Nyheter

Havsmiljön är ett av regeringens prioriterade miljöområden. Livskraftiga marina ekosystem utgör grunden för nyttjandet av havets resurser. Havet erbjuder upplevelser som segling, dykning och bad, ger oss fisk och skaldjur och utgör viktiga transportleder. I dag invigs Havs- och vattenmyndigheten, HaV, där det svenska havsmiljöarbetet nu samlas i en och samma myndighet, vilket ger ett samlat grepp om arbetet för att rädda haven. På fredag börjar myndigheten sitt arbete. I dagarna överlämnar också havsplaneringsutredningen sitt förslag om kunskapsunderlag för havsplanering.

Havs- och vattenmyndigheten
Den 1 juli 2011 startar den nya Havs- och vattenmyndigheten (HaV) sin verksamhet med säte i Göteborg. Inrättandet av Havs- och vattenmyndigheten är ett viktigt steg i regeringens politik. Myndigheten ska ha ett samlat ansvar för bevarande, restaurering och hållbart nyttjande av sjöar, vattendrag och hav. HaV ska var pådrivande, stödjande och samlande vid genomförandet av miljöpolitiken och verka för en hållbar förvaltning av fiskeresurserna. Havs- och vattenmyndigheten ska samordna vatten- och havsmiljöarbetet, bland annat genomföra EU:s ramdirektiv för vatten, EU:s marina direktiv, Helcoms aktionsplan för Östersjön och medverka i genomförandet av EU:s strategi för Östersjöregionen.

www.havochvatten.se (http://www.havochvatten.se)
Webb-TV: Andreas Carlgren om regeringens havsmiljöpolitik (http://www.regeringen.se/pub/road/Classic/article/19/jsp/Render.jsp?a=171143&x=xml&filmId=0&popup=true)

Regeringens havspolitik
Genom 2009 års proposition “En sammanhållen svensk havspolitik” presenterades regeringens havspolitik. Den omfattar bland annat kraftfulla åtgärder mot övergödningen, ett statligt bidrag till lokala vattenvårdsprojekt (LOVA) och en handlingsplan för det internationella arbetet. Därtill föreslogs en myndighet med samlat ansvar för havs- och vattenmiljöfrågor, samma myndighet som nu påbörjar sitt arbete. Andra viktiga delar i propositionen berörde planering av de svenska havsområdena, kunskap och övervakning till stöd för förvaltning samt utveckling av en hållbar fiskesektor, stärkt sjöfartsnäring och utveckling av kust- och skärgårdsbaserade näringar. Regeringen har tydligt uttalat att minst en miljard kronor ska satsas på havsmiljön fram till 2014. Genom skrivelsen “Åtgärder för levande hav” redovisades hur ytterligare åtgärder skulle vidtas.

Prop. 2008/09:170 En sammanhållen svensk havspolitik (http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/122726 ) Skr. 2009/10:213 Åtgärder för levande hav (http://www.sweden.gov.se/sb/d/13177/a/145958)

Samarbete inom Helsingforskommissionen
Om Östersjöns miljö ska kunna räddas måste övergödningen minska betydande i alla länder runt Östersjön. Därför samarbetar östersjöländerna inom något som kallas Helsingforskommissionen, HELCOM. Sverige är just nu ordförande för HELCOM. Arbetet inom HELCOM har bland annat utmynnat i Baltic Sea Action Plan, som antogs 2007. För första gången sattes tak för utsläppen och lades beting ut på varje enskilt land.

Sveriges ordförandeskap i Helcom (http://www.regeringen.se/sb/d/10846/a/147876)
Helcoms aktionsplan för Östersjön (http://www.regeringen.se/sb/d/10846/a/92174)

Svenska insatser mot övergödning
De svenska insatserna för att minska övergödningen innehåller bland annat en förstärkning av landsbygdsprogrammet, där nu hela 800 miljoner kronor per år satsas på förbättrad vattenmiljö. Det betyder att jordbruket nu kraftfullt kan medverka till att kväve- och fosforbelastningen på Östersjön minskar. Förstärkningarna omfattar bl.a. att jordbrukarna har fått ökade möjligheter att odla fånggrödor, som hindrar utsläppen till vatten, att anlägga skyddszoner intill vatten, att anlägga våtmarker och särskilda dammar för fosforavskiljning.
Lagstiftningen inom lantbruket har förstärkts och förtydligats. Därtill leder minskade utsläpp från reningsverk till att kvävebelastningen till havet kan minskas och ett förbud mot fosfater i tvätt- och rengöringsmedel leder till att utsläppen av fosfor kan reduceras. Genom fortsatt kontinuerliga förbättringar och kompletterande rening på några anläggningar inom skogsindustrin kan utsläppen till havet av kväve- och fosforföreningar även där minskas.

Utöver detta kan belastningen till havet minska genom att fler åtgärdar enskilda avlopp. Möjligheten till skattereduktion, ROT-avdrag, inkluderar även enskilda avlopp.

Läs mer om åtgärder mot övergödningen (http://www.regeringen.se/sb/d/13402/a/122248)

Konkreta projekt för havet: LOVA landet runt Statliga bidraget LOVA till lokala vattenvårdsprojekt har varit en framgångsrik del i regeringens havsmiljösatsning och stödet kommer att fortsätta. I en satsning “LOVA landet runt” tillsammans med Länsstyrelserna och Naturvårdsverket uppmärksammar regeringen det lokala och regionala arbete som görs för att förbättra vattenmiljön och havsmiljön i Östersjön och Västerhavet. “LOVA landet runt” visar hur regeringens politik genom bland annat Länsstyrelsernas arbete med LOVA-projekt bidrar till en bättre havs- och vattenmiljö och ett ökat engagemang bland lokala och regionala aktörer genom den nya möjligheten till finansiering. Via en karta på regeringen.se finns information om länens arbete för en bättre vatten- och havsmiljö.

Mer om LOVA landet runt (http://www.regeringen.se/sb/d/14910)

Biologisk mångfald
Den biologiska mångfalden i haven är stor och viktig. Artrikedomen är betydande. Vid höstens FN-möte om biologisk mångfald i japanska Nagoya kom världens länder överens om ökat skydd.

Läs mer om Nagoyaöverenskommelsen (http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/155461)

I Sverige satsas det på ett flertal åtgärder för att stärka den biologiska mångfalden, bland annat görs insatser för att skapa nätverk av marina skyddade områden, permanenta eller temporära fiskefria områden, förhindrad spridning av främmande arter via barlastvatten och utveckling av skonsamma fångstmetoder och minskning av utkast av fisk.

Läs mer om biologisk mångfald och fiske (http://www.regeringen.se/sb/d/13402/a/151328)

Skärgårdsstiftelsens uppdrag är att både bevara landskapsbilden och främja utvecklingen av våra områden i Stockholms skärgård. Ett viktigt uppdrag som innefattar ett stort område både geografiskt och verksamhetsmässigt. Nu är det fritt fram att läsa stiftelsens tidning Stångmärket på nätet.

Många stödjer Skärgårdsstiftelsens verksamhet på olika sätt, framförallt stöttas de av sina ca 20 000 vänner som ger både finansiellt och opinionsmässigt stöd.

För dem gör Skärgårdsstiftelsen tidningen Stångmärket, som de i år satsat lite extra på genom ny formgivning och mer genomarbetat innehåll. Inför sommaren bjuder de på ett lite tjockare nummer där de framförallt informerar om alla de fantastiska platser du kan besöka på stiftelsens områden.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Kemikalieinspektionen har nu beslutat att godkänna en båtbottenfärg avsedd för fritidsbåtar på östkusten, från Örskär till norska gränsen. Enligt vad Båtliv erfar är det en färg från International Färg AB som har godkänts. Kemikalieinspektionens beslut kommer överraskande. Det berör hundratusentals svenska båtägare.

Så här skriver Kemi i sin pressrelease:

“Detta beslut har fattats då företaget i sin miljörisk¬bedömning av produkten har visat att användningen är acceptabel även med tanke på Östersjöns särskilda känslighet. Produkten är en förhållandevis lågläckande färg med 8,5 procent koppar(I)oxid som verksamt ämne.
Läs mer om Båtbottenfärger och antifoulingprodukter. Där finns bland annat en lista med godkända produkter.”

Info: www.kemi.se

Samsung i Sverige och Whyshore Yachting & Marketing inleder ett partnerskap och kommer under sommaren 2011 att jaga rekord. Samsung Challenge utmanar i sommar tidningen Båtnytts klassiska race Ystad-Haparanda, en sträcka på 712 sjömil. En trimaran, två seglare, med de rätta väderförhållandena har båten och besättningen potential att sätta ett rekord som står sig länge.

60-fots trimaranen Samsung Challenge är Skandinaviens snabbaste segelbåt och har en toppfart på osannolika 43,2 knop. Båten är 18 x 18 meter, har en mast på ca 30 meter och väger ca 5 ton.

– Vi ser fram emot att spika ett rekord på sträckan Ystad-Haparanda i Båtnytts tävling Blå Bandet. Sveriges ostkust bjuder på mycket varierande väderförutsättningar. Får vi rätt vindförhållanden och lyckas vi hantera båten med en tvåmannabesättning så har Samsung Challenge alla förutsättningar att segla på 24 timmar, vilket ger en snittfart på ca 30 knop. Det är en tuff strapats och en stor utmaning!, säger Klabbe Nylöf, skeppare, Samsung Challenge och VD, Whyshore Yachting & Marketing.

Innan rekordförsöket Ystad – Haparanda kommer Samsung Challenge att befinna sig i Stockholm. Den 1 juli kommer trimaranen till Strandvägen i Stockholm, för att den 6 juli få sällskap av en ny MOD70 trimaran “Race For Water” i väntan på starten till ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) där de ska tävla mot varandra.

Efter ÅF Offshore Race beger sig Samsung Challenge direkt till tennisveckan Swedish Open i Båstad där den kommer ligga mellan den 9-17 juli.

Whyshores ambition att driva MOD70 projekt ska vara del av det europeiska projektet http://www.multionedesign.com/en/program/european-tour.html där målet är att samtliga båtar
ska ha ett stop-over i Stockholm och att detta ska bli återkommande varje år framöver.

– Att utmana och flytta gränser är precis som i rekordförsöket med Samsung Challenge centralt för Samsungs verksamhet. Utmaningen för Samsung är att förenkla vardagen med ännu mer innovativ elektronik, flytta gränserna för vad vi och konsumenter tror är möjligt. Samma anda möter vi rekordförsöket. Därför vill Samsung göra utmaningen av rekordet möjligt, säger Erik Johannesson, nordisk PR-chef för Samsung.

Övriga stop och datum för Samsung Challenge i sommar:
18 juli – i Helsingborg
20 juli – i Ystad, pressegling
Mellan 20-27 juli – (inväntar de perfekt väderförhållandena) Lämnar båten Ystad för att satsa på
det nya fartrekordet Ystad – Haparanda
Luleå – exakt datum meddelas efter rekordförsöket
Umeå – exakt datum meddelas efter rekordförsöket
Sundsvall – exakt datum meddelas efter rekordförsöket
15 augusti – Samsung Challenge tillbaka i Nacka Strand, Stockholm

Whyshore Yachting & Marketing är ett företag inom sports marketing för kommersiella projekt med sponsring, partnerstrukturering och sportfrämjande event, som specialiserar sig på global och regional nivå. Whyshore ansvarar för projektledning av Samsung Challenge.

Onsdag 6 juli startar en av världens största havskappseglingar mitt inne i Stockholm. Det är årets kappsegling runt Gotland som nu avgörs under det nya namnet ÅF Offshore Race. Nu börjar planerna för hur seglingarna ska gå bli offentliga.

En av de största nyheterna är att några klasser startar inne på Stockholms ström, medan resten, som vanligt, startar ute vid Sandhamn. Det är de stora och mest spektakulära båtarna över 50 fot, samt de klassiska träbåtarna, som startar i Stockholm.

Båtliv kommer att publicera ny information så snart denna finns tillgänglig.

Info: www.ksss.se

Bo Dahlberg och Classe Johansson har slagit Robert Ashbergs gamla hastighetsrekord med båt från Haparanda till Ystad. Efter 13 timmar och 31 minuter kom duon in i Ystads småbåtshamn. Det är två timmar snabbare än det tidigare rekordet, vilket innebär att Piteågrabbarna har gjort en riktig bragd. Att slå rekordet med så stor marginal var det inte många som trodde var möjligt.

– Det är en oerhörd skön känsla, säger en lycklig Bo Dahlberg.

Det är en riktig tredje gången gillt. Två tidigare försök har misslyckats. Dahlberg berättar att han var oerhört besviken efter det andra försöket och kom hem till sin familj och berättade att nu fick det vara nog.

– Men då var det mina döttrar som påminde mig att jag brukar säga att man aldrig ska ge upp. Då bestämde jag mig för att försöka igen. Därför känns det extra skönt idag. Hela familjen har ju levt med det här projektet i fem år, säger Dahlberg.

Att slå hastighetsrekord på en sådan lång sträcka är ett stort projekt och det är mycket som ska stämma för att det ska gå i hamn. Planen var egentligen att försöka sätta nytt rekord nu till helgen, men eftersom vädret är så bra så tidigarelade förarna starten.

– Vädret är A och O. Vi kör långt ute till havs och ser bara hamn när vi går in för att tanka. Efteråt är man fysiskt mörbultad och kroppen värker. Samtidigt är det så mycket adrenalin och en härlig känsla. Att åka i de här hastigheterna ute till havs är som att köra bil på en plöjd åker som fryst på, berättar Dahlberg.

Båten är en Skater 32 och motorerna två stycken V8 Mercruiser. Maxhastigheten som de har varit uppe i är 76 knop och de har legat på en snitthastighet på 60-65 knop. Tre gånger har de gått in för att tanka. I Ulvön i Örnsköldsvik, på Stavnäs marina i Stockholm och i Borgholm på Öland. Det är Classe Johansson som har navigerat båten.

– Classe är en riktig klippa. Utan honom hade vi inte klarat av det här. Vi körde genom Stockholms skärgård under natten och Classe navigerade i mörkret enbart med hjälp av GPS. Vi har drivit det här projektet tillsammans och är nu båda väldigt lyckliga.

Dahlberg berättar vidare att de tycker att Aschberg har gjort en fantastisk bedrift när han satte det gamla rekordet, men att de samtidigt är väldigt glada att äntligen ha satt ett nytt rekord som är två timmar snabbare. Eller som Dahlberg uttrycker sig.

– Det är många som pratar om det, men det ska ju göras också.

Det är två nöjda rekordinnehavare som sitter och firar med en räkmacka nere i Ystad småbåtshamn idag. Lite mörbultade men väldigt lyckliga.

Foto: Bo Dahlberg (t. v.) och Classe Johansson.

Mer information om rekordprojektet hittar ni på:
www.balticsearace.se

Mer information om båtens hemstad hittar ni på:

www.pitea.se

www.pitepress.se

Många djur har oerhört komplext konstruerade ögon – andra ser ändå. Forskare från Göteborgs universitet har visat att sjöborrar ser med hela kroppen, trots att de saknar ögon. Studien har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Proceedings of National Academy of Sciences, PNAS.

De flesta djur reagerar på ljus och har utvecklat ett mycket sofistikerat sätt att se komplexa bilder för att kunna agera i sin omgivning. Se bara på insekternas sammansatta ögon och det mänskliga ögat. Charles Darwin och andra evolutionsbiologer förbryllades av ögonens komplexitet och undrade hur en sådan struktur kunde ha utvecklats genom det naturliga urvalet.

Men vissa djur, som till exempel sjöborren, kan reagera på ljus trots att den saknar ögon. Tidigare studier av sjöborrens arvsmassa har visat att djuret har ett stort antal gener kopplade till utvecklingen av näthinnan, som är den ljuskänsliga vävnaden i det mänskliga ögat. Sjöborren har alltså flera gener som är kodade för ett allmänt förkommande ögonprotein: opsin.

– Det var den här upptäckten som låg till grund för vår egen forskning. Vi ville ta reda på var opsinet fanns i sjöborren, för att på så sätt hitta de sensoriska ljusstrukturerna eller fotoreceptorerna. Helt enkelt ta reda på var sjöborrens seende finns, säger Sam Dupont på institutionen för marin ekologi vid Göteborgs universitet som är en av forskarna bakom den publicerade studien och medförfattare till artikeln.

Forskargruppen bakom studien kunde konstatera att det verkar som om fotoreceptorerna finns på spetsen och basen av de rörformade slangfötterna, som finns över hela sjöborrens kropp och bland annat används vid förflyttning.

– Vi vill påstå att hela den vuxna sjöborren kan fungera som en stort sammansatt öga och att skuggan, som kastas av djurets ogenomskinliga skelett på de ljusavkännande cellerna, kan göra så att den får en riktad syn, säger Sam Dupont.

Artikeln Unique system of photoreceptors in sea urchin tube feet har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Proceedings of National Academy of Sciences, PNAS.

Länk till artikeln: http://www.pnas.org/content/early/2011/04/26/1018495108.abstract

Bild av sjöborrar. Foto: Sam Dupont

Nu har det svenska torskfisket fått en global miljömärkning och godkänts enligt reglerna för Marine Stewardship Council (MSC). Det är en god nyhet inför sommaren då Östersjöns miljösituation totalt sett fortfarande är svår. Senare i höst kan svenska konsumenterna hitta miljömärkt Östersjötorsk i handeln.

– Nu kan vi fira en svensk Östersjöseger. Att torsken på tio år gått från ett hårt överfiskat bestånd till ett MSC-certifierat fiske, är en stor framgång. Både torsken, yrkesfiskarna och konsumenterna är vinnare genom att fisken får en tydlig spårbarhet, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

WWF har under lång tid envist drivit frågan om hållbart torskfiske och ett balanserat ekosystem i Östersjön. Att se ett bestånd vända från nära kollaps på grund av överfiske, illegalt fiske och dålig förvaltning till att bli certifierat är en stor seger. Nu är det viktigt att den långsiktiga förvaltningen fortsatt grundar sig på vetenskaplig information och att den gemensamma fiskereformen går i hållbar riktning.

Marine Stewardship Council (MSC) är en internationell organisation som arbetar tillsammans med fiskets organisationer, forskare, miljöorganisationer och allmänheten för ett långsiktigt hållbart fiske. Fisket bedöms bland annat med avseende på redskapens utformning och hur förvaltningen bidrar till att långsiktigt säkra fiskens lek och tillväxt.

Fisk fångad enligt MSCs certifiering får märkas med organisationens miljösymbol (en fisk med texten MSC) och den kan spåras från båt till tallrik. Symbolen är redan etablerad i många länder i Europa och kännedomen i Sverige har dubblats de senaste åren. I Sverige känner 25 procent av konsumenterna till den.

Danmark och Sverige är nu klara med sin certifiering av torsk i östra Östersjön. Näst på tur är fisket i Tyskland. Innan konsumenterna kan köpa MSC-märkt torsk i butikerna krävs att grossister och fiskproducenter genomgår spårbarhetscertifiering i hela kedjan.

– Den inslagna vägen med långsiktig förvaltning av torsk i Östersjön måste fortsätta och även omfatta andra arter som sill och skarpsill. Bestånden och miljöcertifieringen måste säkras liksom ett mer långsiktigt ekonomiskt fiske för yrkesutövarna och goda fiskval för konsumenterna, säger Inger Näslund, marinbiolog och expert på fiskefrågor på WWF.

Stölderna av båtar och båtmotorer ökar och det blir allt mer intressant med stöldförebyggande utrustning. Inte minst blir försäkringspremien billigare. Insplanet har för tidningen Vi Båtägare gjort en premiejämförelse där Svedea Båtförsäkring är det mest förmånliga alternativet.

Insplanet har på uppdrag av tidningen Vi Båtägare jämfört vad det kostar att försäkra en båt med försäkringsvärde på 410 000, en Ryds 620 DCI, med och utan söksystem. Åtta försäkringsbolag fanns med i jämförelsen och Svedea Båtförsäkring erbjuder det lägsta priset, 7 916 kr respektive 6 729 kr. If och Trygg-Hansa utmärker sig med premier som är mer än dubbelt så höga.

– Roligt att vi i ännu en premiejämförelse är bäst i klassen. Undersökningen visar att det inte kostar mer att anlita ett specialistbolag som verkligen kan sin sak utan tvärtom är billigare. Det är anmärkningsvärt att det kan vara så stora prisskillnader mellan bolagen, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea Båtförsäkring.

Ett flertal söksystem ger premierabatt hos Svedea, exempelvis Defa Tracking, GuardSystem/Trackguard, Kombiguard, Naveye, Pro Evolution, Trackme, Redknows Minifinder och Yachtsafe.

– Vi vill uppmuntra stöldförebyggande åtgärder och göra det enkelt för båtägarna att ta del av premierabatten. Därför kräver vi inte intyg om att stöldförebyggande utrustning är monterad i samband med teckning utan bara vid skada, säger Jonas Roberts.

Den 4 juli startar Stena Match Cup Sweden 2011. Under en vecka sjuder Marstrand av segling och publikfest i världsklass. Evenemangets mediepartners, Göteborgs-Posten, Mix Megapol och Veckans Affärer, är extra mycket på hugget i år och tillför evenemanget stort värde genom sina egna aktiviteter. Aldrig tidigare har samarbetet givit så bra synergieffekter som det gör i år.

– Sättet som sponsorerna använder evenemanget för egna aktiviteter i år är glimrande. Det är den här typen av samarbeten vi strävar efter, säger Jan Torstenson, VD på Brandspot.

Stena Match Cup Sweden’s officiella mediepartners är Göteborgs-Posten, SBS Radio/Mix Megapol och Veckans Affärer. Thomas Crusner på Göteborgs Posten har varit med sedan långt innan Brandspot tog över arrangemanget 2007, och reflekterar över utvecklingen i samarbetet.

– Västkusten, hav, segling, Marstrand som trevlig mötesplats – klart att vi gärna vill vara med. Och vi har faktiskt varit med under hela matchracingresan. Stena Match Cup är idag vårt äldsta sponsringsprojekt – tillsammans med Symfonikerna och Nordens Ark., berättar Thomas Crusner, sponsringsansvarig på GP.

– Det är viktigt för oss att vara med och påverka. I dagens sponsringsjuridiska värld är det nödvändigt att verkligen göra saker – och inte bli en passiv bjussare på annonser. Och det skall erkännas att det krävs ett engagemang för att hämta hem effekterna av sina insatser, säger Thomas Crusner.

Vilken typ av aktiviteter gör ni kring Stena Match Cup Sweden?

– Vi har under snart två år skruvat ordentligt på vår sponsring. Numera går det en samhällsnyttig röd tråd genom allt vi gör. I Marstrand syns vi som övriga huvudsponsorer, men viktigast är att på olika sätt backa upp AccessAbility Center’s Junior Lounge som är ny för i år, en ungdomsarena alldeles till vänster om Strandverket. Den arenan skall och måste bli anpassad och tillgänglig för ALLA, säger Thomas Crusner.

GP var även delaktig i att ta fram Sveriges första Eventapp för iPhone ifjol, i ett samarbete med Sigma.

SBS Radio och Mix Megapol är en välkommen återvändare till Match Cupen. I år väljer de att komma ut till Marstrand och rapportera direkt från händelsens centrum under hela veckan.

– Våra lyssnare gillar Stena Match Cup Sweden och mer aktuellt innehåll än så är det svårt att leverera i radio här på västkusten under vecka 27. Radio är bra på det sättet att vi kan leverera känslan på Marstrand för de som inte kan vara där, och förse de som är sugna med den senaste informationen – både sportsligt och de publika aktiviteterna i folkfesten, säger Janne Hartlin, marknadschef Göteborg på SBS Radio.

Även Veckans Affärer kommer att finnas på plats i år för att träffa läsare – både nya och gamla. Veckans Affärer har samarbetat med Match Cupen sedan 2008.

Stena Match Cup Sweden’s annonskampanj med det nya manéret har fått större utrymme än någonsin i GP i år och det har rullat med helsidor, halvsidor och pluggannonser sedan i mitten av mars.

Radiokampanjen i SBS Radio gick igång på nationell nivå den 17 juni och kulminerar veckan innan och under själva evenemangsveckan.

Följ seglingarna på:
www.matchcupsweden.com

Facebook – Match Cup Sweden

Twitter – MatchCupSweden

Foto: Dan Ljungsvik.

Det var den skånske kocken Daniel Berlin, från egna restaurangen Daniel Berlin Krog på Österlen, som tävlade för Sverige i den prestigefyllda matlagningsregattan S.Pellegrino Cooking Cup i Venedig under midsommarhelgen. Hans specialkomponerade recept med lättrökt makrill och vilda örter utsågs till bästa maträtt och vann titeln ”Young chef of the year”.

Daniel Berlin kommer från Landskrona och har tidigare arbetat som kock på flera uppmärksammade restauranger som Leijontornet i Stockholm, Gastro i Helsingborg, Petri Pumpa på Österlen och Torso Twisted i Malmö. På Daniel Berlin Krog i Skåne Tranås förvaltar han den svenska matkulturen genom att skapa innovativa menyer av det naturen ger under säsong.

– Det finns en stor nyfikenhet på svensk gastronomi internationellt och Daniel Berlin och hans unika matlagningskonst har gjort ett starkt intryck på de världsledande krögare som satt i matjuryn. Daniel Berlin är en kreativ kock som verkligen förtjänar utmärkelsen S.Pellegrino Young Chef of The Year, säger Johan Eklöf på S.Pellegrino Sverige.

Det italienska mineralvattnet S.Pellegrino i Sverige utser årligen en kocktalang på frammarsch till titeln ”Årets Rising Star” i samarbete med restaurangguiden White Guide. I år gick utmärkelsen till Daniel Berlin som därmed fick chansen att som förste svensk tävla för Sverige i matlagningsregattan S.Pellegrino Cooking Cup, en internationell regatta i Venedig där ett trettiotal båtar tävlar i både segling och matlagning. I konkurrens med tio andra unga kocktalanger från bland annat Italien, Kina och Australien utsågs Daniel Berlin till den bästa unga kocken i årets regatta.

Vinnarmenyn bestod av ljummen, lättrökt makrill i blomkålsyoghurt, kavring med gravad gurka, rå och syltad blomkål samt älgört, granskott och harsyra. Till det matchades dryckerna 2009 Vin de France Chemin de la brune L’Anglore (Eric Pfifferling) samt Acqua Panna.

– Det var jättekul att få visa upp min matlagningskonst i ett sådant prestigefyllt, internationellt sammanhang. Extra kul var det att få servera svenska vilda örtkryddor från min egen gård till matjuryn, bara tanken på att berömda Michelin-krögare som Massimo Bottura och Elena Arzak har provat mina syltade granskott gör mig glad, säger Daniel Berlin.

Sammanlagt fanns tre titlar att vinna i S.Pellegrino Cooking Cup 2011:

• Italien, kock Enrico Pianegonda, vinnare av The Cooking Cup Trophy (båt/kock som lyckas bäst i både matlagning och segling, utses bland de cirka 30 båtar som tävlar).

• Israel, kock Orel Kimchi, vinnare av Inside The Cooking Trophy (båt/kock som lyckas bäst i både matlagning och segling bland S.Pellegrinos 11 egna tävlingsbåtar där en framgångsrik professionell kock tävlar ombord).

• Sverige, kock Daniel Berlin, vinnare av Acqua Panna & S.Pellegrino Young Chef of The Year (utses bland kockar under 30 år som lagat den bästa maträtten ombord på S.Pellegrinos egna båtar).

S.Pellegrino Cooking Cup arrangeras av S.Pellegrino i samarbete med Venedigs yachtclub Compagnia della Vela som har sin bas vid San Marco–torget. Tävlingen är öppen för segelbåtar mellan 6 och 20 meters längd samt för både proffs- och amatörkockar.

På fredagen den 24 juni lagade de tävlande kockarna 160 portioner av sin tävlingsrätt till välkomstbanketten på Hilton Molino Stucky Hotel där besökarna fick rösta fram sina favoriter. På lördag 25 juni besökte de tävlande kockarna först matmarknaden Rialto för att köpa råvaror till de fem portioner av tävlingsrätterna som enligt tävlingsreglerna ska lagas ombord. Den cirka 3,5 timmar långa seglingen i venetianska lagunen gick mellan Lido och San Giorgio Maggiore.

För att bedöma tävlingen finns två jurygrupper, en för segling och en för matlagning. Tävlingsrätterna bedöms för smak, presentation och matchning av vin och vatten inför en matjury med ett tiotal världsberömda toppkockar som exempelvis spanska Elena Arzak (#8 S.Pellegrino 50 Best /***Michelin), italienska Massimo Bottura (#4 S.Pellegrino 50 Best /**Michelin) och österrikiska Karl Obauer (**Michelin).

Med i juryn satt även förra årets vinnare av Acqua Panna & S.Pellegrino Young Chef of The Year, Chris Keung från Hong Kong, och modedesignern Vittorio Missoni som är hedersmedlem i juryn då det är ombord på hans båt juryn seglar i regattan.

S.Pellegrino är ett naturligt mineralvatten som serveras på många av världens bästa restauranger. S. Pellegrino har sitt ursprung från orten San Pellegrino i Italiens bergsmassiv och har en rik smak och små bubblor som gör att vattnet passar bra till gourmetmat och i kombination med vin. I Sverige representeras S.Pellegrino av Di Luca/ Di Luca AB, det ledande svenska företaget för god mat och dryck från medelhavsområdet. Läs mer på www.sanpellegrino.se och www.diluca.se.

Stockholms Hamnar har lanserat appen ”CruiseSthlm” som visar vilka kryssningsfartyg som kommer till Stockholm och Nynäshamn. Alla inneliggande och väntade kryssningsfartyg visas med kartposition och bild, samt med information om fartyget.

Under säsongen kommer tio kryssningsfartyg i veckan till Stockholm och Nynäshamn och det är många som är intresserade av fartygen. Appen har därför skapats som ett komplement till den uppskattade fartygslistan på Stockholms Hamnars webbplats.

Tjänsten förenar nytta med nöje. Turist- och servicebranschen arbetar nära kryssningsfartygen och vill veta när fartygen lägger till. Även bland allmänheten är intresset stort att få mer information om de storslagna kryssningsfartygen.

Appen finns för Ipone och Ipad och kan laddas ner gratis via Appstore.

Det är dags att lämna in ansökan till GYS – Gaff Yacht Society- för dem som vill ta del av stipendiet GYS Stiftelses stipendium för bevarande av äldre båt- & riggtyper.

GYSS stipendium om för närvarande 10 000 kr har delats ut under de senaste 20 åren till en segelbåt som uppfyller kriterierna:

 Äldre, kulturhistoriskt intressant segelbåt av trä eller annat byggnadsmaterial

 Äldre segel- & riggtyper

Detta innebär att den som innehar en segelbåt som ägaren anser uppfyller ovanstående två enkla kriterier har möjlighet att söka detta stipendium till sin klenod.

GYSS stipendium delas ut varje år under Gaff Yacht Society’s gåsmiddag, som naturligtvis infaller så nära Mårten som möjligt. Det innebär att Stipendiet delas ut vid Gåsmiddagen den 12 november i år.

För att ansökningarna ska kunna behandlas på bästa sätt, med besiktning, intervju med ägaren, och genomgång av utfört eller planerat arbete måste ansökan vara inlämnad till GYSS ordförande:

Sven Matton, Lostigen 68, 139 40 Värmdö,
senast den 1 oktober 2011.

Ansökan måste innehålla en beskrivning av segelbåten (gärna med foto), ägarlängd (såvitt som möjligt), samt gjorda och planerade restaurationer.

Bilden: 2010 års Stipendiat R8 S40 Skum.

Samarbetet med Björn Hansen är en del av Mekonomens marina satsning med målsättningen att vara störst på den marina eftermarknaden innan utgången av 2012. Nu offentliggörs även nästa stora samarbete, Mekonomen går in som partner under junior-SM i segling i Arkösund.

När Mekonomen förvärvade Marinshopen tidigare i år slog man fast en målsättning om att bli ledande på den marina marknaden inom två år. Utöver attraktiva erbjudanden till alla båtägare så har Mekonomen även satsat på att utveckla svensk seglingssport. Att grunda Mekonomen Sailing Team var bara första steget.

– Det är väldigt roligt att Mekonomen Sailing Team slog till och tog sin första seger. Björn Hansen är väletablerad i seglingskretsar och hans engagemang i Mekonomen Marint är ett tecken på att vår satsning inom den marina sektorn är helt rätt. Nu fortsätter vi på den inslagna vägen, bland annat genom att gå in som partner under junior-SM i segling 2011, säger Staffan Lindewald ansvarig för Mekonomen marint.

Mekonomen har ett noga utvalt marint sortiment i fler än 80 butiker i Sverige, som omfattar mer än 50 000 reservdelar och tillbehör till alla båtmodeller, både segel- och motorbåtar.

Teamet presterade sitt hittills bästa resultat i årets upplaga av World Match Racing Tour genom en fjärdeplats i Portimao Portugal Match Cup. -“Vi är oerhört nöjda med att ha tagit oss till semifinal och vi ser att vår långsiktiga satsning nu har börjar att ge resultat. Vi har successivt seglat bättre under veckan och förbättrat både starter, båtfart och manövrar. Erfarenheten och känslan tar vi nu med oss till seglingarna i Marstrand som börjar den 7 juni”, säger teamets skeppare Johnie Berntsson.

Med i laget var Johnie Berntsson, Daniel Wallberg, Nils Berkås, Niklas Carlzon och Björn Lundgren

Resultat:
1 Ian Williams (GBR)
2 Francesco Bruni (ITA)
3 Mathieu Richard (FRA)
4 Johnie Berntsson (SWE)
5 Torvar Mirsky (AUS)
6 Jesper Radich (DEN)
7 Peter Gilmour (AUS)
8 Bjorn Hansen (SWE)
9 Damien Iehl (FRA)
10 Alvaro Marinho (POR)
11 Reuben Corbett (NZL)
12 Olli-Pekka Lumijarvi (FIN)

Svenska Rupert Marine, med tillverkning i Åkersberga, presenterar en ny serie RIB-båtar på 22 respektive 26 fot. I företagets pressinformation säger de att “Rupert Utility är tillverkad med samma höga kvalitet och samma komponenter som övriga Rupert-båtar, det är bara utrustningslistan som skiljer. Utility är en basutrustad Rupert utvecklad för dig som ställer mycket höga krav på din båt men som inte har behov av en specialutrustad båt”.

Utility finns i ett antal standardmodeller men går också att få med skräddarsydda lösningar. Rupert Utility används av såväl professionella kunder som privatpersoner. Utility för utombordare kan levereras med eller utan motorer.

RUPERT UTILITY SPORT
Rupert Utility Sport är standardbåtar på 22 och 26 fot som vi har valt att utrusta med en stå/sitt-soffa och praktiska förvaringsutrymmen samt plats för många passagerare. Rupert Utility Sport är färgsatt i en ljus och sober gråskala och alla rostfria detaljer är glasblästrade med mycket hög finish. Dynorna är färgmatchade i dynväv från Sunbrella. Det finns också ett stort urval av extratillbehör till Utility Sport. Levereras med eller utan motor.

Rupert 26 Utility Sport
Längd: 8,00 m
Bredd: 2,75 m
Vikt: 1200 Kg (utan motor)
Bränsle: 250 L
Fart: 30-50 Kn
Sittplatser: 5-8
Max motorstyrka: 300 Hk
CE klass: B Offshore
Introduktionspris:
från 695 000
Inkl. Evinrude 200 E-Tec

Rupert 22 Utility Sport
Längd: 6,70 m
Bredd: 2,75 m
Vikt: 1000 Kg (utan motor)
Bränsle: 250 L
Fart: 30-50 Kn
Sittplatser: 5-6
Max motorstyrka: 200 Hk
CE klass: B Offshore
Introduktionspris:
från 595 000
Inkl. Evinrude 150 E-Tec

Info: www.rupertmarine.com

Miljöminister Andreas Carlgren drar idag igång en budkavle för en bättre havs- och vattenmiljö. I satsningen “LOVA landet runt” uppmärksammas även aktuella projekt runtom i landet som finansieras via regeringens bidrag till lokala vattenvårdsprojekt, LOVA. Löften som miljöministern och landsbygdsministern tillsammans med andra aktörer avger, överlämnas den 29 juni till den nya generaldirektören för Havs- och vattenmyndigheten, HaV, Björn Risinger.

– Mitt löfte är att regeringen den här mandatperioden kommer att satsa minst en miljard kronor för att rädda haven. Jag kan också lova att vi kommer att driva på inom HELCOM-samarbetet för Östersjön så att alla länder klarar sina utlovade utsläppsminskningar. Utsläppen från avlopp och kväveläckaget från jordbruket runt Östersjön måste minska, men det måste ske i alla länder för att det ska bli verkningsfullt, säger miljöminister Andreas Carlgren.

– För mig är det självklart att vi måste ha en hållbar fiskepolitik för att kunna fortsätta fiska och servera denna nyttiga mat på våra bord. Jag är mycket glad över att den fiskepolitik vi har fört har gett synliga resultat så att vi kan äta torsk från Östersjön med gott samvete igen. Som landsbygdsminister lovar jag att kämpa för ett införande av utkastförbud (kasta fisk över bord) i hela EU i det nya gemensamma fiskeprogrammet (EFP) som ska träda i kraft 2013, säger landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

“LOVA landet runt” visar hur regeringens politik genom bland annat Länsstyrelsernas arbete med LOVA-projekt bidrar till en bättre havs- och vattenmiljö och ett ökat engagemang bland lokala och regionala aktörer genom den nya möjligheten till finansiering. Ett flertal Länsstyrelser har lämnat löften för sitt framtida engagemang i havsmiljöarbetet. Andra aktörer välkomnas att bidra i budkavlen.

Vilken myndighet ansvarar för vad inom båtlivet? Rollfördelningen mellan Transportstyrelsen och Sjöfartsverket var till viss del otydlig efter bildandet av Transportstyrelsen, men nu är ansvaret tydliggjort. – I våra uppdrag ingår att uppnå ett så säkert, miljövänligt och tillgängligt båtliv som möjligt. Genom att tydliggöra våra roller kan vi fortsätta att utveckla ett väl fungerande samarbete, säger Per Nordström, sjöfartsdirektör på Transportstyrelsen och Jonas Vedsmand, marknadsdirektör på Sjöfartsverket.

Frågor som rör säkerhet och miljö berör båda myndigheterna, men hanteras utifrån våra skilda uppdrag. Ansvaret för att ta fram regler för sjöfarten, marknadskontroll, registrering och utbildning ligger på Transportstyrelsen. I Sjöfartsverkets roll som affärsverk ligger att ta fram produkter, tjänster och service som gagnar säkerhet och miljö.

Att minska antalet allvarligt skadade och döda inom båtlivet är en uppgift för båda myndigheterna. Transportstyrelsen är ordförande för Sjösäkerhetsrådet, som är ett samarbetsorgan mellan myndigheter och organisationer kring säkerhet och båtliv, där bland annat Sjöfartsverket ingår. Transportstyrelsen tar också fram information om bakgrunden till fritidsbåtsolyckor genom att samla uppgifter i en databas och utreda vissa olyckor med fritidsbåtar. Sjöfartsverket arbetar med att ta fram produkter, tjänster och service för högre sjösäkerhet och en hållbar maritim miljö. Här ingår att ständigt förbättra sjökort, sjösäkerhetsanordningar och farledshållning, samt sjö- och flygräddningsverksamheten.

Ansvaret för marknadskontroll av fritidsbåtar ligger på Transportstyrelsen, liksom regler inom miljöområdet för sjöfarten och därmed även fritidsbåtlivet. Sjöfartsverket arbetar för att främja miljöarbetet i sin roll som infrastrukturhållare för sjöfarten, till exempel genom att verka för miljövänligare båtbottenfärger i sitt eget rederi.

Båtmiljörådet samordnas av Transportstyrelsen, och här ingår Sjöfartsverket tillsammans med representanter för båtlivet, branschen och berörda organisationer och myndigheter. Båtmiljörådet har tagit fram ett miljöprogram, som är en överenskommelse om hur man kan minska miljöpåverkan från båtlivet. Nämnden för Båtlivsutbildning, som utarbetar kunskapskrav för olika utbildningar, ansvarar Transportstyrelsen även i fortsättningen för. Dessutom ansvarar Transportstyrelsen för fartygsregistret.

Världens bästa seglare tävlar i norra Europas största seglingsevenemang. Nu släpps den officiella startlistan till Stena Match Cup Sweden, 4 – 10/7 2011. Totalt 14 herrteam och tio damteam kommer att kämpa på vattnet för att lägga seglarhandskarna på pokalerna. Bland alla världsstjärnorna i match racing hittar vi hela fem svenskhopp på Marstrand i år.

På damsidan är konkurrensen hårdast tänkbara med hela världseliten på plats; Världsettan Lucy Macgregor, världstvåan Claire Leroy, tätt följda av Holländskan Renee Groeneveld, Nicky Souter från Australien och fjolårsmästarinnan, ryskan Ekaterina Skudina. Alla vill ta chansen att segla in sig på OS-båten Elliot 6m med bara ett år kvar till sommarmästerskapen i London 2012. De svenska färgerna försvaras av Anna Kjellberg, men två andraplaceringar i tävlingen från tidigare, och unga hemmaseglaren Caroline Sylvan, som tilldelats ett wildcard. Ännu ett wildcard återstår att dela ut i damklassen.

Bland de 14 herrlagen återfinns flerfaldige mästaren Peter Gilmour och andra stjärnor som Mathieu Richard, Torvar Mirsky och Ian Williams. De tre svenska herrarna som seglar har alla bra chans på topplacering, nysatsande Johnie Berntsson som är ende svensk med tourkort i år, Björn Hansen som vann den senaste tourtävlingen i Korea och Mattias Rahm som precis som Björn tidigare vunnit tävlingen i Marstrand på ett imponerande sätt.

Skeppare Stena Match Cup Sweden 2011

Skeppare herrar
Ian Williams GBR 3
Mathieu Richard FRA 4
Torvar Mirsky AUS 5
Björn Hansen SWE 8
Damien Iehl FRA 9
Phil Robertson NZL 10
Peter Gilmour AUS 11
Francesco Bruni ITA 12
Álvaro Marinho POR 14
Keith Swinton AUS 17
Jesper Radich DEN 22
Johnie Berntsson SWE 23
Rasmus Viltoft DEN 40
Mattias Rahm SWE 115

Skeppare damer
Lucy Macgregor GBR 1
Claire Leroy FRA 2
Renee Groeneveld NED 4
Nicky Souter AUS 5
Anna Tunnicliffe USA 6
Ekaterina Skudina RUS 8
Lotte Meldgaard Pedersen DEN 14
Anna Kjellberg SWE 19
Caroline Sylvan SWE 110
Wildcard TBD X

Marstrand bjuder i vanlig ordning på både segling och underhållning under veckan. Nyheterna är bland annat ett nytt ungdomscenter och fler restauranger och pubar. Dessutom kommer mästerkocken Marcus Samuelsson för andra året i rad att bjuda besökare på kulinariska mästerverk på Marstrands Borggård. Det svenska näringslivet samlas också till ett nytt seminariekoncept med fokus på utveckling, Innovation Forum Marstrand, och kändisarna seglar som vanligt det populära Celebrity Race på fredagen.

Följ racet på:
www.matchcupsweden.com

Facebook: Match Cup Sweden

Twitter: MatchCupSweden

Bilden: Magnus Holmberg. Foto: Dan Ljungsvik.

Engelska Sealine kommer att ha världspremiär för sin helt nya C48 Coupe vid årets Southampton Boat Show i september. Båten, som ska konkurrera med 50-fotare från bland andra Princess och Fairline, har en fräsch och ny design, som är avsedd att anta utmaningen från andra motorbåtstillverkare som också har förnyat sina båtmodeller. Grunden för designen är ett enkelt båtliv med “turn-key” boating.

Den nya modellen har till exempel inga kapell som behöver vikas ihop eller fällas ner. Förarplatsen och salongen är väl skyddade med bland annat ett elektrisk soltak. I salongens akterkant finns skjutdörrar.

För framdrivningen står ett modernt IPS-system från Volvo Penta, vilket är intressant med tanke på att Sealine ägs av Brunswick som är moderbolag till MerCruiser och Mercury.

Tanken med hela båtns koncept är att detta är en cruisingbåt med gott om plats och bekväma lösningar.

– Vi är extra glada eftersom vi lanserar nya C48 tillsammans med vår nya SC42, den andra nya modellen för 2011 och en viktig del i investeringsstrategi för de kommande åren. Vi ska lansera åtta nya modeller under de kommande tre åren, säger Chris O’Connor, VD för Sealine.

De större modellerna får allt mer lyx i form av modern design och finesser. Nya Sealine C48 har till exempel en luftkonditionering som är speciellt avsedd för marknader som Nordamerika, Asien, mellanöstern och Skandinavien.

Salongen i nya C48 har en stor L-formad sittavdelning plus tre enskilda sittplatser för att upp till sex personer ska kunna äta bekvämt.Det finns även ett bord som kan stuvas undan när det inte behövs, integrerad wet bar, grill och massor av andra bekvämlgheter.

Skrovet är baserat på den beprövade Sealine SC47 och utrustat med dubbla Volvo Penta IPS 600 med joy stick. Jämfört med traditionella axlar har C48 en bränslebesparing på 25- 35% tack vare IPS. Priserna startar på 392 000 Pund plus moms.

Info: www.sealine.com