Nyheter

Vid tisdagens möte med EU:s miljöministrar i Luxemburg står antagande av rådsslutsatser för klimatfärdplan 2050 på agendan. Sverige driver på för en högre ambition i EU:s klimatarbete. Rådet förväntas anta slutsatser baserade på kommissionens meddelande “Färdplan för ett konkurrenskraftigt utsläppssnålt samhälle 2050” som presenterades i mars i år.

– Vi välkomnar kommissionens meddelande och de slutsatser som är på väg fram, men vill att EU ska gå längre och arbetar för högre klimatambitioner, säger miljöminister Andreas Carlgren.

– Sverige vill se slutsatserna som ett första steg, där rådet vid ett senare tillfälle ska återkomma för att anta högre och bindande mål som är nödvändiga för att klara utsläppsminskning på 80-95 procent och därmed begränsa temperaturökningen till högst två grader, säger Andreas Carlgren.

Högre ambitioner inom EU innebär också ett internationellt ansvar för åtgärder utanför EU. De högre målen bör därför inkludera internationella åtgärder.

Kommissionens analys visar att det kostar att skjuta på omställningen till ett utsläppssnålt samhälle. Dessutom finns det flera färska rapporter som visar att en ambitiös klimatpolitik inte står i motsats till ekonomisk tillväxt utan tvärtom kan förstärka den.

– EU behöver befästa en ledande roll i klimatarbetet med en ambitiös klimatpolitik och arbete för grön tillväxt. Det är hög tid för EU att lyfta blicken bortom 2020. För att klara av klimatutmaningen är det också avgörande att klimatfrågan finns med i alla relevanta politikområden med ambitiösa sektorsplaner, säger Andreas Carlgren.

Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 gjordes en överenskommelse om att utvecklade länder ska ta fram långsiktiga planer för att minska sina växthusgasutsläpp. Kommissionens meddelande om färdplan kan ses som ett svar på detta men är också i linje med ett ökat fokus från flera håll inom EU att satsa på att utveckla en grön ekonomi. Strategins utgångspunkt är att EU på ett kostnadseffektivt sätt ska nå målet att minska sina utsläpp med 80-95% till år 2050. Den självklara utgångspunkten måste vara att EU ska klara sitt 2050-mål på ett kostnadseffektivt sätt.

– Färdplanen för EU:s klimatarbete är viktig för alla medlemsländer. Näringslivet runt om i Europa behöver en tydlig signal och vägledning för vilka utsläppsminskningar som behövs på medel och lång sikt. Därmed ges incitament till investeringar i ny grön, klimatsmart teknik, säger Andreas Carlgren.

Rådsslutssatser förväntas även tas om den EU-strategi för biologisk mångfald som presenterades av kommissionen i mars tidigare i år. Strategin innehåller sex mål för biologisk mångfald om att bland annat stoppa förlusterna av samt skydda och återställa biologisk mångfald och ekosystemtjänster inom EU till år 2020.

Rådsslutssatserna om skydd av vattenresurser och integrerad hållbar vattenförvaltning syftar främst till att ge rådets synpunkter inför kommissionens aviserade Blueprint för vatten, vilken utgörs av en utvärdering av förvaltningsplanerna för ramdirektivet för vatten, politiken om vattenbrist och torka samt vattenresurser och klimatförändringar. En allmän debatt kommer också att hållas på samma ämne.

Miljöministrarna kommer även att få en lägesrapport från ordförandeskapet gällande de pågående förhandlingarna om GMO.

En lägesrapport kommer även att presenteras med anledning av förhandlingarna om Seveso II- direktivet vilket behandlar åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga olyckor kopplade till farliga ämnen.

Sportfiskarna, Kommunförbundet Norrbotten, Finska Fritidsfiskares centralorganisation och Finska Lapplands förbund reagerar mot ett systematiskt tjuvfiske efter lax i Östersjön och kräver åtgärder från EU.

I en skrivelse till Europeiska Unionens generaldirektorat för havsfrågor och fiske visar organisationerna bland annat på en omfattande och avsiktlig felrapportering från polska yrkesfiskare. Genom att laxfångster rapporteras som havsöring kringgås EU:s kvoter för laxfångster. Över 70 000 laxar kan ha felrapporterats som öring enligt det Internationella havsforskningsrådet ICES.

– Omfattningen av felrapporteringen är så stor att Internationella havsforskningsrådet har svårt att ge råd till EU om hur mycket lax som max kan fångas för att upprätthålla ett hållbart laxbestånd, säger Glenn Douglas från Sportfiskarna.

– EU:s kvot för laxfångster på 250 000 laxar år 2011 är redan mer än dubbelt den mängd som forskarna rekommenderar. En omfattande felrapportering gör att denna alldeles för höga kvot överskrids med flera tusen laxar per år. Detta har lett till nuvarande situation med ett biologiskt felaktigt fiske på blandade bestånd där svaga stammar inte kan återhämta sig. Även i starka älvar är antalet återvandrande laxar för lågt för att tillåta utveckling av fisketurismen, säger Glenn Douglas.

Organisationerna bakom skrivelsen menar nu att EU måste agera.

– EU måste agera mer kraftfullt än vad man hittills gjort i frågan, annars tappar vi förtroendet för EU:s förmåga att förvalta Östersjölax, avslutar Glenn Douglas.

– Sommarkvällarna då det är spelning här på Båtshaket är helt fantastiska. Jag njuter av att se mina gäster må så gott, säger Carina Nilsson, restaurangens ägare, med sitt charmiga leende. Fiskrestaurangen Båtshaket ligger mitt bland kobbar och skär och här umgås man, äter och dricker gott hela dagen, ända in i solnedgången. Och när duktiga duon Lovers of Covers drar igång och bjuder på riktigt bra musik, så blir det svårt att sitta still.

Utö, som ligger Stockholms södra skärgård, sjuder av härligt folkliv. Här är evenemangsagendan fylld med både kända och mindre kända artister – trubadurer, soloartister och coverband. Och efter en härlig dag på stranden är det perfekt att få runda av dagen med skön underhållning.

Anders Malm, ansvarig för evenemang på Utö Värdshus berättar:

– För oss är det viktigt att kunna bjuda våra gäster på bra upplevelser. Vi ser det som en helhet. Därför tar vi aldrig någon entréavgift till våra evenemang och det är i stort sätt alltid fri entré till Bakfickan, vår nattklubb.

Utö är en stor ö, det mesta ligger med gångavstånd men för att kunna ta sig runt hela ön och komma till alla de vackra sandstränderna, klippbaden, restaurangerna och platserna med evenemang på, som finns, så kan det vara en god idé att hyra en cykel på ön. Till själva Utö reser man enklast med Waxholmsbåt från Årsta Brygga vid Årsta Havsbad.

Utö är på många sätt en oupptäckt pärla som frikostigt och generöst bjuder sina besökare på sol, bad, sång och musik – allt vad riktigt härliga sommarminnen skall innehålla.

Ankra upp vid Utö
Här är några exempel på kvällar med sång och musik. Hela evenemangsagendan hittas på utö.se.

6 juli Coverband Kort i rocken
18 juli Shirley Clamp
19 jul Lovers of Covers
26 juli Anna Bergendahl
28 juli Sara Jangfeldt med stråkvartett
29 juli Pelle Törner
2 aug Coverband Smash

Det här är ett utflyktspaket som riktar sig till den konstintresserade som söker hög kvalite under hela vistelsen som varar under 1-2 dygn. På Skulptur i Pilane visas skulpturer från hela världen i ett landskap betat av får och omgivet av gravsättningar från bl.a. järnåldern. Akvarellmuseet visar upp sig från sin absolut bästa sida med ett expressivt måleri av Emil Nolde.

“Det är fantastiskt roligt att ha blivit utvald som samarbetspartner med dessa giganter inom konst och kultur. Tillsammans har de omkring 250.000 besökare årligen. Många av dessa har efterlyst ett högklassigt boende i samband med planerade besök till utställningarna.
På marinan erbjuder vi ett 4-stjärnigt boende (SHR) i ytterskärgård. Havet, bohusbergen och lilla fiskeläget Björholmen är närmaste grannar. Vår Svanencertifierade restaurang “Ultra Marin” serverar havets läckerheter på bryggan.

Missa inte en promenad på bryggorna, vår vedeldade bastu eller sträck ut på vår vita sandstrand. Innan avfärd ser ni våra egna konstutställningar av välmeriterade konstnärer som pågår hela sommaren. Berättar Jörgen Rudbäck VD och ägare.

Båda utställningarna pågår fram till 11 sept 2011.

Info: www.akvarellmuseet.org

Info: www.pilane.org

Den förste mottagaren av Orusts stora Evert Taubepris är en stor artist och författare. Priset går till Ulf Lundell. Sedan debuten i mitten av 1970-talet har Ulf Lundell varit en av vår tids största inom musik, och författande. Ulf Lundell är mycket produktiv med både skivor, romaner och diktsamlingar.

Det finns flera likheter mellan Evert Taube och Ulf Lundell.

• Båda fångar sin samtid i välskrivna texter.

• Båda två är mästare i att berätta en historia. Storytelling är nu som då en väldigt viktig egenskap för att fånga intresset hos läsare och lyssnare.

• Båda skriver utmärkta naturskildringar. Melodin Öppna landskap nämns många gånger som en tänkbar nationalsång.

Precis som Evert Taube har påverkat Ulf Lundell, har Lundell i sin tur haft stort inflytande på den svenska musikscenen och påverkat många singer-songwriters till att skriva goda berättelser.

Priset delas ut på Taubespelen den 17 juli.

Bilden:
Foto: www.ulflundell.com

Volvo Penta tar i sommar en av sina testbåtar på en månadslång turné i fem länder i Östersjön. Syftet är att visa fördelarna med det sinnrika drivsystemet IPS med framåtriktade propellrar. Resan kan följas på nätet via Baltic trip-bloggen.

Båten på turnén är en PTA80, en båttyp som i vanliga fall används av Volvo Pentas Marina Test Center utanför Göteborg. PTA80 är 22 meter lång och drivs av dubbla IPS1050 på 800 hk vardera. Deplacementet
är på 33 ton och toppfarten cirka 30 knop.

Turnén i Östersjön att vara väl dokumenterad på Internet. Förutom loggbok och foton kommer besökaren även att kunna följa detaljer kring båten; tillryggalagd sträcka, bränsleförbrukning, medelhastighet på Baltic trip bloggen.

Rutt:
20/6 Simrishamn – 22/6 Stockholm – 28/6 St Petersburg – 7/7 Helsingfors – 11/7 Gdansk – 14/7 Kiel – 15/7 Göteborg

Följ bloggen på: http://baltictrip.wordpress.com/

Ocke Mannerfelts nya racingbåt, som är specialritad för ett team med Lucas Oil som huvudsponsor, kom tvåa i sin första start. Båten kördes av svenske Michael Silfverberg och Nigel Hook. Denna superhäftiga och extrema racingbåt är ritad av svenska Mannerfelt Design Team. Nu finns det nya filmer av tävlingen på Youtube.

För att se filmen kan du gå direkt till Youtube.

Info: http://www.youtube.com/watch?v=1u2IIScImvw

Båtlivs redaktion har officiellt semesteruppehåll, men vi kan inte låta bli att delge er pressreleasen om tävlingen. Här är den i sin helhet på engelska.

Sliema, Malta

SilverHook GP48 seizes Silver Medal!

It was a global racing week with Le Mans, F1 Canadian GP, UK Moto GP and the season opener for the Ocean Grand Prix in Malta.

Six-foot seas, white caps and up to 30 mph winds, stirred an exciting racetrack for the first two rounds of the UIM Endurance World Championship and European Championship Series.

Situated in the Mediterranean just south of Sicily and north of the African coast, Malta has been a focal point for ocean racing for decades. As well as attracting celebrities like Brad Pitt and Angelina Jolie for their upcoming movie in Malta, the Ocean Grand Prix brought in powerboat racers from Italy, Germany, Ukraine, Great Britain, Belgium, Sweden and the United States.

Headed by Joseph Azzopardi, International Sea Racing promoted the first event in grand Malta style. The competition heated up during qualifying with the top two favored boats in Evolution class #33 Furnibo / ING Financial and #77 Lucas Oil / Peters & May split by just .6 seconds and trailing in third place #66 Hercules Sageman.

Saturday morning practice was cut short due to untenable conditions for the safety craft in the high seas but virtually nothing stops the racing in UIM Endurance so in the afternoon even as the winds picked up, the course was set for the first round of racing starting at 4pm. A textbook start by race director Jean-Marie Van Lanker, unleashed the fleet of racers roaring down the back straightaway heading to the two 90 degree corners, Foxtrot and Golf.

The Scandinavian Offshore Challenge Team’s #77 Lucas Oil accelerated to an early lead with #66 edging up on the outside as they headed into the first turn with #33 Furnibo / ING Financial hanging tight on the inside. It seemed evident Silfverberg and Hook in their new SilverHook were taking the conservative approach into the first turn and with very little test time in this newly design race boat, caution was the better part of valor.

Emerging out of the first two turns was #66 Siegfried Greve and Douglas Verbanck with #33 Frank Hemelaer and Pierre Colpin right in their rooster tail. As the pack approached the start finish line, the Sterling powered #77 Lucas Oil SOC made their move and surged to the front of the pack (click to watch movie: Saturday- Lap 1). Silfverberg and Hook held the lead confidently for the first half the race until turn buoy Delta came adrift giving the second place boat #33 time to cut inside and overtake.

While attempting to regain the lead, #77 broke a trim pump losing control of their port trim tab (used to keep the boat level flying in varying seas) along with some electrical systems whose wires got tore out by the carnage. “Basically what happened was the trim motor broke off its mount due to the high G-forces while still tethered by its wires. It was lashing around in the engine compartment like a ninja nunchaku damaging everything in sight!” exclaimed driver Michael Silfverberg.

“Trim tabs on a monohull are an essential control system for flying the boat level and minimizing roll just like on an airplane”, explained throttleman Nigel Hook. “Without the hydraulic tabs we lost several miles per hour and the ride became rougher as we rode more on the side” added Hook.

“Ancora in grado di prendere un secondo posto nella sua prima uscita è stata un successo enorme e il nostro post-gara ha rivelato l’ispezione dello scafo. SilverHook era totalmente senza danni, dopo una gara molto ruvida per molto tempo!” commented chief mechanic Franco Galluzzo from Rome.

The podium presentation played the Belgium national anthem for Hemelaer and Colpin receiving the gold medal, Swedish Silfverberg and American Hook the Silver medal and on the third rung, the German team of Meschermidt Schlinglinger.

“I’m thoroughly relieved”, shared Hook. “We have been on a well planned, yet extremely tight schedule, and just making this race was a huge effort by everyone on our team!” said Hook. “When we passed the Furnibo Fountain I felt relief. We have a few wrinkles to iron out, but there is no doubt, no doubt at all, we have a winner in SilverHook!”

Sunday’s endurance race was triggered early at 2pm as the weather conditions were just as strong and the seas bigger than the day before. “Other race organizations have cancelled races not even as rough as this”, Crew Chief, John Cosker was quoted remarking. UIM Endurance series was going to earn its reputation for being the toughest race series on the planet with the marine environment exacting the most brutal test for the machines and men that race in it.

Sunday’s green flag saw a similar scene unfold with Belgium #33 screaming out of the first turn just ahead of the #77 with the English duo of Miles Jennings and Drew Langdon in the Silverline Fountain hanging onto the third slot. Before the first lap was done, the new SilverHook GP48 had taken the lead showing its speed on the straightaway.

The #77 Lucas Oil SOC SilverHook GP48 powered by Sterling and owned by the Scandinavian Offshore Challenge Team had to contend with cruising to a hobbled third place after finally succumbing to a failed transmission.

Overall World Championship points for the weekend were as follows:
First Place #33
Second Place #77
Third Place # 66

The team would like to thank honorary team recruit for the week, Rob Bugeja for all of his hard work and support in the pits, for PR and for logistical help in sourcing needed parts locally. Finally yet importantly, we were delighted to have at our side in the pits and helping with scoring and video, Dr. Sarah Hendersen. The lovely Sara usually is splitting her time between her practices in the hospital as well as running the Lucas Oil distributorship on the Island and in neighboring countries.

Lucas Oil is expanding into many new markets and geographies at record pace. Out this spring was a new line of marine lubricants featuring the 77 Lucas Oil on the label, delivering on the company’s mantra “Made in America, Sold to the World”. With The UIM Endurance World Championship being televised again by Greenlight TV, each show will broadcast into 500 million homes!

The team would like to thank our sponsors and contributors to the SilverHook project, all of whom have been instrumental in pulling off the feat of taking a brand new design from creation on a computer CAD program, to cutting plugs with 5-Axis machines, to forming the molds, to building the hull and deck and testing all within 7 months. This huge effort included Livorsi Marine Inc., Custom Marine Inc., Mastercraft Safety, Latham Marine, Hering Performance Propellers and Sterling Performance Engines.

Sponsorer:
Lucas Oil
Scandinavian Offshore Challenge
Peters & May
Custom Marine Inc.
Livorsi Inc.
GoPro
Mystic Powerboats
Mastercraft Safety
Latham Marine

Schedule for #77
August 4-7 Den Helder, Netherlands
September 2-4 Milazzo, Sicily
September 16-18 Siracusa, Sicily
November 7-13 Key West, Florida USA

Foto: Karel Overlaet och Peter Moorkens.

Panasonic Toughbook lanserar en företagsanpassad Android™-tablet. Denna nya Toughbook-tablet kommer att fylla ett tomrum på marknaden. Det har tidigare saknats en företagsanpassad, slitstark tablet, designad med utgångspunkt från säkerhet, funktionalitet och praktisk pålitlighet. Detta är en av de tåligaste laptops som finns på marknaden och den passar bra till exempel i båten.

En mängd olika typer användare kommer att tilltalas av denna nya, ändamålsenliga Toughbook-tablet för företag. Några exempel är verksamhetskritisk personal inom myndighet och förvaltning, fältstyrkor med krav på hög mobilitet, små och medelstora företag på jakt efter att vässa sin konkurrenskraft, säkerhetsmedvetna IT-chefer och finanschefer med fokus på resultat.

På denna Toughbook-tablet har man undvikit den typen av glansig skärm som annars är vanlig bland dagens tablet-enheter och som allt som oftast gör dem oläsliga i utomhusmiljöer. Toughbooks Android-tablet har hög ljusstyrka och en skärm som är läsbar i dagsljus. För personal som har ett rörligt arbete i branscher som mobil service, hemtjänst och offentlig säkerhet blir det lätt att se viktig information på skärmen och använda enheten oavsett ljusförhållanden. En pekpenna medföljer så att servicepersonal i fält, kundtjänstmedarbetare och andra som arbetar i mobila försäljningsmiljöer kan ta emot signaturer på enhetens 10,1 tum stora XGA touchscreen.

Företag kräver en högre säkerhet för den här typen av mobila datorer än vad som finns tillgängligt på marknaden idag. Panasonic har löst det genom att utrusta sin nya Toughbook-tablet med inbyggd säkerhetsfunktionalitet direkt i själva maskinvaran.

Toughbook är som varumärke välkänt för sin pålitlighet och slitstyrka, även under extrema förhållanden. Denna nya Toughbook-tablet är inget undantag, utan är slitstark och stryktålig i linje med övriga mycket tåliga enheter.

Andra funktioner som denna Toughbook-tablet erbjuder är bland annat GPS, utökad batteritid som gör att enheten håller hela arbetsdagen samt olika professionella tillbehör. Inbyggd 3G-anslutning till mobilt bredband finns som tillval.

Förutsatt att denna Toughbook-tablet med Android ansluts till ett mobilt bredband, erbjuder den snabb åtkomst till program och data som avsevärt kan förbättra möjligheterna för personal ute i verksamheten att fatta avgörande beslut. Något som både leder till snabbare svarstider gentemot kund och konkreta resultat.

Mer information: www.toughbook.eu

Under 2011 kan den som besöker Havets Hus bland annat att få se och känna på en avgjutning av sillkungen, se och känna på våra djur i klappakvariet, gå torrskodd bland hajar och torskar i tunnelakvariet samt åka på sälsafari i Lysekils vackra skärgård. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna.

Över 100 olika bohuslänska djurarter visas och guidningar, matningar och olika filmvisningar varvar varandra i dagsprogrammet. Några barn kommer att uppleva bästa sommarminnet på Hav & Landlägret, som genomförs både på Havets Hus och Nordens Ark. För andra barn är det strandskolan som kommer att ge dem minnen och kunskap för livet.

Dagsprogram 13 juni – 21 augusti 2011
10.00 Entrén öppnar
11.00 Visning vid klappakvariet
12.00 Guide i akvariet
13.00 Filmvisning
14.00 Matrunda
15.00 Guide i akvariet
16.00 Visning vid klappakvariet
17.00 Filmvisning
17.30 Entrén stänger

Havsmonster nu med sillkung
I maj 2010 flöt en sillkung i land i Bovallstrand och hittades av Kurt Ove Eriksson. Han ringde Havets Hus och akvarietekniker Roger Jansson som blev eld och lågor över fyndet. Tack vare detta unika fyndet och ett aktivt pressarbete spreds nyheten över världen. I utställningen finns ett axplock av artiklar från världens alla hörn. Sillkung är en unik fisk och räknas som världens längsta benfisk. Den kan troligtvis bli över 11 meter lång. En avgjutning av sillkungen är nu infogad i havsmonsterutställningen. Modellen är skapad av Bo Wessman.

Havet har alltid eggat människors fantasi. Det till synes oändliga blå vattnet med de stora oåtkomliga djupen där vad som helst kan gömma sig, har varit grogrunden för många skrönor. Kraken, midgårdsormen, sirener och havsgalten är alla mytiska havsmonster från olika delar av världen. Till och med Gullmarsfjorden har sin egen myt – Sjöormen i Gullmarn! Havsmonster har funnits nästan lika länge som det funnits djur på jorden! Men de har sett olika ut från tid till annan. På Havets Hus får du under 2011 lära känna några verkliga och mytiska havsmonster, trovärdigt återgivna i modeller och bilder.

Havet – vår skattkammare
Precis i början av akvariet har ArtDatabanken skapat en spännande utställning Havet – vår skattkammare, riktad till både stora och små. Utställningen berättar om det myller av liv som finns i våra hav men som också i vissa fall är på väg att försvinna. Här får man lära sig mer om det okända djurlivet under ytan, samt det arbete som pågår inom Svenska artprojektet med att kartlägga och tillgängliggöra den marina mångfalden.

Det händer mera
Som vanligt finns en bangolfbana om livet i västerhavet samt sälsafariturer, varje dag mellan den 27 juni och 14 augusti, med avgång från Havets Hus brygga kl 13.

Havets Hus bidrar till ökad kunskap om småfläckig rödhaj
4 juli släpps Havets Hus egenuppfödda småfläckiga rödhajar ut i havet utanför Havets Hus. Det är upptakten till Västerhavsveckan i Lysekil. Läs mer på www. Vasterhavsveckan.se.
Bilder kan laddas ner från hemsidan www.havetshus.se eller kontakta Havets Hus.

Havets Hus i Lysekil AB
Havets Hus öppnade sommaren 1993. Verksamheten organiserades som egen förvaltning under kommunstyrelsen. År 2005 övergick verksamheten till det kommunägda bolaget ”Havets Hus i Lysekil AB”. Havets Hus i Lysekil AB ägs av Lysekil Stadshus AB som i sin tur ägs av Lysekils kommun. Bolaget driver publikt havsakvarium i Lysekils kommun med verksamhet som har en naturlig anknytning därtill. Ändamålet är att visa och lära om den marina världens djurliv och förhållanden, främst med inriktning på närområdet Västerhavet, samt därmed förenlig verksamhet. Bolaget skall vända sig till olika besökskategorier såsom skolelever samt aktivt medverka i marknadsföring och turismutveckling för Lysekils kommun.

Om akvariet
Havet och dess djurliv väcker beundran och förundran hos många människor. Vissa djur har vackra färger, andra byter kön och någon har tänder i magen. På Havets Hus finns över 100 fascinerande arter, från småfläckig rödhaj till död mans hand. Alla hemmahörande eller på besök i Västerhavet.

Akvariet erbjuder många spännande upplevelser. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Känn på sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvarier, lär lekfullt på Havets Hus strandskola, inspireras av en guidad tur, se dykare som matar djuren och delta i olika temadagar. Utbudet av aktiviteter varierar under året.

Inom Havets Hus finns sammanlagt 40 akvarier. Från det största, tunnelakvariet som innehåller 140.000 liter saltvatten, till de minsta som rymmer 70 liter. I tunnelakvariet går Du torrskodd, omgiven av vatten, bland pigghaj, torskar, havsålar m.fl.

Vattnet till Havets Hus tas in kontinuerligt från Gullmarsfjorden på 32 meters djup. Saltvattnet, 30 -33 promille, är här av mycket god kvalité. Det vill säga med god syresättning och fritt från föroreningar. Detta är en förutsättning för att fiskarna och djuren skall må väl.

Havets Hus bedriver också uppfödning, märkning och utsättning av rödlistade småfläckig rödhaj (pga kunskapsbrist) samt är med i ett forskningsprojekt kring återetablering av stationär torsk i fjordarna på västkusten.

Info: www.havetshus.se

Ökad förståelse för socialt arv och kultur. Att besöka historiska platser, kulturella sevärdheter, speciella evenemang, festivaler eller museer och andra kulturinstitutioner har alltid varit en del av den turistiska upplevelsen. Det har också alltid funnits turister som rest till destinationer med målsättningen att få en djupare förståelse för platsens sociala arv och kultur.

Upptäcka det unika och särskiljande. Ur turismens perspektiv har kulturen utvecklats till att bli en av de viktigaste besöksanledningarna. Kulturintresset har dessutom trängt ner i åldrarna. Och upptäckarglädjen bara ökar. Regionens kulturutbud ger turismens företrädare en chans att visa upp det unika och särskiljande som ryms i vår regions kulturutbud. Det ger turismen en möjlighet att paketera och tillgängliggöra regionens rika utbud av konst, kultur, historia och traditioner i kombination med övernattningsmöjligheter, restaurangbesök och aktiviteter.

– De institutioner och platser som har att vårda och bevara, men också synliggöra och förklara vårt kulturarv och dess olika uttryck är nyckelaktörer i denna vision om kulturen som reseanledning, säger Benita Nilsson, marknadschef på Nordiska Akvarellmuseet och styrelseledamot i Västra Götalandsregionens Kulturnämnd.

– Vi har träffats i ett nätverk för att diskutera utveckling av kulturprodukter, hur man kan förnya sitt utbud, komplettera det med aktiviteter och göra det lättillgängligt för besökaren. Tillsammans arbetar museerna nu vidare på att ta fram ett allt bredare utbud som kan ingå i olika former av paketerade resor.

– För att säkerställa att produkterna är marknadsanpassade sker arbetet i nära samarbete med researrangörer och andra experter på reseproduktion, säger Gunilla Mitchell, VD Västsvenska Turistrådet. Det arbetssätt som etableras av nätverket skall sedan användas för att hjälpa andra museer i regionen att förnya sitt utbud och nå ut på marknaden med sina produkter.

Info: www.vastsverige.com

Här är en nyhet av det mer udda slaget för båtfolket. Det är en bikini som kan ladda till exempel en mobil eller mp3-spelare via sina inbyggda solceller.

Det är kanske inte främst för sina tekniska prestanda som den här bikinin har fått uppmärksamhet. Men tanken är inte helt fel, att man ska kunna ladda 12V-prylar via sina solkläder när man ändå ligger still och bara njuter av solens strålar.

Bikinin har ett antal solceller på 25×10 mm, som har fästs på plagget. Strömmen förs via en adapter som är kopplad till en vanlig USB-kontakt, där respektive mobil eller vad det nu är som ska laddas kopplas in.

Enligt marknadsföraren kan man till och med simma med bikinin. Men det är viktigt attden får torka ordentligt innan någon elektronisk apparat kopplas in.

Info: http://www.gizmag.com/solar-bikini-goes-into-limited-production/18920/

Batterier spelar en allt större roll i vår vardag och är mer eller mindre en förutsättning för ett bekvämt och bekymmersfritt liv. Många känner säkert igen frustrationen som ett oväntat batteriproblem för med sig och därför lönar det sig att ägna lite tid åt batterierna – både när man skall köpa nya eller sköta om dem man har.

Inte minst gäller detta inom fritidssektorn, men nu finns även skräddarsydda batterier för marint bruk som ger en trygg och säker elförsörjning under båtsemestern. Dessa batterier delas in i grupper med speciella egenskaper för att tillgodose de särskilda krav som olika användningsområden ombord på båtar ställer.

Det betyder i och för sig att valet av batteri vid inköp blir något mer komplext. Men lägger man ner lite möda på en analys av båtens elektriska system och samtidigt kartlägger på vilket sätt batterierna kommer att användas, så kan man välja batterier som exakt passar till de specifika behoven i varje enskild båt.

Val av batterityp
Principiellt finns det tre olika typer av batterier som är optimerade för att leva upp till de krav som olika användningssätt innebär, nämligen;

• Batterier för motorstart, vilket innebär att batteriet skall leverera hög ström under kort tid (startögonblicket). När motorn väl är igång belastas inte längre batteriet av strömuttag. Vid den här typen av användning skall man välja batterier av starttyp.

• Batterier för både motorstart och förbrukning, alltså en dubbel (Dual) funktion, vilket innebär att batteriet måste kunna leverera en hög startström samtidigt som det också skall klara av att utsättas för upprepade urladdningar. I det här fallet väljer man batterier av allroundtyp för att klara både start och cykling.

• Batterier för förbrukning, vilket innebär att batterierna används för strömförsörjning av elektriska installationer som förbrukar mycket ström. Batterierna är ofta placerade i speciella batteribankar och kommer att utsättas för stora strömuttag och upprepade djupa urladdningar. I den här typen av användning skall man använda batterier som är speciellt utvecklade för cykling, det vill säga drift som medför frekventa i- och urladdningar.

För att avgöra vilken typ av batteri som är den optimala lösningen skall man utgå från hur båtens elektriska system ser ut enligt nedanstående princip där vi delar in det i fyra olika grupper och där var och en av grupperna kräver sin egen batterilösning:

Alt 1. Enbart motorstart
Båtar där batteriet endast är avsett för motorstart, och där ingen utrustning behöver strömförsörjas under perioder när båten inte används.

Alt 2. Motor och utrustning på samma batteri
Båtar som har gemensamt batteri för både startmotor och förbrukning.

Alt 3. Motor och utrustning på olika batterier
Båtar som har två separata batteribankar, en för start och en för förbrukning.

Alt 4. Motor + utrustning + extra utrustning
Båtar som, förutom två separata batteribankar i likhet medalternativ 3 ovan, även har batterier installerade för andra utrustningar som till exempel elektriska vinschar, propellrar och trålmotorer..

Val av batteriteknologi

Batterier som tillhör en viss typ, start, allround eller cykling, är optimerade för att leva upp till de krav som ställs på batteriet i den aktuella applikationen, men det finns ändå skillnader mellan batterier inom var och en av typerna som beror på att de kan byggas i olika teknologier, nämligen:

• Standard, batterier med fri flytande syra
• AGM, batterier med syran uppsugen i separatorer och plattor
• Gel, batterier med syra i geléform

Den teknologi som batteriet byggs i påverkar batteriets prestanda på olika sätt eftersom varje teknologi har sina möjligheter och begränsningar. Exempelvis är gelteknologin överlägsen gentemot standard- och AGM-batterier för cyklingsändamål. Däremot har gelbatterier sämre startkraft än standard- och AGM-batterier och bör därför inte användas i installationer med motorstart. Det betyder att man för start- och allroundinstallationer kan rekommendera två teknologier, standard och AGM, medan man för installationer som kräver cyklingsbeständiga batterier kan välja mellan tre teknologier: standard, AGM och gel.

Val av batteristorlek

Normalt har vi vant oss vid att välja batteri utifrån Ah-talet, men för installationer där batteriet används i cyklisk drift ger detta mått egentligen en ganska så begränsad vägledning. Anledningen är att Ah-talet som anges på etiketten är den maximala strömmängd som går att ta ut ur batteriet. Men eftersom man, för att få en bra livslängd på ett batteri som cyklas regelbundet, måste begränsa urladdningsdjupet, och denna begränsning dessutom är olika för olika batteriteknologier, så blir Ah-talet till liten hjälp vid val av batteristorlek.

Ett betydligt bättre sätt att avgöra vilken storlek på batteri som behövs är att utgå från båtens elektriska strömbehov och välja batteri utifrån det enligt följande princip.

Räkna ut det totala energibehovet i Wh (Watt-timmar) som batteriet behöver kunna leverera mellan två uppladdningar genom att beräkna energiförbrukningen för varje enskild utrustning för sig och därefter summera dessa resultat.

Wh beräknas som effekt gånger tid, till exempel kräver en 15 W lampa som lyser i 4 timmar 15×4 = 60Wh och ett 200 W kylskåp som går 2 timmar 200×2 = 400Wh..
Man får fram det totala energibehovet genom att summera de olika utrustningarnas energibehov plus att göra ett tillägg på cirka 20% som säkerhetsmarginal ifall strömuttaget skulle bli större än planerat.

När man sedan väljer batteri skall Wh-angivelsen på batteriet svara mot det beräknade energibehovet.
Är tex energibehovet 1350 Wh kan man antingen välja ett batteri med märkningen 1350 Wh eller flera mindre batterier som tillsammans täcker behovet, till exempel 3 stycken med vardera 450 Wh (3×450 = 1350). Observera dock att när man kombinerar batterier är det viktigt att de är av samma typ och storlek.

När man väljer ett batteri med Wh-tal angivet på etiketten så anger det den energimängd som regelmässigt kan urladdas ur batteriet. Det är detta som är orsaken till att man till exempel kan urladda 900Wh ur ett 80Ah gelbatteri men bara 350Wh ur ett 80Ah allroundbatteri. De olika urladdningsdjup som man kan tillåta sig för olika batteriteknologier gör att den praktiskt användbara energin som finns tillgänglig i två batterier med samma Ah-tal kan avvika markant.

Märkningen på etiketten motsvarar att strömuttaget skall ske fördelat under cirka ett dygn eftersom 20 timmar är standardiserad urladdningstid för den här typen av batterier. Vid framför allt snabba urladdningar med höga strömmar minskar den tillgängliga kapaciteten, vilket man måste ta hänsyn till vid dimensioneringen.

Tabellen nedan visar den faktor man bör multiplicera den beräknade energin med om urladdningstiden avviker från 20 timmar. Det vill säga att om man till exempel behöver 1000 Wh för en urladdning som sker under 3 timmar så skall man välja batteri så att man får 1,4×1000 = 1400Wh.

För batterier av starttyp är det startkraften som är den viktigaste egenskapen eftersom den visar hur mycket ström som batteriet kan leverera vid låga temperaturer. För båtbatterier använder man sig av standarden för så kallad MCA-ström, som är den ström batteriet lämnar för motorstart vid 0°C.

Mer information om Exide Technologies finns på www.tudor.se och www.exide.nu

Detta är den tv-sändning som reseentusiaster runt om i världen har väntat på. Det norska tv-bolaget NRK kommer att sända Hurtigrutens hela norrgående resa från Bergen till Kirkenes i en historisk 134 timmar lång livesändning från det som kallas världens vackraste resa.

NRK kommer att ägna sin näst största kanal NRK2 åt den 134 timmar långa sammanhängande livesändningen. Showen inleds på kvällen torsdagen den 16 juni i Bergen, som är Hurtigrutens vändhamn på den norska västkusten. Kamerorna kommer att fortsätta att rulla tills fartyget MS Nordnorge lägger till i Kirkenes nära den ryska gränsen på morgonen den 22 juni.

Den 134 timmar långa sändningen erbjuder dig en unik möjlighet att uppleva den otroliga norska kustlinjen, vida berömd för sin naturliga skönhet och sina orörda landskap. Resplanen inkluderar de västra fjordarna med Unesco-listade Geiranger, Helgelands vackra kust, Lofoten-öarna, Tromsö som arktisk huvudstad samt Nordkap. Resrutten bjuder på en uppsjö av andra unika sevärdheter och platser, och du är välkommen att följa oss på vår resa mot midnattssolen. Hela resan kommer att sändas online på www.nrk.no/hurtigruten og www.hurtigruten.se, så att alla kan ta del av den.

Hurtigruten har gett gäster från hela världen unika reseupplevelser ända sedan 1893. Vi hoppas att så många som möjligt följer oss på tv eller online på den här resan för att väcka minnen från midnattssolens land.

Följ med Hurtigruten och NRK på världens vackraste resa i en av världens längsta tv-program.

Kommentarer

Rolf Silfverberg kritbruksvägen 7 Malmö 10:37:17 2011-06-20

Detta är bland det vackraste vi i Sverige/Skåne/Malmö har sett på TV. Grattis NKR2!

Efter framgångarna med sin första hybridbåt går slovenska Seaway vidare och presenterar en riktigt stor båt på samma tema. Den heter Greenline Ocean Class Hybrid 70 och har samma typ av “superdeplacerande” skrov som 33-fotaren men i en mycket större skala. Även en Greenline Hybrid 40 och eventuellt en 55-fotare är på gång.

Testningen av den nya, stora yachten har varit rigorös. Båten har testats i olika tankar och laboratorier. Det är mycket teknik som ska samsas i ett och samma skrov. Förutom framdrivningen ska båten förses med kraft från en stor uppsättning solceller.

Ocean Class 70 fortsätter med samma filosofi som sina mindre systrar. Det sjövärdiga, superdeplacerande skrovet är dock designat för att klara även oceanfart. Förutom alla miljöhänsyn som har tagits har båten även riktigt hög standard vad gälelr komfort.

Den allra första Ocean Class Hybrid kommer att levereras under våren 2012. Hon har 3 kW solpaneler på taket och kan lagra 80 kWh i Lithiumbatterier och har dessutom ett dubbelt hybridsystem för framdriften, ett system med effekten 120 kW. Ocean Class 70 Hybrid ska därmed kunna cruisa totalt tys, förutom skrovljud, i minst 20 Nm utan det minsta utsläpp.

Info: www.greenlinehybrid.com

Det japanska jätteostronet upptäcktes i stora mängder längst den svenska Västkusten 2007. I dag finns över 200 kända platser med jätteostron i Sverige, varav merparten ligger i Bohuslän. Nu kan bestånden av japanska jätteostron kartläggas av forskare vid Göteborgs universitet, tack vare ett forskningsanslag på en miljon kronor.

– Vi har fått pengar till en ettårig studie som ska klargöra ursprunget till de japanska jätteostron som nu finns i Sverige, vilka vägar de kommit och hur de redan etablerade bestånden förökar sig. Målet är att kunna ge riktlinjer för förvaltningsåtgärder för att minska effekten av jätteostron i svenska och kringliggande havsområden, säger Åsa Strand vid institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet.

Den snabba invasionen av främmande arter i kustnära havsområden är en mycket aktuell fråga. Etablering av främmande arter kan ändra hela ekosystem, vilket kan få långtgående ekonomiska konsekvenser. Spridningen av främmande arter utgör därmed ett allvarligt globalt miljöhot och det är viktigt att effektiva åtgärdsprogram påbörjas tidigt i invasionsprocessen.

Japanska jätteostron (Crassostrea gigas) förekommer i grunda kustnära områden och kan genom sina vassa skal orsaka problem för turistnäring och friluftsliv. Sammansättningen av djurlivet i grunda områden förändras också när jätteostronen etablerar sig. Särskilt hotade är våra inhemska blåmusslor, eftersom arterna konkurrerar. Den hårda vintern 2009-2010 visade också att det japanska jätteostronet har visat sig vara tåligt mot låga temperaturer.

I studien ska Åsa Strand och Carl André bland annat göra genetiska analyser av släktskap mellan olika bestånd och inom bestånd.

– Om det visar sig att jätteostronbestånden växer för att de föryngras på plats kan förvaltningsåtgärder få stor effekt på den fortsatta utvecklingen, men om de huvudsakligen växer genom att larver driver in från andra bestånd eller regioner har sådana åtgärder mycket liten effekt, säger Åsa Strand.

Resultaten från projektet kommer att vara avgörande för vilken strategi man ska välja för det japanska jätteostronet i Sverige. Då problematiken med arten är likartad både i Sverige, Norge och i vissa områden i Danmark kan informationen vara värdefull även på ett internationellt plan.

Forskningsanslaget kommer från Stiftelsen Olle Engkvist Byggmästare, som har sin grund i en donation 1966 från byggmästare Olle Engkvist.

Vid Svenska livräddningssällskapets årsmöte utsågs Härnösands kommun till årets vattensäkerhetskommun 2010. Kommunen har på olika sätt startat arbetet för att öka vattensäkerheten i kommunen i enlighet med Svenska Livräddningssällskapets sex kriterier för en vattensäker kommun.

Under året har kommunen bland annat satt upp kajstegar och sett över livbojar för att öka vattensäkerheten vid kommunens olika vattendrag och badplatser. Räddningstjänsten genomför kontinuerligt en systematisk kontroll av livräddningsmaterielens skick.

Vid en ceremoni på rådhuset i Härnösand lämnade länsförbundet genom Kurt Näslund och Lars Osterman över utmärkelsen i form av en livbojsklocka till hamnansvarige Tommy Nilsson och kommunfullmäktiges ordförande Göran Nordlander.

Styrelsen för Svenska livräddningssällskapet beslutande utse Härnösands kommun till 2010 års vattensäkerhetskommun med motiveringen:

Med hög ambition har Härnösands kommun startat arbetet för att öka vattensäkerheten i kommunen i enlighet med Svenska livräddningssällskapets sex kriterier för en vattensäker kommun. Arbetet med att öka simkunnigheten, förbättra säkerheten vid kommunens kajer, vattendrag och badplatser samt stödet till länsförbundets informationsverksamhet involverar på ett bra sätt flera delar av den kommunala förvaltningen. Att kommunen dessutom anslagit resurser i budgeten för arbetet visar att Härnösands kommun tar behovet av ökad vattensäkerhet på allvar.

Med hjälp av avancerad DNA-sekvenseringsteknologi har forskare vid KTH i ett internationellt forskningssammarbete skapat en tredimensionell karta över utbredningen av tusentals bakterieplanktonarter i Östersjön. Eftersom bakterier spelar nyckelroller i olika näringsämnens kretslopp i den marina miljön är detta viktigt för förståelsen för hur Östersjöns ekosystem fungerar.

Den bakteriella kartläggningen visar att salthalten har mycket stor inverkan på artsammansättningen av bakterier i Östersjön. Väster om de danska sunden dominerar typiska havslevande arter men ju längre in i Östersjön man kommer, desto mer övergår bakteriesamhället till att innehålla bakterier som är nära släktingar till sjölevande arter.

Uppsättningen av bakterier ändras också drastiskt då man kommer ner på de syrefria djupen. Här dominerar organismer som kan använda andra molekyler än syre för respiration.

Detta är första steget i att skapa en helhetsbild av Östersjöns mikrobiella värld. Målsättningen på lång sikt är att ta reda på vilka biogeokemiska processer som utförs av de olika mikroorganismerna, samt hur dessa processer styrs.

– Nu har vi en karta över vilka bakterier som finns var, åtminstone under sommaren. Nästa steg blir att ta reda på vilka metabola egenskaper mikroorganismerna har i olika områden och djup, säger KTH-forskaren Anders Andersson (bilden), som jobbar med systembiologiska studier av mikrobiella samhällen, som ansvarat för studien.

Forskarna har sekvenserat bakteriellt DNA från ett par hundra prover som tagits på olika ställen och djup i hela Östersjön samt Kattegatt och Skagerrak, prover som samlats in under en expedition som koordinerats av Liebniz-institutet för Östersjöstudier i Rostock.

Genom att sekvensera taxonomiska markörgener från tusentals bakterier i varje prov har man skapat sig en tydlig bild av vilka bakteriearter som finns där och i vilka frekvenser. DNA-sekvenseringsmetoden bygger på så kallad pyrosekvensering, som ursprungligen utvecklades av KTH-forskaren Pål Nyren. Här används en modernare version av pyrosekvensering som kan läsa cirka en miljon sekvenser samtidigt.

– De nya sekvenseringsteknologierna har revolutionerat inte bara organismbiologi och medicinsk forskning, utan också ekologi. Nu kan man få en detaljerad bild av vilka mikroorganimser som finns i olika miljöer, och börja skapa modeller för vad som styr sammansättningen och dynamiken av mikroorganismer, säger Anders Andersson.

Studien har rönt uppmärksamhet internationellt och publicerades nyligen online i Nature Publishing Groups tidskrift ISME Journal.

Utvecklingen för färjegodsvolymerna via Stockholms Hamnar pekar stadigt uppåt. För 20:e månaden i rad ökar volymerna mot föregående år. För årets första fem månader är uppgången nio procent jämfört med samma period förra året. Allra mest ökar volymerna procentuellt till och från Baltikum.

Godsvolymerna ökar i alla Stockholms Hamnars tre hamnar för årets första fem månader. Störst ökning är det för volymerna i Nynäshamn som går upp med 16 procent. Stockholm har en uppgång på tio procent och Kapellskär går upp fem procent under perioden januari till maj 2011.

Stockholms Hamnar har sin största godsomsättning till och från Finland och där ökar Åbo alla mest med en uppgång på elva procent. Även volymerna på Baltikum är mycket starka.

Tallinn, Estland + 23 procent
Paldiski, Estland + 42 procent
Ventspils, Lettland + 34 procent
Riga, Lettland + 15 procent

– Vi ser mycket positivt på att flödena av rullande gods ökat så kraftfullt under första halvåret 2011, säger Henrik Widerståhl, vice VD och marknadschef Stockholms Hamnar. Vi tror att utvecklingen av godsvolymerna kommer vara fortsatt stark under 2011.

Info: www.stockholmshamnar.se

Endast hälften av svenskarna skulle klara av att livrädda någon som håller på att drunkna. Det visar undersökning gjord av YouGov på uppdrag av försäkringsbolaget If. Hittills i år har nästan dubbelt så många personer drunknat som under de första fem månaderna förra året.

Ifs undersökning visar att svenskarnas kunskap när det kommer till livräddning är bristfällig, vilket kan vara en faktor till det höga antalet drunkningsolyckor i Sverige. Under de fem första månaderna i år har 27 personer omkommit, vilket kan jämföras med 14 personer under samma period förra året. Sommarmånaderna juni och juli tillhör vanligen de värst drabbade månaderna sett till antalet dödsfall. Under juli månad förra året omkom 25 personer, varav sex barn (0-18 år) i Sverige enligt Svenska Livräddningssällskapet.

– Det är dystra siffror. Om alla vuxna lärde sig hur man livräddar skulle säkerligen många liv kunna sparas varje år, säger Caroline Uliana, Informationsansvarig på If Sverige.

Undersökningen visar också att män i regel anser sig bättre på livräddning än kvinnor. Sex av tio män anser sig kunna livrädda någon som håller på att drunkna. Endast fyra av tio kvinnorna svarade ja på samma fråga.

Undersökningen är gjord av YouGov med 3 644 svarande, representativt urval på kön, ålder och län.

Besök en av Sveriges fyrar och upplev delar av den svenska maritima historien. Den 20-21 augusti 2011 firar Svenska Fyrsällskapet den Internationella Fyrdagen/helgen med att hålla mer än 70 fyrar runt om i Sverige öppna för besökande.

– Under sommarmånaderna finns det fantastiska möjligheter att besöka våra svenska fyrar och fyrplatser för att ta del av ett spännande stycke svenska historia. Den Internationella Fyrdagen/helgen i augusti är sommarens höjdpunkt säger Esbjörn Hillberg, ordförande i Svenska Fyrsällskapet.

Unika fyrplatser
Våra svenska fyrar är unika maritima byggnadsminnen. Deras existens är starkt hotad och med största sannolikhet kommer man aldrig någonsin mer att bygga några fler bemannade fyrplatser. Under den Internationella Fyrdagen/helgen försöker därför Svenska Fyrsällskapet, lokala fyrföreningar och myndigheter öppna så många fyrar som möjligt så att intresserade har möjlighet att besöka en del av Sveriges unika maritima kulturarv.

Internationell Fyrdag/helg
Den Internationella Fyrdagen/helgen firas i år för 10:e gången. Under dessa dagar får du förutom en möjlighet att besöka de öppna fyrplatserna även en möjlighet att delta i de kringaktiviteter som arrangeras på flera platser.
Fyrdagen firas och uppmärksammans i fjorton länder i världen, och har blivit en synnerligen populär aktivitet. Under Fyrdagen/helgen förra året var fler än 70 fyrar i Sverige öppna och det kom nästan 10.000 besökare.

– I och med den Internationella Fyrdagen/helgen så har allmänheten ett bra tillfälle att mestadels helt gratis få uppleva unika miljöer, fantastiska berättelser och mystiken kring våra svenska fyrar avslutar Esbjörn Hillberg.

Info: www.fyr.org