Nyheter

Staffan Lindberg var överlägsen under hela GKSS Spring Cup och hade åtta av sina nio matcher, men i finalen mötte han sin överman i Rasmus Viltoft. Dansken vann med 2-1 och knep därmed kvalplatsen till VM-deltävlingen i Marstrand, Stena Match Cup Sweden den 4-10 juli. GKSS Spring Cup gällde extra mycket i år. Tio startande från fem nationer bespetsade sig på att vinna finalen och en av de sista platserna till årets höjdpunkt, matchracing-VM i Marstrand, Stena Match Cup Sweden.

Men för två unga besättningar från Göteborg gällde det också att visa världen och sina mentor och coach Magnus Holmberg hur mycket de hade utvecklats i elitsatsningen i hans regi.

Viktor Ogeman och Victor Cukierman, 19 år, hade en bra första dag och låg på delad femteplats inför söndagen. Men då var det Ogeman som drog ifrån och slutade på sjunde plats med 4-5. Cukierman hade en tuffare dag och blev åtta med 2-7 i matcher.

– De seglade bra på banan men hade inga riktigt rena starter, men de har absolut seglat på en betydligt högre nivå än tidigare. Det har varit tuff konkurrens, menade Magnus Holmberg, America’s Cup-seglaren som efter 17 Match Cup Sweden sadlar om till att driva ungdomssatsning för nästa generation.

Staffan Lindberg, Finland, var överlägsen med 8-1 i matcher. Dagen slutade inte lika positivt. Arrangörerna strök både kvartsfinal och seminfinal av tidsbrist. Mattias Rahm, Keith Swinton, Reuben Corbett och Rasmus Viltoft låg alla på 6-3, men eftersom Viltoft hade fler vunna matcher i inbördes möten gick han till final mot Lindberg.

Där var han den starkare i den hårda vinden och seglade hem VM-starten i Marstrand med 2-1.

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av nio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 4–10 juli 2011 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Info: www.matchcupsweden.com

Idag återinvigs Statoil Fuel & Retails utbyggda smörjoljefabrik i Nynäshamn. Tidigare kapacitet i norska Fagerstrand har flyttats till Nynäshamn och i och med detta blir Nynäshamn det skandinaviska navet för Statoil Fuel & Retails smörjoljeproduktion. Effektiviseringen av produktionen är ett viktigt steg i Statoil Fuel & Retails satsning österut och under de senaste två åren har ca 80 miljoner SEK investerats i projektet.

– För vår del handlar det om att göra effektiviseringar för att på längre sikt stärka vår konkurrenskraft. Nynäshamn ligger geografiskt nära både befintliga kunder och presumtiva tillväxtmarknader för smörjmedel, bland annat österut. Med ökad kapacitet och samlad nyckelkompetens på ett ställe ger det oss ännu bättre förutsättningar framöver, säger Jacob Schram, koncernchef Statoil Fuel & Retail.

Den nyöppnade anläggningen har bland annat fått nya fyllningslinor, nya cisterner med väsentligt utökad kapacitet samt ökad kapacitet i blandningen vilket ska ge bättre service åt de skandinaviska kunderna.

– Den nya produktionsstrukturen gör det möjligt för oss att långsiktigt kunna garantera hög servicenivå och därmed möta våra smörjoljekunders förväntningar, säger Jacob Schram.

Statoil Fuel & Retail, som även driver det parallella konsumentvarumärket JET i Sverige och Danmark, avknoppades förra året från Statoil ASA samt noterades på Oslobörsen. Verksamheten omfattar alla Statoils stationer i Skandinavien, Baltikum, Ryssland och Polen samt även bland annat smörjoljeproduktion.

Utöver kunder, medarbetare och branschrepresentanter, kommer dagens invigning besökas av politikerna Anna Ljungdell (s) och Daniel Adborn (fp).

Stockholms Hamnar öppnar ett nytt Cruise Center vid Stadsgården i Stora Tullhuset onsdagen 1 juni. Stockholms Hamnars styrelseordförande Helena Bonnier klipper bandet och delar ut Stockholms Hamnars välkomstplakett till rederiet Happy Cruises som är första rederiet som besöker det nya kryssningscentret i Stora Tullhuset.

Stockholm Cruise Center Stadsgården är en terminal där kryssningspassagerarna kan vänta på sightseeingtransporter eller ombordstigning. Dessutom används lokalerna för bagagehantering i samband med anlöpen.

Kryssningsfartyget Gemini från rederiet Happy Cruises kommer att ligga vid kajplats 160, precis utanför kryssningscentret. Hon besöker Stockholm för första gången och har totalt tio anlöp i Stockholm under säsongen.

Stockholms Hamnar är Östersjöns största mötesplats, med hamnar i Kapellskär, Stockholm och Nynäshamn. En godshamn planeras i Nynäshamn på Norvikudden. Koncernen har cirka 150 anställda och omsatte 633 mkr under 2010. Verksamheten omfattar service till sjöfarten samt uthyrning av kajplatser, mark och lokaler.

Info: www.stockholmshamnar.se

Nu öppnas ett nytt vandrarhem på Gålö i Stockholms skärgård. Det är Ekuddens vandrarhem och ägarna har som målsättning att nå nya grupper och få fler besökare till skärgården.

För Bo Thulin, vandrarhemsvärd är detta som att komma hem.

– Jag har de senaste åren haft fantastiska upplevelser i Stockholms skärgård tillsammans med min familj och har sökt efter en möjlighet att tillbringa mer tid i skärgården och bedriva någon form av verksamhet där, säger Bo Thulin. Han är uppväxt i Järfälla norr om Stockholm där han nu bor med fru och fyra barn.

Lokalerna har ett mycket bra läge precis vid vattnet och består av tre byggnader. Två logihus med ca 30 bäddar, självhushållningskök samt allrum med öppen spis. Varje rum har 1-4 bäddar och det finns handfat i alla rum. I en separat byggnad finns bastu, duschar och toaletter.
På anläggningen finns en egen badstrand, en brygga , roddbåtar och en fotbollsplan.

Den 18 juni öppnar han tillsammans med sin familj Ekuddens vandrarhem vid Hasslinge på Gålö. Under högsäsongen tom 14 augusti kommer det att bedrivas vandrarhemsverksamhet och rummen hyrs ut per dygn eller per vecka. Under lågsäsongen höst och vår kommer hela anläggningen att hyras ut till grupper. Grupperna kan bestå av skolklasser, föreningar, företag och privatpersoner.

– Min vision är att erbjuda en minnesvärd skärgårdsupplevelse i ett enkelt, trivsamt, prisvärt och lättillgängligt boende, fortsätter Bo Thulin.

Gålö, ca 35 km sydost om Stockholm, är ett naturreservat som lockar med en mängd utflyktsmål och upplevelser. Skärgårdsstiftelsen har cirka 1 miljon besökare på Gålö varje år som njuter av härliga badstränder, bra fiskemöjligheter, fina bär- och svampmarker och vackra naturupplevelser. Området har både uppodlade marker och stora skogar med ett rikt djurliv. Här finns också markerade vandringsstigar för längre och kortare promenader.

Målet är tydligt, Bo vill nå nya grupper och få ut fler besökare till skärgården. Han hoppas ge många människor en möjlighet att få lika fina upplevelser och minnen som han själv har fått. Arbetet med alla förberedelser inför sommaren pågår nu för fullt och bokningen har öppnat.

Info: www.ekuddensvandrarhem.se

Upphäv eller gör om den nya sjöfyllerilagen! Lagstiftarna har inte tagit hänsyn till de förhållanden som råder till sjöss och i skärgården, det säger Gustav Andersson, som på lördag besöker Skärgårdsmässan för att diskutera hur de nya reglerna i sjöfyllerilagen slår mot skärgårdsbefolkningen.

Pressrelease:

Gustav Andersson (C) miljö- och skärgårdslandstingsråd i Stockholms läns landsting har motionerat till Centerpartiets riksstämma i höst om att göra om sjöfyllerilagen eller upphäva de nya tilläggen till lagen. Sommaren 2010 infördes ett antal tillägg till sjöfyllerilagstiftningen som bland annat innebar en sänkning av promillegränsen från 1,0 till 0,2, och att straffansvaret utvidgades till att inte bara gälla den som framför båten utan även de för personer ombord med ”uppgifter av väsentlig betydelse för sjösäkerheten”.

Enligt Andersson har lagstiftaren har inte tagit hänsyn till de förhållanden som råder till sjöss och i skärgården och den nya lagstiftningen är oskälig av flera anledningar:

De flesta olyckor till sjöss sker med andra typer av båtar än de båtar tilläggen avser

Den medför en rättsosäkerhet då fler än den som framför båten åläggs straffansvar

Lagen likställer biltrafik och sjötrafik genom att införa samma promillegräns, trots att omständigheterna på vägar och till sjöss är väldigt olika

Krånglet som sjöfylllerilagen medför drabbar också besöksnärningen, som är av stor betydelse för en levande skärgård. Av rädsla och osäkerhet väljer färre att besöka skärgårdens restauranger för att avnjuta ett glas vin till middagen.

– Den nya lagstiftningen tar inte hänsyn till de förhållanden som råder i skärgården och till sjöss. Centerpartiets grundinställning är att minimera regler, krångel och byråkrati. Sjöfyllerilagen krånglar inte bara till sjö- och ölivet för människor utan hindrar också skärgården från att utvecklas, säger Gustav Andersson (C) miljö- och skärgårdslandstingsråd.

Gustav Andersson finns med på Skärgårdsmässan lördag 28 maj.

Foto: Centerpartiet.

Kommentarer

Olof Malmlöf 18:27:17 2011-05-27

Håller helt med. Det är bara i det präktiga landet Sverige som man är "full" vid 0.2 promille. En lag som är onödig, gör båtförare kriminella för de tagit två glas vin och som helt saknar empiriskt stöd i statistik och forskning. Nykterhetsivrare utan kunskap om båtliv slår sig samman med Kustbevakningen som strävar att rättfärdiga sina arbeten. Sakkunniga som sjörättsprofessor Hugo Tiberg går så långt att han kallar lagen förnedrande. Märkligt att en regering där flera partier betonar individens ansvar har släppt igenom denna bisarra lag. Skönt att sådan som Gustav nu drar i "sunda förnuftets" broms!

Claes Johnson 13:38:58 2011-06-08

Valrösten går från Moderaterna till Centern! Verkar som det enda förnuftiga folkliga partiet.

Conny W 14:16:37 2011-08-18

Läste artikeln av Hugo Tiberg i DN. Denna lag bör rivas upp och en återgång till tidigare ordning och regler måste ske snarast. Kustbevakning och sjöpolis lobbar för att få åka runt i snabba dyra båtar och stoppa människor som inte utgör någon fara för någon annan. Man kan undra varför det tycks lobbas att det köpas in dyra båtar till sjöpolisen i Vänern och Vättern dessa pengar skulle kanske vara bättre använda till att bekämpa verkliga brott somm till exempel organiserad brottslighet, eller båtmotorstölder. Såg att en båtägare stoppats i Vättern med 0.22 promille stackars sate. Ser oxå hur OAXENS krog stänger undrar om det kan något med denna underbra lag att göra? Finns det något parti som är emot denna lustiga lag.

Peter Eriksson 10:36:49 2011-09-02

Nu i sommar hände en rolig sak. Jag och min familj låg med vår båt i en gästhamn. Då kom en motorbåt i 7 metersklassen in och la till bredvid våran. De blåste lite grann och tyvärr klarade inte skepparn av detta så hans båt "hoppade" in med bresidan in i våran badbrygga. Skepparn, som av övriga ombord, kallades "morfar" mötte mig sedan på bryggan med en starköl i handen, lite så där lagom,härligt lullig som man blir om man kör båt i solskenet och dricker öl. -Gick det bra med din båt, frågade han.
-Jorå, grabben höll bara att få armen i kläm, men annars blev det inga skador på båten. Vi skrattade sedan gott åt det hela och morfar bjöd på en ljummen Norrland dynamit som plåster på såren.Ungarna måste väl för fan lära sig att se upp när de är i båten!Skål och tack för ännu en härlig båtsommar, morfar.Hoppas vi möts igen.

Watski 2Star är i full gång och arrangörerna har lagt ut riktigt bra information på sin hemsida. Håll utkik och kolla både filmer och bilder hela tiden på den här sajten: http://www.watski.se/world/

l helgen avgörs vilken seglare som kniper den sista platsen till Stena Match Cup Sweden, VM-deltävlingen i World Match Racing Tour. GKSS Spring Cup i Långedrag är kvaltävlingen där världsnamn i matchracing från fem nationer utmanas av svenska ungdomar som fått en ny stjärncoach – Magnus Holmberg.

För 17 år sedan grundade Magnus Holmberg matchracingtävlingen Match Cup Sweden i Marstrand och har seglat tävlingen varje år sedan dess. Nu byter han styrpinnen mot pekpinnen. America’s cup-skepparen och matchracingveteranen har startat en elitskola för unga tjejer och killar i GKSS som kan bli Sveriges nya världsstjärnor i matchracing och kölbåtssegling.

– Vi vill fånga upp ungdomar som slutar med jolle och ge dem en chans att göra elitkarriär i större båtar och stora sammanhang. Idén är en elitsatsning som ger dem rätt förutsättningar, råd och coachning i matchracing och havskappsegling, förklarar Magnus Holmberg som initierat satsningen i samarbete med GKSS, Svenska Seglarförbundet och Layline Partners

– Jag har ställt mig frågan varför det inte kommer några nya unga besättningar till Stena Match Cup Sweden? Svaret är att ingen har hjälpt dem förut. Min förebild för satsningen finns i Nya Zeeland, där liknande elitsatsningar fött mängder av stjärnor till America’s Cup, World Match Racing Tour och Volvo Ocean Race. Det är mitt mål, säger Magnus Holmberg

I helgen får två manliga ungdomsbesättningar som rankas som nr 88 och 97 i världen chansen att visa vad de lärt sig på träningen med Magnus. Unga skepparna Victor Ogeman och Viktor Cukierman med sina team från GKSS matchas fram av Magnus för att konkurrera om kvalplatsen till Stena Match Cup Sweden 4-10 juli. De ställs mot ett gäng vindbitna och salta världsstjärnor från fem länder, bl a Reuben Corbett, Nya Zeeland, Staffan Lindberg, Finland, Keith Swinton och David Chapman från Australien, och Match Cup-segraren från 2009, Mattias Rahm.

GKSS Spring Cup pågår lördag och söndag i Långedrag. Segraren vinner kvalplatsen till Stena Match Cup Sweden, men vinner Mattias Rahm, så blir det tvåan, eftersom Mattias är direktkvalificerad.

Mer information finns på http://www.gkss.se/springcup

Info: www.matchcupsweden.com

Foto: Dan Ljungsvik.

Både Mekonomen Sailing Team och Johnie Berntssons team är med bland de bästa båtena i pågående Match Race Germany. Regattan, som hålls i Langenargen, leds dock av Francesco Bruni före Damien Iehl.

Vindarna har varit oberäkneliga för seglarna, som säkert har upplevt förhållandena som frustrerande. Men det var ändå Bruni som drog det längsta strået vid de inledande kvalificeringarna.

Följ seglingarna på den här länken: http://www.wmrt.com/

Bilderna visar dels Mekonomen Sailing Team med skeppare Björn Hansen, dels Johnie Berntsson.

Ställningen efter första kvalificeringsseglingen:
Francesco Bruni (ITA) Bruni Racing Team 5-0
Damien Iehl (FRA) French Match Racing Team 5-1
Phil Robertson (NZL) WAKA Racing Team 4-1
Jesper Radich (DEN) Adrian Lee & Partners 3-2
Mathieu Richard (FRA) – French Match Racing Team 3-2
Bjorn Hansen (SWE) Mekonomen Sailing Team 3-3
Eric Monnin (SUI) – Team Okalys Corum 3-3
Eugeney Neugodnikov (RUS) – Team Synergy 3-3
Peter Gilmour (AUS) YANMAR Racing 2-3
Johnie Berntsson (SWE) – Berntsson Sailing Team 2-4
William Tiller (NZL) – Full Metal Jacket Racing 0-5
Stefan Meister (GER) 0-6

Sjöhistoriska museet har k-märkt sju fritidsbåtar. Flera av ägarna kommer att få ta emot sina intyg under Skärgårdsmässan på lördag, bland andra Yoldias, Vidar III:s och Vindö 28:an Siestas. – Det är första gången en Vindö 28 blir k-märkt, det är en vanlig båttyp och extra kul eftersom Siesta är väldigt välbevarad, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Båtens skick och autenticitet är viktiga kriterier för k-märkningen. Men dokumentation av båten och dess historia är minst lika viktig.

– Det är detta som sätter båten i ett sammanhang och gör dess historia levande. Till exempel Yoldia som byggdes i Finland 1928. Hon smugglades till Sverige för att man ville undgå att betala av på krigsskadeståndet till Sovjet. Eller Pepita som byggdes för eget bruk av varvsägaren och hans son men som fick akterruffen modifierad eftersom sonen var så lång, säger Fredrik Blomqvist.

K-märkning av fritidsbåtar har skett på prov sedan 2009 för att öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans historiska värden och uppmuntra de insatser som ägarna gör för att bevara dessa båtar. Ägarna ansöker själva om att få just sin pärla k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt värdefull. För att kvala in som k-märkt måste båten ha byggts före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige.

Projektet har varit mycket framgångsrikt. Hittills har 58 båtar k-märkts och fått mycket uppmärksamhet. Nu utvärderas projektet av Statens maritima museer i samarbete med ideella veteranbåtsföreningar och med ägarna till de båtar som blivit k-märkta. Inga ansökningar kommer därför att handläggas under hösten.

– Vi hoppas kunna permanenta den här typen av k-märkning och ta emot ansökningar igen under våren nästa år, säger Fredrik Blomqvist.

Intyg till flera av ägarna överlämnas under en ceremoni vid Skärgårdsmässan på Djurgården klockan 13 lördagen den 28 maj på mässans scen.

Kontakt:
Fredrik Blomqvist, intendent kulturarvsenheten
fredrik.blomqvist@maritima.se
Tfn: 08-519 549 38

Kristoffer Henrysson
kristoffer.henrysson@maritima.se
Tfn: 08-519 549 32

Här är en kort presentation av de sju senast k-märkta fritidsbåtarna.

Vidar III
Typ: Motorbåt, (s k salongsmotorbåt)
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: 1931, Allmags livbåtvarv, Orust
Material: Trä (Hondurasmahogny)
Ägare: Magnus Kaplan, tel 070-530 31 34, Eskilstuna, Södermanlands län

Vidar III från 1931 byggdes på Orust efter ritningar av C G Pettersson. Dess ägare har nyttjat båten på Västkusten, i Östergötland och Stockholm för att idag finnas i Mälarens vatten. Skrovet och exteriören har genomgått en föredömlig renovering, vilket gör att båten ser ut som den gjorde i början av 1930-talet.

Cobra
Typ: Segelbåt (Nordisk kryssare 5 ½)
Konstruktör: Bertil Bothén
Byggd: 1933, Hjalmar Johansson, Långedrag, Göteborg
Material: Trä (Mahogny)
Ägare: Mattias Gunnrin tel 073-55 83 798, Bromma, Stockholms län

Den nordiska kryssaren Cobra byggdes 1933 av Hjalmar Johansson i Långedrag. Den är en välbevarad segelbåt som trots sin ålder bara behövt några mindre reparationer genom åren. Även inredningen på båten är intakt sedan byggtiden. De förändringar som gjorts kan följas i dokumentationsmaterialet. Den nuvarande ägaren visar dessutom stort engagemang när det gäller att upprätthålla och klarlägga båtens historia.

Pepita
Typ: Motorbåt
Konstruktör: Knut Ljungberg
Byggd: 1947, Arvidsson & söner, Färjenäs, Göteborg
Material: Trä (Furu)
Ägare: Patrik & Marie-Louise Larsson, tel 0303-22 68 84, 0733-65 55 75, Kärna, Västra Götalands län

Motorbåten Pepita byggdes av varvsägaren Sven Andersson och hans son. Båten är tack vare sina ägares engagemang och kunnighet mycket välbevarad. Minsta tillägg eller ändring av båten har noga övervägts och sedan tydligt dokumenterats. Trots att Pepita sålts vidare är de nya ägarna minst lika förtroliga med båten och dess historia som ursprungsägarna.

Vineta II
Typ: Motorbåt
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: 1939 på Erikssons varv, Stallarholmen
Material: Trä (Hondurasmahogny)
Ägare: Tony Duda, tel 070-567 48 42, Huddinge, Stockholms län

Motorbåten Vineta II är en C G Pettersson-konstruktion byggd i Stallarholmen 1939. Båten har genomgått en upprustning under en lång följd av år. Nuvarande ägare har stor medvetenhet om att det traditionella underhållet är en ständigt pågående process för att levandegöra och bevara Vineta II. Båten är idag i ett gott och återställt skick. De mindre förändringar som gjorts kan ses som årsringar och del av båtens historia.

Ran
Typ: Motorbåt (Högsjöbåt)
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: 1933 av Olof Olsson på Saxemara båtvarv, Ronneby
Material: Trä (Ek och furu)
Ägare: Per-Olof & Ulla Lundgren, tel 076-81 51 651, Jönköping, Jönköpings län – båten finns i Ronneby, Blekinge län

Ran är en högsjöbåt som byggdes vid Saxemara båtvarv, Ronneby av Olof Olsson. Den har följt sina tre ägare i sydöstra Sverige och är nu åter i vattnen utanför Saxemara. Ran är välbevarad och väl underhållen och ägaren visar stort engagemang både för dess historia och för dess skötsel.

Siesta
Typ: Segelbåt (Vindö 28)
Konstruktör: Carl Andersson
Byggd: 1964 på Nötösunds varv
Material: Trä (Hondurasmahogny)
Ägare: Hans Lönn, tel 0704-80 63 95, Johanneshov, Stockholms län

Segelbåten (Vindö 28:an) Siesta tillhör en båtmodell som det tillverkats ganska många av. Idag är däremot antalet välbevarade båtar litet. Siesta är både i gott skick – och välbevarad – tack vare ett föredömligt underhåll. Även om båten seglats många säsonger finns såväl mast som motor kvar i original från 1964.

Yoldia
Typ: Segelbåt (yawl – liten havskryssare)
Konstruktör: Thomas Harrison Butler, modifierad av Bruno Mustelin
Byggd: 1928 på Åbo båtvarv, Finland
Material: Trä (Pitchpine)
Ägare: Rutger & Katarina Palmstierna, tel 070-356 07 66, Lidingö, Stockholms län

Yoldia är en segelbåt av typen yawl (liten havskryssare) byggd i ett exemplar redan i slutet av 1920-talet. Den för nordiska förhållanden unika båten är i väl underhållet skick – och nuvarande ägare är medveten om båtens speciella historia. Engagemanget är även tydligt i den föredömligt redovisade historiken – där familjeliv och världshändelser påverkat båtens öden.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer.

Info: www.sjohistoriska.se

Den första modellen i Widerfamiljen visas upp under Formel 1 i Monaco. Alla kanske inte har möjlighet att åka dit, men håll utkik längs kajerna när de snabba bilarna passerar längst in i hamnen så kanske ni ser denna spännande nya konstruktion. Wider 42 är en öppen daycruiser, utvecklad efter designidéer från konstruktören Tilli Antonelli och Fulvio De Simoni.

Wider 42 utsågs nyligen till “Best Nautical Project of the Year” vid Internautica Boat Show i Portoroz (Slovenien). Det nyetablerade företaget bakom båten satsar stort på marknadsföring och finns därför med vid det 69:e Grand Prix of Monaco, som körs den här helgen.

Förutom att konceptet med utfällbara sidor, som fälls ut på endast tolv sekunder, ger ett ökat utrymme inne i båten så ökas även båtens stabilitet påtagligt. Det blir som en enskrovsbåt med flera av flerskrovsbåtens fördelar. Widerbåten har därmed ett dubblerat boutrymme jämfört med en traditionell konstruktion. Den har till exempel en 15 m² salong på sina 42 fot.

Båten drivs av två motorer, som dock inte är monterade på klassiskt symmetriskt vis, utan monteras mer som i en racingbåt, vilket sägs ge mer stabilitet.

Wider 42 kommer att visas upp i samarbete med Monaco Boat Service. Den finns på plats i den fashionabla hamnen fram till och med 31 maj.

– Vi tycker att det finns naturliga kopplingar mellan Wider och Formel 1, säger Tilli Antonelli, VD för Wider.

– Vi har provkört båten ordentligt och mätt upp en toppfart på hela 53 knop och en marschfart runt 40 knop.

Info: www.wider-y.it

Skeppen kommer! Vikingaskepp och medeltida båtar lägger till utanför Sjöhistoriska museet vid Djurgårdsbrunnsviken den 28-29 maj. Följ med ombord, se stridsuppvisningar och hantverk. Massor med aktiviteter i och utanför museet. Fri entré kl 11-16.

Följ med på det stora vikingaäventyret vid Sjöhistoriska den 28-29 maj! Flera vikingaskepp och medeltida båtar lägger till utanför museet och vikingarna slår upp sina läger. Gå ombord och provåk, se vikingatida stridsuppvisningar, dramatiserade visningar och olika typer av hantverk.

Flera föreningar deltar under helgen. Bland andra Vittfarne med sin båt Himmingsläva, Blanka skeppslag med Medeltidsmuseets skepp Blanka och stridsföreningen Huskarlarna som håller vikingatida stridsuppvisningar. Sällskapet Skilfingarna har byggt Stefnir, en båttyp från tidig vikingatid och Föreningen Viksbåten har byggt båten Tälja, en replik av en båt som byggdes i övergången mellan vikingatid och medeltid.

Den 1 000 år gamla Viksbåten är det bäst bevarade båtfyndet från den tiden. På plats finns dessutom Strömma kanalbolaget som informerar om sommarprogrammet på Birka, där Sjöhistoriskas marinarkeologer gör utgrävningar.

Skeppen kommer! Sjöhistoriska 28-29 maj kl. 11-16, Fri entré. Mer information på www.sjohistoriska.se

Trots att regeringens jurister har meddelat att det förslag om utrustningskrav som Transportstyrelsen (TS) lagt fram angående fritidsbåtarnas toaletter inte stämmer med EU-kraven fortsätter TS ändå enligt sin tidplan med genomförandet av förbudet. Enligt ett pressmeddelande slår den ansvarige inom TS, Erik Eklund, fast att planen ska hållas.

Pressmeddelande från Transportstyrelsen:

Arbetet med att införa ett förbud mot utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar fortsätter. Förbudet beräknas träda ikraft 2014-2016. Utrustningskravet, det vill säga att båtar med fast toalettinstallation byggda efter ett visst årtal, ska ha en tank med möjlighet till sugtömning, skjuts däremot upp.

Transportstyrelsen fick i juni 2010 i uppdrag av regeringen att genomföra förbudet mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar. Förbudet planeras träda ikraft 2014 i särskilt känsliga områden som Östersjön, Skagerrak, Kattegatt, Öresund samt sjöar och inre vattendrag. 2016 ska förbudet vara infört även i resten av landet (Bottenviken och Bottenhavet).

Förutom ett kommande generellt förbud om att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar inom Sveriges sjöterritorium finnas det redan ett krav på fritidsbåtshamnar att ha mottagningsanordningar som kan ta emot toalettavfall från fritidsbåtar om det finns ett behov. Tanken är också att införa ett utrustningskrav, att fritidsbåtar med fast toalettinstallation ska ha en tank med möjlighet till sugtömning, med möjlighet till undantag för äldre båtar.

2012 ska föreskriften som reglerar förbudet beslutas, så att mottagningsanordningar hinner anläggas och båtägare hinner anpassa sina båtar i god tid innan förbudet träder ikraft.

Tidplanen för utsläppsförbudet gäller fortfarande. Utrustningskravet för båtar kommer att utredas ytterligare och inte vara med i första läget.

– Däremot arbetar vi på att utrustningskravet ska med och att det kan komma i ett senare skede, säger Erik Eklund, ansvarig för båtlivsfrågor på Transportstyrelsen.

Anledningen till den ytterligare utredningen är att det i samband med arbetet med föreskriften som reglerar förbudet uppstod ett frågetecken kring om utrustningskravet strider mot EU-lagstiftningen. För att Transportstyrelsen ska kunna föreskriva om ett utrustningskrav måste det stå klart att det inte strider mot EU-rätten.

Utdrag ut båtlivsundersökningen 2010
•Cirka 100 000 båtar har toalett.
•Av dessa har redan knappt 50 procent möjlighet att lämnasitt toalettavfall iland.
•Knappt 40 procent har uppsamlingstank och behöver endast göra en enklare komplettering för att få möjlighet till att lämna i land sitt avfall.

Kommentarer

Olof Malmlöf 06:58:20 2011-05-27

Hela detta krav saknar rimliga proportioner. Emellanåtsläpper Stockholm reningsverk ut skit som motsvarar kanke 100år av totaltutsläpp från fritidsbåtar. Och då sker det heller inte koncentrerat. Läs detta osmakliga: http://nvp.se/Nacka/SaltsjobadenFisksatra/Orenat-avlopp-slapptes-ut/

Tiotusentals besökare väntas strömma till Nynäshamn när Jubileumsregattan 2012 arrangeras i kommunen med start 20 juli 2012. På programmet under det två veckor långa arrangemanget står bland annat Classic boat meet, europamästerskap för ”sexor”, veteranflyguppvisning, parad av veteranbilar och tidigare olympiska grenar i idrott.

Det blir folkfest när Nynäshamn firar att det är 100 år sedan de olympiska seglingarna arrangerades i kommunen. Bara Classic boat meet med cirka 150 båtar från början av 1900-talet, väntas locka mellan 30 000 och 50 000 åskådare. Även övriga tävlingar och arrangemang tros dra storpublik.

– Liknande veteranbåtsevenemang har lockat en stor publik när de har anordnats i Stockholmsregionen tidigare. Sommaren 2012 tror vi att många vill vara med vid hundraårsfirandet till minne av de olympiska seglingarna, säger Lars Strömberg, ordförande för Föreningen Sveriges klassiska fritidsbåtar.

– Det här är ett unikt tillfälle att visa vilken fantastisk båtkommun Nynäshamn är, det ska bli så roligt att få visa upp kommunen för alla besökare och tävlande. Det blir en mängd seglings- och idrottstävlingar så totalt hoppas vi på uppemot 60 000 besökare, säger Liselotte Jons, Nynäshamns kommuns projektledare för Jubileumsregattan 2012.

På programmet står också europamästerskap för ”sexor” (6mR), som hade en egen klass redan vid OS-seglingarna 1912. Det blir även svenska mästerskap för Drake, Finnjolle och Skärgårdskryssare. Bland övriga arrangemang märks uppvisning med veteranflygplan, parad av veteranbilar och fotoutställningar med bilder från bland annat OS-seglingarna 1912. Det blir även tävlingar i tidigare olympiska grenar i idrott.

– Det blir ett storslaget arrangemang. Vi räknar med att seglingstävlingarna ska attrahera över 150 båtar och cirka 450 tävlingsdeltagare vilket är fler båtar och tävlande än vid OS-seglingarna 1912, säger Bernt Högberg, ordförande för Nynäshamns segelsällskap.

Jubileumsregattan 2012 är en del av ”Arena Stockholm -100 år av idrott och kultur” som är Stockholms stads och idrottsrörelsens firande till minne av de olympiska spelen 1912.

Info: www.nhss.se

Foto: Jan Klingeborn.

Under natten mellan onsdag och torsdag utbröt en brand i en verkstadsbyggnad vid Ostindiefararen Götheborg. Skeppet klarade sig utan skador men i bygganden som delvis förstördes fanns skeppets 2000 kvadratmeter handsydda segel. – I nuläget vet vi inte vilka skador som seglen har ådragit sig och vi arbetar fortfarande med att få ut dem ur byggnaden, säger Rikard Thornander, vd på Svenska Ostindiska Companiet.

Det var strax innan klockan ett på natten mellan onsdag och torsdag som räddningstjänsten fick in ett larm om kraftig rökutveckling från en verkstadsbyggnad vid Ostindiefararen Götheborg. Det var besättningen ombord på de närliggande bogserbåtarna som upptäckte branden och tack vara deras rådiga ingripande kunde man begränsa riskerna för att skeppet skulle komma till skada.

– Bogserbåtsbesättningens inledande insats med bland annat vattenkanoner bidrog stort till att vi kunde klara att rädda skeppet och begränsa branden, säger räddningsledare Leif Andrén på Räddningstjänsten Storgöteborg.

För tillfället arbetar både brandmän och snickare med att riva den södra gaveln på den brandhärjade verkstadsbygganden för att få ut de närmare 2000 kvadratmeter handsydda segel som förvarats på loftet.

– Seglen är väldigt tunga och det är ett krävande arbete men vi hoppas på att få ut dem inom bara ett par timmar och att vi sedan ska kunna transportera den vidare till en lagerlokal där vi kan göra en närmare besiktning, säger Rikard Thornander.

Byggnaden som ådrog sig stora brandskador pyr fortfarande men räddningstjänsten och inhyrda snickare lägger nu all kraft på att rädda skeppets segel.

Händelsen påverkar inte sommarens aktiviteter och skeppet kommer att ligga vid Stenpiren i Göteborg precis som planerat.

Info: www.soic.se

Världsnaturfonden WWF belönas idag med EUs naturvårdspris för sitt arbete med att bevara den hotade flodpärlmusslan och dess livsmiljöer. Sverige är ett kärnområde för musslan som annars är hotad i hela världen. Utdelningen sker vid en ceremoni under miljöveckan ”Green Week” i Bryssel.

Utmärkelsen delas ut av EU:s miljöfond LIFE.

– Vi är fantastiskt glada för priset. Att vårt räddningsarbete för flodpärlmusslans livsmiljöer gett resultat i naturen är extra glädjande i år när WWF fyller 50 år globalt och 40 år i Sverige, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Flodpärlmusslan har fascinerat människan i århundraden. Historiskt var den hotad av pärlfiske, men är idag fredad och skyddad från fiske. Den är en suverän indikator på vattenkvalitén. Finns det en fungerande föryngring så är det ett tecken på ett friskt och bra vatten där det finns gott om öring och andra vattenlevande organismer.

Under flera år jobbade WWF med att restaurera 21 vattendrag i Natura 2000-områden i samarbete med sju partners – Länsstyrelsen i Kalmar, Västmanlands, Västra Götalands och Örebro län, samt Skogsstyrelsen, Karlstad universitet och Göteborg stad. Det är det arbetet som nu belönas.

Resultatet blev att vattendragen restaurerades, inventerades och dokumenterades. Information har getts till markägare och skogliga aktörer om de hänsyn som krävs vid skogsbruksåtgärder. Erfarenheterna har samlats i en handbok som idag används både nationellt och internationellt.

Fakta: Flodpärlmusslan är idag hotad i hela världen. Sverige utgör dock ett kärnområde för musslan, vilket innebär att vi har ett internationellt ansvar för artens långsiktiga överlevnad. Flodpärlmusslan i Mellaneuropa har minskat med 95 procent. Orsaken är bland annat försämrad vattenkvalitet, igenslammade bottnar, reglering av vattendrag, vandringshinder och brist på naturlig vegetation längs strandkanterna.
Musslan lever som larv på öring eller lax innan den utvecklas till igenkännlig mussla.

EUs Life-projekt går till projekt som förbättrat bevarandestatusen och livsmiljön för en specifik art eller livsmiljö. Andra krav är att leverera resultat i form av ökad kunskap, fortsatt finansiering, internationell spridning samt förbättrat naturvården på lång sikt.

Läs mer om projektet på: www.wwf.se/flodparlmussla

En sportfiskares eviga frågor är var, när och hur nappar fisken bäst? Från och med nu finns svaren direkt tillgängliga via FishBrain, det sociala nätverket där smarta sportfiskare delar information om sitt fiske med varandra för att maximera sina fångstchanser.

Genom att dela information om fiske via FishBrain skapas en gemensam databas som t.e.x. innehåller vilken fisk som nappat med vilken typ av drag vid en specifik väderlek, tid på dygnet och i ett visst vattendrag. Redan idag innehåller FishBrain information om fler än 10.000 fångster och utgör därmed en solid källa till information för bättre fiskelycka.

– Även om vi redan idag kan erbjuda riktigt bra data blir statistiken bättre ju fler vi blir som loggar vårt fiske med FishBrain och ju bättre statistik, desto bättre fångstchanser, kommenterar Marcus Fransson, Styrelseordförande för FishBrain AB.

Utöver att ge detaljerad information för att optimera fisketuren ger FishBrain även möjligheter till socialt umgänge sportfiskare emellan. Alla traditionella funktioner i ett socialt nätverk som att registrera vänner, kommentera, lägga upp foton mm, återfinns i FishBrain men med den unika skillnaden att nätverket är specialutvecklat för sportfiskare.

– FishBrain förenar nytta med nöje. Som sportfiskare vill man fånga fler och större fiskar – och gärna berätta om det, kanske till och med skryta lite grann. FishBrain hjälper till med båda delarna, dessutom på ett kul och underhållande sätt, säger Marcus Fransson.

Mer detaljerad information om hur man använder FishBrain:

1. Logga ditt fiske

Efter din fisketur går du till www.FishBrain.com och lägger upp en ny fisketur. När du markerat på kartan vart du har fiskat så hämtar systemet automatiskt väder, vind, temperatur och vattenförhållande från närmsta väderstation. Därefter väljer du vilka beten du använt, lägger till bild, vikt och längd på dina fångster. Det hela är gjort på någon minut. Om du ibland fiskar på ett hemligt ställe, så kan du alltid välja om du vill dela kart-position med nätverket, bara dina kompisar eller behålla den helt för sig själv.

2. Analysera och få mer fisk

Innan det är dags för nästa fisketur går du till www.FishBrain.com och tar del av informationen som du och andra fiskare lagt in och analyserar denna. Säg till exempel att du ska ge dig ut i Stockholms skärgård och gärna vill dra upp en gädda eller två. Då zoomar du in Stockholms skärgård på kartan och väljer gädda. Du kan då få information om var gäddorna är fångade, vid vilket väder, vilka beten som var mest effektiva, hur dags på dygnet gäddorna har huggit o.s.v. Med dessa fakta i bakfickan kan du alltid maximera dina chanser till god fiskelycka.

3. Dela med dina vänner

www.FishBrain.com kan du dela med dig av dina fiskefångster till likasinnade vänner samt följa vännernas fisketurer och kommentera deras bravader. Se vem i gänget som får flest öringar den kommande månaden eller ställ upp i en stor tävling som anordnas för hela FishBrain. Med FishBrain kan du ha kul med dina fiskekompisar även de dagar som du själv inte har möjlighet att ta dig till ett vattendrag. Dessutom kan du utöka den krets av vänner som får information om dina egna framgångar då det med ett enkelt knapptryck går att dela information även till Facebook och Twitter.

Info: www.FishBrain.com

Volvo Pentas motorfabrik i Vara drivs från och med i maj helt utan fossila bränslen. Därmed är driften av fabriken nu helt CO2-neutral. Varafabriken tillverkar Volvo Pentas världsberömda dieselmotorer för fritidsbåtar och yrkesbåtar. Dessa innovativa och toppmoderna 4- och 6-cylindriga motorer har vunnit priser över hela världen för prestanda, komfort och miljöegenskaper.

Varafabrikens tillverkning av D4/D6 håller lika hög klass som själva motorerna – inte minst miljömässigt. Fabriksledningen har tillsammans med engagerade medarbetare bedrivit ett systematiskt arbete för att minska fabrikens miljöpåverkan och energikostnader. I detta arbete har fabriken tagit sig an AB Volvos utmaning till samtliga fabriker inom koncernen att energieffektivisera och fasa ut fossila bränslen.

Ventilationsanläggningen har bytts ut, miljöutbildningar har genomförts, tryckluftsdrivna verktyg har ersatts med eldrivna, belysningssystem har automatiserats etc. En lång rad av åtgärder som har bidragit till en alltmer energieffektiv produktion.

Under 2011 invigdes en ny panncentral och i denna eldar Varafabriken med biobränsle i form av pellets istället för de cirka 400 kubikmeter olja som fabriken tidigare har förbrukat per år. Under våren har dessutom ett treårsavtal slutits om leveranser av s.k. grön el (vattenkraftsproducerad) från Vattenfall – och därmed bedrivs från och med nu tillverkningen i Varafabriken helt CO2-neutralt.

”Användningen av fossila bränslen för drift av fabriken har helt upphört och det känns riktigt bra. Vi har de senaste åren jobbat väldigt målmedvetet med miljöförbättrande åtgärder och det har gett resultat, ”säger Jens Lauridsen, miljösamordnare i Volvo Pentas fabrik i Vara.

Totala energianvändningen i Varafabriken har minskat med cirka 40 procent sedan 2003 och arbetet fortsätter för att åstadkomma ytterligare effektiviseringar. Nästa steg innebär bland annat att se över möjligheterna att återvinna värme från motorprovningen.

Efter hård träning på hemmaplan är det är dags för Berntsson Sailing Team att göra entré på World Matchracing Tour 2011. Match Race Germany seglas på Bodensjön i södra Tyskland och är känd för sina lätta men svårlästa vindar. Båtarna som används under Match Race Germany är de nya Bavaria 40S. Teamet fick idag lära känna båtarna under tre träningstimmar vilket alla team får innan tävlingarna startar i morgon onsdag.

De helt nyproducerade båtarna blev hårt pressade under träningen, så hårt att ett par kollisioner skedde.

Med i besättningen är förutom Johnie Berntsson även Daniel Wallberg -taktiker, Oscar Angervall -trimmer, Niklas Carlzon -pitman och Björn Lundgren -fördäck.

Seglingarna kan följas på: www.berntssonsailingteam.se

Nya Volvo Penta D13 MH är en kraftfull och bränslesnål marindieselmotor för medium- och heavy-duty-applikationer. Cylindervolymen är på 13 liter, den uppfyller emissionskraven steg 3 och kan sägas förena det bästa av två världar: fordonsindustrins mycket höga tillförlitlighet och låga bränsleförbrukning samt hög effekt och kraftfullt vridmoment från mariniseringen. D13 MH finns i fem olika modeller med effekter från 400 till 600 hk.

– Vårt mål har varit att ta fram en motor som uppfyller emissionskraven steg 3 som även var bränslesnålare, bättre effekt-volym-förhållande och ännu högre tillförlitlighet än den nuvarande D12, säger Gerard Törneman på Volvo Penta. En inte helt enkel uppgift med tanke på att D12 är en av Volvo Pentas mest framgångsrika motorer någonsin.

Lämpad för uppgiften
Högt vridmoment direkt från låga varvtal är ett adelsmärke för Volvo Penta och D13 gör ingen besviken. Maximala vridmomentet uppnås redan vid 800-900 v/min. Detta förenklar manövrering och är även viktigt vid bogsering, när man använder kraftuttaget, gör ett nödstopp med mera.

Miller timing och twin-entry turbo
D13 MH har mycket låga emissioner av NOx och avger ingen synlig rök, oavsett motorns belastning. Alla modeller av D13 MH uppfyller emissionskraven från IMO steg 3. De låga emissionerna kan kombineras med hög motoreffekt och låg bränsleförbrukning mycket tack vare det avancerade och effektiva laddluftsystemet.

D13 MH har en mittmonterad twin-entry turbo med waste-gate. En lösning som gör det möjligt med pulsladdning och högt laddtryck direkt från låga varvtal. För att utnyttja laddtrycket maximalt har motorn också Miller-timing för insugningsventilerna. Insugningsventilerna stänger tidigare vilket minskar motortemperatur och mekaniska påfrestningar, samtidigt som det blir möjligt att ha ett högre laddtryck.

Viktigt för pålitlighet och livslängd är också kylsystemet. D13 MH har plattvärmeväxlare vilket är både effektivt och beprövat.

Låg bränsleförbrukning
EMS 2 som är utvecklat av Volvo Penta styr och kontrollerar alla funktioner hos motorn. Enhetsinjektorerna, en per cylinder, arbetar med variabelt tryck på ända upp till 2000 bar, vilket finfördelar bränslet för effektiv förbränning. Resultatet av detta är att D13 har omkring 4 procent lägre bränsleförbrukning vid maxeffekt, jämfört med den tidigare modellen.

Eftersom D13 MH kommer att användas under mycket långa perioder är detta en betydelsefull besparing. Motorljudet är också lågt, viktigt för besättning och passagerare. Vid marschfart är ljudet väsentligt mycket lägre än hos den tidigare modellen.

Hög kvalitet
D13 MH har samma raka sexcylindriga grundkonstruktion som Volvos koncerngemensamma D9-, D11- och D16-modeller. Här ingår ett massivt motorblock, våta cylinderfoder, transmission i motorns bakkant, stegramsförstärkning, topplock i ett stycke med överliggande kamaxel och fyra ventiler per cylinder.

Detta ger grunden för motorns jämna gång, höga tillförlitlighet och långa livslängd. D13 MH tillverkas av Volvokoncernen, världens största tillverkare av medeltunga dieselmotorer.

Typgodkänd elektronik
D13 MH finns med två typgodkända kontrollsystem, EVC och MCC. EVC är Volvo Pentas egenutvecklade elektroniska plattform med elektroniska reglage som har integrerade kontroller för funktioner som farthållare och lågfartsfunktion. MCC är alternativet för de kunder som behöver ett system som kan klassas för Solas och oceangående trafik.

Enkel service och underhåll
D13 MH har en inbyggd diagnosfunktion som direkt upplyser föraren om eventuella fel. Motorn är kompakt med alla servicepunkter lätt åtkomliga. Filter och sjövattenpump sitter baktill på babords sida av motorn, enkelt för service. Serviceintervaller på 500 timmar leder till god tillgänglighet.

Fullt klassad och emissionsgodkänd
D13 MH möte kraven för klassning hos alla de stora klassningssällskapen. Motorn uppfyller också de senaste emissionskraven från EU IWW, CCNR, IMO och EPA.
Motor och kontrollsystem är typgodkända av LR, DNV, GL, IRS, RS och CCS.

Tekniska Data D13 MH
Konfiguration rak sexcylindrig
Typ fyrtakts, direktinsprutad dieselmotor med turbo
och laddluftkylare
Cyl. diam./slagl. mm (tum) 131/158 (5,16/6,22)
Cyl. vol. l (tum3) 12.78 (779,7)
Kompression 18,1:1
Torrvikt, exkl backslag, kg 1450

Effektalternativ
Rating 1 (Heavy Duty) kW/hk: 294/400, 331/450, 368/500
Rating 2 (Medium Duty) kW/hk: 404/550, 441/600

Det blir stopp för all trafik i Trollhätte kanal 26 augusti till och med 19 september i år. Under drygt tre veckor med start 26 augusti kommer Trollhätte kanal att vara stängd för både handelssjöfart och fritidsbåtstrafik. Orsaken är reparation och underhåll. Info: www.sjofartsverket.se