m skrov
Bredd: 4,10 m

Info: http://www.galeonyachts.com/#/en/400_fly

Nu är det dags för norra Europas största seglingsevenemang, den femte deltävlingen i World Match Racing Tour på Marstrand. Här tävlar världens bästa manliga seglare om världsmästartiteln i Matchracing, damerna seglar i nya OS-båten Elliott – 4/7 – 10/7 2011.

Arrangörerna har återigen ett imponerande starfält med 14 av världens bästa manliga kappseglare i Matchracing, bland andra flerfaldige mästaren Peter Gilmour, svensktoppen Johnie Berntsson, Björn Hansen och Mattias Rahm samt bland andra topprankade Mathieu Richard, Torvar Mirsky och Ian Williams. Herrarna seglar onsdag-fredag, med semifinaler på lördag och finalen på söndag.

Damerna seglar måndag-onsdag i tremannabåten Elliott, samma som används i nya OS-grenen i London 2012 och som gjorde populär debut i Marstrand i fjol. Så gott som hela världseliten har därför lockats till Marstrand. Det svenska hoppet står till hemmaseglaren Anna Kjellberg, tvåa i tävlingen 2009, och ett av totalt tio landslagsteam.

Marstrand bjuder på både segling och underhållning under veckan. Nyheterna är bland annat ett nytt ungdomscenter, barnens seglarskola och fler restauranger och pubar. Det svenska näringslivet samlas till ett nytt seminariekoncept med fokus på utveckling, Innovation Forum Marstrand, och kändisarna seglar som vanligt det populära Celebrity Race på fredagen.

Info: www.matchcupsweden.com

Facebook: Match Cup Sweden

Twitter: MatchCupSweden

Foto: Dan Ljungsvik.

Den väldiga slupen Mirabella V har försetts med nya segel. Liksom allt annat som har med denna fantastiska båt att göra är seglens mått minst sagt imponerande. Se bara på bilden här ovan som visar två man som sitter på Mirabella V:s bom. Den längsta bommen på Mirabella V är på hela 24 m.

Riggen till Mirabella V är levererad av riggspecialisten Marine. Bara bommen motsvarar hela mastlängden på en ordinär segelbåt på 46 fot, vilket är ganska stort i sig.

Anledningen till att Mirabella fick nya segel var bland annat att originalseglen inte höll formen längre. Båtens ägare ville ha något mer hållbart och dessutom mer flexibelt i segelgarderoben.

Den nya segelupsättningen är nu på plats. Enbart storseglet mäter hela 1 557 m² och har sytts av Doyle Sails. Premiärseglingen skedde i mars vid St Barths Bucket superyacht regatta.

Dimensionerna på de nya bomamrna och seglen är verkligen stora. Det gamla storseglet till den nästan 100 m höga masten på båten vägde cirka 3 ton. De nya bommarna, som nu har installerats, fick levereras i längder om 12 m och sättas ihop på plats. Bommarnas diameter varierade mellan 72 och 93 mm.

Färdigställd 2004 är Mirabella V fortfarande världens största enmastade segelbåt. Hon mäter 75,22 m (247 ft) och hennes mast är 88,5 m (292 ft) hög från vattenytan.

Finska Fiskars utökar sin serie med aluminiumbåtar med glasfiberinnerliner med en 4,6 m lång styrpulpetbåt. För designen står svenskarna Ted och Ocke Mannerfelt. De nya Drive-modellerna införlivar egenskaperna hos Fiskars Boats modellserie i marknadens populäraste, öppna båttyper. Drive Open 46, den nya modellen för våren 2011, är en elegant och sportig öppen båt med dubbelpulpet som körs från aktertoften.

Pressrelease:

– Nya Drive Open 46 är en elegant, liten all-round båt som passar för hela familjen, säger Anders Kurtén, direktör för produktutveckling och marknadsföring på Fiskars Boats.

Drive Open 46 kommer bäst till sin rätt på korta sträckor, som stugbåt, vid fritidsfiske och i vattensportsammanhang. Båten körs från aktertoften var föraren och två passagerare sitter bekvämt. Dessutom finns det sittplatser på bänkarna framför pulpeten. Bänkarna hargeneröst med förvaringsutrymme. Storebror Drive Open 50, som är en halv meter längre, har separata säten för föraren och kartläsaren.

Drive Open 46 har ett helt nytt skrov av hållbar och lättskött aluminium. Tack vare det styva och lätta skrovet kan man enkelt lägga till vid stranden och rengöring är den enda årliga servicen som behövs. Fiskars 50-åriga erfarenhet av tillverkning av aluminiumbåtar garanterar särklassiga köregenskaper och hög kvalitet.

Båtens tysta gång ger också ökad komfort. Man har åstadkommit det dämpade körljudet hos Drive Open-modellerna tack vare en styv konstruktion och det uretanskum som har sprutats in i skrovet, med dämpningsplattor samt gummimattor under däcket och mot skrovet.

När man lägger till vid en kaj eller en strand kan man enkelt gå ända fram till fören, eftersom däcket på Drive Open-modellerna öppnas som ett T i fören. Båten har stabila, rostfria räcken och baktill på båda sidor om motorbrunnen finns det jämna ytor att stå på. Den ergonomiska pulpeten rymmer en integrerad plotter och kabinen skyddas på båda sidor av höga vindrutor med stabila räcken.

En detalj som underlättar det praktiska båtlivet är ett fabriksmonterat ennyckelssystem. I standardutrustningen ingår bl.a. badplattform, navigeringsljus, automatisk länspump och brandsläckare. Som tilläggsutrustning finns ett Navi-paket som innehåller en Silva-kompass och en Garmin-kartplotter samt ett Comfort-paket med mattor och sittdynor för bänkarna.

Drive-båtarna utrustas med Mercury-motorer och Brunswick Marine ansvarar för distributionen i Norden.

Drive Open 46
 Längd 4,68 m
 Bredd 2,08 m
 Motoreffekt 40-50 hv
 Sittplatser 5
 Vikt 445 kg

Drive Open 50
 Längd 5,08 m
 Bredd 2,08 m
 Motoreffekt 50-75 hv
 Sittplatser 6
 Vikt 500 kg

Info: www.driveboats.com

Däcket är nyslipat och lackat. Nu lackas det mot blinkpremiär då fyrskeppet Finngrundet öppnar för besökare efter tre års uppehåll. – Vi bjuder in stockholmarna till en maritim folkfest, säger Maria Ljunggren, projektledare för Sjöhistoriska på Galärvarvet.

Fyrskeppet Finngrundet har legat i träda under några år, vid museipiren alldeles intill Vasamuseet. Den 27 maj öppnar hon åter för publik då Sjöhistoriska museet öppnar sin sommarverksamhet på Galärvarvet på Djurgården i Stockholm.

– Det är ett autentiskt kulturhistoriskt fartyg i en maritim miljö. Det är fantastiskt att vi fått igång henne, säger Maria Ljunggren.

Skeppet har rustats upp och nu är däcket redo att trampas på. Förutom att däcket är nyslipat och lackat blir det utställningar ombord. Men den kanske mest synbara förändringen är att fyren som varit nedsläckt åter kommer sprida ljus över Stockholm.

– Hon är ett sjömärke som legat och lyst i 30 år i Stockholm, säger Maria Ljunggren.

– Vi har ordnat så hon kommer tillbaka till sin forna ljuskaraktär, med två blänk var 20:e sekund.

Flytande fyrar
Fyrskepp användes förr i tiden som flytande fyrar. De var alltid målade i rött och hade namnet målat på sidan i stora vita bokstäver. Allt enligt internationella regler. Numera är alla svenska fyrskepp tagna ur bruk och ersatta med fasta fyrar.

Finngrundet togs ur tjänst 1969 och blev museifartyg året efter. Skeppet återinvigs i samarbete med Svenska fyrsällskapet, som är med under öppningshelgen och berättar om fyrskepp och fyrväsendets historia i Sverige.

– Det är jättekul att det öppnar, det har varit lite tomt när det varit släckt och förbommat, säger Tommy Asplund på Svenska fyrsällskapet.

– Nu känns det bra att kunna finnas på plats för att guida och svara på frågor om fartyget.

Fri entré
Finngrundet öppnar samtidigt som Sjöhistoriska drar igång sin övriga sommarverksamhet på Galärvarvet på Djurgården, den 27 maj. På den lilla hamnsträckan nedanför Vasamuseet kan du också besöka Båthall 2 som har en unik samling båtar från 1400-tal till 1900-tal. Intill Finngrundet ligger också isbrytaren Sankt Erik där du kan koppla av med en fika.

– Det är en underbar miljö. Det är öppet för alla, det är gratis, det finns alla möjligheter att uppleva något under sin promenad, säger Maria Ljunggren.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

Info: www.sjohistoriska.se

Italienska Sessa Marine är ett båtföretag som ständigt kommer med nya och innovativa modeller. Sessa C68 är ingen nyhet i sig, men nu har denna lyxyacht försetts med 2xVolvo Penta IPS 1200 à 888 hk, vilket ger både högre toppfart, lägre bränsleförbrukning och 25 procent lägre utsläpp av CO2. Båten är 21 m lång, 5,1 m bred och väger 29,5 ton.

C68 är Sessas flaggskepp och en ytterst elegant yacht, som Båtliv hade tillfälle att provköra i Genua 2010.

Nu har Sessa C68 fått en facelift, som omfattar en helt ny inteiör. Men det viktigaste är satsningen på dubbelmontage av Volvo Penta IPS 1200 som drivkälla. Den senaste båten i serien är utrustad med denna lösning.

Sedan lanseringen av den första Sessa C46, som skedde
2008, är C68 den femte båten från Sessa som utrustas med IPS-motorer. Varvet har därmed stor erfarenhet av Volvo Pentas system och har tagit hjälp av det svenska företagets tekniker för att utveckla C68.

Den stora nyheten med IPS-teknologin i Sessa C68 är de goda egenskaperna som installationen ger till denna båt. Under tester utförda av varvet nådde den 21 m långa båten toppfarten 35 knop med lätthet. Ljudnivån i båten sänktes med 40 procent tack vare IPS.

– Tack vare dessa resultat har vi bevisat att vi är kapabla att fullfölja vårt mål att ständigt förbättra våra båtar och göra dem ännu bättre att vistas i, säger Riccardo Radice, VD för Sessa Marine.

Den nya motorbestyckningen i C68 har också gjort att båtens aktre del blivit bättre disponerad eftersom motorerna tar mindre plats än den tidigare bestyckningen. Besättningen har fått mer plats och ett extra badrum i sitt utrymme.

På typiskt italienskt vis är Sessa noga med alla material i båten, inte minst inredningen som nu går i brunt med bland annat Havanaläder i kontrast med läcker lack i brun metallic. För designen svarar Christian Grande.

Tekniska specifikationer:
Längd ö a: 21 m
Bredd: 5,1 m
Motorer: 2 X Volvo Penta IPS 1200 à 888 hk
Passagerare: 14
Vattentank: 1 000 liter
Bränsletank: 3 300 liter
Hålltank: 400 liter

Info: www.sessamarine.com

Kommentarer

Har ni koll på er demografi 21:14:00 2011-05-23

Denna båt kostar ca 43 000kr att tanka. Tveksam om majoriteten av Båtlivs läsare har råd att tanka denna båt på en månadslön. Varför envisas ni om att skriva nyheter om lyxbåtar ingen vill läsa om? Båtliv är inte svenska versionen av Yacht World, så sluta bete er som det.

Lars-Åke Redéen 20:02:53 2011-05-24

Hej!
Visst är den här båten både dyr och ouppnåelig för de allra flesta av oss, men det hindrar inte att det kan vara intressant att läsa om tekniska och designmässiga nyheter.
Uttrycket "ingen vill läsa om" får stå för dig. Vi vet att våra läsare är mycket intresserade av att läsa även om sådana här båtar, framför allt de som besöker vår hemsida.
mvh
Lars-Åke Redéen
Chefredaktör

Garmin presenterar nu Montana, en serie med handburna GPS-navigatorer. Montana är den mest avancerade Garmin-enheten hittills med funktioner som vändbar display, olika layoutalternativ, flera olika monterings- och batterialternativ och möjlighet att läsa en hel uppsjö av olika detaljerade kartor från Garmin.

Den har en barometrisk höjdmätare för höjdprofilering och förmåga att profilera den kommande rutten med hjälp av medföljande höjdvärden. En 3-axlig kompass ger dig en kurs även när du står stilla eller inte håller enheten i våg. Montanas vattentäta pekskärm som går att läsa av i solljus är på hela 4 tum (10.2cm) och den går att använda med handskar på. Väljer du en 650 eller 650t får du en 5-megapixelkameran med autofocus och bilderna du tar syns tydligt på skärmen i klara fina färger.

– Montana är designad för att vara tålig, portabel och mångsidig för alla äventyrslystna användare, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International.

– Med Montana kan vi erbjuda en enhet som uppfyller alla behov man kan tänka sig vid utomhusaktiviteter. Oavsett om du skall befinna dig på skogsmark, asfalt eller vatten. Allt ifrån navigering på båt till fyrhjulsdrift i skogen eller vandring i alperna, du kan till och med få talade körinstruktioner när du skall åka och handla. Montana har flexibiliteten och kompatibiliteten för att kunna ta dig dit du vill åka.

Med Montanas nya tåliga skal finns det ingen anledning att hålla tillbaka på äventyret. Montana är helt vattentät och tål att bli smutsig, även när den är ansluten till extern strömmatning. Använd den tillsammans med fordonsfästet och CityNavigator vägkartor och få talade körinstruktioner eller använd MC-fästet och sätt den på din motorcykel eller fyrhjuling. Om du går till fots kan du ansluta hörlurar och få instruktionerna där. Om du vill få en tydligare bild över hur det kan se ut kan du utforska Montana på http://sites.garmin.com/montana/?lang=sv&country=SE

När det gäller kartor är Montana kompatibel med alla Garmins detaljerade kartor; topografiska, vägkartor och sjökort. Den stöder också nya BirdsEyeTM Select och BirdsEyeTM Satellite (prenumeration krävs). Där kan du ladda ner olika områden från kartor och satellitbilder till din Montana. När du ansluter Montana till din dator kan du dessutom använda dessa kartor tillsammans med Basecamp, vårt ruttplaneringsprogram som du laddar ner gratis och som hjälper dig att planera och analysera dina resor in i minsta detalj.

Montana har två olika batterialternativ för att hålla enheten strömförsörjd under dina resor och äventyr. När du tar en paus i äventyret och har tillgång till ström kan du ladda det tunna lithiumbatteriet, som då varar upp till 16 timmar. Om du inte har möjlighet att ladda så kan du även driva Montana på tre AA-batterier och får då en drifttid på 22 timmar.

Montana stödjer GPX-filer som används vid GeoCaching och som laddas direkt in i enheten. Montana lagrar och visar informationen inkl. position, terräng, svårighetsgrad, ledtrådar och beskrivningar, vilket innebär att du slipper manuell hantering av koordinater och pappersutskrifter. Ladda bara enkelt upp GPX-filen till din Montana och ge dig ut på skattjakt. Cacher kan laddas ner från www.OpenCaching.com en helt gratis website där man kan skapa, hitta och dela cachar över hela världen.

När du är ute och letar efter din nästa cache eller vandringsled i den vackra naturen kan du fånga ögonblicken med Montanas 5-megapixel digitala kamera. Alla foton geotaggas automatiskt med position där bilden togs så att du kan navigera tillbaka till exakt samma plats i framtiden. Titta på bilderna i liggande eller stående format. Vill du ha ett större minne, sätt i ett microSD-kort. Du kan även titta på andra bilder som är tagna med andra kameror på microSD med Montanas bildvisningsprogram.

Montana finns i tre olika modeller, Montana 600, Montana 650 med 5-megapixelkamera och Montana 650t med 5-megapixelkamera och topografisk karta över Europa i skala 1:100 000.

Montana beräknas finnas tillgänglig i slutet av juni till ett rekommenderat cirkapris på 4 695: – för 600, 5 695:- för 650 och 6 195:- för 650t.

Info: www.garmin.se

Här är en minst sagt stor motor som presenteras i en helt ny version. Det är finska Wärtsilä, en av världens ledande tillverkare av motorer i den här storleken, som står bakom denna lågvarvs dieselmotor. Dessa “standardmotorer” ger hög verkningsgrad, pålitlighet och en optimering av kostnaderna för fartygens ägare till exempelvis containerfartyg.

Elektronisk kontroll gör att motorn har full kontroll över bränsleinsprutning och all övervakning. denna så kallade 72-bore motor har en borrning på 720 mm och fyra till åtta cylindrar, som var och en ger 3 610 kW vid ett varvtal på 84-89 rpm. En annan version av den här motorn har en borrning på 620 mm.

Den främsta marknaden för de här dieselmotorerna är mindre bulkfraktare som till exempel Panamax bulk carriers, Aframax tankers och mindre containerfartyg.

De här motorerna möter miljökrav som IMO Tier II och IMO Tier III.

Nu finns det NautiLock växelhuslås till Honda, Mercury, Suzuki och Yamaha. Dessa försvårar väsentligt stöld av växelhuset. De är provade under flera år med gott resultat.

Artnr: 7994 passar till Honda, Suzuki samt Yamaha med bult M10 x 1,25
Artnr. 7992 passar Mercury med pinnbult M10 x 1,5

Info: www.marineprotect.se

Lördagen 21 maj är det dags för Hamnens Dag i Stocksunds hamn. Det blir skärgårdsmyller och en chans att träffa många av dem som jobbar med och på sjön. Besökare kan även ta en titt på Sjöräddningssällskapets fartyg och se hur sjöpolisen jobbar.

På lördagen kl 13.00 invigs den nya Båtmiljöstationen i Stocksunds hamn. Invigningstalare är Danderyds kommunalråd Olle Reichenberg (m) och skärgårdslandstingsrådet Gustav Andersson (c).

Info: www.marinalaroverket.se

MCM yachts har vunnit flera priser vid årets World Superyacht Awards i London för både nya motoryachter och nya segelyachter i yppersta klass. MCM står bakom sex av de finalister som ställdes ut vid World Superyacht Awards i London 7 maj. I år var konkurrensen tuffare än någonsin.

Vinnare i motorbåtsklassen blev Calliope. Det är en 42,3 m Langan designad halvplanande motor yacht, som utsågs till “Best Motor Yacht” i sin klass.

Calliope är designad av Langan Design Associates med en interiör av Rhoades Young. Båten är byggd av Holland Jachtbouw.

Bland segelyachterna gick ett pris till Kokomo, som utsågs till etta i klassen Best Sailing Yacht 45m+. Det är en imponerande båt på 58,4 m, designad av Dubois. Denna slup fick utmärkelsen “Judges’ Special Award”.

Kokomo har en 130 lyftbar köl med ett varierbart djupgående på 4,9-8,1 m. Den imponerande segelytan bärs upp av en 80 m hög mast i kolfiber. Båten är byggd av Alloy Yachts, som har lagt många tusen timmar på konstruktion och byggnation. För inredningen står designfirman Redman Whiteley Dixon.

Ytterligare tre framstående båtar från MCM yachts som gick til lfinal var:

Lady B, en 44,7 m yacht designad av Dubois med Rhoades Young interiör.

Marie på 54,6 m, designad av Hoek, Vitters, Easton.

Lionheart på 43,7 m designad av Hoek, Claasen Jachtbouw.

Nilaya på 34,1 m designad av Nauta, Reichel/Pugh/Baltic.

Info: www.mcmnewport.com

Regeringen har idag beslutat medge Försvarsmakten att delta i minröjningsinsatsen Open Spirit, för att skapa säkrare förutsättningar för sjöfart och fiske i Östersjön.

– De gemensamma minröjningsinsatserna Sverige deltar i skapar ökad säkerhet på Östersjön och är tydliga exempel på hur vi skapar säkerhet i samverkan med andra. I detta fall med ett flertal länder i vårt eget närområde. Sverige har ett mycket tydligt närområdes- och Östersjöperspektiv i vår säkerhets- och försvarspolitik, säger försvarsminister Sten Tolgfors.

Insatsen leds av Lettland och kommer att äga rum i anslutning till Irbensundet vid den lettiska kusten, under perioden 22 augusti till och med den 2 september 2011.

Försvarsmakten avser delta med stöd-, minröjnings och röjdykfartyg. Kostnaderna för Försvarsmaktens deltagande får uppgå till högst 6,2 miljoner kronor.

Sverige har deltagit i internationella minröjningsinsatser och minröjningsövningar i Östersjön sedan 1998. Dels med minröjningsstöd till de baltiska staterna och dels i tyska minröjningsinitiativ. De senaste åren har Sverige deltagit i under baltisk ledning, där ansvaret roterar mellan Estland, Lettland och Litauen.

Utöver Lettland och Sverige deltar Belgien, Estland, Frankrike, Litauen, Norge, Polen, Tyskland, USA och Ryssland.

Regeringen har idag beslutat att tillsätta en utredning med uppdrag att se över statens samlade maritima resurser. Utredningen ska föreslå ett effektivt och flexibelt utnyttjande av samhällets resurser genom stärkt operativ samordning och samverkan mellan svenska myndigheter. Utredningens uppgift blir att föreslå utökad samverkan och samordning mellan såväl olika civila myndigheter som mellan civila och militära myndigheter.

– Det finns i dag en samverkan mellan de myndigheter som har maritima resurser, men den kan och bör stärkas för att frigöra resurser för bättre verksamhet, framför allt civil-militärt. Alliansens arbetsgrupp för utrikes- och säkerhetspolitik skrev i sin rapport inför valet att en samordning bör förberedas under mandatperioden, vilket vi nu genomför, säger försvarsminister Sten Tolgfors.

Regeringen konstaterade i propositionen Ett användbart försvar, att hot mot säkerheten tar nya former, de är gränslösa, komplexa och föränderliga.

Gränsöverskridande kriminalitet, miljöhot och terrorism är exempel på detta. Regeringen bedömde att det finns effektivitets- och rationaliseringsvinster att uppnå, genom en utökad praktisk samordning av Kustbevakningen, Sjöfartsverket, polisen och Förvarsmakten.

Deltagande i bi- och multilaterala samarbeten och överenskommelser i Östersjöregionen samt Kattegatt och Nordsjön är viktiga för Sveriges förmåga att hantera olyckor, allvarliga händelser och kriser, varför en effektivisering av användningen av svenska maritima resurser också bör beakta möjligheterna till internationell resurssamverkan.

Utredningen ska med utgångspunkt i myndigheternas ansvar redovisa myndigheternas uppgifter, hur resurserna är organiserade, hur ansvar för verksamheten är fördelat mellan myndigheterna samt hur resurserna används. Utredningen ska kartlägga och beskriva svenska statliga maritima resurser och hur samordningen mellan maritima resurser sker i dag. I uppdraget ingår också att kartlägga och identifiera de ekonomiska, författningsmässiga och organisatoriska förutsättningar som råder för statliga myndigheter med maritima resurser. Utredaren ska i arbetet genomföra jämförelser med nordiska och andra i sammanhanget relevanta länder. Utredningen ska utifrån resultatet av sitt arbete föreslå hur ökad samverkan och samordning mellan myndigheterna kan utformas. Om författningsmässiga hinder för samverkan och samordning har identifierats ska utredningen föreslå lämpliga författningsändringar. Utredaren ska analysera konsekvenser av förslagen bland annat avseende effektiviseringsvinster, omställningskostnader och miljön.

Med maritima resurser avses de operativa resurser berörda myndigheter disponerar för sin verksamhet, till exempel fartyg, anläggningar, ledningscentraler, infrastruktur och personal. De myndigheter vars resurser omfattas av utredningen är i första hand Polisen, Kustbevakningen, Försvarsmakten, Sjöfartsverket, Fiskeriverket och Trafikverket. Myndigheter som har ansvar för verksamhet till sjöss men inte har egna resurser såsom Tullverket, omfattas också av utredningen.

Uppdraget ska redovisas senast den 1 juli 2012.

Utredare utses vid senare tillfälle.

VARTA lanserar två nya batterityper för båtar. Batterierna har utvecklats för att klara fler elektriska förbrukare ombord. Toppmodellen VARTA Professional Deep Cycle AGM har som förbrukningsbatteri ca 4 gånger längre livslängd än vanliga batterier, stor vibrationstålighet, mycket låg självurladdning, är underhållsfritt, absolut läcksäkert och kan installeras inne i hytt utan avluftning.

VARTA Professional Deep Cycle AGM finns i sju storlekar från 24 Ah till 260 Ah. VARTA Professional Deep Cycle har nästan dubbelt så hög cyklingstålighet som vanliga batterier.

Batteriet är underhållsfritt och den låga självurladdningen gör det perfekt för säsongsbetonad användning. VARTA Professional Deep Cycle finns i 6 storlekar från 60 Ah till 230 Ah.

Info: www.varta-automotive.se

Söndagen 3 juli är det åter dags för den mycket populära Veteranbåtsdagen utanför Marinmuseum i Karlskrona, en heldag för alla som älskar gamla klassiska båtar. Här visar veteranbåtsägare upp sina vackra klenoder samtidigt som de tävlar om åtråvärda priser. Veteranbåtsdagen är ett perfekt tillfälle för alla som vill se riktigt fina kskönheter på nära håll i en riktig miljö.

– Nytt för i år är att Veteranbåtsdagen har ett tema. Den här gången är det anrika Saxemaravarvet som är i fokus med sina båtar på plats och en fotoutställning om verksamheten, säger Kristofer Nilsson som är koordinator för evenemanget.

2011-års dragplåster är M/Y Vidar och M/Y Eystra – två av CG Petterssons salongsbåtar från 1930-talet. Förutom det kommer minsveparen M20 och en av marinens stridsbåt 90 att finnas på plats – liksom Veteranbåtsdagens egen båt M/Y Nostalgia, en Tiedemannkryssare som renoverades och sjösattes inför förra årets festival.

Som vanligt håller även museets fartyg igång. Motortorpedbåt T38 från 1951 uppvisningskör, barkarna från 1800-talet seglar och utöver det bjuds det på marin marknad, blekingsk mat, musik och mycket mer.

Veteranbåtsdagen ingår i evenemanget Nostalgia Festival som arrangeras av motortidningsförlaget Albinsson & Sjöberg. Dagen är ett samarbete mellan Marinmuseum, Albinsson & Sjöberg och Carlscrona Veteranbåtar.

Info: www.maritima.se

Foto: Joakim K E Johansson.

Mer än 900 nya främmande arter har de senaste årtiondena påträffats i östra Medelhavets kustmiljöer, däribland den giftiga blåsfisken. Invasionen av främmande arter har fått till följd att hela näringskedjan håller på att förändras, samtidigt saknas kunskap att göra relevanta riskbedömningar. Det visar en fyraårig studie som gjorts av forskare vid Göteborgs universitet.

– Medelhavet är världens mest invaderade hav, men förståelsen för hur främmande arter påverkar systemen hämmas av att det saknas grundläggande kunskaper om kustens djur- och växtsamhällen. När arter väl har etablerats i Medelhavet är de nästan omöjlig att utrota, säger Stefan Kalogirou på institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet.

När Suez-kanalen stod klar 1869 skapades en korridor för spridning av främmande arter till Medelhavet, som nu genomgår stora förändringar i djur- och växtsamhällen. Under senare år har den regelbundna rapportering av främmande arter från flera av östra Medelhavets kustmiljöer skapat oro över vad som ska hända med inhemska arter och ekosystem.

Under fyra år har Stefan Kalogirou i samarbete med Grekiska centret för marin forskning (Hellenic Centre for Marine Research) studerat fisksamhällens struktur och funktion i sjögräsängar och på grunda sandbottnar i två viktiga kustmiljöer på Rhodos i sydöstra Grekland. Det har gett viktiga insikter om invasionsbiologi, det vill säga möjliga ekologiska konsekvenser av främmande fiskarter i näringskedjan.

– Resultaten visar en tydlig ekologisk påverkan när främmande arter antingen blivit dominerade, som blåsfisk, eller är fiskätare, som barrakuda och kornett-fisk. Det är uppenbart att näringskedjan håller på att omstruktureras, men avsaknandet av tidigare studier begränsade våra slutsatser.

Den giftiga blåsfisken är en av de främmande arter som nyligen introducerats. Blåsfiskens gift, tetrodotoxin, leder till muskelparalys som kan ge andningsstillestånd. I värsta fall med dödlig utgång. I de kustmiljöer som Stefan Kalogirou studerat har blåsfisken blivit en dominerande art, vilket medfört både ekologiska och sociala effekter.

– På europeisk nivå verkar man väl medveten om hur snabbt arter sprider sig i nya områden, men grundläggande kunskaper saknas om övervakningsmetodik, specifika livskaraktärer av främmande arter och riskbedömningar. Påverkan av främmande arter, så kallad biologisk förorening, är något som måste tas hänsyn till i miljökvalitetsbedömningar, konstaterar Stefan Kaligirou.

Länk till avhandlingen: hdl.handle.net/2077/24869

Förra året planerade åtta av tio svenskar att tillbringa semestern i Sverige enligt Sifo. I år hoppas Göteborgs största turistmagneter på samma uppslutning och bjuder in landets barnfamiljer till ett ovanligt lekfullt Göteborg.

– I år tar vi ordet barnvänligt till helt nya nivåer, säger Niclas Eklund, kampanjansvarig på Göteborg & Co.

Med Nordens största nöjespark som dragplåster är Göteborg ett givet sommarstopp för mängder av barnfamiljer. Varje år har Liseberg tre miljoner gäster – men många har en ganska tunn bild av vad Göteborg erbjuder i övrigt. Det vill Göteborg & Co. ändra på, stadens turismutvecklare som nu storsatsar på Sveriges barnfamiljer. I sommar blir temat ”go:PLAY” den gemensamma nämnaren för Liseberg, Universeum och Stena Line med den spännande skattjakten ”Expedition Göteborg” i fokus.

– Vi vill göra det enklare och roligare än någonsin att besöka Göteborg med sina barn, och samtidigt visa upp alla härliga smultronställen som långväga gäster kanske missat tidigare, säger Niclas Eklund.

Snart kan 700 000 barnfamiljer i Sverige och Norge förvänta sig ett utskick med spel, bus och pyssel. Hela Göteborg förvandlas till ett gigantiskt brädspel – där du själv är spelpjäsen. Och leken börjar redan hemma vid datorn. En lekfull websida hjälper långväga gäster att utforska stan och fylla på med nya anledningar att stanna lite längre.

– Göteborg förtjänar verkligen epitetet barnens stad och i år blir äventyret ännu roligare, säger Niclas Eklund.

Info: www.goteborg.com

“Family Boat Building-evenemang” är vanliga i USA, men har förmodligen aldrig genomförts i Sverige. Det vill arrangörerna av Kalmar Båtmässa ändra på. På två dagar ska barn och ungdomar från stadens fritidsgårdar bygga en egen kanot, som de sedan sjösätter och tävlar med på mässans tredje och sista dag.

“Barn bygger kanot” är en av många aktiviteter som hålls i samband med Kalmar Båtmässa. På lördagen blir det t.ex. en seglingsregatta, Calmar Nyckel, som arrangeras av Segelsällskapet Vikingarna. Under helgen blir det också föreläsningar på Linnéuniversitetet, prova-på-aktiviteter för stora och små samt uppvisningar av bl.a. Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen och Brandkåren.

– Det är nog framför allt bredden som gör vår mässa unik, säger projektledaren Maria Sampson.

– Här hittar båtfantasterna de senaste trenderna och tillbehören samtidigt som hela familjen kan ha en rolig dag tillsammans.

Den som vill kan också uppleva historiens vingslag. I Tullhamnen, i anslutning till mässområdet, kan du gå ombord på Kalmars egen medeltidsreplik Aluett och känna hur det var att segla med råsegel. Och varför inte göra ett besök på Kalmar läns museum? Där finns utställningen om regalskeppet Kronan, ett av stormaktstidens största skepp, som kantrade ocn sjönk utanför Ölands kust 1676. Under båtmässan hålls tre olika guidningar.

Navet i mässan är försäljning av båtar och tillbehör och Maria Sampson berättar att listan med utställare hela tiden fylls på.

– Flera av de största båtmärkena finns representerade. Nu börjar vi också få in begagnade båtar. I takt med att de kommer in lägger vi ut annonser på båtmässans webbplats, berättar hon.

Kalmar Båtmässa genomförs för första gången, men tanken är att evenemanget ska bli årligen återkommande. Arrangörer är Destination Kalmar, Marketing by Sampson, Kalmar Marina och Baltic Skeppsfournering.

Tid: 27–29 maj
Plats: Kalmar Gästhamn

Se hela programmet:
http://www.kalmar.com/sv/Evenemang/batmassa/Undermeny-1/

Se listan med utställare:
http://www.kalmar.com/sv/Evenemang/batmassa/Utstallare/

Se båtmärken som finns representerade på mässan:
http://www.kalmar.com/sv/Evenemang/batmassa/Batmarken-pa-massan/

Se listan med föreläsningar:
http://www.kalmar.com/sv/Evenemang/batmassa/Forelasningar/

Loick och Bruno Peyron ses sällan tillsammans i seglingsammanhang, men i år har de för första gången gått ihop i ett försök att leda ett franskt lag till seger i America’s Cup. Detta är förmodlingen deras största utmaning hittills. CNNs Shirley Robertson får i månadens avsnitt av CNNs MainSail följa bröderna på deras försök och få en unik inblick i deras liv och deras nuvarande projekt.

Missa inte när bröderna Peyron går samman för att ta sig in i en del av segling där Frankrike aldrig dominerat hittills.

Torsdag 19 maj kl 1230 och 1930 CET
Lördag 21 maj kl 0830, 1700 och 2430 CET
Söndag 22 maj kl 0530, 0930 och 2030 CET

För mer information besök cnn.com/mainsail