Nyheter

Stockholms största symfoni på vatten hålls på nationaldagen, 6 juni. Stockholm Harbour Symphony är ett nytt unikt musikstycke specialskrivet för båtarna mellan Strömkajen och Stadsgården. Båtarnas tutor blir till instrument som för ett ögonblick förvandlar hamnen till en enorm konserthall!

Idén utvecklades från början i St. Johns hamn i Newfoundland i Kanada som en del av en musikfestival 1983. Sedan dess har liknande arrangemang anordnats på flera platser världen över såsom Amsterdam, Vancouver, Montreal och San Francisco, m fl.

Som en del av nationaldagsfirandet framförs nu ett helt nytt musikstycke i huvudstaden för publiken längs Strömkajen. Stockholm Harbour Symphony är en hyllning till Strömmen och en chans för alla stockholmare och besökare att uppleva området från ett nytt perspektiv.

HITTA HIT
Strömkajen
T-bana: Kungsträdgården

Stockholm Harbour Symphony arrangeras av Interactive Agents som är ett självständigt produktionsbolag med fokus på innovativa och spännande metoder för konst i gränssnittet mellan vetenskap och teknik.

Info: www.interactive-agents.com

Kommentarer

Anders 22:29:32 2011-06-05

vilket klockslag äger konserten rum. Kan varab ra att veta.

Den svenske båtdesignern Ocke Mannerfelt har ritat en riktigt häftig racerbåt åt en kund bosatt i USA. Båten får sin premiär vid tävlingar på Malta under nästa helg, 10 – 12 juni. Den nya båttypen heter SilverHook och ska köra 2011 Ocean Grand Prix UIM Endurance World Championships.

– Det här är absolut den mesta avancerade båten vi någonsin har ritat, säger Ocke Mannerfelt.

– Jag åker till första racet på Malta 10 – 12 juni för att se hur båten klarar sig i konkurrensen.

Den nya 77 LUCAS OIL Peters & May race båten har designats speciellt för att tävla i 2011 Ocean Grand Prix UIM Endurance World Championships. Färgsättningen på båten känns igen från tidigare båtar från Lucas Oil, men det här är en helt ny satsning på en ny båtmodell med namnet The SilverHook.

– Vi hoppas på den tuffa sjö som Malta är känt för. Vår SilverHook designades och byggdes för det ändamålet, säger Michael Silfverberg, förare i 77 Lucas Oil SOC.

– Vi tycker att det bästa sättet för SilverHook att presentera sig själv är genom att tävla mot världens allra bästa, säger Silfverberg.

Båten har tagits fram efter ett beslut i september förra året att skapa en båt 100 procent byggd för racing. Ägarna till raceteamet valde tidigt ut svenska Mannerfelt Design Team, med bas i Täby, för att designa båten.

Som byggare av denna snabba båt utsågs Mystic Powerboats, välkända för andra snabba byggen som till exempel Miss GEICO.

Båten är försedd med det allra häftigaste även i motorväg, dubbla Sterling Class 1 motorer med BPM ytskärande drev.

Båten har blivit verklighet efter ett halvårs intensivt samarbete mellan Hook, Silfverberg, Mannerfelt och Cosker.

Den kolfiberbyggda 77 LUCAS OIL Scandinavian Offshore Challenge har riggats av italienarna Franco Galluzzo och Fabio Araneo och elektronikexperten Tret Robertson under ledning av John Cosker. För motorerna ansvarar Mike D’Anniballe, VD och grundare av Sterling Performance. Simon Powell, vinnare av förra årets 50-årsjubilerande Cowes-Torquay-Cowes uthållighetstävling, har också lagt sin hand vid bygget.

Kolla in sjösättningsfilmerna på YouTube Video: SilverHook’s launch on Lake Monroe near De Land, Florida. Click to watch: YouTube Video

Info: www.nigelhook.com

Volvo Lastvagnar utökar sin satsning på alternativa bränslen genom att lansera nya Volvo FM MethaneDiesel. Lastbilen drivs av upp till 75 procent gas och kan med sin bränsleeffektiva tekniklösning – som ger längre räckvidd – avsevärt minska CO2-utsläppen från tunga och långa transporter. Volvo Penta ingår i samma koncern som Volvo Lastvagnar och kanske kan vi få se samma utveckling även på det marina området.

– Säljstarten av vår metandiesellastbil skapar nya förutsättningar för gasbilsmarknaden. Genom att använda flytande gas i en effektiv dieselmotor gör vi det möjligt att köra gasdrivna lastbilar i tyngre och längre transporter, vilket vi är först med i Europa, säger Claes Nilsson, chef för Volvo Lastvagnars Europadivision.

Att företaget utvecklar tekniken för gasdrift och gör den attraktivare för transportsektorn skapar möjligheter att i framtiden markant minska den samlade miljöpåverkan från tunga transporter. Denna teknik ger med naturgas 10 % lägre utsläpp av CO2 jämfört med diesel. Långsiktigt ser Volvo Lastvagnar en ökad användning av naturgas som ett viktigt steg mot större tillgång och användning av biogas, vilket minskar CO2-utläppen ytterligare.

– Vi menar att flytande gas är ett av de viktigaste framtida alternativen till dagens fordonsbränslen, säger Lars Mårtensson miljöchef på Volvo Lastvagnar.

Bättre förbränningsteknik och minskade utsläpp
Jämfört med traditionella gasdrivna tändstiftsmotorer ger Volvos gasteknik 30 till 40 procent högre effektivitet, vilket även medför en minskad bränsleförbrukning med 25 procent. Det innebär att om Volvos gaslastbil körs på biogas kan utsläppen av koldioxid minska med upp till 70 procent jämfört med en vanlig dieselmotor.

Genom att priset för naturgas ofta är betydligt lägre än diesel kan även ekonomiska besparingar göras, något som ofta är en förutsättning för brett mottagande av ny teknik.

– Det finns en stark vilja att satsa på naturgas i flera länder och regioner i världen. Miljöskäl men också frågor som energisäkerhet påverkar besluten. I USA och delar av Asien, Europa och Sydamerika finns redan gasdrift, eller är beslut tagna att satsa på gas. Till exempel Thailand ligger långt framme med utbyggd infrastruktur och bra tillgänglighet, säger Lars Mårtensson.

Volvo FM MethaneDiesel kommer i ett första skede att säljas i Europa. Först ut är Holland, Storbritannien och Sverige där infrastrukturen för flytande gas är mest utbyggd. För närvarande planeras en tillverkning av omkring 100 lastbilar under 2011. Serieprodukton startar i augusti. Lansering i andra delar av världen följer, liksom försäljning på fler Europeiska marknader.

– Om utvecklingen går som vi hoppas så räknar vi med att inom redan två år vara igång med försäljningen i 6-8 länder i Europa och sälja omkring 400 Volvo FM MethaneDiesel på årsbasis. Naturligtvis är den framtida försäljningen väldigt beroende på utbyggnaden av tankställen med flytande gas för tunga fordon, säger Claes Nilsson.

Fakta Volvo FM MethaneDiesel
Volvo FM MethaneDiesel drivs av upp till 75% naturgas eller biogas – båda bestående av metangas. Motortekniken bygger på en vanlig dieselmotor som utrustats med gasinjektorer, en speciell termosliknande tank som håller den -140 grader kalla gasen flytande samt en speciellt anpassad katalysator. Genom att använda flytande gas kan mer bränsle förvaras i tankarna än när gasen är komprimerad. Detta ger metandiesellastbilen en väsentligt ökad räckvidd jämfört med traditionella gaslastbilar baserade på tändstiftmotorsteknik. En tank rymmer gas för upp till 500 kilometer vid normal körning för en lastbil på totalt 40 ton.

Nya Volvo FM MethaneDiesel erbjuds med 13-litersmotor på 460 hästkrafter och 2300 newtonmeter. Bränslet består av upp till 75 procent flytande gas och resten diesel, men andelarna kan variera beroende på hur fordonet används.

Volvo Lastvagnars fältprov visar att metandieseltekniken ger samma höga driftsäkerhet som en vanlig dieselmotor. Körbarheten är likvärdig med körbarheten för en vanlig dieseldriven lastbil. Om gasen tar slut växlar tekniken automatiskt över till diesel. För föraren indikeras detta via en kontrollampa på instrumentpanelen.

Film och animation:
Länk till film
http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=667

Länk till film på Youtube
http://www.youtube.com/watch?v=YZFNY1R-T-s
(The Youtube link is hidden and not searchable until the publication time at May 31, CET 09.00.)
Länk till animation
http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=666

Håll Sverige Rent har rekryterat Anna Linusson som ny vd. Hon efterträder Gilbert Henriksson, som efter 25 år som chef för Håll Sverige Rent nu går i pension. Anna Linusson har arbetat många år inom miljöområdet, och kommer närmast från en tjänst som miljöchef på Stockholms läns landsting.

– Vi är mycket glada över att ha lyckats rekrytera Anna Linusson till stiftelsen, säger styrelseordförande Ingvar Bingman. Anna har en gedigen och dokumenterad kompetens och är en mycket god kommunikatör och jag tror att hon kommer att bidra till en mycket positiv utveckling för Håll Sverige Rent i framtiden.

Håll Sverige Rent driver en rad projekt inom miljöområdet, bland annat de Nationella Skräpplockardagarna som i år lockade runt 600 000 deltagare.

– Det ska bli väldigt roligt att börja på Håll Sverige Rent, säger Anna Linusson. Håll Sverige Rent har ett fantastiskt varumärke och arbetar med både den miljömässiga och sociala dimensionen av hållbarhetsbegreppet. Jag ser fram emot att få vara med och utveckla organisationen och även hitta nya samarbetspartners till Håll Sverige Rent.

Stiftelsen Håll Sverige Rent är en opinionsbildande organisation som verkar för att minska individens nedskräpning, främja återvinningen och öka miljömedvetenheten i syfte att bidra till en hållbar utveckling. Arbetet bedrivs genom kampanjer och projekt, miljöutbildningar och utdelandet av olika miljöutmärkelser.

Anna Linusson kommer att tillträda den 1 september 2011.

Nationaldagsfirandet inleds även i år med flaggotta vid Sjöhistoriska museet i Stockholm. Klockan 08.00 den 6 juni hissar Sveriges ärkebiskop, Anders Wejryd flaggan i Gladans mast. Det blir tal både av Anders Wejryd och av Riksdagens talman Per Westerberg. Scouter från Vikingarnas scoutkår hissar historiska flaggor.

I år medverkar dessutom Stockholms Allmänna Sångförening, en av Sveriges äldsta manskörer, som under ledning av Johnny Goetzinger bland annat sjunger “Sveriges Flagga” av Hugo Alfvén.

– Nationsflaggan har sitt historiska ursprung till sjöss så en flaggotta passar utmärkt på Sjöhistoriska museet. Att folk startar sitt nationaldagsfirande med frukostpicknick hos oss har blivit en tradition och vi har haft en fin rad hedersgäster som hissat flaggan, säger Hans-Lennart Ohlsson, museichef på Sjöhistoriska museet.

Klockan 08.00 hissas flaggan och sen blir det frukostpicknick i gräset vid vackra Djurgårdsbrunnsviken eller inomhus i museets nya Bistro Östbergs Hörna. Det är fri entré!

Info: www.sjohistoriska.se

I fjol slog populära kappseglingen Ven Runt från Råå rekord med 115 anmälda båtar. I år när klubben Råå Helsingborg Segelsällskap firar 100 av båtliv räknar man med ett ännu större startfält. Den 12-14 augusti blir det åter stor Seglarfest på Råå. RHSS som i år fyller 100 år hoppas i år på upp mot 130 startade båtar i populära kappseglingen ven runt. Kappseglingen går av stapeln lördagen den 13 augusti och är ett av arrangemangen under ”Seglarfesten på Råå” som även omfattar jollekappseglingen Rååregattan, Råå Båtmässa, Stora kräftkalaset, uppvisningar, utställningar etc.

– Vi har velat skapa ett arrangemang som lockar alla sorters människor som älskar hav och båtar säger Stefan Nilsson, vice ordförande i RHSS.

– Med Ven Runt lockar vi både rutinerade kölbåtskappseglare och familjer som bara vill glida med. Råå Regattan lockar jolleseglare och juniorer. På Båtmässan kan alla som är intresserade av ny båt eller till-behör hitta något. Med de fantastiska engagemang som de nästan 20 klubbarna på Råå med anknytning till havet visar kommer helgen att bli underbar för oss båtmänniskor!

Kappseglingen Ven runt Sydsveriges största kappsegling
Årets upplaga av kappseglingen Ven Runt från Råå går i år av stapeln lördagen den 13 augusti. Arrange-manget omfattar dels kappsegling på ca 25 Nm enligt handikappsystemet SRS/SweLYS och dels en famil-jeklass där det gäller att ta sig runt ven. Ven runt ingår i Liros Öresund Cup.

Båtmässan på Råå
Båtmässan på Råå har både båtar i sjön och på land. Det kommer också att finnas massor av tillbehör och andra aktiviteter intressanta för seglare och andra.

Det stora kräftkalaset
Lördagen den 14 augusti är det Kräftfest i hamnen. Kräftor och levande musik för alla sorters seglare. I år har kommer det att finnas plats för minst 800 gäster under tak.

Aktiviteter för alla
Under helgen kommer det att vara fullt av aktiviteter i och kring hamnen även för Er som inte har båt. Råå Museum för Fiske och Sjöfart har öppet sina utställningar, på vår marina loppmarknad kan du göra fynd eller hyra bord. Sjöräddningen kommer att visa upp sig. Blir man hungrig finns flera restauranger och en helt egen skånsk matmarknad.

Bakgrundsinformation
 Råå Helsingborg har sitt ursprung i Helsingborgs Segelsällskap som bildades redan 1911. Vi firar därför 100 år av båtliv i år 2011
 Råå Helsingborg Segelsällskap har ca 700 medlemmar med både segelbåtar och motorbåtar.
 2012 kommer JSM i segling att gå på Råå arrangerade av Råå Jolleklubb, Råå Helsingborg Segel-sällskap, Helsingborg Yacht Club och Domstens båtsällskap.
 Ven runt från Råå har arrangerats sedan början av 60-talet.
 Årets prisbord är värt över 100 000 kronor
 Råå har ca 1200 båtplatser och är en av Öresunds största småbåtshamnar

Intressanta Länkar:
www.brunstorpevent.se
www.venrunt.com
www.rhss.m.se
www.rjk.net
www.raabatarna.se
www.raamuseum.se
www.heslingborg.se

Ägarna till marinan i Grebbestad, Björholmen på Tjörn och Båtfjordens Hamn i Bua har alla tagit beslutet att från och med i sommar erbjuda sina kunder Aspen alkylatbensin på pump. Ett alternativ som är bättre för människa, maskin och miljö. Med start i juni kan båtägare i Grebbestad, som ligger i Tanums kommun, halländska Bua och på Björholmen mitt i naturreservatet på Tjörn välja Aspen alkylatbensin till sin båt.

– Jag är glad att vi har fått till ett bra samarbete. För mig är det oerhört viktigt att vi alla gör vad vi kan för att minska den negativa påverkan på vår miljö. Att nu kunna erbjuda mina kunder ett alternativ som är bättre för människan, maskin och miljö känns riktigt bra, säger Hans Bergström, delägare till marinan i Grebbestad.

– Vi har sedan tidigare sex alkylatbensinpumpar på marinor i Bohuslän, men vi är givetvis riktigt glada att vi nu även finns representerade på marinorna i de populära semesterorterna Grebbestad och Tjörn. Vad gäller tankanläggningen i Båtfjordens hamn i Bua är det lite extra spännande då detta är den första sjömacken i Halland som erbjuder Aspen alkylatbensin till sina kunder, säger Jens Söderberg, marinansvarig på Lantmännen Aspen.

– Bua-anläggningens målgrupp är samtliga hallänningar som bor och verkar kustnära och de som nyttjar fritidsbåtsanläggningarna. Vår satsning ser vi som ett stort genombrott eftersom alternativet alkylatbensin fram tills nu helt saknats vid marinorna i länet. I kombination med övriga miljösatsningar som till exempel sugtömning, landtoaletter, spolplatta utmärker sig Bua lite extra i regionen, säger Lennart Benson, Region Halland.

Introduktionserbjudande
För att fira samarbetet erbjuds båtägarna på Björholmen 1 kr rabatt per liter under Pingsthelgen, 11 till 13 juni, och i Bua och Grebbestad erbjuds detsamma mellan den 2 och 6 juni. För att informera och hjälpa kunderna kommer personal från Lantmännen Aspen, så kallade bryggambassadörer, dessutom att finnas till hands i alla tre marinorna under introduktionsdagarna.

Bilden är tagen vid en sjömack på Sandhamn i Stockholms skärgård.

Som en del i Örnsköldsviks kommuns projekt “En skärgård i världsklass” invigdes en naturhamn med “extra allt” på Vågön, i Örnsköldsviks skärgård under fredagen. Vågön är en av fem naturrastplatser som kommunen har byggt som en del i utvecklingen av skärgården.

Förutom på Vågön finns iordningställda naturrastplatser på Lilla Bergön, Råskärsön, Skommarskatan och Sandlågan. Inom EU-projektet “En skärgård i världsklass har cirka 30 Mkr investerats i en förbättrad infrastruktur i skärgården.

På Vågön finns nu raststuga med stor altan, bastu med utsikt över naturhamnen, toalett, flytbrygga och grillplatser. Från bryggan leder en träramp upp mot byggnaderna så att även den som har svårt att ta sig fram i lös sand enkelt ska kunna ta del av den komfort som erbjuds.

– Det är tack var ett gott samarbete med boende, markägare, ideella krafter, företag och föreningar som dessa satsningar gått att genomföra och nu finns på plats för allmänhetens trivsel, sade turistchef Siv Sandberg vid invigningen på Vågön 27 maj. Det känns särskilt roligt att kunna bjuda in till nya naturrastplatser just i år när Örnsköldsvik utsetts till Årets friluftskommun.

Örnsköldsvik är Årets friluftskommun. Det långsiktiga arbetet med friluftsfrågor, den strategiska planeringen genom bland annat översiktsplan, grönplan, naturvårdsplan och sättet att jobba med samverkan och för barn och ungdomar ligger bakom utmärkelsen.

Naturvårdsverket, Sveriges Kommuner och Landsting, Sveriges Kultur- och fritidschefers förening, Svenskt Friluftsliv och Svenska Ekoturismföreningen delar ut utmärkelsen Årets friluftskommun för att uppmuntra och stimulera kommunernas arbete för att människor ska komma ut i naturen.

Bildtexter:

Bandklipp Vågön: Turistchef Siv Sandberg klipper band vid Vågöns bastu tillsammans med Lage Tjärnström, representant för markägarna på ön.

Bastustuga Vågön: Bastu med panoarmafönster mot stranden.

Volvo Penta tar en av sina testbåtar på en månadslång turné i Östersjön. Syftet är att visa fördelarna med drivsystemet IPS. Under turnén kommer Volvo Penta att besöka återförsäljare och demonstrera fördelarna med IPS-systemet för kunder, press och andra intresserade. En av etapperna går till St Petersburg i Ryssland, där båt och drivsystem kommer att visas på IMDS, den internationella marina försvarsutställningen.

Båten på turnén är en PTA80 som i vanliga fall används av Volvo Pentas Test Center på Krossholmen utanför Göteborg. PTA80 är 22 meter lång och drivs av dubbla IPS1050 på 800 hk vardera. Deplacementet är på 33 ton och toppfarten cirka 30 knop.

Miljöfokus
Volvo Penta IPS ger en radikal sänkning av avgasemissionerna. Motorerna uppfyller de mest omfattande miljökraven: IMO Nox, EU IWW, EPA steg 2 samt även det kommande EPA steg 3.

Men den främsta miljöfördelen är att Volvo Penta IPS sänker bränsleförbrukningen med omkring 30 procent jämfört med inombordare och rak axel. Detta innebär en 30-procentig minskning av koldioxidutsläppen. Volvo Penta IPS fina miljöprestanda ligger helt i linje med det stora miljöfokus som finns kring Östersjön.

Sju hamnar besöks
Turnén kommer att besöka sju hamnar under turnén. I varje hamn kommer Volvo Penta att presentera IPS, genomföra en demonstration och även låta besökarna provköra båten. Värd för arrangemangen i hamn är det lokala Volvo Penta Centret. Varje Volvo Penta Center är en specialiserad marin kommersiell återförsäljare och är en viktig del av Volvo Pentas serviceorganisation med ansvar för ett flertal mindre, fristående återförsäljare i sin region.

IMDS i St Petersburg
Den 28 juni lägger Volvo Penta till i St Petersburg för att delta i den internationella marina försvarsutställningen IMDS – en av världens viktigaste marina mässor. Volvo Penta satsar på att visa IPS eftersom det är ett mycket attraktivt system för patrull- och bevakningsbåtar. IPS ger höga prestanda och utmärkta manöveregenskaper med 30 procent lägre bränslekostnader. PTA80-båten kommer att finnas på plats för provturer och i montern visar Volvo Penta en IPS-demoenhet.

Webb, blogg, osv
I takt med tiden kommer turnén i Östersjön att vara väl dokumenterad på Internet. Förutom dagbok och foton kommer besökaren även att kunna följa båtens prestanda: tillryggalagd sträcka, bränsleförbrukning, medelhastighet osv. Bloggen öppnar den 16 juni och nås via www.volvopenta.com

Fakta
Båttyp: PTA80
Ägare: Volvo Penta Test Center
Längd ÖA: 22 meter
Bredd: 5,2 meter
Motorer: 2×800 Hk Volvo Penta IPS1050
Deplacement: 33 ton
Toppfart: 33 knop

Rutt:
16 juni Göteborg – 20 Simrishamn – 22 Stockholm – 28 St Petersburg – 7 juli Helsingfors – 11 Gdansk – 14 Kiel – 15 Göteborg.

Kryssningar är den snabbast växande sektorn i resebranschen med en ökningstakt på 40-50% varje år. Fortfarande är det dock så att mindre än 1% av svenskarna har provat på denna semesterform. En av aktörerna på den svenska kryssningsmarknaden är Tour Pacific Kryssningar i Helsingborg. Där märker man ett ökat intresse att få komma ombord på kryssningsfartygen när de besöker de nordiska hamnarna.

– Vi har närmare 100 gäster inbokade på olika fartygsvisningar bara den närmaste månaden, säger Lars Jönsson på Tour Pacific. Det är ett utmärkt sätt att bekanta sig med ett nytt rederi eller fartyg för de som är vana kryssningsgäster.

För de som aldrig varit ombord på ett riktigt kryssningsfartyg tidigare så är ett fartygsbesök en unik chans att smaka på (både bildligt och bokstavligt) denna reseform. De flesta fartygsbesök varar 2-3 timmar och är upplagda på liknande sätt; man börjar med en föreläsning eller presentation om rederet för att sedan guidas runt på fartyget och besöka de olika faciliteterna ombord. Besöket avslutas oftast med en lunch ombord.

– Våra fartygsbesök i juni äger rum i Stockholm, Helsingborg och Köpenhamn och de rederier som vi visar upp denna gång är Princess Cruises, Holland America Line, Regent Seven Seas Cruises och SeaDream Yacht Club. De representerar allt från mainstreamkryssningar till ultralyx, avslutar Lars Jönsson, som är Tour Pacifics ciceron på fartygsbesöken.

Tour Pacific är ett nischföretag som ända sedan starten 1993 specialisterat sig på resmålen Australien, Nya Zeeland, Söderhavet och kryssningar i hela världen. Företaget ägs av grundaren Lars Jönsson och har 11 anställda. Resorna säljs direkt till konsument såväl som genom återförsäljare. De två största återförsäljarna är resebyråkedjorna Resia och Ticket.

Tour Pacific är ett företag som står för service och kvalitet. Kunskapen om resmålen är väldigt hög då alla säljare har själva varit där. Företaget har de senaste två åren nominerats till resebranschens Oscarsgala Grand Travel Award i kategorin “Bästa Specialistresearrangör”.

För att skydda Haploops-samhället utanför Helsingborgs kust, har miljö­nämnden beslutat att utöka Knähakens marina reservat. I en rapport från Kustkontrollprogrammet i Helsingborg från i våras, slås det fast att mängden bottendjur och antalet arter har minskat utanför Helsingborgs kust.

Rapporten, som bygger på undersökningar mellan 2000-2009, visar framförallt på en kraftigt minskad förekomst av Haploops-samhället som består av små kräftdjur och andra samlevande arter.

Därför har miljönämnden nu beslutat att utöka Knähakens marina reservat, som ett led i att skydda detta djursamhälle.

– Haploops-samhället har funnits i Öresund så länge man känner till men hotar nu att försvinna. Haploops är bland annat viktiga som föda för uppväxande torsk. säger Peter Göransson, Miljösekreterare vid Miljöförvaltningen i Helsingborgs stad.

– Att utöka det marina reservatet är ett sätt att försöka bevara den biologiska mångfal­den som finns i detta unika djurssamhälle, det är viktigt att vi tar minskningen av djur på allvar, säger Anna Jähnke (M), ordförande i Miljönämnden vid Helsingborgs stad.

Kommentarer

Denise 12:21:45 2012-04-26

Den var jätte bra, fast jag inte såg något… 😀

Du kanske har sett dem på tv. Undervattenskompisarna Vattenmannen och Speed. På lördag dyker de upp på Djurgården. – Vi ska vara här och träffa alla barnen, säger grodmannen Speed som tillsammans med tungdykaren Vattenmannen utgör vattenduon.

De har under våren synts på Barnkanalen i UR-programmet med samma namn som dem: Vattenmannen och Speed.

Vattenmannen är en långsam tungdykare som inte säger så mycket. Speed är en grodman som pratar desto mer. Tillsammans bor de i en farkost under vattenytan och har en svår uppgift – att städa havets botten.

Men de intresserar sig även för annat som ryms under och ovan vattnet, som isbitar, vrak, hajar och fartyg.

Och just fartyg och båtar kommer de få sitt lystmäte av lördagen 28 maj, då de vid 12-tiden dyker upp på Djurgården, mitt under Skärgårdsmässa och invigningen av Sjöhistoriska museets sommaraktiviteter.

– Vi är nyfikna på allt som händer. Området känns perfekt för oss. Vi kommer gå runt och se vad som händer, kanske kommer vi gå runt och sjunga, säger Speed och avslöjar att de kommer ha med sig en vagn med leksaker och instrument.

Vid 12-tiden går de iland, efter att ha åkt färja från Slussen. Med sig har de en vagn med leksaker och instrument. Tanken är att de ska stanna till på olika platser, umgås med barnen och sjunga, spela gitarr och dragspel.

Och de kommer knappast ha svårt att få tiden att gå. Förutom att gå ombord på isbrytaren Sankt Erik eller fyrskeppet Finngrundet kan de besöka Båthall 2, med en av Sveriges bästa samlingar med småbåtar.

De kommer också ta passagerarbåten M/S Ran till Sjöhistoriska museet, där det under dagen kommer segla in vikingabåtar under evenemanget Skeppen kommer!

– Det kommer bli ett eldorado för oss, avslutar Vattenmannen.

Info: www.maritima.se

Från den 1 juni blir det fler turer med vägfärjan på Gullmarsleden. Förändringen innebär att turtätheten ökar under de tider på dygnet då de flesta vill resa. – I stället för tjugominuterstrafik får vi kvartstrafik. Det ger ett bättre trafikflöde och det underlättar förstås för resenärerna, säger Torsten Bengtsson, chef för färjeleden.

Utökningen gäller vardagar kl 6.00-8.00 samt 16.00-18.00. På helgerna, när biltrafiken är glesare, blir tidtabellen oförändrad. De nya tiderna gäller tills vidare.

Gullmarsleden går mellan Finnsbo och Skår över Gullmarsfjorden strax utanför Lysekil. Den trafikeras av två färjor, och har stor betydelse för boende och besökare till Lysekil. Gullmarsleden är också den färjeled i Sverige som transporterar störst andel tunga fordon.

Den nya tidtabellen och mer information om leden hittar du här:
http://www.trafikverket.se/Farja/Farjeleder/Farjeleder-i-ditt-lan/Farjeleder-i-Vastra-Gotaland1/Gullmarsleden/

Den 4-6 juni firas Sillens helg längs Bohuskusten. Syftet är att skapa uppmärksamhet kring sillen och fira gamla svenska traditioner. Genom olika aktiviteter i fiskelägen, från Grebbestad i norr till Marstrand i söder, hoppas man kunna sprida budskapet om sillens betydelse för Bohuslän. Nationaldagen den 6 juni blir finaldagen för arrangemanget och festligheterna koncentrerar sig till Klädesholmen där bland andra skådespelaren Peter Harryson presenterar Årets Sill 2011.

Sill hör den svenska nationaldagen till och i år firar man Sillens helg i anknytning till den 6 juni längs hela Bohuskusten. Det blir förstås sill och potatis med måsskrik och vågskvalp, men också sillrace, sillmässa, besök i sillfabrik, skärgårdsturer, möjlighet att tillverka sin egen midsommarsill, tur med ribbåt och mycket mera.

– Sill är något av det svenskaste som finns, och en fin gammal tradition värd att uppmärksamma. Sillen skänker ett silverskimmer åt hela Bohusläns historia, och är en kulturbärare för hela Västkusten, säger Jill Axelsson på Västsvenska Turistrådet.

I Grebbestad, Fjällbacka, Smögen, Kungshamn, Hunnebostrand, Ulebergshamn, Skaftö, Lysekil, Bräcke, Morlanda, Ellös och på Käringön, Klädesholmen och Marstrand firar man Sillens helg. Platserna har stark anknytning till sillen, i generation efter generation har öborna saltat sill och förädlat processen från fisk till delikatess.

Den 6 juni firas finaldagen av Sillens helg på Klädesholmen. På Klädesholmen har man i flera år firat Sillens dag på Sveriges nationaldag, och i år kommer skådespelaren Peter Harryson att vara en del vid festligheterna. Han kommer bland annat prata om Årets Sill 2011 som börjar säljas under dagen. Louise Johansson, vinnare av Sveriges Mästerkock 2011, kommer att signera kokboken ”Sveriges Mästerkock”.

Louise Johansson kommer också att vara engagerad i sillracet, som innebär utprovning och utvärdering av olika sillinläggningar.

Mer information och program för Sillens helg: www.vastsverige.com/sv/bohuslan-paradiset-vastkusten/Sillens-helger-i-Bohuslan/

Startskottet har gått för ett stort EU-projekt som ska ge smartare sjötransporter. Modern teknik och kvalitetssäkrade farleder ska leda fram till ökad säkerhet och minskad miljöpåverkan. Den optimala sjötransporten är att frakta lasten så att den kommer i rätt tid med minsta möjliga miljöpåverkan, bästa möjliga ekonomi och hög säkerhet.

Genom att använda modern teknik kan fartygen få förbättrad service och beslutsunderlag. Det finns stor potential för förbättringar i den riktningen.

Det är vad projekt Mona Lisa handlar om. Myndigheter, privat näringsliv och forskningsvärlden i de tre nordiska länderna Sverige, Finland och Danmark genomför nu med EU-stöd ett omfattande arbete för en modernisering av sjöfartsinfrastrukturen.

– Sverige och Sjöfartsverket har en tradition att ligga långt fram när det gäller utveckling av effektiv och säker sjöfart. Mona Lisa är ett projekt som ligger i linje med det svenska arbetet med Gröna Korridorer och där vi konkret bidrar till att ta ansvar för framtidens sjöfart, säger Ann-Catrine Zetterdahl, generaldirektör på Sjöfartsverket.

Den tyngsta delen i projektet är att kvalitetssäkra djupinformationen i handelssjöfartens farvatten. Det gör man för att minimera risken för grundstötning och maximera möjligheten till effektivast möjliga färdplan vid varje enskild transport med hänsyn till exempelvis väder, strömmar, isläge, trafiksituation och tillgänglighet av kajplats och lots.

Med modern teknik ska man också hitta metoder för att få bättre information om att besättningarna har rätt behörigheter och får tillräckligt med vilotid för att hålla säkerheten på högsta nivå.

– Sjöfarten har en viktig roll att spela i utvecklingen av Östersjöregionen, och att utvecklingen sker miljövänligt är högst önskvärt. Mona Lisa är ett innovativt projekt som ligger rätt i tiden, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Projektet har en totalbudget på cirka 200 Mkr och pågår till och med år 2013.

Engångsgrillen är en katastrof ur miljöperspektiv, enligt Skärgårdsstiftelsen. Och alla vi som har sett engångsgrillar ligga och skräpa i naturen håller naturligtvis med. – Enda fördelen är att den är billig och mobil innan den används. Nackdelarna är desto fler.

Engångsgrillen har funnits i Sverige i cirka 10 år och det säljs ungefär 1-1,5 miljoner grillar i Sverige varje år.

– För oss på Skärgårdsstiftelsen är grillen inte bara ett miljöproblem utan också ett arbetsmiljöproblem, säger tillsynsman och biolog Lars Westling. Han och hans kollegor har många gånger skadat sig på grillarna. De har fått skärsår och andra skador när grillarna vårdslösts slängts i naturen eller i soporna. Bränder i sopbodar är ett annat problem som engångsgrillarna ofta orsakar.

Engångsgrillarna är väldigt dåligt konstruerade, ur ett återvinningsperspektiv. Förpackningen saknar instruktioner om vilka delar som kan återvinnas och vad som ska slängas. Om aluminiumet återvinns sparar man 90 procent av energin, jämfört med om man skulle göra en ny. Kolen i engångsgrillen är indränkt med tändmedel, paraffin eller fotogen, som bryts ner långsamt i naturen och är giftigt. Idag är det bara ett fåtal som återvinner sin engångsgrill.

– De flesta ställer sin grill invid soptunnan eller slänger bara allt rätt ner bland hushållssoporna, säger Lasse Westling som berättar att grillen måste tas isär för att återvinnas. För engångsgrillar gäller inte producentansvaret för aluminiumformen utan bara för själva ytterförpackningen av plast eller papp. Ansvaret ligger helt hos konsumenten som själv måste ta isär sin grill för att kunna återvinna metallen.

Engångsgrillar kan bli en brandfara om den placeras på olämpligt underlag eller om man slänger grillen innan den hunnit svalna (det tar upp till 5-6 timmar). Det kan också bli sprickor i berg om engångsgrillen ställs rakt på en berghäll. Bland personalen som sköter sophanteringen i skärgården är hanteringen av engångsgrillar den största enskilda skadeorsaken. Skärskador på armar och rygg från de sylvassa grillgallren är vanliga när sopsäckar hanteras.

Använd istället en bärbar grill i sommar som både ger bättre grillresultat och är snällare mot miljön.

Mer om hur du grillar miljösäkert och om engångsgrillar finns att läsa på www.båtmiljö.se

Foto: Ulla Tillgren.

Leif Johansson, avgående koncernchef för AB Volvo, valdes in i Sjöräddningssällskapets styrelse under söndagen. Dessutom valdes Johan Widerberg till ny ordförande efter Folke Patriksson, som lämnar sitt uppdrag. Att Sjöräddningssällskapet byter ordförande är i sig en nyhet – det har inte hänt sedan 2001, då Folke Patriksson tillträdde. Han har varit ledamot i styrelsen ännu längre, sedan 1986.

– Folke har varit en mycket engagerad ordförande som drivit oss framåt under en period av enorm utveckling. För 10 år sedan hade vi cirka 25.000 medlemmar, idag är vi över 75.000. Folke har gjort mycket stora insatser för svensk sjöräddning, säger Rolf Westerström, VD för Sjöräddningssällskapet.

M Johan Widerberg, vice ordförande i Handelsbanken, tar nu över som ordförande. Detta efter att i många år varit vice ordförande i Sjöräddningssällskapet.

Att Leif Johansson, ett av det svenska näringslivets största namn, nu väljer att engagera sig ideellt i Sjöräddningssällskapet medför förhoppningar på en fortsatt stark utveckling för svensk sjöräddning.

– Vi vill få möjlighet att rädda ännu fler liv, och vi behöver nå fler grupper av båtägare och bidragsgivare. Där tror vi att Leif Johansson, som dessutom har ett passionerat intresse för båtlivet, kan hjälpa oss att bli ännu bättre, säger Rolf Westerström.

– Vi står för 70 procent av all svensk sjöräddning och vi har en nollvision för svenska vatten – här ska ingen omkomma i olyckor, säger Rolf Westerström.

Info: www.ssrs.se

Sjöräddningssällskapet har 1 800 frivilliga sjöräddare runt hela Sveriges kust. De rycker ut dygnet runt, året om, för att rädda liv till sjöss – utan en enda krona från staten. Varje år delar Sjöräddningssällskapet ut utmärkelsen Årets Sjöräddare – ett sätt att uppmärksamma föreningens alla frivilliga hjältar. Årets sjöräddare kommer från Bua.

I år, vid Sjöräddningssällskapet årsmöte den 29 maj, korades Årets Sjöräddare 2011. Utmärkelsen tilldelades Jan Stenberg, Björn Snellman, Lars Österlund och Christer Berntsson från räddningsstationen i Bua för föredömlig insats den 5 oktober 2010.

Motivering
Rigghaveri i hårt väder. En klassisk sjöräddning, där kvalificerat samspel står i fokus. Att i ett pressat läge fatta instinktiva och korrekta beslut tyder på stor professionalism i det frivilliga uppdraget och ett synnerligen gott sjömanskap. Och ovanpå det, ett outtömligt engagemang, i sann sjöräddaranda.

Dramatisk räddningsinsats
De fick utmärkelsen för sin insats den 5 oktober förra året, då de ryckte ut mitt i natten med Rescue Odd Fellow för att undsätta en segelbåt med rigghaveri. Räddningsuppdraget blev dramatiskt – när räddningshelikoptern skulle fira ner en ytbärgare för att plocka upp haveristerna brast vajern och ytbärgaren hamnade i vattnet. Besättningen fick snabbt göra en ny bedömning av det kritiska läget då person i vattnet alltid går först. Men trots dramatiken slutade allt väl!

– Det var en unik händelse. Trots att jag varit med som frivillig sjöräddare i 17 år har jag aldrig varit med om något liknande, säger Christer Berntsson, stationsansvarig och befälhavare ombord vid insatsen. Men samarbetet funkade bra och vi gjorde vad vi skulle. Jag brinner för detta! När man plockar upp någon ur vattnet – det går inte att beskriva den känslan med ord.

Info: www.ssrs.se

Dansken Rasmus Viltoft och finske stjärnseglaren Staffan Lindberg ligger i topp i GKSS Spring Cup när halva matchracing-tävlingen har körts, men de två unga Göteborgsseglare imponerade och ligger i topp. I hårda tio sekundmeters vindar ställdes blev det hårda seglingar för de tio besättningarna från fem nationer på lördagen.

– Vi var särskilt imponerade över vår unga lovande seglare från Göteborg, Viktor Ogeman och Victor Cukierman, som seglade riktigt bra och är helt med i matchen om segern kommenterade Magnus Holmberg, som har coachat de 19-åriga ungdomarna i en ny elitsatsning på matchracing.

Viktor och Victor ligger på delad femte plats med 2-2 i matcher. Mattias Rahm, som vann Match Cup Sweden 2008, är åtta med tre förlorade och en vunnen match.

Imorgon koras vinnaren som då kvalificeras till start i Stena Match Cup Sweden, VM-deltävlingen i Marstrand 4-10 juli, som ingår i World Match Racing Tour.

Resultat Lördag 28/5: Efter flight 12 av 23
Rasmus Viltoft, Danmark 4-0
Staffan Lindberg, Finland 3-0
Reuben Corbett, Nya Zeeland 3-1
David Chapman, Australien 3-2
Victor Cukierman, Sverige 2-2
Viktor Ogeman, Sverige 2-2
Keith Swinton, Australien 1-2
Mattias Rahm, Sverige 1-3
Joakim Aschenbrenner, Danmark 1-4
Jordan Reece, Australien 0-4
För mer information, kontakta:
Lars-Ola Nordqvist, Presschef Stena Match Cup Sweden, 070-689 11 20, lars@comvision.se

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av nio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 4–10 juli 2011 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.

Info: www.matchcupsweden.com

Match Race Germany tog slut tidigare än beräknat för Berntsson Sailing Team. Trots att Teamet fick ordning på den båtfart, vilken saknades under första dagen så räckte det resultatet hela vägen till kvartsfinal. Under sista dagen av grundomgången var det friska vindar som blåste på Bodensjön. Teamet startade dagen starkt med vinst mot både Neugodnikov samt landsmannen Björn Hansen.

Men efter lunch började det mesta gå emot Teamet. Det blev tre raka förluster mot Tiller, Gilmour samt Radish.
“Vi gick riktigt fort när det blåste i ordentligt så det var synd att vi inte kunde få allt att stämma samtidigt” – säger en besviken Niklas Carlzon.

Teamet känner trots resultatet att de helt klart kommer att vara med i fighten om topplaceringar under kommande tävlingar.

När det gäller mediabevakningen av Match Race Germany så har Berntsson Sailing Team tilldragit sig stort intresse. Flera av matcherna var spännande och VM tourens TV unämnde vår match mot Gilmour till tävlingens hitills mest spännande match.

Nu väntar nästa VM deltävling i Sydkorea som börjar den 7 juni.

Resultat efter grundomgången:
1. Francessco Bruni 9-2
2. Damien Iehl 8-3
3. Jesper Radich 8-3
4. Phil Robertson 7-4
5. Mathieu Richard 7-4
6. Peter Gilmour 6-5
7. Eugeney Neugodnikov 6-5
8. Eric Monnin 5-6
9. Johnie Berntsson 4-7
10. Björn Hansen 4-7
11. William Tiller 2-9
12. Stefan Meister 0-11