Nyheter

Här är en superyacht med verkligt annorlunda och aggressiva linjer. Det är knappast vem som helst som köper en båt av det här slaget, varken av ekonomiska eller estetiska skäl. För designen svarar den brittiska yachtdesignern Alex McDiarmid, baserad i Sydfrankrike där en stor del av kunderna till sådana här yachter finns. Yachten är på hela 85 m och ska ses som ett koncept för hur visa stenrika båtägare vill färdas på sjön om några år.

Det senaste projektet från Alex McDiarmid heter “Dramatic”. Det är en 150 fots (46 m) yacht som verkligen tänjde på gränserna. Den här allra senaste skapelse, som vi visar på dessa illustrationer, har fått arbetsnamnet “Iwana”, vilket för tankarna till mer östligt bosatta båtägare. Yachten är som sagt på hela 85 m och innehåller därmed all lyx man kan tänka sig – och lite till.

Ödlor har stått förebild för denna annorlunda yacht. De anses tydligen vara tillräckligt annorlunda och uppseendeväckande för att ge inspiration även till yachter. Det är kanske därför som “Iwana” presenteras i färgsättningarna rosa och lime. Namnet anses dessutom kunna härledas till spanskans “iguana”, namnet på en särskild sorts ödlor som det uttalas av en folkgrupp i Karibien…

Designern sager sig ändå ha varit mån o matt behålla klassiska linjer på visa delar av båten. Aktersektionen, överbyggnaden och “Day Light Opening” fönster finns med på illustrationerna för att visa på de olika designexemplen. Liksom på vissa moderna bilar sträcker sig framrutan långt over yachten och bildar en del av takkonstruktionen.

För att maximera båtens däckutrymmen finns det två plattformar som kan öppnas upp och fällas ut. Det är dock inga vanliga små balkonger utan två stycken riktigt stora badplattformar. Här finns plats för alla de leksaker som miljardärer måste ha med sig på havet: waverunners, vattenskotrar, windsurfingrbädor, kayaker, wakeboards och en hel uppsjö av fiskeutrustning.

Tekniska specifika tioner:
Längd ö a: 85m / 280ft
Bredd: 14.2m / 47ft
Motorer och effekt: 2 x 4 830 hk / 3,600kW MTU 20V 4000 M73L
Maxfart: circa 18 knop
Räckvidd: 6 900 Nm vid 14 knop
Bränsletankar: 280 000 liter
Antal gäster: 16
Antal besättning: 20

Stockholms Hamnar har invigt Stockholm Cruise Center Stadsgården, ett nytt kryssningscenter i Stora Tullhuset. Här får kryssningspassagerare en trevlig plats att vara på före ombordstigning. Stockholms Hamnars styrelseordförande Helena Bonnier klippte bandet och hälsade samtidigt rederiet Happy Cruises med fartyget Gemini välkomna till sitt första besök i Stockholm. Kapten Luksa Plekas tog emot Stockholms Hamnars välkomstplakett.

– De internationella kryssningsresenärerna är mycket viktiga för Stockholm, säger Helena Bonnier. Vi vill erbjuda resenärerna ett Stockholm i världsklass.

Stockholm Cruise Center Stadsgården är en terminal där kryssningspassagerarna kan vänta på sightseeingtransporter eller ombordstigning. Dessutom används lokalerna för bagagehantering i samband med anlöpen.

– Kryssningsnäringen i Stockholm utvecklas kraftfullt och Stockholms Hamnar arbetar på olika sätt för att möta efterfrågan på service, säger Henrik Widerståhl, vice VD och marknadschef Stockholms Hamnar. I Stora Tullhuset har stora flöden av gods bytts ut mot stora flöden av många människor.

Totalt besöker 265 kryssningsfartyg Stockholm under säsongen 2011, vilket blir cirka 12 anlöp per vecka. Fartygen lägger till vid Stockholms Hamnars kajer vid Stadsgårdshamnen, Skeppsbron samt i Frihamnen.

Stockholms Hamnar är Östersjöns största mötesplats, med hamnar i Kapellskär, Stockholm och Nynäshamn. En godshamn planeras i Nynäshamn på Norvikudden. Koncernen har cirka 150 anställda och omsatte 633 mkr under 2010. Verksamheten omfattar service till sjöfarten samt uthyrning av kajplatser, mark och lokaler.

Info: www.stockholmshamnar.se

Hemmahoppet Anna Kjellberg siktar mot första vinsten på Marstrand. Med ett år kvar till OS i London 2012 är intresset för att tävla i OS-båten Elliott 6m enormt. Stena Match Cup Sweden kan därför presentera ett startfält av yppersta världsklass 2011, det starkaste någonsin i damklassen på Marstrand. Det svenska hoppet står till Anna Kjellberg, tvåa i tävlingen både 2008 och 2009.

Totalt tio damlag kommer att segla i Marstrand, förutom Anna Kjellberg kommer stjärnor som världsettan Lucy Macgregor från Storbritannien, fransyskan Claire Leroy, australiensiskan Katie Spithill och fjolårsmästarinnan Ekaterina Skudina från Ryssland. Två av de tio damplatserna tillsätts av tävlingsledningen genom wildcards närmare inpå tävlingen.

– Efter att ha kommit tvåa två gånger vill vi naturligtvis stå överst på pallen i år, men startfältet ser riktigt tufft ut med idel toppseglare. Det har blivit en mycket högre nivå på dammatchracingen nu när det bara är drygt ett år kvar till London-OS. Vi siktar också mot OS och tar alla chanser att segla mot de bästa i nya båten Elliott 6m, säger Anna Kjellberg, skipper i Team Anna.

Världstoppen är mycket jämn och alla seglarna slår varandra i jakten på ytterligare världscuppoäng. Under OS 2012 i London kommer den nya grenen, matchracing för damer, att seglas för första gången. OS-klassen seglas med samma båt som i Stena Match Cup Sweden, Elliott 6m. Det är sannolikt att publiken på Marstrands klippor ser den blivande olympiska mästarinnan manövrera på vattnet.

– Responsen från de seglare vi bjudit in har varit helt enorm, intresset för att få segla Elliott 6m i Marstrand med vår härliga publik i ryggen blir bara större och större. Det ska också bli väldigt intressant att se hur de svenska tjejerna står sig mot den samlade världstoppen, avslutar Patrik Hedenstedt sportslig projektledare på GKSS Event.

Följ seglarna på: www.matchcupsweden.com eller Facebook – Match Cup Sweden, Twitter – MatchCupSweden.

Scandinavian Offshore Challenge är ett svenskt båtracing team som kom fyra i världsmästerskapen 2010. För att ta hem VM titeln till Sverige har organisationen stärkts upp med ny teamchef. Teamet har i dagarna lanserar en helt ny och unik tävlingsbåt, designad av Mannerfelt Design Team från Täby och Sverige. Den nya racingbåten, som är Ocke Mannerfelts ”häftigaste” båt hittills, heter SilverHook GP48.

Ocean Grand Prix UIM Endurance VM är båtracingens motsvarighet till Formel 1, där team från hela världen tävlar i kompressormatade enskrovsbåtar i farter upp till 200km/tim. Båtarna är upp till 14 meter långa, väger uppemot sju ton och drivs av dubbla motorer med häpnadsväckande 1800 hästkrafter tillsammans – 40% mer hästkrafter än i en Formel1 bil. Tävlingen sänds i över 30 länder med över 100 miljoner tittare.

77 Lucas Oil Scandinavian Offshore Challenge nya båt är framtagen efter flera års utvärderingar av båtracing. Båten är designad av Ocke och Ted Mannerfelt. Duon är en av världens mest ansedda konstruktörer och designers av båtar. Motorerna kommer från Sterling Performance och båten är byggd av Mystic. Denna racingbåt finns bara i ett exemplar och har namnet SilverHook GP48 efter teamets förare världsmästaren Nigel Hook och Michael Silfverberg. SilverHook och teamets prestanda kommer att visas för första gången i Världsmästerskapens första tävling i Malta den 11 till 12 juni.

77 Lucas Oil Scandinavian Offshore Challenge är ett Svenskt båtracing team som tävlar i Ocean Grand Prix UIM Endurance World Championship i Evolutionklassen. Världsmästerskapet pågår från april till oktober. Teamet kommer att ha sin bas i Stockholm och Biskopsuddens Marina med filial i Rom och Florida. Teamet ägs av Michael Silfverberg och Martin Ohlsson. I teamet ingår även världsmästaren Nigel Hook som pilot, Janet Wilson som team Manager och Gabriella Willams som finance.

Deltävlingarna i Ocean Grand Prix, hålls ca en gång per månad runt om i Europa och följs av mer än 100 miljoner tv-tittare samt tio tusentals besökare på varje race. Tävlingen körs i två klasser, Supersport (produktion) och Evolution (prototyp), där båtar från bägge klasser tävlar i två separata omgångar – Sprint och Endurance – under en tävlingshelg.

Info: www.socracing.se

Garmin presenterar en ny och uppgraderad eTrex-serie, som blir en ny milstolpe för friluftsentusiaster och geocachare. Nya Garmin eTrex mycket användarvänliga menysystem, imponerande ergonomi och förbättrade kartkapacitet (stödjer en bred range av kartor och programvara från Garmin) gör det enklare än någonsin att utforska det okända. Oavsett om du vandrar, campar med familjen eller ger dig ut på Geocaching gör dessa nya funktioner, tillsammans med upp till 25 timmars batteritid, nya eTrex-serien ännu mer mångsidig och användarvänlig, samtidigt som den behåller sitt lilla smidiga format och stryktålighet.

– När vi utvecklade nya eTrex så ville vi sätta en ny standard för den mest framgångsrika GPS:en för friluftsliv genom tiderna. Vi ställde oss frågan då utvecklingsarbetet inleddes, vad är nästa steg för eTrex?, säger Martin Resch, produktchef EMEA Outdoor segment.

– Genom att prata med friluftsentusiaster och geocachare där ute förstod vi att även hos de enklare produkterna från oss vill våra kunder ha enheter som går att ladda med detaljerade kartor, har smarta funktioner som följer deras växande passion för geocaching och är så enkla att använda att vem som helst kan dra nytta av dem.

Kör papperslöst: Ta med denna kraftfulla GPS i fickformat på ditt nästa geocachingäventyr och lämna allt vad pappersutskrifter heter hemma. Den nya eTrex-serien stödjer enkel nerladdning av cachar med detaljbeskrivningar direkt till enheten via USB interface till datorn. Nya eTrex sparar och visar all information du behöver, som position, terräng, svårighetsgrad, ledtrådar och beskrivningar, vilket innebär att du aldrig manuellt behöver slå in koordinater eller ta med pappersutskrifter. Cachar kan enkelt laddas ner från OpenCaching.com, ett helt fritt online community för att skapa, dela och hitta cachar runt om i världen.

Spara pengar och ha kul: Är man ute efter en enkel basmodell erbjuder Garmin eTrex 10. Denna basmodell utan kartfunktion har en monokrom display och är den perfekta modellen för familjer som är sugna på att testa geocaching för första gången. En både rolig och spännande fritidsaktivitet som hjälper till att locka barnen från TV:n till något som kommer göra att de med glädje vill spendera tid utomhus. Den är mycket robust och klarar både hårda tag och alla väder.

Kartor för alla: Vilken typ av detaljerad karta behöver du? Topografi, sjökort eller vägkarta. Oavsett vilken så kan de alla presenteras i eTrex 20 och eTrex 30, på den tydliga 2,2” färgdisplayen. Detaljerade kartor säljs separat, som Friluftskartan™ Pro v2 om du ska ut i naturen, BlueChart® g2 om du ut på vattnet eller City Navigator® med automatisk ruttberäkning om du skall ut på vägarna. Ladda ner BaseCamp™ (www.garmin.com/basecamp) till din dator, en fri programvara som gör det möjligt att planera och hantera resor, färdvägar, spår och waypoints, all denna information kan du sedan föra över till din eTrex. Det bästa med BaseCamp är att du enkelt kan använda dig av ditt förprogrammerade microSD kort med Friluftskartan på och få upp den detaljerade kartan i datorn. Anslut bara din eTrex med karta till datorn och börja planera. Givetvis kompatibelt med både PC och Mac.

Håll kursen: eTrex 30 har alla dessa funktioner plus att den även erbjuder en inbyggd 3-axlig tiltkompenserad elektronisk kompass. Detta gör att du alltid vet din kurs, även om du står stilla, utan att behöva hålla enheten vågrätt. Den har även en barometrisk höjdmätare som ger dig möjlighet att utläsa tryckförändringar samt se din exakta höjd. Givetvis har denna toppmodell även trådlös överföring av waypoints, rutter och spår vilket gör det möjligt att dela information med andra kompatibla enheter.

Nya eTrex-serien beräknas finnas tillgänglig på marknaden under tredje kvartalet 2011. eTrex 10 och 20 kommer ha rekommenderade cirkapriser på 1 095 kr respektive 1 895 kr. Toppmodellen eTrex 30 har ett rekommenderat cirkapris på 2 395 kr.

Info: www.garmin.se

Ett nytt bageri har slagit upp dörrarna på Utö i Stockholms södra skärgård. Det är Tobias Bergstrand, en av bagarna i bagarlandslaget, som har tagit sig vidare till VM, som står för regin i det nya bageriet. Utö är en av Stockholms och Sveriges mest välbesökta gästhamnar.

– Jag vill ge våra kunder bestående minnen. Barn som varit här skall komma ihåg det goda brödet de fått smakat på Utö. Det är att bygga för framtiden, säger Tobias.

Bageriet inryms i fräscha helt nyrenoverade lokaler mitt i byn. Den skifferbelagda uteserveringen vetter mot vattnet och omges av doftande syrenhäckar.

– Vi bakar allt från grunden och använder inga halvfabrikat utan bara rena råvaror som vi förädlar. Det bröd som bakas här skall inte gå att köpa någon annanstans en just på Utö.

Rykande färskt direkt från bakplåtarna serveras muffins och bullar med smak av kardemumma, kanel och vanilj och på hyllorna lockar stenugnsbakat surdegsbröd.

– Vi kommer hela tiden variera sortimentet. Jag vill att våra kunder alltid skall kunna hitta något nytt att smaka på. De mest uppskattade favoriterna kommer såklart tillbaka lite oftare.

Tobias äger bageriet på Utö tillsammans med Anders Körling, konstnär och också ägare av Sandhamns bageri. Båda har erfarenheter från bageriet i Sandhamn och vet därför vad som krävs för att driva ett bageri i skärgården. Tobias sammanfattar det vinnande konceptet som ”bröd kultur” – det utlovar mer än smakupplevelser utöver det vanliga.

– Till hösten vill jag erbjuda olika kurser och utbildningar här.

Det nya bageriet på Utö har redan hunnit göra ett avtryck och det första baket i ugnarna gick rykande snabbt åt till de förväntansfulla kunderna som köade för att få provsmaka alla godbitar.

Bilden:
Tobias Bergstrand är en av bagarna i svenska bagarlandslaget som kvalificerat sig till VM – har öppnat ett nytt bageri på Utö. Foto: Cicki Borg.

Runt om i Sverige hissar i år 72 hamnar och stränder den blå flaggan, bland dessa är det två nya hamnar och en ny strand. Den internationella miljömärkningen Blå Flagg delas ut av Stiftelsen Håll Sverige Rent och står för en ren, säker och turistvänlig anläggning.

Bland de hamnar och stränder som tilldelats miljömärkningen Blå Flagg i Sverige i år finns det två nya hamnar, Arkösunds gästhamn och Norrtälje gästhamn samt en ny strand, Svalnäsbadet utanför Lidköping.

– Blå Flagg är den enda miljömärkningen av sitt slag för hamnar och stränder, säger Henrik Alsén, tf projektledare på Håll Sverige Rent. För att få Blå Flagg måste stränderna uppfylla ett antal kriterier som rör vattenkvalitet, säkerhet, service, den egna miljön och miljöinformation till besökare. Även hamnarna ska ha en hög säkerhetsstandard, erbjuda god service, arbeta aktivt med sin hamnmiljö, erbjuda miljöinformation till besökare och vattnet ska vara rent och fritt från exempelvis oljespill och skräp.

För några stränder har införandet av det nya badvattendirektivet 2006/7/EG gjort det svårare att bli godkända. Det nya är att man bedöms på provtagningsserier över fyra år till skillnad mot tidigare då endast resultaten från året innan räknades. För de som har frekvent varierande provresultat blir det svårt att bli godkända något år alls enligt det nya direktivet medan för de som har relativt stadiga resultat innebär det att man inte döms bort från ena året till nästa på enstaka dåliga prover.

– Dessutom öppnas dörren för fler nya bad att börja arbeta med Blå Flagg eftersom många bad i
Sverige uppnår Blå Flagg-kravet ”Utmärkt” vatten enligt det nya direktivet, säger Henrik Alsén. Blå Flagg är en internationell miljömärkning för hamnar och stränder och drivs internationellt av FEE, Foundation for Environmental Education. Håll Sverige Rent administrerar miljömärkningen i Sverige. I år hissas cirka 3400 flaggor runtom i världen. Sverige är ett av 40-tal länder, både inom och utanför Europa, där strand- och hamnbesökare kan välja en anläggning med Blå Flagg och därmed försäkra sig om att den har en viss standard. Blå Flagg-säsongen invigs den 5 juni på Världsmiljödagen.

En lista på samtliga 72 hamnar och stränder som i år får Blå Flagg finns att läsa på webbplatsen http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=41

Ruptech 32 är en modern version av en klassisk skärgårdsracer. Båten är välutrustad med praktiska finesser. Upplevelsen av att köra Ruptech 32 liknar inte mycket annat som man kan göra med en standardbåt. Denna svenska konstruktion hade världspremiär på Allt för sjön i våras. Det är en spännande nyhet laddad med prestanda och finesser, som till exempel en fast monterad skumfender runt hela båten.

Filosofin är att båten är ”utvecklad för att användas i alla väder året runt”. Ruptech 32 har ett högeffektivt skrov med 23 graders V-botten och två luftsmorda steg i botten. För designen står – inte helt oväntat – Mannerfelt Design Team.

Båtliv har provkört det första exemplaret av Ruptech 32. Båten var utrustad med en Volvo Penta D6-370 hk dieselmotor och drev, vilket gav en kraftfull acceleration och en toppfart på hela 44 knop för den drygt 4 ton tunga provbåten.

Vi körde båten i gropig sjö med sidvind som stundtals låg på ganska hårt. Det gick utmärkt att köra med drevtrimmet på +2 hela tiden och bara stötta lite med trimplanen mot sidvinden.

Känslan i Ruptech 32 är som att köra en riktigt fin och modern bil. Den går tyst (trots att förkabinen fungerar som resonanslåda) och mjukt i sjön. Trots trist och gropig skärgårdssjö var det bekvämt att köra i 40 knop på Askrikefjärden.

Accelerationen är riktigt bra i denna lättkörda båt och Ruptech känns lätt och ledig i sjön. Bränsleförbrukningen är förhållandevis låg med en ekonomisk fart runt 35 knop, vilket är väl godkänt för en båt på drygt 4 ton.

– Ljuset, sikten och rymligheten känns över förväntan liksom användbarheten och taxibåtsdörren i fören. Det fungerar riktigt bra, säger Carl Wranding på Rupert Marine i Täby som har tagit fram båten.

– Vårt krav var bland annat att man skulle kunna köra båten både inne och ute, den skulle ha ett stort akterdäck, sovmöjligheter, toalett och ett pentry. Dessutom ville vi att det skulle vara möjligt att gå rakt genom båten.

Alla de här önskemålen är uppfyllda. Lösningen med ett stort akterdäck, en gång genom båten och en stabil trappa till fördäck är lika enkel som funktionell. På fördäck finns en stor pulpet att hålla sig i vid ombordstigning. Båten har även skarndäck för den som behöver gå runt kabinen.

På båtmässan undrade en del om sikten runt båten från den inre förarplatsen. Faktum är att det fungerar bra frånsett rakt akteröver, men båten har inbyggd backkamera i plottern som standard så det bör ordna sig.

Att det finns en kundkrets som gillar den här sortens båtar står klart. Ett 15-tal båtar är sålda och de första leveranserna är igång.

Tekniska fakta:
Längd: 10,10 m
Bredd: 2,90 m (med fender)
Vikt: 3 500 kg
Bränsletank: 450 liter
Vattentank: 80 liter
Hålltank: 50 liter
Kojer: 2 + 2
Motor: Volvo Penta D6-370/DPR
Pris: från 2,3 Mkr med omfattande utrustning
Info: www.ruptechmarine.com

Kommentarer

Peter L 11:12:59 2011-06-12

Habegäret är enormt! Äntligen händer det något kul på den svenska båtmarknaden.

Det första exemplaret av Oyster 100 superyacht har tagits ut från sin byggplats och förbereds nu för sjösättning. Engelska Oyster marine kommer att ha världspremiär för den nya båten vid årets Monaco Yacht Show, som hålls i september. – Det här är verkligen kulmen av flera års planering och arbete. Vi fick bland annat bygga en helt ny lokal för att klara av att hantera den nya 100-fotaren, säger David Tydeman hos Oyster.

Oyster är ett föregångsvarv vad gäller både design och kvalitet med internationella mått mätt. Oyster introducerade bland annat termen ”däcksalong” i den nautiska vokabulären för över 25 år sedan. Denna båtmodell har därefter utvecklats och förfinats av varvet.

Den största modellen från Oyster har hittills varit Oyster 82, som har sålts i flera totals exemplar. Den nya serien med Oyster superyachts, Oyster 100, Oyster 125 och Oyster 125 flybridge by Dubois, ska komplettera den existerande flottan av Oysterbåtar. För designen av de här båtarna står Dubois.

Fler detaljer om Oyster 100-01 kommer efter de inledande testseglingarna.

Info: http://www.oystermarine.com/fleet/superyachts/default.aspx

Efter förra årets lansering av Eniro på sjön för iPhone, som var en av de stora nyheterna på Allt för sjön 2010, kommer nu även en version för iPad. ”På sjön in i iPad” innehåller mobila sjökort, möjlighet att söka produkter och tjänster i närheten eller på valfri ort i skärgården.

De basfunktioner som finns i menyraden och inkluderar:
X Hastighet i knop
X Kurs
X Tid
X Trippmätare
X Väderprognos för 6 och 24 timmar
X Kustnära nyheter
X Sök på produkter och tjänster inklusive snabbval för exempelvis naturhamn, bränsle, varv och gästhamn

Bland nyheterna finns en ny funktionsknapp som heter ”Hitta båt”. Den gör att man direkt kommer tillbaka till båtens position om man tittat på andra kartor eller sjökort.

Sökningar på produkter och tjänster kommer upp direkt i kartbilden tillsammans med information om exempelvis den restaurang man har valt inklusive kursriktning och eventuella omdömen.

Eniro På sjön för iPad är gratis. Den beräknas finnas för nedladdning i AppStore i slutet av juni.

Info: www.eniro.se

Kommentarer

Underbar 16:18:26 2011-06-08

Fasen vilken coool app, jag vill ha den nu!

Bengt 11:25:20 2011-06-09

Grym, en killer app!!!
Bra jobbat Eniro! Äntligen kan man navigera just med telefonkatalogen! 😉

Sten 08:41:33 2011-06-10

Jag har använt deras På sjön-app för iPhone och den har funkat riktigt bra. Nu behöver man bara en padda..

Nilla 22:45:42 2011-06-13

Oj så spännande, min man vägrar padda men nu ska det bli I-Padd-You!

Chiefen 23:46:53 2011-06-20

Den är ute nu. Sisten till app store är en looser! 😉

Ragge 00:55:29 2011-06-24

Eniro har lyckats med denn app. Jag är helt galet glad. Köpte padda förra året alla dyra appar suger. och så en dag så finns em grym app som ger mig möjlighet att söka på önamn och efter hamnar och service. Självklart har jag sjökorten kvar. men Oj vad bra detta är tillsammans med allt annat i båtan. TACK ENiro!!!!!!!!

iPad-Eva 20:53:53 2011-06-27

Jepp nu finns appen på Appstore http://itunes.apple.com/se/app/id444222894?mt=8

Forskare på Madagaskar har upptäckt drygt 600 arter, varav 41 däggdjur sedan 1999, enligt en ny WWF-rapport. En Tarzan-kameleont med platt näsa och en liten rödbrun muslemur finns bland nyupptäckterna.

Mellan 1999 och 2010 har totalt 615 arter upptäckts, vilket i snitt betyder en ny art per vecka. Fynden omfattar 385 växter, 42 ryggradslösa djur, 17 fiskar, 69 groddjur, 61 reptiler och 40 däggdjur enligt WWF-rapporten Treasure Island. I den har WWF ställt samman vetenskapliga upptäckter som gjorts av biologisk mångfald under ett decennium på världens fjärde största ö. 80 procent av arterna på Madagaskar lever enbart här.

– Den här rapporten är ännu ett bevis på hur unika och oersättliga de olika ekosystemen i Madagaskar är med sin mångfald av olika arter. Men den är också en dramatisk påminnelse om de ökande hoten mot denna känsliga miljö, säger Allan Carlson, expert på tropisk naturvård på Världsnaturfonden WWF i Sverige.

Bland nyupptäckterna finns Tarzan-kameleonten, en 13 centimeter lång reptil som fått sitt namn av djungelhjälten och blivit ett hopp för ökat skogsskydd. En annan karismatisk nyupptäckt är den lilla rödbruna muslemuren, en av världens minsta primater. Den väger bara väger 30 gram och liknar en av karaktärerna i storfilmen Madagaskar.

En annan spektakulär upptäckt är den magnifika Tahinapalmen, som upptäcktes på västra delen av ön och kan bli 18 meter hög. Palmen har en jättelik blomställning i mitten av kronan men sedan den blommat och gett frukt kollapsar den och dör.

Många av de spännande och färgstarka varelserna lever idag under stark press. Madagaskars unika livsmiljöer står inför många hot där avskogningen är ett av de allvarligaste. Ön har redan förlorat 90 procent av sin ursprungliga skog.

WWF, som arbetat på Madagaskar i 47 år, har som mål att få till stånd ett representativt nätverk av skyddade områden och att främja en hållbar försörjning för lokalbefolkningen.

– Ett starkare skydd av skogen och en mer hållbar konsumtion av timmer är viktigt för framtiden, säger Allan Carlson.

Info: www.wwf.se

Den mycket engagerade ungdomsledaren Magdalena överraskades under tisdagseftermiddagen med att få motta stipendiet hemma i Köping. På plats för utdelningen var Olle Lidesjö, försäljningschef på Abu Garcia och Sportfiskarnas ungdomskonsulent Marie Wiman samt flera av Magdalenas närmaste fiskevänner.

Magdalena får stipendiet på 20 000 kr för ett stort och mångårigt arbete med att främja barns och ungdomars sportfiskeintresse i hela distriktet i Västmanland. Hon har under de senaste åren fiskat med tusentals skolbarn i skolfiskeprojektet KlassDraget. Hon har vidare arrangerat mängder av fiskeskolor, fiskeläger och andra aktiviteter. Väldigt typiskt för den outtröttliga Magdalena var att hon kom direkt till utdelningen från en genomförd KlassDragsaktivitet med en skola i Skinnskatteberg.

– Det känns mycket roligt att kunna belöna en sådan varm och generös person som ägnat väldigt mycket av sin fritid med att arrangera fiskeaktiviteter för barn och ungdomar, säger Marie Wiman, ungdomskonsulent Sportfiskarna. Magdalenas insatser för att främja barn och ungdomars fiskeintresse är något i särklass.

Magdalena får Torbjörn Åslunds Stipendium med följande motivering:
”2011 års mottagare av Torbjörn Åslunds stipendium är en mycket engagerad person som under sina år som aktiv inom sitt distrikt jobbat mycket framgångsrikt med barn och ungdomsverksamhet. Det har resulterat i ett mycket stort antal genomförda KlassDrags-aktiviteter, där många av barnen på ett föredömligt sätt senare fångats upp till andra fiskeaktiviteter. Denna person brinner starkt för att barn och ungdomar ska få en bra start på sin fiskebana och har lagt otaliga timmar av sin fritid på att aktivera barn över hela distriktet i Västmanland.”

– Abu Garcia är stolta över att kunna bidra till att belöna och höja statusen för de som engagerar sig för att utveckla barn och ungdomars fiske- och friluftsintresse och Magdalena är en mycket värdig mottagare av stipendiet, säger Olle Lidesjö, försäljningschef på Abu Garcia.

Stipendiet instiftades 2009 av Abu Garcia, promotionföretaget Hello Sweden och Sportfiskarna, med syfte att varje år premiera en person för sitt arbete att främja ungas intresse för sportfiske, fiske- och vattenvård samt fiskeetik. Stipendiet instiftades för att hedra minnet av Torbjörn Åslund, passionerad sportfiskare och mångårig försäljningschef på Abu Garcia som avled 2007.

Sportfiskarna är intresseorganisationen för alla sportfiskare. Vi slår vakt om allmänhetens tillgång till ett bra fiske och jobbar för friska fiskbestånd i friska vatten.

Djurgården 3 har räddats av eldsjälar och tas nu åter i trafik. Men Ångbåtssverige vimlar av faror och blindskär. Sjöhistoriska museet och Stiftelsen Skärgårdsbåten står bakom den kostsamam renoveringen av denna 114-åriga ångfärja som nu har full fart på sin koleldade originalmaskin igen.

Nypremiären sker på fredag 10 juni med bland andra följande personer ombord:

Hans Lennart Ohlsson, chef för Sjöhistoriska museet

Lennart Rydberg, ångbåtshistoriker och ordförande i Stiftelsen Skärgårdsbåten

Claes Insulander, ångbåtsbefälhavare

Claes Wollentz och Fredrik Blomquist, båda från Sjöhistoriska museet, som stöttar ideella maritima kulturarvsintressenter

Premiärtur sker på på Strömmen i Stockholm, bland annat sträckan Slussen-Allmänna gränd som Djurgården 3 trafikerade fram till slutet av 1960-talet.

Garmin presenterar två spännande tillskott till den populära GPSMAP 62-serien med handburna navigatorer. GPSMAP 62stc och 62sc har båda en inbyggs 5 megapixels kamera med automatisk geotaggning så att du kan fånga höjdpunkterna på ditt äventyr och dela med dig av dina favoritplatser eller navigera tillbaka till samma ställe igen.

”Genom att vi spendera mycket tid tillsammans med outdoor-entusiaster som t.ex. klättrare, vandrare, mountainbikecyklister mm, har vi förstått att de inte har tid att gräva i ryggsäcken varje gång de ser något som de vill fotografera”, säger Martin Resch, produktchef på Garmin EMEA Outdoor-segment. ”De vill enkelt kunna fotografera och den inbyggda kameran integreras i navigationen så att man efter varje äventyr har en historia att berätta i både bilder och ord.”

När en bild tas med 5 megapixels kameran med autofocus på GPSMAP 62stc eller 62sc blir fotot geotaggat – dvs positionen sparas och lagras i filen så att informationen kan användas när som helst som en referens, eller som en destination som kan nås med hjälp av GPS-navigering.

Eftersom GPSMAP 62-serien är vattentät (IPX 7) kan kameran användas även i de sämsta väderförhållanden. Väl tilltaget inbyggt minne (3.5 GB i båda modellerna) gör att du kan ta många bilder på din tur och välja ut de bästa vid ett senare tillfälle. Så fort din GPSMAP-62stc eller 62sc är ansluten till din dator via USB kan du använda my.garmin.com för att titta på foton, välja ut dina favoriter och lagra dem på nätet så att vänner och familj runt om i världen kan njuta av dem.

Med en 2.6-tums skärm som syns tydligt i solljus, intuitivt utseende på menyn, upp till 16 timmars batteritid samt högkänslig GPS-mottagare och quad helix-antenn för enastående mottagning har GPSMAP 62-serien alla de funktioner för att passa alla typer av aktiviteter och intressen.

Tack vare förbättrade kartfunktioner och digital höjddata (DEM) ser du höjdförändringar på kartan både på din kommande rutt och dina tidigare spår. Även waypoints och andra platser såsom start och mål ritas ut med höjddata på kartan.

Alla GPSMAP 62-modeller med ett ”s” i namnet har en 3-axlig tiltkompenserad elektronisk kompass samt trådlös överföring för att enkelt kunna dela rutter, spår, waypoints och cachar mellan andra kompatibla Garmin-enheter. Dessa modeller har även en baromterisk höjdmätare för exakt höjddata och plottring av förändringar i lufttrycket över tid så att du kan ha koll på väderomslag.

Alla ”s”-enheter är kompatibla med Garmins trådlösa tillbehör, så som ANT+ trådlös överföring, pulsband, kadensmätare och chirp geocaching-sändare.

Alla GPSMAP 62-modeller med ett ”t” i namnet är förprogrammerade med en topografisk karta i skala 1:100 000 över Europa. Med i kartan finns detaljer som vägar, vandringsleder, sjöar och vattendrag samt höjdkurvor i terräng. Dessutom kan du söka på intressanta platser om du tex behöver tanka bilen eller hitta till ett apotek.

Alla modeller i GPSMAP 62-serien stödjer Friluftskartan Pro v2, Friluftskartan Prime, City Navigator® vägkartor, Garmin Custom Maps, BirdsEye™ Select, Birdseye™ Satellite och BlueChart® g2 sjökort. BlueChart® g2 är ett måste för alla som gillar att vara på havet. Friluftskartan hjälper dig att hitta favoritställen i skogen och med Garmin Custom Maps kan du förvandla dina papperskartor och elektroniska kartor till nerladdningsbara kartor till din Montana. BirdsEye™

Satellitbilder är en prenumerationsservice med sattelitbilder och Birdseye™ Select är en tjänst där du kan välja och ladda ner anpassningsbara områden från dina favoritkartor.

Gå på skattjakt: Geocaching är mycket enklare och roligare när man inte behöver ta med sig pappersutskrifter i skogen. Ladda ner cache-informationen direkt till din enhet. Alla modellerna lagrar och visar information som position, terräng, svårhetsgrad, ledtrådar och beskrivningar, så att du inte behöver ta med en bunt med papper ut i skogen. Läs mer om geocaching och hur du kommer igång på www.OpenCaching.com

De nya GPSMAP 62-modellerna förväntas finas tillgängliga i augusti 2011. GPSMAP 62stc och GPSMAP 62sc kommer ha ett rekommenderat cirlkapris på 5 195kr respektive 4 695kr.

Info: www.garmin.se

Bara några dagar efter den officiella presentationen av nya Bavaria Sport 34 HT visar det tyska varvet upp ännu en ny modell. Denna gång är det Bavaria Sport 31, som presenteras som en skiss. Enligt Bavaria är det här en ”dynamisk modell i Sport-serien” från varvet. Båten fullföljer traditionen från den tidigare modellen BMB 31, där konceptet var att kombinera stora utrymmen, en dynamisk design och effekt.

Sport 31 fyller upp utrymmet mellan Bavaria Sport 28 och Sport 34 och kompletterar därmed Bavarias motorbåtsserie, som totalt omfattar åtta modeller (inklusive Hardtopversionerna).

Bredvid förarplatsen finns till exempel en extra sittplats för passagerare i den nya modellen. Antalet sittplatser runt matbordet i sittbrunnen är sex stycken.

De senaste motorbåtsmodellerna från Bavaria har alla haft liknande huvuddrag i sin design. För Bavaria Sport 31 innebär det en riktigt stor badplattform som utnyttjar båtens hela bredd och en rymlig plattform för alla som vill solbada eller bara slappa.

Bavaria Sport 31 har även fått större utrymmen under däck än sin föregångare. Akterkabinen har två singelkojer som kan ändras till en dubbelkoj. Tillsammans med förkabinen ger det sängplatser för totalt fyra personer.

Följande motorer är planerade för Bavaria Sport 31:
MerCruiser (bensin) 2 x 5.0 MPI DTS Bravo III (2 x 260 HK)
MerCruiser (bensin) 2 x 377 MAG DTS Bravo III (2 x 320 HK)
Volvo Penta (bensin) 2 x 5,7 GXIE-EVC (2 x 320 HK)
Volvo Penta (Diesel) 1 x D6-370 EVC (1 x 370 HK)
Volvo Penta (Diesel) 2 x D3-220 EVC (2 x 220 HK)
Volvo Penta (Diesel) 2 x D3-260 EVC (2 x 260 HK)

Info: www.bavariasverige.se

Pampas Marina AB expanderar inom affärsområdet marinentreprenad med förvärv av en unik höj- och sänkbar ponton. Pontonen har många användningsområden, som mobil torrdocka kan den torrlägga flytetyg med vikt överstigande 1000 ton, detta möjliggör säker och miljöeffektiva bärgningar. Flytande konstruktioner kan byggas ombord och senare sjösättas.

Större flytetyg kan enkelt torrsättas för underhåll, inspektion och reparation.

Class: +100 AN Pontoon
IMO no: 9298894
GT: 897
LOA: 57.00
Beam: 17.00
Trade area: North Sea and Baltic trade
Classific. Lloyd´s Register of Shipping

Marinentreprenadsavdelningens huvudsakliga verksamhetsområden:

• Uthyrning av pråmar och arbetsplattformar
• Bärgning och bogseringsuppdrag
• Isbrytning
• Byggnation, installation och reparation av hamnanläggningar
• Sjötransporter

Pampasgruppen har sitt säte i Solna och är mest känd för anläggningen Pampas Marina där verksamhet bedrivs i båt och varvsbranschen, såväl i egen regi som via ett 20-tal företag som är hyresgäster till Pampas Marina AB. Affärsområde marinentreprenad äger och verkar med två bogserbåtar, två större arbetsbåtar, ett tiotal pråmar samt tre kranar.

– Det finns ingen mobil ponton med den här kapaciteten i Östersjön, det känns mycket bra inför vår fortsatta satsning på entreprenadverktyg till sjöss, säger Christoffer Bergström, ansvarig för affärsområde marinentreprenad.

– Vi märker att efterfrågan på flytetyg är stor i samband med alla de infrastrukturprojekt som planeras. En ponton med den här kapaciteten underlättar för såväl transporter som byggnation, säger Roger Alm VD för Pampas Gruppen.

Info: www.pampas.se

Landsort Race 2011 seglas 11-12 juni. Det är en spännande havskappsegling för SRS, IRC och ORCi. Ska du segla Gotland Runt är Landsort Race ett perfekt tillfälle att testa båt och besättning. Landsort Race är cirka 80 Nm med start och mål i Nynäshamn och med fyren Gustav Dahlén som södra rundning .

Anmäl dig på: http://simplesignup.se/event/7092-landsort-race

Kolla även hemsidan: http://www4.idrottonline.se/NynashamnsSS/Kappsegling/

Tisdag 31 maj invigdes en ny latrintömningsstation för fritidsbåtar i Sigtuna hamn. Den underlättar fär fritidsbåtsägare i området att tömam sin hålltank i Sigtuna i stället för i Mälarens vatten. Stationen står på en ny flytbrygga som kommer att användas av kommunens tre båtklubbar.

De berörda klubbarna är Sigtuna båtklubb, Märsta båtklubb och Rosersbergs båtklubb, samt av besökande båtar i kommunens gästhamn.

Båtar på väg exempelvis mellan Stockholm och Uppsala är också välkomna att utnyttja den. Förutom att tömma toan kommer man att kunna fylla på färskvatten på den nya flytbryggan.

– Varken kommuninnevånarnas eller gästande fritidsbåtars latrinavfall ska behöva tömmas direkt i sjön. Genom att bygga latrintömningsstationen i Sigtuna hamn bidrar vi till att Mälarens och även Östersjöns vatten blir renare, både på kort och lång sikt, säger kommunalrådet Gunilla Lundquist (MP).

Latrintömningsstationen har medfinansierats genom det lokala vattenvårdsprojektet LOVA, vilket förmedlas av Länsstyrelsen i Stockholm. Syftet med LOVA är att främja lokala åtgärder som förbättrar havsmiljön, i första hand genom att minska belastningen av näringsämnen. Stationen är ansluten till det kommunala avloppsnätet.

Bilden: Den nya latrintömningsstationen för fritidsbåtar i Sigtuna hamn.

Båtfjordens hamn i Bua inviger lördagen 4 juni kl. 11.00 sin nya sjömack där fritidsbåtar och även andra fordon kan tanka Alkylatbensin via slang. Kommunalråden Jörgen Warborn och Jana Nilsson fyller första tanken.

Alkylatbensin är en viktig del i hamnens strävanden att förbättra miljön för fritidsbåtar. Det är speciellt äldre tvåtaktsmotorer som utombordare och gräsklippare som släpper ut stora mängder oförbränt bränsle till omgivningen.

Genom att använda alkylatbensin, som är 99 gånger renare än vanlig bensin, minskas de skadliga utsläppen till vatten och luft drastiskt. Komponenter som svavelaromater, bensen, olefiner och polyaromater som finns i vanlig bensin saknas nästan helt i alkylatbensin. En tvåtaktsmotor med förgasare på 70 hk kan under en normal säsong, vid körning i 25 timmar släppa ut 300 liter oförbränt bränsle i vattnet.

Men Båtfjordens hamn gör mycket mer säger Kenneth Berntsson ordförande i hamnen:

– Vi har under flera år gjort omfattande investeringar för en bättre miljö. Spolplatta med rening där alla våra fritidsbåtar skall tvättas och gifterna från båtbottenfärgerna tas om hand. Vår nya servicebyggnad är precis rest, där kommer vi att kunna erbjuda fräscha toaletter, duschar och utslagsvask för båttoaletter och husbilar samt sugtömningsstationer på bryggan. Något som blivit möjligt med LOVA-bidrag samt stöd från kommunen och Sparbanksstiftelsen.

Även Leader Halland bistår med en förstudie för hur hamnplanen kan användas bättre. Båtfjorden siktar på att bli en av länets bäst utrustade gästbåtshamnar men även tillhandahålla ställplatser för husbilar. En intressant miljö med sjöbodar, försäljning och annat som kan vara lockande för turister och närboende ger mervärden.

Region Halland har genom sin inventering ”Havsmiljö i balans och fritidsbåtar i Halland” konstaterat att infrastrukturen vid fritidsbåtsanläggningarna i länet är kraftigt undermålig med avseende på miljön. Spolplattor och sugtömningsstationer saknas vid de allra flesta anläggningarna.

– Även landtoaletter som kan betjäna allt rörligt friluftsliv saknas på många platser. Det är mycket glädjande att Båtfjordens hamn nu blir först i Halland med att även erbjuda alkylatbensin, säger Lennart Benson, projektledare vid Region Halland.

Info: www.batfjordenshamn.se

En av Sveriges få privatägda fyrplatser firar 150-årsjubileum 2011. Två familjer har ägt fyrplatsen sedan 1996 sedan fyren släcktes av Sjöfartsverket 1988. Den återtändes, med verkets tillstånd, som Occas-fyr av familjerna 2001.

– I fjol renskrapade vi hela fasaden och målade den. Det gick åt cirka 400 arbetstimmar och 160 kg silikatfärg.
Arbete med en cirka 250 sidig historiedokumentation av platsen och dess personal pågår. Den blir förhoppningsvis klar före årets slut, säger Lennart von Post, som är en av ägarna.

Den 16 juli firas Lungö fyrplats 150 årsjubileum. Fyrens ansvariga inbjuder till öppen fyr mellan kl. 13.00 och 17.00. En liten jubileumsceremoni hålls kl. 15.00 i närvaro av Svenska Fyrsällskapets ordförande.

Mellan kl.13.30 och 16.00 bjuds alla besökare på fika med nygräddade våfflor.

Se reportage på www.fyr.org/läsvärt