Maxus 21 Scandinavia, som visades på Öppna Varv på Orust, är en kompakt segelbåt i en prisklass som verkar vara för vanligt folk. Båten finns även med på Allt på sjön i Gustavsberg till helgen.
Maxus 21 är senaste tillskottet i Maxusflottan och den svenska generalagenten har deltagit i utvecklingsarbetet.
Viktiga egenskaper som prioriterats är att både erfarna såväl som “nya” seglares behov och förväntningar skall uppfyllas. Samtidigt finns all erfarenhet och unika egenskaper från Maxus 24-33 inbyggda.
Maxus 21 levereras med fällbar mast och fällköl, vilket gör den till ett utmärkt val för färder på grundare vatten eller för den som vill ligga längst in i viken. I Maxus 21 fionns plats för bekvämt boende för upp till fyra personer med ett funktionellt pentry och separat toalettutrymme.
Mått 6,25×2,48 m. Vikt 1 100 kg. Pris 235 000 kr.
Info: www.prosail.us
Nu presenterar franska Beneteau en komplett range kallad Flyer Gran Turismo. Modellerna är på 34, 38, 44 respektive 49 fot där Flyer 49 GT också kan fås med Flybridge. Sverigepremiär blir det med Flyer 38 Gran Turismo på Allt på Sjön i Gustavsberg 2-4 september.
Här får man en sportcruiser med dubbla Volvo Penta D4 på antingen 2×260 eller 2×300 hk. Nu kan man också få dessa med Joystick för enkel manövrering av båten i låga farter som tidigare endast gått att få med IPS-dreven.
Nytt är också att samtliga rutor i skrovet blivit större, framförallt i midkabinen och owners cabin föröver har fått största tillåtna fasta rutor. Midcabinen är störst i klassen med ståhöjt vid ingången och helt genomgående med stora fönster i båda sidorna som ger en ljus och luftig kabin.
Tekniska specifikationer
• LÖA: 12,10 m
• BREDD: 3.77 m
• TOTAL HÖJD: 3,95 m
• VATTTEN: 200 l
• BRÄNSLE: 650 l
• MOTOR: Volvo Penta 2 x D4-260/D4-300
• CE Certification: B10 / C10
• DJUP: 0.90-1,10 m
• VIKT: 7.470 kg
Pris från: 2.520.000 kr fritt Stockholm.
Info: www.dreammarine.se
De här båtarna tillhör de nyheter som kommer att visas på Allt på sjön, den flyutande båtmässan i Gustavsberg. Båtliv såg dem redan på den flytande båtmässan i Helsingfors i mitten av augusti och kan visa egna bilder på dessa lite säregna båtar med namnet Tenderline.
Tenderline är byggda lite mer robust än flera andra aluminiumbåtar på marknaden. De är helsvetsade och gediget gjorde.
Designen är annorlunda än traditionella aluminiumbåtar. Tenderline Youngster XL har till exempel en lite märkligt formad badplattform där utombordsmotorn är placerad i en grop i mitten.
Tekniska specifikationer Tenderline XL
Längd 7,00 m
Bredd: 2,50
Vikt: 850 kg
En betydligt större modell från Tednerline är försedd stora, fasta fendertar utanpå aluminiumskrovet. Detta ger en extrem stabilitet båt båten. Men det är ingen RIB utan en vidareutveckling av aluminiumbåtar.
Info: www.tenderline.se
Fredagen 2 september öppnar årets båtmässa i Wasahamnen på Djurgården i Stockholm. På Stockholms flytande båtmässa 2011 visas båtar och tillbehör från både nya och flera välkända producenter upp. Mässan domineras av motorbåtar.
Bland annat visas:
Nimbus, 10 båtar
Ryds, 8 båtar
Masmar och Nordstar, 5 båtar
Targa, 6 båtar
Delta Powerboats, 5 båtar
Arronet, 5 båtar
Sea Ray, 4 båtar
Ruptech, 3 båtar
Sealine, 3 båtar
Nord West, 2 båtar
Storebro
Marex och Sealine, 4 båtar
Info: www.flytandebatmassan.se
Foto: Roland Brinkberg.
Kommentarer
Horribelt att ta SEK 130 för att se färre båtar än hos en större mäklare. Denna kan knappast överleva.
Starten för nya Allt på Sjön i Gustavsberg ser ut att bli en succé med över 210 båtar anmälda. Därmed är Allt på Sjön i Gustavsberg redan den största flytande båtmässan i Sverige. Mässan är öppen 2-4 september.
– Detta bekräftar att utställarna tror på ett koncept med en professionellt arrangerad båtmässa i branschens egen regi. Andra nyckelfaktorer är fri entré och gott om gratis parkeringsplatser, säger Patric Borén, projektledare hos Sweboat.
På mässan kommer det finnas både segel- och motorbåtar från 15 till 55 fot. Det bjuds på nära 30 världs- och Sverigepremiärer som till exempel Alukin SC 750, Arcona 410, Aquador 35 C, Beneteau Sense 50, Dehler 41, Elan 210 Grandezza 27 DC, Linjett 34, Westline 25 Sport, X-Yachts XP 44 med flera.
– Dessutom kommer det där att finnas en stor tillbehörsavdelning med över 40 företag som bara visar och säljer marina produkter. Allt från rigg och segel till marinelektronik, vinterförvaring och båtvård.
Även Sjöräddningssällskapet, Skärgårdsradion och Sjöpolisen kommer att finnas på plats för att visa upp sig för besökarna.
– Detta ställer höga krav på oss men med erfarenheten från det mycket uppskattade Öppna Varv på Orust i ryggen kommer vi att ge både utställarna och besökarna en riktigt bra mässupplevelse, säger Patric Borén.
Allt på Sjön i Gustavsberg arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund den 2–4 september i Gustavsberg på Värmdö. Mässan håller öppet för allmänheten 2 – 4 september 2011 kl. 10–18 alla dagar. Den 5 och 6 september arrangeras provkörningar för kunder och media.
Info: www.alltpasjon.nu
Foto: Värmdö kommun.
Bildtext:
Allt på Sjön 2011 arrangeras i hamnen hos Arcona i Gustavsberg.
Grandezza 27 DC är den senaste nyheten från finska Finnmarin. 27 Open Cockpit hade premiär i våras, men nu är det dags för stockholmspubliken att få se denna sommarbåt i sitt rätta element. Grandezza 27 DC är med sin design och funktionalitet en produkt av framförallt kunders idéer och önskemål.
Kännetecknande för Grandezza är design och elegans, något som återfinns även i nya 27 DC.
Båten har praktiska planlösning och motoralternativ med höga prestanda. Den robusta och ekonomiska skrovkonstruktionen gör den till en säker båt, enligt pressreleasen.
Pentryt är välutrustat och på rätt höjd ergonomiskt. Det har ett arbetsbord som går att förlänga och det finns även gott om förvaringsutrymmen. Kabinen har en öppen planlösning och är ljus och välkomnande. Den rymliga fören domineras av en rejäl dubbelsäng, vilket ger en känsla av exklusivitet och lyx. I fören finns även en separat toalett med dusch, en stickkoj för två personer och gott om stuvutrymmen.
Tekniska specifikationer
Längd: 8,30 m
Bredd: 2,35 m
Djupgående: 1,00 m
Vikt: 3 000 kg
Bränsletank: 265 liter
Vattentank: 74 liter
Kojer: 4+2
Info: www.grandezza.fi
Den 10-11 september arrangeras finalseglingarna för Volkswagen X-35 Cup Grand Prix 4 i Stockholm. Seglingsevenemanget äger rum på Riddarfjärden vilket gör det möjligt för både seglare och åskådare att ta del av den årliga seglingen.
Volkswagen X-35 Cup är ett seglingsevenemang på högsta Grand Prix nivå. Ett Grand Prix består av två seglingsdagar där 6 banseglingar och 1 distanssegling genomförs. Under lördagen den 10 september går startskottet för bankappseglingarna på Riddarfjärden och på söndagen den 11 september startar distanskappseglingen utanför Restaurang Kungsholmen.
Åskådare kan följa banseglingarna från Norr Mälarstrand (Restaurang Kungsholmen), Riddarholmen och Östra Långholmen, och distansseglingen även från Smedsudden och Stora Essingen (Restaurang Lux).
Arrangör är Nacka Strand Yacht Club tillsammans med Whyshore Yachting & Marketing.
– Det finns ingen bättre kappseglingsarena än Riddarfjärden, det känns otroligt roligt att vara delaktig i detta evenemang när man flyttar in seglingen till folket och gör alla delaktiga. Som ung älskade jag Segelbåtens Dag och jag ser fram emot fler kappseglingar inne i Stockholm de kommande åren, säger Klabbe Nylöf, VD Whyshore Yachting & Marketing.
Info: www.volkswagenx-35cup.se
En ny amerikansk båtlyft är en av de produkter som passar för alla som vill lyfta båten. Den kan ses i gästhamnen i Nynäshamn i höst och kommer att visas på mässan i Älvsjö i november. Det amerikanska företaget HydroHoist uppfann den flytande båtlyften redan på 50-talet och har sedan dess varit världsledaren inom flytande båtlyftar.
Pressrelease:
En flytande båtlyft är i princip en båtvagga fastsatt i stora polyetentankar som fylls med vatten då båtlyften sänks, och med luft då den lyfts. Att fylla respektive tömma tankarna tar cirka tre minuter.
Fördelarna är många med denna typ av båtlyft: den tar inte större plats än en båtplats, den hindrar båten från att slå in i bryggan, den är med sitt materialval så gott som underhållsfri, båten behöver inte bottenmålas och det är lätt att serva båt, propellrar, drev och propelleraxlar ifrån den. Vidare kan båtlyften ligga i året runt varför båten kan vinterförvaras på båtliften.
En flytande båtlift är dessutom mer prisvärd än en fast båtlift. Installationskostnaden är avsevärt mycket lägre och den passar även vid djup som kan vara problem för en fast båtlyft.
De flytande båtlyftarna kostar från 75 155 kr och uppåt och installationskostnaden från 5 000 kr och uppåt. De finns för båtstorlekar från 2 000 kg till stora servicelyftar, som klarar upp till 55 ton.
Info: www.bryggkompaniet.se
Kommentarer
har en 10 tonns båt i båt hus,hvordan vil dette fungere
med denne båtliften?
Siemens och Volvo Personvagnar avser att gemensamt fortsätta med den tekniska utvecklingen av elbilar. Det är en teknik som förhoppningsvis även båtlivet kan ta del av i framtiden även om lösningen inte blir likadan och “fordonen” är olika. Företagen har kommit överens om ett omfattande strategiskt samarbete på området. Fokus ligger på den gemensamma utvecklingen av drivteknik, kraftelektronik, laddteknik samt integrering av dessa system i Volvo C30 Electric.
De första Volvo C30 Electric med elektriska motorer från Siemens kommer ut på provbanorna redan mot slutet av 2011. Under senare delen av 2012 kommer den svenska biltillverkaren att leverera en provserie på upp till 200 bilar till Siemens. Företaget kommer sedan att testa och utvärdera bilarna under verkliga förhållanden som en del av Siemens interna flotta av testbilar.
Båda företagens målsättningar och kärnkompetenser inom e-mobilitet matchar varandra perfekt. Partnerskapet med den välkända svenska biltillverkaren ger Siemens möjlighet att nå ledarskap inom elbaserad drivteknik till bilmarknaden. Volvo Personvagnar kommer att utnyttja beprövad och effektiv teknik från Siemens för elektrifieringen av sina bilar i framtiden.
– Vi är mycket glada över att ha Siemens som partner. Deras världsledande kunskaper och erfarenheter kommer att lyfta tekniken i våra elbilar till en helt ny nivå, säger Stefan Jacoby, Volvo Personvagnars vd.
Elmotor, styrsystem, batterihantering och laddteknik anses vara nyckelteknikerna i utvecklingen och produktionen av elbilar.
– Samarbetet med Volvo är en viktig milstolpe i utvecklingen av högkvalitativa komponenter och system för elbilar avsedda för serietillverkning, säger Siegfried Russwurm, chef för Siemens sektor Industry.
– Vårt långsiktiga mål är att etablera Siemens som en global systemleverantör med lösningar för både inuti elfordonen och infrastrukturen runtomkring såsom laddstolpar och eldistribution. Vi betraktar oss själva som pionjärer inom alla delar av elektrisk mobilitet.
– Det skall bli mycket roligt att samarbeta med Volvo Personvagnar inom elbilsområdet”, säger Ulf Troedsson, koncernchef för Siemens i Sverige. ”Vi är redan en stark partner till Volvo Personvagnar inom IT- och produktionsområdet och jag är övertygad om att detta samarbete kommer att leda till något mycket bra. Vi håller också på att etablera vår laddinfrastruktur och samarbetet med Volvo Personvagnar öppnar nya möjligheter att testa framtidens lösningar i Sverige.
Som en av franska Zodiacs största kunder och distributörer har norska Fische Marine tillsammans med Zodiac utvecklat en helt egen design på den populära Zodiac Pro serien. Tuben utmärker sig med en ny design som går i grått och svart och kallas ”Zodiac Black Limited ” och levereras i storlekarna 500 och 550. För att göra RIB-serien ännu mer attraktiv har Fische Marine engagerat den kända båtdesignern Espen Thorup.
Thorup Design är välkänd för bla designen bakom Nordkapp Boats. Han är även engagerad i flera pågående utvecklingsprojekt av båtar, bland annat i Finland.
Det har utvecklats en helt ny inredning som blir marknadsledande både på design och funktion.
Konsollen:
Konsolen har strama linjer, med ett exklusivt utseende.
Vit konsol med inslag av grått som ”fångar upp” designen av tuberna.
Plats för infälld plotter och MP3 Spelare
Egen avskiljd plats för batteri.
Helt torra stuvutrymmen
Specialdesignad ratt från Italienska Guzzi
Konsolen kommer i 2 olika utföranden
Zodiac Pro 500 Black Limited med inbyggd tank.
Zodiac Pro 550 Black Limited med stort stuvutrymmen, då båten blir levererad med fast
tank under däck. Denna båt kommer det också standard med toft framför konsolen.
Säte:
Ny innovativ utformning av säte.
Höjden på sätet är ett mellanting av ståsäte och traditionell soffa.
Sätesdynan är skålformad för att passagerare och förare skall få en sidostötta.
Dynorna är sydda i vitt och grått med orangea band
Stuvutrymme under sätet
Info: www.fische.no
Den 3-4 september är det dags för Modellhelgen vid Sjöhistoriska museet. I år firar evenemanget tioårsjubileum och vattnet och luften runt museet kommer att fyllas av modellbåtar- och flygplan av alla typer. De senaste nio åren har modellentusiaster, modellklubbar och nyfikna samlats en helg vid Sjöhistoriska museet. Nu är det dags igen.
Flera klubbar och modellbyggare kommer att visa upp och köra sina båt- och flygmodeller. Radiostyrda segelbåtar, racerbåtar, ångfartyg, skalabåtar och flygplan kommer att trafikera Djurgårdsbrunnsvikens vatten och luftrummet utanför museet.
Modellhelgen är ett populärt evenemang bland såväl inbitna modellbyggare som nyfikna familjer.Prova att bygga din egen båtmodell i Sjöhistoriskas skaparverkstad Ruskpricken! Båten kan du sedan prova i den stora poolen utanför. Eller ta med en egen modell och provkör.
För entusiasterna finns dessutom möjlighet att träffa folk från olika modellklubbar, diskutera och jämföra modeller och utbyta tips.
Modellhelgen 3-4 september, klockan 11-16. Sjöhistoriska museet.
Den 1 oktober 2011 inför Kustbevakningen en ny regional organisation för ledning av myndighetens operativa verksamhet. Den nya organisationen innebär att fyra regionala ledningar blir två. Idag 31 augusti lägger lägger Kustbevakningen ned sin verksamhet vid edningscentralen i Karlskrona.
Den 1 september flyttar ledningscentralen vid regionledning Syd i Karlskrona till Kustbevakningens regionledning i Göteborg, Käringberget. Regionledning Syd i Karlskrona avvecklas helt den 30 september 2011, när de två tidigare regionledningarna syd och väst tillsammans bildar den gemensamma regionledning Sydväst.
Den 5 september 2011 flyttar ledningscentralen vid regionledning Ost, i Stockholm, Nacka Strand, temporärt till regionledningen i Härnösand (nuvarande regionledning Nord). Den 26 september återgår ledningscentralen till sin ordinarie lokalisering i Stockholm, Nacka Strand. Alla ordinarie kontaktvägar kommer att fungera även under den tillfälliga omstationeringen. Den sista september avvecklas regionledning Nord i Härnösand och den nya gemensamma regionledning Nordost tar över från den första oktober.
Två regionala ledningar från första oktober
Då de bägge regionledningarna i Härnösand och Karlskrona avvecklas kommer Kustbevakningens regionala organisation från och med den första oktober att bestå av två regionledningar – regionledning Nordost i Stockholm och regionledning Sydväst i Göteborg.
Samverkanskontor
Till regionledningarna hör var sitt samverkanskontor, med handläggare för regional samverkan. De placeras i Härnösand respektive i Karlskrona. I avvaktan på att befattningarna vid samverkanskontoren blir tillsatta ombeds samverkande myndigheter och organisationer att tills vidare bibehålla nuvarande regionala kontakter i Kustbevakningen intill dess besked lämnas om nya namn och kontaktuppgifter.
Foto: Kustbevakningen.
Havsutredaren Axel Wenblad, f d generaldirektör för Fiskeriverket, får WWFs internationella Östersjöpris – WWF Baltic Sea Leadership Award 2011. Han belönas för sitt engagemang och arbete för att få till stånd en ny havsplaneringslagstiftning i Sverige. Utmärkelsen delas ut idag av kung Carl XVI Gustaf på Östersjöfestivalens miljöseminarium i Stockholm.
– Det här är en stor och oväntad ära för mig – utmärkelsen känns fantastiskt hedrande. Sverige har EU:s längsta kuststräcka och därmed ett särskilt ansvar att planera och förvalta havsresurserna för att ekosystemen ska fungera. Idag finns många anspråk på havet från fiske, vindkraft, sjöfart, turism och rekreation. En ny lag om havsplanering blir ett bra verktyg både för att uppnå våra nationella miljömål och EU:s mål om god miljöstatus i haven år 2020, säger Axel Wenblad.
Juryn skriver i sin motivering bland annat: ”WWF ger priset till Axel Wenblad för hans utmärkta ledarskap och bidrag till det lagförslag om fysisk planering av havet som nu ligger på den svenska regeringens bord. Syftet är att få ett heltäckande och harmoniserat nationellt system för havsplanering som utgår från vad ekosystemet klarar av och som säkrar en hållbar utveckling i våra havsområden. Axel Wenblad är en outtröttlig ambassadör för behovet av att förändra synen på hur havet nyttjas och bevaras. Genom en ekosystembaserad strategi kan Östersjöregionen bli en förebild för andra delar av världen.”
Fakta: Östersjöfestivalen arrangeras för nionde året i rad av Berwaldhallen och på Kungliga Operan – på initiativ av dirigenterna Esa-Pekka Salonen och Valerij Gergiev i samarbete med bland andra Världsnaturfonden WWF. Syftet är att föra Östersjöländerna närmare varandra genom musik-, kultur – och miljösamarbete. WWF deltar bland annat genom att arrangera ett årligt Östersjöseminarium.
WWFs internationella Östersjöpris, WWF Baltic Sea Leadership Award, instiftades 2007 för att uppmärksamma goda exempel på miljöinsatser och ledarskap i Östersjöländerna. Tidigare mottagare av utmärkelsen är: Björn Carlson (2007), grundare av Baltic Sea 2020, Wallenius Water och Alfa-Laval (2007), Tarja Halonen, Finlands president (2008), Alexander Stubb, utrikesminister i Finland (2009) och Poul Degnbol, havsforskare på Internationella havsforskningsrådet i Danmark.
Östersjöländerna lever inte upp till de åtaganden de lovat att genomföra för att skydda havsmiljön. Som helhet får länderna underkänt. Sverige och Tyskland klarar sig bäst. Det visar en ny rapport från WWF.
WWFs Östersjöbarometer – Baltic Sea Scorecard 2011 – presenterades under ett seminarium i Stockholm idag i samband med den nionde upplagan av Östersjöfestivalen. Den visar att Östersjöländerna långt ifrån har klarat av att skydda och förvalta havsmiljön som de lovat. Som helhet får länderna underkänt, men vissa positiva trender syns. Sverige och Tyskland är bäst på att uppfylla internationella och regionala miljööverenskommelser och får 36 av totalt 79 poäng.
– Vi behöver mindre prat och mer handling. Om vi ska lyckas rädda vårt gemensamma hav måste regeringarna arbeta mer effektivt över sektors- och nationsgränser och genomföra överenskomna miljöåtaganden i praktiken. Det behövs ett stärkt ledarskap för att lösa Östersjöns problem, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.
Rapporten rankar hur länderna levt upp till internationella och regionala överenskommelser på havsmiljöområdet inom fem viktiga områden – övergödning, miljögifter, bevarande av biologisk mångfald (inklusive fisk), sjöfart och integrerad havsförvaltning. Störst framsteg har länderna som helhet gjort när det gäller att uppfylla överenskommelser för att få bukt med miljögifter, även om mycket arbete återstår, inte minst när det gäller att komma tillrätta med nya och ännu okända miljögifter. Inom områdena övergödning och bevarande av biologisk mångfald får Östersjöländerna som kollektiv underkänt, vilket tydligt speglar den allvarliga situation som råder i havet med årliga algblomningar och nedgående trender för många arter. Allt för lite har gjorts, men de positiva exemplen visar att det går att lyckas.
– Sverige är bäst i klassen när det gäller att genomföra miljöåtaganden för sjöfarten och integrerad havsförvaltning – framför allt för arbetet med att införa en ny samlad Havs- och Vattenmyndighet. Vi ligger däremot i botten när det gäller att bevara biologisk mångfald. Tyskland visar på framsteg när det gäller minskning av närsalter och övergödande ämnen, säger Åsa Andersson, Östersjöchef på WWF.
På tredje plats kom Finland med 29 poäng, framförallt för miljöinsatser inom sjöfarten och minskning av miljögifter, följt av Danmark med 28 poäng, Estland 26 poäng och Litauen och Polen 25 poäng. Lettland och Ryssland hamnade längst ned med 19 respektive 18 poäng.
WWFs Östersjöbarometer – Baltic Sea Scorecard 2011 – bifogas.
Under seminariet delades också WWFs utmärkelse för bästa ledarskap för Östersjön – ”Baltic Sea Leadership Award” – ut av kung Carl XVI Gustaf. Priset går i år till Axel Wenblad, f d generaldirektör för Fiskeriverket, i hans roll som utredare för en ny svensk lagstiftning för fysisk havsplanering.
Fakta: Som grund för rankningen av Östersjöländerna ligger bland annat genomförandet av Helcoms aktionsplan för Östersjön, EUs Östersjöstrategi och havsmiljödirektiv.
Östersjöfestivalen arrangeras för nionde året i rad på initiativ av Berwaldhallen och dirigenterna Esa-Pekka Salonen och Valerij Gergiev i samarbete med bland andra WWF. Syftet är att föra Östersjöländerna närmare varandra genom musik-, kultur – och miljöutbyte.
Bilden:
Algblomning i Östersjön. Foto: Päivi Rosqvist, WWF Finland.
Fiskars fortsätter att hålla ett högt tempo i utvecklingen av sin motorbåtsserie. På de flytande båtutställningarna i Oslo, Stockholm och Helsingfors hösten 2011 presenteras en ny version av den populära Buster XL-båten. Pro-serien, utrustad med mittpulpet och aluminiumdurk, utökas i sin tur till den populäraste storleksklassen med Buster Lx Pro. Bilden ovan är från båtmässan i Helsingfors i augusti.
Pressrelease:
Till seriens mindre nyheter hör ändringar i årsmodellen för mitthyttsbåten Buster XXL Cabin, förbindelsebåtar för alla väder.
Även Busters toppmodell Magnum har förnyats. Vid förnyandet har man fäst särskild uppmärksamhet vid ergonomi och förbättrade möjligheter att röra sig ombord. De synligaste ändringarna jämfört med den tidigare modellen är de förnyade pulpeterna samt anpassandet till toppmodellen av de akterkonstruktioner som visat sig fungera bra i den nya Magnum Pro och XXL.
Stockholms nya flytande båtmässa kommer att anordnas den 2-4 september 2011. Allt på Sjön i Gustavsberg är öppen för publik kl 10-18 varje dag den 2-4 september med fri entré och gratis parkering. Gustavsbergs Hamn ligger cirka 20 minuters bilkörning från Stockholm City.
Buster XL: Kollektionens minsta storbåt förnyas
Buster XL har ingått i kollektionen sedan år 1992 och går nu över till tredje generationen. XL är din minsta av de stora Busterbåtarna: båten har fått mycket beröm för sina köregenskaper och den liknar toppmodellen Magnum i en mindre storlek. Båten passar bäst för dagsutflykter och som förbindelsebåt samt för fiske och flera olika vattensporter.
De synligaste ändringarna har gjorts i passagerarutrymmet: tack vare de nya pulpeterna och mellandörren får man i båtens akter under kapellet ett skyddat utrymme som i en hyttbåt. Mellandörren ingår i XL:s standardutrustning, körkapellet fås som tillval.
När det tvådelade kapellets främre del är uppfällt förblir båtens akterparti öppet, men är ändå skyddat från regn och stänk. Kapellet kan enkelt vikas ihop i det rymliga fasta facket, i vilket man kan förvara både båtshaken och andra långa tillbehör.
I aktern i de övriga nya Buster-modellerna har man planerat en praktisk stegkonstruktion. Akterstegen gör att man kan röra sig friare och de låsbara aluminiumlocken döljer behändiga fack för rep och ankare samt skyddar bränsletankens kork. Stora badplattformer och en stabil, stor och vikbar stege gör att det är enkelt att ta sig upp i båten från vatten.
På grund av akterns struktur ökar båtens längd med drygt 30 centimeter till 5,94 meter, vilket ger friare rörlighet. Vikten är trots de nya pulpeterna och dörren nästan oförändrad.
Pulpeternas lösningar motsvarar de ergonomiska pulpeterna som utvecklats för nya Magnum. Vindrutan och dörrens övre del är tillverkade i mycket reptåligt glas och dörrens nedre del i stöttåligt plexiglas. I förarens pulpet finns plats för nedsänkt montering av en skärm på 8 tum. På båda sidorna finns dessutom ett förvaringsutrymme som nås via sidodörren.
Den nya Buster XL
Längd 5,94 m
Bredd 2,17 m
Vikt 600 kg
Personantal 7
Maskineffekt 70-115 hk
Lx-versionen av favoritbåten
Nya Buster Lx tillför Nordens populäraste båtmodell egenskaperna hos en båt som är två storleksklasser större: ett skyddat passagerarutrymme för fem personer och en fast bränsletank på 50 liter. Motoreffektens övre gräns har stigit till 60 hästkrafter.
Vid jämförelse med den vanliga Buster L utgörs den synligaste ändringen i Lx av pulpeternas placering: de är placerade snäppet längre fram, vilket gör att båten inte styrs från aktertoften utan från en separat sits. Tack vare detta ryms i stället för tre personer såväl föraren som fyra passagerare i det skyddade passagerarutrymmet. Sammanlagt klarar Lx av en last bestående av sex personer.
Buster Pro-serien, som började med kollektionens toppbåt, den sju meter långa Magnum, får nu en ny medlem. Utgångspunkten är Nordens populäraste motorbåtsmodell, den fem meter långa Buster L. Buster Lx Pro är en arbets-, fiske- och förbindelsebåt utrustad med mittpulpet och aluminiumdurk.
Lx Pro-båten är konstruerad helt i aluminium och den har utvecklats tillsammans med konsumentpanelen för Fiskars båtverksamhet. Den populäraste storleksklassens mittpulpetbåt har länge varit på önskelistan hos till exempel användare av förbindelsebåtar samt hos fiskare. Den färdiga båten lanseras i början av år 2012.
Buster Lx Pro:s mittpulpet är utrustad med en väl skyddande vindruta och en rejäl targabåge. Vid jämförelse med den vanliga Buster L finns det gott om fritt golvutrymme. Ett regnskyddat utrymme finns i boxen framför pulpeten och i aktertoften. Föraren har en egen sits bakom mittpulpeten.
I båten finns en fast bränsletank som rymmer 53 liter. Motorns effektklass är 40–70 hästkrafter (Buster L 30–50 hk).
Buster XXL Cabin utvecklad enligt användarnas önskemål
På basis av praktisk erfarenhet och kundfeedback har man i förbindelsebåten XXL Cabin för alla väder gjort mindre ändringar. Till exempel har man under stegen som leder till fördäcket lagt till ett förvaringsutrymme.
Targabågen och monteringsplattan för tilläggsutrustning har ändrats en aning för att underlätta montering. Tack vare den nya targabågen har även sidoräckena en bättre placering med tanke på rörligheten på sidodäcken. Dörrlösningarna har utvecklats och taklinjen har sänkts. På grund av dessa ändringar och den nya färgläggningen har båten fått ett helt nytt utseende.
Ny tilläggsutrustning är fiskarnas efterlängtade externa styrpunkt på akterdäcket samt ett övernattningsset som innehåller gardiner och ett skydd som mörklägger takfönstret.
Den 6,6 meter långa Buster XXL Cabin är en genomgångbar mitthyttsbåt. Modellen har visat sig vara populär hos myndigheter och den används som bl.a. polisbåt i Finland och Tyskland.
Oceanseglingsklubben anordnar i höst fyra filmaftnar med Rolf Bjelkes och Deborah Shapiros nya film, ”Vildmarkshav”. Rolf och Deborah kommer att ha fler filmaftnar på olika platser i landet under höstens och vårens lopp. Rolf och Deborah lanserar också en bok med samma titel inom kort.
Efter ett inledande kåseri visar de sin film ”Vildmarkshav”. Det är en 100 minuters självdokumentär i Havets och Vildmarkens tecken, filmad i HD. Den handlar om Rolfs och Deborahs liv ombord Northern Light, under deras senaste expedition jorden runt i Södra ocenanen, som pågick under drygt tre år. Den beskriver på ett mycket realistiskt sätt vad de själva och båten utsätts för i de stormiga vattnen runt Antarktis.
Filmen innehåller många dramatiska seglingsscener, både de dagliga rutinerna ombord, och på däck under svåra väderförhållanden. Ovädren under seglingen är en del av naturupplevelserna. Men dokumentären handlar inte bara om segling. Filmen är en också en naturfilm. Iland, på öar i Södra oceanen, får publiken uppleva ett fågel och djurliv som det är få förunnat att få se i verkligheten. Mycket av djurens beteenden har säkert många inte en aning om. Scenerierna i filmen är minst sagt spektakulära.
Alla som vill drömma sig bort från vardagen och se både spännande seglingssekvenser och njuta av några av jordens mest avlägsna vildmarksområden, kommer att få en oförglömlig upplevelse.
Efter filmen kommer Rolf och Deborah att ha en frågestund och svara på allt som publiken vill ställa frågor om. Säkert väcker filmen många tankar hos de som tänker segla till lite mer udda platser på jorden, inte minst vad det gäller bäst överlevnads taktik i hårt väder.
De kommer också att sälja sin nya bok Vildmarkshav. De som vill, får den givetvis signerad.
Datum: 7/11, 8/11, 21/11 och 22/11 Tid: 1900-2115
Plats: Filmhuset, Bio Victor
Borgvägen 1 Gärdet Stockholm
Priser: Vuxna: 180:- Barn: 100:- (barn o ungdomar under 17 år)
Biljettköp: www.osk.org
Kommentarer
Hej
Jag missade precis föreställningarna tidigare i veckan. Kommer Det att bli någon repris?
Nu drar höstens båtmässor igång på allvar. I helgen hölls Öppna Varv på Orust med massor av båtpremiärer och snart är det dags för de internationella mässorna att ta vid. På Cannes Boat Show premiärvisas bland annat denna AM 4300 T-Top Coupé från Airon Marine.
Det här är en riktigt sportig båt från det italienska varvet Airon Marine. Den är kanske inte så välkänd här i Skandinavien, men i Italien är dessa båtar mer vanliga.
Varvet ville ge sina båtar en lite mer modern stil och hög komfort med just den här modellen. För ovanlighetens skull blev linjerna inte i stil med engelska och skandinaviska varv, som driver utvecklingen mot allt mer rena och enkla linjer.
Den mest synliga nyheten på den här modellen är egentligen det väl tilltagna rutpartier och båtens innervolym. På samma sätt som i systermodellen 4300 T-Top har den flera detaljer som standard, till exempel gott om teak och en stor matplats och stora solplatser på fördäck.
Airon Marine har valt att sätta en elektriskt manövrerad hard-top på den här modellen. Den ger bra möjligheter för bättre sikt för skepparen och bidrar till båtens affressiva linjer. Liksom systermodellen har den här båten noga utvalt läder i sittgrupperna, hög kvalitet i träarbetet, tre komfortabla kabiner och två badrum.
Båten finns med flera motoralternativ, inklusive Volvo Penta IPS 500 eller 600.
Tekniska specifikationer
Längd: 13.50 m.
Skrovlängd: 12.98 m.
Bredd: 3.80 m.
Deplacement : 11 000 kg
Bränsletankar: 960 liter
Vattentankar: 300 liter
Personer: 12
CE-klass: B
Info: www.abys-yachting.com
Sverige och Finland undertecknar i dag under det nordisk-baltiska transportmötet på Island ett avtal om fördjupat samarbete mellan länderna på isbrytarområdet. Avtalet ger förutsättningar till mer kostnadseffektiva sätt att ge bästa möjliga service till handelssjöfarten och dess intressenter under vinterhalvåret i Östersjön.
Avtalet säkerställer att isbrytningen kommer att bedrivas på ett än mer effektivt och rationellt sätt.
– Vårt konstruktiva samarbete formaliseras nu genom ett avtal länderna emellan, vilket är glädjande, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Fakta
Sverige och Finland har i över 50 år samarbetat på isbrytarområdet. På 1960-talet träffades en nordisk överenskommelse om samarbete, och sedan i mitten av 1970-talet har det genom isbrytarnas försorg varit möjligt att bedriva kommersiell handelssjöfart på alla vinterhamnar av betydelse i Östersjön. Sedan slutet av 1980-talet finns även ett gemensamt lednings- och informationssystem för isbrytarledningarna och isbrytarna i respektive land.
Sjöfartsverket äger fem isbrytare och disponerar dessutom mellan januari och mars månad vid behov ytterligare tre isbrytare genom ett långtidskontrakt med Rederi AB Transatlantic.
Isbrytningsverksamheten leds från en central i Norrköping vars uppgifter är att fördela isbrytarresurser, utfärda trafikrestriktioner, följa upp det operativa läget samt informera berörda sjöfartsintressenter om isläget och trafiksituationen. Det är endast fartyg som uppfyller trafikrestriktionsvillkoren som erhåller isbrytarassistans. Sådana villkor kan exempelvis vara att fartyget uppfyller den isklass som är nödvändig för att kunna gå i is.
Årets Skeppsholmsdag är den elfte i ordningen. Skeppsholmsdagen är Skepps- och Kastellholmens egen dag där områdets aktörer håller öppet hus. Det händer alltid någonting varje dag på Skepps- och Kastellholmen och 11 september händer nästan allt på en gång.
Den kulturella mångfald som finns här saknar motstycke så det är kanske inte så konstigt att vi tycker Skepps- och Kastellholmen är ett av Stockholms förnämsta besöksmål.
Skeppsholmsdagen bjuder på aktiviteter för hela familjen. Bland annat:
• Ångbåtstrafik Skeppsbron – Skeppsholmen med ångfärjan Djurgården 3
• Premiär för Ann Roséns konsertinstallation ZO-4 i Eric Ericsonhallen
• Spika fågelholkar hos Skärgårdsstiftelsen
• Landskapsdag på Arkitekturmuseet – Fi entré till museet
• Lyssna på unga musikanter från RUM (Riksförbundet Unga Musikanter) och körsång av barn från Kulturfyrens verksamhet.
• Gå ombord på m/s Lova och Shamrock. Öppet i smedjan, båtbyggar- och svetsverkstaden på Skeppsholmsgården
• Fri entré till Moderna museet
• Asienfest på Tyghusplan
• Utställning om marinflyget 100 år
• Möt Sjövärnskåren
• Se utsikten från Kastellet
• Kulturfartyg
• Känn doften och atmosfären i Råseglarhuset
• Mareografen – världens första vattenståndsmätare – öppen för vetgiriga
• Segla Brigg mellan kl 13-16. Biljetter ombord vid Kolskjulet på Kastellholmen
• Guidade vandringar
Inför höstens alla projekt är det många som vill kunna hålla det rent både i garaget och i verkstaden. Även vid husrenoveringar vill man slippa allt såg- och slipdamm som far omkring överallt. Kärcher lanserar nu en ny serie grovdammsugare i premiumklassen för den seriösa hemmasnickaren med fokus på prestanda.
De nya grovdammsugarna i premiumklassen dammsuger både vått och torrt med konstant hög sugeffekt och utan avbrott i arbetet. De är utvecklade för en intensiv användning och är perfekta för den ambitiösa ”gör-det-självaren” med större rengöringsuppgifter. Kärchers grovdammsugare gör ingen skillnad på vilken typ av smuts som skall bort – den suger upp eller blåser bort allt från fin och grov smuts till flytande vätska, användningsområdet är nästintill obegränsat. Alla tre modellerna i premiumklassen är utrustade med ExPress filterrengöring nanoteknologibelagt planfilter och behållare på hela 25 liter.
ExPress filterrengöring
Kärchers premiummodeller är utrustade med det unika filterrengöringssystemet ExPress. Förlorad sugeffekt som orsakas av igensatta filterporer och som måste rengöras manuellt tillhör nu det förgångna. Genom ett tryck på filterknappen rengörs filtret på några sekunder genom extremt starka och dynamiska luftströmmar. Handhavaren behöver inte längre komma i kontakt med dammet eller drabbas av onödiga tidsförluster.
Unikt och innovativt
Det unika planfiltret med nanoteknologi gör det möjligt att dammsuga både våt och torr smuts – utan att ens behöva byta filter eller göra avbrott i arbetet. Planfilter med nanoteknologi ger dessutom effektivare filterrengöring och en högre filtreringsgrad. Det vill säga, dammet och smutsen är kvar där de skall vara – i behållaren.
Tre modeller
De tre modellerna som ingår i Kärchers premiumklass har unika egenskaper som t ex kraftig sugmotor på upp till 1 800 W, kabelupprullare, justerbar sugeffekt och uttag för elhandverktyg. Alla modellerna har naturligtvis blåsfunktion, elkabel på 6 m och praktisk slangförvaring.
Kärcher WD 7.300 – Med 1400 W, behållare på 25 l och ett flertal andra bekvämligheter är WD 7.300 den perfekta maskinen vid rengöring i bilen och garaget. Den är elsäker även när man suger upp vätskor och blåsfunktionen är perfekt för att blåsa bort bl a. löv, sand och jord utomhus.
Kärcher WD 7.500 – 1600 W, 25 l behållare, filterpåse i fleece och automatisk kabelvinda – gör denna toppmodell perfekt för dammsugning av stora mängder smuts. Med sin unika ExPress filterrengöring och sitt speciella planfilter med nanoteknologi kan WD 7.500 rekommenderas för alla renoverings- eller garageuppgifter som ger stora mängder damm och smuts.
Kärcher WD 7.700 P – Tack vare det unika filterrengöringssystemet ExPress och det speciella planfiltret med nanoteknologi, är denna premiumklassmodell perfekt för rengöring i garaget, vid renoveringar, utomhus och vid verkstadsuppgifter där det blir stora mängder damm och smuts. Med 1800 W, behållare på 25 l och ett flertal andra egenskaper, som till exempel körhandtag, lång sugslang (3,5 m) och uttag för elhandverktyg med automatisk start/stopp, är WD 7.700 P perfekt vid intensiva och omfattande rengöringsuppdrag.
Kommentarer
Dom säljer även revben enl deras sajt!
"Erfarenhet
När du kliver ombord på Alu 8,0 resåren F börjar så fort en stor upplevelse. Du anger en aluminium revben som har motstycke innerutrymme med tillämpning av D-formad luftkamrar. Det är en aluminiumbåt som tål alla klimat och tål extrema väderförhållanden. F (familj) genomför ett revben för hela familjen med en sportig och avkopplande dag på vattnet erfarenhet."
Typisk Googleöversättning.